Mikä auto minulle?

Etsinnässä olisi ensiauto lähinnä työmatkoja varten (15km/suunta, kehätietä pitkin). Ajoa tulisi max. 15tkm vuoteen. Auton luotettavuus olisi tärkein seikka, eli ongelmia ei saisi olla ihan heti näköpiirissä, koska seuraava päivitys olisi vasta n. 5-7 vuoden kuluttua. Budjetti n. 12-20t€.

Tässä tapauksessa bensamoottori olisi varmaan se järkevin ratkaisu, mutta en tiedä miten kaikista pienimmät koneet kestävät ikää. Vuosimalliltaan auton sopisi olla 2010 eteenpäin, mieluiten reilusti, jotta sisältäisi nykypäivän härpäkkeitäkin (bluetooth, pysäköintitutka). Koon puolesta kaikista pienimmät mallit ovat poissuljettuja.

Opel Insignia, Mazda 6, Ford Mondeo on ollut mietinnässä. Lisäksi itsellä on hyviä kokemuksia 2015 vuoden Golfista (1.0tsi), joka kelpaisi itselle paremmin kuin hyvin, mutta moottorin kestävyys näin pienessä koneessa arveluttaa tulevia vuosia ajatellen. Mitä raati lähtisi suosittelemaan?
Skoda Fabia Combi vois olla hyvä vaihtoehto myös. Mahtus budjettiin vaikka uusi auto. Itellä about sama työmatka. Tuli tilattua alkuvuonna tuo Fabia, hyvin toimii :thumbsup:Eikä noissa 1.0TSi koneissa pitäs mitään ihmeempää kai olla..?
 
Etsinnässä olisi ensiauto lähinnä työmatkoja varten (15km/suunta, kehätietä pitkin). Ajoa tulisi max. 15tkm vuoteen. Auton luotettavuus olisi tärkein seikka, eli ongelmia ei saisi olla ihan heti näköpiirissä, koska seuraava päivitys olisi vasta n. 5-7 vuoden kuluttua. Budjetti n. 12-20t€.

Tässä tapauksessa bensamoottori olisi varmaan se järkevin ratkaisu, mutta en tiedä miten kaikista pienimmät koneet kestävät ikää. Vuosimalliltaan auton sopisi olla 2010 eteenpäin, mieluiten reilusti, jotta sisältäisi nykypäivän härpäkkeitäkin (bluetooth, pysäköintitutka). Koon puolesta kaikista pienimmät mallit ovat poissuljettuja.

Opel Insignia, Mazda 6, Ford Mondeo on ollut mietinnässä. Lisäksi itsellä on hyviä kokemuksia 2015 vuoden Golfista (1.0tsi), joka kelpaisi itselle paremmin kuin hyvin, mutta moottorin kestävyys näin pienessä koneessa arveluttaa tulevia vuosia ajatellen. Mitä raati lähtisi suosittelemaan?
Oletko harkinnut yksityisliisaria? Esim uuden Kia ceedin saa tehokkaammalla 1.4 turbobensa koneella ja automaatilla alle 300€/kk ilman käsirahaa - vähän yli 300€/kk jos ottaa vähän varusteita ja huolenpitosopparin.

Ohessa linkki konfiguraattoriin:

Jos itse olisin nyt ostamassa autoa ja merkillä/mallilla ei hirveästi ole väliä, niin tuollainen olisi aika todennäköinen hankinta. Toki autoa ei saa itselleen, vaan sopparin loputtua joutuu joko ostamaan ko. yksilön itselleen tai sitten ottamaan uuden vastaavan diilin, jos autoa edelleen tarvitsee samoilla km-määrillä.
 
Autoverkkokaupan "Uusi auto vuodeksi" tai "melkein uusi" myöskin.

Vetoauton kysymykseen; valkkasin isälleni 5v takaperin (nyt jo) edellisen korimallin Ssangyong Korandon dieselautomaattina. Muut verrokit koukkupainoja katsellen kevyempää kauraa, Korando on hoitanut hommansa eleettömästi normaaleilla vuosihuolloilla. Bensakoneita ei oikein löydy kuin nykyisestä mallista, meille diesel oli itsestäänselvyys peräkärryn takia.
 
Jos se "perinteinen" DCT/DSG tuntui huonolta niin älä kuitenkaan tyrmää P2 tyyppistä hybridi DCT automaattia samoilla perusteilla. Niissä kuten Ioniqissa (tai Konassa, Nirossa, uudessa Sonatassa sekä mm. VW:n plug-in hybrideissä) on itseasiassa kolme kytkintä. DCT:n kytkimet + kytkin joka erottaa moottorin muusta voimalinjasta.
Kyllä sen voi tyrmätä ihan samoin perustein. Liikkeelle lähtö on ainoa missä tuo sähkö vähän piilottaa kaksoiskytkimen ominaisuuksia. Muuten ne on yhtälailla läsnä ja jos niistä ei tykkää niin ei tykkää.
 
Oli hakusessa kakkosautoksi hieman aikaisempaa Poloa isompi vaihtoehto noin 10k hintaluokassa. Tuli katsottua kaikenlaisia vaihtoehtoja, mutta sitten silmiin tarttui Laakkosella myynnissä oleva vuoden 2018 Seat Toledo 1.0 TSI. Jostain syystä niillä on myynnissä tällaisia samanlaisia useammassa eri toimipisteessä, kun muut eivät näitä myy. Varustetasot ovat sitä alinta mahdollista, mutta ominaisuuksia löytyy juuri ne, mille olikin tarvetta eli isot tilat (isompi kontti kuin ns. pääautossamme Astra K farmarissa), ilmastointi, radion säätimet ratissa ja vakionopeudensäädin. Ja ajettu vain 48 ja tehdastakuu voimassa. Eli jos porukalla on haussa 10k hintaluokan auto, suosittelen katsomaan näitä.

 
Hakusessa käyttöautoksi menopeli jolla n. 1800-2000kg vetomassa. Tämä rajaa jo aika monta vaihtoehtoa pois, tarvii aika paljon kuskailla tavaraa kärrissä ja se rajaa paljon vaihtoehtoja pois. Ford Kugaa olen tässä tuumaillut, mutta mitähän muita vaihtoehtoja löytyisi?

Muita kriteereitä, budjetti 10k€-20k€. Kovin paljon yli ei huvittaisi maksaa joten 20k€ alkaa olla jo kipukynnys. Muuten aika vaihtoehdoille avoin. Neliveto olisi hyvä, mutta ei ehdoton. Manuaali ja ehkäpä viimeisenä mieluummin bensakoneella. Ei tarvitse olla mitenkään erikoisen hieno, minulle premiumia on jos ostaisi kerrankin auton tältä vuosituhannelta. :) Halvempikin laite menee jos tekniikka varma ja ei ole koriltaan heti hapan.

Paljonko ajat vuodessa?
Onko kulutuksella suurta merkitystä?

Jos kulutuksella ei ole niin merkitystä ja pystyy elämään japanilaisen kovamuovi sisustan kanssa, niin Subaru Outback/Forester on hyvä vaihtoehto.
3 litraisella H6 koneella menee varsin mallikkaasti ja koneen pitäisi olla vapareista kestävin, turboista sitten ehdottomasti 2 litrainen.
Automaattia näissä ei kannata karsastaa.

Perinteisistä vajaavetoisista sitten mk4 Mondeo isommalla koneella voisi olla vaihtoehto, samoin kuin BMW E60/61 523i/525i/530i tai F10/F11 523i/528i/530i, mutta kuitenkin rivi kutosella.

Kuga on myös hyvä vaihtoehto, RAV4 on ehkä vanhemmiten pykälää luotettavampi, mutta häviää ajomukavuudessa selvästi.

Etsinnässä olisi ensiauto lähinnä työmatkoja varten (15km/suunta, kehätietä pitkin). Ajoa tulisi max. 15tkm vuoteen. Auton luotettavuus olisi tärkein seikka, eli ongelmia ei saisi olla ihan heti näköpiirissä, koska seuraava päivitys olisi vasta n. 5-7 vuoden kuluttua. Budjetti n. 12-20t€.

Tässä tapauksessa bensamoottori olisi varmaan se järkevin ratkaisu, mutta en tiedä miten kaikista pienimmät koneet kestävät ikää. Vuosimalliltaan auton sopisi olla 2010 eteenpäin, mieluiten reilusti, jotta sisältäisi nykypäivän härpäkkeitäkin (bluetooth, pysäköintitutka). Koon puolesta kaikista pienimmät mallit ovat poissuljettuja.

Opel Insignia, Mazda 6, Ford Mondeo on ollut mietinnässä. Lisäksi itsellä on hyviä kokemuksia 2015 vuoden Golfista (1.0tsi), joka kelpaisi itselle paremmin kuin hyvin, mutta moottorin kestävyys näin pienessä koneessa arveluttaa tulevia vuosia ajatellen. Mitä raati lähtisi suosittelemaan?

Varaa budjettiin muutama tonni lisää ja osta uusi auto, jolla ajat maksimissaan sen 5 vuoden takuuajan ( tietysti pitää valita 5 vuoden takuulla oleva auto ) ja vaihdat uuteen.

Vaikka uusi Seat Leon / Skoda Fabia tai Scala / Ford Focus / Mazda 3:nen yms. alle 30 k€ perusautot.
 
Skoda Fabia Combi vois olla hyvä vaihtoehto myös. Mahtus budjettiin vaikka uusi auto. Itellä about sama työmatka. Tuli tilattua alkuvuonna tuo Fabia, hyvin toimii :thumbsup:Eikä noissa 1.0TSi koneissa pitäs mitään ihmeempää kai olla..?

Tuossa Golfissa ei ole ainakaan vielä tullut mitään n. 70 000km jälkeen, mutta tiedä sitten tuleeko ongelmia myöhemmin. Netistä lueskelin, niin ei mitään merkittäviä ongelmia noissa ole vielä ollut.

Oletko harkinnut yksityisliisaria? Esim uuden Kia ceedin saa tehokkaammalla 1.4 turbobensa koneella ja automaatilla alle 300€/kk ilman käsirahaa - vähän yli 300€/kk jos ottaa vähän varusteita ja huolenpitosopparin.

Ohessa linkki konfiguraattoriin:

Jos itse olisin nyt ostamassa autoa ja merkillä/mallilla ei hirveästi ole väliä, niin tuollainen olisi aika todennäköinen hankinta. Toki autoa ei saa itselleen, vaan sopparin loputtua joutuu joko ostamaan ko. yksilön itselleen tai sitten ottamaan uuden vastaavan diilin, jos autoa edelleen tarvitsee samoilla km-määrillä.

Leasing on varteen otettava vaihtoehto. Onko käsitystä kuinka paljon tuossa jäisi "tappiolle" vs. uusi auto + arvonaleneminen?

Varaa budjettiin muutama tonni lisää ja osta uusi auto, jolla ajat maksimissaan sen 5 vuoden takuuajan ( tietysti pitää valita 5 vuoden takuulla oleva auto ) ja vaihdat uuteen.

Vaikka uusi Seat Leon / Skoda Fabia tai Scala / Ford Focus / Mazda 3:nen yms. alle 30 k€ perusautot.

Täytyy katsoa irtoisiko muutama tonni lisää, niin saisi ainakin varmuudella autoa moneksi vuodeksi eteenpäin. Yleisesti ottaen kannattaisi siis kuopata ajatukset n. 40-80tkm rullatuista "entry-level" sedaneista, jos haluaa säästyä pahimmilta ongelmilta? Sellaisessa käsityksessä olen myös, että arvonaleneminen on suurinta juuri ensimmäisen vuoden tai kahden aikana. Tämän vuoksi nuo kokoluokkaa isommat autot houkuttaisivat käytettynä.
 
Täytyy katsoa irtoisiko muutama tonni lisää, niin saisi ainakin varmuudella autoa moneksi vuodeksi eteenpäin. Yleisesti ottaen kannattaisi siis kuopata ajatukset n. 40-80tkm rullatuista "entry-level" sedaneista, jos haluaa säästyä pahimmilta ongelmilta? Sellaisessa käsityksessä olen myös, että arvonaleneminen on suurinta juuri ensimmäisen vuoden tai kahden aikana. Tämän vuoksi nuo kokoluokkaa isommat autot houkuttaisivat käytettynä.

Ostamalla tuollaisen 2-5 vuotiaan 40-100 tkm ajetun isomman ja paremmin varustellun auton saa tietysti samalla rahalla periaatteessa enemmän, mutta näiden kanssa pitää sitten varautua siihen että huoltoa ja remonttia tulee eteen.
Jos luotettavuutta ja huolettomuutta haet, niin tuollainen uusi takuunalainen auto tai liisari on kaikkein helpoin.
 
äh, on se vaikea päättää..alkas olla kiire vaan kulkineella jo. Nämä nyt noussu tuohon niinku kärkeen. Kertokaa juttuja näistä.
Accord -06 2l bensa vs. Octavia -06 2.0tdi vs Mersu -03 c220 2.1 diesel vs joku ihan..
kilsoja vuosi tasolla n. 10-20tkm. Työmaasta riippuen. Ehkä likemmäs 10k kuitenkin. Mainittakoot myös, että roikkapaikkaa autolle ei aina ole saatavilla.
 
äh, on se vaikea päättää..alkas olla kiire vaan kulkineella jo. Nämä nyt noussu tuohon niinku kärkeen. Kertokaa juttuja näistä.
Accord -06 2l bensa vs. Octavia -06 2.0tdi vs Mersu -03 c220 2.1 diesel vs joku ihan..
kilsoja vuosi tasolla n. 10-20tkm. Työmaasta riippuen. Ehkä likemmäs 10k kuitenkin. Mainittakoot myös, että roikkapaikkaa autolle ei aina ole saatavilla.

Noista ehkä mieluiten Accord, vaikka onkin hieman ponneton ja janoinen.
Tuon ikäinen Ocu voi olla hyvin pidettynä ja oikealla moottorilla ihan hyvä ostos tai sitten sieltä täältä happaneva tekninen murheenkryyni.
W203:nen Merssu on ajoiltaan ihan hyvä ja koneet tuntuvat kestävän, mutta armoton ruoste noita vaivaa sekä hyvin pidetyt ruosteettomat / vähä ruosteiset yksilöt ovat vähissä.
 
Ensi vuonna olisi tarkoitus vaihtaa nykyinen kulkine toiseen ja harkitsen tällä hetkellä seuraavia vaihtoehtoja;

Audi A4 B9 2015 ->
BMW 3-sarja F30 2011-2019
Mersun C-sarja W205 2014 ->

Bensa etunenässä, automaatti ehdoton. Diesel ja hybridit ovat myös vaihtoehtoja.
Näistä haluaisin vain yksinkertaisesti tietää pahimmat sudenkuopat ja kokemukset mikäli täällä joku jonkin näistä omistaa. Auto tulee siis olemaan käytetty, kun ei pinkkaa niin paljoa irtoa, mutta pyrin alle 100tkm ajettuun.

Toki saa myös heittää muitakin vaihtoehtoja.

Ajo tulee olemaan sekalaista 15-25tkm vuodessa.
 
Ensi vuonna olisi tarkoitus vaihtaa nykyinen kulkine toiseen ja harkitsen tällä hetkellä seuraavia vaihtoehtoja;

Audi A4 B9 2015 ->
BMW 3-sarja F30 2011-2019
Mersun C-sarja W205 2014 ->

Bensa etunenässä, automaatti ehdoton. Diesel ja hybridit ovat myös vaihtoehtoja.
Näistä haluaisin vain yksinkertaisesti tietää pahimmat sudenkuopat ja kokemukset mikäli täällä joku jonkin näistä omistaa. Auto tulee siis olemaan käytetty, kun ei pinkkaa niin paljoa irtoa, mutta pyrin alle 100tkm ajettuun.

Toki saa myös heittää muitakin vaihtoehtoja.

Ajo tulee olemaan sekalaista 15-25tkm vuodessa.

Taidat olla minä, mutta omassa kategoriassa olen rajannut kaikki 2015 -> +A5 sportback ja BMW 4 GC lisäksi.

Seuraan mielenkiinnolla vastauksia..
 
Leasing on varteen otettava vaihtoehto. Onko käsitystä kuinka paljon tuossa jäisi "tappiolle" vs. uusi auto + arvonaleneminen?
Hyvä kysymys, hankala vastata :)

Tuollainen autoliikkeiden/-valmistajien "leasing" on käytännössä suht vaivaton vuokrapalvelu, jossa autoa vuokrataan tietyn ajan ja matkan verran. Huoleton ja vaivaton, jos siihen ottaa huollot, rengaspalvelut yms mukaan. Ja kun kyseessä on uusi auto, niin ongelmatilanteissa autolla on valmistajan takuu.

Ongelma on vain siinä, että sitä maksettua rahaa ei saa itselleen, toisin kuin oman auton kohdalla (ei sillä etteikö siinä silti ota tuntuvasti takkiin, mutta edes vähän voi "tulla takaisin" auton vaihdon yhteydessä). Omassa autossa uudehkojen osalta arvo putoaa kiitettävää tahtia, toisilla merkeillä enemmän ja toisella vähän vähemmän. Ainakin jos auton ottaa rahoituksella, niin en itse ottaisi mallia jossa on moottorina se mallistoin nuhaisin versio ja hinnat alkaen varusteet - voi elätellä toivetta että paremmin varusteltu ja "paremmalla koneella" olevan auton hinta putoaisi vähän hitaammin. Mahdollisia vikojakin voi tulla eteen, ja nekin tulee sitten omalle kontolle.

Summa summarum: jos haluaa uuden auton mahdollisimman halvalla, niin silloin tuo autokauppojen liisari on mielestäni pätevä, koska se arvon sulaminen ei tule omalle kontolle - maksat vain käytöstä, ja sopparin loputtua vaan uutta tilalle.

Vähän käytetty auto omaksi silloin, jos kilsamäärät ovat epävarmoja ja haluaa ennemmin tai myöhemmin omistaa auton/omistaa auton +5 vuotta, eikä arvonalenema harmita tai vikojen riski hirvitä liikaa.

Pikaisesti laskettuna joku ceedi neljäksi vuodeksi maksaa n. 300€/kk, eli 3600€/vuosi = 14400€ koko ajalta. Jos miettii 20k€ budjettia, niin periaatteessa voisit ostaa yhden käytetyn itsellesi tai ajella 6 vuotta uudella ceedillä, ja välissä on päässyt vaihtamaan tuoreempaankin! :D
 
Ensi vuonna olisi tarkoitus vaihtaa nykyinen kulkine toiseen ja harkitsen tällä hetkellä seuraavia vaihtoehtoja;

Audi A4 B9 2015 ->
BMW 3-sarja F30 2011-2019
Mersun C-sarja W205 2014 ->

Bensa etunenässä, automaatti ehdoton. Diesel ja hybridit ovat myös vaihtoehtoja.
Näistä haluaisin vain yksinkertaisesti tietää pahimmat sudenkuopat ja kokemukset mikäli täällä joku jonkin näistä omistaa. Auto tulee siis olemaan käytetty, kun ei pinkkaa niin paljoa irtoa, mutta pyrin alle 100tkm ajettuun.

Toki saa myös heittää muitakin vaihtoehtoja.

Ajo tulee olemaan sekalaista 15-25tkm vuodessa.
Baijerilainen kannattaa yrittää hommata uudemmalla B48 koneella 320i/330i. Vähemmän jakopää ja muita ongelmia eikä ole käynniltäänkään samanlainen betonimylly kuin N20 320i/328i.
 
Jos käytössä on n. 30 000 - 40 000 € ja haussa on GT/urheiluauto, jonka ylläpitokustannukset on kohtuulliset, jonka arvo ei tipu yllättäen ihan nollaan ja joka on toki hauska omistaa ja ajaa, niin onko facelift (2009-) Porsche Cayman 2,9 PDK jostain syystä erityisen huono vaihtoehto?

Ja ei siis ole tarve omistaa tehokkainta mahdollista autoa tuolla rahalla.

edit: ja säilytyspaikan vuoksi haussa on pienehkö auto
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin jos auton ottaa rahoituksella, niin en itse ottaisi mallia jossa on moottorina se mallistoin nuhaisin versio ja hinnat alkaen varusteet - voi elätellä toivetta että paremmin varusteltu ja "paremmalla koneella" olevan auton hinta putoaisi vähän hitaammin.

Kyllä se lähes poikkeuksetta on että parhaiten suhteellisesti arvonsa säilyttää hinnaston alapään vaihtoehdot ilman ylimääräisiä lisävarusteita. Lisävarusteista harvemmin mitään hyvitetään vaihtoon viedessä, itse myydessä ehkä helpottaa myyntiä.
 
Hakusessa kauppakassi, alle 200.000 ajettu ja budjetti max 6000e. Ranskalaiset halpoja, mutta onko no-go? Ford Ka/Fiesta? Fiat? Mazda?

Alfa Romeon Mito Junior olisi mielenkiintoinen, menisi budjettiin myös.

 
Jos käytössä on n. 30 000 - 40 000 € ja haussa on GT/urheiluauto, jonka ylläpitokustannukset on kohtuulliset, jonka arvo ei tipu yllättäen ihan nollaan ja joka on toki hauska omistaa ja ajaa, niin onko facelift (2009-) Porsche Cayman 2,9 PDK jostain syystä erityisen huono vaihtoehto?

Ja ei siis ole tarve omistaa tehokkainta mahdollista autoa tuolla rahalla.

edit: ja säilytyspaikan vuoksi haussa on pienehkö auto
911 Porschen osalta ja Vettet näyttävät pitävän hintansa hyvin. Näistä saa vielä 20 vuotiainakin sen 20 - 25 tonnia takaisin.
 
Jos käytössä on n. 30 000 - 40 000 € ja haussa on GT/urheiluauto, jonka ylläpitokustannukset on kohtuulliset, jonka arvo ei tipu yllättäen ihan nollaan ja joka on toki hauska omistaa ja ajaa, niin onko facelift (2009-) Porsche Cayman 2,9 PDK jostain syystä erityisen huono vaihtoehto?

Ja ei siis ole tarve omistaa tehokkainta mahdollista autoa tuolla rahalla.

edit: ja säilytyspaikan vuoksi haussa on pienehkö auto

Tuollainen Cayman on tuossa hintaluokassa hyvä hankinta helppohoitoiseksi käyttöharrasteeksi kesän ajoihin.

Porsche pitää muutenkin hintansa hyvin, vaikka 911 on se juttu Porsche-miehillä ja sen hinta pysyy ehkä Caymania paremmin.
Tosin vastaavia ominaisuuksia ja fiilistä tarjoavat GT-luokan autot ovat joko tuollaista Caymania kalliimpia tai vanhempia.
 
Kiitoksia vetoautokysymykseen vastanneille. Subaru Foresteria en ollut aikaisemmin katsonut sillä silmällä, voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Tuommoinen Korandokin voisi mennä, mutta noita oli vähänlaisesti tarjolla käytettynä. Pitää tässä vähän seurata tarjontaa eri vaihtoehtojen kesken ja tuumailla/laskeskella.
 
Vaihteiden vaihtaminen on alkanut tympimään ja ajattelin siirtyä automaattivaihteiseen autoon. Nykyinen auto on Skoda Octavia farkku 1.6 diisselikoneella. Korvaava auto saisi olla jotakuinkin samaa kokoluokkaa tiloiltaan ja varmaankin diisseli, koska vuodessa kertyy n. 25tkm sekalaista ajoa ja mielellään hiukan tehokkaammassa luokassa. Hintaa vaihdokilla saisi olla max ~20k€. Autoa on tarkoitus pitää useampi vuosi.

Ite oon katellu Volvo V70 (ehkä V60 voisi mennä) ja Ford Mondeon mk5 perään.
Ei mulla mitään VAG konsernin autoja vastaan ole, mutta DSG:n huono maine arveluttaa. Tosin ei powershift vaihteistokaan taida olla ihan täydellinen.

Onkohan noissa Volvoissa tai Fordeissa jotain mitä olisi hyvä huomioida? Vai uskaltaisiko ottaa DSG:llä varustetun auton?

Olen avoin myös muille vaihtoehdoille, jos semmoista on heittää.
 
911 Porschen osalta ja Vettet näyttävät pitävän hintansa hyvin. Näistä saa vielä 20 vuotiainakin sen 20 - 25 tonnia takaisin.
Näin se vaikuttaa tosiaan olevan. Omaan makuun olevat 911 ovat vaan liian kalliita ja Vette taas ei tunnu ihan omalta.

Tuollainen Cayman on tuossa hintaluokassa hyvä hankinta helppohoitoiseksi käyttöharrasteeksi kesän ajoihin.

Porsche pitää muutenkin hintansa hyvin, vaikka 911 on se juttu Porsche-miehillä ja sen hinta pysyy ehkä Caymania paremmin.
Tosin vastaavia ominaisuuksia ja fiilistä tarjoavat GT-luokan autot ovat joko tuollaista Caymania kalliimpia tai vanhempia.
No vastaa kyllä omaa käsitystäkin aika hyvin. Ja joku GT olisi tosiaan hieno kyllä, mutta niissä on juurikin tuo ongelma. Sama kun tosiaan 911 kanssa. Ehkä vaikka seuraavaksi.

Kiitoksia molemmille! :thumbsup:
 
Olen avoin myös muille vaihtoehdoille, jos semmoista on heittää.



Tuollaisia esim.
 
Audi A4:n uusimmat sukupolvet ovat:

B8 (2008 – 2016)
B9 (2016 – )

Nuo ovat täysin eri autot ja selkeästi eri näköisetkin, niin sisältä kuin ulkoakin. Kertokaas Audi miehet, miksi sitten tulee vastaan B8 malleja, mitkä ovat täysin B9 näköisiä niin sisältä kuin ulkoa? Kun en aiheesta mitään tiedä, niin mikä juttu tässä on?

EDIT:
Jaahas. Ehkä tuo Traficomin Tyyppinimi: B8 ei tarkoitakaan tuota Audin sukupolvea, koska 2020 malleissakin sama Tyyppinimi: B8.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihteiden vaihtaminen on alkanut tympimään ja ajattelin siirtyä automaattivaihteiseen autoon. Nykyinen auto on Skoda Octavia farkku 1.6 diisselikoneella. Korvaava auto saisi olla jotakuinkin samaa kokoluokkaa tiloiltaan ja varmaankin diisseli, koska vuodessa kertyy n. 25tkm sekalaista ajoa ja mielellään hiukan tehokkaammassa luokassa. Hintaa vaihdokilla saisi olla max ~20k€. Autoa on tarkoitus pitää useampi vuosi.

Ite oon katellu Volvo V70 (ehkä V60 voisi mennä) ja Ford Mondeon mk5 perään.
Ei mulla mitään VAG konsernin autoja vastaan ole, mutta DSG:n huono maine arveluttaa. Tosin ei powershift vaihteistokaan taida olla ihan täydellinen.

Onkohan noissa Volvoissa tai Fordeissa jotain mitä olisi hyvä huomioida? Vai uskaltaisiko ottaa DSG:llä varustetun auton?

Olen avoin myös muille vaihtoehdoille, jos semmoista on heittää.
PowerShift on yhtälailla kaksoiskytkinvaihteisto kuin DSG:kin, joten jos et kaksoiskytkintä halua niin älä sellaista osta.

V70 tai V60 Volvon omilla koneilla on sitten perinteisellä automaatilla (Geartronic markkinointinimellä). 1.6 litraiset D2 tai 1.6D:t on Fordin koneita PowerShiftilla, muut dieselit tietääkseni kaikki Geatroniceja.

V70 vs V60 sitten tilantarpeen mukaan. Jos mahdollisimman taloudellisen haluaa niin sitten uudempia V60:ia joissa on uusi 2 litrainen nelisylinterinen VEA kone. Mutta vanhoissa vitosmyllyissä on toki sitten vääntö, fiilistä ja saundia enemmän, mutta kääntöpuolena kulutus on sitten auttamatta uusia enemmän, vaikkeikaan kohtuuton niissäkään.
 
Täällähän on tullut paljon hyvää infoa, kiitos siitä! Tänään tuli koeajettua muutamaa parin vuoden ikäistä Ceediä/i30 ja ei vaan pysty. Muuten ihan ok pelejä, mutta se kaksoiskytkin ärsytti mm. hitaissa nopeuksissa. Sitten kun päästiin vauhtiin, niin toimi ripeästi. Näistä hyppäsin sitten Mazda 6:n rattiin ja loota oli kuin toista maata. Ihan vahva ehdokas.

Kai sitä voisi kuvitella Toyotankin ostamista, täytyy käydä testaamassa millaisia pelejä. Tai sitten palaa tutun ja turvallisen Volvon rattiin, olisi tutut ongelmatkin. Käy pian kun Kummelin sketsissä :hmm:
Ao. linkin takana omia ajatuksia Mazdasta. Kuulema faceliftin mukana seuraa parempi äänieristys, jota en kyllä itse osaa edes kaivata. Nyt kun luen omaa viestiäni, vaikuttaa ihmeelliseltä narinalta, huomioiden se, kuinka tyytyväinen autoon olen ja kuinka ongelmaton se on loppujen lopuksi ollut :D

 
Jos käytössä on n. 30 000 - 40 000 € ja haussa on GT/urheiluauto, jonka ylläpitokustannukset on kohtuulliset, jonka arvo ei tipu yllättäen ihan nollaan ja joka on toki hauska omistaa ja ajaa, niin onko facelift (2009-) Porsche Cayman 2,9 PDK jostain syystä erityisen huono vaihtoehto?

Ja ei siis ole tarve omistaa tehokkainta mahdollista autoa tuolla rahalla.

edit: ja säilytyspaikan vuoksi haussa on pienehkö auto
jos haluat nimenomaan hauskaa vehjettä ajaa, mazda mx-5.
 
Vaihteiden vaihtaminen on alkanut tympimään ja ajattelin siirtyä automaattivaihteiseen autoon. Nykyinen auto on Skoda Octavia farkku 1.6 diisselikoneella. Korvaava auto saisi olla jotakuinkin samaa kokoluokkaa tiloiltaan ja varmaankin diisseli, koska vuodessa kertyy n. 25tkm sekalaista ajoa ja mielellään hiukan tehokkaammassa luokassa. Hintaa vaihdokilla saisi olla max ~20k€. Autoa on tarkoitus pitää useampi vuosi.

Ite oon katellu Volvo V70 (ehkä V60 voisi mennä) ja Ford Mondeon mk5 perään.
Ei mulla mitään VAG konsernin autoja vastaan ole, mutta DSG:n huono maine arveluttaa. Tosin ei powershift vaihteistokaan taida olla ihan täydellinen.

Onkohan noissa Volvoissa tai Fordeissa jotain mitä olisi hyvä huomioida? Vai uskaltaisiko ottaa DSG:llä varustetun auton?

Olen avoin myös muille vaihtoehdoille, jos semmoista on heittää.
Uus koppasia Insignioita alkaa jo saamaan parilla kympillä. Iso ja mukava auto oikealla automaatilla. Innovation on vielä varsin hyvin varustettu

 
Vaihteiden vaihtaminen on alkanut tympimään ja ajattelin siirtyä automaattivaihteiseen autoon. Nykyinen auto on Skoda Octavia farkku 1.6 diisselikoneella. Korvaava auto saisi olla jotakuinkin samaa kokoluokkaa tiloiltaan ja varmaankin diisseli, koska vuodessa kertyy n. 25tkm sekalaista ajoa ja mielellään hiukan tehokkaammassa luokassa. Hintaa vaihdokilla saisi olla max ~20k€. Autoa on tarkoitus pitää useampi vuosi.

Ite oon katellu Volvo V70 (ehkä V60 voisi mennä) ja Ford Mondeon mk5 perään.
Ei mulla mitään VAG konsernin autoja vastaan ole, mutta DSG:n huono maine arveluttaa. Tosin ei powershift vaihteistokaan taida olla ihan täydellinen.

Onkohan noissa Volvoissa tai Fordeissa jotain mitä olisi hyvä huomioida? Vai uskaltaisiko ottaa DSG:llä varustetun auton?

Olen avoin myös muille vaihtoehdoille, jos semmoista on heittää.

Sitä DSG:tä on tehty sen kymmentä sorttia, vuosien saatossa. Ymmärtääkseni vikaherkin versio on ollut nimeltään DQ200, kuivakytkimellä. Laatikkoa on seitsemällä ja kuudella vaihteella. Kuusi vaihdetta ja märkäkytkin on ymmärtääkseni toimivimmasta päästä laatikkoja, oliko ne sitten nimeltään DQ250?

Mutta juu noita siis on eri versioita vino pino ja hemmetin paljon liikenteessä. Ei ne kaikki hajoa :smile:
 
Vai uskaltaisiko ottaa DSG:llä varustetun auton?

Kuusivaihteinen märkä laatikko, joka esim. Skodalla on yleensä kaksilitraisen dieselin yhteydessä on ihan ok kestävyydeltään. Tietysti niistäkin löytyy korjauskertomuksia, mutta niin löytyy kaikista maailman vaihteistoista.
 
Uus koppasia Insignioita alkaa jo saamaan parilla kympillä. Iso ja mukava auto oikealla automaatilla. Innovation on vielä varsin hyvin varustettu

En tunne ooppelia enkä tiedä miten karsittuna noita saa, mutta mikä tässä oikeasti oli sitä varsin hyvin varusteltua? Pieni moottori ja halogenit keulassa?
Ainoat mitä osui silmään:
  • Pysäköintikamera
  • Keyless
  • Sporttipenkit
 
Sitä DSG:tä on tehty sen kymmentä sorttia, vuosien saatossa. Ymmärtääkseni vikaherkin versio on ollut nimeltään DQ200, kuivakytkimellä. Laatikkoa on seitsemällä ja kuudella vaihteella. Kuusi vaihdetta ja märkäkytkin on ymmärtääkseni toimivimmasta päästä laatikkoja, oliko ne sitten nimeltään DQ250?

Mutta juu noita siis on eri versioita vino pino ja hemmetin paljon liikenteessä. Ei ne kaikki hajoa :smile:
Mun autohistoria on sellainen, että useasta autosta on hajonnut juuri se kallein mahdollinen vikakohde. Esim. Opel Vectra 2.2dti dieselpumppu tai D4D moottorin kannentiiviste tai Chevrolet trans sportin kannentiiviste. Joten, jos DSG voi hajota, niin mun kohdalla se todennäköisesti sen tekee...


Hyundai i40 olen koeajanut muutama vuosi sitten ja tunnoton ohjaus ei oikein iskeny.

KIA voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto, sellaisesta ei ole kokemusta.

Ooppeleita mulla on ollut aiemminkin useampi kappale (5), että ei sekään oo mahdottomuus. Uuden mallisia ei vaan kaytettynä oo paljonkaan tarjolla 20k€ luokassa.

Kun nyt tuli mieleen, niin webasto, lämmitettävä ratti, avaimeton kulku ja käynnistys on mulle must varusteita, adaptiivinen vakkari ois kans mukava.
 
Pitäisi saada auto useammaksi vuodeksi. Minkähänlaista autoa sitä lähtisi seuraavaksi etsimään? Nykyisessä autossa alkaa olla huoltoa huollon perään. Itse en jaksa rueta suuria huoltoja tekemään, mutta öljynvaihdot yms. onnistuu itseltä. Työmatkaa n. 10km suuntaansa. Tulee myös ajettua huviajelua. Varmaan joku taloudellinen bensa-auto voisi olla hyvä.

Kriteereinä seuraavaan autoon ainakin toimiva automaatti-ilmastointi ja vakkari. Plussaa peräkoukku tai mahdollisuus asentaa peräkoukku. Sitä tarvitsen todella harvoin. Budjetti on alle 10k€. Mitä halvempi sen parempi. Merkillä ei oikeastaan väliä.
 
Vaihteiden vaihtaminen on alkanut tympimään ja ajattelin siirtyä automaattivaihteiseen autoon. Nykyinen auto on Skoda Octavia farkku 1.6 diisselikoneella. Korvaava auto saisi olla jotakuinkin samaa kokoluokkaa tiloiltaan ja varmaankin diisseli, koska vuodessa kertyy n. 25tkm sekalaista ajoa ja mielellään hiukan tehokkaammassa luokassa. Hintaa vaihdokilla saisi olla max ~20k€. Autoa on tarkoitus pitää useampi vuosi.

Ite oon katellu Volvo V70 (ehkä V60 voisi mennä) ja Ford Mondeon mk5 perään.
Ei mulla mitään VAG konsernin autoja vastaan ole, mutta DSG:n huono maine arveluttaa. Tosin ei powershift vaihteistokaan taida olla ihan täydellinen.

Onkohan noissa Volvoissa tai Fordeissa jotain mitä olisi hyvä huomioida? Vai uskaltaisiko ottaa DSG:llä varustetun auton?

Olen avoin myös muille vaihtoehdoille, jos semmoista on heittää.
Entäs Renaultin Talisman tai Peugeotin 508? Tuolla rahalla alkaa saamaan jo 2016 vuodesta alkaen maltillisilla kilsoilla farmaria tai sedania.
 
Hyundai i40 olen koeajanut muutama vuosi sitten ja tunnoton ohjaus ei oikein iskeny.

KIA voisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto, sellaisesta ei ole kokemusta.

Hyundai omistaa Kian, joten noissa ei suuria eroja ole näin ympäripyöreästi. Pitkä takuu, luotettavia, ehkä tylsiä vähän verrokista riippuen.
 
En tunne ooppelia enkä tiedä miten karsittuna noita saa, mutta mikä tässä oikeasti oli sitä varsin hyvin varusteltua? Pieni moottori ja halogenit keulassa?
Ainoat mitä osui silmään:
  • Pysäköintikamera
  • Keyless
  • Sporttipenkit

Lieköhän myös esim. adaptiivinen vakkari ja aktiivinen kaista-avustin?

Tässä vuotta tuoreempi pari tonnia kalliimmalla ja löytyy matrix ledit, nahkapenkit, hud: Opel Insignia Grand Sport Innovation 1,6 CDTI ECOTEC Aut. / HUD / NAVI / NAHKAT / URHEILULLISET ISTUIMET Viistoperä 2018 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Vastaan itselleni: Mikähän tässä on vialla?


Tuli käytyä koeajamassa, enkä kauheasti keksinyt moitittavaa.

Jos ajaessa et mitään havainnut eikä 120 kW kone haittaa niin ainoat puutteet varusteissa puuttuu pa-lämmitin, 3-alue ilmastointi, eristelasit, karvalakki stereot ja matrix LEDit.

Kuinka tärkeinä näitä pitää on ostajasta riippuvainen.
 
Jos ajaessa et mitään havainnut eikä 120 kW kone haittaa niin ainoat puutteet varusteissa puuttuu pa-lämmitin, 3-alue ilmastointi, eristelasit, karvalakki stereot ja matrix LEDit.

Kuinka tärkeinä näitä pitää on ostajasta riippuvainen.

Kiitos näistä, osa noista tulikin esille että lämmitin puuttuu sekä tuo ilmastointi on yhteneväinen koko autoon. Android autoakaan ei tainnut olla, koska navia ei ole mutta harvemmin tulee ajettua yksin tuntemattomaan paikkaan, jolloin navi olisi pakollinen.

Nuo matrix-ledit mietityttää kyllä ja tarkoitus on mennä koeajamaan vielä tuollainen 140kw Audi ja vertailla menoa. Nykyinen bensavapari kun on aika luuskan tuntuinen tuohon turbolliseen dieseliin, niin ei tuohon ajaessa kiinnittänyt niin huomiota.
 

Onkohan tuo mistään kotosin. Emännälle yhä etsinnässä autoa n 20km motaria, 5km kaupunkipyörittelyyn.

- alle 200tkm ajettu, tästä ei suostu tinkinään
- 4ke budjetti
-katsastettu hiljattain, 2x renkaat
-farmari mielellään, kultainennoutaja löytyy, se pittäis mahtua...
-PSA:t ei käy
 

Onkohan tuo mistään kotosin. Emännälle yhä etsinnässä autoa n 20km motaria, 5km kaupunkipyörittelyyn.

- alle 200tkm ajettu, tästä ei suostu tinkinään
- 4ke budjetti
-katsastettu hiljattain, 2x renkaat
-farmari mielellään, kultainennoutaja löytyy, se pittäis mahtua...
-PSA:t ei käy
Isällä on tuollainen, olen siitä ennenkin turinoinut täällä. Mitään vikaa ei ole ollut, yli 300tkm ajettu pelkillä huolloilla, jarruosien ja kahden pyöränlaakerin vaihdolla. Yksi setti ajovalopolttimoita on myös mennyt. Tylsä ja laiska, konttiin mahtuu kultaisennoutajan lisäksi vaikka kaksi Collieta (kokemusta on). Ihan hyvä ajotuntuma. 100hp kuljettaa tuon kokoista autoa kohtalaisesti.
 
Isällä on tuollainen, olen siitä ennenkin turinoinut täällä. Mitään vikaa ei ole ollut, yli 300tkm ajettu pelkillä huolloilla, jarruosien ja kahden pyöränlaakerin vaihdolla. Yksi setti ajovalopolttimoita on myös mennyt. Tylsä ja laiska, konttiin mahtuu kultaisennoutajan lisäksi vaikka kaksi Collieta (kokemusta on). Ihan hyvä ajotuntuma. 100hp kuljettaa tuon kokoista autoa kohtalaisesti.
Juu tuli nyt kerettyä perehtymään itekkin tarkemmin tähän ja varmaan tälläinen sitten haetaan, tiedä sitten haetaanko tuo linkattu. :)
 

Onkohan tuo mistään kotosin. Emännälle yhä etsinnässä autoa n 20km motaria, 5km kaupunkipyörittelyyn.

- alle 200tkm ajettu, tästä ei suostu tinkinään
- 4ke budjetti
-katsastettu hiljattain, 2x renkaat
-farmari mielellään, kultainennoutaja löytyy, se pittäis mahtua...
-PSA:t ei käy

Mulla on tuosta edeltävä malli (pre-facelift) ollut nyt reilun vuoden, ajettu 217tkm -> 239tkm. Huoltoina on pitänyt vaihtaa vetoakselit, alatukivarret eteen molemmin puolin, takajousi, takapyörän laakeri ja jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Nuo vetoakselit tuli vähän ikävänä yllätyksenä heti oston jälkeen kun en tajunnut koeajolla niiden vikaisuutta. Kato koeajolla että ei kiihdytettäessä tai 80-120 vauhdissa ratti tärise, silloin pitäisi olla vetoakselit kunnossa. Myös jotkut yksilöt on helmoista ja takapuskurin liitoksesta ruosteessa.

Muutenhan tuo on ollut ihan soiva peli. Vähän moottoritiellä äänekäs, mutta muuten hyvä auto ajaa, kontin koosta ja selkeästä muodosta iso plussa. Ostaisin ehkä uudestaankin, varaosat on kuitenkin tosi halpoja näihin eikä ole vielä tullut mitään tielle jättävää vikaa. Moottoritiellä 80-100 rajoituksella pääsee 6.0L/100km ja kaupungissa ehkä 7.5-8.0L/100km. Keskikulutus meillä 7,05L/100km koko aikana.
 
Focuksesta hajos kone (tai ilmeisesti kansi, kyllä tuo käy mutta puskee savua) niin uutta autoa tarvis alle suht nopsaa. Nettiautoa selaillessa osu silmiin tommosia Fiat Croma farkkuja, onkos täällä kellään kokemusta niistä mimmosia autoja ovat? Perustekniikkahan noissa näyttää olevan ooppelia alustan ja moottoreiden osalta (ja myös M32 laatikko...), että ei niistä sen enenpää mutta mimmosia autoja ovat noin niinku muuten ajaa? diisseli pitää olla näillä kilsoilla (30-35k vuodessa) ja tällähetkellä ei tunnu järkevältä sijottaa autoon juurikaan enenpää ku 2-3k..
 
Jälleen; Missä päin kysyjä oleilee, ei kannata tarjota parin tonnin vehkeisiin yli 500km päässä olevia...
 
Jälleen; Missä päin kysyjä oleilee, ei kannata tarjota parin tonnin vehkeisiin yli 500km päässä olevia...

Hyvinkää, eli siis käytännössä uusimaa, kanta-häme ja päijät-häme on alueet mistä sitä järkevästi voi kuvitella hakevansa.
Tossa ois kyllä ihan mielenkiintonen, mutta en tiedä oonko valmis henkisellä tasolla kokeilemaan mimmonen arpa osuu M32 arpajaisissa kohdalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 773
Viestejä
4 516 293
Jäsenet
74 469
Uusin jäsen
Peuzhi
Back
Ylös Bottom