Mopokuumetta

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 788
Minäkin suosittelen sitä korttia ekaksi. Huomaa kiinnostaako yhtään. Tietysti liikkeessä voi käydä koeistumassa ensin.
Isoin juttu on se että jos suoritan sen a:n, joudun uusimaan korttia jatkuvasti vs nykyinen joka on voimassa ties minne asti.
 

JesseR

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 117
Isoin juttu on se että jos suoritan sen a:n, joudun uusimaan korttia jatkuvasti vs nykyinen joka on voimassa ties minne asti.
Ei se nykyinenkään ole enää voimassa sinne mitä kortissa lukee :tup:

"Lakimuutos vaikuttaa myös ennen uudistusta myönnettyihin ajokortteihin. Ne ovat voimassaenintään 18. tammikuuta 2033 asti, vaikka niihin olisikin merkitty myöhäisempi päivämäärä."

Itse taidan ajoittaa tuohon väliin sitten ABC korttiini E kirjaimen lisäämisen.
 
Liittynyt
24.10.2022
Viestejä
83
Edelleen se iso A ekaks, ja malttia sen ensimmäisen pyörän ostamiseen jos ei aikasempaa kokemusta ole. Se YouTube videon mukaan hauska laite on väärissä käsissä äkkiä hengenvaarallinen.
 

JesseR

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 117
Edelleen se iso A ekaks, ja malttia sen ensimmäisen pyörän ostamiseen jos ei aikasempaa kokemusta ole. Se YouTube videon mukaan hauska laite on väärissä käsissä äkkiä hengenvaarallinen.
Komppaan tätä.

Itselläni ollut nyt tuo oma pyörä 16vuotta, kummasti silläkin ehtii vaikka ei ole kun vain 98hv takapyörällä.
 
Liittynyt
24.10.2022
Viestejä
83
Komppaan tätä.

Itselläni ollut nyt tuo oma pyörä 16vuotta, kummasti silläkin ehtii vaikka ei ole kun vain 98hv takapyörällä.
Ittellä oli aikasempaa 950cc muoviluoti, 150hp/180kg=kerkiä vähintään riittävästi. Nykyään vähän viritetty 1600cc HD softaili, eikä oo muoviluotia yhtään ikävä. Mukavempi ajaa pitkää siivua ja riittävästi kiihtyy tarpeen vaatiessa. Ja paljon mukavempi moottori käytökseltään kun voimaa on heti tarjolla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 788
Komppaan tätä.

Itselläni ollut nyt tuo oma pyörä 16vuotta, kummasti silläkin ehtii vaikka ei ole kun vain 98hv takapyörällä.
Komppaan itsekin tätä. Olen vetänyt kaistaa vaihtaessa tahallaan liinat kiinni lyöneen mahdollisen rattiksen Volvon takalasiin selkä edellä tl mönkkärin ratissa. Olen myös vetänyt talvella skootterin kyljelleen 40kmh kun kaasu hirtti osittain kiinni. En halua kokea noita uudelleen, etenkään lisävauhdin kanssa. Se on myös yksi syy miksi haluan että vauhti tuntuu kovemmalta kuin onkaan. Onneksi ei ole fiksaatiota huippunopeuksiin.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
186
joku isompikoneinen supermoto voisi olla hauska laite painaa takatien mutkapätkää ja olla silti asiallinen jopa arkiajossa. Mitä malleja katsoa ja mitä välttää? Kaksipyöräisistä omat kokemukset rajoittuvat vanhaan Solifer SM:ään.

Olenko aivan mielenvikainen tai tuleeko mieleen kommenttia?
Olet mielenvikainen, mutta erittäin hyvällä tavalla. Tähän harrastukseen kun hurahtaa niin paluuta ei enää ole:). Suosittelen vahvasti ryhtymään!

Jos 2-pyöräisen ajokokemus rajoittuu mopoon niin, ensin sinne kouluun sitä A-korttia hakemaan. Vaikka nolosti totean että itse olen sitä ikäluokkaa että se A tuli kaupanpäälle, 80-luvulla kun ABC-kortin ajoin joten autokoulun mp-koulutuksesta ei mitään havaintoa. Olinhan toki ajanut mopoja ja kaverien piikkejä krhm... kortitta joten en minäkään ihan ummikkona 2-pyöräisen satulaan hypännyt. Nyt en edes harkitsisi tekeväni enää samoin, ehkä ikä on hieman tuonut jonkinasteista viisautta. Toisaalta ehkä kohta 30 vuotta motorismia ilman suurempia haavereita on myös opettanut jotakin minulle. Moottoripyöräilyssä ei nimittäin ole melkein mitään samaa autoiluun verrattuna, paitsi liikennesäännöt.

Mitä ensimmäiseen pyörään tulee, tähän on noin 9 miljoonaa eri näkemystä. Toiset sanoo että "aloita piikillä ja katso onko kivaa", toiset että "jos selviät hengissä busasta ensipyöränä niin selvät mistä vaan". Itse olisin hieman pragmaattisempi, suosittelisin (ja olen niin tehnytkin muutamallekin kaverille) jotain halvahkoa 5-600:sta japanilaista perinteistä nakupyörää, esim. Kawa ER-5/6, Honda CB500/600, Suzuki 600 Bandit jne ensimmäisen vuoden ajaksi. Ne on yleensä suht halpoja, niihin saa varaosia hyvin, niissä ei ole hajoavia katteita KUN ne kaataa pihalla, tallissa tai taputusten säestämänä uimarannanviereisellä parkkiksella satapäisen yleisön edessä. Ne ovat "ihan tarpeeksi nopeita" sitä pakollista liikennevaloreisinkiä varten, esim Honda CB600 Hornetti suoriutuu varttimailista osaavalla kuskilla alle 12 sekkaan.

Hieman ehkä nykynäkemyksistä poiketen suosittelisin myös pyörää jossa ei ole kaikenlaista uutta elektroniikkaa (pl. ABS-jarrut), koska jos ajelee vain sellaisella jossa kaikenlaiset keulimisen ja luistonestot ym avustimet niin voi olla outoa menoa sitten jos ajaakin jollain laitteella jossa näitä ei löydy ja se käyttäytyykin ihan eri tavalla. Muitakin näkemyksiä asiasta varmaan on?

Supermoto ensimmäiseksi pyöräksi on mielenkiintoinen ajatus, vaikka ei ehkä ole se monikäyttöisin (en välttämättä lähtisi sellaisella lappiin matkailemaan). Ne ovat kevyitä, helposti käsiteltäviä, paitsi stadissa jos jalat ei yletä kunnolla maahan, ja niissä ei ole liikaa hajoilevia katteita. Ja kun menet ekaa pyörää ostamaan, ota asioista tietävä kaveri mukaan äläkä antaudu ostohuumaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 788
Olet mielenvikainen, mutta erittäin hyvällä tavalla. Tähän harrastukseen kun hurahtaa niin paluuta ei enää ole:). Suosittelen vahvasti ryhtymään!

Jos 2-pyöräisen ajokokemus rajoittuu mopoon niin, ensin sinne kouluun sitä A-korttia hakemaan. Vaikka nolosti totean että itse olen sitä ikäluokkaa että se A tuli kaupanpäälle, 80-luvulla kun ABC-kortin ajoin joten autokoulun mp-koulutuksesta ei mitään havaintoa. Olinhan toki ajanut mopoja ja kaverien piikkejä krhm... kortitta joten en minäkään ihan ummikkona 2-pyöräisen satulaan hypännyt. Nyt en edes harkitsisi tekeväni enää samoin, ehkä ikä on hieman tuonut jonkinasteista viisautta. Toisaalta ehkä kohta 30 vuotta motorismia ilman suurempia haavereita on myös opettanut jotakin minulle. Moottoripyöräilyssä ei nimittäin ole melkein mitään samaa autoiluun verrattuna, paitsi liikennesäännöt.

Mitä ensimmäiseen pyörään tulee, tähän on noin 9 miljoonaa eri näkemystä. Toiset sanoo että "aloita piikillä ja katso onko kivaa", toiset että "jos selviät hengissä busasta ensipyöränä niin selvät mistä vaan". Itse olisin hieman pragmaattisempi, suosittelisin (ja olen niin tehnytkin muutamallekin kaverille) jotain halvahkoa 5-600:sta japanilaista perinteistä nakupyörää, esim. Kawa ER-5/6, Honda CB500/600, Suzuki 600 Bandit jne ensimmäisen vuoden ajaksi. Ne on yleensä suht halpoja, niihin saa varaosia hyvin, niissä ei ole hajoavia katteita KUN ne kaataa pihalla, tallissa tai taputusten säestämänä uimarannanviereisellä parkkiksella satapäisen yleisön edessä. Ne ovat "ihan tarpeeksi nopeita" sitä pakollista liikennevaloreisinkiä varten, esim Honda CB600 Hornetti suoriutuu varttimailista osaavalla kuskilla alle 12 sekkaan.

Hieman ehkä nykynäkemyksistä poiketen suosittelisin myös pyörää jossa ei ole kaikenlaista uutta elektroniikkaa (pl. ABS-jarrut), koska jos ajelee vain sellaisella jossa kaikenlaiset keulimisen ja luistonestot ym avustimet niin voi olla outoa menoa sitten jos ajaakin jollain laitteella jossa näitä ei löydy ja se käyttäytyykin ihan eri tavalla. Muitakin näkemyksiä asiasta varmaan on?

Supermoto ensimmäiseksi pyöräksi on mielenkiintoinen ajatus, vaikka ei ehkä ole se monikäyttöisin (en välttämättä lähtisi sellaisella lappiin matkailemaan). Ne ovat kevyitä, helposti käsiteltäviä, paitsi stadissa jos jalat ei yletä kunnolla maahan, ja niissä ei ole liikaa hajoilevia katteita. Ja kun menet ekaa pyörää ostamaan, ota asioista tietävä kaveri mukaan äläkä antaudu ostohuumaan.
No siis ole omistanut ties mitä outoa kulkinetta, enkä seuraa välttämättä niitä normaaleimpia tapoja. Nykyinen harraste/entinen käyttis on museokilpinen MX-5 vm 1990 ja vaihdoin siihen Model 3 Performancesta koska totesin että vauhtia kertyi ihan naurettavan helposti aivan liikaa. Joko kortti tai henki lähtisi joten auto meni vaihtoon. 500hp->115hp ja teho ei ole loppunut kuin parissa paikassa.

Nuo ajoavut... Itse taas kyllä mietin että ottaisi ainakin sellaisen missä olisi abs+tc. Koen että etenkin nyt ajeltuani paljon ajoavuttomalla autolla muistin taas että näitä laitteita pitää kunnioittaa ja siten nuo olisivat hyvä lisäturva koska kyse ei ole vain spinnaamisesta tms vaan kuten jo olen oppinut, selkä edellä volvan takalasiin ja siitä katuu ja lento sattuu.

Supermotoa mietin siksi että ulkonäkö mahtava, en tarvitse tilaa laukukuille tms, sen ei ole tarkoitus kulkea 200kmh joka paikassa vaan olla enemmänkin hyvä looginen hallittava kaupungissa ja asfaltti mutkapätkillä. Tai näin ainakin itse sen mietin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 964
Ittellä oli aikasempaa 950cc muoviluoti, 150hp/180kg=kerkiä vähintään riittävästi. Nykyään vähän viritetty 1600cc HD softaili, eikä oo muoviluotia yhtään ikävä. Mukavempi ajaa pitkää siivua ja riittävästi kiihtyy tarpeen vaatiessa. Ja paljon mukavempi moottori käytökseltään kun voimaa on heti tarjolla.
600cc voi tosiaan olla "tuhnu". 1000cc jaksaa vääntää jo hyvin.

Itsellä oli pari kesää HD 1200, mutta en kai oikein pitänyt pyörän painosta. Tuokin varmaan osittain makuasia?

Kevyt naku voisi olla aloittelijallekin oikein hyvä peli, ainakin minusta. Vaikka HD on sekin aika helppo ajaa, mutta suurempi paino voisi mahdollisesti haitata.

Toisaalta tykkäsin kyllä KTM 690 pyörästä, jossa siis vain yksi sylinteri. En tiedä sitten olisiko jo 390 (adventure) liian pieni. Mutta varmasti alkuun menettelisi sekin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
252 198
Viestejä
4 393 750
Jäsenet
72 926
Uusin jäsen
Pelaaja1234

Hinta.fi

Ylös Bottom