Sarjassa "mikä vituttaa tänään?" [1] nyt tällainen: Huomasin torstaina että näyttääpä busan takarengas lötköltä tuossa pihalla, viimeksi sillä ajellessa ei mitään ongelmia. Boschin usb-ladattava [2] pumppu kiinni, paineet oli 0 bar. Avasin venttiilihatun, kiristin venttiiliä (oli hieman löysällä) ja täytin renkaan 3:een bariin. Takapyörä ilmaan sivutunkin [3] avulla, siinä pyörittelin ja tutkailin rengasta. Ei mitään naulaa, nastaa, tai muutakaan selkeätä merkkiä mistä/miksi olisi vuotanut. Lauantaina tsekkasin paineet uudelleen, 1 bar, eli kyllä se vuotaa jostain kuitenkin.
Vaihtoehdot:
- pyörä takaisin talliin ja nosturille, pyörä irti ja motonetistä jotku halvat ylivuotiset PilotRoad 4:set, ja rengaspajalle vaihtamaan (ärsyttävän työläs)
- vaahtomömmöä sisään ja ajelua kunnes molemmat renkaat muutenkin pitää vaihtaa, pintaa enää ehkä 30% ja hieman aaltoilevasti kuluneet Mez Z8 Roadtecit (halvin mutta ehkä epävarmin kun rengasvaahdoista on hieman vaihtelevia kokemuksia)
- ilmaa renkaaseen, täysillä parasta toivoen lähipajalle 10km päässä ja alta-alle vaihto odottaessa (kallis)
Minkä vaihtoehdon arvon raati noista valitsisi; hinta vs. työmäärä vs. epävarmuus?
Hyvää tässä sentään on että renkaat tosiaan on loppupäässä käyttöikää. Olen joskus ajanut tietyömaan kohdalla 400km ajetun uuden takarenkaan naulaan, eikä ollut korjattavissa kun meni vinottain ja rikkoi rengasrunkoa. Silloin otti kyllä pannuun enemmänkin. Onneksi sentään kakkosrätkä toimii.
[1] Tiedän että yleisissä keskusteluissa on sama aihe, mutta tämä on sen verran motospecifistä vitutusta ajokauden alkuun että en sinne viittinyt avautua
[2]
Bosch Easypump, vahva suositus matkalle mukaan
[3]
Takaboksissa aina mukana, kun busaan ei saa edes lisävarusteena keskiseisontatukea, helpottaa mm. ketjun rasvausta huomattavasti