Mopokuumetta

Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 544
Huh huh kun olisi mopokuumetta. Alkanut näkyä nyt mopoja liikenteessä. 13vuotta sitten viimeksi ajanut kevarilla niin pitäs eka isompi pyörä ostaa tälle kaudelle. Olisiko mitään suositella ekaksi isommaksi pyöräksi jos budjekti oisi vaikka semmosen 3000€ luokkaa? Miettinyt jotain 600cc kyykkyä, tietäs vain mikä olisi järkevin tuolla rahalla..
Jos helppoa kyykkyä meinaa, niin CBR 600 F4i on ruiskukone ja ajoasento suht mukava.

Esim joku tuohon tyyliin: Honda CBR 600 F 600 cm³ 2005 - Eura - Moottoripyörä - Nettimoto
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Huh huh kun olisi mopokuumetta. Alkanut näkyä nyt mopoja liikenteessä. 13vuotta sitten viimeksi ajanut kevarilla niin pitäs eka isompi pyörä ostaa tälle kaudelle. Olisiko mitään suositella ekaksi isommaksi pyöräksi jos budjekti oisi vaikka semmosen 3000€ luokkaa? Miettinyt jotain 600cc kyykkyä, tietäs vain mikä olisi järkevin tuolla rahalla..
Itsellä on ollut Kawasaki zx-6r 2000. Löytyy tuohon hintaan. Zx-9r on sama, mutta isompi moottori.
Myydään Kawasaki | Nettimoto

Zx-10r on vähän kalliimpi.
3600 € Kawasaki ZX-10R 1 000 cm³ 2004 - Kajaani - Moottoripyörä - Nettimoto
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
497
Hyviä vinkkejä. Pitää selailla vaihtoehtoja mitkä olisi järkevän matkan päässä hakea. Budjetiksi heitin hatusta tuon 3000€ kun ajovarusteet pitää vielä sitte lisäksi. Mietin että semmoseen 4000-4500€ pitäs saada pyörä sekä ajovarusteet. Ei ihan verkkahousuissa kehtaa rueta harrastelemaan pyörän parissa.

Edit, 600cc ajattelin siinä mielessä ettei menisi liian tehokkaaksi ekaksi ensipyöräksi tai liian painavaksi.
 

Mustaherukka

GSX-R 600cc :(
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
58
Huh huh kun olisi mopokuumetta. Alkanut näkyä nyt mopoja liikenteessä. 13vuotta sitten viimeksi ajanut kevarilla niin pitäs eka isompi pyörä ostaa tälle kaudelle. Olisiko mitään suositella ekaksi isommaksi pyöräksi jos budjekti oisi vaikka semmosen 3000€ luokkaa? Miettinyt jotain 600cc kyykkyä, tietäs vain mikä olisi järkevin tuolla rahalla..
Käytännössä mikä vaan 600cc kyykky on hyvä pärrä. Niin kauan kun pyörä ei ole liian pieni/iso fyysisesti. 3000€ luokkaan voit varmaan jotain 05/06 malleja saada ostettua. Eikä niitä kilometrejä tarvitse liikaa pelätä, kunhan pyörää on vain pidetty hyvin! :)
 

Mustaherukka

GSX-R 600cc :(
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
58
Hyviä vinkkejä. Pitää selailla vaihtoehtoja mitkä olisi järkevän matkan päässä hakea. Budjetiksi heitin hatusta tuon 3000€ kun ajovarusteet pitää vielä sitte lisäksi. Mietin että semmoseen 4000-4500€ pitäs saada pyörä sekä ajovarusteet. Ei ihan verkkahousuissa kehtaa rueta harrastelemaan pyörän parissa.

Edit, 600cc ajattelin siinä mielessä ettei menisi liian tehokkaaksi ekaksi ensipyöräksi tai liian painavaksi.
600cc pääset 0-100 vähän yli 3 sekunnin ja huiput siellä 250 paikkeilla. Litraset vääntää enemmän ja ottaa tehopiikin aikaisemmin, eikä ole yhtä kierroskoneita kun 600cc. Mikäli ajat paljon kaupungissa yms. niin isompi kone saattaa olla ajomukavuudeltaan huomattavasti parempi.
Ei tarvitse naksutella vaihteita ja kone jaksaa vääntää. Jos taas tykkäät mutkateistä / radoista, niin 600cc on täyskymppi. Kevyt, ketterä ja vikkelä ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Hyviä vinkkejä. Pitää selailla vaihtoehtoja mitkä olisi järkevän matkan päässä hakea. Budjetiksi heitin hatusta tuon 3000€ kun ajovarusteet pitää vielä sitte lisäksi. Mietin että semmoseen 4000-4500€ pitäs saada pyörä sekä ajovarusteet. Ei ihan verkkahousuissa kehtaa rueta harrastelemaan pyörän parissa.

Edit, 600cc ajattelin siinä mielessä ettei menisi liian tehokkaaksi ekaksi ensipyöräksi tai liian painavaksi.
Sopiiko udella miksi juuri kyykky?
 

senefisti

Super Genius
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
216
Hyviä vinkkejä. Pitää selailla vaihtoehtoja mitkä olisi järkevän matkan päässä hakea. Budjetiksi heitin hatusta tuon 3000€ kun ajovarusteet pitää vielä sitte lisäksi. Mietin että semmoseen 4000-4500€ pitäs saada pyörä sekä ajovarusteet. Ei ihan verkkahousuissa kehtaa rueta harrastelemaan pyörän parissa.

Edit, 600cc ajattelin siinä mielessä ettei menisi liian tehokkaaksi ekaksi ensipyöräksi tai liian painavaksi.
Japskeissa tapahtui siirto ruiskuihin about. vuonna 2004, eli tuota vanhemmat on yleensä kaasarikoneilla. Ei sitä kaasutinta pelätä tartte, mutta elämä on kyllä helpompaa ruiskukoneella. Seuraava evoluutiomuutos tapahtui sitte 2007. Näin siis noiden kyykkyjen kanssa.

600cc on kevarin jälkeen täysin mieluisa peli. Ite ostin viime vuosikymmenellä yammun 600cc fazerin ekaks pyöräks kevariaikojen jälkeen. Halusin seuraavana vuonna lisää jerkkua ja ostin rykkösen. Sillä ajoin kuusi kautta. Viime syksynä ostin jälleen 600cc hondan cbr rr, koska oon jo sillä tonnisella ajellu niin tiedän tuolla kusiaisellakin pääsevän ihan yhtä kovaa, paitsi motarilla.
 
Liittynyt
21.04.2017
Viestejä
497
Sopiiko udella miksi juuri kyykky?
Kyykkyä lähinnä miettinyt sen takia sillä yllän ajamaan ja tarvittaessa nopeita. KTM tyyppinen oisi kans kiinnostava mutta ovat yleensä niin korkeita Hondat jne mitä kavereilla oli. Ettei niillä yllä ajamaan tämmönen pers jalkanen 170cm /65kg kukka keppi. Sitten taas kaverilla oli aikoinaan honda shadow mikä ei niin napannut. Joko naku tai kyykky miellyttäs.
 

Mustaherukka

GSX-R 600cc :(
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
58
Siinähän on unelma mitat ja kilot pärrän päälle :O 600 alle ja radalle, motoGP sitten ens vuodeks haha :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 747
Kyykkyä lähinnä miettinyt sen takia sillä yllän ajamaan ja tarvittaessa nopeita. KTM tyyppinen oisi kans kiinnostava mutta ovat yleensä niin korkeita Hondat jne mitä kavereilla oli. Ettei niillä yllä ajamaan tämmönen pers jalkanen 170cm /65kg kukka keppi. Sitten taas kaverilla oli aikoinaan honda shadow mikä ei niin napannut. Joko naku tai kyykky miellyttäs.
170cm ylettää ajamaan ihan hyvin esim 600cc hornetilla, kannattaa käydä kokeilemassa eri pyöriä ja päättää sitten.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Kyykkyä lähinnä miettinyt sen takia sillä yllän ajamaan ja tarvittaessa nopeita. KTM tyyppinen oisi kans kiinnostava mutta ovat yleensä niin korkeita Hondat jne mitä kavereilla oli. Ettei niillä yllä ajamaan tämmönen pers jalkanen 170cm /65kg kukka keppi. Sitten taas kaverilla oli aikoinaan honda shadow mikä ei niin napannut. Joko naku tai kyykky miellyttäs.
Itse olen samoissa mitoissa ja aikoinaan oli KTM 690 Enduro ja hyvin yltin ajamaan. Hauska peli niin enskoilla kuin motoilla. Nykyään alla Ducatin Hypermotard ja ei mitään ongelmaa.
Paljon vaikuttaa sekin, että onko penkki minkälainen ja moneen pyörään saa matalampiakin jakkaroita.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 544
Itsekin 170cm paikkeilla ja kuussatkut katupyörät on juuri sopivasti mitoitettuja. Nykyinen 600RR on kuin mittatilaustyönä tehty rungon puolesta.

Tuli tosin ennen ajeltua 525 EXC kotarillakin ilman ongelmia, ei niitä varten välttämättä mikään metriheikki tarvitse olla.

Mitään pidempää reissua noilla kilpa-enskoilla ei kyllä ole minkäänlainen nautinto ajaa, eikä niiden vaihdelaatikkojakaan ole sitä varten suunniteltu kun aika nopeasti tarvitsevat öljynlauhdutinta. Metsässä räppäilyä ja kaupungissa/lähiöissä sekoilua smotoilla, siinä se.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 747
Tuosta hornetista vielä sen verran että itse olen 174cm/68kg ja pitkällä matkalla (+100km kerralla) polvikulma on turhan tiukka, eli jalat meinaa kipeytyä. Vaikka tuo voi isolta aluksi vaikuttaa niin ei se hirveän matkaorientoitunut tai ison miehen peli ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Kyykkyä lähinnä miettinyt sen takia sillä yllän ajamaan ja tarvittaessa nopeita. KTM tyyppinen oisi kans kiinnostava mutta ovat yleensä niin korkeita Hondat jne mitä kavereilla oli. Ettei niillä yllä ajamaan tämmönen pers jalkanen 170cm /65kg kukka keppi. Sitten taas kaverilla oli aikoinaan honda shadow mikä ei niin napannut. Joko naku tai kyykky miellyttäs.
Ite oon suunnilleen saman mittanen ja tuo KTM 640 supermoto ei todellakaan ole liian iso tai korkea. Tuo on tähän mennessä ollut helpoin käsiteltävä pyöristä joilla oon ajanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Kyykkyä lähinnä miettinyt sen takia sillä yllän ajamaan ja tarvittaessa nopeita. KTM tyyppinen oisi kans kiinnostava mutta ovat yleensä niin korkeita Hondat jne mitä kavereilla oli. Ettei niillä yllä ajamaan tämmönen pers jalkanen 170cm /65kg kukka keppi. Sitten taas kaverilla oli aikoinaan honda shadow mikä ei niin napannut. Joko naku tai kyykky miellyttäs.
Totta kyykyn päälle just sopivat mitat. Ja jos tärkeä olla esim. radalla nopea niin kyykky on varmasti paras valinta.

En tiedä kuinka kokenut kaveri olet mutta etenkin ekaa pyörää hankkiessa kannattaa ottaa huomioon myös sellaisia asioita noiden kyykkyjen suhteen kuin välitykset. Esimerkiksi tuo suositeltu CBR600RR menee huipputehon kohdalla 1. vaihteella 104 km/h ja 2. vaihteella 143 km/h. Tarkoittaa siis sitä että huipputehoa ei laillisesti pysty Suomessa juuri käyttämään, riippuu sitten kuskista ja poliisin pelosta haittaako tuo. Tuollainen ylävireinen laite on todella hieno ajaa kun vedetään täysiä mutta kaikissa muissa tilanteissa sitten onkin parempia vaihtoehtoja olemassa. Useimmat ei kyykkypyörät on ehkä järkevämmin välitetty jos tarkoitus on päästä vähän ajamisen fiilikseen laillisilla nopeuksilla ja samalla pitää kierrokset matalampana maantiellä. Käytännö suorituskyky 0-120 km/h välillä voi olla parempi kuin kyykkyversiolla. Mutkateilläkään ei laillisilla nopeuksilla jää jalkoihin.

Kyllä se kyykky tietty kulkee muutenkin hyvin kuin huipputeholla ja eikä sitä pakko ole käyttää. Mutta tämä vain omana kokemuksena aiheesta. Nykyinen työmatkalaite Kawa ZX-12R ei edes kovin ylävireinen tai nykymittapuulla tehokas mutta jos olisin tuolla aloittanut kevarin jälkeen niin melko varmasti olisin ollut joko käräjillä tai kuopattuna.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
162
Vahva suositus nakun tai modernin cafe racerin hankkimiselle. Kyykyt ovat juurikin pikkusen pintakovempia ja ajoasennoltaan ahdistavampia. Ratapurasun saa aikaan sillä nakullakin ja sitten voi ostaa valmiiks riisutun kuussatkun varusteineen jättäen sen nakun liikennekäyttöön...

Tietysti kyykylläkin voi matkustaa, jopa tuhansia kilometrejä, mutta yleensä se alkaa jossain kolottaa aikasemmin kuin pystymmillä pyörillä.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 544
Itse tykkään enempi tuolla kilpa-tyylisellä kyykyllä ajella pidempää matkaa kuin entisellä naku-Hornetilla. Hornetissa otti tuuli niin tajuttomasti kroppaan ettei sillä pystynyt juuri sataa kilsaa pidempää ajamaan kun alkoi olla loppu.

600RR kanssa tuli vetästyä viime kesänä 300km pysähtymättä kun tuplakupla tuo tuulelta suojaa, toki tuo on paljolti raajojen mitoista kiinni miten pyörä istuu. Jalathan tuossa on melko tiukassa kulmassa ja asento muutenkin erittäin agressiivisesti eteen nojaava, sen takia ehdotinkin ylempänä tuota rennompaa F4i mallia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
504
Kotari tuli herätettyä henkiin, kun seisoi koko talven ajan kylmässä tallissa maalla. Pitää vielä roudata pyörä kaupunkiin tässä joku päivä ja supermotoja testailemaan.

 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 287
Täällä ei varmaan laittomuuksia sovi neuvoa mutta annat sen kevarin/MP:n olla sellaisenaan ja ajat kortitta. Kiinni jäädessäsi sakot tulee vain kortitta ajosta eikä skootterille tartte tehdä mitään. On myös todella harvinaista että korttia kysellään jos ajelet siististi muun liikenteen mukana.

Tietty jos tarkotus on perseillä sudittelemalla paskarinkiä Siwan pihalla ja kännissä kuskataan kavereita ilman kypärää niin varmaan melko sama mitä kikkailet kiinni jäät kuitenkin.
Tämä nyt olisi tietenkin vaihtoehto mutta omaan ajatuksenjuoksuun ei oikein osu, olkoonkin niin, että viranomaisten kantilta varmaan se vähiten vahingollinen. Koritta ajostahan tulee rikos vasta kuudenne käryämisen jälkeen vuoden sisällä.

Tuollainen pikkukilpinen sen parkkeerauksen ja kevyenliikenteen mahdollisuuksineen olisi kuitenkin omaan korvaan paras ja sillä nyt voisi ajaa myös ilman suurempia kuumotuksia, kunhan ajelee liikenteen mukana kaupungissa. Se kortti kun ei ole mahdollisuus.

Ihmetyttää vaan se ajatusmaailma, että mopon virittely on ollut aina kansanhupia ja se närästää hyvin vähää osaa väestöä mutta samoin tein jos ehdottaa piikkiseen kilvenvaihtoa niin johan poru nousee. Jos sen piikkisen koneen taas vaihtaisi siihen mopoon niin edelleen oltaisiin vain mopovirittäjiä monen silmissä ja "no problemo" :)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 346
Huh huh kun olisi mopokuumetta. Alkanut näkyä nyt mopoja liikenteessä. 13vuotta sitten viimeksi ajanut kevarilla niin pitäs eka isompi pyörä ostaa tälle kaudelle. Olisiko mitään suositella ekaksi isommaksi pyöräksi jos budjekti oisi vaikka semmosen 3000€ luokkaa? Miettinyt jotain 600cc kyykkyä, tietäs vain mikä olisi järkevin tuolla rahalla..
Multa vm. 2001 Yamaha YZF-R1, 2000 €. 90t ajettu. Äkkiä niihin tehoihin tottuu.. Kuussatanen on ihan mopo näihin verrattuna.

Kävin tolla Italian Mugellossa keväällä 2016, ekat merkit jostain puutumisesta tuli reilun 6000 km jälkeen Ruotsissa, kun alkoi perseessä ihan vähän tuntua. Noin viikkoon siis nuo kilometrit.

P.S. Tässä Ryxilössä ON halpa vakuutus litraisexi.. Belgiasta tuotu ('72 kW')
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
108
Edit, 600cc ajattelin siinä mielessä ettei menisi liian tehokkaaksi ekaksi ensipyöräksi tai liian painavaksi.
Mun eka pyörä oli 1000cc ja toinen 1200cc. Se ajovauhti on 100% omasta päästä (tai siis ranteesta) kiinni, kyllä sillä 600cc:llä pääsee hengestään ihan helposti myös.

Kevyt pyörä on huomattavasti helpompi ensimmäiseksi, mutta en kyllä vaihtoehdoista mitään litrasia tiputtaisi pois vain kuutioiden määrän takia.

Vakuutushinnat ovat sitten kanssa varmaankin eri 600cc ja litrasissa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Paha mopo kuume iski kun tuli erehdyttyä käymään tuolla mp-messuilla. Omat ajokokemukset rajoittuvat vain 30tkm Aprilian Sport Prohon, joten se kyykky osasto tässä olisi tietysti ensimmäisenä hakusessa. Päältä istuttaessa Suzikin gsx-s naku tuntui kyllä oikein mukavalta vaihtoehdolta messuilla, mutta onkos tuollaiset nakut kamalia ajaa matkaa?

Budjetti olisi tietysti kiva jos pysyisi siinä 5-6k haarukassa mutta eipä tuollainen 11k uudestakaan maailmaa kaada. Onkos näissä kyykyissä, 2008-2012 oikein mitään muita eroja kuin fiilis, akselilla r6r, gsx-r, zx-6r? Toisaalta, fiilistely laitteeksihan tämä hankinta tulisi että sikäli voisi katsella tuolta käytettyjen osastolta, japanilaisella ylipätäänsä ei varmaan kauheaan miinaan astu. Kesäksi olisi kuitenkin tarkoitus lähteä kiertelemään eurooppaa niin sen voisi tehdä joko bimmerin tai mopon kanssa :D
 

Vami

Pemppu
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
246
Hieno zzr kawa. Kenenkäs perä tuohon on naitettu?
Itselläkin kausi alkoi viime perjantaina 'moposi' -ketjuun postatulla zxr kawalla.

Näköjään aliarvioin tuolloin ajettavuuden ja ajomukavuuden, sillä tuossa maailmanlopun vehkeessä on yllättävän hyvä ajoasento, vaikka takahäkkiä rakennellessa ei juurikaan tullut sitä mietittyä.. :vihellys:

EDIT;
IMG_20180415_141334.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Z50

hehe jöö
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
293
Hieno zzr kawa. Kenenkäs perä tuohon on naitettu?
Itselläkin kausi alkoi viime perjantaina 'moposi' -ketjuun postatulla zxr kawalla.

Näköjään aliarvioin tuolloin ajettavuuden ja ajomukavuuden, sillä tuossa maailmanlopun vehkeessä on yllättävän hyvä ajoasento, vaikka takahäkkiä rakennellessa ei juurikaan tullut sitä mietittyä.. :vihellys:

EDIT;
Jonkun 2000-luvun alun ZX6R:n (rata?)perä. Itse en ole tuota perää tehnyt niin en ole ihan varma. Pyörähän oli ostettaessa jo valmiiksi fighteri, mutta olen itse sitä vielä muokannut sekä ulkoisesti, että sisäisesti aika paljon.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Mun eka pyörä oli 1000cc ja toinen 1200cc. Se ajovauhti on 100% omasta päästä (tai siis ranteesta) kiinni, kyllä sillä 600cc:llä pääsee hengestään ihan helposti myös.
50cc mopollakin pääsee hengestään jos oikein yrittää. Ajo- ja arviointivirheen seurauksena tehokas kyykky vetäsee hetkessä ykkösellä lasiin sen 140+ kun peruspyörä on samassa kohtaa ehkä 60km/h vauhdissa ja hakkaa rajoittimeen. Kun se ajovirhe realisoituu muutamaa sekuntia myöhemmin äkkipysäykseen, tuolla on iso ero. Toki jos tietää ettei koskaan tee virheitä, niin eipä sillä väliä ole millä aloittelee :)

Itsehän olen kaatunut viimeistä Monsteria lukuunottamatta jokaisella omistamallani kaksipyöräisellä ja osalla useammankin kerran. Ajovirheitä kuten mutkasta kaaressa ulos, hiekkaa risteyksessä, auto kääntyi eteen risteyksessä jne jne. Kuin ihmeen kautta koskaan ei hajonnut mustelmia ja ylpeyttä lukuunottamatta mitään, mitä ei olisi voinut ostaa kaupasta ja vaihtaa pärrään.

Vahva suositus nakun tai modernin cafe racerin hankkimiselle.


Mulla oli tuossa muutama kesä sitten 750 Monsteri, vaihdoin vakioratastuksen muistaakseni -1 edessä ja +2 takana. Lopputuloksena oli hemmetin mukava kaupunki- ja mutkatiepeli, moottoritiellä huippuja ei muutenkaan meikäläisen kokoinen ilmajarru päässyt hätyyttelemään... :D Satasen kohdilla tuli ns. mukavuusraja vastaan.

Toki se on ihan itsestä kiinni millainen ajelu kiinnostaa. Itse pyörin käytännössä aina tässä lähistöllä, mutkaisia asvalttiteitä (80-aluetta), korkeintaan parin tunnin lenkkejä töiden jälkeen. Jos taas tykkäisin ajaa suoraa motaria edestakaisin tai soratiellä, pyörävalinta olisi ihan erilainen.

Kyykkyä lähinnä miettinyt sen takia sillä yllän ajamaan ja tarvittaessa nopeita ... Joko naku tai kyykky miellyttäs.
Tuo kuvan monsteri sopi mulle täydellisesti ja mittaa on 173cm, lyhyet jalat ja pitkä selkä.

Oma suositus on käydä mp-liikkeissä koeistumassa ja mielellään koeajamassa kyykky, naku ja ehkä supermotokin. Omakohtaisesti voin suositella kokeilemaan tuollaista monsteriakin, meinaan se V2 kone on aika erilainen kokemus verrattuna rivineloseen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Jos haluaa halvat vakuutukset, matalan istumakorkeuden ja helpon virityskohteen niin 790cc trumppa, mut mä olen vähän puolueellinen:vihellys: Halpoja noi ei vaan meinaa olla...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
167
Meikällä ensimmäinen moottoripyörä oli -06 Kawasaki zx6r 636 koneella. Tätä ennen kokemusta vain mopoista ja 125 rossipyörästä. Pirun helppohan tuota on ajaa, se ei ole vaikeaa. Lisäksi ainakin itse olen henkilönä varovainen/maltillinen, ensimmäisen kuukauden ajan 6-vaihde oli käytössä kaikkialla yli 70kmh alueella. Ja silläkin kiihdyttäminen tuntui hurjalta :D loppukesästä kokemuksen myötä ja taitojen kartuttua uskalsi sitten jo enemmän kierrätellä ;)

Syitä miksi halusin nimenomaan tuollaisen pyörän on se, että tiesin ns. "mopomman" vehkeen käyvän tylsäksi varmasti ensimmäisen vuoden aikana. Autokoulussa ajoin Yammun MT-07:lla ja en tykännyt. Yli 80kmh ajossa tuuli repi jo niin pirusti, myös tämän takia halusin kyykyn. Ja onneksi hommasin tuon kawan, sillä ajelee helposti useamman vuoden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Itsellä kanssa vähän vanhempi zx6r 600 112hv. Autokoulussa oli joku naku ja tuulihan otti 80 ja 100 km/h vauhdissa tosi pahasti. Kawassa taas sen verran katetta, että tuuli ei ole haitannut ollenkaan.

Saa ja kannattaahan aluksi olla kaasun kanssa tarkana ja siitä että mutkatiellä ei aja kaarteeseen liian kovaa. Koska nuo kallistukset täytyy vähän opetella ja ennen olin ajanut vain mopolla ja skootterilla. Toki skooterillakin saa kallistettua, jos ajaa risteyksen lähes kaasu pohjassa :) Mutta tuon sitten "osasi" vasta kun oli isommalla kallistellut. Tuohan kai kallistuu niin että paino vasemmalle ja ohjausta tavallaan oikealle, niin alkaa ohjautumaan ja kallistumaan vasemmalle. Kai noita autokoulussa silloin opetettiin. Jarrujen ja etujarrun käyttöä kannattaa varmaan myös harjoutella. Hiekkaisella asfaltilla renkaissa ei paljoa pitoa ole, eli hiekkakasat kannattaa ennakoida ja kiertää. Myös vaikka kuopan väistämistä kannattaisi harjoitella, eli väistää joku tietty kohta ehjästä tiestä. Joskus voi mennä vaan suoraan, jos ei nopeasti osaa väistää.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Oma ensikosketus mopoa isompiin oli 600 cbr -05. Tuppasi sammumaan melkein joka risteykseen ja maantiellä kahvat värisi melkoisesti. Seuraava oli busa -07, jolla on omasta mielestäni huomattavasti helpompi ajaa. Molemmat ruiskukoneita. Tokihan ne kilometritkin opetti ajamista, mutta ainakin valoista helpompi lähteä pelkästään kytkintä nostamalla. Ei tarvitse kaasun kanssa kikkailla (paitsi jos haluaa). Busan paino tuo vakautta maantiellä, ja kaupungissa sillä pyörii siinä missä cebarillakin. Kyykyllä hieman huono räppäillä kaupungissa, kun flekti huutaa kokoajan. Enemmän itse maantiellä ajelenkin.

Rohkeita poikia kyllä ketkä ottaneet jo moponsa ajoon. Kauhulla katselen vielä risteyksiä ja liikenneympyröitä, joissa on vielä melkoisesti sitä hiekkaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
125
Pari päivää nyt ollut vm. 2009 er6n onnellinen omistaja, viimeksi ollut oma pyörä joskus 2010 tietämillä Hondan VFR750. Vähän epävarmaa tuo ajelu vielä tässä vaiheessa tuntuu olevan mutta ehkä se sieltä taas muistuu kunhan kelit paranee ja pääsee paremmin ajelemaan.
Erivekkuli tuo rivi 2, ei tule selvää tehopiikkiä missään vaiheessa kuten vaikka nelisylinterisissä. Tasainen pörinä koko kierrosalueen läpi. Tiedä sitten käykö jo loppukesästä vähän tylsäksi.

Moottoritietäkin tuli sen verran testattua että tuli todettua kawan olevan omimmillaan jossain ihan muualla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Oma ensikosketus mopoa isompiin oli 600 cbr -05. Tuppasi sammumaan melkein joka risteykseen ja maantiellä kahvat värisi melkoisesti. Seuraava oli busa -07, jolla on omasta mielestäni huomattavasti helpompi ajaa. Molemmat ruiskukoneita. Tokihan ne kilometritkin opetti ajamista, mutta ainakin valoista helpompi lähteä pelkästään kytkintä nostamalla. Ei tarvitse kaasun kanssa kikkailla (paitsi jos haluaa). Busan paino tuo vakautta maantiellä, ja kaupungissa sillä pyörii siinä missä cebarillakin. Kyykyllä hieman huono räppäillä kaupungissa, kun flekti huutaa kokoajan. Enemmän itse maantiellä ajelenkin.

Rohkeita poikia kyllä ketkä ottaneet jo moponsa ajoon. Kauhulla katselen vielä risteyksiä ja liikenneympyröitä, joissa on vielä melkoisesti sitä hiekkaa.
Se että moottoripyörä sammuu helposti valoissa kun lähtee ilman kaasua on ihan normaalia, ei ole sitä 15kg vauhtipyörää siellä niinku autoissa joka antaa sitkeyttä.

Hiekalla kannattaa ajaa niin siihenkin tottuu;)
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Se että moottoripyörä sammuu helposti valoissa kun lähtee ilman kaasua on ihan normaalia, ei ole sitä 15kg vauhtipyörää siellä niinku autoissa joka antaa sitkeyttä.

Hiekalla kannattaa ajaa niin siihenkin tottuu;)
Hiekalla tekisi kyllä mieli ajaa, mutta ei viitsi katetulla painavalla möhköllä montulle päristelemään. ;)
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
40
Tulipas mopokuumeen saattelemana haettua husabergin fe 570. Yhen kerran kerennyt käydä ajamassa ja onhan tuo hauska peli. Vetoja tuntuu olevan niin että heikoimpia hirvittää :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
56
Oma ensikosketus mopoa isompiin oli 600 cbr -05. Tuppasi sammumaan melkein joka risteykseen ja maantiellä kahvat värisi melkoisesti. Seuraava oli busa -07, jolla on omasta mielestäni huomattavasti helpompi ajaa. Molemmat ruiskukoneita. Tokihan ne kilometritkin opetti ajamista, mutta ainakin valoista helpompi lähteä pelkästään kytkintä nostamalla. Ei tarvitse kaasun kanssa kikkailla (paitsi jos haluaa). Busan paino tuo vakautta maantiellä, ja kaupungissa sillä pyörii siinä missä cebarillakin. Kyykyllä hieman huono räppäillä kaupungissa, kun flekti huutaa kokoajan. Enemmän itse maantiellä ajelenkin.

Rohkeita poikia kyllä ketkä ottaneet jo moponsa ajoon. Kauhulla katselen vielä risteyksiä ja liikenneympyröitä, joissa on vielä melkoisesti sitä hiekkaa.
Muutaman kerran on renkaat lipsahtaneet oikein hiekkaisen risteyksen kohdalla, mutta jos jaksaa katsoa mihin ajaa ja millä nopeudella niin ei tuosta hiekasta suurta haittaa ole :)
pienemmillä teillä oleva jää kyllä aiheuttaa harmaita hiuksia :beye:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Niin kauan kuin ei lyö liikaa etujarrua hiekalla niin se on vain lähinnä hauskaa kikkailla kaasulla, toki yleisillä teillä kannattaa olla varovainen näin kevällä kun siellä voi olla hiekkaa keskellä mutkaa mutta ei mulla ole yhtään tahatonta lipsumista tullut ja ainoa on että takarengas meinaa kiihdytyksissä sutia, mutta siinähän sutii.


Kevään eka ajo maaliskuulta ja juuri sitä hiekkaa asfaltin päällä ja paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
204
Maanantaina pitäisi hakea pyörä pois säilöstä :nb: . Tuli ennen kautta päivitettyä Sena 30K dualina sekä uglyBROSin farkut.
 

Hanzamann

Platinum-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
35
Kausi kunnolla avattu eilen illalla. Kaverin kanssa käytiin ajelemassa hieman.
Melko kylmälle tuntuu vielä isojen vesistöjen ja varjopaikkojen kohdalla, vaikka lämpöä oli alkuillasta +12.

 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
884
Jos haluaa halvat vakuutukset, matalan istumakorkeuden ja helpon virityskohteen niin 790cc trumppa, mut mä olen vähän puolueellinen:vihellys: Halpoja noi ei vaan meinaa olla...



:tup: Hieno. Saisko tarkemmin mikä Trumppa tuo on, Bonneville? Nuo kaikki näyttää aika samoilta "scrambleröinnin" jälkeen. Tuollainen olisi haaveissa, mutta nuo "aihiot" ovat vähän turhan hyvässä kunnossa ja hintavia räpellettäviksi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
:tup: Hieno. Saisko tarkemmin mikä Trumppa tuo on, Bonneville? Nuo kaikki näyttää aika samoilta "scrambleröinnin" jälkeen. Tuollainen olisi haaveissa, mutta nuo "aihiot" ovat vähän turhan hyvässä kunnossa ja hintavia räpellettäviksi.
...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
884
Triumph Bonneville 2004 790cc
Muutoksia:

- Jarrut parannettu esimerkiksi kelluva levy edessä, EBC palat, uudet jarruletkut
- Alusta, täysin säädettävät iskarit takana, progressiiviset jouset edessä, esijännityssäätö lisätty, täysi keula remontti tehty uusilla sisuskaluilla ja madallettu 20mm
- Takalokari, akkuteline ja ilmanputsarikotelo poistettu, tehty alumiinista uusi akkukotelo, takarunkoa lyhennetty 10cm, satula, etulokari typistetty
- Välitykset lyhennetty, kytkin vaihdettu jäykempään kun luisti
- Putkisto 2-1, pakokaasun takaisinkierrätys poistettu, isot suuttimet ja vv-suodattimet kaasareissa, saadettävä sytkä mikä samalla nostaa rajoitinta 1000rpm, 75hv takapyörällä
- Kaikki valot lediä, stonga, kahvat, tapit

230kg kuivapaino muuttunut 200kg märkäpainoksi.

Seuraavaksi tulee suoraimu kaasarit ja vanteet alumiiniseksi, mutta täytyy eka vähän saada katetta tilille koska pelkät kaasarit on 1500€ ja vanteet 2000€ ja siihen uudet renkaat. Saa paremman säädettävyyden ja vastaa kaasuun paremmin kuin noilla alipainekaasareilla ja tietenki 20-30hv lisää tehoa ja bensankulutusta vielä vähän lisää, pyörii tällä hetkellä siinä 6-8l välillä.:dead:
Hieno projekti kaikinpuolin. Onko suoraimut sama asia kuin suoraveto ? Ei mitään käsitystä eri kaasutintyypeistä sen paremmin.

Wikin mukaan tuo 230kg olisi märkäpaino orkkiksessa ? Melkoisen laihdutuskuurin olet joka tapauksessa onnistunut tekemään ja ilmeisen pienillä muutoksilla saanut lisää tehoa sen 15hp vai onko koneistettu tms. kikkailuja ?

Tuosta olisi ollut mielenkiintoista nähdä projektikuvia eri vaiheista.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Hieno projekti kaikinpuolin. Onko suoraimut sama asia kuin suoraveto ? Ei mitään käsitystä eri kaasutintyypeistä sen paremmin.

Wikin mukaan tuo 230kg olisi märkäpaino orkkiksessa ? Melkoisen laihdutuskuurin olet joka tapauksessa onnistunut tekemään ja ilmeisen pienillä muutoksilla saanut lisää tehoa sen 15hp vai onko koneistettu tms. kikkailuja ?

Tuosta olisi ollut mielenkiintoista nähdä projektikuvia eri vaiheista.
Suoraimu/suoraveto, sama asia :)

Voi olla märkäpainokin 230kg, riippuu lähteistä.

Vakiona tässä on siis 60hv MOOTTORISSA ja nyt 75hv takapyörällä, mikä on varmaan 85-90hv konetehoa. Tämä 790cc antaa huipputehon yläkierroksilla johtuen siitä että jyrkkä nokka ja nyt kun rajoitinta nostettu 1000rpm niin sieltä saa suurimman pikkitehon, seuraavan vuosimallin 865cc on loiva nokka mistä ei tehoa lisää saa ennen kuin vaihtaa nokan. Alakierroksilla tämä on aika hengetön, varsinki näillä kaasareilla ja tuo 2-1 putki vielä lisäsi sitä.

Kone on sisukaluiltaan vakio, mutta vakiona pakokaasun takaisinkierrätys ja vakio ilmanputsari kotelo rajoittaa jo 10-15hv.

100-110hv sellainen maksimi näille ennen kuin sisuskaluihin pitää koskea.

Yksi uusi takaiskari painaa 1,5kg vähemmän kuin vakio ja vakiossa pelkkä takalokari ym. painaa varmaan 10kg enemmän kuin tässä.:rofl:
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
884
Suoraimu/suoraveto, sama asia :)

Voi olla märkäpainokin 230kg, riippuu lähteistä.

Vakiona tässä on siis 60hv MOOTTORISSA ja nyt 75hv takapyörällä, mikä on varmaan 85-90hv konetehoa. Tämä 790cc antaa huipputehon yläkierroksilla johtuen siitä että jyrkkä nokka ja nyt kun rajoitinta nostettu 1000rpm niin sieltä saa suurimman pikkitehon, seuraavan vuosimallin 865cc on loiva nokka mistä ei tehoa lisää saa ennen kuin vaihtaa nokan. Alakierroksilla tämä on aika hengetön, varsinki näillä kaasareilla ja tuo 2-1 putki vielä lisäsi sitä.

Kone on sisukaluiltaan vakio, mutta vakiona pakokaasun takaisinkierrätys ja vakio ilmanputsari kotelo rajoittaa jo 10-15hv.

100-110hv sellainen maksimi näille ennen kuin sisuskaluihin pitää koskea.

Yksi uusi takaiskari painaa 1,5kg vähemmän kuin vakio ja vakiossa pelkkä takalokari ym. painaa varmaan 10kg enemmän kuin tässä.:rofl:
OK eli erittäin hyvä tehonnousu :D

Oletko vertaillut eri Trumpan malleja tehoalueen kannalta ? Itse arvostan "dieselmäisiä" mopoja käytännöllisyyden ja mukavuuden vuoksi. Eli vetää alhaalta ja tasaisesti. Kuulostaa vähän siltä, että tuollaista kaasarimallin Bonnea minun ei kannata katsella.

Vaihdatko vanteet painon vuoksi ja jos niin paljonko tulee säästöä (ja millaiset tulee tilalle) ?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 195
Viestejä
4 194 465
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom