- Liittynyt
- 31.07.2019
- Viestejä
- 1 964
Volvon koneista vielä, nelivetoisen ostamalla välttyy vahingossakin saamasta muun kuin Volvon oman 5-sylinterisen dieselin (uudemmissa on toki 4-sylinterinen VEA-kone mutta ei tässä hinta- ja ajokm-luokassa). D4 (vuoteen 2011 asti oli sama kone nimeltään D3, sen jälkeen D3 tarkoitti laiskempaa 136 hevosvoimaista versiota) on teholtaan 163 hv ja sillä kulkee tehdasasetuksillakin jo ihan kohtuullisen mukavasti ja vaivattomasti runsaahkon väännön ansiosta, mutta tietenkään mitenkään räjähtävän rakettimaista kulkupuolta ei ole tarjolla. D5 on paria astetta pirteämpi. 136 hv D3:a ei taida olla nelivetoisissa ollenkaan, tosin hämäävästi XC60:ssä taisi 163 hv kone olla nimeltään D3 aina uuden VEA-moottorityypin tuloon v. 2014 asti.
Jakohihnan vaihtoväliin kannattaa kiinnittää huomiota. Suositus Suomessa on 180000 km / 5 vuotta. Vaihto maksaa vesipumppuineen, apulaitehihnoineen ym. samassa yhteydessä vaihdettavine kamppeineen merkkiliikkeessä n. 800 e, nyrkkipajalla vähemmän. Eli jos on kohtapuoliin tulossa vaihtoon niin sen verran kustannusta luvassa. Toinen kulunkia teettävä asia on iskunvaimentajat, nimittäin jos takana on tasoa säätävät Nivomatit, niiden vaihtaminen maksaakin töineen kivat 2500 e. Saattavat hajota hyvinkin siinä 200000 - 250000 km ajojen jälkeen. Apuna asiassa on kuitenkin se, että tilalle voi vaihtaa normaalit iskarit, jos samalla vaihtaa jäykemmät takajouset. Silloin kustannus töineen on jossain 1000 e kieppeillä. Nivomatit on hyvin monissa tuon malliston Volvoissa ja niiden korvaaminen normaaleilla iskareilla kohtalaisen tavallista eikä aiheuta haittaa, paitsi jos vetelee vaunua perässä jolloin tasonsäätöiskarit nyt ovat vaan normaaleja paremmat. En nyt ihan 100% tiedä onko jotain rajoituksia siinä, pystyykö iskarit kaikissa malleissa vaihtamaan myöhemmin normaaleiksi, mutta näin oletan.
Muuten normaalit huollot tommosiin on merkkiliikkeessäkin aika kohtuuhintaiset.
editti. Jaa merkki onkin jo ilmeisen tuttu ^.
Jakohihnan vaihtoväliin kannattaa kiinnittää huomiota. Suositus Suomessa on 180000 km / 5 vuotta. Vaihto maksaa vesipumppuineen, apulaitehihnoineen ym. samassa yhteydessä vaihdettavine kamppeineen merkkiliikkeessä n. 800 e, nyrkkipajalla vähemmän. Eli jos on kohtapuoliin tulossa vaihtoon niin sen verran kustannusta luvassa. Toinen kulunkia teettävä asia on iskunvaimentajat, nimittäin jos takana on tasoa säätävät Nivomatit, niiden vaihtaminen maksaakin töineen kivat 2500 e. Saattavat hajota hyvinkin siinä 200000 - 250000 km ajojen jälkeen. Apuna asiassa on kuitenkin se, että tilalle voi vaihtaa normaalit iskarit, jos samalla vaihtaa jäykemmät takajouset. Silloin kustannus töineen on jossain 1000 e kieppeillä. Nivomatit on hyvin monissa tuon malliston Volvoissa ja niiden korvaaminen normaaleilla iskareilla kohtalaisen tavallista eikä aiheuta haittaa, paitsi jos vetelee vaunua perässä jolloin tasonsäätöiskarit nyt ovat vaan normaaleja paremmat. En nyt ihan 100% tiedä onko jotain rajoituksia siinä, pystyykö iskarit kaikissa malleissa vaihtamaan myöhemmin normaaleiksi, mutta näin oletan.
Muuten normaalit huollot tommosiin on merkkiliikkeessäkin aika kohtuuhintaiset.
editti. Jaa merkki onkin jo ilmeisen tuttu ^.