Joo, tämä oli mun pointti eli ilman todistusta ei ole saanut laillisesti muuttaa tehoja ja todistuksen teettäminen uudelle mallille on lähes mahdotonta.Ei ole saanut ikinä laillisesti softata vähänkään tuoreempia autoja ilman todistusta, että auto täyttää käyttöönoton ajankohtana olevat päästövaatimukset. Tämän hetken lainsäädännössä raja menee 1.10.2000, sitä ennen käyttöönotetuissa riittää pelkkä katsastuksen käytönaikainen päästömittaus. Tuota uudemmissa vaaditaan aina todellisten päästöjen todentaminen ja sellaista tahoa ei Suomesta tällä hetkellä edes löydy joka mittauksen voisi suorittaa.
Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.Itsellä nuo dokumentit, millä muutoskatsastus hoitui (v.2017). Nykyään ei tosiaan ilmeisesti sitten (kai)?
![]()
![]()
Siellä on kyllä viite päästöjen tyyppihyväksynnän testiin. Luultavasti onnistuisi nytkin muutos katsastus tuolla lausunnolla.Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.
Teholappu ei ole päästötodistus, mutta sitä ei kukaan kysellytkään. Sellaista lappua kun ei mistään saa.
Jos jotain tahoa kiinnostaa päästöt, se pitäisi pystyä mittaamaan. Tehot on aivan eriasia kuin päästöt.
Moottorin ohjelmointi ei välttämättä nosta päästöjä, ja jos moottori on tehokkaampi se saattaa vähentää päästöjä? Tiedätkö mitä teho edes merkitsee?Siellä on kyllä viite päästöjen tyyppihyväksynnän testiin. Luultavasti onnistuisi nytkin muutos katsastus tuolla lausunnolla.
Edit: On muitakin autoja johon saanut vastaavia lisävarusteita. Tuossa vain tehty "retrofit" asennus valmistajan jo aiemmin autoon tyyppihyväksynnän täyttävä tehoa nostava lisävaruste.
Kyllähän sillä voidaan nostaa päästöjä aika runsaasti. Teho ei ole niin oleellinen.Mitä sitten jos auto on softattu? Sillä muutoksella ei kovin paljoa saa edes tehoja ilman fyysisiä muutoksia.
Saa niitä lappuja, eivät ole halpoja mutta on niitä jokuseen virilaitteeseen vuosien saatossa tehty. En muista mikä instituutio nuo teki. Mutta nimenomaan päästölaput, ei teholaput.Tuo on mainio paperi kun siinä on nimet ja kaikki.
Teholappu ei ole päästötodistus, mutta sitä ei kukaan kysellytkään. Sellaista lappua kun ei mistään saa.
Jos jotain tahoa kiinnostaa päästöt, se pitäisi pystyä mittaamaan. Tehot on aivan eriasia kuin päästöt.
Mikäs taho sitä estäis, kieltäis tai havaittis... Paitsi valmistaja.Teoreettinen kysymys. Saako sähköauton moottorinohjaus softaa muuttaa vapaasti?
Tiedän hyvin mitä teho ja vääntö merkitsee. Tiedän myös sen, että työskentelin yli kymmenen vuotta autoteollisuudessa ja kaiken huipuksi kyseisessä yrityksessä tehtiin päästöihin liittyviä laitteita OEM markkinoille. Päästöluokat, testit ja niihin liittyvät vaatimukset tulivat osittain tutuksi.Moottorin ohjelmointi ei välttämättä nosta päästöjä, ja jos moottori on tehokkaampi se saattaa vähentää päästöjä? Tiedätkö mitä teho edes merkitsee?
Tyyppihyväksynnän läpäisee kaikki mihin ei ole tyyliin moottoria vaihdettu.
Mitä sitten jos auto on softattu? Sillä muutoksella ei kovin paljoa saa edes tehoja ilman fyysisiä muutoksia. Jos haluat että valmistajan softa on 100% sama kuin autossa sisällä, se kierretään kyllä.
Noh, en tiedä päästömittauksista mitään. Kyllä nokkien vaihdosta voi tulla ongelma katsurilla.Tiedän hyvin mitä teho ja vääntö merkitsee. Tiedän myös sen, että työskentelin yli kymmenen vuotta autoteollisuudessa ja kaiken huipuksi kyseisessä yrityksessä tehtiin päästöihin liittyviä laitteita OEM markkinoille. Päästöluokat, testit ja niihin liittyvät vaatimukset tulivat osittain tutuksi.
On monia autoja johon saat ohjelmalla vaihtamatta osia yli 100hv lisää tehoa ja päästöt nousevat kyllä. Ei se toki tarkoita sitä, että se testissä välttämättä vaikuttaisi paljoa. Tämä riippuu paljon minkä mukaan testataan. NEDEC, WLTP tai PEMS. Tehoa ei voida saada lisäämättä ilmaa ja polttoainetta. Kai tuon ymmärrät?
Olen myöskin harrastanut autojen parissa. Vaihdellut softaa laittanut ohjelmoitavaa moottorin ohjausta. Muitakin osia vaihdellut ja joskus jopa leimalla tehnyt läppärillä säätöjä, että saanut päästöt läpi.
Tiedät varmasti mitä kannattaa ensimmäisenä kokeilla jos vapaasti hengittävä moottori johon on vaihdettu nokka, moottorin ohjaus yms. Viet auton leimalle ja päästöt ongelmana. HC liikaa vaikka CO vielä selvästi rajoissa?
Riippuu varmasti enemmän siitä, otetaanko se 100 hv ulos moottorilta käytännössä ja kuinka usein... jos haluat pidentää moottorin käyttöikää, niin voisit ehkä tiputta auton tehot puoleen?Toi säätämällä 100hhv lisää ohjelmoimalla kuulostaa rajulta, siinähän kärsii moottorin käyttöikä.
Mikä taas johtaa tilanteeseen että sitä maksimitehoa vaaditaan useammin. Käytännössä esim jos otat ahtoja pois ja 200hp kone onkin 100hp, joudut kierrättämään konetta pirusti enemmän mikä taas ei ole optimaali oikein minkään kestävyyden tms kannalta. Jos haluaa pidentää softalla moottorin kestoa, pitää tehot vakiona mutta muuttaa karttaa niin että teho on saatavilla isommalla alueella ja ahdot eivät hyppää tappiin kun hipaiset kaasupoljinta yms yms.Riippuu varmasti enemmän siitä, otetaanko se 100 hv ulos moottorilta käytännössä ja kuinka usein... jos haluat pidentää moottorin käyttöikää, niin voisit ehkä tiputta auton tehot puoleen?
Ei se noin mene. Minkä tahansa mekaanisen laitteen tehon nostaminen lyhentää sen käyttöikää JOS tehoa käytetään. Osiltaan muuttumattoman moottorin kulumisen kannalta on edullisempaa pyöriä huippukierroksilla tuottaen 100 hevosvoimaa kuin 200, eikä tehoa henkilöautossa tarvita kuin kiihdyttämiseen. Tasaisella tiellä vedän hatusta, että 20 hevosvoimaa piisaa 80 vauhdissa.Mikä taas johtaa tilanteeseen että sitä maksimitehoa vaaditaan useammin. Käytännössä esim jos otat ahtoja pois ja 200hp kone onkin 100hp, joudut kierrättämään konetta pirusti enemmän mikä taas ei ole optimaali oikein minkään kestävyyden tms kannalta. Jos haluaa pidentää softalla moottorin kestoa, pitää tehot vakiona mutta muuttaa karttaa niin että teho on saatavilla isommalla alueella ja ahdot eivät hyppää tappiin kun hipaiset kaasupoljinta yms yms.
Okei, se on myönnettävä, riippuu koneesta. Osa tykkää kierroksista, osa ei ja vastaavasti joku kone kestää vääntöä ihan miten vaan mutta 6000rpm on jo tikittää aikapommi. Mutta avain on juuri tuo tehon käyttö. 200hp kone on ihan yhtä kestävä kuin se 100hp kone jos tehoa käytetään oikein. Jos taas joutuu vetämään kierrokset tapissa joka paikkaan, kone kyllä kuluu nopeammin kuin se 200hp kone joka on suunniteltu siihen vääntöön. Et voi kieltää etteikö mekaaniset osat kulu selkeästi enemmän jos olet jatkuvasti kiekat tapissa vs kierrosten keskialueella asiallista vääntömäärää käyttäen. Mitä enemmän kierroksia on, sen isommat haasteet tulevat. Siksi normi koneet eivät kierrä 10k rpm+ vaan luottavat enemmän vääntö/kierros suhteeseen sopivassa määrissä.Ei se noin mene. Minkä tahansa mekaanisen laitteen tehon nostaminen lyhentää sen käyttöikää JOS tehoa käytetään. Osiltaan muuttumattoman moottorin kulumisen kannalta on edullisempaa pyöriä huippukierroksilla tuottaen 100 hevosvoimaa kuin 200, eikä tehoa henkilöautossa tarvita kuin kiihdyttämiseen. Tasaisella tiellä vedän hatusta, että 20 hevosvoimaa piisaa 80 vauhdissa.
Väännöllä paikat saadaan rikki, juuri tänä vuonna pyörähti 5. vaihteen rattaat sileäksi kaverin Ramista, kun vakioahtimella otettiin voimaa. Ratkaisuna korjauksen jälkeen oli isompi turbo, jolla vetoalue saadaan ylemmäksi ja ehkä (turhaa) huipputehoakin lisää. Sama pätee kaikiin pyöriviin laitteisiin. Vanhat harrikatkin kestävät kierrätystä. Mutta kun pistetään big bore ja long stroke, saadaan väkivahva keskialue ja hyvin lyhytikäinen moottori.
Toki merkitsevää on, kuinka usein kasvanutta suorituskykyä otetaan ulos. Jos ajellaan tasaista nopeutta, auto tarvitsee X hevosvoimaa pitääkseen nopeutensa, oli se viritetty tai ei.
Ajattele niin, että moottori pyörii ilman vastusta 5000rpm. Vastusta lisätään, 100 hevosvoimaa, 200, 300, jne. Kuluminen ja lämmöntuotto lisääntyy vastuksen kasvaessa. En tarkoittanut kierrosluvun nostamista valmistajan asettamasta. Näin ollen 200 hp kestävä laite ei voi kulua enemmän, jos sen huipputeho puolitetaan, vaikka puolitettua huipputehoa käytettäisiin useammin.Okei, se on myönnettävä, riippuu koneesta. Osa tykkää kierroksista, osa ei ja vastaavasti joku kone kestää vääntöä ihan miten vaan mutta 6000rpm on jo tikittää aikapommi. Mutta avain on juuri tuo tehon käyttö. 200hp kone on ihan yhtä kestävä kuin se 100hp kone jos tehoa käytetään oikein. Jos taas joutuu vetämään kierrokset tapissa joka paikkaan, kone kyllä kuluu nopeammin kuin se 200hp kone joka on suunniteltu siihen vääntöön. Et voi kieltää etteikö mekaaniset osat kulu selkeästi enemmän jos olet jatkuvasti kiekat tapissa vs kierrosten keskialueella asiallista vääntömäärää käyttäen. Mitä enemmän kierroksia on, sen isommat haasteet tulevat. Siksi normi koneet eivät kierrä 10k rpm+ vaan luottavat enemmän vääntö/kierros suhteeseen sopivassa määrissä.
Mitä tehoon mitä tarvitaan tasaisella 80-90kmh, Corolla jossa on muistaakseni 40hp sähkömoottori, jaksaa tasaisella juuri ja juuri 80lmh.