Mopokuumetta

Taikaorava

Virallinen varajäsen
Platinum-jäsen
Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
197
Kaveriporukan kanssa viikonlopun yli ajelemassa ja sopivasti etelästä talven ensimmäinen myrsky toi mukanaan aika vilpoisen kelin.
Kylmä ei tosin vaivannut, lähes koko lauantai meni 4x4 reiteillä tai erämaassa.




 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Moikka! Nyt kuume johti siihen että eilen ostin Kawasaki Z800:n vuosimallia 2013.

Sen kylkiäiseksi ostin Shoei -kypärän, Revitin nahkatakin ja Falcon kengät.
Kypärään ostin lisäksi UV-tummentuvan visiirin, eli jos paistaa oikein kirkkaasti, se vähän tummenee itsessään. Tämä mielestäni kuulosti fiksulta. Onko teillä kokemuksia?

Tällä hetkellä kilpailutan vakuutuksia ja valmistaudun huomiseen A-teoriakokeeseen :)
 

Mustaherukka

GSX-R 600cc :(
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
58
Moikka! Nyt kuume johti siihen että eilen ostin Kawasaki Z800:n vuosimallia 2013.

Sen kylkiäiseksi ostin Shoei -kypärän, Revitin nahkatakin ja Falcon kengät.
Kypärään ostin lisäksi UV-tummentuvan visiirin, eli jos paistaa oikein kirkkaasti, se vähän tummenee itsessään. Tämä mielestäni kuulosti fiksulta. Onko teillä kokemuksia?

Tällä hetkellä kilpailutan vakuutuksia ja valmistaudun huomiseen A-teoriakokeeseen :)
Onnea vaan uudesta pyörästä. Mitä varusteisiin tulee, niin pidä mielessä että polvet, reidet, lantio ja persaus on kovilla miten sitten ikinä joskus kaadutkaan. Toivotaan toki ettet kaadu. ;)
Vakuutukset maksaa aina ja tulee maksamaan kunnes sinulla alkaa hiukset harmaantumaan.. Koska olemme riski-ikäisiä nuoria joilla silmät ja refleksit vielä pelaa. :D

Visiiristä en osaa sanoa, mutta itsekin joskus ajaessa aurinkoa vasten hartaasti toivonut yhden omistavani. :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
58
Puuh. Tuli pyörä ostettua jo tammikuussa, mutta kortin saaminen ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Kaverin piti opettaa, mutta unohti muistuttaa, että kortti oli ollut kuivumassa pyörällä hurjastelun takia, niin ei lupaa sitten heltinyt opettamiseen. Ei kun autokouluun. Opettaja järjesti kiitettävästi pakolliset ajot 1,5 viikossa, mutta tuli ryssittyä inssin ajokokeessa (tuli liityttyä motarin vieressä olevalle bussikaistalle ilman että selkeästi käänsin päätä ja tarkastin bussikaistan) joten uusinta yritystä odottaessa, joka järjestyi 3 viikon päähän... puuh, eihän tässä ois kelejäkään...
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Puuh. Tuli pyörä ostettua jo tammikuussa, mutta kortin saaminen ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Kaverin piti opettaa, mutta unohti muistuttaa, että kortti oli ollut kuivumassa pyörällä hurjastelun takia, niin ei lupaa sitten heltinyt opettamiseen. Ei kun autokouluun. Opettaja järjesti kiitettävästi pakolliset ajot 1,5 viikossa, mutta tuli ryssittyä inssin ajokokeessa (tuli liityttyä motarin vieressä olevalle bussikaistalle ilman että selkeästi käänsin päätä ja tarkastin bussikaistan) joten uusinta yritystä odottaessa, joka järjestyi 3 viikon päähän... puuh, eihän tässä ois kelejäkään...
Hehe, sama vika. Hieman ottaa päähän nämä kesän odotusajat noihin kokeisiin. Nimimerkillä kolme viikkoa pelkästään teoriakokeeseen odotellut, sen jälkeen varataan ajot jonka jälkeen käsittelykoe 3 viikon varausajalla. Tämän jälkeen varaillaan ajokoetta jossa kuulemma kanssa kova jono. Pieni haave että ennen juhannusta pääsisi ajelemaan mutta taitaa olla turhaa ja todennäköisesti heinäkuun puolessavälissä saan laillisesti ajaa moottoripyörällä.
 

senefisti

Super Genius
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
216
Moikka! Nyt kuume johti siihen että eilen ostin Kawasaki Z800:n vuosimallia 2013.

Sen kylkiäiseksi ostin Shoei -kypärän, Revitin nahkatakin ja Falcon kengät.
Kypärään ostin lisäksi UV-tummentuvan visiirin, eli jos paistaa oikein kirkkaasti, se vähän tummenee itsessään. Tämä mielestäni kuulosti fiksulta. Onko teillä kokemuksia?

Tällä hetkellä kilpailutan vakuutuksia ja valmistaudun huomiseen A-teoriakokeeseen :)
Onnea pärrästä. Pinlock kalvona mulla on ollut vuosia tuommoinen itsestään tummeneva ja on kyllä hyvä sekä toimiva varuste se.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
58
Hehe, sama vika. Hieman ottaa päähän nämä kesän odotusajat noihin kokeisiin. Nimimerkillä kolme viikkoa pelkästään teoriakokeeseen odotellut, sen jälkeen varataan ajot jonka jälkeen käsittelykoe 3 viikon varausajalla. Tämän jälkeen varaillaan ajokoetta jossa kuulemma kanssa kova jono. Pieni haave että ennen juhannusta pääsisi ajelemaan mutta taitaa olla turhaa ja todennäköisesti heinäkuun puolessavälissä saan laillisesti ajaa moottoripyörällä.
Njoo, opetusluvan takia mulla oli ajatuksena päästä ajamaan jo huhtikuun puolella. Nyt kuk tuli itse möhlättyä tää toukokuukin niin ketutus on sitä luokkaa, ettei viitsi edes ajatella koko asiaa..
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Teoria meni tänään läpi, opettajalta sain ensimmäiset ajotunnit muutaman viikon päähän ja käsittelykokeen juhannuksen tienoille, eli tästä voisi veikata ajokokeen olevan heinäkuussa. Kurssin aloitin huhtikuun lopussa. Vähän jopa tekisi mieli pistää pillit pussiin sillä tämä ajokausi jo liian pitkällä ennen kuin pääsee luvallisesti ajamaan. Tuntuu hieman Neuvostoliitolta. Pitää vähän miettiä mitä asian kanssa tekisi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 330
Teoria meni tänään läpi, opettajalta sain ensimmäiset ajotunnit muutaman viikon päähän ja käsittelykokeen juhannuksen tienoille, eli tästä voisi veikata ajokokeen olevan heinäkuussa. Kurssin aloitin huhtikuun lopussa. Vähän jopa tekisi mieli pistää pillit pussiin sillä tämä ajokausi jo liian pitkällä ennen kuin pääsee luvallisesti ajamaan. Tuntuu hieman Neuvostoliitolta. Pitää vähän miettiä mitä asian kanssa tekisi
Varmaankin helpottaa ajamista ensi ja sitä seuraavina kesinä jos nyt jaksat hoitaa homman valmiiksi. :)

Tämä kesä on kyllä ollut harvinaista herkkua, alkoi täysillä ja heti, saa nähdä kauanko kestää? :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
58
Teoria meni tänään läpi, opettajalta sain ensimmäiset ajotunnit muutaman viikon päähän ja käsittelykokeen juhannuksen tienoille, eli tästä voisi veikata ajokokeen olevan heinäkuussa. Kurssin aloitin huhtikuun lopussa. Vähän jopa tekisi mieli pistää pillit pussiin sillä tämä ajokausi jo liian pitkällä ennen kuin pääsee luvallisesti ajamaan. Tuntuu hieman Neuvostoliitolta. Pitää vähän miettiä mitä asian kanssa tekisi
Mä ainakin sain pääkaupunkiseudulla ajokokeen alkamaan heti käsittelykokeen perään, joten samalla iskulla oli mahdollisuus tehdä molemmat.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
125
Mites, onko kenelläkään kokemusta noista pikakaasuista?
Tuossa omassa pötpöttimessä loppuu melkein ranteesta vara kun kaasua availee isoimmilleen ja pienemmällä liikkeellä jos sais asian hoidettua.

Jotain kittejä katselin ja sekin kävi mielessä saisiko jostain sporttisemmasta kawasta kaasuttelukahvan vaihdettua tuohon er6n.
Ei kai se vaadi muuta kuin että se rulla mitä pitkin vaijeri menee on isompi kuin nykyisessä jos muuten osat sopii paikalleen ja vaijereissa riittää vara niin ettei jää kanittamaan auki.

Edit; Jostain MP-purkaamolta tilasin R6:n kaasukahvan, katotaan saako sopimaan suosiolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
188
Enskuun 14.päivä on käsittelykoe ja ajokoe siihen perään. Kyllähän tuo jo tekis mieli päästä ajelemaan kun pyörä tuossa katoksessa seisoo :lol:

mopo.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Mites, onko kenelläkään kokemusta noista pikakaasuista?
Tuossa omassa pötpöttimessä loppuu melkein ranteesta vara kun kaasua availee isoimmilleen ja pienemmällä liikkeellä jos sais asian hoidettua.

Jotain kittejä katselin ja sekin kävi mielessä saisiko jostain sporttisemmasta kawasta kaasuttelukahvan vaihdettua tuohon er6n.
Ei kai se vaadi muuta kuin että se rulla mitä pitkin vaijeri menee on isompi kuin nykyisessä jos muuten osat sopii paikalleen ja vaijereissa riittää vara niin ettei jää kanittamaan auki.

Edit; Jostain MP-purkaamolta tilasin R6:n kaasukahvan, katotaan saako sopimaan suosiolla.
Aikalailla noin. Omaan bussiini vaihdoin R1:n kahvan. Hetki menee että siihen tottuu, mutta takasin en ole vaihtamassa. Eniten ehkä jännitti radalla kun mutkasta lähti. Keulakin keveni, eli valoista lähteminen täytyy myös opetella uudestaan.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Nopeasti tottuu pikakaasuun. Itellä kans r6r rulla mut sekin on liian pitkä mun makuun.

Tällä hetkellä pärrä kuume on niin kova ettei viitti enempää palikkaa tohon susukiin ostaa kun menee 90% todennäköisyydellä myyntiin.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Itsellä myös busaan vaihdettu rytkösen kahva ja tuohan oli ihan bolt on. Tuli juuri myös navi hommattua reissuja varten. Tänä kesänä olisi suunnitelmissa ahvenanmaan saariston kierto.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
757
Teoria meni tänään läpi, opettajalta sain ensimmäiset ajotunnit muutaman viikon päähän ja käsittelykokeen juhannuksen tienoille, eli tästä voisi veikata ajokokeen olevan heinäkuussa. Kurssin aloitin huhtikuun lopussa. Vähän jopa tekisi mieli pistää pillit pussiin sillä tämä ajokausi jo liian pitkällä ennen kuin pääsee luvallisesti ajamaan. Tuntuu hieman Neuvostoliitolta. Pitää vähän miettiä mitä asian kanssa tekisi
Eikö inssiä voi käydä ajamassa jossain toisessa kaupungissa?
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 544
Vähän jopa tekisi mieli pistää pillit pussiin sillä tämä ajokausi jo liian pitkällä ennen kuin pääsee luvallisesti ajamaan. Tuntuu hieman Neuvostoliitolta. Pitää vähän miettiä mitä asian kanssa tekisi
Ekat ajotunnit kun alkaa ja pääsee sarviin niin ääni muuttuu kellossa, nykyisin pystyy vielä syys-lokakuussakin ajelemaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
200km kerkesin alkukesästä ajella, kun Hyperin kytkin alkoi luistamaan.
Vihdoin iski motivaatio laitella uudet massalevyt ja kyllä tuo ajaminen maistuu taas :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Tännään kävin kaupassa niin eikös kotimatkalla pakanan davitSONNI tuli eteen kolmion takaa, onneksi japanin pyörässä ne jarrut toimii (ääni nousi yhdellä oktaavilla) kun taas amuriikan asshole pyörässä ei taida edes olla jarruja. :mad:

Kokenut motoristi varoo kaikkea. Risteyksissä tulee noudattaa varovaisuutta oli sitten autoilija tai pyöräilijä. Oikeassa oleminen ei auta, jos loukkaa itsensä pahasti. Omilla toimilla voi usein estää onnettomuudet tai lieventää niiden vaikutuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
125
R6 kaasuttelukahva tulla tupsahtikin jo tänään postiin. Aika plug & play tuo sopi paikalleen.
Nyt tarttis vaan keksiä sopiva vähän lyhyempi kaasuvaijeri.

Kahvan liike lyhyempi nyt kun alkaa vaijerista vetämään mutta sen verran eri muotoiset nuo kahvat että R6:n kahvalla vähän turhan holtittomasti tyhjää alussa vaikka säädöt ruuvattu tappiinsa.
 
Viimeksi muokattu:

Mönssi

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
111
Juuh elikkäs pyörän imusarjaa piti käyttää irti ja samalla piti valuttaa jäähdytysnesteet pois. Vanha neste on vihreää, mitähän nestettä sinne uskaltaa laittaa kun motonet myy enää sinivihreää litkua, jossa lukee että ei suositella uudemmille moottoreille? Onko parempi vaihtaa punaiseen nesteeseen? Akkuvettä olisi hyllyssä muutamaan huuhtelukertaan, että periaatteessa värin vaihto onnistuisi...

No joo, olen pitänyt pyörääni uudehkona, mutta onhan tuosta vuodesta 2005 jo jonkun verran aikaa.
 

Z50

hehe jöö
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
293
Juuh elikkäs pyörän imusarjaa piti käyttää irti ja samalla piti valuttaa jäähdytysnesteet pois. Vanha neste on vihreää, mitähän nestettä sinne uskaltaa laittaa kun motonet myy enää sinivihreää litkua, jossa lukee että ei suositella uudemmille moottoreille? Onko parempi vaihtaa punaiseen nesteeseen? Akkuvettä olisi hyllyssä muutamaan huuhtelukertaan, että periaatteessa värin vaihto onnistuisi...

No joo, olen pitänyt pyörääni uudehkona, mutta onhan tuosta vuodesta 2005 jo jonkun verran aikaa.
Jos siellä on alunperin vihreää nestettä niin silloin sinne laitetaan sitä vihreää. Sillä, että purkissa lukee "ei suositella uudemmille moottoreille" ei ole mitään merkitystä vain ainoastaan sillä, minkä värinen neste pyörään alunperin kuuluu. Motonetin sinivihreä käy aivan hyvin (sinistä ja vihreää nestettä voi sekoittaa ja kyseinen tuote varmaan joku sekoitus?), mutta kyllä sitä pelkkää vihreää nestettäkin saa kun menee johonkin muuhun kauppaan.
 

Larske

Maataistelija
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
358


Tommonen tuli haettua veljelle. Vähän erilainen piikkinen oli ajaa kuin mitä oma Yamahan WR aikoinaan. :D Vaikka tunteja on päälle 700, pyörä on mielestäni erittäin hyvässä kunnossa.

Sähköpatenttien kanssa sai ensimmäisen viikon vängätä: Virtalukon ja valojen toteutus järkyttävä. Takajarrusylinteristä katkaistu juuresta piuhat... Joten ei toimi jarruvalo kuin etujarrun kautta. Kaikki kuitenkin korjailtu.

Jouduttiin uusimaan myös jarrupalat, vetoakselin stefa ja takapyörän laakerit, stefat. Taka-akseliin oli joku keksinyt holkin tehdä vanhasta hylsystä leikkaamalla. Öljyä nokottaa kytkinpuolelta, johon laitettu tiivistemassaa tiivisteen sijasta. Täytyypi sekin vaihtaa. Myös hieman puolenkaasun säätöjen muutosta kaipailisi, joutuu ajaa joko matalilla tai korkeilla kierroksilla.

Mitä nyt pari tuntia oon ajellu, on kyllä laadukkaan olonen pyörä. Alusta on aivan toisesta maailmasta kuin WR:ssä. Aggressiivinen ajaa ja menohaluja löytyy. Kummi palaa ja keula nousoo. Nykyisillä välityksillä pääsee sen +130 km/h. Kyllä olisi piikkiaikana itellekki kelvannut... Rahaa vain tuskin olis paljoa jäljellä, kun itse ajelin kahdessa kesässä miltei 12tkm.

Eipä tuossa kai noiden pikkujuttujen korjaamisen jälkee mitään vikaa ole. Rahahan tuolle kelpaa, mutta on se mielestäni sen arvoista, varsinkaan jos ei turhia ajele. Miinusta ehkä myös tuosta aggressiivisuudesta, ei oikein voi tasakaasulla sunnuntaiajella (eikä kuulukkaan) kuten WR:llä. Mutta eipä sitä mulle ostettu.
 

Hammu

Rauchbegrenzungskennfeld
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
Itsellä on joku outo fiksaatio supermotoihin ja varsinkin enskoista muutettuihin sellaisiin, ja ehdottomasti yksi näteimmistä piikeistä on juuri vanhanmallin kotka. Hieno pyörä kaikenkaikkiaan :kippis:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
504
Itsellä on joku outo fiksaatio supermotoihin ja varsinkin enskoista muutettuihin sellaisiin, ja ehdottomasti yksi näteimmistä piikeistä on juuri vanhanmallin kotka. Hieno pyörä kaikenkaikkiaan :kippis:
Mukavahan noilla on kikkailla :comp:
 

Mönssi

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
111
Jos siellä on alunperin vihreää nestettä niin silloin sinne laitetaan sitä vihreää. Sillä, että purkissa lukee "ei suositella uudemmille moottoreille" ei ole mitään merkitystä vain ainoastaan sillä, minkä värinen neste pyörään alunperin kuuluu. Motonetin sinivihreä käy aivan hyvin (sinistä ja vihreää nestettä voi sekoittaa ja kyseinen tuote varmaan joku sekoitus?), mutta kyllä sitä pelkkää vihreää nestettäkin saa kun menee johonkin muuhun kauppaan.
Alan liikkeestä hain vihreää jäähdytysnestettä jossa on mopon kuva kyljessä niin ainakin toimii.

Ihan vielä ei tullut valmista. Vielä pitää hakea katkenneen pultin tilalle ehyt sekä vähän tarkempi momenttiavain :vihellys:
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Millasia kameroita io-tekkiläisillä on motskareissa?
Tekeekö tollasella lasten kameralla mittää?
Kun ei oikein ikinä jaksa 4k gopro kameraa laittaa kulta/kukka kaupassa käynteihin ja just sillo aina tapahtuu kun ei ole kameraa mukana.
Mulla on gopro ollut kiinni. Tosin en kaupassa käy mopolla mut muuten joutuu irrottamaan ja vaihtaa korttia / akkua niin ei mielestäni paha rasti.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Huvittaa kun tuli ensimmäinen vakuutuslasku 5 päivää vakuutuksen ottamisen jälkeen. Kyllä täällä Suomessa laskuttaa osataan, mutta alta armias jos ajolupa pitää saada :)
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
446
Huvittaa kun tuli ensimmäinen vakuutuslasku 5 päivää vakuutuksen ottamisen jälkeen. Kyllä täällä Suomessa laskuttaa osataan, mutta alta armias jos ajolupa pitää saada :)
Miten on mahdollista että sulla kestänyt noinkin kauan saada teoriakokeeseen varauksen ja vielä käsittelykokeeseen 3 viikon varauksella?
Itsellä meni noin 5pv teoriakokeeseen, ja käsittelykin varattiin heti ennenkun yksikään ajotunti oli varattu. Tämä siis pk-seudulla.
Ja teoriakokeen ja inssin välillä olisi ollut 1viikko, mutta jouduin henkilökohtaisista syistä siirtämään 2 viikkoa eteenpäin inssin ja ajot.
 
Viimeksi muokattu:

vasu

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
225
Itse ajelen Jyväskylässä korttia. Teoriakokeeseen oli noin viikon jonot. Teoriakokeen jälkeen varasin heri käsittelykokeen + inssin ja lähin mahdollinen oli kahden viikon päähän.
Trafi/Ajovarma pitää täällä päin kokeita vain maanantaisin ja keskiviikkoisin. Toivottavasti menee ensimmäisellä läpi, muuten ei taida saada korttia ennen lomia :btooth:
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Miten on mahdollista että sulla kestänyt noinkin kauan saada teoriakokeeseen varauksen ja vielä käsittelykokeeseen 3 viikon varauksella?
Itsellä meni noin 5pv teoriakokeeseen, ja käsittelykin varattiin heti ennenkun yksikään ajotunti oli varattu. Tämä siis pk-seudulla.
Ja teoriakokeen ja inssin välillä olisi ollut 1viikko, mutta jouduin henkilökohtaisista syistä siirtämään 2 viikkoa eteenpäin inssin ja ajot.
Älä muuta sano. Kaikkeni olen yrittänyt. Täällä pk-seudulla tuntuu olevan nyt tosi kova ruuhka.

Trafin mukaan ajotunteja ei voi varata edes ennen kuin teoriakoe on suoritettu. Ensimmäisen ajotunnin perusteella ajo-opettaja sitten varailee käsittelykokeen ja ensimmäinen sellainen mihin mahtuu on juhannuksen aikoihin.
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
446
Älä muuta sano. Kaikkeni olen yrittänyt. Täällä pk-seudulla tuntuu olevan nyt tosi kova ruuhka.

Trafin mukaan ajotunteja ei voi varata edes ennen kuin teoriakoe on suoritettu. Ensimmäisen ajotunnin perusteella ajo-opettaja sitten varailee käsittelykokeen ja ensimmäinen sellainen mihin mahtuu on juhannuksen aikoihin.
Ennen teoriakoetta ei pystynyt, mutta sain itse varattua käsittelyn tosiaan ennen ensimmäistä suoritettua ajotuntia.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Ennen teoriakoetta ei pystynyt, mutta sain itse varattua käsittelyn tosiaan ennen ensimmäistä suoritettua ajotuntia.
Tämä varmaan totta että sen käsittelyn varmaan saisi itse varattua. Tähän tuli autokoululta pyyntö että ei kuitenkaan itse varattaisi vaan opettaja tekee sen katsottuaan ensimmäisellä tunnilla suurinpiirtein että kannattaako sitä kuinka pian varata ajotaidoista riippuen. Sinänsä järkevää mutta toki tässä ärsyttää
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
446
Tämä varmaan totta että sen käsittelyn varmaan saisi itse varattua. Tähän tuli autokoululta pyyntö että ei kuitenkaan itse varattaisi vaan opettaja tekee sen katsottuaan ensimmäisellä tunnilla suurinpiirtein että kannattaako sitä kuinka pian varata ajotaidoista riippuen. Sinänsä järkevää mutta toki tässä ärsyttää
Näköjään autokoulukohtaista, täällä sovittiin ja varattiin autokoulun puolelta tämä. Ei muuta kun odottelus tässä molemminpuolisesti ja kovaa ajoa jos pääsee pyörän selkään vielä joku päivä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
56
Älä muuta sano. Kaikkeni olen yrittänyt. Täällä pk-seudulla tuntuu olevan nyt tosi kova ruuhka.

Trafin mukaan ajotunteja ei voi varata edes ennen kuin teoriakoe on suoritettu. Ensimmäisen ajotunnin perusteella ajo-opettaja sitten varailee käsittelykokeen ja ensimmäinen sellainen mihin mahtuu on juhannuksen aikoihin.
Nähtävästi täälläpäin ei olla noiden säädösten kanssa niin tarkkoja, sillä itse suoritin muistaakseni kahdessa viikossa teoria- ja ajotunnit jonka jälkeen tehtiin teoriakoe, käsittelykoe ja ajokoe heti perään :btooth:
saattaa kyllä olla että säädökset on kerenny vaihtua tässä parin vuoden sisällä
 
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
64
Torstaina sain kortin ja nyt on jo parisataa kilometriä tullut ajettua. Huomasin eilen, että Kawasaki ER-5:sen penkin alla on yllättävän paljon tilaa ja heitin sinne ensiapupakkauksen. Ajattelin myös laittaa sinne kylmäpussin ja renkaanpaikkauspullon. Onko muita ideoita tai kokemuksia, mitä saattaisi tarvita tien päällä?
 

namke

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2017
Viestejä
446
Tänään ensimmäiset ajotunnit takana, 2h pyöriteltiin käsittelykoetta. Eikä se nyt ihan hirveän vaikealta tuntunut ja vaikuttanut. Alkuun vähän outoa kääntää "tiukasti" pyörää ympäri, mutta melko nopeasti siihen tottui eikä tarvinnut pelätä että kaatuu.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Tänään myös ekat ajotunnit, seuraavat KUUKAUDEN päästä. Eli nyt katkesi oma kamelinselkä tämän asian suhteen.

Joko:
A) lähden vaan ajamaan kun kerran korttia ei saa
B) pyörä lähtee myyntiin.

Aloitin kurssin huhtikuussa, en pysty ymmärtämään miten voi kokoajan valua pidemmälle. Maanantaina ajattelin soittaa autokouluun ja irtisanoa sopimuksen heidän kanssa jatkosta. Onko tietoa pystyisikö missään 200km säteellä pääkaupunkiseudulta suorittamaan korttia nopeammalla kuin ajokerta/kk tahdilla jossa lupaviranomainen olisi muu kuin Ajovarma?

Lisättäköön että ajot menivät aivan surkeasti kun heti alussa sovittiin uusi aika. Loppuajan oikeastaan vain vitutti eikä kauheasti jaksanut enää keskittyä
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
58
Eikös ajovarma siitä tutkinnosta vastaa joka paikassa? Autokouluissa varmaankin sitten eroa ruuhkan suhteen, tosin tutkinnon ajankohtaan he eivät voi vaikuttaa kuin varaamalla ajoissa kun sellaisia järjestelmään ilmestyy. Itse ajan Pasilan autokoulussa ja opettaja järjesti ajot puolentoista viikon sisään (pakolliset 6 +1), eli heille multa kehuja.
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Eikös ajovarma siitä tutkinnosta vastaa joka paikassa? Autokouluissa varmaankin sitten eroa ruuhkan suhteen, tosin tutkinnon ajankohtaan he eivät voi vaikuttaa kuin varaamalla ajoissa kun sellaisia järjestelmään ilmestyy. Itse ajan Pasilan autokoulussa ja opettaja järjesti ajot puolentoista viikon sisään (pakolliset 6 +1), eli heille multa kehuja.
Kiitos, otan heihin yhteyttä maanantaina
 

vasu

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
225
Kiitos, otan heihin yhteyttä maanantaina
Voit itsekin tarkistaa (ja varata) Ajovarman vapaat ajat heidän nettisivuiltaan. Kohtuuttomaltahan tuo kuulostaa, että joudut puoli kesää odottamaan muutaman ajotunnin takia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
107
Mopokuumetta pukkaa. Olen ajanut ja omistanut vuosia sitten erilaisia mopoja, kyykystä enskaan. Opiskelujen ajaksi oli pakko luopua harrasteista, mutta nyt taas polttelisi oman hankinta. Mielessä on ollut 250cc 4t kisaenska (KTM tai Husqvarna) valkokilpisenä. Paikasta A paikkaan B ei ole ajohaluja tai muutenkaan pitkiä matkoja ei tarvitse päästä. Lähinnä seututeitä (supermotovanteilla), hiekkateitä ja harrastelua poluilla sitten nappulakumeilla. Kysymys kuuluukin, riittääkö tuossa 250cc kyyti kadulle ja satunnaisesti jopa moottoriradoille? Maastossa voimaa on varmasti riittävästi harrastelijalle. KTM 250/350 freeride voisi olla kanssa yksi vaihtoehto, mutta se taitaa olla kuitenkin jo lähtökohtaisesti liian luuska esim. jäällä ajoon, saati sitten smotoilla ratailuun. Möhköenska ei oikein inspiroi, mutta olisiko viisasta kuitenkin katsoa 350 tai 450cc kisapyöriä tai jopa 250cc kaksitahtisia?
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
@Mrrp
Eiköhän 250cc 4-t vastaa piikkistä 2-t vehjettä tehojen puolesta.
Itsellä oli 250cc 2-t yz jammu valkokilpisenä. Erona crossiin vain valot ja kilpi... Pikku sorateillä ja metsäteillä ok, enskapätkille liikaa tehoa. Pitää olla jo kohtuu kuski joka voi sanoa ettei tehot piisaa enskaan.
Jos ajot painottuu s-motorenkailla asfaltilla kurvailuun ottaisin katseluun +350cc 4-t vehkeen. Kisapyörissä huoltovälit tuppaa vaan tulemaan tiheästi vastaan. Ehkä esim. Ktm 400 exc voisi olla hyvä kompromissi?
Mutta käy ja koita useampaa eri laitetta, mieti mikä pääsääntöinen käyttötarkoitus ja päätä vasta sitten.
 

Z50

hehe jöö
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
293
Jos kisapeliä olisin ostamassa niin ottaisin ennemmin 2-tahdin. Liikatahdit niin korkealle viritettyjä, että käytännössä huoltaa pitää yhtä paljon kuin 2-tahtia, jonka huoltaminen on sekä halvempaa, että helpompaa.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
47
Löytyskö täältä tietäjiä, joilla ois hajuja, miten tuo uusi heinäkuussa voimaan tuleva ajokorttilaki tulee vaikuttamaan moottoripyöräkortin hintaan?
 
Liittynyt
16.01.2018
Viestejä
235
Löytyskö täältä tietäjiä, joilla ois hajuja, miten tuo uusi heinäkuussa voimaan tuleva ajokorttilaki tulee vaikuttamaan moottoripyöräkortin hintaan?
Veikkaan että käsittely-ajokoe 65e -> 90e ja teoriakoe 31e -> 35e, eli samat kuin autoilijoilla nyt ainakin. Eli melkoinen uudistus kun hinta vain nousee.

Tässä muuten syy miksi korteissa kestää. Taidan tässä itse pistellä prätkää jo talvikuntoon
Trafi.fi - Uutinen - Ajokokeissa ruuhkaa – varaa aika ajoissa
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
107
Omaan ongelmaan tuli vähän selvyyttä kun kävin koeajamassa KTM 250f freeriden. Pidin kyllä pyörästä, mutta en ehkä ostaisi sitä ainoaksi mopoksi. Olen aiemmin ajanut trialia 300cc gas gasilla. Tuossa freeridessä oli hieman positiivisia vivahteita trial pyöristä ja varmasti sopii monelle aloittelevalle maastopyöräilijälle. Kuitenkin se jätti liian pehmeän ja laiskan tunnelman omiin ranteisiin, smotoilun voi suorilta unohtaa ja kapea takahaarukka (ehkä) rajoittaa piikkirenkaalla ajoa. Eli katse siis kisaisempiin peleihin. Totta on miten ylempänä todettiin, että 4t ja 2t huoltovälit ovat yhtä tiheitä. 2 tahdin huollon helppous kyllä kiehtoo, mutta 125cc 2t ei ehkä inspiroi ja 250cc 2t on omille makaronikäsille liikaa metsäpoluilla. Nyt täytyy vain punnita kumpi on se oma juttu, puiden väistely poluilla vai supermotoilla kikkailu päälystetiellä. Kiitos taas vinkeistä ja inspiroinnista! Onneksi näissä hinnanalenema on hyvin pientä, kunhan vain pitää kunnossa. Eli kokeilulla ei kovin korkealta putoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 090
Viestejä
4 195 118
Jäsenet
70 847
Uusin jäsen
rlf

Hinta.fi

Ylös Bottom