Mopokuumetta

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 774
Perhanan liukkaat vaan nuo ensiasennusrenkaat soralla ja mudassa. Mitkä olis hyvät kumit katuensaan kun yli 50% taitaa mennä kotomaassa soralla. Euroopan reissut taitaa kyllä mennä pääosin asfaltilla ja ei muutenkaan uskalla kovin pahoille poluille yrittää, nii ei viittis ihan täysin nappulareinkaita seuraavaksi laittaa.
Kaikista maailman renkaista ei ole kokemusta, mutta Michelin Anakee Wild on erinomainen 50/50 rengas. Toinen hyvä on Mitas E-07.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
946
Tälle kesää on tullu jostai syystä kutina vaihtaa pyörä joko Monsteriin tai MT-01:een. Ei mitään hajua miksi. Yhestä Monsterista soittelin tos toukokuulla vaan se oli kerenny mennä.
Yamaha lienee perusvarma japsi, mutta mites sitte Monster? Lienekkö jollakulla kokemuksia ja mitä pitäs katella jos tässä alkaa kuumehoureilee enemmänki?
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
379
Kaikista maailman renkaista ei ole kokemusta, mutta Michelin Anakee Wild on erinomainen 50/50 rengas. Toinen hyvä on Mitas E-07.
Anakee Wildit vaikuttas noista paremmilta asfaltin ulkopuolelle ja oisko Mitakset sitten paremmat keski-euroopan mutkateille? Pitää kyllä vähän arpoa tuon mukaan miten ajoja tulee. Tälle kesää tulee varmaa pitästi yli puolet asfalttiajoa kun lähtee alpeille ja noi ensiasennusrenkaat menee siinä hyvin.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 774
Tälle kesää on tullu jostai syystä kutina vaihtaa pyörä joko Monsteriin tai MT-01:een. Ei mitään hajua miksi. Yhestä Monsterista soittelin tos toukokuulla vaan se oli kerenny mennä.
Yamaha lienee perusvarma japsi, mutta mites sitte Monster? Lienekkö jollakulla kokemuksia ja mitä pitäs katella jos tässä alkaa kuumehoureilee enemmänki?
MT-01 on iso ja painava rohjake streetfighterin vaatteissa. Ducati taasen on moottoripyörien Ferrari. Mitä Monsterin mallia olet katellut? Monstereita on ihan laidasta laitaan. Isoja ja pieniä, uusia ja vanhoja.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
946
MT-01 on iso ja painava rohjake streetfighterin vaatteissa. Ducati taasen on moottoripyörien Ferrari. Mitä Monsterin mallia olet katellut? Monstereita on ihan laidasta laitaan. Isoja ja pieniä, uusia ja vanhoja.
Muistaakseni 800-kuutioisissa Monstereissa oli eniten valikoimaa kun tuossa viime viikolla kahtelin. Iso rohjakehan se MT on, mutta omaan silmään todella upeen näkönen laite ja oishan se se 1700cc V2 jotain...
 
Liittynyt
07.08.2023
Viestejä
27
Käsittelykoe läpi tänään ja siltä istumalta hakemaan ajoharjoittelulupa, jotta pääsi vihdoin testaamaan omaa mopoa ekaa kertaa. Vähän tuo valkoisen kolmion asentelu huvitti itseäni, kun kaksipyöräiset eivät ole ihan uus tuttavuus vaikka korttia ei ole tullut ajettua aikaisemmin (crossia/enskaa ajanu 13 kesäsestä saakka). Pirun kivaa puuhaa kadullakin!
f5e159dd-338c-477d-b521-f02df7975d97.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 775
kaksipyöräiset eivät ole ihan uus tuttavuus, vaikka korttia ei ole tullut ajettua aikaisemmin (crossia/enskaa ajanu 13-kesäsestä saakka).
Ha, itsellä meni päinvastoin: kortillani sai ajaa kaksipyöräisiä kuin Manulle illallinen, mutten ollut ajanut kuin mopoa, ehkä 200metriä sitäkin. No, kaverini sai lahjaksi 400-kuutioisen Hondan, ja innostuin itsekin, käytetty 400-kuutioinen Yamaha liikkeestä osamaksulla, ja joku ajamaan se sieltä ulos. Metsätiellä, ja minulle näytettiin vempaimet. Ajoin siinä kolme kertaa eestaas 50 metriä, ja sit kaupungille jatkamaan.

Kahden viikon päästä lähdettiin sitten...Milanoon ;-D

US_Custom_XS400_resize.jpg
 

vasu

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
235
Ehkä lievästi offtopic, mutta.. Kurakartta.net ei ole toiminut itsellä hetkeen. Sen avulla tullut suunniteltua monet reitit tien päällysteen perusteella. Nyt päällyste-layout ei tunnu toimivan lainkaan sivustolla, eikä puhelinsovelluksella.
Onko tuo palvelu ollut muilla käytössä ja löytyyköhän vastaavaa?

1718187476542.png
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
637
Itse käytän Tom tom go ride sovellusta navigointiin ja sen saa välttämään päällystämättömiä teitä. Lisäksi reititys vaihtoehto on enemmän moottoripyörälle suunnattuja mutka pätkiä. Löysin sillä jopa uuden reitin kotiseudulle eikä matkaa tullut montaa kymmentä kilometriä lisää. On vielä mukavampi ajella kuin tylsän suorat isot tiet.
 

vasu

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
235
Itse käytän Tom tom go ride sovellusta navigointiin ja sen saa välttämään päällystämättömiä teitä. Lisäksi reititys vaihtoehto on enemmän moottoripyörälle suunnattuja mutka pätkiä. Löysin sillä jopa uuden reitin kotiseudulle eikä matkaa tullut montaa kymmentä kilometriä lisää. On vielä mukavampi ajella kuin tylsän suorat isot tiet.
Tämä vaikuttaa kyllä hyvältä, kiitos vinkistä! Tietokoneella sain jonkunlaisen näkymän päällysteisiin Paikkatietoikkuna sivustolla. Eiköhän näillä pärjää.

1718270893896.png
 
Liittynyt
18.01.2022
Viestejä
9
Onko kokemuksia moottoripyörän kokoontaitettavista suojista, tyyliin tämä:

Vai onko hukkaan heitettyä rahaa, ja ennemmin perus suojapeite? Pyörä seisoo ulkona jatkuvasti, niin ei ihan sään armoille kehtaa jättää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 627
Onko kokemuksia moottoripyörän kokoontaitettavista suojista, tyyliin tämä:

Vai onko hukkaan heitettyä rahaa, ja ennemmin perus suojapeite? Pyörä seisoo ulkona jatkuvasti, niin ei ihan sään armoille kehtaa jättää.
Tää on toki arvaus mutta ehkä valistunut sellainen. En todellakaan luottaisi että noin heppoinen kyhäelmä kestäisi läpi Suomen talven kasassa.. :D Jos on omalla tontilla niin tee vaikka ennemmin kakkosnelosista kehikko ja sit pressutat sen huolella - ei haittaa vaikka katto olis muutakin kuin pressua. Jos taas ei ole omalla tontilla niin ihan suosiolla etsisin sille jonkin lämpimähkön tallin nurkan mistä voi vuokrata sille talvipaikan. :thumbsup:
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
904
Onko kokemuksia moottoripyörän kokoontaitettavista suojista, tyyliin tämä:

Vai onko hukkaan heitettyä rahaa, ja ennemmin perus suojapeite? Pyörä seisoo ulkona jatkuvasti, niin ei ihan sään armoille kehtaa jättää.
Millaiseen säilytykseen ja missä ympäristössä (omakotila, kerrostalo, rivari...) ?
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 133
Tää on toki arvaus mutta ehkä valistunut sellainen. En todellakaan luottaisi että noin heppoinen kyhäelmä kestäisi läpi Suomen talven kasassa.. :D Jos on omalla tontilla niin tee vaikka ennemmin kakkosnelosista kehikko ja sit pressutat sen huolella - ei haittaa vaikka katto olis muutakin kuin pressua. Jos taas ei ole omalla tontilla niin ihan suosiolla etsisin sille jonkin lämpimähkön tallin nurkan mistä voi vuokrata sille talvipaikan. :thumbsup:
Mulla pyörä talvet tällaisessa:
Hyvin on kestänyt talvet jo useamman vuoden.
 
Liittynyt
07.08.2023
Viestejä
27
Ha, itsellä meni päinvastoin: kortillani sai ajaa kaksipyöräisiä kuin Manulle illallinen, mutten ollut ajanut kuin mopoa, ehkä 200metriä sitäkin. No, kaverini sai lahjaksi 400-kuutioisen Hondan, ja innostuin itsekin, käytetty 400-kuutioinen Yamaha liikkeestä osamaksulla, ja joku ajamaan se sieltä ulos. Metsätiellä, ja minulle näytettiin vempaimet. Ajoin siinä kolme kertaa eestaas 50 metriä, ja sit kaupungille jatkamaan.

Kahden viikon päästä lähdettiin sitten...Milanoon ;-D
Ihan kova veto kyllä! Ite en ois ehkä tuolla kokemuksella lähteny heti ensimmäiseks Etelä-Eurooppaan matkalle :D
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
160
Ehkä se jo vähän helpottaa kun vihdoinkin sai hakea omansa pois....



Nyt vaan kerätään rohkeutta ajamiseen yli 20v tauon jälkeen.
Kyllä se siitä, ja parempaa paluumotoristin pyörää saa kait hakea. Onnea vaan! Olen katsonut varmaan 9000 Royal Enfield Himalayan 450 -koeajoa youtubesta talvella. On erittäin vahva ehdokas kolmanneksi pyöräksi itsellenikin sitten jos/kun on siihen varaa, ja oli ensimmäinen jonka koeistuin talven MP-messuilla. Innolla kokemuksiasi ja mielipiteitä tännekkin tuosta odotellen.
 
Liittynyt
18.01.2022
Viestejä
9
Tää on toki arvaus mutta ehkä valistunut sellainen. En todellakaan luottaisi että noin heppoinen kyhäelmä kestäisi läpi Suomen talven kasassa.. :D Jos on omalla tontilla niin tee vaikka ennemmin kakkosnelosista kehikko ja sit pressutat sen huolella - ei haittaa vaikka katto olis muutakin kuin pressua. Jos taas ei ole omalla tontilla niin ihan suosiolla etsisin sille jonkin lämpimähkön tallin nurkan mistä voi vuokrata sille talvipaikan. :thumbsup:
Tarkoituksena kesällä ajojen välissä pitää pihalla suojassa, talveksi menee kyllä lämpimään talliin.

Millaiseen säilytykseen ja missä ympäristössä (omakotila, kerrostalo, rivari...) ?
Rivarin pihassa olis, ja tosiaan vain kesäaikana.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 133
Vaihdoin Yamahaan (XJ 600S Diversion 1995) eteen jarrupalat ja nesteet. Alkaa jo ikä näkymään mopossa, ei meinannut saada sylintereitä painettua sisään. Jarruneste oli myös aika erikoisen näköistä, muistutti vähän moottoriöljyä ja haisikin samalta? Oli siis jo korkea aika vaihtaa. Ilmauksessa meinasi ensin epätoivo iskeä kun ei ensin millään kahva kovettunut mutta kun tarpeeksi pumppasi niin tuli hyvä. Vähän jäi jarru laahaamaan, jospa se siitä asettuisi.
Uusissa paloissa oli monta milliä enemmän pintaa niin sylinterit piti purista ihan pohjaan. Voi olla muutama vuosi että ne ovat siellä olleet edellisen kerran :D
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
160
Vaihdoin Yamahaan (XJ 600S Diversion 1995) eteen jarrupalat ja nesteet. Alkaa jo ikä näkymään mopossa, ei meinannut saada sylintereitä painettua sisään. Jarruneste oli myös aika erikoisen näköistä, muistutti vähän moottoriöljyä ja haisikin samalta? Oli siis jo korkea aika vaihtaa. Ilmauksessa meinasi ensin epätoivo iskeä kun ei ensin millään kahva kovettunut mutta kun tarpeeksi pumppasi niin tuli hyvä. Vähän jäi jarru laahaamaan, jospa se siitä asettuisi.
Uusissa paloissa oli monta milliä enemmän pintaa niin sylinterit piti purista ihan pohjaan. Voi olla muutama vuosi että ne ovat siellä olleet edellisen kerran :D
Suosittelen kuvankaltaista jarrumäntien levitystyökalua (hakutermi taisi olla "motorcycle brake piston spreader" tjsp). Itselläni samanlainen käytössä ja helpottaa kyllä melkoisesti palojen vaihtoa (jota busassa saa harrastaa vähintään joka toinen vuosi).
jarrutyökalu.jpg
 

Dervish

Eino Grön
Liittynyt
29.09.2018
Viestejä
119
Kyllä se siitä, ja parempaa paluumotoristin pyörää saa kait hakea. Onnea vaan! Olen katsonut varmaan 9000 Royal Enfield Himalayan 450 -koeajoa youtubesta talvella. On erittäin vahva ehdokas kolmanneksi pyöräksi itsellenikin sitten jos/kun on siihen varaa, ja oli ensimmäinen jonka koeistuin talven MP-messuilla. Innolla kokemuksiasi ja mielipiteitä tännekkin tuosta odotellen.
Jotain vajaa 200km nyt harjoittelua takana yksin ja kakspäällä ja kyllähän tuo taito vielä näköjään selkärangasta löytyi.

Minä ny mikään revikoitten kirjottelija ole, mutta sanoisin että helppo ajettava, kokemusta ei toki muusta ole.
Mutta onhan tää niin eri maailma kuin autolla ajo, tuulesta, itikoista, äänistä, tärinöistä, roskista ja tiekarhun urista tiellä jne lähtien.
Sitä kun on tottunut jostain kumman syystä vain osoittamaan ratilla suunnan ja polkimella vauhdin niin tuo käyttöauto on kyllä mennyt sinne eikä se huoli tiekarhun jäljistä tai isommistakaan montuista ja sepeleistä asfaltilla.

Laiskempikin pyörä olisi itselle piisannu, ei tullut mieleen että 40 heppaa kuljettaa kahta päälläkin noin ripeästi kun pihasta löytyy mm. vajaa 300 heppainenkin auto.
Välttelen muutenkin yli 80 rajoituksella olevia teitä ja mooottoriteille en mene millään ellei ole aivan pakko, kiire on vain ajanhallinnallinen ongelma joka menee ohi kun pysähtyy ja istahtaa hetkeksi.

Istuinkorkeus tuossa on säädettävissä noin 800/820mm.
Itsellä nyt alemmassa ja saisi vielä pari senttiä alempana omille kintuille olla, mutta ei ole ongelma, harvemminhan sitä kahta jalkaa tarvii maahan saada kunnolla.

Tähän asti pyörä kertoo kulutukseksi hieman päälle 3l/100km joka kyllä kelpaa mulle kun verrokkina on 12l/100km tuolla käyttiksellä.


Trafin sivuilla kun otin nimiini pyörän niin vakuutukset meni IFfiin ja kun katsoin mitä ne maksoi, niin huh huh.
2687 eur ja hilut päälle 12kk vakuutukset täysillä kasko bonareilla ja kohtuullisilla liikenne bonareilla.

Tänään vaihdoin heti sitten muualle mistä sai parhaan kaskon ja liikenteen vielä lisälunarilla alle 950 euroon vuosi.

Vielä kun bongaa jostain halvemmalla orkkis laukut sun muut heebelit kuin Rikun hinnat, niin olis hyvä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 812
Viestejä
4 272 003
Jäsenet
71 562
Uusin jäsen
lissaw96

Hinta.fi

Ylös Bottom