Miten kämppä viileämmäksi?

Minkälaista ääntä nuo splitit pitävät?
Jos ajatellaan herkkiä naapureita joita häiritsee kaikki, niin kuinka ulkoyksikkö poikkeaa ilmalämpöpumpusta joka on käytännössä äänetön?
Entä sisäyksikkö?
 
Minkälaista ääntä nuo splitit pitävät?
Jos ajatellaan herkkiä naapureita joita häiritsee kaikki, niin kuinka ulkoyksikkö poikkeaa ilmalämpöpumpusta joka on käytännössä äänetön?
Entä sisäyksikkö?
"Kiinteästi asennettavissa" ilmalämpöpumpuissa kompressori on ulkoyksikössä, jonka ansiosta sisäyksikkö on lähes äänetön. Siirrettävissä split-malleissa kompressori taas on järjestään sisäyksikössä. Ulkoyksikkö pitää niissä siis pelkästään sellaista pöhinää/huminaa, jonka ei pitäisi häiritä ketään ainakaan sillä tasolla, että siitä pitäisi välittää. Sisäyksikkökään ei pidä kovaa ääntä, mutta se riippuu asetuksista ja laitteen mallista ja osittain kyse lienee myös makuasiasta.
 
Töissä noita olen kuulostellut eikä ainakaan uusimmat Gree ilmalämpöpumput pidä oikeastaan mitään ääntä.
Ehkä ulkona sen verran taustaääniä että kompuran hurina hukkuu siihen.

Joo eipä puhinan pitäisi sitten ketään häiritä vaikka niitä olisi kerrostalollinen parvekkeilla hönkimässä.
 
Minkälaista ääntä nuo splitit pitävät?
Jos ajatellaan herkkiä naapureita joita häiritsee kaikki, niin kuinka ulkoyksikkö poikkeaa ilmalämpöpumpusta joka on käytännössä äänetön?
Entä sisäyksikkö?
Samat kokemukset kuin Kautium:lla. Ulkoyksikön ääni ainakin tässä Ulisessa on sellainen hiljainen, matala hurina / humina + jos vettä haihduttaa paljon niin sellainen "pärskiminen" kuuluu. Parvekkeella voi hyvin olla itse samaan aikaankin, en usko että ääni kantautuu omaa parveketta kauemmaksi vaikka parvekelasit auki ovatkin. Perinteiseen yksiputkiseen verrattuna sisäyksikkö omien havaintojen mukaan hiljaisempi, osittain sen takia varmaan että koneen ei tarvitse käydä koko ajan maksimikierroksilla.
 
Meille on tulossa ilmalämpöpumppu kerrostaloon ja ulkoyksikkö menee tietenkin parvekkeella ja tästä muutama kysymys.

- Kuinka lähellä ulkoyksikköä voi kalusteita pitää koska sieltä tulee kuumaa ilmaa.
- Kuinka kuumaa ilmaa sieltä tulee?
- Tuleeko se ilma sieltä kauhealla paineella?

Kiitos etukäteen.
 
Onko jotain syytä olla hommaamatta tollaista TCL:n ilmalämpöpumppua pikaliittimellä perinteisen pingviinin sijaan? 12 kBTU:n malli kuljetuksineen oli joku aika sitten semmosen 650€ posteineen Saksan Amazonissa

Jos tarvii siirrellä laitetta tilasta toiseen.
 
Meille on tulossa ilmalämpöpumppu kerrostaloon ja ulkoyksikkö menee tietenkin parvekkeella ja tästä muutama kysymys.

- Kuinka lähellä ulkoyksikköä voi kalusteita pitää koska sieltä tulee kuumaa ilmaa.
- Kuinka kuumaa ilmaa sieltä tulee?
- Tuleeko se ilma sieltä kauhealla paineella?

Kiitos etukäteen.
Saisko näihin vastaukset vaikka myös siltä asennusfirmalta? Toki varmasti täältäkin.
 
Meille on tulossa ilmalämpöpumppu kerrostaloon ja ulkoyksikkö menee tietenkin parvekkeella ja tästä muutama kysymys.

- Kuinka lähellä ulkoyksikköä voi kalusteita pitää koska sieltä tulee kuumaa ilmaa.
- Kuinka kuumaa ilmaa sieltä tulee?
- Tuleeko se ilma sieltä kauhealla paineella?

Kiitos etukäteen.
Ei sieltä tule kuumaa ilmaa, vaan lämmintä. Eli ei polta jos pidät vaikka kättä tai naamaa siinä ilmavirrassa.
 
Ei sieltä tule kuumaa ilmaa, vaan lämmintä. Eli ei polta jos pidät vaikka kättä tai naamaa siinä ilmavirrassa.

Thanks. Luin vaan jostain että siinä edessä pitäisi olla 2 metriä tilaa? Eli käytännössä voin laittaa esim tuolin siihen eteen vaikka puolen metrin päähän.
 
Meille on tulossa ilmalämpöpumppu kerrostaloon ja ulkoyksikkö menee tietenkin parvekkeella ja tästä muutama kysymys.

- Kuinka lähellä ulkoyksikköä voi kalusteita pitää koska sieltä tulee kuumaa ilmaa.
- Kuinka kuumaa ilmaa sieltä tulee?
- Tuleeko se ilma sieltä kauhealla paineella?

Kiitos etukäteen.
- Ulkoyksikön ympärillä pitäisi olla vähintään 10cm vapaata tilaa suuntaansa (mitsun asennusohjeesta). Toki kannattaa sijoitella kalusteet siten, että ei ole esim jotain pöytää ulkoyksikön päällä, ettei se lämmin ilma jää sinne pöyrimään.
- Stetsonista ravistaen maksimissaan 10 astetta ulkoilmaa lämpimämpää ilmaa
- Pahimmillaan voinee verrata johonkin 30cm pöytätuulettimen aiheuttamaan ilmavirtaukseen, pääosin huomattavasti hiljemmalla voimakkuudella. Semmonen lämmin lehmänhenkäys :)
 
Tuli tokamannilta tilattu Nedis tänään kotiin ja kysymyksenä olisi että takana kun on kaksi rullattavaa poistovesi reikää, niin ilmeisesti ylempään pitäisi joku putki laittaa? Minkälainen putki tuohon pitää hommata jos sellaisen siis tarvitsee? Mikä tuon alemman reijä idea on? Anteeksi tyhmät kysymykset ensikertalaiselta :)
 
Tuli tokamannilta tilattu Nedis tänään kotiin ja kysymyksenä olisi että takana kun on kaksi rullattavaa poistovesi reikää, niin ilmeisesti ylempään pitäisi joku putki laittaa? Minkälainen putki tuohon pitää hommata jos sellaisen siis tarvitsee? Mikä tuon alemman reijä idea on? Anteeksi tyhmät kysymykset ensikertalaiselta :)
Noin 15 viestiä taaksepäin:
 
PostiPate toi eilen Tokmannilta ostamani Nedis 12000 BTU laitteen. Nyt sitten purin pakkauksesta sen ja huomasin, että poistoletkun liitin puuttuu paketista :mad:. Huomenna soittamaan Tokmannille, mutta eipä taida tämän kesän helteisiin ehtiä puuttuva osa.
 
PostiPate toi eilen Tokmannilta ostamani Nedis 12000 BTU laitteen. Nyt sitten purin pakkauksesta sen ja huomasin, että poistoletkun liitin puuttuu paketista :mad:. Huomenna soittamaan Tokmannille, mutta eipä taida tämän kesän helteisiin ehtiä puuttuva osa.
Saat aivan varmasti Nedikseltä korvaavan osan postissa jos pyydät. Ja saahan tuon pikakorjauksena teipattua kiinni (oletan siis, että puuttuu laitteen ja poistoletkun välinen "holkki").

Omasta kaukosäätimen näyttö ei toiminut, lähetin heille sähköpostia pe 16.7., he vastasivat siihen samana päivänä ja pyysivät osoitetta. Maanantaina 19.7. kuittasivat, että kaukosäädin lähtee liikenteeseen silloin tai tiistaina. Tänään tuli kirje postilaatikosta, missä oli uusi kaukosäädin.

Yllättävän paljon noissa on ongelmia ollut tälläkin foorumilla. Itsellä kaukosäätimen näyttö ei toiminut täysin (komennot kyllä toimivat). Laitteen power-nappi lakkasi toimimasta ensimmäisenä päivänä (onneksi on kaukosäädin ja sovellus). Laitteen alanäytöstä yksi segmentti on pimeänä. Mutta ei tätä takuuseenkaan vielä kehtaa laittaa, laitetaan sitten kesän lopussa. Laite kuitenkin toimii ja uutta ei saa heti tilalle :smoke:
 
Saat aivan varmasti Nedikseltä korvaavan osan postissa jos pyydät. Ja saahan tuon pikakorjauksena teipattua kiinni (oletan siis, että puuttuu laitteen ja poistoletkun välinen "holkki").
Jeps, juurikin se rinkula puuttuu ja eiköhän sen saa tosiaan teippaamalla ensihätään kiinni. Kiitos vinkistä :thumbsup:laittaa postia suoraan valmistajalle, varmaan sitä kautta etenee nopeammin kuin Tokmannin kautta. Katsotaan mitä vastaavat.

edit: Näyttää Suomestakin löytyvän jonkinlainen edustus. Pitänee huomenna soittaa. Tukipyyntölomake taisi mennä Hollantiin.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta kaukosäätimen näyttö ei toiminut, lähetin heille sähköpostia pe 16.7., he vastasivat siihen samana päivänä ja pyysivät osoitetta. Maanantaina 19.7. kuittasivat, että kaukosäädin lähtee liikenteeseen silloin tai tiistaina. Tänään tuli kirje postilaatikosta, missä oli uusi kaukosäädin.

Nedikselle vai Tokmannille viestiä? Itellä sama homma, kaukosäätimen näyttö rikki. Laitoin Tokmannille sähköpostia ja siellä asia lähti etenemään ainakin johonkin suuntaan.
 
Nedikselle vai Tokmannille viestiä? Itellä sama homma, kaukosäätimen näyttö rikki. Laitoin Tokmannille sähköpostia ja siellä asia lähti etenemään ainakin johonkin suuntaan.
Nedikselle totta kai.
edit: Näyttää Suomestakin löytyvän jonkinlainen edustus. Pitänee huomenna soittaa. Tukipyyntölomake taisi mennä Hollantiin.
Joo, Hollannista se omakin uusi kaukosäädin tuli prioritynä.
 
Tuosta pitää kyllä antaa pisteet ainakin isommille suomalaisille verkkokauppiaille, että joko riskinottokyky tai hankintaketjut on parantuneet huimasti kymmenen vuoden takaiseen verrattuna, kun pinguja on ollut saatavilla koko tällaisen ennätyskuuman kesän ajan. Tectrot loppui, mutta paljon valikoimaa on riittänyt koko ajan.

Muistan liian hyvin senkin ajan, kun noita pingviinejä ostettiin keväällä kaupan varastoon muutama, ja lisää ei sille vuodelle ollut tulossa sen jälkeen kun ekat hellepäivät olivat myyneet varaston loppuun sen kesän osalta. Ehkä tässä on muuttuneet asenteetkin, silloin kuuli paljon enemmän tuota "ei Suomessa tarvii jäähdytystä" -bullshittiä.
 
Tokmannista ilmoittivat että valmistaja laittoi uuden kaukosäätimen tulemaan postitse. Eli noin reilu vuorokausi meni tähän enemmän aikaa, kuin että olisin ollut suoraan yhteydessä Nedikseen.
 
1626946520375.png


Mikä tämä alempi letkunpaikka on? Laitoin mukana tulleen letkun tähän ylempään ja se menee sankkoon. Mutta ihan maanrajassa niin alhaalla on myös samanalainen liitäntäreikä jonka saa irti. Mutta se on niin lähellä lattiaa että karvalankamatto jo ottaa siihen kiinni eikä siihen mahdu mitään laittamaan saati mitään astiaakaan? Onko nämä 2 reikää 1 ja sama vai onko tässä 2 jotain vesitankkia? Electrolux p7 well.

//itse paintilla siis tein punaisen ympyrän tuohon kuvaan jota tarkoitan sillä alemmalla reiällä josta ei mainita ohjekirjassa yhtään mitään.
 
Jätän tän vaan tähän. @Rxd

Edit. Typerä tämä foorumisofta kun kaivaa tuohon esikatseluun ihan väärän viestin tekstin.
 
Jätän tän vaan tähän. @Rxd

Edit. Typerä tämä foorumisofta kun kaivaa tuohon esikatseluun ihan väärän viestin tekstin.
Pitääkö mun irroittaa tästä mun pömpelistä nyt tämä putki joka menee ulos, jos käytän "Dry"-toimintoa? (siis jos käyn saunassa tai astianpesukoneen/pyykit tehen, jolloin asunnon kosteus voi nousta vajaaseen 60% Vai saako tämä putki olla aina ikkunassa paikoillaan ja se puhaltaa ulos ilmaa?

Sitten se vesiputki mulla on siinä ylemmässä reiässä paikoillaan, niin ymmärsin oliko nyt näin että sille alemmalle letkunpaikalle ei tehdä koskaan mitään?

(mulla on finnfoam ikkunassa) niin olohuoneen samasta reiästä ei ainakaan tule korvausilmaa. Se korvausilma saa tulla vaikka makuuhuoneen tai vessan ikkunasta.)


"The upper drain is to be used and connected to a hose when the air conditioner is operating. It is the main drain connection. The drain below is for any excess condensation that may be produced in very humid conditions. This drain will require periodic drainage. When this tray is full you will see a P1 code appear in the LCD display, and the air conditioner will shut off. To turn your unit on again, please drain the tray by opening up the lower drain plug. "
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tämä alempi letkunpaikka on? Laitoin mukana tulleen letkun tähän ylempään ja se menee sankkoon. Mutta ihan maanrajassa niin alhaalla on myös samanalainen liitäntäreikä jonka saa irti. Mutta se on niin lähellä lattiaa että karvalankamatto jo ottaa siihen kiinni eikä siihen mahdu mitään laittamaan saati mitään astiaakaan? Onko nämä 2 reikää 1 ja sama vai onko tässä 2 jotain vesitankkia? Electrolux p7 well.

Alempi reikä on tarkoitettu laitteen tyhjentämiseen vedestä kun se sisäinen vesisäiliö tulee täyteen ja ylempi reikä taas jatkuvaan tyhjemmykseen. Helpoiten tyhjennys tuosta alemmasta reiästä käy kun raahaa laitteen kylppäriin ja antaa veden valua suihkun viemäriin.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Onko kenelläkään kokemuksia Klarstein verkkokaupasta ja sen pingviineistä? Ilmeisesti joku saksalainen pulju mutta suomenkielinen sivusto löytyy. Hinnat, valikoima ja saatavuus näyttää pikavilkaisulla aika hyvältä verrattuna kotimaiseen tarjontaan.
 
Onko kenelläkään kokemuksia Klarstein verkkokaupasta ja sen pingviineistä? Ilmeisesti joku saksalainen pulju mutta suomenkielinen sivusto löytyy. Hinnat, valikoima ja saatavuus näyttää pikavilkaisulla aika hyvältä verrattuna kotimaiseen tarjontaan.

Joo, vuodelta 2018..
Tilasin New Yorkin. Se tuli Saksasta parissa viikossa rekalla.. Toimi aluksi hyvin, mutta sitten vesisensori ei enää toiminut vuoden päästä ja vähän katselin, mitenkä takuun kanssa. Asiakaspalvelu ei ainakaan vastannut sähköposteihin ja sen lähettäminen takaisin Saksaan olisi maksanut halvan pingiviinin verran. En soittanut mihinkään numeroon. Lisäksi se hajosi alkukesästä 2019, niin en minä silloin halunnut lähettää sitä huoltoon, kun sille oli tarvetta..

Tuossa se nyt on takana ja vaihdan sen Tokmannin Nedikseen, kunhan kerkeän. Se on toiminut ihan hyvin puutteista huolimatta. Siinä on pari vuotta ollut ämpäri takana, kytkettynä vedenpoistoon, ettei se vuoda yli. Välillä, pari kertaa kesässä, se vuotaa silti yli. Se jäähdyttää paljon paremmin kuin toinen 12000 BTU:n pingviini ja pitää tasaista hurinaa, johon tottuu.

Eli ihan hyvä laite, pikkupuutteilla, sieltä tuli. Takuu oli vähän niin ja näin - ja ehkä pidemmällä vääntämisellä olisin saanut sen huoltoon, mutta neljä kesää se on toiminut kohtuullisesti ja sillä on varmaan vieläkin aikaa jäljellä.

edit: niillä on nyt Metrobreeze New York 7K, mutta olen aika varma, että ostin 12K laitteen silloin 2018..Ihan minimissään 9K.. Joko ne speksit on muuttuneet lennossa tai laitteeni on uusilla merkinnöillä 9K.. Pitää kuitenkin 30m^2 asunnostani viileänä ja en ostaisi mitään 7K-laitteita.. Ne ei vaan riitä.
Täytyy vähän tutkailla noita merkintöjä.. Tuo näyttää tutulta, mutta mielestäni ostin paremman.. Eipä ole tuotesivusta kopiota. Niillä on nykyään jopa 14000 BTU:n laitteita, niin ehkä tuo vanha malli on vähän merkattu alaspäin tai jotain.. Nyt tuli oikeasti fiilis, että asia pitää tarkistaa. Katson viikonloppuna.

edit2: on niillä tämmöinen, että 12K malli ainakin löytyy älyominaisuuksilla:
Ei tässä kyllä mitään suurta, tuo oma on riittänyt, mutta sen pienet ongelmat saavat vaihtamaan. Täytyy kyllä vähän katsoa, miten olen laskenut noi BTU:t ja onko se makkarin Qlima nyt 12K vai ei.. Kunhan toimii..
 
Viimeksi muokattu:
Pitääkö mun irroittaa tästä mun pömpelistä nyt tämä putki joka menee ulos, jos käytän "Dry"-toimintoa? (siis jos käyn saunassa tai astianpesukoneen/pyykit tehen, jolloin asunnon kosteus voi nousta vajaaseen 60% Vai saako tämä putki olla aina ikkunassa paikoillaan ja se puhaltaa ulos ilmaa?
Ei tartte ottaa pois. Paitsi jos talvella haluat kuivattaa ilmaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Olisiko jollain kaavaa, jolla kW muutetaan BTU:ksi ja miksi tässä on ihan järjetön arvo?


Iski hirveä epäilys, että omat pingviinit ei olekaan 12000 BTU , niinkuin ostaessa kuvittelin.. Ei niitä enää palauteta, mutta tulevaisuudessa sitten tiedän paremmin..
 
Olisiko jollain kaavaa, jolla kW muutetaan BTU:ksi ja miksi tässä on ihan järjetön arvo?


Iski hirveä epäilys, että omat pingviinit ei olekaan 12000 BTU , niinkuin ostaessa kuvittelin.. Ei niitä enää palauteta, mutta tulevaisuudessa sitten tiedän paremmin..
Tommonen löyty; BTU To kW Air Conditioning Calculator [Quick + Easy Converter]
 
Olisiko jollain kaavaa, jolla kW muutetaan BTU:ksi ja miksi tässä on ihan järjetön arvo?


Iski hirveä epäilys, että omat pingviinit ei olekaan 12000 BTU , niinkuin ostaessa kuvittelin.. Ei niitä enää palauteta, mutta tulevaisuudessa sitten tiedän paremmin..
Google tietää kaiken:
1626976285497.png
 
Kävin hakemassa viereisestä Tokmannista viimeisen Nedis SmartLife, 12 000 BTU ilmastointilaitteen hintaan 329€.

Nyt vaan ihmettelemään poistoputken asentamista pikkuikkunaan.
Tee sille ruumiinavaus eli koppa irti ja tiivistä laite sisältä kuten täällä joku aika sitten oli linkitetyssä videossa folioteipillä tehty.
Tuo Nedis lienee yhden lauhdutuskennon malli ja pääsee imemään ilmaa laitteen raoista vaikka on 2-putkiseksi modattu.
On sitten kerralla kaikki hyöty laitteesta otettu irti ;)
 
Tämä sama oli postattu jo aiemmin, mutta tästä mallia videomuodossa:



Ei ole paha homma. Jonkin verran pääsee aina ainetta vuotamaan, muta ripeillä käsillä sillä ei ole merkitystä.

Tuli kans hommailtu tuo argo ja nyt herättää kysymystä tuo letkun kiristys kun videolla on käytetty momenttiavainta ja eipä nyt satu sellaista löytymään. Niin onko suositella avainta vai vedetäänkö vaan tuntumalla? :hmm:
 
Tuli kans hommailtu tuo argo ja nyt herättää kysymystä tuo letkun kiristys kun videolla on käytetty momenttiavainta ja eipä nyt satu sellaista löytymään. Niin onko suositella avainta vai vedetäänkö vaan tuntumalla? :hmm:
Käsituntumalla vaan "sopivan" kireälle. Sitä ei tarvitse, eikä kannatakaan vääntää hampaat irvessä. Ei tuollaiseen käyttöön soveltuvia momenttiavaimia ole monella asentajallakaan.
 
Asennukset tehty ja on heti mukavan viileä huone :thumbsup:

Oli aika iso homma asennella ikkunaan.
  1. Ensin poistin verkkoikkunan
  2. Sitten poistin väli-ikkunan
  3. Sitten poistin varovaisesti verkkoikkunasta verkon, että sen voi asentaa vielä takaisin
  4. Leikkasin ostolaatikosta sopivan kokoiset pahvinpalat mattoveitsellä
  5. Leikkasin vielä ulkoletkun suuttimelle sopivan reiän ja tiivistin sen kiinni pahviin ilmastointiteipillä
  6. Tiivistin lopuksi pahvinpalat kiinni ikkunanpuitteisiin ilmastointiteipillä ja vedin vielä koko sisäpuolen samalla teipillä, että rakenteesta tulee tukeva.
Mittasin infrapunamittarilla poistoputkesta tulevan lämmön ja näytti 48,6 astetta.

IMG_20210723_115222.jpg IMG_20210723_121729.jpg
 
Asennukset tehty ja on heti mukavan viileä huone :thumbsup:

Oli aika iso homma asennella ikkunaan.
  1. Ensin poistin verkkoikkunan
  2. Sitten poistin väli-ikkunan
  3. Sitten poistin varovaisesti verkkoikkunasta verkon, että sen voi asentaa vielä takaisin
  4. Leikkasin ostolaatikosta sopivan kokoiset pahvinpalat mattoveitsellä
  5. Leikkasin vielä ulkoletkun suuttimelle sopivan reiän ja tiivistin sen kiinni pahviin ilmastointiteipillä
  6. Tiivistin lopuksi pahvinpalat kiinni ikkunanpuitteisiin ilmastointiteipillä ja vedin vielä koko sisäpuolen samalla teipillä, että rakenteesta tulee tukeva.
Mittasin infrapunamittarilla poistoputkesta tulevan lämmön ja näytti 48,6 astetta.

IMG_20210723_115222.jpg IMG_20210723_121729.jpg
Ja seuraavaksi 2-putkimodia kehiin. :)

Onko kukaan muuten mitannut tuon lauhdutinkennon poiston ilmavirran suuruutta esim. pingun max-attack moodissa kuinka monta kuutiota minuutissa ilmaa se puhaltaa ulos?
Tai löytyykö tuo tieto jonku pingun käsikirjasta vast.?

Sitä kautta olisi laskettavissa suuruusluokka kuinka paljon 2-putkimodi kasvattaa jäähdytystehoa.
 
@Goofie tuntuu, että toimii jo näin ihan hyvin.

Olen asettanut toistaiseksi viilennyksen 23 asteeseen ja tuuletuksen tehon minimiin.

Ulos tuleva viilennysilma oli äsken mitattuna 3,8 astetta.

Menee vähän aikaa, että löytää sopivat asetukset.

Tehokas laite, täytyy myöntää :thumbsup:
 
@Goofie tuntuu, että toimii jo näin ihan hyvin.

Olen asettanut toistaiseksi viilennyksen 23 asteeseen ja tuuletuksen tehon minimiin.

Ulos tuleva viilennysilma oli äsken mitattuna 3,8 astetta.

Menee vähän aikaa, että löytää sopivat asetukset.

Tehokas laite, täytyy myöntää :thumbsup:
Toimii ihan varmaan. Modilla saisit vielä lisää tehoja irti + se askartelun ilo.
 
Onko jossain useampi testi/artikkeli tmv jossa on verrattu miten paljon modaaminen parantaa? Välillä tuntuu että osan mielestä laite on käyttökelvoton ilman modausta vaikka valmistaja on kuitenkin laitteen tietyllä tavalla suunnitellut ja toimivaksi todennut ilman loppukäyttäjän modauksia.

On varmasti myös tilanteita joissa modaaminen ei kannata tai siitä ei saa merkittävää hyötyä?

Esimerkiksi jos on koneellinen ilmanvaihto jossa viileän talteenotto, silloin jos asunnosta poistetaan 25C ilmaa ja ulkoa tulisi 32C niin tätä 32C saadaan viilennettyä + mitä viileämpi poistoilma sen tehokkaampi viilennys tuloilmalle.

Lisäksi autoissakin on ns. ilmankierrätystoiminto jolla voidaan tehostaa jäähdytystä, eli ilmaa kierrätetään eikä oteta aina ulkoa.
Eikö siirrettävä ilmastointilaite toimi tehokkaammin kun se ottaa ilman osittain jo jäähdytetystä (sisällä olevasta) verrattuna ulkoa otettuun, paljon kuumempaan ilmaan? Varsinkin jos on käytössä em. koneellinen ilmanvaihto viilennyksen kanssa niin koneiden yhteistyöllä saadaan haluttu lämpötila nopeammin.

Jotenkin loogisesti ajatellen, jos korvausilma otetaan laitteeseen aina ulkoa, kone joutuu tekemään merkittävästi enemmän töitä (+energiankulutus/melu)?

Täällä oli osittain Nediksestä saanut kuvan, että peltorit pitäisi olla päällä tai kuulostaa porakoneelta. Eilen omat testit tehty Nediksen kanssa ja piti ihan kohtuullista ääntä, pystyi keskustelemaan kun tuulettimet oli F1-F2 asennossa ihan hyvin. Ja viilensi huoneen haluttuun lämpötilaan aika nopeasti.
 
Toi on varmaan maksimissaan höyrystinkennon läpi virtaavan ilman määrä.

Pitäis olla joku tuulennopeusmittari, niin sais lauhdutinkennolta ulos menevän putken päästä ulostulopuhallusnopeuden selville.
Näin minäkin olen tulkinnut, että pinguissa ilmoitetaan tuo höyrystinpuolen ilmamäärä. Koska lauhduttimen pitää hävittää sama energia mitä höyrystimessä ilmasta otetaan ja lisäksi vielä vähän häviöistä johtuvaa energiaa, lienee lauhduttimen ilmavirta jonkinverran tuota lauhduttimen ilmavirtaa suurempi. Mutta olisi tosiaan mielenkiintoista saada ihan oikeata mittausdataa aiheesta.
 
Onko jossain useampi testi/artikkeli tmv jossa on verrattu miten paljon modaaminen parantaa? Välillä tuntuu että osan mielestä laite on käyttökelvoton ilman modausta vaikka valmistaja on kuitenkin laitteen tietyllä tavalla suunnitellut ja toimivaksi todennut ilman loppukäyttäjän modauksia.

On varmasti myös tilanteita joissa modaaminen ei kannata tai siitä ei saa merkittävää hyötyä?
Silloin jos pingviinin korvausilma saadaan otettua talon varjoiselta/viileältä puolelta missä ei ole niin kuumaa ulkoilmaa. Jos talon sisällä on kuumempaa kuin ulkona. Silloin ilman vaihtuminen viilentää nopeammin kuin pelkän kylmän ilman puhaltaminen.

Lisäksi autoissakin on ns. ilmankierrätystoiminto jolla voidaan tehostaa jäähdytystä, eli ilmaa kierrätetään eikä oteta aina ulkoa.
Ilman kierrätys nimensä mukaisesti ei päästä matkustamon sisäilmaa ulos ja ilmastointilaitteen höyrystimelle otetaan ilma pelkästään sisältä. Lauhdutin viilennetään edelleen ulkoilmalla. Sisäkierrolla toimii siis samalla tavalla kuin kaksiputkimodaus.

Eikö siirrettävä ilmastointilaite toimi tehokkaammin kun se ottaa ilman osittain jo jäähdytetystä (sisällä olevasta) verrattuna ulkoa otettuun, paljon kuumempaan ilmaan? Varsinkin jos on käytössä em. koneellinen ilmanvaihto viilennyksen kanssa niin koneiden yhteistyöllä saadaan haluttu lämpötila nopeammin.

Jotenkin loogisesti ajatellen, jos korvausilma otetaan laitteeseen aina ulkoa, kone joutuu tekemään merkittävästi enemmän töitä (+energiankulutus/melu)?
Periaatteessa kyllä, ja ei. Melu ja lämpötilat pienenevät mitä viileämpää ilmaa lauhduttimelle tulee. Invertteriä näissä ei ole mutta alhaisemmassa lämpötilassa on pienempi paine jota vasten kompressori joutuu työskentelemään ja kuluttaa vähemmän tehoa. Mutta kuten olen aikaisemmin laskeskellut, korvausilma sisältää moninkertaisesti enemmän lämpöenergiaa kuin mahdollinen 100-200w enemmän mitä kompressori haukkaa kun lauhdutin on korkeammassa lämpötilassa. Laskuissa ei otettu huomioon ilmankosteuden muutoksen latent heatin vaikutusta joten siihen voi vielä lisätä kolminumeroisen määrän watteja. En tiedä heittää siihen laskutoimitukseen ilmankosteuksia hihasta, joku saisi mitata ulkoilman ja koneen puhaltaman ilman kosteusprosentin ja laittaa luvut tähän kaavaan:
An air flow of 1 m3/s is cooled from 30 to 10oC. The relative humidity of the air is 70% at the start and 100% at the end of the cooling process.

From the Mollier diagram we estimate the water enthalpy in the hot air to be 77 kJ/kg dry air, and the enthalpy in the cold air to be 28 kJ/kg dry air.

Using (3) the total sensible and latent heat removed from the air can be calculated as

ht = (1.202 kg/m3) (1 m3/s) ((77 kJ/kg dry air) - (28 kJ/kg dry air))
= 58.9 (kW)
 
Viimeksi muokattu:
Onko jossain useampi testi/artikkeli tmv jossa on verrattu miten paljon modaaminen parantaa? Välillä tuntuu että osan mielestä laite on käyttökelvoton ilman modausta vaikka valmistaja on kuitenkin laitteen tietyllä tavalla suunnitellut ja toimivaksi todennut ilman loppukäyttäjän modauksia.

On varmasti myös tilanteita joissa modaaminen ei kannata tai siitä ei saa merkittävää hyötyä?

Esimerkiksi jos on koneellinen ilmanvaihto jossa viileän talteenotto, silloin jos asunnosta poistetaan 25C ilmaa ja ulkoa tulisi 32C niin tätä 32C saadaan viilennettyä + mitä viileämpi poistoilma sen tehokkaampi viilennys tuloilmalle.

Lisäksi autoissakin on ns. ilmankierrätystoiminto jolla voidaan tehostaa jäähdytystä, eli ilmaa kierrätetään eikä oteta aina ulkoa.
Eikö siirrettävä ilmastointilaite toimi tehokkaammin kun se ottaa ilman osittain jo jäähdytetystä (sisällä olevasta) verrattuna ulkoa otettuun, paljon kuumempaan ilmaan? Varsinkin jos on käytössä em. koneellinen ilmanvaihto viilennyksen kanssa niin koneiden yhteistyöllä saadaan haluttu lämpötila nopeammin.

Jotenkin loogisesti ajatellen, jos korvausilma otetaan laitteeseen aina ulkoa, kone joutuu tekemään merkittävästi enemmän töitä (+energiankulutus/melu)?

Täällä oli osittain Nediksestä saanut kuvan, että peltorit pitäisi olla päällä tai kuulostaa porakoneelta. Eilen omat testit tehty Nediksen kanssa ja piti ihan kohtuullista ääntä, pystyi keskustelemaan kun tuulettimet oli F1-F2 asennossa ihan hyvin. Ja viilensi huoneen haluttuun lämpötilaan aika nopeasti.
En nyt ole ihan varma, oletko ymmärtänyt tuon pingun toiminnan oikein, siltä varalta aiempi postaukseni:

Kaksiputkimodaus vastaa juurikin sitä auton sisäilman kierrätystä.

Ehkä suurin ongelma yksiputkisuudessa on tuo mahdoton alipaine. Jos pihalle puhalletaan ~ 400m³/h ilmaa, niin jostainhan se pitää tulla tilalle. Ja vaikka kämpässä olisi koneellinen ilmanvaihto jäähdytyksellä, niin sekin on kuitenkin säädetty likimain tasapainoon, jolloin tuo 400m³/h pitää imeä ekstrana sieltä tuloilmalaitteelta (ja sijainneista yms. riippuen pahimmillaan viemäristäkin)

Käytännössä ainoa tilanne jossa kaksiputkimodauksella ei saa merkittävää hyötyä on silloin kun ulkoilman lämpötila on kylmempi kuin asunnon tavoitelämpötila, tällöin kannattaisi napata kaksiputkimodatun pingun imuilmaputki irti. Paitsi jos ulkoilman kostaus on kovin korkea.

Koska pinguissa puhaltimien osuus on vain pieni osa koko laitteen energiankulutuksesta, ei sillä ole juurikaan merkitystä, jos pingu joutuu puhaltelemaan lauhdutinpuolella hieman kovemmalla nopeudella lämpimämmän imuilman takia. Jonkinverran imuilman lämpötila vaikuttaa laitteen hyötysuhteeseen, mutta stetsonista repien sanoisin, että ei kovin merkittävästi.

Edit: Jahas, @pelitys oli vähän nopeampi :) Noh, kertaus on opintojen äiti, vai miten se sanonta meni.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin sain oman nedikseni käyttöön, laite puhaltaa mukavasti kylmää, eikä ole niin äänekäs kuin pelkäsin. Harmiksi wifiin yhdistäminen ei tunnu toimivan. EIkä reset-nappula tee mitään, kun piippaa - muttei mitään näkyvää :rolleyes:
 
Vihdoin sain oman nedikseni käyttöön, laite puhaltaa mukavasti kylmää, eikä ole niin äänekäs kuin pelkäsin. Harmiksi wifiin yhdistäminen ei tunnu toimivan. EIkä reset-nappula tee mitään, kun piippaa - muttei mitään näkyvää :rolleyes:
MIkä malli?

Mulla ei ole reset-nappia ja WiFi toimii mainiosti.

Pitää ilmeisesti ostaa joku hubi jos haluaa ohjata etänä WiFi-verkon ulkopuolelta.
 
Pitää ilmeisesti ostaa joku hubi jos haluaa ohjata etänä WiFi-verkon ulkopuolelta.
Jos puhutaan Tokmannin 12kBTU Nediksestä, niin ei tuohon mitään hubia tarvita.

En tosin käydä Nediksen brändättyä softaa, vaan vakiota Tuya-sovellusta. En kuitenkaan usko, että virallisessa sovelluksessakaan vaadittaisiin mitään hubia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
277 819
Viestejä
4 782 944
Jäsenet
77 669
Uusin jäsen
Jore1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom