Moottorin ohjelmointi

Kulutusmittari on yleensä kulutusarvon suhteen optimistinen, joskus jopa 1 l/100 km. Polttoaineen kulutuksen muutoksen se kuitenkin mielestäni kertoo hyvin pidemmältä ajalta, vaatii toki sen, että ajetaan hyvin samanlaista ajoa päivästä toiseen.

Kulutusmittari on itsessään erittäin tarkka, mutta autovalmistajat jostain syystä haluavat tehdä siitä kaunistelevan. Siksi kannattaakin verrata tankillista ja mittarin näyttämää niin jatkossa yksinkertainen päässälasku kertoo todellisen kulutuksen. Itselläni mittari näyttää vain 0,1 l/100 km liian vähän (Focus 2004).

Lisäksi kun auto ei enään ole uusi, kuluneet osat polttoainejärjestelmässä ja muualla, pitäisin ajotietokoneen lukemaa korkentaan suuntaa antavana.
Joidenkin autojen tietokoneissa on ns korjauskerroin polttoaineen kulutukseen, jota muuttamalla voi saada lähelle todellista lukemaa.
 
itsellä 2003 220cdi mercedes C malli ja ohjelmoinnin jälkeen ajotietokone alkoi valehtelemaan n.1l liian vähän ja ennen ohjelmointia eroa ei ollut kuin muutaman desin verran. ja lasken joka kerta tankatessa ja aina tankkaan samalla asemalla täyteen
 
Bootmod3 stage1 98E softan perjantaina törkkäsin BMW X3 M40i (b58) vehkeeseen.
Jajohan muuttui auton luonne! En olisi uskonut.
Paperilla lupailivat +20% hp ja +25% Nm.

Hintaan $530 aika passeli viritys :)
 
Viimeksi muokattu:
Bootmod3 stage1 98E softan perjantaina törkkäsin BMW X3 M40i (b58) vehkeeseen.
Jajohan muuttui auton luonne! En olisi uskonut.
Paperilla lupailivat +10% hp ja +15% Nm.

Hintaan $530 aika passeli viritys :)
Aika vähän lisää potkua tuolla hinnalla. Toki, jos persdynolla huomaa merkittävän eron, niin ei kai siinä sitten.
 
Aika vähän lisää potkua tuolla hinnalla. Toki, jos persdynolla huomaa merkittävän eron, niin ei kai siinä sitten.

Vähän?
Kyllä tuolla tekniikassa taitaa tulla omat rajotukset eteen, että enemmän saisi irti.
Seuraavaksihan pitäisi sitten downpipe ja bensapumppu vaihtaa, ja toki eri softa, jos lisää kaakkeja halajaa. Mutta käyttikseen saanee noin 420hp ja 620Nm riittää.

Ja hintahan o subjektiivinen käsite, mun mielestä aika passeli. Säätö mahdollisuuksiahan tuossa BM softassa on todella paljon.
 
Vähän?
Kyllä tuolla tekniikassa taitaa tulla omat rajotukset eteen, että enemmän saisi irti.
Seuraavaksihan pitäisi sitten downpipe ja bensapumppu vaihtaa, ja toki eri softa, jos lisää kaakkeja halajaa. Mutta käyttikseen saanee noin 420hp ja 620Nm riittää.

Ja hintahan o subjektiivinen käsite, mun mielestä aika passeli. Säätö mahdollisuuksiahan tuossa BM softassa on todella paljon.
Ei kun joo, silmä käteen ja rosenttihan siellä perässä oli. Katson vain, että +10 heppaa ja +15 nyyttiä lisää. :) Mun moka.
 
Paljonko juuri tietylle yksittäiselle autolle kustomoitu softa yleensä maksaa? Kyseessä on 1.6 TDI Passat, joka on vähän harvinaisemmalla yhdistelmällä, eli kiinteä vauhtipyörä + 6 vaihteinen manuaali tehtaalta. Kiinteä vauhtipyörä ainakin rajoittanee alaväännön lisäystä ja aivan maksimeja en halua autosta repiä muutenkaan.

Toisaalta en tiedä, kuinka pitkään autoa tulee pidettyä. 3 vuotta takana ja nyt olisi vihdoin ylimääräistä rahaa iskeä ohjelmointiin. Mutta jos en pidäkään autoa kuin enää vuoden, niin ohjelmoinnin hintaa ei tule koskaan saamaan takaisin. Racechipin halpa lastu olisi helppo, kun voisi vain nakata kiinni itse ja ottaa myydessä pois. Mutta niitä ei yleisesti katsota kovin hyviksi vaihtoehdoiksi. 179€ taisi olla kevyin +20hp vaihtoehto. Vagarenalla joku ajoi 180tkm tuollaisen kanssa ja hankki seuraavaankin autoon samanlaisen. Periaatteessa pienikin tehonlisäys riittäisi.
 
En tuhlais moiseen enää vaan vaihtorahaa säästöön täyssähköä varten.
 
Eiköhä ne ohjelmoinnit, bulkit ja customit pyöri siellä 300-500€ tietämillä. Aika monta kertaa saa ohjelmoida et on täyssähkön verran takataskussa.
 
Vuodeksi, kahdeksi en laittais tuotakaan rahaa "hukkaan," eri asia jos kysyjällä olis tarkoitus pitää auto.
 
Toki eri asia tuossa on millä tavalla pystyttäisiin valvomaan pelkästään tehon lisäyssoftat. Ja minusta jos esimerkiksi pelkästään EGR on softalla otettu pois, mutta fyysisesti on paikallaan, silloin pelkästään softaa tutkimalla sen huomaisi, mutta eihän vanhemmissa ole edes obd-mittausta katsastuksen yhteydessä. Ja uudemmissakin se vaatisi että tuota valvovalla instannissa (taitaa olla käytännössä katsastusasemat ainoat) pitäisi olla samat kaapelit ja ohjelmistot kuin merkkiliikkeillä tai softaajilla, eli melkein kaikille merkeille omat ja niihin pitäisi opiskella lisäksi, melko iso kuluerä kun vertaa kuinka pieni prosentti nuita softattuja autoja oikeasti on. Ja eihän hiukkaskiihdytintä ja kusiruiskua kannata edes poistaa jos ne toimii, kun ei ne estä pelkällä softalla tehtyä tehonliäsystä. Ainakaan Tuikku ei niitä poistakaan, kuin vain jos asiakas haluaa.
 
Onko sähköautopuolelle kehittynyt samanlaista aftermarket ohjelmointi businesta ?
Moottori tai moottoreita siinäkin.

Joskus aikoinaan kuin oli softa käytössä vanhassa autossa, niin kulutus laski 0,1-0,2 dl / 100km.Tuon kulutuksen laskemiseen vertailtiin kulutusta 40tkm-50 tkm ( ennen softaa ) ja 50-60 tkm ( softan jälkeen ), ja kyseessä todellinen kulutus, ei minkään auton oman mittarin mukainen. Mut kukapa softaaja nyt oikeesti antaa arvoa pa kulutukselle., kunhan ei nouse tolkuttomasti , se riittää.
 
Onko sähköautopuolelle kehittynyt samanlaista aftermarket ohjelmointi businesta ?
Moottori tai moottoreita siinäkin.

Joskus aikoinaan kuin oli softa käytössä vanhassa autossa, niin kulutus laski 0,1-0,2 dl / 100km.Tuon kulutuksen laskemiseen vertailtiin kulutusta 40tkm-50 tkm ( ennen softaa ) ja 50-60 tkm ( softan jälkeen ), ja kyseessä todellinen kulutus, ei minkään auton oman mittarin mukainen. Mut kukapa softaaja nyt oikeesti antaa arvoa pa kulutukselle., kunhan ei nouse tolkuttomasti , se riittää.
Päästömääräyksethän sen tekee että softattu auto yleensä kuluttaa vähemmän, vastaavaa tuskin sähköautossa tapahtuu.

Teknisestihän sen lisätehon ottaminen softalla on sähköautossakin mahdollista, mutta markkinaa ei oikein ole syntynyt vielä.
 
Päästömääräyksethän sen tekee että softattu auto yleensä kuluttaa vähemmän, vastaavaa tuskin sähköautossa tapahtuu.

Teknisestihän sen lisätehon ottaminen softalla on sähköautossakin mahdollista, mutta markkinaa ei oikein ole syntynyt vielä.
edit: väärä alue
 
Toki eri asia tuossa on millä tavalla pystyttäisiin valvomaan pelkästään tehon lisäyssoftat. Ja minusta jos esimerkiksi pelkästään EGR on softalla otettu pois, mutta fyysisesti on paikallaan, silloin pelkästään softaa tutkimalla sen huomaisi, mutta eihän vanhemmissa ole edes obd-mittausta katsastuksen yhteydessä. Ja uudemmissakin se vaatisi että tuota valvovalla instannissa (taitaa olla käytännössä katsastusasemat ainoat) pitäisi olla samat kaapelit ja ohjelmistot kuin merkkiliikkeillä tai softaajilla, eli melkein kaikille merkeille omat ja niihin pitäisi opiskella lisäksi, melko iso kuluerä kun vertaa kuinka pieni prosentti nuita softattuja autoja oikeasti on. Ja eihän hiukkaskiihdytintä ja kusiruiskua kannata edes poistaa jos ne toimii, kun ei ne estä pelkällä softalla tehtyä tehonliäsystä. Ainakaan Tuikku ei niitä poistakaan, kuin vain jos asiakas haluaa.
Ei Tuikku mielellään poista uudemmista edes EGR järjestelmää.
 
Ei Tuikku mielellään poista uudemmista edes EGR järjestelmää.
Hyvä tietää, en ole käyttänyt kuin vanhempaa kalustoa, mutta juuti ostin s212 250 CDI:n jonka ajatelin kyllä lähiviikkoina käyttää. Ihan uusissa Mersuissa (OM654-koneisissa) ilmeisesti on jokin softausta hankaloittava fyysinen lisäpalikka, joka pitäisi vaihtaa blankkoon versioon että softalla saisi merkittävää tehonlisäystä.
 
Nyt on varattu aika ohjelmointiin 236tkm ajetulle 1.6 TDI Passatille. Kova autokuume ja tehokkaampaa peliä tekisi mieli alle. Ohjelmointi maksaa 500€ ja väliraha tehokkaampaaseen Octaviaan 6500€, niin eiköhän mennä nykyisellä vielä pari vuotta.

Eiköhän tuo kone kestä pitkään ohjelmoitunakin varsinkin, kun öljyjä vaihdettu aina 10-15 tkm välein. Suurin huoli on kiinteän vauhtipyörän ja alkuperäisen kytkimen kesto, mutta ohjelmoija lupasi ottaa ne huomioon. 6-vaihteiseen manuaalilaatikkoon vaihdettu 200tkm kohdalla alkuperäiset VW:n öljyt ja lyöty RVS sisään, niin se varmaan kestää järkevää käyttöä. Ylipäätään maksimien 145hp ja 320nm sijaan tavoitellaan vain 135hp ja 290nm. Penkitys tulee sekä vakiona että ohjelmoituna.

EGR vaihdettu alkuperäiseen, paranneltuun malliin pari vuotta sitten ja DPF:n kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia. Noita ei uskalla lähteä poistamaan etenkin, jos tulevaisuudessa katsastuksessa syynätään tarkemmin.
 
Auttaako optimointi turboviiveeseen? 1.2-litraisessa Seatissa vähän haittaa kun reagoi kovin hitaasti (verrattuna 1.4-litraiseen Golfiin, jossa sitä ei huomaa), muutenkin tuntuu että vitosvaihdetta ei kannata käyttää kuin vasta lähempänä 60 km/h nopeuksia mäkisemmillä osuuksilla ja nelosvaihteen alue on hyvin suuri verrattuna vaikka kolmoseen.
 
Auttaako optimointi turboviiveeseen? 1.2-litraisessa Seatissa vähän haittaa kun reagoi kovin hitaasti (verrattuna 1.4-litraiseen Golfiin, jossa sitä ei huomaa), muutenkin tuntuu että vitosvaihdetta ei kannata käyttää kuin vasta lähempänä 60 km/h nopeuksia mäkisemmillä osuuksilla ja nelosvaihteen alue on hyvin suuri verrattuna vaikka kolmoseen.
Fyysistä turboviivettä ja hidasta spoolaamista ei ohjelmointi poista mutta tuossa tuskin on siitä kyse. Lieneekö siellä jotain väännön rajottimia käytössä. Noin yleisesti niin ei sitä 5. vaihdetta kannata käyttää ihan kaupunkinopeuksissa jos vaihteiston hyvinvointi kiinnostaa pidemmällä aikavälillä. Kysy Motorbitiltä mitä mieltä ovat ohjelmoinnista kyseiseen autoon.
 
Fyysistä turboviivettä ja hidasta spoolaamista ei ohjelmointi poista mutta tuossa tuskin on siitä kyse. Lieneekö siellä jotain väännön rajottimia käytössä. Noin yleisesti niin ei sitä 5. vaihdetta kannata käyttää ihan kaupunkinopeuksissa jos vaihteiston hyvinvointi kiinnostaa pidemmällä aikavälillä. Kysy Motorbitiltä mitä mieltä ovat ohjelmoinnista kyseiseen autoon.
Kyllähän siihen turboviiveeseen voidaan softalla vaikuttaa samalla metodilla jolla dieseleissä on aina turboja herätelty, eli rikkaalla seoksella, mutta jos siellä on hiukkaspönttö putkessa tuota ei oikein voi tehdä.
 
Kyllähän siihen turboviiveeseen voidaan softalla vaikuttaa samalla metodilla jolla dieseleissä on aina turboja herätelty, eli rikkaalla seoksella, mutta jos siellä on hiukkaspönttö putkessa tuota ei oikein voi tehdä.
OKei dieseleitä en tunne. Kysyjän autosta ei selvinnyt onko dieseli vai bensa, ajattelin heti bensa 1.2tsi.
 
Bensa-1.2 tuo on. Sain nyt sitten loppuviikolle ajan tuonne Motorbitille. Jos arvio vääntömomentin kasvusta on edes sinne päin niin tuosta autosta tulee jo sillä huomattavasti mukavampi ajettava (160 -> lähelle 250 Nm). Hevosvoimia arviolta 120-125 vs nykyinen 86. Ohitusten kanssahan tuo on ollut myös vähän nihkeä, mutta helpottanee ohjelmoinnin jälkeen.
 
Aikamoiset arviot mikäli tehoa tulisi lisää jopa 40hv ja vääntöä melkein 100Nm.

Kestääkö muut paikat enää tuon jälkeen pikkuturbossa?
 
Johan vakio pösössäki on 1.2 koneessa 130/250.
Kukaa tuskin ottaa 100% tehosta ulos koko aikaa.
 
Joo, tapana on ajella melko lailla sukkasillaan eikä rällätä turhaan. Haen lähinnä sellaista ajomukavuuden ja ohitusturvallisuuden lisää tuosta. Sinänsä hauska verrata kun toisessa autossani (Golf) on 125-heppainen 1.4 TSI ja se on hyvinkin ripeäliikkeinen tarvittaessa.
 
OKei dieseleitä en tunne. Kysyjän autosta ei selvinnyt onko dieseli vai bensa, ajattelin heti bensa 1.2tsi.

En oikein osaa sanoa mistä sain päähäni että kyseessä olisi diesel auto..

Aikamoiset arviot mikäli tehoa tulisi lisää jopa 40hv ja vääntöä melkein 100Nm.

Kestääkö muut paikat enää tuon jälkeen pikkuturbossa?

Eihän sillä moottorin koolla ole oikeastaan mitään tekemistä tuon kanssa, vaan mikä on se suurin vakiovääntö, ja millaisen varmuuskertoimen valmistaja on siihen rakentanut. Yleisesti alunperin matalavääntöisen ahdetun moottorin rakenne on tukevampi.
 
Tulipa nyt sitten käytyä Motorbitillä, ja olen lopputulokseen oikein tyytyväinen. Seatista tuli paljon mukavampi ajella kun kone jaksaa vääntää alemmilla kierroksilla kunnolla. Lisäksi siitä tuli sopivan kiukkuinen tarpeen tullen, eli vaikka motarille liittyminen on nyt paljon sujuvampaa kun kiihdytys käy nopeasti. Ohitustilanteissa tulee tietysti sama hyöty esiin. Pari tuntia siinä meni, eli ensin ohjelma ulos autosta ja sitten parin tunnin päästä oli uusi valmiina sisäänlukuun. En ottanut dynotusta kun piti saada auto vielä tämän viikon aikana tuonne.

Kaiken lisäksi oikein mukava kaveri kyseessä, höpöteltiin siinä mennen tullen pitkät tovit kaikenlaista. Sieltä löytyy jos jonkinlaista tietoa VAGeista.
 
Sain tarjouksen ohjelmoinnista. Fiesta mk8. 1.0l ecoboost ja automaatti. Voimaa saisi max 145hv ja 250Nm. Houkuttelisi kieltämättä paljon, kun kuullut monilta hyvää. Autosta tulee kuulemma ihan erilainen ajaa pelkästään lisääntyneen alaväännön vuoksi. Harva toki vetänyt tota automaatilla varustettuun autoon. En ajele kovin agressiivisesti. Enemmän kaipailisin vaan tasaisempaa ajoa esim. jyrkissä ylämäissä ja hiukan parempaa ohitusmahdollisuutta.
Onko kellään kokemuksia?

Moottori itsessäänhän pitäisi kestää kohtuu hyvinkin, kun Fordilta tulee täysin identtinen moottori 125hp ohjelmalla ja todella pienillä muutoksilla 150hp malli.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa nyt sitten käytyä Motorbitillä, ja olen lopputulokseen oikein tyytyväinen. Seatista tuli paljon mukavampi ajella kun kone jaksaa vääntää alemmilla kierroksilla kunnolla. Lisäksi siitä tuli sopivan kiukkuinen tarpeen tullen, eli vaikka motarille liittyminen on nyt paljon sujuvampaa kun kiihdytys käy nopeasti. Ohitustilanteissa tulee tietysti sama hyöty esiin. Pari tuntia siinä meni, eli ensin ohjelma ulos autosta ja sitten parin tunnin päästä oli uusi valmiina sisäänlukuun. En ottanut dynotusta kun piti saada auto vielä tämän viikon aikana tuonne.

Kaiken lisäksi oikein mukava kaveri kyseessä, höpöteltiin siinä mennen tullen pitkät tovit kaikenlaista. Sieltä löytyy jos jonkinlaista tietoa VAGeista.
Taitaa tuo 5-lovinen laatikko olla heikompi kuin 6-lovinen. Ellei noissa ole käytetty eri laatikoita saman koneen perässä.
 
Hyvä tietää, en ole käyttänyt kuin vanhempaa kalustoa, mutta juuti ostin s212 250 CDI:n jonka ajatelin kyllä lähiviikkoina käyttää. Ihan uusissa Mersuissa (OM654-koneisissa) ilmeisesti on jokin softausta hankaloittava fyysinen lisäpalikka, joka pitäisi vaihtaa blankkoon versioon että softalla saisi merkittävää tehonlisäystä.

Ainakin Tampereella osattiin ohjelmoida Lisäätehoa.fi toimesta ex-mersu tuolla OM654-koneella. Lukemat oli jotain 240hp/540Nm.
 
Ainakin Tampereella osattiin ohjelmoida Lisäätehoa.fi toimesta ex-mersu tuolla OM654-koneella. Lukemat oli jotain 240hp/540Nm.
Joo tuosta on Tuikku kertonut omaan ketjuunsa Mersuforumilla, että tuota luokkaa saa ilman sitä ohjelmoinnineston rautamuutoksia, mutta hän ei viitsi nuin vähäisiä tehonnostoja ohjelmoida asiakkaiden autoihin. Ennenkuin tuo estopalikka tuli niin muistaakseni om654 sai jotain 280hp/600nm luokkaa. Muistaakseni siinä oli sellainen että se ohjelma menee sinne sisään, mutta ei ole oikeasti käytössä koska se estopalikka estää sen, ja käytetäänki vakiosoftaa.
 
Joo tuosta on Tuikku kertonut omaan ketjuunsa Mersuforumilla, että tuota luokkaa saa ilman sitä ohjelmoinnineston rautamuutoksia, mutta hän ei viitsi nuin vähäisiä tehonnostoja ohjelmoida asiakkaiden autoihin. Ennenkuin tuo estopalikka tuli niin muistaakseni om654 sai jotain 280hp/600nm luokkaa. Muistaakseni siinä oli sellainen että se ohjelma menee sinne sisään, mutta ei ole oikeasti käytössä koska se estopalikka estää sen, ja käytetäänki vakiosoftaa.

Ohjelmoinnin jälkeen kyllä auto kulki aika paljon rivakammin. Varmasti jäi softa sisälle ja käyttöön. En nyt tuosta vähäisestä tehonlisäyksestä tiedä, kun tuli 40,8hp ja 107,3Nm lisää(dynollahan tämä auto kävi ennen ja jälkeen). Hurjasti pikkudieselistä omasta mielestä, ainakin väännön osalta.

Jännä miten tätä Tuikkua pidetään ainoana, joka osaa mersuja ohjelmoida.
 
Ohjelmoinnin jälkeen kyllä auto kulki aika paljon rivakammin. Varmasti jäi softa sisälle ja käyttöön. En nyt tuosta vähäisestä tehonlisäyksestä tiedä, kun tuli 40,8hp ja 107,3Nm lisää(dynollahan tämä auto kävi ennen ja jälkeen). Hurjasti pikkudieselistä omasta mielestä, ainakin väännön osalta.

Jännä miten tätä Tuikkua pidetään ainoana, joka osaa mersuja ohjelmoida.
Hyvä jos ohjelma toimii ja kerran dynolla varmistettu. Joo ei eihän Tuikku ole ainoa, mutta itse pidän miten hyvin hän on Mersuforumilla aktiivinen ja siellä on hänen oppimisprosenssinsa kuvattu avoimessa ketjussa. Ja se että siltä saa omaan autoon varta vasten tehdyn softan halvemmalla kuin monet bulkkisoftat ja tehonlisäys on suurempaa. Ja toki vaikuttaa se että asuu samassa kaupungissa kuin itse, että kieltämättä vedän kotiinpäin tässä asiassa.

Olisiko mahdollista että tämä kyseinen auto oli ensimmäisiä vuosimalleja om654-koneita, sillä muistaakseni ensimmäisissä ei ollut sitä estopalikkaa aktivoituna, ennenkuin sen käytti merkkiliikkeessä ohjelmistopäivityksessä joka aktivoi sen?
 
Kyllähän siihen turboviiveeseen voidaan softalla vaikuttaa samalla metodilla jolla dieseleissä on aina turboja herätelty, eli rikkaalla seoksella, mutta jos siellä on hiukkaspönttö putkessa tuota ei oikein voi tehdä.

ja esim vanhaan 1.8T koneeseen on jotkut softassaaan käyttäny VVT-solenoidia kääntämään nokkia, saa marginaalisesti nopeamman spoolauksen matalilla kierroksilla.
 
Hyvä jos ohjelma toimii ja kerran dynolla varmistettu. Joo ei eihän Tuikku ole ainoa, mutta itse pidän miten hyvin hän on Mersuforumilla aktiivinen ja siellä on hänen oppimisprosenssinsa kuvattu avoimessa ketjussa. Ja se että siltä saa omaan autoon varta vasten tehdyn softan halvemmalla kuin monet bulkkisoftat ja tehonlisäys on suurempaa. Ja toki vaikuttaa se että asuu samassa kaupungissa kuin itse, että kieltämättä vedän kotiinpäin tässä asiassa.

Olisiko mahdollista että tämä kyseinen auto oli ensimmäisiä vuosimalleja om654-koneita, sillä muistaakseni ensimmäisissä ei ollut sitä estopalikkaa aktivoituna, ennenkuin sen käytti merkkiliikkeessä ohjelmistopäivityksessä joka aktivoi sen?

Ei tulis mielenkään ikinä mitään bulkkisoftia edes laittaa autoon. Autot kun ovat yksilöitä. Ainahan dynolaput on otettava, ihan hupia puhua asiakkaalle, että tulee x määrä tehoa ilman minkäänlaista todistusta asiasta.

Alkupään w213 korinen oli kyseessä, 2017vm. Mulle kerrotun tiedon mukaan tuo tehonrajoitustoiminto ois vaan käytössä joissain w907 sprintereissa. Mene ja tiedä, ei tuu ite ohjelmoitua, mutta tämmöinen itselleni kerrottu.

Moottorinohjaimen päivitykset olivat ajantasaiset. Vin-koodilla ei mersun sivut antaneet mitään tietoja puutteellisista päivityksistä. Tuli varmistettua ennen kuin vei ohjelmoitavaksi.
 
Hyvä jos ohjelma toimii ja kerran dynolla varmistettu. Joo ei eihän Tuikku ole ainoa, mutta itse pidän miten hyvin hän on Mersuforumilla aktiivinen ja siellä on hänen oppimisprosenssinsa kuvattu avoimessa ketjussa. Ja se että siltä saa omaan autoon varta vasten tehdyn softan halvemmalla kuin monet bulkkisoftat ja tehonlisäys on suurempaa. Ja toki vaikuttaa se että asuu samassa kaupungissa kuin itse, että kieltämättä vedän kotiinpäin tässä asiassa.

Olisiko mahdollista että tämä kyseinen auto oli ensimmäisiä vuosimalleja om654-koneita, sillä muistaakseni ensimmäisissä ei ollut sitä estopalikkaa aktivoituna, ennenkuin sen käytti merkkiliikkeessä ohjelmistopäivityksessä joka aktivoi sen?

Olen seurannut tuikun kirjoittelua projekteista pitkään ja kaverista on jäänyt hyvä vaikutelma. Sääli, ettei ohjelmoi bensamoottoreita…

Ei tulis mielenkään ikinä mitään bulkkisoftia edes laittaa autoon. Autot kun ovat yksilöitä. Ainahan dynolaput on otettava, ihan hupia puhua asiakkaalle, että tulee x määrä tehoa ilman minkäänlaista todistusta asiasta.

Alkupään w213 korinen oli kyseessä, 2017vm. Mulle kerrotun tiedon mukaan tuo tehonrajoitustoiminto ois vaan käytössä joissain w907 sprintereissa. Mene ja tiedä, ei tuu ite ohjelmoitua, mutta tämmöinen itselleni kerrottu.

Moottorinohjaimen päivitykset olivat ajantasaiset. Vin-koodilla ei mersun sivut antaneet mitään tietoja puutteellisista päivityksistä. Tuli varmistettua ennen kuin vei ohjelmoitavaksi.

Kyl vain mitata pitäisi kun mm gee-voimaa lupaa b38 moottorista, siis bmw 136hv/230nm 1,5l kolmepyttyisestä 160hv/300nm kun lisäätehoa lupaa 190hv/330nm.

Kumpi noista sitten lieneekään lähempänä totuutta..
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan kuullut tai omia kokemuksia miten Fordin 1.0 Ecoboost moottori on kestänyt ohjelmointuna ja myös vaihteisto ,manuali ja automaatti?Lähinnä 2018 malli ja uudempi.
 
Lisäätehoa.fi tampereella käytin vm. 2011 V50 D3 ohjelmoitavana. Siinä odotellessani kaveri naputteli koneella ohjelmaa sisään. Kuulemma noissa 5-cyl volvon dieseleissä ei ole ollut ongelmia hiukkassuodattimen kanssa niin sitä ei kannata poistaa. noin 200/450 pitäisi kuulemma irrota. Piti sitten myöhemmin öljypohjan rikkoutumisen takia koko moottori vaihtaa, 2013 V60 toimi luovuttajana ja myyjän mukaan 190tkm ajettu (oma 270tkm). Vanhasta ECU johtosarjat yms.eli ohjelma pysyi sisässä. Ekalla startilla käyntiin ja 26tkm ajanut nyt tuolla koneella ja hyvin ohjelma toimii edelleen. Kulutus kyllä laski huomattavasti koneenvaihdon jälkeen.
 
Unohtuiko silmälasit FORD 1.0 ECOBOST :)
Joo vastaus ei ollut suoraan sinulle vaan laitoin tavallaan yleisesti tiedoksi omista kokemuksista jos joku haluaa siihen jotain kommentoida.
Tosta ecoboosteista sen vähä mitä tiedän niin en lähtis ohjelmoimaan, ainakaan jos siinä on se öljykylpy nokkahihna, kun ei ne kestä vakionakaan ainakaan sitä ilmotettua vaihtoväliä. Kaverilla juuri pamahti kone alle 100tkm ajetusta 1.0 ecoboostista. Nokkahihna murusina öljysihdissä ja tukkii kierron. Oikeestaan jos se on se öljykylpy vehje niin kannattaa laittaa vaan kiertoon niin säästyy mielipahalta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 798
Viestejä
4 539 467
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom