Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa huomioida että vaikka siellä on +5c ja tie kuiva, niin tie on aivan saatanan liukas kaikesta liasta.On tuossa pari kertaa houkutellut hakea pyörä talvisäilöstä tunniksi pariksi kun on ollut +5c ja sulat tiet... enpä ole vain viitsinyt suolata pyörää. Polte on kyllä kova jo.
Tämän takia en ole kaivanut sitä sieltä tallista vaikka houkutus olisi.Kannattaa huomioida että vaikka siellä on +5c ja tie kuiva, niin tie on aivan saatanan liukas kaikesta liasta.
Puhumattakaan siitä, että kuinka likainen pyörä ja varusteet on sen jälkeen ja sitä suolaa ei saa millään joka paikasta pois.
Tulipa tällainen vastaan seuraamaltani youtube-kanavalta. Tästä vuodesta alkaen moottoripyörät ovat pääsääntöisesti kielletty Nurburgringin Nordschleifelta tiukentuneiden turvamääräysten takia. Ilmeisesti tulossa on 4 vain prätkille varattua ajopäivää per vuosi, eli ei paljon. Tiedoksi jos joku on lähdössä sinnepäin kesällä tarkoituksena kokea k.o. rata. Itse ajoin siellä muutamankin kierroksen matkahayabusalla keväällä 2010. Edelleen paras asia mitä ikinä olen tehnyt housut jalassa, vaikka pyörässä kaikki matkatavarat lastattuina, alla kovat touringrenkaat ja ajoasunani lepattavat goretexit ja päässä avattava Shoei.
Viime vuonna taisi tulla "ensimmäinen" rajoitus, että ajoneuvon pitää kulkea yli 140km/h, että edes pääsee ajamaan.Tuokin pitää paikkansa. Itse kun ajoin siellä niin katsoin yhtä paljon peileihin kun eteenpäin, ja pysyin melko tiukasti radan oikeassa laidassa jos vähänkään näytti siltä että takaa tulee autoja kovaa, omista ajolinjoista niinkään kiinni pitämättä. Ja ne autot siellä tulevat oikeasti lujaa, yhdelläkin kierroksella loppusuoraa edeltävässä mutkassa takaa tuli Lambo varmaan 2x nopeammin kun minä mutkaan (mutta jäi kyllä busasta kun suora aukeni ja annoin hanaa). Tavan motoristi unohtaa helposti myös sen että tiukassa mutkassa kantatessa se pyörä ei olekkaan ihan niin paljon autoa kapeampi, ja noissa vauhdessa se vielä korostuu vaikka rata ei ihan kapein olekkaan.
Ymmärrän miksi tekivät päätöksen, mielestäni aina ollut hieman outoa että siellä on saanut ajaa oikeastaan millä vaan katulaillisella vehkeellä suuressa sekamelskassa kun siellä Trabantit, Vespat, Ferrarit, turistibussit ja bemmit etenevät yhdessä hyvinkin erilaisia vauhteja. Vaikka touristenfahrtissa ei periaatteessa saa ajaa kilpaa niin kyllähän ne ajot aina sellaisiksi muuttuvat, koska ihmisluonne. Eli hyvä että tulee niitä vain 2-pyöräisille tarkotettuja päiviä, mutta uskon että 4pv/vuosi ei ihan riitä kattamaan kysyntää.
Mitä hengissäpysymiseen tulee niin vuosittain siellä kuolee sekä motoristeja että autoilijoita. Tilastot eivät ole julkisia, ja luvuista onkin aikojen saatossa keskusteltu melko paljon. Joku arvio sanoo jotta yhteensä 73, toinen 2-12/vuosi (kohta #10). Ei se rata koskaan ole 100% turvallinen ollut.
Joo, tämän mukaan se olisi 130km/h, eli sitä luokkaa tosiaan. Savagella nippanappa että olisi edes päässyt sinne, sen kun olen saanut kulkemaan 137kmh GPS vauhtia alamäessä myötätuulessa ja kovalla koti-ikävälläViime vuonna taisi tulla "ensimmäinen" rajoitus, että ajoneuvon pitää kulkea yli 140km/h, että edes pääsee ajamaan.
Eli ihan millä tahansa sinne ei enää pääse, minkä takia tämä pyörien kieltäminen oli aika luonnollinen jatkumo, haluavat onnettomuudet minimiin.
Ei aina, mikä vaikeuttaa tilannetta vielä lisää. Normaalisti jos näet nopean auton/prätkän tms. Oletat että mennään kovaa. No prätkän perä ei aina kerro minkälaisesta tai kokoisesta prätkästä on kyse. Se 250cc pikkusportti voi näyttää melkein samalta kuin se 1000cc versio. Niissä on todella raju nopeusero. Lisäksi keskivertoautoilija ei takuulla erota radalla täysillä painaessaan cruisailevaa adventure bikeä täysillä painavasta nakusta. Tuo on varsin vittumainen yhtälö.Moiselle radalle menijät ovat, luonnollisestikin, kilpailuhenkistä porukkaa, joten siellä kaikki korostuu.
Itsellä Alpinen rotsi, housut ja kengät (matalat ja korkeat) ainakin ne pitivät lämpimänä ja kuivana kun joutui ajamaan tunteja kaatosateessa. Kengistä tuli kyllä loppureissusta läpi. Alle tonnilla pitäisi selvitä. Miinuksena tuossa omassa on ettei housuja ja takkia saa yhdistettyä vetoketjulla kuten aiempaa satsia. Ajelin itse ihan siihen marraskuun loppuun ja kun oli juuri ja juuri plussalla ja kylmä kylmä oli oikeastaan vain käsillä.Tulipa ostettua pyörä ja nyt pitäisi hommata ajovarusteita. Minulla on vuosien takaa tallessa Richa airstorm takki suojilla. Mutta olen pohtinut jos ostaisi uuden takin, housut ja kengät. Toiveena olisi saada edes jonkinlaista vedenpitävyyttä suojauksen ja istuvuuden kanssa. Kohta joku ehdottaa kalleinta Rukkaa päälle, mutta nyt budjetin ylärajan 1000€ jolla pitäisi selvitä. Onko täällä suositella kohtuu hintaisia ajoasuja?
Kiitos, oliko kyse mistä Alpinen kamoista?Itsellä Alpinen rotsi, housut ja kengät (matalat ja korkeat) ainakin ne pitivät lämpimänä ja kuivana kun joutui ajamaan tunteja kaatosateessa. Kengistä tuli kyllä loppureissusta läpi. Alle tonnilla pitäisi selvitä. Miinuksena tuossa omassa on ettei housuja ja takkia saa yhdistettyä vetoketjulla kuten aiempaa satsia. Ajelin itse ihan siihen marraskuun loppuun ja kun oli juuri ja juuri plussalla ja kylmä kylmä oli oikeastaan vain käsillä.
Paria eri sarjaa sekoitettuna. Tällä hetkellä varastossa niin en voi tarkistaa mitkä ovat tarkalleen. Alpineista huomasin että mallikohtaisesti koot vaihtelevat ja istuvuus vaihtelee, joten ei muuta kuin liikkeeseen kokeilemaan.Kiitos, oliko kyse mistä Alpinen kamoista?