- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 577
Testaillaan Bully Dog power pup tuner Dodge Ram 5.9 Cumminsissa 3rd gen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toisekseen en tosiaankaan usko, että noi ohjelmat on luokkaa nostetaan ahtoja ja sillä hyvä, vaan eiköhän niissä oo kartat säädetty siten, että ei nakuta. Nakutushan sen koneen hajottaa, jos vääntö ei muuten pasko moottoria.
No siis vag on aika maltillinen ilmoitettujen tehojen kanssa. Esim oma ex Octavia RS 2006 bensa oli tehtaan mukaan 200hp/280nm ja rullilla oli 200hp/320nm, ex 1.4TSI twincharge oli paperilla 180hp/250nm mutta yleinen tieto merkkiharrastajilla oli että tehoa oli jopa 215hp/320nm ja numerot joita noilla mitattiin täsmäsivät noihin arvioihin. Softaajan kanssa juttelin noista ja sanoi että Vag ilmoittaa numerot huonoimman tilanteen mukaan kun taas esim eräät japsit ovat ns parhaan päivän numerojen mukaan ilmoittavia.
Fordeissa esim on osassa ollut tuota mutta Vagin noissa mainitsemissani ei kyllä moista mainittu.En tiedä onko noissa mainitsemissasi mutta eikö joissain olen ihan tehtaalta lähtiessä overboost tms. toiminto jolla hetkellisesti saa täydet tehot ja sitten himmataan hieman?
pika Googlelle tässä ainakin jotain tarinaa What is overboost?
Ei se huipputeho aina mutta tehoalue voi kasvaa kivasti tai vaihdekohtaiset rajoitukset kadota.Cliossakin on overboost. Hetkellisesti saa huimat 5hp ja 15Nm lisää kun runttaa kaasun pohjaan.
Yv:llä saa tänne ainakin avata mitä pajaa kannattaa välttää. Tietenkin perustelujen kera mielelläänCelticin ohjelmia laittelen pääasiassa, mutta myös muita firmoja tulee käytettyä. Vanhempia dieseleitä ohjelmoin itse. Myös xHP edustus löytyy. Tuo Bootmod näyttää äkkiseltään ihan kätevältä. Tosin jos autoon ei tehdä mitään kaikki irti ohjelmaa rataajoa tai re85 varten en näe että ohjelmien vaihtelusta kotona olisi hirveästi hyötyä. Toki hauskaahan se on "värkkäillä".
Kukin ohjelmoi missä haluaa. Dieselit ovat aika turvallisia virittää jos pakolämmöt, duraatiot ja ahtopaine pidetään kohtuullisena. Tuosta 320d saanee noin 235-250hp aika kivasti. Eräs nimekäs firma suomessa tuppaa laittamaan näihin aivan liikaa ahtopainetta turhaan... ketään en ala täällä haukkumaan niin yvllä voin avata vähän jos kiinnostaa.
Customeita toki saa tehtyä melkein mistä vaan juuri valmistui itseltä n57 330d, josta mittasin noin 390hp /800NM. Tähän tehtiin Celticin kautta ohjelma. Tästä ei maksimia edes tavoiteltu vaan toimivaa käyttöautoa. Ohjelmoinnin tavoitteena lienee yleensä kasvattaa auton maksimaalista tehoa sekä vääntömomenttia. Dieseleissä tippuu usein kulutus hiukan ja se on plussaa.
Käyttöpelinä itsellä F11 530xd ja harrasteena C5 RS6.
Ja pari sanaa "custom" softista. Suurin osa joka mainostaa Suomessa "customia" myy todellisuudessa kaikille samaa ohjelmaa. Tässäkin toki poikkeuksia. En usko että kukaan tekee siinä tunnissa parissa jopa 20000 muutosta ohjelmaan jos hänellä on jo ohjelma valmiina. Pientä muutosta toki saa pyydettäessa, mutta niin saa myös ihan mistä tahansa ohjelmia myyvästä yrityksestä. Väännötkin saa nykyään asetettua ohjelmasta haluttuun arvoon jos esimerkiksi haluaa vähemmän vääntöä ennen xxxx rpm. Tehonmittaus vakioautoonkin on jossain määrin harrastelua. Itse tosin tarjoan sitä mahdollisuutta.
Ehkä tossa meinattiin sitä, että tollaset vakiosoftat joltain viripajalta on sellasia missä lopputulema karkeasti tiedetään, niin ylimääräistä rahaa tai eforttia ei välttämättä kannata laittaa siihen dynoon, jos mitään erityisen ihmeellistä ei tehdä.Ihmisillä menee varmaan custom softan merkitys hieman ohi. Eihän custom softa tarkoita, että se pyörä pitää joka kerta keksiä uudelleen, vaan hyvin toimivalle pohjalle voi tehdä ne tarvittavat muutokset asiakkaan toiveiden mukaan, sekä sen mukaan mitä osia autoon on vaihdettu.
Millä tavalla vakio auton tehonmittaus on harrastelua? Eikös ainut todellinen muutoksen näyttävä tekijä ole juuri se tehon mittaus ennen, sekä jälkeen ohjelmoinnin samoilla mittalaitteilla?
No juu eihän tuo dyno mikään vaatimus ole toimivan softan tekemiselle normiautoon. Tosin kyllähän tuosta tiellä säätämisestä aina suhteellisen mielenkiintoista tulee heti kun autossa rupeaa olemaan vähänkin enemmän tehoa ja etenkin talvella.Ehkä tossa meinattiin sitä, että tollaset vakiosoftat joltain viripajalta on sellasia missä lopputulema karkeasti tiedetään, niin ylimääräistä rahaa tai eforttia ei välttämättä kannata laittaa siihen dynoon, jos mitään erityisen ihmeellistä ei tehdä.
Menossa huomenna katsomaan farkku Vectraa jossa 2.8T kone. Tuli sitten koneeseen tutustuessa vastaan BSR:n virityssofta joten kysymys kuuluu, onko tuo virittäminen oikeasti noin helppoa kuin video antaa ymmärtää? Vaikuttaakohan kestävyyteen miten? Autolla kun jo ikää on.
tuning_to Opel Vectra 2.8T V6 230Hp, Stage 1
tuning_to Opel Vectra 2.8T V6 230Hp, Stage 1. Viritystulos 284Hp / 478Nm. Moottoritunnus Z 28 NELwww.bsr-tuning.fi
Tehoa tulee juu, miljuuna. Ainakaan yhden merkin sivustoilla eivät suosittele BSR:ää, tai ainakaan usko niiden teholupauksia. Kuulemma löytyy softaa joissa ilman (happi, O) pyynnit luokkaa joita ei voi saavuttaa kuin optimin optimi oloissa. Tarkemmin en tiedä, softille kun ei taida olla mitään standardia esim. että missä imuilman lämpötilassa ne lupaukset muka saavutetaan.
On hiukan eri asia lupauksille onko lämpötila +5C tai +25C. Tai jos vaikka -20C ilmaa työntää koneeseen niin ihan eri lukemia saa koneesta ulos.
Mahtoiki olla saappifoorumin puolella kun oli BSR:n ohjelmilla saatu koneita jumiin kun softat oli vähän sinneppäin. Jokainen auto omine imuvuotoinee ym. on kuitenkin yksilö ja jokainen auto tulisi huolella koeajaa sillä uudella softalla mieluusti itse softantekijän toimesta.Tehoa tulee juu, miljuuna. Ainakaan yhden merkin sivustoilla eivät suosittele BSR:ää, tai ainakaan usko niiden teholupauksia. Kuulemma löytyy softaa joissa ilman (happi, O) pyynnit luokkaa joita ei voi saavuttaa kuin optimin optimi oloissa. Tarkemmin en tiedä, softille kun ei taida olla mitään standardia esim. että missä imuilman lämpötilassa ne lupaukset muka saavutetaan.
On hiukan eri asia lupauksille onko lämpötila +5C tai +25C. Tai jos vaikka -20C ilmaa työntää koneeseen niin ihan eri lukemia saa koneesta ulos.
Juuri tämä rajojen ylittäminen ja oikominen on se millä saadaan myllyt solmuun. Ja se ei usein ole se foorumisoftaaja jonka ohjelmat hajottaa koneet, vaan näiden firmojen. Foorumisoftaajilla loppuu tie lyhyeen jossei tavara toimi just niinkun pitää, sen sijaan firmalla ei paljoa perseessä tunnu jos menee autosta kone solmuun, ainahan se vika on jossain muualla.Ainakin Celtic tuning softista jäänyt mieleen harrastajien puheista että siellä on oiottu ja jätetty huomioimatta turvarajoja niiden ylityksistä aiheutuvia vikavaloja / limp-moodeja. Että pahimmillaan tuhoaa koneen vedättämällä eikä ecu reagoi mitenkään. En tiedä kuka Opeleita tekee mutta yleensä merkkifoorumeilla tunnetaan ne henkilöt keltä kannattaa softa hankkia. Mieleen nyt tulee "Tuikku" ja Erikoismoottori. Näiden jälleenmyyjät myös useimmiten tietävät mitä ovat laittamassa ja säilyy vahva linkki / tuotetuki ohjelman alkuperäiseen tekijään.
Jaa mitä se bulkkisofta maksaa, jonkun kaks kolmesataa? Bapsu on hyvä ja kertoo mullekkin ne softaajat jotka sillä 100-150e käy tekasemassa tien päällä autoon yksilöidyn softan..
450e/540e en muista kumpi maksoi kuitin kanssa ex Octavia RS:n 2.0tfsi:n custom softa ja dynot ennen ja jälkeen. Menin vähän sesongin ulkopuolella ja kysyin tarjouksen.Kuititta nuita porukka tekee yleensä 400-500e väliin, silloin sisältyy jälkikäteiset muutokset mukaan.
Ei kyllä kuitin kanssa saa alta 500 euron juuri mitään yhtään mistään, ei edes maailmankaikkeuden yleisimpiin vag-konsernin 1.9 / 2.0 TDI moottoreihin joissa ei tarvi kuin käpistellä muutamaa karttaa ja valmiita pohjia on maailma täynnä. Hinnat alkaa noissakin kuitillisena yleensä 500 eurosta aina liki tuhanteen saakka.
Jaa mitä se bulkkisofta maksaa, jonkun kaks kolmesataa? Bapsu on hyvä ja kertoo mullekkin ne softaajat jotka sillä 100-150e käy tekasemassa tien päällä autoon yksilöidyn softan..
Tuolta löytyy ohjelma niille jotka haluavat maksaa tyhjästä, tuokin puolet siitä mitä porukan käsitys täällä perushintatasosta: HINNASTO ja sitten niille jotka eivät ole olleet matikantunnilla hereillä: tuning_to Saab 9-5 I Aero 250Hp 2004-2005, Stage E85Ei kyllä kuitin kanssa saa alta 500 euron juuri mitään yhtään mistään, ei edes maailmankaikkeuden yleisimpiin vag-konsernin 1.9 / 2.0 TDI moottoreihin joissa ei tarvi kuin käpistellä muutamaa karttaa ja valmiita pohjia on maailma täynnä. Hinnat alkaa noissakin kuitillisena yleensä 500 eurosta aina liki tuhanteen saakka.
Itse ohjelmointi, en tiedä kun en ole kyseisen puljun palveluita käyttänyt. Nimi tuli tutuksi vaan kun saabfoorumilla porukka nauroi partaansa kun kävi ilmi että jotkut käyneet lahjottamassa rahojaan tuonne.Kuten tuolla aiemmin sanoin, niin muistelin vähän väärin noita hintoja.
Mitä tuohon saabcomin hintaan kuuluu? Saabit tosin taitaa olla helpoimmasta päästä muutenkin.
Kuulostaa vähän ristiriitaiselta samaan aikaan huudella bulkkisoftien olevan paskaa ja että pitää viedä osaavalle softaajalle ja sitten mainostaa jotain ebay-softia..
Itse ohjelmointi, en tiedä kun en ole kyseisen puljun palveluita käyttänyt. Nimi tuli tutuksi vaan kun saabfoorumilla porukka nauroi partaansa kun kävi ilmi että jotkut käyneet lahjottamassa rahojaan tuonne.
Saab on helposta päästä joo, mutta täytyy tietää mitä tekee ja tekniikkahan esim. femmoissa ei paljon väärinkäyttöä kestä. Mutta rautaa ei sinänsä tarvitse päivitellä sitä +50-100hv varten.
En mitään ebay softia ala tässä mainostelemaan, en vaan ymmärrä miksi väki maksaa täällä 300-500€ bulkkisoftasta kun harrastajalta tai jostain ebaysta saa niitä ohjelmointipalveluita ihan murto osan hintaan. Bulkkihan se ebayn ohjelma on joo, toisaalta tuli diiseliin, niin ei ole ihan niin tarkkaa parametrien kanssa. Eiköhän vag foorumiltakin löydy osaajia ok hintaan ja vielä kuitilla jos on intoa maksaa veroja.
Perus kolkin garretilla saa kirnuttua tasan 240hv tehoa, eli +90hv vakioon (150hv) verrattuna. Ihan sinne sataan heppaan ei tosiaan vakio garret riitä. Aerokolkista en muista tuliko mitsun turbolla (jolla saa 300hv) vaiko garretilla, mutta sillä ei tosiaan ainakaan enempää saa kuin sen 250-260hv ennenkun vaihtaa isompaa dptä ym.Missähän Saab:ssa mahtaa riittää vakio ahtimen puolesta sinne +100hv asti?
Oma kokemus on meinaan 9-3 Aerosta ja oli siinä jonkun verran enemmän kuin vakiossa, kun minulle tuli aikoinaan vaihtokaupassa. Eikä siinäkään ollut vakioon nähden kyllä +100hv. Tuon +50-60hv on otettavissa tai muutama heppa tuon päälle, kun on vaihdettu koko putkistoa, cooleria yms. Mutta ahtimen tuotto tuossa kyllä loppuu kesken ennemmin kuin minkään muun asian. Näin väittäisin.
Edit. Nimenomaan nyt puhun tuossa, kun auto on vakioa mihin laitetaan softa niin +100hv siihen ei satu tulemaan vakio ahtimella, koska tuotto loppuu kesken.
Perus kolkin garretilla saa kirnuttua tasan 240hv tehoa, eli +90hv vakioon (150hv) verrattuna. Ihan sinne sataan heppaan ei tosiaan vakio garret riitä. Aerokolkista en muista tuliko mitsun turbolla (jolla saa 300hv) vaiko garretilla, mutta sillä ei tosiaan ainakaan enempää saa kuin sen 250-260hv ennenkun vaihtaa isompaa dptä ym.
Mulla itsellä 9-5 josta otettu 240hv, pellin alla on tosin mitsu, mutta samat tehot olisi tosiaan saanut garretillakin. Garretin tuotto riittää sinne 240hv saakka, ehkä hivenen pidemmälle.
Käytännössä 9-5 kanssa homma menee seuraavasti:
Vakioraudalla se 150/185hv kone muuttuu 240hv koneeksi softamuutoksella, 240hv jälkeen ensin pitäisi saada isommat suuttimet, bensanpaineen nostolla saisi kait 280hv? 300hv setup on kaverilla se vaatii sitten isomman dp:n jo. 300hv jälkeen saakin sitten alkaa leipomaan uutta rautaa koneeseen ja hommata vielä isomman turbon.
Saabin aero on tosiaan aika pitkälle ohjelman ansiota (femmassa sait mitsun turbon jolla oli sitten pelivaraa lisää), käytännössä saat ohjelmalla sen aeron tehot ulos, ihan sama mitä siellä pellin alla on.
Nyt vuosi takana ja kulutus on tosiaan tippunut kasvaneen väännön ansiosta noin 0,7 - 0,8 l/100km.BMW F10/F11 525 3.0d
Alkuperäiset: 204 hp / 450 Nm
Ecu helsinki lupasi jotain 330 hp / 650Nm. Ei penkitetty mutta tehoero pistää hymyilyttämään.
EGR vaihdettiin ja poistettiin käytöstä samalla. Hyvä palvelu kaikenkaikkiaan.
Normaaliajossa liikkuu jotenkin kevyemmin ja yllätyksenä polttoainekulutus ei ole kasvanut. Ehkä vähän tippunut, mutta täytyy seurata pitempään ennen kuin uskon.
Tuotakin olen usein miettinyt että onko se tosiaan se lisääntynyt vääntö joka vähentää kulutusta, vai kuinka paljon esim erilainen ennakko vaikuttaa tuossa.Nyt vuosi takana ja kulutus on tosiaan tippunut kasvaneen väännön ansiosta noin 0,7 - 0,8 l/100km.
Tuotakin olen usein miettinyt että onko se tosiaan se lisääntynyt vääntö joka vähentää kulutusta, vai kuinka paljon esim erilainen ennakko vaikuttaa tuossa.
Päästöhuijausspektaakkelista jäi se mieleen, että päästöjä (nimenomaan paikallisesti haitallisia huikkauspäästöjä) pystytään dieselissä vähentämään suihkuttamalla dieseliä sopivaan aikaan sopivaan paikkaan. Tämä suihkutus ei ilmeisesti vie juurikaan auto eteenpäin, mutta se nostaa kulutusta. Jos autossa on saastelaitteet (urearuiskutukset, dpf:t yms.), ne hoitaa tämän pölläytyksen ja softa voidaan optimoida kulutusta ja tehoa silmällä pitäen.Mulle jäänyt sellainen mielikuva että päästöjen vähentämiseksi palotapahtumaan lisätään ylimääräisiä ruiskutuksia tai sitä pidennetään. Ja ainakin dieseleissä näitä tehoa tuottamattomia ruiskutuksia vähentämällä tai optimoimalla vähenee myös kulutus. Korjatkaa jos olen ihan väärässä
Mulle jäänyt sellainen mielikuva että päästöjen vähentämiseksi palotapahtumaan lisätään ylimääräisiä ruiskutuksia tai sitä pidennetään. Ja ainakin dieseleissä näitä tehoa tuottamattomia ruiskutuksia vähentämällä tai optimoimalla vähenee myös kulutus. Korjatkaa jos olen ihan väärässä
Raskaassa kalustossa monet huomasivat että kulutus oli matalimmillaan ensimmäisten ureavehkeiden tultua markkinoille. Eli aina tiukempi päästöluokka lisäsi kulutusta, kunnes otettiin ureakäsittely käyttöön, jonka jälkeen se on taas pikkuhiljaa lisääntynyt.
Tuota on tietysti hankala vertailla, jos siksi että autot muuttuvat muutenkin teknisesti, mutta käytännössä huolellisen kuljettajan käytössä 25vuotta vanha kuorkki ei kuluta enempää kuin uusikaan, vaikka teknisesti uuden pitäisi kyetä selvästi pienempään kulutukseen.
Lisääntynyt vääntö varmastikin vähentää kulutusta raskaissa-ajoneuvoissa joissa on suhteellisesti paljon vähemmän voimaa, jolloin sen lisääntyneen voiman voi hyödyntää ajamalla pidempään isommalla vaihteella, joka on aina lähtökohteisesti taloudellisempaa, mutta henkilöautoissa tilanne jossa ajovastus kasvaa niin suureksi että moottorin voima ei riittä on kyllä äärimmäisen harvinainen, tai jos noin tapahtuu, niin se tapahtuu hyvin matalilla kierroksilla jolloin pakokaasuahtaminen ei vielä toimi toivotusti, eikä se virityskään mitään merkittävää muutosta tuo käytössä olevaan tehoon.
Täälä kellään kokemusta Tuusulan DTech puljusta?
Oma skoda rs octavia 2008 2.0 tdi ohjelmoitiin siellä stage 2 + egr off + dpf off. 390€ maksoi ja todella kiva käyttöauto nykyään
Teitkö itse dpf:n mekaanisen poisto työn kun tohon rahaan sen teki?
Oma skoda rs octavia 2008 2.0 tdi ohjelmoitiin siellä stage 2 + egr off + dpf off. 390€ maksoi ja todella kiva käyttöauto nykyään