Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo vastaus ei ollut suoraan sinulle vaan laitoin tavallaan yleisesti tiedoksi omista kokemuksista jos joku haluaa siihen jotain kommentoida.
Tosta ecoboosteista sen vähä mitä tiedän niin en lähtis ohjelmoimaan, ainakaan jos siinä on se öljykylpy nokkahihna, kun ei ne kestä vakionakaan ainakaan sitä ilmotettua vaihtoväliä. Kaverilla juuri pamahti kone alle 100tkm ajetusta 1.0 ecoboostista. Nokkahihna murusina öljysihdissä ja tukkii kierron. Oikeestaan jos se on se öljykylpy vehje niin kannattaa laittaa vaan kiertoon niin säästyy mielipahalta.
Suorasuihku bensamoottori ja talvi on myös yksi suuri hihnojen rikkoja.Noita hihnoja ei niinkään riko teho, vaan väärä öljy ja liian pitkä väli. Se hihna alkaa murenemaan lähes itestään jos jompi kumpi kusahtaa. Onhan tuota vakionakin saanut 140hp mallin eli varsinkin jos oma malli on 100hp niin melko turvallisin mielin voi ottaa lisätehoa. 140hp ja 100hp mallissa on pieni ero, mutta se ei ole tuo hihna.
Osa vaan asentaa valmiita softia ymmärtämättä sen kummemmin. Osa perehtynyt tiettyihin merkkeihin omien harrastusten kautta. Ja jotkut taitaa heittää samat "+20%" muutamiin karttoihin ja sillä selvä. Autofoorumikeskusteluiden perusteella eivät mielellään jaa vinkkejä keskenään vaan keskustelu on välillä aika tiukkaa koska liiketoiminta. Se on kilpajuoksua kuka ohittaa ohjelman rajoituksia uudemmista autoista.Millä tavalla ohjelmointia tekevät firmat saavat tietotaitonsa? Ovatko jossain verkostossa josta tulee neuvot mitä tehdä minkäkin auton kohdalla?
Taitaa muuten softavirittely loppua kun voi siitä saada 300-3000€ sakon:
Autojen jälkiasenteinen päästökikkailu halutaan kuriin – lakiaie eduskunnassa
Autotuojat: ”Myös päästömanipulaatioon liittyvän palvelun markkinoinnin tulisi olla kiellettyä.”moottori.fi
Ei nämä virittelyt mihinkään lopu eikä niitä liikennevalvonnassa pysty toteamaan. Ainakin BMW:ssä softat on ihan kuluttajien saatavilla mobiiliapplikaatioilla ja läppäreille. Ei tarvitse mihinkään pajalle mennä tekemään kertaviritystä. Nuohan saattavat resetoitua jos erehtyy merkkihuoltoonkin viemään. Puhelin käteen, OBD kiinni ja muutamaa nappia ja asetusta säädät pari minuuttia; Viritys on asetettu. Katsastukseen mahdollinen katiton downpipe irti ja softa pois puhelimella. Auto on taas alkuperäiskunnossa. Kotipihalla sitten kaikki takaisin muutamassa minuutissa.Kiellettyä ja laitontahan toi on jo nytkin tieliikenteeseen, ainoa ongelma on se, että miten toi todetaan luotettavasti sen ~20min katsastuksen aikana tai pistokokeilla tienvarsivalvonnoissa. Varsinkaan tuota jälkimmäistä en muista nähneeni tällä vuosituhannella henkilöautojen osin.
Edit. niin ja softavirittelyä voi muuten tehdä niinkin, että kaikki alkuperäiset saastelaitteet toimintoineen on käytössä, siinä kyllä haviää hieman huipputehoista, mutta ei noi markettisoftat muutenkaan ole huipputehoille tehty. Huipputehosoftia ei sitten tuolla tieliikenteessä monessakaan autossa ole, varsinkin dieselissä sen voit erottaa ihan savutuksen määrästä.
Softan räpläys puhelimella on simppeli operaatio, mutta vähän veikkaan että katsuri alkaa nikotella, jos pukille ajetaan auto josta downpipe puuttuu…Ei nämä virittelyt mihinkään lopu eikä niitä liikennevalvonnassa pysty toteamaan. Ainakin BMW:ssä softat on ihan kuluttajien saatavilla mobiiliapplikaatioilla ja läppäreille. Ei tarvitse mihinkään pajalle mennä tekemään kertaviritystä. Nuohan saattavat resetoitua jos erehtyy merkkihuoltoonkin viemään. Puhelin käteen, OBD kiinni ja muutamaa nappia ja asetusta säädät pari minuuttia; Viritys on asetettu. Katsastukseen mahdollinen downpipe irti ja softa pois puhelimella. Auto on taas alkuperäiskunnossa. Kotipihalla sitten kaikki takaisin muutamassa minuutissa.
Korjasin viestin, jotta sitä ei missään tapauksessa voi käsittää väärin.Softan räpläys puhelimella on simppeli operaatio, mutta vähän veikkaan että katsuri alkaa nikotella, jos pukille ajetaan auto josta downpipe puuttuu…
Ei nämä virittelyt mihinkään lopu eikä niitä liikennevalvonnassa pysty toteamaan. Ainakin BMW:ssä softat on ihan kuluttajien saatavilla mobiiliapplikaatioilla ja läppäreille. Ei tarvitse mihinkään pajalle mennä tekemään kertaviritystä. Nuohan saattavat resetoitua jos erehtyy merkkihuoltoonkin viemään. Puhelin käteen, OBD kiinni ja muutamaa nappia ja asetusta säädät pari minuuttia; Viritys on asetettu. Katsastukseen mahdollinen katiton downpipe irti ja softa pois puhelimella. Auto on taas alkuperäiskunnossa. Kotipihalla sitten kaikki takaisin muutamassa minuutissa.
Joo ei tietenkään lopu ja valmiin softan ujuttaminen ulos ja sisään on nykyään todella helppoa ja nopeaa.
Tuolle mitä tässä taas uutisoidaan ja haetaan ei vaan ole helppoa, yksinkertaista ja kohtuuhintaista tapaa todeta kyseistä viritystä, varsinkin jos kaikki saastelaitteet on paikoillaan ja toiminnassa. Vielä pohjamuovien yms. suojien purku katsastustilanteessa on vielä mahdollista, että pääset näkemään putkiston, mutta jos on esim. dpf-pönttö avattu ja suljettu siististi, niin aika mahdoton homma sanoa, että onko sisukset oikeasti paikoillaan vai ei, nykymittauksilla ei sitä saada paljastettua.
Tekniikka valitettavasti kehittyy ja mittalaitteet on jo olemassa pienhiukkasten mittaamiseen. Mittaus on jo mm. Hollannissa käytössä vuosikatsastuksessa ja tulossa käyttöön muissakin euroopan maissa. Käytännössä on siis satavarmaa, että Suomessakin mittaus tulee käyttöön. Nopeasti katsottuna laitteiden hinnat on alle 10ke, joten senkään puoleen tule ongelmia ja itse mittaus kestää vain sekunteja.
Ei vaan vanhemmankaan bensa auton päästörajoja voi jälkikäteen mennä muuttamaan. Toki uusien kanssa voidaan sitten laittaa mitä rajoja vaan.Hyvähän se on, että tekniikka ja tekniikat kehittyy ja jos hiukkaspäästöt on se ainut ja pahin mitä halutaan katsastuksessa mitata, niin toivottavasti se tulee myös bensa-autoille pakolliseksi. Siinä kohtaa tulee ongelmia hyvin monelle. Nykyisellään toi k-arvo ei tosiaankaan kerro oikeastaan yhtään mitään, ellei arvot ole jo ihan totaalisen pielessä joko softauksen tai rikkinäisen moottorin takia.
Ja olipa se mittaustapa ja -aihe sitten mikä tahansa, niin johan jo muutamat automerkit osasi tehdä jopa ihan tehtaalla sopivan softan kiertämään noitakin, siis ihan tyyppihyväksyntä ja verotuspäästöjä, joten ei se ole tulevaisuudessakaan yhtään sen vaikeampaa kiertää noita kuin nytkään.
Huipputehosoftia ei sitten tuolla tieliikenteessä monessakaan autossa ole, varsinkin dieselissä sen voit erottaa ihan savutuksen määrästä.
Bensakoneissa on jo dpf ollut pari vuotta, vanhemmat kun ei niitä ees tarvitse päästömääräyksissään.
Softan räpläys puhelimella on simppeli operaatio, mutta vähän veikkaan että katsuri alkaa nikotella, jos pukille ajetaan auto josta downpipe puuttuu…
Tekniikka valitettavasti kehittyy ja mittalaitteet on jo olemassa pienhiukkasten mittaamiseen. Mittaus on jo mm. Hollannissa käytössä vuosikatsastuksessa ja tulossa käyttöön muissakin euroopan maissa. Käytännössä on siis satavarmaa, että Suomessakin mittaus tulee käyttöön. Nopeasti katsottuna laitteiden hinnat on alle 10ke, joten senkään puoleen tule ongelmia ja itse mittaus kestää vain sekunteja.
Yhtä paljon tai vähän kuin dieseleitäkin.
Bensa-autoilla tuo hiukkashomma on sen puoleen erilainen, että bensakone käy aina suht vakio ilma-polttoaine seossuhteella, tasakaasulla ollaan stoikiometrisessä suhteessa ja isommalla kuormalla hieman rikkaammalla. Dieseleissä teho säädetääm polttoaineen määrällä, palotapahtuma ei yritäkään olla täydellinen ja polttoainetyyppinä diiseli nokeaa enemmän eli tuottaa hiukkasia. Bensa autoissa hiukkasongelmat tulivat suoraruiskutuksen yhteydessä kun seos ei sekoitu yhtä hyvin kuin imusarjaruiskuilla.Voin olla väärässäkin, mutta eihän noista bensavehkeistä tällä hetkellä yritetä edes saada mitään hiukkasarvoa, ainoastaan ne perinteiset CO, HC ja lambada. Dieseleissä edes yritetään saada edes joku k-arvo tai riittävän uusissa peloitteena softauksille ja muille huijauksille on se onneton mitään sanomaton OBD-testi.
Bensaa ei mene ainakaan omassa Seatissa yhtään enempää. Jos vertaa ripauksen vähemmän hepoja sisältävään ja suunnilleen samankokoiseen Golfiin niin Leon on todella paljon ripeämpi liikkumaan, kiihdytykset matkanopeuteen sujuu nopeasti ja ohitukset on paljon helpompia. Huomasin tuossa ekaa kertaa pidemmän pätkän motaria ajaessa, miten näppärästi vauhtia tulee isoimmallakin vaihteella rekkaa ohittaessa.Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
Jos kerran on noinkin kovat lupaukset, niin ehdottomasti penkkiin ja tulokset lapuille ennen ja jälkeen. Jos saastelaitteet jää paikoilleen, niin ei ne tehtaan softat niin huonoja ole, että samalla ajotyylillä ja samoilla ulosmitattavilla tehoilla polttoaineen kulutus laskisi, ehkä hieman fiksummat tehokäyrät yhdistettynä mahdollisen automaagilaatikon ohjelmointiin saattaa pudottaa kulutusta muutaman desin. Mutta kaikkihan sen tietää, että jos tehoa ulosmitataan enemmän = polttoainetta lisää, joten sen puolesta kulutus kasvaa.Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
Höpöpuhetta. Isommalla teholla kone kuluttaa enemmän bensaa, tuohan on ihan fysiikan laki. Normi tasakaasuajossa toki ei vaikuta, kun tehoa ei käytetä normaalia enemmän ja kiihdytyksen aikanakin ajanjakso on niin lyhyt, että tuskin se merkittävästi näkyy bensankulutuksessa.Kulutus yleensä laskee koska softatessa optimoidaan myös sytytysennakkoa ja saadaan ahtoja lisää = molemmat pienentää kulutusta, se huipputehon lisäys ei vaikuta siihen kulutukseen mitenkään vaan vääntö kun lisääntyy koko alueella ni kulutus pienenee samalla.
Kuulostaa kyllä aika tuhoavalta reseptiltä lisätä ennakkoa ja ahtoa, eli ilmanmäärää pitämällä sama polttoaineen määrä. Saattaa iskeä nakutus yllättävän pian. Eli kyllä sinne polttoainettakin täytyy lisätä jotta saa enemmän tehoa.Kulutus yleensä laskee koska softatessa optimoidaan myös sytytysennakkoa ja saadaan ahtoja lisää = molemmat pienentää kulutusta, se huipputehon lisäys ei vaikuta siihen kulutukseen mitenkään vaan vääntö kun lisääntyy koko alueella ni kulutus pienenee samalla.
Kuulostaa kyllä aika tuhoavalta reseptiltä lisätä ennakkoa ja ahtoa, eli ilmanmäärää pitämällä sama polttoaineen määrä. Saattaa iskeä nakutus yllättävän pian. Eli kyllä sinne polttoainettakin täytyy lisätä jotta saa enemmän tehoa.
Kuulostaa kyllä aika tuhoavalta reseptiltä lisätä ennakkoa ja ahtoa, eli ilmanmäärää pitämällä sama polttoaineen määrä. Saattaa iskeä nakutus yllättävän pian. Eli kyllä sinne polttoainettakin täytyy lisätä jotta saa enemmän tehoa.
Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
Polttoainekartat on se viimenen asia mihin yleensä tarvii koskea tehdasautoissa, ne on kyllä skaalattu kuntoon tehtaalla korkeemmallekin ahtopaineelle, ja ahtopainetta kun nostetaan ni se saa kyllä oikeen määrän soppaa lisää tarvittaessa. Jos on penkki käytössä ni sit polttoaineenmäärällä saadaan se viimenenkin optimointi kulutukseen mutta 99% näistä optimointifirmoista myy valmiita softia ja tosi harva niitä ite tekee.
Myös sytkäennakot on jotain aivan hirveetä paskaa tehtaan jäliltä koska autojen tulee toimia kaikissa olosuhteissa aina, vaikka ulkona olis +50C kellon ympäri, siellä on todella paljon paranneltavaa ilman mitään negatiivisia vaikutuksia pelkissä ennakoissa jo, ahdettuna varsinkin mutta vapareissakin saadaan sitä lisätehoa ja kulutusta pois optimoimalla ennakot ja polttoaineenmäärä.
Se että jos ahtopainetta lisätään ei todellakaan tarkoita automaattisesti että auto kuluttaa enemmän, vaan jos painetta saahaan alas lisää sopivasti ja auto kulkee jouhevammin ni kulutus pienenee aivan varmasti niinkun suurimmassa osassa näitä softia.
Ja tommonen 55hp lisäyskin selittyy täysin sillä jos ahtimessa on reserviä ni se +55hp ei vaikuta millään tavalla kulutukseen.
Suurinosa tehtaankin virityksistä on pelkästään softassa nykyään.
Sattumalta täällä onkin ollut mitä ilmeisemmin Mazda kolmosesta juuri puhetta, kun tulin hieman katsomaan olisiko täällä 2.0 Skyactiv-G moottoriin liittyvää keskustelua.Olis mielenkiintoa teettää autoon optimoinnin. Kyseessä olisi bensakone suoraruiskutuksella. Päivityksellä luvataan jopa 55hp(120hp>175hp) lisää
Miten se optimoinnin huomaa normiajoissa? Mainospuheista huolimatta kuluuko löpöä entisestään enemmän?
oli vaa eka diiseli auto itellä hämmästelin yks polkasu riitti meni 2sekunttia ku pensakoneita ne huudatteleee menee nii saatanastiPolkaisemalla tulee päästöjä? Dieselit menee helpommin läpi päästöistä pitämällä ne kunnossa 2003 esim. ?
oli vaa eka diiseli auto itellä hämmästelin yks polkasu riitti meni 2sekunttia ku pensakoneita ne huudatteleee menee nii saatanasti
Ja tuo savustuksenki mittaus on mitä on. Itsellä suora putki turbolta takavaimentimille ja päästöt ok. Katsuri sanoi, että hyvä olis olla joku pönttö välissä...
Ja tuo savustuksenki mittaus on mitä on. Itsellä suora putki turbolta takavaimentimille ja päästöt ok. Katsuri sanoi, että hyvä olis olla joku pönttö välissä...
Jep, jossei sieltä raakaa diisseliää tuu putkentäydeltä ni mistä vaan autosta saa savut otettua.
Joku vaimenninhan on pakollinen jos ihan pykälien mukaan mennään, valitettavasti pakokaasuahdinta ei lasketa leimalla vaimentimeks, tän takia itekki laitoin omaan 15cm pitkän 4" rst "vaimentimen" downpipeen jos siitä joku haluais joskus itkeä, ulkohalkasija tyylii 4.25 tjsp ni mahtuuhan sinne vähän vaimennusta sisälle
Millekkään oikeelle vaimentimelle oo missään tilaa oikee eikä kärsi tosta 4" ainaskaa kutistaa yhtään tota downpipeä (644hp/938nm@4900rpm oli 1bar takapyörällä)