Moottorin ohjelmointi

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
798
Miniin lisätehoa miettinyt, moottorina siis b38 eli 1,5l 3-cyl 136hv/230nm. Lisäätehoa lupaa 190hv/330nm ja gee-voimaa 160hv/300nm. Mietityttää vaan tuo moottorin kestävyys? Ei oikein googlesta tahdo löytää juttuja tuosta b38 virityskestävyydestä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
685
Joo vastaus ei ollut suoraan sinulle vaan laitoin tavallaan yleisesti tiedoksi omista kokemuksista jos joku haluaa siihen jotain kommentoida.
Tosta ecoboosteista sen vähä mitä tiedän niin en lähtis ohjelmoimaan, ainakaan jos siinä on se öljykylpy nokkahihna, kun ei ne kestä vakionakaan ainakaan sitä ilmotettua vaihtoväliä. Kaverilla juuri pamahti kone alle 100tkm ajetusta 1.0 ecoboostista. Nokkahihna murusina öljysihdissä ja tukkii kierron. Oikeestaan jos se on se öljykylpy vehje niin kannattaa laittaa vaan kiertoon niin säästyy mielipahalta.
Noita hihnoja ei niinkään riko teho, vaan väärä öljy ja liian pitkä väli. Se hihna alkaa murenemaan lähes itestään jos jompi kumpi kusahtaa. Onhan tuota vakionakin saanut 140hp mallin eli varsinkin jos oma malli on 100hp niin melko turvallisin mielin voi ottaa lisätehoa. 140hp ja 100hp mallissa on pieni ero, mutta se ei ole tuo hihna.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
8
2018 eteenpäin on hihna vaihtunut ketjuun 1.0ecobostissa .Et luulis kestävän paremmin,kunhan ei rupe venymään kuten vanhemmissa 1.2-1.4tsi Wolksvageneissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 793
Noita hihnoja ei niinkään riko teho, vaan väärä öljy ja liian pitkä väli. Se hihna alkaa murenemaan lähes itestään jos jompi kumpi kusahtaa. Onhan tuota vakionakin saanut 140hp mallin eli varsinkin jos oma malli on 100hp niin melko turvallisin mielin voi ottaa lisätehoa. 140hp ja 100hp mallissa on pieni ero, mutta se ei ole tuo hihna.
Suorasuihku bensamoottori ja talvi on myös yksi suuri hihnojen rikkoja.

Kaikista suurinta myrkkyä noille märille hihnoille on ajaa talvella niin lyhyttä pätkää että öljy ei saavuta riittävää lämpötilaa riittävän kauan jotta kaikki öljyn sekaan päätynyt bensiini höyrystyisi pois.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 771
Millä tavalla ohjelmointia tekevät firmat saavat tietotaitonsa? Ovatko jossain verkostossa josta tulee neuvot mitä tehdä minkäkin auton kohdalla?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
579
Millä tavalla ohjelmointia tekevät firmat saavat tietotaitonsa? Ovatko jossain verkostossa josta tulee neuvot mitä tehdä minkäkin auton kohdalla?
Osa vaan asentaa valmiita softia ymmärtämättä sen kummemmin. Osa perehtynyt tiettyihin merkkeihin omien harrastusten kautta. Ja jotkut taitaa heittää samat "+20%" muutamiin karttoihin ja sillä selvä. Autofoorumikeskusteluiden perusteella eivät mielellään jaa vinkkejä keskenään vaan keskustelu on välillä aika tiukkaa koska liiketoiminta. Se on kilpajuoksua kuka ohittaa ohjelman rajoituksia uudemmista autoista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 771
Miten teillä on kestänyt happitunnistimet jos autossa on popcorn softa eli pauketta vaihteenvaihdoissa jne?

Onnistuin hajottamaan kaksi anturia kahdessa päivässä. Oli pakko poistaa pops&bangs setit.

Miten ne sitten voi kestää autoissa joissa on alunperinkin jotain rätinää vaihteenvaihdoissa? Hyundai? tms.

Sijoittelu? Jotkut super-kestävät anturit?

Anturi hajoaa siten että se alkaa raportoimaan laihempaa kuin pitäisi -> moottorinohjaus vetää todella paksulle seoksen. / menee vikatilaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
En tiedä mitä tuohon vielä erikseen tarvitaan, laitontahan tuo on jo nykyäänkin tieliikenteeseen ilman muutoskatsastusta. Vielä kun joku keksii keinon miten noita pystytään valvomaan aukottomasti esim. katsastuksen yhteydessä. Merkkejä, malleja, ohjelmistoja ja keinoja on satoja erillaisia.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
133
Onko tietoa mistä kannattaisi kess v2 hankkia? Mielellään euroopasta, että olisi joskus perilläkin. Ajatuksena olisi laittaa hdi-tuning.co.uk kautta remap ranskalaiseen dieseliin. Ecu on EDC16CP39 ja mpps v16 ei ainakaan taida tukea sitä. Toki jos pirkanmaan suunnalta joku voi korvausta vastaan lukea ecun ja ohjelmoida, niin aina parempi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Taitaa muuten softavirittely loppua kun voi siitä saada 300-3000€ sakon:

Kiellettyä ja laitontahan toi on jo nytkin tieliikenteeseen, ainoa ongelma on se, että miten toi todetaan luotettavasti sen ~20min katsastuksen aikana tai pistokokeilla tienvarsivalvonnoissa. Varsinkaan tuota jälkimmäistä en muista nähneeni tällä vuosituhannella henkilöautojen osin.

Edit. niin ja softavirittelyä voi muuten tehdä niinkin, että kaikki alkuperäiset saastelaitteet toimintoineen on käytössä, siinä kyllä haviää hieman huipputehoista, mutta ei noi markettisoftat muutenkaan ole huipputehoille tehty. Huipputehosoftia ei sitten tuolla tieliikenteessä monessakaan autossa ole, varsinkin dieselissä sen voit erottaa ihan savutuksen määrästä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
428
Kiellettyä ja laitontahan toi on jo nytkin tieliikenteeseen, ainoa ongelma on se, että miten toi todetaan luotettavasti sen ~20min katsastuksen aikana tai pistokokeilla tienvarsivalvonnoissa. Varsinkaan tuota jälkimmäistä en muista nähneeni tällä vuosituhannella henkilöautojen osin.

Edit. niin ja softavirittelyä voi muuten tehdä niinkin, että kaikki alkuperäiset saastelaitteet toimintoineen on käytössä, siinä kyllä haviää hieman huipputehoista, mutta ei noi markettisoftat muutenkaan ole huipputehoille tehty. Huipputehosoftia ei sitten tuolla tieliikenteessä monessakaan autossa ole, varsinkin dieselissä sen voit erottaa ihan savutuksen määrästä.
Ei nämä virittelyt mihinkään lopu eikä niitä liikennevalvonnassa pysty toteamaan. Ainakin BMW:ssä softat on ihan kuluttajien saatavilla mobiiliapplikaatioilla ja läppäreille. Ei tarvitse mihinkään pajalle mennä tekemään kertaviritystä. Nuohan saattavat resetoitua jos erehtyy merkkihuoltoonkin viemään. Puhelin käteen, OBD kiinni ja muutamaa nappia ja asetusta säädät pari minuuttia; Viritys on asetettu. Katsastukseen mahdollinen katiton downpipe irti ja softa pois puhelimella. Auto on taas alkuperäiskunnossa. Kotipihalla sitten kaikki takaisin muutamassa minuutissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
442
Ei nämä virittelyt mihinkään lopu eikä niitä liikennevalvonnassa pysty toteamaan. Ainakin BMW:ssä softat on ihan kuluttajien saatavilla mobiiliapplikaatioilla ja läppäreille. Ei tarvitse mihinkään pajalle mennä tekemään kertaviritystä. Nuohan saattavat resetoitua jos erehtyy merkkihuoltoonkin viemään. Puhelin käteen, OBD kiinni ja muutamaa nappia ja asetusta säädät pari minuuttia; Viritys on asetettu. Katsastukseen mahdollinen downpipe irti ja softa pois puhelimella. Auto on taas alkuperäiskunnossa. Kotipihalla sitten kaikki takaisin muutamassa minuutissa.
Softan räpläys puhelimella on simppeli operaatio, mutta vähän veikkaan että katsuri alkaa nikotella, jos pukille ajetaan auto josta downpipe puuttuu… :tdown:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
428
Softan räpläys puhelimella on simppeli operaatio, mutta vähän veikkaan että katsuri alkaa nikotella, jos pukille ajetaan auto josta downpipe puuttuu… :tdown:
Korjasin viestin, jotta sitä ei missään tapauksessa voi käsittää väärin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ei nämä virittelyt mihinkään lopu eikä niitä liikennevalvonnassa pysty toteamaan. Ainakin BMW:ssä softat on ihan kuluttajien saatavilla mobiiliapplikaatioilla ja läppäreille. Ei tarvitse mihinkään pajalle mennä tekemään kertaviritystä. Nuohan saattavat resetoitua jos erehtyy merkkihuoltoonkin viemään. Puhelin käteen, OBD kiinni ja muutamaa nappia ja asetusta säädät pari minuuttia; Viritys on asetettu. Katsastukseen mahdollinen katiton downpipe irti ja softa pois puhelimella. Auto on taas alkuperäiskunnossa. Kotipihalla sitten kaikki takaisin muutamassa minuutissa.
Joo ei tietenkään lopu ja valmiin softan ujuttaminen ulos ja sisään on nykyään todella helppoa ja nopeaa.

Tuolle mitä tässä taas uutisoidaan ja haetaan ei vaan ole helppoa, yksinkertaista ja kohtuuhintaista tapaa todeta kyseistä viritystä, varsinkin jos kaikki saastelaitteet on paikoillaan ja toiminnassa. Vielä pohjamuovien yms. suojien purku katsastustilanteessa on vielä mahdollista, että pääset näkemään putkiston, mutta jos on esim. dpf-pönttö avattu ja suljettu siististi, niin aika mahdoton homma sanoa, että onko sisukset oikeasti paikoillaan vai ei, nykymittauksilla ei sitä saada paljastettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Joo ei tietenkään lopu ja valmiin softan ujuttaminen ulos ja sisään on nykyään todella helppoa ja nopeaa.

Tuolle mitä tässä taas uutisoidaan ja haetaan ei vaan ole helppoa, yksinkertaista ja kohtuuhintaista tapaa todeta kyseistä viritystä, varsinkin jos kaikki saastelaitteet on paikoillaan ja toiminnassa. Vielä pohjamuovien yms. suojien purku katsastustilanteessa on vielä mahdollista, että pääset näkemään putkiston, mutta jos on esim. dpf-pönttö avattu ja suljettu siististi, niin aika mahdoton homma sanoa, että onko sisukset oikeasti paikoillaan vai ei, nykymittauksilla ei sitä saada paljastettua.
Tekniikka valitettavasti kehittyy ja mittalaitteet on jo olemassa pienhiukkasten mittaamiseen. Mittaus on jo mm. Hollannissa käytössä vuosikatsastuksessa ja tulossa käyttöön muissakin euroopan maissa. Käytännössä on siis satavarmaa, että Suomessakin mittaus tulee käyttöön. Nopeasti katsottuna laitteiden hinnat on alle 10ke, joten senkään puoleen tule ongelmia ja itse mittaus kestää vain sekunteja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Tekniikka valitettavasti kehittyy ja mittalaitteet on jo olemassa pienhiukkasten mittaamiseen. Mittaus on jo mm. Hollannissa käytössä vuosikatsastuksessa ja tulossa käyttöön muissakin euroopan maissa. Käytännössä on siis satavarmaa, että Suomessakin mittaus tulee käyttöön. Nopeasti katsottuna laitteiden hinnat on alle 10ke, joten senkään puoleen tule ongelmia ja itse mittaus kestää vain sekunteja.
Hyvähän se on, että tekniikka ja tekniikat kehittyy ja jos hiukkaspäästöt on se ainut ja pahin mitä halutaan katsastuksessa mitata, niin toivottavasti se tulee myös bensa-autoille pakolliseksi. Siinä kohtaa tulee ongelmia hyvin monelle. Nykyisellään toi k-arvo ei tosiaankaan kerro oikeastaan yhtään mitään, ellei arvot ole jo ihan totaalisen pielessä joko softauksen tai rikkinäisen moottorin takia.

Ja olipa se mittaustapa ja -aihe sitten mikä tahansa, niin johan jo muutamat automerkit osasi tehdä jopa ihan tehtaalla sopivan softan kiertämään noitakin, siis ihan tyyppihyväksyntä ja verotuspäästöjä, joten ei se ole tulevaisuudessakaan yhtään sen vaikeampaa kiertää noita kuin nytkään.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 350
Bensakoneissa on jo dpf ollut pari vuotta, vanhemmat kun ei niitä ees tarvitse päästömääräyksissään.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 944
Jos on dieselissä pelkkä tehonlisäys softalla ja DPF ja EGR paikallaan ja toiminnassa, niin ei taida tulla ongelmia. Katsastusasemilla ei paljon lähdetä penkittämään. Ja kunhan virityspajat eivät kokonaan kuole pois, eli auton pääsee softaamaan ja tarvittaessa palauttamaan vakioksi esimerkiksi ennen myyntiä, niin trendi jatkuu. Virityspajoja mainostetaan nyt avoimesti ja autokauppojenkin ilmoituksissa usein näkee lisättyjä tehonlukemia, eli ei paljon viranomaiset pelota ihmisiä. Ehkä kuitenkin jatkossa ostan itse jo valmiiksi sen verran tehokkaan auton, ettei tarvitse softata :think:

Onhan noita ohjelmoituja autoja varmasti valtavasti liikkeellä. Varsinkin jo VAG-konsernin päästöhuijauspäivityksien vuoksi alkuperäiset EGR:t hajoili ahkerasti ja moni päätyi ohjelmoimaan pois ja samalla lähti hiukkasloukku. Tulee kyllä ongelmia, jos nuo kaikki alkavat pomppaamaan katsastuksesta tulevaisuudessa. Imusarjaan menevän EGR-putken tulppaamisenkin huomaa helposti, kun nostaa vain koneen muovisuojan pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 280
Hyvähän se on, että tekniikka ja tekniikat kehittyy ja jos hiukkaspäästöt on se ainut ja pahin mitä halutaan katsastuksessa mitata, niin toivottavasti se tulee myös bensa-autoille pakolliseksi. Siinä kohtaa tulee ongelmia hyvin monelle. Nykyisellään toi k-arvo ei tosiaankaan kerro oikeastaan yhtään mitään, ellei arvot ole jo ihan totaalisen pielessä joko softauksen tai rikkinäisen moottorin takia.

Ja olipa se mittaustapa ja -aihe sitten mikä tahansa, niin johan jo muutamat automerkit osasi tehdä jopa ihan tehtaalla sopivan softan kiertämään noitakin, siis ihan tyyppihyväksyntä ja verotuspäästöjä, joten ei se ole tulevaisuudessakaan yhtään sen vaikeampaa kiertää noita kuin nytkään.
Ei vaan vanhemmankaan bensa auton päästörajoja voi jälkikäteen mennä muuttamaan. Toki uusien kanssa voidaan sitten laittaa mitä rajoja vaan.

Esimerkkinä oma vm. 99 9-5 Saab on "jo" vähäpäästöinen, eli hc raja sen 100 ja mitähän muita arvoja siinä lapussa aina on, mutta sinnekään voida mitään hiukkaspäästöjen mittausta noinvaan lisätä? Varsinkin kun ei nuo vanhemmat vehkeet mene läpi tiukemmilla rajoilla vaikka miten olisi paikat tiptop.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Bensakoneissa on jo dpf ollut pari vuotta, vanhemmat kun ei niitä ees tarvitse päästömääräyksissään.
Joo niin on, mutta niitähän ei taideta seurata tällä hetkellä millään tavalla? Ja luonnollisesti ei noita uusia/tulevia määräyksiä voi takautuvasti vanhoihin soveltaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
457
Softan räpläys puhelimella on simppeli operaatio, mutta vähän veikkaan että katsuri alkaa nikotella, jos pukille ajetaan auto josta downpipe puuttuu… :tdown:
Mäkin haluan nähä sen auton tuolla mistä ei lähe turbolta putkea ollenkaan. Aivan järjetön ajatus eikä kukaan moista tekis.
Tietämättömyys loistaa taas.

Ps. Softat ei tule häviämään, täysin mahoton niitä on seurata mitenkään järkevästi ja niistä ei ole mitään haittaa, pelkkää hyötyä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
457
Tekniikka valitettavasti kehittyy ja mittalaitteet on jo olemassa pienhiukkasten mittaamiseen. Mittaus on jo mm. Hollannissa käytössä vuosikatsastuksessa ja tulossa käyttöön muissakin euroopan maissa. Käytännössä on siis satavarmaa, että Suomessakin mittaus tulee käyttöön. Nopeasti katsottuna laitteiden hinnat on alle 10ke, joten senkään puoleen tule ongelmia ja itse mittaus kestää vain sekunteja.
Helppo se on softassa huijata noita päästömittauksia jos semmoset joskus tänne tuliskin vaikuttamatta käytettävyyteen millään lailla, ne pakokaasutestit on kummiski mahoton tehdä tien päällä.

Aivan jonnenjoutavaa ihmisten pelottelua taas, mutta tyhmä kansa määkii ja uskoo kaiken mitä media heille suoltaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Yhtä paljon tai vähän kuin dieseleitäkin.
Voin olla väärässäkin, mutta eihän noista bensavehkeistä tällä hetkellä yritetä edes saada mitään hiukkasarvoa, ainoastaan ne perinteiset CO, HC ja lambada. Dieseleissä edes yritetään saada edes joku k-arvo tai riittävän uusissa peloitteena softauksille ja muille huijauksille on se onneton mitään sanomaton OBD-testi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 576
Voin olla väärässäkin, mutta eihän noista bensavehkeistä tällä hetkellä yritetä edes saada mitään hiukkasarvoa, ainoastaan ne perinteiset CO, HC ja lambada. Dieseleissä edes yritetään saada edes joku k-arvo tai riittävän uusissa peloitteena softauksille ja muille huijauksille on se onneton mitään sanomaton OBD-testi.
Bensa-autoilla tuo hiukkashomma on sen puoleen erilainen, että bensakone käy aina suht vakio ilma-polttoaine seossuhteella, tasakaasulla ollaan stoikiometrisessä suhteessa ja isommalla kuormalla hieman rikkaammalla. Dieseleissä teho säädetääm polttoaineen määrällä, palotapahtuma ei yritäkään olla täydellinen ja polttoainetyyppinä diiseli nokeaa enemmän eli tuottaa hiukkasia. Bensa autoissa hiukkasongelmat tulivat suoraruiskutuksen yhteydessä kun seos ei sekoitu yhtä hyvin kuin imusarjaruiskuilla.

Jos bensassa on dpf paikallaan, niin hiukkaspäästöt ei sinänsä lisäänny, dieselissä näin voi käydä, mutta tuskin sitäkään leimaolosuhteissa nähdään kevyellä kuormalla. Lähinähän tuo valvonta yrittää varmaan varmistaa että saastelaitteet löytyy eikä niinkään katsoa onko tehoa lisäilty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
798
Riippuu varmaan autosta. Countryman phev 2018 on hiukkasloukku ja putken pää musta kuin 80-luvun diesel mersussa...
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
166
Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 831
Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
Bensaa ei mene ainakaan omassa Seatissa yhtään enempää. Jos vertaa ripauksen vähemmän hepoja sisältävään ja suunnilleen samankokoiseen Golfiin niin Leon on todella paljon ripeämpi liikkumaan, kiihdytykset matkanopeuteen sujuu nopeasti ja ohitukset on paljon helpompia. Huomasin tuossa ekaa kertaa pidemmän pätkän motaria ajaessa, miten näppärästi vauhtia tulee isoimmallakin vaihteella rekkaa ohittaessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
Jos kerran on noinkin kovat lupaukset, niin ehdottomasti penkkiin ja tulokset lapuille ennen ja jälkeen. Jos saastelaitteet jää paikoilleen, niin ei ne tehtaan softat niin huonoja ole, että samalla ajotyylillä ja samoilla ulosmitattavilla tehoilla polttoaineen kulutus laskisi, ehkä hieman fiksummat tehokäyrät yhdistettynä mahdollisen automaagilaatikon ohjelmointiin saattaa pudottaa kulutusta muutaman desin. Mutta kaikkihan sen tietää, että jos tehoa ulosmitataan enemmän = polttoainetta lisää, joten sen puolesta kulutus kasvaa.

Edit. niin ja jos olet autolla ajanut jo hieman enemmän, eli ns tunnet sen, niin kyllä sen muutoksen huomaa ihan persdynossakin, että sen suhteen ei dynolappuja tartte.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
457
Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
Kulutus yleensä laskee koska softatessa optimoidaan myös sytytysennakkoa ja saadaan ahtoja lisää = molemmat pienentää kulutusta, se huipputehon lisäys ei vaikuta siihen kulutukseen mitenkään vaan vääntö kun lisääntyy koko alueella ni kulutus pienenee samalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 576
Kulutus yleensä laskee koska softatessa optimoidaan myös sytytysennakkoa ja saadaan ahtoja lisää = molemmat pienentää kulutusta, se huipputehon lisäys ei vaikuta siihen kulutukseen mitenkään vaan vääntö kun lisääntyy koko alueella ni kulutus pienenee samalla.
Höpöpuhetta. Isommalla teholla kone kuluttaa enemmän bensaa, tuohan on ihan fysiikan laki. Normi tasakaasuajossa toki ei vaikuta, kun tehoa ei käytetä normaalia enemmän ja kiihdytyksen aikanakin ajanjakso on niin lyhyt, että tuskin se merkittävästi näkyy bensankulutuksessa.
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
33
Kulutus yleensä laskee koska softatessa optimoidaan myös sytytysennakkoa ja saadaan ahtoja lisää = molemmat pienentää kulutusta, se huipputehon lisäys ei vaikuta siihen kulutukseen mitenkään vaan vääntö kun lisääntyy koko alueella ni kulutus pienenee samalla.
Kuulostaa kyllä aika tuhoavalta reseptiltä lisätä ennakkoa ja ahtoa, eli ilmanmäärää pitämällä sama polttoaineen määrä. Saattaa iskeä nakutus yllättävän pian. Eli kyllä sinne polttoainettakin täytyy lisätä jotta saa enemmän tehoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
En tiedä mistä autosta on kyse, mutta jos ja kun pärjätään ainoastaan pienellä sytytyksien ja ahtojen viilaamisella ilman lisäpolttoainetta, niin ei sieltä kyllä oteta 55-lisäheppaa ulos, ei sitten millään. Ja liekkö yhdessäkään, sanotaan 2010-luvun ja uudemmat, mahdollista saada mitään järkevää aikaiseksi pelkillä sytkäkartan ja ahto/siipikartan muokkauksilla, ei siellä ainakaan vakiona niin paljoa hukkabensaa ole sylintereissä, että kannataa tuohon pelkästään alkaa.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Kuulostaa kyllä aika tuhoavalta reseptiltä lisätä ennakkoa ja ahtoa, eli ilmanmäärää pitämällä sama polttoaineen määrä. Saattaa iskeä nakutus yllättävän pian. Eli kyllä sinne polttoainettakin täytyy lisätä jotta saa enemmän tehoa.
Jäi vissiin tuo myös sana tuosta lukematta.

Varmasti softattu vie enemmän polttoainetta lappu lattiassa. Voi taasen viedä vähemmän tasakaasulla sopivilla kiekoilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
457
Kuulostaa kyllä aika tuhoavalta reseptiltä lisätä ennakkoa ja ahtoa, eli ilmanmäärää pitämällä sama polttoaineen määrä. Saattaa iskeä nakutus yllättävän pian. Eli kyllä sinne polttoainettakin täytyy lisätä jotta saa enemmän tehoa.
Polttoainekartat on se viimenen asia mihin yleensä tarvii koskea tehdasautoissa, ne on kyllä skaalattu kuntoon tehtaalla korkeemmallekin ahtopaineelle, ja ahtopainetta kun nostetaan ni se saa kyllä oikeen määrän soppaa lisää tarvittaessa. Jos on penkki käytössä ni sit polttoaineenmäärällä saadaan se viimenenkin optimointi kulutukseen mutta 99% näistä optimointifirmoista myy valmiita softia ja tosi harva niitä ite tekee.
Myös sytkäennakot on jotain aivan hirveetä paskaa tehtaan jäliltä koska autojen tulee toimia kaikissa olosuhteissa aina, vaikka ulkona olis +50C kellon ympäri, siellä on todella paljon paranneltavaa ilman mitään negatiivisia vaikutuksia pelkissä ennakoissa jo, ahdettuna varsinkin mutta vapareissakin saadaan sitä lisätehoa ja kulutusta pois optimoimalla ennakot ja polttoaineenmäärä.

Se että jos ahtopainetta lisätään ei todellakaan tarkoita automaattisesti että auto kuluttaa enemmän, vaan jos painetta saahaan alas lisää sopivasti ja auto kulkee jouhevammin ni kulutus pienenee aivan varmasti niinkun suurimmassa osassa näitä softia.

Ja tommonen 55hp lisäyskin selittyy täysin sillä jos ahtimessa on reserviä ni se +55hp ei vaikuta millään tavalla kulutukseen.
Suurinosa tehtaankin virityksistä on pelkästään softassa nykyään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
58
Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
Jos on ilman turboa oleva kone niin luultavasti automallissasi on tehtaalta saanut eri tehoversioita joissa ei paljoa muuta eroa ole kuin softa kuristettu jo tehtaalla. Kyllä tuollaisen optimoinnin pitäisi jo tuntua persdynossakin, tuskin ainetta kuluu enempää jos ajotyyli muuten on sama.

Polttoainekartat on se viimenen asia mihin yleensä tarvii koskea tehdasautoissa, ne on kyllä skaalattu kuntoon tehtaalla korkeemmallekin ahtopaineelle, ja ahtopainetta kun nostetaan ni se saa kyllä oikeen määrän soppaa lisää tarvittaessa. Jos on penkki käytössä ni sit polttoaineenmäärällä saadaan se viimenenkin optimointi kulutukseen mutta 99% näistä optimointifirmoista myy valmiita softia ja tosi harva niitä ite tekee.
Myös sytkäennakot on jotain aivan hirveetä paskaa tehtaan jäliltä koska autojen tulee toimia kaikissa olosuhteissa aina, vaikka ulkona olis +50C kellon ympäri, siellä on todella paljon paranneltavaa ilman mitään negatiivisia vaikutuksia pelkissä ennakoissa jo, ahdettuna varsinkin mutta vapareissakin saadaan sitä lisätehoa ja kulutusta pois optimoimalla ennakot ja polttoaineenmäärä.

Se että jos ahtopainetta lisätään ei todellakaan tarkoita automaattisesti että auto kuluttaa enemmän, vaan jos painetta saahaan alas lisää sopivasti ja auto kulkee jouhevammin ni kulutus pienenee aivan varmasti niinkun suurimmassa osassa näitä softia.

Ja tommonen 55hp lisäyskin selittyy täysin sillä jos ahtimessa on reserviä ni se +55hp ei vaikuta millään tavalla kulutukseen.
Suurinosa tehtaankin virityksistä on pelkästään softassa nykyään.
Juuri näin. Eihän se teho itsessään kulutusta lisää vaan sen käyttö ja myös toisinpäin, softauksen jälkeen moottori voi olla paremmalla tehokkuusalueella ajossa jolloin kulutus voi jopa laskea. Ja bonuksena sitten ohituksiin on lisätehoa tarjolla. Top Gearikin on tehnyt omanlaistaan lähestymistä taloudellisuusaiheeseen, sivuaa aihetta:
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
142
Tuo 120 -> 175 kuulostaa jotenkin tutulta, että kyseessä voisi olla Mazda3 2.0 Skyactiv-padalla, ihan optimointisivuja joskus huvikseen selanneena. Noissa kaksilitraisissa Skyactiv-bensakoneissa on ollut monentasoista tehoa vakiona tehtaalta (120, 145, 165) riippuen onko alla Mazda 3 vai 6, mutta ilmeisesti kaikki motit ovat täysin identtisiä, eroja vain vaihteiden välityksessä. Matalemmalla teholla olevat ohjelmallisesti kuristettuja, maksimivääntö taisi olla kaikissa sama. :hmm:
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 355
Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
Sattumalta täällä onkin ollut mitä ilmeisemmin Mazda kolmosesta juuri puhetta, kun tulin hieman katsomaan olisiko täällä 2.0 Skyactiv-G moottoriin liittyvää keskustelua.

Jos haluaa itse flashata Mazdoihin valmiita perustason optimointeja (rajoitukset pois) niin se onnistuu VersaTunerilla. Tuosta 2.0 Skyactiv-G:stä saa sen 165+ hp. Jos siis kyseessä oli gen 3 Mazda 3, uudemmalle kun ei vielä ole tukea. VersaTuner on pelkästään Mazdoille räätälöity, suosittu ja hyvin tuettu softa.

249 dollaria maksava Lite-versio riittää perusoptimointien flashaamiseen, optimoinnit kuuluu hintaan. Jos haluaa säätää itse enemmän tai ostaa custom tuunauksen niin tarvitsee 399 dollarin täysversion. Lisäksi tarvitsee Windows-läppärin ja hyvälaatuisen OBD2-sovitinkaapelin (tai langattoman sovittimen, mutta kaapeli on suositeltava). Lisää tietoa FAQ-sivulta. VersaTunerin Facebookista löytyy paljon päivityksiä optimointien ja softan kehitystyön etenemisestä.

Itsellä ei siis ole VersaTunerista kokemusta, mutta tuo vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta tuplasti kalliimpiin virityspajojen tarjoamiin stage1 optimointeihin, joista osa varmaan niistäkin tehdään VersaTunerilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
494
miten diiselissä riittää yks polkasu että saa päästöt? miten diiselit menee helpommin läpi päästöistä 2003 autot esim?
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
494
Polkaisemalla tulee päästöjä? Dieselit menee helpommin läpi päästöistä pitämällä ne kunnossa 2003 esim. ?
oli vaa eka diiseli auto itellä hämmästelin yks polkasu riitti meni 2sekunttia ku pensakoneita ne huudatteleee menee nii saatanasti
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
oli vaa eka diiseli auto itellä hämmästelin yks polkasu riitti meni 2sekunttia ku pensakoneita ne huudatteleee menee nii saatanasti
Dieselissä ei tartte mitata kuin savutus, hieman yksikertaisempaa ja nopeampaa kuin bensavehkeissä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 157
Ja tuo savustuksenki mittaus on mitä on. Itsellä suora putki turbolta takavaimentimille ja päästöt ok. Katsuri sanoi, että hyvä olis olla joku pönttö välissä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ja tuo savustuksenki mittaus on mitä on. Itsellä suora putki turbolta takavaimentimille ja päästöt ok. Katsuri sanoi, että hyvä olis olla joku pönttö välissä...
Karkeasti dieselauto savuttaa ainostaan kahdesta syystä, liikaa polttoainetta tai liian vähän ilmaa. Ja kun noi edelliset on kunnossa, niin ei nykymittauksiin saastelaitteita tarvita hyväksyttävään mittaustulokseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
457
Ja tuo savustuksenki mittaus on mitä on. Itsellä suora putki turbolta takavaimentimille ja päästöt ok. Katsuri sanoi, että hyvä olis olla joku pönttö välissä...
Jep, jossei sieltä raakaa diisseliää tuu putkentäydeltä ni mistä vaan autosta saa savut otettua.

Joku vaimenninhan on pakollinen jos ihan pykälien mukaan mennään, valitettavasti pakokaasuahdinta ei lasketa leimalla vaimentimeks, tän takia itekki laitoin omaan 15cm pitkän 4" rst "vaimentimen" downpipeen jos siitä joku haluais joskus itkeä, ulkohalkasija tyylii 4.25 tjsp ni mahtuuhan sinne vähän vaimennusta sisälle :rofl:
Millekkään oikeelle vaimentimelle oo missään tilaa oikee eikä kärsi tosta 4" ainaskaa kutistaa yhtään tota downpipeä (644hp/938nm@4900rpm oli 1bar takapyörällä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
798
Jep, jossei sieltä raakaa diisseliää tuu putkentäydeltä ni mistä vaan autosta saa savut otettua.

Joku vaimenninhan on pakollinen jos ihan pykälien mukaan mennään, valitettavasti pakokaasuahdinta ei lasketa leimalla vaimentimeks, tän takia itekki laitoin omaan 15cm pitkän 4" rst "vaimentimen" downpipeen jos siitä joku haluais joskus itkeä, ulkohalkasija tyylii 4.25 tjsp ni mahtuuhan sinne vähän vaimennusta sisälle :rofl:
Millekkään oikeelle vaimentimelle oo missään tilaa oikee eikä kärsi tosta 4" ainaskaa kutistaa yhtään tota downpipeä (644hp/938nm@4900rpm oli 1bar takapyörällä)
Wow, makeat teholukemat! Mikä auto ja mitä kaikkea sille on tehty?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 377
Viestejä
4 146 404
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom