Moottorin ohjelmointi

Wow, makeat teholukemat! Mikä auto ja mitä kaikkea sille on tehty?

Vakio moottori/sisuskalut, ahettu vaan ja suuttimet päivitetty. Moottori joku -00 tjsp 5.3l gm v8 (LS sukunen truck moottori LM7), auto millä penkis kävin oli -68 Satellite, nykyään tekniikka -71 farkku bel airissa, tarvinnee siis lisää kun omamassa 2450kg tjsp.
 
Joku vaimenninhan on pakollinen jos ihan pykälien mukaan mennään, valitettavasti pakokaasuahdinta ei lasketa leimalla vaimentimeks
Juu, vaikka se turbo vaimentaa todella paljon. Itsellä ainoastaan takapöntöt ja vedossa kuulee hieman murinaa, mutta tyhjäkäynnillä käyntiääni lähes vakio.
 
Pelkkä optimointi ja sen jälkeinen normiajot tuskin olleet syynä moottoririkkoon? Auto tuotu Saksasta eli todennäköisesti auton tehoja on siellä revitelty aika useasti
Ohjelmointeja on niin moneen lähtöön ja osassa koodattu kaikki turvarajat ja vikavalot pois. Kone tuhoaa hiljalleen itsensä kuskin huomaamatta. Noin yleisesti softaaminen on turvallista tietyissä rajoissa + käytetään asianmukaisia öljyjä eikä ajamalla saa rikki. Ei edes kaasu pohjassa moottoritiellä.
 
Tuo "optimointi" on vähän niin ja näin, jos autolle annetaan kunnolla kenkää sen jälkeen. Vakioissa on usein aika pienet ahtimet ja hyötysuhde tippuu kuin lehmän häntä ja ahtolämmöt nousevat kun laitetaan painetta lisää. Turbon päittäislaakerikaan ei ole race-versio. Puristussuhde on vakiopaineille tehty. Samoin veivin laakerit jne. Jos ohjelmoinnista tehdään pomminvarma ns. "täyskaasun kestävä", se ei saata olla kaikille jonneille riittävästi. Sitten kun paineistetaan rajoille, niin kestää minkä kestää tai ei kestä. Se on sitten sitä motorsporttia.

90-luvulla oli valtava turbobuumi ja joka jätkällä piti olla joku kotitallissa ahdettu foordi tai ooppeli. Tehoa sai lisää kun tiukkasi hukkaporttia ja se oli koukuttavaa. Sitten jossain vaiheessa tuli raja vastaan ja kilahti.
 
Juu, vaikka se turbo vaimentaa todella paljon. Itsellä ainoastaan takapöntöt ja vedossa kuulee hieman murinaa, mutta tyhjäkäynnillä käyntiääni lähes vakio.
Noh, turbon vaimentavuudesta voi olla montaa mieltä. Ainakin omissa autopiireissä tyypillinen ahdettu rivikutonen isolla putkistolla ja takapöntöllä on useimmiten sellanen, että herää naapurusto jos lyö auton tulille aamulla :D

@Stige voithan sä laittaa loppuputkeen jonkun isommankin läpivirtaavan vaimentimen? Ne ei kuitenkaan syö tehoa, kun pakokaasulla on suora reitti vaimentimen läpi.
 
Noh, turbon vaimentavuudesta voi olla montaa mieltä. Ainakin omissa autopiireissä tyypillinen ahdettu rivikutonen isolla putkistolla ja takapöntöllä on useimmiten sellanen, että herää naapurusto jos lyö auton tulille aamulla :D

@Stige voithan sä laittaa loppuputkeen jonkun isommankin läpivirtaavan vaimentimen? Ne ei kuitenkaan syö tehoa, kun pakokaasulla on suora reitti vaimentimen läpi.

Mut jos putki tulee etulokarista ulos ni ei mahu ihmeitä :rofl:
Kahtoo jaksanko ovaalia putkee askarrella joskus et sais looppuu asti järkevän kokosena, mut kyl toi pelkkä turbo hiljentää tommosen kasin aika hyvin, varsinki ku vakionokassa ei oo luonnetta ja ajokierrokset on matalat kummiski.
 
Joo, tottahan turbon kanssa on hiljasempi ja tuossa äänessä vaikuttaa toki paljon esim putkimateriaalin paksuus ja itse materiaali. Esim vähän paksummalla mustalla tehty isompikin putki on maltillisilla kierroksilla asiallisen hiljainen. Jos putki tulee lokarista ulos ei luonnollisestikaan vaimenninta kunnolla mahdu :D
 
Taitaa turbo vastata suunnilleen yhtä suoraa vaimenninpönttöä.
 
Tuo "optimointi" on vähän niin ja näin, jos autolle annetaan kunnolla kenkää sen jälkeen. Vakioissa on usein aika pienet ahtimet ja hyötysuhde tippuu kuin lehmän häntä ja ahtolämmöt nousevat kun laitetaan painetta lisää. Turbon päittäislaakerikaan ei ole race-versio. Puristussuhde on vakiopaineille tehty. Samoin veivin laakerit jne. Jos ohjelmoinnista tehdään pomminvarma ns. "täyskaasun kestävä", se ei saata olla kaikille jonneille riittävästi. Sitten kun paineistetaan rajoille, niin kestää minkä kestää tai ei kestä. Se on sitten sitä motorsporttia.

90-luvulla oli valtava turbobuumi ja joka jätkällä piti olla joku kotitallissa ahdettu foordi tai ooppeli. Tehoa sai lisää kun tiukkasi hukkaporttia ja se oli koukuttavaa. Sitten jossain vaiheessa tuli raja vastaan ja kilahti.
Niin se kenkiminenkin vähän niin ja näin. Kylmänä ei saisi kenkiä, lämpösenä reipas ajo taas varmaan se terveellisin tapa, toki ei kokoajan lämä tiskissä.

Monesta autosta saa helppoa ja turvallista lisätehoa ulos kun pistetään eri ohjelma. Moottori on usein täysin sama eri tehoversioilla, ohjelma ja turbo & ahtopaine vaikuttavat miten paljon paukkua sitten syntyy.
 
Luulisi, että tiheämpi huoltoväli myös kompensoi ohjelmoinnin aiheuttamaa mahdollista kovempaa rasitusta. Itse vaihdan öljyt ja öljynsuodattimen 10tkm välein ja uskon moottorin kestävän näin pidempään kuin 30tkm LL-vaihtovälillä ja vakiona. Myös muut suodattimet vaihtuvat tiheästi ja vaihdelaatikkoon on vaihdettu VW:n alkuperäiset vaihteistoöljyt ja tehty RVS-käsittely. Moottorille myös tarkoitus tehdä RVS-käsittely seuraavaksi 250tkm kohdalla.
 
Luulisi, että tiheämpi huoltoväli myös kompensoi ohjelmoinnin aiheuttamaa mahdollista kovempaa rasitusta. Itse vaihdan öljyt ja öljynsuodattimen 10tkm välein ja uskon moottorin kestävän näin pidempään kuin 30tkm LL-vaihtovälillä ja vakiona. Myös muut suodattimet vaihtuvat tiheästi ja vaihdelaatikkoon on vaihdettu VW:n alkuperäiset vaihteistoöljyt ja tehty RVS-käsittely. Moottorille myös tarkoitus tehdä RVS-käsittely seuraavaksi 250tkm kohdalla.

Jep, yli 10tkm vaihtovälit öljylle on kirosana mille tahansa moottorille, 10tkm ne pysyy siistinä ja puhtaana mutta ajella vaikka 15-20tkm ni aivan järkyttävän karstanen kampiokammio jo 200tkm kohalla. Ja pisimmät vaihtovälit taitaa olla tota 30tkm mikä ei kyl jäy järkeensä mutta näin saahaan vaihtuvuutta kun romut leviää etuajassa.
 
Riippuu vähän. Varsinkin jos ajetaan runsaasti päivittäin ja maantietä niin ei se nykyöljyillä paha rasti ole, toki pitää ottaa muuttujana huomioon öljytilavuus.

Sanon sillä perusteella, että multa vedettiin ennakoivasti Bemarin kuutonen auki toissavuonna kun oli koronakesällä hiljaista ja N koneiden jakopäästä on sitä ja tätä juttua liikenteessä. Aina ajanut tietokoneen huoltoväleillä, menneeseen aikaan se oli parhaimmillaan maantieajolla 32tkm, nyt taajamataksina enää 20tkm, öljynä Kendall. Mekaanikko kysyi oot varmaan ajanut lyhennetyllä huoltovälillä, vastasin en. Katseltiin läpi vanhat osat ja laakeriliuskat eikä ollut mitään syytä muuttaa tyyliä toiselle puoliskolle, kohti miljoonaa vaan.
 

onko tämä mistään kotosin? ois samalla kylälle 5minan päässä
 
Bulkkilastua.

Aki lukee softan, lähettää englantiin, ja ne vetää arvot tappiisa ja Aki iskee softan koneeseen.
Pari softaa tullut haettua, toinen hyvä (Mazda6 2.2 diesel), toinen ei antanu sinnepäinkään mitä lupailtiin (Mondeo 2.2 diesel).

Samalla asuinalueella W dyno jossa kannattaa käydä ottaan ennen/jälkeen luvut.
Itse en kummassakaan tapauksessa kelpuuttanut ekaa softaa, vaan useamman vedon jälkeen vasta löytyi mieleinen mazdaan, fordiin ei.


no tämä riittänee sitte en uskalla laitella tollast ei jaksa säästöö vien hämeenlinnaan ja sielä laittaa tuikun settiä kylkee kiitos
 
Menee mielenkiintoiseksi käytetyn osto!

Huhhuh. Aivan järkyttävää. Tästä ei tule kuin ongelmia.
Käytännössä koko hommaa on mahdoton valvoa, elikkä tien päällä ei noita kukaan pysty aukottomasti todistamaan.

Tämä homma menee sitten autoliikkeiden ym. kautta siten, että käytetyn myyjä pakotetaan kirjoittamaan jokin todistus "Autossani ei ole mitään päästöhuijauksia ja jos olisikin, niin vastaan itse auton muuttamisesta liikennekelpoiseksi". Jolloin autoliike pesee kätensä, mutta käytännössä auton myyjä ei aina voi edes tietää mitä autolle on tehty, jos on sen itsekin ostanut käytettynä.

Kolmas on asia on sitten katsastukset. Nyttenkin osa katsureista ovat niin innoissaan tutkimassa DPFiä ym. että näkyykö avauksen jälkiä. Tuleekohan noille katsastuskonttoreille mahdollisuus tehdä ilmoituksia päästömanipulaatiosta Traficomille tms. Jos tulee, niin alkaa aikamoinen villi länsi sielläkin päässä. Mielestäni ei pitäisi olla, vaan ajoneuvo todetaan tieliikennekelvottomaksi ja uusintakatsastuksessa katsotaan, että asiat ovat kunnossa.

Neljäs on sitten nuo moottorien ohjelmointia tekevät yritykset. Nykyään vaativat allekirjoittamaan/sähköpostilla vahvistuksen asiakkaalta, että auto ei ole tieliikennekelpoinen ja asiakkaan vastuulla on auton tieliikennekelpoisuus, mikäli sitä aiotaan käyttää tieliikenteessä. Elikkä viritys tehdään ns. "rata-autoon" tms. Mikäli tämäkin mahdollisuus poistetaan, niin noiden ohjelmointiyritysten liiketoimintadellytykset käyvät aika ohkaiseksi. Tämä tulee lisäämään noita autotallivirittäjiä, jotka latailevat netistä löytämiään softia sisään tai modailevat itse karttoja vailla parempaa ymmärrystä aiheesta. Lopputulos tulee olemaan se, että viritetyt autot tulevat olemaan entistä saastuttavampia, koska karttamuutokset ovat tehty mutulla vaan syöttöä ja ahtoja lisäämällä AFR,EGT, jne. arvoista tietämättä mitään.
 
No eihän päästömanipulointi laillista ole koskaan ollut ja nyt vasta sitä sitten aletaan kunnolla valvomaan. Vaikea tuota on kauheasti voivotellakaan. Liikenteessä on tosi paljon lastutettuja autoja ja katsastuksessa voi alkaa tulla ongelmia.
 
Kovia sakkoja kyllä. Tähän saakka on autokaupoissakin näkynyt myynnissä autoja, joissa mainostetaan softaa. Taitaa sekin touhu loppua. Myös yritysten toiminnan jatkaminen menee aika tukalaksi.

Mielenkiintoista myös, mitä käy, jos lakimuutoksen jälkeen katsastuksessa jää kiinni päästömanipuloinnista. EGR:n tulpan voi löytää helposti, jos osaa etsiä ja samoin onton hiukkassuodattimen voi huomata koputtelemalla. Eli tuleeko uusintakatsastuksen päälle suoraan tonnin sakko :think:
 
Edelleen, varsinkin ne ajoneuvot, missä on kaikki saastelaitteet toimintakunnossa ja paikoillaan, niitä ei vaan voida saada kiinni muuten, kuin softaa vertailemalla alkuperäiseen. Toki pakokaasumittauksilla se on jollain tapaa mahdollista, mutta pelkällä savusarvolla ei.
 
itellä lähti jo takapönttö ja keskikatti kävelee männäviikolla ja ens viikolla lähtee downpipe suoraks tiisseli koneesta no lyödää katti takas leimalle sitte. 10kk päästä
 
Ns talliviritykset loppuu ja esim EGR- ohjelmallinen "tulppaus" erillisellä OPD- loaderilla saa palautettua normaaliksi.
"RICA iSoftloaderilla saat tarvittaessa palautettua autosi vakioksi, esimerkiksi ennen auton huoltoa tai takaisinkutsua ja huollon jälkeen palautettua autosi takaisin optimoiduksi. Teemme ilmaiseksi autoosi uuden version optimointiohjelmasta, joka toimii huollosta tai takaisinkutsukampanjassa saadun uuden vakio-ohjelman kanssa. Näin voit aina ottaa vastaan autoosi tarpeelliset valmistajan uudet ohjelmistopäivitykset huollon yhteydessä".
 
Bensaturbojenhan touhuun tämä ei vaikuta vaikka olisikin ohjelmalla 150hp lisää vrt. vakio? Päästöihinhän nuo bensakoneiden lastutukset ei yleensä vaikuta.

Tästä tulee kyllä vielä hauska show tai sitten paskalain tapainen sätöstys mitä kukaan ei valvo, eihän katsureilla ole mitään työkaluja todeta yhtään mitään noista, ajasta puhumattakaan.
 
Bensa-autoilla softauksella ei ole vaikutusta päästöihin siinä mielessä, että perus käytönaikaiset päästöt eivät kasva, toki polttoaineenkulutus huipputeholla kasvaa, jos kerran tehoa tuotetaan enemmän, mutta lamda sitä bensan määrää sääntelee tasakaasuajossa. Diiseleissä on muutenkin älytöntä, että noita päästölaitteita poistetaan käytöstä, kun dieselkoneissa on nimenomaan ihmisen terveyteen haitallisia päästöjä eikä kyse ole mistään pienestä kohonneesta hiilidioksidin päästelystä. Diiselkoneilla on kuitenkin lähtöjään pienempi polttoainekulutus ja niitä suositaan verotuksellisesti paljon ajaville sellaseksi työvälinekalustoksi, niin tuollaisten pitäisi ehdottomasti olla päästöjen puolesta vakioita. Ymmärrän, että kyrsii jos autosta jotain hajoaa ja se pitää laittaa kuntoon, mutta elämä on sellaista...
 
Jolloin autoliike pesee kätensä, mutta käytännössä auton myyjä ei aina voi edes tietää mitä autolle on tehty, jos on sen itsekin ostanut käytettynä.
Normaali sukankuluttaja ei voi varmuudella edes tietää vaikka EGR olisi tulpattu omana omistusaikana, eikä tule ajatelleeksi koko asiaa. Auto nyt vaan korjattiin nyrkkipajalla kun siihen tuli vikaa.
 
Normaali sukankuluttaja ei voi varmuudella edes tietää vaikka EGR olisi tulpattu omana omistusaikana, eikä tule ajatelleeksi koko asiaa. Auto nyt vaan korjattiin nyrkkipajalla kun siihen tuli vikaa.

Eikä sitä voi kukaan varmaks tietää purkamatta autoo ja lukematta softaa onko siellä jotain poistettu/tulpattu/tyhjennetty.

Täysin mahotonta valvoa siis.
 
Huhhuh. Aivan järkyttävää. Tästä ei tule kuin ongelmia.
Käytännössä koko hommaa on mahdoton valvoa, elikkä tien päällä ei noita kukaan pysty aukottomasti todistamaan.

Tämä homma menee sitten autoliikkeiden ym. kautta siten, että käytetyn myyjä pakotetaan kirjoittamaan jokin todistus "Autossani ei ole mitään päästöhuijauksia ja jos olisikin, niin vastaan itse auton muuttamisesta liikennekelpoiseksi". Jolloin autoliike pesee kätensä, mutta käytännössä auton myyjä ei aina voi edes tietää mitä autolle on tehty, jos on sen itsekin ostanut käytettynä.

Kolmas on asia on sitten katsastukset. Nyttenkin osa katsureista ovat niin innoissaan tutkimassa DPFiä ym. että näkyykö avauksen jälkiä. Tuleekohan noille katsastuskonttoreille mahdollisuus tehdä ilmoituksia päästömanipulaatiosta Traficomille tms. Jos tulee, niin alkaa aikamoinen villi länsi sielläkin päässä. Mielestäni ei pitäisi olla, vaan ajoneuvo todetaan tieliikennekelvottomaksi ja uusintakatsastuksessa katsotaan, että asiat ovat kunnossa.

Neljäs on sitten nuo moottorien ohjelmointia tekevät yritykset. Nykyään vaativat allekirjoittamaan/sähköpostilla vahvistuksen asiakkaalta, että auto ei ole tieliikennekelpoinen ja asiakkaan vastuulla on auton tieliikennekelpoisuus, mikäli sitä aiotaan käyttää tieliikenteessä. Elikkä viritys tehdään ns. "rata-autoon" tms. Mikäli tämäkin mahdollisuus poistetaan, niin noiden ohjelmointiyritysten liiketoimintadellytykset käyvät aika ohkaiseksi. Tämä tulee lisäämään noita autotallivirittäjiä, jotka latailevat netistä löytämiään softia sisään tai modailevat itse karttoja vailla parempaa ymmärrystä aiheesta. Lopputulos tulee olemaan se, että viritetyt autot tulevat olemaan entistä saastuttavampia, koska karttamuutokset ovat tehty mutulla vaan syöttöä ja ahtoja lisäämällä AFR,EGT, jne. arvoista tietämättä mitään.


Enemmän tässä on tarkoituksena ollut puuttua ammattiliikenteen Ad-Bluen järjestelmän poistokoodauksiin. Joita nyt tulee työnpuolesta nähtyä lähestulkoon joka viikko. (Ja joista kyllä jää jäljet tiettyihin lokeihin.)
 
Enemmän tässä on tarkoituksena ollut puuttua ammattiliikenteen Ad-Bluen järjestelmän poistokoodauksiin. Joita nyt tulee työnpuolesta nähtyä lähestulkoon joka viikko. (Ja joista kyllä jää jäljet tiettyihin lokeihin.)
Tiettyihin? Siis katsastusaseman? Traficomin? Ajoneuvon oman järjestelmän?
 
Eikä sitä voi kukaan varmaks tietää purkamatta autoo ja lukematta softaa onko siellä jotain poistettu/tulpattu/tyhjennetty.

Täysin mahotonta valvoa siis.
Näkyyköhän noi egr ohjelmamuutokset ihan konttorin obd lukijallakin vai vaatiiko oikeasti vehkeet millä pääsee kunnolla lukemaan tietoja, eli valmistajan omat verneet.
 
Näkyyköhän noi egr ohjelmamuutokset ihan konttorin obd lukijallakin vai vaatiiko oikeasti vehkeet millä pääsee kunnolla lukemaan tietoja, eli valmistajan omat verneet.
Raskaan kaluston katsastuksista ja Trafin erillisistä kyyläoperaatioista en tiedä mitään, mutta sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, niin tavallisessa henkilöauton määräaikaiskatsastuksen OBD-luennassa on vain suppea määrä tietueita ja se on standardoitu. Siispä mikään valmistajakohtainen monimutkaisempi data ei kaiketi siihen voi sisältyä. Eihän se voi olla edes luvallista sorkkia tietojärjestelmää yhtään enempää kuin katsastukseen liittyvä luenta vaatii.

Lisäksi OBD-todistuksen(samoin kuin päästömittauksen) voi hankkia haluamaltaan korjaamolta, jolloin konttorilla ei sitä tehdä.
 
Onko noi egr muutokset tarpeellisia bensakoneissa vai koskeeko vain dieseleitä?
 
Jahas, 3k€ sanktiot tehonlisäyksestä, jos oikein uutisen tulkitsen:

 
Jahas, 3k€ sanktiot tehonlisäyksestä, jos oikein uutisen tulkitsen:


Vielä pitäs jotenkin onnistua jäämään kiinni. Siis jos ei ole idiootti ja revi osia pois.
 
Jahas, 3k€ sanktiot tehonlisäyksestä, jos oikein uutisen tulkitsen:

Ei vaan päästömanipulaatiosta. Voithan sinä ottaa sen ohjelman autoon ilman dpf ja egr poistoa ja tällä lakimuutoksella pyritään estämään tai vähentämään näitä päästölaitteiden poistoja.
 
EGR poisto on ympäristöteko parhaasta päästä. Se ei tuo ensimmäisten 50tkm jälkeen merkittäviä hyötyjä, haitat puolestaan alka kasautua.
 
Ei vaan päästömanipulaatiosta. Voithan sinä ottaa sen ohjelman autoon ilman dpf ja egr poistoa ja tällä lakimuutoksella pyritään estämään tai vähentämään näitä päästölaitteiden poistoja.

Kyllä se DPF ja EGR kannattaa aina poistaa, ne tee muuta kun pilaa moottorin ja sen toimivuuden.
Ohjelmallisesti, fyysisesti kannattaa jättää tyhjät/tulpatut osat paikalleen eikä olla idiootti, ei noista voi kiinni jäädä jos vähän raksuttaa.
 
Pykälätekstiä asiaan liittyen ja yritin lihavoida tehonlisäykseen liittyvät kohdat eli lukeutunee samaan syssyyn.


2.2 Päästömanipulaatiot
2.2.1 Yleistä

Ajoneuvojen tuotekehityksessä on muun ohella viime vuosikymmeninä keskitytty osaltaan haitallisten lähipäästöjen minimointiin. Euroopan unionissa ajoneuvojen tuottamien lähipäästöjen määrää on säännelty Euro-päästöluokitusten kautta. Uusimmat päästöluokitukset edellyttävät ajoneuvoilta pitkälle kehittynyttä pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmää. Valmistajilta edellytetään tiukkoihin päästörajoihin pääsemistä. Uudet ajoneuvot ovat nykyisin hyvin matalapäästöisiä. Tiukat päästörajoitukset ja niiden avulla saavutettavat ympäristöhyödyt menettävät kuitenkin merkityksensä, mikäli ajonevoihin toteutetaan päästömanipulaatioita.

Päästömanipulaatiolla tarkoitetaan pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia. Muutoksia tehdään ajoneuvoihin jopa heti käyttöönoton jälkeen, mutta myös ennen käyttöönottoa, vaikkakin tämä on harvinaisempaa. Ajoneuvoihin tehdään karkeasti kahdentyyppisiä muutoksia: ohjelmistomuutoksia moottorinohjaukseen ja fyysisiä muutoksia pakokaasujen jälkikäsittelylaitteistoon. Kevyen kaluston puolella taustalla on usein moottoritehon kasvattaminen (ohjelmistomuutos) tai vanhempien autojen tapauksessa huolto- ja korjauskustannusten välttäminen (fyysinen muutos). Raskaan kaluston puolella taustalla on pyrkimys käyttö- ja huoltokustannusten pienentämiseen (ohjelmistomuutos tai fyysinen muutos) tai moottoritehon kasvattamiseen (ohjelmistomuutos).
 
Eihän se enää ole sama auto millä tyyppihyväksyntä on tehty ja päästöt määritelty. Päästöt ovat myös verotusperuste, eli verohuijauskin kyseessä, jos pilkkua viilaa.

En moralisoi, mutta näinpä se on. Diesel ei ole vaihtoehto minulle erinäisistä syistä.
 
Ei vaan päästömanipulaatiosta. Voithan sinä ottaa sen ohjelman autoon ilman dpf ja egr poistoa ja tällä lakimuutoksella pyritään estämään tai vähentämään näitä päästölaitteiden poistoja.

kts. alla:

Pykälätekstiä asiaan liittyen ja yritin lihavoida tehonlisäykseen liittyvät kohdat eli lukeutunee samaan syssyyn.

Jep, hankalaksi menee viritystouhut. Toki tien päällä tai katsastuksessa nuo voivat olla hankalia todentaa, mutta melkoiset sakot on tulossa kiinnijäämisen yhteydessä.
 
Jotenkin uskoisin että lakimuutoksella lähinnä pakotetaan nykyiset ohjelmointipajat pois toiminnnasta ja keskitytään uusiin autoihin. Jos alettaisiin tosissaan tutkimaan jotain 10-15v vanhoja turbopelejä niin varmaan aika monesta löytyy jonkinlaista ohjelmaa. Tuntuu epäreilulta alkaa lätkiä sakkoja omistajille joilla ei välttämättä ole mitään tietoa että edellinen (tai joku edellisistä) omistajista on ohjelmoinut auton.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 769
Viestejä
4 538 755
Jäsenet
74 874
Uusin jäsen
Matti1965

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom