Mitä vierestä katsoin ja juttelin kun omaa autoa rävellettiin niin konkreettisena erona eri tehdassoftien välillä on se että missä kohtaa muistia mikäkin kartta on, eli jos haluat pitää ECUn SW version samana niin ne kartat pitää rönkkiä yksittäisin kun taas bulkkisoftassa käsittääkseni sisään työnnetään "jokin version tehdassoftasta johon on kartat vaihdettu". Eli olettavasti Tuikulla oli käynyt auto jonka ECUn versio oli tismalleen sama kuin sulla, jolloin ko. softan laittaminen olisi ollut sama asia kuin vääntää ne sun kartat yksitellen samoiksi ja kaverisi auton softaan 1:1 täsmännyttä vekotinta ei ollut käynyt joten tuikku laittoi "hyväksi havaitsemansa kartat" oikeisiin paikkoihin muistia...
Virityssoftat avaavat (tai niihin saa ostettu "muistimäpper" palikoita) eli ne kertovat että tuossa kohtaa on tuollainen kartta, sitten kun maalaat sen alueen niin kartasta piirretään 3D-graafi ja voit sitten hiirellä raahailla niitä pisteitä ja kartta muuttuu muistissa sen mukaan -> itse tietokoneohjelmoinnista saati hexa/binääri luvuista ei käytännössä tarvitse ymmärtää mitään, pitää osata "lukea" tuota muistikarttaa ja ymmärtää sen vaikutus ECUn toimintaan...
Jos bulkkisofta on kunnolla tehty niin mitään (merkittävää) eroa lopputuloksessa ei ole, sillä erotuksella että et voi sitten itse vaikkapa toivoa vähän erilaista progressiota kaasupolkimeen tai että laatikolle ei työnnetä niin paljoa vääntöä jne jne ja ecun SW versio muilta osin sitten on se mikä se sattuu bulkissa olemaan... Ja sitten jos osia on vaihdeltu kykenevämpiin niin bulkkisofta ei oikein ole enää vaihtoehto koska rajat muuttuvat (kts alta).
Yksinkertaisuudessaan kaasupolkimelle on kartta josta tulee ulos 0-100%, tämä tieto viedään sitten ruiskutuskartalle jossa se kierrosluvun mukaan muutetaan halutuksi mg/isku eli vääntötiedoksi joka lopulta taas yhdellä kartalla muutetaan suuttimen aukioloaikatietoksi ja soppaa sisään koneeseen tuolla aukioloaika tiedolla. Jotta asia ei olisi ihan noin yksinkertainen niin siellä on useita muita karttoja välissä jotka rajoittaa tuota syöttöä esim. ilmamassa dieselissä, laatikolta voi tulla signaali että "ei enempää" jota sitten taas voi kiertää väärentämällä laatikolle menevää nm-tietoa joka sekin tulee kartasta jolloin laatikko luulee kaiken olevan bueno eikä rajoita(kaan) ECUn syöttöä... Samoin voidaan huijata tuota mg/isku -> aukioloaika tietoa jolloin koneeseen saadaan menemään enemmän soppaa, mutta sitten samalla ECUsta ulospäinluettavat tiedot ovat puuta heinää -> vaikeuttaa sitten oikean vian hakemista myöhemmin...
Toisin sanoen kunnolla tehdyssä softassa ECU edelleen kertoo diagnostikkaan että mitä sisällä tapahtuu ja kaikki rajoitukset on hoidettu ruuvaamalla asianmukaista karttaa sallivammaksi eikä väärentämällä "lähtötietoja"... Ja ilmeisesti tässä tulee se "merkkitietoisuus" peliin eli luonnollisesti mersusssa on erilaiset säätösysteemit kuin volvossa, mutta merkissä keskenään samanlaiset, eli kun olet opetellut mersun kommervenkit niin volvossa ne on periaatteeltaan samat mutta kuitenkin erilaiset jolloin kaikkien rajoitusten saaminen oikeaan asentoon on sitten lopulta hyvin hidasta trial&error kokeilua -> ainakin ensimmäiset 10 autoa menee "tuntilaskutuksen" osalta hyväntekeväisyyteen, samassa ajassa tekisi tyyliin 50 mersua ja rahaa per auto saa kutenkin saman määrän...
PS. selitys sisältänee merkittäviä virheitä, mutta pääperiaate pitäisi olla oikea
.