Yhtä asiaa ihan oikeasti ihmettelen nykyaikaisissa nettisivuissa. Miten ylipäätään saa aikaan sellaista ECMAScriptiä, että niillä sivun skripteillä kestää pitempään kuin 1/10 sekunnin ajan suoriutua loppuun asti? Siis jos ei käsitellä mitään valtavia taulukoita omilla custom-funktioilla, niin miten teet funktion, joka kestää niin pitkään?
Minä olen kokeiluluontoisesti kirjoittanut canvasiin piirtelevän moninpelattavan monsujentappopelin (serveripuoli C:llä ja selainpuoli ECMAScriptillä) ja aika tehottomallakin koneella se toimii hyvin, vaikka siihen sivulle tökitään pahimmillaan satoja kertoja sekunnissa uutta sisältöä, joka vieläpä on graafista. Yleensä, jos jossain funktiossa kestää pitempään kuin sen kymmenesosasekunnin verran, niin siihen koodiin on vain jäänyt itseltä joko joku selvä bugi tai sitten joku ajattelemattomuus, jonka takia joku asia lasketaan miljoona kertaa kun yksi kerta riittäisi.
Kuitenkin 99% nykyaikaisista ammattilaisten tekemistä sivuista tuntuu olevan täynnä noita skriptejä, jotka ihan kirjaimellisesti laittavat selaimen (tai ainakin välilehden) jumiin ja lopulta selain ilmoittaa jumiutuneesta skriptistä ja kysyy jatketaanko suoritusta vai keskeytetäänkö skripti. Siis miten tuollaista paskaa oikeasti saa aikaan ja miten noita ei huomata ennen tuotantoon laittamista, vai eikö vain välitetä?
Tosi monella sivulla sitten joku skripti jää myös ihan kirjaimellisesti JUMIIN, siis toistamaan jotain loputonta looppia joka ei pääty koskaan. Selain ilmoittelee jumiutuneesta skriptistä ja kun käskee sen jatkaa suorittamista niin hetken päästä tulee sama ilmoitus, ja sitä voi jatkaa loputtomiin. Eikö tuollaistakaan vain huomata ennen tuotantoon laittamista tai eikö välitetä?