Moottorin ohjelmointi

Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Eiks tuo nyt "uudemmissa" (lue lähes kaikissa liikenteessä nykyään olevissa) autoissa kaadu jo pelkästään käytännössä vaatimuksenmukaisuustodistukseen eli mikä tahansa custom sw vaatisi VTT päästötestit joiden hinta on ~5ke paikkeilla. Joku pulkkichippi firmahan voisi tuollaisen todistuksen hakea softalleen ja se olisi pätevä kaikkiin ko. malleihin eli hakevat sen esimerkin 320d:lle niin todistuksella voisi lastuttaa ko. malleja mutta ei 325d malleja.
Tähän on ilmeisesti tulossa muutos, jolloin euro4 luokitelluista (vanhemmat kuin 08/2009) voisi ottaa päästöt normaalilla päästötestillä. Tuohon vertailuun vielä sellainen oikaisu, että vertailu tehdään jos tehonnousu on yli 20% ja vertailumallina on aina mallisarjan tehokkain auto. Yksikkönä käytetään teho-painosuhdetta pelkän tehon sijasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
Vaikka muuttuisikin (koska oikeasti?) niin 5-10v päästä tilanne on taas että "kaikki autot" on noiden VTT päästötestien piireissä ellei sitten jostain syystä tulkintaa nostettaisi euro5 jne tasolle joka tuntuisi hyvinkin erikoiselta ottaen huomioon co2 ja ekohippeysbuumi.

Käytännössä tuon katsastamisen saanee unohtaa nyt ja tulevaisuudessa...
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Vaikka muuttuisikin (koska oikeasti?) niin 5-10v päästä tilanne on taas että "kaikki autot" on noiden VTT päästötestien piireissä ellei sitten jostain syystä tulkintaa nostettaisi euro5 jne tasolle joka tuntuisi hyvinkin erikoiselta ottaen huomioon co2 ja ekohippeysbuumi.

Käytännössä tuon katsastamisen saanee unohtaa nyt ja tulevaisuudessa...
Jos nyt oikein tulkitsin, niin 01.03.2021 lähtien on riittänyt tuo konttorilla tehty päästötesti: 25.01.2021 TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019 - Tieliikenne - Viranomaisten määräyskokoelmat - FINLEX ®
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
819
Miettinyt vain kun Countryman phev muutos olis 224hv/385nm->274hv/495nm...
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 751
Ennenkin on ollut täällä puhetta, mutta pelkkiä softamuutoksia ei käytännössä kukaan muutoskatsasta vaikka lain mukaan pitäisikin. Katsuri ei tuota käytännössä mistään näe, ellei softaaja tee jotain todella tyhmää ja jää esim vikakoodeja tai muuta sinne.

Ja vanhempien osaltahan säännöt on tosiaan jo muuttuneet huomattavasti vapaammaksi, kannattaa ne ihan plärätä läpi, google löytää jne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
604
Eikö joskus ihan ympäristön takia voi ajaa viinalla?
Voi ajaa mutta ei se kannattavaa ole. Jos lähtökohtana oli ensinnäkin auton softaaminen + ehkä tulpat vaihtoon. Kovempi kulutus ja noussut litrahinta ei kyllä kannusta ajamaan puhtaammalla vaihtoehdolla. Noh eihän nykyään kyllä kannusteta ajamaan millään. Mut se varsinainen vastaus jäi tästä puuttumaan oliko kysyjä säästöjen vai vihreyden perässä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Nykyhinnoilla ja oman auton kulutuksella hinta on lähes sama ajaako bensalla vai viinalla.luonto ainut järkevä syy perustella tällä hetkellä.parhaimmillaan hintojen ollessa jissain määrin oikeat niin satoja euroja jäi vuodessa plussalle, nyt ei.

Pari euroa per tankki säästää.tästäkin saamme kiittää suomen valtiota,sivistysmaissa viina-autoilla käyttömaksuale, halvemmat pysäköinnit, halvemmat tai poistuneet tietullit, kaistaoikeus ympäristöyst.autoille jne jne.

Omaan kaaliin vaan ei uppoa miksi E85 käyttäjille ei vain saada mitään muuta porkkanaa kuin tuo 200€ naurettava muuntotuki mikä on hyödytön uudemmassa autossa ja tehdastekoisessa.

Toki plussana viinalla lisätehoa ja puhtaampi kone mutta kuka noita ajattelee...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 945
Ennenkin on ollut täällä puhetta, mutta pelkkiä softamuutoksia ei käytännössä kukaan muutoskatsasta vaikka lain mukaan pitäisikin. Katsuri ei tuota käytännössä mistään näe, ellei softaaja tee jotain todella tyhmää ja jää esim vikakoodeja tai muuta sinne.

Ja vanhempien osaltahan säännöt on tosiaan jo muuttuneet huomattavasti vapaammaksi, kannattaa ne ihan plärätä läpi, google löytää jne.


Eiks tuo nyt "uudemmissa" (lue lähes kaikissa liikenteessä nykyään olevissa) autoissa kaadu jo pelkästään käytännössä vaatimuksenmukaisuustodistukseen eli mikä tahansa custom sw vaatisi VTT päästötestit joiden hinta on ~5ke paikkeilla. Joku pulkkichippi firmahan voisi tuollaisen todistuksen hakea softalleen ja se olisi pätevä kaikkiin ko. malleihin eli hakevat sen esimerkin 320d:lle niin todistuksella voisi lastuttaa ko. malleja mutta ei 325d malleja. Tällöin jos lastuttaa 100 autoa niin hinta olisi "enää" 50e/auto tuon itse todistuksen osalta.
Kun olin Volvo-liikkeessä töissä niin Polestar päivityksiä tehtiin. Eli softa jolla lisää puhtia koneeseen ja riitti muutoskatsastus konttorilla. Asiakkaalta 1000€ ja biili tehokkaampaana ulos öljynvaihtohuollosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
819
Kun olin Volvo-liikkeessä töissä niin Polestar päivityksiä tehtiin. Eli softa jolla lisää puhtia koneeseen ja riitti muutoskatsastus konttorilla. Asiakkaalta 1000€ ja biili tehokkaampaana ulos öljynvaihtohuollosta.
Polestar lie tehnyt nuo päästömittaukset softallaan ja hakenut hyväksynnät niihin?
 
Liittynyt
22.01.2021
Viestejä
222
Paikkoja missä ohjelmoida vuoden 2007 Volkswagen Passat Variantti 2.0 tdi:llä (140hp)? Halvin tarjous tähän mennessä ollut ilmeisesti 249€ Unique performancella. Onko kokemuksia tai ihan mitä vain neuvoja asiaan liittyen, mieluusti yvllä kaikki tärkeä ja kiitos jo etukäteen vastanneille.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Nyrkkisääntö on että älä ota halvinta.
Tämä todella vahvasti. Kannattaa suosiolla viedä se jollekin pajalle, jossa ne moottorikartat modataan juuri sinun autolle sopivaksi. Tähän sisältyy ylensä myös penkitys, joka nostaa hieman hintaa, mutta varmistaa ohjelmoinnin onnistumisen (auton logeista näkee onko kaikki anturitiedot ok).

Itse vein oman VAGgilaisen erikoismoottorin käsittelyyn, mutta on niitä muitakin hyviä paikkoja varmasti.

Mieluusti yvllä kaikki tärkeä
Jos nyt kumminkin pidetään aiheeseen liittyvä keskustelu julkisena, jotta siitä olisi muillekkin samaa aihetta pohtiville hyötyä. Menee muuten samaan kategoriaan, kun googlettaa auton vikakoodille tms. korjausideoita ja merkkikohtaisella keskustelufoorumilla joku on kysynyt samaa asiaa, mutta hetken päästä vastannut itse omaan viestiin tyylillä "Saatiin ratkaistua, modet voi lyödä lukkoon :) ". Ei ihan hirveästi yllläpidä keskustelufoorumin tarkoitusperää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
604
Erikoismoottori, motorbit, findiesel. Perussoftaa laittaessa ei tarvetta penkittää. Eli softa sisään ja koeajo, tarvittaessa pienet säädöt. Hinnat n. 500e ellei ole kauheesti noussut
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 746
500€ 3500€ autoon voi olla melko maksimit.
Itsellä ollut mesessä ja bemarissa bulkit, njet problem.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 231
Jos miettii niin että 500e on 3500e autoon kallis ohjelmointi niin kannattaa kysyä että tarviiko se tonnin ritsa ohjelmaa, mikä on se lopullinen hyöty siitä.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 746
Jos miettii niin että 500e on 3500e autoon kallis ohjelmointi niin kannattaa kysyä että tarviiko se tonnin ritsa ohjelmaa, mikä on se lopullinen hyöty siitä.
Eli jos 3500€ autoon 500€ investointi on suhteessa paljon, niin tästä voimme päätellä että tonnin autoa ei kannata ohjelmoida ollenkaan koska ei ole hyötyä?

Nyt on joku logiikan riemuvoitto.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 501
Tämä todella vahvasti. Kannattaa suosiolla viedä se jollekin pajalle, jossa ne moottorikartat modataan juuri sinun autolle sopivaksi. Tähän sisältyy ylensä myös penkitys, joka nostaa hieman hintaa, mutta varmistaa ohjelmoinnin onnistumisen (auton logeista näkee onko kaikki anturitiedot ok).

Itse vein oman VAGgilaisen erikoismoottorin käsittelyyn, mutta on niitä muitakin hyviä paikkoja varmasti.


Jos nyt kumminkin pidetään aiheeseen liittyvä keskustelu julkisena, jotta siitä olisi muillekkin samaa aihetta pohtiville hyötyä. Menee muuten samaan kategoriaan, kun googlettaa auton vikakoodille tms. korjausideoita ja merkkikohtaisella keskustelufoorumilla joku on kysynyt samaa asiaa, mutta hetken päästä vastannut itse omaan viestiin tyylillä "Saatiin ratkaistua, modet voi lyödä lukkoon :) ". Ei ihan hirveästi yllläpidä keskustelufoorumin tarkoitusperää.
Jos auto pidetään muuten vakiona, niin ei mitään järkeä viedä autoa penkkiin hierottavaksi. Tunnetun firman ohjelmointi paras ja halvin ratkaisu.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 685
Lähinnä luulottelua, pienellä erotuksella ei järkevästi pysty kuolettamaan käytettyä pääomaa. Kysyjän Passat taitaa olla pumpparikoneella, voiko niille todellisuudessa tehdä juuri mitään kun jätetään mainospuheet pois?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
Käytin tänään Tuikulla auton ohjelmoinnissa. Ohjelmoinnin aikana sanoi, että tästä tulee aika hävytön vehje ja niinhän siitä myös tuli kun koeajolla testattiin. Ei mitään hajua paljonko tuli lisää vääntöä ja tehoja mutta auto vetää penkkiin ihan toisella tapaa kuin ennen ja minusta laatikko vaihtaa paremmin kuin ennen. Alkoi pelottamaan, että tällä autolla saattaa vielä kortti lähteä joskus kun aika vaivattomasti kerää nopeutta ohittaessa. Saastelaitteisiin ei tehty muutoksia ja kaikki toimii kuten vakiona.

Jos joku suunnittelee käyttävänsä ohjelmoinnissa autoa niin täältä suositus Tuikulle. Nyt oli toinen kerta kun Tuikku tekee minun autoon ohjelmoinnin. Mukava herrasmies kyseessä ja tietoa Mersuista ja Bemareista tuntuu löytyvän enemmän kuin riittävästi. Mikäli välttämättä haluaa dynolaput niin sitten kannattaa viedä muualle.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
848
Käytin tänään Tuikulla auton ohjelmoinnissa. Ohjelmoinnin aikana sanoi, että tästä tulee aika hävytön vehje ja niinhän siitä myös tuli kun koeajolla testattiin. Ei mitään hajua paljonko tuli lisää vääntöä ja tehoja mutta auto vetää penkkiin ihan toisella tapaa kuin ennen ja minusta laatikko vaihtaa paremmin kuin ennen. Alkoi pelottamaan, että tällä autolla saattaa vielä kortti lähteä joskus kun aika vaivattomasti kerää nopeutta ohittaessa. Saastelaitteisiin ei tehty muutoksia ja kaikki toimii kuten vakiona.

Jos joku suunnittelee käyttävänsä ohjelmoinnissa autoa niin täältä suositus Tuikulle. Nyt oli toinen kerta kun Tuikku tekee minun autoon ohjelmoinnin. Mukava herrasmies kyseessä ja tietoa Mersuista ja Bemareista tuntuu löytyvän enemmän kuin riittävästi. Mikäli välttämättä haluaa dynolaput niin sitten kannattaa viedä muualle.
Kerro toki mikä auto ja moottori. Mutta hyvä että tuli mieleinen ja omat tuntemukset oli aika samat, kun aikanaan omani ohjelmoin. Itsellä tehoa ja vääntöä tuli molempia noin 45% lisää, niin sen kyllä huomasi.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 746
Kerro toki mikä auto ja moottori. Mutta hyvä että tuli mieleinen ja omat tuntemukset oli aika samat, kun aikanaan omani ohjelmoin. Itsellä tehoa ja vääntöä tuli molempia noin 45% lisää, niin sen kyllä huomasi.
Kerro toki mikä auto ja moottori. Melko raju korotus tuo 45%, oliko pelkällä softalla?
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Kerro toki mikä auto ja moottori. Melko raju korotus tuo 45%, oliko pelkällä softalla?
Audin 3.0tfsi koneisiin saa ainakin tuollaisia korotuksia ja etenkin A6, jossa tehot on tehtaalla jo kuristettu olemaan alhaisemmat kuin vastaavalla tekniikalla olevat S4 ja S5. Esim. CAJA koneisen Audin lähtötehot on 290hp ja lastutettuna 400-450hp.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
848
Kerro toki mikä auto ja moottori. Melko raju korotus tuo 45%, oliko pelkällä softalla?
Itsellä kyseessä siis BMW 320i N20 moottorilla. Vakiona 184hp ja 270Nm, ohjelmoituna Bootmod stage 1:llä 240hp ja 350Nm. Siksi en kertonut tarkemmin, kun ei ole tosiaan penkitetty, nuo on softan lupauksia, mutta muiden perusteella, ketkä ovat penkittäneet, lupaukset pitää paikaansa. Ja menoa tuli kyllä huomattavasti lisää. Pelkkä softa siis kyseessä, vaihteistossa sitten XHP stage 2.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Itsellä kyseessä siis BMW 320i N20 moottorilla. Vakiona 184hp ja 270Nm, ohjelmoituna Bootmod stage 1:llä 240hp ja 350Nm. Siksi en kertonut tarkemmin, kun ei ole tosiaan penkitetty, nuo on softan lupauksia, mutta muiden perusteella, ketkä ovat penkittäneet, lupaukset pitää paikaansa. Ja menoa tuli kyllä huomattavasti lisää. Pelkkä softa siis kyseessä, vaihteistossa sitten XHP stage 2.
Jos nyt pilkkua viilataan, niin taitaa olla 45% sijasta 30% tehonnousu :og:
E: et ollutkaan tuo sama kaveri joka aiemmin puhui tuosta 45% noususta.... :facepalm:
E2: eiku hetkonen olitpa :D

Alkoi pelottamaan, että tällä autolla saattaa vielä kortti lähteä joskus kun aika vaivattomasti kerää nopeutta ohittaessa.
Nauti tuosta tunteesta vielä kun se kestää. Pian niihin tehoihin tottuu ja sitten aletaankin miettimään A. uusia muutoksia autoon tai B. tehokkaampaa autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
Kerro toki mikä auto ja moottori. Mutta hyvä että tuli mieleinen ja omat tuntemukset oli aika samat, kun aikanaan omani ohjelmoin. Itsellä tehoa ja vääntöä tuli molempia noin 45% lisää, niin sen kyllä huomasi.
Auto on BMW 540d xDrive G31 mallia.

Jos nyt pilkkua viilataan, niin taitaa olla 45% sijasta 30% tehonnousu :og:
E: et ollutkaan tuo sama kaveri joka aiemmin puhui tuosta 45% noususta.... :facepalm:


Nauti tuosta tunteesta vielä kun se kestää. Pian niihin tehoihin tottuu ja sitten aletaankin miettimään A. uusia muutoksia autoon tai B. tehokkaampaa autoa.
Nyt ainakin tuntuu, että yhtään enempää ei tarvitse tehoja vaan nämä riittää normaalissa ajossa ihan hyvin.
 
Liittynyt
24.05.2017
Viestejä
211
Käytin tänään Tuikulla auton ohjelmoinnissa. Ohjelmoinnin aikana sanoi, että tästä tulee aika hävytön vehje ja niinhän siitä myös tuli kun koeajolla testattiin. Ei mitään hajua paljonko tuli lisää vääntöä ja tehoja mutta auto vetää penkkiin ihan toisella tapaa kuin ennen ja minusta laatikko vaihtaa paremmin kuin ennen. Alkoi pelottamaan, että tällä autolla saattaa vielä kortti lähteä joskus kun aika vaivattomasti kerää nopeutta ohittaessa. Saastelaitteisiin ei tehty muutoksia ja kaikki toimii kuten vakiona.

Jos joku suunnittelee käyttävänsä ohjelmoinnissa autoa niin täältä suositus Tuikulle. Nyt oli toinen kerta kun Tuikku tekee minun autoon ohjelmoinnin. Mukava herrasmies kyseessä ja tietoa Mersuista ja Bemareista tuntuu löytyvän enemmän kuin riittävästi. Mikäli välttämättä haluaa dynolaput niin sitten kannattaa viedä muualle.
Lisäätehoa Tampereella tekee Tuikun softia ja penkitys onnistuu samalla. (tai ainaki 5v sitte onnistu). Ite kävin siellä softaamassa 220cdi mersun ja sillä saatiin sit tehot ylittämään 250cdi. 500e hinnaltaan ohjelmointi oli parempi vaihtoehto kuin 250cdi ostaminen joka olisi silloin maksanut yli 2000e kuin 220cdi omaavan mersun. Nyt ajanut tosiaan tolla softalla 150tkm ja ei mitään ongelmia. Kerran ahtoputki menny rikki, mut mistä noista tietää kun muovisia ovat, että oliko softa kuluttanut vai muuten vaan ikä tullu täyteen. Samalla egr tietysti ohitettiin niin pysyy imusarja puhtaana. Huolloissa vaan tärkeä sanoa, ettei päivitä softaa kun tähän ollu saatavilla ei pakollinen päästöpäivitys nyt ainaki 3 vuotta :D
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Tuikku on tehnyt aikoinaan mullekkin softan, piti vähän olla varovainen alakierroksilla ja tehdä melko lineaarinen käyrä askin säästämiseksi, hyvin onnistui ja myöhemmin tehtiin kevyt herkistely vielä alakierroksille. Vakioon verrattuna alhaalla ei hirveästi eroa, lähinnä pientä extraa ja sitten kierroksille jatkettiin kun aski kuitenkin aina kunnolla painaessa pisti rundit 3000rpm->. Alkuperäiseen nähden tehot kasvoi jotain 60-80hv ja vetäviä kierroksia tuli käytännössä 1000rpm lisää, eli se tuntuu nousujohteiselta eikä rupea puutumaan kuten vakio.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
819
Kysäisin Tuikun softien jälleenmyyjältä softausta omaan Countryman PHEV:iin ja vastaus oli:




"Jussi Lehtonen <jussi@j-huolto.fi> kirjoitti 9.2.2022 kello 21.12:
Morjens

Tuikku tekee vain mersun ja bmw dieseleiden softaa.

T: Jussi"

Eli bensavehkeillä sitten etsittävä joku muu tekijä?
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
144
Pahoittelut, se on jäänytkin mainitsematta että Tuikku on keskittänyt toimintansa noihin, ihan puhtaasti sen takia kun kehitystyö on omilla autoilla tehty ja jossain määrin asiakkaiden jotka haluaa kokeilla rajoja silläkin riskillä että jotain hajoaa.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
268
Silloin kun itse käytin Tuikulla, ja siis ihan Tuikalla itsellään oman auton softauttamassa, oli puhetta tästä ja Tuikku on softannut muunkin merkkisiä dieseleitä kokeilumielessä. Mutta todennut sen, että keskittyy Mersuihin ja Bemareihin koska vain niissä voi olla varma että voimansiirto kestää lisäntyneet tehot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
819
Silloin kun itse käytin Tuikulla, ja siis ihan Tuikalla itsellään oman auton softauttamassa, oli puhetta tästä ja Tuikku on softannut muunkin merkkisiä dieseleitä kokeilumielessä. Mutta todennut sen, että keskittyy Mersuihin ja Bemareihin koska vain niissä voi olla varma että voimansiirto kestää lisäntyneet tehot.
Harmi kun ei ole bensalla kulkevia ottanut töiden piiriin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 459
Audi A6 3.0TDi biturbo 326hv suunnitelmissa ohjelmoida (ja samalla laatikkoon uusi softa, joka juttujen mukaan toiminut vaihtelevasti päästöpäivityksen jälkeen). Ajatuksissa tehdä homma joko Turbotecillä Oulussa (n. 500 € + 100 € penkitys ennen ja jälkeen) tai JS-Tuningilla Torniossa (reilu 600 € sis. vaihteiston softa, ei penkitysmahdollisuutta).

Tuleeko mieleen muita (mahdollisesti järkevämpiä) paikkoja? Asun Oulussa.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Audi A6 3.0TDi biturbo 326hv suunnitelmissa ohjelmoida (ja samalla laatikkoon uusi softa, joka juttujen mukaan toiminut vaihtelevasti päästöpäivityksen jälkeen). Ajatuksissa tehdä homma joko Turbotecillä Oulussa (n. 500 € + 100 € penkitys ennen ja jälkeen) tai JS-Tuningilla Torniossa (reilu 600 € sis. vaihteiston softa, ei penkitysmahdollisuutta).

Tuleeko mieleen muita (mahdollisesti järkevämpiä) paikkoja? Asun Oulussa.
Erikoismoottori (JS-Tuning) on ainakin singleturbosta saanut ihan kiitettävät lukemat (toki muutakin tehty kuin pelkkä softa):
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 068
Audi A6 3.0TDi biturbo 326hv suunnitelmissa ohjelmoida (ja samalla laatikkoon uusi softa, joka juttujen mukaan toiminut vaihtelevasti päästöpäivityksen jälkeen). Ajatuksissa tehdä homma joko Turbotecillä Oulussa (n. 500 € + 100 € penkitys ennen ja jälkeen) tai JS-Tuningilla Torniossa (reilu 600 € sis. vaihteiston softa, ei penkitysmahdollisuutta).

Tuleeko mieleen muita (mahdollisesti järkevämpiä) paikkoja? Asun Oulussa.
Iso suositus erikoismoottorille.
Saa otettu turvallisesti ja myös sen verran kun ite uskaltaa.
Joka kerta kun käynyt niin njet problem.
Aika smootti tuosta omasta biturbosta tuli softalla. :) Enkä hallunnut mitään 400hp repiä siitä.

Kun taas edellisessä autossa oli turbotecin ohjelma ja penkissä oli 240hp sijaan 220hp :D
Eikä ohjelmaa meinannut saada millä pois jotta sai laitettu paremmat tilalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
49
Audi A6 3.0TDi biturbo 326hv suunnitelmissa ohjelmoida (ja samalla laatikkoon uusi softa, joka juttujen mukaan toiminut vaihtelevasti päästöpäivityksen jälkeen). Ajatuksissa tehdä homma joko Turbotecillä Oulussa (n. 500 € + 100 € penkitys ennen ja jälkeen) tai JS-Tuningilla Torniossa (reilu 600 € sis. vaihteiston softa, ei penkitysmahdollisuutta).

Tuleeko mieleen muita (mahdollisesti järkevämpiä) paikkoja? Asun Oulussa.
AjTech Seinäjoella. Paljon tunnutaan kehuvan eri foorumeilla mutta vähän on pitkä matka Oulusta.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
655
Mites 2006 Cherokeen 2.8 CRD ohjelmointi + automaattivaihteiston ohjelmointi?

Itsellä ei niinkään kiinnosta lisätehot, mutta kulutuksen vähentä, eli ns. ecomodding. Jostain luin, että maantiellä pääsisi seitsemän litran kulutukseen satasella ohjelmoituna.

Näkevätkö muuten katsastuksessa modatun softan?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 394
Mites 2006 Cherokeen 2.8 CRD ohjelmointi + automaattivaihteiston ohjelmointi?

Itsellä ei niinkään kiinnosta lisätehot, mutta kulutuksen vähentä, eli ns. ecomodding. Jostain luin, että maantiellä pääsisi seitsemän litran kulutukseen satasella ohjelmoituna.

Näkevätkö muuten katsastuksessa modatun softan?
En kyllä pelkän kulutuksen pienentymisen toivossa alkaisi softaamaan moottoria & laatikkoa. Yleensä kulutus pienenee niin vähän, että taloudellisesti ei ole järkeä. Paljonko sen kulutuksen pitäisi väitetysti tippua? Mitään kunnon softantekijän softaa et saa satasella liikkeestä. Moottorinosalta puhutaan yleensä jo ~500€ ja siihen sitten laatikko päälle. Ihan mitä tahansa softaa sinne ei kannata laittaa kun osa näistä halpa softista on ihan täyttä paskaa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
655
En kyllä pelkän kulutuksen pienentymisen toivossa alkaisi softaamaan moottoria & laatikkoa. Yleensä kulutus pienenee niin vähän, että taloudellisesti ei ole järkeä. Paljonko sen kulutuksen pitäisi väitetysti tippua? Mitään kunnon softantekijän softaa et saa satasella liikkeestä. Moottorinosalta puhutaan yleensä jo ~500€ ja siihen sitten laatikko päälle. Ihan mitä tahansa softaa sinne ei kannata laittaa kun osa näistä halpa softista on ihan täyttä paskaa.
Ei tietenkään saa satasella, vaan puhutaan luokasta 500 - 1 000 euroa ainakin. Litran verran satasella toivoisi ohjelmoinnilla laskevan maantiekulutuksen. Se tekisi vuodessa nykyhinnoilla 15 000 kilsan ajolla noin 350 euroa. Tuolla ohjelma maksaisi itsensä takaisin 1,5 - 3 vuodessa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 394
Ei tietenkään saa satasella, vaan puhutaan luokasta 500 - 1 000 euroa ainakin. Litran verran satasella toivoisi ohjelmoinnilla laskevan maantiekulutuksen. Se tekisi vuodessa nykyhinnoilla 15 000 kilsan ajolla noin 350 euroa. Tuolla ohjelma maksaisi itsensä takaisin 1,5 - 3 vuodessa.
Melko optimistinen, että maantiekulutus tippuisi litralla ohjelmoinnilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Vaikea nähdä toteutuvan. Itellä ohjelmoidut dieselit/bensat max 0.5 litraa pudonnut kulutus, yleensä jäänyt alle. Toi alkaa mennä jo ajotavan/olosuhteiden virhemarginaaliin.
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
85
Ainakin Skoda RS Ocun kulutus putosi 0,5l/100km, kun stage 2 ohjelma kiinni. Hyvin pelittänyt
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
655
Ok, eli jos vain puoli litraa tippuu kulutus, ei kyllä maksa vaivaa. Mutta tuommoinen Cherokeehan kuluttaa sen 9 litraa maantieajossa, joten absoluuttinen pieneneminen lienee suurempi kuin joku perus Audi tai Bemari perus 6 litran maantiekulutuksella.

Ja täytyy ottaa huomioon, että tässä haetaan ns. eco-ohjelmaa, eli ei tähdätä primaarisesti tehon nousuun vaan kulutuksen laskuun. Olen nähnyt näitä ohjelmia vaihtoehtoina just noille Stage-ohjelmille. Toki tästä huolimatta niissäkin eco-ohjelmissa teho ja vääntö nousee, mutta ei niin paljon kuin Stage-ohjelmissa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
655
Ajotietokoneen!
Kulutusmittari on yleensä kulutusarvon suhteen optimistinen, joskus jopa 1 l/100 km. Polttoaineen kulutuksen muutoksen se kuitenkin mielestäni kertoo hyvin pidemmältä ajalta, vaatii toki sen, että ajetaan hyvin samanlaista ajoa päivästä toiseen.

Kulutusmittari on itsessään erittäin tarkka, mutta autovalmistajat jostain syystä haluavat tehdä siitä kaunistelevan. Siksi kannattaakin verrata tankillista ja mittarin näyttämää niin jatkossa yksinkertainen päässälasku kertoo todellisen kulutuksen. Itselläni mittari näyttää vain 0,1 l/100 km liian vähän (Focus 2004).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 260
Viestejä
4 304 736
Jäsenet
71 804
Uusin jäsen
Stoutti

Hinta.fi

Ylös Bottom