Mopokuumetta

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
168
Aika nopeasti paikkasit ja teippasit. :thumbsup:
Takakatetta lukuunottamatta sai kuidutettua katteet läjään. Tai en minä kuiduttanut, vaan tallin katespesialisti :D

Takakate piti napata uusi (onneksi oli ennakkoon hankittuna pari satsia noita).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Ei ole varmaan kukaan kuullutkaan Cordial Corsun merkkisestä/mallisesta renkaasta? Pyörässä on sellainen eturenkaana ja keskellä näyttää olevan pintaa, mutta heti keskilinjasta vähän sivulle, niin on kulunut jollain lailla rapulle. Tarkoitus laittaa eteen uusi Bridgestone S21, kun se tuntui toisessakin pyörässä hyvältä renkaalta. Takana on ihan hyvä Michelin Pilot Power, niin se saa siinä vielä ollakin.

Sitäkin mietin, että ehkä tuolla Cordial renkaalla olisi ajettu vajaalla paineellakin, kun renkaaseen sai lisätä vähän ilmaa.

Etujarrun ilmauskin olisi aiheellista, jos vaan osaisi. Jarrutehoa on riittävästi, mutta kahva painuu aika syvään. Pelkkä jarrujen ilmausnippojen ruuvaaminen ei oikein ole auttanut, niin itse en kyllä oikein tiedä missä se vika voisi olla.


Ihan kiva pyörä tuo Triump Speed Triple 955i :) Ainakin perus kurvailuun on menee ihan hyvin. Ja varmaan paranee vielä vähän, kun saan vaihdettua tuin Cordial renkaan johonkin uuteen ja samalla laadukkaampaan. Mulla takarenkaana on koko 180/55R17. Luultavasti mahtuisi myös 190/55R17. Alkuperäiskoko on ilmeisesti 180/50R17.


Kolme uutta Benelli moottoripyörääkin tuli koeajettua.


Oliko minkälaisia ajaa? Eivät ole hinnankiroissa, mutta hieman raskaita ja tehottomia paperilla.


Viime kesänä en vaihtanut kuin öljyt pyörään ja en jaksanut ajella kun etustefa vuoti. Nyt vaihtelin uudet tulpat ja tyhjensin vanhoja bensoja pois. Tuoreella bensalla lähti "ykkösellä" vanhus käyntiin :)

Tuli myös ostettua uusi akku, mutta harmi vain kun Yuasan -akku olikin tyhjä. Saa nähdä virkooko laturissa kun oli jännitettä 10v. Onneksi vanha akku jaksoi vielä starttaa. Parin viikon päästä vielä vähän isompi remontti ja säätö ammattilaiselle. Tänä kesänä tavoite päästä pihaa pitemmälle. :)

20220529_190248.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Nyt vaihteeksi Honda, kun ei ole tainnut olla tuota merkkiä koskaan. Honda VTR 1000 Firestorm. En nyt edes tiedä mikä olisi takarenkaan oikea koko, mutta tarkoitus laittaa Bridgesrone S21 190/55R17 (rengas löytyy jo). Vähän leveämpi, mutta netin mukaan sopisi, että ei ota ketjuun. Öljyt sain kanssa tänään vaihdettua.

Screenshot_2022-06-01-20-16-05-16_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Oliko minkälaisia ajaa? Eivät ole hinnankiroissa, mutta hieman raskaita ja tehottomia paperilla.


Viime kesänä en vaihtanut kuin öljyt pyörään ja en jaksanut ajella kun etustefa vuoti. Nyt vaihtelin uudet tulpat ja tyhjensin vanhoja bensoja pois. Tuoreella bensalla lähti "ykkösellä" vanhus käyntiin :)

Tuli myös ostettua uusi akku, mutta harmi vain kun Yuasan -akku olikin tyhjä. Saa nähdä virkooko laturissa kun oli jännitettä 10v. Onneksi vanha akku jaksoi vielä starttaa. Parin viikon päästä vielä vähän isompi remontti ja säätö ammattilaiselle. Tänä kesänä tavoite päästä pihaa pitemmälle. :)

Benelli vaikutti aika tavalliselta pyörältä. Ei siis minusta ollut eroa muihin perus pyöriin. Myyjän mukaan takuu on 5 vuotta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
170
Nyt vaihteeksi Honda, kun ei ole tainnut olla tuota merkkiä koskaan. Honda VTR 1000 Firestorm. En nyt edes tiedä mikä olisi takarenkaan oikea koko, mutta tarkoitus laittaa Bridgesrone S21 190/55R17 (rengas löytyy jo). Vähän leveämpi, mutta netin mukaan sopisi, että ei ota ketjuun. Öljyt sain kanssa tänään vaihdettua.




Benelli vaikutti aika tavalliselta pyörältä. Ei siis minusta ollut eroa muihin perus pyöriin. Myyjän mukaan takuu on 5 vuotta.
Ja myös korkeampi. Alkaa kååntyyn väkevästi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Ja myös korkeampi. Alkaa kååntyyn väkevästi.
180/55R17 olisin laittanut, jos itseltä olisi sellainen valmiiksi löytynyt. Mutta tosi hyvältä tuntuu nyt uusi S21 190/55R17. Ketjusuojasta vuolin palan pois, että ei rengas hinkkaa siihen. Honda VTR 1000 olisi tarkoitus mennä Botniaringille harjoittelemaan, kun vapaa aika taas löytyy. Onhan tuo jo vanha pyörä, mutta toivottavasti toimiva. Eturenkaana on Michelin Pilot 2CT, eli suht vanha rengas. Pyörän jarrujakin saisi jotenkin parannella, jos osaisi. Nyt minusta vähän kuin nypyttäisi. Ilmeisesti jarrupalat olisi aika vanhat.

Vanha täysin loppu oleva rengas: :)
SHA_20220603_130342153.jpg

Ketjusuoja. Itse ketjuun jäi ihan mukavasti varaa.
SHA_20220603_173518851.jpg

Kävin koeajamassa 2007 Suzuki gxr750 ja huiman hyvältä peliltä tuntui. Varsinkin etujarru oli kiva. Toki jos sen ostaisin, niin varmaan renkaat menisi vaihtoon, koska ne oli Pilot Road 2 tasoa. Minusta vähän vääränlaiset renkaat toullaiseen pyörään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
168
Millasta vauhtia se @d-iivil nykyään rullailee, pysyykö enää ollenkaan perässä? :)
24-alkuiseen jäi viime syksyn vikassa viikonlopussa kuivalla ja 31-alkuisiin sateella.

Tänä keväänä en oo päässy kuin vasta höntsäilemään. Avausviikonloppuna vappuna oli kylmä ja uskallus riitti 26-alkuisiin ja viime vkl kävin kokonaisen yhden setin ajamassa märällä 37-alkuisia.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
24-alkuiseen jäi viime syksyn vikassa viikonlopussa kuivalla ja 31-alkuisiin sateella.

Tänä keväänä en oo päässy kuin vasta höntsäilemään. Avausviikonloppuna vappuna oli kylmä ja uskallus riitti 26-alkuisiin ja viime vkl kävin kokonaisen yhden setin ajamassa märällä 37-alkuisia.
Huomenna ite vasta Alastarolla ekaa kertaa tälle kesää. Viime kesänä mopo ei kääntynyt kuin väkisin vääntämällä, nyt on alustaa modailtu niin katotaan miten rullaa. :) Kemoralla tuli jo käytyä ja siellä ainakin tuntui kääntyvän paremmin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
168
Huomenna ite vasta Alastarolla ekaa kertaa tälle kesää. Viime kesänä mopo ei kääntynyt kuin väkisin vääntämällä, nyt on alustaa modailtu niin katotaan miten rullaa. :) Kemoralla tuli jo käytyä ja siellä ainakin tuntui kääntyvän paremmin.
Toivotaan että parani! Ite oon tuommoisissa tilanteissa (että mopo ei taitu) laskenu keulaa vaan nostamalla keulaputkia kolmioista läpi muutaman millin verran.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Misukan road 5 on sellanen varma valinta. Omassa kiksussa valkkasin battlax s21 ja hyvin tuntu hinta ja ominaisuudet kohtaavan. 1001renkaista tilasin kotiovelle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
752
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Bridgestonen S22:t ovat varsin suositut, myös vanhempi malli, S21, jota voi löytyä suht edullisestikin. Eipä sitä kovin huonoja renkaita oikeastaan ole nykyään, jos pysyy ns. merkkivalmistajissa, eikä pistä nappularenkaita katupyörään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Itse tilasin tuolta. 250€ + postit.

Tosi hyvät renkaat nuo Bridgestone S21. Pyöränä ktm 1290. Toisessa pyörässä (Honda vtr 1000) on takarenkaana myös sama. Ja kokokin on sama 190/55R17. Eturenkaana jo vanhahko Michelin Pilot Power 2CT. Tilasin siis eturenkaan ja kaksi takarengasta, kun 3kpl menee vielä samoilla postikuluilla. Myös radalla Bridgestone S21 oli oikein kiva rengas (ktm alla siis). Hondalla en ole vielä radalla käynyt.

Myös tuo paikka vaikuttaa saman hintaiselta, eli suht halvalta. Nyt en silti ole hintavertailua tehnyt postikulujen kanssa.

Itse olen irrottanut pyörän ja vienyt liikkeeseen, niin on maksanut 25€ rengastyö/tasapainotus, per pyörä. Siinä tulee itsellekin vähän ruuvaamista samalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Tuossa vielä muutama lisää vertailuun. Itse omaan käyttöön ostaisin. 1. Bridestone S21, 2. Metzeler M7, 3. vaihtoehtona voisi olla vaikkapa Michelin Road 4, 5 tai 6. Eli Touring rengas, joka sekin on ihan hyvä ja kestää paljon ajamista, eli käyttökustannukset olisi luultavasti pienemmät?

234€:

205€:

213€:

240€:

267€:

309€:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
223
Pitäs pyörään varmaan renkaat uusia. Onko suosituksia mistä tilaisi ja mitä alle? Koot ihan perus 120/70 ja 180 takana ja katupyörä. En oo hetkeen rengastestejä seuraillut.
Dunlop roadsmartteja (2/3 versioita)oli itsellä hondassa, takarengas kesti pitkälti yli 10tkm enkä noista itse mitään pahaa sanomista keksi joten suositus niille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Dunlop roadsmartteja (2/3 versioita)oli itsellä hondassa, takarengas kesti pitkälti yli 10tkm enkä noista itse mitään pahaa sanomista keksi joten suositus niille.
Dunlop:ia löytyy kanssa oikein halvalla. Johonkin pyörään oli huollossa laitettu muistaakseni nuo GPR-300 malliset. Ihan hyviltä perusrenkailta nekin tuntui.

170€:

Lisäksi voi valita eri "sukupolven" renkaan. Esim tuon Roadsmart 2 voisi olla hinta/kulutuskestävyydeltään aika hyvä.
189€:

252€:

291€:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Kyselin vielä liikkeestä niin Metzeler M7 RR saisi alta alle hintaan 415€ ja löytyisi vielä M5 malliakin ja hintaa oli 340€ alta alle. Ei tuo nyt kauhea hintaero ole noiden verkkokauppojen hinnoille ja varsinkin jos ei lähde irtovanteilla viemään.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Vkl tuli käytyä Alastarossa ajelemassa ja tässä nopein kierros. Alustaa tuli muutettua jotta kääntyisi paremmin ja meinaankin tossa pariin otteeseen törmätä sisäkanttariin. Hyvä tovi menee näemmä tottuessa uuteen käytökseen:

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Itsellä on useampi pyörä ja tarkoitus olisi ainakin vielä käyttää seisonta-ajallista vakuutusta. Tuo kallein ja samalla tehokkain pyörä on nyt Aprilia RSV 1000 R Factory -07.

IF 54€/kk
OP 225€ ympärivuotinen (76% bonus, maksimi 80%).
Eli OP olisi kyllä edullinen. Onkohan muuten muita halpoja vakuutusyhtiöitä? Itse olen If:iä käyttänyt pyöriin ja eipä niitä muita taida olla, jolla olisi seisonta-aika käytössä.

Honda VTR 1000 (toinen pyörä)
IF 39€/kk
OP 147€ ympärivuotinen


Tuli käytyä Aprilian koeajopäivillä ja ihan kivalta pyörältä vaikutti (perusmalli RSV4). Uudet vaan aika kalliita, niin tuli ostettua käytetty sitten tästä hyvin läheltä. Uusissa ilmeisesti V4 moottori, mutta tuossa vanhassa on V2. Molemmissa oli kumminkin pitkät välitykset. Staattori tuohon on vaihdettu. Mitä nyt nettimotoa selasin, niin RSV Factory ei mikään kovin yleinen olisi.

SHA_20220617_135257636.jpg



Apriliassa renkaina on Pirelli Diablo Rosso 2. 120/70R17 ja 180/55R17. Rengaspainetta laitoin summissa 2.1 bar. Googlen mukaan nuo olisi kohtalaisen huonot radalle, mutta aion silti yrittää radalla ajon harjoittelua Botniaringillä joskus ensi viikolla. Muistaakseni Pirellin mukaan renkaat olisi tehty 80% tie ja 20% rata -käyttöön. Edellisen pyörän Bridgestone S21 renkaat oli kyllä huiput radallakin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Itsellä on useampi pyörä ja tarkoitus olisi ainakin vielä käyttää seisonta-ajallista vakuutusta. Tuo kallein ja samalla tehokkain pyörä on nyt Aprilia RSV 1000 R Factory -07.

IF 54€/kk
OP 225€ ympärivuotinen (76% bonus, maksimi 80%).
Eli OP olisi kyllä edullinen. Onkohan muuten muita halpoja vakuutusyhtiöitä? Itse olen If:iä käyttänyt pyöriin ja eipä niitä muita taida olla, jolla olisi seisonta-aika käytössä.

Honda VTR 1000 (toinen pyörä)
IF 39€/kk
OP 147€ ympärivuotinen


Tuli käytyä Aprilian koeajopäivillä ja ihan kivalta pyörältä vaikutti (perusmalli RSV4). Uudet vaan aika kalliita, niin tuli ostettua käytetty sitten tästä hyvin läheltä. Uusissa ilmeisesti V4 moottori, mutta tuossa vanhassa on V2. Molemmissa oli kumminkin pitkät välitykset. Staattori tuohon on vaihdettu. Mitä nyt nettimotoa selasin, niin RSV Factory ei mikään kovin yleinen olisi.




Apriliassa renkaina on Pirelli Diablo Rosso 2. 120/70R17 ja 180/55R17. Rengaspainetta laitoin summissa 2.1 bar. Googlen mukaan nuo olisi kohtalaisen huonot radalle, mutta aion silti yrittää radalla ajon harjoittelua Botniaringillä joskus ensi viikolla. Muistaakseni Pirellin mukaan renkaat olisi tehty 80% tie ja 20% rata -käyttöön. Edellisen pyörän Bridgestone S21 renkaat oli kyllä huiput radallakin.
Niin moni tekijä vaikuttaa hintaa, että itsellesi halvimmat vakutuukset löytyy vain kysymällä kaikki paikat läpi. Voi myös toisena vuonna olla erihinnat ja itsekin useasti vaihdellut yhtiötä.
Jos en hetkeen meinaa ajaa pyörällä, niin käyn aina Trafin sivuilta poistamassa ajoneuvon käytöstä, niin tippuu mukavasti vakuutusmaksut kaudelta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Niin moni tekijä vaikuttaa hintaa, että itsellesi halvimmat vakutuukset löytyy vain kysymällä kaikki paikat läpi. Voi myös toisena vuonna olla erihinnat ja itsekin useasti vaihdellut yhtiötä.
Jos en hetkeen meinaa ajaa pyörällä, niin käyn aina Trafin sivuilta poistamassa ajoneuvon käytöstä, niin tippuu mukavasti vakuutusmaksut kaudelta.
Jep. Usean vakuutusyhtiön olen nyt kahlannut läpi ja OP Pohjola olisi ilmeisesti halvin ja IF saattaa olla toiseksi halvin.

Vähän harmillisesti vasta maanantaina saa soitettua Osuuspankki Pohjolalle, että katkeaako niiden vakuutus, kun Traficomista tekee liikennekäytöstäpoiston, vai pyöriikö laskutus jatkuvasti? Esim OP Apriliaan 225€ ja vielä seisonta-aika ehkä mukaan?

Tarkoitus että ajaisin vain yhdellä pyörällä neljästä kerralla. Eli mulle seisonta-ajallinen on halvin melko varmasti. Mutta esim IF hinnoittelee ympärivuotisen ja seisontavakuutuksen erikseen. Täytyy ainakin tarkistaa, että miten menee OP:n kohdalla.

Edit:
Tuossa olikin aika selkeä juttu?:

"Kuluttajalla on oikeus uuden liikennevakuutuslain nojalla irtisanoa vakuutus, jos ajoneuvo ei ole liikennekäytössä. Koskee myös autoja. Jos harrastajalla on monia ajoneuvoja, tämä lie paras vaihtoehto. Kun on tarve ottaa käyttöön, kilpailuttaa halvimman yhtiön. Erot liikennevakuutuksissa voi olla todella hurjia yhtiön riskiarvion mukaan.
Mutta jos on saanut hyvän diilin ja ei ole tarkoitus pitää pidempään pois liikenteestä, suottapa sitä irtisanoo.
Vuodenaikahinnoiteltu on kätevä, jos ajelee vuoden ympäri."


Edit2:
Täytyykin lukaista nuo Osuuspankin vakuutusehdot läpi. Vaikuttaa kumminkin siltä että OP:lle kannattaa vakuutukset vaihtaa IF:stä. OP:llä vakuutusmaksu painottuu siis kesäajalle ja talvella vakuutus ei maksa yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Tuossa siis pätkä op vakuutusehdoista.

Screenshot_2022-06-18-13-57-43-21_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

"Maksamme vakuutusmaksuista hyvitystä, jos yhtäjaksoinen poisto kestää vähintään 30 päivää."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
@jm82 Lisään @krossi :n sanomaan sen verran, että jos sulla on tuttu töissä vakuutusyhtiössä niin halvimmalla saat siitä.

OP:llä menee vakuutus tauolle jos tekee väliaikaisen liikennekäytöstäpoiston Traficomista. Jonkun euron/kk se taitaa silti maksaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
@jm82 Lisään @krossi :n sanomaan sen verran, että jos sulla on tuttu töissä vakuutusyhtiössä niin halvimmalla saat siitä.

OP:llä menee vakuutus tauolle jos tekee väliaikaisen liikennekäytöstäpoiston Traficomista. Jonkun euron/kk se taitaa silti maksaa.
Jep. OP:llä on ilmeisesti 14€ vuosi minimimaksu per pyörä, per vuosi. Lisäksi Traficom ottaa tietysti pienen maksun liikennekäytöstäpoistosta. Käyttöönotto on ilmainen.

IF vakuutusyhtiössä taidan pitää alkuun, että saan käytettyä sieltä pois sen 25€ minimimaksun per pyörä. Sen jälkeen varmaan OP:lle, kunhan saan päätettyä millä pyörillä haluaisin eniten ajaa. Aprilia RSV R Factory ja Honda VTR nyt näillä näkymin olisi parhaat mitä itseltä löytyy. Jotenkin vaan tykästynyt V2 moottoriin.

Uuden Aprilian V4 oli myös kiva koeajolla, mutta hinnat on aika kovia niissä.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Minä kävin viikonloppuna ajamassa reilut 200km matkaa/mutkaa bussilla. Pyörä toimii nyt niin kuin pitää, mutta oikein minkäänlaisia ajohaluja ei ole. Matkan ajaminen on enemmän tai vähemmän penaalista, kylillä tuolla ei jaksa pyöriä ja mutkateitä täällä on ehkä 3kpl ja nekin ovat surkeassa kunnossa. Tekisi mieli vaihtaa tuo johonkin kevyeen nakuun tai sitten laittaa harrastus taas tauolle. Kunpa olisi rajattomasti aikaa ja rahaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Minä kävin viikonloppuna ajamassa reilut 200km matkaa/mutkaa bussilla. Pyörä toimii nyt niin kuin pitää, mutta oikein minkäänlaisia ajohaluja ei ole. Matkan ajaminen on enemmän tai vähemmän penaalista, kylillä tuolla ei jaksa pyöriä ja mutkateitä täällä on ehkä 3kpl ja nekin ovat surkeassa kunnossa. Tekisi mieli vaihtaa tuo johonkin kevyeen nakuun tai sitten laittaa harrastus taas tauolle. Kunpa olisi rajattomasti aikaa ja rahaa.
Adventure tai enska alle niin alkaa taas maistumaan :tup:

Katupyörä on ainakin täällä pohjois-pohjanmaan rannikolla erittäin tylsä laite. Mielenkiintoisia teitä ei oikein löydy millään ja ne vähät hyvässä kunnossa olevat asfalttipätkät on tullut ajettua sen n+1 kertaa. Mutta adventurella saa jo huomattavasti enemmän irti tästäkin paikasta kun soratiet ei enää pelota ja enskalla vielä enemmän kun kummasti kykenee metsässäkin ajamaan.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Samalla seudulla asutaan ja olet todennäköisesti ajatuksissasi täysin oikeassa. Tähän asti hiekkatiet ja metsäpolut on tullut ajettua maastopyörällä ja tänä keväänä sitten sähköisellä sellaisella.

Adventurepyörää en ole kokeillut koskaan. Honda XR650R minulla oli hetken vuosia sitten, mutta se oli supermoto ja se oli minulle liian askeettinen (käyntiin polkeminen ei ollut hauskaa). Tuleeko adventurella ajettua sitten sen kummemmin vai käyttääkö vapaa-ajan kuitenkin maastopyöräilyyn, siinä on se oleellinen kysymys johon minun pitää keksiä vastaus. Bussilla on hauska kiihdytellä, mutta ei hommassa ole pienintäkään järkeä kun kakkosella on mittarissa 180km/h.

Kiva vain kun huolsin bussia talven aikana aika kattavasti:
synkkasin läppikset, remppasin etujarrusatulat, uusin etujarrulevyt ja -palat, vaihdoin keulaöljyt, tein normi öljyhuollon, uusin tulpat, vaihdoin vanteet (vanhoissa oli maalivaurioita), teetätin orkkisatulasta geeliversion uudella päällisellä ja nostin clipareita/madalsin pyörän molempia päitä 25mm.

Pyörällä ajaisi täysin huoletta useamman vuoden, mutta ei se paljon lohduta, jos sillä ei ole mielenkiintoa ajaa.

14.6.2022 madallettu.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Samalla seudulla asutaan ja olet todennäköisesti ajatuksissasi täysin oikeassa. Tähän asti hiekkatiet ja metsäpolut on tullut ajettua maastopyörällä ja tänä keväänä sitten sähköisellä sellaisella.

Adventurepyörää en ole kokeillut koskaan. Honda XR650R minulla oli hetken vuosia sitten, mutta se oli supermoto ja se oli minulle liian askeettinen (käyntiin polkeminen ei ollut hauskaa). Tuleeko adventurella ajettua sitten sen kummemmin vai käyttääkö vapaa-ajan kuitenkin maastopyöräilyyn, siinä on se oleellinen kysymys johon minun pitää keksiä vastaus. Bussilla on hauska kiihdytellä, mutta ei hommassa ole pienintäkään järkeä kun kakkosella on mittarissa 180km/h.

Kiva vain kun huolsin bussia talven aikana aika kattavasti:
synkkasin läppikset, remppasin etujarrusatulat, uusin etujarrulevyt ja -palat, vaihdoin keulaöljyt, tein normi öljyhuollon, uusin tulpat, vaihdoin vanteet (vanhoissa oli maalivaurioita), teetätin orkkisatulasta geeliversion uudella päällisellä ja nostin clipareita/madalsin pyörän molempia päitä 25mm.

Pyörällä ajaisi täysin huoletta useamman vuoden, mutta ei se paljon lohduta, jos sillä ei ole mielenkiintoa ajaa.

Itellä on itseasiassa kolme pyörää sen takia ettei noita kompromisseja kauheana tarvitse tehdä. Katupyörä (Moto Guzzi V11 Le Mans) satunnaiseen fiilistelyyn nätteinä päivinä. Pikkuenska (Kawa KLX250) noihin metsätouhuihin, se on erittäin kiva laite ja saa hyvät fiilikset jo pienistä tunnin lenkeistä kunhan maaston valitsee sopivasti. Sekä adventuren tapainen (Cagiva Gran Canyon) kakspäällä ja sekalaista ajoa varten. Tuo Cagiva on ollut omasta mielestä aivan mahtava laite tälle suunnalle ja se tulee useimmiten otettua tallista jos tekee mieli lähteä ajelemaan.
35376D2A-FD4A-4B35-9CF9-CDA3E070B4AA.jpeg
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Joku tuossa Honda Monkey 125:ssä houkuttaa. Eihän se mihinkään mene, mutta jotenkin tuntuu, ettei tarvitsekaan kun pelkästään omaksi iloksi surraillee.


Tai periaatteessa Dax 125 menisi myös, mutta se on tonnin kalliimpi ja käytettyjä ei vielä ole markkinoilla.

 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Tulipa mieleen näistä vakuutus asioista jotta melko mystisiä juttuja on vieläkin. 2009 goldwingi kaikilla mahdollisilla bonuksilla popilta osakaskolla 860€ vuosi, If 201€ vuosi ei tarvinnut miettiä kumman ottaa. Sama autoissa ja muissakin asioissa erot on aivan tolkuttomia. Sanotaan vielä että ifillä oli paremmat ehdot.
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Joku tuossa Honda Monkey 125:ssä houkuttaa. Eihän se mihinkään mene, mutta jotenkin tuntuu, ettei tarvitsekaan kun pelkästään omaksi iloksi surraillee.


Tai periaatteessa Dax 125 menisi myös, mutta se on tonnin kalliimpi ja käytettyjä ei vielä ole markkinoilla.

Kaverilla on uus monki. Mielettömän hauska laite kaupunki pörräykseen mutta ei sillä kyllä maantielle asiaa ole.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Samalla seudulla asutaan ja olet todennäköisesti ajatuksissasi täysin oikeassa. Tähän asti hiekkatiet ja metsäpolut on tullut ajettua maastopyörällä ja tänä keväänä sitten sähköisellä sellaisella.

Adventurepyörää en ole kokeillut koskaan. Honda XR650R minulla oli hetken vuosia sitten, mutta se oli supermoto ja se oli minulle liian askeettinen (käyntiin polkeminen ei ollut hauskaa). Tuleeko adventurella ajettua sitten sen kummemmin vai käyttääkö vapaa-ajan kuitenkin maastopyöräilyyn, siinä on se oleellinen kysymys johon minun pitää keksiä vastaus. Bussilla on hauska kiihdytellä, mutta ei hommassa ole pienintäkään järkeä kun kakkosella on mittarissa 180km/h.

Kiva vain kun huolsin bussia talven aikana aika kattavasti:
synkkasin läppikset, remppasin etujarrusatulat, uusin etujarrulevyt ja -palat, vaihdoin keulaöljyt, tein normi öljyhuollon, uusin tulpat, vaihdoin vanteet (vanhoissa oli maalivaurioita), teetätin orkkisatulasta geeliversion uudella päällisellä ja nostin clipareita/madalsin pyörän molempia päitä 25mm.

Pyörällä ajaisi täysin huoletta useamman vuoden, mutta ei se paljon lohduta, jos sillä ei ole mielenkiintoa ajaa.

Suosittelen käymään koeajamassa useampia vaihtoehtoja. Itsellä on ollut kakkospyöränä vähän kaikenlaisia pikkuenskoja, että adventureita. Kannattaa pohtia, että haluaako ajaa leveää hiekkatiebaanaa vai pienempiä polkuja.
Pikkuenskoilla tekee hieman tiukkaa ajella isompaa hiekkatietä tai isompia siirtymiä asfaltilla, mutta metsässä sitten aivan loistavia laitteita. Jos yksi pitäisi valita niin varmaan ktm 690/Husky 701, jolla ajelee isompaakin väylää, että pienempiä polkuja :)
Itsellä on tällä hetkellä kakkospyöränä sähköenduro ja pienille metsäpoluille aivan pirun hauska kampe, vaikka ei tehoa nimeksikään :)
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Joku tuossa Honda Monkey 125:ssä houkuttaa. Eihän se mihinkään mene, mutta jotenkin tuntuu, ettei tarvitsekaan kun pelkästään omaksi iloksi surraillee.


Tai periaatteessa Dax 125 menisi myös, mutta se on tonnin kalliimpi ja käytettyjä ei vielä ole markkinoilla.

Täällä noin 600km tänä vuonna -22 Mankilla takana. Eipä ole vielä toista yhtä hauskaa pyörämallia vastaan tullut. Reilun satasen (noin 104kmh) tuo ottaa nyt tuon pienen lipan kanssa tasasella mittariin (reilut 95 todellista), niin onpahan tuolla pärjännyt useimmilla satasen alueillakin liikennevirran mukana, vaikka hauskimmillaan tämä on kyllä mutkapätkillä ja taajamassa. Tuo Dax on myös pirun nätti ja sillä sais rouvankin vietyä jätskille. Iso sporttipyörä siis tuohon tuli vaihdettua tälle kaudelle..

MONKEY210622.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
220
Täällä noin 600km tänä vuonna -22 Mankilla takana. Eipä ole vielä toista yhtä hauskaa pyörämallia vastaan tullut. Reilun satasen (noin 104kmh) tuo ottaa nyt tuon pienen lipan kanssa tasasella mittariin, niin onpahan tuolla pärjännyt useimmilla satasen alueillakin liikennevirran mukana, vaikka hauskimmillaan tämä on kyllä mutkapätkillä ja taajamassa. Tuo Dax on myös pirun nätti ja sillä sais rouvankin vietyä jätskille. Iso sporttipyörä siis tuohon tuli vaihdettua tälle kaudelle..

Kuinkahan hyvin tämmöistä mahtuu ajamaan 187 / 100 mitoilla oleva? Olisi kyllä hauska laite ajatuksen tasolla.
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Kuinkahan hyvin tämmöistä mahtuu ajamaan 187 / 100 mitoilla oleva? Olisi kyllä hauska laite ajatuksen tasolla.
Varmaan kannattaa käydä liikkeessä koeistumassa, mutta saahan näihin helposti erilaista tankoa ja säädettävää jalkatappia jos kokee ahdistusta pyörän päällä. Reilusti alkuperäistä Mankia isompi tuo kuitenkin on.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
220
Varmaan kannattaa käydä liikkeessä koeistumassa, mutta saahan näihin helposti erilaista tankoa ja säädettävää jalkatappia jos kokee ahdistusta pyörän päällä. Reilusti alkuperäistä Mankia isompi tuo kuitenkin on.
Cycle-ergo.com mukaan pitäisi olla ihan rento asento. Ehkä tosiaan vaatisi korkeamman tangon, jotta polvet ei tule niin herkästi ohjauksen tielle.

1655802710281.png
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Tankoa saa käännettyä eteenpäin, joten polville/käsille saa enemmän tilaa.

Sen 90km/h todellista tuo manki kulkee ja mietin tässä, että riittääkö se.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Botniaringillä tuli käytyä aprilia rsv r factoryllä ja olihan sillä mukava ajella! Ei haitannut edes Pirelli Diablo Rosso 2 renkaat, kun tuntui niissäkin pitoa olevan omalle vauhdille.

SHA_20220621_120406046.jpg

Cycle-ergo.com mukaan pitäisi olla ihan rento asento. Ehkä tosiaan vaatisi korkeamman tangon, jotta polvet ei tule niin herkästi ohjauksen tielle.

Pari pyörää laitoin samalle sivustolle. 175cm. Kyykkypyörissäkin löytyy eroja, kun omista pyöristä kahta vertailin. Myös samankaltaista eroa huomaan käytännössäkin, eli hyvä sivusto. Honda VTR 1000 siis on kyykky selvästi, mutta ei ollenkaan niin paha, kuin esim Aprilia RSV 1000 R Factory. Tuossa Honda, joka minusta on vielä oikein "mukava" ajoasennoltaan. Sivustolta saa vielä valittua, että millä kohtaa penkkiä istuu (edessä).

Screenshot_2022-06-21-16-36-47-22_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg

Honda Monkey 125 on kyllä hieno peli, mutta itseä ainakin tuo 90km/h vähän haittaisi ja ehkä myös hinta vähän.

Omassa käytössä hitain pyörä on Yamaha Virago 750. Löytyi sopivasti hyväkuntoinen yksilö.

Screenshot_2022-06-21-16-52-54-30_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Edit:
Apriliassa siis 34 asteen etukeno.
Hondassa "vain" 27 astetta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Botniaringillä tuli käytyä aprilia rsv r factoryllä ja olihan sillä mukava ajella! Ei haitannut edes Pirelli Diablo Rosso 2 renkaat, kun tuntui niissäkin pitoa olevan omalle vauhdille.




Pari pyörää laitoin samalle sivustolle. 175cm. Kyykkypyörissäkin löytyy eroja, kun omista pyöristä kahta vertailin. Myös samankaltaista eroa huomaan käytännössäkin, eli hyvä sivusto. Honda VTR 1000 siis on kyykky selvästi, mutta ei ollenkaan niin paha, kuin esim Aprilia RSV 1000 R Factory. Tuossa Honda, joka minusta on vielä oikein "mukava" ajoasennoltaan. Sivustolta saa vielä valittua, että millä kohtaa penkkiä istuu (edessä).



Honda Monkey 125 on kyllä hieno peli, mutta itseä ainakin tuo 90km/h vähän haittaisi ja ehkä myös hinta vähän.

Omassa käytössä hitain pyörä on Yamaha Virago 750. Löytyi sopivasti hyväkuntoinen yksilö.



Edit:
Apriliassa siis 34 asteen etukeno.
Hondassa "vain" 27 astetta.
Mites vanhoilla paistoilla nuo sun Pirellit on? Tuota mallia ei ole taidettu hetkeen tehdä. Itse odottelen kuumeisesti, että huomenna saan uudet renkaat alle. Omissa on paistot vuodelta 2016 ja on kyllä etunen ainakin, niin liukas ettei sateella tee yhtään mieli ajella ja rauhallisesti ottanut puhtaalla asfaltilla.
Pääsi renkaat menemään vähän vanhaksi, kun olin pari kautta ajamatta :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Mites vanhoilla paistoilla nuo sun Pirellit on? Tuota mallia ei ole taidettu hetkeen tehdä. Itse odottelen kuumeisesti, että huomenna saan uudet renkaat alle. Omissa on paistot vuodelta 2016 ja on kyllä etunen ainakin, niin liukas ettei sateella tee yhtään mieli ajella ja rauhallisesti ottanut puhtaalla asfaltilla.
Pääsi renkaat menemään vähän vanhaksi, kun olin pari kautta ajamatta :D
Jotain vanhaa varastoa ilmeisesti saa vielä ostettua.

Eturenkaalla ei ilmeisesti oltu ajettu vielä juuri ollenkaan, kun ei ole oikein kulunut. Se olikin 1621 tehty, eli vuosi sitten.

Takarengas on aavistuksen kulunut. 1016, eli sama 6 vuotta sillä jo ikää :D

Varsinkin tuo Aprilian etupää jotenkin tuntuu hyvältä ja oli luottoa ajaa ainakin melko kovaa. Plus että renkaat oli ainakin ihan ok.


Takarengas, eli vielä reippaasti kuviota jäljellä. Ja ei ole kulunut keskeltä lättänäksi.
SHA_20220621_194910782.jpg

Edit:
Eilen ajelin sateella yhden lenkin, mutta tosi varovasti tulee märällä tiellä ajeltua. Ei siis mitään tietoa sadekelin pidosta.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
517
Tuossa on minun bussin ajoasento omilla mitoilla ja lasketuilla tapeilla/korotetuilla clipareilla. Ei mikään äärimmäinen, mutta mieluummin ajaisin pystymmässä ja leveämmällä tangolla. Noita keskiluokan nakuja olen nyt katsellut sillä silmällä, mutta tällä hetkellä ei saa mitään järkevää hommattua ~7000€:lla ja enempää ei huvittaisi laittaa kiinni pyörään.
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Metzelerit tuli alle pyörään tai ainakin puoliksi. Etunen oli z6 ja takanen m7 RR.. :D Huomasin työpaikan pihassa, että kuvio on hieman erilainen etusessa, että takasessa. Ensi viikolla sitten vaihtavat oikean renkaan eteen.

Pakko kyllä sanoa, että takasen paisto on vuodelta 2019, että aika vanha kumi tuli alle. Lisäksi tuo, että asentaja ei tunnistanut että väärä rengas menossa eteen ja reklamoidessa olivat laittamassa M5 alle, kun myyjä luuli sen olevan m7.. Ehkä olisi ollut järkevintä tilata netissä ja nähdä vaiva ja viedä vaihdettavaksi :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Metzelerit tuli alle pyörään tai ainakin puoliksi. Etunen oli z6 ja takanen m7 RR.. :D Huomasin työpaikan pihassa, että kuvio on hieman erilainen etusessa, että takasessa. Ensi viikolla sitten vaihtavat oikean renkaan eteen.

Pakko kyllä sanoa, että takasen paisto on vuodelta 2019, että aika vanha kumi tuli alle. Lisäksi tuo, että asentaja ei tunnistanut että väärä rengas menossa eteen ja reklamoidessa olivat laittamassa M5 alle, kun myyjä luuli sen olevan m7.. Ehkä olisi ollut järkevintä tilata netissä ja nähdä vaiva ja viedä vaihdettavaksi :D
Muistaakseni gp503 saksan sivustolla ilmoitettiin tosiaan, jos renkaat on vanhaa paistoa. Ja samalla hinta halvempi.

Bridgestone S21 tilasin 23.4.2022 ja paistot 4821 etu ja 4521 taka. Eli tuoretta olivat. Luultavasti renkaiden vaihtuvuus on niin nopeaa, että kovin vanhoja ei sitten pitäisi tulla.

Vuosi sitten yksi pyöräkorjaamo myi vanhoja renkaita alennettuun hintaan pois, mutta ei sieltä löytynyt mitään edullisia, kun hyllyyn oli jäänyt aika isoja ja kalliita touring renkaita. Tuli sitten tuore Pirelli Diablo takanen halvenpaan hintaan alle. Eli vanha malli, mutta kumminkin tuore paisto.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 351
Viestejä
4 158 097
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom