Huhhuh. Aivan järkyttävää. Tästä ei tule kuin ongelmia.
Käytännössä koko hommaa on mahdoton valvoa, elikkä tien päällä ei noita kukaan pysty aukottomasti todistamaan.
Tämä homma menee sitten autoliikkeiden ym. kautta siten, että käytetyn myyjä pakotetaan kirjoittamaan jokin todistus "Autossani ei ole mitään päästöhuijauksia ja jos olisikin, niin vastaan itse auton muuttamisesta liikennekelpoiseksi". Jolloin autoliike pesee kätensä, mutta käytännössä auton myyjä ei aina voi edes tietää mitä autolle on tehty, jos on sen itsekin ostanut käytettynä.
Kolmas on asia on sitten katsastukset. Nyttenkin osa katsureista ovat niin innoissaan tutkimassa DPFiä ym. että näkyykö avauksen jälkiä. Tuleekohan noille katsastuskonttoreille mahdollisuus tehdä ilmoituksia päästömanipulaatiosta Traficomille tms. Jos tulee, niin alkaa aikamoinen villi länsi sielläkin päässä. Mielestäni ei pitäisi olla, vaan ajoneuvo todetaan tieliikennekelvottomaksi ja uusintakatsastuksessa katsotaan, että asiat ovat kunnossa.
Neljäs on sitten nuo moottorien ohjelmointia tekevät yritykset. Nykyään vaativat allekirjoittamaan/sähköpostilla vahvistuksen asiakkaalta, että auto ei ole tieliikennekelpoinen ja asiakkaan vastuulla on auton tieliikennekelpoisuus, mikäli sitä aiotaan käyttää tieliikenteessä. Elikkä viritys tehdään ns. "rata-autoon" tms. Mikäli tämäkin mahdollisuus poistetaan, niin noiden ohjelmointiyritysten liiketoimintadellytykset käyvät aika ohkaiseksi. Tämä tulee lisäämään noita autotallivirittäjiä, jotka latailevat netistä löytämiään softia sisään tai modailevat itse karttoja vailla parempaa ymmärrystä aiheesta. Lopputulos tulee olemaan se, että viritetyt autot tulevat olemaan entistä saastuttavampia, koska karttamuutokset ovat tehty mutulla vaan syöttöä ja ahtoja lisäämällä AFR,EGT, jne. arvoista tietämättä mitään.