Mopokuumetta

Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
333
Omat aiemmat motoilut on jostakin 90-luvun alusta mökkiteitä viritetyllä Helkama AX:llä ja kavereiden PV:eillä. Nyt tuli kevään mittaan semmonen olo, että pitää hommaa kunnon vehje jos tässä elämässä aikoo vielä ajella. Ens viikolla ois inssi. Onneksi provinssissa noita aikoja vielä saa lyhyelläkin jänteellä.

Hieno pyörä, nämä herättää itsessä paljon enemmän kiinnostusta kuin arjen harmaat muoviluodit.

Omani on jo 20v vanha, mutta eipä tuo missään näy.

PXL_20240408_143248208~3.jpg
 
Liittynyt
07.08.2023
Viestejä
30
On kyllä komeita pärriä. Mä himoitsin sitä Kawasakin modernia retropyörää Z900/Z650:stä mut ei lompakko antanut mitenkään myöten niin piti hankkia arjen harmaa muoviluoti, jossa ei kyl ole kauheesti muovia tai luotia :D


Katupyörällä ajo on nostanut kurapyöränkin ajokuumetta pikkuhiljaa ja taas sai järkyttyä, kun kyselin liikennevakuutuksen hintaa. Ihan hävyttömän oloista, et hintahaitari on 2000-3000e vuoteen ja tuokin on vielä pyöräkohtainen.. Saako noihin mistään firmasta kohtuuhintaista vakuutusta?
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
333
On kyllä komeita pärriä. Mä himoitsin sitä Kawasakin modernia retropyörää Z900/Z650:stä mut ei lompakko antanut mitenkään myöten niin piti hankkia arjen harmaa muoviluoti, jossa ei kyl ole kauheesti muovia tai luotia :D


Katupyörällä ajo on nostanut kurapyöränkin ajokuumetta pikkuhiljaa ja taas sai järkyttyä, kun kyselin liikennevakuutuksen hintaa. Ihan hävyttömän oloista, et hintahaitari on 2000-3000e vuoteen ja tuokin on vielä pyöräkohtainen.. Saako noihin mistään firmasta kohtuuhintaista vakuutusta?
Katselin tuota uutta Royal Enfield himalayan 450cc sillä silmällä että jos hommais toisen pyörän, melkein 700€/v vakuutusmaksun jälkeen totesin että pitäkää tunkkinne, ajan tuolla 800cc Bonnevillellä missä vakuutus 190€/v.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
794
Katupyörällä ajo on nostanut kurapyöränkin ajokuumetta pikkuhiljaa ja taas sai järkyttyä, kun kyselin liikennevakuutuksen hintaa. Ihan hävyttömän oloista, et hintahaitari on 2000-3000e vuoteen ja tuokin on vielä pyöräkohtainen.. Saako noihin mistään firmasta kohtuuhintaista vakuutusta?
Täähän se on järetöntä näitten vakuutusmaksujen kans. Onko nykyään enempi uunoja kaahareita tangossa että hinnat raketoinu vakuutusyhtiöiden korvauskulujen mukana, vai hyvä vain pyytää tähtitieteellisiä hintoja kun niitä halutaan maksaa.

Mielelläni pysyn vuosimalleissa 2005 2006, vuosimaksujen ollessa 130e, pelkkä liikenne. Yamaha xt660r, honda nt700v. Uutta en laita koskaan, pelkästä periaatteesta.
 
Liittynyt
07.08.2023
Viestejä
30
Täähän se on järetöntä näitten vakuutusmaksujen kans. Onko nykyään enempi uunoja kaahareita tangossa että hinnat raketoinu vakuutusyhtiöiden korvauskulujen mukana, vai hyvä vain pyytää tähtitieteellisiä hintoja kun niitä halutaan maksaa.

Mielelläni pysyn vuosimalleissa 2005 2006, vuosimaksujen ollessa 130e, pelkkä liikenne. Yamaha xt660r, honda nt700v. Uutta en laita koskaan, pelkästä periaatteesta.
Noilla kilvettömillä crosseilla ei harmi kyllä vanhuuskaan pelasta. 2002 KX125 ja 2001 KX250 tallissa ja siellä taitaa pysyä noiden hintojen perusteella. Tulisi taloudellisesti järkevämmäksi myydä molemmat pois ja ostaa valkokilpinen enska, mikä on parhaimmassa tapauksessa ihan sama pyörä mut vakuutus muutamia satasia vs "kisavehje". Ihan hölmöä touhua.
 

Dervish

Eino Grön
Liittynyt
29.09.2018
Viestejä
123
Katselin tuota uutta Royal Enfield himalayan 450cc sillä silmällä että jos hommais toisen pyörän, melkein 700€/v vakuutusmaksun jälkeen totesin että pitäkää tunkkinne, ajan tuolla 800cc Bonnevillellä missä vakuutus 190€/v.
IF tarjos mulle bonuksien kera yli 2600 euroa vuosi liikenne+kaskoa tohon Himalayaniin.
Muilla yhtiöillä hinta oli joko tonni tai kaks.

Mutta hyvin alle tonniin sain sitten loppuviimein lähitapiolasta liikenne+paras kasko, ei ihan 700 euroon, mutta liki.

Chattailin vielä iffiin ja kysyin onko ne ny iohan tosissaan ja kyllä ne vaan oli, ja viel pari päivä äsen jälkeen kun vaihoin pois iffilta soitteli kaupparatsu "oot uuden menopelin laittanu" ja sille avauduin hinnoittelusta ja se vaan sönkötti bonuksista jne.
Eroa noissa tarjotuissa bonuksissa oli tyyliin kymmentä pinnaa yhtiöiden välillä, eli ei mitenkään selitä tota iffin riistohintaa.



EDIT:
Tänään tais pyörähtää 1800km mittariin ja eilen tilasin taakse orkkis laukut ja eteen isomman pleksin Ranskasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
126
IF tarjos mulle bonuksien kera yli 2600 euroa vuosi liikenne+kaskoa tohon Himalayaniin.
Muilla yhtiöillä hinta oli joko tonni tai kaks.

Mutta hyvin alle tonniin sain sitten loppuviimein lähitapiolasta liikenne+paras kasko, ei ihan 700 euroon, mutta liki.

Chattailin vielä iffiin ja kysyin onko ne ny iohan tosissaan ja kyllä ne vaan oli, ja viel pari päivä äsen jälkeen kun vaihoin pois iffilta soitteli kaupparatsu "oot uuden menopelin laittanu" ja sille avauduin hinnoittelusta ja se vaan sönkötti bonuksista jne.
Eroa noissa tarjotuissa bonuksissa oli tyyliin kymmentä pinnaa yhtiöiden välillä, eli ei mitenkään selitä tota iffin riistohintaa.



EDIT:
Tänään tais pyörähtää 1800km mittariin ja eilen tilasin taakse orkkis laukut ja eteen isomman pleksin Ranskasta.
Mulla IF oli taas huomattavasti muita yhtiöitä halvempi. IFillä liikennevakuutus maksaa 250e, kun kaikki muut yhtiöt pyytää +700e
 

JesseR

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 094
Täällä op-pohjola: pyörässä 98hv / 183kg kuivapaino


Liikennevakuutus
Kausimaksu 168,30 €

Osakasko
Kausimaksu 153,35 €

Maksut yhteensä
321,65 € / vuosi

(edit. Pyörä vm. 2007, vakuutuksen ottaja vm. '84 ja paikka Hki)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
911
Vakuutuksia on aika vaikea vertailla kun niissä vaikuttaa se pyörä, oma ikä/historia/asuinpaikka, onko ruksittu hinausturvaa/parkkiturvaa, omavastuu jne.

Itsellä esim. nostaa hintaa se että kaveri joskus 10vuotta sitten ajoi autoni lunastukseen (ulos tieltä, ei muita osapuolia). Jollekin mustalle listalle siitä pääsi. Joskus vertailtiin samoilla vehkeille vakuutuksia toisen kaverin kanssa niin itselleni kaikki kaikki kalliimpia vaikka kaiken järjen (ikä/asuinpaikka) mukaan olisi pitäneet olla halvemmat.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
109
IF oli mulle halvin, vissiin heillä nuo isot/painavat ja tehottomat pyörät edullisempia vakuuttaa??
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
333
IF oli mulle halvin, vissiin heillä nuo isot/painavat ja tehottomat pyörät edullisempia vakuuttaa??
Niin se on minullakin, mutta

Bonneville papereissa se 200kg ja 60hv ja 800cc 195€/v Ifillä

Royal Enfield 200kg ja 40hv ja 450cc 1200€/v Ifillä

Halvin tuolle royal enfieldille taisi olla lähitapiola 695€/kk tms...
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 834
Niin se on minullakin, mutta

Bonneville papereissa se 200kg ja 60hv ja 800cc 195€/v Ifillä

Royal Enfield 200kg ja 40hv ja 450cc 1200€/v Ifillä

Halvin tuolle royal enfieldille taisi olla lähitapiola 695€/kk tms...
Siis Intianpyörässä hullluna riskiä? ;-)
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
333
Siis Intianpyörässä hullluna riskiä? ;-)
Ihan samallalailla tuo bonneville on Taiwanissa tehty... Ei noissa vakuutuksissa ole mitään järkeä ja ihan periaattesta en ala maksamaan Suomessa mistään muutaman kuukauden ajosta 700€/v vakuutusmaksuja.

Kohta 30v ollut kortti ja yhtään kolaria mihin olisi vakuutusyhtiötä tarvittu en ole ajanut.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 834
En edes muista mitä Vespan vakuutus nykyisin maksaa, aiemmin oli Popissa, sitä ennen Turvassa, nykyisin Op-vakuutuksessa -ei kuitenkaan niin paljon että nostelisin kulmakarvojani. Kokovuoden vakuutus, mutta talvella laskut mitättömiä.
 

Dervish

Eino Grön
Liittynyt
29.09.2018
Viestejä
123
Siis Intianpyörässä hullluna riskiä? ;-)
IFin mielestä vielä erittäin harvinainen pyörä kun ei anna mitään hintoja nettisivuilla.
Voi hitsi!
Pyöräsi on harvinaisempaa sorttia, joten emme pysty laskemaan hintaa verkkokaupassa. Ota yhteyttä verkkokaupan tukeen puh.
Mulla meni tosiaan IFiin ihan vahingossa, kun lauantaipäivänä otin sen varmenteella nimiini, niin vasta kun oli valmis, huomasin että vakuutukset meni IFiin, enkä kyllä huomannut että sitä olisin saanut vaihdettua missään kohtaa.
Maanantaina sitten heti vaihtui vakuutukset, ja IF halusi tuosta ~36h vakuutuksista sitten melkein 40 euroa.


 
Liittynyt
28.09.2020
Viestejä
255
Hieno pyörä, nämä herättää itsessä paljon enemmän kiinnostusta kuin arjen harmaat muoviluodit.

Omani on jo 20v vanha, mutta eipä tuo missään näy.

Onpa hienosti ja tyylillä laitettu. Näyttää nämä taipuvan vaikka mihin jos on peukalo kohdillaan. Ite en oo ehtiny vielä muuta kun x-pipen ja crash barit asentaa, on ollu liian kiire naatiskella ajamisesta
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 842
En edes muista mitä Vespan vakuutus nykyisin maksaa, aiemmin oli Popissa, sitä ennen Turvassa, nykyisin Op-vakuutuksessa -ei kuitenkaan niin paljon että nostelisin kulmakarvojani. Kokovuoden vakuutus, mutta talvella laskut mitättömiä.
Meillä Vespa 300 GTS -21 on täysillä bonuksilla suunnilleen puolet halvempi kuin moposkootteri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 131
Kysästäänpä täältä kun en sopivampaa ketjua löytäny, enkä uuttakaan aloita.

Teini saanu mopon ja nyt pitäis viilata jotain "tiivistettä" pakoputken ja kaasarin välissä koska väärän kokoinen(eihän kaasari ja pakoputki ole millään tapaa kiinni toisissaan ja tuossa vähän nousi epäilys)? Onko tuo joku kuristin mitä pitää vähän viilata isommaksi = virittää mopoa? Toki mulla ei nyt tähän hätään ole tarkempia tietoja mikä tuo "tiiviste" on. Omasta lapsuudesta, en koskaan mopoa omistanu enkä halunnu, muistan sen verran, että aina kun kaveri puhui mopon virittämisestä niin jotain piti viilata jostain :lol:

Mun järkeen menee vaan se, että jos joku tiiviste on väärä niin siihen hommataan kaupasta uusi eikä aleta ite värkkään jotain virityksiä.

Vai olenko vaan tylsä? "Pojat on poikia ja virittäminen on osa harrastusta, jos jää kiinni niin maksa lasku ja ei muuta ku kovaa ajoa?"
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
333
Kysästäänpä täältä kun en sopivampaa ketjua löytäny, enkä uuttakaan aloita.

Teini saanu mopon ja nyt pitäis viilata jotain "tiivistettä" pakoputken ja kaasarin välissä koska väärän kokoinen(eihän kaasari ja pakoputki ole millään tapaa kiinni toisissaan ja tuossa vähän nousi epäilys)? Onko tuo joku kuristin mitä pitää vähän viilata isommaksi = virittää mopoa? Toki mulla ei nyt tähän hätään ole tarkempia tietoja mikä tuo "tiiviste" on. Omasta lapsuudesta, en koskaan mopoa omistanu enkä halunnu, muistan sen verran, että aina kun kaveri puhui mopon virittämisestä niin jotain piti viilata jostain :lol:

Mun järkeen menee vaan se, että jos joku tiiviste on väärä niin siihen hommataan kaupasta uusi eikä aleta ite värkkään jotain virityksiä.

Vai olenko vaan tylsä? "Pojat on poikia ja virittäminen on osa harrastusta, jos jää kiinni niin maksa lasku ja ei muuta ku kovaa ajoa?"
Pakoputkessa on prikka mikä supistaa pakoaukkoa, eli vähemmän tehoa. Sen viilaaminen on sitä virittämistä.

Voi siellä kaasarin päässäkin olla jotain, mutta yleensä vaihdetaan isompi kaasarin ja imukaula.

Virittäminen on laitonta ja siitä kun jää kiinni niin pahimmillaan tulee moottoripyörä verot maksuun ja kortti lykkääntyy. Jos viritys maltillinen (huiput noin 50km/h) voi selvitä ilman huomautuksia.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 842
Kuristusprikka sylinterin ja pakokäyrän välissä. Derbissä ainakin sellainen. Naapurin pojan mopoon tuli kyllä kulkuja se 70+km/h.
 
Liittynyt
13.06.2017
Viestejä
61
Kysästäänpä täältä kun en sopivampaa ketjua löytäny, enkä uuttakaan aloita.

Teini saanu mopon ja nyt pitäis viilata jotain "tiivistettä" pakoputken ja kaasarin välissä koska väärän kokoinen(eihän kaasari ja pakoputki ole millään tapaa kiinni toisissaan ja tuossa vähän nousi epäilys)? Onko tuo joku kuristin mitä pitää vähän viilata isommaksi = virittää mopoa? Toki mulla ei nyt tähän hätään ole tarkempia tietoja mikä tuo "tiiviste" on. Omasta lapsuudesta, en koskaan mopoa omistanu enkä halunnu, muistan sen verran, että aina kun kaveri puhui mopon virittämisestä niin jotain piti viilata jostain :lol:

Mun järkeen menee vaan se, että jos joku tiiviste on väärä niin siihen hommataan kaupasta uusi eikä aleta ite värkkään jotain virityksiä.

Vai olenko vaan tylsä? "Pojat on poikia ja virittäminen on osa harrastusta, jos jää kiinni niin maksa lasku ja ei muuta ku kovaa ajoa?"
Moposta riippuen, siellä saattaa olla kuristinholkki(tehon rajoitin) kaasarissa ja pakoputkessa. Noita kun viilaa tai poistaa, joutuu yleensä myös kaasuttimen pääsuuttimeen ja neulan asentoon tekemään muutoksia, että seokset pysyvät hyvinä.
Itse olen omalle pojalle sanonut, että lupaa en voi antaa ja seuraukset joutuu itse hoitamaan, lisäksi olen kertonut riskit ja maksut mitä tulee jos virkavalta yllättää.
Olen myös näyttänyt missä osat ovat ja mitä pitää tehdä jos pois ottaa, ettei riko laitetta.
 
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
33
Itte laitoin toissa talven jälkeen 75pytyn ja isompaa suutinta skootteriin, tuli kivasti lisää vääntöä ja kipuaa mäetkin vaivatta ylös. Kulkee hieman kovempaa, kun piuhan nyppäsee irti kierrostunnistimelta, mutta huippujen hakeminen ei ollu virityksen pointtina.

Nälkä kasvoi syödessä ja piti ajella kortti ja hommata 120heppaa lisää :D.

Mutta jos siis virittää maltillisesti, niin ettei äänet pahasti muutu, ja välitykset pitää niin, ettei kulje yli 50km/h, niin kiinnijäämisen riski olematon. Hieman mukavempi räppäillä sit menemään. Tosin harvempi viritetty mopo jää kulkupuoleltaan sinne sallittuihin rajoihin ja siellä satasen hujakoilla tuntuu huiput olevan.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 834
Hiukan teisi mieli vaihtaa uudempaan, ei mitaa jarkea, mut ois se ihanaa.
Katsoin huvikseni kaupan osamaksulaskuria ja mietin jotta pankistahan nyt lainaa saa paljon halvemmalla. Niin kurkkaamaan: pankinpa sivu tarjosikin aika tavalla kalliimpaa lainaa!
Höh? Mites olette muut rahoittaneet?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
959
Säästössä ois sen verran että nykysen myymällä sais yhen idean tässä helposti realisoitumaan, katotaas nyt mihin tää kuume johtaa :hungry: muutamia vehkeitä oon käyny kojottaa ja huomenna ois tarkotus käydä taas yhtä testaa
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
534
Pieni mopokuumeen poikanen heräsi myös tässä keskellä kesää, mutta muutamaa vaihtoehtoa katsomassa käytyä kuume onneksi on hellittämään päin. Totesin että budjettiini sopivalla muutaman tonnin välirahalla saisi nykyistä 25+ vuotiasta kulkinetta nuorennettua ehkä 10v, mutta eivät tuollaiset viistoistavuotiaat merkittävästi nykyistä parempia olisi kunnoltaan tai muutenkaan. Mennään siis nykyisellä vielä ainakin tämä vuosi.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 834
Toiset laittaa toiset poistaa ja joku jopa ostaa, ja kuitenkin väitävät että se on sitä samaa ;-)

Itse en laittanut tänään Vespaan mitään, enkä poistanut sitä, mutta ostaa uusi tekisi mieli ;-D
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
789
Mikäs olisi paras uusi/uudehko 2T moposkootteri?

Sais kulkea tarvittaessa pienellä säädöllä sen 60-70km/h ja 2 mahtua istumaan ja tavaratilasta bonusta, mutta ei pakko.
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
434
Mulla on IFllä selkesti kallein.
liikennevakutus 457€ 60% Bonus
osakaksolla 567€
OP
liikennevakutus 323 € 62% Bonus
osakaksolla 410 €

2005 hayabusa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
125
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä. :D Ostamassa käytettyä, aikoinaan ulkomailta tuotua pyörää ja rekisteriotteessa on nuo merkinnät. Tuon mukaan siis kaksikilpinen pyörä, mutta johtuuko kaksikilpisyys tässä nyt siitä, että on maahantuotu pyörä?

Katsastushistoria
31.03.2008 Rekisteröintikatsastus, hyväksytty

Tunnushistoria
29.05.2008 xx-xxx
31.03.2008 yy-yyyy
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 788
HD Sportster 1200 lähti muutamama päivä sitten. Tilalle tulossa Aprilia Tuono 1000 R, vm2004. Ei löytynyt koeajolla mitään moitetta, niin sovittiin kaupat. 54tkm ajettu mopo. Ehkä vaihdan tuohon hieman siromman ja äänekkäämmän vaimentimen. Täytyy vaan muuttaa säätöä rikkaammalle, että toimisi oikein avaramman putken kanssa. Nyt toki hiljaiset äänet, mutta hieman järkyn iso tuo vaimennin. Arrow vaimenninta sitten kokeilemaan ilman killeriä ja (ehkä) sen kanssa.

Screenshot_20240715_211519_Opera~2.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 788
Mulla on IFllä selkesti kallein.
liikennevakutus 457€ 60% Bonus
osakaksolla 567€
OP
liikennevakutus 323 € 62% Bonus
osakaksolla 410 €

2005 hayabusa
IF tuohon Tuono R:ään 242€.

OP/Pohjola samoilla 80% bonuksilla 162€. Ilman kaskoa siis. Taidan siis laittaa kanssa Pohjolan vakuutuksen.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 928
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä. :D Ostamassa käytettyä, aikoinaan ulkomailta tuotua pyörää ja rekisteriotteessa on nuo merkinnät. Tuon mukaan siis kaksikilpinen pyörä, mutta johtuuko kaksikilpisyys tässä nyt siitä, että on maahantuotu pyörä?

Katsastushistoria
31.03.2008 Rekisteröintikatsastus, hyväksytty

Tunnushistoria
29.05.2008 xx-xxx
31.03.2008 yy-yyyy
Kato tuolta pyörän historiatiedot. Voi olla lunastettu ulkomailla, korjattu ja tuotu suomeen.


Koodilla WERKS saa ilmeisesti -20% alennusta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 992
Viestejä
4 316 400
Jäsenet
71 953
Uusin jäsen
Noob17

Hinta.fi

Ylös Bottom