Moottorin ohjelmointi

Kysyin autokauppiaalta että mikä kartta laitetaan sisään, niin halusi vakiotehoille. Kaasupolkimen vaste jätettiin lineaariseksi. TCU vaihdoin myös miedoimman kartan. Yhden mittauspisteen aineistosta extrapoloiden mieluummin vakiona...
Tästä tuli mieleen kun kerran autokauppias kysyi että mikä ohjelma laitetaan sisään! Leipoi sen siihen santanderin rahotukseen ja hetken päästä pihaan tuli turbotecin ohjelman asentaja.
 
Uudemmissa autoissa taitaa takuu lähteä ohjelmoinnin myötä, mutta yhtä lailla voi sen auton softata vakioksikin niin halutessaan jos mietityttää tuleeko joskus ongelmia.
 
Uudemmissa autoissa taitaa takuu lähteä ohjelmoinnin myötä, mutta yhtä lailla voi sen auton softata vakioksikin niin halutessaan jos mietityttää tuleeko joskus ongelmia.

Näitäkin on jossain pohdittu, mutta toisaalta ei ole kyllä yhtään tapausta tullut missään vastaan jossa softa olisi takuun poistanut. Sitä toki sitten on käynyt, että autoja on viety merkkihuoltoon jossa ovat paukauttaneet ecuun päivitetyn vakiosoftan viriversion päälle. Esimerkkinä nyt vaikka nuo vaggien päästöhässäkän takaisinkutsut.
 
Tästä tuli mieleen kun kerran autokauppias kysyi että mikä ohjelma laitetaan sisään! Leipoi sen siihen santanderin rahotukseen ja hetken päästä pihaan tuli turbotecin ohjelman asentaja.
Kuulostaa ihan GTI Car Centerin touhulta xD
 
Kuulostaa ihan GTI Car Centerin touhulta xD
Ei ollut GTI car center mutta Jyväskylän nurkilta kuitenkin. Oli aikanaan hieno auto, mk4 Golf 1.9tdi 150hp ARL color concept ja veti ohjelmoituna voimalla. Tuo oli kyllä tosi hyvä että laittoivat rahoitukseen koska en olisi varmaan muuten maksanut käsirahojen lisäksi ohjelmoinnista.
 
@Kautium tosielämässä ketään ei kiinnosta, ei vakuutusyhtiötä, ei katsastusmiestä (jos pelkkä softa), ei poliisia, ei automyyjää (paitsi ehkä positiivisessa mielessä), ei ees naapurin jormaa.

Näinhän se käytännössä menee.
Aikoinaan hierottiin kauppaa isohkon autoliikkeen kanssa -98 Saab 9-5 2,3 matalapaineturbosta (170Hv/280Nm). Koeajon jälkeen ihmettelin myyjälle, että oudon ripeä laite, kolmosvaihteella aika ohut pito sulalla asfaltilla nastarenkailla.
Myyjä tuumasi vaan, että kukapa näiden turbovehkeiden todellisista tehoista tietää :whistling:

Kaupat tehtiin, kevyen salapoliisihomman perusteella paljastui, että 65Hv/100Nm vakiota enemmän siitä oli softattu.
Vaihtelin siihen vielä itse palikoita, vanhuksessa on nykyään 115Hv/170Nm vakiota enemmän, eikä tuollaiset pienet lukemat kiinnosta viranomaisia pätkääkään, etenkin kun muutokset on toteutettu raudan osalta Saabin käyttämillä vakio-osilla (pakoputkistoa lukuunottamatta).
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuikutettua w204 250cdi mersu ja ei voi muuta kuin suositella kyseisen miehen softia. Kulutus tippui ja laatikko vaihtaa siistimmin (vetoja tuli myös reilusti lisää). Egr softattiin myös pois. 440e maksoi operaatio.
 
Saattaa ohjelmointi hankaloitua tulevaisuudessa:

Käytännössä taitaa koskea lähinnä dieselautoja? Bensoihin kun harvemmin tehdään artikkelissa mainittuja rautamodauksia, paitsi ehkä katin poisto. Vaikea uskoa, että ainakaan tien varressa alkaisivat mitään ECUn softaa syynämään nimittäin. Liekkö siihen edes mitään universaalia tapaa varmentaa, onko softaa muokattu ilman mallikohtaisia työkaluja?

Dieselin muutokset saataa olla helpommin nähtävissä ihan silmällä, riippuen onko EGR/DPF poistettu fyysisesti vai vaan ohjelmalla. Ja tietysti härskeimmät mustaa tupruttavat yksilöt nyt voi poimia tarkempaan syyniin ilman sen kummempia mittalaitteita :D
 
Saattaa ohjelmointi hankaloitua tulevaisuudessa:


Kansalaisten kiusaamista vaihteeks, suurin osa varmaan ohjelmoi autosta egr ja dpf pois mitkä ei paskaakaan päästöjä nosta.
 
Kansalaisten kiusaamista vaihteeks, suurin osa varmaan ohjelmoi autosta egr ja dpf pois mitkä ei paskaakaan päästöjä nosta.
Kyllä se hiukkaspöntön(dpf) poisto nostaa päästöjä ihan selvästi, nokeentuu auton peräkin sitten. Eikä sitä saa ohjelmoimalla poistettua, jos ei pönttöä tyhjää ja softasta poistaa poltot ym. niin alkaa pakopaineet nousemaan ja jossain kohtaa joko vikatilaa pukkaa tai joku paikka pettää.
 
Ilmeisesti haluavat väkisin tappaa dieselautoilun suomesta. Katsastukseen tulee varmaan joku 50€ lisä hiukkassuodattimen tutkimisesta kaiken muun päälle.

Ja mitenhän tuo vaikuttaa sitten kuljetusalaan, kun siellä tuo "tuunaaminen" on paljon yleisempää, koska polttoainesäästöt voi olla merkittäviä uudelleen ohjelmoinilla. Sekä adblue yms. vehkeiden käytöstä poisto vähentää vikaantumisia.
 
Kyllä se hiukkaspöntön(dpf) poisto nostaa päästöjä ihan selvästi, nokeentuu auton peräkin sitten. Eikä sitä saa ohjelmoimalla poistettua, jos ei pönttöä tyhjää ja softasta poistaa poltot ym. niin alkaa pakopaineet nousemaan ja jossain kohtaa joko vikatilaa pukkaa tai joku paikka pettää.

Kyllä sen tiedän että pitää pdf poistaa mekaanisesti ja sit ohjelmallisesti, muuten meno loppuu aika pian.
Paljon jos nokea tulee niin on syöttöjä lisätty reilusti.
 
Kyllähän tuo hieman haiskahtaa siltä, että dieselautoilua hankaloitetaan entisestään jos katsastukseen tulee lisää tutkittävää. Samaan aikaan julkinen liikenne on tässä kunnossa:

 
Saattaa ohjelmointi hankaloitua tulevaisuudessa:


Vähän niin kuin viisi vuotta sitten viimeksi piti "ensi vuonna" alkaa valvonta: Jokamiehen päästöhuijaukset yleistyvät nyt kovaa vauhtia – Trafi uhkaa vastaiskulla

Varmaan viimeiset kymmenen vuotta on valvonnalla uhkailtu ja "ensi vuonna" alkaa, että en nyt ihan kamalan vakuuttavana pidä nykyistäkään ulostuloa kun ei tähänkään mennessä ole saatu aikaiseksi yhtään mitään.
 
Vähän niin kuin viisi vuotta sitten viimeksi piti "ensi vuonna" alkaa valvonta: Jokamiehen päästöhuijaukset yleistyvät nyt kovaa vauhtia – Trafi uhkaa vastaiskulla

Varmaan viimeiset kymmenen vuotta on valvonnalla uhkailtu ja "ensi vuonna" alkaa, että en nyt ihan kamalan vakuuttavana pidä nykyistäkään ulostuloa kun ei tähänkään mennessä ole saatu aikaiseksi yhtään mitään.

Aikaisemmin nuo kommentithan on ollut vain ajastustasolla olevia asioita kun mitään varsinaisia "työkaluja" ei sakottamiseen ole ollut... Korkeintaan leima jää saamatta?. Nythän tuosta on sitten ihan lainsäädäntöhanke alkanut, jolla yrittäneevät sitten kriminalisoida tuota hommaa?
 
Kyllähän tuo hieman haiskahtaa siltä, että dieselautoilua hankaloitetaan entisestään jos katsastukseen tulee lisää tutkittävää. Samaan aikaan julkinen liikenne on tässä kunnossa:


Juuri näihin tuolla koitetaan puuttua, jos laki nyt joskus saadaan käyttöön. Ainakaan minun keuhkot ei erittele onko mahdollisesti hengittämäni noki peräisin bussin vai henkilöauton putkesta.
 
Ja mitenhän tuo vaikuttaa sitten kuljetusalaan, kun siellä tuo "tuunaaminen" on paljon yleisempää, koska polttoainesäästöt voi olla merkittäviä uudelleen ohjelmoinilla. Sekä adblue yms. vehkeiden käytöstä poisto vähentää vikaantumisia.

Tämä on nyt joku urbaani legenda. Suurempi merkitys polttoaineen kulutuksen kannalta on sillä, että ajaetaan rajotinta vasten.
 
Kyllähän tuo hieman haiskahtaa siltä, että dieselautoilua hankaloitetaan entisestään jos katsastukseen tulee lisää tutkittävää. Samaan aikaan julkinen liikenne on tässä kunnossa:



Tuossa ei välttämättä ole ollut uutenakaan DPF:ää... ?
 
Kansalaisten kiusaamista vaihteeks, suurin osa varmaan ohjelmoi autosta egr ja dpf pois mitkä ei paskaakaan päästöjä nosta.
Kyllä se vaan nostaa lähipäästöjä merkittävästi. Itsellä otti henkeen ja teki pahaa jos tankkasi perinteistä dieseliä ja kylmällä koneella peruutti pois ruudusta. Huomasin että autot piti välimatkaa takana. Helpotti hiukan kun tankkasi mydieseliä. Noloa se lähinnä oli lopuksi.
 
Videolla oleva linja-automalli on tullut tuotantoon 2014, jolloin Euro 6 -normi on ollut jo voimassa joka käytännössä pakottaa siihen, että DPF ja Ad-blue-järjestelmät löytyvät moottorista.
Jotain vikaahan tuossa autossa selvästi on, mutta ei tuollaista vikaa välttämättä sen kummemmin kuskin paikalta huomaa, muutan kuin ehkä jostain vikavalosta, jolle nyt ei muuta thedä kuin raportoidaan varikolla.

Aiemminhan busseja ylläpidettiin paljon ahkerammin, kun niiden elinkaaret oli paljon pidempiä, mutta nykyään noi paikallisliikenteen bussit on pakotettuja sellaisen pikaromutukseen, niin ei niitä ole oikein intressejä pidemmällä tähtäimellä pitää liikkeellä.

Puhtaasti markkinaehtoisesti kulkevat bussit ylläpidetään paljon säntiullisemmin - tosin ovat samalla helposti 10-20 vuotta vanhempiakin.
 
Sitten vielä sellainen tuohon liittyen, että miten autoliikkeet suhtautuvat asiaan jos on tarjoamassa vaihdossa lastuviritettyä autoa? Ei siitä voi olla mainitsemattakaan, kun se voisi täyttää petoksen tunnusmerkit.
Sattui silmääni tämä iäkäs postaus niin toteanpa sen, että kyllä mulla autoliikkeessä edellisillä kaupoilla kyseltiin, onko vaihtoon annettavaa autoa jotenkin muutettu vakiokokoonpanosta. En nyt tarkalleen muista että miten tämä kysymys muotoiltiin, mutta joka tapauksessa niin että mahdolliset lastutukset ym. olisi pitänyt kyllä kertoa jos niitä olisi autoon tehty. Muutenkin kyseltiin, että onko autossa jotain havaittua vikaa jne.
 
Jotain vikaahan tuossa autossa selvästi on, mutta ei tuollaista vikaa välttämättä sen kummemmin kuskin paikalta huomaa, muutan kuin ehkä jostain vikavalosta, jolle nyt ei muuta thedä kuin raportoidaan varikolla.

Aiemminhan busseja ylläpidettiin paljon ahkerammin, kun niiden elinkaaret oli paljon pidempiä, mutta nykyään noi paikallisliikenteen bussit on pakotettuja sellaisen pikaromutukseen, niin ei niitä ole oikein intressejä pidemmällä tähtäimellä pitää liikkeellä.

Puhtaasti markkinaehtoisesti kulkevat bussit ylläpidetään paljon säntiullisemmin - tosin ovat samalla helposti 10-20 vuotta vanhempiakin.


Kyllä selväähän se on, että videolla esiintyvässä autossa ei ole kaikki ihan kohdallaan. Pikaromutuksesta nyt oikein tiedä, kun esim. HSL-alueella kaluston maksimi-ikä on sopimuksissa määritetty 18 vuodeksi ja linja-autovalmistajat laskevat paikkurille käyttöiäksi sen 15-20 vuotta riippuen valmistajasta, jolloin 18 vuoden ikäisenäkin jäädään romutusiästä vain se 2 vuotta. Nopealla vilkaisulla tällä hetkellä vahinmmat autot millä HSL-alueella ajetaan on 15 vuoden ikäisiä. Toki sitten löytyy näitä poikkeuksia niistä autoista jotka on jouduttu poistamaan ennenaikaisesti, esimerkkinä Helsingin bussiliikenteen kaasu-Mannit.
 
Pikaromutuksesta nyt oikein tiedä, kun esim. HSL-alueella kaluston maksimi-ikä on sopimuksissa määritetty 18 vuodeksi ja linja-autovalmistajat laskevat paikkurille käyttöiäksi sen 15-20 vuotta riippuen valmistajasta, jolloin 18 vuoden ikäisenäkin jäädään romutusiästä vain se 2 vuotta. Nopealla vilkaisulla tällä hetkellä vahinmmat autot millä HSL-alueella ajetaan on 15 vuoden ikäisiä. Toki sitten löytyy näitä poikkeuksia niistä autoista jotka on jouduttu poistamaan ennenaikaisesti, esimerkkinä Helsingin bussiliikenteen kaasu-Mannit.

No "pikaromutus".

Jokatapauksessa se kaluston ikä tuli yhtäkkiä ongelmaksi kun kaikki kaupungit alkoivat yhtäaikaa vaatia tiettyä euro päästönormitasoa busseilta, joka teki yhdellä rysäyksellä ison osan paikallisliikenteen autoista käyttökelvottomia, vaikka niillä oli kuviteltu ajettavan vielä miljoonan tai kaksi.. Vaikka joidenkin vihreiden silmälasien takana katselevat kuvittelivat että nyt liikennöitsijät ostavat uusia busseja, ja hengitysilma paranee kohisten, niin eihän se noin toiminut, vaan kun on keskieuroopan maita jossa vieläkin tiukemmat päästö/ikävaatimukset, niin äkkiä sinne ja romiksen pihasta hakemaan "uutta" kalustoa suomeen. Käytännössähän ne autot jotka oli suunnitelman mukaisesti ajettu jo loppuun, vaan roudattiin tänne, ja elettiin sen kanssa että vehkeet oli totaalisen loppu (ja käytännön päästöt todennäköisesti suuremmat kuin niissä vanhemmissa mutta kunnossa olevissa autoissa).

Vaikka esim HSL liikenteessä onkin joitain vanhoja autoyksilöitä, siinä on käsittääkseni jokin vara-autosääntö tjsp miten niitä lasketaan vielä liikkeelle, käytännössä kuitenkin se poistoikä suunnilleen puolittui, jonka takia esim paikkurien korit ovat nykyään normaalia "mustaa rautaa", koska kalliimpia ruostumattomia vaihtoehtoja ei kannata enää hommata. osittain tuon takiahan suomessa ei enää juuri paikkuribusseja tehdä. Tietysti myös muissa maissa on keksitty samoja ideoita.

Tuossa puhtaasti markkinaehtoisessa liikenteessähän se näkyy, autot ovat siistimpiä, niitä ylläpidetään huolellisemmin ja ne ovat paljon vanhempia, kun sen auton käyttöikää ei yritetä poltiittisesti rajoittaa.
 
Osui silmään somessa Motestin mainos, jos ohjelmointi sattuu olla jollekin ajankohtaista; OBD-portin kautta tehty ohjelmointi 349e. Taisi olla jouluaattoon saakka voimassa tarjoushinta ja itse ohjelmoinnin voi suorittaa vasta keväämmälläkin.

Alkoi kyllä houkuttelemaan. Autona VAG-tuoteperheen 2.0 tdi. Vakiona taisi olla 190hp/350nm, ja eihän tuo yhtään liikaa matalilla kierroksillä väännä. Kaasupolkimen vaste on varsin ärsyttävä, kun puoleen väliin saakka ei tunnu tapahtuvan mitään ja sitten yhtäkkiä "repäisee". Helpottaa varmasti kokemattomien kuskien liikkeellelähtöjä jne, mutta itseäni ainakin lähinnä ärsyttää. Lineaarinen vaste lienee mahdollinen ratkaisu tuohon?
Toki tuo DSG-automaatti ja sen myötä kaksoismassakytkin hieman epäilyttää, että ottaako lukemaa nopeammin jos ohjelmoi, mutta mistäpä näistä koskaan tietää.

Tuntuu myös dpf poltto käynnistyvän varsin usein, liekköhän vielä nykyään niiden tyhjäys/putsaus tms mahdollista.
 
Alkoi kyllä houkuttelemaan. Autona VAG-tuoteperheen 2.0 tdi. Vakiona taisi olla 190hp/350nm, ja eihän tuo yhtään liikaa matalilla kierroksillä väännä. Kaasupolkimen vaste on varsin ärsyttävä, kun puoleen väliin saakka ei tunnu tapahtuvan mitään ja sitten yhtäkkiä "repäisee".

Tuo on varsin yleinen ongelma dieseleissä joissa on kova litrateho. Tietysti sellaisella kunnon mustalla pöllytyksellä saa lisää vääntöä sinne alemmillekin kierroksille, mutta ei se ero loppujenlopuksi mitenkään valtava ole, eikä tuo myöskään oikein toimi hiukkaspöntön kanssa. Perus ongelma on siis se että se turbo ei vaan puhalla tarpeeksi ilmaa matalilla kierroksilla.

Vaihteiston uudelleenohjelmoinnilla saisi tuon korjattua, tosin kulutus tietysti lisääntyy kun moottoria pidetään kokoajan paremmin kierroksilla.
 
Alkoi kyllä houkuttelemaan. Autona VAG-tuoteperheen 2.0 tdi. Vakiona taisi olla 190hp/350nm, ja eihän tuo yhtään liikaa matalilla kierroksillä väännä.

MIssä VAG:in 2.0 TDi on vakiona 190hv? Yleensä niissä on 140hv tai 170hv
 
MIssä VAG:in 2.0 TDi on vakiona 190hv? Yleensä niissä on 140hv tai 170hv
Ainakin B8 Passateissa on tehokkaampi 2.0 versio 190hp. Myös Audi A4/A6.

E: Tai lienee oikein sanoa "keskimmäinen" versio. 2 litraisista löytyy sitten vielä tehokkain bi-turbo.
 
Vakiona taisi olla 190hp/350nm, ja eihän tuo yhtään liikaa matalilla kierroksillä väännä. Kaasupolkimen vaste on varsin ärsyttävä, kun puoleen väliin saakka ei tunnu tapahtuvan mitään ja sitten yhtäkkiä "repäisee". Helpottaa varmasti kokemattomien kuskien liikkeellelähtöjä jne, mutta itseäni ainakin lähinnä ärsyttää. Lineaarinen vaste lienee mahdollinen ratkaisu tuohon?

Kuulostaisi lähinnä siltä, että voimaa on tarpeeksi, mutta kaasupolkimen reagointia pitäisi vaan modata. Tällöin ei mielestäni ole järkeä päivittää lisätehoja vaan korjata tuo kaasupolkimen vasteongelma. Ei ole itselle VAG-tuoteperheen autot tuttuja, mutta onkohan siinä mahdollisuutta jollain konstilla tuota säätää?
 
Kaksoiskytkin ja kaksoismassavauhtipyörä, mutta en oikein jaksa uskoa että DSGn kanssa käytetään moista. Manuaalissa noita löytyy kyllä.

Valitettavasti DSG:n parina on kaksoismassavauhtipyörä.

Ei kaikken kestävin rakenne, eikä mukavin käyttää. Itsellä oli edellisessä bemarissa (manuaali) kaksoismassa ja en tykännyt sen etäisestä tuntumasta nopeissa vaihdoissa.

Nyt on manuaaliautossani kiinteä vauhtipyörä :thumbsup:
 
Ei se kaksoismassa sinänsä huono asia ole noissa dieseleissä. Jos siellä on patarautavauhtipyörä, niin joo, ei tarvitse uusia kaksoismassaa, vaan suoraan vaihteistoja. Se kaksoismassa kuitenkin pehmentää sinne vaihteistoon kohdistuvia vääntöiskuja.
 
Kaksoismassa on ihan hyvä keksintö. Kestää auton eliniän, eli 200-300tkm. Vain hullut suomalaiset olettaa, että autot on suunniteltu miljooniin kilometreihin.
 
Ei ole itselle VAG-tuoteperheen autot tuttuja, mutta onkohan siinä mahdollisuutta jollain konstilla tuota säätää?
Osassa autoista toimii sellainen kikka, että moottorinohjaimen koodausta muutetaan niin että auto olisikin Audi. Jos se siis ei oikeasti sitä ole... Audissa on terhakampi kaasupolkimen vaste kuin VW/Skoda/Seat. Valitettavasti kaikki moottorinohjaimet eivät tuohon koodaukseen suostu, riippuu softasta.
 
MIssä VAG:in 2.0 TDi on vakiona 190hv? Yleensä niissä on 140hv tai 170hv
Passat ja Audit jo mainittiinkin, niiden lisäksi ainakin Skoda Superb Mk3 sekä Kodiaq on tämmöisellä saatavilla. Varmasti muitakin malleja.
 
Passat ja Audit jo mainittiinkin, niiden lisäksi ainakin Skoda Superb Mk3 sekä Kodiaq on tämmöisellä saatavilla. Varmasti muitakin malleja.
Octaviassa 184hp versio. Nuo 140/170hp olivat pumppusuutin koneiden tehoversiot, jotka poistuivat myynnistä reilu 10v sitten... 2 litrasen miedoin versio taitaa nykyään olla 150hp.
 
Mikähän ois helsingissä hyvä paikka käyttää Volvo S60 2.4T ohjelmoinnissa? Mitä googlella tullu vastaan niin ainakin Turbotecin ja Celtic tuningin ohjelmointeja ois saatavilla. Jos jollain on hyviä kokemuksia niin pistäkääs vinkkiä.
 
Ääni Ricalle täältäkin. Itsellä Volvo D6 ja parin epäonnistuneen optomoinnin kautta löysin ko paikan.
Kundi käytti useamman kk aikaa selvittääkseen oman autoni ongelman, kun ei meinannut softaa saada sisään.

Nyt toimii ja hienosti. Parasta tuossa on myös tuo erillinen kapula softan hallintaan.
 
Onko kukaan penkittänyt ennen ja jälkeen noita Rica:n softia et pitävätkö lupaukset paikkansa?
 
Onko kukaan penkittänyt ennen ja jälkeen noita Rica:n softia et pitävätkö lupaukset paikkansa?

6D ja rica stage 2. Eturenkaista 270 hv. PDF/EGR-off ja putkisto avarampi. Onhan tuo aivan ok, kun takaa tulee vielä tuo +70 hv ja vääntö n 750 nm

Pikkasen kiusaamalla menee matalia 5s/0-100km.
 
6D ja rica stage 2. Eturenkaista 270 hv. PDF/EGR-off ja putkisto avarampi. Onhan tuo aivan ok, kun takaa tulee vielä tuo +70 hv ja vääntö n 750 nm

Pikkasen kiusaamalla menee matalia 5s/0-100km.
Aika maukas tuollainen vitosen kiihtyvyys.

Tai kuten @pokkus asian ilmaisi "Eihän tuo 330e mitenkään ihmeellinen ole kulkemisen suhteen, vaikka kuinka olisi piristetty." ;)

Itse ajattelen 4 alkavia lukuja super viritettyjen tai huippu urheiluautojen jutuksi. Nää on näitä.
 
Mitäs helmiä olette näistä teholisäyksistä löytäneet merkeiltä Audi, BMW, Mercedes ja Volvo?
ts. minkä mallin ostamalla saa "eniten lisää tehoa suhteessa hintaan".
Omat bongaukset BMW ja Mersu 2.0 bensakone, mutta liekkö muitakin helmiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 807
Viestejä
4 539 724
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom