Miten kämppä viileämmäksi?

Onko jossain useampi testi/artikkeli tmv jossa on verrattu miten paljon modaaminen parantaa? Välillä tuntuu että osan mielestä laite on käyttökelvoton ilman modausta vaikka valmistaja on kuitenkin laitteen tietyllä tavalla suunnitellut ja toimivaksi todennut ilman loppukäyttäjän modauksia.

On varmasti myös tilanteita joissa modaaminen ei kannata tai siitä ei saa merkittävää hyötyä?
Silloin jos pingviinin korvausilma saadaan otettua talon varjoiselta/viileältä puolelta missä ei ole niin kuumaa ulkoilmaa. Jos talon sisällä on kuumempaa kuin ulkona. Silloin ilman vaihtuminen viilentää nopeammin kuin pelkän kylmän ilman puhaltaminen.

Lisäksi autoissakin on ns. ilmankierrätystoiminto jolla voidaan tehostaa jäähdytystä, eli ilmaa kierrätetään eikä oteta aina ulkoa.
Ilman kierrätys nimensä mukaisesti ei päästä matkustamon sisäilmaa ulos ja ilmastointilaitteen höyrystimelle otetaan ilma pelkästään sisältä. Lauhdutin viilennetään edelleen ulkoilmalla. Sisäkierrolla toimii siis samalla tavalla kuin kaksiputkimodaus.

Eikö siirrettävä ilmastointilaite toimi tehokkaammin kun se ottaa ilman osittain jo jäähdytetystä (sisällä olevasta) verrattuna ulkoa otettuun, paljon kuumempaan ilmaan? Varsinkin jos on käytössä em. koneellinen ilmanvaihto viilennyksen kanssa niin koneiden yhteistyöllä saadaan haluttu lämpötila nopeammin.

Jotenkin loogisesti ajatellen, jos korvausilma otetaan laitteeseen aina ulkoa, kone joutuu tekemään merkittävästi enemmän töitä (+energiankulutus/melu)?
Periaatteessa kyllä, ja ei. Melu ja lämpötilat pienenevät mitä viileämpää ilmaa lauhduttimelle tulee. Invertteriä näissä ei ole mutta alhaisemmassa lämpötilassa on pienempi paine jota vasten kompressori joutuu työskentelemään ja kuluttaa vähemmän tehoa. Mutta kuten olen aikaisemmin laskeskellut, korvausilma sisältää moninkertaisesti enemmän lämpöenergiaa kuin mahdollinen 100-200w enemmän mitä kompressori haukkaa kun lauhdutin on korkeammassa lämpötilassa. Laskuissa ei otettu huomioon ilmankosteuden muutoksen latent heatin vaikutusta joten siihen voi vielä lisätä kolminumeroisen määrän watteja. En tiedä heittää siihen laskutoimitukseen ilmankosteuksia hihasta, joku saisi mitata ulkoilman ja koneen puhaltaman ilman kosteusprosentin ja laittaa luvut tähän kaavaan:
An air flow of 1 m3/s is cooled from 30 to 10oC. The relative humidity of the air is 70% at the start and 100% at the end of the cooling process.

From the Mollier diagram we estimate the water enthalpy in the hot air to be 77 kJ/kg dry air, and the enthalpy in the cold air to be 28 kJ/kg dry air.

Using (3) the total sensible and latent heat removed from the air can be calculated as

ht = (1.202 kg/m3) (1 m3/s) ((77 kJ/kg dry air) - (28 kJ/kg dry air))
= 58.9 (kW)
 
Viimeksi muokattu:
Onko jossain useampi testi/artikkeli tmv jossa on verrattu miten paljon modaaminen parantaa? Välillä tuntuu että osan mielestä laite on käyttökelvoton ilman modausta vaikka valmistaja on kuitenkin laitteen tietyllä tavalla suunnitellut ja toimivaksi todennut ilman loppukäyttäjän modauksia.

On varmasti myös tilanteita joissa modaaminen ei kannata tai siitä ei saa merkittävää hyötyä?

Esimerkiksi jos on koneellinen ilmanvaihto jossa viileän talteenotto, silloin jos asunnosta poistetaan 25C ilmaa ja ulkoa tulisi 32C niin tätä 32C saadaan viilennettyä + mitä viileämpi poistoilma sen tehokkaampi viilennys tuloilmalle.

Lisäksi autoissakin on ns. ilmankierrätystoiminto jolla voidaan tehostaa jäähdytystä, eli ilmaa kierrätetään eikä oteta aina ulkoa.
Eikö siirrettävä ilmastointilaite toimi tehokkaammin kun se ottaa ilman osittain jo jäähdytetystä (sisällä olevasta) verrattuna ulkoa otettuun, paljon kuumempaan ilmaan? Varsinkin jos on käytössä em. koneellinen ilmanvaihto viilennyksen kanssa niin koneiden yhteistyöllä saadaan haluttu lämpötila nopeammin.

Jotenkin loogisesti ajatellen, jos korvausilma otetaan laitteeseen aina ulkoa, kone joutuu tekemään merkittävästi enemmän töitä (+energiankulutus/melu)?

Täällä oli osittain Nediksestä saanut kuvan, että peltorit pitäisi olla päällä tai kuulostaa porakoneelta. Eilen omat testit tehty Nediksen kanssa ja piti ihan kohtuullista ääntä, pystyi keskustelemaan kun tuulettimet oli F1-F2 asennossa ihan hyvin. Ja viilensi huoneen haluttuun lämpötilaan aika nopeasti.
En nyt ole ihan varma, oletko ymmärtänyt tuon pingun toiminnan oikein, siltä varalta aiempi postaukseni:

Kaksiputkimodaus vastaa juurikin sitä auton sisäilman kierrätystä.

Ehkä suurin ongelma yksiputkisuudessa on tuo mahdoton alipaine. Jos pihalle puhalletaan ~ 400m³/h ilmaa, niin jostainhan se pitää tulla tilalle. Ja vaikka kämpässä olisi koneellinen ilmanvaihto jäähdytyksellä, niin sekin on kuitenkin säädetty likimain tasapainoon, jolloin tuo 400m³/h pitää imeä ekstrana sieltä tuloilmalaitteelta (ja sijainneista yms. riippuen pahimmillaan viemäristäkin)

Käytännössä ainoa tilanne jossa kaksiputkimodauksella ei saa merkittävää hyötyä on silloin kun ulkoilman lämpötila on kylmempi kuin asunnon tavoitelämpötila, tällöin kannattaisi napata kaksiputkimodatun pingun imuilmaputki irti. Paitsi jos ulkoilman kostaus on kovin korkea.

Koska pinguissa puhaltimien osuus on vain pieni osa koko laitteen energiankulutuksesta, ei sillä ole juurikaan merkitystä, jos pingu joutuu puhaltelemaan lauhdutinpuolella hieman kovemmalla nopeudella lämpimämmän imuilman takia. Jonkinverran imuilman lämpötila vaikuttaa laitteen hyötysuhteeseen, mutta stetsonista repien sanoisin, että ei kovin merkittävästi.

Edit: Jahas, @pelitys oli vähän nopeampi :) Noh, kertaus on opintojen äiti, vai miten se sanonta meni.
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin sain oman nedikseni käyttöön, laite puhaltaa mukavasti kylmää, eikä ole niin äänekäs kuin pelkäsin. Harmiksi wifiin yhdistäminen ei tunnu toimivan. EIkä reset-nappula tee mitään, kun piippaa - muttei mitään näkyvää :rolleyes:
 
Vihdoin sain oman nedikseni käyttöön, laite puhaltaa mukavasti kylmää, eikä ole niin äänekäs kuin pelkäsin. Harmiksi wifiin yhdistäminen ei tunnu toimivan. EIkä reset-nappula tee mitään, kun piippaa - muttei mitään näkyvää :rolleyes:
MIkä malli?

Mulla ei ole reset-nappia ja WiFi toimii mainiosti.

Pitää ilmeisesti ostaa joku hubi jos haluaa ohjata etänä WiFi-verkon ulkopuolelta.
 
Pitää ilmeisesti ostaa joku hubi jos haluaa ohjata etänä WiFi-verkon ulkopuolelta.
Jos puhutaan Tokmannin 12kBTU Nediksestä, niin ei tuohon mitään hubia tarvita.

En tosin käydä Nediksen brändättyä softaa, vaan vakiota Tuya-sovellusta. En kuitenkaan usko, että virallisessa sovelluksessakaan vaadittaisiin mitään hubia?
 
Kai yrität tehdä temppuja silloin kun laite on ns. lepotilassa? Ei välttämättä toimi siis silloin kun laite viilentää.
Juu, lepotilassa ja päällä ollessaan kokeiltu, irti seinästä myös käytetty. Reset-toiminnolla tulee kyllä piippausääni, mutta ei vaan yhdisty, jos olisi ollut esim valossakin joku vika.

e: ja netti on 2,4G versiona, mutta ei vaan löydä laitetta. Varmaan kun laite itsessään ei osaa muuttua "löydettäväksi"
 


Silloin jos pingviinin korvausilma saadaan otettua talon varjoiselta/viileältä puolelta missä ei ole niin kuumaa ulkoilmaa. Jos talon sisällä on kuumempaa kuin ulkona. Silloin ilman vaihtuminen viilentää nopeammin kuin pelkän kylmän ilman puhaltaminen.


Ilman kierrätys nimensä mukaisesti ei päästä matkustamon sisäilmaa ulos ja ilmastointilaitteen höyrystimelle otetaan ilma pelkästään sisältä. Lauhdutin viilennetään edelleen ulkoilmalla. Sisäkierrolla toimii siis samalla tavalla kuin kaksiputkimodaus.


Periaatteessa kyllä, ja ei. Melu ja lämpötilat pienenevät mitä viileämpää ilmaa lauhduttimelle tulee. Invertteriä näissä ei ole mutta alhaisemmassa lämpötilassa on pienempi paine jota vasten kompressori joutuu työskentelemään ja kuluttaa vähemmän tehoa. Mutta kuten olen aikaisemmin laskeskellut, korvausilma sisältää moninkertaisesti enemmän lämpöenergiaa kuin mahdollinen 100-200w enemmän mitä kompressori haukkaa kun lauhdutin on korkeammassa lämpötilassa. Laskuissa ei otettu huomioon ilmankosteuden muutoksen latent heatin vaikutusta joten siihen voi vielä lisätä kolminumeroisen määrän watteja. En tiedä heittää siihen laskutoimitukseen ilmankosteuksia hihasta, joku saisi mitata ulkoilman ja koneen puhaltaman ilman kosteusprosentin ja laittaa luvut tähän kaavaan:
An air flow of 1 m3/s is cooled from 30 to 10oC. The relative humidity of the air is 70% at the start and 100% at the end of the cooling process.

From the Mollier diagram we estimate the water enthalpy in the hot air to be 77 kJ/kg dry air, and the enthalpy in the cold air to be 28 kJ/kg dry air.

Using (3) the total sensible and latent heat removed from the air can be calculated as
Tuommoinen laskuri löytyi millä voinee varmaan hahmotella kuinka paljon 1-putkinen pingu käyttää jäähdytystehostaan ulkoa repimänsä korvausilman jäähdytykseen.


Toki edelleenkin se poisto/korvausilman määrä on heitettävä enemmän/vähemmän rahina laskuriin.
 
Juu, lepotilassa ja päällä ollessaan kokeiltu, irti seinästä myös käytetty. Reset-toiminnolla tulee kyllä piippausääni, mutta ei vaan yhdisty, jos olisi ollut esim valossakin joku vika.

e: ja netti on 2,4G versiona, mutta ei vaan löydä laitetta. Varmaan kun laite itsessään ei osaa muuttua "löydettäväksi"

Kato youtubesta tai Nediksen sivuilta ohjetta. Itsellä piti resetoida hotspotiksi ja luurilla yhteys Nediksen hotspottiin ja sen jälkeen skulasi ja meni wlaniin. Ja voi ohjata wlanin ulkopuoleltakin eli vaikka töistä tms.
 
Juu, lepotilassa ja päällä ollessaan kokeiltu, irti seinästä myös käytetty. Reset-toiminnolla tulee kyllä piippausääni, mutta ei vaan yhdisty, jos olisi ollut esim valossakin joku vika.

e: ja netti on 2,4G versiona, mutta ei vaan löydä laitetta. Varmaan kun laite itsessään ei osaa muuttua "löydettäväksi"
Mä asensin sovelluksen, tein käyttäjätunnuksen ja salasanan ja yhdistin laitteeseen.

Katkaisin virrat pömpelistä ja laitoin takaisin päälle ennen kuin liityin sovelluksella omaan WiFi verkkoon. Yhdistämisessä meni noin 1 minuutti (prosentit kuluivat).

Sen jälkeen laite löytyi ja piti vaan valita listasta minkä tyyppinen laite on.

Testasin kotipahalla pizzapaistamisen yhteydessä, että pääsen laitteeseen suoraan kiinni 4G-yhteydellä etäältä.

Tämä siis Android puhelimella.
 
Mulla ei toi Tokmannin Nedisin paska jäähdytä ollenkaan, kaikki kokeiltu mutta saman lämpöistä tulee joka rööristä.

Liekkö kylmäaineet karanneet jonnekin matkalle.
 
Mulla ei toi Tokmannin Nedisin paska jäähdytä ollenkaan, kaikki kokeiltu mutta saman lämpöistä tulee joka rööristä.

Liekkö kylmäaineet karanneet jonnekin matkalle.
Oliko näissä jotain sellaista juttua jos on kuljetettu vaakamambossa, että pitäisi olla jonkin aikaa pystyssä ennen käyttöönottoa?
 
Oliko näissä jotain sellaista juttua jos on kuljetettu vaakamambossa, että pitäisi olla jonkin aikaa pystyssä ennen käyttöönottoa?

No tuo tuli jo tiistaina mutta oli mökkireissu välissä eikä ole sen jälkeen kallisteltu niin ei varmaan siitä kiinni.. Laitoin tokmannin asiakaspalveluun viestiä että tarttis saada uus tilalle,
jospa ne viimeistään alkuviikosta vastaisivat.
 
No tuo tuli jo tiistaina mutta oli mökkireissu välissä eikä ole sen jälkeen kallisteltu niin ei varmaan siitä kiinni.. Laitoin tokmannin asiakaspalveluun viestiä että tarttis saada uus tilalle,
jospa ne viimeistään alkuviikosta vastaisivat.
Itse vein Vantaalta tänään viimeisen ja kolme jäi ympäri suomea myymäläsaldoon.

Verkkokaupassa ei yhtään.

Toivottavasti selviää pian, koska ovat ennustaneet uutta käristyskuplia ensi viikolle ja sen loppumisesta ei tietoa.
 
Electrolux p7 well.
finnfoam ikkunassa. korvausilma tulee toisen huoneen ikkunasta.


Lämmitin asunnon korkeaan lämpötilaan testin vuoksi. Tämä siis puhalsi 42c asteista lämmintä ilmaa tovin ajan.

**Asunnon lämpötila: 26,1c**

Kello: 22:00
Laitoin viilennyksen päälle.

Kello: 22:12
Asunnon lämpötila: 23,2c
(ilmastointilaite jäähdytysteholla tuottaen 12,7c asteista ilmaa)

Kello: 22:23
Asunnon lämpötila: 21,8c
(ilmastointilaite jäähdytysteholla tuottaen 10,8c asteista ilmaa)

Kello: 22:35
Asunnon lämpötila: 21,3c
(ilmastointilaite jäähdytysteholla tuottaen 9,5c asteista ilmaa)

Kello: 22:47
Asunnon lämpötila: 20,6c
(ilmastointilaite jäähdytysteholla tuottaen 9,4c asteista ilmaa)

Kello: 23:00
Asunnon lämpötila: 20,6c
(ilmastointilaite jäähdytysteholla tuottaen 9,1c asteista ilmaa)
 
@Rxd
Miltä korkeudelta mittaat tuon lämpötilan?

Itse huomannut et pingviini näyttäessä 17 astetta.
75 cm korkealla pöydällä 20 astetta.
seinällä 160cm korkeudella mittarissa 24 astetta.
 
@Rxd
Miltä korkeudelta mittaat tuon lämpötilan?

Itse huomannut et pingviini näyttäessä 17 astetta.
75 cm korkealla pöydällä 20 astetta.
seinällä 160cm korkeudella mittarissa 24 astetta.
120 cm pöydän päällä 30cm päästä seinästä. 230cm päästä laitteesta.
 
Kato youtubesta tai Nediksen sivuilta ohjetta. Itsellä piti resetoida hotspotiksi ja luurilla yhteys Nediksen hotspottiin ja sen jälkeen skulasi ja meni wlaniin. Ja voi ohjata wlanin ulkopuoleltakin eli vaikka töistä tms.

Juu, kiitoksia ohjeista - ei tunnu auttavan. Laittelin jo Nedikselle viestiä, että onko jotain mahtikomentoa vielä jolla nollaisi koko vehkeen. Ongelmana siis on, että reset-nappi ei sinänsä tee mitään (muuta kuin piippaa), joten en pysty laittamaan konetta tilaan, jossa se yhdistetään puhelimeen (oli kyseessä sit EZ-tila tai AP-mode). Onneksi jäähdytys toimii.
 
Se reset pitää tehdä virtojen pois ottamisen jälkeen heti. Yritä ja kato miten EZ tai AP-mode vilkuttaa eri tavoin... Meni ittelläki varmaan tunti resettejä tehdessä ennen ku skulas.
 
Electrolux p7 well.
finnfoam ikkunassa. korvausilma tulee toisen huoneen ikkunasta.


Lämmitin asunnon korkeaan lämpötilaan testin vuoksi. Tämä siis puhalsi 42c asteista lämmintä ilmaa tovin ajan.

**Asunnon lämpötila: 26,1c**

Kello: 22:00
Laitoin viilennyksen päälle.

Kello: 22:12
Asunnon lämpötila: 23,2c
(ilmastointilaite jäähdytysteholla tuottaen 12,7c asteista ilmaa)

Kello: 22:23
Asunnon lämpötila: 21,8c
(ilmastointilaite jäähdytysteholla tuottaen 10,8c asteista ilmaa)

Kello: 22:35
Asunnon lämpötila: 21,3c
(ilmastointilaite jäähdytysteholla tuottaen 9,5c asteista ilmaa)

Kello: 22:47
Asunnon lämpötila: 20,6c
(ilmastointilaite jäähdytysteholla tuottaen 9,4c asteista ilmaa)

Kello: 23:00
Asunnon lämpötila: 20,6c
(ilmastointilaite jäähdytysteholla tuottaen 9,1c asteista ilmaa)

Jäi yksi viilennyksen nopeuteen ja tehokkuuteen liittyvä parametri kertomatta eli asunnon neliöt.
 
Juu, kiitoksia ohjeista - ei tunnu auttavan. Laittelin jo Nedikselle viestiä, että onko jotain mahtikomentoa vielä jolla nollaisi koko vehkeen. Ongelmana siis on, että reset-nappi ei sinänsä tee mitään (muuta kuin piippaa), joten en pysty laittamaan konetta tilaan, jossa se yhdistetään puhelimeen (oli kyseessä sit EZ-tila tai AP-mode). Onneksi jäähdytys toimii.
Onko kenties jotain vpn:ää päällä?
 
Jäi yksi viilennyksen nopeuteen ja tehokkuuteen liittyvä parametri kertomatta eli asunnon neliöt.

Asunnon koko 40 neliötä joista makuuhuoneen sekä wc:n ovi oli suljettu/raollaan. korvausilman otti makuuhuoneen tai wc:n ikkunan raosta.
 
Minulla kävi eilen silleen hassusti että putsasin ilmalämpöpumpun sisäyksikköä (Mitsu FH35) niin kasatessa onnistuin katkaisemaan sisäyksikön tuulettimen ropellin :rofl: On kyllä vuosien saatossa mennyt aika haperoksi. Uusiahan varmaan kaupasta saa kun käy vaan hakemassa :lol:
 
Itse kun laskin oman pingviinini hyötysuhdetta, niin laskuun liittyi yhtenä vaiheena ulos puhallettavan ilman määrän laskeminen.

Sen saa tehtyä, koska ulos puhallettava teho tiedetään. Se on jäähdytysteho plus sähköteho. Teho on kuitenkin myös ilman energianmuutos lauhduttimessa kertaa massavirta. Poistoilman ja sisäilman lämpötilasta ja kosteudesta saadaan laskettua energianmuutos, joten kun teho jaetaan sillä, saadaan massavirta.

Itselläni se oli 0,091 kg/s, josta tulee n. 400 m3/h.
 
Onko kellään electrolusin p7 well siirrettävää lämmittävää ilmastointilaitetta?

Kun laitoin automaatin päälle ja säädän 23c lämmön. Niin pömpeli kyllä oli aamulla käynnistynyt, mutta heräsin sitten muutaman tunnin pääsä siihen kun oli kuuma. Pömpeli oli lämmittänyt asunnon ja pömpelissä itsessääkin luki lukema 25c vaikka olin kännykästä säätänyt 23c lämpötilaan. ja Heat-mode oli vain käynnissä.
Tuohon varmaan joskus tulee joku firmwarepäivitys

/tänne pitäisi saada tykkäyksen lisäksi myös reagointi nauruun.
 
Onko kellään electrolusin p7 well siirrettävää lämmittävää ilmastointilaitetta?

Kun laitoin automaatin päälle ja säädän 23c lämmön. Niin pömpeli kyllä oli aamulla käynnistynyt, mutta heräsin sitten muutaman tunnin pääsä siihen kun oli kuuma. Pömpeli oli lämmittänyt asunnon ja pömpelissä itsessääkin luki lukema 25c vaikka olin kännykästä säätänyt 23c lämpötilaan. ja Heat-mode oli vain käynnissä.
Tuohon varmaan joskus tulee joku firmwarepäivitys

/tänne pitäisi saada tykkäyksen lisäksi myös reagointi nauruun.
:D
Onkohah tuo olevinaan niin näppärä, että auto-mode vaihtaa jäähdytykseltä lämmitykselle, mutta molemmissa tiloissa on oma tavoitelämpötila-asetuksensa. Selittäisi tuon 25 asteeseen siirtymän.
Mutta yleisesti oli mikä thansa kylmästöintilaite, ei tuota automaattimodea kannata käyttää. Automaattinen puhallusvoimakkuus sen sijaan saattaa jopa toimiakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Jonkinlainen liukuma saisi kyllä olla näiden pingviinien lämpötila-asetuksessa.
Jos laittaa tavoitelämmön vaikka 21 asteeseen niin laite jäähdyttää siihen ja samuttaa kompuran, mutta kerrostalossahan lämpö nousee sitten aika äkkiä takaisin 22 asteeseen jolloin kompura pörähtää taas hetkeksi käymään sammuakseen taas muutaman minuutin pörinän jälkeen .

Näihin kun saisi asetuksen että jäähdyttää vaikka 20 asteeseen jonka jälkeen kompura sammuu, ja lähtee uudelleen käymään jos lämpö ylittää vaikkapa 23 astetta ja jäähdyttää taas tuohon 20 asteeseen saakka.
Jäisi pidemmät "lepoajat" kompuralle eikä tulisi tuollaista pätkäkäyntiä mikä nyt ei näin maalaistollon järjellä tunnu kovin terveeltä sähkövimpaimelle. Eikä myöskään herättelisi yöllä käynnistyksellä/sammumisella vähän väliä.
 
Alempi reikä on tarkoitettu laitteen tyhjentämiseen vedestä kun se sisäinen vesisäiliö tulee täyteen ja ylempi reikä taas jatkuvaan tyhjemmykseen. Helpoiten tyhjennys tuosta alemmasta reiästä käy kun raahaa laitteen kylppäriin ja antaa veden valua suihkun viemäriin.
Ei sinne alempaan tule mitään jos ylempi on jo sankoon laitettu.
 
Itse kun laskin oman pingviinini hyötysuhdetta, niin laskuun liittyi yhtenä vaiheena ulos puhallettavan ilman määrän laskeminen.

Sen saa tehtyä, koska ulos puhallettava teho tiedetään. Se on jäähdytysteho plus sähköteho. Teho on kuitenkin myös ilman energianmuutos lauhduttimessa kertaa massavirta. Poistoilman ja sisäilman lämpötilasta ja kosteudesta saadaan laskettua energianmuutos, joten kun teho jaetaan sillä, saadaan massavirta.

Itselläni se oli 0,091 kg/s, josta tulee n. 400 m3/h.
Paljonko pingusi höyrystinpuhaltimen max. teho on?
 
Jonkinlainen liukuma saisi kyllä olla näiden pingviinien lämpötila-asetuksessa.
Jos laittaa tavoitelämmön vaikka 21 asteeseen niin laite jäähdyttää siihen ja samuttaa kompuran, mutta kerrostalossahan lämpö nousee sitten aika äkkiä takaisin 22 asteeseen jolloin kompura pörähtää taas hetkeksi käymään sammuakseen taas muutaman minuutin pörinän jälkeen .

Näihin kun saisi asetuksen että jäähdyttää vaikka 20 asteeseen jonka jälkeen kompura sammuu, ja lähtee uudelleen käymään jos lämpö ylittää vaikkapa 23 astetta ja jäähdyttää taas tuohon 20 asteeseen saakka.
Jäisi pidemmät "lepoajat" kompuralle eikä tulisi tuollaista pätkäkäyntiä mikä nyt ei näin maalaistollon järjellä tunnu kovin terveeltä sähkövimpaimelle. Eikä myöskään herättelisi yöllä käynnistyksellä/sammumisella vähän väliä.
Tämä kyllä onnistuu kotiautomaation avulla, esim. oma Tokmannin Nedis on yhdistetty Home Assistanttiin ja nuo kaikki ovat mahdollisia toteuttaa.

Vaihtoehtoja on monta haastavuudeltaan ja tarkkuudeltaan, voi käyttää esim. Nediksen oman sensorin lämpötilaa säätämiseen, erillistä lämpötilasensoria säätämiseen, älypistorasiaa/mittaria tunnistamaan että onko kompura päällä tai sitten vaikka tärinäsensoria tunnistamaan että onko kompura päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kyllä onnistuu kotiautomaation avulla, esim. oma Tokmannin Nedis on yhdistetty Home Assistanttiin ja nuo kaikki ovat mahdollisia toteuttaa.

Tämä pätkähti itselläkin mieleen vähän aikaa oman viestini kirjoituksen jälkeen.
Itsellä Deltaco R290 ja liitettynä wifiin + kännykkäsovellukseen.
Pitääkin kokeilla tuota kännysoftan automaatiota kun palaa takaisin kaupungin kuumuuteen. Ollut kyllä älyttömän kätevää käskyttää etänä kämppä viilenemään vaikka vähän ennen töistä lähtöä niin pääsee suoraan valmiiksi viilennettyyn asuntoon.
Tuo Deltaco näkyy käyttävän Tuya Smart softaa omalla brändäyksellä. Lieneekö Tuyan oma perussofta monipuolisempi.
 
Tämä kyllä onnistuu kotiautomaation avulla, esim. oma Tokmannin Nedis on yhdistetty Home Assistanttiin ja nuo kaikki ovat mahdollisia toteuttaa.

Vaihtoehtoja on monta haastavuudeltaan ja tarkkuudeltaan, voi käyttää esim. Nediksen oman sensorin lämpötilaa säätämiseen, erillistä lämpötilasensoria säätämiseen, älypistorasiaa/mittaria tunnistamaan että onko kompura päällä tai sitten vaikka tärinäsensoria tunnistamaan että onko kompura päällä.

Ei Nediksellä tarvi tosiaan edes mitään ulkopuolista anturia tms., softaan vaan "ohjelma" vaikkapa käynnistä laite kun 23 C ja sammuta kun 20 C. Eli "automaation luominen" oikee yläreuna plussasta ja suorita kun laitteen Pingviini tila muuttuu ja valitsee huonelämpötilan (mitä pingu mittaa)... käynnistys ja sammutus sen perusteella. Sieltähän voi pistää vaikka ehdot puhallinnopeuksillekin ja voi vaikka säätietojen perusteella käynnistellä tai kellon mukaan tms.
 
Ei Nediksellä tarvi tosiaan edes mitään ulkopuolista anturia tms., softaan vaan "ohjelma" vaikkapa käynnistä laite kun 23 C ja sammuta kun 20 C. Eli "automaation luominen" oikee yläreuna plussasta ja suorita kun laitteen Pingviini tila muuttuu ja valitsee huonelämpötilan (mitä pingu mittaa)... käynnistys ja sammutus sen perusteella. Sieltähän voi pistää vaikka ehdot puhallinnopeuksillekin ja voi vaikka säätietojen perusteella käynnistellä tai kellon mukaan tms.
Mites nämä pingut käyttäytyy, kun tavoitelämpötila on saavutettu? Jääkö esim. ulospuhallus päälle tms?
Nimittäin omassa Argossa ainut äly mitä tarvii laitteessa on sen oma termostaatti.
Laitan kaukosäätimestä lämpötilaksi 23 tai 24 astetta ja kone saa olla koko päivän päällä ja töistä tullessa on aina sopivaa. Nyt kun viileät yöt, niin parvekkeen oven ollessa auki, ei kompressori käynnisty ollenkaan ja aamulla ovi kiinni ennen töihin lähtöä ja kone saa jäädä huolehtimaan ettei lämpö nouse yli tuon asetetun.
Miksei Nediksellä tms. voi toimia näin?

edit: tosiaan, Gugi mainitsi tuon pätkäkäynnin. Argossakin sama, mutta se ei kuulosta ihan niin väkivaltaiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Nediksellä tarvi tosiaan edes mitään ulkopuolista anturia tms., softaan vaan "ohjelma" vaikkapa käynnistä laite kun 23 C ja sammuta kun 20 C. Eli "automaation luominen" oikee yläreuna plussasta ja suorita kun laitteen Pingviini tila muuttuu ja valitsee huonelämpötilan (mitä pingu mittaa)... käynnistys ja sammutus sen perusteella. Sieltähän voi pistää vaikka ehdot puhallinnopeuksillekin ja voi vaikka säätietojen perusteella käynnistellä tai kellon mukaan tms.
No ei tosiaan tarvitse, mutta eihän tuohon laitteen omaan anturiin voi luottaa ollenkaan :asif:. Mieluummin sitä ulkoisella anturilla säätää sen mukaan, minkä lämpöinen se huone oikeasti on.
 
Ostin 9000BTU Nedis WIFIACMB1WT9 -laitteen. Aloin miettimään kaksiputkimodausta. Tämä imee ilmaa sisään sekä tästä takaritiliköstä, että tuolta oikesta alakulmasta:
DSC_0057.JPG

Mihinköhän kohtaan korvausilmaputki pitäisi virittää? Jompaan kumpaan noista vai molempiin?
 
Ostin 9000BTU Nedis WIFIACMB1WT9 -laitteen. Aloin miettimään kaksiputkimodausta. Tämä imee ilmaa sisään sekä tästä takaritiliköstä, että tuolta oikesta alakulmasta:
DSC_0057.JPG

Mihinköhän kohtaan korvausilmaputki pitäisi virittää? Jompaan kumpaan noista vai molempiin?
Näyttäisi layoutiltaan ihan samalta kuin tuo deltacon pingu mitä täälläkin on rummutettu. Imuputki tulee vain tuohon alempaan. Ylempi vetää ilmaa lauhduttimen läpi ja jäähdyttää näin sen läpi kulkevaa ilmaa. Alempi taas vetää jäähdytinilmaa kompuralle ja poistoputkesta sitten ulos.
 
Ostin 9000BTU Nedis WIFIACMB1WT9 -laitteen. Aloin miettimään kaksiputkimodausta. Tämä imee ilmaa sisään sekä tästä takaritiliköstä, että tuolta oikesta alakulmasta:

Mihinköhän kohtaan korvausilmaputki pitäisi virittää? Jompaan kumpaan noista vai molempiin?
Näyttäisi layoutiltaan ihan samalta kuin tuo deltacon pingu mitä täälläkin on rummutettu. Imuputki tulee vain tuohon alempaan. Ylempi vetää ilmaa lauhduttimen läpi ja jäähdyttää näin sen läpi kulkevaa ilmaa. Alempi taas vetää jäähdytinilmaa kompuralle ja poistoputkesta sitten ulos.
Imuilmaputki alas. Siellä on lauhdutin. Ylhäällä on höyrystin joka jäähdyttää sisäilman.
 
Oma Wilfa Cool 12 pitää melkoista veden lorina ääntä, kuulostaa kuin astianpesukone olisi päällä.
Kondenssivettä ei ole johdettu ulos laitteesta, se haihtuu ulosmenevään ilmaan. Kondenssiveden tyhjennys poistaa äänen noin 15 minuutiksi (alempi poisto) ja jatkuvalla kondenssiveden poistolla (ylempi poisto) ääntä ei synny.

Onko muilla vastaavaa ääntä vai onko laitteessani jokin vesiastia huonosti kiinni/väärässä kulmassa tjt.?

(Ääninäyte, Imgur) Lorina on selkeämpi oikeasti mitä videolla.
 
Joo vesi lotisee enemmän tai vähemmän, kuivauksella enemmän.
 
Omasta kaukosäätimen näyttö ei toiminut, lähetin heille sähköpostia pe 16.7., he vastasivat siihen samana päivänä ja pyysivät osoitetta. Maanantaina 19.7. kuittasivat, että kaukosäädin lähtee liikenteeseen silloin tai tiistaina. Tänään tuli kirje postilaatikosta, missä oli uusi kaukosäädin.
Nyt muutamaa päivää myöhemmin tipahti toinen kaukosäädin postilaatikosta :confused:. Noh, jos joku tarvitsee sitä saa noutaa Helsingistä tai maksaa postikulut niin saa postitse.

Kyseessä siis Tokmannin Nedis, jos ei jaksa lukea aiempaa viestiä.
 
No ei tosiaan tarvitse, mutta eihän tuohon laitteen omaan anturiin voi luottaa ollenkaan :asif:. Mieluummin sitä ulkoisella anturilla säätää sen mukaan, minkä lämpöinen se huone oikeasti on.

Mulla työhuoneessa 2 muuta anturia, joista häkävarottimen anturi näyttää samaa ku Nedis ja toinen sitten 0,7 astetta vähemmän. Autotalliin ku laitetta siirrelly, niin Trotecin mittari näyttää 0,8 (seinänurkassa) astetta enempi. Eli on toi varmaan suht luotettava Nediksen kohdan lämpötilan mittuuseen...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 450
Viestejä
4 507 936
Jäsenet
74 400
Uusin jäsen
germit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom