Mopokuumetta

Ducati Supersport 950S löysi kotiin :love:

20220422_181322.jpg
 
Katso nettimotosta joku kauppias jolla on vanhempaa 2-venttiilistä ilmajäähdytettyä Ducatia varastossa ja ota semmonen ensin koeajolle.
 
Mulla oli joskus 90-luvun alussa -89 mallin tzr, 27hp. Olisko jossain Gilerassa ollut samoihin aikoihin 38hp.

Näissä nurkissa se pyöri oman NSR:n heposetkin joskus silloin kauniilla 90-luvulla. Muistaakseni 31hp sille oli tarjoiltua Hondan puolesta uutena.
 
KTM 690:stä en ole omistanut, mutta kaveri niitä "väkisin" harrasti eikä suositellut kun itse harkitsin sellaista. "Sitten saa ainakin koko ajan korjata" oli vastaus :D
Eikös se ole osa sitä KTM kokemusta ;)
Korjaus alkaa täälläkin. Tai tarkemmin täytyy varmaan viedä KTM super duke r jonnekkin osaavalle korjaamolle, kun vika taitaa olla itselle liian hankala. Eli tuossahan on vain toiselta puolelta takahaarukka ja uudet laakerit kaipaisi.

 
Ei vielä tänä vappuna pääse Jawalla liikenteeseen.
18f42dd4-edde-4270-9629-e7334caff50f.jpge2740a6b-dca6-42c4-9817-0480ac14f190.jpg
Laakerit ja stefat vaihdettu, sekä sylinteri porautettu.
Odottaa kärjetöntä sytytystä, jolloin saa 12voltin sähköt.
48964e7d-478e-4f5f-9b3b-dca9569fc3ab.jpg
Osiakin vasta muutama maalattu.

Avovaimon isoisä siis ostanut tuon jawan -56. Ja appiukko tolla viimeksi -70luvun lopussa ajanut.
Onneksi suurin osa osista oli tallessa, vaikka olikin riisuttu "ylimääräiset" peltiosat ja haettu speedway -lookkia

b6a0fd01-86ba-48c8-a12a-8e1956ebf598.jpg
1342800d-ac38-480f-b096-da19935039b6.jpg
Seisontajalka tuli romuista nopeasti tehtyä ja pappatunturin etulokari sovituksessa. Kumpikaan ei kyllä jää.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää vaJavaiselta ilman oksatelinettä mihin tulee keppi millä saa huidottua naislaumaa kauemmas.
Nyt en kyllä ymmärtänyt..
Kävelykeppiä en itse vielä tarvitse, eikä tuo jawa varmasti ole niin someseksikäs, kuin uudet moottoripyörät.
Yritän kuitenkin senkin saada ajokuntoon.
Varsinainen mopohan tuo onkin, kolmella vaihteellaan ja 150 kuutiollaan.

Edit: Voi kyllä olla väärä foorumi laitella noita vanhempia moottoripyöriä.
 
Nyt en kyllä ymmärtänyt..
Kävelykeppiä en itse vielä tarvitse, eikä tuo jawa varmasti ole niin someseksikäs, kuin uudet moottoripyörät.
Yritän kuitenkin senkin saada ajokuntoon.
Varsinainen mopohan tuo onkin, kolmella vaihteellaan ja 150 kuutiollaan.

Edit: Voi kyllä olla väärä foorumi laitella noita vanhempia moottoripyöriä.
Tyylikkään näköinen ja värinen vanha moottoripyörä. Ja ennen noissa onkin ollut aika vähän kuutioita, ilmeisesti.
 
Tyylikkään näköinen ja värinen vanha moottoripyörä. Ja ennen noissa onkin ollut aika vähän kuutioita, ilmeisesti.
Oli noita samaan runkoon tehtyjä jo 250cc ja ylikin samaan aikaan. Eli siis 50-60 luvulla. Ja peltiosatkin olivat samoja, ilmeisesti.
Tuo vehje on vm -53. Jawa cz 352.
Jos ensi vuodeksi saisi vappuajokuntoon, niin saa jäädä sen jälkeen vm -52 harmaa fergun viereen säilöön.
 
Edit: Voi kyllä olla väärä foorumi laitella noita vanhempia moottoripyöriä.
Ei missään nimessä ole väärä foorumi. Itseäni ainakin kiinnostaa kaikki aiheeseen liittyvä ja luen oikein mielelläni, jos jaksat silloin tällöin päivittää tänne projektikuulumisia. Varsinkin pyörät, joiden historia on noinkin pitkälle tiedossa, ovat mielenkiintoisia sekä tekijälle että lukijalle. Tsemppiä projektiin!
 
Viimeksi muokattu:
Myynnissä Alpinestarsin miesten nahkainen ajotakki, koko 52 / L. YV:llä voi kysellä lisää.
 
Missäs kannattaisi kaupata museorekisteröityä mopoa? Velipojalla on tallissa 70-luvun tuotos jossa mittarissa about 250km.
 
Missäs kannattaisi kaupata museorekisteröityä mopoa? Velipojalla on tallissa 70-luvun tuotos jossa mittarissa about 250km.
Löytyykö kyseiselle merkille jotaan harrastaja ryhmää? Facebook/kerho tms.
Tietysti torissakin voi kokeilla myydä, siellä tulee tietysti naurettaviakin tarjouksia, mutta kyllä harrastajatkin seuraavat toria.

Saako kysyä, mikä vehje on kyseessä?
 
Joku Solifer, mutta googlella ei nyt tullu vastaan saman näköistä. Eipä tullut otettua kuvaa moposta eilen.
 
Joku Solifer, mutta googlella ei nyt tullu vastaan saman näköistä. Eipä tullut otettua kuvaa moposta eilen.
-70 luvun alkua vai loppua? Tulee mieleen "munan halkaisija" tankillinen sm solikka. Löytyy mullakin kaksi solikkaa ja kokoelmiin mahtuisi vaikka lisää.
 
Tuo 38hp lähentelee jo 375cc moottorin tehoja.

Kova teholukema kieltämättä liikennemallissa, jos vertaa vaikka entisiin 125cc ratapyöriin. Esim. Honda lupasi 44 hp ja nuo koneet rakennettiin uusiksi joka kisaan. Liikennemalleissa vielä vaimentimet ja polttoaineen kulutus alempi, että todellisuus lienee alle 30 hp uutena.

Muokkaus: Viittasin siis 125 Gileraan.
 
Viimeksi muokattu:
Miun R5 350 -72 Yamahassa on/oli 36 hv. RD 350 LC -86 on 63 hv. Kax pytty kaxtahti tykkejä molemmat :- )
 
Viimeksi muokattu:
WhatsApp Image 2022-04-27 at 16.44.58.jpeg
Kasaanpäin. Vape asennettu ja sen verran porakoneella tulppa irti pyöritin, että tuli kipinä.
Käyntiin kerran yritin porakoneella vauhtipyörän mutterissa, mutta kun kone pyörii vastapäivään oikealta kyljeltä niin mutteri pyrki lähtemään auki.
No on ainakin sitten puristuksia. Sitten ajattelin, että työntämällä, mutta ei ole kytkinvaijeria, niin vähän riskaapelia jos lähteekiin käyntiin.
Käynnistyspoljinta ei siis ole, eikä kyllä vaihdepoljintakaan.

Penkki,vaihdepoljin ja kaikki uudet vaijerit nyt tilattu Slovakiasta. Käynnistyspoljinta ei samasta puljusta löytynyt ja muutenkin vähän kivenalla, mitään yli 100euroa kun ei viitsisi maksaa.


Tankki ja vanteet vaatii vielä huomiota, tankin väri taitais olla kyllä lähempänä alkuperäistä, kun muut osat.
Toisaalta saa vähän erisävyjä ja ajanpatinaa ollakkin.
 
Oho, upside down haarukka ^
Aikaansa edellä. Tietysti olihan honda monkeyssäkin samanlainen usd. Ei ihan verrattavissa nykyaikaan.
Takaiskareissakin on proput (jäte)öljyjen vaihtoa varten. Tai mitälie öljyä noihin on -50luvulla laiteltu, isän muistelmien mukaan bensan sekaankin sekoiteltiin vähän reilummin vanhoja moottoriöljyjä.
Sinisen savun merkki oli hyvin voitelevasta bensaseoksesta, haittapuolena piikki tulpassa, vai tuliko piikki sitten väärän tulpan lämpöarvon tai kärkivälin takia, sitä ei tiedä.
 
Botniaringillä on taas pitkä rata käytössä, niin tuli ulkoilutettua Suzuki gsx600f:ää. Tänään olisi vaan ollut vähän lämpimämpi ajella sinne paikanpäälle :) Suzuki on jo 22 vuotta, mutta aivan hyvin toimi silti tuon tunnin ajan radallakin.

Screenshot_2022-04-30-10-34-18-14_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg



Kotarissa olisi edessä takarenkaan irrotus. Saa nähdä onnistuuko, vai täytyykö viedä kokonaisena huoltoon.
 
Kellään muulla kokemuksia Offtheroad.de varaosaverkkokaupasta saksassa? Pari kertaa olen Yamaha XT660R kulkineeseen osia tilannut, hyvin on toiminut. Mutta nyt oli ensimmäiset ongelmat. Liitteenä novelli.

3,5 viikkoa tilauksesta eikä mitään kuulu, Saksasta kuitenki tullut viikossa hyvinkin romut perille. Laitan kyselyä että hei missä mennään tilauksen suhteen, pienellä toiveella että saisi jotain koodia millä seurata pakettia. Ja paskat.

Ei minkäänlaista ilmoitusta tätä ennen, että odottavat vannetta Exeliltä saapuvaksi, muut romut seisoneet lie pöydällä odottamassa, jos niitäkään yleensäkään oli mitään. Tilasin ajatuksella "ahaa, kaikkia tarvittavaa löytyy suoraan varastosta, laitanpa heti tilauksen meneen niin pääsee vapuksi ajelulle". Tilauksen arvo 498e, täytti kriteerit että oli tulossa ilman toimituskuluja. Niin, kaikki artikkelit mitä tilaukselle napsuttelin, oli siis varastosaldoilla "voidaan lähettää jo seuraavana päivänä". No eihän ne mihinkään olleet liikkuneet, ja vielä kun tuttu kauppa ja tavara liikkuu niin maksoin vielä suoralla pankkisiirrolla, josta sai jonku 10e alennuksen loppusummaan. Virhe.

Kyselen, että hetkinen, eikö teillä ole tietoa mitä on varastossa ja mitä ei. Ynseää vastausta tulee tyyliin "tottakai tiedämme, tiedätkö sinä mikä maailmanpoliittinen tilanne on ukrainaa ja covidia jne". Viestittely jatkuu, jossa vaadin vastauksia ja selitystä ettei kai sitä noin kauppaa käydä että kerrotaan verkkokaupassa mitä sattuu ja sitten selitellään miksi ei ollutkaan varastoa :mad:.

Viimein tulee nyrpistynyt vastaus, jossa kertoo suoraan "ok, perutaan vannetilaus". Vastaan vain, että peruutetaan koko tilaus ja palauttakaa rahat, en jaksa odotella loppuja saapuvaksi kun syy miksi muutakin tilasin kun on etuvanne hakusessa. Lupaa peruuttaa tilauksen ja perjantaina tuli vielä kuittaus että peruutettu sekä rahat palautettu. Lopuksi vielä irvailee jollain possun-naamahymiöllä että onpas harmi kun peruutit kun ei muutamaa päivää jaksa odottaa, tämä siis siksi että lupaili ajanpeluuksi että ensiviikolla olisi tulossa lähetys Exeliltä mutta ei tiedä mitä sieltä tulee. Lisäksi piti vielä mainita että onpa kuitenki hyvä että peruutin tilauksen, heillä on muitakin tilauksia samasta vanteesta jonossa niin joku muu saakin nyt sinun vanteesi :).

Maanantai tuli ja verkkokaupassa suoritus. Niinpä tietenkin, pitihän se kate jostain repiä prkl. Oli sitten tilitetty 95e vähemmän takaisinpäin. Missään ei lue, että ottaisivat jotain välistä tms peruutusmaksuja, ihan vain vittuillessaan pimittivät osan itselleen. Selitystä odottanyt tämän päivän saapuvaksi missä loput rahat, ei ole vielä kuulunut.

Kellään kokemusta voiko tämmösille tapauksille mitään? Viimeinen kerta ikinä tehdä mitään ostoksia ilman luottokorttia välissä. En kylläkään tiedä miten se käytännössä olisi eronnut, ja minkälainen proseduuri olisi ollut sen kautta saada kaikki rahat takaisin sen kummempia ihmettelemättä kun ei ole kokemusta kuin ongelmattomasta ostelusta sen kautta. Jos ei muuta niin negatiivista markkinointia pitää harrastaa pitkin mp foorumeita asian tiimoilta.
 
Vappuna pääsin viimein ajokautta availemaan Alastarolla. Oli leppoisaa kerhokisaa kahtena päivänä ja tietty ihan vaan ruosteenpoistoajelua.

Talven aikana nypläsin uudempaan mopooni blipperin ja sen säätöjä tuli testailtua. Fiilis blipperin kanssa ekaa kertaa ajaessa oli kyllä vähintään yhtä "wow" kun aikoinaan ekaa kertaa shifterin kanssa. Helpottaa älyttömästi jarruihin ajamista kun ei tarvi kytkintä hiplata!

DSC_2767 (1).jpg


DSC_2832 (1).jpg
 
Kotari 1290 R takarenkaan mutterin avaaminen olikin helppo juttu. Luin että 60mm mutteri pitäisi olla 250Nm kiristetty, mutta ei se varmaan niin kireällä ollut. Sitten vaan jatkamaan purkamista, että sai uudet laakerit paikalleen. Ihan selvä välys olikin laakereissa jo. Omasta mielestä melko monimutkaiseksi tehty tuo "taka-akseliston" rakenne. Itse akseli oli onneksi kunnossa ja välys oli vain niissä laakereissa.

Screenshot_2022-05-07-15-05-05-35_be80aec1db9a2b53c9d399db0c602181.jpg
 
Ducatin vastaavassa toinen niistä laakereista oli kaksoisuralla oleva kartiorulla. Löysänä siinä on enemmän välystä kuin kireänä.
 
Jawa vanhus käy,
Raskas vehje työnnellä käyntiin(tai sitten todennäköisemmin itse nykyään huonossa kunnossa), usko veinasi loppua, kunnes vähän jarrukliineriä ruikkasin kaasuttimeen. Lähti sitten lopulta bensallakin käymään.
 
Nonnin, ajokausi on saatu avattua! Kävin hakemassa 300km päästä isäukon Suzuki intruder 1.5L kevääksi lainaan.
Jätin sille vaihdossa oman 600 CBR:än, ettei tarvitse ihan ilman mopoa olla.
Keli vaihteli virkistävästä +5 ja pilvistä aina jopa keväiseen +11 aurinkoista.
 
Ostin ekaksi pyöräksi tuollaisen pikkubandiitin. Saako tankin naarmuja piiloon kunnon vahalla vai täytyykö ruveta ihan maalailuhommiin? Ihan pohjamaalille asti pahin naarmu. Samalla kiinnostaisi peittää jollakin putken hiilikuitukuvio, näyttää omaan silmään huonolta.

Täytyy myös muutenkin putkia alkaa kiillottelemaan tuosta alkupäästä

IMG_20220508_110353-01.jpeg
 
Ostin ekaksi pyöräksi tuollaisen pikkubandiitin. Saako tankin naarmuja piiloon kunnon vahalla vai täytyykö ruveta ihan maalailuhommiin? Ihan pohjamaalille asti pahin naarmu. Samalla kiinnostaisi peittää jollakin putken hiilikuitukuvio, näyttää omaan silmään huonolta.

Täytyy myös muutenkin putkia alkaa kiillottelemaan tuosta alkupäästä

IMG_20220508_110353-01.jpeg
Onnea pyörästä! Jos naarmu on pohjamaalille saakka, niin ei se siitä kyllä vahalla katoa, eikä edes myllyttämällä. Kyllä se maalia vaatii. Jos vaimennin ei miellytä silmää, niin itse ainakin vaihtaisin koko sliparin. Saisi samalla vaikka laitettua vähän pienemmän tuon pitkän tilalle.
 
Ostin ekaksi pyöräksi tuollaisen pikkubandiitin. Saako tankin naarmuja piiloon kunnon vahalla vai täytyykö ruveta ihan maalailuhommiin? Ihan pohjamaalille asti pahin naarmu. Samalla kiinnostaisi peittää jollakin putken hiilikuitukuvio, näyttää omaan silmään huonolta.

Täytyy myös muutenkin putkia alkaa kiillottelemaan tuosta alkupäästä

IMG_20220508_110353-01.jpeg
Jos naarmua ei tunne kynnellä niin sen voi saada piiloon myllyttämällä tai vahalla. Peittävin vaha naarmuiselle pinnalle on Bilt Hamber Auto-balm.
 
Täytyy kokeilla vahaamista. Ei tässä kesällä malta muutenkaan vielä pyörää osiksi laittaa. Talvella sitten :D
 
"Hiukan" pyöreämmältä näyttää tuo uusi rengas, kun vertaa loppuun kuluneeseen vanhaan. Molemmat samaa 190/55R17 kokoa. Luulisi että ajettavuudessakin olisi selvä ero, kunhan saa uuden alle?

SHA_20220510_160110492.jpg

Bridgestone Battlax S21 olisi tarkoitus laittaa myös eteen.
 
"Hiukan" pyöreämmältä näyttää tuo uusi rengas, kun vertaa loppuun kuluneeseen vanhaan. Molemmat samaa 190/55R17 kokoa. Luulisi että ajettavuudessakin olisi selvä ero, kunhan saa uuden alle?

SHA_20220510_160110492.jpg

Bridgestone Battlax S21 olisi tarkoitus laittaa myös eteen.
Joo kyllä huomaa eron ajaessa ja äkkiä nää kuluu.

PXL_20220510_160623279.MP.jpg

Tän helteisen kevään ajelut so far.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä vähän raitista näyttää ensi viikolle eli vajaata kymmentä astetta. Jokohan sitä kuitenkin täräyttäisi Yamahan ajoon viikonloppuna. Viime vuonna tuli vajaat 2 tkm ajettua. Kävin uudet pöksyt ostamassa niin jos sitä tarkenisi paremmin :) Vanhat housut eivät pitäneet tuulta eikä vettä niin oli turhan raitis heti kun laski alle 10 asteen. Nyt on myös kahvalämppärit asennettuna.
 
Ostin ekaksi pyöräksi tuollaisen pikkubandiitin. Saako tankin naarmuja piiloon kunnon vahalla vai täytyykö ruveta ihan maalailuhommiin? Ihan pohjamaalille asti pahin naarmu. Samalla kiinnostaisi peittää jollakin putken hiilikuitukuvio, näyttää omaan silmään huonolta.

Täytyy myös muutenkin putkia alkaa kiillottelemaan tuosta alkupäästä

IMG_20220508_110353-01.jpeg

Paras tapa koittaa kuinka syvälle naarmu menee on kastelu, lakassa oleva naarmu häviää kun sen päälle kaataa vetää ja tulee taas esiin kun kuivuu.

Jos naarmu ei häviä, on se rikkonut maalipinnan kokonaan ja se tarvii maalausta
 
"Hiukan" pyöreämmältä näyttää tuo uusi rengas, kun vertaa loppuun kuluneeseen vanhaan. Molemmat samaa 190/55R17 kokoa. Luulisi että ajettavuudessakin olisi selvä ero, kunhan saa uuden alle?

Bridgestone Battlax S21 olisi tarkoitus laittaa myös eteen.
Varo sitten kun lähdet ekaa kertaa liikkeelle uudella takarenkaalla; se on LIUKAS. Voimankäyttö pitää olla varovaista.
 
IMG20220510171933_01-01.jpeg


Oli tarkoitus tehdä kausihuolto mutta hieno sää vei voiton, olihan 15k huoltoon vielä 1200 km matkaa. 300 km maakuntamatkailua takana, ja yllättävän hyvin pysyi muoviluotien vauhdissa. Toki pidemmälle matkaa varmaan hommattava touring -mallin pleksi ja laukut. Tänään sitten huoltojen kimppuun...

Eli ohjelmassa seuraavaa:
-ölpät ja suodatin
-ilmansuodatin
-jarrunesteet
-jäähdytinnesteet
-tulpat
 
Viimeksi muokattu:
Entinen omistaja oli vienyt synkattavaksi juuri ennen myyntiä. Eli n. 300km sitten. Kuittikin on tallella.

Paljonko maksoi synkkaus? :bored:

Maailman helpoin asia tehdä itse, mistä tulikin mieleen että pitäisi varmaan omastakin katsoa kun uusilla kaasareilla en ole sitä tarkistanut, toki toimii hyvin...
 
Varo sitten kun lähdet ekaa kertaa liikkeelle uudella takarenkaalla; se on LIUKAS. Voimankäyttö pitää olla varovaista.

Jos varastoinnin aikana renkaan pinnalle päätynyt joku liukas aine arveluttaa, niin yksi hyvä konsti on kostuttaa rätti bräkiksella ja pyyhkiä renkaan pinta sillä.

Mistään muusta syystä uusi rengas ei ole liukas, eikä niihin tehtaallakaan mitään "varastointirasvoja" laiteta. Kovaa ajoa vaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 648
Viestejä
4 511 672
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom