Mikä auto minulle?

Pakko palata dieselmaailmaan, km vuodessa reilusti yli 20tkm ja kesällä venettä perässä vedellä. Bemareita ollu ennen, hyviä kamppeita, mutta liian kallis ylläpidettävä.
Awd hakusessa, volvot? Mondeo? Ja automaatti pitää olla. Joku 18-24ke sillä varmaan saanee jo jonkunlaisen?
Mondeossa taitaa olla aika huonot automaattivaihteistot jos vähänkin painavampaa meinaa kiskoa. Powershift kaksoiskytkinloota varsinkin sellainen paskaläjä että kannattaa kiertää kaukaa, taitaa just sitä olla noissa diesel nelivedoissa.
 
^^ Volvoista mun näkemyksiä ylempänä. Silleen tuttu merkki että ollut niitä useampia, kolmesta viimeisimmästä mallistosta. Kokemukset luotettavuudesta olleet hyviä, mutta mitä tahansa yksilöä ei tietenkään kannata ostaa.
 
Volvollakin ne omat murheensa mm vaihteiston venttiilipöydän tiivisteet (1500€), booriholkki, harmaakoppasen koneen jakopään huono suojaus. Toki kaikissa omat vaivansa mutta oma p3 alustainen my14 -> on ollut vähävikasin auto tähänasti. Nyt mittarissa 181tkm
 
2.3 ei ole hdi/psa moottori vaan ivecon valmistama ja käytössä vain ducatossa.

Totta, mutta ihan hyvä kone silti. Minulla ainoa vika oli kampiakselin asentoanturin hajoaminen, vaihtaminen sitten vaatikin 7 niveltä käsivarteen että sai anturin vaihdettua ilmastointikompuran takaa.
 
Alle 10 000e, mielellään vm >2010, alle 200tkm ajettu, bensa, isofix (turvaistuin taakse), automaattinen ilmastointi, monitoimiohjauspyörä. Vakkari plussaa vaikka suurin osa ajosta lyhyttä kaupunkiajoa, välillä pidempiä pätkiä (n. 200km). Mikä auto minulle?
 
Alle 10 000e, mielellään vm >2010, alle 200tkm ajettu, bensa, isofix (turvaistuin taakse), automaattinen ilmastointi, monitoimiohjauspyörä. Vakkari plussaa vaikka suurin osa ajosta lyhyttä kaupunkiajoa, välillä pidempiä pätkiä (n. 200km). Mikä auto minulle?
Itse katselisin noilla spekseillä insignian suuntaan. Toki vaikuttaa että minkäkokoista autoa haluat?
 
Insignia teki niin huonosti kauppansa, että tarjontaa on luultavasti hyvin vähän. Yksi syy saattoi olla ulkomittoihin nähden ahtaat sitätilat. Minä saattaisin katsella Astraa, niitä on jokusia tarjolla kohtuullisilla kilometreillä ja on toivottujen varusteiden lisäksi parkkitutkaa ainakin takana ja automaattivaihteistojakin*. En tiedä mitään noiden luotettavuudesta, mutta tuskin ainakaan huonompia kuin muut saksalaiset. Ja onhan noihin pahimmat ehditty jo korjata kun kumminkin käytännössä puhutaan 2010-luvun alkupuolen autoista tässä hintaluokassa.

edit. * automaattivaihteistona Aisinin 6-vaihteinen geartronic, joka yleensä toimii hyvin jos öljyt vaihdetaan ajallaan.
 
Insignia teki niin huonosti kauppansa, että tarjontaa on luultavasti hyvin vähän. Yksi syy saattoi olla ulkomittoihin nähden ahtaat sitätilat. Minä saattaisin katsella Astraa, niitä on jokusia tarjolla kohtuullisilla kilometreillä ja on toivottujen varusteiden lisäksi parkkitutkaa ainakin takana ja automaattivaihteistojakin*. En tiedä mitään noiden luotettavuudesta, mutta tuskin ainakaan huonompia kuin muut saksalaiset. Ja onhan noihin pahimmat ehditty jo korjata kun kumminkin käytännössä puhutaan 2010-luvun alkupuolen autoista tässä hintaluokassa.

edit. * automaattivaihteistona Aisinin 6-vaihteinen geartronic, joka yleensä toimii hyvin jos öljyt vaihdetaan ajallaan.

nyt kun nettiauton aukaisi niin ompa muuten juurikin noin tuo asia, että ei niitä kauheena ole tarjolla bensana... ite kattelin vastaavaa diisseliä tuossa samassa haarukassa ja niitä on paljon. Tavaratila astrassa ja insigniassa on lähes identtiset, sisällä on isoimmat erot...
 
Sanotaan että öljynkulutusremontti tehty, mutta kuitissa pelkkiä tiivisteitä, muttereita, pultteja, jakoketju? Ei mainintaa vaihdetuista männistä eikä kiertokangista? Vai onko sitten mäntä&kiertokanki setti tuo ”Paketti ÖL 10002”?
Siinä näkyy sivu 2/2. Ekalla sivulla on varmaan lisää listaa.
 
Tämä auto näyttäisi upealta ja täyttäisi kyllä oman perheen tarpeet enemmän kuin hyvin:

Selvästi ollut hyvällä pidollakin..
dsg ostaminen on vähä ku kerjäis verta nenästä:

 
Sanotaan että öljynkulutusremontti tehty, mutta kuitissa pelkkiä tiivisteitä, muttereita, pultteja, jakoketju? Ei mainintaa vaihdetuista männistä eikä kiertokangista? Vai onko sitten mäntä&kiertokanki setti tuo ”Paketti ÖL 10002”?

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta miten kiertokanget liittyvät öljynsyöntiin?
 
Sanotaan että öljynkulutusremontti tehty, mutta kuitissa pelkkiä tiivisteitä, muttereita, pultteja, jakoketju? Ei mainintaa vaihdetuista männistä eikä kiertokangista? Vai onko sitten mäntä&kiertokanki setti tuo ”Paketti ÖL 10002”?
Tuo Audi voi olla ihan kiva auto, mutta mieleeni vaan tuli nostaa esiin, että haluaisitko varmasti sulloa rattaita sedan-mallisen auton takaloosteriin? Kai ne sinne menee ahtaastakin lastausaukosta, mutta voisin ajatella että kivempi olisi, jos menisivät kokonaisena.

EDIT sori meni "aild" ja "aloe" sekaisin
 
Viimeksi muokattu:
Nojoo totta.. Mites sitten:

Sympaattinen Mini ja upea neliveto!
Onko sulla nyt siis kuitenkin dieselitkin vaihtoehtoina?
Jos on, niin sitten laajenee tarjolla olevien valikoima melkoisesti...
Silloinkin jättäisin minin kauppaan, jos ne lastenrattaat on tarkoitus saada kyytin ja ehkä jotain muutakin tavaraa. Lisäksi pienessä autossa turvaistuimen kanssa operoiminen ei ainakaan helpompaa ole kuin vähän isommissa.
 
125 hv 1.0 ecoboost-pöristimellä oleva Focus voisi olla aika toimiva aiottuun käyttöön. Tommosen n. 2012 Titaniumina saa reilun satkun ajettuna jollain 9000 hinnalla ja on varusteina ne automaaginen ilmastointi ja vakkari sekä kenties kummassakin päässä myös tutkat. Pieniruokainen jos nyt ei mikään rakettimainen suorituskyvyltään. Isofix lienee noissa jo vakiona?
 
Haussa diesel 10k€ plusmiinus 2k€ jos löytyy hyviä perusteita. Ajoa vuodessa 30 thkm joten mukavuus tärkeä ja luotettavuus. Plussaa myös halvasta ylläpidosta. Uudempi kuin 2010 ja mielellään alle 225 thkm rullattu
 
Paljon on vaggilaisia tuohon hintahaarukkaan. Sieltä tietysti ehkä uskaltais manuaali 2.0tdi:n ostaa. Mutta olen rohkea ja suosittelen että kääntää katseen mondeoihin.
 
Haussa diesel 10k€ plusmiinus 2k€ jos löytyy hyviä perusteita. Ajoa vuodessa 30 thkm joten mukavuus tärkeä ja luotettavuus. Plussaa myös halvasta ylläpidosta. Uudempi kuin 2010 ja mielellään alle 225 thkm rullattu

Noilla spekseillä kääntyisin 2.0 TDCi Mondeoon, se uskaltaako ostaa Powershiftin vai ei jää jokaisen itse puntaroitavaksi, manuaali on ehkä luotettavampi ja ainakin edukkaampi korjata.
Itse kääntyisin kuitenkin automaatin puoleen.

Tässä yksi ehdokas.
 
125 hv 1.0 ecoboost-pöristimellä oleva Focus voisi olla aika toimiva aiottuun käyttöön. Tommosen n. 2012 Titaniumina saa reilun satkun ajettuna jollain 9000 hinnalla ja on varusteina ne automaaginen ilmastointi ja vakkari sekä kenties kummassakin päässä myös tutkat. Pieniruokainen jos nyt ei mikään rakettimainen suorituskyvyltään. Isofix lienee noissa jo vakiona?
Itse kiertäisin kaukaa tuon 1.0 ecoboostin. Kerran semmoisen omistanut ja moottorin sai uusia vuoden ajon jälkeen kun joka sylinterissä oli kiinnileikkaantumis jäljet. Oli lähtenyt jakohihnasta irti murusia ka tukkinut öljysihdin koska jakohihna ui öljyssä. Auto oli sillon 3.5v vanha eikä mennyt enää takuuseen.
 
Kaikilla autoilla voi ajaa kolarin joka koituu kuolemaksi eli aika turha provo oli tuokin.
Voi, mutta niin kuin tiedät, on autollakin merkitystä siihen, että käveleekö kolariautosta omin jaloin tai edes enää ikinä mitenkään vai onko viimeinen kyyti jopa ruumisautolla.
Pääsääntöisesti uudempi auto on parempi, mutta Kari Hotakainen saattaisi sanoa tähän poikkeavankin mielipiteen.
 
Näistä kolarijutuista tuli mieleen vanhasta tekniikan maailmasta lukemani kolaritestiraportti. Siinä oli testissä mm. Fiat Croma ja Saab 9000, jotka tehtiin siihen aikaan samalle perusrakenteelle. Myös Lancia Thema oli samaa suunnittelua, mutta ei ollut testissä. Saab pärjäsi testissä hyvin ja taisi olla parhaimmistoa. Fiat Croman kolaritestinukke sai kunnolla osumaa joka paikkaan, tulosraportissa oli oranssia ja punaista koko nukkea esittävä kuva. Ja jos ei siinä ollut riittävästi, niin Fiat myös syttyi tuleen eikä kuskin ovea saanut edes auki, mikä mielikuvassa tuntuisi melko vttumaiselta tilanteelta kuskin ja miksei myös matkustajien kannalta, jos sattuvat olemaan hengissä kolarin jäljiltä. Cromalle ei kovin paljon tähtiä tullut.

Nykyisin ei sentään noin isoja eroja nykyaikaisten saman kokoluokan autojen välillä ole, ainakin jos unohdetaan jotkut kehitysmaamallit, mutta voisi niitä eroja vieläkin löytyä jos osattaisiin testata. Kun IIHS jenkeissä keksi testata viime vuosikymmenen alkupuolella ekan kerran "small overlap"-kolareita, niin aika surkeaa tulosta tuli monelle laatuautolle, mm. MB C:lle. Mersun johto melkein suuttui testituloksesta, auto kun heidän mielestään oli mahdollisimman turvallinen ja se oli kai testin vika, kun Mese pärjäsi huonosti. Onneksi nuo julkistettavat testit kuitenkin ohjaavat autojen suunnittelua koko ajan parempaan suuntaan, vaikka eiköhän monilla valmistajilla ole kiinnostusta optimoida suunnittelua niin että testeissä pärjätään, mutta yhtään enempää ei panosteta. Niin kuin kävi tuon small overlapin kanssa, kun ei ollut ennen testattu, suurin osa testatuista autoista ei tuollaisessa kolaritestissä sitten pärjännytkään. Nyt varmaan pärjäävät, kun on pakko.
 
Siihen asti kunnes joudut kolariin jonka jälkeen et enää aja todennäköisesti millään.

Vaikka uudet autot ovat lähtökohtaisesti turvallisempia, kuin vanhat, niin valitettavasti tuo tuo Toledokin kuuluu siihen ryhmään autoja, jolla todennäköisimmässä kolaritilanteessa lähtee henki.
 
Miten helkkarissa toi kabiini voi olla ton näkönen jos 2 vuotta vanha auto?! Toihan on ihan sairasta touhua!
Seat Toledohan on vanha malli, se esiteltiin jo 2012. Tuo yksittäinen auto taitaa olla ns. hinnat alkaen -varustelulla pölykapseleista päätellen.
 
Kysyjä nyt painotti mukavuutta, jota tuollaisessa hinnat alkaen Toledossa ei nyt vaan ole. Kaupunkipyörityksessä varmasti menee siinä missä oma Clioni mutta en kyllä lähtisi sitäkään suosittelemaan pitkille siirtymille.

 
Tässä verrattiin alunperin 106:n ja Toledo:n kolariturvallisuutta keskenään, niin on kyllä täyttä idioottimaisuutta sanoa etteikö yli 20 vuotta eroa jo pelkästään korinvalmistustekniikassa tee Toledosta huomattavasti kolariturvallisemman, ja tähän päälle kun lisätään airbagit ja Toledon suurempi koko niin päästään vielä parempiin tuloksiin. Se että sisusta saa oksennuksen maun suuhun ei ole mitään tekemistä siihen etteikö Toledo ole noista se turvallisempi auto.
 
Vai oliko tarkoitus vastata käyttäjän @Aloe kyselyyn? Vaihtoehdot pätee siinäkin tapauksessa. Jotain Toledoa en hankkisi lapsiperheelle, kontti ehkä on isohko mutta takapenkki on kokoluokkaa Polo.

Siihen kun laittaa turvakaukalon pelkääjän puolelle taakse, niin edessä oleva istuu polvet suussa. Jos istuu.
 
Viimeksi muokattu:

Perusteluja, vaikka tilastoa maantiellä tapahtuneissa ulosajoissa tai kohtaamisonnettumuuksissa Seat Toledon kyydissä kuolleista ei löydykkään.
Tuo 64 km/h nopeudella ja 40% osumalla tapahtuva törmäystesti, johon viittaat antaa jotain osviittaa auton turvallisuudesta, mutta kun nostetaan nopeus 80-120 km/h välille, muuttuu lopputulos olennaisesti.
Siinä olet kyllä oikeassa, että uusien autojen turvallisuus on parantunut huimasti viimeisten 20 vuoden aikana.
 
turhaa vääntöä, Toledo on hyvä auto ja sillä voi taittaa pitkää matkaa ihan hyvin. Jos ilmastointi ja vakkari löytyy niin niillä pärjää. Sisusta on toimiva, tilat on hyvät. Ajettavuus on hyvä, litranen kone on hyvä. Jos kojelauta on kovaa muovia niin onko sillä loppupeleissä väliä, tuskin sitä koputtelee joka päivä ja harmittelee. Ajelin Skoda Rapidilla samalla koneella pari viikkoa ja totesin hyväksi autoksi. Vertaaminen johonkin 90 luvun pikkuautoon on järjetön vertaus missään mielessä.
 
turhaa vääntöä, Toledo on hyvä auto ja sillä voi taittaa pitkää matkaa ihan hyvin. Jos ilmastointi ja vakkari löytyy niin niillä pärjää. Sisusta on toimiva, tilat on hyvät. Ajettavuus on hyvä, litranen kone on hyvä. Jos kojelauta on kovaa muovia niin onko sillä loppupeleissä väliä, tuskin sitä koputtelee joka päivä ja harmittelee. Ajelin Skoda Rapidilla samalla koneella pari viikkoa ja totesin hyväksi autoksi. Vertaaminen johonkin 90 luvun pikkuautoon on järjetön vertaus missään mielessä.

Toledo on ihan ok auto ja se varmasti täyttää tiettyjen ihmisten tarpeen varsin hyvin, ei sitä muuten valmistettaisi.
Siltikään se ei ole paras auto pidemmän matkan taittamiseen ja se ei täytä niitä vaatimuksia, mitä toisilla ihmisillä on autolleen.
On hyvä että markkinoilla on monenlaisia autoja erilaisiin tarpeisiin ja eri hintaluokissa.

Jotkut ihmiset kuitenkin haluavat autoltaan tiettyä fiilistä ja sitä tuollainen hajuton ja mauton muovi Toledo ei valitettavasti tarjoa, siitä syystä totesin ajavani mielummin vaikka toisella harraste 106:sellani, koska siinä on vielä "vanhan ajan" ajamisen fiilistä ja tunnelmaa aivan eri tavalla ( tästäkin voidaan olla montaa mieltä ).
En suinkaan suoranaisesti verrannut pösöä ja Toledoa keskenään tai kehoittanut ketään ostamaan vanhaa pikku pösöä Toledon sijaan.
Arvon @kumihanska vain päätti jostain syystä tarttua kommenttiini ja aloittaa keskustelun autojen turvallisuudesta.
 
joo fiilis sun muut on eri asia, itse katson autoa talous ja toimivuus asiat edellä. Siksi kai ajankin Skodalla itse. Nykyautot on pääosin hyviä, ihan sama minkä dacian ottaa ajoon, niin niistä löytyy tarvittavat omianisuudet ja niillä pärjää. Mieltymykset, tottuminen ja mahdollinen häpeä jonka takia pitää hankkia joku status merkin perusteella on sitten niitä loputtomia vääntämisen aiheita. Suomessa ollaan niin kateellisia, että jos sulla on hieno auto, niin paljon todennäköisempää on, että et saa tilaa kaistaa vaihtaessa ja autosi naarmutetaan parkkipaikalla. Lisäksi naapureita kivistää jos autosi on parempi kuin heillä.
 
Itse kiertäisin kaukaa tuon 1.0 ecoboostin. Kerran semmoisen omistanut ja moottorin sai uusia vuoden ajon jälkeen kun joka sylinterissä oli kiinnileikkaantumis jäljet. Oli lähtenyt jakohihnasta irti murusia ka tukkinut öljysihdin koska jakohihna ui öljyssä. Auto oli sillon 3.5v vanha eikä mennyt enää takuuseen.

Mulla tuommoinen 2012 nyt 260tkm ajettu ja on niin pirun hyvä auto. Yllättävän mukava auto ajaa. Ohjelmoituna tuo konekkin on yllättävän kiva. Enkä todellakaan ole ollut mikään Foortti-mies koskaan. Mutta on ollut positiivinen yllätys!

Taitaa tämä ecoboosti olla kuitenkin luotettavimmasta päästä näistä moderneista ahdetuista pikkukoneista.
 

Liitteet

  • IMG_5820.jpg
    IMG_5820.jpg
    896,6 KB · Luettu: 180
Vai oliko tarkoitus vastata käyttäjän @Aloe kyselyyn? Vaihtoehdot pätee siinäkin tapauksessa. Jotain Toledoa en hankkisi lapsiperheelle, kontti ehkä on isohko mutta takapenkki on kokoluokkaa Polo.

Siihen kun laittaa turvakaukalon pelkääjän puolelle taakse, niin edessä oleva istuu polvet suussa. Jos istuu.

En osaa sanoa miten paljon pelkääjän paikalle jää tilaa kun takana on turvaistuin mutta mun 2019 Polossa istuu kyllä peräkkäin ihan mukavasti 180cm kuski ja takana saman pituinen matkustaja. Toihan on jo isompi kuin joku mk4 golf muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä aiheuttaa ongelmia aika isoissakin autoissa, kuten omassa '07 Octaviass

Sanoisin näin, että Octavia kokoluokan parhaimmat tilat.
Vai oliko tarkoitus vastata käyttäjän @Aloe kyselyyn? Vaihtoehdot pätee siinäkin tapauksessa. Jotain Toledoa en hankkisi lapsiperheelle, kontti ehkä on isohko mutta takapenkki on kokoluokkaa Polo.

Siihen kun laittaa turvakaukalon pelkääjän puolelle taakse, niin edessä oleva istuu polvet suussa. Jos istuu.

Itsellä kokemukset että jopa skoda fabialla mahtuu ja se on rapidia pienempi. Rapid käytännössä samaa kokoluokkaa kuin toledo.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 696
Viestejä
4 746 270
Jäsenet
77 379
Uusin jäsen
furuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom