Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Tässä kanssa pienet js-analyysit kolmella eri sivustolla tehden kahden eri sivun kliksuttelu. Selaimessa ei ole mainosestoja, mutta kaikki kulkee erillisen privoxyn läpi.

Ensimmäinen on oma harrastesivu ilman mitään js:ää, toinen ess.fi, viimeinen op.fi. Onko kellään ideaa mitä halvattua se tekee sivulatauksen yhteydessä ja miksi?


jsflame-pihaus.png
jsflame-ess.png
jsflame-op.png
 
Tuolla yhdellä linkillä onnistuin pääsemään vanhaan OP:n nettipankkiin kun olin tarpeeksi nopea ja pysäytin uudelleenohjauksen. Kyllähän tämä vanha nyt on ihan kaikilla mittareilla nopeampi ja selkeämpi. Ei toki niin "moderni", mutta moderni usein tarkoittaakin hankalasti käytettävää, kun kontrasteja ei ole lainkaan ja kaikki on liian isoa tietokoneelta käytettäessä. Ikävä tulee tuota vanhaa nettipankkia.
 
Silloin, kun laajakaistat olivat uusi juttu ja sivut olivat vielä enimmäkseen optimoitu modeemiyhteyksille, suurin osa sivuista latautui sekunnin kymmenesosissa. Nykyään näköjään 3,5 sekunnin latausaikaa pidetään nopeana. Onko joku 10 sekuntia sitten vielä siedettävä normaali?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Nykyään näköjään 3,5 sekunnin latausaikaa pidetään nopeana. Onko joku 10 sekuntia sitten vielä siedettävä normaali?

Ihmisiä totutetaan taas hitaaseen. 3,5 ei ole nopea mitenkään nykyään. Myydään sitten "nopeampia" liittymiä, vaikka paskeet latautuu hitaammin ja hitaammin
 
viimeaikojen rasittavimpia trendejä, videot pomppii tekstien&linkkien&ylipäätänsä silmien eteen kun scrollaat alemmas ja yrität lukea artikkelia.

liveleak-il.jpg
 
Ihan mielenkiinnosta piti testailla itsekin OP:n nopeuksia. Itselläni latautuu tapahtumavirta-sivu OP:sta ~1,1-1,3 s cachesta ja 1,7-2,1 s forcetettuna ilman cachea. Mielestäni aivan riittävän nopea, enkä ole koskaan kokenut sivua liian hitaaksi. Ehkä olen anteeksiantavaisempi nopeuden suhteen, kun en ole hitautta edes huomannut ennen näitä valituksia. Huomattavasti kuitenkin sulavampi kokemus kuin @Rantakemisti :n videolla, mutta ymmärrän kyllä molempia osapuolia varsinkin, jos tuo on se teidän kokemuksenne.

Vertailun vuoksi esimerkiksi io-techin BBS latautuu hieman hitaammin. io-techin etusivu oletetusti huomattavasti hitaammin. Nordea latautuu kyllä n. puolet nopeammin.
 
Ihan mielenkiinnosta piti testailla itsekin OP:n nopeuksia. Itselläni latautuu tapahtumavirta-sivu OP:sta ~1,1-1,3 s cachesta ja 1,7-2,1 s forcetettuna ilman cachea. Mielestäni aivan riittävän nopea, enkä ole koskaan kokenut sivua liian hitaaksi. Ehkä olen anteeksiantavaisempi nopeuden suhteen, kun en ole hitautta edes huomannut ennen näitä valituksia. Huomattavasti kuitenkin sulavampi kokemus kuin @Rantakemisti :n videolla, mutta ymmärrän kyllä molempia osapuolia varsinkin, jos tuo on se teidän kokemuksenne.

Vertailun vuoksi esimerkiksi io-techin BBS latautuu hieman hitaammin. io-techin etusivu oletetusti huomattavasti hitaammin. Nordea latautuu kyllä n. puolet nopeammin.
Minkälainen netti sinulla on alla? Tuo video kuvattu työnantajan 100 megasella ja tässä saa odotella useampia sekunteja ennen kuin ruudussa näkyy mitään.
 
viimeaikojen rasittavimpia trendejä, videot pomppii tekstien&linkkien&ylipäätänsä silmien eteen kun scrollaat alemmas ja yrität lukea artikkelia.
Mjaa, mielestäni tuo on vain kätevää, kun voi lukea kommentteja ja samalla nähdä videota. Youtube ei tee vakiona, mutta olen laittanut plugarin selaimeen, jotta tekee.
 
Mjaa, mielestäni tuo on vain kätevää, kun voi lukea kommentteja ja samalla nähdä videota. Youtube ei tee vakiona, mutta olen laittanut plugarin selaimeen, jotta tekee.
Kaikki nuo scrollaamiseen kytkeytyvät selainpään skriptit on painajaismaisia. On ärsyttävää, että nuo elementit nettisivuilla seuraa perässä kuin sorsanpoikaset emoa eikä mistään voi ennalta tietää, milläkin nettisivulla noita on käytössä.

Pahinta on se, kun halutaan on taiteellisia ja kokonaisten sivusten toimintalogiikka rakentuu skrollaamiseen kytkeytyvien skriptien varaan. Ei sillä tavalla nettisivuja ole tehty käytettäväksi. Joillakin sivuilla tuo toiminnallisuus on tehty niin huonosti, että ne liikkuvat elementit melkein väistelee kursoria, ettei vierailija vain paina ruksia.
 
OP:n sivustouudistus on kyllä hyvä esimerkki siitä miten toimivasta tehdään isolla rahalla täyttä paskaa. Jos tarkoitus oli ajaa ihmiset mobiiliversion käyttäjiksi, niin siinä on onnistuttu, sillä ei todellakaan ole tehnyt mieli desktop-versiota muutoksen jälkeen käyttää. Joka ikisen linkin klikkaus lataa tahmaisesti koko sivun uudestaan sen ärsyttävän valkoisen odotussivun kanssa ja valikkorakenne resetoituu ja pomppii joka klikkauksella minne sattuu. Avaria ansaitsevat tuollaisen paskan suunnittelijat ja puolustajat. Vai että muutosvastarintaa, voi hyvä isä sentään näitä kommentteja. :facepalm:

Ei sillä, etteikö mobiiliversiossakin olisi parantamisen varaa, mutta pääsääntöisesti se on ihan ok, mitä nyt sormenjälkitunnistus toimii randomilla ja edellyttää koko laitteen salaamista toimiakseen alunperinkään. Lisäksi virtuaaliviivakoodi ei yleensä tunnista leikepöydän sisältöä ja viivakoodiskanneri toimii yhtä huonosti.
 
Heti ku klikkaa jotain linkkiä tuolta, ni ohjaa uudelle sivulle.
Kokeile selaimen private-tilassa. Jos olet aiemmin käyttänyt sitä paskaa versiota, niin se on istuttanut syöpänsä koneeseen cookiena ja sieltä se tarttuu joka kerta uudestaan. Private-tilassa ongelmaa ei ole ainakaan Firefoxilla. Toivottavasti tuo toimii jatkossakin, niin voi vähäiset asioinnit hoitaa sujuvasti ja ripeästi sitä kautta.
 
Nyt alko keittää ihan tosissaan toi naamakirjan ihme pakonomainen tarve syöttää uutisia ihan randomijärjestyksessä, vaikka valitsin ne aikajärjestyksessä. Kokeilin tos paria lisäriä Firefoxiin, ei auttanu. Ja lueskelin netistä, ni ilmeisesti tuo on tarkoituksellista, jotta näkisit mahdollisimman paljon kaikenlaista (turhaa paskaa siis).
Jos löydät toimivan ratkasun niin kerro muillekkin. Ite koittannu kans saada aikajärjestykseen uutiset mutta ei pysy asetus ei
 
En tiedä mitä pillereitä pitäisi vetää että näistä uuden kauppakeskuksen sivuista saisi käyttökelpoiset

REDI - Etusivu

Ovatko nuo oikeasti sen kauppakeskuksen sivut vai joku feikkivitsiparodiaviritelmä? Lukeeko tuolla lopussa kuka tai mikä tuon on tehnyt? Minulle näkyy vain "powered by", kai sen perässä tai alla pitäisi olla jotain? Onkohan kyseessä sama firma kuin Kuopion kaupungin sanakat kotusten kanssa? On kyllä melkoista suomen kielen ja asiakkaan silmien ja mielen raiskausta.
 
Ovatko nuo oikeasti sen kauppakeskuksen sivut vai joku feikkivitsiparodiaviritelmä? Lukeeko tuolla lopussa kuka tai mikä tuon on tehnyt? Minulle näkyy vain "powered by", kai sen perässä tai alla pitäisi olla jotain? Onkohan kyseessä sama firma kuin Kuopion kaupungin sanakat kotusten kanssa? On kyllä melkoista suomen kielen ja asiakkaan silmien ja mielen raiskausta.

Powered by Hyper[in]

We are transforming retail real estate.

Tiedä sitten onko tuo itse sivujen takana
 
Kyllähän nuo leipätekstit on ihan ok, mutta liian pientä tekstiä verrattuna kuviin ja kuvien teksteihin. Levoton kokonaisuus. Suurin synti ehkä on tuo älytön tavutus eri riveille taiteellisuuden tai tilanpuutteen vuoksi. Lisäksi kuvien perusteella voisi luulla, että tuolla on infoa hippileiristä. Tekee mieli mennä mielummin pöhisemään Kaivopuistoon kuin Rediin?
 
Näytää ihan puhelimelle tarkoitettu toi sivu mikä on ihan persestä koitaa käytää konella
 
En tiedä mitä pillereitä pitäisi vetää että näistä uuden kauppakeskuksen sivuista saisi käyttökelpoiset

REDI - Etusivu
Ipadilla ei toimi ollenkaan kun vieritys ei toimi. On muutenkin ehkä huonoin nettisivu minkä olen nähnyt. Tuntuu että kaikenlainen visuaalinen muka hienous ajaa aina kaiken muun edelle ja sisältöä on hankala ta usein mahdoton löytää kun monet sivut ei toimi joko pcllä padilla tai puhelimella ollenkaan. Arvostaisin itse eniten sitä että sen varsinaisen infon löytäisi mahdollisimman helposti ja se olisi luettavissa helposti kaikilla laitteilla. Mutta valitettavasti tämä nyt ei näytä olevan trendikästä.
 
Ja kun siis ei maailmassa oikeasti ole ketään ihmistä joka menee jonnekin vitun kauppakeskuksen sivulle että "hei mä vaan fiilistelen tässä että meen ihan vaan sillei tunnetasolla tässä ja inspiroidun shoppaamaan spontaanisti", vittu mitä paskaa. Jos pitää tuollaisille sivuille mennä niin siinä on joku pointti johon haluaa suoraviivaisesti tiedon.
 
Ja kun siis ei maailmassa oikeasti ole ketään ihmistä joka menee jonnekin vitun kauppakeskuksen sivulle että "hei mä vaan fiilistelen tässä että meen ihan vaan sillei tunnetasolla tässä ja inspiroidun shoppaamaan spontaanisti", vittu mitä paskaa. Jos pitää tuollaisille sivuille mennä niin siinä on joku pointti johon haluaa suoraviivaisesti tiedon.
Käytännössä varmaan 95% liittyy joko osoitteeseen, liikeluetteloon tai aukioloaikaan.
 
Redin etusivu on kieltämättä aika julman näköinen, vissiin kaipailee JavaScriptiä toimiakseen. Kivasti pukkaa koodia näkyville ja muutenkin sellainen "hieno" pelkistetty layout.

redi.png
 
Redin etusivu on kieltämättä aika julman näköinen, vissiin kaipailee JavaScriptiä toimiakseen.

Redin sivu voi olla sysipaska, mutta en pitäisi millään tavalla relevanttina käyttäjäkokemusta sellaisten käyttäjien kohdalla, jotka ovat JS:n jostain syystä disabloineet. Sellaisen käyttäjän huomioiminen on usein resurssien haaskausta minkään yrityksen näkökulmasta.

Kerrotko, miksi sinä jätät suuren osan nettisivuja rikki ja disabloit JS:n?
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kerrotko, miksi sinä jätät suuren osan nettisivuja rikki ja disabloit JS:n?
Ei kai kukaan täysjärkinen ilman selainta ilman noscriptiä käytä? O_o

99.99% kaikesta interwepistä tulevista tartunnoista yms. tulee kuitenkin nykyään saastutetuista third party mainossaiteista.

Mistä muuten Sampsalle iso peukku ettei sinne lähtenyt mukaan: ainoa sivusto missä mainokset näkyvät kun hostaavat staattisina kuvina käsityönä näitä. :tup:
 
Kerrotko, miksi sinä jätät suuren osan nettisivuja rikki ja disabloit JS:n?
Tuossahan pq jo vastasi kysymykseen. Käytän JavaScriptiä aina tarvittaessa, mutta lähtökohtaisesti se on pois päältä. Sivut latautuvat nopeammin ja kaikki turha paska jää pois. Jos tekstiä, kuvia ja linkkejä ei saada toimimaan ilman JS:ää, vika on jossain muualla kuin minun selaimen asetuksissa.

Yrityksien verkkokaupat lähes poikkeuksetta vaativat JavaScriptin eikä siinä ole mitään ongelmaa. Puoliksi läpällä laitoin tuon kuvan, joka on hyvä esimerkki siitä kun sivut nykyään suunnitellaan etupäässä diginatiiveille snäppäilijöille ja perus toiminnallisuus on unohtunut täysin.
 
Käytännössä varmaan 95% liittyy joko osoitteeseen, liikeluetteloon tai aukioloaikaan.
Tämähän se. Kauppakeskuksen sivujen ainoa tarkoitus on se, että löydän nopeasti tiedon, missä on parkkihallin ovi 6c ja miten ajan tai menen hissillä sinne. Tämäkin vsin siksi, että ne mulkut eivät ole tehneet opasteita.

Sen sijaan en jää fiilistelemään sivujen designia.
 
Miksi amatöörien tekemät nettisivut ovat usein parempia kuin ammattilaisten? Niissä on helposti jäsentyvä rakenne, ne ovat kevyet, asiat on jaoteltu selvästi erilleen toisistaan ja kuvatkin avautuvat suurina.

Amatöörin tekemä nettisivu. Ei ole hieno, ei, mutta helppo käyttää ja lukea.

Ammattilaisten tekemä nettisivu, teksti ei näy.

Miksi Nunnauuni päästää tuollaisen läpi?

Erityisesti kuvien kanssa kitsastelu ihmetyttää. Ammattilainen saattaa ottaa kuvat, mutta ne laitetaan esiin pieninä. Miksi?

Jotain humanistille avautumatonta nörttilogiikkaa kaiketi.
Koska kyseessä ei ole ammattilaisten tekemät sivut vaan (oman alansa) ammattilaisten sivut.

Suomessa ja myös muualla maailmalla vain hyvin harvat yritykset osaavat ostaa digitaalisia palveluita/konsultointia tai ylipäätään ymmärtävät mitään digitaalisesta. Tätä varten esim Suomessa monet IT-konsulttilafkat pyrkivät ottamaan ohjat ruoriin ja kertomaan asiakkaalle joka luulee kaiken olevan valmista tekemistä varten, mitä he todellisuudessa tarvitsevat. Toki sitten on runsaasti asiakkaita jotka eivät ole valmiista panostamaan asiaan eli haluavat digitaalisia palveluita, mutta eivät ole valmiita maksamaan niistä.

Tyypillisin penninvenytys on että otetaan projektiin vain koodaajia, niitäkin rajallisesti ja ankaran kädenväännön jälkeen. Sitten jos asiakas tajuaa suunnittelun arvon niin sen sijaan että otettaisiin UX ja UI osaajia niin otetaan vain UI eli graafikko. "Käytettävyys on BS-taikasana jolla ilkeät konsulttipuljut pyrkivät vain rahastamaan lisää" ...ja sitten käy näin. Sivu toimii ja näyttää hyvältä, mutta on paska käyttää.

Sitten taas joskus asiakkaan organisaation oma projektijohtaja/vastaava luulee että pystyy hoitamaan yksin nämä roolit, koska sehän on "vain vähän maalaisjärkeä ja photoshoppia". Joskus taas asiakasorganisaatio haluaa käyttää omia suunnittelijoilta/graafikoita, jotka ovat enemmän tai vähemmän päteviä riippuen siitä ovatko ne suhteilla suojatyöpaikan saaneita peukalonpyörittelijöitä vai pätevää porukkaa.

Sanoisin että lähes aina tällaiset projektit kusevat siihen, että asiakas joko haluaa Ferrarin maitopurkin hinnalla ja tyytyy lopulta Toyotaan, mutta päättää säästää renkaissa ja moottorissa tai sitten yrittää väkisin mikromanageroida/kokonaan kontrolloida asiaa josta ei ymmärrä yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tähän ketjuun tullu oikeasti 7 alasivua? Kertooko jotain io-tech tasosta?

Oikea vastaus: Koska ei ole olemassa mitään ammatilaisia!

Kotisivujen tekeminen kuulus oikeesti graafikoiden vastuulle, mutta koska niitä ei vois yleensä vähempää kiinnostaa "koodaus" niin ne käytää jonku muiden valmiiksi tekemiä pohjia, jotka ovat yleensä niin raskaita kakkoja, joille ei tee mieli eksyä.
 
Tuossahan pq jo vastasi kysymykseen. Käytän JavaScriptiä aina tarvittaessa, mutta lähtökohtaisesti se on pois päältä. Sivut latautuvat nopeammin ja kaikki turha paska jää pois. Jos tekstiä, kuvia ja linkkejä ei saada toimimaan ilman JS:ää, vika on jossain muualla kuin minun selaimen asetuksissa.

Yrityksien verkkokaupat lähes poikkeuksetta vaativat JavaScriptin eikä siinä ole mitään ongelmaa. Puoliksi läpällä laitoin tuon kuvan, joka on hyvä esimerkki siitä kun sivut nykyään suunnitellaan etupäässä diginatiiveille snäppäilijöille ja perus toiminnallisuus on unohtunut täysin.

Pakko myöntää, mutta musta tuo on 100%isen vainoharhaista ja turhaa netin rikkomista itseltään. Moderni selain ja adBlock tekee tuosta täysin turhan. Tai, ainakaan viimeisen 25v aikana en ole onnistunut konettani saastuttamaan. Lupaan raportoida kun tilanne muuttuu. Tietenkin, jos surffailee Raspberry Pillä muulla yhtä nopealla raudalla, voi tuosta olla hyötyä raskailla sivuilla kun rampauttaa ne..mene ja tiedä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kotisivujen tekeminen kuulus oikeesti graafikoiden vastuulle
Tää on juuri iso syy siihen, miksi sivustot on surkeita.

Nyt on pikkuhiljaa herätty palvelumuotoilun ihmemaailmaan. Että mietitään ensin sieltä asiakkaan näkökulmasta, mitä se mahtaa haluta ja sitten vasta aletaan toteuttamaan, kun se tiedetään. Redin tapauksessa tämä on jätetty tekemättä ja tilattu siltä graafikolta vaan hienon näköiset sivut. Tai no, ei nuo minusta ole edes hienon näköiset. Toinen polku on sitten se, että mietitään sisältöä firman eikä asiakkaan näkökulmasta. Silläkin saadaan aikaan sivusto, jolta ei asiakas löydä mitään.
 
Mites nyt tää uusi Aamulehti ...
On sitten desktopillakin sivuskrollit ja pelit ja vehkeet :facepalm:

Tekstin valitseminen pitää näköjään tehdä pakosti pysty-vaaka -suunnissa jos moista haluaa.

Tietenkin sen "oleellisen" informaation määrä vähentynyt päänäkymässä ja uutisia vähemmän näkyvillä kuin ennen kelaillessa alaspäin :dead:

Edit. Ja missä Fingerpori :confused:
 
Mites nyt tää uusi Aamulehti ...

Olemme havainneet sinun käyttävän mainonnanesto-ohjelmaa
Olemme havainneet sinun käyttävän mainonnanesto-ohjelmaa
Olemme havainneet sinun käyttävän mainonnanesto-ohjelmaa
Olemme havainneet sinun käyttävän mainonnanesto-ohjelmaa
Olemme havainneet sinun käyttävän mainonnanesto-ohjelmaa
Olemme havainneet sinun käyttävän mainonnanesto-ohjelmaa
 
Miksi ei voida tehdä kevytversiota tms. joka toimisi vanhoilla selaimilla? Tämä oli ihan normi ysärillä, kun näitä väsättiin asiakkaille. Jaksaako tai osaako sun kuus-seitsemänkymppinen äiti, isä tai eno päivitysjumppaa joka kiihtyy koko ajan?

Terveisin, Elisa verkkokauppa:

Taisi hieman vierähtää aikaa viime päivityksestä?
Valitettavasti käytössäsi oleva vanha selainversio ei enää toimi palvelussamme. Suosittelemme selaimen päivittämistä uusimpaan versioon tai toisen selaimen asentamista.

Hae uusimmat selaimet:
 
Miksi ei voida tehdä kevytversiota tms. joka toimisi vanhoilla selaimilla? Tämä oli ihan normi ysärillä, kun näitä väsättiin asiakkaille. Jaksaako tai osaako sun kuus-seitsemänkymppinen äiti, isä tai eno päivitysjumppaa joka kiihtyy koko ajan?

Johonkin se raja on vedettävä, vanhojen IE-selainten tukeminen on tuskaa ja toiminnallisuuksien räätälöiminen selaintuen perusteella voi viedä todella paljon resursseja. Se lisää koodin monimutkaisuutta, tekee ylläpitämisestä vaikeampaa ja lisää todennäköisyyttä bugeille. Hienoa, että ikivanhat paskaselaimet pudotetaan karusti pois tuettujen listalta ja näytetään ilmoitus. Tuoreet selaimet päivittyvät automaattisesti, joten en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat "päivitysrumballa". Tunnen useita yli 70-vuotiaita, joiden selaimet pysyvät päivitettyinä ihan itsestään.
 
Tunnen useita yli 70-vuotiaita, joiden selaimet pysyvät päivitettyinä ihan itsestään.

Ei se silti sitä vaikeutta asioida intterwebissä poista vaikka tuntisi satavuotiaita, joiden käyttis ja muu shaiba päivittyy automaagisesti. Kaikkien ei. Osa ei osaa.
 
Koska kyseessä ei ole ammattilaisten tekemät sivut vaan (oman alansa) ammattilaisten sivut.

Suomessa ja myös muualla maailmalla vain hyvin harvat yritykset osaavat ostaa digitaalisia palveluita/konsultointia tai ylipäätään ymmärtävät mitään digitaalisesta. Tätä varten esim Suomessa monet IT-konsulttilafkat pyrkivät ottamaan ohjat ruoriin ja kertomaan asiakkaalle joka luulee kaiken olevan valmista tekemistä varten, mitä he todellisuudessa tarvitsevat. Toki sitten on runsaasti asiakkaita jotka eivät ole valmiista panostamaan asiaan eli haluavat digitaalisia palveluita, mutta eivät ole valmiita maksamaan niistä.

Tyypillisin penninvenytys on että otetaan projektiin vain koodaajia, niitäkin rajallisesti ja ankaran kädenväännön jälkeen. Sitten jos asiakas tajuaa suunnittelun arvon niin sen sijaan että otettaisiin UX ja UI osaajia niin otetaan vain UI eli graafikko. "Käytettävyys on BS-taikasana jolla ilkeät konsulttipuljut pyrkivät vain rahastamaan lisää" ...ja sitten käy näin. Sivu toimii ja näyttää hyvältä, mutta on paska käyttää.

Sitten taas joskus asiakkaan organisaation oma projektijohtaja/vastaava luulee että pystyy hoitamaan yksin nämä roolit, koska sehän on "vain vähän maalaisjärkeä ja photoshoppia". Joskus taas asiakasorganisaatio haluaa käyttää omia suunnittelijoilta/graafikoita, jotka ovat enemmän tai vähemmän päteviä riippuen siitä ovatko ne suhteilla suojatyöpaikan saaneita peukalonpyörittelijöitä vai pätevää porukkaa.

Sanoisin että lähes aina tällaiset projektit kusevat siihen, että asiakas joko haluaa Ferrarin maitopurkin hinnalla ja tyytyy lopulta Toyotaan, mutta päättää säästää renkaissa ja moottorissa tai sitten yrittää väkisin mikromanageroida/kokonaan kontrolloida asiaa josta ei ymmärrä yhtään mitään.

Erittäin hyviä pointteja. Näin graafisen suunnittelijan näkökulmasta nämä projektit ovat helposti usein aikamoista tuskaa, jos yhteistä kieltä ei löydetä tai ei ole aikaa käydä yhdessä suunnittelupalavereja läpi niin, että varmasti tiedetään mitä halutaan ja mitä onnistunut lopputulos kaikilta osapuolilta vaatii. Ja ei, en koe että nettisivujen teko olisi jotain taidetta, jossa pääsen vähä niinku toteuttaa itteeni sillai ja creaamaan idiksii, kuten näyttäisi Redin sivujen kohdalla olevan - ovat muuten ihan helvetin huonot sivut käyttää, enkä oikein tuosta visuaalisesta ilmeestäkään pidä. Usein näissä projekteissa pätee Vennin diagrammi, jossa toisessa pylpyrässä on graafikot ja muut creative-puolen porukat ja toisessa insinöörin numeerisella tarkkuudella asioita ajattelevat ihmiset, joilla ei taas välttämättä ole viestinnällistä osaamista. Nämä maailmat kohtaavat erittäin harvoin järkevästi, ellei kumpikin osapuoli osaa tulla selkeästi lähemmäs toisiaan ja puhua käsittein, jotka kaikki ymmärtävät. Varsinkin mainostoimistot sortuvat todella usein turhiin finglish-tason käsitteisiin, jotka eivät avaudu tilaajapuolelle edes selittämällä. Kai se osittain mahdollistaa järjettömien hintalappujen iskemisen projekteille, mutta asiakaslähtöisen suunnittelun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Kun nämä osapuolet eivät puhu projektin aikana kertaakaan samaa kieltä, on lopputulos usein aivan täysin paska. Graafisena suunnittelijana en mielelläni lähtisi tekemään verkkosivuja ilman UX:ää, koska vaikka käytettävyydestä ymmärtäisikin on graafikon mieli helposti liian visuaaliskeskeinen. Käytettävyyden testautan mieluiten muilla jos yksin joudun jotain sivua suunnittelemaan, koska liian helposti sitä menee kuitenkin siinä omassa kuplassa suunnitteluvaiheessa.

dghdgfh.jpg
 
Fakta vain on, että webbisivut ovat täyttä paskaa juurikin sen takia kun siellä on kaikenlaisia turhia hiihtäjiä vaikuttamassa esim. yllämainitut graafiset suunnittelijat, ux-expertit ja muut hörhöt. Mitä yksinkertaisemmat sivut ovat, ja mitä helpommin sivuilta löytyy tarvittava tieto, sitä paremmat sivut ovat. Hyvänä esimerkkinä toimikoon legendaarinen Pinboard. Pinboard: social bookmarking for introverts
 
Fakta vain on, että webbisivut ovat täyttä paskaa juurikin sen takia kun siellä on kaikenlaisia turhia hiihtäjiä vaikuttamassa esim. yllämainitut graafiset suunnittelijat, ux-expertit ja muut hörhöt. Mitä yksinkertaisemmat sivut ovat, ja mitä helpommin sivuilta löytyy tarvittava tieto, sitä paremmat sivut ovat. Hyvänä esimerkkinä toimikoon legendaarinen Pinboard. Pinboard: social bookmarking for introverts

Öö, avasin kännykällä ja näköjään responsiivisuudesta ei tietoakaan. Designeri olisi voinut kertoa, että N erilaista painikedesignia ei ehkä ole se paras idea. Ei jatkoon.
 
Öö, avasin kännykällä ja näköjään responsiivisuudesta ei tietoakaan. Designeri olisi voinut kertoa, että N erilaista painikedesignia ei ehkä ole se paras idea. Ei jatkoon.
Responsiivisuus on vitsi, joka keksittiin kun sivustojen bloattitaso oli liikaa. Ei ole itselleni ainakaan mitään ongelmaa selata kyseistä sivustoa puhelimella - päinvastoin. Sen kylläkin myönnän, että review-linkit voisivat olla paremmin merkitty linkeiksi.
 
Responsiivisuus on vitsi, joka keksittiin kun sivustojen bloattitaso oli liikaa.

Höpsistä. Responsiivisuudella vältetään täysin turha sivusuuntainen skrollailu ja zoomailu, jotta teksti on luettavan kokoista eri laitteilla ja jotta UI-elementteihin voisi osua. Responsiivisuudesta on hyötyä ihan riippumatta sivun "bloattitasosta".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 537
Viestejä
4 491 590
Jäsenet
74 255
Uusin jäsen
Kappa25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom