Mikä auto minulle?

Volvon koneista vielä, nelivetoisen ostamalla välttyy vahingossakin saamasta muun kuin Volvon oman 5-sylinterisen dieselin (uudemmissa on toki 4-sylinterinen VEA-kone mutta ei tässä hinta- ja ajokm-luokassa). D4 (vuoteen 2011 asti oli sama kone nimeltään D3, sen jälkeen D3 tarkoitti laiskempaa 136 hevosvoimaista versiota) on teholtaan 163 hv ja sillä kulkee tehdasasetuksillakin jo ihan kohtuullisen mukavasti ja vaivattomasti runsaahkon väännön ansiosta, mutta tietenkään mitenkään räjähtävän rakettimaista kulkupuolta ei ole tarjolla. D5 on paria astetta pirteämpi. 136 hv D3:a ei taida olla nelivetoisissa ollenkaan, tosin hämäävästi XC60:ssä taisi 163 hv kone olla nimeltään D3 aina uuden VEA-moottorityypin tuloon v. 2014 asti.

Jakohihnan vaihtoväliin kannattaa kiinnittää huomiota. Suositus Suomessa on 180000 km / 5 vuotta. Vaihto maksaa vesipumppuineen, apulaitehihnoineen ym. samassa yhteydessä vaihdettavine kamppeineen merkkiliikkeessä n. 800 e, nyrkkipajalla vähemmän. Eli jos on kohtapuoliin tulossa vaihtoon niin sen verran kustannusta luvassa. Toinen kulunkia teettävä asia on iskunvaimentajat, nimittäin jos takana on tasoa säätävät Nivomatit, niiden vaihtaminen maksaakin töineen kivat 2500 e. Saattavat hajota hyvinkin siinä 200000 - 250000 km ajojen jälkeen. Apuna asiassa on kuitenkin se, että tilalle voi vaihtaa normaalit iskarit, jos samalla vaihtaa jäykemmät takajouset. Silloin kustannus töineen on jossain 1000 e kieppeillä. Nivomatit on hyvin monissa tuon malliston Volvoissa ja niiden korvaaminen normaaleilla iskareilla kohtalaisen tavallista eikä aiheuta haittaa, paitsi jos vetelee vaunua perässä jolloin tasonsäätöiskarit nyt ovat vaan normaaleja paremmat. En nyt ihan 100% tiedä onko jotain rajoituksia siinä, pystyykö iskarit kaikissa malleissa vaihtamaan myöhemmin normaaleiksi, mutta näin oletan.

Muuten normaalit huollot tommosiin on merkkiliikkeessäkin aika kohtuuhintaiset.

editti. Jaa merkki onkin jo ilmeisen tuttu ^. :)
 
Veroissa säästää vuodessa 300€ verrattuna bensaan, eli miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa.
Joo, jos nyt on hyvä, toimiva ja kuskille mieleinen auto, niin vaihtaminen pienen verosäästön takia ei tunnu kovin järkevältä. Entisestä ei kovin paljoa saa vaihdossa joten rahaa joutuu liikuttelemaan monen vuoden verojen verran. Ja riskinä on, että entisen mieleisen auton tilalle tuleekin joku pommi.

Toki, jos se 100 km viikossa on pelkkää nurkka-ajoa kaupungissa, niin se ei dieselille tee hyvää ellei malta välillä käydä polkemassa karstoja pois maantiellä.
 
Itselläni on hakusessa pirteä farkku, tai sitten joku pieni kauppakassi - Omaan elämäntilanteeseen sopisi molemmat, vähän siitä riippuen että arvostaako sitä että pääsee helpommin harrastamaan vai että on helpompi olla täällä kaupungissa. Hintaa saisi olla alle 20 tuhatta ja kilometrit mielummin siinä 100k tuntumassa kuin 200k tuntumassa, ei ole paikkaa tehdä mitään huoltoja itse nyt. Vuosimalli 2015 tai uudempi ja vaihteistona automaatti.

Olen katsellut Volvoja, mutta niissä vähän nuo hintaluokkaan kuuluvat kilometrit hirvittää (V40 - 70). Sitten olisi BMW 118 ja 318/320 mallit mitkä mahtuisi budjettiin. Osaisiko kukaan suositella muuta ? Tai olisiko ketään kuka osaisi sanoa mitä tyyppivikoja noissa on ?
 
Itselläni on hakusessa pirteä farkku, tai sitten joku pieni kauppakassi - Omaan elämäntilanteeseen sopisi molemmat, vähän siitä riippuen että arvostaako sitä että pääsee helpommin harrastamaan vai että on helpompi olla täällä kaupungissa. Hintaa saisi olla alle 20 tuhatta ja kilometrit mielummin siinä 100k tuntumassa kuin 200k tuntumassa, ei ole paikkaa tehdä mitään huoltoja itse nyt. Vuosimalli 2015 tai uudempi ja vaihteistona automaatti.

Olen katsellut Volvoja, mutta niissä vähän nuo hintaluokkaan kuuluvat kilometrit hirvittää (V40 - 70). Sitten olisi BMW 118 ja 318/320 mallit mitkä mahtuisi budjettiin. Osaisiko kukaan suositella muuta ? Tai olisiko ketään kuka osaisi sanoa mitä tyyppivikoja noissa on ?
Varmaan bensana hakusessa? Bemareissa sitä kuuluisaa ketjujumppaa tiedossa noilla kilsoilla.

Mitenkäs nuo vähän karvalakimmat pikkufarkut, esim. Focus, Ceed/ProCeed, i30. Itse katselisin joitain tällaista jos haluaa pikkunäppärää autoa johon kuitenkin jotain mahtuu konttiinkin. Toyotalta löytyis kans spekseihin sopivia, mutta pirteitä ei sen merkin linjastosta löydy...
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan bensana hakusessa? Bemareissa sitä kuuluisaa ketjujumppaa tiedossa noilla kilsoilla.

Mitenkäs nuo vähän karvalakimmat pikkufarkut, esim. Focus, Ceed/SportCeed, i30. Itse katselisin joitain tällaista jos haluaa pikkunäppärää autoa johon kuitenkin jotain mahtuu konttiinkin. Toyotalta löytyis kans spekseihin sopivia, mutta pirteitä ei sen merkin linjastosta löydy...

Onko penareissa oikeasti tuota jumppaa tiedossa nykyään ? Niissä N47 alkuisisissa koneissa ilmeisesti oli. Mutta 2015 ja uudemmissa malleissa on kai jo käsittääkseni aina se uudempi versio B47, missä käsittääkseni ketjut ei lahoa ihan välittömästi, mutta saa korjata kun en näistä kaikkea tiedä.

Ehkä siitä pirteydestäkin voin hieman tinkiä, mutta en vain tykkää ajaa Toyotalla - Piti hiljattain ajaa kaverin 2016 Corollalla 400km yhdellä istumalla ja se ohjaus on vain sellainen vähän tunnoton omaan makuun. Vanhemmista Nissaneista on hyviä kokemuksia.

Muttapa, kun tässä ollaan sinkku nyt tällä hetkellä eli juuri nyt on varmaan tyyliin elämäni ainoa mahdollisuus ostaa joku vähän pirteämpi ei pelkkä perheauto, niin semmoista taidan nyt haluta :) Niin ja bensa ennemmin, mutta en ole sulkenut dieseliä pois. Diesel olisi ihan tarpeeksi lähellä kannattavaa vuotuisen ajomäärän puolesta, mutta vähän jännittää kieltääkö ne kohta kokonaan ja mitä se sitten tarkoittaa jälleenmyyntiarvolle.
 
Onko penareissa oikeasti tuota jumppaa tiedossa nykyään ? Niissä N47 alkuisisissa koneissa ilmeisesti oli. Mutta 2015 ja uudemmissa malleissa on kai jo käsittääkseni aina se uudempi versio B47, missä käsittääkseni ketjut ei lahoa ihan välittömästi, mutta saa korjata kun en näistä kaikkea tiedä.

Ehkä siitä pirteydestäkin voin hieman tinkiä, mutta en vain tykkää ajaa Toyotalla - Piti hiljattain ajaa kaverin 2016 Corollalla 400km yhdellä istumalla ja se ohjaus on vain sellainen vähän tunnoton omaan makuun. Vanhemmista Nissaneista on hyviä kokemuksia.

Muttapa, kun tässä ollaan sinkku nyt tällä hetkellä eli juuri nyt on varmaan tyyliin elämäni ainoa mahdollisuus ostaa joku vähän pirteämpi ei pelkkä perheauto, niin semmoista taidan nyt haluta :)
No olen puolueellinen, koska alalla töissä ja jos multa kysytään niin janiksenpetkeet on yhtä pitkää tyyppivikaa koko kilpien välin...joku kuitenkin imuroi taas huolella kärsäänsä niin jätän tähän tämän lausunnon.
Ketjujumpat on joka tapauksessa joka vehkeessä edessä ennemmin tai myöhemmin, mukaan lukien omassa yli 200tkm rullatussa tojotassa. Toisissa se ketjuremppa vaan maksaa kolme kertaa enemmän kuin toisissa ja on edessä vähän aiemmin...

Ymmärrän täysin jos tojon kyyti ei maistu. Korean ihmeitä kannattaa käydä kokeilemassa, suht huolettomia ja tuonikäisiatä ylöspäin jo oikeasti ihan laadukkaita ohjaamostaan + kohtalaisia ajaa. Ainakin jämäkämpiä kuin tojot.
Onhan noita sitten kansanautopuolelta Golf/Fabia/Octavia vielä jatkoksi edelliseen listaan.

Oikeasti pirteitä kamppeita ei kyllä oikeen tähän kastiin löydy sitten yhtään. Ellei tosiaan katsele sitä Volvon/Bemarin linjaa ja tingi sitten hieman muusta.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on hakusessa pirteä farkku, tai sitten joku pieni kauppakassi - Omaan elämäntilanteeseen sopisi molemmat, vähän siitä riippuen että arvostaako sitä että pääsee helpommin harrastamaan vai että on helpompi olla täällä kaupungissa. Hintaa saisi olla alle 20 tuhatta ja kilometrit mielummin siinä 100k tuntumassa kuin 200k tuntumassa, ei ole paikkaa tehdä mitään huoltoja itse nyt. Vuosimalli 2015 tai uudempi ja vaihteistona automaatti.

Olen katsellut Volvoja, mutta niissä vähän nuo hintaluokkaan kuuluvat kilometrit hirvittää (V40 - 70). Sitten olisi BMW 118 ja 318/320 mallit mitkä mahtuisi budjettiin. Osaisiko kukaan suositella muuta ? Tai olisiko ketään kuka osaisi sanoa mitä tyyppivikoja noissa on ?

Käy ihmeessä koeajamassa Ioniq Hybrid mielellään style varusteilla ja kokeile riittääkö sporttimoodissa kaasuvaste ja sähköavusteisen väännön tuntu omiin tarpeisiin. Tuolla on mukava ajaa pääosin eco moodissa pulsseittain sporttia käyttäen. Hyvä käytännön suorituskyky vaikka täyskaasulla toki "vain" 140hv. Toisaalta kun rekan perä lähestyy niin hybridillä ei haittaa jäädä hetkeksi katselemaan sopivaa ohituspaikkaa täyssähköllä matkaa taittaen ja ajotyylistä tulee luonnostaan huomattavasti perinteistä autoa rauhallisempi. Helposti taittaa 400+ kilometriä yhden pysähdyksen taktiikalla, mitä tuli kokeiltua parin kuukauden ajan suuntaansa viikossa. Perillä myös mukava katsoa nelosella alkavaa kulutuslukemaa.

Konttihan tuossa on myös yllättävän tilava ja penkit kaadettuna mahtuu jopa 65 tuumainen telkkari (100x160cm laatikossa) muuttolaatikkokerroksen päälle.

Ioniq hybridillä tuli ajettua 695 kilometrin pätkä nyt kesäkeleillä ja tankilta laskettu kulutus 3,76 l/100km. Tankkasin samalla pumpulla ja yhdellä lisäpuristuksella molemmilla kerroilla. Autossa pelkkä kuljettaja, imastointi pääasiassa driver only toiminnolla 21-22 C ja takakontissa 50 kilon edestä romua, mm. kahvakuulat. Alla muutaman tuhat ajetut Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V renkaat ja kylmänä painetta 2,5 bar. Vanteet on kyllä Huyndain alkuperäiset, mutta ei sellaiset aero pölykapseliviritykset.

Oli tuossa jo vähän yrittämistä eli satasen alueella osan matkasta joustavasti vähän vähemmän ilman, että haittasin muuta vähäistä liikennettä. Pääsääntöisesti kuitenkin rajoitus + 7 limitterillä. Alle 5 autoa meni noiden vajaan 300 kilometrin maantiepätkien aikana yhteensä ohitse ja niillä kerralla kun ei heti ohituspaikkaa heti näkynyt nostin nopeuden suurimpaan sallittuun.

Avain pieneen kulutukseen on tällä autolla kaksi palkkia energiamittarissa. Polttomoottori päällä lataa akkuun ylimääräisen energian pitäen moottorin parhaalla hyötysuhteella 2-3 palkilla ja sähkömoodiin siirtyessä kaksi palkkia riittää pitämään auton sähkömoodissa alle 100 nopeuksissa yhtäjaksoisesti akun alakolmanneksen rajalle asti. Yli satastakin sähkölläkin pääsee, mutta siellä kahden palkin sääntö ei enää päde ja täytyy olla vähän varovaisempi kaasun kanssa. Vakkari sitten saattaa mennä välillä sähköllä kolmellakin palkilla, mutta harvoin kuski siihen jostain syystä itse pääsee. Mäkisestä maastosta on hybridille apua, sillä ylämäet nostavat luontaisesti polttomoottorin kuormapistettä ja alamäissä päästään sähköllä.

1595076760590.png

Hyvin lähelle meni ajotietokoneen mittaukset lähelle todellista, kun ottaa huomioon vielä yhden desimaalin tarkkuuden.

1595075386070.png


Ja lisätään nyt vielä lopuksi, että jatkossa käytän myös sporttimoodia sopivan mutkapätkän matkalle osuessa. Ei tämä niin vakavaa etteikö se 0.5-1 l enemmän satasella saisi kuluttaa. Ja motarilla saa myös ajaa suurinta sallittua.


Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.

Ioniq.jpg




En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Huyndai Ioniq Hybrid style varustepaketilla vähän käytettynä on tuossa budjetin alapäässä. Tai sitten Niro/Kona jos katumaasturia halajaa. Toki jos siinä lähemmäs 200hv pitäisi olla niin hybridinä taitaa toyotan 2.0 ja 2.5 litraiset olla tällä hetkellä ne vaihtoehdot.

Ainakin oman Ioniqin edellinen omistaja oli päästellyt 90k tasan kahteen vuoteen ja itsekkin tullut jo 13k ajettua puoleen vuoteen huolettomia ja mukavia kilometrejä. Kulutus 4.6 l/100km bensaa.

Jos koeajolle asti päädyt niin kannattaa kokeilla miten paljon se sportmoodi parantaa kaasuherkkyyden tuntumaa. Se D on viritetty täysin ekoksi, mutta sportilla sähkömoottorin tuki luo aika vääntävän ja viiveettömän vaikutelman ja 120 on huomaamatta ohituksessa lasissa.

Täyskaasulla toki huomaa 140hv rajallisuuden, mutta kyllä sillä suomen liikenteessä hyvin on pärjänny. :)

Toki dieseleissä huoltoväli taita olla useammin 30k kun vaikka tässä sen 15k. Noilla kilsoilla en kyllä katsoisi kaasu, koska tankilla saat käydä jatkuvasti ja uudehkoissa se bensatankki on alta 10 litraa jos pitää jonnekkin tankkausverkoston ulkopuolelle lähteä.

Edit. Mulla on autossa kaksi sarjaa noita linkin autossa alla olevia 16 tuumaisia Huyndain vanteita. Linkin yksilössä taitaa olla kesärengassarjat 15 tuumaisilla alkuperäisillä "ekorenkailla", mitä pääasiassa näkee näissä(alumiinivanteen päälle kuuluu vielä ilmaohjainpölykapseli). 16 tuumaiset toimineet ainakin hyvin niin kitkoilla kuin kesärenkailla ja mielestäni antavat autolle vähän normaalimman ilmeen.

 
Viimeksi muokattu:
Tuo IS300H houkkaisi kaikista eniten. Lompakko tosin huutaa tuskissaan kun noita selailee. Varmasti on hiljainen auto ajossa eikä tarvi päivitellä itse enään audiojärjestelmiä, vaikkakin ihan tyydyttävät ne on melkein kaikissa nykyautoissa. Minkälaisia summia sulla uppoaa vuosihuoltoihin ja vakuutuksiin? Taidan käydä ekana koejamassa noita kahta, IS300H:sta ja CT200:sta. IS toki aikamoisesti paljon kalliimpi, nettiauton halvin IS300H tällä hetkellä 20,900€ jolla ajettu 185tkm. Hirveä ajatus lyödä 20 tonttua kiinni autoon, jolla ajettu jo kohta 200tkm. Ruotsista ja Saksasta olen myös paljon noita katsellut, varustetaso on melkoisen hyvä Suomeen vrt.

Jos budjetti venyy lähemmäs kahtakymppiä niin Ioniqia suositus myös sinne. 17-19k pitäisi saada ~100k ajetun paremmin varustellun Stylen, tosin nyt näytti olevan tuon hintaiset tarjokkaat pääosin karvalakki comforttia.

CT200h en ole ajanut mutta mallista jäänyt vähän vanhahtava mielikuva. Sehän on tullut myyntiin jo 2010 ja rakennettu sen aikaisen Auris Hybridin pohjalle. Jos uudehkoa katsoisi, niin Corolla hatchback perustuu sitten jo uudelle TNGA platformille.
 
No olen puolueellinen, koska alalla töissä ja jos multa kysytään niin janiksenpetkeet on yhtä pitkää tyyppivikaa koko kilpien välin...joku kuitenkin imuroi taas huolella kärsäänsä niin jätän tähän tämän lausunnon.
Ketjujumpat on joka tapauksessa joka vehkeessä edessä ennemmin tai myöhemmin, mukaan lukien omassa yli 200tkm rullatussa tojotassa. Toisissa se ketjuremppa vaan maksaa kolme kertaa enemmän kuin toisissa ja on edessä vähän aiemmin...

Bemarilla taitaa toi jakopää olla se pienin yksittäinen murhe, lisäksi noi dieselin imusarjan läpät joka toki koskee vähän muitakin merkkejä, mutta kaikissa ei ole sitä vaaraa että ne irtoaa omia aikojaan. Lisäksi vettä on tullut sisätiloihin ja konttiin yllättävistä paikoista. Saksasta katselin kesällä 5-sarjan farkkua (E61), mutta järjestään kaikissa oli jotain enemmän tai vähemmän fataalia vikaa joko koneessa tai sähköissä. Hyvät varusteethan noissa on kun kaikki pelaa ja ajettavuus on ihan mainio. Kannattaa tietysti puntaroida minkälainen rahallinen panostus omaan autoiluun vaikuttaa, toisille tonni pari vuodessa ei ole mitään jos kyyti on hyvä.
 
Bemarilla taitaa toi jakopää olla se pienin yksittäinen murhe, lisäksi noi dieselin imusarjan läpät joka toki koskee vähän muitakin merkkejä, mutta kaikissa ei ole sitä vaaraa että ne irtoaa omia aikojaan. Lisäksi vettä on tullut sisätiloihin ja konttiin yllättävistä paikoista. Saksasta katselin kesällä 5-sarjan farkkua (E61), mutta järjestään kaikissa oli jotain enemmän tai vähemmän fataalia vikaa joko koneessa tai sähköissä. Hyvät varusteethan noissa on kun kaikki pelaa ja ajettavuus on ihan mainio. Kannattaa tietysti puntaroida minkälainen rahallinen panostus omaan autoiluun vaikuttaa, toisille tonni pari vuodessa ei ole mitään jos kyyti on hyvä.

Kysyjällä taisi kuitenkin olla mielessä hieman uudempi kulkine, kuin jokin aatamin aikainen e61.
 
Pakko palata dieselmaailmaan, km vuodessa reilusti yli 20tkm ja kesällä venettä perässä vedellä. Bemareita ollu ennen, hyviä kamppeita, mutta liian kallis ylläpidettävä.
Awd hakusessa, volvot? Mondeo? Ja automaatti pitää olla. Joku 18-24ke sillä varmaan saanee jo jonkunlaisen?
 
Pakko palata dieselmaailmaan, km vuodessa reilusti yli 20tkm ja kesällä venettä perässä vedellä. Bemareita ollu ennen, hyviä kamppeita, mutta liian kallis ylläpidettävä.
Awd hakusessa, volvot? Mondeo? Ja automaatti pitää olla. Joku 18-24ke sillä varmaan saanee jo jonkunlaisen?
Mondeossa taitaa olla aika huonot automaattivaihteistot jos vähänkin painavampaa meinaa kiskoa. Powershift kaksoiskytkinloota varsinkin sellainen paskaläjä että kannattaa kiertää kaukaa, taitaa just sitä olla noissa diesel nelivedoissa.
 
^^ Volvoista mun näkemyksiä ylempänä. Silleen tuttu merkki että ollut niitä useampia, kolmesta viimeisimmästä mallistosta. Kokemukset luotettavuudesta olleet hyviä, mutta mitä tahansa yksilöä ei tietenkään kannata ostaa.
 
Volvollakin ne omat murheensa mm vaihteiston venttiilipöydän tiivisteet (1500€), booriholkki, harmaakoppasen koneen jakopään huono suojaus. Toki kaikissa omat vaivansa mutta oma p3 alustainen my14 -> on ollut vähävikasin auto tähänasti. Nyt mittarissa 181tkm
 
2.3 ei ole hdi/psa moottori vaan ivecon valmistama ja käytössä vain ducatossa.

Totta, mutta ihan hyvä kone silti. Minulla ainoa vika oli kampiakselin asentoanturin hajoaminen, vaihtaminen sitten vaatikin 7 niveltä käsivarteen että sai anturin vaihdettua ilmastointikompuran takaa.
 
Alle 10 000e, mielellään vm >2010, alle 200tkm ajettu, bensa, isofix (turvaistuin taakse), automaattinen ilmastointi, monitoimiohjauspyörä. Vakkari plussaa vaikka suurin osa ajosta lyhyttä kaupunkiajoa, välillä pidempiä pätkiä (n. 200km). Mikä auto minulle?
 
Alle 10 000e, mielellään vm >2010, alle 200tkm ajettu, bensa, isofix (turvaistuin taakse), automaattinen ilmastointi, monitoimiohjauspyörä. Vakkari plussaa vaikka suurin osa ajosta lyhyttä kaupunkiajoa, välillä pidempiä pätkiä (n. 200km). Mikä auto minulle?
Itse katselisin noilla spekseillä insignian suuntaan. Toki vaikuttaa että minkäkokoista autoa haluat?
 
Insignia teki niin huonosti kauppansa, että tarjontaa on luultavasti hyvin vähän. Yksi syy saattoi olla ulkomittoihin nähden ahtaat sitätilat. Minä saattaisin katsella Astraa, niitä on jokusia tarjolla kohtuullisilla kilometreillä ja on toivottujen varusteiden lisäksi parkkitutkaa ainakin takana ja automaattivaihteistojakin*. En tiedä mitään noiden luotettavuudesta, mutta tuskin ainakaan huonompia kuin muut saksalaiset. Ja onhan noihin pahimmat ehditty jo korjata kun kumminkin käytännössä puhutaan 2010-luvun alkupuolen autoista tässä hintaluokassa.

edit. * automaattivaihteistona Aisinin 6-vaihteinen geartronic, joka yleensä toimii hyvin jos öljyt vaihdetaan ajallaan.
 
Insignia teki niin huonosti kauppansa, että tarjontaa on luultavasti hyvin vähän. Yksi syy saattoi olla ulkomittoihin nähden ahtaat sitätilat. Minä saattaisin katsella Astraa, niitä on jokusia tarjolla kohtuullisilla kilometreillä ja on toivottujen varusteiden lisäksi parkkitutkaa ainakin takana ja automaattivaihteistojakin*. En tiedä mitään noiden luotettavuudesta, mutta tuskin ainakaan huonompia kuin muut saksalaiset. Ja onhan noihin pahimmat ehditty jo korjata kun kumminkin käytännössä puhutaan 2010-luvun alkupuolen autoista tässä hintaluokassa.

edit. * automaattivaihteistona Aisinin 6-vaihteinen geartronic, joka yleensä toimii hyvin jos öljyt vaihdetaan ajallaan.

nyt kun nettiauton aukaisi niin ompa muuten juurikin noin tuo asia, että ei niitä kauheena ole tarjolla bensana... ite kattelin vastaavaa diisseliä tuossa samassa haarukassa ja niitä on paljon. Tavaratila astrassa ja insigniassa on lähes identtiset, sisällä on isoimmat erot...
 
Sanotaan että öljynkulutusremontti tehty, mutta kuitissa pelkkiä tiivisteitä, muttereita, pultteja, jakoketju? Ei mainintaa vaihdetuista männistä eikä kiertokangista? Vai onko sitten mäntä&kiertokanki setti tuo ”Paketti ÖL 10002”?
Siinä näkyy sivu 2/2. Ekalla sivulla on varmaan lisää listaa.
 
Tämä auto näyttäisi upealta ja täyttäisi kyllä oman perheen tarpeet enemmän kuin hyvin:

Selvästi ollut hyvällä pidollakin..
dsg ostaminen on vähä ku kerjäis verta nenästä:

 
Sanotaan että öljynkulutusremontti tehty, mutta kuitissa pelkkiä tiivisteitä, muttereita, pultteja, jakoketju? Ei mainintaa vaihdetuista männistä eikä kiertokangista? Vai onko sitten mäntä&kiertokanki setti tuo ”Paketti ÖL 10002”?

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta miten kiertokanget liittyvät öljynsyöntiin?
 
Sanotaan että öljynkulutusremontti tehty, mutta kuitissa pelkkiä tiivisteitä, muttereita, pultteja, jakoketju? Ei mainintaa vaihdetuista männistä eikä kiertokangista? Vai onko sitten mäntä&kiertokanki setti tuo ”Paketti ÖL 10002”?
Tuo Audi voi olla ihan kiva auto, mutta mieleeni vaan tuli nostaa esiin, että haluaisitko varmasti sulloa rattaita sedan-mallisen auton takaloosteriin? Kai ne sinne menee ahtaastakin lastausaukosta, mutta voisin ajatella että kivempi olisi, jos menisivät kokonaisena.

EDIT sori meni "aild" ja "aloe" sekaisin
 
Viimeksi muokattu:
Nojoo totta.. Mites sitten:

Sympaattinen Mini ja upea neliveto!
Onko sulla nyt siis kuitenkin dieselitkin vaihtoehtoina?
Jos on, niin sitten laajenee tarjolla olevien valikoima melkoisesti...
Silloinkin jättäisin minin kauppaan, jos ne lastenrattaat on tarkoitus saada kyytin ja ehkä jotain muutakin tavaraa. Lisäksi pienessä autossa turvaistuimen kanssa operoiminen ei ainakaan helpompaa ole kuin vähän isommissa.
 
125 hv 1.0 ecoboost-pöristimellä oleva Focus voisi olla aika toimiva aiottuun käyttöön. Tommosen n. 2012 Titaniumina saa reilun satkun ajettuna jollain 9000 hinnalla ja on varusteina ne automaaginen ilmastointi ja vakkari sekä kenties kummassakin päässä myös tutkat. Pieniruokainen jos nyt ei mikään rakettimainen suorituskyvyltään. Isofix lienee noissa jo vakiona?
 
Haussa diesel 10k€ plusmiinus 2k€ jos löytyy hyviä perusteita. Ajoa vuodessa 30 thkm joten mukavuus tärkeä ja luotettavuus. Plussaa myös halvasta ylläpidosta. Uudempi kuin 2010 ja mielellään alle 225 thkm rullattu
 
Paljon on vaggilaisia tuohon hintahaarukkaan. Sieltä tietysti ehkä uskaltais manuaali 2.0tdi:n ostaa. Mutta olen rohkea ja suosittelen että kääntää katseen mondeoihin.
 
Haussa diesel 10k€ plusmiinus 2k€ jos löytyy hyviä perusteita. Ajoa vuodessa 30 thkm joten mukavuus tärkeä ja luotettavuus. Plussaa myös halvasta ylläpidosta. Uudempi kuin 2010 ja mielellään alle 225 thkm rullattu

Noilla spekseillä kääntyisin 2.0 TDCi Mondeoon, se uskaltaako ostaa Powershiftin vai ei jää jokaisen itse puntaroitavaksi, manuaali on ehkä luotettavampi ja ainakin edukkaampi korjata.
Itse kääntyisin kuitenkin automaatin puoleen.

Tässä yksi ehdokas.
 
125 hv 1.0 ecoboost-pöristimellä oleva Focus voisi olla aika toimiva aiottuun käyttöön. Tommosen n. 2012 Titaniumina saa reilun satkun ajettuna jollain 9000 hinnalla ja on varusteina ne automaaginen ilmastointi ja vakkari sekä kenties kummassakin päässä myös tutkat. Pieniruokainen jos nyt ei mikään rakettimainen suorituskyvyltään. Isofix lienee noissa jo vakiona?
Itse kiertäisin kaukaa tuon 1.0 ecoboostin. Kerran semmoisen omistanut ja moottorin sai uusia vuoden ajon jälkeen kun joka sylinterissä oli kiinnileikkaantumis jäljet. Oli lähtenyt jakohihnasta irti murusia ka tukkinut öljysihdin koska jakohihna ui öljyssä. Auto oli sillon 3.5v vanha eikä mennyt enää takuuseen.
 
Kaikilla autoilla voi ajaa kolarin joka koituu kuolemaksi eli aika turha provo oli tuokin.
Voi, mutta niin kuin tiedät, on autollakin merkitystä siihen, että käveleekö kolariautosta omin jaloin tai edes enää ikinä mitenkään vai onko viimeinen kyyti jopa ruumisautolla.
Pääsääntöisesti uudempi auto on parempi, mutta Kari Hotakainen saattaisi sanoa tähän poikkeavankin mielipiteen.
 
Näistä kolarijutuista tuli mieleen vanhasta tekniikan maailmasta lukemani kolaritestiraportti. Siinä oli testissä mm. Fiat Croma ja Saab 9000, jotka tehtiin siihen aikaan samalle perusrakenteelle. Myös Lancia Thema oli samaa suunnittelua, mutta ei ollut testissä. Saab pärjäsi testissä hyvin ja taisi olla parhaimmistoa. Fiat Croman kolaritestinukke sai kunnolla osumaa joka paikkaan, tulosraportissa oli oranssia ja punaista koko nukkea esittävä kuva. Ja jos ei siinä ollut riittävästi, niin Fiat myös syttyi tuleen eikä kuskin ovea saanut edes auki, mikä mielikuvassa tuntuisi melko vttumaiselta tilanteelta kuskin ja miksei myös matkustajien kannalta, jos sattuvat olemaan hengissä kolarin jäljiltä. Cromalle ei kovin paljon tähtiä tullut.

Nykyisin ei sentään noin isoja eroja nykyaikaisten saman kokoluokan autojen välillä ole, ainakin jos unohdetaan jotkut kehitysmaamallit, mutta voisi niitä eroja vieläkin löytyä jos osattaisiin testata. Kun IIHS jenkeissä keksi testata viime vuosikymmenen alkupuolella ekan kerran "small overlap"-kolareita, niin aika surkeaa tulosta tuli monelle laatuautolle, mm. MB C:lle. Mersun johto melkein suuttui testituloksesta, auto kun heidän mielestään oli mahdollisimman turvallinen ja se oli kai testin vika, kun Mese pärjäsi huonosti. Onneksi nuo julkistettavat testit kuitenkin ohjaavat autojen suunnittelua koko ajan parempaan suuntaan, vaikka eiköhän monilla valmistajilla ole kiinnostusta optimoida suunnittelua niin että testeissä pärjätään, mutta yhtään enempää ei panosteta. Niin kuin kävi tuon small overlapin kanssa, kun ei ollut ennen testattu, suurin osa testatuista autoista ei tuollaisessa kolaritestissä sitten pärjännytkään. Nyt varmaan pärjäävät, kun on pakko.
 
Siihen asti kunnes joudut kolariin jonka jälkeen et enää aja todennäköisesti millään.

Vaikka uudet autot ovat lähtökohtaisesti turvallisempia, kuin vanhat, niin valitettavasti tuo tuo Toledokin kuuluu siihen ryhmään autoja, jolla todennäköisimmässä kolaritilanteessa lähtee henki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 724
Viestejä
4 514 251
Jäsenet
74 459
Uusin jäsen
Jutilanpoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom