EGR disabloitiin, imusarjaa ei puhdistettu, eikö ne jumittavat imusarjan läpät ole Väyrysessä? Minulla on siis w211.
Konehan tuossa on muistaakseni OM646.951 ja kyllä sieltä läpät ja läppämoottori löytyy, ellei ole jo otettu pois.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
EGR disabloitiin, imusarjaa ei puhdistettu, eikö ne jumittavat imusarjan läpät ole Väyrysessä? Minulla on siis w211.
Joo OM646.951 on joo. Tuo oli uutta tietoa että on ne läpät, jännä että Mersuforumilla ja Mese.fissä ei oo valittelua W211 osalta, vaan w210 ja C-mallin osalta. Mutta pitää jossain vaiheessa puhdistella, katsastuksessa savutusarvo oli 0,12 että ei se aivan tukossa voi olla, eli välillä saa ilmaaki jostaki.Konehan tuossa on muistaakseni OM646.951 ja kyllä sieltä läpät ja läppämoottori löytyy, ellei ole jo otettu pois.
Joo OM646.951 on joo. Tuo oli uutta tietoa että on ne läpät, jännä että Mersuforumilla ja Mese.fissä ei oo valittelua W211 osalta, vaan w210 ja C-mallin osalta. Mutta pitää jossain vaiheessa puhdistella, katsastuksessa savutusarvo oli 0,12 että ei se aivan tukossa voi olla, eli välillä saa ilmaaki jostaki.
Mersut on melkein kaikki paineohjattuja (MAP anturilla) joten ohjelma toteutuu kyllä jos ahtopyyntö toteutuu. Pahasti tukkoinen imusarja tuottaa tässä tapauksessa runsaasti savua jolloin tietysti osa ohjelmoinnin hyödystä menee savuna ilmaan. Tukkoinen imusarjahan ei haittaa paineen tekoa mutta seokset menee sitten turhan rikkaalle.Mitä läpistä, sulla on yli vuoskymmenen vanha auto jossa on ollut koko ajan EGR toiminnassa. Iso osa ohjelmoinnin hyödystä jäi käyttämättä kun imusarjan tilavuudesta on jäljellä ehkä pahimmillaan alle 40%.
Mikäs paja pk-seudulla tarjoaisi järkevää softaa (+egr disablointi) fiksuun hintaan e60 dieseliin? Ei haittaisi jos menisi xhp lootaan samalla ja bonusta vielä jos ehkä lootan öljyt vaihtuisi saman katon alla... Oulun liki softa+xhp 450€, muualla hintoja ja palveluita ei ihan hirveästi mainostella. Aj techin softa esim onnustuisi kyl turussa...
No tuo JMW menee jo liiaksi itään, eka linkkisi oli paljon paremmassa paikassa. Kummastakaan ei vissiin softaa saa sivujen perusteella?Tein sen taustatyön mitä tulit täältä kyselemään, katsoin merkkifoorumilta mitä sen kolkan bemaristit suosittelevat ja tuo JMW sai kymmenien suosituksia.
HKI-TKU väli on niin lyhyt, että jos nimenomaan "sitä tiettyä" haluat, en paljoa murehtisi asiaa.
Mutta mitään 490€ ei kiinnosta pelkän motin softasta maksaa...
Sinänsä mitään tarvetta millekään räätälöidylle erikoissoftalle tai penkitykselle ei ole, mutta mitään huonoa softaa ei kiinnosta ottaa, ennemmin sitten korjaan tuo root-causen.
Niin ei mulla o mitään hajua mitä nuo tuikun yms softat maksaa. Jotain bulkkia myydään ainakin alle 300€ ja alle 500€ xhp kanssa, ja yksikin kyllä mainostaa myös tuikkua olevan saatavilla mutta hintaa ei sitten enää kerrotakaan ja paikka on niin pitkällä että en näe järkeä kysyä kun en sinne kuitenkaan ikinä eksyisi.Toihan on vielä kohtuuhinta "ajoneuvokohtaisesta" softasta, toki halvemmallakin saa. Noita bulkkisoftia tunkee joka paja 500-700e hintaan vähän purkin haastavuudesta riippuen, mutta itse en lähtisi niihin.
Tää on kyllä sellasta salatiedettä, tuikku asuu jossain pohjosessa sen tiedän, mutta mistä niitä softia saa etelästä ja mistä sen tiedon löytää? Sitten myös volvo-tdi (tampere?) nimimerkki on vissiin kanssa tehnyt toimivat ohjelmat tuon aj tech lisäksi...Otat sen Tuikun softan, niitä saa monesta paikasta. Hyviä, autokohtaisia softia Bemarille ja Mersulle.
Niin ei mulla o mitään hajua mitä nuo tuikun yms softat maksaa. Jotain bulkkia myydään ainakin alle 300€ ja alle 500€ xhp kanssa, ja yksikin kyllä mainostaa myös tuikkua olevan saatavilla mutta hintaa ei sitten enää kerrotakaan ja paikka on niin pitkällä että en näe järkeä kysyä kun en sinne kuitenkaan ikinä eksyisi.
Mä oon ensisijaisesti korjaamassa vikaa joka saanee kuntoon alle 100€ ja 1h omaa työtä niin ei tähän softaamiseen mitään omaisuuksia viitsisi upottaa tai kääntäen tuo olisi siinä tapauksessa kannattanut tehdä jo 10v sitten . Mutta voihan se olla että tuo vika ei tulisi tuolla kuntoon ja softaamalla se käsittääkseni tulee varmasti kuntoon...
Tää on kyllä sellasta salatiedettä, tuikku asuu jossain pohjosessa sen tiedän, mutta mistä niitä softia saa etelästä ja mistä sen tiedon löytää? Sitten myös volvo-tdi (tampere?) nimimerkki on vissiin kanssa tehnyt toimivat ohjelmat tuon aj tech lisäksi...
Ilmamassa ei täsmää eli hyvin suurella todennököisyydellä egr:n ohjaus sökönä tai sitten egr itse eli valittaa että imetään liikaa ulkoilmaa koneeseen kun auto kuitenkin tuntuu liikkuvan kuten pitää. Eli pitäisi tulla softalla kuntoon.Mitä vikaa autossa on, yleensä softaaminen ei korjaa mitään, kun tuskin se vika siinä auton ohjelmassa on?
Jos vikana on esim hiukkaspönttö, niin sen voi pestä tai tyhjentää ja sen jälkeen ohjelmoida pois käytöstä.
Tuikun ohjelmaa etelästä saa Turbotehoa Parola.
Ilmamassa ei täsmää eli hyvin suurella todennököisyydellä egr:n ohjaus sökönä tai sitten egr itse eli valittaa että imetään liikaa ulkoilmaa koneeseen kun auto kuitenkin tuntuu liikkuvan kuten pitää. Eli pitäisi tulla softalla kuntoon.
ps. Parola on espoosta katsottuna kaukana pohjoisessa... on tää kyllä tosiaan salatiedettä, nettisivut puhuvat vaim quantumin? (taas 1 uus bulkkinimi lisää listaan) ohjelmasta... ilmeisesti se on pakko kysyä ohjelmantekijältä itseltään että mistä sitä saa? Sitten jos samaan syssyyn haluaisi koodata laatikon niin vaikeampi ja vielä jos haluaisi vähän koodata autoa muuten niin vielä vaikeampi...
Nuo Tuikun softan hinnat mahtaa olla aika vaihtelevat ja siksi on vaikea löytää tarkkaa tietoa. Itsellä se maksoi 300e, kun käytin Tuikulla itsellään alkukesästä. Varsinaisesti hinta olisi ollut 400e, mutta kaveri käytti oman autonsa samalla, joten saatiin alennusta että 300e/auto.Niin ei mulla o mitään hajua mitä nuo tuikun yms softat maksaa. Jotain bulkkia myydään ainakin alle 300€ ja alle 500€ xhp kanssa, ja yksikin kyllä mainostaa myös tuikkua olevan saatavilla mutta hintaa ei sitten enää kerrotakaan ja paikka on niin pitkällä että en näe järkeä kysyä kun en sinne kuitenkaan ikinä eksyisi.
Mä oon ensisijaisesti korjaamassa vikaa joka saanee kuntoon alle 100€ ja 1h omaa työtä niin ei tähän softaamiseen mitään omaisuuksia viitsisi upottaa tai kääntäen tuo olisi siinä tapauksessa kannattanut tehdä jo 10v sitten . Mutta voihan se olla että tuo vika ei tulisi tuolla kuntoon ja softaamalla se käsittääkseni tulee varmasti kuntoon...
Tää on kyllä sellasta salatiedettä, tuikku asuu jossain pohjosessa sen tiedän, mutta mistä niitä softia saa etelästä ja mistä sen tiedon löytää? Sitten myös volvo-tdi (tampere?) nimimerkki on vissiin kanssa tehnyt toimivat ohjelmat tuon aj tech lisäksi...
Meinaat että mun kannattaa nyt ensin hakea uusi EGR-ohjain, purkaa ja kasata autoa tunti vaihtaakseni sen ja sitten vasta pistää softa koneeseen jossa EGR disabloidaan jonka jälkeen tuo uusi ohjain jääkin täysin turhaksi ... Tää on nyt omin kätösin diagnosoitu niin pitkälle kuin järkevästi mahdollista, seuraava etappi olisi auton purku, jolloin olisi sitten jo sama olla uusi muutaman kympin ohjain kädessä ja vaihtaa se. Tällöin tietysti myös toki se "akuutti" (autohan siis kulkee normisti, ainoastaan yellow submarine taulussa "päästöjen" takia) softaamisen tarvekin vähenisi/poistuisi, joten rahaa tuossa kyllä säästäisi, mutta aattelin että en viitsisi pistää alle 100e+1h omaa työtä tuohon hommaan vaan ratkaista asian toisin.Mutta, sulla on autossa siis jotain muuta häikkää ja rikkinäistä autoa ei koskaan pidä softata. Kaikki ECU:n yms. vekottimien arvot tulisi olla valmistajan tarkoittamissa rajoissa ja toiminnaltaan ehjiä ennen kuin mitään ruvetaan sillä suunnalla sorkkimaan
Meinaat että mun kannattaa nyt ensin hakea uusi EGR-ohjain, purkaa ja kasata autoa tunti vaihtaakseni sen ja sitten vasta pistää softa koneeseen jossa EGR disabloidaan jonka jälkeen tuo uusi ohjain jääkin täysin turhaksi
Pari hintaa oon nyt saanut AJ tech softa kaukana (yli 1h) 450e ja joku "euroopan rävellys" 200e hyvin liki. Pari muuta vaihtoehtoa vielä kyselyssä. Mutta ei näistä tosiaan saa mitään selvyyttä ilman puhelinta, erikoista touhua ja kaikilla luonnollisesti on se ainoa hyvä ja paras softa tarjolla...
Motorbit... VAG spesialisti ja tekee pirun hyvää jälkeä. Octavian kävin itse softaamassa custom mild stage 1 softalla+dynotin.Onko kokemuksia tai muuten tietoa, että missä PK-seudulla kannattaisi käydä ohjelmoimassa auto, mieluiten dynon kanssa? Auto VW Passat 10/2015 2.0tdi biturbo dsg 4motion. Aiempaan Audi a4 hankin ohjelman ECU Helsingillä. Taitavat käyttää briteissä tehtyjä valmisohjelmia, eikä ohjelma ole varsinaisesti tehty juuri sinun yksilölle. Onko tällä merkitystä, vai kannattaisiko käyttää jossain, missä se softa tehdään juuri sinun autolle? En näistä hirveästi teknisellä tasolla tiedä, toivottavasti meni termit oikein. Kiitos vastauksista.
Hariselle Valkeakoskelle, kokemusta ainakin löytyy. Special Tuning Harinen Oy - Hestec homepage - Chiptuning - FinlandOnko porukoilla suosituksia Tampereen seudun putiikeista? Ajatuksissa lastuttaa 2018 vuosimallin A6 TDI.
Mikä auto? Joissain tapauksissa saa ihan selkeästi tehoa jos valmistaja on tehnyt samaa konetta myyntiin eri tehoisina "mallimerkintöinä". Volvolla oli näitä joskus. Mutta jostain perus 1.6 litraisesta audista ei taida paljon irrota.Mitä mieltä raati on vapareiden softauksesta? Olen aina ymmärtänyt että käytännössä vain turboista ne tehot saadaan ylös ahtoja kasvattamalla.
Kun tuossa yksi kaverini kävi ohjelmoimassa vaparinsa. Paperilla luvattiin jotain ihan konkreettista tehonlisäystä (en muista paljon), ei kuitenkaan mitään luokkaa joissa turbosaabeista otetaan 100 heppaa lisää. Noh, kaveri on tyytyväinen tulokseen ja väittää että tuntee että auto pirteämpi. Kellään muita kokemuksia?
Eli Harisen dyno näyttää 10% liian vähän? Missä sinä olet mittauttanut noiden autojen tehot, jos ne heittävät Harisen lapuista noin paljon?On, ja käsittääkseni ainakin harrastajapiireissä kovin "last season".
Mulla on parissa autossa ollut harisen softa, ihan toimivia ne oli mutta tosiaan heposia oli sellainen 5-10% enemmän molemmissa autoissa kuin mitä "loogisesti" olisi pitänyt tulla. No ei se nyt sinänsä mitään haitannut.
Edit: Tämä siis tuohon mariinin kommenttiin.
No siinähän sitä faktaa sitten tuli. Yli 10 vuotta ja mututuntumalla. Siinä olit oikeassa, ettei "harrastelijat" muutaman tonnin autolla, eikä halvimman hinnan perässä juoksijatEi vaan toisin päin, harisen lapuissa oli sellainen 5-10% enemmän voimaa kuin mitä muissa vastaavissa kokoonpanoissa on perinteisesti ollut.
En dynottanut sen jälkeen muualla, ainakaan muistaakseni. Tästä on nyt jo yli 10v aikaa, voi olla että dynotinkin mutta ei minulla ole lappuja enää tallessa.
Tämä on käsittääkseni ollut trendi kautta linjan nykypäivään asti -> Hariselta saa eniten voimaa koska dyno on "sallivin"
Tyyliin tämä:
Tosin ei taida olla mitenkään epätavallista että eri penkkien välinen ero saattaa olla pahimmillaan jopa 15-20%
Asiantuntijat vastaavat lastuttamista koskevissa asioissa.Termi lastu tarkoittaa auton moottorinohjauksen muistipiiriä, jonne on tallennettu joukko moottorin toimintaa ohjaavia asetuksia. Termit lastuttaminen ja optimointi taas sisältävät ajatuksen
näiden tehtaalla määriteltyjen parametrien muokkaamisesta.
Monen kuluttajan arkikokemus tällaisesta jälkikäteen teetetystä lastuttamisesta tai optimoinnista on, että toimenpiteen jälkeen moottorin teho kasvoi ja kulutus normaaliajossa laski,
eikä teknisiä ongelmia voinut havaita.
Softa lisäsi kaasun herkkyyttä, se siitä tehonlisäyksestäMitä mieltä raati on vapareiden softauksesta? Olen aina ymmärtänyt että käytännössä vain turboista ne tehot saadaan ylös ahtoja kasvattamalla.
Kun tuossa yksi kaverini kävi ohjelmoimassa vaparinsa. Paperilla luvattiin jotain ihan konkreettista tehonlisäystä (en muista paljon), ei kuitenkaan mitään luokkaa joissa turbosaabeista otetaan 100 heppaa lisää. Noh, kaveri on tyytyväinen tulokseen ja väittää että tuntee että auto pirteämpi. Kellään muita kokemuksia?
Lainopillinen puoli tuossa enemmän kiinnostaakin, sekä tietenkin myös mahdolliset seuraamukset eri tilanteissa, jos se vaikka tulevaisuudessa kävisikin ilmi jotain kautta. Fakta kuitenkin on, että lastutettu auto on muutoskatsastamattomana laiton peli.Eihän vakuutustarkastaja nykyisin edes käy katsomassa ellei koko tapahtumaketjussa ole jotain erikoista; Mutkis oikoen se sun romus viedään lavetilla valitsemaasi kolarikorjaamoon, siellä se kuvataan & dokumentoidaan vak.yhtiölle mitä on hajonnu, mitä tarvii tehdä, mitä maksaa. Menee 1-3 arkipäivää ja purkaminen alkaa.
Ei sinne kukaan matkusta sun auton ECUa lukemaan paikan päälle oliko tämä "alkaen" BMW piristetty ohjelmalla.
Veikkaan, että 90% voi helpostikin olla mainitsematta, ja niistä lopuista suurin osa kehuu lastutuksen tuomaa suorituskykyparannusta. Tiukan lainkuuliaiset jättävät lastuttamatta.Sitten vielä sellainen tuohon liittyen, että miten autoliikkeet suhtautuvat asiaan jos on tarjoamassa vaihdossa lastuviritettyä autoa? Ei siitä voi olla mainitsemattakaan, kun se voisi täyttää petoksen tunnusmerkit.
Ei ole ikinä myyjä kysynyt kun vienyt vaihtoon bensa/dieselturboa. Joku tarkempi myyjä kyllä luulisi huomaavan koeajolla mutta tuskin kieltäytyisi kauppaa tekemästä. Niiden palkastahan siinä on kyse.Sitten vielä sellainen tuohon liittyen, että miten autoliikkeet suhtautuvat asiaan jos on tarjoamassa vaihdossa lastuviritettyä autoa? Ei siitä voi olla mainitsemattakaan, kun se voisi täyttää petoksen tunnusmerkit.
Ei välttämättä kysykään, mutta auton myyjällä on siitä silti velvollisuus kertoa ostajalle. Ainahan voi valehdella ettei tiennyt, mutta se on sitten eri asia ja se voi kostautua, jos asiaa joutuisi jossakin vaiheessa myöhemmin virkatietä selvittelemään.Ei ole ikinä myyjä kysynyt kun vienyt vaihtoon bensa/dieselturboa. Joku tarkempi myyjä kyllä luulisi huomaavan koeajolla mutta tuskin kieltäytyisi kauppaa tekemästä. Niiden palkastahan siinä on kyse.
Kannattaako ostaa käytetty auto joka on lastutettu?
”Myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle, jos autoa on viritetty. Henkilökohtaisesti en ostaisi viritettyä autoa juuri edellä mainitsemieni riskien johdosta.”
Sitten vielä sellainen tuohon liittyen, että miten autoliikkeet suhtautuvat asiaan jos on tarjoamassa vaihdossa lastuviritettyä autoa? Ei siitä voi olla mainitsemattakaan, kun se voisi täyttää petoksen tunnusmerkit.
Kysyin autokauppiaalta että mikä kartta laitetaan sisään, niin halusi vakiotehoille. Kaasupolkimen vaste jätettiin lineaariseksi. TCU vaihdoin myös miedoimman kartan. Yhden mittauspisteen aineistosta extrapoloiden mieluummin vakiona...Sitten vielä sellainen tuohon liittyen, että miten autoliikkeet suhtautuvat asiaan jos on tarjoamassa vaihdossa lastuviritettyä autoa? Ei siitä voi olla mainitsemattakaan, kun se voisi täyttää petoksen tunnusmerkit.