Mikä auto minulle?

Voi kyllä olla ettei kestä. Siinä yhdessä piuhassa harvemmin kun on vaan yksi pistoke, äkkiä menee keskuksen pään sulake kun siihen pistää kaksi tai useampi laturiin ja kaikille kun pitää olla sama linjaus. Ei voi taloyhtiössä olla niin, että yksi saa lataa ja muut ei.
8A on vähemmän kuin keskiverto lohkolämppäri + sisätilanlämmitin. Laitetaan sitten vaikka 6A rajaksi niin ollaan varmasti turvassa. Jos auto seisoo sen 8h niin siinä saa jo 11kWh mikä riittää lähes kaikille plugareille täyslatausta varten.

Sekin vielä että yleensä lohkolämppärit laitetaan aamulla päälle ennen töihin lähtöä, kun taas auto ladataan illan ja yön aikana, jolloin ne harvoin menevät päällekkäin.

Se taloyhtiö tekee tässä kyllä kärpäsestä härkäsen
 
8A on vähemmän kuin keskiverto lohkolämppäri + sisätilanlämmitin. Laitetaan sitten vaikka 6A rajaksi niin ollaan varmasti turvassa. Jos auto seisoo sen 8h niin siinä saa jo 11kWh mikä riittää lähes kaikille plugareille täyslatausta varten.

Sekin vielä että yleensä lohkolämppärit laitetaan aamulla päälle ennen töihin lähtöä, kun taas auto ladataan illan ja yön aikana, jolloin ne harvoin menevät päällekkäin.

Se taloyhtiö tekee tässä kyllä kärpäsestä härkäsen
Ongelma tuleekin siinä, että parkkipaikka voi olla täynnä noita autoja ja kaikki lataavat sen koko yön. Yleensä noi pistokkeet on rajoitettu kahden tunnin ajaksi ja vaan luotetaan ettei liian moni käytä samaan aikaan. Se että lohkolämppäri vie 8A ei ole argumentti asiaan. Mutta eiköhän tämä riitä offtopiccia.
 
Onhan noita jo paljon pohdittu, lue Tuulilasin Vesa Linja-Ahon artikkeleja ja Virran sivuja. Menet yhtiökokoukseen kunnolla valmistautuneena, vaikka jonkun asiasta ymmärtävän sähköasentajan kanssa ja tarjoudut vaihtamaan/maksamaan Kwh mittarilla olevan rasian lataustolppaan. Kuorman hallinta saadaan hoitumaan kyllä ja yhdenvertaisuusasiaa siitä on turha ees koittaa vääntää.
 
Onhan noita jo paljon pohdittu, lue Tuulilasin Vesa Linja-Ahon artikkeleja ja Virran sivuja. Menet yhtiökokoukseen kunnolla valmistautuneena, vaikka jonkun asiasta ymmärtävän sähköasentajan kanssa ja tarjoudut vaihtamaan/maksamaan Kwh mittarilla olevan rasian lataustolppaan. Kuorman hallinta saadaan hoitumaan kyllä ja yhdenvertaisuusasiaa siitä on turha ees koittaa vääntää.
Vaikka kuinka hyvin olisi paperit ja muut, niin hallitus hannaa aina vastaan. Olen todennut itse hallituksen ja isännöitsijän olevan ne suurimmat esteet, että asian saa edes kokoukseen käsiteltäväksi.
 
Vaikka kuinka hyvin olisi paperit ja muut, niin hallitus hannaa aina vastaan. Olen todennut itse hallituksen ja isännöitsijän olevan ne suurimmat esteet, että asian saa edes kokoukseen käsiteltäväksi.

Mikset liity hallitukseen?
 
Kiikarissa olisi täyssähköauto ja mieluiten kokoluokaltaan sellainen, joka sopii lapsiperheelle, mutta onko sellaisia edes olemassa, kun hinta pitäisi olla noin 35k€? Tai onko markkinoille lähiaikoina tulossa nuo kriteerit täyttäviä?
Peugeot e-2008, Kia e-Niro ja Hyundai Kona electric kai lähimmät tällä hetkellä.
Edit: ja uudesta siis kyse
 
Eip...

ID3 voisi osua lähelle hahloa kun alkaa normalisoitua, tarve tilalle vähän nykyään ampuu herkästi yli. Golf on ollut koko ikänsä perheauto, nykyään vaan ollaan menty Passatin kautta Sharaniin, vaihtaen Tiguanin kautta Touregiin kun syntyy 1-2 lasta ... Joten riippuu tarpeistanne.

Mut suurin vyörytys tulee ens vuonna, esim Nissan Arya(?) Toki budjettisi saattaa olla 5v etuajassa "sopivan sähköauton" löytämiseen... (40-50 realistisempi)
 
Vaikka kuinka hyvin olisi paperit ja muut, niin hallitus hannaa aina vastaan. Olen todennut itse hallituksen ja isännöitsijän olevan ne suurimmat esteet, että asian saa edes kokoukseen käsiteltäväksi.
Ehkäpä jo tiedätkin jos olet hallituksessa ollut, mutta kyllä niillä on velvollisuus ottaa asia yhtiökokouksen esityslistalle jos kirjallisesti sitä vaadit tarpeeksi ajoissa. Ja pidä mielessä että jos se tulee mukaan nimikkeellä ”keskustellaan”, siitä ei tarvi äänestää tai oikeasti päättää mitään. Täysin valmistellun asian voi vaikka sitten äänestyttää yhtiökokouksella jos odottaa saavansa muilta osakkailta tukea.
Riippuen minkälaiset välillä sulla on siihen hallitukseen, voi kannattaa käydä ihan naamakkain keskustelemassa asiasta puheenjohtajan kanssa ja selvittämässä että onko se vastahankaisuus laiskuutta vai pelkoa rahanmenosta vai mitä. Laiskuuden kun voi jossain määrin ohittaa tekemällä sitten itse ne selvitystyöt ja muut.
 
Kiikarissa olisi täyssähköauto ja mieluiten kokoluokaltaan sellainen, joka sopii lapsiperheelle, mutta onko sellaisia edes olemassa, kun hinta pitäisi olla noin 35k€? Tai onko markkinoille lähiaikoina tulossa nuo kriteerit täyttäviä?
Peugeot e-2008, Kia e-Niro ja Hyundai Kona electric kai lähimmät tällä hetkellä.
Edit: ja uudesta siis kyse
Kaikista halvin Škoda Enyaq on aika lähellä mutta sitten ei kyllä ole yhtään mitään varusteita.
 
Hakusessa farkku käyttis bensa moottorilla. Kulutus saisi olla siinä 7l paikkeilla. Mieluusti "vähän" ajettua (130tkm). Katsellut toyota avensista mutta vähän on tylsän näkösiä, luotettavuus olisi kohdillaan. Seat exeo st olisi vähän sporttisemman näkönen mutta ei ole montaa myynnissä niin onkohan kuinka luotettavia muita ehdotuksia ja kokemuksia?

Tsekkaa noiden edellämainittujen lisäksi myös Hyundai i40. Luotettavia pelejä ovat ainakin olleet omat huihaini, vaikken just tuota i40 ole omistanut.
 
Kiikarissa olisi täyssähköauto ja mieluiten kokoluokaltaan sellainen, joka sopii lapsiperheelle, mutta onko sellaisia edes olemassa, kun hinta pitäisi olla noin 35k€? Tai onko markkinoille lähiaikoina tulossa nuo kriteerit täyttäviä?
Peugeot e-2008, Kia e-Niro ja Hyundai Kona electric kai lähimmät tällä hetkellä.
Edit: ja uudesta siis kyse
2008 taitaa olla yli 35 000€ sähköisenä?

Minusta paras voisi olla vw id3 alk noin 31 900€ taitaa olla nyt hinnastossa. Eli kyllä ainakin yksi auto pitäisi olla lapsiperheelle ja hinnan puolesta sopiva. Saatavuudesta en tiedä, varmaan Q1 2021. Muut on sitten hinnoiteltu liian kalliiksi? Ilmeisesti id3 on sisätiloiltaan suurempi kuin esim Golf. Ja minusta id3 näyttää muutenkin vähän isommalta kuin Golf.
 
Eip...

ID3 voisi osua lähelle hahloa kun alkaa normalisoitua, tarve tilalle vähän nykyään ampuu herkästi yli. Golf on ollut koko ikänsä perheauto, nykyään vaan ollaan menty Passatin kautta Sharaniin, vaihtaen Tiguanin kautta Touregiin kun syntyy 1-2 lasta ... Joten riippuu tarpeistanne.

Mut suurin vyörytys tulee ens vuonna, esim Nissan Arya(?) Toki budjettisi saattaa olla 5v etuajassa "sopivan sähköauton" löytämiseen... (40-50 realistisempi)
Enpä ollut huomannut tuota, että ID3:sta on tulossa ensi vuonna myös vähän edullisempia vaihtoehtoja.
Perheauton tarpeet lähinnä sellaiset, että pitäisi istuin mahtua taakse ilman, että etupenkillä pitää olla polvet suussa ja vähän tavaratilaakin vielä lisäksi. Mitään lestadiolaisvankkuria ei tarvita.
Kaikista halvin Škoda Enyaq on aika lähellä mutta sitten ei kyllä ole yhtään mitään varusteita.
Eikös tuossa ole lähtöhinnat yli 40k vai onko tulossa jotain muita malleja vielä?
2008 taitaa olla yli 35 000€ sähköisenä?

Minusta paras voisi olla vw id3 alk noin 31 900€ taitaa olla nyt hinnastossa. Eli kyllä ainakin yksi auto pitäisi olla lapsiperheelle ja hinnan puolesta sopiva. Saatavuudesta en tiedä, varmaan Q1 2021. Muut on sitten hinnoiteltu liian kalliiksi? Ilmeisesti id3 on sisätiloiltaan suurempi kuin esim Golf. Ja minusta id3 näyttää muutenkin vähän isommalta kuin Golf.
Juu tuo ID3 voisi olla hyvä. E-2008 on tosiaan yli 35k mutta lähimpien joukossa asetetuista kriteereistä näistä nyt myynnissä olevista.
 
Nyt on ennakkomyynnissä 60 ja 80 -mallit. Halvin malli on 50. Sen hinnan täytynee painua jonkin verran alle 40k:n.
Skoda tosiaan yksi vaihtoehto myös.

Ja jos Skodan sattuisi saamaan oikeaan hintaluokkaan, niin vw id4 olisi myös yksi vaihtoehto lisää. Skoda ja id4 taitaa olla aivan samaa kokoa ja saattaa olla, että hinnassakaan ei ole juuri eroa. Id3 sitten toki tonneja halvempi, koska on pienempää kokoluokkaa.

 
Hakusessa olisi kakkosautoksi uudehko max 14000€ vehje. Pitäisi olla luotettava, edullinen käyttää ja ei turhaan liian iso (koska 99% ajosta yksistään köröttelyä työmatkaa n. 15km suuntaansa maaseututietä).

Ei ole noita pienempiä autoja tullut nykyään pahemmin seurattua, onko esim noista pikku-Kioista tai Skoda Fabioista mihinkään? Kasetti meinaa levitä nykyisen -04 Golfin ongelmien kanssa niin vähän sivusilmällä katseltu jos vaihtelisi uudempaan.
 
Mulla on kakkosautona Rellun Clio aika pitkälti kuvailemassasi käytössä. Olen kyllä käynyt sillä Vantaalta Lappeenrantaan ja takaisin juurikaan kärsimättä vaikka auto on selkeästi tehty pienempään ajoon.

Esimerkiksi
 
Hakusessa olisi kakkosautoksi uudehko max 14000€ vehje. Pitäisi olla luotettava, edullinen käyttää ja ei turhaan liian iso (koska 99% ajosta yksistään köröttelyä työmatkaa n. 15km suuntaansa maaseututietä).

Ei ole noita pienempiä autoja tullut nykyään pahemmin seurattua, onko esim noista pikku-Kioista tai Skoda Fabioista mihinkään? Kasetti meinaa levitä nykyisen -04 Golfin ongelmien kanssa niin vähän sivusilmällä katseltu jos vaihtelisi uudempaan.

Jos Golf ei nappaa, niin kannattaa jättää Fabiat ja muut konsernin tuotteet väliin, tulee vaan kalliimpia ongelmia samalta valmistajalta.
 
Ehottomasti.


Golfissa ei sinänsä mitään vikaa, voisi hommata alle uudemman Golfin kyllä ihan hyvin.

Sitten kannattaa vilkaista tuota VAG autojen monet ongelmat ketjua, niin pääsee kärryille nykyisestä laadusta, tai sen puutteesta:thumbsup:

Mutta Kia/Hyundai akselilta varmaan löytyy ok vehkeitä, niin ei tarvi viettää aikaa korjaamolla. Pikkukipot kun mainitsit niin Yaris ehkä?
 
Uudehkoa autoa hankkimassa päivittäiseen käyttöön, tulee niin matka- kuin taajama-ajoakin. Kilometrejä kuitenkin sen verran, että varmaankin bensakonetta mielummin. Kovin isolle autolle ei ole tarvetta.

Tässä yritän vähän eri vaihtoehtojen kustannuksia laskeskella tarkemmin ja eniten nyt silmään osunut A3 Sedan. Eritoten mielessä joko pari vuotta vanha vähän ajettu tai vaihtoehtoisesti myöskin uusi - vanhan korimallin ajamattomia näyttää olevan varastossa myyjillä aika paljon (2021 vuosimallin hinnat taas sitten karkaa aika korkealle). Ennen kuin lähden renkaita potkimaan niin pari kysymystä tähän liittyen:

-Jos on heittää muita hyviä suosituksia niin näitä otetaan vastaan. Max. 30kEUR, mielummin toki vähemmän :)
-Onko noissa Audeissa jotain mihin kannattaa eritoten kiinnittää huomiota, etenkin jos käytettyä koeajaa (esim. vaihteisto?) tai muita tyyppivikoja mitä kannattaisi varoa?
-Osaisiko joku enemmän autokauppaa tehnyt antaa osviittaa, että paljonko liikkeessä yleensä hinnoissa on tinkivaraa? Esimerkkinä nyt alla yksi vanhalla korilla oleva malli:


Täysi hinta menee omalla skaalalla vähän korkealle, ja josko tulee käytyä katsomassa niin helpottaisi neuvotteluja kun osaisi paremmin arvioida mikä voisi olla realistinen taso jolle kauppahinta mahdollisesti asettuisi. Liikkeestä en ole ikinä yhtään autoa ostanut, eli kokemusta tästä ei ole.
 
Uudehkoa autoa hankkimassa päivittäiseen käyttöön, tulee niin matka- kuin taajama-ajoakin. Kilometrejä kuitenkin sen verran, että varmaankin bensakonetta mielummin. Kovin isolle autolle ei ole tarvetta.

Tässä yritän vähän eri vaihtoehtojen kustannuksia laskeskella tarkemmin ja eniten nyt silmään osunut A3 Sedan. Eritoten mielessä joko pari vuotta vanha vähän ajettu tai vaihtoehtoisesti myöskin uusi - vanhan korimallin ajamattomia näyttää olevan varastossa myyjillä aika paljon (2021 vuosimallin hinnat taas sitten karkaa aika korkealle). Ennen kuin lähden renkaita potkimaan niin pari kysymystä tähän liittyen:

-Jos on heittää muita hyviä suosituksia niin näitä otetaan vastaan. Max. 30kEUR, mielummin toki vähemmän :)
-Onko noissa Audeissa jotain mihin kannattaa eritoten kiinnittää huomiota, etenkin jos käytettyä koeajaa (esim. vaihteisto?) tai muita tyyppivikoja mitä kannattaisi varoa?
-Osaisiko joku enemmän autokauppaa tehnyt antaa osviittaa, että paljonko liikkeessä yleensä hinnoissa on tinkivaraa? Esimerkkinä nyt alla yksi vanhalla korilla oleva malli:


Täysi hinta menee omalla skaalalla vähän korkealle, ja josko tulee käytyä katsomassa niin helpottaisi neuvotteluja kun osaisi paremmin arvioida mikä voisi olla realistinen taso jolle kauppahinta mahdollisesti asettuisi. Liikkeestä en ole ikinä yhtään autoa ostanut, eli kokemusta tästä ei ole.
Kävin koeajamassa tuon uuden audi a3:n. Rengasäänet oli aika kovat.

Oon ajanut myös nuo uudet seat leon, skoda octavia ja vw golf sekä vw id3. Kannattaa varmasti käydä koeajamassa nuo kaikki. Ajoin myös uuden mersu c:n, joka vaikutti ihan hyvältä, mutta taitaa olla vähän isompi tai ainakin kalliimpi auto.

Leonista tulisi kai ladattava malli myös, kuten octaviastakin ja kai golfistakin.

Itse en siis pidä tuota uutta a3 mallia mitenkään erityisen hyvänä. Koska oli minusta aika äänekäs. Sekin huomio, että vw id3 olisi ilmeisesti alkaen 31 900€, mutta siis on liian kallis. Samoin kaikki ladattavat taitaa olla myös liian kalliita.

Eritoten mielessä joko pari vuotta vanha vähän ajettu tai vaihtoehtoisesti myöskin uusi - vanhan korimallin ajamattomia näyttää olevan varastossa myyjillä aika paljon
Toki joku 2 vuotta vanha a3 olisi halvempi. Ja kun ulkonäossä en eroa huomaa. Muistaakseni ainakin sisusta olisi kokonaan uusi uudessa mallissa ja eroaa kyllä huomattavasti? Vanhaa a3:a en ole kyllä ajanut.
 
Kävin koeajamassa tuon uuden audi a3:n. Rengasäänet oli aika kovat.

Oon ajanut myös nuo uudet seat leon, skoda octavia ja vw golf sekä vw id3. Kannattaa varmasti käydä koeajamassa nuo kaikki. Ajoin myös uuden mersu c:n, joka vaikutti ihan hyvältä, mutta taitaa olla vähän isompi tai ainakin kalliimpi auto.

Leonista tulisi kai ladattava malli myös, kuten octaviastakin ja kai golfistakin.

Itse en siis pidä tuota uutta a3 mallia mitenkään erityisen hyvänä. Koska oli minusta aika äänekäs. Sekin huomio, että vw id3 olisi ilmeisesti alkaen 31 900€, mutta siis on liian kallis. Samoin kaikki ladattavat taitaa olla myös liian kalliita.


Toki joku 2 vuotta vanha a3 olisi halvempi. Ja kun ulkonäossä en eroa huomaa. Muistaakseni ainakin sisusta olisi kokonaan uusi uudessa mallissa ja eroaa kyllä huomattavasti? Vanhaa a3:a en ole kyllä ajanut.
Täytyypi käydä joo koeajamassa tuo jossain välissä niin näkee miltä vaikuttaa. Lähtökohtaisesti täysin uutta autoa en ollut ajatellut ostaa (ihan puhtaasta pihiydestä), mutta tuosta A3:sta osui silmään noita "vanhanmallisia" ajamattomia joita näyttää liikkeissä olevan jonkin verran myymättä vähän edullisempaan hintaan kuin uudella sisustalla. Oma ajatus oli, että tuossa ehkä vähän säästäisi ensimmäisen vuoden arvonalenemassa verrattuna 'täysin uuteen'. Jos noihin jollain on antaa näkemystä että millainen alennus tuollaisesta voisi olla realistinen, niin mieluusti otan vinkkiä vastaan. Muuten täytyy käydä kokeilemassa kepillä jäätä.
 
Täytyypi käydä joo koeajamassa tuo jossain välissä niin näkee miltä vaikuttaa. Lähtökohtaisesti täysin uutta autoa en ollut ajatellut ostaa (ihan puhtaasta pihiydestä), mutta tuosta A3:sta osui silmään noita "vanhanmallisia" ajamattomia joita näyttää liikkeissä olevan jonkin verran myymättä vähän edullisempaan hintaan kuin uudella sisustalla. Oma ajatus oli, että tuossa ehkä vähän säästäisi ensimmäisen vuoden arvonalenemassa verrattuna 'täysin uuteen'. Jos noihin jollain on antaa näkemystä että millainen alennus tuollaisesta voisi olla realistinen, niin mieluusti otan vinkkiä vastaan. Muuten täytyy käydä kokeilemassa kepillä jäätä.
En tiedä onko yhtään mieleinen vaihtoehto, mutta uutta Fordia on saanut esim. Laakkoselta ja jostain muustakin liikkeestä kampanjana 0% koron rahoituksella (sikäli jos on aikomus sellaista käyttää) ja n. 30000 eurolla saa kasaan esim. uuden Focuksen melko hyvillä varusteilla ja automaattivaihteilla 5 v / 150000 km takuulla. Kokemusta ei Fordeista ole, mutta yleensä ovat ainakin ajoltaan kuulemma olleet hyviä ja tuskin luotettavuus Volkkarin sukuisiin nähden huonompi on.
 
Mielikuvathan ne lopulta paljon ratkaisevat. Esimerkiksi Fordista ja VW:stä on monella - minulla molemmista sekä hyvin positiivisia että voimakkaan negatiivisia oloja, jotka aivan varmasti vaikuttavat valintaan vaikka sen itselleen jollain muulla lopulta rationalisoi.

Lisäksi auton ulkonäkö vaikuttaa, vaikka sitä ei aikuinen mies jonkun pikkuauton valinnassa helposti halua myöntää. Ei niinkään se, että etsisi oikein hienoa autoa vaan se, kun välttelee hirveimpiä abominaatioita ja hakee jotain, mikä näyttää etäisesti autolta eli pikkuautojen tapauksessa Golfilta. Edulliset pikkuautot ovat usein Multiplaan verrattavaa julmaa huumorimuotoilua. Miettikää jotain Vengaa tai melkein mitä tahansa Nissania, joka ei ole peruspappasedan. Taisin itse päätyä Rioon enemmän ulkoasun takia kuin valinnan tehtyäni ymmärsinkään. Fiesta olisi ollut vahva kilpailija, mutta Fordia kuten volkkariakin oli juuri nyt katseltu tarpeeksi lähivuosien kiintiöön. Fabia ja Yaris ovat yksinkertaisesti niin kammottavan näköisiä, että olisin viime metreillä keksinyt jonkin muun perustelun itselleni. Sama varmaan olisi koskenut Kiaa, jos olisin vetänyt saman hankintaprojektin edellisen korimallin aikana. Se vasta onkin niin kauhea iljetys, että vaarana olisi auton takia kuolla verensyöksyyn vessanpytyllä muistaessaan pahana krapula-aamuna moisen hirviön pihassa.
 
Mielikuvathan ne lopulta paljon ratkaisevat. Esimerkiksi Fordista ja VW:stä on monella - minulla molemmista sekä hyvin positiivisia että voimakkaan negatiivisia oloja, jotka aivan varmasti vaikuttavat valintaan vaikka sen itselleen jollain muulla lopulta rationalisoi.

Lisäksi auton ulkonäkö vaikuttaa, vaikka sitä ei aikuinen mies jonkun pikkuauton valinnassa helposti halua myöntää. Ei niinkään se, että etsisi oikein hienoa autoa vaan se, kun välttelee hirveimpiä abominaatioita ja hakee jotain, mikä näyttää etäisesti autolta eli pikkuautojen tapauksessa Golfilta. Edulliset pikkuautot ovat usein Multiplaan verrattavaa julmaa huumorimuotoilua. Miettikää jotain Vengaa tai melkein mitä tahansa Nissania, joka ei ole peruspappasedan. Taisin itse päätyä Rioon enemmän ulkoasun takia kuin valinnan tehtyäni ymmärsinkään. Fiesta olisi ollut vahva kilpailija, mutta Fordia kuten volkkariakin oli juuri nyt katseltu tarpeeksi lähivuosien kiintiöön. Fabia ja Yaris ovat yksinkertaisesti niin kammottavan näköisiä, että olisin viime metreillä keksinyt jonkin muun perustelun itselleni. Sama varmaan olisi koskenut Kiaa, jos olisin vetänyt saman hankintaprojektin edellisen korimallin aikana. Se vasta onkin niin kauhea iljetys, että vaarana olisi auton takia kuolla verensyöksyyn vessanpytyllä muistaessaan pahana krapula-aamuna moisen hirviön pihassa.

Noita pikkuautoja nettiautosta selanneena olen kyllä miettinyt ihan just tuota samaa, että miten helvetin vaikeaa pikkuautojen muotoilun täytyy olla, kun 80% on aivan hirveän näköisiä. Vaikka tekniikka nyt onkin tärkein, niin kyllähän se harmittaa jos joka aamu autoon hypätessä sattuu silmiin ja hävettää. Toyotan tekniikka on vissiin hyvää, mutta voi helvetti tuo Toyotan pikkuautojen ulkonäkö. Ei tule ikinä tähän pihaan sellaista. Golffi on ikonisuudessaan kaikista miellyttävin, mutta nyt kun sattuneesta syystä tuo oma Golffi on ollut enemmän huollossa kuin ajossa niin kieltämättä mielikuva VAGista koko konsernina on murentunut. Renaultin uudet pikku-Cliot on kyllä ulkoisesti miellyttävän näköisiä, mutta Citroenin omistaneena jotenkin ei herätä innostusta noin etukäteen enää mikään ranskalainen auto. Viimeisimpänä ajatuksena oli laittaa rahaa vähän enemmän peliin ja ostatella jotain 2017 vuosimallin V40:iä.
 
Tuo on aika... Mielenkiintoinen näkemys, että autot on sidottu toisiinsa, koska maa.

...eli paskan Nissanin ostanut ei voi ees harkita Toyotaa, koska molemmat tulee Japanista.

Clio on "jostain syystä" ollu parikymmentä vuotta segmenttinsä myydyin... Koska se on parhain. Ja ensimmäinen mallivuosi meni jo.
 
Noita pikkuautoja nettiautosta selanneena olen kyllä miettinyt ihan just tuota samaa, että miten helvetin vaikeaa pikkuautojen muotoilun täytyy olla, kun 80% on aivan hirveän näköisiä. Vaikka tekniikka nyt onkin tärkein, niin kyllähän se harmittaa jos joka aamu autoon hypätessä sattuu silmiin ja hävettää. Toyotan tekniikka on vissiin hyvää, mutta voi helvetti tuo Toyotan pikkuautojen ulkonäkö. Ei tule ikinä tähän pihaan sellaista. Golffi on ikonisuudessaan kaikista miellyttävin, mutta nyt kun sattuneesta syystä tuo oma Golffi on ollut enemmän huollossa kuin ajossa niin kieltämättä mielikuva VAGista koko konsernina on murentunut. Renaultin uudet pikku-Cliot on kyllä ulkoisesti miellyttävän näköisiä, mutta Citroenin omistaneena jotenkin ei herätä innostusta noin etukäteen enää mikään ranskalainen auto. Viimeisimpänä ajatuksena oli laittaa rahaa vähän enemmän peliin ja ostatella jotain 2017 vuosimallin V40:iä.

Ihan näppärän näkösiähän nuo, laadusta sit en tiä.
2020-Renault-Clio-15.jpg
2020-Renault-Clio-6.jpg
 
Ainakin oma vm. 2015 Clio on nyt vuoden palvellut moitteetta kakkosautokäytössä. Lätkäkassi/sello menee takakonttiin heittämällä ja takapenkkiläisillekin on ihan riittävästi tilaa, kunhan kuljettaja ei ole kovin pitkä.

Kilsoja nyt mittarissa reipas 53k josta omaa ajoa on ollut se 13k. Ostin tuon siis käytettynä viime syksynä, kun lasten harrastusten vuoksi toinen auto tuli pakolliseksi perheessä. Vakuutukset edulliset eikä veroakaan kerry kovin paljoa. Ykkösautona on sitten vm 2017 Rellun Espace.
 
Renaultin uudet pikku-Cliot on kyllä ulkoisesti miellyttävän näköisiä, mutta Citroenin omistaneena jotenkin ei herätä innostusta noin etukäteen enää mikään ranskalainen auto. Viimeisimpänä ajatuksena oli laittaa rahaa vähän enemmän peliin ja ostatella jotain 2017 vuosimallin V40:iä.
Kävin koeajamassa uuden vanhan mallin Clion ja tuon uuden Clion. Uusi oli huomattava parannus edelliseen, vaikka ulkonäössähän ei oikeastaan mitään eroa ole. Toki siinäkin aivan pieniä eroja, eli ei ole toistensa kopioita. Ihan jees auto siis tuo 2020 Clio. Clio on tosiaan aika tyylikäs muotoilultaan.
 
Clio on "jostain syystä" ollu parikymmentä vuotta segmenttinsä myydyin... Koska se on parhain. Ja ensimmäinen mallivuosi meni jo.
Tosiaan jostain syystä Clio on ollut suosittu (hinta?). Ja Ranskikset tai Rellu eivät pidä hintaansa erityisen hyvin, eli saattaisi saada halvalla käytettynä.
 
Ainakin oma vm. 2015 Clio on nyt vuoden palvellut moitteetta kakkosautokäytössä. Lätkäkassi/sello menee takakonttiin heittämällä ja takapenkkiläisillekin on ihan riittävästi tilaa, kunhan kuljettaja ei ole kovin pitkä.

Kilsoja nyt mittarissa reipas 53k josta omaa ajoa on ollut se 13k. Ostin tuon siis käytettynä viime syksynä, kun lasten harrastusten vuoksi toinen auto tuli pakolliseksi perheessä. Vakuutukset edulliset eikä veroakaan kerry kovin paljoa. Ykkösautona on sitten vm 2017 Rellun Espace.

Pitäisi kyllä käydä itsekin vähintään koeajamassa. Omat kokemukset perustuu porukoiden vanhaan Peugeot 508:iin ja omassa käytössä kakkosautona olleeseen Citroen C3:een, joista varsinkin tuo C3 (-02) on ollut aivan järkyttävä ajomukavuutensa puolesta. Porukoiden pökö taas oli käytössä yli puoli miljoonaa kilometria ennen kuin vaihtoivat.

Ovat kuitenkin niin vanhoja kokemuksia, että kehitystä on varmasti tuollakin saralla tapahtunut ja toisaalta paljon kuuluu olevan onnellisiakin rellun omistajia siinä missä negatiiviset puheet tuntuu usein olevan vähän Esson baari -osastoa ilman omaa kokemusperää.

Tosiaan jostain syystä Clio on ollut suosittu (hinta?). Ja Ranskikset tai Rellu eivät pidä hintaansa erityisen hyvin, eli saattaisi saada halvalla käytettynä.

Noita Clioja saa tosiaan pari vuotta vanhana vähillä kilometreillä lähes taskurahalla muihin verrattuna. Pidän ainakin tuota huomattavasti enemmän "autona" kuin vaikkapa lähinnä mopoautoa muistuttavaa Toyota Aygoa vaikka kulkevat samoissa hintaluokissa.
 
Automiehenä on pakko kommentoida se perinteinen:
Sille on syynsä miksi ranskiksissa saa paljon autoa ja varusteita pikkurahalla.

Kyllä siinä ainakin osa totuuttakin on, kun perus ranskisten lisäksi myös monien japsiksi mieltämät huippusuositut Qashqait nauttii melkoisista ostajan markkinoista.

Katsastustilastoissakin tahtoo eurooppamerkit kahlata hännillä vuodesta toiseen...
 
Juu, automiesten vanhat ennakkoluulot :cigarbeye: Ranskalaisen kun ostaa, niin on katsos varaa niihin huoltoihinkin, jos sellaisia edes yhtään enempää tulee kuin jossain VAGissa tai Bemarissa.

e: Nykyään ranuissa ei ole edes mitään ihmeellisiä omia viritelmiä kuten vanhaan hyvään aikaan. Peruspalikkaa täynnä.
e2: Ja tätä ei sitten pitä ottaa moitteena/valituksena. Tilannehan on mitä mainioin vähän esirakastettujen ranskalaisten ystäville. Joku kun vielä ostais ne uudet :sad:
 
Juu, automiesten vanhat ennakkoluulot :cigarbeye: Ranskalaisen kun ostaa, niin on katsos varaa niihin huoltoihinkin, jos sellaisia edes yhtään enempää tulee kuin jossain VAGissa tai Bemarissa.
No ainakin se on samaa ranskiksissa ja bemareissa, että kuskeilla menee välittömästi vako täyteen hiekkaa, jos joku erehtyy edes vähän kritisoimaan...

Joka tapauksessa, sille on syy miksi patonkimaan ihmeiden hinta tippuu kuin Talvivaaran osakkeet sillä sekunnilla kun ne ajaa liikkeen kynnyksen yli, eikä se ole automiesten ennakkoluulot...

Ps. VAG ja BMW ei myöskään kerää kehuja, ihan samanlaisia häntäpään eurooppamerkkejä molemmat
 
Viimeksi muokattu:
No ainakin se on samaa ranskiksissa ja bemareissa, että kuskeilla menee välittömästi vako täyteen hiekkaa, jos joku erehtyy edes vähän kritisoimaan...

Joka tapauksessa, sille on syy miksi patonkimaan ihmeiden hinta tippuu kuin Talvivaaran osakkeet sillä sekunnilla kun ne ajaa liikkeen kynnyksen yli, eikä se ole automiesten ennakkoluulot...

Ps. VAG ja BMW ei myöskään kerää kehuja, ihan samanlaisia häntäpään eurooppamerkkejä molemmat
Ootko miettinyt, että vika ei mahdollisesti ole automerkeissä vaan tavassa, jolla asiaa yrität esittää? Nytkin vaan toistelet mantraa ilman sen kummempaa perustelua. Katsastustilastot nyt on huonoin mahdollinen paikka etsiä syytä, eihän se kerro kuin mahdolliset tyypilliset viat. Kone tai laatikko paskana ei katsastukseen ajeta. Aikaisemmin ajoin Hondilla ja täytyy kyllä sanoa, että helvetisti mieluummin otan hiljaisemman pehmeämmän kyydin ja vaihdan sitten niitä halpoja alustan niveliä useammin.
 
No ainakin se on samaa ranskiksissa ja bemareissa, että kuskeilla menee välittömästi vako täyteen hiekkaa, jos joku erehtyy edes vähän kritisoimaan...

Joka tapauksessa, sille on syy miksi patonkimaan ihmeiden hinta tippuu kuin Talvivaaran osakkeet sillä sekunnilla kun ne ajaa liikkeen kynnyksen yli, eikä se ole automiesten ennakkoluulot...

Ps. VAG ja BMW ei myöskään kerää kehuja, ihan samanlaisia häntäpään eurooppamerkkejä molemmat

Mikä se syy sitten on? Esson baariko?
Tuskin nuo sen paskempia on kuin muutkaan eurooppalaiset.
 
Juu, automiesten vanhat ennakkoluulot :cigarbeye: Ranskalaisen kun ostaa, niin on katsos varaa niihin huoltoihinkin, jos sellaisia edes yhtään enempää tulee kuin jossain VAGissa tai Bemarissa.

e: Nykyään ranuissa ei ole edes mitään ihmeellisiä omia viritelmiä kuten vanhaan hyvään aikaan. Peruspalikkaa täynnä.
e2: Ja tätä ei sitten pitä ottaa moitteena/valituksena. Tilannehan on mitä mainioin vähän esirakastettujen ranskalaisten ystäville. Joku kun vielä ostais ne uudet :sad:
Aika perusvarmoja kamppeita noi ranskalaiset. Mutta ei niitä tosiaan uutena kannata ostaa, koska arvon menetys on niin radikaali. 2-5 vuotta käytettyjä kun kattoo niin saa jo hyviä diilejä. Talismanista pysyisin tosin kaukana ihan tuttavapiirin kokemusten pohjalta.
 
Jaa... Itsellä on toisena työkaluna 160dci Talisman -17 enkä voi moittia, laitettiin 11kk takuun päätyttyä EGR venttiiliä, kahdesti... Takuuseen.

Koitapa VW:llä.
 
Jaa... Itsellä on toisena työkaluna 160dci Talisman -17 enkä voi moittia, laitettiin 11kk takuun päätyttyä EGR venttiiliä, kahdesti... Takuuseen.

Koitapa VW:llä.
vw:llä olis takuuaikana ensimmäisenä saanut pyytää anteeksi, kun auto on rikki ja toisena maksaa egr venttiilistä itsensä kipeäksi. :poop:
 
Lonkalta heitän että uuden premiumin ostavat korjauttavat ongelmat maksoi mitä maksoi ja halppis merkkien ostajat kiroavat ja helpommin vikojen ilmaantuessa laittavat vaihtoon. Eli isompaa ääntä pitävät ja jättävät ehkä korjaamatta ja rahamiehet korjaa hiljaisuudessaan.
 
Ootko miettinyt, että vika ei mahdollisesti ole automerkeissä vaan tavassa, jolla asiaa yrität esittää? Nytkin vaan toistelet mantraa ilman sen kummempaa perustelua. Katsastustilastot nyt on huonoin mahdollinen paikka etsiä syytä, eihän se kerro kuin mahdolliset tyypilliset viat. Kone tai laatikko paskana ei katsastukseen ajeta. Aikaisemmin ajoin Hondilla ja täytyy kyllä sanoa, että helvetisti mieluummin otan hiljaisemman pehmeämmän kyydin ja vaihdan sitten niitä halpoja alustan niveliä useammin.
Mikä se syy sitten on? Esson baariko?
Tuskin nuo sen paskempia on kuin muutkaan eurooppalaiset.
Korjaamoalalla tulee vaan jonkun näköinen perstuntuma, että millaisia mitkäkin merkit on. Itslialaiset, Ranskalaiset ja VAGit menee itsellä suoraan "ei ikinä" -kastiin.

Ranskiksissa tulee myös iän myötä paljon muita enemmän kaikkea helvetin mystistä pommivikaa, vielä niiden "perusvikojen" lisäksi.

Jos jätetään kuitenkin vikaantumisista ja käyttäjäperäisistä syistä johtuvat korjaamokäynnit huomiotta ja keskitytään vain perus määräaikaishuoltoihin, niin kyllä se vaan on fakta, että harvoin jos koskaan näkee täysin viattomia ranskiksia.
Siinä missä PSA/Renault vehkeitä lähtee jo ensihuollosta vikalistan ja vikakoodilistan ym. huomautusten kanssa, niin kymmenen vuotta vanhassa tojotassa harvemmin löytyy vikaa.
Katsastustilastotkin on ihan linjassa siihen mitä korjaamolla näkee katsastusremonttien muodossa.

Riittääkö perusteluksi?
Autoilijat arvostaa luotettavuutta, mikä näkyy myös markkinoilla. Karvalakkitojot on ylihintaisia ja huippuvarustellut pari vuotta vanhat ranut naurettavan halpoja...ja syystä.
 
Viimeksi muokattu:
Katsastustilastot nyt on huonoin mahdollinen paikka etsiä syytä, eihän se kerro kuin mahdolliset tyypilliset viat. Kone tai laatikko paskana ei katsastukseen ajeta.
Tämähän se. Eikä alkava moottori- tai vaihteistovika yleensä aiheuta katsastuksessa mitään virallista. Asiantunteva katsastaja vaan osassa oireisia tapauksia huomauttaa off record, että tää on muuten laukeamassa pian.

Luulisi jokaisen katsastustilastoja lukeneen huomanneen, että kalliit öky- ja superautot tai niihin viittaavat ovat yleensä ylivoimaisia. Miksiköhän vitussa? Johtuisiko vaikka siitä, että ne käytetään leimalla merkkihuollon kautta ja huolto on niissä tietenkin keskivertoa tarkempi. Sekä maineen takia että asiakkaan maksuhalukkuuden takia.
 
Korjaamoalalla tulee vaan jonkun näköinen perstuntuma, että millaisia mitkäkin merkit on. Itslialaiset, Ranskalaiset ja VAGit menee itsellä suoraan "ei ikinä" -kastiin.

Ranskiksissa tulee myös iän myötä paljon muita enemmän kaikkea helvetin mystistä pommivikaa, vielä niiden "perusvikojen" lisäksi.

Jos jätetään kuitenkin vikaantumisista ja käyttäjäperäisistä syistä johtuvat korjaamokäynnit huomiotta ja keskitytään vain perus määräaikaishuoltoihin, niin kyllä se vaan on fakta, että harvoin jos koskaan näkee täysin viattomia ranskiksia.
Siinä missä PSA/Renault vehkeitä lähtee jo ensihuollosta vikalistan ja vikakoodilistan ym. huomautusten kanssa, niin kymmenen vuotta vanhassa tojotassa harvemmin löytyy vikaa.
Katsastustilastotkin on ihan linjassa siihen mitä korjaamolla näkee katsastusremonttien muodossa.

Riittääkö perusteluksi?
Autoilijat arvostaa luotettavuutta, mikä näkyy myös markkinoilla. Karvalakkitojot on ylihintaisia ja huippuvarustellut pari vuotta vanhat ranut naurettavan halpoja...ja syystä.
Mikäs se sellainen korjaamo on, missä tehdään ensihuoltoja urakalla sekä ranskiksille että Toyotalle :kahvi: Taitaa sen verran värikynää olla jutuissas, että teroitusvara kynästä loppuu kesken. Ilmeisesti olet töissä jossain monimerkkikorjaamolla, joka ei osaa yhtäkään merkkiä kunnolla huoltaa. Esim. jokaikinen vanhan 2002 C5:n eksoottisemmistakin vioista on löytynyt 5 minuutin googlettelulla merkkifoorumilta tyyppivikana. Tosi mystistä touhua :D

Totta kai katsastustilastot ja korjatut viat ovat linjassa, ei ne viat korjaamatta tule kuntoon. Nuo viat vaan tuppaavat kertomaan enemmän ajetuista kilometreista ja suunnitteluvalinnoista kuin itse tuotteen laadusta.

Eipä perustelut riitä, kun edelleen essonbaari kamaa vaan pukkaa. "...harvoin jos koskaan näkee täysin viattomia ranskiksia." :rofl2: Pitäisköhän niiden vaihtaa korjaamoa :think:
 
Itse sananvaihtoon ranskisasiasta kommentoimatta...
Mikäs se sellainen korjaamo on, missä tehdään ensihuoltoja urakalla sekä ranskiksille että Toyotalle
Jaa-a. Ei tuo liene kovin harvinaista, että jokin liike(sekä myynti- että huoltoliike) edustaa useampaa merkkiä. Saksalaisia ja korealaisia, miksei sitten ranskalaisia ja japanilaisia. Löytyy vaikka mitä yhdistelmää.
Esim. jokaikinen vanhan 2002 C5:n eksoottisemmistakin vioista on löytynyt 5 minuutin googlettelulla merkkifoorumilta tyyppivikana. Tosi mystistä touhua :D
Johtuisiko siitä, että kohtaamasi viat olivat juuri niitä tyyppivikoja?
 
Itse sananvaihtoon ranskisasiasta kommentoimatta...

Jaa-a. Ei tuo liene kovin harvinaista, että jokin liike(sekä myynti- että huoltoliike) edustaa useampaa merkkiä. Saksalaisia ja korealaisia, miksei sitten ranskalaisia ja japanilaisia. Löytyy vaikka mitä yhdistelmää.

Johtuisiko siitä, että kohtaamasi viat olivat juuri niitä tyyppivikoja?
Saako tuollainen perähikiän kombotalo nyt sitten kummoistakaan statistiikkaa, jos montaa merkkiä myy ulos? Hyvä jos yhden osaavat kunnolla. Ja tuntuma riippuu ihan merkistäkin ja ajasta. Rellun ja Opelin kuravuosina kun olis mielipiteensä muodostanut, niin ei kovin hyvältä olis näyttänyt.

Käytin tyyppivika termiä vähän huolimattomasti. Tarkoitus oli kertoa, että eksoottisetkin tapaukset löytyivät vähintään yhdeltä foorumiin kirjoittaneelta. Aitoja mystisiä vikoja on kuitenkin aikasta harvassa ja ne ei merkkiä kumarra. Naapurilla oli mällätty vikatilastojen testivoittaja Honda Jazz, jossa oli ties mitä sähköongelmaa. Selkeästi joku johtosarja ottanut osumaa ja huonosti korjattu. Kauppakassi-toyotat kun ei liiku 30 km/h kovempaa, niin harvoin tulee kosmeettista korjausta enempää :D Jos korjauskohteet on 10+ v, niin mistä sitä tietää mitä niiille on sattunut. Ja ajomäärätkin tuovat mausteensa soppaan.

Korjaamon kahvitilassa on hieman turhan helppo muodostaa mielikuvia, jotka eivät osu yksiin todellisuuden kanssa. Ei tarvii kuin joku yksittäinen tyyppivika, niin johan korjaamon baari tietää, että kaikki on ihan paskaa :D Mut sinällään tämä on kyllä ihan sama, kun mä ostan ranskiksia hinnan ja ajomukavuuden perusteella. Korjataan sitten toyotasta säästyneillä rahoilla tai itse, jos jotain tulee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 436
Viestejä
4 488 620
Jäsenet
74 237
Uusin jäsen
tarmo90000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom