Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Ihan selkeäthän nuo KISS Linuxin sivut on, kunhan ei aloita selaamista noista blogipostauksista.
Itse en koe tunnuslukusovellusta heikennykseksi, päinvastoin
Se ei ole kokemusasia. Tunnuslukusovellus on merkittävä heikennys tietoturvaan, vielä merkittävämpi kuin erillinen tunnuslukulaite.
Mitä meinasit tuolla tarkistussummalla? Miksi tunnuslukulaite/sovellus eroaisi tunnuslukulistasta tässä suhteessa?
Tunnuslukulista on lista kertakäyttöisiä salasanoja. Niiden generointi perustuu täysin satunnaisuuteen ja oikeita salasanoja on vain yksi per käyttökerta. Tunnuslukulaite/sovellus taas generoi niitä salasanoja jollain algoritmilla, johon on sijoitettu jokaisen asiakkaan kohdalla yksilöllinen muuttuja ja siellä salasanaa tarkistavassa päässä on toinen algoritmi, joka laskee siitä salasanasta jonkun tarkistussumman, jonka perusteella päätetään, onko salasana oikein vai ei - oikeita salasanoja on siis suuri määrä, ja salasanan pituus ja algoritmit tuntien voidaan laskea asiakaskohtaista muuttujaa tuntematta brute forcella lukuja, jotka muita lukuja todennäköisemmin palauttavat oikean tarkistussumman sieltä salasanaa tarkistavasta päästä. Tietoturvaa heikentää vielä sekin, että tunnuslukulaite joutuu jollain tavalla pitämään kirjaa jo generoiduista salasanoista, ettei sama salasana tulisi toista kertaa - sen toteuttaminen voi tuollaisessa halvalla tehdyssä tallennustilaltaan ja laskentakapasiteetiltaan hyvin rajoittuneessa laitteessa olla hankalaa ja saattaa pahimmassa tapauksessa olla tehty jollain inkrementoituvalla muuttujalla, joka määrää sen minkälainen salasana tulee seuraavaksi.
 
Se ei ole kokemusasia. Tunnuslukusovellus on merkittävä heikennys tietoturvaan, vielä merkittävämpi kuin erillinen tunnuslukulaite.

Annoin sinulle fiiliksen lisäksi perustelut, miksi tunnuslukulista on merkittävästi tunnuslukusovellusta tietoturvaltaan heikompi. Ja kanssani samaa mieltä on myös EU. Tunnuslukusovellus myös vähensi merkittävästi Nordealla kalasteluyrityksiä:


Vaikea ymmärtää, miksi haluat kopioitavan ja kalastukselle altiin tunnistautumistavan takaisin. (Aika harva onneksi haluaa.)

Tunnuslukulista on lista kertakäyttöisiä salasanoja. Niiden generointi perustuu täysin satunnaisuuteen ja oikeita salasanoja on vain yksi per käyttökerta.

Ja listan satunnaisuus perustuu algoritmiin, joka generoi listat yksilöllisesti joka asiakkaalle. Periaatteessa siis kyseessä on tunnuslukulaite, joka suoltaa ulos 4-numeroisia lukuja, tulostaa ne listalle ja lähettää ne sinulle. Jos tiedät algoritmin ja tilan, niin voit generoida ne itse. Ei eroa tässä suhteessa mitenkään muista tunnistautumistavoista. Paitsi että algoritmin selvittäminen lienee helpompaa, sillä aika ei ole muuttujana salasanoissa, kuten esim. ainakin tunnuslukusovelluksessa voi olla.

Tunnuslukulaite/sovellus taas generoi niitä salasanoja jollain algoritmilla, johon on sijoitettu jokaisen asiakkaan kohdalla yksilöllinen muuttuja ja siellä salasanaa tarkistavassa päässä on toinen algoritmi, joka laskee siitä salasanasta jonkun tarkistussumman, jonka perusteella päätetään, onko salasana oikein vai ei - oikeita salasanoja on siis suuri määrä, ja salasanan pituus ja algoritmit tuntien voidaan laskea asiakaskohtaista muuttujaa tuntematta brute forcella lukuja, jotka muita lukuja todennäköisemmin palauttavat oikean tarkistussumman sieltä salasanaa tarkistavasta päästä.

Ensinnäkin, et voi brute forcettaa tuota, sillä verkkopankki throttlaa niitä yrityksiä tehokkaasti ja sulkee yrittäjän kun menee muutaman kerran pieleen. Et voi lokaalisti testata mitään, vaan jokainen yritys pitää tehdä verkon yli.

Toiseksi, millä logiikalla useita eri tunnuslukuja voisi käyttää sisäänkirjautumiseen tietyllä hetkellä tietylle tilille? Miksi näin olisi ja mistä näin päättelet? Jotenkin oletat, että sen 4-numeroisen tunnuslukulistan luvun ja 9-numeroisen tunnuslukulaitteen luvun lähetyksen ja käsittelyn pitäisi oleellisesti erota toisistaan. Miksi ihmeessä? Tarkistussummasta emme tiedä mitään ja tarkistussummanhan ei tarvitse antaa yhtään törmäystä noin lyhyillä tunnusluvuilla.

Kolmanneksi, ja jos pelkäät algoritmin tuntemista, niin sinun pitää pelätä sitä tunnuslukulistojenkin kohdalla. Se ei ole sen enempää turvassa.

Tietoturvaa heikentää vielä sekin, että tunnuslukulaite joutuu jollain tavalla pitämään kirjaa jo generoiduista salasanoista, ettei sama salasana tulisi toista kertaa - sen toteuttaminen voi tuollaisessa halvalla tehdyssä tallennustilaltaan ja laskentakapasiteetiltaan hyvin rajoittuneessa laitteessa olla hankalaa ja saattaa pahimmassa tapauksessa olla tehty jollain inkrementoituvalla muuttujalla, joka määrää sen minkälainen salasana tulee seuraavaksi.

Tuskin. Algoritmi ja 9-numeron avaruus takaa sen, että todennäköisyys paräkkäisille on olematon. Se taas ei haittaa, jos sama luku teoriassa toistuu, kunhan ne luvut eivät ole mikään toistuvaa lukujonoa ja se toistuvuus ei tapahdu säännöllisesti. Missään nimessä niitä ei voi tallentaa ja jättää käyttämättä, sillä se heikentäisi tietoturvaa. Silloin aiemmat salasanat tietämällä voisi päätellä jotain tulevista. Ja mitä enemmän salasanoja käyttää, sitä todennäköisemmäksi jokin tietty käyttämätön salasana tulisi. Syklin lopussa todennäköisyys oli 100% viimeiselle käyttämättömälle. (Toki vaatisi muutaman kirjautumisen sitä ennen...)

4-numeroisilla toistuvat tunnusluvut ovat arkipäivää, sillä mahdollisuuksia on vain se 10000. Tämä toistuvuus sinänsä ei ole mikään ongelma.

Tämä ei enää liity ketjun aiheeseen, joten jatkot vaikka tänne:


Tuolla keskusteltu Nordean eri tunnistautumistavoista.
 
....
Olen ollut vuosikymmeniä (?) tyytyväinen Nordnetin verkkopankkiin sekä mobiilisoftaan. Nordea ei ole juuri verkkopankkia muokannut visuaalisesti. Simppeli mutta ihan toimiva.

Käyttökatkot ovat olleet Nordealla liian yleinen rieasa. Nyt on ainakin hetken ollut parempi tilanne, lukuunottamatta että tämän pörssiromahduksen aikana oli koko päivän (?) katkos sijoitustoiminnoissa (Ei koskenut itseäni, koska käytän eri välittäjää).

Koomista että ASP-tilin historiatietoja ei saa haettua kuin 3 vuoden ajalta, aspa ei tähän osannut sanoa muuta kuin että kannattaa säästää paperiset ilmoitukset tilitapahtumista, noita ei nää. No katsoin sitten itse mobiilipankista ja sieltähän näkee koko historian. Sanoin että voisivat lisätä verkkopankkiinkin, ei luulisi olevan iso homma. Vielä vuodessa ei ole tapahtunut mitään.
 
Annoin sinulle fiiliksen lisäksi perustelut, miksi tunnuslukulista on merkittävästi tunnuslukusovellusta tietoturvaltaan heikompi. Ja kanssani samaa mieltä on myös EU. Tunnuslukusovellus myös vähensi merkittävästi Nordealla kalasteluyrityksiä:


Vaikea ymmärtää, miksi haluat kopioitavan ja kalastukselle altiin tunnistautumistavan takaisin. (Aika harva onneksi haluaa.)

Nuo sinun "perustelut" ovat maksumuurin takana. Se tunnuslukulista ei ole kenenkään muun kopioitavissa kuin sen omistajan. Samalla tavalla siitä tunnuslukulaitteestakin voi ottaa niitä tunnuslukuja paperille "talteen" käyttämättä niitä heti.

Tunnuslukulaitteen toimintaa selitetty toisella sivulla: HOTP vs TOTP: What's the Difference? | Blog | Microcosm

Wikipediasta: HMAC-based One-time Password algorithm - Wikipedia
 
Kuvakaappaus 2020-04-02 12-25-59.png


SKLL ajatteli laittaa tuommoisen s-postin yllättäen. Lähettäjän osoite täysin tuntematon, eikä mitään muuta sisältöä viestissä tuon lisäksi. Olin jo varma, että joku huijausyritys kyseessä, mutta tulin kuitenkin tuon linkin osoitteen tarkastaneeksi, niin se meni ihan aidolle sivulle. Yli 10v jäsenenä ollut, niin nyt vasta jostain syystä moisen viestin laittoivat.

Edit. Huomasivat näköjään itsekin.

Kuvakaappaus 2020-04-02 12-43-07.png
 
Viimeksi muokattu:
Kalliita ainakin ovat.


Jotkut ovat kalliita, toiset halpoja ja kaikkea siitä väliltä. Softaprojektin laskutus on karkeasti luokkaa 100e/tunti/henkilö (haitaria on). Eli 4 hengen tiimi maksaa 3000e/päivä, 66000/kuukausi (22 työpäivää). Projektin tilaus ei ole helppoa, vaatimusten määrittely on vaikeaa, sekä se, mitä tehdään kun huomataan puutteita matkan varrella. Tuossa oli vielä pitänyt vaihtaa firmaa kesken kaiken, se aiheuttaa aina ja varmasti lisäkuluja kun uusi tiimi joutuu tutustumaan ja paikkaamaan.

Jutussa oli maininta myös projektista, jossa kulut olivat paljon pienemmät kuin budjetoitu summa. Joskus niinkin. Mutta projektien arviointi on vaikeaa. Suunnitteluvaiheessa asiat saattavat tuntua suoraviivaiselta, mutta käytäntö on usein muuta.
 
Hyvä esimerkki paskeesta on Ikean sivut, Mitään et löydä helpolla. Minkä takia ennen toimivat sivut täytyy pilata. Ei ymmärrä ei:facepalm:
 
Voisi listalle lisätä myös Põllumehe Kaubamajan. Todella ärsyttävät sivut, josta on lähes mahdoton hakea mitään ilman kymmenien sivujen selaamista. Tuolla oli paljon paremmin toimiva verkkokauppa, mutta menivät sen joitain vuosia sitten muuttamaan, eikä tuolta ole juuri tullut sen jälkeen mitään tilattua.

 
Joskus ammattilaisten nettisivut eivät ole sysipaskoja.

Näin korona-aikana on tullut tilattua safkaa netin avustuksella ja K-Ruoka (K-Ruoka.fi | Reseptit | Tarjoukset ja edut | Verkkokauppa) toimii todella hyvin niin työpöydällä kuin mobiilissa. S-ryhmän vastaava on käsittämätöntä kuraa tähän verrattuna. Ostoskorin täyttäminen on helppoa, sen muokkaaminen on helppoa (tuotteiden määrän muutos, lisäys, poisto), leiska on ihan selkeä myös mobiilissa jne. Tahmailuihin en ole törmännyt.

Täällä kerrottu Reaktorin ja Futuricen kehittämästä ratkaisusta:

 
Volkswagenin uudet sivut ovat ihan järkyttävät käyttää ainakin työpöytäkoneessa ja perus läppärissä. Kokosivun valikoita ja tiedot ripoteltu pitkiski jonoiksi että saa olla kokoajan rullaamassa. Kuvat näyttävät 1440p näytöllä joko huonoilta tai erittäin huonoilta tarkkuuden suhteen.

 
Volkswagenin uudet sivut ovat ihan järkyttävät käyttää ainakin työpöytäkoneessa ja perus läppärissä. Kokosivun valikoita ja tiedot ripoteltu pitkiski jonoiksi että saa olla kokoajan rullaamassa. Kuvat näyttävät 1440p näytöllä joko huonoilta tai erittäin huonoilta tarkkuuden suhteen.

Kieltämättä.
Ja en tiedä johtuuko omasta selaimesta ja lisäosista, mutta ainakin tämä sivu on täysin ilman kuvia ja appletteja. Ikävä 90-luvun perus-HTML sivuja jotka toimi hyvin ja latautuivat nopeasti. Ja pienellä vaivannäöllä jopa näyttivät hyviltä.
 

Millä helvetin paskeella mtv:n uutissivusto on toteutettu? Kesti operalla varmaan kaksi minuuttia ladata sivut, kun pelkkä latausrinkula pyöri ruudulla. Firefoxilla meni silläkin kymmenen sekuntia.

Kuvakaappaus 2020-05-15 10-52-38.png
 
Sekunti meni itellä ku juuri kokeilin?

Kokeilepa avata yksityisessä ikkunassa. Operalla menee nytkin lähemmäs 30s, kunnes aukenee. Mutta kun kerran on avannut, niin kestää. Chromella aukeaa nopeiten. Alle 5s. Firefoxilla n.10s.
 
Kokeilepa avata yksityisessä ikkunassa. Operalla menee nytkin lähemmäs 30s, kunnes aukenee. Mutta kun kerran on avannut, niin kestää. Chromella aukeaa nopeiten. Alle 5s. Firefoxilla n.10s.
Meni se 1-2 sekunttia Firefoxilla yksityisessä ikkunassa.
 

Noniin, nyt sitten ilmatieteenlaitos on tuhonnut aiemman hyvän sivustonsa aivan täydellisesti.

Ei jessus mikä oksennus, pitää välittömästi painaa selaimessa raksia kun tuo hirvitys avautuu ruudulle. Ilmeisesti se on siirryttävä Forecan palveluiden pariin sitten. Aikaisemmin ilmatieteenlaitoksen sivut olivat selvästi paremmat, mutta enää ei ole edes kilpailua.
 

Noniin, nyt sitten ilmatieteenlaitos on tuhonnut aiemman hyvän sivustonsa aivan täydellisesti.

Ei jessus mikä oksennus, pitää välittömästi painaa selaimessa raksia kun tuo hirvitys avautuu ruudulle. Ilmeisesti se on siirryttävä Forecan palveluiden pariin sitten. Aikaisemmin ilmatieteenlaitoksen sivut olivat selvästi paremmat, mutta enää ei ole edes kilpailua.

Kyllä, paskat ovat nyt. Järkytyin nähdessäni ekaa kertaa.
 

Noniin, nyt sitten ilmatieteenlaitos on tuhonnut aiemman hyvän sivustonsa aivan täydellisesti.

Ei jessus mikä oksennus, pitää välittömästi painaa selaimessa raksia kun tuo hirvitys avautuu ruudulle. Ilmeisesti se on siirryttävä Forecan palveluiden pariin sitten. Aikaisemmin ilmatieteenlaitoksen sivut olivat selvästi paremmat, mutta enää ei ole edes kilpailua.

Jep. Ja nyt on onnistuttu pilaamaan sivut niin tietokonella kuin myös mobiililla. Leiska on hirveän väljä, joten sivua saa vierittää tuskassa. Ja lisäksi mobiililla tekstit on pitkin poikin näyttöä.
 
Minkälaiset ne Ilmatieteenlaitoksen uudet sivut ovat? Minulla ne eivät edes avaudu enää, vaan ruudulla pyörii vähän aikaa joku latausanimaatio ja sitten välilehti menee jumiin. Sivun yläreunassa on banneri, joka hypettää uudistuneita sivuja. En voi siis enää katsoa edes ruohikko- ja metsäpalovaroitusten voimassaoloja eri alueilla. Nykyään osataan tuollaisista perusasioista tiedottaminen ryssiä noin totaalisesti.
 
Mikäs tuossa erityisesti teitä tökkii? Mua tökkii lähinnä kylmänkalsa väripaletti, mutta on tuossa hyvääkin nopealla silmäyksellä:
  • hyödyntää paremmin leveän työpöytämoodin (maksimileveyttä kasvatettu aika paljon
  • -> tutkakuvat sun muut ovat isompia työpöydällä
  • sääennusteissa on lisää infoa (puuskatuuli mukana)
  • fonttia hieman kasvatettu
  • muistanko väärin: näkyivätkö varoitukset aiemmin sääennusteen alla? No, nyt ainakin näkyvät.

Sääennusteessa eri lukemia voisi vähän paremmin ryhmitellä, mutta ei tuossa informaatiotiheys ole kauheaa iskua ottanut, kuten usein päivityksissä käy. Skrollauksen tarve hiukan lisääntynyt, mutta annan osin anteeksi sillä infoa on lisää.
 
Mikäs tuossa erityisesti teitä tökkii? Mua tökkii lähinnä kylmänkalsa väripaletti, mutta on tuossa hyvääkin nopealla silmäyksellä:
  • hyödyntää paremmin leveän työpöytämoodin (maksimileveyttä kasvatettu aika paljon
  • -> tutkakuvat sun muut ovat isompia työpöydällä
  • sääennusteissa on lisää infoa (puuskatuuli mukana)
  • fonttia hieman kasvatettu
  • muistanko väärin: näkyivätkö varoitukset aiemmin sääennusteen alla? No, nyt ainakin näkyvät.

Sääennusteessa eri lukemia voisi vähän paremmin ryhmitellä, mutta ei tuossa informaatiotiheys ole kauheaa iskua ottanut, kuten usein päivityksissä käy. Skrollauksen tarve hiukan lisääntynyt, mutta annan osin anteeksi sillä infoa on lisää.
Kaikki informaatio on levitelty todella väljästi ympäri näyttöä (vaikka ei ole edes mikään överileveä selainikkuna), se mikä aikaisemmin vei neljäsosan ruutua vie sen nyt suurinpiirtein kokonaan ja kaikenpäälle tiedot näyttävät lähinnä heiteltynä ilman mitään suunnittelua sinne tänne. Fontit ja värien puute ei auta. Jotta näkee havaintotiedot pitää skrollata kilometri alaspäin, ja kumpaakin ei näe samaan aikaan, vaikka aiemmin tämä ei ollut mikään ongelma.

Tämähän koskee ensisijaisesti siis noita säätietoja joita katsotaan päivittäin useitakin kertoja:

Muu osa sivustosta nyt on melko irrelevanttia muutenkin. Kai sieltä kerran elämässä löytää sen mitä tarvii.

Leveyden "hyödyntäminen" ainoastaan paskoo käytettävyyttä kun tietoa sisältävien elementtien väliin tungetaan väkisin tyhjää, mikä ainoastaan vaikeuttaa lukemista kun yhdellä katseella näkee vähemmän.

Lisätään vielä, varoituksia ei tainnut näkyä, mutta ei niitä kuulukaan näkyä ainakaan kissan kokoisilla elementeillä sääennusteen ja lämpötilahavaintojen välissä. Tieto tulisi ryhmitellä tärkeysjärjestykseen ja loogisesti. Nyt se näyttää siltä, että kaikki on paiskattu sitä mukaa kuin mieleen tullut. (Taino päivämäärä laatikko on tolkuttoman iso, mutta se itse varoitus on taas minimalistinen ikoni :zoom:) Ja miksi helkutissa päivämäärä on TUOSSA, kun ne päivät on juuri ryhmitelty siinä yläpuolella! Loogisesti toki noita ei tietenkään ole laitettu edes samalle alignmentille niiden säätietojan kanssa. :facepalm:

Yläasteeltakin saa parempia sivuja.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki informaatio on levitelty todella väljästi ympäri näyttöä (vaikka ei ole edes mikään överileveä selainikkuna), se mikä aikaisemmin vei neljäsosan ruutua vie sen nyt suurinpiirtein kokonaan ja kaikenpäälle tiedot näyttävät lähinnä heiteltynä ilman mitään suunnittelua sinne tänne. Fontit ja värien puute ei auta. Jotta näkee havaintotiedot pitää skrollata kilometri alaspäin, ja kumpaakin ei näe samaan aikaan, vaikka aiemmin tämä ei ollut mikään ongelma.

Tämähän koskee ensisijaisesti siis noita säätietoja joita katsotaan päivittäin useitakin kertoja:

Muu osa sivustosta nyt on melko irrelevanttia muutenkin. Kai sieltä kerran elämässä löytää sen mitä tarvii.

Leveyden "hyödyntäminen" ainoastaan paskoo käytettävyyttä kun tietoa sisältävien elementtien väliin tungetaan väkisin tyhjää, mikä ainoastaan vaikeuttaa lukemista kun yhdellä katseella näkee vähemmän.

Jep, ennen yhdelle "sivulle" mahtuneet tiedot joutuu nyt 2560x1440 resolla skrollaamaan neljään kertaan.. Ton kun skaalaa Chromella noin 50% niin aletaan _melkein_ olemaan vanhassa koossa, mutta tekstit tietysti liian pieniä.
 
Suurin syy lienee juuri fonttikoon kasvattaminen ja varoitusten lisääminen säätiedotuksen alle. Enkä ihmettele, jos fonttikoon suhteen on tullut palautetta heikkonäköisemmiltä/vanhuksilta. Varoituksia ei tosiaan aiemmin ollut. Ja koska varoitukset liittyvät myös tuleviin päiviin, on luontevaa pitää ne sääennustuksen alla. Silloin tietenkin havainnot karkaavat kauemmas.

Datan järjestys on lähes täysin sama kuin aiemmin, eli sen suhteen ei ole mikään muuttunut (no, tuntuu kuin -lämmöt näytetään todellisen lämmön yhteydessä). Varmaan tätäkin viilataan asiakaspalautteen perusteell, joten ei kannata ihan kaikkia pelihousuja repiä raivoissaan :think:
 
Eniten tuossa tökkii se että ainakin työpöydällä 3/5 sivuleveydestä on tyhjää, ja samaan aikaan sitten tarvii skrollailla alas että näkee kiinnostavat tiedot.

Mobiilissa ehkä käytettävyys himpun verran aiempaa parempi, mutta ei nyt mitään mieletöntä parannusta sielläkään.
 
Mun mielestä ainakin kännykällä katsottuna hyvinkin selkeästi kaikki tarvittava tieto esillä. Eikä valikkorakenne ole muuttunut edellisestä versiosta.
No se on aika laiha lohtu, kun se ulkoasu on täysin paskottu kännykän ruutua suuremmalla laitteella. Kännykällähän nuo säätiedot esitetään ihan eri tavalla. Näyttää samalta kuin ilmatieteenlaitoksen sovelluksessakin.

Olisi paljon fiksumpaa tehdä vain suorilta kaksi eri versiota kuin yrittää väkisin tehdä jotain fantsua skaalautuvaa, joka ei toimi oikeasti ollenkaan.

Kännykällä, muuten, ne varoitukset menevät havaintokäppyrän alle. MIKSI!! :confused: :D
 
Se yläosan ilmoitus sivujen uudistamisesta vie aika paljon tilaa eikä sitä taida saada pois?
 
tarvii skrollailla alas että näkee kiinnostavat tiedot

Tämä on se subjektiivinen asia, jonka suhteen luultavasti pitää tehdä joitain kompromisseja. Tässä tapauksessa pilvikartat ja havainnot on jätetty pohjille ja itse sääennuste ja varoitukset on se oleellisin. Ehkä käyttäjätutkimuksissa juuri varoituksia on haluttu eniten?

Mobiilissa on omaan makuun turhat marginaalit ennusteen sivuilla. En keksi niille oikein mitään perustetta. Mobiilissa tila on muutoinkin leveyssuunnassa kortilla.
 
Tämä on se subjektiivinen asia, jonka suhteen luultavasti pitää tehdä joitain kompromisseja. Tässä tapauksessa pilvikartat ja havainnot on jätetty pohjille ja itse sääennuste ja varoitukset on se oleellisin. Ehkä käyttäjätutkimuksissa juuri varoituksia on haluttu eniten?

Tuo on toki subjektiivinen asia. Se että 3/5 sivuleveydestä on tyhjää, on objektiivisesti katsottuna paskaa.
 
Tuo on toki subjektiivinen asia. Se että 3/5 sivuleveydestä on tyhjää, on objektiivisesti katsottuna paskaa.

Vanhassahan sivuleveydestä oli tyhjää paljon enemmän. Nyt sivusuunnassa on otettu enemmän tilaa haltuun. 16" MacBook Prolla leveyssuunnassa tyhjää näyttäisi olevan 1/6 kun vedän ikkunan koko ruudun kokoiseksi. 5/6 on menua ja sääennustetta.
 
Vanhassahan sivuleveydestä oli tyhjää paljon enemmän. Nyt sivusuunnassa on otettu enemmän tilaa haltuun. 16" MacBook Prolla leveyssuunnassa tyhjää näyttäisi olevan 1/6 kun vedän ikkunan koko ruudun kokoiseksi. 5/6 on menua ja sääennustetta.

Ei herranen aika, tuo on tehty erikoisemmalla tavalla pieleen kuin arvasinkaan. Avasin nyt kanssa läppärillä tuon saman (sama näyttöresoluutio, luonnollisesti pienempi näyttö), ja sillä tosiaan tyhjää on merkittävästi vähemmän. Molemmilla koneilla uusin Chrome selaimena.

27" 2560x1440 tuo on tosiaan pääasiassa tyhjää tilaa koko sivu.
14" 2560x1440 näyttää paljon järkevämmältä, tosin sielläkin joutuu skrollailemaan merkittävästi aiempaa enemmän.

Ja erohan on näköjään Windowsin skaalauksessa. 150% skaalauksella tuossa on joku tolkku, normaalilla 100% skaalauksella ei.
 
Viimeksi muokattu:
Ei herranen aika, tuo on tehty erikoisemmalla tavalla pieleen kuin arvasinkaan. Avasin nyt kanssa läppärillä tuon saman (sama näyttöresoluutio, luonnollisesti pienempi näyttö), ja sillä tosiaan tyhjää on merkittävästi vähemmän. Molemmilla koneilla uusin Chrome selaimena.

27" 2560x1440 tuo on tosiaan pääasiassa tyhjää tilaa koko sivu.
14" 2560x1440 näyttää paljon järkevämmältä, tosin sielläkin joutuu skrollailemaan merkittävästi aiempaa enemmän.

Ja siis vanhassako näin ei ollut? 27" oli vähemmän tyhjää sivuilla? Esim. täällä voi vertailla vanhaan:

 
Yhtä asiaa ihan oikeasti ihmettelen nykyaikaisissa nettisivuissa. Miten ylipäätään saa aikaan sellaista ECMAScriptiä, että niillä sivun skripteillä kestää pitempään kuin 1/10 sekunnin ajan suoriutua loppuun asti? Siis jos ei käsitellä mitään valtavia taulukoita omilla custom-funktioilla, niin miten teet funktion, joka kestää niin pitkään?

Minä olen kokeiluluontoisesti kirjoittanut canvasiin piirtelevän moninpelattavan monsujentappopelin (serveripuoli C:llä ja selainpuoli ECMAScriptillä) ja aika tehottomallakin koneella se toimii hyvin, vaikka siihen sivulle tökitään pahimmillaan satoja kertoja sekunnissa uutta sisältöä, joka vieläpä on graafista. Yleensä, jos jossain funktiossa kestää pitempään kuin sen kymmenesosasekunnin verran, niin siihen koodiin on vain jäänyt itseltä joko joku selvä bugi tai sitten joku ajattelemattomuus, jonka takia joku asia lasketaan miljoona kertaa kun yksi kerta riittäisi.

Kuitenkin 99% nykyaikaisista ammattilaisten tekemistä sivuista tuntuu olevan täynnä noita skriptejä, jotka ihan kirjaimellisesti laittavat selaimen (tai ainakin välilehden) jumiin ja lopulta selain ilmoittaa jumiutuneesta skriptistä ja kysyy jatketaanko suoritusta vai keskeytetäänkö skripti. Siis miten tuollaista paskaa oikeasti saa aikaan ja miten noita ei huomata ennen tuotantoon laittamista, vai eikö vain välitetä?

Tosi monella sivulla sitten joku skripti jää myös ihan kirjaimellisesti JUMIIN, siis toistamaan jotain loputonta looppia joka ei pääty koskaan. Selain ilmoittelee jumiutuneesta skriptistä ja kun käskee sen jatkaa suorittamista niin hetken päästä tulee sama ilmoitus, ja sitä voi jatkaa loputtomiin. Eikö tuollaistakaan vain huomata ennen tuotantoon laittamista tai eikö välitetä?
 
Viimeksi muokattu:
Ja siis vanhassako näin ei ollut? 27" oli vähemmän tyhjää sivuilla? Esim. täällä voi vertailla vanhaan:


Vanhassa oli saman verran. Se ongelma, kuten sen kuvasin oli tuo yhdistelmä tyhjää tilaa ja skrollausta. Aiemmassa näkyi suoraan lähimmän havaintoaseman tiedot, uudessa joutuu skrollaamaan.
 
Todella kankeasti tuntui ainakin latautuvan tuo Ilmatieteen laitoksen uusi sivu kun kokeilin.
 
Yhtä asiaa ihan oikeasti ihmettelen nykyaikaisissa nettisivuissa. Miten ylipäätään saa aikaan sellaista ECMAScriptiä, että niillä sivun skripteillä kestää pitempään kuin 1/10 sekunnin ajan suoriutua loppuun asti? Siis jos ei käsitellä mitään valtavia taulukoita omilla custom-funktioilla, niin miten teet funktion, joka kestää niin pitkään?

Se ekan bundlen lataus paskoilla yhteyksillä ja sen jälkeen modernin, jo romujaan muistista siivonneen backendin herääminen kestää jonkunaikaa. Moderni siinä mielessä että se on tehty vaikkapa asp.net corella. Siinä on tonneittain kerroksia välissä ennenkuin se tavara tulee jsoniksi ja selaimeen.
 
Ja siis vanhassako näin ei ollut? 27" oli vähemmän tyhjää sivuilla? Esim. täällä voi vertailla vanhaan:

Oleellinen ero on siinä, että tuossa on kaikki tieto tiiviisti keskellä, ja tyhjä tila reunoissa.

Okei, jos pikkua viilataan tuossa uudessakaan sivussa kaikki ei ole tarkastiottaen tyhjää. Siinä on vain lähinnä tyhjää täynnä olevia suuria värillisiä laatikoita ja niiden välistä tyhjää tilaa. On niissä sentään eri sävyistä sinistä sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhempi ulkoasu:
Kaikki oli tiiviisti nipussa että näki kerralla mitä piti resoluutiosta riippuen.
Sopii paremmin Ílmatieteen laitoksen tyyliseksi.

Uudempi ulkoasu:
Pitää vierittää enemmän sivua että näkee kaiken saman.
Informaatiota on lähes yhtä paljon mutta huonommin esitettynä.
Ulkoasusta saa kuvan että olisi ollut kiire ulkoasun teossa ja haluttiin vain uudistaa.
Nyt sieltä haluaa niin nopeasti pois kuin vaan on mahdollista.
 
On kyllä niin sekavat ja rumat sivut nyt ilmatieteenlaitoksella. Taas on vähän uudistettu vain uudistamisen ilosta.

Kaikkihan nykyään pitää muuttaa, vittu.
 
Pitää vierittää enemmän sivua että näkee kaiken saman.
Informaatiota on lähes yhtä paljon mutta huonommin esitettynä

Infoa on hiukan enemmän (maksimituuli, varoitukset, 5pv lisää pisintä ennustetta). Suuri syy skrollaustarpeelle lienee fontin suurentaminen ja se taas on sinänsä ihan perusteltua, jos suurin osa palautteesta esim. koskee liian pientä fonttia. En tiedä, onko näin, mutta en ihmettelisi jos olisi. Ikäihmiset ovat kasvava käyttäjäryhmä.

Tuon saat helposti fiksattua painamalla muutaman kerran Ctrl/Cmd + -. Eli zoomaamalla ulospäin. Selain muistaa kyllä asetuksen sivukohtaisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Tuon saat helposti fiksattua painamalla muutaman kerran Ctrl/Cmd + -. Eli zoomaamalla ulospäin. Selain muistaa kyllä asetuksen sivukohtaisesti.
Siinäpä se ongelma onkin, kännykällä sivua ei saa zoomattua ulospäin. Ja samoinhan tuo ctrl + + olisi korjannut ongelman jos teksti on liian pientä. Ja jos on ongelmia tekstin lukemisen kanssa, niin helpompi kai se on omalta koneelta suurentaa, kuin alkaa kaikkia sivuja palautteen kautta muuttamaan?

Tässä kuvassa näkyy hyvin kuinka elementit on sikin sokin ja vievät turhaa tilaa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200608-121019.png
    Screenshot_20200608-121019.png
    165,9 KB · Luettu: 180
Siinäpä se ongelma onkin, kännykällä sivua ei saa zoomattua ulospäin. Ja samoinhan tuo ctrl + + olisi korjannut ongelman jos teksti on liian pientä. Ja jos on ongelmia tekstin lukemisen kanssa, niin helpompi kai se on omalta koneelta suurentaa, kuin alkaa kaikkia sivuja palautteen kautta muuttamaan?

Veikkaan, että se porukka, joka kaipaa suurempaa fonttia, ei osaa sitä fonttia suurentaa itse. Me täällä tekniikkafoorumilla onneksi osaamme pienentää.

Tässä kuvassa näkyy hyvin kuinka elementit on sikin sokin ja vievät turhaa tilaa.

Joo, tuo kuvankaappauksen leiska näyttää täysin rikkinäiseltä. Täällä elementit nätisti rivissä (s9+). Ja kuten sanoin, nuo sivumarginaalit on varmaan virhe, sillä niille ei oikein ole mitään perustetta ja niitä ei mobiilissa yleensä tarvita. Veikkaan, että fiksaavat tuon. Silloin kapeampaankin luuriin mahtuu elementit riviin.
 
Joo o, täälläkin nyt zoomattuna ulos tuo sivu että mahtuu ne havaintoaseman mittaustulokset näkyviin kerralla. Mutta koomiseltahan tuo näyttää kun 4/7 - 5/7 sivuleveydestä on tyhjää uloszoomattuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 537
Viestejä
4 491 590
Jäsenet
74 255
Uusin jäsen
Kappa25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom