Mopokuumetta

9.4 oli ajokauden avaus ja 10.4 kerkesin vielä käydä pikku lenkin tekemässä. Ja heti perään tänään 27.4 vihdoin pääsi ajamaan. Parin viikon loma tossa välissä kärvisteltiinkin lumisateessa kotona :( eiköhän se kevät tänään alkanut :cool:
IMG_4881.jpeg
 
Tänään se kevät sitten oikeasti alkoi, kun otin myös Hayabusan ulos, vaivaiset 153tkm sen mittarissa joten kaipa tuo kestää seuraavatkin 16 vuotta (vm. 2008, ollut minulla vuodesta 2010 ja ostin sen kun sillä oli ajettu 9995km). On muuten vallan mukavaa ajella kummallakin, mutta ovat hyvin, hyvin erilaisia kokemuksia. Vielä kun joskus löytyisi hyväkuntoinen eikä ihan kivikautinen Suzuki DR650 tai 800 isotohtori niin pääsisi erämaahankin kaatuilemaan. Kevät nyt, vappuja motoristeille vaan!
kevät.jpg

PS1. Tuo sininen kaari lienee aurinkoheijastuma linssissä tms.
PS2. Tiedän että talo kaipaa julkisivuehostusta. Teen sit joskus eläkkeellä, ehkä.
 
Tänään se kevät sitten oikeasti alkoi, kun otin myös Hayabusan ulos, vaivaiset 153tkm sen mittarissa joten kaipa tuo kestää seuraavatkin 16 vuotta (vm. 2008, ollut minulla vuodesta 2010 ja ostin sen kun sillä oli ajettu 9995km). On muuten vallan mukavaa ajella kummallakin, mutta ovat hyvin, hyvin erilaisia kokemuksia. Vielä kun joskus löytyisi hyväkuntoinen eikä ihan kivikautinen Suzuki DR650 tai 800 isotohtori niin pääsisi erämaahankin kaatuilemaan. Kevät nyt, vappuja motoristeille vaan!
kevät.jpg

PS1. Tuo sininen kaari lienee aurinkoheijastuma linssissä tms.
PS2. Tiedän että talo kaipaa julkisivuehostusta. Teen sit joskus eläkkeellä, ehkä.
Kunnioitettavat kilometrit!
Tiikerissäni oli edellisen ja ensimmäisen omistajan jäljiltä reilut 100tkm ja 19 vuotta. Omat kilometrit siihen päälle jää marginaaliin ja 150 tonnia tulee täyteen näillä kilometreillä eläkkeellä (eli ei tule) :D
 
Tänään se kevät sitten oikeasti alkoi, kun otin myös Hayabusan ulos, vaivaiset 153tkm sen mittarissa joten kaipa tuo kestää seuraavatkin 16 vuotta (vm. 2008, ollut minulla vuodesta 2010 ja ostin sen kun sillä oli ajettu 9995km). On muuten vallan mukavaa ajella kummallakin, mutta ovat hyvin, hyvin erilaisia kokemuksia. Vielä kun joskus löytyisi hyväkuntoinen eikä ihan kivikautinen Suzuki DR650 tai 800 isotohtori niin pääsisi erämaahankin kaatuilemaan. Kevät nyt, vappuja motoristeille vaan!
kevät.jpg

PS1. Tuo sininen kaari lienee aurinkoheijastuma linssissä tms.
PS2. Tiedän että talo kaipaa julkisivuehostusta. Teen sit joskus eläkkeellä, ehkä.

Mykistävät kilsat kyllä susukissa ja mikä parasta, eivät todellakaan näy kuvassa. Tässähän tuntuu oma vasta sitten sisäänajetulta (60tkm). Ilmeisesti ei ole jouduttu suurempia koskaan tekemään? No, onhan ne siellä japaniassa sen 25 vuotta kyseisen koneen kanssa puuhailleet, niin varmaankin lastentaudit taitaa puuttua
 
Mykistävät kilsat kyllä susukissa ja mikä parasta, eivät todellakaan näy kuvassa. Tässähän tuntuu oma vasta sitten sisäänajetulta (60tkm). Ilmeisesti ei ole jouduttu suurempia koskaan tekemään? No, onhan ne siellä japaniassa sen 25 vuotta kyseisen koneen kanssa puuhailleet, niin varmaankin lastentaudit taitaa puuttua
Ei mitään suurempia, edes venttiilivälyksiä ei ole tarvinnut säätää, ovat aina spekseissä kun mitataan. Öljyä ei syö juuri yhtään. Kulumien ja tärinän tuomia sähkövikoja on toki ollut, jokunen vuosi sitten alkoi sammumaan kun stongaa käänsi ääriasentoon. Uutta virtalukkoa ehjine johtoineen tilalle ja sen jälkeen toimi taas (ajoneston sirut piti siirtää vanhasta avaimesta uuteen). Ja pari vuotta sitten kytkin ei enää irroittanut, ilmeni että lohkon vasemmanpuoleinen etuhammasratasta peittävä koppa jossa hydrauliikka "kytkinpuikolle" oli haljennut ja fleksasi kun kytkintä painoi. Muuten tietenkin peruskulumaa; kytkinlevyjä, jarrupaloja, laakereita yms. saa vaihdella, ja kerran noin 120tkm kohdalla etupumppujen stefat meni. Vaihdoin samalla etujarrulevyt kun keula oli muutenkin purettu.
 
Viimeksi muokattu:
Vinkkejä millä noudan pyörän vajaan 600km päästä? Auto löytyy ja kaksi kuljettajaa, mutta en haluaisi ajaa pyörää kotiin toiset 600km.

Ei peräkoukkua, mutta ehkä saisin lainaan auton josta koukku löytyy. Peräkärryäkään ei ole. Vuokrakärry, vuokrapaku, joku muu mikä? Ramppiakaan ei ole, mutta sellainen mahdollisesti löytyy kaverin tallilta lainaan.
 
Vinkkejä millä noudan pyörän vajaan 600km päästä? Auto löytyy ja kaksi kuljettajaa, mutta en haluaisi ajaa pyörää kotiin toiset 600km.

Ei peräkoukkua, mutta ehkä saisin lainaan auton josta koukku löytyy. Peräkärryäkään ei ole. Vuokrakärry, vuokrapaku, joku muu mikä? Ramppiakaan ei ole, mutta sellainen mahdollisesti löytyy kaverin tallilta lainaan.
Myyjä ei tule vastaan edes rahalla? Itse lähtisin pakulla tai ajaisin pois.
 
Hmm. Fiiliksistä kiinni, mutta luvasa lämmintä, joten bussilla sinne ja mopolla takaisin -ja jos ei 600km ajo kylmiltään himota niin katsoo välistä kivan taukoyöpaikan.
 
Tuotin itse yhdellä pienellä kuljetusliikkeellä oman projektin helmikuussa Seinäjoelta Ouluun. Olikohan 300€ hinta. Viikon sisällä kyselystä toivat kotipihaan ja lykkäsi kaverina talliin. Ajelevat isolla pakulla ja kärryllä erinäisiä yksityisten tavaroita Rovaniemen ja eteläisen Suomen välillä vissiin kerran kuussa tms.
 
Viimeksi muokattu:
Taannoin kattelin että 500e saisi moponsa Milanoon, jollei jassa ajaa, joten mielummin ajaisin omani kotiin ja pistäisin rahat Italiankiertoon;-)
 
Hmm. Fiiliksistä kiinni, mutta luvasa lämmintä, joten bussilla sinne ja mopolla takaisin -ja jos ei 600km ajo kylmiltään himota niin katsoo välistä kivan taukoyöpaikan.

Tämä on hyvä suunnitelma. Valitse joku pienehkö paikka matkalta niin mikäs sen mukavampaa kuin yöksi hotelliin ja tutustumaan alkuasukkaisiin. Aamulla sitten hyvän aamupalan jälkeen uusilla silmin jatkamaan.
 
Vinkkejä millä noudan pyörän vajaan 600km päästä? Auto löytyy ja kaksi kuljettajaa, mutta en haluaisi ajaa pyörää kotiin toiset 600km.

Ei peräkoukkua, mutta ehkä saisin lainaan auton josta koukku löytyy. Peräkärryäkään ei ole. Vuokrakärry, vuokrapaku, joku muu mikä? Ramppiakaan ei ole, mutta sellainen mahdollisesti löytyy kaverin tallilta lainaan.
Jos lainaat kaverilta ramppia, niin ota lainaan myös mopoteline, helpottaa huomattavasti mopon sitomista. Puuilosta tms. saa halvalla kärryn lainaan.
 
Kyllä se varmaan täytyy napata puoliso matkaan ja tehä tästä parin päivän reissu. Saa uuden pyörän ja sitä kuuluisaa laatuaikaa :D
 
Kyllä se varmaan täytyy napata puoliso matkaan ja tehä tästä parin päivän reissu. Saa uuden pyörän ja sitä kuuluisaa laatuaikaa :D

Iso virhe :D Pyörä kuin pyörä niin ei se kaksi päällä ajaminen mukavampaa ole kuin yksin. Lisäksi kun saa itse valita aikataulut ja mennä miten huvittaa.
 
Iso virhe :D Pyörä kuin pyörä niin ei se kaksi päällä ajaminen mukavampaa ole kuin yksin. Lisäksi kun saa itse valita aikataulut ja mennä miten huvittaa.

Joo ei missään nimessä kaks päällä tollasta matkaa. Pitää mennä autolla paikalle ja napata kylkiäs romut auton kyytiin ja hypätä ite pyörän selkään. Puoliso saa sitten ajella autolla perässä.
 
Sarjassa "mikä vituttaa tänään?" [1] nyt tällainen: Huomasin torstaina että näyttääpä busan takarengas lötköltä tuossa pihalla, viimeksi sillä ajellessa ei mitään ongelmia. Boschin usb-ladattava [2] pumppu kiinni, paineet oli 0 bar. Avasin venttiilihatun, kiristin venttiiliä (oli hieman löysällä) ja täytin renkaan 3:een bariin. Takapyörä ilmaan sivutunkin [3] avulla, siinä pyörittelin ja tutkailin rengasta. Ei mitään naulaa, nastaa, tai muutakaan selkeätä merkkiä mistä/miksi olisi vuotanut. Lauantaina tsekkasin paineet uudelleen, 1 bar, eli kyllä se vuotaa jostain kuitenkin.

Vaihtoehdot:
- pyörä takaisin talliin ja nosturille, pyörä irti ja motonetistä jotku halvat ylivuotiset PilotRoad 4:set, ja rengaspajalle vaihtamaan (ärsyttävän työläs)
- vaahtomömmöä sisään ja ajelua kunnes molemmat renkaat muutenkin pitää vaihtaa, pintaa enää ehkä 30% ja hieman aaltoilevasti kuluneet Mez Z8 Roadtecit (halvin mutta ehkä epävarmin kun rengasvaahdoista on hieman vaihtelevia kokemuksia)
- ilmaa renkaaseen, täysillä parasta toivoen lähipajalle 10km päässä ja alta-alle vaihto odottaessa (kallis)

Minkä vaihtoehdon arvon raati noista valitsisi; hinta vs. työmäärä vs. epävarmuus?

Hyvää tässä sentään on että renkaat tosiaan on loppupäässä käyttöikää. Olen joskus ajanut tietyömaan kohdalla 400km ajetun uuden takarenkaan naulaan, eikä ollut korjattavissa kun meni vinottain ja rikkoi rengasrunkoa. Silloin otti kyllä pannuun enemmänkin. Onneksi sentään kakkosrätkä toimii.

[1] Tiedän että yleisissä keskusteluissa on sama aihe, mutta tämä on sen verran motospecifistä vitutusta ajokauden alkuun että en sinne viittinyt avautua
[2] Bosch Easypump, vahva suositus matkalle mukaan
[3] Takaboksissa aina mukana, kun busaan ei saa edes lisävarusteena keskiseisontatukea, helpottaa mm. ketjun rasvausta huomattavasti
 
Sarjassa "mikä vituttaa tänään?" [1] nyt tällainen: Huomasin torstaina että näyttääpä busan takarengas lötköltä tuossa pihalla, viimeksi sillä ajellessa ei mitään ongelmia. Boschin usb-ladattava [2] pumppu kiinni, paineet oli 0 bar. Avasin venttiilihatun, kiristin venttiiliä (oli hieman löysällä) ja täytin renkaan 3:een bariin. Takapyörä ilmaan sivutunkin [3] avulla, siinä pyörittelin ja tutkailin rengasta. Ei mitään naulaa, nastaa, tai muutakaan selkeätä merkkiä mistä/miksi olisi vuotanut. Lauantaina tsekkasin paineet uudelleen, 1 bar, eli kyllä se vuotaa jostain kuitenkin.

Vaihtoehdot:
- pyörä takaisin talliin ja nosturille, pyörä irti ja motonetistä jotku halvat ylivuotiset PilotRoad 4:set, ja rengaspajalle vaihtamaan (ärsyttävän työläs)
- vaahtomömmöä sisään ja ajelua kunnes molemmat renkaat muutenkin pitää vaihtaa, pintaa enää ehkä 30% ja hieman aaltoilevasti kuluneet Mez Z8 Roadtecit (halvin mutta ehkä epävarmin kun rengasvaahdoista on hieman vaihtelevia kokemuksia)
- ilmaa renkaaseen, täysillä parasta toivoen lähipajalle 10km päässä ja alta-alle vaihto odottaessa (kallis)

Minkä vaihtoehdon arvon raati noista valitsisi; hinta vs. työmäärä vs. epävarmuus?

Hyvää tässä sentään on että renkaat tosiaan on loppupäässä käyttöikää. Olen joskus ajanut tietyömaan kohdalla 400km ajetun uuden takarenkaan naulaan, eikä ollut korjattavissa kun meni vinottain ja rikkoi rengasrunkoa. Silloin otti kyllä pannuun enemmänkin. Onneksi sentään kakkosrätkä toimii.

[1] Tiedän että yleisissä keskusteluissa on sama aihe, mutta tämä on sen verran motospecifistä vitutusta ajokauden alkuun että en sinne viittinyt avautua
[2] Bosch Easypump, vahva suositus matkalle mukaan
[3] Takaboksissa aina mukana, kun busaan ei saa edes lisävarusteena keskiseisontatukea, helpottaa mm. ketjun rasvausta huomattavasti


Rengasmekaanikot ei tykkää siitä vaahdosta sitten lainkaan. En itse näe sitä järkeväksi tässä kohtaa. Jos olisit lapin erämaassa ja 500km lähimpään pajaan niin sitten voisin harkita.

Itse veisin irtopyörän pajalle tai ajaisin pyörän, jos se muutamassa päivässä laskee yhteen niin kyllä se 10km kestää. Olen yhdelläkin barilla ajanut ja se on kyllä epämukavaa mutta jos ottaa iisisti niin pääsee kyllä perille rikkomatta mitään.

Vanne irti on turvallisempi ratkaisu toki, mutta vuoto on kuulostaa tarpeeksi hitaalta jotta uskaltaisin sen kyllä ajaakin.

Jos haluat säästää renkaan niin tutki missä vuoto on jollain saippuasprayllä ja laita kamelinpaska jos reikä on korjattavassa kohdassa.

Itse hommaisin uuden kumin, harrastukset on kalliita meiningillä
 
Venttiili kannattaa tosiaan tarkistaa ensimmäisenä, saippuasta kupla venttiilin päähän ja odottelee rauhassa vaikka minuutin-pari että alkaako kupla paisua. Jos venttiili ei ole vuodon syy, niin oma valinta olisi pajalle ja uutta rengasta alle. Viekö irtovanteen ja etsii halvat renkaat muualta vai ajaako paikan päälle ja ottaa täyden palvelun on sitten omasta viitsimisestä ja lompakosta kiinni. Vaahdon unohtaisin myös, jätetään se paniikkiratkaisuksi tien päällä.
 
Vaihda se venttiili, jospa se onkin syyllinen.
Erittäin hyvä idea, vaikkei vielä koskaan ole missään ajoneuvossa tullut sellainen tarpeeseen. Kiitos! Eipähän maksa paljoa kokeilla.

Ja mitä muihinkin viesteihin tulee, niin hyviä ajatuksia sielläkin. Tiedän kokemuksesta sen vaahdon aikaansaaman kiroilun pajalla joten välttelen viimeiseen asti. Jos venttiilivaihto ei auta niin ehkä vaan annan kortin vinkua ja vaihdatan alta-alle jo nyt kun se muutenkin pitää pikkuhiljaa tehdä. Saavat samalla vaihtaa laakerit kun ovat kulutusosa. Kyllähän se pyörä tokin ennenkin on ilmaan saatu (kuva vuodelta 2017), ei siinä mitään. On vaan rasittava projekti kun olisi muutakin tekemistä ihan tarpeeksi.

busa-nostettuna.jpg

(Ja kyllä, tiedän että ei pitäisi nostella putkien varassa vaan ottaa ne veke ja nostella lohkon alta, mutta kyllä se noinkin onnistuu).
 
Joo sama paikkasetti satulan alla minullakin, EA-pakkauksen lisäksi. Ei vaan auta jos ei löydä sitä saakelin vuotokohtaa alunperinkään :D.
Rakennuspaljusta tai pulkasta rakentaa ison altaan jossa saippuavettä ja nostaa siihen uimaan renkaan ja pyörittelee rengasta niin luulisi kuplivan jossain kohtaa.
 
Itseltäni paukahti takarengas Vespasta maantiellä. Känny käteen ja etsimään rengasfirmaa. n25km päässä Vianor, hakivat kuormurilla. Kalliiksi tuli mutta pari hassua juttua: sanoivat että "tämä tuli sulle niin kalliiksi ettei kehdata enää ottaa vaihtotyöstä". Ja vakuutustäti: "muut korvataan paitsi työn osuus"

Tuon jälkeen opin seuraamaan kulumista!
2_6_2016_rengas.jpg
 
Vaihda se venttiili, jospa se onkin syyllinen.
Tää ois jännä testata ilman kumin irrotusta. Jonku työkalun näin vuosia sitten, mutta ois kiva kokeilla miten toimii.

Laittasin renkaanvaihdon yhteydessä metallisen venttiilin. Ne kumiset on usein vaihtokunnossa.
 

Kumihommiin en osaa sanoa, kun ei ole(vielä) ajosta puhjennut. Noista roikkuvista ketjuista tuli mieleen, että millaisia käytät, hinnaston yläpäästä vai perusketjua? En luota itseeni kuin rattaiden vaihdossa, niin vien torstaina pajalle että ammattilainen tekee myös kerrlla sen uuden niittauksen :rolleyes:

Ketjuiksi tulee RK:n 530 zxw "black scale", joka oli mielestäni kallis ostos ketjuiksi, mutta menköön nyt ainakin tällä kertaa. Rattaat JT:n vakiot. Valmistaja "lupaa" tavallista pidempää kestoa ketjulle, mutta mitäpä sillä väliä, kun ne rattaat kuitenkin sulaa aikanaan vaihtokuntoon, niin koko pakettihan se aina vaihdetaan. Ihan halpisketjua en viitsi laittaa, kun tuntuisi varmaan inhottavalta pohkeessa ketjun katketessa :cool: Joku sopiva keskihintainen ketju ehkä jatkossa.
 
Kumihommiin en osaa sanoa, kun ei ole(vielä) ajosta puhjennut. Noista roikkuvista ketjuista tuli mieleen, että millaisia käytät, hinnaston yläpäästä vai perusketjua? En luota itseeni kuin rattaiden vaihdossa, niin vien torstaina pajalle että ammattilainen tekee myös kerrlla sen uuden niittauksen :rolleyes:
Laitoin D.I.D. 530 ZVM (114 lenkkiä vakiovälityksillä), eli hinnaston yläpäästä. Mielestäni ehkä hieman väärä paikka säästää. Katkoin vanhan ja niittasin uuden saman valmistajan KM500R työkalulla, ei se nyt niin vaikeata ollut edes minulle :). Täällä ohje k.o. työkalun käyttöön. Rattaiksi laitoin JT:n, ovat toimineet hyvin. Vuoden tai parin kuluttua kai pitäisi tehdä sama operaatio taas uudelleen, jos ei sitten lottovoiton myötä koko pyörä vaihdu Gen-3:seen...
 
Olipas mitä mainioin ilma käydä ajamassa kauden ensimmäiset kilometrit tänään; yli 20 astetta lämmintä ja hiekatkin harjattu pois kaduilta. Mopoilu on kyllä parasta terapiaa mitä mies kaipaa. :)

Jäi syksyllä laittamatta stabilointiaine ja kai se on uskottava, että nykybensiini ei vaan säily kunnolla, kun sai parikymmentä sekuntia startata ennen kuin käynnistyi. Aiempina vuosina olen muistanut laittaa stabiloinnit tankkiin ja ei ole ollut ongelmia. Tuoretta bensiiniä tankkiin ja nyt hörähtää Honda heti käyntiin. Uudet iridium-tulpat olisi hyllyssä, jos ne varalta vaihtaisi, kun alkaa olla kilometrit täynnä noilla alkuperäisillä, jos huolto-ohjelmaa on uskominen. (Voisi olla osasyy tuohon hankalaan käynnistymiseen.)

Aikalailla ovat lämpötilat muuttuneet, kun viime viikolla oli kylmimmillään -7 astetta yöllä ja nyt huomiselle lupaa päivälle +24. Jää loppuviikoksi auto talliin ja moottoripyörä hoitaa siirtymiset aina kun mahdollista. :thumbsup:
 
Jaha, töistä lähtiessä olikin takakumi tyhjä ja naulahan sieltä löytyi. Noh, kamelinpaskalla kasaan ja kotia, mutta nyt varmaan täytynee hommata uusi takanakki. Vanha olikin jo vanhaa paistoa, niin ei ihan niin paljo ärsytä (Pilot Road 3).

Kattelin nopeesti, että Pilot Road 5/6 tai Metzelerin Roadtec 01 SE olisi hyviä vaihtoehtoja. Onko jollain kokemusta näistä? Pyöränä Street Triple 675 ja takakumi on kokoa 180/55R17
 
Jaha, töistä lähtiessä olikin takakumi tyhjä ja naulahan sieltä löytyi. Noh, kamelinpaskalla kasaan ja kotia, mutta nyt varmaan täytynee hommata uusi takanakki. Vanha olikin jo vanhaa paistoa, niin ei ihan niin paljo ärsytä (Pilot Road 3).

Kattelin nopeesti, että Pilot Road 5/6 tai Metzelerin Roadtec 01 SE olisi hyviä vaihtoehtoja. Onko jollain kokemusta näistä? Pyöränä Street Triple 675 ja takakumi on kokoa 180/55R17
Molemmat varmaan ihan hyviä, itsellä on ollut useamman sukupolven pilot roadeja eikä niistä ole mitään pahaa sanottavaa. Kulutuskesto on hämmentävän hyvä.
 
Jaha, töistä lähtiessä olikin takakumi tyhjä ja naulahan sieltä löytyi. Noh, kamelinpaskalla kasaan ja kotia, mutta nyt varmaan täytynee hommata uusi takanakki. Vanha olikin jo vanhaa paistoa, niin ei ihan niin paljo ärsytä (Pilot Road 3).

Kattelin nopeesti, että Pilot Road 5/6 tai Metzelerin Roadtec 01 SE olisi hyviä vaihtoehtoja. Onko jollain kokemusta näistä? Pyöränä Street Triple 675 ja takakumi on kokoa 180/55R17
Molemmat varmaan ihan hyviä, itsellä on ollut useamman sukupolven pilot roadeja eikä niistä ole mitään pahaa sanottavaa. Kulutuskesto on hämmentävän hyvä.
Piloteille ääni täältäkin, ajellut omalla pyörällä muutamat mezelerit ja nyt parit pilotit niin on nuo pilotit paremmantuntuiset ainakin omassa ajossa. Kestävät tosiaan myös kulutusta mielestäni paremmin, jopa kevyttä ratailua.
 
Päätin mennä Hayabusan renkaiden suhteen ns. easymodella, tilasin ajan ja otin Mez Z8:t alta-alle paikallisella. Vaihto kuun lopulla. Ei ollut erityisen halpaa, päälle 420e, mutta samapa tuo. Harrastukset maksaa. Olisihan varmaan halvemmallakin päässyt jos olisin ottanut esim. Motonetistä Pilot Road 4:set vanhalla paistolla ja vienyt irtovanteet jonnekkin muualle, mutta kun olen laiska ja mukavuudenhaluinen.

Tänään tulin Savage 650:llä himasta Porvoosta toimistolle Otaniemeen. Tasan 70km ovelta ovelle, suurin osa matkaa moottoritietä ja kehä-1:stä. Ei tuo papatin ihan ole siihen tehty, noin satasen matkavauhdissa peilit sumenee ja tärinä saa aikaan mm. jalan puutumista. Ohitukset vaikkapa rekasta pitää suunnitella huomattavasti ennakkoon kun tuo ei noissa vauhdeissa kovin paljon kiihdy eikä peileistä näe tärinän takia oikeastan mitään. Onneksi pää vielä kääntyy. Mutta menihän se seikkailuna, ja hitaammassa liikenteessä jopa erinomaisen hyvin. Pyörä kun painaa sen 164kg ja on kustomiksi peräti ketterä. Taidan ajaa himaan ns. vanhaa tietä 40-80 rajoituksilla, kun ei ole kiire. Ehkä pysähdyn Sipoon Boxin motokahvilaan hampurgerille (vahva suositus taukopaikaksi, noin vinkkinä).
 
R6 1999 mallin kanssa ongelmia kaasarin puhdistuksen + kasauksen jälkeen.
Syöttää bensat ns ylivuoto putkesta pois.
Purettu nyt pari kerttaa niin onko se nyt sitten ultaäänipesuriin ja sillä lähtis sitten pelittämään.

Vaihdoin tuohon suuttimet vakioiksi, kolmos kaasarilla ei ollut suutinta ollenkaan ns tyhjänä. Niin keksiikö porukka mitään järkevää syytä miksi yksi kaasarin suuttimista olisi tyhjä?

r6carbs_float_area-close.jpg
 
Erittäin hyvä idea, vaikkei vielä koskaan ole missään ajoneuvossa tullut sellainen tarpeeseen. Kiitos! Eipähän maksa paljoa kokeilla.
Yhden pyörän koeajolla aloin ihmettelemään nuljuavaa takapäätä, taisi olla Yamaha Thunderace. Myyjä oli katsonut rengaspaineet kohdilleen ennen koeajoa, mutta vaadin sit takaisin pihaan tullessani paineiden tarkastusta kun tuntui niin oudolta. Letkua venttiiliin kiinni laittaessani kuului suhahdus liian aikaisin, venttiili oli murtunut juuresta. Ko. pyöräään oli vaihdettu uusi takarengas ihan alan liikkeessä edeltävänä kesänä, mutta niin vaan oli venttiili jätetty vaihtamatta.

Noh, onneksi löytyi myyjältä kaveri jonka pajalla oli rengaskone, niin sain venttiilin vaihdettua ja pääsin kotimatkalle pyörän kanssa. Hieman kyllä jälkikäteen kauhistutti, kun olin tyhjenevällä takarenkaalla pyörää mutkatiellä koeajanut, onneksi ei sattunut mitään...
 
R6 1999 mallin kanssa ongelmia kaasarin puhdistuksen + kasauksen jälkeen.
Syöttää bensat ns ylivuoto putkesta pois.
Purettu nyt pari kerttaa niin onko se nyt sitten ultaäänipesuriin ja sillä lähtis sitten pelittämään.

Vaihdoin tuohon suuttimet vakioiksi, kolmos kaasarilla ei ollut suutinta ollenkaan ns tyhjänä. Niin keksiikö porukka mitään järkevää syytä miksi yksi kaasarin suuttimista olisi tyhjä?

r6carbs_float_area-close.jpg

Jos se työntää ylivuodosta ulos niin se tulvii, sulkeeko koho, mites bensantaso, onko kaasarit synkattu keskenään?

Kaasarihan on maailman yksinkertaisin systeemi koska täysin mekaaninen, jos ei muuten tokene niin pura atomeiksi ja täydellinen korjaussarja, KAIKKIIN, mikä on muuten ainoa mitä kaasarille kannattaa tehdä jos on jotain häikkää.

Siellä on joku amatööri ollut räpeltämässä jos kerta suutin puuttuu kokonaan.:facepalm:
 
R6 1999 mallin kanssa ongelmia kaasarin puhdistuksen + kasauksen jälkeen.
Syöttää bensat ns ylivuoto putkesta pois.
Purettu nyt pari kerttaa niin onko se nyt sitten ultaäänipesuriin ja sillä lähtis sitten pelittämään.

Vaihdoin tuohon suuttimet vakioiksi, kolmos kaasarilla ei ollut suutinta ollenkaan ns tyhjänä. Niin keksiikö porukka mitään järkevää syytä miksi yksi kaasarin suuttimista olisi tyhjä?

r6carbs_float_area-close.jpg
Meinaat että yksi pääsuutin puuttui, no ei kyllä pitäisi. Ainoa "järkevä" syy jonka keksin suuttimen puuttumiselle on se ettei edellisellä sepällä ole ollut mitään käsitystä siitä mitä on ollu tekemässä. Oot varmaan tarkistanut että neulaventtiilit on tiiviit, ettei siitä johdu kuseskelu? Ite oon ruukannut kokeilla neulaventtiilien tiiveyden laittamalla pätkän kumiletkua polttoaineletkun nippaan ja puhaltamalla siihen. Kaasarit kun kääntää ylösalaisin niin pitäisi olla ilmatiivis. Bensapinnan korkeus kannattaa myös tarkistaa, yleensä sitä voi säätää neulaventtiilin metallilirpaketta taivuttamalla. Kaivele jostain Yammun tai haynesin huoltomanuska ja katso siitä ohjearvot. Samasta manuskasta löytyy luultavasti myös ohjeet kaasarien tarkistukseen.

Kun saat noi mekaaniset viat kaasareista korjattua, niin muista sit synkata ne. Itse olen käyttänyt kirkasta kumiletkua laudanpätkään kiinnitettynä ja ATF:ää nesteenä. Olen myös käyttänyt ns. oikeaa synkronointilaitetta (digitaalista sekä nestevaimennetuilla analogisilla mittakelloilla olevaa) ja ihan yhtä hyvään tulokseen pääsee laudanpätkällä, kumiletkulla ja ATF:llä.
 
Joo, kiitos neuvoista.
Tosiaan juuri mietin tuota, että mitään järkevää syytä suuttimen puuttumiselle en näe.
Ja varmaan tuo synkkaus on kans yksi ongelma mikä pitää korjata.
Kun kaasarin otti pois niin juuri siinä kolmannessa jonka otti pois niin bensaa oli kyllä paljon ns kaasarin alla olevassa putkessa. muut tyhjänä.
 
Pyörä Yamaha XJ 600S Diversion 1995. Pyörä laski bensat talven aikana kaasareista sylinteriin. Vaihdoin siihen bensahanan tiivisteet ja kaasareihin tällaiset tiivistesarjat:
1716295642333.png

Vuoto sylintereihin loppui noilla toimenpiteillä.

Viime kesänä tsekkasin kohojen tasot, ne on OK.

Pyörä haisee bensalle. Missään ei näy vuotoa. Olisiko täällä heittää vinkkiä mistä haju tulee? Jos pyörä seisoo pidempään, käyntiin lähtö on vaikeaa. Jos ajaa päivittäin niin toimii hienosti. Joku vuotaa, mutta mikä ja mihin?
 
Pyörä Yamaha XJ 600S Diversion 1995. Pyörä laski bensat talven aikana kaasareista sylinteriin. Vaihdoin siihen bensahanan tiivisteet ja kaasareihin tällaiset tiivistesarjat:
1716295642333.png

Vuoto sylintereihin loppui noilla toimenpiteillä.

Viime kesänä tsekkasin kohojen tasot, ne on OK.

Pyörä haisee bensalle. Missään ei näy vuotoa. Olisiko täällä heittää vinkkiä mistä haju tulee? Jos pyörä seisoo pidempään, käyntiin lähtö on vaikeaa. Jos ajaa päivittäin niin toimii hienosti. Joku vuotaa, mutta mikä ja mihin?
Vaihdoitko öljyt vuodon jälkeen?

Haju voi tulla vaikka letkun läpi, miten käyntiin lähtö on vaikeaa?
 
Onpas tuskallista odotella, että pääsee ajelemaan. Tilaamani Kawasaki Ninja ZX-4RR saapui, mutta A-kortti on vielä ajotunteja ja -koetta vaille valmis. Autokoululla kestää joku, vaikka omasta puolestani olisin voinut ajella jo pari kuukautta. :sad:

20240521_192624.jpg
20240517_202010.jpg
 
Vaihdoitko öljyt vuodon jälkeen?

Haju voi tulla vaikka letkun läpi, miten käyntiin lähtö on vaikeaa?
Tiivisteiden vaihdosta on vuosia aikaa, öljyt vaihdettu monta kertaa. Pidempään kun seisoo (useampi päivä) niin pitää startata pidempään eikä lähde heti kaikilla käyntiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 505 251
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
amatööripelaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom