Miksi ammattilaisten nettisivut ovat niin paskoja?

Sama tapahtuu myös eräällä nimeltämainitsemattomalla tietotekniikkafoorumilla, jolle juuri kirjoitan. Adblockeista huolimatta joskus tulee ainakin mobiiliselaimella yläreunaan puolen ruudun kokoinen mainos, joka latautuu vasta muun sivun jälkeen. Lukemattomia kertoja on tullut klikkailtua jotain RGB-pr0-g4m3r -mainoksia aluelistan sijaan. :rage:

Mainosklikeistä saa rahaa. Insentiivit korjata on olemattomat, tai itseasiassa jopa negatiiviset.
 
Sama tapahtuu myös eräällä nimeltämainitsemattomalla tietotekniikkafoorumilla, jolle juuri kirjoitan. Adblockeista huolimatta joskus tulee ainakin mobiiliselaimella yläreunaan puolen ruudun kokoinen mainos, joka latautuu vasta muun sivun jälkeen. Lukemattomia kertoja on tullut klikkailtua jotain RGB-pr0-g4m3r -mainoksia aluelistan sijaan. :rage:

Tuo nimeltä mainitsematon foorumi onkin tästä syystä itselläni täysin mobiililla pannassa.
 
Kun käyttäjistä tyyliin 85% on mobiilikäyttäjiä, niin ei ihme, että sivut tehdään mobile first. Se toki ei tarkoita, etteikö sivu voisi olla erittäin käytettävä työpöydällä. Mutta siis, mikä siinä tökki? Millaista palautetta annoit? Mua aidosti kiinnostaa ihmisten preferenssit sivu-uudistusten kohdalla tässä ketjussa. Aika usein päätökset ovat kompromisseja: kuten vaikkapa fonttikoon kasvattaminen datatiheyden kustannuksella.
Se että ne olisi pilaamassa tuon uuden perusteella sivun. Sanoin että ne voisi tehdä uutisten suhteen että kuva ei leikattaisi niin kuin tuossa uudessa on tehty vaan se näkyisi kunnolla ja teksti siiä vieressä. Silloin se olisi selkeä. Sitten se että ne ei hävittäisi sitä alaosaa sivusta jossa on oleellista tietoa helposti saatavilla esim asiakaspalvelun yhteystiedot ja palaute. Uudessa se menisi linkin taakse joka ei ole todellakaan hyvä. Ne otti nämä hyvin vastaan ja oli näistä samaa mieltä.
 
Ylekin kunnostautunut näillä ihmeellisillä kilometrin mittaisilla "tarinasivuilla", joissa on yksi lause aina hillittömän rullaamisen jälkeen:


Tällaiset sivut menevät kiinni saman tien, kun ei vaan kykene sietämään moisia yhtään.

Tuo, ettei tekstin jälkeen latautuvalle sisällölle (kuvat, mainokset, ym) varata sivulta valmiiksi riittävästi tilaa, on ihan amatöörivirhe johon kiinnitettiin huomiota kaikissa web-devaukseen keskittyneissä oppimateriaaleissa jo ysärillä. Nykyään lähes kaikilta suosituimmilta nettisivuilta löytyy tuo sama virhe eri muodoissaan ja usein jotain linkkiä klikatessa sivun sisältö pomppaakin yhtäkkiä jonkun kuvan tai mainoksen korkeuden verran alaspäin ja tulee klikattua väärää elementtiä.
Ysärillä sivuja tehtiin ihan eri tavalla kuin nykyään ja siten myös korjausmenetelmät ovat erilaisia, mutta ongelma on sama. Kaikilla sivuilla ongelma ei tule edes kuvista, vaan myöhemmin sivun latauksen yhteydessä vaihtuvasta fontista tms. Lisäksi eri selaimet saattavat toimia eri tavalla.

Tuohon ongelmaan on olemassa erilaisia ratkaisuja ja niitä soisi hyödynnettävän, jotta tuota ikävää ilmiötä ei pääsisi tapahtumaan, mutta halvalla ja kiireessä tulee paskaa.

 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää esim redditissä se mobiilisovellus pakotus koko ajan. Kokeilkaapa mobiililaitteilla selata reddittiä niin näette.
Koko ajan, käytän siihen kolmannen osapuolen rif-sovellusta (reddit is fun). Toimii.
E: oho, olipas vanha mihin viittasin :) No, pointti on edelleen validi.
 
Viimeksi muokattu:
Jotkut nettikaupat ovat onnistuneet paskomaan jotain ihan perusjuttuja melko hyvin. Esimerkiksi tuotteen sivusta ei pääse mitenkään tuoteryhmään. Esim sulla on joku prossu auki ja haluat päästä prossut-tuoteryhmään niin siihen ei sivu näytä mitään linkkiä, vaan se tuoteryhmä pitää itse metsästää sieltä tuoteryhmäpuusta. Eli jos haulla haet vaikka ryzen 3600 niin pääset tuon prossun tuotesivulle mutta sieltä et pääse tuoteryhmään mitenkään.

Ärsyttävää kun haulla ei aina löydy omaa tuotetta tai sitten varsinkin ei-puusee laitteissa ne nimet saattaa vaihdella tai ei edes tiedä tuotteen nimeä mutta tietää miltä se näyttää, vaikka joku pultti tms kikkare. Eli manuaalisti selaat koko kaupan sitten läpi kun ei voi haulla koittaa löytää yhtä tuotetta jonka kautta pääsisi sen tuoteryhmään... Parhaimmisssa tapauksissa tätä tuoteryhmäpuuta ei edes pääse näkemään vaan etusivulla on vaan päätuoteryhmät joita klikkaillaan auki toivoen että se haettu löytyy sieltä jonkun alaryhmän alta. Onneksi tämä on suhteellinen harvinaista mutta itse kyllä vaihdan heti toiselle sivulle jos tuotteen löytämisen vaikeus on noin saatu maksimoitua.
 
Ylekin kunnostautunut näillä ihmeellisillä kilometrin mittaisilla "tarinasivuilla", joissa on yksi lause aina hillittömän rullaamisen jälkeen:

On muuten ihan helvetin rasittavaa lukea kun haluaisi nähdä taustakuvasta yksityiskohtia ja saa skrollailla tekstiä edestakaisin pois kuvan päältä ja tarpeeksi kun skrollaa, sivu hyppää toiseen kuvaan / tekstiin.

Noista pitäisi periaatteessa laittaa palautetta YLE:lle.
 
On muuten ihan helvetin rasittavaa lukea kun haluaisi nähdä taustakuvasta yksityiskohtia ja saa skrollailla tekstiä edestakaisin pois kuvan päältä ja tarpeeksi kun skrollaa, sivu hyppää toiseen kuvaan / tekstiin.
Noista pitäisi periaatteessa laittaa palautetta YLE:lle.
Nuo tulee monesti ihan yllättäen. Hesarin sivulla tuo on ihan normi joten sitä voi odottaa, mutta Ylen sivulla se ärsyttää. Onko tarkoitus lisätä taiteellista presentaatiota vai kenties vain vitutusta? Jäljelle jää kysymys: miksi?
 
Ärsyttää esim redditissä se mobiilisovellus pakotus koko ajan. Kokeilkaapa mobiililaitteilla selata reddittiä niin näette.
Tuota näkee ikävän monilla sivuilla, mutta Reddit on tosiaan yksi räikeimmistä esimerkeistä. Se on tosin muutenkin logiikaltaan niin ihmeellinen sivusto, että eipä ole ihmekään kun ovat tuollaiseen päätyneet.

Toinen ärsytys on sivustoissa, jotka oikein erikseen kysyvät jonkin ärsyttävän popupin myötä että haluatko siirtyä sivuston mobiiliversioon. No en halua, kun sivuston pitää skaalautua kysymättä kaikille laitteille.
 
Nuo tulee monesti ihan yllättäen. Hesarin sivulla tuo on ihan normi joten sitä voi odottaa, mutta Ylen sivulla se ärsyttää. Onko tarkoitus lisätä taiteellista presentaatiota vai kenties vain vitutusta? Jäljelle jää kysymys: miksi?
Tuo on vielä lisäksi ärsyttävä kun ei toimi Ylen uutisvahtisovelluksia tuollaiset sisällöt vaan täytyy aina avata selaimessa. Mutta tuollaiseen kuvan, videon ja äänen käyttöön uutisissa yleä työnnetään koko ajan enemmän ihan muiden yritysten toimesta, koska niiden mielestä ylen tekstisisältö kilpailee liikaa kaupallisten medioiden sisällön kanssa. Hallitus haluaa rajoittaa Ylen verkkojuttujen julkaisua – esitys Yle-lain muuttamisesta etenee lausuntokierrokselle
 
Toinen ärsytys on sivustoissa, jotka oikein erikseen kysyvät jonkin ärsyttävän popupin myötä että haluatko siirtyä sivuston mobiiliversioon. No en halua, kun sivuston pitää skaalautua kysymättä kaikille laitteille.
Syy on yksinkertaisesti se, että selaimissa on mahdollista blokata mainokset ja käyttäjätietojen kerääminen, mutta sovelluksessa ei.

Pop up -ruudun tunkeminen näytölle on kyllä ärsyttävä ominaisuus. Pahin esimerkki on Quora, jossa sitä ei pysty sulkemaan. Ainoa käytettävissä oleva nappi vie sovelluskauppaan. Pakko mennä sivulta pois ja palata uudestaan. (Näin ainakin reilu vuosi sitten. En tiedä ovatko korjanneet tilanteen.)
 

Poliisi kaipaa tietoja henkilöstä ja julkaisee nettisivullaan kuvan henkilöstä. No mitenkä se kuva julkaistaan siellä? Lähes huomaamattoman latauslinkin takaa on saatavilla .docx joka sisältää kuvan. Todella tyylikäs ja hieno toteutus jolla varmistetaan että kaikki halukkaat takuulla kuvan näkevät, vai mitenkä se menikään. :facepalm:
 

Poliisi kaipaa tietoja henkilöstä ja julkaisee nettisivullaan kuvan henkilöstä. No mitenkä se kuva julkaistaan siellä? Lähes huomaamattoman latauslinkin takaa on saatavilla .docx joka sisältää kuvan. Todella tyylikäs ja hieno toteutus jolla varmistetaan että kaikki halukkaat takuulla kuvan näkevät, vai mitenkä se menikään. :facepalm:
Normaalistihan vastaavissa tapauksissa kuva on sivuilla näkyvillä sellaisenaan. Tuon on joku yksittäinen setä/täti-ihminen lisännyt sinne tuollaisena. En näkisi, että koko sivusto on paskaa sen vuoksi ja varmaan se sieltä korjataan heti kun vaan joku vähänkään valistuneempi huomaa sen.
 
Normaalistihan vastaavissa tapauksissa kuva on sivuilla näkyvillä sellaisenaan. Tuon on joku yksittäinen setä/täti-ihminen lisännyt sinne tuollaisena. En näkisi, että koko sivusto on paskaa sen vuoksi ja varmaan se sieltä korjataan heti kun vaan joku vähänkään valistuneempi huomaa sen.

Juu, siellä on joku joka ei vaan osaa nakitettu hommaan. Kai se fiksataan jossain vaiheessa. Muutenkin noi poliisin sivut tahmaa helvetisti tällä hetkellä.
 
Joskus aiemminkin olen moittinut OP:n sivuja ja nyt kun joutui niitä taas vahinkoilmoitusta täyttäessä käyttämään, niin ei voi kuin ihmetellä että miten niistä onkin saatu niin sekavat ja tahmaisesti toimivat. Mobiilisovellus on ihan ok, mutta sieltä ei voi hoitaa kaikkia asioita.

No, tuon vakuutuspuolen kun sain tuskaisesti hoidettua, niin ajattelin samalla käydä katsomassa luottokorttitapahtumia, vaan eihän sieltä sivustolta löydä mistään loogisesta paikasta moista mahdollisuutta. Pankkitili näkyy kyllä etusivulla, mutta siihen liitetyn luoton tietoja pitää kaivella jostakin ihan ihme valikoista. "Päivittäiset raha-asiat" -valikosta löytyy erillinen laatikko, jossa lukee "Kortit", mutta eipä ole luottokortin tapahtumia siellä, eli siitä pääsee vain säätämään luottorajaa jne.

Sivun vasemman reunan päävalikosta voisi äkkiseltään kuvitella, että siitä löytyy suoraan myös luottokortin tapahtumat, mutta kun ei niin ei. Pääsivulla näkyy joku "tapahtumavirta", josta ei koskaan ota ilman ajatuksen kanssa tuijottamista selvää että paljon tilillä on saldoa, mikä on jo maksettu lasku ja mikä vasta tuleva ja hyväksynnässä, kun siinä on kaikki sekaisin samassa listassa. Samaisen listan yläosassa on dropdown-laatikko, josta voi vaihtaa eri tilien välillä, mutta eipä ole luottokorttia sielläkään.

Sitten kun lopulta onnistuu useamman klikkauksen kautta pääsemään sinne luottokortin erilliseen "tapahtumavirtaan", niin siellä onkin samanlainen dropdown kuin edellisessä ja siitä voi kyllä siirtyä kätevästi takaisin pankkitilille, mutta ei siis enää takaisin.

OP:n sivustohelvetissa on mahdollisuus lisätä omia suosikkeja, jotka näkyvät sitten omassa valikossa suoraan, mutta arvatkaapas mitä!? Tuota luottokortin tapahtumasivua ei ole mahdollista lisättyä suosikiksi, eli se pitää kaivaa esiin joka kerta erikseen sieltä valikoiden kautta. Laitankin sen polun tähän ylös, jos vaikka selviäisi ensi kerralla vähän vähemmällä etsimisellä, kun voi täältä googletella että miten se menikään, eli "Päivittäiset raha-asiat" --> "Omat kortit" --> "Kortit" (valitse kortti) --> "Näytä luottokortin tapahtumat".

Kaupan päälle huomasin, että OP luokittelee automaattisesti kaikki Curve-kortilla tehdyt ostokset ravintolakäynneiksi. Paskin käyttökokemus aikoihin.
 
Yksinkertaisuus ja toimivuus sopii huonosti laskutukseen. Chattibottia ja js-härveleitä pitää lisätä vaikka sen olennaisen sisällön voi usein esittää ihan vaikka tekstinä.

Useinhan on niin että haluttu informaatio on <1kt ja sitä varten pitää ladata 1Mt muuta.
 
Maallikon pieni ajatus tähän väliin: miksi poliisi.fi -sivuilla kerätään mm. tietoja:
"
Analytiikka
Poliisi.fi sivuilta kerätään poliisin käyttämään Snoobi-analytiikkaan tietoja käynneistä sivuilla. Poliisi.fi käyttää tietoja verkkopalveluiden kehittämiseen.
Sivustojen käytöstä kerätään yleisiä tilastotietoja, muun muassa

  • ladatut sivut
  • ajankohta
  • IP-osoite
  • verkkoselain ja käyttöjärjestelmä.
Tarkemmat tiedot analytiikasta saat Snoobin tietoa evästeistä -sivuilta (Snoobi Analytiikka | Fonecta Yrityksille)"

Onko toiminnan kannalta oikeasti tarpeellista vai halutaanko kenties lisää aselupia myydä? Ehkä olen vain vanhanaikainen ja en ymmärrä..
 
Onko toiminnan kannalta oikeasti tarpeellista vai halutaanko kenties lisää aselupia myydä? Ehkä olen vain vanhanaikainen ja en ymmärrä..
Kyllä se on tuo jälkimmäinen vaihtoehto. Vähintään noita tietoja kerätään järjestään jokaisessa webbipalvelussa ihan jotta tiedetään mitä alustaa kannattaa kehittää, mitä sivuja käytetään ja miten.

Millä logiikalla yhdistit nämä aselupiin?
 
Korkein hallinto-oikeus onnistui paskomaan hyvin toimivat sivunsa. Uudet sivut toimivat etenkin vanhemmilla laitteilla järkyttävän hitaasti, ja etusivun luettavuutta on huononnettu aivan liian isolla kuvalla.

Uusi: Etusivu - Korkein hallinto-oikeus

Vanha: Etusivu - Korkein hallinto-oikeus
Korkein oikeus seurasi perässä. Korkeimman oikeuden sivuston etusivu on vielä kamalampi. Kuvapankista ostettuja kuvia ja niiltä näyttäviä kuvia. Kuvien aiheet ovat sieltä kliseisimmästä päästä. Sivusto muistuttaakin visuaaliselta ilmeeltään lähinnä jonkin asianajotoimiston kotisivuja.

Joku kommentoi Estonia-säikeessä Onnettomuustutkintakeskuksen sivujen toimivan poikkeuksellisen tahmaisesti. Vähemmän yllättäen ne on toteutettu samalla ohjelmistolla kuin KKO:n ja KHO:n verkkosivut.
 
Poliisinkin sivuilla lainvastainen "jatkamalla käyttöä hyväksyt" -keksiboksi. :facepalm:
Eipä noita käytännössä kukaan (onneksi) valvo. Tommonen kaikkien keksien estäminen nettisivuston päässä on sitä paitsi hankasti teknisesti toteutettavissa.
 
Eipä noita käytännössä kukaan (onneksi) valvo. Tommonen kaikkien keksien estäminen nettisivuston päässä on sitä paitsi hankasti teknisesti toteutettavissa.
Ei kaikkia keksejä ole mitään tarvetta estää, eikä niistä tarvitse edes kysellä käyttäjältä, tai edes ilmoittaa, ellei niillä kerätä henkilötietoja. Kaikki sivuston teknisen toiminnallisuuden vuoksi välttämättömät keksit ovat automaattisesti sallittuja. Vain epämääräisille seurantakekseille on kysyttävä lupa.
 
Ei kaikkia keksejä ole mitään tarvetta estää, eikä niistä tarvitse edes kysellä käyttäjältä, tai edes ilmoittaa, ellei niillä kerätä henkilötietoja. Kaikki sivuston teknisen toiminnallisuuden vuoksi välttämättömät keksit ovat automaattisesti sallittuja. Vain epämääräisille seurantakekseille on kysyttävä lupa.
Twitterin keksit ei varmaan ihan normikamaa saati välttämättömiä.

Asiontisivulla taitaa olal vain poliisi.fi omaa kamaa, ja ei latailla pitkin nettiä sisältö ? Mutta moni varmaan menee etusivunkautta sinnekkin, eli vähän myöhäistä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo mene niin, että jos tuota orjallisesti noudatettaisiin, niin Google Analyticsia käyttävät sivustot (eli ~kaikki) pitäisi heittää toi kieltäytymispopuppi naaman eteen?
 
Eikös tuo mene niin, että jos tuota orjallisesti noudatettaisiin, niin Google Analyticsia käyttävät sivustot (eli ~kaikki) pitäisi heittää toi kieltäytymispopuppi naaman eteen?
Asian ytimessä, eli siihen käyttäjän lupa pyytää.

On vähän kooomista jos kysellään välttämättömiin evästeisiin lupia ja selitetään niiden merkitys.
Mutta "unohdetaan" kaikki tuollainen ulkopuolinen seuranta kama kokonaan mainita, niissä kyse muustakin kuin evästeistä.
 
Viimeksi muokattu:
Ollut jo pidemmän aikaa, mutta miksi HS ja IS muuttivat nettisivunsa sellaiseksi, kun klikkaa kuvaa suuremmaksi, sen voi sulkea ainoastaan oikean yläreunan ruksista pois?

Aika järjetön uudistus, kun pitkän aikaa ollut trendinä kuvan pienentäminen klikkaamalla hiirellä missä tahansa muualla kuin kuvan päällä ja nyt joutuu sohimaan ja kohdistamaan hiiren osoittimella ruksilla merkittyy palloon.
 
En tiiä kenen tekemät sivut nää on on, mutta jumalauta että raivostuttaa toi että kun sivun avaa niin muutaman sekunnin viiveellä sivu ponnahtaa pari senttiä ylöspäin. Ei ole kerta eikä kaks ku klikkaan jotain ni sivu skrollaa itsekseen ja klikki menee päin helvettiä. Roviolle pitäis tommoset.
 
Ollut jo pidemmän aikaa, mutta miksi HS ja IS muuttivat nettisivunsa sellaiseksi, kun klikkaa kuvaa suuremmaksi, sen voi sulkea ainoastaan oikean yläreunan ruksista pois?

Aika järjetön uudistus, kun pitkän aikaa ollut trendinä kuvan pienentäminen klikkaamalla hiirellä missä tahansa muualla kuin kuvan päällä ja nyt joutuu sohimaan ja kohdistamaan hiiren osoittimella ruksilla merkittyy palloon.
Vastaavia sivuja on paljon muitakin. Ennen on toiminut juuri noin että klikkaa kuvan ulkopuolella ja nykyään pitää tähdätä pieneen ruksiin. Taas on uusittu sivuja uusimisen innosta eikä käytettävyyttä ole ajateltu ollenkaan.
 
Tuo huonosti tehty lazy-loading on varsinkin puhelimella niin ärsyttävää. Ja kun tekstiäkin pitää odottaa ikuisuus ja tuijotella valkoista taustaa.

Välillä ihmetyttää miten vaikeaksi on tehty saada se 2kt tekstiä ja jokunen kuva ruudulle. Sisältöön suhteutettuna täysin over-engineeringia.
 
Ollut jo pidemmän aikaa, mutta miksi HS ja IS muuttivat nettisivunsa sellaiseksi, kun klikkaa kuvaa suuremmaksi, sen voi sulkea ainoastaan oikean yläreunan ruksista pois?

Aika järjetön uudistus, kun pitkän aikaa ollut trendinä kuvan pienentäminen klikkaamalla hiirellä missä tahansa muualla kuin kuvan päällä ja nyt joutuu sohimaan ja kohdistamaan hiiren osoittimella ruksilla merkittyy palloon.
Olikos tälläkin foorumialustalla jokin tuontapaista viritystä jossain vaiheessa.
Siis klikkaat tarkoitukselal tai vahingossa kuvaa, aukeaa jokin esiakatselu viritys, jossa jossain piilossa X , joka siis pitäisi löytää, nähdä ja hoksata että siitä saa sujettua (siihen X pääsy voi olla hyvinkin vaikeaa).
Ja kun jokin sovelmaviritys niin takaisin nappi vie sitten kokoaan edelliselle sivulle, ja jos oikein hankaalaa, niin sieltä eteenpäinnappi takaisin tuohon kuvaviritykseen.

Foorumilla eri kuvissa on tietenkin erilainen lokiikka.
 
Mä en ole koskaan käsittänyt, miksei ne klikattavat alueet voi olla maksimaalisen isoja. Miksei siis kuvaa voi sulkea vaikka klikkaamalla kuvaa? Silloin se voi mainiosti olla koko ikkunan kokoinen, ei tarvetta sohia ruksia tai etsiä kuvan ulkopuolista aluetta.
 
Puhdas arvaus että isompi osa käyttäjistä ei osaisi sulkea kuvaa jos ei olisi jotain ikonia sitä varten. Kyllähän kaikille isoillle saitille tehdään käytettävyyteen liittyen jatkuvaa testausta. Tyhmistä käyttäjistä kärsii harjaantuneemmatkin.

Itse otsikkoon yleisenä vastauksena että amatööri (tai ulkopuolinen) ei yleensä ymmärrä mitä vaatimuksia, legacya, liikkuvia osia, jne. kaikkea jonkun "yksinkertaisen" sivun takana on piilotettuna ja lisäksi kyse on monesti puhtaasti rahasta. Jotain omaa melko staattista saittia nyt voi optimoida ja hieroa maailmaan tappiin harrastuneisuusesta kun voi itse päättää speksit ja ei tarvitse maksaa työstä.
 
  • Tykkää
Reactions: drc
On se kumma, miten monissa verkkokaupoissa vielä herran vuonna 2020 ei postimaksujen määrää pysty näkemään ilman, että on kaikki mahdolliset tiedot syöttänyt järjestelmään. On kyllä moni kauppa menettänyt varmasti paljon rahaa aivan tuosta syystä, kun kiinnostus loppuu siihen, kun pitää osoitteet ja maksukortin tiedot syöttää ensin.

On tämä sentään huomattavasti parantunut takavuosista, mutta aivan liian monessa tuo vastaan vielä tulee. Surkeimmissa kaupoissa posteja ei arvioida ollenkaan, vaan ne kerrotaan vasta tilauksen jälkeen, kun joku on ne laatikoihin pakannut ja arpoo sitten postien määrän.
 
Johtuu varmaan siitä, että kuljetuksille ja maksuille on niin monia eri tapoja saatavilla?
 
Tuli joskus törmättyä tuollaiseen kauppaan, jossa tosiaan toimituskulut oli ilmoitettu suunnilleen niin, että asiakkaan kanssa sovitaan ne tilauksen jälkeen. Ei varmaan kovin paljon synny kauppaa tuolla tavalla. Näissä kuitenkin kyse enemmän kyvyttömyydestä myydä kuin web designistä.

Yksi syy piilottaa toimituskulut voi olla liidien kerääminen. Kun syötät sähköpostiosoitteesi, saat nähdä toimituskulut, ja myöhemmin vielä markkinointia yritykseltä.

Itse olen valmis lisäämään tuotteet ostoskoriin, ja jos siellä ei näe kuluja, niin en viitsi normaalisti tutkia asiaa enempää.

Jotkut kaupat määrittävät toimituskulut ja -tavat tuotteiden koon ja painon mukaan. Tämä voi olla syy näyttää hinta vasta kassalla tai ostoskorissa.

Vielä sellainen juttu, että yleensä edullista tai ilmaista toimituskulua kyllä tuodaan esille. Jos kulut ovat kalliita, niin niitä piilotellaan. Tässä saattaa olla ajatus, että asiakas on laiska eikä enää kassalla jaksa välittää korkeista kuluista.
 
Tästä syystä ostan kaikki atk-romut Jimm'siltä. Siellähän ei ole postikuluja esim. vitosen hiirelle :thumbsup:

Problem solved.
 
Jos postikulut pystyy kertomaan siinä vaiheessa, kun on nimet osoitteet ja maksutavat annettu, niin onnistuu se myös pelkän postinumeron perusteellakin.
Ei,

Riippuu hinnoittelusta, toimistustavoista, valikoimasta, maksutavoista ja niiden hinnoittelusta.

Joillain kuuluu kaikki kulut tuotteidenhintaan, silloin se tiedetään, ilman ilman tietoja (rajoituksia voi olla)

Jollain toimituskulut on kiinteät, ja sisältää kaiken, jolloin se myös tiedetään (rajoituksia voi olla)


Joillain toimituskuluihin vaikuttaa, osoitteen, toimitustavan lisäksi maksutapa. Toimitustavasta riippuen tarvitaan maan, kunnan , postinumeron lisäksi tarkka osoite, osoite voi vaikuttaa myös tuotteesta perittävään kokonais hintaan. Naanakertoimiakin voi olla.

Lisäksi nuo toimivat boitti suodattimena.

Toki kulut ja rahtihinnat pitää "hinnastosta" selvitä (miten ne määräytyy), jos kauppa on sellainen että hinnat ilman kirjautumista muutenkin näkyy.

Ajatus että jossain satunnaisessa kaupassa pitäisi mennä maksuprosessi läpi, ennenkuin näkee hinnat, niin onhan se viesti siitä että kannattaa vältellä, hinnat sellaisia ettei kauppakävisi jos ne ajoissa kertoisi.

Luonollisesti on toimitustapoja missä hinta selviää vasta kun tuote/palvelu toimitettu, tarjouksen voi pyytää, jolloin on jokin arvio.

Ja on verkkokauppoja joiden ylläpitäjän liikeidea ei niinkään ole verkkokauppa busines, vaan enemmänkin suunnattu joillekkin asiakkaille tilausjärjestelmäksi, tai jonkinalinen hinnasto/selailu mahdollisuus , voi olla myös verkkomaksamista varten.

Jossain B2B verkkokaupassa ei ehkä ole kuluttajaostoja teknisesti estetty
 
Jos jollain noin on, niin sehän kertoo vain erittäin paskasta suunnittelusta.
Kuluttajapuolella ne toimitustavat- ja ehdot onkin aika simppeleitä, mutta B2B-puolella menee monimutkaisemmaksi.

Mutta joku arvio kyllä olisi hyvä antaa jo ennen tilausta. Sitten on muutama huonekaluliike, josta saa vain kotiinkuljetuksena tai noutamalla...
 
Viimeksi muokattu:
Jos jollain noin on, niin sehän kertoo vain erittäin paskasta suunnittelusta.
Meinaat jollain postinumerolla arpoa loput ?

Mutta jos jotain esimerkkejä käyttäjän kiusaamisesta, niin esim Amzon ei osaa kertoa käyttäjälle lopullisia hintoja vaikka on kirjautunut ja tiedoissa on osoite, toimitusosoite, maksutapa , historia, käyttäytymistapa, profiloitu viimeisen päälle. Niin hintojen arpominen on työlästä ja niiden perus juttujen lisäksi alennukset, niin niissä sitä jumppaa pitää ja loppulaskustakaan ei ota selvää menikö se nyt oikein ja mistä ne hinnat nykästiin.

Mutta se että se on käyttäjälle kiusantekoa, niin ilmeisesti se on hyvinkin taidokasta, nerokasta suunnittelua, tarkoitus ollakkin kiero, osittain mahdollisimman vaikeasti käytettävä, mutta maksaminen sujuu helposti ei mitään ikäviä tunnistujumppia.
 
Ei pitäisi olla mikään ongelma toteuttaa.

Joissain tapauksissa voi olla mahdollista toteuttaa.

- Jos maksutapa ei vaikuta hintaa(kustannuksiin) ja jos rahti samanhintaista riippumatta mihin ja miten toimitetaan. ja rajapinnat ei sitä vaadi.

Tai voi olla hyvin ongelmallista.

Jos maksutapa vaikuttaa , niin postinumero ei sitä kerro, osoite voi toki vaikuttaa joidenkin maksutapojen hintaan. (voi toki tehdä ennustuksia tai periä kalleimman kustannuksen mukaan)

Jos rahtikustannuksiin vaikuttaa se mihin toimitetaan, niin postinumero ei sitä välttämättä kerro, vaan tarvitaan tarkempi tieto. (voi toki tehdä arvauksia tai periä kalleimman mukaan, ja perua ne mitä ei voi toteuttaa -> sitten joku kuluttaja lakimiehineen niskassa)


Lisäksi ongelmana voi olla eri palveluntarjoajien rajapinnat, jotka voivat vaati enemmän tai vähemmän hyvästä syystä tietoja, jolloin voi olla iso haaste oikoa, ehkä oikominen olisi este palvelun käytölle.


Jos haluaa palvelella laajasti, ja ne toimituskulut on isossa roolissa, niin moni joutuu ottamaan varmanpäälle.

Tässä erotan nen Suomi kaupat jotka leipoo maksutapa ja toimituskustanuksiin tuotteen todellista hintaa, eli vedättävät. Esim sitä mitä esiintyy kuluttajille markkinoiduissa lipuissa (matka, pääsy jne), jossa tuotetta markkinoidaan esim eurolla, mutta sitten maksaessa tuleekin varaus, toimitus ja maksutapa lisäkuluja. (ja toimitus "sähköinen" ja maksutavoissa ei veloituksetonta, ilman varausta ei onnistu, tai vieläkin kalliimpi) Niissä ei ole kyse ongelmasta, osaamattomuudesta, vaan ihan tietoista vedätystä.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat jollain postinumerolla arpoa loput ?

Mutta jos jotain esimerkkejä käyttäjän kiusaamisesta, niin esim Amzon ei osaa kertoa käyttäjälle lopullisia hintoja vaikka on kirjautunut ja tiedoissa on osoite, toimitusosoite, maksutapa , historia, käyttäytymistapa, profiloitu viimeisen päälle. Niin hintojen arpominen on työlästä ja niiden perus juttujen lisäksi alennukset, niin niissä sitä jumppaa pitää ja loppulaskustakaan ei ota selvää menikö se nyt oikein ja mistä ne hinnat nykästiin.

Mutta se että se on käyttäjälle kiusantekoa, niin ilmeisesti se on hyvinkin taidokasta, nerokasta suunnittelua, tarkoitus ollakkin kiero, osittain mahdollisimman vaikeasti käytettävä, mutta maksaminen sujuu helposti ei mitään ikäviä tunnistujumppia.

Aiemmin Amazonissa oli nappi jolla sai lopullisen hinnan. Jostakin syystä poistunut.
 
Meinaat jollain postinumerolla arpoa loput ?

Mutta jos jotain esimerkkejä käyttäjän kiusaamisesta, niin esim Amzon ei osaa kertoa käyttäjälle lopullisia hintoja vaikka on kirjautunut ja tiedoissa on osoite, toimitusosoite, maksutapa , historia, käyttäytymistapa, profiloitu viimeisen päälle. Niin hintojen arpominen on työlästä ja niiden perus juttujen lisäksi alennukset, niin niissä sitä jumppaa pitää ja loppulaskustakaan ei ota selvää menikö se nyt oikein ja mistä ne hinnat nykästiin.

Mutta se että se on käyttäjälle kiusantekoa, niin ilmeisesti se on hyvinkin taidokasta, nerokasta suunnittelua, tarkoitus ollakkin kiero, osittain mahdollisimman vaikeasti käytettävä, mutta maksaminen sujuu helposti ei mitään ikäviä tunnistujumppia.
Amazonilta sai jokin aika sitte Primen ilmaiseksi, joten otin sen kokeiluun. Sivuille ilmestyi joka puolelle "ilmainen kuljetus Primella" -mainoksia tuotteiden tietoihin ja hakutuloksiin. Poikkeuksetta tuotteen ostoskoriin lisäämisen ja kassalle pari sivus eteenpäin kliksuttelun jälkeen tuli ilmoitus, että toimitus on ilmainen vain Saksaan, hähää. Jäi Prime-kokeilut siihen. Helvetin hyvää mainosta tekivät itselleen :facepalm:
 
Laskujen maksaminen on nykyään yllättävän hankalaa.

Valtion lähettämä koronatekstiviesti jäi jotenkin kesken ja sen jälkeen kännykkä on vähän huonosti ottanut viestejä vastaan jostain syystä. Asioilla saattaa olla syy-seuraus-suhde, tai sitten ei. Kuitenkin laskuja maksaessa verkkopankki yritti lähettää tekstiviestin, jossa olisi ollut tällä kertaa vuorossa olleen kertakäyttöisen salasanan numero (kun nykyään jostain syystä tuotakin asiaa on hankaloitettu niin, että se tulee joskus tekstiviestinä). Tekstiviesti jäi tulematta perille.

Seuraavana päivänä yritin uudestaan laskujen maksamista. Joka ikisestä laskusta oli mennyt eräpäivä vanhaksi eikä OP:n verkkopankki suostu maksamaan laskuja, joiden eräpäivä on menneisyyudessä, eli joka jouduin joka ikisen laskun eräpäiväksi muuttamaan kuluvan päivän. Jokainen sivunlataus kesti kymmeniä sekunteja (normaalia nykyään) ja noin joka toisella laskun tallennusyrityksellä verkkopankki ilmoitti "teknisestä virheestä" ja pyysi yrittämään hetken päästä uudestaan. Lopulta kuitenkin sain kaikki laskut tallennettua sellaisina, että eräpäivänä oli kuluva päivä, ja tunnuslukutekstiviestinkin vastaanottaminen onnistui tällä kertaa eli sain laskun maksettua. Koko prosessiin meni siis kaksi päivää ja aktiivisia työtuntejakin yhteenlaskettuna ainakin enemmän kuin yksi.

Kaikesta tällaisesta tulee väkisin mieleen, että elämme jossain suljetun lähdekoodin dystopiassa, jossa oikein mikään ei enää toimi ja kukaan ei tiedä miksi. Kaikkea pitää uudistaa jatkuvasti ihan vain pöhinän takia eikä mitään yritetäkään tehdä kunnolla. OP:n verkkopankkikin oli ihan käytettävä vielä silloin kun oli se perus-HTML:llä tehty PDA-versio, jota tuli käyteltyä Linksillä. Nykyään laskujen maksaminen on jatkuvaa tappelua ja siihen pitää käyttää aina viimeisimpään versioon päivitettyä bloattiselainta, että verkkopankki edes suostuu toimimaan kaikkine uusine ominaisuuksineen - ja silti saattaa satunnaisesti valittaa ettei selaintasi tueta, ilmeisesti koska user-agent-stringissä on sellainen outo asia kuin Linux. Myöskään Chromium tai Seamonkey ei käy, mutta Chrome tai Firefox jostain syystä käy.
Suosittelen käyttämään OP:n mobiilisovellusta. Se toimii erinomaisesti niin pankki-, kuin.vahinkoilmoituspuolella, eikä mitään tekstiviestejä tai tunnuslukuliatoka ole aikoihin tarvittu. Toisaalta myös op.fi verkkopankki on IMO oikein hyvä, ainoana miinuksena että huoltokatkoja on suhteellisen usein. Yleensä nämä ajoittuvat kuitenkin yöaikaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 429
Viestejä
4 743 608
Jäsenet
77 325
Uusin jäsen
benjam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom