Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Itsekkin testasin niin ihan normisti tori toimii, chrome käytössä itsellä.
 
Aukeaa välilehteen Chromella ja Firefoksilla. (mäkilä) Saisivat pitää tuon ominaisuuden, vaikka on kyllä nopea aukeamaan samaan ikunaankin. Haluan vain tosin availla tuotteet välilehtiin, että voi vertailla tuotteita kätevästi.
 
Näin vanhana (36 vuotiaana) netinkäyttäjänä tuntuu että 100 % uudistuksista on vain huonompaan suuntaan. Esimerkiksi osuuspankin uudet nettisivut verrattuna vanhaan. Oman kotikaupungin nettisivut piti uudistaa niin tietenkin huonompaan. En ole löytänyt mitään parempaa verrattuna vanhaan. Käytän sitten puhelinta tai kannettavaa niin vaikeammin löydän samat tiedot. Vanhassa oli pientä tekstiä ja paljon linkkejä mutta tieto löytyi helposti ja nopeasti. Uusissa sivuissa on vain isot kuvat ja muutama linkki ja nekään ei toimi hyvin.

Vanha Etusivu - Raision kaupunki
ja uusi www.raisio.fi
 
Näin vanhana (36 vuotiaana) netinkäyttäjänä tuntuu että 100 % uudistuksista on vain huonompaan suuntaan. Esimerkiksi osuuspankin uudet nettisivut verrattuna vanhaan. Oman kotikaupungin nettisivut piti uudistaa niin tietenkin huonompaan. En ole löytänyt mitään parempaa verrattuna vanhaan. Käytän sitten puhelinta tai kannettavaa niin vaikeammin löydän samat tiedot. Vanhassa oli pientä tekstiä ja paljon linkkejä mutta tieto löytyi helposti ja nopeasti. Uusissa sivuissa on vain isot kuvat ja muutama linkki ja nekään ei toimi hyvin.

Vanha Etusivu - Raision kaupunki
ja uusi www.raisio.fi


Johtunee siitä, että mennään mobiili edellä. Ihan perus 4g netillä surffailen (ping aina alle 30ms speedtestissä) ja tuntuu että tietokoneella selatessa monet sivustot tahmaa.

Demi on hyvin toteutettu sivusto, itse teksti on keskellä kapeassa palkissa, ottaa viidesosan sivusta ja mainoksia ympärillä sitten satapäin. :D
 
Johtunee siitä, että mennään mobiili edellä. Ihan perus 4g netillä surffailen (ping aina alle 30ms speedtestissä) ja tuntuu että tietokoneella selatessa monet sivustot tahmaa.

Demi on hyvin toteutettu sivusto, itse teksti on keskellä kapeassa palkissa, ottaa viidesosan sivusta ja mainoksia ympärillä sitten satapäin. :D
OP:n sivut ei varmaan ole ihan PWA (Progressive Web App), mutta siihen suuntaan ollaaan menossa.
Progressive web applications (PWAs) are web applications that load like regular web pages or websites but can offer the user functionality such as working offline, push notifications, and device hardware access traditionally available only to native applications. PWAs combine the flexibility of the web with the experience of a native application.
Progressive Web Apps  |  Web  |  Google Developers
Progressive web applications - Wikipedia
 
OP:n sivuihin on sittemmin tottunut ihan OK, mutta kyllä tuolle performanssille voisi vieläkin tehdä paljon. Luultavasti sivu-uudistuksen oikeana syynä on vanhojen sivujen laajennettavuuden ja ylläpidon haastavuus, uudella stäkillä on nopeampi kehittää / iteroida. Ihmetyttää kyllä, että sivuista tulee ensimmäisenä mieleen, että kyseessä on joku hieman turhan läski single-page app, mutta network-tabia kurkkimalla näyttää, että melkein joka klikkauksella servulta ladataan uusi valtava kasa HTML:ää, JS:ää ja CSS:ää ja koko sivu päivittyy. Eli kyseessä ei ole SPA, client-side JS-koodia on silti paljon.

Hyvistä responsiivisista sivuista puheenollen, TechBBS:ää on mielestäni kiva selata sekä luurilla että työpöydällä. Toki iso osa kunniasta menee varmasti XenForolle.
 
Näin vanhana (36 vuotiaana) netinkäyttäjänä tuntuu että 100 % uudistuksista on vain huonompaan suuntaan. Esimerkiksi osuuspankin uudet nettisivut verrattuna vanhaan. Oman kotikaupungin nettisivut piti uudistaa niin tietenkin huonompaan. En ole löytänyt mitään parempaa verrattuna vanhaan. Käytän sitten puhelinta tai kannettavaa niin vaikeammin löydän samat tiedot. Vanhassa oli pientä tekstiä ja paljon linkkejä mutta tieto löytyi helposti ja nopeasti. Uusissa sivuissa on vain isot kuvat ja muutama linkki ja nekään ei toimi hyvin.

Vanha Etusivu - Raision kaupunki
ja uusi www.raisio.fi

Uusilla sivuilla, en ymmärrä kenen idea laittaa noi turhat kuvat viemään kaiken tilan (varsinkin mobiilikäytöllä). Selaat vain jotain vitun turhia kuvia.
 
Uusilla sivuilla, en ymmärrä kenen idea laittaa noi turhat kuvat viemään kaiken tilan (varsinkin mobiilikäytöllä). Selaat vain jotain vitun turhia kuvia.

Mainostoimistojen nettisivuissa on yleensä helvetin isoja kuvia. Raision sivujen takana on turkulainen KMG :)
 
Näyttävät kuvat ja mageet animaatiot ovat paikallaan, jos haen seuraavaa matkakohdetta. Mutta jos haen vaikka Farnellilta komponenttia, niin hakuvalikon pitää olla insinöörimäisen timanttinen ja kuivakka. Tässä toistuu taas tämä sama asia, että hyvä sovelluskehittäjä ja koodari ymmärtää myös ympäröivää maailmaa. Jorma Uotista lainatakseni:

"– Mutta pelkkä halu tehdä sitä omaa juttuaan ei riitä, että tulee taiteilijaksi. Pitää sivistää itseään, hengittää ja aistia ympäröivää maailmaa, katsoa kuvataidetta ja ehkä lukea filosofiaakin. Kun muutin Pariisiin, olin vain tanssija. Viiden vuoden aikana siellä tapahtui muutos, ja kasvoin taiteilijaksi, hän sanoo."
 
Yksi mikä vituttaa, että monilta sivuilta yhteystiedot puuttuu tai ne on piilotettu monen mutkan taakse. Nyt halusin ryobille panna palautetta paskasta laitteesta, niin eipä Ryobi Tools FI | Sähkötyökalut, ONE+, Puutarha sivuilta moista kohtaa löytynyt etsimälläkään. Googlella löytyi samalla sivulle linkki, jossa palautetta pääsi antamaan. Tiedä sitten meneekö nuo palautteet mihinkään.

Ota yhteyttä
 
Ai saatana mitä on menny tapahtumaan. Clas Ohlson on uusinu niitten sivuston ja nyt siellä on 50 % sivujen sivutilavuudesta tyhjää tilaa.


Clas Ohlson



Siinäki loistava esimerkki ku toimiva sivusto pilataan ulkonäkösyistä

Mä kuvittelin että tämä oli vuosia sitten muotia ja tästä päästiin eroon jo ajat sitten :confused:
 
Nii, eli tässä mentiin taas tähän mitä arvelinkin: koko sivusto vaihdettiin täysin mobiilialustalle sopivaksi. Ja puucee-käyttäjät ignorataan.

Eli millä tavalla on ignoorattu? Avasin satunnaisen tuotteen, näen ensisilmäyksellä hinnan, saatavuuden ja kuvan. Ja voin valita myymälän. Lisätietojen takia pitää hiukan skrollata - ihan saman verrain kuin vaikka Verkkokauppa.com:ssa.

Vähän rikki tuo on siinä mielessä, että jos ikkunan kaventaa työpöydällä, se menee rikki tuotesivulla. Mutta, miksipä niin tekisin. Mobiililla vaikuttaa ihan hyvältä. Saattaa olla, että suurin osa käyttäjistä on mobiilikäyttäjiä, joten sinänsä ymmärrettävää että sen puolen on toimittava.

Miten vanha sivu erosi?
 
Nii, eli tässä mentiin taas tähän mitä arvelinkin: koko sivusto vaihdettiin täysin mobiilialustalle sopivaksi. Ja puucee-käyttäjät ignorataan.
Tsekkasin myös PC:llä nyt (24" FullHD) ja onhan tuo aika huono isolta näytöltä.

Mutta tuo on juuri täydellinen leiska tabletilla (niin portrait- kuin landscape-moodeissa). 100% leveydestä käytössä ja näyttää mielestäni oikeasti aika hyvältä. Veikkaan, että suurin osa käyttäjistä on mobiilikäyttäjiä...
 
Nyt on sitten IS:kin pilattu:
Ilta-Sanomat - IS - Suomen suurin uutismedia
(tai beta vielä, mutta tokihan ne jollain siirtymäajalla poistaa vanhan käytöstä).

Ruudusta sellaiset kivat 80% tyhjää valkoista. Hyi saatana :tdown:

Leiska on öbaut samanleivyinen kuin vanhalla sivustolla. Lisää tilaa on lähinnä juttujen välillä pienen lisämarginin muodossa, toisaalta otsikot ovat selvästi pienemmällä fontilla ja vievät VÄHEMMÄN tilaa kuin aiemmat. Juttujen välillä on pieni väli, joka on ihan toimiva verrattuna vanhaan. Oikeaan palstaan tulee varmaan lisää kamaa kun sivusto on pystyssä. Musta toi on ihan toimiva ja aika pieni uudistus. Informaatiotiheys pysyy aika lailla samana.

Isoin muutos on tapahtunut taustalla ja suorituskyky on parempi.

Kannattaa myös muistaa, että mobiilin ehdolla mennään. 80% lukijoista selaa kännykällä. Työpöytäkäyttö on aika marginaalia.

(Katson tätä ilman mainoksia)
 
Nyt on sitten IS:kin pilattu:
Ilta-Sanomat - IS - Suomen suurin uutismedia
(tai beta vielä, mutta tokihan ne jollain siirtymäajalla poistaa vanhan käytöstä).

Ruudusta sellaiset kivat 80% tyhjää valkoista. Hyi saatana :tdown:

Eiköhän tuossa ole aika tarkasti kartoitettu etukäteen, millä laitteilla tuulipukukansa "laatu-uutisia" lukee ja mikä on suuntaus tulevaisuudessa. Taitaa uutiset ja journalismi olla niin nopeaa ja kertakäyttöistä nykyään, että desktop:iin ei kannata liikaa panostaa. Selvästi nopeaammathan nuo ovat ainakin entiseen verrattuna. Vrt. nopeasti avaa random-uutisen mikä ei ole viewportissa ja ilmeisesti myös kakussakaan.

Edit. Rendaus on muuten todella nopeaa ainakin noissa etusivun tjsp. uutisissa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin esim. omalla ruudulla työkoneella ja Chromella tuosta TOP10- uutisista vanhalla näkyy 9 otsikkoa kerrallaan ja uudella leiskalla 4. Eli onhan siinä aika hulppea ero, ja minun silmiin näyttää typerältä.
Suorituskykyä en pahemmin vertaillut, kiva jos on nopeampi.
 
HBO:n sivut ja android appi. Ei paljo paskempaa systeemiä vois tehdä. Suosikiksi ei voi lisätä SARJAA vain yksittäisiä jaksoja. Ranteet auki.
Tässä syy miksi en käytä HBO:ta. Ja sama paska tuntuu leviävän muualle vastaaviin palveluihin. Viimeksi irtisanoessani HBO:n kysyivät syitä ja sanoin että täysin käyttökelvoton käyttöliittymä. Katsotaan sitten taas kun tulee jotain kiinnostavaa tarjolle. Kun ei sieltä löydä mitään uutta, täytyy tietää valmiiksi mitä etsii.
 
Tässä syy miksi en käytä HBO:ta. Ja sama paska tuntuu leviävän muualle vastaaviin palveluihin. Viimeksi irtisanoessani HBO:n kysyivät syitä ja sanoin että täysin käyttökelvoton käyttöliittymä. Katsotaan sitten taas kun tulee jotain kiinnostavaa tarjolle. Kun ei sieltä löydä mitään uutta, täytyy tietää valmiiksi mitä etsii.
On kyllä ihan uskomatonta, että noita ei kiinnosta paskaakaan käyttäjien antama palaute. Noista samoista jutuista olen minäkin valittanut useampaan kertaan vuosien varrella, mutta mitään ei ole tapahtunut.
 
IS:n uudella mobiilisivulla tuntuu olevan paljon uutiselta näyttäviä mainoksia. Toivottavasti mainostenestäjät päivitetään piilottamaan nämä roskat mahdollisimman pian.
 
IS:n uudella mobiilisivulla tuntuu olevan paljon uutiselta näyttäviä mainoksia. Toivottavasti mainostenestäjät päivitetään piilottamaan nämä roskat mahdollisimman pian.

Ennemminkin viranomaisten pitäisi olla hereillä ja antaa sakkoja.
Tuo on kyllä raivostuttavaa, kun mainostajat yrittävät koko ajan hämärryttää tuota, että onko kyseessä vaikkapa jonkun satunnaisen asiakkaan spontaani kehu, onko kyseessä vaikkapa puolueeton arvostelu, onko kyseessä uutisjuttu vai ovatko ne kaikki maksettuja mainoksia.
 
Eihän tuollaisen staattisen sisällön saitti nyt mitään uutta ole, tai yllätys jos se on nopea. Koita nyt vaikka sitten tehdä se verkkokauppa, uutis-saitti, forum tai somesaitti staattisena.
 
Leiska on öbaut samanleivyinen kuin vanhalla sivustolla. Lisää tilaa on lähinnä juttujen välillä pienen lisämarginin muodossa, toisaalta otsikot ovat selvästi pienemmällä fontilla ja vievät VÄHEMMÄN tilaa kuin aiemmat. Juttujen välillä on pieni väli, joka on ihan toimiva verrattuna vanhaan. Oikeaan palstaan tulee varmaan lisää kamaa kun sivusto on pystyssä. Musta toi on ihan toimiva ja aika pieni uudistus. Informaatiotiheys pysyy aika lailla samana.

Isoin muutos on tapahtunut taustalla ja suorituskyky on parempi.

Kannattaa myös muistaa, että mobiilin ehdolla mennään. 80% lukijoista selaa kännykällä. Työpöytäkäyttö on aika marginaalia.

(Katson tätä ilman mainoksia)
Mobile-first/responsiivisuus ei tarkoita, että unohdetaan muut resoluutiot ja niiden käyttöliittymät kokonaan, mutta jostain syystä näin se tuntuu ikävän usein nykyään menevän. Noita ruudun keskelle sijoitettuja kapeita raitoja on melkoisen rasittava lukea isolta näytöltä. Enkä nyt siis yritä sanoa, että juuri IS:n kohdalla uusi leiska olisi vanhaa huonompi.
 
Carunan energiaseuranta.
Voi hyvä helvetti sentään. Ennen oli:
-Klik, kirjaudu sisään
-Klik, energian seuranta
-Katso energiankulutustasi

Nyt:
-Klikkaa Caruna+
-Klik, valitse käyttäjäprofiili
-Klik, kirjaudu
-Viesti että Caruna on nyt Caruna+
-Kirjaudu taas Caruna+:aan. Heittää etusivulle josta taas pyydetään kirjautumaan plussaan
-Tätä limboilua jonkinaikaa kunnes aukeaa Caruna+
-Klik, energiaseurantaan
-Avautuu Caruna Energiaseuranta -seuraa ja vertaa sähkönkulutustasi
-Klik, seurantaan
Ja kas, näin olemme energiaseurannassa. Helppoa ja nopeaa. Voi vittu soikoon.
 
Onko nämä tämmöiset interaktiiviset sivut vai miksi näitä pitäisi sanoa? jonkun mielestä parannus perinteiseen sivuun? Nuo on alkanut yleistyä yhä enemmän ja hermo menee noita rullatessa. Kuvatkin latautuu todella ärsyttävästi.

Japanissa ei pian ole työntekijöitä, mutta ulkomaalaiset kelpaavat usein vain hikipajaan – Populisti väestökadosta: "Tämä alkoi Pohjoismaista"
Joo, tuollaiset sivut menevät saman tien kiinni. Todella ärsyttävä lukea tuollaista scrollattavaa powerpoin-esitystä, jossa ei edes näe missä kohtaa sivua on menossa. Tarpeetonta kikkailua.
 
Ajatus on varmaan että sivua lääppimällä pahimmillaan yksi sana kerrallaan alaspäin voidaan artikkeliin sisällyttää vähän geneeristä ajattelun teeskentelyä. Saa helposti lisäsisältöä kun voi kirjoittaa että
Kävin
tänään
saunassa.
Ai tänään on sattunut jotakin. Mitähän tänään on tapahtunut? Kävi jossain tänään, mihinkähän tämä liittyy? Ai saunassa on käyty. AHAA! Mutta miksiköhän saunassa on tänään käyty, joku merkitys tässä sanakikkailussa nyt on.. (ei ole). Lähinnä yritetään keksiä sanoille lisämerkitystä alleviivaamalla että nyt on jotain spesiaalia yritetty ja pitäis niinku ajatella. Kun ei muuten osata kirjoittaa tekstiä joka pysäyttäisi ajattelemaan.
 
Onko nämä tämmöiset interaktiiviset sivut vai miksi näitä pitäisi sanoa? jonkun mielestä parannus perinteiseen sivuun? Nuo on alkanut yleistyä yhä enemmän ja hermo menee noita rullatessa. Kuvatkin latautuu todella ärsyttävästi.

Japanissa ei pian ole työntekijöitä, mutta ulkomaalaiset kelpaavat usein vain hikipajaan – Populisti väestökadosta: "Tämä alkoi Pohjoismaista"

Sama juttu kuin Hesarin timanttijutut. Rullaat näitä koko ruudun kokoisia teaser-kuvia ja loppuun päästessä vasta odottaa teksti tai maksumuurimuistutus. Jutun pihvin kohdallakin saattaa olla useita rullattavia välikuvia.
 
Jos olisi aikaa ja tarve lukea lukea vain 1 pitkä juttu ja sen saisi tehdä tabletilla rauhassa niin varmaan menettelisi.

Muutoin alkaa alkaa lähinnä ahdistamaan kun ei heti selviä kuinka pitkä koko teksti on ja lukiessakaan ei pystyisi kelaamaan edestakaisin (tarkistaa jotain aiemmin mainittua) kun koko päivän latautuvat kuvat tulee väliin. Tavallaan ymmärrän, että näissä haetaan enemmän jotain paperilehdentapaista kokemusta, mutta käytännössä kuitenkin lähinnä haittaa lukua.

Hesarin timanttijutuissa on yleensä vain pari kuvaa/videoa alussa ja loppu on usein vain tekstiä mahdollisesti vain parilla upotetulla videolla välissä, ilman että niitä on pakko katsoa koko ruudussa edetäkseen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Suomessa enää olemassakaan yhtään pankkia, joka ei olisi tunaroinut verkkopankkiaan täydellisesti sekä tietoturvan että käytettävyyden suhteen? OP on ainakin ainoa joka enää käyttää perinteisiä tunnuslukulistoja joissa on vain yksi oikea vastaus tunnusluvun kyselyyn, kaikki muut pakottavat käyttämään tunnuslukulaitetta jolloin oikeita vaihtoehtoja tunnusluvuiksi ovat kaikki jotka palauttavat tietyn tarkistussumman. Mutta verkkopankki kertoo Googlelle mitä teet sillä. Ja OP on nyt alkanut tuon tunnuslukulistan tilalle vähitellen pakottamaan jotain mobiilisoftaa, jolloin verkkopankin tietoturva on paskakännykän integroidun softan tietoturvan varassa. Ei sillä että itselläni olisi edes varaa koko paskakännykkään.

Itse en koe tunnuslukusovellusta heikennykseksi, päinvastoin. Ehkä johtuu siitä, että käytössäni on aina tuore luuri, mutta silti. Tunnuslukusovellus osin myös parantaa tietoturvaa kun listaa ei voi kopioida, eikä varastamallakaan luuria välttämättä pääse käsiksi tunnuslukuihin. Tunnuslukua ei myöskään voi urkkia olan yli, eikä sovellus oikein auta phishing-hyökkäyksissä.

Mitä meinasit tuolla tarkistussummalla? Miksi tunnuslukulaite/sovellus eroaisi tunnuslukulistasta tässä suhteessa?

Olen ollut vuosikymmeniä (?) tyytyväinen Nordnetin verkkopankkiin sekä mobiilisoftaan. Nordea ei ole juuri verkkopankkia muokannut visuaalisesti. Simppeli mutta ihan toimiva.
 
En kyllä itse näe mitään hyvää tuossa sivusta. Lähes täydellinen esimerkki siitä että valitaan ideologisista syistä yksi asia mihin keskitytään 100%-sti (latausnopeus) samalla paskoen kaikki muu. Miksi se nopeus on niin tärkeää että kaikki pitää uhrata niiden kolmen viimeisenkin millisekunnin aikahyötyyn? Täysin valkoinen teksti mustalla pohjalla. Eli kontrastit päin vittua. Otsikoita eikä edes omia artikkeleita ole mitenkään eristetty toisistaan tai muusta tekstistä paljon ollenkaan. Sanomalehdet tajusivat tämän jo yli 100 vuotta sitten mutta ilmeisesti hidastaa sivua liikaa. Joudut lukemaan kaiken tekstin sivulta jotta löytää haluamansa ilmeisesti koska kaikki keinot viestiä lukijalle muuten kuin luetun tekstin kautta ovat väärin. Puhumattakaan että sivun skaalaus vaihtelee randomina eri alasivuilla.

Ei kai tuo olekaan muuta kuin joku parodia miten huonon sivuston voi saada aikaan kun jättää kaiken pois mikä saattaa vähääkään parantaa käyttömukavuutta jos se maksaa 1ms hitaamman sivulatauksen. Siis tuohan on kaikkinensa aivan karsea paska :D. Tuohon verrattuna joku op:n päivitetty sivusto on satakertaa parempi kun siellä näkee yhdellä silmäyksellä minne menet vaikka se lataisi 10s sitä sivua. Tuossa komentoikkunaorgiassa menee moninkertaisesti aikaa siihen että silmät edes löytää linkit sivuilta. Hyvä sivusto on kompromissi jota on helppo ja nopea käyttää ja se latautuu nopeasti ja jaottelee tiedon selkeästi näkyviin. Nopeasti huonosti säädetylle crt-ruudulle oksennettu kasa msdos komentokehoitetta ei sitä ole. Onneksi sai kuitenkin hiirtä käyttää. Sopisi sivustoon paremmin että jokainen alasivu olisi oma 3-kirjaiminen kirjainsarja kuten joissain vanhemmissa telnet käyttöliittymissä...
 
Se ei ole kokemusasia. Tunnuslukusovellus on merkittävä heikennys tietoturvaan, vielä merkittävämpi kuin erillinen tunnuslukulaite.

Annoin sinulle fiiliksen lisäksi perustelut, miksi tunnuslukulista on merkittävästi tunnuslukusovellusta tietoturvaltaan heikompi. Ja kanssani samaa mieltä on myös EU. Tunnuslukusovellus myös vähensi merkittävästi Nordealla kalasteluyrityksiä:


Vaikea ymmärtää, miksi haluat kopioitavan ja kalastukselle altiin tunnistautumistavan takaisin. (Aika harva onneksi haluaa.)

Tunnuslukulista on lista kertakäyttöisiä salasanoja. Niiden generointi perustuu täysin satunnaisuuteen ja oikeita salasanoja on vain yksi per käyttökerta.

Ja listan satunnaisuus perustuu algoritmiin, joka generoi listat yksilöllisesti joka asiakkaalle. Periaatteessa siis kyseessä on tunnuslukulaite, joka suoltaa ulos 4-numeroisia lukuja, tulostaa ne listalle ja lähettää ne sinulle. Jos tiedät algoritmin ja tilan, niin voit generoida ne itse. Ei eroa tässä suhteessa mitenkään muista tunnistautumistavoista. Paitsi että algoritmin selvittäminen lienee helpompaa, sillä aika ei ole muuttujana salasanoissa, kuten esim. ainakin tunnuslukusovelluksessa voi olla.

Tunnuslukulaite/sovellus taas generoi niitä salasanoja jollain algoritmilla, johon on sijoitettu jokaisen asiakkaan kohdalla yksilöllinen muuttuja ja siellä salasanaa tarkistavassa päässä on toinen algoritmi, joka laskee siitä salasanasta jonkun tarkistussumman, jonka perusteella päätetään, onko salasana oikein vai ei - oikeita salasanoja on siis suuri määrä, ja salasanan pituus ja algoritmit tuntien voidaan laskea asiakaskohtaista muuttujaa tuntematta brute forcella lukuja, jotka muita lukuja todennäköisemmin palauttavat oikean tarkistussumman sieltä salasanaa tarkistavasta päästä.

Ensinnäkin, et voi brute forcettaa tuota, sillä verkkopankki throttlaa niitä yrityksiä tehokkaasti ja sulkee yrittäjän kun menee muutaman kerran pieleen. Et voi lokaalisti testata mitään, vaan jokainen yritys pitää tehdä verkon yli.

Toiseksi, millä logiikalla useita eri tunnuslukuja voisi käyttää sisäänkirjautumiseen tietyllä hetkellä tietylle tilille? Miksi näin olisi ja mistä näin päättelet? Jotenkin oletat, että sen 4-numeroisen tunnuslukulistan luvun ja 9-numeroisen tunnuslukulaitteen luvun lähetyksen ja käsittelyn pitäisi oleellisesti erota toisistaan. Miksi ihmeessä? Tarkistussummasta emme tiedä mitään ja tarkistussummanhan ei tarvitse antaa yhtään törmäystä noin lyhyillä tunnusluvuilla.

Kolmanneksi, ja jos pelkäät algoritmin tuntemista, niin sinun pitää pelätä sitä tunnuslukulistojenkin kohdalla. Se ei ole sen enempää turvassa.

Tietoturvaa heikentää vielä sekin, että tunnuslukulaite joutuu jollain tavalla pitämään kirjaa jo generoiduista salasanoista, ettei sama salasana tulisi toista kertaa - sen toteuttaminen voi tuollaisessa halvalla tehdyssä tallennustilaltaan ja laskentakapasiteetiltaan hyvin rajoittuneessa laitteessa olla hankalaa ja saattaa pahimmassa tapauksessa olla tehty jollain inkrementoituvalla muuttujalla, joka määrää sen minkälainen salasana tulee seuraavaksi.

Tuskin. Algoritmi ja 9-numeron avaruus takaa sen, että todennäköisyys paräkkäisille on olematon. Se taas ei haittaa, jos sama luku teoriassa toistuu, kunhan ne luvut eivät ole mikään toistuvaa lukujonoa ja se toistuvuus ei tapahdu säännöllisesti. Missään nimessä niitä ei voi tallentaa ja jättää käyttämättä, sillä se heikentäisi tietoturvaa. Silloin aiemmat salasanat tietämällä voisi päätellä jotain tulevista. Ja mitä enemmän salasanoja käyttää, sitä todennäköisemmäksi jokin tietty käyttämätön salasana tulisi. Syklin lopussa todennäköisyys oli 100% viimeiselle käyttämättömälle. (Toki vaatisi muutaman kirjautumisen sitä ennen...)

4-numeroisilla toistuvat tunnusluvut ovat arkipäivää, sillä mahdollisuuksia on vain se 10000. Tämä toistuvuus sinänsä ei ole mikään ongelma.

Tämä ei enää liity ketjun aiheeseen, joten jatkot vaikka tänne:


Tuolla keskusteltu Nordean eri tunnistautumistavoista.
 
....
Olen ollut vuosikymmeniä (?) tyytyväinen Nordnetin verkkopankkiin sekä mobiilisoftaan. Nordea ei ole juuri verkkopankkia muokannut visuaalisesti. Simppeli mutta ihan toimiva.

Käyttökatkot ovat olleet Nordealla liian yleinen rieasa. Nyt on ainakin hetken ollut parempi tilanne, lukuunottamatta että tämän pörssiromahduksen aikana oli koko päivän (?) katkos sijoitustoiminnoissa (Ei koskenut itseäni, koska käytän eri välittäjää).

Koomista että ASP-tilin historiatietoja ei saa haettua kuin 3 vuoden ajalta, aspa ei tähän osannut sanoa muuta kuin että kannattaa säästää paperiset ilmoitukset tilitapahtumista, noita ei nää. No katsoin sitten itse mobiilipankista ja sieltähän näkee koko historian. Sanoin että voisivat lisätä verkkopankkiinkin, ei luulisi olevan iso homma. Vielä vuodessa ei ole tapahtunut mitään.
 
Kuvakaappaus 2020-04-02 12-25-59.png


SKLL ajatteli laittaa tuommoisen s-postin yllättäen. Lähettäjän osoite täysin tuntematon, eikä mitään muuta sisältöä viestissä tuon lisäksi. Olin jo varma, että joku huijausyritys kyseessä, mutta tulin kuitenkin tuon linkin osoitteen tarkastaneeksi, niin se meni ihan aidolle sivulle. Yli 10v jäsenenä ollut, niin nyt vasta jostain syystä moisen viestin laittoivat.

Edit. Huomasivat näköjään itsekin.

Kuvakaappaus 2020-04-02 12-43-07.png
 
Viimeksi muokattu:
Kalliita ainakin ovat.


Jotkut ovat kalliita, toiset halpoja ja kaikkea siitä väliltä. Softaprojektin laskutus on karkeasti luokkaa 100e/tunti/henkilö (haitaria on). Eli 4 hengen tiimi maksaa 3000e/päivä, 66000/kuukausi (22 työpäivää). Projektin tilaus ei ole helppoa, vaatimusten määrittely on vaikeaa, sekä se, mitä tehdään kun huomataan puutteita matkan varrella. Tuossa oli vielä pitänyt vaihtaa firmaa kesken kaiken, se aiheuttaa aina ja varmasti lisäkuluja kun uusi tiimi joutuu tutustumaan ja paikkaamaan.

Jutussa oli maininta myös projektista, jossa kulut olivat paljon pienemmät kuin budjetoitu summa. Joskus niinkin. Mutta projektien arviointi on vaikeaa. Suunnitteluvaiheessa asiat saattavat tuntua suoraviivaiselta, mutta käytäntö on usein muuta.
 
Hyvä esimerkki paskeesta on Ikean sivut, Mitään et löydä helpolla. Minkä takia ennen toimivat sivut täytyy pilata. Ei ymmärrä ei:facepalm:
 
Voisi listalle lisätä myös Põllumehe Kaubamajan. Todella ärsyttävät sivut, josta on lähes mahdoton hakea mitään ilman kymmenien sivujen selaamista. Tuolla oli paljon paremmin toimiva verkkokauppa, mutta menivät sen joitain vuosia sitten muuttamaan, eikä tuolta ole juuri tullut sen jälkeen mitään tilattua.

 
Joskus ammattilaisten nettisivut eivät ole sysipaskoja.

Näin korona-aikana on tullut tilattua safkaa netin avustuksella ja K-Ruoka (K-Ruoka.fi | Reseptit | Tarjoukset ja edut | Verkkokauppa) toimii todella hyvin niin työpöydällä kuin mobiilissa. S-ryhmän vastaava on käsittämätöntä kuraa tähän verrattuna. Ostoskorin täyttäminen on helppoa, sen muokkaaminen on helppoa (tuotteiden määrän muutos, lisäys, poisto), leiska on ihan selkeä myös mobiilissa jne. Tahmailuihin en ole törmännyt.

Täällä kerrottu Reaktorin ja Futuricen kehittämästä ratkaisusta:

 
Volkswagenin uudet sivut ovat ihan järkyttävät käyttää ainakin työpöytäkoneessa ja perus läppärissä. Kokosivun valikoita ja tiedot ripoteltu pitkiski jonoiksi että saa olla kokoajan rullaamassa. Kuvat näyttävät 1440p näytöllä joko huonoilta tai erittäin huonoilta tarkkuuden suhteen.

 
Volkswagenin uudet sivut ovat ihan järkyttävät käyttää ainakin työpöytäkoneessa ja perus läppärissä. Kokosivun valikoita ja tiedot ripoteltu pitkiski jonoiksi että saa olla kokoajan rullaamassa. Kuvat näyttävät 1440p näytöllä joko huonoilta tai erittäin huonoilta tarkkuuden suhteen.

Kieltämättä.
Ja en tiedä johtuuko omasta selaimesta ja lisäosista, mutta ainakin tämä sivu on täysin ilman kuvia ja appletteja. Ikävä 90-luvun perus-HTML sivuja jotka toimi hyvin ja latautuivat nopeasti. Ja pienellä vaivannäöllä jopa näyttivät hyviltä.
 

Millä helvetin paskeella mtv:n uutissivusto on toteutettu? Kesti operalla varmaan kaksi minuuttia ladata sivut, kun pelkkä latausrinkula pyöri ruudulla. Firefoxilla meni silläkin kymmenen sekuntia.

Kuvakaappaus 2020-05-15 10-52-38.png
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 717
Viestejä
4 796 640
Jäsenet
77 793
Uusin jäsen
NurmiNiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom