Mopokuumetta

Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
233
Olen tuossa muutaman kesän jo katsellut sopivaa menopeliä, mihinkään konkreettisesti tarttumatta, mutta hintoja on tullut seurattua ja mikä menekki pyörillä tässä on ollut. Tähtäimessä olleet noin 15 vuotta vanhat (+- 3 vuotta) GSX-Rt ja jotain vastaavia Hondiakin on tullut seurattua. Viime vuonna osasin aika tarkkaan sanoa, että kun pyörä tuli kaupan, että onko se viiikon vai kuukauden myynnissä ko. hinnalla ja kaikki tuntui keskimäärin vaihtavan omistajaa aika rivaksti. Tänä vuonna tilanne onkin muuttunut merkittävästi varsinkin sen osalta, että hinnat ovat nousseet huomattavasti.

Viime vuonna tarjolla 1000 cm3 GSX-R 2005, mittarilukemaa ei ilmoitettu, kulutusosat ja huollot ok, ei isompia jälkiä ja pyynti 5200 €. Tänä vuonna 1000 cm3 GSX-R 2005 57 tkm, ed. huolto vuosi sitten ja pyynti 8500 €. Käytännössä viime vuonna sanoisin, että 2005 pyörät pyöri 5-5,5 k€ kulmilla ja tonni lisää niin sai vielä pari vuotta uudemman. Nyt samanlaisesta, mutta tavallaan jo taas vuoden vahemmasta pyörästä pyydetään järjestäen tonni pari enemmän. Se pitää kyllä sanoa, että ainakin viime vuonna kaikki mitä myyntiin tuli, tuntui menevän nopeasti eli ehkä viime kesänä olisi voinut pyytää hitusen enemmänkin.

Onko kukaan muu havainnut mitään vastaavaa markkinoilla hintojen suhteen? Ei tässä kiire ole, on tuossa pyörä tallissa, sen kun ajaisi, mutta kiinnostaisi vähän eri tyylinen pyörä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 121
Hinnat ovat nousseet jo ainakin kolme vuotta putkeen. Joskus 2018-2019 tuon pyörän hinta olisi ollut nuorempana ja vähemmän ajettuna 5500€
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
183
Hinnat ovat nousseet jo ainakin kolme vuotta putkeen. Joskus 2018-2019 tuon pyörän hinta olisi ollut nuorempana ja vähemmän ajettuna 5500€
Juuri myin oman Hondan (2004) pois, 2014 ostin 3800€ ja mukana tuli ajotakki ja housut nyt kun hävitin sen niin sain liki omani pois vaikka hinnoittelin vielä 500€ halvemmaksi kuin muut vastaavat.
Aika jäätäviä hintoja kyllä käytetyistä pyytävät, etenkin nuo halvemman pään japsit esim z900 ja mt09 niin ei mitään järkeä, pyydetään paria tonnia vaille uuden hintoja takuuttomasta vehkeestä.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
227
Jep. Viime kesänä ostin omani 5000€. Nyt samaa pyörää myydään 1000-1500€ kalliimmalla. Oli ajatus päivittää pyörä tänä kesänä, mutta taidan vaan ajella tällä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
153
Tuli käytyä viikko sitten kokeilemassa kisaamista Baltian sarjassa Pärnussa. Harmillisesti meni vehkeet päreiksi kisapäivän warmupissa (oma ajovirhe). Nyt alkas kulkine jo olla taas nipussa, joten josko keskiviikkona Alastarolle pääsisi kikkailemaan lisää :)

Edit. Vaikka olikin hitaassa mutkassa verrattain pieni lippaus, meni hajalle:
Etuhäkki
Takahäkki
Tankki
Ilmanputsarikotelo
Jarrunestesäiliö
Klipari
Äänenvaimennin
Kaikki katteet
Pleksi
Öljyvuoto moottoriin

Vauhtia kaadossa oli luokkaa 60kmh, mutta mopedi hyppäsi voltin liukuessaan ulos radalta ja laskeutui "katolleen".

IMG_20220522_104109.jpg

IMG_20220522_112841.jpg

received_1178605836287629.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
153
Aika nopeasti paikkasit ja teippasit. :thumbsup:
Takakatetta lukuunottamatta sai kuidutettua katteet läjään. Tai en minä kuiduttanut, vaan tallin katespesialisti :D

Takakate piti napata uusi (onneksi oli ennakkoon hankittuna pari satsia noita).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
189
Ei ole varmaan kukaan kuullutkaan Cordial Corsun merkkisestä/mallisesta renkaasta? Pyörässä on sellainen eturenkaana ja keskellä näyttää olevan pintaa, mutta heti keskilinjasta vähän sivulle, niin on kulunut jollain lailla rapulle. Tarkoitus laittaa eteen uusi Bridgestone S21, kun se tuntui toisessakin pyörässä hyvältä renkaalta. Takana on ihan hyvä Michelin Pilot Power, niin se saa siinä vielä ollakin.

Sitäkin mietin, että ehkä tuolla Cordial renkaalla olisi ajettu vajaalla paineellakin, kun renkaaseen sai lisätä vähän ilmaa.

Etujarrun ilmauskin olisi aiheellista, jos vaan osaisi. Jarrutehoa on riittävästi, mutta kahva painuu aika syvään. Pelkkä jarrujen ilmausnippojen ruuvaaminen ei oikein ole auttanut, niin itse en kyllä oikein tiedä missä se vika voisi olla.


Ihan kiva pyörä tuo Triump Speed Triple 955i :) Ainakin perus kurvailuun on menee ihan hyvin. Ja varmaan paranee vielä vähän, kun saan vaihdettua tuin Cordial renkaan johonkin uuteen ja samalla laadukkaampaan. Mulla takarenkaana on koko 180/55R17. Luultavasti mahtuisi myös 190/55R17. Alkuperäiskoko on ilmeisesti 180/50R17.


Kolme uutta Benelli moottoripyörääkin tuli koeajettua.


Oliko minkälaisia ajaa? Eivät ole hinnankiroissa, mutta hieman raskaita ja tehottomia paperilla.


Viime kesänä en vaihtanut kuin öljyt pyörään ja en jaksanut ajella kun etustefa vuoti. Nyt vaihtelin uudet tulpat ja tyhjensin vanhoja bensoja pois. Tuoreella bensalla lähti "ykkösellä" vanhus käyntiin :)

Tuli myös ostettua uusi akku, mutta harmi vain kun Yuasan -akku olikin tyhjä. Saa nähdä virkooko laturissa kun oli jännitettä 10v. Onneksi vanha akku jaksoi vielä starttaa. Parin viikon päästä vielä vähän isompi remontti ja säätö ammattilaiselle. Tänä kesänä tavoite päästä pihaa pitemmälle. :)

20220529_190248.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 099
Nyt vaihteeksi Honda, kun ei ole tainnut olla tuota merkkiä koskaan. Honda VTR 1000 Firestorm. En nyt edes tiedä mikä olisi takarenkaan oikea koko, mutta tarkoitus laittaa Bridgesrone S21 190/55R17 (rengas löytyy jo). Vähän leveämpi, mutta netin mukaan sopisi, että ei ota ketjuun. Öljyt sain kanssa tänään vaihdettua.

Screenshot_2022-06-01-20-16-05-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Oliko minkälaisia ajaa? Eivät ole hinnankiroissa, mutta hieman raskaita ja tehottomia paperilla.


Viime kesänä en vaihtanut kuin öljyt pyörään ja en jaksanut ajella kun etustefa vuoti. Nyt vaihtelin uudet tulpat ja tyhjensin vanhoja bensoja pois. Tuoreella bensalla lähti "ykkösellä" vanhus käyntiin :)

Tuli myös ostettua uusi akku, mutta harmi vain kun Yuasan -akku olikin tyhjä. Saa nähdä virkooko laturissa kun oli jännitettä 10v. Onneksi vanha akku jaksoi vielä starttaa. Parin viikon päästä vielä vähän isompi remontti ja säätö ammattilaiselle. Tänä kesänä tavoite päästä pihaa pitemmälle. :)

Benelli vaikutti aika tavalliselta pyörältä. Ei siis minusta ollut eroa muihin perus pyöriin. Myyjän mukaan takuu on 5 vuotta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
116
Nyt vaihteeksi Honda, kun ei ole tainnut olla tuota merkkiä koskaan. Honda VTR 1000 Firestorm. En nyt edes tiedä mikä olisi takarenkaan oikea koko, mutta tarkoitus laittaa Bridgesrone S21 190/55R17 (rengas löytyy jo). Vähän leveämpi, mutta netin mukaan sopisi, että ei ota ketjuun. Öljyt sain kanssa tänään vaihdettua.




Benelli vaikutti aika tavalliselta pyörältä. Ei siis minusta ollut eroa muihin perus pyöriin. Myyjän mukaan takuu on 5 vuotta.
Ja myös korkeampi. Alkaa kååntyyn väkevästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 099
Ja myös korkeampi. Alkaa kååntyyn väkevästi.
180/55R17 olisin laittanut, jos itseltä olisi sellainen valmiiksi löytynyt. Mutta tosi hyvältä tuntuu nyt uusi S21 190/55R17. Ketjusuojasta vuolin palan pois, että ei rengas hinkkaa siihen. Honda VTR 1000 olisi tarkoitus mennä Botniaringille harjoittelemaan, kun vapaa aika taas löytyy. Onhan tuo jo vanha pyörä, mutta toivottavasti toimiva. Eturenkaana on Michelin Pilot 2CT, eli suht vanha rengas. Pyörän jarrujakin saisi jotenkin parannella, jos osaisi. Nyt minusta vähän kuin nypyttäisi. Ilmeisesti jarrupalat olisi aika vanhat.

Vanha täysin loppu oleva rengas: :)
SHA_20220603_130342153.jpg

Ketjusuoja. Itse ketjuun jäi ihan mukavasti varaa.
SHA_20220603_173518851.jpg

Kävin koeajamassa 2007 Suzuki gxr750 ja huiman hyvältä peliltä tuntui. Varsinkin etujarru oli kiva. Toki jos sen ostaisin, niin varmaan renkaat menisi vaihtoon, koska ne oli Pilot Road 2 tasoa. Minusta vähän vääränlaiset renkaat toullaiseen pyörään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
153
Millasta vauhtia se @d-iivil nykyään rullailee, pysyykö enää ollenkaan perässä? :)
24-alkuiseen jäi viime syksyn vikassa viikonlopussa kuivalla ja 31-alkuisiin sateella.

Tänä keväänä en oo päässy kuin vasta höntsäilemään. Avausviikonloppuna vappuna oli kylmä ja uskallus riitti 26-alkuisiin ja viime vkl kävin kokonaisen yhden setin ajamassa märällä 37-alkuisia.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 450
24-alkuiseen jäi viime syksyn vikassa viikonlopussa kuivalla ja 31-alkuisiin sateella.

Tänä keväänä en oo päässy kuin vasta höntsäilemään. Avausviikonloppuna vappuna oli kylmä ja uskallus riitti 26-alkuisiin ja viime vkl kävin kokonaisen yhden setin ajamassa märällä 37-alkuisia.
Huomenna ite vasta Alastarolla ekaa kertaa tälle kesää. Viime kesänä mopo ei kääntynyt kuin väkisin vääntämällä, nyt on alustaa modailtu niin katotaan miten rullaa. :) Kemoralla tuli jo käytyä ja siellä ainakin tuntui kääntyvän paremmin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
153
Huomenna ite vasta Alastarolla ekaa kertaa tälle kesää. Viime kesänä mopo ei kääntynyt kuin väkisin vääntämällä, nyt on alustaa modailtu niin katotaan miten rullaa. :) Kemoralla tuli jo käytyä ja siellä ainakin tuntui kääntyvän paremmin.
Toivotaan että parani! Ite oon tuommoisissa tilanteissa (että mopo ei taitu) laskenu keulaa vaan nostamalla keulaputkia kolmioista läpi muutaman millin verran.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
189
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
934
Misukan road 5 on sellanen varma valinta. Omassa kiksussa valkkasin battlax s21 ja hyvin tuntu hinta ja ominaisuudet kohtaavan. 1001renkaista tilasin kotiovelle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
581
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Bridgestonen S22:t ovat varsin suositut, myös vanhempi malli, S21, jota voi löytyä suht edullisestikin. Eipä sitä kovin huonoja renkaita oikeastaan ole nykyään, jos pysyy ns. merkkivalmistajissa, eikä pistä nappularenkaita katupyörään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 099
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Itse tilasin tuolta. 250€ + postit.

Tosi hyvät renkaat nuo Bridgestone S21. Pyöränä ktm 1290. Toisessa pyörässä (Honda vtr 1000) on takarenkaana myös sama. Ja kokokin on sama 190/55R17. Eturenkaana jo vanhahko Michelin Pilot Power 2CT. Tilasin siis eturenkaan ja kaksi takarengasta, kun 3kpl menee vielä samoilla postikuluilla. Myös radalla Bridgestone S21 oli oikein kiva rengas (ktm alla siis). Hondalla en ole vielä radalla käynyt.

Myös tuo paikka vaikuttaa saman hintaiselta, eli suht halvalta. Nyt en silti ole hintavertailua tehnyt postikulujen kanssa.

Itse olen irrottanut pyörän ja vienyt liikkeeseen, niin on maksanut 25€ rengastyö/tasapainotus, per pyörä. Siinä tulee itsellekin vähän ruuvaamista samalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 099
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Tuossa vielä muutama lisää vertailuun. Itse omaan käyttöön ostaisin. 1. Bridestone S21, 2. Metzeler M7, 3. vaihtoehtona voisi olla vaikkapa Michelin Road 4, 5 tai 6. Eli Touring rengas, joka sekin on ihan hyvä ja kestää paljon ajamista, eli käyttökustannukset olisi luultavasti pienemmät?

234€:

205€:

213€:

240€:

267€:

309€:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
183
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Dunlop roadsmartteja (2/3 versioita)oli itsellä hondassa, takarengas kesti pitkälti yli 10tkm enkä noista itse mitään pahaa sanomista keksi joten suositus niille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 099
Dunlop roadsmartteja (2/3 versioita)oli itsellä hondassa, takarengas kesti pitkälti yli 10tkm enkä noista itse mitään pahaa sanomista keksi joten suositus niille.
Dunlop:ia löytyy kanssa oikein halvalla. Johonkin pyörään oli huollossa laitettu muistaakseni nuo GPR-300 malliset. Ihan hyviltä perusrenkailta nekin tuntui.

170€:

Lisäksi voi valita eri "sukupolven" renkaan. Esim tuon Roadsmart 2 voisi olla hinta/kulutuskestävyydeltään aika hyvä.
189€:

252€:

291€:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
189
Kyselin vielä liikkeestä niin Metzeler M7 RR saisi alta alle hintaan 415€ ja löytyisi vielä M5 malliakin ja hintaa oli 340€ alta alle. Ei tuo nyt kauhea hintaero ole noiden verkkokauppojen hinnoille ja varsinkin jos ei lähde irtovanteilla viemään.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 450
Vkl tuli käytyä Alastarossa ajelemassa ja tässä nopein kierros. Alustaa tuli muutettua jotta kääntyisi paremmin ja meinaankin tossa pariin otteeseen törmätä sisäkanttariin. Hyvä tovi menee näemmä tottuessa uuteen käytökseen:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 099
Itsellä on useampi pyörä ja tarkoitus olisi ainakin vielä käyttää seisonta-ajallista vakuutusta. Tuo kallein ja samalla tehokkain pyörä on nyt Aprilia RSV 1000 R Factory -07.

IF 54€/kk
OP 225€ ympärivuotinen (76% bonus, maksimi 80%).
Eli OP olisi kyllä edullinen. Onkohan muuten muita halpoja vakuutusyhtiöitä? Itse olen If:iä käyttänyt pyöriin ja eipä niitä muita taida olla, jolla olisi seisonta-aika käytössä.

Honda VTR 1000 (toinen pyörä)
IF 39€/kk
OP 147€ ympärivuotinen


Tuli käytyä Aprilian koeajopäivillä ja ihan kivalta pyörältä vaikutti (perusmalli RSV4). Uudet vaan aika kalliita, niin tuli ostettua käytetty sitten tästä hyvin läheltä. Uusissa ilmeisesti V4 moottori, mutta tuossa vanhassa on V2. Molemmissa oli kumminkin pitkät välitykset. Staattori tuohon on vaihdettu. Mitä nyt nettimotoa selasin, niin RSV Factory ei mikään kovin yleinen olisi.

SHA_20220617_135257636.jpg



Apriliassa renkaina on Pirelli Diablo Rosso 2. 120/70R17 ja 180/55R17. Rengaspainetta laitoin summissa 2.1 bar. Googlen mukaan nuo olisi kohtalaisen huonot radalle, mutta aion silti yrittää radalla ajon harjoittelua Botniaringillä joskus ensi viikolla. Muistaakseni Pirellin mukaan renkaat olisi tehty 80% tie ja 20% rata -käyttöön. Edellisen pyörän Bridgestone S21 renkaat oli kyllä huiput radallakin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
189
Itsellä on useampi pyörä ja tarkoitus olisi ainakin vielä käyttää seisonta-ajallista vakuutusta. Tuo kallein ja samalla tehokkain pyörä on nyt Aprilia RSV 1000 R Factory -07.

IF 54€/kk
OP 225€ ympärivuotinen (76% bonus, maksimi 80%).
Eli OP olisi kyllä edullinen. Onkohan muuten muita halpoja vakuutusyhtiöitä? Itse olen If:iä käyttänyt pyöriin ja eipä niitä muita taida olla, jolla olisi seisonta-aika käytössä.

Honda VTR 1000 (toinen pyörä)
IF 39€/kk
OP 147€ ympärivuotinen


Tuli käytyä Aprilian koeajopäivillä ja ihan kivalta pyörältä vaikutti (perusmalli RSV4). Uudet vaan aika kalliita, niin tuli ostettua käytetty sitten tästä hyvin läheltä. Uusissa ilmeisesti V4 moottori, mutta tuossa vanhassa on V2. Molemmissa oli kumminkin pitkät välitykset. Staattori tuohon on vaihdettu. Mitä nyt nettimotoa selasin, niin RSV Factory ei mikään kovin yleinen olisi.




Apriliassa renkaina on Pirelli Diablo Rosso 2. 120/70R17 ja 180/55R17. Rengaspainetta laitoin summissa 2.1 bar. Googlen mukaan nuo olisi kohtalaisen huonot radalle, mutta aion silti yrittää radalla ajon harjoittelua Botniaringillä joskus ensi viikolla. Muistaakseni Pirellin mukaan renkaat olisi tehty 80% tie ja 20% rata -käyttöön. Edellisen pyörän Bridgestone S21 renkaat oli kyllä huiput radallakin.
Niin moni tekijä vaikuttaa hintaa, että itsellesi halvimmat vakutuukset löytyy vain kysymällä kaikki paikat läpi. Voi myös toisena vuonna olla erihinnat ja itsekin useasti vaihdellut yhtiötä.
Jos en hetkeen meinaa ajaa pyörällä, niin käyn aina Trafin sivuilta poistamassa ajoneuvon käytöstä, niin tippuu mukavasti vakuutusmaksut kaudelta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 099
Niin moni tekijä vaikuttaa hintaa, että itsellesi halvimmat vakutuukset löytyy vain kysymällä kaikki paikat läpi. Voi myös toisena vuonna olla erihinnat ja itsekin useasti vaihdellut yhtiötä.
Jos en hetkeen meinaa ajaa pyörällä, niin käyn aina Trafin sivuilta poistamassa ajoneuvon käytöstä, niin tippuu mukavasti vakuutusmaksut kaudelta.
Jep. Usean vakuutusyhtiön olen nyt kahlannut läpi ja OP Pohjola olisi ilmeisesti halvin ja IF saattaa olla toiseksi halvin.

Vähän harmillisesti vasta maanantaina saa soitettua Osuuspankki Pohjolalle, että katkeaako niiden vakuutus, kun Traficomista tekee liikennekäytöstäpoiston, vai pyöriikö laskutus jatkuvasti? Esim OP Apriliaan 225€ ja vielä seisonta-aika ehkä mukaan?

Tarkoitus että ajaisin vain yhdellä pyörällä neljästä kerralla. Eli mulle seisonta-ajallinen on halvin melko varmasti. Mutta esim IF hinnoittelee ympärivuotisen ja seisontavakuutuksen erikseen. Täytyy ainakin tarkistaa, että miten menee OP:n kohdalla.

Edit:
Tuossa olikin aika selkeä juttu?:

"Kuluttajalla on oikeus uuden liikennevakuutuslain nojalla irtisanoa vakuutus, jos ajoneuvo ei ole liikennekäytössä. Koskee myös autoja. Jos harrastajalla on monia ajoneuvoja, tämä lie paras vaihtoehto. Kun on tarve ottaa käyttöön, kilpailuttaa halvimman yhtiön. Erot liikennevakuutuksissa voi olla todella hurjia yhtiön riskiarvion mukaan.
Mutta jos on saanut hyvän diilin ja ei ole tarkoitus pitää pidempään pois liikenteestä, suottapa sitä irtisanoo.
Vuodenaikahinnoiteltu on kätevä, jos ajelee vuoden ympäri."


Edit2:
Täytyykin lukaista nuo Osuuspankin vakuutusehdot läpi. Vaikuttaa kumminkin siltä että OP:lle kannattaa vakuutukset vaihtaa IF:stä. OP:llä vakuutusmaksu painottuu siis kesäajalle ja talvella vakuutus ei maksa yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 099
Tuossa siis pätkä op vakuutusehdoista.

Screenshot_2022-06-18-13-57-43-21_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

"Maksamme vakuutusmaksuista hyvitystä, jos yhtäjaksoinen poisto kestää vähintään 30 päivää."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
624
@jm82 Lisään @krossi :n sanomaan sen verran, että jos sulla on tuttu töissä vakuutusyhtiössä niin halvimmalla saat siitä.

OP:llä menee vakuutus tauolle jos tekee väliaikaisen liikennekäytöstäpoiston Traficomista. Jonkun euron/kk se taitaa silti maksaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 099
@jm82 Lisään @krossi :n sanomaan sen verran, että jos sulla on tuttu töissä vakuutusyhtiössä niin halvimmalla saat siitä.

OP:llä menee vakuutus tauolle jos tekee väliaikaisen liikennekäytöstäpoiston Traficomista. Jonkun euron/kk se taitaa silti maksaa.
Jep. OP:llä on ilmeisesti 14€ vuosi minimimaksu per pyörä, per vuosi. Lisäksi Traficom ottaa tietysti pienen maksun liikennekäytöstäpoistosta. Käyttöönotto on ilmainen.

IF vakuutusyhtiössä taidan pitää alkuun, että saan käytettyä sieltä pois sen 25€ minimimaksun per pyörä. Sen jälkeen varmaan OP:lle, kunhan saan päätettyä millä pyörillä haluaisin eniten ajaa. Aprilia RSV R Factory ja Honda VTR nyt näillä näkymin olisi parhaat mitä itseltä löytyy. Jotenkin vaan tykästynyt V2 moottoriin.

Uuden Aprilian V4 oli myös kiva koeajolla, mutta hinnat on aika kovia niissä.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
356
Minä kävin viikonloppuna ajamassa reilut 200km matkaa/mutkaa bussilla. Pyörä toimii nyt niin kuin pitää, mutta oikein minkäänlaisia ajohaluja ei ole. Matkan ajaminen on enemmän tai vähemmän penaalista, kylillä tuolla ei jaksa pyöriä ja mutkateitä täällä on ehkä 3kpl ja nekin ovat surkeassa kunnossa. Tekisi mieli vaihtaa tuo johonkin kevyeen nakuun tai sitten laittaa harrastus taas tauolle. Kunpa olisi rajattomasti aikaa ja rahaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
117
Minä kävin viikonloppuna ajamassa reilut 200km matkaa/mutkaa bussilla. Pyörä toimii nyt niin kuin pitää, mutta oikein minkäänlaisia ajohaluja ei ole. Matkan ajaminen on enemmän tai vähemmän penaalista, kylillä tuolla ei jaksa pyöriä ja mutkateitä täällä on ehkä 3kpl ja nekin ovat surkeassa kunnossa. Tekisi mieli vaihtaa tuo johonkin kevyeen nakuun tai sitten laittaa harrastus taas tauolle. Kunpa olisi rajattomasti aikaa ja rahaa.
Adventure tai enska alle niin alkaa taas maistumaan :tup:

Katupyörä on ainakin täällä pohjois-pohjanmaan rannikolla erittäin tylsä laite. Mielenkiintoisia teitä ei oikein löydy millään ja ne vähät hyvässä kunnossa olevat asfalttipätkät on tullut ajettua sen n+1 kertaa. Mutta adventurella saa jo huomattavasti enemmän irti tästäkin paikasta kun soratiet ei enää pelota ja enskalla vielä enemmän kun kummasti kykenee metsässäkin ajamaan.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
356
Samalla seudulla asutaan ja olet todennäköisesti ajatuksissasi täysin oikeassa. Tähän asti hiekkatiet ja metsäpolut on tullut ajettua maastopyörällä ja tänä keväänä sitten sähköisellä sellaisella.

Adventurepyörää en ole kokeillut koskaan. Honda XR650R minulla oli hetken vuosia sitten, mutta se oli supermoto ja se oli minulle liian askeettinen (käyntiin polkeminen ei ollut hauskaa). Tuleeko adventurella ajettua sitten sen kummemmin vai käyttääkö vapaa-ajan kuitenkin maastopyöräilyyn, siinä on se oleellinen kysymys johon minun pitää keksiä vastaus. Bussilla on hauska kiihdytellä, mutta ei hommassa ole pienintäkään järkeä kun kakkosella on mittarissa 180km/h.

Kiva vain kun huolsin bussia talven aikana aika kattavasti:
synkkasin läppikset, remppasin etujarrusatulat, uusin etujarrulevyt ja -palat, vaihdoin keulaöljyt, tein normi öljyhuollon, uusin tulpat, vaihdoin vanteet (vanhoissa oli maalivaurioita), teetätin orkkisatulasta geeliversion uudella päällisellä ja nostin clipareita/madalsin pyörän molempia päitä 25mm.

Pyörällä ajaisi täysin huoletta useamman vuoden, mutta ei se paljon lohduta, jos sillä ei ole mielenkiintoa ajaa.

14.6.2022 madallettu.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
117
Samalla seudulla asutaan ja olet todennäköisesti ajatuksissasi täysin oikeassa. Tähän asti hiekkatiet ja metsäpolut on tullut ajettua maastopyörällä ja tänä keväänä sitten sähköisellä sellaisella.

Adventurepyörää en ole kokeillut koskaan. Honda XR650R minulla oli hetken vuosia sitten, mutta se oli supermoto ja se oli minulle liian askeettinen (käyntiin polkeminen ei ollut hauskaa). Tuleeko adventurella ajettua sitten sen kummemmin vai käyttääkö vapaa-ajan kuitenkin maastopyöräilyyn, siinä on se oleellinen kysymys johon minun pitää keksiä vastaus. Bussilla on hauska kiihdytellä, mutta ei hommassa ole pienintäkään järkeä kun kakkosella on mittarissa 180km/h.

Kiva vain kun huolsin bussia talven aikana aika kattavasti:
synkkasin läppikset, remppasin etujarrusatulat, uusin etujarrulevyt ja -palat, vaihdoin keulaöljyt, tein normi öljyhuollon, uusin tulpat, vaihdoin vanteet (vanhoissa oli maalivaurioita), teetätin orkkisatulasta geeliversion uudella päällisellä ja nostin clipareita/madalsin pyörän molempia päitä 25mm.

Pyörällä ajaisi täysin huoletta useamman vuoden, mutta ei se paljon lohduta, jos sillä ei ole mielenkiintoa ajaa.

Itellä on itseasiassa kolme pyörää sen takia ettei noita kompromisseja kauheana tarvitse tehdä. Katupyörä (Moto Guzzi V11 Le Mans) satunnaiseen fiilistelyyn nätteinä päivinä. Pikkuenska (Kawa KLX250) noihin metsätouhuihin, se on erittäin kiva laite ja saa hyvät fiilikset jo pienistä tunnin lenkeistä kunhan maaston valitsee sopivasti. Sekä adventuren tapainen (Cagiva Gran Canyon) kakspäällä ja sekalaista ajoa varten. Tuo Cagiva on ollut omasta mielestä aivan mahtava laite tälle suunnalle ja se tulee useimmiten otettua tallista jos tekee mieli lähteä ajelemaan.
35376D2A-FD4A-4B35-9CF9-CDA3E070B4AA.jpeg
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
356
Joku tuossa Honda Monkey 125:ssä houkuttaa. Eihän se mihinkään mene, mutta jotenkin tuntuu, ettei tarvitsekaan kun pelkästään omaksi iloksi surraillee.


Tai periaatteessa Dax 125 menisi myös, mutta se on tonnin kalliimpi ja käytettyjä ei vielä ole markkinoilla.

 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
88
Tulipa mieleen näistä vakuutus asioista jotta melko mystisiä juttuja on vieläkin. 2009 goldwingi kaikilla mahdollisilla bonuksilla popilta osakaskolla 860€ vuosi, If 201€ vuosi ei tarvinnut miettiä kumman ottaa. Sama autoissa ja muissakin asioissa erot on aivan tolkuttomia. Sanotaan vielä että ifillä oli paremmat ehdot.
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
88
Joku tuossa Honda Monkey 125:ssä houkuttaa. Eihän se mihinkään mene, mutta jotenkin tuntuu, ettei tarvitsekaan kun pelkästään omaksi iloksi surraillee.


Tai periaatteessa Dax 125 menisi myös, mutta se on tonnin kalliimpi ja käytettyjä ei vielä ole markkinoilla.

Kaverilla on uus monki. Mielettömän hauska laite kaupunki pörräykseen mutta ei sillä kyllä maantielle asiaa ole.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
189
Samalla seudulla asutaan ja olet todennäköisesti ajatuksissasi täysin oikeassa. Tähän asti hiekkatiet ja metsäpolut on tullut ajettua maastopyörällä ja tänä keväänä sitten sähköisellä sellaisella.

Adventurepyörää en ole kokeillut koskaan. Honda XR650R minulla oli hetken vuosia sitten, mutta se oli supermoto ja se oli minulle liian askeettinen (käyntiin polkeminen ei ollut hauskaa). Tuleeko adventurella ajettua sitten sen kummemmin vai käyttääkö vapaa-ajan kuitenkin maastopyöräilyyn, siinä on se oleellinen kysymys johon minun pitää keksiä vastaus. Bussilla on hauska kiihdytellä, mutta ei hommassa ole pienintäkään järkeä kun kakkosella on mittarissa 180km/h.

Kiva vain kun huolsin bussia talven aikana aika kattavasti:
synkkasin läppikset, remppasin etujarrusatulat, uusin etujarrulevyt ja -palat, vaihdoin keulaöljyt, tein normi öljyhuollon, uusin tulpat, vaihdoin vanteet (vanhoissa oli maalivaurioita), teetätin orkkisatulasta geeliversion uudella päällisellä ja nostin clipareita/madalsin pyörän molempia päitä 25mm.

Pyörällä ajaisi täysin huoletta useamman vuoden, mutta ei se paljon lohduta, jos sillä ei ole mielenkiintoa ajaa.

Suosittelen käymään koeajamassa useampia vaihtoehtoja. Itsellä on ollut kakkospyöränä vähän kaikenlaisia pikkuenskoja, että adventureita. Kannattaa pohtia, että haluaako ajaa leveää hiekkatiebaanaa vai pienempiä polkuja.
Pikkuenskoilla tekee hieman tiukkaa ajella isompaa hiekkatietä tai isompia siirtymiä asfaltilla, mutta metsässä sitten aivan loistavia laitteita. Jos yksi pitäisi valita niin varmaan ktm 690/Husky 701, jolla ajelee isompaakin väylää, että pienempiä polkuja :)
Itsellä on tällä hetkellä kakkospyöränä sähköenduro ja pienille metsäpoluille aivan pirun hauska kampe, vaikka ei tehoa nimeksikään :)
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
87
Joku tuossa Honda Monkey 125:ssä houkuttaa. Eihän se mihinkään mene, mutta jotenkin tuntuu, ettei tarvitsekaan kun pelkästään omaksi iloksi surraillee.


Tai periaatteessa Dax 125 menisi myös, mutta se on tonnin kalliimpi ja käytettyjä ei vielä ole markkinoilla.

Täällä noin 600km tänä vuonna -22 Mankilla takana. Eipä ole vielä toista yhtä hauskaa pyörämallia vastaan tullut. Reilun satasen (noin 104kmh) tuo ottaa nyt tuon pienen lipan kanssa tasasella mittariin (reilut 95 todellista), niin onpahan tuolla pärjännyt useimmilla satasen alueillakin liikennevirran mukana, vaikka hauskimmillaan tämä on kyllä mutkapätkillä ja taajamassa. Tuo Dax on myös pirun nätti ja sillä sais rouvankin vietyä jätskille. Iso sporttipyörä siis tuohon tuli vaihdettua tälle kaudelle..

MONKEY210622.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
156
Täällä noin 600km tänä vuonna -22 Mankilla takana. Eipä ole vielä toista yhtä hauskaa pyörämallia vastaan tullut. Reilun satasen (noin 104kmh) tuo ottaa nyt tuon pienen lipan kanssa tasasella mittariin, niin onpahan tuolla pärjännyt useimmilla satasen alueillakin liikennevirran mukana, vaikka hauskimmillaan tämä on kyllä mutkapätkillä ja taajamassa. Tuo Dax on myös pirun nätti ja sillä sais rouvankin vietyä jätskille. Iso sporttipyörä siis tuohon tuli vaihdettua tälle kaudelle..

Kuinkahan hyvin tämmöistä mahtuu ajamaan 187 / 100 mitoilla oleva? Olisi kyllä hauska laite ajatuksen tasolla.
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
87
Kuinkahan hyvin tämmöistä mahtuu ajamaan 187 / 100 mitoilla oleva? Olisi kyllä hauska laite ajatuksen tasolla.
Varmaan kannattaa käydä liikkeessä koeistumassa, mutta saahan näihin helposti erilaista tankoa ja säädettävää jalkatappia jos kokee ahdistusta pyörän päällä. Reilusti alkuperäistä Mankia isompi tuo kuitenkin on.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
156
Varmaan kannattaa käydä liikkeessä koeistumassa, mutta saahan näihin helposti erilaista tankoa ja säädettävää jalkatappia jos kokee ahdistusta pyörän päällä. Reilusti alkuperäistä Mankia isompi tuo kuitenkin on.
Cycle-ergo.com mukaan pitäisi olla ihan rento asento. Ehkä tosiaan vaatisi korkeamman tangon, jotta polvet ei tule niin herkästi ohjauksen tielle.

1655802710281.png
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
356
Tankoa saa käännettyä eteenpäin, joten polville/käsille saa enemmän tilaa.

Sen 90km/h todellista tuo manki kulkee ja mietin tässä, että riittääkö se.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 099
Botniaringillä tuli käytyä aprilia rsv r factoryllä ja olihan sillä mukava ajella! Ei haitannut edes Pirelli Diablo Rosso 2 renkaat, kun tuntui niissäkin pitoa olevan omalle vauhdille.

SHA_20220621_120406046.jpg

Cycle-ergo.com mukaan pitäisi olla ihan rento asento. Ehkä tosiaan vaatisi korkeamman tangon, jotta polvet ei tule niin herkästi ohjauksen tielle.

Pari pyörää laitoin samalle sivustolle. 175cm. Kyykkypyörissäkin löytyy eroja, kun omista pyöristä kahta vertailin. Myös samankaltaista eroa huomaan käytännössäkin, eli hyvä sivusto. Honda VTR 1000 siis on kyykky selvästi, mutta ei ollenkaan niin paha, kuin esim Aprilia RSV 1000 R Factory. Tuossa Honda, joka minusta on vielä oikein "mukava" ajoasennoltaan. Sivustolta saa vielä valittua, että millä kohtaa penkkiä istuu (edessä).

Screenshot_2022-06-21-16-36-47-22_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg

Honda Monkey 125 on kyllä hieno peli, mutta itseä ainakin tuo 90km/h vähän haittaisi ja ehkä myös hinta vähän.

Omassa käytössä hitain pyörä on Yamaha Virago 750. Löytyi sopivasti hyväkuntoinen yksilö.

Screenshot_2022-06-21-16-52-54-30_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Edit:
Apriliassa siis 34 asteen etukeno.
Hondassa "vain" 27 astetta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
170 776
Viestejä
3 156 166
Jäsenet
57 797
Uusin jäsen
SirEdwin

Hinta.fi

Ylös Bottom