Moottorin ohjelmointi

Mitäs helmiä olette näistä teholisäyksistä löytäneet merkeiltä Audi, BMW, Mercedes ja Volvo?
ts. minkä mallin ostamalla saa "eniten lisää tehoa suhteessa hintaan".
Omat bongaukset BMW ja Mersu 2.0 bensakone, mutta liekkö muitakin helmiä.
Tuikku sano uusista Mersun nelipyttyisistä dieseleistä, että ensimmäistä kertaa Mersusta ei voi ottaa kaikkia koneesta, kun voimansiirron kestävyys ottaa vastaan. Pitää kuulema jättää vääntö "vain" 700nm:n. Minusta tuo vääntölukema on varsin kohtuullinen nelipyttyiselle:hmm:. Heppa lukemaa en täysin muista, mutta taisi olla lähelle 300hv.

Sitten uudesta kutoskoneesta Tuikku saa 400hv/900nm.
 
Audi(t) ovat ainakin surullisen tunnettuja alikokoisista vaihteistoistaan, joten reilusti piristämällä saattaa aiheuttaa omistusajalleen kivan lisäkustannuksen. @aapelih #kustannusoptimointi
 
Tuikku sano uusista Mersun nelipyttyisistä dieseleistä, että ensimmäistä kertaa Mersusta ei voi ottaa kaikkia koneesta, kun voimansiirron kestävyys ottaa vastaan. Pitää kuulema jättää vääntö "vain" 700nm:n. Minusta tuo vääntölukema on varsin kohtuullinen nelipyttyiselle:hmm:. Heppa lukemaa en täysin muista, mutta taisi olla lähelle 300hv.

Sitten uudesta kutoskoneesta Tuikku saa 400hv/900nm.

Joo, kyllä mersulla olis varmaan ne V ja I6 koneet dieselit josta irtoaa eniten pelkällä softalla.
 
Tuikku sano uusista Mersun nelipyttyisistä dieseleistä, että ensimmäistä kertaa Mersusta ei voi ottaa kaikkia koneesta, kun voimansiirron kestävyys ottaa vastaan. Pitää kuulema jättää vääntö "vain" 700nm:n. Minusta tuo vääntölukema on varsin kohtuullinen nelipyttyiselle:hmm:. Heppa lukemaa en täysin muista, mutta taisi olla lähelle 300hv.

Sitten uudesta kutoskoneesta Tuikku saa 400hv/900nm.

Tuikku taitaa olla yksi maan parhaimmista softaajista?
 
Sellainen huomio väliin, että vaikka jollakin menetelmällä revitäänkin noita käsittämättömiä vääntö/teholukemia, niin pitää muistaa samalla myös moottorin ja vaihteiston kestäminen.

Tuikku taitaa olla yksi maan parhaimmista softaajista?
Kuka tai mikä on Tuikku? Levillä on ainakin sellainen ravintola. :D
 
Kunnolla tehty optimointisofta on tehty täysin automerkki- ja mallikohtaisesti, missä myös otettu voimansiirto huomioon. Esim itsellä tuo Rica muuttaa myös automaattilaatikkoa. Softa sisällä AWD-asetuksilla koneen kierrokset ovat huomattavasti alhaisemmat kuin vakiona ja sitä myötä kulutuskin pienempi. Myös performance- asetuksella ja automaattiasetuksilla laatikko osaa vaihtaa paljon järkevämmin kuin vakiona. Nyt ensimmäiset vaihteet menevät kolmoseen asti korkeimmilla kierroksilla ja loput enemmän väännön asetuksilla. Onhan tuo 2.4 litrainen tuplaturbo muutenkin otollinen optimoitava, kun turbot pystyy erikseen optimoimaan.

Sehän tuossa hybridissä hauskaa onkin AWD- tai performance- asetuksilla, että matka-ajossa tasakaasulla ja suurin vaihde silmässä ylös mäkeen ei vaihda pienempää silmään, vaan hakee enemmän vääntöä sähkömoottorista. Vaihde pysyy silmässä, mutta kierrosluku nousee.
 
Viimeksi muokattu:
Kunnolla tehty optimointisofta on tehty täysin autokohtaisesti, missä myös otettu voimansiirto huomioon.

En ole oikein ikinä ymmärtänyt mihin tämä väite perustuu? Linjastolta rullaa ulos satoja tuhansia autoja samoilla osilla, mutta jostain syystä yhteenkään autoon ei käy sama softa vaan kaikki pitää tuunata (täysin) erikseen? Ja toki voi olla vähän autokohtaisia eroja jos ihan ehdottomia maksimeita lähdetään hakemaan, mutta eikö silloin olla jo vähän perus käyttöauton idean ulkopuolella muutenkin?
 
En ole oikein ikinä ymmärtänyt mihin tämä väite perustuu? Linjastolta rullaa ulos satoja tuhansia autoja samoilla osilla, mutta jostain syystä yhteenkään autoon ei käy sama softa vaan kaikki pitää tuunata (täysin) erikseen? Ja toki voi olla vähän autokohtaisia eroja jos ihan ehdottomia maksimeita lähdetään hakemaan, mutta eikö silloin olla jo vähän perus käyttöauton idean ulkopuolella muutenkin?

Korjasinkin tuonne, että: "automerkki- ja mallikohtaisesti" Kyllä isot softatalot ottaa sen yhden automallin ja tekee siitä optimoinnin. Silti jokainen auto on yksilöllinen ja varsinkin ilmanotto ja putkisto vaikuttaa muutettuna paljon. Myös se, että uusissa autoissa kannattaa ottaa huomioon takuut ja valmistajan päivitykset autoon. Siksi optimointisoftaksi kannattaa ottaa sellainen, että voi itse sen muuttaa vakioksi ja takuun softafirmalta, että auton uuden tehdassoftan päälle optimointisofta toimii tai optimoidaan uudelleen.
 
Mitäs helmiä olette näistä teholisäyksistä löytäneet merkeiltä Audi, BMW, Mercedes ja Volvo?
ts. minkä mallin ostamalla saa "eniten lisää tehoa suhteessa hintaan".
Omat bongaukset BMW ja Mersu 2.0 bensakone, mutta liekkö muitakin helmiä.

330e luokkaa +150hp +250nm
 
Itse kävin syksyllä ottamassa Tuikun ohjelman CLK 320cdi koneeseen joka oli vakio (224hp&510nm), otettiin maltillinen setup ja EGR pois ohjelmointi, 7g vaihteiston luistoa vähennettiin myös hieman.
Tämän jälkeen oli noin 285hp 650nm, heti ohjelmoinnin ja moottoriohjaimen takaisin laiton jälkeen koe startti ja onnistuneen startin jälkeen koe ajo että auto toimii eikä mene vikatilaan täyskaasulla kiihdyttäessä.
Ammattimaisesti hoidettu kaikin puolin, suosittelut Tuikun ohjelmille.
Enemmänkin tehoa olisi saanut, mutta nuo riittävät vakio osilla mentäessä kun käyttöauto kuitenkin kyseessä. Viritellään sitten myöhemmin enemmän :)

Autot ovat tosiaan aina yksilöitä ja kun eivät enää uusia ole, niin mielestäni on tärkeää että ohjelmoinnissa muutetaan juuri sen auton parametrejä eikä vain laiteta jotain bulkki softaa sisään, autot kun tuppaavat olemaan erilaisia ja huollettu eri tavoin jne.
 
Joo Tuikku siis lukee aina sen autossa olleen softan, ja sitten sen mukaan muuttaa parametrejä, tai laittaa jos on aikasemmin tullut tasan samojen parametrien softalla varustettu auto aikasemmin vastaan, niin laittaa aikasemmin tehdyn sisään. Kaverin kanssa käytiin molempien autoo laittamassa softa, niin minun w211 200CDI:n meni aikasemmin tehty softa, mutta kaverin w210 270CDI ei löytynyt vanhastaan sopivaa, niin muutti parametrejä yksittäin.

Näin siis kun Tuikulla käy ohjelmoitavana, jos käy niillä muilla, jotka asentaa Tuikun softaa, niin voi olla erilailla. Niin ja Tuikku on tunnettu Mercedeksien ja BMW:n common rail-dieseleiden softaamisesta. On ohjelmoinut muitakin vehkeitä (VAG,Volvo) mutta meille sanoi että mieluummin softaa nimenomaan Mersuja ja Bemareita, koska tietää niiden voimansiirron kestävän paremmin kasvanutta lisätehoa. Tuikun pääpaikka on Kajaanissa. Pienenä miinuksena se että ilmeisesti vastaa sähköposteihin välillä viiveellä, eli parhaiten saa kiinni puhelimella. Sekä hintatietoa ei ainakaan mersuforumilla sanota ääneen, jos oisin tiennyt että nii halpa niin olisin käynyt paljon aikasemmin softauksessa (normaalisti olisi ollut 400e, mutta kun kaverin kanssa käytiin samaan aikaan niin 300e/auto).

Lisäksi tietää muuten melkosen paljon Mersuista ja Bemareista, työkaveri soitti w212 softauksesta, koska epäili että DPF paskana niin softais sen pois, mutta Tuikku osasi puhelimessa kertoa että toimii oikein ja ei kannata sitä softata pois, koska toimii. Lisäksi yhdellä kaverilla on BMW jossa ollut ihmeellistä vikaa joka vaikuttaa käyntiin, mutta parikaa huoltamoa Kajaanissa ei osienvaihtorumbasta huolimatta saanut kuntoon. Se soitti sitten Tuikulle että olisi edes softattu, niin se kerto suoraan puhelimessa mikä osa oli paskana, ja kaveri kävi vaihdattamassa sen osan ja nyt toimii Bemari normaalisti. Valitettavasti en nyt muista sitä osaa, mutta ei se ollut kalliskaan osa.
 
Tai kuten @pokkus asian ilmaisi "Eihän tuo 330e mitenkään ihmeellinen ole kulkemisen suhteen, vaikka kuinka olisi piristetty." ;)

Itse ajattelen 4 alkavia lukuja super viritettyjen tai huippu urheiluautojen jutuksi. Nää on näitä.
Niin, eikö tuo nyt ole ihan normaalin perheauton lukemia tänä päivänä. Ilman jopa mitään ohjelmointeja, joita voi ostaa suoraan kaupasta. Ei mitään ihmeellistä siis.
 
Joo Tuikku siis lukee aina sen autossa olleen softan, ja sitten sen mukaan muuttaa parametrejä, tai laittaa jos on aikasemmin tullut tasan samojen parametrien softalla varustettu auto aikasemmin vastaan, niin laittaa aikasemmin tehdyn sisään. Kaverin kanssa käytiin molempien autoo laittamassa softa, niin minun w211 200CDI:n meni aikasemmin tehty softa, mutta kaverin w210 270CDI ei löytynyt vanhastaan sopivaa, niin muutti parametrejä yksittäin.
Mitä vierestä katsoin ja juttelin kun omaa autoa rävellettiin niin konkreettisena erona eri tehdassoftien välillä on se että missä kohtaa muistia mikäkin kartta on, eli jos haluat pitää ECUn SW version samana niin ne kartat pitää rönkkiä yksittäisin kun taas bulkkisoftassa käsittääkseni sisään työnnetään "jokin version tehdassoftasta johon on kartat vaihdettu". Eli olettavasti Tuikulla oli käynyt auto jonka ECUn versio oli tismalleen sama kuin sulla, jolloin ko. softan laittaminen olisi ollut sama asia kuin vääntää ne sun kartat yksitellen samoiksi ja kaverisi auton softaan 1:1 täsmännyttä vekotinta ei ollut käynyt joten tuikku laittoi "hyväksi havaitsemansa kartat" oikeisiin paikkoihin muistia...

Virityssoftat avaavat (tai niihin saa ostettu "muistimäpper" palikoita) eli ne kertovat että tuossa kohtaa on tuollainen kartta, sitten kun maalaat sen alueen niin kartasta piirretään 3D-graafi ja voit sitten hiirellä raahailla niitä pisteitä ja kartta muuttuu muistissa sen mukaan -> itse tietokoneohjelmoinnista saati hexa/binääri luvuista ei käytännössä tarvitse ymmärtää mitään, pitää osata "lukea" tuota muistikarttaa ja ymmärtää sen vaikutus ECUn toimintaan...

Jos bulkkisofta on kunnolla tehty niin mitään (merkittävää) eroa lopputuloksessa ei ole, sillä erotuksella että et voi sitten itse vaikkapa toivoa vähän erilaista progressiota kaasupolkimeen tai että laatikolle ei työnnetä niin paljoa vääntöä jne jne ja ecun SW versio muilta osin sitten on se mikä se sattuu bulkissa olemaan... Ja sitten jos osia on vaihdeltu kykenevämpiin niin bulkkisofta ei oikein ole enää vaihtoehto koska rajat muuttuvat (kts alta).

Yksinkertaisuudessaan kaasupolkimelle on kartta josta tulee ulos 0-100%, tämä tieto viedään sitten ruiskutuskartalle jossa se kierrosluvun mukaan muutetaan halutuksi mg/isku eli vääntötiedoksi joka lopulta taas yhdellä kartalla muutetaan suuttimen aukioloaikatietoksi ja soppaa sisään koneeseen tuolla aukioloaika tiedolla. Jotta asia ei olisi ihan noin yksinkertainen niin siellä on useita muita karttoja välissä jotka rajoittaa tuota syöttöä esim. ilmamassa dieselissä, laatikolta voi tulla signaali että "ei enempää" jota sitten taas voi kiertää väärentämällä laatikolle menevää nm-tietoa joka sekin tulee kartasta jolloin laatikko luulee kaiken olevan bueno eikä rajoita(kaan) ECUn syöttöä... Samoin voidaan huijata tuota mg/isku -> aukioloaika tietoa jolloin koneeseen saadaan menemään enemmän soppaa, mutta sitten samalla ECUsta ulospäinluettavat tiedot ovat puuta heinää -> vaikeuttaa sitten oikean vian hakemista myöhemmin...

Toisin sanoen kunnolla tehdyssä softassa ECU edelleen kertoo diagnostikkaan että mitä sisällä tapahtuu ja kaikki rajoitukset on hoidettu ruuvaamalla asianmukaista karttaa sallivammaksi eikä väärentämällä "lähtötietoja"... Ja ilmeisesti tässä tulee se "merkkitietoisuus" peliin eli luonnollisesti mersusssa on erilaiset säätösysteemit kuin volvossa, mutta merkissä keskenään samanlaiset, eli kun olet opetellut mersun kommervenkit niin volvossa ne on periaatteeltaan samat mutta kuitenkin erilaiset jolloin kaikkien rajoitusten saaminen oikeaan asentoon on sitten lopulta hyvin hidasta trial&error kokeilua -> ainakin ensimmäiset 10 autoa menee "tuntilaskutuksen" osalta hyväntekeväisyyteen, samassa ajassa tekisi tyyliin 50 mersua ja rahaa per auto saa kutenkin saman määrän...

PS. selitys sisältänee merkittäviä virheitä, mutta pääperiaate pitäisi olla oikea :).
 
330e luokkaa +150hp +250nm
Onko muuten mitään tietoa tulevasta 320e:stä? Kaksilitrainen bensakone siinäkin, mutta selvästi vähemmän tehoa. Olisiko siinä sellainen mahdollinen sweet spot, että olisi käytetty samaa moottoria ja voimansiirtoa kuin 330e:ssä, mutta vain softattu tehtaalla pienempitehoiseksi?

Jos näin, niin tuossa olisi mukavan pienet päästöverot, mutta saisi mahdollisesti viritetyn 330e:n tehot.
 
Joo Tuikku siis lukee aina sen autossa olleen softan, ja sitten sen mukaan muuttaa parametrejä, tai laittaa jos on aikasemmin tullut tasan samojen parametrien softalla varustettu auto aikasemmin vastaan, niin laittaa aikasemmin tehdyn sisään. Kaverin kanssa käytiin molempien autoo laittamassa softa, niin minun w211 200CDI:n meni aikasemmin tehty softa, mutta kaverin w210 270CDI ei löytynyt vanhastaan sopivaa, niin muutti parametrejä yksittäin.

Näin siis kun Tuikulla käy ohjelmoitavana, jos käy niillä muilla, jotka asentaa Tuikun softaa, niin voi olla erilailla. Niin ja Tuikku on tunnettu Mercedeksien ja BMW:n common rail-dieseleiden softaamisesta. On ohjelmoinut muitakin vehkeitä (VAG,Volvo) mutta meille sanoi että mieluummin softaa nimenomaan Mersuja ja Bemareita, koska tietää niiden voimansiirron kestävän paremmin kasvanutta lisätehoa. Tuikun pääpaikka on Kajaanissa. Pienenä miinuksena se että ilmeisesti vastaa sähköposteihin välillä viiveellä, eli parhaiten saa kiinni puhelimella. Sekä hintatietoa ei ainakaan mersuforumilla sanota ääneen, jos oisin tiennyt että nii halpa niin olisin käynyt paljon aikasemmin softauksessa (normaalisti olisi ollut 400e, mutta kun kaverin kanssa käytiin samaan aikaan niin 300e/auto).

Lisäksi tietää muuten melkosen paljon Mersuista ja Bemareista, työkaveri soitti w212 softauksesta, koska epäili että DPF paskana niin softais sen pois, mutta Tuikku osasi puhelimessa kertoa että toimii oikein ja ei kannata sitä softata pois, koska toimii. Lisäksi yhdellä kaverilla on BMW jossa ollut ihmeellistä vikaa joka vaikuttaa käyntiin, mutta parikaa huoltamoa Kajaanissa ei osienvaihtorumbasta huolimatta saanut kuntoon. Se soitti sitten Tuikulle että olisi edes softattu, niin se kerto suoraan puhelimessa mikä osa oli paskana, ja kaveri kävi vaihdattamassa sen osan ja nyt toimii Bemari normaalisti. Valitettavasti en nyt muista sitä osaa, mutta ei se ollut kalliskaan osa.

Paikan päällä käyneet tietänee syyn miksi vastaa meileihin viiveellä, sama oli jo 2016 kun silloisen mersun softasin. Eli kannattaa soittaa
 
Niin, eikö tuo nyt ole ihan normaalin perheauton lukemia tänä päivänä. Ilman jopa mitään ohjelmointeja, joita voi ostaa suoraan kaupasta. Ei mitään ihmeellistä siis.

Niin, kyllähän kaupasta saa auton just sellasilla lukemilla kun haluaa. Siinä nyt on vaan vissiin ero että alkaako se hinta kakkosella vai kutosella. Mutta ihan mielenkiinnosta, millaseen tavalliseen perheautoon tässä viittaat? Ihan vaan että tiedän mistä puhutaan?
 
Niin, kyllähän kaupasta saa auton just sellasilla lukemilla kun haluaa. Siinä nyt on vaan vissiin ero että alkaako se hinta kakkosella vai kutosella. Mutta ihan mielenkiinnosta, millaseen tavalliseen perheautoon tässä viittaat? Ihan vaan että tiedän mistä puhutaan?
No eihän sen 330e:n hintakaan ala kakkosella vaan vitosella. Varusteltuna helposti kutosella. Onhan noita autoja. Seatilta löytyy Cuprat, Volkkarilta R-mallit, Teslalta mikä tahansa malli, Volvolta T8:t jne. Ihan normaaleja perheautoja samassa hintaluokassa. Osa kalliimpia, osa halvempia ja osa reilusti nopeampia kuin tuo 330e.
 
No eihän sen 330e:n hintakaan ala kakkosella vaan vitosella. Varusteltuna helposti kutosella. Onhan noita autoja. Seatilta löytyy Cuprat, Volkkarilta R-mallit, Teslalta mikä tahansa malli, Volvolta T8:t jne. Ihan normaaleja perheautoja samassa hintaluokassa. Osa kalliimpia, osa halvempia ja osa reilusti nopeampia kuin tuo 330e.

Niin tässä on puhuttu ainakin mun puolesta koko ajan F30 mallisesta 330e:stä ja niitä saa kyllä kakkosella alkavilla hinnoilla. Lisäksi en ymmärrä miten voit sanoa että jokin Cupra on edes lähelläkään ohjelmoitua 330e:tä? Pelkän polttomoottorin tarjoama 300hv on oikeasti TODELLA kaukana sähkön ja polttomoottorin tuottamasta 360hv yhteis tehosta. Teslaa nyt en laske edes normaaliksi autoksi, puhuttammakaan että olisi normaali perheauto. Lisäksi myös niiden hinnat on aika lailla eri lukemissa. Volvon T8 mallit alkaa kyllä olla samaoilla linjoilla, mutta taas puhutaan hiukan eri hintaisista autoista.

En tiedä onko joku väittänyt noita lukuja jotenkin ihmeellisiksi, en minä ainakaan, mutta kyllähän tuossa F30 330e:ssä saa tuohon rahaan aika paljon autoa ja suorituskykyä, jolle on vaikea löytää vastinetta.
 
Mitä vierestä katsoin ja juttelin kun omaa autoa rävellettiin niin konkreettisena erona eri tehdassoftien välillä on se että missä kohtaa muistia mikäkin kartta on, eli jos haluat pitää ECUn SW version samana niin ne kartat pitää rönkkiä yksittäisin kun taas bulkkisoftassa käsittääkseni sisään työnnetään "jokin version tehdassoftasta johon on kartat vaihdettu". Eli olettavasti Tuikulla oli käynyt auto jonka ECUn versio oli tismalleen sama kuin sulla, jolloin ko. softan laittaminen olisi ollut sama asia kuin vääntää ne sun kartat yksitellen samoiksi ja kaverisi auton softaan 1:1 täsmännyttä vekotinta ei ollut käynyt joten tuikku laittoi "hyväksi havaitsemansa kartat" oikeisiin paikkoihin muistia...

Virityssoftat avaavat (tai niihin saa ostettu "muistimäpper" palikoita) eli ne kertovat että tuossa kohtaa on tuollainen kartta, sitten kun maalaat sen alueen niin kartasta piirretään 3D-graafi ja voit sitten hiirellä raahailla niitä pisteitä ja kartta muuttuu muistissa sen mukaan -> itse tietokoneohjelmoinnista saati hexa/binääri luvuista ei käytännössä tarvitse ymmärtää mitään, pitää osata "lukea" tuota muistikarttaa ja ymmärtää sen vaikutus ECUn toimintaan...

Jos bulkkisofta on kunnolla tehty niin mitään (merkittävää) eroa lopputuloksessa ei ole, sillä erotuksella että et voi sitten itse vaikkapa toivoa vähän erilaista progressiota kaasupolkimeen tai että laatikolle ei työnnetä niin paljoa vääntöä jne jne ja ecun SW versio muilta osin sitten on se mikä se sattuu bulkissa olemaan... Ja sitten jos osia on vaihdeltu kykenevämpiin niin bulkkisofta ei oikein ole enää vaihtoehto koska rajat muuttuvat (kts alta).

Yksinkertaisuudessaan kaasupolkimelle on kartta josta tulee ulos 0-100%, tämä tieto viedään sitten ruiskutuskartalle jossa se kierrosluvun mukaan muutetaan halutuksi mg/isku eli vääntötiedoksi joka lopulta taas yhdellä kartalla muutetaan suuttimen aukioloaikatietoksi ja soppaa sisään koneeseen tuolla aukioloaika tiedolla. Jotta asia ei olisi ihan noin yksinkertainen niin siellä on useita muita karttoja välissä jotka rajoittaa tuota syöttöä esim. ilmamassa dieselissä, laatikolta voi tulla signaali että "ei enempää" jota sitten taas voi kiertää väärentämällä laatikolle menevää nm-tietoa joka sekin tulee kartasta jolloin laatikko luulee kaiken olevan bueno eikä rajoita(kaan) ECUn syöttöä... Samoin voidaan huijata tuota mg/isku -> aukioloaika tietoa jolloin koneeseen saadaan menemään enemmän soppaa, mutta sitten samalla ECUsta ulospäinluettavat tiedot ovat puuta heinää -> vaikeuttaa sitten oikean vian hakemista myöhemmin...

Toisin sanoen kunnolla tehdyssä softassa ECU edelleen kertoo diagnostikkaan että mitä sisällä tapahtuu ja kaikki rajoitukset on hoidettu ruuvaamalla asianmukaista karttaa sallivammaksi eikä väärentämällä "lähtötietoja"... Ja ilmeisesti tässä tulee se "merkkitietoisuus" peliin eli luonnollisesti mersusssa on erilaiset säätösysteemit kuin volvossa, mutta merkissä keskenään samanlaiset, eli kun olet opetellut mersun kommervenkit niin volvossa ne on periaatteeltaan samat mutta kuitenkin erilaiset jolloin kaikkien rajoitusten saaminen oikeaan asentoon on sitten lopulta hyvin hidasta trial&error kokeilua -> ainakin ensimmäiset 10 autoa menee "tuntilaskutuksen" osalta hyväntekeväisyyteen, samassa ajassa tekisi tyyliin 50 mersua ja rahaa per auto saa kutenkin saman määrän...

PS. selitys sisältänee merkittäviä virheitä, mutta pääperiaate pitäisi olla oikea :).


Dieselit ei itselle tuttuja ole millään tasolla mutta heitetään muutama kommentti:

Ruiskulla oleva bensamoottorin ecu yksinkertaisimmillaan (joita toki modernit ei enää niin ole) tarvitsee tiedon sisään menevästä ilmamäärästä jonka mukaan se sitten säätää bensan määrän sekä käytännössä aina kipinän ennakon. (Toki yksinkertaisimmillekkin ecuille menee yleensä tietoa myös siitä kipinästä, kaasun asennosta, ilman lämpötilasta sekä seoksesta eli lamdasta jne..) Ecu ei siis suoranaisesti tiedä esimerkiksi osien vaiihdosta mitään, joten sen kartoissa tulee rajat vastaan vaikkapa ilmaa lisätessä.

Käytännössä kaikki bulkkisoftat on siis vain vakiona pidetyille koneille tehtyjä yleisluontoisia softia jotka sitten toimii paremmin tai huonommin, pääsääntöisesti merkkivalmistajilla melko hyvin. Siksi esimerkiksi tuikku tai joku muu softaaja voi ajaa aiemmin tekemänsä softan sisään jos softattava auto on identtinen. Toki autoissa on edelleenkin yksilöeroja myös vakiona pidettäessä ja näitä sitten hyödyntävät paremmat custom softaajat.

Bensamoottorissa ongelmia vakioeculla tulee siis viimeistään heti kun aletaan suuttimia vaihtamaan tai isompia muutoksia tekemään koska ecu ei tiedä muutoksista tai kartat eivät riitä.

On olemassa myös piggypack tyylisiä ohjaimia joilla huijataan moottoria näkemään enemmän tai vähemmän sisään tulevaa ilmaa ja täten syöttämään moottoriin enemmän bensaa (tai jos suuttimet on vaihdettu isompiin, vähemmän) mutta näissä tulee se ongelma että ecu ampuu kipinän kuitenkin "luulemansa" ilmamäärän mukaan ja täten ennakot on enemmän tai vähemmän pielessä. Sen vakavuus voi sitten vaihdella ei ongelmia tilasta moottorin särkevään nakutukseen.
 
No eihän sen 330e:n hintakaan ala kakkosella vaan vitosella. Varusteltuna helposti kutosella. Onhan noita autoja. Seatilta löytyy Cuprat, Volkkarilta R-mallit, Teslalta mikä tahansa malli, Volvolta T8:t jne. Ihan normaaleja perheautoja samassa hintaluokassa. Osa kalliimpia, osa halvempia ja osa reilusti nopeampia kuin tuo 330e.
"..ihan normaalin perheauton lukemia..."
Cupra R, Tesla, Volvo T8, LOL! Ei todellakaan normaali perheauto! :DDD Bmw 330e ei ole normaali perheauto.
 
Niin tässä on puhuttu ainakin mun puolesta koko ajan F30 mallisesta 330e:stä ja niitä saa kyllä kakkosella alkavilla hinnoilla. Lisäksi en ymmärrä miten voit sanoa että jokin Cupra on edes lähelläkään ohjelmoitua 330e:tä? Pelkän polttomoottorin tarjoama 300hv on oikeasti TODELLA kaukana sähkön ja polttomoottorin tuottamasta 360hv yhteis tehosta. Teslaa nyt en laske edes normaaliksi autoksi, puhuttammakaan että olisi normaali perheauto. Lisäksi myös niiden hinnat on aika lailla eri lukemissa. Volvon T8 mallit alkaa kyllä olla samaoilla linjoilla, mutta taas puhutaan hiukan eri hintaisista autoista.

En tiedä onko joku väittänyt noita lukuja jotenkin ihmeellisiksi, en minä ainakaan, mutta kyllähän tuossa F30 330e:ssä saa tuohon rahaan aika paljon autoa ja suorituskykyä, jolle on vaikea löytää vastinetta.
Käytetyt on tietenkin käytetyn hintaisia, mutta vain uusia voi keskenään järkevästi vertailla hinnassa. Kyllä nuo minunkin mainitsevat autot sinne kakkosella alkaviin lukemiin käytettynä joskus putoaa ellei osaa jopa jo saa.

Cupra ilmoittaa muutamalle mallille 0-100 ajaksi alle 5 sekuntia ja sama taitaa olla noille VW:n R-malleille. Eikö se ole ihan vertailukelpoinen lukema ohjelmoituun 330e verrattuna, kun joku sanoi, että se pääsee ohjelmoituna alhaisiin 5 sekunnin aikoihin.

Kyllä Tesla ihan normaaliauto on ja niihin saa perheenkin mahtumaan. Muutenhan niitä ei perheelliset ostaisi. Tulevat sähköautot todennäköisesti tulevat mullistamaan muutaman vuoden sisällä nämä suorituskykyodotukset vielä ihan toiselle luvulle. Kia:kin luvannut tuoda mallin joka pääsee tuohon maagiseen 0-100 lukemaan alle 3 sekunnissa ja ihan perheautoluokassa.

Niin kukaan ei taidakaan olla maininnut, että 330e tarjoaisi mitään ihmeellistä vaan sitä tässä olen itsekin yrittänyt sanoa, että tänä päivänä nuo ovat aika normaaleja lukemia. Aivan varmasti sillä kerkeää, mutta mitään poikkeavaa se ei tarjoa. 15-20 vuotta sitten tilanne olisi ollut toinen.
 
Veikkaan, että keskimääräisen perhauton kohdalla puhutaan jostain 1.6 bensa Tojosta tai 2.0 diesel Skodasta. Tesla ja T8 on enempi kuriositeetteja siinä listassa kuin maan tapa. Eli tässä vertailukohtana paljonko saadaan tehoa revittyä 10 vuotta vanhasta Bemarista verrattuna saman ikäiseen Toyotaan?
 
Äsken valitin offtopicista ja nyt osallistun siihen :facepalm:

Hmm mitäs koneita sitä tojolla kymmenen vuotta sitten oli..

No, jos sallitaan vielä vanhempiin mennä niin onhan siellä perhevankkurikoreihin kiinnitelty esimerkiksi 3s-gte ja mitsulla 4g63t, joista voi ihan kohtuu lukemia kokoisekseen saada vakio-osillakin..

Edit: Eihän noita toki ole perhevankkurikoreissa Suomeen uutena tuotu, mutta sitähän ei kysytty :psmoke:
 
Käytetyt on tietenkin käytetyn hintaisia, mutta vain uusia voi keskenään järkevästi vertailla hinnassa. Kyllä nuo minunkin mainitsevat autot sinne kakkosella alkaviin lukemiin käytettynä joskus putoaa ellei osaa jopa jo saa.

Cupra ilmoittaa muutamalle mallille 0-100 ajaksi alle 5 sekuntia ja sama taitaa olla noille VW:n R-malleille. Eikö se ole ihan vertailukelpoinen lukema ohjelmoituun 330e verrattuna, kun joku sanoi, että se pääsee ohjelmoituna alhaisiin 5 sekunnin aikoihin.

Kyllä Tesla ihan normaaliauto on ja niihin saa perheenkin mahtumaan. Muutenhan niitä ei perheelliset ostaisi. Tulevat sähköautot todennäköisesti tulevat mullistamaan muutaman vuoden sisällä nämä suorituskykyodotukset vielä ihan toiselle luvulle. Kia:kin luvannut tuoda mallin joka pääsee tuohon maagiseen 0-100 lukemaan alle 3 sekunnissa ja ihan perheautoluokassa.

Niin kukaan ei taidakaan olla maininnut, että 330e tarjoaisi mitään ihmeellistä vaan sitä tässä olen itsekin yrittänyt sanoa, että tänä päivänä nuo ovat aika normaaleja lukemia. Aivan varmasti sillä kerkeää, mutta mitään poikkeavaa se ei tarjoa. 15-20 vuotta sitten tilanne olisi ollut toinen.


Niin siis sinä vertailet tässä nyt käytettyä uusiin. Eikä 0-100 aika kerro vielä minulle tarpeeksi auton käytännön suorituskyvystä ja tässäkin tapauksessa lähinnä pidosta, jota nelivedossa on toki enemmän. Esim. ohitustilanteessa tuommoinen kapealla tehoalueella oleva DSG vehe häviää ihan 6-0 jos ei muista valita super sport plus ajotilaa ja nakuttaa manuaalisesti kolmea vaihdetta pienempää tupaan.

Mutta siis koko tämä keskusteluhan lähti siitä tuolla hybridi/sähköauto topikissa, kun sanoin että TÄLLÄ hetkellä harvassa on ne sähköautot jotka suorituskyvyn puolesta herättäisi minussa mitään tunteita. Se että Tesla, joka ei muuten kiinnosta autona pätkääkään kulkee ja KIA on luvannut tuoda jotain, ei muuta tota mun mielipidettä TÄSSÄ vaiheessa kyllä suuntaan eikä toiseen.
 
Tuttava tuossa pelotteli että nykyään katsastuksessa seulotaan virityksiä. Jokin uusi säädös kuulemma. Kukaan kuullut tälläisestä? Onko Esson baarijuttuja vai jotain todenperäistäkin?

Jos tälläinen uhkakuva olisi niin täytyy käydä muuttamassa vakioksi raaseri ennen katsastusta. Ja takaisin sen jälkeen. :cool:
 
Tuttava tuossa pelotteli että nykyään katsastuksessa seulotaan virityksiä. Jokin uusi säädös kuulemma. Kukaan kuullut tälläisestä? Onko Esson baarijuttuja vai jotain todenperäistäkin?
Vahva veikkaus Esson suuntaan. Millähän metodilla näitä virityksiä seulotaan? Käyttämällä dynossa ja jos tehot on laskenu enemmän kuin 20% tehtaan ilmoittamista, niin kyseessä on itte viritetty auto...
 
Vahva veikkaus Esson suuntaan. Millähän metodilla näitä virityksiä seulotaan? Käyttämällä dynossa ja jos tehot on laskenu enemmän kuin 20% tehtaan ilmoittamista, niin kyseessä on itte viritetty auto...
Näkyykö OBD:n kautta mitään? Onko ohjelmissa eroja, voiko joku näkyä ja joku ei, valaiskaa jos jollain hajua.
 
Essoo, Essoo, vaikka ST:lle jo vuosia sitten myytiin. :joy:
 
Näkyykö OBD:n kautta mitään? Onko ohjelmissa eroja, voiko joku näkyä ja joku ei, valaiskaa jos jollain hajua.

Varmaan suurimmasta osasta saa OBD:n kautta softan näkyviin, koska sieltä ne sisäänkin laitetaan, mutta loppu onkin sitten toinen juttu. Taitaa nykyään jokainen katsastusasema olla liiketoiminnallisesti voittoa tavoittelevia yhtiöitä, joten kovinkaan montaa kauppakassia ei softan takia tuijotella kun menee tappiolliseksi. Ja luonnollisesti siellä sitten pitää olla aina joku joka ymmärtää jotain koodinpätkästä ja luonnollisesti myös orkkiskoodi rinnalla.
 
a luonnollisesti siellä sitten pitää olla aina joku joka ymmärtää jotain koodinpätkästä ja luonnollisesti myös orkkiskoodi rinnalla.
Sitten merkki- (ja parhaimmillaan mallikohtainen) softa, jolla siihen ECU'n pääsee käsiksi muutenkin kuin pelkästään lukemaan vikakoodeja. Isoin kanto kaskessa varmaan toi know-how ymmärtää että mitä sille softalle on tehty, jos mitään.
 
Tämäkin asia selviää vasta jos ja kun jollekin on asiasta purnattu katsastuksen toimesta ja tullut hylky. Eiköhän täällä tai jollain autopalstalla varsinkin ala älämölö asiasta aika nopeastikin.
 
Tais varmaan esson baari huudella noiden dpf tyhjäysten ynnä muiden perään mitä on nyt uhkailtu jo vuosikausia.

Pelkällä softalla (olettaen ettei dpf ole sieltä otettu pois) ei edelleenkään katsuri tiedä yhtään mitään koko softasta. (Ellei ole silleen tymästi tehty että jättää jotain vikakoodia ja näitähän on obd testeissä kateltu jo kauan..)

Toki softavirityksen sais osassa helposti selville kattomalla esimerkiksi pyydettyjä ilmamääriä ja vertaamalla niitä orkkiksiin mutta tuskin katsurit tälläsiä alkaa koskaan kaivamaan.
 
Uskaltaako viritetyn ja ohjelmoidun auton pakoputkeen tehdä muutoksia ilman uutta ohjelmointia?

Ostin -05 vuoden 535d:n, johon on vaihdettu suuremmat turbot ja välijäähdytin. Lisäksi DPF ja katti tyhjätty. Auto on ohjelmoitu ja tehoa penkitettynä 445hv ja reilu 840Nm vääntöä. Pakoputkesta on poistettu takapönttö ja se on korvattu suoralla putkella.

Haluaisin asentaa (ostaa ebaysta) tuohon alkuperäisen takavaimentimen takaisin. Vastapaine kasvaa jonkin verran, mutta onko muutos niin merkittävä, että turbot/moottori kärsii? Toinen vaihtoehto olisi lisätä esim. alipaineohjattu läppä ennen takavaimenninta, jolla saisi ohitettua takapöntön täyskaasuvedoissa.

535d:n alkuperäinen takapönttö ilmeisesti myös alipaineohjatulla läpällä, mutta luultavasti virtausvastus silti suurempi kuin nykyisellä suoralla putkella. Ebaysta kopioitu kuva alkuperäisestä:

s-l1600.jpg
 
Essoo, Essoo, vaikka ST:lle jo vuosia sitten myytiin. :joy:
Esso myytiin SOK:lle ja SOK myi ST1:lle
 
Sulaa asfalttia näkyy jo pohjoisessakin paikoitellen ja olisi aika käydä virittämässä Laguna III GT:n piristykseksi muutama lisäpolle. Tämä on siis GT 205 kahden litran turbopadalla.

Alueelta löytyy ainakin Turbotec, Celtic Tuning, Quantum Tuning, Chip Tuning... Teholupaukset +30-+50hv, hinnat näissä 350/600 euroa. Nämä ovat kai kaikki bulkkisoftia. Mitähän tässä kannattaisi alkaa suunnittelemaan?
 
Sulaa asfalttia näkyy jo pohjoisessakin paikoitellen ja olisi aika käydä virittämässä Laguna III GT:n piristykseksi muutama lisäpolle. Tämä on siis GT 205 kahden litran turbopadalla.

Alueelta löytyy ainakin Turbotec, Celtic Tuning, Quantum Tuning, Chip Tuning... Teholupaukset +30-+50hv, hinnat näissä 350/600 euroa. Nämä ovat kai kaikki bulkkisoftia. Mitähän tässä kannattaisi alkaa suunnittelemaan?
Eri auto merkkiä?
 
Tuo Laguna coupe on kyllä ulkoisesti komea laite.

Komeahan se on ja ihan hauska laite muutenkin nelipyöräohjauksineen. Moottorin luonne vain on turhan kuminauhamainen omaan makuun, joten pieni kutittelu olisi tarpeen. Olisi hauska hyödyntää auton ajo-ominaisuuksia ja tehoreserviä pienemmässäkin vauhdissa. Mitään rakettia tuosta ei tietenkään saa, nykyisellään suorituskyky on rivakan perheauton tasoa (205hv, 7,8s 0-100km/h, 236km/h). Jos saisi alavääntöä vähän lisää ja aavistuksen kiihtyvyyttä, tästä saisi oivan kruiserin.

Ilmeisesti noista ns. bulkkiohjelmista mikään ei erityisesti erotu edukseen? En tiedä, onko Oulussa tai lähiseudulla oikein muutakaan tarjolla.
 
Mitään rakettia tuosta ei tietenkään saa, nykyisellään suorituskyky on rivakan perheauton tasoa (205hv, 7,8s 0-100km/h, 236km/h).
Se on kuule täällä jo todettu että PERUS perheauto vetäisee 6.1 sataseen. ;)

Mutta asiaan. Bootmod3 kiinnostaa kovasti. Eli siihen tarvitsee Android laitteen, tällaiset kaapelit ja ostaa sen lisenssin?



Näillä ohjeilla ei pitäisi tarvita WLAN mokkulaa enää väliin. Vain nuo 2 kaapelia.
Ymmärrän riskit ja kerään tähän tietoa ja tutkin asiaa ennen kuin painan enter.
 
Viimeksi muokattu:
Se on kuule täällä jo todettu että PERUS perheauto vetäisee 6.1 sataseen. ;)

Mutta asiaan. Bootmod3 kiinnostaa kovasti. Eli siihen tarvitsee Android laitteen, tällaiset kaapelit ja ostaa sen lisenssin?



Mitään en bootmodista tiedä, mutta nanosekunnin googlella luulisin siihen tarttevan myös jonkun johdon obd portillekkin..

Jaa jaksoin googlettaa enemmänkin, tarttee obd to ethernet piuhan ja niiden oman wifi mötykän väliin jos androidilla haluaa käyttää. Läppärillä pärjää ilman wifimötykkää.

Kai sä sit ymmärrät että jos tuo tosiaan kaiken tekee mitä lupaa niin sä saat sillä koneen entiseksi tarpeeksi töhöillen?
 
Kuinkahan nyt käytännössä käy näiden softaajien, toi 30 000€ max. sakko kun ei kuulosta kauheen kivalta. Onhan se hienoa että saadaan nämä egr ja dpf kiertäjät pois, pahimmanluokan kriminaaleja.
 
Tuskin kuinkaan. Jos oot katsellu näiden sivuja, niin kaikissa(?) lukee "ei tieliikennekäyttöön."

Joten pestään kädet ja vastuu on ajoneuvon haltijalla.
 
Tuskin kuinkaan. Jos oot katsellu näiden sivuja, niin kaikissa(?) lukee "ei tieliikennekäyttöön."

Joten pestään kädet ja vastuu on ajoneuvon haltijalla.
Tiedän itsekin näitä joskus tehneenä mutta nythän tämä meinaa että tämä työntekijä on siitä vastuussa(?). Tuskinpa kukaan nyt 30k€ per dpf joutuu maksamaan mutta kyllähän tuo voi jotenkin toimintaa hankaloittaa.
 
Mutta asiaan. Bootmod3 kiinnostaa kovasti. Eli siihen tarvitsee Android laitteen, tällaiset kaapelit ja ostaa sen lisenssin?



Näillä ohjeilla ei pitäisi tarvita WLAN mokkulaa enää väliin. Vain nuo 2 kaapelia.
Ymmärrän riskit ja kerään tähän tietoa ja tutkin asiaa ennen kuin painan enter.

Androidista ei ole kokemusta, mutta perus läppärillä onnistu homma juurikin ENET kaapelilla ja sopivalla Ethernet -> USB adapterilla. Ja kyllä se yhteys tulee siinä testatuksi ennen kuin sitä auton softaa aletaan vaihtamaan, joten sen puoleen ei kyllä kannata jännittää.. ;)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 807
Viestejä
4 539 682
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom