Moottorin ohjelmointi

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 792
Toisekseen en tosiaankaan usko, että noi ohjelmat on luokkaa nostetaan ahtoja ja sillä hyvä, vaan eiköhän niissä oo kartat säädetty siten, että ei nakuta. Nakutushan sen koneen hajottaa, jos vääntö ei muuten pasko moottoria.
Siis noinhan ne perus softat toimii, tietysti siellä on polttoainekarttaa myös "uusille" ahtopainelukemille, mutta ei se että nakutuksen esto on pelkästään nakuanturin varassa ole mitenkään tavatonta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 208
No siis vag on aika maltillinen ilmoitettujen tehojen kanssa. Esim oma ex Octavia RS 2006 bensa oli tehtaan mukaan 200hp/280nm ja rullilla oli 200hp/320nm, ex 1.4TSI twincharge oli paperilla 180hp/250nm mutta yleinen tieto merkkiharrastajilla oli että tehoa oli jopa 215hp/320nm ja numerot joita noilla mitattiin täsmäsivät noihin arvioihin. Softaajan kanssa juttelin noista ja sanoi että Vag ilmoittaa numerot huonoimman tilanteen mukaan kun taas esim eräät japsit ovat ns parhaan päivän numerojen mukaan ilmoittavia.
En tiedä onko noissa mainitsemissasi mutta eikö joissain olen ihan tehtaalta lähtiessä overboost tms. toiminto jolla hetkellisesti saa täydet tehot ja sitten himmataan hieman?

pika Googlelle tässä ainakin jotain tarinaa What is overboost?
 
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 323
En tiedä onko noissa mainitsemissasi mutta eikö joissain olen ihan tehtaalta lähtiessä overboost tms. toiminto jolla hetkellisesti saa täydet tehot ja sitten himmataan hieman?

pika Googlelle tässä ainakin jotain tarinaa What is overboost?
Fordeissa esim on osassa ollut tuota mutta Vagin noissa mainitsemissani ei kyllä moista mainittu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
675
Cliossakin on overboost. Hetkellisesti saa huimat 5hp ja 15Nm lisää kun runttaa kaasun pohjaan.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
70
Vw joskus perusteli koneesta löytyviä extratehoja sillä että alpeille korkeisiin ilman aloihin löytyy aina vähintään luvatut tehot.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
1 147
Jossain maissa verotetaan tehojen perusteella, siksi ilmoitetaan varsin vaatimattomasti ja on monta tehoversiota erona vaan ohjelma?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
209
Celticin ohjelmia laittelen pääasiassa, mutta myös muita firmoja tulee käytettyä. Vanhempia dieseleitä ohjelmoin itse. Myös xHP edustus löytyy. Tuo Bootmod näyttää äkkiseltään ihan kätevältä. Tosin jos autoon ei tehdä mitään kaikki irti ohjelmaa rataajoa tai re85 varten en näe että ohjelmien vaihtelusta kotona olisi hirveästi hyötyä. Toki hauskaahan se on "värkkäillä".

Kukin ohjelmoi missä haluaa. Dieselit ovat aika turvallisia virittää jos pakolämmöt, duraatiot ja ahtopaine pidetään kohtuullisena. Tuosta 320d saanee noin 235-250hp aika kivasti. Eräs nimekäs firma suomessa tuppaa laittamaan näihin aivan liikaa ahtopainetta turhaan... ketään en ala täällä haukkumaan niin yvllä voin avata vähän jos kiinnostaa.

Customeita toki saa tehtyä melkein mistä vaan juuri valmistui itseltä n57 330d, josta mittasin noin 390hp /800NM. Tähän tehtiin Celticin kautta ohjelma. Tästä ei maksimia edes tavoiteltu vaan toimivaa käyttöautoa. Ohjelmoinnin tavoitteena lienee yleensä kasvattaa auton maksimaalista tehoa sekä vääntömomenttia. Dieseleissä tippuu usein kulutus hiukan ja se on plussaa.

Käyttöpelinä itsellä F11 530xd ja harrasteena C5 RS6.
Yv:llä saa tänne ainakin avata mitä pajaa kannattaa välttää. Tietenkin perustelujen kera mielellään
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
209
Ja pari sanaa "custom" softista. Suurin osa joka mainostaa Suomessa "customia" myy todellisuudessa kaikille samaa ohjelmaa. Tässäkin toki poikkeuksia. En usko että kukaan tekee siinä tunnissa parissa jopa 20000 muutosta ohjelmaan jos hänellä on jo ohjelma valmiina. Pientä muutosta toki saa pyydettäessa, mutta niin saa myös ihan mistä tahansa ohjelmia myyvästä yrityksestä. Väännötkin saa nykyään asetettua ohjelmasta haluttuun arvoon jos esimerkiksi haluaa vähemmän vääntöä ennen xxxx rpm. Tehonmittaus vakioautoonkin on jossain määrin harrastelua. Itse tosin tarjoan sitä mahdollisuutta.
Ihmisillä menee varmaan custom softan merkitys hieman ohi. Eihän custom softa tarkoita, että se pyörä pitää joka kerta keksiä uudelleen, vaan hyvin toimivalle pohjalle voi tehdä ne tarvittavat muutokset asiakkaan toiveiden mukaan, sekä sen mukaan mitä osia autoon on vaihdettu.

Millä tavalla vakio auton tehonmittaus on harrastelua? Eikös ainut todellinen muutoksen näyttävä tekijä ole juuri se tehon mittaus ennen, sekä jälkeen ohjelmoinnin samoilla mittalaitteilla?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 591
Ihmisillä menee varmaan custom softan merkitys hieman ohi. Eihän custom softa tarkoita, että se pyörä pitää joka kerta keksiä uudelleen, vaan hyvin toimivalle pohjalle voi tehdä ne tarvittavat muutokset asiakkaan toiveiden mukaan, sekä sen mukaan mitä osia autoon on vaihdettu.

Millä tavalla vakio auton tehonmittaus on harrastelua? Eikös ainut todellinen muutoksen näyttävä tekijä ole juuri se tehon mittaus ennen, sekä jälkeen ohjelmoinnin samoilla mittalaitteilla?
Ehkä tossa meinattiin sitä, että tollaset vakiosoftat joltain viripajalta on sellasia missä lopputulema karkeasti tiedetään, niin ylimääräistä rahaa tai eforttia ei välttämättä kannata laittaa siihen dynoon, jos mitään erityisen ihmeellistä ei tehdä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
209
Ehkä tossa meinattiin sitä, että tollaset vakiosoftat joltain viripajalta on sellasia missä lopputulema karkeasti tiedetään, niin ylimääräistä rahaa tai eforttia ei välttämättä kannata laittaa siihen dynoon, jos mitään erityisen ihmeellistä ei tehdä.
No juu eihän tuo dyno mikään vaatimus ole toimivan softan tekemiselle normiautoon. Tosin kyllähän tuosta tiellä säätämisestä aina suhteellisen mielenkiintoista tulee heti kun autossa rupeaa olemaan vähänkin enemmän tehoa ja etenkin talvella.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
282
Valmis softa mikä on tehty toiseen autoon (testi softaus autoon alun alkaen) antaa ne ns. luvut millä ilmoitetaan valmistjan toimesta muutokset ennen ja jälkeen eli tässä kohtaa se auto on se mihin softa on alkujaan tehty. Monessa tapauksessa valmistajan ilmoittamista teholukemista jäädään, mutta väännössä tulee suunnilleen luvatut luvut. Tämä johtuu siitä, että auto mihin se softa on alkujaan tehty on yksilö siinä missä kaikki muutkin saman moottorin ja ecun omaavat jo tehtaalta tullessa. Siellä on parempia ja ns. huonompia lähtökohdiltaan jo pelkästään moottorin osalta mihin ohjelmointi tulee. Mikäli 10 autoa laitettaisiin dynoon suoraan tehtaalta tulleista niin niissä on aivan varmasti jonkunlainen heitto huonoimman ja parhaimman koneen eroina mitä tehoon ja vääntöön tulee. Sitten, kun näihin on pitänyt tehdä se softa. Softan pitää olla sellainen, että se toimii noilla kaikilla samoilla koneilla yhtä hyvin ja turvarajat pitää olla sen mukaiset, että se heikoinkin auto pitää itsensä hengissä ettei tule ongelmia softan asennuksen jälkeen. Auto kyllä toimii hienosti jotta ne uudet muutoksen tuomat huomaa aina, mutta se on sellainen yleissofta, ei räätälöity juuri siihen kyseiseen autoon.

Sitten, kun ohjelma tehdään dynossa ajamalla niin se on aina tehty kyseiseen autoon joka säädetään. Dynossa mitataan teho/vääntö ennen säätöä jolloin nähdään todellinen teho- ja vääntöluku ennen säätämistä. Säädön jälkeen saadaan myös uudet teho- ja vääntölukemat jolloin muutoksen näkee konkreettisesti kyseisessä autossa.

Sanotaan näin, että dynossa tehty softa juuri siihen kyseiseen säädettävään autoon on aina parempi kuin joku yleismallinen softa mikä on johonkin toiseen autoon tehty. Toki mikäli vain softan haluaa niin monelle jälkimmäinen tapa eli pelkän uuden ohjelman sisään ajaminen on se helpoin ja nopein tapa ilman ylimääräistä vaivaa asian kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
186
V40 2016 T3 manuaali, eli papruissa 152hv. BSR:n softa sisässä, mainostavat 236hv ja 360Nm.
Dynossa ensin vedot virisoftalla, vaihto vakioon ja vertailun vuoksi vedot sillä.
Softa ja mittaus eri firmoista.
viri3.jpgvakio3.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
83 700
Viestejä
1 720 666
Jäsenet
37 226
Uusin jäsen
late080

Hinta.fi

Ylös Bottom