Leasing on varteen otettava vaihtoehto. Onko käsitystä kuinka paljon tuossa jäisi "tappiolle" vs. uusi auto + arvonaleneminen?
Hyvä kysymys, hankala vastata
Tuollainen autoliikkeiden/-valmistajien "leasing" on käytännössä suht vaivaton vuokrapalvelu, jossa autoa vuokrataan tietyn ajan ja matkan verran. Huoleton ja vaivaton, jos siihen ottaa huollot, rengaspalvelut yms mukaan. Ja kun kyseessä on uusi auto, niin ongelmatilanteissa autolla on valmistajan takuu.
Ongelma on vain siinä, että sitä maksettua rahaa ei saa itselleen, toisin kuin oman auton kohdalla (ei sillä etteikö siinä silti ota tuntuvasti takkiin, mutta edes vähän voi "tulla takaisin" auton vaihdon yhteydessä). Omassa autossa uudehkojen osalta arvo putoaa kiitettävää tahtia, toisilla merkeillä enemmän ja toisella vähän vähemmän. Ainakin jos auton ottaa rahoituksella, niin en itse ottaisi mallia jossa on moottorina se mallistoin nuhaisin versio ja hinnat alkaen varusteet - voi elätellä toivetta että paremmin varusteltu ja "paremmalla koneella" olevan auton hinta putoaisi vähän hitaammin. Mahdollisia vikojakin voi tulla eteen, ja nekin tulee sitten omalle kontolle.
Summa summarum: jos haluaa uuden auton mahdollisimman halvalla, niin silloin tuo autokauppojen liisari on mielestäni pätevä, koska se arvon sulaminen ei tule omalle kontolle - maksat vain käytöstä, ja sopparin loputtua vaan uutta tilalle.
Vähän käytetty auto omaksi silloin, jos kilsamäärät ovat epävarmoja ja haluaa ennemmin tai myöhemmin omistaa auton/omistaa auton +5 vuotta, eikä arvonalenema harmita tai vikojen riski hirvitä liikaa.
Pikaisesti laskettuna joku ceedi neljäksi vuodeksi maksaa n. 300€/kk, eli 3600€/vuosi = 14400€ koko ajalta. Jos miettii 20k€ budjettia, niin periaatteessa voisit ostaa yhden käytetyn itsellesi tai ajella 6 vuotta uudella ceedillä, ja välissä on päässyt vaihtamaan tuoreempaankin!