Nordea mobiilipankki

WP10n markkinaosuus oli 10kk sitten 0.15%. Kuulostaa kyllä melkoiselta, jos tunnet 'kymmeniä WP10-käyttäjiä'. Ellei sitten joku firma ole pakottanut työntekijöitä ottamaan WP10-luurit. Sitten niitä voisi kertyä lähipiiriin.

Itse ihmettelen että tuo on vielä ollut tuettu käyttis. Melkoista asiakaspalvelua ja todellakin aika kohdentaa resursseja järkevämmin.

Kännyköitä käytetään kuitekin kaemmin kuin 10kk, joten käyttäjiä on vielä paljon.
 
Kerran kuussahan suurinpiirtein on tullut firmispäivitys ja sovelluksiin harva se päivä. Ei kai missään pohjassa luvata vuosikymmeniä.
 
Maksukorttien lisäksi tuohon saa esim. Edenred/Ticket Duo -kortit ja Plussankin saa integroitua.

Edenredin lounaskortin (Mastercard) sain tuohon lisättyä, mutta miten siihen saa K-Plussakortin? Itselläni on Plussa-ominaisuus linkitetty Mastercard credit/debittiin, lisäänkö vain sen kortin sovellukseen? En käytä kyseistä korttia kuitenkaan maksamiseen.
 
Kiinnostaa kanssa jos plussan saa Payhyn, tuo erillinen mobiiliplussa on vähän turhahko, eikä se ainakaan Walletin kanssa toiminut. Itseasiassa kumpikaan ei toiminut kun se oli asennettu
 
Edenredin lounaskortin (Mastercard) sain tuohon lisättyä, mutta miten siihen saa K-Plussakortin? Itselläni on Plussa-ominaisuus linkitetty Mastercard credit/debittiin, lisäänkö vain sen kortin sovellukseen? En käytä kyseistä korttia kuitenkaan maksamiseen.

Lataat vain se Plussa-appin niin se kyselee kaikki tarvittavat tiedot. Jos en nyt aivan väärin muista, jokin aika kun tuon asensin.
 
Liippaa läheltä tämän ketjun keskustelua tunnusluvuista:

EUROOPAN UNIONIN jäsenmaissa ollaan kieltämässä pankkiasioinnissa pelkät painetut tunnuslukulistat. Suomessa ne ovat edelleen hyvin yleisesti käytössä.

EU:n pankkivalvontaviranomaisen ohjeista on luettavissa, että pelkät tunnuslukulistat eivät enää kelpaa syyskuun 14. päivän jälkeen.

Nordealla homma on hyvällä mallilla ja varmaan iso osa asiakkaista käyttää jo tunnuslukusovellusta - poislukien ehkä vanhukset, joilla ei välttämättä ole älykännykkää. Muista pankeista en tiedä, miten ovat tähän siirtyneet tai siirtymässä.
 
Muista pankeista en tiedä, miten ovat tähän siirtyneet tai siirtymässä.
Kieltääkö EU avainlukulistat? Yle kysyi seitsemästä pankista mitä syyskuussa oikein tapahtuu – kukaan ei tiedä sitä varmasti

YLE sanoi:
Näin pankit vastasivat

Täyttääkö avainlukulista uuden maksupalveludirektiivin (PSD2) vaatimukset?

  • Säästöpankki arvioi, että asia on tulkinnanvarainen, mutta lainsäädäntö mahdollistaa listojen käytön jatkossakin.
  • OP:n mukaan avainlukulistoja on täydennettävä tekstiviestivarmistuksella.
  • Aktian mukaan avainlukuja voidaan käyttää matalan riskin tapahtumissa tai tekstiviestivarmistuksella.
  • Nordea, Danske Bank ja S-Pankki arvioivat, että uusi direktiivi ei mahdollista avainlukulistojen käyttöä.
  • Handelsbanken odottaa Finanssivalvonnan linjausta.
Kaikista vastaajista vain Danske Bank kertoo luopuvansa avainlukulistojen käytöstä ensi syksynä.
 
Toimiiko teillä sormenjälkitunnistus Nordea Tunnusluvut -sovelluksessa kun kirjaudutte sisään joidenkin muiden palveluntarjoajien nettipalveluihin (esim. OmaVero)?

Ainakin itselläni kirjautuessani tietokoneella Nordean verkkopankkiin ja käyttäessäni tunnistautumiseen Nordea Tunnusluvut -sovellusta (Huom. sormenjälkitunnistus pitää erikseen aktivoida asetuksista ennenkuin sitä voi ryhtyä käyttämään) Tunnusluvut-sovelluksen ruudulle rävähtää spoilerissa näkyvän kaltainen pyyntö koskettaa sormenjälkitunnistinta jolloin sormenjälkitunnistus toimii ja pääset käyttämään pankkipalveluja ilman ylimääräisiä näpyttelyjä pelkästään tietokoneen päässä käyttäjätunnus naputtamalla. Nordean mobiilipankkia käytettäessähän ei tarvitse edes käyttäjätunnusta naputtaa vaan koko loggautuminen pankkiin toimii sormenjäljellä (mikäli olet hyväksynyt käyttöehdot ja ottanut toiminnon käyttöön).

Nordea Tunnusluvut Sormenjälkitunnistus - Copy.png

Sensijaan jos haluan tunnistautua muihin palveluihin, esim. juuri aiemmin mainitsemaani OmaVero-palveluun niin ruudulle ei tule missään vaiheessa edes vaihtoehtoa tunnistautua sormenjäljellä vaan siihen tulee suoraan pelkkä pin-koodikysely.

Ja alustana Android 9.
 
Toimiiko teillä sormenjälkitunnistus Nordea Tunnusluvut -sovelluksessa kun kirjaudutte sisään joidenkin muiden palveluntarjoajien nettipalveluihin (esim. OmaVero)?
Ei toimi. Käsittääkseni ei ole tarkoituskaan kyllä toimia, kun ainakin aikanaan itse lukemissani ehdoissa luki, että biometristä tunnistautumista ei voi käyttää kolmannen osapuolen palveluihin tunnistautuessa.
 
Nuihin on usein helpompaa tunnistautua mobiilivarmenteella, kun sen ikkuna pomppaa suoraan puhelimen ruudulle etummaiseksi.
 
Nuihin on usein helpompaa tunnistautua mobiilivarmenteella, kun sen ikkuna pomppaa suoraan puhelimen ruudulle etummaiseksi.
No enpä tiiä, mobiilivarmennetta ei taida edelleenkään saada kaikkiin liittymiin eikä se ole juuri nopeampaa kuin sovelluksella hyväksyntä kun pitää syötellä häiriökoodia yms suojausta.
 
Eikös toi mobiilivarmenne ole maksullinen?.Toi että noi koodilappuset poistuu aiheuttaa ihan varmasti "vanhuksille" ongelmia ja osa ei niitä edes haluaisi käyttää.Kännykän mobiilisoftakaan ei ole hääppöisiä eikä osalla porukasta edes ole mitään android/apple puhelimia vaan normipuhelimet(koska ne kestää pidempään kun ei tartte varoa mitään ruutua,puheaika on pidempi ja akunkin voi vaihtaa yms).
 
Telialla on ainoa ilmainen mobiilivarmenne.
 
Eikös toi mobiilivarmenne ole maksullinen?.Toi että noi koodilappuset poistuu aiheuttaa ihan varmasti "vanhuksille" ongelmia ja osa ei niitä edes haluaisi käyttää.Kännykän mobiilisoftakaan ei ole hääppöisiä eikä osalla porukasta edes ole mitään android/apple puhelimia vaan normipuhelimet(koska ne kestää pidempään kun ei tartte varoa mitään ruutua,puheaika on pidempi ja akunkin voi vaihtaa yms).
Softien rinnale tulee sitten erilliset tunnuslukulaitteet
 
Ei toimi. Käsittääkseni ei ole tarkoituskaan kyllä toimia, kun ainakin aikanaan itse lukemissani ehdoissa luki, että biometristä tunnistautumista ei voi käyttää kolmannen osapuolen palveluihin tunnistautuessa.
Itsehän en vaivautunut perehtymään palvelun käyttöehtoihin, painelin vain ruudulla next, next, jees, jees... :vihellys: :lol:
 
Softien rinnale tulee sitten erilliset tunnuslukulaitteet
Ainakin Nordean tunnuslukulaitteen käyttö on etenkin tunnuslukusovellukseen ja myöskin tunnuslukukorttiin verrattuna melko piinallista puuhaa. Käyttäjän pitää kamppailla kiusallisen pitkien numerosarjojen kanssa, ja lisäksi laitteen "kuplamuovinen" näppäimistö on varsin tunnoton. Välillä näppäin rekisteröi painalluksen tuplana, välillä ei ensimmäisellä painalluksella tapahdu mitään.
 
Ainakin Nordean tunnuslukulaitteen käyttö on etenkin tunnuslukusovellukseen ja myöskin tunnuslukukorttiin verrattuna melko piinallista puuhaa. Käyttäjän pitää kamppailla kiusallisen pitkien numerosarjojen kanssa, ja lisäksi laitteen "kuplamuovinen" näppäimistö on varsin tunnoton. Välillä näppäin rekisteröi painalluksen tuplana, välillä ei ensimmäisellä painalluksella tapahdu mitään.

Tuossa olikin riittävästi syytä jättää Nordea. Ainakaan Osuuspankki ei vaadi braindead-kännykkää tulevaisuudessakaan. Riittää kun on tunnuslukutaulukko ja kännykkä pystyy ottamaan tekstiviestejä vastaan.
 
Tuossa olikin riittävästi syytä jättää Nordea. Ainakaan Osuuspankki ei vaadi braindead-kännykkää tulevaisuudessakaan. Riittää kun on tunnuslukutaulukko ja kännykkä pystyy ottamaan tekstiviestejä vastaan.
En kyllä usko, että tuohon tunnuslukutaulukkoon pystyy minkään pankin asiakkaat tulevaisuudessa jäämään. Eri asia on tietysti, miten se korvataan. Ainakin OP:n sivulla sanotaan, että mobiiliavain korvaa vaiheittain avainlukulistat ja on jatkossa välttämätön.
 
Toi Nordean näkövammaisille tarkoitettu tunnuslukulaite on kyllä paljon parempi mitä perusmalli, kai siitä on sitten koon takia karsittu esim toimivista näppäimistä ja näytöstä, mistä näkisi jotain.
 
En kyllä usko, että tuohon tunnuslukutaulukkoon pystyy minkään pankin asiakkaat tulevaisuudessa jäämään. Eri asia on tietysti, miten se korvataan. Ainakin OP:n sivulla sanotaan, että mobiiliavain korvaa vaiheittain avainlukulistat ja on jatkossa välttämätön.

OP:n mukaan voi: Pelkkä avainlukulista ei pian enää riitä – Mobiiliavain kannattaa aktivoida viimeistään nyt

Jos Mobiiliavainta ei voi tai halua ottaa käyttöön, onnistuu asiointi op.fi:ssä ja maksaminen verkkokaupoissa tekstiviestivahvistusten avulla. Kirjautumisen ja maksamisen yhteydessä pelkkää avainlukulistaa käyttäville asiakkaille lähetetään tekstiviestillä avainluvun haasteluku samalla tavalla kuin nykyään maksun lisävahvistuksen yhteydessä. Käytännössä tekstiviestissä kerrotaan mikä avainluku avainlukulistalta tulee syöttää tunnistautumisen näkymään.

Eli tunnuslukutaulukko+tekstiviesti riittää hoitamaan homman. Sata kertaa kätevämpi kuin Nordean tunnuslukuvehje.
 
OP:n mukaan voi: Pelkkä avainlukulista ei pian enää riitä – Mobiiliavain kannattaa aktivoida viimeistään nyt

Eli tunnuslukutaulukko+tekstiviesti riittää hoitamaan homman. Sata kertaa kätevämpi kuin Nordean tunnuslukuvehje.
Täällä tosin sanotaan, että tulee olemaan välttämätön ja on myös OP:n sivu, joten ota siitä sitten selvää. Toisaalta luulen, että OP ei voi ketään älypuhelinta pakottaa hankkimaan. Ja tuo Nordean tunnuslukulaite on tosiaan melko onneton myös kyseisen puljun virkailijan mukaan. Sovellus on äärimmäisen kätevä, mutta on siinäkin huonot puolensa.
 
Kauankohan vielä pitää odottaa verkkopalkan saapumista mobiilisovellukseen. Rasittava käydä katsomassa selaimen kautta sitä kun pitäisi nähdä tiliotetta.
 
Nyt kelpaa: aloitusnäkymän voi räätälöidä haluamakseen ja verkkopalkka löytyy vihdoin appsista. Mielestäni toi on jo todella toimiva ja laadukas appsi.
 
Nyt kelpaa: aloitusnäkymän voi räätälöidä haluamakseen ja verkkopalkka löytyy vihdoin appsista. Mielestäni toi on jo todella toimiva ja laadukas appsi.

Pakko sanoa, että on kyllä hyvä päivitys. Mobiilisovelluksen käytettävyys parani kertaheitolla huomattavasti.

Vielä kun normaalissa verkkopankissa saisi kerralla näkyviin enemmän kuin 10 tapahtumaa. Muutenkin sivusto on kuin 90-luvulta, toisaalta se myös toimii tarvittavan hyvin.
 
Oli kyllä hyvä päivitys, vihdoinkin verkkopalkka näkyy appsilla. Onhan tuota jo odotetukin! :tup:
 
^ tämähän se. Alkaa olemaan appi jo sillä tasolla, että paha parantaa.
 
Nythän mobiilipankilla voi tehdä videon tai paremminkin täytyy tehdä video tunnistautumista varten. Pitää muistaa hymyllä. Tunnistautumisen voi tietysti tehdä myös Nordean konttorilla, jos sellaisen sattuu löytämää. En ole aloittanut mobiilipankin käyttöä enkä ala.
 
En ole aloittanut mobiilipankin käyttöä enkä ala.

Kyllä jämpti on näin! Mutta miksi tällainen statement? Et siis halua tunnistautua? Vai et halua tehdä sitä videolla? Vai et tarvitse mobiilipankkia? Vai mikä siis oli pointtisi?

PS. Eipä ole itselleni moista videonottoa tullut ikinä eteen. Ehkä se riitti että olen 10*N vuotta sitten tunnistautunut?

Ai kato, sunhan piti haistattaa Nordealle paskat jo vuosi sitten? Mikset vielä haistattanut?
 
Hyvähän se on jos voi mobiilisti tunnistautua ilman jonottelua, mutta kaipa tuon olis jotenkin varmemmin toteuttaa.
 
Kyllä jämpti on näin! Mutta miksi tällainen statement? Et siis halua tunnistautua? Vai et halua tehdä sitä videolla? Vai et tarvitse mobiilipankkia? Vai mikä siis oli pointtisi?

PS. Eipä ole itselleni moista videonottoa tullut ikinä eteen. Ehkä se riitti että olen 10*N vuotta sitten tunnistautunut?

Ai kato, sunhan piti haistattaa Nordealle paskat jo vuosi sitten? Mikset vielä haistattanut?

Kysymys ei ole tunnistautumisesta, vaan mobiilipankista. Tunnusluvut-sovellus on kyllä käytössä verkkopankin kanssa. Ymmärtääkseni tähän ei ole tulossa muutoksia. En halua käyttää mobiilipankkia monestakin syystä (pieni näyttö, tietoturva...) ja nyt tuli yksi uusi syy lisää.

Miksi vielä käytän Nordeaa? Olen huomannut, että eivät ne muutkaan vaihtoehdot niin houkuttelevia ole.
 
Kokeilin tuota mobiilipankkia puhelimella ja ei siihen tullut mitään kuva juttua vaihtoehdoksi.
 
Jutussahan se tosiaan kerrottiin :)

Vaihtoehtona on kumminkin se, että käy Nordean konttorissa.

"Tämä koskee sekä nykyisiä että uusia asiakkaita. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden päivittää ja todentaa henkilöllisyys mahdollisimman helposti, joten syksystä 2019 alkaen on voinut todentaa henkilöllisyytensä myös mobiilipankissa täysin automaattisella itsepalvelutyökalulla. Vaihtoehtona on myös tunnistautua käymällä Nordean konttorissa. Automaattisen itsepalvelutyökalun käyttöönotto tapahtuu porrastetusti mobiilipankkia käyttäville asiakkaillemme, joiden henkilöllisyyden todentaminen tarvitsee päivitystä.” "


Ilmeisesti ei ole tarvetta päivittää henkilöllisyyden todentamista, eli kaikki on omalta kohdalta kunnossa.
 
Jos ei halua kuvata videota, niin voihan ohjelmalta kieltää oikeudet kameraan, jos se vielä toimii sen jälkeen ja sitä ei tarvitse muuten siinä.

Mahtaako Nordealta muissa tapauksissa tulla kirje, että pitää tulla konttorille tunnistautumaan? Enpä usko.
 
ei liity mobiilipankkiin. mut sattuuko joku tietää, miten pitkä mahtaa olla viive kun yritys refundaa rahat takaisin ku käytetty visaa
 
Nuo sinun "perustelut" ovat maksumuurin takana. Se tunnuslukulista ei ole kenenkään muun kopioitavissa kuin sen omistajan. Samalla tavalla siitä tunnuslukulaitteestakin voi ottaa niitä tunnuslukuja paperille "talteen" käyttämättä niitä heti.

Jatkot täällä.

Hienosti ohitit kaikki perusteluni. Ei ole mitään maksumuurin takana. (Avasin juuri incognitoon).

Oletan, että olit siis samaa mieltä kun et keksinyt vasta-argumentteja. Mutta kumotaas lisää. Tunnuslukulistan voi kopioida kuka tahansa, joka pääsee listaan käsiksi. Ei vain omistaja. Mummon tunnuslukulistan voi kopioida niin siivooja kuin lähisukulainen. Tai kuka tahansa, joka esim. varastaa lompakon, jossa lista on. Tai joku, joka saa kuvattua listan kun sitä pidetään esillä jossain, missä on muita paikalla. Tämä ei sovelluksella onnistu. Tunnuslukulistalla phishing on helppo toteuttaa ja tätä kautta vuodetaan lukuja vääriin käsiin. Ei onnistu sovelluksella.

Laite on jossain määrin huonompi vaihtoehto kuin sovellus, mutta listaa parempi. Ja olet taas väärässä: et voi ottaa laitteesta lukuja talteen ennakkoon (laskunmaksussa), sillä laitteeseen syötetään ensin verkkopalvelusta ns. challenge ja vasta sitten se antaa tunnusluvun. Taas kerran, lista on huonompi. Kirjautumisessa challengea ei ole mukana oletettavasti nopeuden takia. Tämäkin on ihan järkevää: tilin voi tarkistaa nopeasti, mutta ei tyhjentää.
 
Vaikka sitä kuinka haluaisikin uskoa siihen, että heikko kohta on algoritmeissa ja applikaatioissa, niin totuus on kuitenkin toista. Heikoin kohta on penkin ja näppäimistön välissä. Yleisin tapa pankkihuijauksissa on edelleen puhelu tai kalastelusivu/-sähköposti, jossa vanhusta tai muuta vajaatoimintakykyistä huijataan, että nyt on kiire siirtää rahat turvaan ja tarvittais sun tunnuksia.

Juuri tätä huijaustapaa varten näitä uusia tunnistautumismenetelmiä on suunniteltu. Verkkoon kytketyssä applikaatiossa käyttäjä joutuu itse varmentamaan kaikki tapahtumat ja siitä tapahtumasta tulee vieläpä kuvaus siihen applikaatioon livenä. Tunnuslukulaitteessa ja offlinesovelluksessakin se itse tunnistautuminen on pakko tehdä käyttäjän päässä ja siten ainakin tuo laiskempi hyökkäys, eli kalastelusivut/-viestit eivät toimi niin hyvin. Taitava puhelinhuijari voi toki edelleen viedä rahat vaikka sovellus olisikin käytössä, mutta ainakin se on hieman hankalempaa. Lisäksi pankki todennäköisesti tunnistaa, mikäli sovelluksen ip-osoite ja kirjautumisen ip-osoite löytyvät aivan eri puolelta Suomea/maailmaa.
 
Onkos kellään ollut ongelmia Nordean uuden tunnistautumis/verkkomaksusivun ja testiastella olevan verkkopankin kanssa? Yhdellä W10 koneella Firefoxilla ei sivut toimi ja heittää virheen
Secure Connection Failed

An error occurred during a connection to netbank.nordea.fi. Peer attempted old style (potentially vulnerable) handshake.

Error code: SSL_ERROR_UNSAFE_NEGOTIATION

The page you are trying to view cannot be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
Please contact the web site owners to inform them of this problem.

Chromella toimii ja toisella W10 koneella Firefoxilla.
 
Näkyykö nuo Nordean kuukausimaksut tilitapahtumissa vai mistä tietää onko tuo 4€/kk vai 7,50€/kk kuukausimaksu rullaamassa?

Nordea Mobile ainakin on puhelimeen saatu toimintakuntoon mutta onko se tae sille :think:
 
Näkyykö nuo Nordean kuukausimaksut tilitapahtumissa vai mistä tietää onko tuo 4€/kk vai 7,50€/kk kuukausimaksu rullaamassa?

Nordea Mobile ainakin on puhelimeen saatu toimintakuntoon mutta onko se tae sille :think:

Eiköhän kaikki tililtä veloitettavat maksut näy tilitapahtumissa :)
 
Näkyykö nuo Nordean kuukausimaksut tilitapahtumissa vai mistä tietää onko tuo 4€/kk vai 7,50€/kk kuukausimaksu rullaamassa?

Nordea Mobile ainakin on puhelimeen saatu toimintakuntoon mutta onko se tae sille :think:
Kyllähän siellä tilitapahtumissa pitäisi näkyä kaikki tapahtumat. Olisihan se vähän hassua että jotkut "tietyt" tapahtumat jäisivät näkymättä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 698
Viestejä
4 563 020
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom