Mopokuumetta

Jos se seisoo lämpimässä tallissa, niin muutaman kuukauden seisotus ei saa bensaan mitään aikaiseksi. Kylmä sitten erikseen toki.
Kylmä talli jossa majaileva RuuviTag ilmoittaa tällä hetkellä olevan 11,21 astetta ja ilmankosteus 78,22% HomeAssistantin valvonnan mukaan :). Olen ottanut tavaksi laittaa talveksi pk-bensaa kaasarilaitteisiin (lumilinko, ruohonleikkuri, moottorisaha, siimaleikkuri, pyörä) ja ruiskubusaan normi V-Poweria terästettynä tilkalla stabilointiainetta. Toistaiseksi toiminut hyvin jo monta vuotta.
 
Nää on muuten hauskoja nä bensavirmat, ensin jokainen rehvastelee lisäaineillaan, ja sit kun myyvät jakelun, myöntävätkin yllättäin et samaa paskaa se on edelleen, vaika nyy onki st1 eikä meijä shell ;-)
 
Kylmä talli jossa majaileva RuuviTag ilmoittaa tällä hetkellä olevan 11,21 astetta ja ilmankosteus 78,22% HomeAssistantin valvonnan mukaan :). Olen ottanut tavaksi laittaa talveksi pk-bensaa kaasarilaitteisiin (lumilinko, ruohonleikkuri, moottorisaha, siimaleikkuri, pyörä) ja ruiskubusaan normi V-Poweria terästettynä tilkalla stabilointiainetta. Toistaiseksi toiminut hyvin jo monta vuotta.
Kyllä minäki kaasarit tyhjennän, mutta muuta en tee
 
Millä näitä uudempia Pinlock visiireitä uskaltaa puhdistella ja yrittää estää huuruuntumista? Pitäisi olla olevinaan huuruuntumaton mutta kyllä se pysähtyessä vetää nopeasti huuruun. Ja esim tänään tuolla takateillä oli pakko ajaa visiiri auki kun vetin huuruun ulkoa ja sisältä oli vauhti mikä tahansa (toki oli about pahin mahdollinen keli aka semi viileä ja kostea sekä paikoin usvainen keli). Pinlock on tiivis ja Arain kypärän mukana tullut. Tuntuu että vetää melkein helpommin huuruun kun vanhan kypärän visiiri aineiden kanssa.
 
Millä näitä uudempia Pinlock visiireitä uskaltaa puhdistella ja yrittää estää huuruuntumista? Pitäisi olla olevinaan huuruuntumaton mutta kyllä se pysähtyessä vetää nopeasti huuruun. Ja esim tänään tuolla takateillä oli pakko ajaa visiiri auki kun vetin huuruun ulkoa ja sisältä oli vauhti mikä tahansa (toki oli about pahin mahdollinen keli aka semi viileä ja kostea sekä paikoin usvainen keli). Pinlock on tiivis ja Arain kypärän mukana tullut. Tuntuu että vetää melkein helpommin huuruun kun vanhan kypärän visiiri aineiden kanssa.
Uusi pinlock vaan tai irrota ja laita kiinni uudelleen. Ei kyllä pitäisi noin helposti huurtua. Pinlocki on järkevintä asentaa niin että visiiri käteen ja taivutut visiiriä reittä vasten kädellä suoraksi ja siihen sitten vaan pinlock kiinni.
 
Millä näitä uudempia Pinlock visiireitä uskaltaa puhdistella ja yrittää estää huuruuntumista? Pitäisi olla olevinaan huuruuntumaton mutta kyllä se pysähtyessä vetää nopeasti huuruun. Ja esim tänään tuolla takateillä oli pakko ajaa visiiri auki kun vetin huuruun ulkoa ja sisältä oli vauhti mikä tahansa (toki oli about pahin mahdollinen keli aka semi viileä ja kostea sekä paikoin usvainen keli). Pinlock on tiivis ja Arain kypärän mukana tullut. Tuntuu että vetää melkein helpommin huuruun kun vanhan kypärän visiiri aineiden kanssa.
Juu ei kyllä pinlocki pitäs mennä huuruun. Asennusvirhe?
 
Vanhempana pinlockin ja visiirin välinen tiivistys ei välttämättä pysy tiukkana eikä huurunpoistoon vaadittu tiivis ilmarako enää ole tiivis joten huurtuu. Joko uudelleen asennus paremmin tai uusi pinlock. Tai jopa uusi visiiri jos pinlockin kiinnityspinneissä olisi jotain häikkää.
 
Liikkeen edustaja asenteli tuon Pinlockin. Onko tuo tarkoitus asennella ihan vain ruuvit auki ja kalvo väliin vai miten? Sisäpuoli siis pitäisi olla huuruuntumaton joten sen ei pitäisi tarvita aineita, mutta mitens tuo ulkopuoli. Mitkä on ne on hyvät aineet nykyään. Eilen esim veti kaikki sivupeileistä mittaristoon niin pahasti huuruun että oli pakko pysähtyä hetkeksi.
 
Liikkeen edustaja asenteli tuon Pinlockin. Onko tuo tarkoitus asennella ihan vain ruuvit auki ja kalvo väliin vai miten? Sisäpuoli siis pitäisi olla huuruuntumaton joten sen ei pitäisi tarvita aineita, mutta mitens tuo ulkopuoli. Mitkä on ne on hyvät aineet nykyään. Eilen esim veti kaikki sivupeileistä mittaristoon niin pahasti huuruun että oli pakko pysähtyä hetkeksi.
Youtubesta löytyy videoita ja varmaan riippuu kypärästä. Itellä riittää kun taivuttaa visiiriä ja repii kalvon irti. Katso, että pinlockin silikonisaumat täsmää visiirin kanssa eikä oo välejä yms.
 
Liikkeen edustaja asenteli tuon Pinlockin. Onko tuo tarkoitus asennella ihan vain ruuvit auki ja kalvo väliin vai miten? Sisäpuoli siis pitäisi olla huuruuntumaton joten sen ei pitäisi tarvita aineita, mutta mitens tuo ulkopuoli. Mitkä on ne on hyvät aineet nykyään. Eilen esim veti kaikki sivupeileistä mittaristoon niin pahasti huuruun että oli pakko pysähtyä hetkeksi.
Mitkä ihmeen ruuvit? Sille ei oikein mitään voi jos pinlockin sisäpinta huurtuu. Ehkä pistää tuuletusta vähä auki ettei huokaile niin suoraan siihen visiiriin. Ite pinlock visiirin muovi on kyllä niin pehmeää ettei sitä arvaa oikein millään käsitellä.
 
Liikkeen edustaja asenteli tuon Pinlockin. Onko tuo tarkoitus asennella ihan vain ruuvit auki ja kalvo väliin vai miten? Sisäpuoli siis pitäisi olla huuruuntumaton joten sen ei pitäisi tarvita aineita, mutta mitens tuo ulkopuoli. Mitkä on ne on hyvät aineet nykyään. Eilen esim veti kaikki sivupeileistä mittaristoon niin pahasti huuruun että oli pakko pysähtyä hetkeksi.
En suosittele mitään aineita ja visiiriä jos putsaat niin hyvin heikolla saippuavedellä ja mikrokuituliinalla. Usein riittää pelkkä kuuma vesi. Kuulostaa hieman siltä että tuo sun Pinlock falskaa sivuilta. Siinä pitäisi olla pelkät tapit mihin se vaan taipuu kiinni.
 
Araissa on ruuvit jotka pitävät päätyjen klipsejä kiinni. En ole kokeillut availla. Mutta pitää ehkä kokeilla, jos saisi tarkemmin paikoilleen kun ei tarvitse häsätä.

Mites tuo visiirin ulkopinta? Millä uskaltaa vetää. Vetänyt pari kertaa täyteen kosteutta ja huurua ja tuloksena ettei lähde kuin mekaanisella puhdistuksella ja usein ei ole rättiä jatkuvasti käsillä ja hanskoissa ei ole pyyhkijöitä...
 
Araissa on ruuvit jotka pitävät päätyjen klipsejä kiinni. En ole kokeillut availla. Mutta pitää ehkä kokeilla, jos saisi tarkemmin paikoilleen kun ei tarvitse häsätä.

Mites tuo visiirin ulkopinta? Millä uskaltaa vetää. Vetänyt pari kertaa täyteen kosteutta ja huurua ja tuloksena ettei lähde kuin mekaanisella puhdistuksella ja usein ei ole rättiä jatkuvasti käsillä ja hanskoissa ei ole pyyhkijöitä...
Motul M1 Helmet&Visor Clean olen itse käyttänyt sisä- ja ulkopinnalle visiiriin. Motonetistä saa 10e/suihkepullo. Tuota kun suihkuttelee ja antaa hetken vaikuttaa, sitten jollain puhtaalla liinaalla pyyhkii. Se itse pinlock visiiri on yleensä vain pölyssä, joten lähtee ihan kuivalla puhtaalla liinalla pyyhkimällä. Vähän kuulostaa kyllä siltä, että olisi väärin asennettu tuo sinun pinlock. Kannattaa Youtubesta vilkaista miten se Arain tapauksessa kuuluisi laittaa paikalleen.

edit: lisätään vielä, että mulla on yleensä purkki tuota ainetta ja mikrokuituliina penkin alla tai jossain laukussa mukana, niin saa kesken matkan putsattua öttömöttöt pois häiritsemästä.
 
En tiiä moisesta tuotteesta, mutta visiirit olen pessy astianpesuaneella, kädellä ja lämpimällä vedellä. Mikrokuiduissa ja muoveissa on eroja, joten naarmuttumisesta/naarmuttamisesta kannattaa olla varovainen. Aikoinaan givin tuulisuoja naarmuuntui pumpulilakin ;-) Olin pyyhkäissyt sitä huoltsikalla sillä tarjolla olevalla paperilla ja huomasin heti ettei kannata! Ja kotona koitin sitten huvikseni alakulmaan pumpulila ja vedellä ja silläkin tuli mikronaarmuja! Kivikovaa muovia oli ;-D
 
Pinlock-kalvoa ei kannata pestä millään aineella, jos lainkaan. Se kalvon melko pehmeä pinta ei juurikaan sellaista kestä. Aiemmin käytin noita Shoeissa paljonkin, en enää nykyään. Vanha motoristikikka on osoittautunt itselleni toimivaksi ja halvaksi; ensin pesee tavallisen visiirin haaleanlämpimässä vedessä, hieman Fairya talouspaperiin ja sitten puhtaaksi samalla tavalla kun rillejä pesisi. Kun visiirin sisäpinta on mahdollisimman puhdas ja kuiva niin pehmeään ja puhtaaseen mikrokuituliinaan yksi tippa sitä samaa tiskiainetta jonka sitten hinkkaa näkymättömäksi kalvoksi visiirin sisäpintaan. Toimii aikansa (ei välttämättä kovin pitkään) eikä auta mitään jos visiirin pinta huurtuu ulkopuolelta esim. sumussa. Mutta hengitysilman aikaansaamaan huurtumiseen se saattaa auttaa. Kaikki tämä toki omalla vastuulla, itselleni on toiminut. Kesällä poistan ötökät ym. ektoplasmat visiiristä kastamalla talouspaperin aika märäksi ja sitten levitän sen visiirin pintaan, annan olla 10-20min ja sitten vaan pyyhin raadot pois. Nekin kun ovat 70% vettä ja liukenevat melko nopsaan. En suosittele tosin jos on joku väritetty iridium- tms visiiri, enkä myöskään jos visiirissä on tiepölyä, hiekkaa, mutaa jne.
 
Osaiskohan täällä joku neuvoa mikä pyörälle tuli? Potilas HD Road King 2013. Olin aamulla käynnistämässä pyörää, käänsin virrat päälle ja odotin pari sekunttia, että bensapumppu käy, valot syttyivät normaalisti. Koitin käynnistää pyörää, mutta lähes välittömästi käynnistynapin painamisen jälkeen pyörästä hävisi virrat. Startti kerkesi just just liikahtamaan. Sen jälkeen pyörä aivan mykkä. Virrat hävisivät johonkin. Olin lähdössä töihin enkä kerennyt pyörää sen enempää ihmetellä.
 
Osaiskohan täällä joku neuvoa mikä pyörälle tuli? Potilas HD Road King 2013. Olin aamulla käynnistämässä pyörää, käänsin virrat päälle ja odotin pari sekunttia, että bensapumppu käy, valot syttyivät normaalisti. Koitin käynnistää pyörää, mutta lähes välittömästi käynnistynapin painamisen jälkeen pyörästä hävisi virrat. Startti kerkesi just just liikahtamaan. Sen jälkeen pyörä aivan mykkä. Virrat hävisivät johonkin. Olin lähdössä töihin enkä kerennyt pyörää sen enempää ihmetellä.
Varmaan huono kontakti eli akun kaapelit löysässä tai huono akku.
 
Osaiskohan täällä joku neuvoa mikä pyörälle tuli? Potilas HD Road King 2013. Olin aamulla käynnistämässä pyörää, käänsin virrat päälle ja odotin pari sekunttia, että bensapumppu käy, valot syttyivät normaalisti. Koitin käynnistää pyörää, mutta lähes välittömästi käynnistynapin painamisen jälkeen pyörästä hävisi virrat. Startti kerkesi just just liikahtamaan. Sen jälkeen pyörä aivan mykkä. Virrat hävisivät johonkin. Olin lähdössä töihin enkä kerennyt pyörää sen enempää ihmetellä.
Ootko ladannu millon viimeksi akun? Tai onko se vaan huono. Kelien viilentyessä öljyt jäykkenee, niin vaatii pikkasen enemmän virtaa, että jaksaa pyörittää konetta. Itselläni vtx 1300 ja tekee aika samalla tavalla, jos jostain syystä akun varaustaso on päässyt laskemaan.
 
Varmaan huono kontakti eli akun kaapelit löysässä tai huono akku.
Ootko ladannu millon viimeksi akun? Tai onko se vaan huono. Kelien viilentyessä öljyt jäykkenee, niin vaatii pikkasen enemmän virtaa, että jaksaa pyörittää konetta. Itselläni vtx 1300 ja tekee aika samalla tavalla, jos jostain syystä akun varaustaso on päässyt laskemaan.
Kontakti voi olla huono ja pitää siitä lähteä liikkeelle. Pyörällä ajanut tosin viimeksi eilen ilman ongelmia ja aiemmin +3 asteessa. Nyt kuitenki +10 noin. Akku vaihdettu viime tai toissa kesänä. Ei aiempia ongelmia tähän mennessä.
 
Kontakti voi olla huono ja pitää siitä lähteä liikkeelle. Pyörällä ajanut tosin viimeksi eilen ilman ongelmia ja aiemmin +3 asteessa. Nyt kuitenki +10 noin. Akku vaihdettu viime tai toissa kesänä. Ei aiempia ongelmia tähän mennessä.
Kerro sitten missä oli vika. Itse koittaisin ensin apukäynnistimellä tuleeko virrat ja lähteekö käyntiin.
 
Osaiskohan täällä joku neuvoa mikä pyörälle tuli? Potilas HD Road King 2013. Olin aamulla käynnistämässä pyörää, käänsin virrat päälle ja odotin pari sekunttia, että bensapumppu käy, valot syttyivät normaalisti. Koitin käynnistää pyörää, mutta lähes välittömästi käynnistynapin painamisen jälkeen pyörästä hävisi virrat. Startti kerkesi just just liikahtamaan. Sen jälkeen pyörä aivan mykkä. Virrat hävisivät johonkin. Olin lähdössä töihin enkä kerennyt pyörää sen enempää ihmetellä.
Just samalla tavalla kävi minulle busalla kevään 2019 ensimmäisellä ajolla. Olin pysähtynyt kahville maaseudun bensa-asemalle Loviisassa. Kun piti jatkaa matkaa niin startti pyörähti kerran, sen jälkeen pyörä täysin mykkä (olin siis ajanut sillä vielä 30 min aikaisemmin noin 60km). Soitin autoliitolle joka hinasi minut kotiin (autoliiton plussajäsenyys rules). Himassa mittasin akun, oli dööd. Uusi akku tilalle ja ajo jatkui. K.o. akku oli ehkä 2 vuotta vanha joku halpis Biltema tjsp. Sen jälkeen vaihdoin tilalle Yuasan joka löytyy pyörästä edelleen. Joku joskus sanonut että 90% sähköongelmista liittyy akkuun jotenkin, saattavat olla oikeassa.

autoliitto_pelastaa.jpg
 
Araissa on ruuvit jotka pitävät päätyjen klipsejä kiinni. En ole kokeillut availla. Mutta pitää ehkä kokeilla, jos saisi tarkemmin paikoilleen kun ei tarvitse häsätä.

Mites tuo visiirin ulkopinta? Millä uskaltaa vetää. Vetänyt pari kertaa täyteen kosteutta ja huurua ja tuloksena ettei lähde kuin mekaanisella puhdistuksella ja usein ei ole rättiä jatkuvasti käsillä ja hanskoissa ei ole pyyhkijöitä...
Sharkin kypärissä on pinlockille säätö niissä päissä olevissa tapeissa. Niillä saa säädettyä sen niin, että pinlockin tiiviste on tiiviisti visiiriä vasten. Ovat siis epäkeskot.
Visiirin ja kypärän pesuun käy vesi. En oo ikinä käyttänyt muuta. Jos oikein paljon ötökkää, niin märkä talouspaperi päälle ja hetken päästä lähtee mikrokuituliinalla pyyhkimällä. Mikrokuituliina yleensä mukana, mutta jos ei niin nenäliina tai joku pehmeä. Joskus ihan talouspaperilla, mutta se kyllä saattaa naarmuttaa.
 
Sharkin kypärissä on pinlockille säätö niissä päissä olevissa tapeissa. Niillä saa säädettyä sen niin, että pinlockin tiiviste on tiiviisti visiiriä vasten. Ovat siis epäkeskot.
Visiirin ja kypärän pesuun käy vesi. En oo ikinä käyttänyt muuta. Jos oikein paljon ötökkää, niin märkä talouspaperi päälle ja hetken päästä lähtee mikrokuituliinalla pyyhkimällä. Mikrokuituliina yleensä mukana, mutta jos ei niin nenäliina tai joku pehmeä. Joskus ihan talouspaperilla, mutta se kyllä saattaa naarmuttaa.
Itse otin nyt kokeiluun viisiirin ulkopinnalle anti-mist sprayn. Jos menee visiirin pinta pilalle niin on kyllä rehellisen paska visiiri. Pinlockin kireys pitää kyllä katsoa, jos siinä olisi säätö.
 
Kerro sitten missä oli vika. Itse koittaisin ensin apukäynnistimellä tuleeko virrat ja lähteekö käyntiin.
Just samalla tavalla kävi minulle busalla kevään 2019 ensimmäisellä ajolla. Olin pysähtynyt kahville maaseudun bensa-asemalle Loviisassa. Kun piti jatkaa matkaa niin startti pyörähti kerran, sen jälkeen pyörä täysin mykkä (olin siis ajanut sillä vielä 30 min aikaisemmin noin 60km). Soitin autoliitolle joka hinasi minut kotiin (autoliiton plussajäsenyys rules). Himassa mittasin akun, oli dööd. Uusi akku tilalle ja ajo jatkui. K.o. akku oli ehkä 2 vuotta vanha joku halpis Biltema tjsp. Sen jälkeen vaihdoin tilalle Yuasan joka löytyy pyörästä edelleen. Joku joskus sanonut että 90% sähköongelmista liittyy akkuun jotenkin, saattavat olla oikeassa.

autoliitto_pelastaa.jpg
Kävin suoraan duunista hakemassa uuden akun ja sillähän se starttas. Ajattelin ostaa kunnon akun ja tuli ostettua Yuasan 32Ah akku. Kaikeksi yllätykseksi sieltä löytyi täysin vastaava akku joka oli muistaakseni viime kesänä vaihdettu edellisen omistajan kuittien perusteella.
 
Kävin suoraan duunista hakemassa uuden akun ja sillähän se starttas. Ajattelin ostaa kunnon akun ja tuli ostettua Yuasan 32Ah akku. Kaikeksi yllätykseksi sieltä löytyi täysin vastaava akku joka oli muistaakseni viime kesänä vaihdettu edellisen omistajan kuittien perusteella.
Akuilla on metka tapa joskus kypsyä ihan yhtäkkiä. Auojen kanssa en ole moiseen törmännyt. Se ettei Yuasa kestä ei ole yllätys. Ostin keväällä Varaderoon Yuasan ja se ei kestänyt edes täyttä ajokautta, on helppo jättää semmoiset ostamatta.
 
Kävin suoraan duunista hakemassa uuden akun ja sillähän se starttas. Ajattelin ostaa kunnon akun ja tuli ostettua Yuasan 32Ah akku. Kaikeksi yllätykseksi sieltä löytyi täysin vastaava akku joka oli muistaakseni viime kesänä vaihdettu edellisen omistajan kuittien perusteella.

Olisit ostanut litium akun, kevyempi ja tehokkaampi. Omassa prätkässä nyt kolme kesää ollut kiinni ilman ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Akuilla on metka tapa joskus kypsyä ihan yhtäkkiä. Auojen kanssa en ole moiseen törmännyt. Se ettei Yuasa kestä ei ole yllätys. Ostin keväällä Varaderoon Yuasan ja se ei kestänyt edes täyttä ajokautta, on helppo jättää semmoiset ostamatta.

Omassa autossa meni akku rikki laakista, aamulla oli 5v navoissa vaikka edellisenä iltana olin ajanut. Latasin akun täyteen, ajoin 3kk ja taas eräs aamu akussa 5v navoissa. Uudella akulla menty nyt 6kk ilman ongelmia.
 
Akuilla on metka tapa joskus kypsyä ihan yhtäkkiä. Auojen kanssa en ole moiseen törmännyt. Se ettei Yuasa kestä ei ole yllätys. Ostin keväällä Varaderoon Yuasan ja se ei kestänyt edes täyttä ajokautta, on helppo jättää semmoiset ostamatta.
Minulla taas Yuasasta täysin vastakkaiset kokemukset, on kai käynyt hyvä säkä. Yuasat on minulla aina kestäneet, toisin kun jotku MTX:t, Biltemat tms. halpisakut joita piti vaihtaa kerran vuodessa ajokauden alussa (ylläpito/elvytyslataukset ctekeillä ei auttanut). Ajatuksissa joskus käynyt siirtyä litiumakkuihin, Shorai ja mitä niitä nyt on, mutta niitä en sitten enää nykysillä Ctekeillä lataile joten on jäänyt vaihtamatta.
 
Ite otan akun syksyllä irti ja laitan keväällä kiinni ja lähen painamaan ilman mitään latailuja. Perus lyijyakut käytössä, motonetin mallia prätkässä mut niitä tuskin ostan enää uutta, koska kesäautossa akku kuoli vuodessa.
 
Akuilla on metka tapa joskus kypsyä ihan yhtäkkiä. Auojen kanssa en ole moiseen törmännyt. Se ettei Yuasa kestä ei ole yllätys. Ostin keväällä Varaderoon Yuasan ja se ei kestänyt edes täyttä ajokautta, on helppo jättää semmoiset ostamatta.
Olisit ostanut litium akun, kevyempi ja tehokkaampi. Omassa prätkässä nyt kolme kesää ollut kiinni ilman ongelmia.
Joo en ole mikään kova mekaanikko ja omat taidot on tasoa akun ja sulakkeen vaihtaminen 😄. Yuasan ostin kun tossa edellä sitä mainostettiin. Edellinen akku ei ollut täysin sama vaan kokoa pienempi. Kuitista huomasin, että oli ostettu 4/2024 joten eipä ollut ainakaan se Yuasa kovin kestävä. Täytyy toivoa, että tämä kestäisi paremmin. Seuraavalla kerralla kokeillaan sitten vaikka litium akkua 👍

Vanhan akun laitoin testimielessä laturiin eikä alkanut lataamaan ollenkaan joten se on selvästi kaput.
 
Tulipa vielä laitettua suomen akut viestiä minkälainen takuu näillä on. Jossain toisella sivulla näin 6kk takuun akuille. No tuo 6kk on tietysti juuri ylittynyt, kun osto päivä oli 9.4.2024. Katsotaan mitä vastaavat.
 
Joo en ole mikään kova mekaanikko ja omat taidot on tasoa akun ja sulakkeen vaihtaminen 😄. Yuasan ostin kun tossa edellä sitä mainostettiin. Edellinen akku ei ollut täysin sama vaan kokoa pienempi. Kuitista huomasin, että oli ostettu 4/2024 joten eipä ollut ainakaan se Yuasa kovin kestävä. Täytyy toivoa, että tämä kestäisi paremmin. Seuraavalla kerralla kokeillaan sitten vaikka litium akkua 👍

Vanhan akun laitoin testimielessä laturiin eikä alkanut lataamaan ollenkaan joten se on selvästi kaput.
Akuissa on sit btw takuu. Ainakin mätänetistä sain takuuseen vaan joko uuden tai rahat takasin.
 
Yuasan ostin kun tossa edellä sitä mainostettiin.
En ota sitten mitään vastuuta jos minun suosituksesta Yuasaan päädyit ja se kilahtaakin alle vuodessa :). Itselle ne tosiaan on aina toimineet hyvin, ja kuten yllä todetaan niin onhan niissä jokin takuu myös. Noin yleisesti tuntuu kyllä että akkujen laatu on huononemaan päin. Joskus 1990-2000 -luvulla akut kesti pyörissäni kevyesti sen 4-6 vuotta, ja kun oli aika vaihtaa niin sai jopa hapottaa ne itse. Sekin lysti viety meiltä nykyään.
 
Akuissa on sit btw takuu. Ainakin mätänetistä sain takuuseen vaan joko uuden tai rahat takasin.
Joo kävin näyttämässä akkua, kun sattu tosta vierestä löytymään kyseisen puljun liike. Suomen akuille + siitä, että olisivat ottaneet takuuseen vaikka 6kk takuu mennyt juuri umpeen. Sitten tuloksiin. Vanhassa akussa ei mitään vikaa. Voltit oli luokkaa 12,8v. Jotain muutakin siinä ukko mittaili ja totesi ettei akussa ole vikaa. No akun kanssa kotiin ja pyörään kiinni eikä mitään ongelmia. Hyvää tässä on se, että säästin 270e ja mahdollisesti huonoa se, jos vika korjaantui piuhoja heilutellessa. Mitään kontakti ongelmia ei oma mielenkiinto riitä tutkimaan. Täytyy pitää työkalut mukana jatkossa, jos ongelma uusiutuu tienpäällä. Muuten tämä case on taputeltu ja jäädään odottamaan vian uusiutumista. Yuasa saa synninpäästön 😄 Uuden akun palautin motonettiin.
 
En ota sitten mitään vastuuta jos minun suosituksesta Yuasaan päädyit ja se kilahtaakin alle vuodessa :). Itselle ne tosiaan on aina toimineet hyvin, ja kuten yllä todetaan niin onhan niissä jokin takuu myös. Noin yleisesti tuntuu kyllä että akkujen laatu on huononemaan päin. Joskus 1990-2000 -luvulla akut kesti pyörissäni kevyesti sen 4-6 vuotta, ja kun oli aika vaihtaa niin sai jopa hapottaa ne itse. Sekin lysti viety meiltä nykyään.
Kummassakaan Yuasassa ei vikaa kuten raapustin juuri samaan aikaan 👍
 
Osaiskohan täällä joku neuvoa mikä pyörälle tuli? Potilas HD Road King 2013. Olin aamulla käynnistämässä pyörää, käänsin virrat päälle ja odotin pari sekunttia, että bensapumppu käy, valot syttyivät normaalisti. Koitin käynnistää pyörää, mutta lähes välittömästi käynnistynapin painamisen jälkeen pyörästä hävisi virrat. Startti kerkesi just just liikahtamaan. Sen jälkeen pyörä aivan mykkä. Virrat hävisivät johonkin. Olin lähdössä töihin enkä kerennyt pyörää sen enempää ihmetellä.
Kuuluiko naksutus kun yritit startata? Startin rele voi temppuilla.
 
Joo kävin näyttämässä akkua, kun sattu tosta vierestä löytymään kyseisen puljun liike. Suomen akuille + siitä, että olisivat ottaneet takuuseen vaikka 6kk takuu mennyt juuri umpeen. Sitten tuloksiin. Vanhassa akussa ei mitään vikaa. Voltit oli luokkaa 12,8v. Jotain muutakin siinä ukko mittaili ja totesi ettei akussa ole vikaa. No akun kanssa kotiin ja pyörään kiinni eikä mitään ongelmia. Hyvää tässä on se, että säästin 270e ja mahdollisesti huonoa se, jos vika korjaantui piuhoja heilutellessa. Mitään kontakti ongelmia ei oma mielenkiinto riitä tutkimaan. Täytyy pitää työkalut mukana jatkossa, jos ongelma uusiutuu tienpäällä. Muuten tämä case on taputeltu ja jäädään odottamaan vian uusiutumista. Yuasa saa synninpäästön 😄 Uuden akun palautin motonettiin.
Tuo volttien mittaus ei takaa mitään. Autopuolella käyteltiin noita akkutestereitä jotka mittasivat akkuja rasituksessa yms ja moni paskana ollut akku läpäisi testit mutta autossa ollessaan eivät vain toimineet. Mutta tulee sitä volttimittaria seurailtua aina jos moinen on ja ei ole toviin ajellut. Mutta laatuakku on laatuakku, oli merkki mikä tahansa ja MX-5:ssäni on joku täysin random halpis akun näköinen akku joka on päässyt jo ainakin kolmesti täysin tyhjäksi ja silti 6kk talviseisonnan jälkeen avaimen hipaisulla käyntiin ilman ylläpitolatauksia tms. Ei kannata liikaa tuijottaa merkkiä, esim akkutakuu voi kertoa enemmän. Joskus se halvin voikin olla se paras ja se "hyvä" merkki onkin pudottanut laatuaan tms. Pitkällä takuulla ei ainakaan tarvitse kiroilla niin paljoa rahan kanssa jos akku hajoaa. Akku on kuitenkin sen verran helppo vaihdettava ettei aiheuta täyttä kaaosta, suurimmalla osalla kuitenkin on se auto tai muu vaihtoehtoinen kulkine mihin hypätä.
 
Tuo volttien mittaus ei takaa mitään. Autopuolella käyteltiin noita akkutestereitä jotka mittasivat akkuja rasituksessa yms ja moni paskana ollut akku läpäisi testit mutta autossa ollessaan eivät vain toimineet. Mutta tulee sitä volttimittaria seurailtua aina jos moinen on ja ei ole toviin ajellut. Mutta laatuakku on laatuakku, oli merkki mikä tahansa ja MX-5:ssäni on joku täysin random halpis akun näköinen akku joka on päässyt jo ainakin kolmesti täysin tyhjäksi ja silti 6kk talviseisonnan jälkeen avaimen hipaisulla käyntiin ilman ylläpitolatauksia tms. Ei kannata liikaa tuijottaa merkkiä, esim akkutakuu voi kertoa enemmän. Joskus se halvin voikin olla se paras ja se "hyvä" merkki onkin pudottanut laatuaan tms. Pitkällä takuulla ei ainakaan tarvitse kiroilla niin paljoa rahan kanssa jos akku hajoaa. Akku on kuitenkin sen verran helppo vaihdettava ettei aiheuta täyttä kaaosta, suurimmalla osalla kuitenkin on se auto tai muu vaihtoehtoinen kulkine mihin hypätä.
Joo täytyy seurata nyt tilannetta. Varmaan pari kertaa töihin pääsee vielä ajamaan ja sen jälkeen tulee ilmat ja loma vastaan. Pyörä talviteloille ja keväällä katotaan mitä akku sanoo.
 
Minulla taas Yuasasta täysin vastakkaiset kokemukset, on kai käynyt hyvä säkä. Yuasat on minulla aina kestäneet, toisin kun jotku MTX:t, Biltemat tms. halpisakut joita piti vaihtaa kerran vuodessa ajokauden alussa (ylläpito/elvytyslataukset ctekeillä ei auttanut). Ajatuksissa joskus käynyt siirtyä litiumakkuihin, Shorai ja mitä niitä nyt on, mutta niitä en sitten enää nykysillä Ctekeillä lataile joten on jäänyt vaihtamatta.
Eipä niitä kyllä tarvikkaan latailla. Mulla on ollu yks Shorai lifepo tallissa liki jotain 8 vuotta ja täydesä latingisa vielä. Keväällä käytin töisö laturin nokasa ja rasitustestetisä tulokset oli toivotut.

Pyörässä paikallaan Unibat litium akku eikä sitäkään oo tarvinnu latailla parin vuoden aikana. Eikä mulla itelläkään sitä laturia ole
 
Suzukissa Yuasa kesti 7v, jossa vaiheessa vaihdoin pyörän pois, mutta akku oli ok. Triumphissa oli ihan sama Yuasan malli ja meni kahteen vuoteen. Tilalle laitettu biltema geeli kesti 7v. Moposkootterissa Vartoja ym meni kerran vuoteen, mutta Bilteman huoltovapaa kesti yli 10v.
 
Suzukissa Yuasa kesti 7v, jossa vaiheessa vaihdoin pyörän pois, mutta akku oli ok. Triumphissa oli ihan sama Yuasan malli ja meni kahteen vuoteen. Tilalle laitettu biltema geeli kesti 7v. Moposkootterissa Vartoja ym meni kerran vuoteen, mutta Bilteman huoltovapaa kesti yli 10v.
Ja itsellä esim kiinalainen skootterin mukana tullut akku jaksoi vetää skootterin parhaimmillaan -37c keleissä kerrasta käyntiin. Ajelin siis koko talven läpi skootterilla kun ei ollut varaa ostaa uutta autoa vanhan koneen lauettua. Talvi oli vielä todella kylmä ja runsasluminen mutta läpi mentiin kiinaskootterilla joka oli ainoa kulkine taloudessa ja vain työpaikalla oli lämmin halli, muuten vedettiin kylmänä käyntiin. Jopa skootterin myynyt liike oli ihan hämillään koska nuo akut kuulemma sippaavat ihan miten sattuu ja meikäläisen ei suostu kuolemaan. Eli ei noista ikinä tiedä mikä kestää mikä ei. Siksi sijoitan pitkällä takuulla oleviin luotettavista liikkeestä ostettuihin. Eipä tarvitse akun sipatessa tapella uuden akun saamisen kanssa vaan menee vanhan akun ja kuitin kanssa ja pyytää uuden.
 
Arpoja nuo nykyään on. Mun pyörässä oli Varta ja oli 19 vuotta vanha ennenku toissa talvena ei jaksanu enää pakkasesta käynnistyä.

Gessussa oli Biltema kun ostin ja se ei selvinny vuotta. Exide oli viis vuotta ja jäi paikalleen kun pyörä lähti eteenpäin.

Ei taida hyvää merkkiä ollakkaan enää.
 
Mulla Yamahan uutena tullut akku alkoi tökkimään käynnistäessä. (alle 3vuotta oli) Valot himmeni startissa ja hieman hitaammin pärähti käyntiin, mutta lähti kuitenkin. Meinasin ostaa uuden, mutta mopo pöllittiin ennen sitä ja se siitä. Mitä katselin niin tosiaan aika arpapeliä ja kokemuksia eri merkeistä löytyy laidasta laitaan. Ehkä takuun pituus voisi olla sellainen seikka joka vaikuttaa ostopäätökseen..
Tänään vein pyörän talvisäilöön ja eiku kevättä odotellessa :)
 
Mites noi Ah menee Lyijy vs Lithium?
mulla esim, on lyijy 12Ah, riittääkö 8Ah?
Ei noista voi tehdä mitään päätelmiä. Suurin osa litiumakuista on 3-5Ah ja käynnistävät pyörän paremmin kuin lyijyakut. Oikea mitta on annettava käynnistysvirta. Yleensä se kasvaa akkukoon kasvaessa ja joku 3Ah litium päihittää 12Ah lyijyn.

Ampeerituntien määrällä on merkitystä jos akkua kuormitetaan käynnissäoloajan ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Ei noista voi tehdä mitään päätelmiä. Suurin osa litiumakuista on 3-5Ah ja käynnistävät pyörän paremmin kuin lyijyakut. Oikea mitta on annettava käynnistysvirta. Yleensä se kasvaa akkukoon kasvaessa ja joku 3Ah litium päihittää 12aH lyijyn.

Ampeerituntien määrällä on merkitystä jos akkua kuormitetaan käynnissäoloajan ulkopuolella.
Litiumin kanssa pitää huomioida, että toimii huonosti kylmässä, eli ei anna käynnistysvirtaa. Joksut esilämmittelevät valoja päällä pitämällä tms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 533
Viestejä
4 510 530
Jäsenet
74 414
Uusin jäsen
Idänkäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom