Mopokuumetta

Ei kesää ilman pyörää, näköjään. Eli mopokuume taas yli 9000 astetta, aina näin keväällä harmittaa edellisen pyörän myynti. Japseista suurimmaksi osaksi kokemukset, nyt katsellut 2000-lukulaisia Triumpheja. Onkohan tuollainen Trumpan Daytona 955i mainettaan parempi pömpeli? Miten lie ajo-ominaisuudet 190cm+ kuskille?
 
En tiedä puhutaanko nyt jostain kovista touringrenkaista vai mistä, mutta aika puppua on väittää että 'Metzelerit on liukkaat renkaat'.. Itsellä ollut edellisessä pyörässä M7RR ja nykyisessä RR K3:set ja eipä tässä ole tullut muiden rengasvalmistajien valikoimiin sen jälkeen katseltua. Hyviä renkaita, Pirellin omistuksessa taitaa olla nykysin ja keskittyy täysin ainoastaan MP-renkaisiin. Molemmat metukat jotka olleet alla, niin ovat toimineet erittäin loogisesti niin radalla, kuin kadullakin.. M7/Nykyisin M9 on kyllä kadulle sieltä parhaimmasta päästä mitä rahalla saa, aivan törkeän hyvä rengas joka ei myöskään aristele rata-ajoa..
 
Kyllähän minä ainakin metukoita liukkaaksi väitän ja seisonkin väitteen takana. Pari ollut ja ei tule enää. Battlax toiminu omassa pyörässä omilla ajoilla paljon paremmin.
 
Minä en saa tuon oman -93 Firebladen etujarruja tuntumaltaan sellaisiksi kuin haluaisin. Pääsylinterin sisuskalut on uusittu oem-varaosilla, etujarrusatuloiden kumitiivisteet on vaihdettu, tiivisteprikat on vaihdettu ja jarrut on ilmattu monta kertaa. Pääsylinteri on ilmauksen jälkeen hetken hyvän tuntuinen eli siinä on selvä purukohta, mutta viikkojen ja kuukausien kuluessa kahva pehmenee ja lopulta painuu tankoon kiinni. Pääsylinteriä ei voi vaihtaa uuteen tarvikkeeseen (esim. Brembo RCS 19) koska Honda odottaa museorekisteröintiä, mutta ei tuolla tuollaisenaan ole mukava ajaa.
 
Minä en saa tuon oman -93 Firebladen etujarruja tuntumaltaan sellaisiksi kuin haluaisin. Pääsylinterin sisuskalut on uusittu oem-varaosilla, etujarrusatuloiden kumitiivisteet on vaihdettu, tiivisteprikat on vaihdettu ja jarrut on ilmattu monta kertaa. Pääsylinteri on ilmauksen jälkeen hetken hyvän tuntuinen eli siinä on selvä purukohta, mutta viikkojen ja kuukausien kuluessa kahva pehmenee ja lopulta painuu tankoon kiinni. Pääsylinteriä ei voi vaihtaa uuteen tarvikkeeseen (esim. Brembo RCS 19) koska Honda odottaa museorekisteröintiä, mutta ei tuolla tuollaisenaan ole mukava ajaa.
Onko jeesuksen vanhat kumiletkut vai suht tuoreet :confused:
 
Orkkikset loppuvuodelta -92. Teräspunokset ovat hyllyssä, mutta ei niitä kehtaa laittaa paikoilleen. 155€ olisivat uudet orkkikset jos tilaisi Hondalta.
 
Orkkikset loppuvuodelta -92. Teräspunokset ovat hyllyssä, mutta ei niitä kehtaa laittaa paikoilleen. 155€ olisivat uudet orkkikset jos tilaisi Hondalta.
Eiköhän se syy ole noissa letkuissa. Kumiletkut eivät ole ikuisia ja ajan myötä niissä alkaa tulemaan tuollaisia ongelmia.
 
Orkkikset loppuvuodelta -92. Teräspunokset ovat hyllyssä, mutta ei niitä kehtaa laittaa paikoilleen. 155€ olisivat uudet orkkikset jos tilaisi Hondalta.

Laita mustat teräspunosletkut ja loppuu ongelmat, vaikka museopyörä niin turvallisuus ennen kaikkea!
 
eikös tossa mp museoinnissa saanut jarruja parantaa .Niin tarkootatko savolaisen kehtaamista = ei viitti ei huvita vai :oops: ihan oikeesti että hävettää niin s...nasti
Kaikessa museoinnissa turvallisuutta saa parantaa, esimerkiksi saa asentaa turvavyöt.
 
z6 oli ensiasennus renkaana, m5 kokeillu, sitten micheliniltä ollu pilot power ja battlax
No silti tuo on turha yleistys. Z6 on ihan pirkka mallia ja malli-iältään ekan Pilot Roadin luokkaa. Tuo toinen sinänsä ole tuttu , mutta hinnoista päätellen vanha myös.

Hyvä jos oot suosikkis löytäny, mutta edelleen tuommoset yleistykset on ihan joutavia.
 
Tarkoitetaanko täällä Metukan liukkaudesta puhuttaessa ihan normi katuajoa? Vaikea kuvitella kadulla normiajelussa tulevan renkaiden pidon raja vastaan.

Eri homma sitten radalla. Mutta sielläkin saa keskiryhmän vauhteja aika huoletta ajella perus katukumilla, eikä vielä lähestytä renkaan rajoja.
 
Ite ajellu monta vuotta metukan marahtonilla/lazerilla ja en oo liukkautta havainnu!? Mopona siis tuo vs 1400 intikka. Voi tietty olla eri juttu muilla vehkeillä...:cigar2:
 
Ite ajellu monta vuotta metukan marahtonilla/lazerilla ja en oo liukkautta havainnu!? Mopona siis tuo vs 1400 intikka. Voi tietty olla eri juttu muilla vehkeillä...:cigar2:
Lasertec ainakin on sellainen että ihan laiskalla vanhalla ei RRRRR kusiaisella (gsx 600 f) sai aika varovasti lähettää paikoiltaan ettei sutinut kuivalla asfaltilla ja tuntuivat ihan paskoilta muutenkin. Märällä ei kauhean kovasti voinut jarruttaa ennen kuin veti lukkoon. Nykyaikaisilla renkailla ko. värkki muuttui ihan erihyväksi ajaa, kääntyi herkemmin, ajomukavuus parani ja märällä pystyi jopa jotenkin luotettavasti jarruttelemaan.
Ei missään nimessä kannata ostaa tuollaisia jos niitä vielä saa jostain.
 
Tarkoitetaanko täällä Metukan liukkaudesta puhuttaessa ihan normi katuajoa? Vaikea kuvitella kadulla normiajelussa tulevan renkaiden pidon raja vastaan.

Eri homma sitten radalla. Mutta sielläkin saa keskiryhmän vauhteja aika huoletta ajella perus katukumilla, eikä vielä lähestytä renkaan rajoja.
Sitten ajetaan kyllä hieman eri profiililla sillä varsinkin kiihdytyksissä kun kantissa niin meinaa sutia, toki mitäpä se haittaa kun rengas käyttäytyy rauhallisesti ja tietää mitä tekee.

Märällä sitten lyö tyhjää ihan koko ajan, toki nämä saattaa johtua siitä että tulee koitettua missä pidon raja on.
 
Pääsylinteri on ilmauksen jälkeen hetken hyvän tuntuinen eli siinä on selvä purukohta, mutta viikkojen ja kuukausien kuluessa kahva pehmenee ja lopulta painuu tankoon kiinni.
Kumiletku ei vuoda, se joustaa:facepalm:
Meinaat, että jarrujen ilmaus kovettaa 30v vanhat letkut ja sitten ne taas pehmenevät viikoissa tai kuukausissa? :facepalm:

Hyvin ymmärrän, että teräspunosletkuilla jarrukahvan tuntuma kovenee, mutta kysyjällä on jokin oikea vika jarruissa, jos tuntuma muuttuu ilmauksen jälkeen. Jos vaiva johtuisi letkuista, ne vuotaisivat, jolloin myös päälle päin näkyisi jarrunestettä. Epäilen, että vika on pääsylinterissä. Voisiko olla kulahtanut, kasattu väärillä osilla tai kasattu väärin?
 
Meinaat, että jarrujen ilmaus kovettaa 30v vanhat letkut ja sitten ne taas pehmenevät viikoissa tai kuukausissa? :facepalm:

Hyvin ymmärrän, että teräspunosletkuilla jarrukahvan tuntuma kovenee, mutta kysyjällä on jokin oikea vika jarruissa, jos tuntuma muuttuu ilmauksen jälkeen. Jos vaiva johtuisi letkuista, ne vuotaisivat, jolloin myös päälle päin näkyisi jarrunestettä. Epäilen, että vika on pääsylinterissä. Voisiko olla kulahtanut, kasattu väärillä osilla tai kasattu väärin?
Jarruneste itseasiassa pehmentää kumia
 
Totta. Jarruissa kuitenkin käytetään kumilaatuja, jotka kestävät jarrunestettä. Koska Blade ei ole enää ihan uusi, voidaan tässä vaiheessa olla varmoja, että Hondalla on laitettu pyörään oikeat letkut. Kokoonpanossa ei ole esimerkiksi otettu viereisestä laarista puutarhajyrsimen hydrauliikkaletkuja, jotka eivät mahdollisesti kestäisi 30 vuotta jarrunestettä. Korostan edelleen, että jarrujen ilmaus ei korjaa letkuja väliaikaisesti.
 
Totta. Jarruissa kuitenkin käytetään kumilaatuja, jotka kestävät jarrunestettä. Koska Blade ei ole enää ihan uusi, voidaan tässä vaiheessa olla varmoja, että Hondalla on laitettu pyörään oikeat letkut. Kokoonpanossa ei ole esimerkiksi otettu viereisestä laarista puutarhajyrsimen hydrauliikkaletkuja, jotka eivät mahdollisesti kestäisi 30 vuotta jarrunestettä. Korostan edelleen, että jarrujen ilmaus ei korjaa letkuja väliaikaisesti.

Silti jos kaikki muu on vaihdettu ja ongelmat jatkuu niin eikö se jo järki sano että letkut vaihtoon. En ole ikinä ymmärtänyt näitä museopyörän omistajia jotka ei suostu vaihtamaan turvallisuuden nimissä parempia letkuja.
 
Sitten ajetaan kyllä hieman eri profiililla sillä varsinkin kiihdytyksissä kun kantissa niin meinaa sutia, toki mitäpä se haittaa kun rengas käyttäytyy rauhallisesti ja tietää mitä tekee.

Märällä sitten lyö tyhjää ihan koko ajan, toki nämä saattaa johtua siitä että tulee koitettua missä pidon raja on.

Melkoinen katujen Rossi olet.
 
Silti jos kaikki muu on vaihdettu ja ongelmat jatkuu niin eikö se jo järki sano että letkut vaihtoon. En ole ikinä ymmärtänyt näitä museopyörän omistajia jotka ei suostu vaihtamaan turvallisuuden nimissä parempia letkuja.
Nyt selkeästi järjestelmä ottaa ilmaa sisäänsä tuossa tapauksessa. Yleensä näissä johtaa jäljet pääsylinterille eli vaihtoon.
 
Silti jos kaikki muu on vaihdettu ja ongelmat jatkuu niin eikö se jo järki sano että letkut vaihtoon. En ole ikinä ymmärtänyt näitä museopyörän omistajia jotka ei suostu vaihtamaan turvallisuuden nimissä parempia letkuja.
Se on nimenomaan järki, joka sanoo, mitä kannattaa vaihtaa, jotta ei joudu arvaamaan tai menemään villitysten perässä. Kiinalaiset kurjat teräspunosletkut lisäävät turvallisuutta suurinpiirtein saman verran kuin minivilkut ja hiilikuitukuvioiset huonot taustapeilit.
 
Se on nimenomaan järki, joka sanoo, mitä kannattaa vaihtaa, jotta ei joudu arvaamaan tai menemään villitysten perässä. Kiinalaiset kurjat teräspunosletkut lisäävät turvallisuutta suurinpiirtein saman verran kuin minivilkut ja hiilikuitukuvioiset huonot taustapeilit.

Ihan kuule suomesta saa HEL:n jarruletkuja mittatilaustyönä... Ei tarvitse keksiä tekosyitä miksi 30v on parempi kuin uusi.
 
Pitää seurata vielä hetki tilannetta ja vaihtaa sitten pääsylinteri tuoreempaan yksilöön jos vuotaminen jatkuu. Mustat teräspunosletkut voisivat periaatteessa mennä eivätkä ne hyppisi silmille, joten nekin ovat vakavassa harkinnassa. Tympeä tosin kun harmaan väriset olisivat valmiiksi hyllyssä, 20€:lla ostin käyttämättömän Goodridgen setin jossakin vaiheessa.
 
Kiinalaiset kurjat teräspunosletkut

Onneksi niitä saa muualtakin kuin Kiinasta

En kyllä osaa varmaksi sanoa ovatko nuo omaankin pyörään jo valmistajan toimesta laitetut 'nuorisomallin' letkut alihankittu Kiinasta, ehkä ne pitäisi varmuuden vuoksi vaihtaa perus kumilutkuihin.
 
Yamaha R6:n ohjekirja sanoo öljysuosituksiksi seuraavat. Voiko koneeseen laittaa 10W50 öljyä, vaikka sitä ei suoraan seuraavassa taulukossa olekaan mainittu? Kuitenkin ääriarvot (10 ja 50) ovat taulukossa mukana.
Öljysuositukset.jpg
 
Juu 10W50 pumppautuu kylmemmässä kuin 20W50, mutta lämpimässä koneessa käyttäytyvät samalla tavalla. Ei tuolla ole mitään merkitystä, tuskin R6 pakkasessa muutenkaan käytössä on :)
 
Mulla oli öljyn kanssa jännä kun 10w-50 kytkin luisti kylmässä, mutta 10w-40 kanssa ei luistoa kylmässä, mutta oikein kovalla helteellä jos joutui liikennevaloissa pitkään seisomaan ja öljyn lämpö kun nousi sinne +120c niin ei meinannut irrottaa ja kytkimestä hävisi tunto kokonaan.
 


Onko tuollaiset nastarenkaat ihan tieliikennelailliset vai mennäänkö sivuteitä omalla vastuilla.

Ja jos on tieliikenteeseen soveltuvat millainen on ajaa myös ajoittain asvaltilla taajamassa?

https://www.satapiikki.fi/epages/satapiikki.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/20130626-11092-229135-1/Products/19DU288VKE https://www.satapiikki.fi/epages/satapiikki.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/20130626-11092-229135-1/Products/17MIC02323VKE

Aika ajoin kyllä polttelee vaihtaa tuo YZF-600r enemmän sorakelpoiseen kulkineeseen. Katupyörällä tullut viimeisiin kesiin aivan liian vähän kilsoja.
 
Viimeksi muokattu:


Onko tuollaiset nastarenkaat ihan tieliikennelailliset vai mennäänkö sivuteitä omalla vastuilla.

Ja jos on tieliikenteeseen soveltuvat millainen on ajaa myös ajoittain asvaltilla taajamassa?

https://www.satapiikki.fi/epages/satapiikki.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/20130626-11092-229135-1/Products/19DU288VKE https://www.satapiikki.fi/epages/satapiikki.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/20130626-11092-229135-1/Products/17MIC02323VKE

Aika ajoin kyllä polttelee vaihtaa tuo YZF-600r enemmän sorakelpoiseen kulkineeseen. Katupyörällä tullut viimeisiin kesiin aivan liian vähän kilsoja.

Ei ole lailliset. Luokkaa autonnastat saavat olla. Riippuu niin minkälaisella alustalla ajelee, niin mitkä sopii pyörään. Aikoinaan ajelin pari talvena 690E:llä ja oli kahdet vanteet. Toisissa piikit ja toisissa moponastat. Piikeillä ajo oli tuskaa asfaltilla ja ei niillä oikein uskaltanut ajaa ja kuluivat todella nopeasti. Polanteisilla sivuteillä sitten pito aivan omaa luokkaansa. Kaupungilla ajelin motoilla, joissa oli moponastat. Jäisellä tiellä pitivät ihan hyvin ja uskalsi motarillakin painella talvella.
Tässä nuo moponastat.IMG_20150408_131508.jpg
 
Laillisethan nuo ei ole. Poliisia ei kyllä yhtåån tunnu tuo seikka kiinnostavan. Niinkö aiemmin sano tuosa että ikävät ajaa psljaalla asvaltilla. Mutta jos helpolla pääsee pihasta jäisille polanteisille teille niin onhan se aika kivaa hommaa.

Aina kannattaa vaihtaa tuommonen pyörä monipuolisempaan adventure tyyppiseen.
 
Itse tilasin omaan uudemman mallin Kawasaki ER-6F:ään Dunlopin Roadsport 2 renkaat. Noista kuullut erittäin hyviä arvioita erityisesti kuivapidon ja märkäpidon kannalta, kuulemma parempaa kamaa kuin tuo kestosuosikki Pilot Road 5 niin ajattelin ostaa omaan pyörään kokeiluun kun uudet renkaan tarvitsi eteen kuitenkin niin ajattelin nyt samalla koko setin vaihtaa viime vuonna julkaistuun renkaaseen. Ensiviikolla olisi allelaitto niin katsotaan miten muuttuu ajokokemus :D
 
1-osainen nahka ostettu, varikkoteltta, uudet kuitukatteet sekä decat putki rykköseen tilattu ja kesän ekat 4 rataa ostettu. Motorgin Ahvenistot ja Alastarot. Toiset vanteet ratapyörään tekis mieli ostaa mutta tässä vaiheessa kevättä sanoo lompakko ei.

Katupuolella kawaan vaihdettu öljyt ja suodatin, kaadon jälkeiset katteet hiottu, paklattu ja viikonloppuna menee maalaukseen. Jos ensi viikolla pääsisi ekoja ajoja ajelemaan.
 
Sain vihdoin motivaatiota asennella kahvalämppärit ja usb-laturin Cebariin. Tuotti vähän vaikeuksia löytää ahtaaseen RR-pyörään sopivaa (laadultaan kelvollista) ulosottoa, mutta Kotarilta löytyi lisävarusteluettelosta sopiva, jonka sai tuohon kytkinkahvarungon päälle näppärästi. Onneksi tuli myös kahvalämppäriksi valittua nuo Kosot missä kytkimet on vasemmassa kahvassa kiinni, ei tarvitse asennella rumia ja kömpelön kokoisia ohjausboxeja.. Kytkin nuo vielä Healtechin Thunderboxin taakse, niin ei tarvitse relekytkentöjä lisäillä..

lampparit.jpg

Ihan vain, jos muilla vastaavat mietinnässä kyykkypyörään..
 
Viimeksi muokattu:
Sain vihdoin motivaatiota asennella kahvalämppärit ja usb-laturin Cebariin. Tuotti vähän vaikeuksia löytää ahtaaseen RR-pyörään sopivaa (laadultaan kelvollista) ulosottoa, mutta Kotarilta löytyi lisävarusteluettelosta sopiva, jonka sai tuohon kytkinkahvarungon päälle näppärästi. Onneksi tuli myös kahvalämppäriksi valittua nuo Kosot missä kytkimet on vasemmassa kahvassa kiinni, ei tarvitse asennella rumia ja kömpelön kokoisia ohjausboxeja.. Kytkin nuo vielä Healtechin Thunderboxin taakse, niin ei tarvitse relekytkentöjä lisäillä..

lampparit.jpg

Ihan vain, jos muilla vastaavat mietinnässä kyykkypyörään..

Eli siis tuo Healtech vaan on älykäs releboksi jos oikein ymmärsin ? Se akun napoihin kiinni ja lisälaitteet siitä niin on varmasti virrat katki kun lopettaa ajelun ?

Samanlaiset Kosot pitäisi jossain kohtaa asentaa. En ole vielä edes pakkausta avannut.
 
Eli siis tuo Healtech vaan on älykäs releboksi jos oikein ymmärsin ? Se akun napoihin kiinni ja lisälaitteet siitä niin on varmasti virrat katki kun lopettaa ajelun ?

Samanlaiset Kosot pitäisi jossain kohtaa asentaa. En ole vielä edes pakkausta avannut.
Juu, juurikin näin. Jotain näennäistä virtaa se tietenkin vie, kun tarkkailee akun jännitettä, mutta varmasti hyvin-hyvin pientä. Antaa siis virtaa laitteille vasta kun akkuun tulee latausjännite, ei vielä esim silloin kun väännät avaimesta virrat päälle pyörään. Näitä akun jännitteestä riippuvaisia eri valmistajien älyreleitä olen jo edellisessä pyörässäkin käytellyt hyvällä menestyksellä, johdotuksen yksinkertaisuus ja siisti asennus näissä on suurimmat edut. Mitään ihan halpoja eivät kyllä ole, mutta riittää yksi älyrele per pyörä ja voi helposti irroittaa aina seuraaviin menopeleihin.. Noissa Kosoissa olisi ollut joku omakin akkuvahti, mutta mielestäni turha laskea akun jännitettä sinne katkaisukohtaan asti, varsinkin kun omat ajot ovat aika epäsäännöllisiä ja välillä voi tulla pidempiäkin taukoja.
 
Kahvalämppärit..? Ens talvee varten?
Suosittelen kokeilemaan. Ja yks iso bonus myös on, että saa vietyä 90% ajokaudesta läpi ohkasilla nahkahanskoilla, saattaa vahingossa osua hallintalaitteisiinkin.. Onpa niitä tultu joskus kosteana Alastaropäivänäkin pidettyä pitämässä motivaatiota yllä..
 
Juu, juurikin näin. Jotain näennäistä virtaa se tietenkin vie, kun tarkkailee akun jännitettä, mutta varmasti hyvin-hyvin pientä. Antaa siis virtaa laitteille vasta kun akkuun tulee latausjännite, ei vielä esim silloin kun väännät avaimesta virrat päälle pyörään. Näitä akun jännitteestä riippuvaisia eri valmistajien älyreleitä olen jo edellisessä pyörässäkin käytellyt hyvällä menestyksellä, johdotuksen yksinkertaisuus ja siisti asennus näissä on suurimmat edut. Mitään ihan halpoja eivät kyllä ole, mutta riittää yksi älyrele per pyörä ja voi helposti irroittaa aina seuraaviin menopeleihin.. Noissa Kosoissa olisi ollut joku omakin akkuvahti, mutta mielestäni turha laskea akun jännitettä sinne katkaisukohtaan asti, varsinkin kun omat ajot ovat aika epäsäännöllisiä ja välillä voi tulla pidempiäkin taukoja.

Tällainen älykäs lisärelekilke kiinnostaisi kyllä itseänikin. Ongelmana on että gipron vaihdenäyttö imasee pois päältä ollessaankin sen verran virtaa että se on pakko jonkin releistyksen kautta kytkeä. Olen yhden relevirityksen tehnytkin itse, mutta jos tällaisen valmiin pienen boksin saa järkevään hintaan ostettua niin tuo on helpompi sijoittaa katteiden sisään. Osaatko sanoa muita valmistajia näille ja minkä hintaisia sekä mistä näitä saisi ostettua?
 
Tällainen älykäs lisärelekilke kiinnostaisi kyllä itseänikin. Ongelmana on että gipron vaihdenäyttö imasee pois päältä ollessaankin sen verran virtaa että se on pakko jonkin releistyksen kautta kytkeä. Olen yhden relevirityksen tehnytkin itse, mutta jos tällaisen valmiin pienen boksin saa järkevään hintaan ostettua niin tuo on helpompi sijoittaa katteiden sisään. Osaatko sanoa muita valmistajia näille ja minkä hintaisia sekä mistä näitä saisi ostettua?
Edellisessä Kotarissa oli seuraava malli: Jänniterele
Tuossa saa itse ruuvista säädettyä jännitteen vaikka siihen noin 13 volttiin, jolloin toimii täysin kuten kalliimpi Healtech. Tuntui ihan laadukkaalta.
Tietysti aina kannattaa ottaa ennalta selvää, että mikä on tuon GiPron valmiustilan kulutus vrt. tuon battery guardin kulutus ja tehdä päätös sen mukaan. Ns. normaaleissa 'tyhmissä' releissä on se hyvää, ettei ne kuluta pois päältä ollessaan yhtään virtaa.
 
Gipro mainostaa että valmiustilan kulutus olisi jotain muutamia milliampeereja, mutta käytännön kokemus on että tuo imaisee muutaman viikon seisonnan aikana akun sen verran tyhjäksi että akulla ei enään busaa pyöräytetä käyntiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 794
Viestejä
4 517 035
Jäsenet
74 475
Uusin jäsen
odeTK
Back
Ylös Bottom