Mopokuumetta

Perjantaina 30.3 starttasi tämä ajokausi. Lauantaina sain hieman ihmeellisiä katseita aikaan kun vedin supermotolla moottoritiellä :joy:
Suolapaskassa ei vaan meinaa löytyä mitään pitoja ja pari ekaa pykälää saattaa jauhaa tyhjää vaan vaikka tie näyttää kuivalta. Renkaat eivät kyllä ole mitenkään kylmiin oloihin sopivat, muutenkin on saanut vielä melkoisen varovasti ajella.
 
A2-kortilliselle aloittelijalle pyöräehdotuksia? Kriteereinä luotettavuus ja suht pienet ylläpitokustannukset. Ei kustomeita, mielummin jotain "sporttisempaa". Budjetti ehdottomasti alle 2500e.
 
A2-kortilliselle aloittelijalle pyöräehdotuksia? Kriteereinä luotettavuus ja suht pienet ylläpitokustannukset. Ei kustomeita, mielummin jotain "sporttisempaa". Budjetti ehdottomasti alle 2500e.

Varmaan kattelisin Hondalta, tai Yamahalta jotain budjettiin sopivaa. Ovat luotettavaa ja edullista ylläpidettävää ne.
 
@Paulie Minkä verran kokemusta kaksipyöräisistä? Vähänkään kokemusta omaavalle suosittelisin ehkä just CBR600F tai GSX600F, muutamia 500cc kawasakeja yms näytti nettimotossa myös olevan. Harmi että kaikki kilvelliset yli 125 endurot/smotot on hinnoissaan, sellanen voisi olla mukava peli myös.
 
A2-kortilliselle aloittelijalle pyöräehdotuksia? Kriteereinä luotettavuus ja suht pienet ylläpitokustannukset. Ei kustomeita, mielummin jotain "sporttisempaa". Budjetti ehdottomasti alle 2500e.
Itse ostin ekaksi täystehoiseksi pyöräksi 600cc kawasakin. 112hv zx6r. Pyörä on ainakin toiminut ihan hyvin. Samoin jonkun sporttisen suuntaisen halusin ja että olisi riittävästi tehoa. Varmaan ihan sopiva ostos, jos ajelee kumminkin maltilla? Enkä ole edes 1000cc pyörää niin kaivannut, koska kiihtyy ihan riittävän nopeasti itselle. Lisäksi nopesutta saa kelattua aivan liikaa, eli joku vaikka supermoto voisi olla ihan kiva kokeilu?
 
A2-kortilliselle aloittelijalle pyöräehdotuksia? Kriteereinä luotettavuus ja suht pienet ylläpitokustannukset. Ei kustomeita, mielummin jotain "sporttisempaa". Budjetti ehdottomasti alle 2500e.
KTM LC4, mieluiten 2003 vuosimallista eteenpäin jos sattuu sopiva löytymään.
 
Itse ostin ekaksi täystehoiseksi pyöräksi 600cc kawasakin. 112hv zx6r. Pyörä on ainakin toiminut ihan hyvin. Samoin jonkun sporttisen suuntaisen halusin ja että olisi riittävästi tehoa. Varmaan ihan sopiva ostos, jos ajelee kumminkin maltilla? Enkä ole edes 1000cc pyörää niin kaivannut, koska kiihtyy ihan riittävän nopeasti itselle. Lisäksi nopesutta saa kelattua aivan liikaa, eli joku vaikka supermoto voisi olla ihan kiva kokeilu?

Ei mene kawa A2 luokkaan vaikka kuristaa.

Honda hornet 600 -1999 malli vielä menee kuristettuna A2 luokkaan ja täydellä kortilla sitten riittää paukkuja paremmin kun noissa 500cc pyörissä.
 
Kaiken järjen mukaan Harlikkaa saisi ajaa traktorikortilla.

Kerros lisää? HD on aika paljon muuttunut siitä mitä se oli 20v sitten...

Näin mitä tuolla kaverin 1600cc tullut ajettua niin on kyllä yllättävän mukava pyörä, maantiellä omiaan, kaupungissa vähän raskas joskin matala painopiste helpottaa. Tehoa löytyy kiitettävästi niin että takarengas savuaa ja keula nousee ilmaan jos haluaa.

ja ne äänet kun 1600 hakkaa rajotinta vasten avaralla putkella ja takarengasta vituttaa!:drool:
 
Kerros lisää? HD on aika paljon muuttunut siitä mitä se oli 20v sitten...

Näin mitä tuolla kaverin 1600cc tullut ajettua niin on kyllä yllättävän mukava pyörä, maantiellä omiaan, kaupungissa vähän raskas joskin matala painopiste helpottaa. Tehoa löytyy kiitettävästi niin että takarengas savuaa ja keula nousee ilmaan jos haluaa.

ja ne äänet kun 1600 hakkaa rajotinta vasten avaralla putkella ja takarengasta vituttaa!:drool:

Vituttaa tuo muitakin kun takarengasta :cigar2:
 
Vituttaa tuo muitakin kun takarengasta :cigar2:

No mikäs siinä vituttaa? Kyllä mä sen ymmärrän että jos yöllä talojen lähellä vedetään kaasu auki kun jengi yrittää nukkua, mutta enemmän noi mopopojat sitä harrastaa kun prätkäkuskit.

Matala ääni sitäpaitsi ei ole edes niin paha kun se moposta lähtevä kimeä ja korkea pärinä, eikä tuo HD edes pidä pahaa ääntä normi ajossa.
 
No mikäs siinä vituttaa? Kyllä mä sen ymmärrän että jos yöllä talojen lähellä vedetään kaasu auki kun jengi yrittää nukkua, mutta enemmän noi mopopojat sitä harrastaa kun prätkäkuskit.

Matala ääni sitäpaitsi ei ole edes niin paha kun se moposta lähtevä kimeä ja korkea pärinä, eikä tuo HD edes pidä pahaa ääntä normi ajossa.

Täällä päin vain juuri porukka revittelee asuintalojen lähellä ja vieläpä yöllä, ei tuo muuten.
 
Siirty mopon vakuutukset pohjolaan, ovat uusineet hinnoittelua, mitä vuos sitten katsoin niin hinta oli jotain 550€.
Nyt uudella hinnoittelulla alle 200€. Mopo on Kawasaki Gpz500s. Aikasemmin oli IF:llä, n.300€
Prkl kun pääsis jo ajamaan.
 
Ei ole mopokuume vielä iskeny (voisiko johtua siitä että tallin oven edessä on 4m syvä ja 1m korkea tiiviiksi pakkautunut lumi edessä)
mutta juutuupi videoita pyörällä kolaroimisesta on tullu imuteltua ohjastajalle takaraivossa. Etenkin Anette Carriorin onnettomuus, joka vei naisen hengen.
 
Mp-kolareista...Joku noita suomalaisia mp-onnettomuuksia joskus tilastoi. Muistaakseni siihen aikaan jakauma oli suurin piirtein se, että kolmannes oli näitä "kkkk"-tapauksia, eli kokematon, kännissä, kypärättä, kovaa eli ihan itsarikamaa. Toinen kolmannes oli hirviä tai muita ennakoimattomia juttuja. Kolmannes oli opettavaisia juttuja.
Kokemattoman kuskin tyypillinen on se, ettei kantti kestä kantata vaikka pito pyörässä piisaisi.

Moottoriradalla ei moni ole hengestään päässyt ja siellä harjoittelua voi vain suositella.
 
Tällä viikolla käynnistellyt ja käytellyt jo aika monta tallin ja katoksen päristintä mutta eipä tuonne kelirikkoon ole uskaltanut vielä lähteä kuin yhdellä missä renkaat toimivat.
Vähän on semmoinen kärsimätön olo...
 
Mp-kolareista...Joku noita suomalaisia mp-onnettomuuksia joskus tilastoi. Muistaakseni siihen aikaan jakauma oli suurin piirtein se, että kolmannes oli näitä "kkkk"-tapauksia, eli kokematon, kännissä, kypärättä, kovaa eli ihan itsarikamaa. Toinen kolmannes oli hirviä tai muita ennakoimattomia juttuja. Kolmannes oli opettavaisia juttuja.
Kokemattoman kuskin tyypillinen on se, ettei kantti kestä kantata vaikka pito pyörässä piisaisi.

Moottoriradalla ei moni ole hengestään päässyt ja siellä harjoittelua voi vain suositella.
Ajotaitoa ei ole tarpeeksi ja vauhtia liikaa ja sitten kun tulee se äkkiseltään tilanne, tehdään vääriä korjauksia ja sit lähti.

Olen nähnyt kymmeniä kaatumisia kun prätkä lähtee sladiin niin lyödään paniikissa kytkin pohjaan. Se alle sekuntti ja kuski läks!

Tai kun kantataan ja joku ottaa kiinni maahan niin ponkastaan pyörä pystyyn ja sit meni mutka pitkäksi.
 
Itselläni on käynyt muutama onnettomuus nuorempana ja ne meni kokemattomuuden piikkiin :D

Ei kestänyt kantti mutkassa jossa oli hiekkaa ja päädyin pöpelikköön. Toisella kerralla auto jarrutti edessä kun oli tasa-arvoinen risteys, josta en itse ollut tietoinen. Pelästyin -> vedin kytkimen pohjaan (ei moottorijarrutusta) -> etujarru pohjaan -> takapää nousi -> jarrusta irti -> tömähdin auton perään.
Huh.. tuolloinkin kun olisi vain tajunnut jarruttaa normaalisti ja olla koskematta siihen kytkimeen niin hyvin olisi mennyt :( Onneksi molemmissa tapauksissa ei juuri syntynyt mitään isompia haavereita.

PS. Ens viikolla pyörä tulille (Y) ;)
 
Kausi 2018 avattu, hyvältähän tuo taas maistui puolen vuoden tauon jälkeen. :kahvi:
Pari muutakin mopoilijaa näkyi liikenteessä, kesän merkkejä. :kippis:

2018-04-08 17.02.30.jpg
 
Matala ääni sitäpaitsi ei ole edes niin paha kun se moposta lähtevä kimeä ja korkea pärinä, eikä tuo HD edes pidä pahaa ääntä normi ajossa.
HD:n äänet just aivan /c:stä.. Naurettavaa se niitten 'kiihdyttely', mitään ei tapahdu mutta mekkala on kamala. Mietippä sitä.
 
Pikkaisen on vielä liian kylmä ja hiekkainen (paskainen) keli. Kuumetta lisää tiellä näkyvät motoristit..
 
HD:n äänet just aivan /c:stä.. Naurettavaa se niitten 'kiihdyttely', mitään ei tapahdu mutta mekkala on kamala. Mietippä sitä.
Sun käsitys on sieltä 80-luvulta, ei se mitään, niin se oli mullakin kunnes koitin tuollaista 2010 vehjettä, on kyllä tullut valovuoden tekniikassa eteenpäin.

Ylihinnoiteltuja noi on ja varaosat maksaa miljoonia verrattuna mun brittipyörään.
 
No ne 2010-luvun vehkeet onkin hiljaisia. Eniten ääntähän lähtee vanhoista rakennetuista harrikoista, joihin lainkin mukaan saa laittaa suorat putket.

Sitten kun ne möykkää, niin ihmiset osaa vaatia lisää melurajoituksia, joita sitten säädetään uusille pyörille joihin sitten kaikki menee ostamaan mökäputket koska alkuperäisistä ei kuulu mitään kyllä noi harrikat tyhjäkäynnillä kuulostaa kivalta mutta kun kaasuttaa keskustassa niin lätkytys särkee korvia.
Sun käsitys on sieltä 80-luvulta, ei se mitään, niin se oli mullakin kunnes koitin tuollaista 2010 vehjettä, on kyllä tullut valovuoden tekniikassa eteenpäin.

Ylihinnoiteltuja noi on ja varaosat maksaa miljoonia verrattuna mun brittipyörään.
 
Vielä en ole kuin starttaillut pyörää kun kotitie on aivan peilijäässä. Katsotaan jos tällä viikolla tuo sulaisi puhtaaksi niin pääsisi kevään ensimmäiset ottamaan.
 
Miksei oo mopoilu oikeen kiinnostanu?

Pitäskö vaihtaa jo mopoa ?:)

Nykynen on jo 5v ollu. Nyt voisi jonku järeemmän huollon tehdä sille, ehkä sitten voisi ensi vuonna katella vaihtoa.
 
Lauantaina aloitin oman kauden 50 km lenkillä ja moni muukin moottoripyöräilijä oli liikkeellä.
Tällä viikolla tohtii ehkä tuoda pyörän talvisäilytyspaikasta pihalle parkkiin niin pääsee hieman helpommin ajelulle jos siltä tuntuu.
 
Sun käsitys on sieltä 80-luvulta, ei se mitään, niin se oli mullakin kunnes koitin tuollaista 2010 vehjettä, on kyllä tullut valovuoden tekniikassa eteenpäin.

Ylihinnoiteltuja noi on ja varaosat maksaa miljoonia verrattuna mun brittipyörään.
Joo ne vanhat harrikat suoralla putkella on mitä tarkoitin. En osaa uusista sanoa mitään, mutten välitäkkään.
 
Lunta ja sohjoa vielä liikaa:(:(

Tänään ajoin pyörän verstaalle huoltoa varten ja ei oo varmaan koskaan pelottanu enempää :D Pelkästään pihalta pois pääsy oli työn ja tuskan takana kun perä lähti minne milloinkin.
Isot tiet oli sentään rutikuivat :) Eiköhän ensi viikosta ala oleen jo melko "seiffiä" <3
 
Miksei oo mopoilu oikeen kiinnostanu?

Pitäskö vaihtaa jo mopoa ?:)

Nykynen on jo 5v ollu. Nyt voisi jonku järeemmän huollon tehdä sille, ehkä sitten voisi ensi vuonna katella vaihtoa.

Vaihdat tyyliä.
Itsellä alkoi aina samojen asfalttiteiden sahaaminen tympiä, vaihto hieman paremmin soralle sopivaan mopoon auttoi kummasti kun mielenkiintoisia teitä avautui roppakaupalla.
 
Vaihdat tyyliä.
Itsellä alkoi aina samojen asfalttiteiden sahaaminen tympiä, vaihto hieman paremmin soralle sopivaan mopoon auttoi kummasti kun mielenkiintoisia teitä avautui roppakaupalla.
Sellanen mulla on tässä vähän ollutkin. Mutta ehkä jos parempi sellanen niin voisi olla mukavampaa :)
 
Pohdiskeltiin tässä, että mitähän sanomista voisi virkavallalla olla seuraavanlaisesta skenaariosta ja mitkä olisivat seuraamukset?

Kuski on ennen vuotta -85 syntynyt mopovespailija (tai kiinamopoilija), joka ei omaa mitään korttia. Saa siis ajaa laillisesti vain mopoa.

Kauppakassin virittämisestä jäi kuitenkin sattumalta kiinni ja sai maksettavakseen sakot ja ns. kevariveron. Suurimman harmin aiheutti kuitenkin mopon uudelleenkatsastus mopoksi, pitihän sylinteriä ja kaasaria taas vaihtaa ja variaattoria säätää yms.

Markkinoilla on kuitenkin käytännössä vastaavan näköisiä 125cc vespoja (tai kiinaskootterikevareita), mistä on käytännössä maallikon ulkoapäin todeta mikä malli on kyseessä. Ainakin jos on paljon 50-tarroja. Sama koskee myös virkavaltaa pl. mp-poliisit.

Tarve ja halu on kuitenkin pysyä paremmin liikenteen perässä. Mitäpä jos ostaisi tuollaisen piikkisen vespan ja siirtäisi siihen rekisterikilven ja mahdollisen tyyppinumeron tarran (tarra yleensä näkyvillä, stanssaus piilossa katteiden alla mallista riippuen) moposta? Halutessaan voisi vielä rajoittaa nopeuden prikalla sinne reilu 65km/h korville.

Jos käry kävisi niin voisi ajella vain sen vakiomopon katsatukseen hyvillä mielin hakemaan kilven takaisin.

Molemmat vehkeet olisivat kuitenkin liikennevakuutettuja koko ajan. Näin ollen käryn käydessä tai virkavallan jotain feelua epäillessä ei ainakaan siitä jäisi kiinni. Puhumattakaan kolaritilanteista.

Tässä skenaariossa ei ajeta sitä korttia. Sovitaan vaikka, että se on pidemmän aikaa hyllyllä, niin ei tarvitse tuoda sitä tähän myllyyn ollenkaan.
 
Käyt ostamassa kunnon mopon vespan tilalle ja ajat sen A-kortin mukisematta. :confused:
Kuten jo aiemmin ilmoitin, se ei ole mahdollista tässä tilanteessa. On se nyt kumma, ettei viestejä joko viitsitä lukea kokonaan tai aina jauhetaan vierestä.
 
Ei mene kawa A2 luokkaan vaikka kuristaa.

Honda hornet 600 -1999 malli vielä menee kuristettuna A2 luokkaan ja täydellä kortilla sitten riittää paukkuja paremmin kun noissa 500cc pyörissä.

Ei voi muuta kuin suositella kyseistä pyörää. Keula, takajarru vakiona vähän niin ja näin mutta ensipyöräksi mainio peli.
 
Hornet on kyllä hauska laite ja lisäksi helppo huoltaa kun ei ole katteita tiellä ja runkokin aika hyvin piilossa. Tuli -02 kusiaisella ajeltua pari vuotta eikä kyllä pahemmin moitittavaa löydy ekaksi peruspyöräksi. Kaupunkiveivailuun loistava vekotin, jos pidempää matkaa ajelee niin sitten kannattaa miettiä jotain puolikatettua esim. SV650
 
Hornet on kyllä hauska laite ja lisäksi helppo huoltaa kun ei ole katteita tiellä ja runkokin aika hyvin piilossa. Tuli -02 kusiaisella ajeltua pari vuotta eikä kyllä pahemmin moitittavaa löydy ekaksi peruspyöräksi. Kaupunkiveivailuun loistava vekotin, jos pidempää matkaa ajelee niin sitten kannattaa miettiä jotain puolikatettua esim. SV650

Kyllä, 200km suuntaansa on aika maksimit mitä jaksaa parilla tauolla ajella ja takajarru on aika tuhnu. Tuohon ilmeisesti auttaisi teräspunosletkut jonkun verran. Kaupungissa tuolla on mukava ajella kun kone (-99) vääntää alaalta asti, tyhjäkäynniltä lähtee tutisematta liikkeelle.
 
Pohdiskeltiin tässä, että mitähän sanomista voisi virkavallalla olla seuraavanlaisesta skenaariosta ja mitkä olisivat seuraamukset?

Kuski on ennen vuotta -85 syntynyt mopovespailija (tai kiinamopoilija), joka ei omaa mitään korttia. Saa siis ajaa laillisesti vain mopoa.

Kauppakassin virittämisestä jäi kuitenkin sattumalta kiinni ja sai maksettavakseen sakot ja ns. kevariveron. Suurimman harmin aiheutti kuitenkin mopon uudelleenkatsastus mopoksi, pitihän sylinteriä ja kaasaria taas vaihtaa ja variaattoria säätää yms.

Markkinoilla on kuitenkin käytännössä vastaavan näköisiä 125cc vespoja (tai kiinaskootterikevareita), mistä on käytännössä maallikon ulkoapäin todeta mikä malli on kyseessä. Ainakin jos on paljon 50-tarroja. Sama koskee myös virkavaltaa pl. mp-poliisit.

Tarve ja halu on kuitenkin pysyä paremmin liikenteen perässä. Mitäpä jos ostaisi tuollaisen piikkisen vespan ja siirtäisi siihen rekisterikilven ja mahdollisen tyyppinumeron tarran (tarra yleensä näkyvillä, stanssaus piilossa katteiden alla mallista riippuen) moposta? Halutessaan voisi vielä rajoittaa nopeuden prikalla sinne reilu 65km/h korville.

Jos käry kävisi niin voisi ajella vain sen vakiomopon katsatukseen hyvillä mielin hakemaan kilven takaisin.

Molemmat vehkeet olisivat kuitenkin liikennevakuutettuja koko ajan. Näin ollen käryn käydessä tai virkavallan jotain feelua epäillessä ei ainakaan siitä jäisi kiinni. Puhumattakaan kolaritilanteista.

Tässä skenaariossa ei ajeta sitä korttia. Sovitaan vaikka, että se on pidemmän aikaa hyllyllä, niin ei tarvitse tuoda sitä tähän myllyyn ollenkaan.

Täällä ei varmaan laittomuuksia sovi neuvoa mutta annat sen kevarin/MP:n olla sellaisenaan ja ajat kortitta. Kiinni jäädessäsi sakot tulee vain kortitta ajosta eikä skootterille tartte tehdä mitään. On myös todella harvinaista että korttia kysellään jos ajelet siististi muun liikenteen mukana.

Tietty jos tarkotus on perseillä sudittelemalla paskarinkiä Siwan pihalla ja kännissä kuskataan kavereita ilman kypärää niin varmaan melko sama mitä kikkailet kiinni jäät kuitenkin.
 
Hornet on kyllä hauska laite ja lisäksi helppo huoltaa kun ei ole katteita tiellä ja runkokin aika hyvin piilossa. Tuli -02 kusiaisella ajeltua pari vuotta eikä kyllä pahemmin moitittavaa löydy ekaksi peruspyöräksi. Kaupunkiveivailuun loistava vekotin, jos pidempää matkaa ajelee niin sitten kannattaa miettiä jotain puolikatettua esim. SV650

Hornettia en ole ajanut mutta naku ja varttikatteellisella banditteilla paljonkin. Tosiaan jos ajelee lähinnä alle 100 kmh teillä niin naku melkein parempi vaihtoehto. 100 kmh jälkeen tuo kate vähän helpottaa painetta rinnassa mutta saattaa kuskista riippuen lisätä huminaa potassa. Sateelta tietty suojaa myös hieman.
 
Huh huh kun olisi mopokuumetta. Alkanut näkyä nyt mopoja liikenteessä. 13vuotta sitten viimeksi ajanut kevarilla niin pitäs eka isompi pyörä ostaa tälle kaudelle. Olisiko mitään suositella ekaksi isommaksi pyöräksi jos budjekti oisi vaikka semmosen 3000€ luokkaa? Miettinyt jotain 600cc kyykkyä, tietäs vain mikä olisi järkevin tuolla rahalla..
 
Huh huh kun olisi mopokuumetta. Alkanut näkyä nyt mopoja liikenteessä. 13vuotta sitten viimeksi ajanut kevarilla niin pitäs eka isompi pyörä ostaa tälle kaudelle. Olisiko mitään suositella ekaksi isommaksi pyöräksi jos budjekti oisi vaikka semmosen 3000€ luokkaa? Miettinyt jotain 600cc kyykkyä, tietäs vain mikä olisi järkevin tuolla rahalla..
Tuossa sivun ylälaidassa viestit nro 659-663, noista kannattaa aloittaa katseleminen :tup:
 
Huh huh kun olisi mopokuumetta. Alkanut näkyä nyt mopoja liikenteessä. 13vuotta sitten viimeksi ajanut kevarilla niin pitäs eka isompi pyörä ostaa tälle kaudelle. Olisiko mitään suositella ekaksi isommaksi pyöräksi jos budjekti oisi vaikka semmosen 3000€ luokkaa? Miettinyt jotain 600cc kyykkyä, tietäs vain mikä olisi järkevin tuolla rahalla..

Mikä tahansa japsi jossa vaihteisto pelaa moitteetta on mielestäni aika varma valinta. Kusiaisten koneillakin ajaa satkun helposti jos se on asiallisesti huollettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 957
Viestejä
4 754 617
Jäsenet
77 403
Uusin jäsen
nirazz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom