Moottorin ohjelmointi

Jotenkin uskoisin että lakimuutoksella lähinnä pakotetaan nykyiset ohjelmointipajat pois toiminnnasta ja keskitytään uusiin autoihin. Jos alettaisiin tosissaan tutkimaan jotain 10-15v vanhoja turbopelejä niin varmaan aika monesta löytyy jonkinlaista ohjelmaa. Tuntuu epäreilulta alkaa lätkiä sakkoja omistajille joilla ei välttämättä ole mitään tietoa että edellinen (tai joku edellisistä) omistajista on ohjelmoinut auton.
Eiköhän tuo homma mene sitten vaan "maan alle" ja jatkuu "entiseen malliin"
 
Kuulemma pystyvät kattomaan obd-portista egr -arvoja. En tiedä kuinka monesti sitten kattovat. Ite tilasin kattastusta varten hiukkaspöntön, mutta eihän se ohjelmallisesti ole toiminnassa. Kauheata ylimääräistä jumppaa taas.
 
Saako tässä ketjussa puhua vaihdelaatikon ohjelmoinnista?
Mode siirtäkööt oikeaan paikkaan jos ei, pikaisesti en sellaista topiccia löytänyt.

Sunnuntaina tuli asenneltua tähän käyttökulkineeseen, BMW G01 X3 M40i (B58 moottori, ZF8HP laatikolla), xHP softa.
~50km testikilometriä takana ja kylläpä muuttu vaihdot :D
Perus D/Comfort modella mennään aikalailla kuin normaalisti, mutta sitten kun Sport/Sport+/Manuaali moden vaihtaa niin jopas jopas :)
Kaikkee ne keksii.

Ja kun näitä ohjelmointeja tekee, oli moottori/vaihteisto/mitänyttekeekään, niin muistakaa se _kunnon_ ulkoinen virtalähde. Nimim. eka yrityksen jälkeen "Drivetrain failure" ja koko autosta hävisi laatikko... Kaveri tuli pelastamaan. Kunno virtalähde ja E-Sys kehiin niin auto heräsi taas henkiin, sitten xHP Stage 2 sisään.
Pelkästään xHP aikana tuo virtalähde työnsi jatkuvalla syötöllä 55A (!!!).
Meinasi alahuuli hiukan väpättää kun tiedossa on, mitä suunnilleen kustannus on jos laatikon boksi menee lopullisesti pimeäksi :D
 
Ja kun näitä ohjelmointeja tekee, oli moottori/vaihteisto/mitänyttekeekään, niin muistakaa se _kunnon_ ulkoinen virtalähde. Nimim. eka yrityksen jälkeen "Drivetrain failure" ja koko autosta hävisi laatikko... Kaveri tuli pelastamaan. Kunno virtalähde ja E-Sys kehiin niin auto heräsi taas henkiin, sitten xHP Stage 2 sisään.
Pelkästään xHP aikana tuo virtalähde työnsi jatkuvalla syötöllä 55A (!!!).
Meinasi alahuuli hiukan väpättää kun tiedossa on, mitä suunnilleen kustannus on jos laatikon boksi menee lopullisesti pimeäksi :D
Tuo myös lukee sangen selvästi ohjeissa, että ulkoinen virtalähde on erittäin suositeltava. Tuon virtamääränkin muistan nähneeni jossain. Muistaakseni, jos jännite laskee jonkun tietyn rajan alle, niin ohjelmointi keskeytyy ja tietysti kyseinen ohjainlaite on sitten pimeänä. Erikoista kyllä, jos xHP ei itse osannut vaihteistoa elvyttää, vaan vaati Esysillä uuden ohjelmoinnin.

Tuo eka ohjelmointi on hidas, niin virtalähde on hyvä olla, mutta seuraavat menee sekunneissa. Itse olen nämä tehnyt ilman virtalähdettä ihan onnistuneesti. Eli siis jos haluaa jotain asetuksia muuttaa.

Ja samaa mieltä olen siitä, että xHP on kyllä maukas. Sillähän saa muutettua paljon muutakin vaihteiston toiminnassa. Itse olen asettanut näyttämään vaihteen myös D-asennossa, lähtö on kakkosella (pehmentää hitaissa vauhdeissa ajamista), vaihtokohtia on hieman nostettu D-asennossa eli pitää vähän isompia kierroksia, jne. Sopii hyvin tämmöiselle teknonörtille :D
 
Tuo myös lukee sangen selvästi ohjeissa, että ulkoinen virtalähde on erittäin suositeltava. Tuon virtamääränkin muistan nähneeni jossain. Muistaakseni, jos jännite laskee jonkun tietyn rajan alle, niin ohjelmointi keskeytyy ja tietysti kyseinen ohjainlaite on sitten pimeänä. Erikoista kyllä, jos xHP ei itse osannut vaihteistoa elvyttää, vaan vaati Esysillä uuden ohjelmoinnin.

Niinhän se lukee, mutta kyllä näitä jengi kovasti ilmankin tekee. Ja varmaan aika moni myös ohjeet skippaa vaikka miten selkeästi ne olisi kerrottu. Itsellä siis perus Ctekki ei oikein riittänyt :P
Joo ei osannut xHP enää edes vikakoodeja nollata, ei päässyt koko laatikkoon enään kiinni. Käytännössä laatikon softa siis korruptoitui.

Tuo eka ohjelmointi on hidas, niin virtalähde on hyvä olla, mutta seuraavat menee sekunneissa. Itse olen nämä tehnyt ilman virtalähdettä ihan onnistuneesti. Eli siis jos haluaa jotain asetuksia muuttaa.

Näin olen myöskin lukenut, että jatkot voisi tehdä ilman ulkoista poweria. Saa nähdä vain uskaltaako enää. Tosin vähän epäilen kokemuksesta, että tulenko säätöjä juuri hiplailemaan... Bootmodin kanssa vähän sama, eka asennuksen jälkeen ehkä 2-3 kertaa olen jotain sieltä ihmetellyt.

Ja samaa mieltä olen siitä, että xHP on kyllä maukas. Sillähän saa muutettua paljon muutakin vaihteiston toiminnassa. Itse olen asettanut näyttämään vaihteen myös D-asennossa, lähtö on kakkosella (pehmentää hitaissa vauhdeissa ajamista), vaihtokohtia on hieman nostettu D-asennossa eli pitää vähän isompia kierroksia, jne. Sopii hyvin tämmöiselle teknonörtille :D

Defaulttina tuli tuo "gear display" D-asennossa nyt. Huomasin myös tuon mahdollisuuden "pakkokakkoselle", mutta itse näen sen enemmän esim. varttimailin/nopeusajon tyylisiin juttuihin.
Mutta saa nähdä tuleeko noita nyt hiplailtua, toki mukava kaivella kokemuksia "fine tuningista" että mitä kannattaisi kokeilla.
 
Kaverilla oli aikanaan W203 200cdi farkku softattu jolla mentiin Tre-Tornio reissu 3,9l/100km kulutuksella. Keskitalvella mentii nii muistan ku autossa ei sulanu ikkunat koko reissulla ku ei tullu riittävästi hukkalämpöö koneesta, just ja just jakso tuulilasin pitää sen verta auki että eteensä näki. Kyllä sitä ihmetelltiin ku viis päällä niin pienellä meni. Ihan tankatusta laskettu kulutus eikä vain ajotietokoneen lukema. Ouluun asti mentiin pienempiä teitä pitkin.
 
Kaverilla oli aikanaan W203 200cdi farkku softattu jolla mentiin Tre-Tornio reissu 3,9l/100km kulutuksella. Keskitalvella mentii nii muistan ku autossa ei sulanu ikkunat koko reissulla ku ei tullu riittävästi hukkalämpöö koneesta, just ja just jakso tuulilasin pitää sen verta auki että eteensä näki. Kyllä sitä ihmetelltiin ku viis päällä niin pienellä meni. Ihan tankatusta laskettu kulutus eikä vain ajotietokoneen lukema. Ouluun asti mentiin pienempiä teitä pitkin.
joo toi menee sika pienellä nytte tosi herkkua
 
Optimoinnin jälkeen automaattivaihteisto kalibroidaan uuteen tehoon sopivaksi. Eli miten sitä automaattivaihteistoa muka kalibroidaan?
Kauanko aikaa siihen optimoinnin stage1 yleensä menee? Lähinnä siis puhutaanko tunneista vai alle tunnista?
 
Optimoinnin jälkeen automaattivaihteisto kalibroidaan uuteen tehoon sopivaksi. Eli miten sitä automaattivaihteistoa muka kalibroidaan?
Kauanko aikaa siihen optimoinnin stage1 yleensä menee? Lähinnä siis puhutaanko tunneista vai alle tunnista?

Nopeemmat vaihot ja yleensäkkin enemmän painetta ni ei kärsi loota nostetuista tehoista.

Yleensä 5-10min max kirjottaa kokonaan softa uusiks. Ja suurinosa näistä softamiehistä myy valmiita softia vaan eikä tee ite niitä.
 
Sunnuntaina tuli asenneltua tähän käyttökulkineeseen, BMW G01 X3 M40i (B58 moottori, ZF8HP laatikolla), xHP softa.
~50km testikilometriä takana ja kylläpä muuttu vaihdot :D
Perus D/Comfort modella mennään aikalailla kuin normaalisti, mutta sitten kun Sport/Sport+/Manuaali moden vaihtaa niin jopas jopas :)
Kaikkee ne keksii.

Nyt takana vajaat 1500km ajoa tällä xHPlla.
Osintosin matkaa tuosta reilut 1000km, mutta kyllä on huomannut että parannusta tuli huimasti. Varsinkin ohituksissa mennään nyt eikä meinata, vaikkei tuo 8hp lodju mikään hidas ole millään mittarilla vakionakaan.
Ehdoton peukku tälle ~400e modille.
 
ECU Helsinkiin tuli aikoinaan luotettua kun omaankin bemariin meni xHP:n softa, Celtic ja downpipeä ym. kivaa. Nyt ei välttämättä jaksaisi ajella neljää tuntia luottopaikkaan, onkohan Jyväskylä/Kuopio/Joensuu -akselilla mitään fiksua (laadukasta) putiikkia? Ei siis yhden miehen varastoja joissa softa asennetaan ja toivotetaan kivat kilometrit vaan jotain mistä saisi raudan asennusta samalla ja ehkä pienen takuunkin ohjelmistoille.
 
Kaverilla oli aikanaan W203 200cdi farkku softattu jolla mentiin Tre-Tornio reissu 3,9l/100km kulutuksella. Keskitalvella mentii nii muistan ku autossa ei sulanu ikkunat koko reissulla ku ei tullu riittävästi hukkalämpöö koneesta, just ja just jakso tuulilasin pitää sen verta auki että eteensä näki. Kyllä sitä ihmetelltiin ku viis päällä niin pienellä meni. Ihan tankatusta laskettu kulutus eikä vain ajotietokoneen lukema. Ouluun asti mentiin pienempiä teitä pitkin.

Manuaalilla nippanappa uskottava lukema, automaatilla ei tuohon pääse. Ilmeisesti EGR poistettu tai muu vika lämmityslaitteessa. Moottorin hyötysuhteen kanssa tuolla vialla ei ole mitään tekemistä :lol:
 
ECU Helsinkiin tuli aikoinaan luotettua kun omaankin bemariin meni xHP:n softa, Celtic ja downpipeä ym. kivaa. Nyt ei välttämättä jaksaisi ajella neljää tuntia luottopaikkaan, onkohan Jyväskylä/Kuopio/Joensuu -akselilla mitään fiksua (laadukasta) putiikkia? Ei siis yhden miehen varastoja joissa softa asennetaan ja toivotetaan kivat kilometrit vaan jotain mistä saisi raudan asennusta samalla ja ehkä pienen takuunkin ohjelmistoille.
Turbotec.
 
ECU Helsinkiin tuli aikoinaan luotettua kun omaankin bemariin meni xHP:n softa, Celtic ja downpipeä ym. kivaa. Nyt ei välttämättä jaksaisi ajella neljää tuntia luottopaikkaan, onkohan Jyväskylä/Kuopio/Joensuu -akselilla mitään fiksua (laadukasta) putiikkia? Ei siis yhden miehen varastoja joissa softa asennetaan ja toivotetaan kivat kilometrit vaan jotain mistä saisi raudan asennusta samalla ja ehkä pienen takuunkin ohjelmistoille.
 
Ohjelmoinnin hinnat(stage 1) vaihtelee 360€ yli 500€. Mikä selittää hintaeron?
 
oli vaa eka diiseli auto itellä hämmästelin yks polkasu riitti meni 2sekunttia ku pensakoneita ne huudatteleee menee nii saatanasti
Jos ekan polkasun tulos on tarpeeksi matala niin se riittää.

Kyllä diisseliäkin joskus joutuu huudattamaan niin pirusti etenkin jos ei ole DPF auto ja jolla on ajeltu koko katsastusväli pelkästään taloudellisesti.
 
Eihän noita uudehkoja/uusia dieseleitä edes pysty paikoillaan huudattamaan. Kierrosrajotin on niin matalalla sillon kun auto ei liiku / vaihde vapaalla. Sillon ryntäytetään sinne maksimikierroksille mikä voi olla esim 2000... no ei tarvii montaa sekuntia todeta että k-arvo on 0.


Onko täällä ketään todellisia me7.5 guruja, osais ratkasta logien perusteella mun ahtopiikkiongelman lähestulkoon stockimoottorissa, vain stage1 tehty, ja iso dp+decat... korkeilla kierroksilla vaihteen vaihdon jälkeen kun nostetaan kytkin niin ahdot nousee liikaa... yleensä tarjotaan kfldimx:n (eli n75 duty cycle niillä kierroksilla ja ahtopyynnillä) laskemista mutta kun sekin on jo palautettu lähes ~koskemattomaksi ei auta. Ongelma sitä isompi mitä korkeemmalle vingutetaan ja vaihdetaan nopeasti vaihdetta.

1690450858413.png
 
Viimeksi muokattu:
Ohjelmoinnin hinnat(stage 1) vaihtelee 360€ yli 500€. Mikä selittää hintaeron?

Tekijän kate ja softan alkuperä tai kustannus tekijälle. Moni taitaa ostaa ne ulkomailta ja ottaa siivun välistä prosessista. Itsellä korkein tarjous rapiat 1100€ sisältäen penkityksen, mutta joissain paikoissa softa tosiaan 300-600€ ja penkki 100-300€ eli onhan näissä eroja. Ilmeisesti ihan kalleimmat hieroo sen softan enemmän tai vähemmän itse ainakin osittain, tiedä sitten onko katukäytössä oikeasti väliä kunhan ei mikään alibabasta tilattu softa ole.
 
Tulipa nyt sitten käytyä Motorbitillä, ja olen lopputulokseen oikein tyytyväinen. Seatista tuli paljon mukavampi ajella kun kone jaksaa vääntää alemmilla kierroksilla kunnolla. Lisäksi siitä tuli sopivan kiukkuinen tarpeen tullen, eli vaikka motarille liittyminen on nyt paljon sujuvampaa kun kiihdytys käy nopeasti. Ohitustilanteissa tulee tietysti sama hyöty esiin. Pari tuntia siinä meni, eli ensin ohjelma ulos autosta ja sitten parin tunnin päästä oli uusi valmiina sisäänlukuun. En ottanut dynotusta kun piti saada auto vielä tämän viikon aikana tuonne.

Kaiken lisäksi oikein mukava kaveri kyseessä, höpöteltiin siinä mennen tullen pitkät tovit kaikenlaista. Sieltä löytyy jos jonkinlaista tietoa VAGeista.
Muistatko minkä hintaista ohjelmointi oli?
 
450 euroa, ja tuo oli siis ilman mitään mittauksia. Olen edelleen tyytyväinen hankintaan, on tuo niin paljon mukavampi ajaa vaihtelevissa olosuhteissa.
Miten herkän kaasun ovat laittaneet? Ja paljonko ottivat vääntöä? Kaverin Fiestaan laitettiin custom softa ja ensimmäinen versio oli todella äkäinen ja alkoi ahtaa jo aivan törkeän matalilla kierroksilla liikaa ja kaasun herkkyys oli auton hallinnan kannalta aivan liian suuri. Piti pyytää nostamaan kierroksia millä ahdot lähtevät nousuun ja muuttaa kaasu kutakuinkin vakioksi. Tuntui ihan erilaiselta nuo kaksi muutosta. Kysyn siksi ettei tule houkutusta väännättää noin pientä konetta ihan pieniltä kierroksilta koska vääntö ja teho sen nyt sallivatkin. Jos kone olisi se 1.5l niin asia olisi ihan toinen, siitä kun saa turvallisesti 230hp/360nm ST välijäähyillä yms.
 
Miten herkän kaasun ovat laittaneet? Ja paljonko ottivat vääntöä? Kaverin Fiestaan laitettiin custom softa ja ensimmäinen versio oli todella äkäinen ja alkoi ahtaa jo aivan törkeän matalilla kierroksilla liikaa ja kaasun herkkyys oli auton hallinnan kannalta aivan liian suuri. Piti pyytää nostamaan kierroksia millä ahdot lähtevät nousuun ja muuttaa kaasu kutakuinkin vakioksi. Tuntui ihan erilaiselta nuo kaksi muutosta. Kysyn siksi ettei tule houkutusta väännättää noin pientä konetta ihan pieniltä kierroksilta koska vääntö ja teho sen nyt sallivatkin. Jos kone olisi se 1.5l niin asia olisi ihan toinen, siitä kun saa turvallisesti 230hp/360nm ST välijäähyillä yms.
Ei tuo ole mitenkään yllättäen hyökkäävä eli kaupunkiajot yms. menee kuten ennen ohjelmointia. Autossa on muutenkin sen verran turboviivettä, että se ei lähde yllätyksenä lapasesta edes painaessa kaasun äkisti pohjaan, mutta ripeät kiihdytykset onnistuu kuitenkin hyvin. Tuo on vielä sellainen auto, jossa turbon äänen kuulee niin se helpottaa ennakointia.

Tällaista tietoa Pekka laitteli kun kysyin miten tuon koneen optimointi onnistuisi:
"CJZB moottoriin saadaan ohjelmoinnilla noin 120-125 hv ja vääntö nousee lähelle 250 Nm tasoa. Pieniä yksilöeroja voi olla autojen välillä mutta suuruusluokka tuon suuntaista."

@mievaan ille tiedoksi vielä, että ennen-jälkeen -dynojen kanssa hinta olisi ollut 590,-
 
Ei tuo ole mitenkään yllättäen hyökkäävä eli kaupunkiajot yms. menee kuten ennen ohjelmointia. Autossa on muutenkin sen verran turboviivettä, että se ei lähde yllätyksenä lapasesta edes painaessa kaasun äkisti pohjaan, mutta ripeät kiihdytykset onnistuu kuitenkin hyvin. Tuo on vielä sellainen auto, jossa turbon äänen kuulee niin se helpottaa ennakointia.

Tällaista tietoa Pekka laitteli kun kysyin miten tuon koneen optimointi onnistuisi:
"CJZB moottoriin saadaan ohjelmoinnilla noin 120-125 hv ja vääntö nousee lähelle 250 Nm tasoa. Pieniä yksilöeroja voi olla autojen välillä mutta suuruusluokka tuon suuntaista."
Joo tuossa ei ollut niinkään turboviive vaan ihan rehdisti että sanotaan nyt vaikka 1400rpm oli ohjelmoitu nostamaan pyynti tyyliin nollasta tappiin ja teki autosta todella äkkipikaisen ja ärsyttävän ajaa. Ja kaasu oli optimoitu ns perusjantterin makuun vs kaverille joka tykkää ohjata autoa kaasulla (liukkaat+hiekka) joten tuo hankaloitui huomattavasti.

Ja joo, pitää kyllä huolestua jos noilla tehoilla lähtee lapasesta :D. Ottaen huomioon että fiesta on erittäin iloinen sen tehokkaamman dieselin kanssa 140hp/350nm vakioalustan kanssa ja ST:n alustan kanssa mennään aika nätisti 260hp/370nm paikkeille vähän rajummalla softalla, ennen kuin alkaa tuntua että pitää alkaa päivittämään jo alustaa ja rengastusta. Toki, hyvässä softassa on boost by gear aka ykkösellä ei lyödä kaikkia ahtoja tappiin vaan kakkosella tai kolmosella vasta haetaan kaikki tehot pihalle.
 
Joo tuossa ei ollut niinkään turboviive vaan ihan rehdisti että sanotaan nyt vaikka 1400rpm oli ohjelmoitu nostamaan pyynti tyyliin nollasta tappiin ja teki autosta todella äkkipikaisen ja ärsyttävän ajaa. Ja kaasu oli optimoitu ns perusjantterin makuun vs kaverille joka tykkää ohjata autoa kaasulla (liukkaat+hiekka) joten tuo hankaloitui huomattavasti.
Seatilla ei kyllä pystyisi ajamaan jos ryntäilisi noilla kierroksilla :rofl: Tuntuu, että aika harvoin mennään lähellekään kahta tonnia kun vaihtoindikaattori alkaa jo nalkuttamaan..

On tuo kolmosella ja osin nelosellakin (ei riittänyt uskallus ostamaan automaatti-VAGenia) sellainen, että suorastaan riuhtaisee kun paineet nousee nopeasti tappiin. En ole päästänyt vielä tuoreita kuskeja sillä ajamaan ihan tuosta syystä :lol:
 
Seatilla ei kyllä pystyisi ajamaan jos ryntäilisi noilla kierroksilla :rofl: Tuntuu, että aika harvoin mennään lähellekään kahta tonnia kun vaihtoindikaattori alkaa jo nalkuttamaan..

On tuo kolmosella ja osin nelosellakin (ei riittänyt uskallus ostamaan automaatti-VAGenia) sellainen, että suorastaan riuhtaisee kun paineet nousee nopeasti tappiin. En ole päästänyt vielä tuoreita kuskeja sillä ajamaan ihan tuosta syystä :lol:
Juu juurikin tuo ryntäys/riuhtaisu oli ensimmäisessä versiossa. Tosin se on softaajan puolustukseksi sanottava, oli ensimmäinen Fiesta jossa oli tuo isompitehoinen diesel (niitä ei myyty Suomessa kuin ihan MK8:n alkuvaiheessa ja vain kourallinen). V2 softasta oli erittäin hyvä ja toiminut jo pitkän aikaa. Ei nyt nopea nopea vieläkään mutta ei tehomalliksi ja diesel Fiestaksi varsin ripeä laite.
 
Sehän on myös vähän sitä että mitä softalta haluaa. Joku haluaa että herää heti ja tuntuu että ois tehoja, joku haluaa että se käyttäytys järkevästi.
 
Sehän on myös vähän sitä että mitä softalta haluaa. Joku haluaa että herää heti ja tuntuu että ois tehoja, joku haluaa että se käyttäytys järkevästi.
Jotkut softaajat osaa myös softata auton siten, ettei se ala repimään osakaasulla vaan, silloin kun on ns. "kick-down" tilanne. Useissa autoissa tuolle kick-downille on oma tunnistinkin kaasupolkimen pohjassa.
 
Sehän on myös vähän sitä että mitä softalta haluaa. Joku haluaa että herää heti ja tuntuu että ois tehoja, joku haluaa että se käyttäytys järkevästi.
Juurikin näin. En tiedä onko suurin osa softaajista "jonneja" jotka haluavat tuntea että auto on niin pirun nopea koska moottori reagoi jo pikkuisen kaasua kutittelemalla ja ns. autoja "ajavat" osaavat sitten pyytää softaa mikä toimii kuten vakio, mutta tehoa on enemmän ja ajettavuus säilyy. Tuntuu tosin että moni auto on jo tehtaaltakin turhan herkkä kaasun suhteen. Mikään ei ota päähän yhtä paljon kuin etuveto jonka kaasupoljin on 100% jo 1/3 kaasulla. Sen hallitseminen pidon rajalla on jotain ihan naurettavaa vs että käytät sitä oikeaa jalkaa niinkuin pitää.
 
Juurikin näin. En tiedä onko suurin osa softaajista "jonneja" jotka haluavat tuntea että auto on niin pirun nopea koska moottori reagoi jo pikkuisen kaasua kutittelemalla ja ns. autoja "ajavat" osaavat sitten pyytää softaa mikä toimii kuten vakio, mutta tehoa on enemmän ja ajettavuus säilyy. Tuntuu tosin että moni auto on jo tehtaaltakin turhan herkkä kaasun suhteen. Mikään ei ota päähän yhtä paljon kuin etuveto jonka kaasupoljin on 100% jo 1/3 kaasulla. Sen hallitseminen pidon rajalla on jotain ihan naurettavaa vs että käytät sitä oikeaa jalkaa niinkuin pitää.

Juuri tämä! Minillä on talvisin ajettava GREEN-ajotilalla kun siinä kaasuvaste muistuttaa turbotonta vaparidieseliä. Normaalilla ja etenkin sportilla kaasua ei pysty annostelemaan liukkailla niin varovasti, ettei sutisi.
 
Juuri tämä! Minillä on talvisin ajettava GREEN-ajotilalla kun siinä kaasuvaste muistuttaa turbotonta vaparidieseliä. Normaalilla ja etenkin sportilla kaasua ei pysty annostelemaan liukkailla niin varovasti, ettei sutisi.
Juu nuo pirun ajomodet... En tiedä miten laajasti noita pystyy softalla muuttelemaan, mutta olisi mahtavaa jos saisi monen auton "sport" modeista pakollisen yliherkän kaasun, ohjauksen pakotetun "jäykkyyden" ja liian kovan jousituksen miedommaksi.
 
Juu nuo pirun ajomodet... En tiedä miten laajasti noita pystyy softalla muuttelemaan, mutta olisi mahtavaa jos saisi monen auton "sport" modeista pakollisen yliherkän kaasun, ohjauksen pakotetun "jäykkyyden" ja liian kovan jousituksen miedommaksi.

Silloin se ei olis enää sport vaan jotain muuta. Mutta ainakin vaggilais leonissa on individul mode jossa voi jokaisen osa-alueen säätää mieleisekseen ja ilman ohjelmointia.
 
Juuri tämä! Minillä on talvisin ajettava GREEN-ajotilalla kun siinä kaasuvaste muistuttaa turbotonta vaparidieseliä. Normaalilla ja etenkin sportilla kaasua ei pysty annostelemaan liukkailla niin varovasti, ettei sutisi.
Jos puhutaan liukkaalla = talvi niin mitä väliä sutimisella on, pehmeässä lumessa on suotavaakin että renkaat hieman sutii?

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin auto jonka kiihdytys 0-20km/h kestää 30s "ettei vain sudi" :facepalm:
 
Jos puhutaan liukkaalla = talvi niin mitä väliä sutimisella on, pehmeässä lumessa on suotavaakin että renkaat hieman sutii?

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin auto jonka kiihdytys 0-20km/h kestää 30s "ettei vain sudi" :facepalm:

Siksi, että sähkömoottori taka-akselilla ja polttis edessä. Jos haluaisi vain sähköllä ajaa niin pieni sutaisu käynnistää polttiksen hetkeksi. Lyhyt käynti taas meinaa bensaa öljyn sekaan ja pian menee taas nokat vaihtoon ruosteen vuoksi.

Takavedon sutaisu sähköllä myös meinaa, että usein perä siirtyy sivulle, mikä ei ole suotavaa kun vieressä on autoja.
 
Jos puhutaan liukkaalla = talvi niin mitä väliä sutimisella on, pehmeässä lumessa on suotavaakin että renkaat hieman sutii?

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin auto jonka kiihdytys 0-20km/h kestää 30s "ettei vain sudi" :facepalm:

Taidat sekoittaa nyt luistoneston ja kaasunvasteen. Vaikka kaasunvasteen säätäisi kuinka "pehmeäksi" vaan, niin kyllä sieltä täydet tehot saa, kunhan polkimen painaa pohjaan asti (pl. tapaukset jossa moottoritehoa on rajoitettu esim. rainmode, tai toisinpäin esim. sportmodella on monessa tehokkaammassa autossa hieman enemmän löylyä käytössä ja nykyään saattaa vielä sähkömoottori olla kaverina antamassa enemmän extraa kuin normimodella).
Kaasuvastetta säädettiin jo ennen, kuin kaasuläpistä tuli sähköisiä, samoin samoin jo perinteisissä kaasareissa oli tämä. Vaijerien päissä oleva(t) "pyörät" ei ollut pyöreitä, vaan muotoiltu niin että läpän kääntö verrattuna polkimen asentoon oli enemmän eksponentiaalinen kuin lineaarinen (olikohan oikeat termit kuvaamaan :lol: ).
Ylempänä haettiin omasta mielestä sitä, että kaasua on hankala annostella esim. liukkaalla tai meno on muuten nykivää. Koska pintakaasulla ajaessa pienet liikkeet kaasupedaalissa vaikuttaa vaikuttaa paljon enemmän, jos vaikkapa kaasupolkimen painallus suhteessa moottorin antamaan tehoon/loadiin olisi täysin lineaarinen.



Joo, kuvailemasi tilanteen tyylinen kiihdytys voi tulla liukkaalla jossa luistonesto hakkaa koko ajan vauhti ei meinaa kiihtyä, että auto ei kiihdy sen kovempaa, painaako kaasua ihan pohjaan tai vaan sen verran että luistonesto alkaa rajoittamaan tehoa ja jarruttamaan sutivaa pyörää.
 
Siksi, että sähkömoottori taka-akselilla ja polttis edessä. Jos haluaisi vain sähköllä ajaa niin pieni sutaisu käynnistää polttiksen hetkeksi. Lyhyt käynti taas meinaa bensaa öljyn sekaan ja pian menee taas nokat vaihtoon ruosteen vuoksi.

Takavedon sutaisu sähköllä myös meinaa, että usein perä siirtyy sivulle, mikä ei ole suotavaa kun vieressä on autoja.
Noh, on ainakin tullut selväksi että sun auto on täysin kelvoton tekele mitä saanut täällä lukea. Ei toyota käynnistänyt bensakonetta jos sähköllä renkaat suti...
 
Sellainen yliherkkä "sporttinen" kaasu on kyllä ihan perseestä kun pitäisi ajaa hitaasti jollain epätasaisella tiellä.

Oletuksena vissiin aina lastutuksessa herkistetään kaasua, jotta saadaan mahdollisimman voimakas "ensivaikutelma"
 
Sellainen yliherkkä "sporttinen" kaasu on kyllä ihan perseestä kun pitäisi ajaa hitaasti jollain epätasaisella tiellä.

Oletuksena vissiin aina lastutuksessa herkistetään kaasua, jotta saadaan mahdollisimman voimakas "ensivaikutelma"
Sanos muuta. Sportilla muuten kiva ajaa, mutta tuo kaasu on Minissä aika järkky. Ensimmäisten senttien kohdalla tulee koko progressio ja loput 10cm on ihan tyhjää, ettei mitään tule lisää.
 
Tilasin Superchips provides petrol and diesel engine ECU remapping.
omaan 125hp Fiestaan kartat ja palikan millä sen saa tuutattua OBD:n kautta sisään.
Hinnaksi tuli postkuluineen n. 420€, tod. tullit vielä päälle.
Tuossa se hyvä puoli että voi vaihtaa tarvittaessa takaisin vakioksi.
Aika hyvin pitäisi lisätä tehoja, 28hp..

Noniin, uudet kartat ajettu Fiestaan sisään.
Ensivaikutelmat kyllä erittäin hyvät.
Lähtee vääntämään huomattavasti alempaa, samoin tehoa tuli kyllä huomattavasti lisää.
Normaaliajossa ei huomaa mitään, mutta kun kaasua polkaisee niin napakammin lähtee kiihtymään.
En vaan ymmärrä miksi tuo auto ei ole vakiona jo tuollainen. :hmm: Mukava, sivistynyt, joustava, tarvittaessa kiihtyy rivakasti jne.
Oli hyvä ostos, suosittelen!

Boksi tuli Englannista viikossa, UPS toimitti eikä mennyt edes tullia..
Helppo homma, boxi kiinni auton OBD porttiin, ja orginaali kartta kopioitiin tuohon powergateen.



Se kiinni tietokoneeseen ja orkkiskartat sähköpostilla Englantiin.
Vuorokaudessa tuli tehokartat paluupostissa.
Ne taas kopioitiin OBD:n kautta autoon ja valmista tuli.
Parasta tuossa on se, että tarvittaessa voi autoon palauttaa vakiokartat parissa minuutissa jos tarvetta.

Näyttökuva (41).png
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on focus samalla koneella, olen kanssa tuota miettinyt mikäli auton iteselleni jätän. Meneekö tuo sama softa suoraan toiseenkin autoon vai pitääkö orkkikset käyttää brittien puolella säätöä varten?
 
Itsellä on focus samalla koneella, olen kanssa tuota miettinyt mikäli auton iteselleni jätän. Meneekö tuo sama softa suoraan toiseenkin autoon vai pitääkö orkkikset käyttää brittien puolella säätöä varten?
Toi boxi ilmeisesti lukittuu siihen autoon mihin ensimmäisen kerran kytketty.
Taitaa rahaa vastaan saada purettua lukituksen jos ottaa myös tuunatun kartan ulos autosta.
Eli karttaa ei voi ajaa kun yhteen autoon.
Niin ainakin käsitin tuon Superchipsin sivuilta.
Tuo Superchips on elokuun loppuun asti 150 punnan alennuksessa. Eli siihen 420€ hintaan saa vielä.
Mutta tuli kyllä Fiestasta pirun hauska ajettava. :D
 
Viimeksi muokattu:
Toi boxi ilmeisesti lukittuu siihen autoon mihin ensimmäisen kerran kytketty.
Taitaa rahaa vastaan saada purettua lukituksen jos ottaa myös tuunatun kartan ulos autosta.
Eli karttaa ei voi ajaa kun yhteen autoon.
Niin ainakin käsitin tuon Superchipsin sivuilta.
Eli tuo Superchips on elokuun loppuun asti 150 punnan alennuksessa. Eli siihen 420€ hintaan saa vielä.
Mutta tuli kyllä Fiestasta pirun hauska ajettava. :D
Saattaa olla, olisikin ollut vähän huono bisnes jos tuolla voisi koko kylän moottorit ohjelmoida.
 
Saattaa olla, olisikin ollut vähän huono bisnes jos tuolla voisi koko kylän moottorit ohjelmoida.
Osa noista valmistajista tarjoaa tuon ohjelmointiboksin erikseen tilattavana, joten sitä samaa boksia voi käyttää ohjelmointiin eri autoihin, jolloin maksat ainoastaan siitä ohjelmasta.
 
Osa noista valmistajista tarjoaa tuon ohjelmointiboksin erikseen tilattavana, joten sitä samaa boksia voi käyttää ohjelmointiin eri autoihin, jolloin maksat ainoastaan siitä ohjelmasta.

Vaikka se on erikseen tilattava niin usein on vin-lukittu siitä huolinatta.
 
Kävin juuri katsastamassa vanhan diesel vraggineen vm. 2009. Mittarissa reilut puoli miljoonaa. EGR poistettu, DPF ja katti myös. Moottoriohjausta optimoitu, 140hp -> 200hp, en muista kuinka paljon vääntöjä tuli lisää.
Katsastuksen päästömittaukset näytti pyöreää nollaa ja katsastusinssi kehui kuntoa erinomaiseksi.
Hieman vilahtaa mustaa savua taustapeilissä kun laittaa 2-vaihteella kaasun pohjaan. Toivottavasti joku pahoittaa mielensä siitäkin.
 
Kävin juuri katsastamassa vanhan diesel vraggineen vm. 2009. Mittarissa reilut puoli miljoonaa. EGR poistettu, DPF ja katti myös. Moottoriohjausta optimoitu, 140hp -> 200hp, en muista kuinka paljon vääntöjä tuli lisää.
Katsastuksen päästömittaukset näytti pyöreää nollaa ja katsastusinssi kehui kuntoa erinomaiseksi.
Hieman vilahtaa mustaa savua taustapeilissä kun laittaa 2-vaihteella kaasun pohjaan. Toivottavasti joku pahoittaa mielensä siitäkin.
Jaa että peilistä näkee savua(!) kaasua antaessa ja mittaus näytti nollaa. Jep jep.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 742
Viestejä
4 538 006
Jäsenet
74 870
Uusin jäsen
Mikemo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom