Hakusessa olisi perheen kakkosautoksi pakettiauto tai jopa kevyt kuorma-auto. Hintaa ehkä max 6000e, mutta mitä vähemmän niin sitä parempi.
Kummosta peliähän tuohon rahaan nyt ei saa, mutta mikä mahtaisi olla luotettavin sekä edullisin/helpoin huoltaa. Ajomukavuudella ei ole niin suurta merkitystä. Saisi olla mieluiten etu- tai neliveto.
Transiteja olen katsellut. Ne tuppaavat ilmeisesti ruostumaan melko herkästi, mutta onko tekniikka muuten miten kestävää? Lisäksi joillain foorumeilla olen nähnyt suositeltavan tätä Ducato/Jumper/Boxer pakua. Niitä ainakin saisi halvalla.
Hiace olisi kestävyyden ja huollon helppouden kannalta aivan ykkönen, jos löytää sellaisen yksilön joka ei ole totaalisen mätä tai on jo kerran hitsattu.
Ajomukavuutta tuossa ei ole ja takavetona vaatii sen 500-700 kg kyytiin, että saa talvella kunnolla pitoja.
Nelikko Hiacekin irtoaisi kyllä tuolla budjetilla, kilometreillä kun ei näissä vehkeissä ole varsinaisesti väliä.
Miinusta tulee sitten korkeasta polttaineen kulutuksesta, tehottomuudesta ja tiheästä öljynvaihtovälistä, joskin suodatin ei maksa ulkomailta tilattuna mitään ja öljyksi kelpaa halpa kura.
Laturi- ja maadoitusvikoja esiintyy Hiacessakin, mutta ne harvoin haittaavat ajoa, lähinnä vilkuttelevat valoja mittaristossa ja ovat kohtuu helppoja korjata.
Omaan Hiaceenikin vaihdoin aikoinaan turhaan uuden laturin, kun poltti välillä latauksen merkkivaloa joka johtuikin syöpyneestä koneen ja rungon välisestä maapiuhasta eikä risasta laturista.
T4:nen Transportteri on sitten jo Hiaceen verrattuna aivan toista maata ajomukavuudeltaan, mutta huolto on vielä verrattain helppoa ja näilläkin ajaa sen reilut puoli miljoonaa, kunhan huolehtii perusasioista eli öljyistä, suodattimista ja jakohihnasta.
Pakoputkia, niveliä, vetareita, laakereita ja muuta kulutusosaa näihinkin uppoaa ja sen lisäksi anturit ja lukot kiukuttelevat välillä ja ruostekkin vaivaa.
T5:nen tuossa hintaluokassa ei paljoa eroa T4:sesta, joskin on vähän moderninpi ja ehkä joiltain osin vika-alttiimpi kuin T4:nen.
Edukas Ducato/Jumper/Boxer on ihan hyvä, kun valitsee 1.9TD tai 2.0 HDi koneen ja pysyy erossa 2.8 HDi:stä.
Ajomukavuus näissä on hyvä, tosin pitkälle miehelle pysty ajoasento ja lyhyt penkki käyvät pidemmällä reissulla selän päälle.
Tavaratila näissä on hyvän muotoinen ja sen pystyy täyttämään tehokkaasti.
Ainakin 1. koppaiset tuppaavat ruostumaan pahasti pohjasta, vaikka päältä auto näyttäisikin vielä ihan hyvältä.
Eli pitää löytää ruosteeton yksilö tai sellainen joka on jo hitsattu.
Transiteista jättäisin kyllä 4. ja 5. koppaiset rauhaan, sen verran mitä niitä on työmailla ollut, niin melkoisia pommeja ovat olleet vaikka kilometrejäkin on osassa ollut alle 300 000.
6. koppainen ( 2006 -> ) on sitten jo hyvä peli, eikä ruostukkaan niin pahasti, ainakaan jos ei ole pahoinpidelty.
2. koppainen Renault Master / Opel Movano / Nissan Interstar on ilmeisesti myöskin melko luotettava peli, joskin aliarvostettu eikä kovin yleinen liikenteessä.
Parilla tutulla yrittäjällä on tuollaiset vielä ajossa, eivätkä ole ainakaan kauheasti kironneet niitä ja näyttävät nuo ainakin viikoittain liikkuvan.
Itselläni on kokemusta ainoastaan 3. koppaisista ja niissä ei ollut mitään valittamista.
Jos tuolla 6 k€ haluaa kohtuullisen modernin ja mukavan pakun, pitää suunnata Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar puolelle, näissä 114 hv 2.0 DCi on luotettavin kone, mutta sitä löytyy valitettavasti vasta facelift malleista ja ne alkavat olla budjetin yläpäässä.
1.9 ja 2.5 DCi koneet eivät ole kaikkein luotettavimpia ja niissä on esiintynyt ihmeellisiä satunnaisvikoja, kuten hihnapyörien äkillisiä hajoamisia sekä ohjainlaitteen yhtäkkistä pimentymistä.
Ehjänä tuollainen 2.5 DCi Trafic on kyllä ihan soiva peli.