Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika nopeasti paikkasit ja teippasit.
Oliko minkälaisia ajaa? Eivät ole hinnankiroissa, mutta hieman raskaita ja tehottomia paperilla.Ei ole varmaan kukaan kuullutkaan Cordial Corsun merkkisestä/mallisesta renkaasta? Pyörässä on sellainen eturenkaana ja keskellä näyttää olevan pintaa, mutta heti keskilinjasta vähän sivulle, niin on kulunut jollain lailla rapulle. Tarkoitus laittaa eteen uusi Bridgestone S21, kun se tuntui toisessakin pyörässä hyvältä renkaalta. Takana on ihan hyvä Michelin Pilot Power, niin se saa siinä vielä ollakin.
Sitäkin mietin, että ehkä tuolla Cordial renkaalla olisi ajettu vajaalla paineellakin, kun renkaaseen sai lisätä vähän ilmaa.
Etujarrun ilmauskin olisi aiheellista, jos vaan osaisi. Jarrutehoa on riittävästi, mutta kahva painuu aika syvään. Pelkkä jarrujen ilmausnippojen ruuvaaminen ei oikein ole auttanut, niin itse en kyllä oikein tiedä missä se vika voisi olla.
Ihan kiva pyörä tuo Triump Speed Triple 955i Ainakin perus kurvailuun on menee ihan hyvin. Ja varmaan paranee vielä vähän, kun saan vaihdettua tuin Cordial renkaan johonkin uuteen ja samalla laadukkaampaan. Mulla takarenkaana on koko 180/55R17. Luultavasti mahtuisi myös 190/55R17. Alkuperäiskoko on ilmeisesti 180/50R17.
Kolme uutta Benelli moottoripyörääkin tuli koeajettua.
Benelli vaikutti aika tavalliselta pyörältä. Ei siis minusta ollut eroa muihin perus pyöriin. Myyjän mukaan takuu on 5 vuotta.Oliko minkälaisia ajaa? Eivät ole hinnankiroissa, mutta hieman raskaita ja tehottomia paperilla.
Viime kesänä en vaihtanut kuin öljyt pyörään ja en jaksanut ajella kun etustefa vuoti. Nyt vaihtelin uudet tulpat ja tyhjensin vanhoja bensoja pois. Tuoreella bensalla lähti "ykkösellä" vanhus käyntiin
Tuli myös ostettua uusi akku, mutta harmi vain kun Yuasan -akku olikin tyhjä. Saa nähdä virkooko laturissa kun oli jännitettä 10v. Onneksi vanha akku jaksoi vielä starttaa. Parin viikon päästä vielä vähän isompi remontti ja säätö ammattilaiselle. Tänä kesänä tavoite päästä pihaa pitemmälle.
Ja myös korkeampi. Alkaa kååntyyn väkevästi.Nyt vaihteeksi Honda, kun ei ole tainnut olla tuota merkkiä koskaan. Honda VTR 1000 Firestorm. En nyt edes tiedä mikä olisi takarenkaan oikea koko, mutta tarkoitus laittaa Bridgesrone S21 190/55R17 (rengas löytyy jo). Vähän leveämpi, mutta netin mukaan sopisi, että ei ota ketjuun. Öljyt sain kanssa tänään vaihdettua.
Benelli vaikutti aika tavalliselta pyörältä. Ei siis minusta ollut eroa muihin perus pyöriin. Myyjän mukaan takuu on 5 vuotta.
180/55R17 olisin laittanut, jos itseltä olisi sellainen valmiiksi löytynyt. Mutta tosi hyvältä tuntuu nyt uusi S21 190/55R17. Ketjusuojasta vuolin palan pois, että ei rengas hinkkaa siihen. Honda VTR 1000 olisi tarkoitus mennä Botniaringille harjoittelemaan, kun vapaa aika taas löytyy. Onhan tuo jo vanha pyörä, mutta toivottavasti toimiva. Eturenkaana on Michelin Pilot 2CT, eli suht vanha rengas. Pyörän jarrujakin saisi jotenkin parannella, jos osaisi. Nyt minusta vähän kuin nypyttäisi. Ilmeisesti jarrupalat olisi aika vanhat.Ja myös korkeampi. Alkaa kååntyyn väkevästi.
Millasta vauhtia se @d-iivil nykyään rullailee, pysyykö enää ollenkaan perässä?
Huomenna ite vasta Alastarolla ekaa kertaa tälle kesää. Viime kesänä mopo ei kääntynyt kuin väkisin vääntämällä, nyt on alustaa modailtu niin katotaan miten rullaa. Kemoralla tuli jo käytyä ja siellä ainakin tuntui kääntyvän paremmin.24-alkuiseen jäi viime syksyn vikassa viikonlopussa kuivalla ja 31-alkuisiin sateella.
Tänä keväänä en oo päässy kuin vasta höntsäilemään. Avausviikonloppuna vappuna oli kylmä ja uskallus riitti 26-alkuisiin ja viime vkl kävin kokonaisen yhden setin ajamassa märällä 37-alkuisia.
Huomenna ite vasta Alastarolla ekaa kertaa tälle kesää. Viime kesänä mopo ei kääntynyt kuin väkisin vääntämällä, nyt on alustaa modailtu niin katotaan miten rullaa. Kemoralla tuli jo käytyä ja siellä ainakin tuntui kääntyvän paremmin.
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Itse tilasin tuolta. 250€ + postit.Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Tuossa vielä muutama lisää vertailuun. Itse omaan käyttöön ostaisin. 1. Bridestone S21, 2. Metzeler M7, 3. vaihtoehtona voisi olla vaikkapa Michelin Road 4, 5 tai 6. Eli Touring rengas, joka sekin on ihan hyvä ja kestää paljon ajamista, eli käyttökustannukset olisi luultavasti pienemmät?Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Dunlop roadsmartteja (2/3 versioita)oli itsellä hondassa, takarengas kesti pitkälti yli 10tkm enkä noista itse mitään pahaa sanomista keksi joten suositus niille.Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Dunlop:ia löytyy kanssa oikein halvalla. Johonkin pyörään oli huollossa laitettu muistaakseni nuo GPR-300 malliset. Ihan hyviltä perusrenkailta nekin tuntui.Dunlop roadsmartteja (2/3 versioita)oli itsellä hondassa, takarengas kesti pitkälti yli 10tkm enkä noista itse mitään pahaa sanomista keksi joten suositus niille.
Niin moni tekijä vaikuttaa hintaa, että itsellesi halvimmat vakutuukset löytyy vain kysymällä kaikki paikat läpi. Voi myös toisena vuonna olla erihinnat ja itsekin useasti vaihdellut yhtiötä.Itsellä on useampi pyörä ja tarkoitus olisi ainakin vielä käyttää seisonta-ajallista vakuutusta. Tuo kallein ja samalla tehokkain pyörä on nyt Aprilia RSV 1000 R Factory -07.
IF 54€/kk
OP 225€ ympärivuotinen (76% bonus, maksimi 80%).
Eli OP olisi kyllä edullinen. Onkohan muuten muita halpoja vakuutusyhtiöitä? Itse olen If:iä käyttänyt pyöriin ja eipä niitä muita taida olla, jolla olisi seisonta-aika käytössä.
Honda VTR 1000 (toinen pyörä)
IF 39€/kk
OP 147€ ympärivuotinen
Tuli käytyä Aprilian koeajopäivillä ja ihan kivalta pyörältä vaikutti (perusmalli RSV4). Uudet vaan aika kalliita, niin tuli ostettua käytetty sitten tästä hyvin läheltä. Uusissa ilmeisesti V4 moottori, mutta tuossa vanhassa on V2. Molemmissa oli kumminkin pitkät välitykset. Staattori tuohon on vaihdettu. Mitä nyt nettimotoa selasin, niin RSV Factory ei mikään kovin yleinen olisi.
Apriliassa renkaina on Pirelli Diablo Rosso 2. 120/70R17 ja 180/55R17. Rengaspainetta laitoin summissa 2.1 bar. Googlen mukaan nuo olisi kohtalaisen huonot radalle, mutta aion silti yrittää radalla ajon harjoittelua Botniaringillä joskus ensi viikolla. Muistaakseni Pirellin mukaan renkaat olisi tehty 80% tie ja 20% rata -käyttöön. Edellisen pyörän Bridgestone S21 renkaat oli kyllä huiput radallakin.
Jep. Usean vakuutusyhtiön olen nyt kahlannut läpi ja OP Pohjola olisi ilmeisesti halvin ja IF saattaa olla toiseksi halvin.Niin moni tekijä vaikuttaa hintaa, että itsellesi halvimmat vakutuukset löytyy vain kysymällä kaikki paikat läpi. Voi myös toisena vuonna olla erihinnat ja itsekin useasti vaihdellut yhtiötä.
Jos en hetkeen meinaa ajaa pyörällä, niin käyn aina Trafin sivuilta poistamassa ajoneuvon käytöstä, niin tippuu mukavasti vakuutusmaksut kaudelta.
Jep. OP:llä on ilmeisesti 14€ vuosi minimimaksu per pyörä, per vuosi. Lisäksi Traficom ottaa tietysti pienen maksun liikennekäytöstäpoistosta. Käyttöönotto on ilmainen.
Adventure tai enska alle niin alkaa taas maistumaanMinä kävin viikonloppuna ajamassa reilut 200km matkaa/mutkaa bussilla. Pyörä toimii nyt niin kuin pitää, mutta oikein minkäänlaisia ajohaluja ei ole. Matkan ajaminen on enemmän tai vähemmän penaalista, kylillä tuolla ei jaksa pyöriä ja mutkateitä täällä on ehkä 3kpl ja nekin ovat surkeassa kunnossa. Tekisi mieli vaihtaa tuo johonkin kevyeen nakuun tai sitten laittaa harrastus taas tauolle. Kunpa olisi rajattomasti aikaa ja rahaa.
Itellä on itseasiassa kolme pyörää sen takia ettei noita kompromisseja kauheana tarvitse tehdä. Katupyörä (Moto Guzzi V11 Le Mans) satunnaiseen fiilistelyyn nätteinä päivinä. Pikkuenska (Kawa KLX250) noihin metsätouhuihin, se on erittäin kiva laite ja saa hyvät fiilikset jo pienistä tunnin lenkeistä kunhan maaston valitsee sopivasti. Sekä adventuren tapainen (Cagiva Gran Canyon) kakspäällä ja sekalaista ajoa varten. Tuo Cagiva on ollut omasta mielestä aivan mahtava laite tälle suunnalle ja se tulee useimmiten otettua tallista jos tekee mieli lähteä ajelemaan.Samalla seudulla asutaan ja olet todennäköisesti ajatuksissasi täysin oikeassa. Tähän asti hiekkatiet ja metsäpolut on tullut ajettua maastopyörällä ja tänä keväänä sitten sähköisellä sellaisella.
Adventurepyörää en ole kokeillut koskaan. Honda XR650R minulla oli hetken vuosia sitten, mutta se oli supermoto ja se oli minulle liian askeettinen (käyntiin polkeminen ei ollut hauskaa). Tuleeko adventurella ajettua sitten sen kummemmin vai käyttääkö vapaa-ajan kuitenkin maastopyöräilyyn, siinä on se oleellinen kysymys johon minun pitää keksiä vastaus. Bussilla on hauska kiihdytellä, mutta ei hommassa ole pienintäkään järkeä kun kakkosella on mittarissa 180km/h.
Kiva vain kun huolsin bussia talven aikana aika kattavasti:
synkkasin läppikset, remppasin etujarrusatulat, uusin etujarrulevyt ja -palat, vaihdoin keulaöljyt, tein normi öljyhuollon, uusin tulpat, vaihdoin vanteet (vanhoissa oli maalivaurioita), teetätin orkkisatulasta geeliversion uudella päällisellä ja nostin clipareita/madalsin pyörän molempia päitä 25mm.
Pyörällä ajaisi täysin huoletta useamman vuoden, mutta ei se paljon lohduta, jos sillä ei ole mielenkiintoa ajaa.
Kaverilla on uus monki. Mielettömän hauska laite kaupunki pörräykseen mutta ei sillä kyllä maantielle asiaa ole.Joku tuossa Honda Monkey 125:ssä houkuttaa. Eihän se mihinkään mene, mutta jotenkin tuntuu, ettei tarvitsekaan kun pelkästään omaksi iloksi surraillee.
Honda Monkey 125
Honda Monkey 125 osoittautui isoksi myyntihitiksi. Honda Monkey 125 -mallia on myyty jo lähes 900 kappaletta.www.hondabikes.fi
Tai periaatteessa Dax 125 menisi myös, mutta se on tonnin kalliimpi ja käytettyjä ei vielä ole markkinoilla.
ST125 Dax
Honda Dax 125 on modernein tekniikoin toteutettu, mutta kunnioittaa vanhan Honda Dax -mallin perinteitä ulkonäöllään ja olemuksellaan.www.hondabikes.fi
Suosittelen käymään koeajamassa useampia vaihtoehtoja. Itsellä on ollut kakkospyöränä vähän kaikenlaisia pikkuenskoja, että adventureita. Kannattaa pohtia, että haluaako ajaa leveää hiekkatiebaanaa vai pienempiä polkuja.Samalla seudulla asutaan ja olet todennäköisesti ajatuksissasi täysin oikeassa. Tähän asti hiekkatiet ja metsäpolut on tullut ajettua maastopyörällä ja tänä keväänä sitten sähköisellä sellaisella.
Adventurepyörää en ole kokeillut koskaan. Honda XR650R minulla oli hetken vuosia sitten, mutta se oli supermoto ja se oli minulle liian askeettinen (käyntiin polkeminen ei ollut hauskaa). Tuleeko adventurella ajettua sitten sen kummemmin vai käyttääkö vapaa-ajan kuitenkin maastopyöräilyyn, siinä on se oleellinen kysymys johon minun pitää keksiä vastaus. Bussilla on hauska kiihdytellä, mutta ei hommassa ole pienintäkään järkeä kun kakkosella on mittarissa 180km/h.
Kiva vain kun huolsin bussia talven aikana aika kattavasti:
synkkasin läppikset, remppasin etujarrusatulat, uusin etujarrulevyt ja -palat, vaihdoin keulaöljyt, tein normi öljyhuollon, uusin tulpat, vaihdoin vanteet (vanhoissa oli maalivaurioita), teetätin orkkisatulasta geeliversion uudella päällisellä ja nostin clipareita/madalsin pyörän molempia päitä 25mm.
Pyörällä ajaisi täysin huoletta useamman vuoden, mutta ei se paljon lohduta, jos sillä ei ole mielenkiintoa ajaa.
Täällä noin 600km tänä vuonna -22 Mankilla takana. Eipä ole vielä toista yhtä hauskaa pyörämallia vastaan tullut. Reilun satasen (noin 104kmh) tuo ottaa nyt tuon pienen lipan kanssa tasasella mittariin (reilut 95 todellista), niin onpahan tuolla pärjännyt useimmilla satasen alueillakin liikennevirran mukana, vaikka hauskimmillaan tämä on kyllä mutkapätkillä ja taajamassa. Tuo Dax on myös pirun nätti ja sillä sais rouvankin vietyä jätskille. Iso sporttipyörä siis tuohon tuli vaihdettua tälle kaudelle..Joku tuossa Honda Monkey 125:ssä houkuttaa. Eihän se mihinkään mene, mutta jotenkin tuntuu, ettei tarvitsekaan kun pelkästään omaksi iloksi surraillee.
Honda Monkey 125
Honda Monkey 125 osoittautui isoksi myyntihitiksi. Honda Monkey 125 -mallia on myyty jo lähes 900 kappaletta.www.hondabikes.fi
Tai periaatteessa Dax 125 menisi myös, mutta se on tonnin kalliimpi ja käytettyjä ei vielä ole markkinoilla.
ST125 Dax
Honda Dax 125 on modernein tekniikoin toteutettu, mutta kunnioittaa vanhan Honda Dax -mallin perinteitä ulkonäöllään ja olemuksellaan.www.hondabikes.fi
Kuinkahan hyvin tämmöistä mahtuu ajamaan 187 / 100 mitoilla oleva? Olisi kyllä hauska laite ajatuksen tasolla.Täällä noin 600km tänä vuonna -22 Mankilla takana. Eipä ole vielä toista yhtä hauskaa pyörämallia vastaan tullut. Reilun satasen (noin 104kmh) tuo ottaa nyt tuon pienen lipan kanssa tasasella mittariin, niin onpahan tuolla pärjännyt useimmilla satasen alueillakin liikennevirran mukana, vaikka hauskimmillaan tämä on kyllä mutkapätkillä ja taajamassa. Tuo Dax on myös pirun nätti ja sillä sais rouvankin vietyä jätskille. Iso sporttipyörä siis tuohon tuli vaihdettua tälle kaudelle..
Varmaan kannattaa käydä liikkeessä koeistumassa, mutta saahan näihin helposti erilaista tankoa ja säädettävää jalkatappia jos kokee ahdistusta pyörän päällä. Reilusti alkuperäistä Mankia isompi tuo kuitenkin on.Kuinkahan hyvin tämmöistä mahtuu ajamaan 187 / 100 mitoilla oleva? Olisi kyllä hauska laite ajatuksen tasolla.
Cycle-ergo.com mukaan pitäisi olla ihan rento asento. Ehkä tosiaan vaatisi korkeamman tangon, jotta polvet ei tule niin herkästi ohjauksen tielle.Varmaan kannattaa käydä liikkeessä koeistumassa, mutta saahan näihin helposti erilaista tankoa ja säädettävää jalkatappia jos kokee ahdistusta pyörän päällä. Reilusti alkuperäistä Mankia isompi tuo kuitenkin on.
Pari pyörää laitoin samalle sivustolle. 175cm. Kyykkypyörissäkin löytyy eroja, kun omista pyöristä kahta vertailin. Myös samankaltaista eroa huomaan käytännössäkin, eli hyvä sivusto. Honda VTR 1000 siis on kyykky selvästi, mutta ei ollenkaan niin paha, kuin esim Aprilia RSV 1000 R Factory. Tuossa Honda, joka minusta on vielä oikein "mukava" ajoasennoltaan. Sivustolta saa vielä valittua, että millä kohtaa penkkiä istuu (edessä).Cycle-ergo.com mukaan pitäisi olla ihan rento asento. Ehkä tosiaan vaatisi korkeamman tangon, jotta polvet ei tule niin herkästi ohjauksen tielle.
Kuinkahan hyvin tämmöistä mahtuu ajamaan 187 / 100 mitoilla oleva? Olisi kyllä hauska laite ajatuksen tasolla.
Todennäköisesti näyttäisit samalta, kuin Lloyd ja Harry matkalla Aspeniin eräässä Carreyn komediassa.
Mites vanhoilla paistoilla nuo sun Pirellit on? Tuota mallia ei ole taidettu hetkeen tehdä. Itse odottelen kuumeisesti, että huomenna saan uudet renkaat alle. Omissa on paistot vuodelta 2016 ja on kyllä etunen ainakin, niin liukas ettei sateella tee yhtään mieli ajella ja rauhallisesti ottanut puhtaalla asfaltilla.Botniaringillä tuli käytyä aprilia rsv r factoryllä ja olihan sillä mukava ajella! Ei haitannut edes Pirelli Diablo Rosso 2 renkaat, kun tuntui niissäkin pitoa olevan omalle vauhdille.
Pari pyörää laitoin samalle sivustolle. 175cm. Kyykkypyörissäkin löytyy eroja, kun omista pyöristä kahta vertailin. Myös samankaltaista eroa huomaan käytännössäkin, eli hyvä sivusto. Honda VTR 1000 siis on kyykky selvästi, mutta ei ollenkaan niin paha, kuin esim Aprilia RSV 1000 R Factory. Tuossa Honda, joka minusta on vielä oikein "mukava" ajoasennoltaan. Sivustolta saa vielä valittua, että millä kohtaa penkkiä istuu (edessä).
Honda Monkey 125 on kyllä hieno peli, mutta itseä ainakin tuo 90km/h vähän haittaisi ja ehkä myös hinta vähän.
Omassa käytössä hitain pyörä on Yamaha Virago 750. Löytyi sopivasti hyväkuntoinen yksilö.
Edit:
Apriliassa siis 34 asteen etukeno.
Hondassa "vain" 27 astetta.
Jotain vanhaa varastoa ilmeisesti saa vielä ostettua.Mites vanhoilla paistoilla nuo sun Pirellit on? Tuota mallia ei ole taidettu hetkeen tehdä. Itse odottelen kuumeisesti, että huomenna saan uudet renkaat alle. Omissa on paistot vuodelta 2016 ja on kyllä etunen ainakin, niin liukas ettei sateella tee yhtään mieli ajella ja rauhallisesti ottanut puhtaalla asfaltilla.
Pääsi renkaat menemään vähän vanhaksi, kun olin pari kautta ajamatta
Muistaakseni gp503 saksan sivustolla ilmoitettiin tosiaan, jos renkaat on vanhaa paistoa. Ja samalla hinta halvempi.Metzelerit tuli alle pyörään tai ainakin puoliksi. Etunen oli z6 ja takanen m7 RR.. Huomasin työpaikan pihassa, että kuvio on hieman erilainen etusessa, että takasessa. Ensi viikolla sitten vaihtavat oikean renkaan eteen.
Pakko kyllä sanoa, että takasen paisto on vuodelta 2019, että aika vanha kumi tuli alle. Lisäksi tuo, että asentaja ei tunnistanut että väärä rengas menossa eteen ja reklamoidessa olivat laittamassa M5 alle, kun myyjä luuli sen olevan m7.. Ehkä olisi ollut järkevintä tilata netissä ja nähdä vaiva ja viedä vaihdettavaksi