Moottorin ohjelmointi

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
EGR disabloitiin, imusarjaa ei puhdistettu, eikö ne jumittavat imusarjan läpät ole Väyrysessä? Minulla on siis w211.
Konehan tuossa on muistaakseni OM646.951 ja kyllä sieltä läpät ja läppämoottori löytyy, ellei ole jo otettu pois.
 

hazaski

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Konehan tuossa on muistaakseni OM646.951 ja kyllä sieltä läpät ja läppämoottori löytyy, ellei ole jo otettu pois.
Joo OM646.951 on joo. Tuo oli uutta tietoa että on ne läpät, jännä että Mersuforumilla ja Mese.fissä ei oo valittelua W211 osalta, vaan w210 ja C-mallin osalta. Mutta pitää jossain vaiheessa puhdistella, katsastuksessa savutusarvo oli 0,12 että ei se aivan tukossa voi olla, eli välillä saa ilmaaki jostaki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Joo OM646.951 on joo. Tuo oli uutta tietoa että on ne läpät, jännä että Mersuforumilla ja Mese.fissä ei oo valittelua W211 osalta, vaan w210 ja C-mallin osalta. Mutta pitää jossain vaiheessa puhdistella, katsastuksessa savutusarvo oli 0,12 että ei se aivan tukossa voi olla, eli välillä saa ilmaaki jostaki.
En nyt ulkoa muista, mutta w210/202 tais olla loppuun saakka alipainesäätöinen ja w211/203 sähkösäätöinen, ehkä molempien uudempien mallien alkupäät alipaineella, en muista. Jos tarvetta, niin mulla saattas olla vielä hyllyssä yksi putsaamaton imusarja läppineen nelipyttyisiin, irroitettu w203 merssusta, edullisesti.

Helpointa tosiaan nostaa imusarja pöydälle, irroittaa läpät yms "turha" roju pois, putsata ja tehdä läppien akselien reikiin M12 kierteet ja ulkopuolelta sopivan mittaiset ruuvit liiman kanssa tilalle. Läppämoottori saa jäädä surisemaan tyhjää sinne imusarjan alle ja siitä ei tule vikakoodia kuin rikkoutuessaan, ellei ole sitäkin ilmoitusta samalla softattu pois.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
39
Mitä läpistä, sulla on yli vuoskymmenen vanha auto jossa on ollut koko ajan EGR toiminnassa. Iso osa ohjelmoinnin hyödystä jäi käyttämättä kun imusarjan tilavuudesta on jäljellä ehkä pahimmillaan alle 40%.
Mersut on melkein kaikki paineohjattuja (MAP anturilla) joten ohjelma toteutuu kyllä jos ahtopyyntö toteutuu. Pahasti tukkoinen imusarja tuottaa tässä tapauksessa runsaasti savua jolloin tietysti osa ohjelmoinnin hyödystä menee savuna ilmaan. Tukkoinen imusarjahan ei haittaa paineen tekoa mutta seokset menee sitten turhan rikkaalle.

Bemarin ohjelmaa ohjataan usein ilmamassalla kunnes tehdään ASMod joka vaihtaa sen paineohjatuksi.

En siis väitä tuota putsaamista täysin turhaksi touhuksi mutta vaikutus on vähäisempi tässä tapauksessa. Olettaen että Mersu ei työnnä ulos mustaa tuutin täydeltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Mikäs paja pk-seudulla tarjoaisi järkevää softaa (+egr disablointi) fiksuun hintaan e60 dieseliin? Ei haittaisi jos menisi xhp lootaan samalla ja bonusta vielä jos ehkä lootan öljyt vaihtuisi saman katon alla... Oulun liki softa+xhp 450€, muualla hintoja ja palveluita ei ihan hirveästi mainostella. Aj techin softa esim onnustuisi kyl turussa...
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Se nyt kuitenkin on muutaman tunnin homma kun asiat tehdään kunnolla eli otetaan se EGR ja imusarja irti, puhdistetaan ja jos vaihteistoöljyjä ei ole koskaan vaihdettu, tehdään se "pesukoneella." Itse ohjelmointi onnistuu varttissa, eikä tarvi olla samassa paikassa.

Näe metsä puilta, katsele paikkoja 50km säteeltä laatu edellä.

Esim: BMW- huolto |
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ei tartte imusarjaa irroitella, ollut irti muiden juttujen takia eikä mielestäni mikään superpaskainen ollut - saa siis kelvata tuollaisenaan.

Mikä tekee linkkaamastasi paikasta ”laadukkaan” - ihan ok paikassa olisi itselle? Ilmeisesti meinasit että vaihtaisi lootaan öljyt tuolla ja softat sitten jostain muualta? Tuon lootan öljynvaihdotkin onnistuttu sössimään jossain.

xhp softaa ei käsittääkseni joka paikasta saa ja toisaalta voin olla varma että bundlena saa halvemmalla kuin ottamalla softat eripaikoista. Sekin että käy monessa paikassa vie aikaa, melkein helpommalla sitten pääsee että ajaa 1h turkuun ja takas ja hoitaa koko paketin siellä...
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tein sen taustatyön mitä tulit täältä kyselemään, katsoin merkkifoorumilta mitä sen kolkan bemaristit suosittelevat ja tuo JMW sai kymmenien suosituksia.

HKI-TKU väli on niin lyhyt, että jos nimenomaan "sitä tiettyä" haluat, en paljoa murehtisi asiaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
685
Mikäs paja pk-seudulla tarjoaisi järkevää softaa (+egr disablointi) fiksuun hintaan e60 dieseliin? Ei haittaisi jos menisi xhp lootaan samalla ja bonusta vielä jos ehkä lootan öljyt vaihtuisi saman katon alla... Oulun liki softa+xhp 450€, muualla hintoja ja palveluita ei ihan hirveästi mainostella. Aj techin softa esim onnustuisi kyl turussa...


Maksaa kyllä, mutta saa vaihdettua vakioksi, oman kapulan ja EGR- ohjelmallisesti pois kun haluaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Tein sen taustatyön mitä tulit täältä kyselemään, katsoin merkkifoorumilta mitä sen kolkan bemaristit suosittelevat ja tuo JMW sai kymmenien suosituksia.

HKI-TKU väli on niin lyhyt, että jos nimenomaan "sitä tiettyä" haluat, en paljoa murehtisi asiaa.
No tuo JMW menee jo liiaksi itään, eka linkkisi oli paljon paremmassa paikassa. Kummastakaan ei vissiin softaa saa sivujen perusteella?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Soittele vähän softapajoille, täällä Satakunnassa morepowerin edustaja tulee kyllä ihan mille tahansa korjaamolle huollon yhteydessä tai kotio jos niin sovitaan, hommahan ei tekijältään vaadi kuin läppärin ja ylläpitolaturin ettei käy nolosti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Soittelukin on hankalaa, mistä tiedät että Y firman prommaama softa X on edes joten kuten käyttökelpoinen? Noita softia kun on käsittääkseni ainakin 3. eri laatua, täysin kelvottomat, kohtuulliset mutta kuitenkin aiheuttaa jotain tuskaa tulevaisuuden vikoja etsiessä tai moottorin käytös ei ole täysin optimaamista ja sitten kunnolliset jossa kaikki diagnostiikat toimivat kuten kuuluu ja motti toimii kuten kuuluu.

10v ollut jo tämä auto alla ja nyt herjaa saastehimmelistä niin melkee samalla vaivalla/rahalla softais kuin pistäis tuon vian kuntoon orkkissoftalla. Eli sinänsä välttämättä mitään lisätehoja ei varta vasten tarvitsisi. Mutta mitään 490€ ei kiinnosta pelkän motin softasta maksaa...

Sinänsä mitään tarvetta millekään räätälöidylle erikoissoftalle tai penkitykselle ei ole, mutta mitään huonoa softaa ei kiinnosta ottaa, ennemmin sitten korjaan tuo root-causen.

esim tuo AJ techin softa pitäisi ainakin olla kunnollinen ja tampereelta saisi toisen vesselin tekemää. Siksi yritin kysellä että onko pk-seudulla (länsipuoli) jotain vastaavaa - luulisi että on, tuon AJ softan saisi sisään jossain järvenpään seuduilla, mutta auki vain arkisin ja samassa ajassa päräyttää turkuun ja tekee nuo kaikki 3 hommaa samassa paikassa niin saanee jonkun määräalennuksen, koska aattelin et lootaankin vois jo heti 270tkm jälkeen öljyt vaihtaa...

Toki porikin kelpaa softaukselle jos viikonloppuisin onnistuu...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Mutta mitään 490€ ei kiinnosta pelkän motin softasta maksaa...
Toihan on vielä kohtuuhinta "ajoneuvokohtaisesta" softasta, toki halvemmallakin saa. Noita bulkkisoftia tunkee joka paja 500-700e hintaan vähän purkin haastavuudesta riippuen, mutta itse en lähtisi niihin.

Sinänsä mitään tarvetta millekään räätälöidylle erikoissoftalle tai penkitykselle ei ole, mutta mitään huonoa softaa ei kiinnosta ottaa, ennemmin sitten korjaan tuo root-causen.
Otat sen Tuikun softan, niitä saa monesta paikasta. Hyviä, autokohtaisia softia Bemarille ja Mersulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Toihan on vielä kohtuuhinta "ajoneuvokohtaisesta" softasta, toki halvemmallakin saa. Noita bulkkisoftia tunkee joka paja 500-700e hintaan vähän purkin haastavuudesta riippuen, mutta itse en lähtisi niihin.
Niin ei mulla o mitään hajua mitä nuo tuikun yms softat maksaa. Jotain bulkkia myydään ainakin alle 300€ ja alle 500€ xhp kanssa, ja yksikin kyllä mainostaa myös tuikkua olevan saatavilla mutta hintaa ei sitten enää kerrotakaan ja paikka on niin pitkällä että en näe järkeä kysyä kun en sinne kuitenkaan ikinä eksyisi.

Mä oon ensisijaisesti korjaamassa vikaa joka saanee kuntoon alle 100€ ja 1h omaa työtä:) niin ei tähän softaamiseen mitään omaisuuksia viitsisi upottaa tai kääntäen tuo olisi siinä tapauksessa kannattanut tehdä jo 10v sitten :). Mutta voihan se olla että tuo vika ei tulisi tuolla kuntoon ja softaamalla se käsittääkseni tulee varmasti kuntoon...
Otat sen Tuikun softan, niitä saa monesta paikasta. Hyviä, autokohtaisia softia Bemarille ja Mersulle.
Tää on kyllä sellasta salatiedettä, tuikku asuu jossain pohjosessa sen tiedän, mutta mistä niitä softia saa etelästä ja mistä sen tiedon löytää? Sitten myös volvo-tdi (tampere?) nimimerkki on vissiin kanssa tehnyt toimivat ohjelmat tuon aj tech lisäksi...
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Niin ei mulla o mitään hajua mitä nuo tuikun yms softat maksaa. Jotain bulkkia myydään ainakin alle 300€ ja alle 500€ xhp kanssa, ja yksikin kyllä mainostaa myös tuikkua olevan saatavilla mutta hintaa ei sitten enää kerrotakaan ja paikka on niin pitkällä että en näe järkeä kysyä kun en sinne kuitenkaan ikinä eksyisi.

Mä oon ensisijaisesti korjaamassa vikaa joka saanee kuntoon alle 100€ ja 1h omaa työtä:) niin ei tähän softaamiseen mitään omaisuuksia viitsisi upottaa tai kääntäen tuo olisi siinä tapauksessa kannattanut tehdä jo 10v sitten :). Mutta voihan se olla että tuo vika ei tulisi tuolla kuntoon ja softaamalla se käsittääkseni tulee varmasti kuntoon...
Tää on kyllä sellasta salatiedettä, tuikku asuu jossain pohjosessa sen tiedän, mutta mistä niitä softia saa etelästä ja mistä sen tiedon löytää? Sitten myös volvo-tdi (tampere?) nimimerkki on vissiin kanssa tehnyt toimivat ohjelmat tuon aj tech lisäksi...
Mitä vikaa autossa on, yleensä softaaminen ei korjaa mitään, kun tuskin se vika siinä auton ohjelmassa on?
Jos vikana on esim hiukkaspönttö, niin sen voi pestä tai tyhjentää ja sen jälkeen ohjelmoida pois käytöstä.
Tuikun ohjelmaa etelästä saa Turbotehoa Parola.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Mitä vikaa autossa on, yleensä softaaminen ei korjaa mitään, kun tuskin se vika siinä auton ohjelmassa on?
Jos vikana on esim hiukkaspönttö, niin sen voi pestä tai tyhjentää ja sen jälkeen ohjelmoida pois käytöstä.
Tuikun ohjelmaa etelästä saa Turbotehoa Parola.
Ilmamassa ei täsmää eli hyvin suurella todennököisyydellä egr:n ohjaus sökönä tai sitten egr itse eli valittaa että imetään liikaa ulkoilmaa koneeseen kun auto kuitenkin tuntuu liikkuvan kuten pitää. Eli pitäisi tulla softalla kuntoon.

ps. Parola on espoosta katsottuna kaukana pohjoisessa... on tää kyllä tosiaan salatiedettä, nettisivut puhuvat vaim quantumin? (taas 1 uus bulkkinimi lisää listaan) ohjelmasta... ilmeisesti se on pakko kysyä ohjelmantekijältä itseltään että mistä sitä saa? Sitten jos samaan syssyyn haluaisi koodata laatikon niin vaikeampi ja vielä jos haluaisi vähän koodata autoa muuten niin vielä vaikeampi...
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Ilmamassa ei täsmää eli hyvin suurella todennököisyydellä egr:n ohjaus sökönä tai sitten egr itse eli valittaa että imetään liikaa ulkoilmaa koneeseen kun auto kuitenkin tuntuu liikkuvan kuten pitää. Eli pitäisi tulla softalla kuntoon.

ps. Parola on espoosta katsottuna kaukana pohjoisessa... on tää kyllä tosiaan salatiedettä, nettisivut puhuvat vaim quantumin? (taas 1 uus bulkkinimi lisää listaan) ohjelmasta... ilmeisesti se on pakko kysyä ohjelmantekijältä itseltään että mistä sitä saa? Sitten jos samaan syssyyn haluaisi koodata laatikon niin vaikeampi ja vielä jos haluaisi vähän koodata autoa muuten niin vielä vaikeampi...
Kannattaa varmistaa se vika ja kysyä siitä ohjelmoijalta.

Itse kävin tuolla Parolassa viime viikolla ottamassa Tuikun softan autoon, niin kyllä niitä sieltä saa vaikka ei nettisivuilla luekkaan.
Kysy tuolta Turbotehoa, on osaava kaveri.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Katso optimoiautosi lähin tekijä, äkkiä vilkaistuna Vantaalta löytyy. Mulla on heidän softa ja pidän jonkinasteisena osaamisena, että voivat ohjelmoida uusiakin (G) Bemareita suoraan OBD ilman, että mikään häiriintyy.
 

hazaski

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Niin ei mulla o mitään hajua mitä nuo tuikun yms softat maksaa. Jotain bulkkia myydään ainakin alle 300€ ja alle 500€ xhp kanssa, ja yksikin kyllä mainostaa myös tuikkua olevan saatavilla mutta hintaa ei sitten enää kerrotakaan ja paikka on niin pitkällä että en näe järkeä kysyä kun en sinne kuitenkaan ikinä eksyisi.

Mä oon ensisijaisesti korjaamassa vikaa joka saanee kuntoon alle 100€ ja 1h omaa työtä:) niin ei tähän softaamiseen mitään omaisuuksia viitsisi upottaa tai kääntäen tuo olisi siinä tapauksessa kannattanut tehdä jo 10v sitten :). Mutta voihan se olla että tuo vika ei tulisi tuolla kuntoon ja softaamalla se käsittääkseni tulee varmasti kuntoon...
Tää on kyllä sellasta salatiedettä, tuikku asuu jossain pohjosessa sen tiedän, mutta mistä niitä softia saa etelästä ja mistä sen tiedon löytää? Sitten myös volvo-tdi (tampere?) nimimerkki on vissiin kanssa tehnyt toimivat ohjelmat tuon aj tech lisäksi...
Nuo Tuikun softan hinnat mahtaa olla aika vaihtelevat ja siksi on vaikea löytää tarkkaa tietoa. Itsellä se maksoi 300e, kun käytin Tuikulla itsellään alkukesästä. Varsinaisesti hinta olisi ollut 400e, mutta kaveri käytti oman autonsa samalla, joten saatiin alennusta että 300e/auto.

Minun auto on Mersu w211 200 CDI ja kaverilla on Mersu w210 270 CDI. Molemmat meni johdolla portista, hinta voi olla isompi jos joutuu suoraan ECU:un flashaamaan. Minun auton oli Tuikulla jo valmiina parametrisoitu softa, mutta kaverin autoon joutu muokkaamaan parametrejä valmiista. Hinta oli kuitenki jo se sovittu.

Ja nämä oli siis Tuikulta itseltään haettuna, muut softaajat todennäköisesti ottaa oman siivun vielä päältä, eli lienevät kalliimpia.

Edit. Ja Tuikku on siis Kajaanissa, ja tietenki aina voi kysyä suoraan Tuikulta kuka tekisi etelä-suomessa, jos ei halua tehdä Kajaaanin reissua
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Turbotehoa Hattulassa softasi mulle pari Mersua (220/280CDI) Tuikulla 440e/kone. Toisen vein sinne, toinen hoitui duunipaikan pihassa kun sattui oleman tällä suunnalla useampi keikka. Ei mikään paha rasti ajaa Espoosta, tunti ja vartti. Softaaminen kesti paikan päällä joku 1.5h.

Mutta, sulla on autossa siis jotain muuta häikkää ja rikkinäistä autoa ei koskaan pidä softata. Kaikki ECU:n yms. vekottimien arvot tulisi olla valmistajan tarkoittamissa rajoissa ja toiminnaltaan ehjiä ennen kuin mitään ruvetaan sillä suunnalla sorkkimaan. Vielä pahempi jos siellä on jo jonkun tunarin tekemä ohjelma jonka päälle joudutaan tekemään "ehjä" softa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Mutta, sulla on autossa siis jotain muuta häikkää ja rikkinäistä autoa ei koskaan pidä softata. Kaikki ECU:n yms. vekottimien arvot tulisi olla valmistajan tarkoittamissa rajoissa ja toiminnaltaan ehjiä ennen kuin mitään ruvetaan sillä suunnalla sorkkimaan
Meinaat että mun kannattaa nyt ensin hakea uusi EGR-ohjain, purkaa ja kasata autoa tunti vaihtaakseni sen ja sitten vasta pistää softa koneeseen jossa EGR disabloidaan jonka jälkeen tuo uusi ohjain jääkin täysin turhaksi :)... Tää on nyt omin kätösin diagnosoitu niin pitkälle kuin järkevästi mahdollista, seuraava etappi olisi auton purku, jolloin olisi sitten jo sama olla uusi muutaman kympin ohjain kädessä ja vaihtaa se. Tällöin tietysti myös toki se "akuutti" (autohan siis kulkee normisti, ainoastaan yellow submarine taulussa "päästöjen" takia) softaamisen tarvekin vähenisi/poistuisi, joten rahaa tuossa kyllä säästäisi, mutta aattelin että en viitsisi pistää alle 100e+1h omaa työtä tuohon hommaan vaan ratkaista asian toisin.

Pari hintaa oon nyt saanut AJ tech softa kaukana (yli 1h) 450e ja joku "euroopan rävellys" 200e hyvin liki. Pari muuta vaihtoehtoa vielä kyselyssä. Mutta ei näistä tosiaan saa mitään selvyyttä ilman puhelinta, erikoista touhua ja kaikilla luonnollisesti on se ainoa hyvä ja paras softa tarjolla...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Meinaat että mun kannattaa nyt ensin hakea uusi EGR-ohjain, purkaa ja kasata autoa tunti vaihtaakseni sen ja sitten vasta pistää softa koneeseen jossa EGR disabloidaan jonka jälkeen tuo uusi ohjain jääkin täysin turhaksi :)
No sehän on itsestä kiinni miten haluaa toimia EGR:n kanssa, sen voi jättää toimintaankin jos ehjä eikä yleensä ehjiä saastelaitteita lähdetä poistamaan elleivät ole sellaista mallia, mitkä aiheuttavat ongelmia jatkossa. Mulla on aiemmissa autoissa disbloitu EGR ohjelmallisesti, mutta läpät/DPF jätetty kun ei niiden paikallaolosta mitään haittaakaan ole. Tietty joku EGR vikatila voi aiheuttaa itsessään jo ongelmia softaamisen kanssa, asia kannattaa varmistaa etukäteen, että saako sitä softaa sisään ylipäätään tuossa tilanteessa ja EGR:n pois jos siellä kuitenkin on todellinen vika olemassa.

Sekin on tietysti hyvä tiedostaa, että softapajat ei välttämättä tee mitään muita huoltoja/korjauksia, joten auto pitäisi kuitenkin saada ensin kuntoon ja sitten softalle. Ainoa "hyöty" joka tästäkin toimenpiteestä on, että auton vedot vähän paranee ja ajaminen helpottuu kun ei tarvi jokaista ohitusta kytätä kilometrin suoralle täydelläkään kuormalla. Mitään järkeähän hommassa ei siis ole ja jos auto muuten pelaa eikä lisätehoa kaipaa on sitä turha laittaa.

Pari hintaa oon nyt saanut AJ tech softa kaukana (yli 1h) 450e ja joku "euroopan rävellys" 200e hyvin liki. Pari muuta vaihtoehtoa vielä kyselyssä. Mutta ei näistä tosiaan saa mitään selvyyttä ilman puhelinta, erikoista touhua ja kaikilla luonnollisesti on se ainoa hyvä ja paras softa tarjolla...
Kannattaa vain lukea niitä merkkikohtaisia foorumeita, niissä on kerrottu mistä ja kenen softa kannatta laittaa. Tuikkua kehutaan sen vuoksi, että tekee aina autokohtaisen softan eikä mitään brittipajan tusinatuotetta joka lyödään sellaisenaan kaikkiin ja silti hinta on monasti halvempi (ja tehonsaanti suurempi) mitä noissa bulkkisoftissa. Tuikulla on myös se 10v kokemus noiden karttojen kanssa puljaamisesta, niin jonkinlaista luottoa toimintaan on enkä ole kenenkään koskaan kuullut valittaneen, että surkea tekele. Hirveän montaa hemmoa ei varmaan Suomesta löydy joka noita viitsii ihan käsityönä askarrella ja kuten sanottu, monet viripajat kuitenkin käyttää Tuikun softia. En silti sano, etteikö muiltakin tekijämiehiltä löytyisi hyviä virejä, mutta itsellä ei ole kokemusta kuin parista muusta pajasta eri merkkeihin mihin Tuikku noita tekee ja näissä tapauksissa auton omistaminen jäi niin lyhytikäiseksi ettei softan laadusta tai kestosta voi juuri mitään puhua. Teholukemat olivat kuitenkin kohtuullisen vaatimattomia (+30/+50) ja hinta 500-650e.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
86
Onko kokemuksia tai muuten tietoa, että missä PK-seudulla kannattaisi käydä ohjelmoimassa auto, mieluiten dynon kanssa? Auto VW Passat 10/2015 2.0tdi biturbo dsg 4motion. Aiempaan Audi a4 hankin ohjelman ECU Helsingillä. Taitavat käyttää briteissä tehtyjä valmisohjelmia, eikä ohjelma ole varsinaisesti tehty juuri sinun yksilölle. Onko tällä merkitystä, vai kannattaisiko käyttää jossain, missä se softa tehdään juuri sinun autolle? En näistä hirveästi teknisellä tasolla tiedä, toivottavasti meni termit oikein. Kiitos vastauksista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Onko kokemuksia tai muuten tietoa, että missä PK-seudulla kannattaisi käydä ohjelmoimassa auto, mieluiten dynon kanssa? Auto VW Passat 10/2015 2.0tdi biturbo dsg 4motion. Aiempaan Audi a4 hankin ohjelman ECU Helsingillä. Taitavat käyttää briteissä tehtyjä valmisohjelmia, eikä ohjelma ole varsinaisesti tehty juuri sinun yksilölle. Onko tällä merkitystä, vai kannattaisiko käyttää jossain, missä se softa tehdään juuri sinun autolle? En näistä hirveästi teknisellä tasolla tiedä, toivottavasti meni termit oikein. Kiitos vastauksista.
Motorbit... VAG spesialisti ja tekee pirun hyvää jälkeä. Octavian kävin itse softaamassa custom mild stage 1 softalla+dynotin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
854
Onko porukoilla suosituksia Tampereen seudun putiikeista? Ajatuksissa lastuttaa 2018 vuosimallin A6 TDI.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
580
Tuommonen näyttäisi löytyvän kuin Timputer. Asentaa erikoismoottorin softia joka on tunnettu tekijä
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Mitä mieltä raati on vapareiden softauksesta? Olen aina ymmärtänyt että käytännössä vain turboista ne tehot saadaan ylös ahtoja kasvattamalla.

Kun tuossa yksi kaverini kävi ohjelmoimassa vaparinsa. Paperilla luvattiin jotain ihan konkreettista tehonlisäystä (en muista paljon), ei kuitenkaan mitään luokkaa joissa turbosaabeista otetaan 100 heppaa lisää. Noh, kaveri on tyytyväinen tulokseen ja väittää että tuntee että auto pirteämpi. Kellään muita kokemuksia?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Eikö tuo ole just se "lapinlisä" kioski näissä piireissä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
580
Mitä mieltä raati on vapareiden softauksesta? Olen aina ymmärtänyt että käytännössä vain turboista ne tehot saadaan ylös ahtoja kasvattamalla.

Kun tuossa yksi kaverini kävi ohjelmoimassa vaparinsa. Paperilla luvattiin jotain ihan konkreettista tehonlisäystä (en muista paljon), ei kuitenkaan mitään luokkaa joissa turbosaabeista otetaan 100 heppaa lisää. Noh, kaveri on tyytyväinen tulokseen ja väittää että tuntee että auto pirteämpi. Kellään muita kokemuksia?
Mikä auto? Joissain tapauksissa saa ihan selkeästi tehoa jos valmistaja on tehnyt samaa konetta myyntiin eri tehoisina "mallimerkintöinä". Volvolla oli näitä joskus. Mutta jostain perus 1.6 litraisesta audista ei taida paljon irrota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
On, ja käsittääkseni ainakin harrastajapiireissä kovin "last season".
Mulla on parissa autossa ollut harisen softa, ihan toimivia ne oli mutta tosiaan heposia oli sellainen 5-10% enemmän molemmissa autoissa kuin mitä "loogisesti" olisi pitänyt tulla. No ei se nyt sinänsä mitään haitannut.

Edit: Tämä siis tuohon mariinin kommenttiin.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Toki käytös voi muuttua riippuen autosta ja siitä mitä sieltä ohjelmoidaan mutta mitattavaa lisätehoa harvemmin juuri saa.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
235
On, ja käsittääkseni ainakin harrastajapiireissä kovin "last season".
Mulla on parissa autossa ollut harisen softa, ihan toimivia ne oli mutta tosiaan heposia oli sellainen 5-10% enemmän molemmissa autoissa kuin mitä "loogisesti" olisi pitänyt tulla. No ei se nyt sinänsä mitään haitannut.

Edit: Tämä siis tuohon mariinin kommenttiin.
Eli Harisen dyno näyttää 10% liian vähän? Missä sinä olet mittauttanut noiden autojen tehot, jos ne heittävät Harisen lapuista noin paljon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Ei vaan toisin päin, harisen lapuissa oli sellainen 5-10% enemmän voimaa kuin mitä muissa vastaavissa kokoonpanoissa on perinteisesti ollut.
En dynottanut sen jälkeen muualla, ainakaan muistaakseni. Tästä on nyt jo yli 10v aikaa, voi olla että dynotinkin mutta ei minulla ole lappuja enää tallessa.

Tämä on käsittääkseni ollut trendi kautta linjan nykypäivään asti -> Hariselta saa eniten voimaa koska dyno on "sallivin" :D


Tyyliin tämä:


Tosin ei taida olla mitenkään epätavallista että eri penkkien välinen ero saattaa olla pahimmillaan jopa 15-20%
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
235
Ei vaan toisin päin, harisen lapuissa oli sellainen 5-10% enemmän voimaa kuin mitä muissa vastaavissa kokoonpanoissa on perinteisesti ollut.
En dynottanut sen jälkeen muualla, ainakaan muistaakseni. Tästä on nyt jo yli 10v aikaa, voi olla että dynotinkin mutta ei minulla ole lappuja enää tallessa.

Tämä on käsittääkseni ollut trendi kautta linjan nykypäivään asti -> Hariselta saa eniten voimaa koska dyno on "sallivin" :D


Tyyliin tämä:


Tosin ei taida olla mitenkään epätavallista että eri penkkien välinen ero saattaa olla pahimmillaan jopa 15-20%
No siinähän sitä faktaa sitten tuli. Yli 10 vuotta ja mututuntumalla. Siinä olit oikeassa, ettei "harrastelijat" muutaman tonnin autolla, eikä halvimman hinnan perässä juoksijat
Hariselle mene.
Henkilökohtaista sidettä ei sen kummemmin tuohon pajaan löydy, mutta nämä turhat arvostelut ilman omaa kokemusta voisi jättää kokonaan palstoilta pois.
Harinen on kuitenkin pisimpään alueella toiminut ja niitä harvoja joka ottaa vastuuta työstään. Hestec on kuitenkin kilpa-autoilussa edelleen arvostettu merkki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Dyno on säätötyökalu eikä sillä ole merkitystä, jos eri penkkien välillä löytyy eroja. Olennaisinta on, että käyttää aina samaa penkkiä muutosten välissä. Todellinen suorituskyky mitataan kellolla eikä penkillä. Esson baarissa toki kaikki on toisin ja siellä ratkaisee vaan suurin luku penkkipaperissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 139
Niin, nyt käsittääkseni puhuttiin eri penkkitulosten paikkansapitävyydestä ja mahdollisista eroista. Tämän takia kun linkinkin heitin. En käsittääkseni kuitenkaan ole ihan kuutamolla tämän "mututuntuman" kanssa.
Seppoa ja muita poikia en hauku, varmasti ammattitaitoinen ja arvostettu alallaan enkä ole mielestäni pahaa heistä puhunutkaan.
Tuolla "last season" -kommentilla tarkoitin että jonnet taitaa lähinnä asennella noita bulkkisoftia ja burblemodeja sun muita tableteilla bemareihinsa.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Termi lastu tarkoittaa auton moottorinohjauksen muistipiiriä, jonne on tallennettu joukko moottorin toimintaa ohjaavia asetuksia. Termit lastuttaminen ja optimointi taas sisältävät ajatuksen
näiden tehtaalla määriteltyjen parametrien muokkaamisesta.
Monen kuluttajan arkikokemus tällaisesta jälkikäteen teetetystä lastuttamisesta tai optimoinnista on, että toimenpiteen jälkeen moottorin teho kasvoi ja kulutus normaaliajossa laski,
eikä teknisiä ongelmia voinut havaita.
Asiantuntijat vastaavat lastuttamista koskevissa asioissa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tuossa olisi tarjolla ihan mielenkiintoinen 2013 BMW 520 D A F11. Muuten kaikki ok, mutta sen myyntitiedoissa on maininta ohjelmallisesta piristyksestä. En ole nähnyt rekisteriotetta, mutta epäilen että sitä ei ole muutoskatsastettu, kuten ei käytännössä muitakaan lastutettuja autoja, eli se on käytännössä laiton.

Valvontaa ei käytännössä ole, joten asiasta ei välitetä, mutta voiko lastuviritys kostautua esim. onnettomuustilanteessa vakuutusyhtiön kieltäytyessä korvauksista tms? Onko näistä kokemuksia/keskustelua jossakin?

Edit.
Näköjään juuri edellisellä sivulla oli samaa pohdintaa muutaman viestin verran. Harmi kun muutoskatsastus on tehty näiltä osin niin hankalaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Lienee vakuutusyhtiölle hankalaa pestä kätensä, jos onnettomuushetkellä on ajettu hitaammin kuin auton alkuperäinen huippunopeus. :smoke: Ja miten ihmeessä silloin muutenkaan korvattaisiin mitään, jos niin kovaa on ajettu?

Kai sitä voi yrittää pyristellä jo sillä, että kuljettaja oli 0,1 promillen "kännissä" tai auton pyörät oli koottu väärän merkkisille tarvikevanteille. Noinkohan useinkaan onnistuu, jos asiakas ei heti usko pelottelua ja asiaa vähän koeponnistetaan. Mutta aiempaa lukematta taitaa olla turha jatkaa aiheesta. Riippunee siitä, onko vähän optimoitu ja törmätty tasavauhdissa eläimeen vai onko autossa 500 hevosvoimaa ja vähän poliisisedän mielestä suditeltu ennen kolaria.

Näiden aiheiden tiimoilta onkin hyvä olla osallistumatta mahdollisiin kyttäysboksikampanjoihin jatkossa. Minua vähän harmittaa, etten päässyt viime kierroksella mukaan. Olisi ihan mielenkiintoista myyräntyötä ajaa ihan nätisti mutta tilaisuuden tullen testailla jarruja ja antaa happea niin perkeleesti. Siinäpä nysväävät tilastojaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mitä mieltä raati on vapareiden softauksesta? Olen aina ymmärtänyt että käytännössä vain turboista ne tehot saadaan ylös ahtoja kasvattamalla.

Kun tuossa yksi kaverini kävi ohjelmoimassa vaparinsa. Paperilla luvattiin jotain ihan konkreettista tehonlisäystä (en muista paljon), ei kuitenkaan mitään luokkaa joissa turbosaabeista otetaan 100 heppaa lisää. Noh, kaveri on tyytyväinen tulokseen ja väittää että tuntee että auto pirteämpi. Kellään muita kokemuksia?
Softa lisäsi kaasun herkkyyttä, se siitä tehonlisäyksestä
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Eihän vakuutustarkastaja nykyisin edes käy katsomassa ellei koko tapahtumaketjussa ole jotain erikoista; Mutkis oikoen se sun romus viedään lavetilla valitsemaasi kolarikorjaamoon, siellä se kuvataan & dokumentoidaan vak.yhtiölle mitä on hajonnu, mitä tarvii tehdä, mitä maksaa. Menee 1-3 arkipäivää ja purkaminen alkaa.

Ei sinne kukaan matkusta sun auton ECUa lukemaan paikan päälle oliko tämä "alkaen" BMW piristetty ohjelmalla. :zoom:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Eihän vakuutustarkastaja nykyisin edes käy katsomassa ellei koko tapahtumaketjussa ole jotain erikoista; Mutkis oikoen se sun romus viedään lavetilla valitsemaasi kolarikorjaamoon, siellä se kuvataan & dokumentoidaan vak.yhtiölle mitä on hajonnu, mitä tarvii tehdä, mitä maksaa. Menee 1-3 arkipäivää ja purkaminen alkaa.

Ei sinne kukaan matkusta sun auton ECUa lukemaan paikan päälle oliko tämä "alkaen" BMW piristetty ohjelmalla. :zoom:
Lainopillinen puoli tuossa enemmän kiinnostaakin, sekä tietenkin myös mahdolliset seuraamukset eri tilanteissa, jos se vaikka tulevaisuudessa kävisikin ilmi jotain kautta. Fakta kuitenkin on, että lastutettu auto on muutoskatsastamattomana laiton peli.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Kuten, että pullojen keräyksestä/palautuksesta pitäis maksaa verot.

Älä juutu olemattomiin, mennään "maan tavalla."
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Sitten vielä sellainen tuohon liittyen, että miten autoliikkeet suhtautuvat asiaan jos on tarjoamassa vaihdossa lastuviritettyä autoa? Ei siitä voi olla mainitsemattakaan, kun se voisi täyttää petoksen tunnusmerkit.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Sitten vielä sellainen tuohon liittyen, että miten autoliikkeet suhtautuvat asiaan jos on tarjoamassa vaihdossa lastuviritettyä autoa? Ei siitä voi olla mainitsemattakaan, kun se voisi täyttää petoksen tunnusmerkit.
Veikkaan, että 90% voi helpostikin olla mainitsematta, ja niistä lopuista suurin osa kehuu lastutuksen tuomaa suorituskykyparannusta. Tiukan lainkuuliaiset jättävät lastuttamatta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
580
Sitten vielä sellainen tuohon liittyen, että miten autoliikkeet suhtautuvat asiaan jos on tarjoamassa vaihdossa lastuviritettyä autoa? Ei siitä voi olla mainitsemattakaan, kun se voisi täyttää petoksen tunnusmerkit.
Ei ole ikinä myyjä kysynyt kun vienyt vaihtoon bensa/dieselturboa. Joku tarkempi myyjä kyllä luulisi huomaavan koeajolla mutta tuskin kieltäytyisi kauppaa tekemästä. Niiden palkastahan siinä on kyse.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ei ole ikinä myyjä kysynyt kun vienyt vaihtoon bensa/dieselturboa. Joku tarkempi myyjä kyllä luulisi huomaavan koeajolla mutta tuskin kieltäytyisi kauppaa tekemästä. Niiden palkastahan siinä on kyse.
Ei välttämättä kysykään, mutta auton myyjällä on siitä silti velvollisuus kertoa ostajalle. Ainahan voi valehdella ettei tiennyt, mutta se on sitten eri asia ja se voi kostautua, jos asiaa joutuisi jossakin vaiheessa myöhemmin virkatietä selvittelemään.

Ihan samalla tavalla kuin minä tässä mietin, että viitsinkö kajota ohjelmistoviritettyyn autoon, niin varmaan se kiinnostanee myös muita ostajaehdokkaita. 50hp lisää tehoa ja vääntöä on hieno asia, mutta kunhan tässä nyt arvon että voiko se kostautua jossakin tilanteessa myöhemmin.

Kannattaako ostaa käytetty auto joka on lastutettu?

”Myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle, jos autoa on viritetty. Henkilökohtaisesti en ostaisi viritettyä autoa juuri edellä mainitsemieni riskien johdosta.”
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Sitten vielä sellainen tuohon liittyen, että miten autoliikkeet suhtautuvat asiaan jos on tarjoamassa vaihdossa lastuviritettyä autoa? Ei siitä voi olla mainitsemattakaan, kun se voisi täyttää petoksen tunnusmerkit.
Ei mitään. Ovat todenneet, että "kyllähän tää on ihan pirteä" ja that's it. Mitä olen seurannut, niin aika lailla samana (tai seuraavana) päivänä myyty kaikki omat vaihdokit. Joskus erikseen mainostavat stage 1 ohjelmointia myynti-ilmoituksessa. Tuskin ketään kiinnostaa (paitsi ostajaa).

Mitä osien kestävyyteen tulee, niin osa noista bulkkisoftista on toki sellaisia, että vääntöä löytyy sen verran, että koetellaan jo laatikon keston rajoja. Saahan sitä miedompaakin viritysasetetta jos tuntuu liian kovilta lukemilta. Toki on myös mahdollista että vuoden parin ajolla alkaa esim. laatikko luistaa, mutta kannattaa miettiä sitäkin, että ollaanko tässä nyt laittamassa jotain "car for life" kulkinetta vai hetken lelua? Itselläni ei tunnesiteitä pääse autoihin juuri syntymään, niin ei tule koskaan ulosmitattua tekniikan kestävyyttä vuosien rälläämisellä kun kiinnostavia autoja on niin paljon ajettavana, että tuskin on uuden kauppakirjassa muste kuivunut kun alkaa jo katsella seuraajaa.
 
Viimeksi muokattu:

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Sitten vielä sellainen tuohon liittyen, että miten autoliikkeet suhtautuvat asiaan jos on tarjoamassa vaihdossa lastuviritettyä autoa? Ei siitä voi olla mainitsemattakaan, kun se voisi täyttää petoksen tunnusmerkit.
Kysyin autokauppiaalta että mikä kartta laitetaan sisään, niin halusi vakiotehoille. Kaasupolkimen vaste jätettiin lineaariseksi. TCU vaihdoin myös miedoimman kartan. Yhden mittauspisteen aineistosta extrapoloiden mieluummin vakiona...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 305
Viestejä
4 156 879
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom