Mikä auto minulle?

Btw. Miksi ranskiksille on omat tunnetut vikafooruminsa mistä sinäkin voit niitä lukemattomia tyyppivikoja kuuklettaa? Ei monellakaan luotettavaksi mielletyllä merkillä ole yhtä laajoja (vika)foorumeita? Tämäkin johtuu vain ja ainoastaan erityisen vähävikaisista autoista, mutta erittäin aktiivisista harrastajista/omistajista? [/sarcasm]
Olen omistanut Volvon, Citroënin, Volkswagenin, Renaultin, Alfa Romeon, Mercedes-Benzin (joitain näistä parikin kappaletta) ja ihan kaikista on löytynyt vianetsintään keskittynyt merkkifoorumi. Sellainen löytyy myös Toyotalta (1000+ viestiä osoitteessa Ylläpito).

Jos olet oikeasti autoalan ammattilainen, niin ihan hämmentävän stereotyyppiset mielipiteet sinulta autoista löytyy. Toki kaikki ovat taipuvaisia vahvistusharhaan. Aikoinaan Toyota Avensista tuttuni kuvaili "luotettavaksi peliksi" senkin jälkeen kun siihen oli vaihdettu kaksi kertaa(!) moottori, toinen takuuseen ja toinen omalla kustannuksella.
 
Niin kuin aikaisemmin sanoin että rahamiehet ei foorumeilla ole valittelemassa vaan laittavat kuntoon maksoi mitä maksoi tai siis uuden premiumin ostajat.
 
No varmaan tulee pää kipeäksi, kun soitat samaa essonbaari levyäs ilman sen suurempaa faktapohjaa. Ehkä noi jutut uppoo rasvanäppi tason yleisöön, mut ihan turha lähteä täällä keulimaan ”mä kato tiedän” tason ”faktoilla”. Jos sä asiallisesti haluat keskustella, niin kerro paljonko ja missä roolissa mitäkin automerkkiä näet. Liioittelut pois. Ei mulle ole mikään ongelma, jos joku haukkuu ranskiksia syystä. Tai mitä muuta tahansa merkkiä. Perusteeton paskanpuhuminen, jota olet tässä jo aika TOVIN harrastanut, saa näkemään punaista.
No eipä tuolta sunkaan sontaluukusta tunnu tippuvan kuin tuota samaa essonbaari -ulinaa.
Missäs ne sun faktat on?

Luulen että ainakaan sulle ei riitä vaikka tulostaisin minkälaista käppyrää tai tilastoa duunista. Menemättä sen enempää henkilökohtaisuuksiin niin vaikutat viimeisen päälle rapean ranskalaisen asiakaskunnalta...

Alunperinhän sanoin vain että sille on syy miksi ne jotkin merkit ovat halvempia kuin vastaavat kilpailijat, ei ne hinnat ole hatusta repäistyjä vaan edelleenkin markkinoiden sanelemia.

Ja jos ihan oikeasti kysytään mun/jonkun muun autoammattilaisen mielipidettä, niin kaikki autot on nykyään enemmän ja vähemmän paskaa (ei välttämättä valmistaja syy lähtökohtaisesti).
Silti löytyy ne merkit joita kehtaa suositella tutuille ja ne joita en missään nimessä halua kenenkään tutun ostavan, koska tiedän keneltä se avunpyytäminen sitten alkaa...
 
Viimeksi muokattu:
No eipä tuolta sunkaan sontaluukusta tunnu tippuvan kuin tuota samaa essonbaari -ulinaa.
Missäs ne sun faktat on?

Luulen että ainakaan sulle ei riitä vaikka tulostaisin minkälaista käppyrää tai tilastoa duunista. Menemättä sen enempää henkilökohtaisuuksiin niin vaikutat viimeisen päälle rapean ranskalaisen asiakaskunnalta...

Alunperinhän sanoin vain että sille on syy miksi ne jotkin merkit ovat halvempia kuin vastaavat kilpailijat, ei ne hinnat ole hatusta repäistyjä vaan edelleenkin markkinoiden sanelemia.

Ja jos ihan oikeasti kysytään mun/jonkun muun autoammattilaisen mielipidettä, niin kaikki autot on nykyään enemmän ja vähemmän paskaa (ei välttämättä valmistaja syy lähtökohtaisesti).
Silti löytyy ne merkit joita kehtaa suositella tutuille ja ne joita en missään nimessä halua kenenkään tutun ostavan, koska tiedän keneltä se avunpyytäminen sitten alkaa...
No kerros nyt mikä se syy on? Eipä löydy ei, kunhan lässytät. Tilastot on aina kivoja, mut niitäkin pitää osata lukea. Siitä ollaan tasan samaa mieltä, että kaikki on nykyään tasalaatuista paskaa. Sen takia kannattaa ostaa mahdollisimman halvalla sellainen, jossa saa riittävän takuun ja asiakaspalvelun takuun jälkeenkin. Ominaisuudet täytyy tietysti olla kunnossa. Ranskikset on vahvoilla. Ei noi sun kieliposkessa argumentit ”kaikki rikki” vaadi mitään erityistä faktapohjaista kumoamista, kun selvästi perseestä repäistyjä väitteitä. En myöskääm todellakaan ole merkkiuskollinen, jos parempi diili tulee.

Menemättä henkilökohtaisuuksiin vaikutat yhdeltä turkulaiselta volvomyyjältä, joka kokovartalomulkun röyhkeydellä alkoi kertoa minulle mitä minä siihen autooni haluan ja tarvitsen. Ainoat perusteet vaikutti kaverilla olevan se, että ”myytävässä” kappaleessa ei ollut sitä mitä tarvitsin. Kenes lauluja sinä laulat? Volvomyyjä oli muutenkin koominen, kun vauhkoontui täysin, kun menin sanomaan että sama Aisinin lootamalli on tuossa kuin pösössä. ”Ei oo !!!! Ja vaikka oliskin, niin Volvon laatikko kestää paremmin”. Lähdin naureskellen pois. Olisin vasn halunnut sanoa, että ko. laatikkotyyppi on miellyttävä ajaa.
 
@Kvarkki Siis mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? Syy on sama kuin, miksi kiinteistömaailmassa valesokkelitalot on halpoja/ei mene kaupaksi. Potentiaalisia pommeja, eikä missään luottomaineessa.

Mun puolesta lopetetaan tämä kehittämätön inttäminen nyt tähän.

Omat kokemukset jo vuosikausien ajalta, niin töiden kuin harrastusten puolelta, vaan tukee sitä että keskivertoa enemmän noita patonki ja viinimaiden kikkareita joutuu pajottamaan. En mä missään vaiheessa väittänytkään että ne kaikki täysiä romuja olisikaan, mutta mitä enemmän noita insinöörin silmin ihmettelee niin sitä enemmän luotto murenee...
Töiden puolesta mitta alkaa vaan olla aivan täys ranskiksia ja vaggeja (myönnettäköön että näen pääasiassa vain ne vialliset).

Onhan tuota omassakin omistuksessa ollut lähes kaikkia mahdollisia, jos ei ihan merkkejä niin ainakin joka konsernin vehkeitä, enkä koe olevani merkkiuskollinen. Osan olen ostanut ihan käyttiksiksi ja osa ollut projekteja milloin mistäkin. Ei silti ole poikkeavia kokemuksia ja ranuista on ollut aina vaikeampi päästä eroon.
Tälläkin hetkellä lähipiiristä löytyy yksi hytikka-alustainen C5 ja onhan se mukava kampe ajaa, mutta....jatkuvasti siitä on joku paikka levällään ja katsastuksesta ei ole vielä koskaan mennyt läpi ilman remonttia.
 
@Kvarkki Siis mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? Syy on sama kuin, miksi kiinteistömaailmassa valesokkelitalot on halpoja/ei mene kaupaksi. Potentiaalisia pommeja, eikä missään luottomaineessa.

Mun puolesta lopetetaan tämä kehittämätön inttäminen nyt tähän.

Omat kokemukset jo vuosikausien ajalta, niin töiden kuin harrastusten puolelta, vaan tukee sitä että keskivertoa enemmän noita patonki ja viinimaiden kikkareita joutuu pajottamaan. En mä missään vaiheessa väittänytkään että ne kaikki täysiä romuja olisikaan, mutta mitä enemmän noita insinöörin silmin ihmettelee niin sitä enemmän luotto murenee...
Töiden puolesta mitta alkaa vaan olla aivan täys ranskiksia ja vaggeja (myönnettäköön että näen pääasiassa vain ne vialliset).

Onhan tuota omassakin omistuksessa ollut lähes kaikkia mahdollisia, jos ei ihan merkkejä niin ainakin joka konsernin vehkeitä, enkä koe olevani merkkiuskollinen. Osan olen ostanut ihan käyttiksiksi ja osa ollut projekteja milloin mistäkin. Ei silti ole poikkeavia kokemuksia ja ranuista on ollut aina vaikeampi päästä eroon.
Tälläkin hetkellä lähipiiristä löytyy yksi hytikka-alustainen C5 ja onhan se mukava kampe ajaa, mutta....jatkuvasti siitä on joku paikka levällään ja katsastuksesta ei ole vielä koskaan mennyt läpi ilman remonttia.

Kummasti C5 sisarmalli mennyt aina leimasta läpi ja on parempi ajaa ja hiljaisempi esim. kuin Avensis ja toinen syy miksen Avensista ostanut oli luotettavuus, kun näyttää nuo D4D koneet olevan takuuvaihettu kertaalleen, PSA Hdi koneet kestää. Ennemmin vaihan ranskalaiseen pari niveltä useammin kuin Toyotaan. Ja tiedän, että Avensis bensakoneella ihan luotettava peli, mutta se onkin erijuttu ja niissäkin koneissa on öljynsyöjämalleja. Ei se minua haittaa, että ihmiset ei arvosta ranskalaisia vaan ostaa esim. Volkkarin surullisen kuuluisilla yhdistelmillä, koska parhaat ranskalaiset ostetaan grilliltä, kun ite saa pikkurahalla paljon autoa.
 
@Kvarkki Siis mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? Syy on sama kuin, miksi kiinteistömaailmassa valesokkelitalot on halpoja/ei mene kaupaksi. Potentiaalisia pommeja, eikä missään luottomaineessa.

Mun puolesta lopetetaan tämä kehittämätön inttäminen nyt tähän.

Omat kokemukset jo vuosikausien ajalta, niin töiden kuin harrastusten puolelta, vaan tukee sitä että keskivertoa enemmän noita patonki ja viinimaiden kikkareita joutuu pajottamaan. En mä missään vaiheessa väittänytkään että ne kaikki täysiä romuja olisikaan, mutta mitä enemmän noita insinöörin silmin ihmettelee niin sitä enemmän luotto murenee...
Töiden puolesta mitta alkaa vaan olla aivan täys ranskiksia ja vaggeja (myönnettäköön että näen pääasiassa vain ne vialliset).

Onhan tuota omassakin omistuksessa ollut lähes kaikkia mahdollisia, jos ei ihan merkkejä niin ainakin joka konsernin vehkeitä, enkä koe olevani merkkiuskollinen. Osan olen ostanut ihan käyttiksiksi ja osa ollut projekteja milloin mistäkin. Ei silti ole poikkeavia kokemuksia ja ranuista on ollut aina vaikeampi päästä eroon.
Tälläkin hetkellä lähipiiristä löytyy yksi hytikka-alustainen C5 ja onhan se mukava kampe ajaa, mutta....jatkuvasti siitä on joku paikka levällään ja katsastuksesta ei ole vielä koskaan mennyt läpi ilman remonttia.
Eli sulla ei oikeasti ole esson baaria parempaa näkemystä. Maineen perusteella syvällä rintaäänellä huutelit, että jokainen rikki. Vahvistusharhaa kun näet ne vialliset. Ei noissa uudemmissa ole yhtään mitään ihmeellisistä, samoista palikoista koottu kuin muutkin. Toista se oli ennen jolloin maine luotiin, aikamoisia ”teknisiä” ratkaisuja autot täynnä. Nykyisistä jotkut halpisrellun prässätyt alapallot ovat vähän vittumainen vaihtaa tee-se-itse, mutta senkin kustannusmielessä ymmärtää. Mitä niissä ranskiksissa yleensä on sitten rikki?

Lähipiiriis C5:sta kyllä ihmettelen, jotain kyllä tehdään aivan päin persettä huollossa, jos se joka kerta pomppaa. Keväällä meni oma remppa-auto neljännen kerran suoraan läpi. Alkurempan jälkeen kulutusosaa pääasiassa mennyt vaikka auto tuli minulle ilmaiseksi ”romuksi” ajettuna. 2002 bensa 270+ tkm piereskelty.
 
Itellä ja kaverilla ollut 4 eri mallin sitikkaa tässä 4 vuoden aikana ja kaikissa ollut kohtuullisen paljon laitettavaa suht pienillä (100-180tkm) kilometreillä. Vetarit, kuskin ja takaoven sähkölukko/mikrokytkin, takalasin nostin, kytkinpaketti, iskarin yläpään laakerit ja kupit, pohjaan niveliä etc. Varmaan yhden sitikan hinta laitettu noiden korjaamiseen ja kuitenkin kaikki olleet siistejä ja hyvällä huoltohistorialla. Jollain muulla voi taas olla aivan toisenlaisia kokemuksia. En silti sanoisi, että sitikka on huono auto, mutta selvästi eniten on joutunut laittamaan verrattuna muihin merkkeihin.
 
Olen omistanut Volvon, Citroënin, Volkswagenin, Renaultin, Alfa Romeon, Mercedes-Benzin (joitain näistä parikin kappaletta) ja ihan kaikista on löytynyt vianetsintään keskittynyt merkkifoorumi. Sellainen löytyy myös Toyotalta (1000+ viestiä osoitteessa Ylläpito).

Jos olet oikeasti autoalan ammattilainen, niin ihan hämmentävän stereotyyppiset mielipiteet sinulta autoista löytyy. Toki kaikki ovat taipuvaisia vahvistusharhaan. Aikoinaan Toyota Avensista tuttuni kuvaili "luotettavaksi peliksi" senkin jälkeen kun siihen oli vaihdettu kaksi kertaa(!) moottori, toinen takuuseen ja toinen omalla kustannuksella.
Tuttavalla on kaksi Toyotaa, Avensis ja Corolla, ja kehui niitä oikein luotettaviksi ja hyviksi autoiksi sekä haukkui Pösöni. Pyysi kuitenkin Pösöäni lainaan, koska kumpikaan ei lähtenyt käyntiin. Kumpaankin vaihdettiin startti ja lukkopesä, mutta Corolla ei lähde vieläkään kuumalla säällä käyntiin. Ei kuulemma haittaa.
 
Hakusessa olisi perheen kakkosautoksi pakettiauto tai jopa kevyt kuorma-auto. Hintaa ehkä max 6000e, mutta mitä vähemmän niin sitä parempi.

Kummosta peliähän tuohon rahaan nyt ei saa, mutta mikä mahtaisi olla luotettavin sekä edullisin/helpoin huoltaa. Ajomukavuudella ei ole niin suurta merkitystä. Saisi olla mieluiten etu- tai neliveto.

Transiteja olen katsellut. Ne tuppaavat ilmeisesti ruostumaan melko herkästi, mutta onko tekniikka muuten miten kestävää? Lisäksi joillain foorumeilla olen nähnyt suositeltavan tätä Ducato/Jumper/Boxer pakua. Niitä ainakin saisi halvalla.
 
Hakusessa olisi perheen kakkosautoksi pakettiauto tai jopa kevyt kuorma-auto. Hintaa ehkä max 6000e, mutta mitä vähemmän niin sitä parempi.

Kummosta peliähän tuohon rahaan nyt ei saa, mutta mikä mahtaisi olla luotettavin sekä edullisin/helpoin huoltaa. Ajomukavuudella ei ole niin suurta merkitystä. Saisi olla mieluiten etu- tai neliveto.

Transiteja olen katsellut. Ne tuppaavat ilmeisesti ruostumaan melko herkästi, mutta onko tekniikka muuten miten kestävää? Lisäksi joillain foorumeilla olen nähnyt suositeltavan tätä Ducato/Jumper/Boxer pakua. Niitä ainakin saisi halvalla.

Hiace olisi kestävyyden ja huollon helppouden kannalta aivan ykkönen, jos löytää sellaisen yksilön joka ei ole totaalisen mätä tai on jo kerran hitsattu.
Ajomukavuutta tuossa ei ole ja takavetona vaatii sen 500-700 kg kyytiin, että saa talvella kunnolla pitoja.
Nelikko Hiacekin irtoaisi kyllä tuolla budjetilla, kilometreillä kun ei näissä vehkeissä ole varsinaisesti väliä.

Miinusta tulee sitten korkeasta polttaineen kulutuksesta, tehottomuudesta ja tiheästä öljynvaihtovälistä, joskin suodatin ei maksa ulkomailta tilattuna mitään ja öljyksi kelpaa halpa kura.
Laturi- ja maadoitusvikoja esiintyy Hiacessakin, mutta ne harvoin haittaavat ajoa, lähinnä vilkuttelevat valoja mittaristossa ja ovat kohtuu helppoja korjata.
Omaan Hiaceenikin vaihdoin aikoinaan turhaan uuden laturin, kun poltti välillä latauksen merkkivaloa joka johtuikin syöpyneestä koneen ja rungon välisestä maapiuhasta eikä risasta laturista.

T4:nen Transportteri on sitten jo Hiaceen verrattuna aivan toista maata ajomukavuudeltaan, mutta huolto on vielä verrattain helppoa ja näilläkin ajaa sen reilut puoli miljoonaa, kunhan huolehtii perusasioista eli öljyistä, suodattimista ja jakohihnasta.
Pakoputkia, niveliä, vetareita, laakereita ja muuta kulutusosaa näihinkin uppoaa ja sen lisäksi anturit ja lukot kiukuttelevat välillä ja ruostekkin vaivaa.

T5:nen tuossa hintaluokassa ei paljoa eroa T4:sesta, joskin on vähän moderninpi ja ehkä joiltain osin vika-alttiimpi kuin T4:nen.

Edukas Ducato/Jumper/Boxer on ihan hyvä, kun valitsee 1.9TD tai 2.0 HDi koneen ja pysyy erossa 2.8 HDi:stä.
Ajomukavuus näissä on hyvä, tosin pitkälle miehelle pysty ajoasento ja lyhyt penkki käyvät pidemmällä reissulla selän päälle.
Tavaratila näissä on hyvän muotoinen ja sen pystyy täyttämään tehokkaasti.
Ainakin 1. koppaiset tuppaavat ruostumaan pahasti pohjasta, vaikka päältä auto näyttäisikin vielä ihan hyvältä.
Eli pitää löytää ruosteeton yksilö tai sellainen joka on jo hitsattu.

Transiteista jättäisin kyllä 4. ja 5. koppaiset rauhaan, sen verran mitä niitä on työmailla ollut, niin melkoisia pommeja ovat olleet vaikka kilometrejäkin on osassa ollut alle 300 000.
6. koppainen ( 2006 -> ) on sitten jo hyvä peli, eikä ruostukkaan niin pahasti, ainakaan jos ei ole pahoinpidelty.

2. koppainen Renault Master / Opel Movano / Nissan Interstar on ilmeisesti myöskin melko luotettava peli, joskin aliarvostettu eikä kovin yleinen liikenteessä.
Parilla tutulla yrittäjällä on tuollaiset vielä ajossa, eivätkä ole ainakaan kauheasti kironneet niitä ja näyttävät nuo ainakin viikoittain liikkuvan.
Itselläni on kokemusta ainoastaan 3. koppaisista ja niissä ei ollut mitään valittamista.

Jos tuolla 6 k€ haluaa kohtuullisen modernin ja mukavan pakun, pitää suunnata Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar puolelle, näissä 114 hv 2.0 DCi on luotettavin kone, mutta sitä löytyy valitettavasti vasta facelift malleista ja ne alkavat olla budjetin yläpäässä.
1.9 ja 2.5 DCi koneet eivät ole kaikkein luotettavimpia ja niissä on esiintynyt ihmeellisiä satunnaisvikoja, kuten hihnapyörien äkillisiä hajoamisia sekä ohjainlaitteen yhtäkkistä pimentymistä.
Ehjänä tuollainen 2.5 DCi Trafic on kyllä ihan soiva peli.
 
Hiace olisi kestävyyden ja huollon helppouden kannalta aivan ykkönen, jos löytää sellaisen yksilön joka ei ole totaalisen mätä tai on jo kerran hitsattu.
Ajomukavuutta tuossa ei ole ja takavetona vaatii sen 500-700 kg kyytiin, että saa talvella kunnolla pitoja.
Nelikko Hiacekin irtoaisi kyllä tuolla budjetilla, kilometreillä kun ei näissä vehkeissä ole varsinaisesti väliä.

Miinusta tulee sitten korkeasta polttaineen kulutuksesta, tehottomuudesta ja tiheästä öljynvaihtovälistä, joskin suodatin ei maksa ulkomailta tilattuna mitään ja öljyksi kelpaa halpa kura.
Laturi- ja maadoitusvikoja esiintyy Hiacessakin, mutta ne harvoin haittaavat ajoa, lähinnä vilkuttelevat valoja mittaristossa ja ovat kohtuu helppoja korjata.
Omaan Hiaceenikin vaihdoin aikoinaan turhaan uuden laturin, kun poltti välillä latauksen merkkivaloa joka johtuikin syöpyneestä koneen ja rungon välisestä maapiuhasta eikä risasta laturista.

T4:nen Transportteri on sitten jo Hiaceen verrattuna aivan toista maata ajomukavuudeltaan, mutta huolto on vielä verrattain helppoa ja näilläkin ajaa sen reilut puoli miljoonaa, kunhan huolehtii perusasioista eli öljyistä, suodattimista ja jakohihnasta.
Pakoputkia, niveliä, vetareita, laakereita ja muuta kulutusosaa näihinkin uppoaa ja sen lisäksi anturit ja lukot kiukuttelevat välillä ja ruostekkin vaivaa.

T5:nen tuossa hintaluokassa ei paljoa eroa T4:sesta, joskin on vähän moderninpi ja ehkä joiltain osin vika-alttiimpi kuin T4:nen.

Edukas Ducato/Jumper/Boxer on ihan hyvä, kun valitsee 1.9TD tai 2.0 HDi koneen ja pysyy erossa 2.8 HDi:stä.
Ajomukavuus näissä on hyvä, tosin pitkälle miehelle pysty ajoasento ja lyhyt penkki käyvät pidemmällä reissulla selän päälle.
Tavaratila näissä on hyvän muotoinen ja sen pystyy täyttämään tehokkaasti.
Ainakin 1. koppaiset tuppaavat ruostumaan pahasti pohjasta, vaikka päältä auto näyttäisikin vielä ihan hyvältä.
Eli pitää löytää ruosteeton yksilö tai sellainen joka on jo hitsattu.

Transiteista jättäisin kyllä 4. ja 5. koppaiset rauhaan, sen verran mitä niitä on työmailla ollut, niin melkoisia pommeja ovat olleet vaikka kilometrejäkin on osassa ollut alle 300 000.
6. koppainen ( 2006 -> ) on sitten jo hyvä peli, eikä ruostukkaan niin pahasti, ainakaan jos ei ole pahoinpidelty.

2. koppainen Renault Master / Opel Movano / Nissan Interstar on ilmeisesti myöskin melko luotettava peli, joskin aliarvostettu eikä kovin yleinen liikenteessä.
Parilla tutulla yrittäjällä on tuollaiset vielä ajossa, eivätkä ole ainakaan kauheasti kironneet niitä ja näyttävät nuo ainakin viikoittain liikkuvan.
Itselläni on kokemusta ainoastaan 3. koppaisista ja niissä ei ollut mitään valittamista.

Jos tuolla 6 k€ haluaa kohtuullisen modernin ja mukavan pakun, pitää suunnata Renault Trafic / Opel Vivaro / Nissan Primastar puolelle, näissä 114 hv 2.0 DCi on luotettavin kone, mutta sitä löytyy valitettavasti vasta facelift malleista ja ne alkavat olla budjetin yläpäässä.
1.9 ja 2.5 DCi koneet eivät ole kaikkein luotettavimpia ja niissä on esiintynyt ihmeellisiä satunnaisvikoja, kuten hihnapyörien äkillisiä hajoamisia sekä ohjainlaitteen yhtäkkistä pimentymistä.
Ehjänä tuollainen 2.5 DCi Trafic on kyllä ihan soiva peli.

Kiitoksia kattavasta vastauksesta!

Hiacejakin olen katsellut, mutta tuntuvat olevan aika hyvissä hinnoissa. Ja pitäisi ehkä olla se neliveto sitten, jos Hiaceen kallistuisi.

Mites sitten noissa Ducato/Jumper/Boxereissa nuo 2.2 HDi ja 2.3 JTD/HDi koneet?
 
2. koppainen Renault Master / Opel Movano / Nissan Interstar on ilmeisesti myöskin melko luotettava peli, joskin aliarvostettu eikä kovin yleinen liikenteessä.
Parilla tutulla yrittäjällä on tuollaiset vielä ajossa, eivätkä ole ainakaan kauheasti kironneet niitä ja näyttävät nuo ainakin viikoittain liikkuvan.
Itselläni on kokemusta ainoastaan 3. koppaisista ja niissä ei ollut mitään valittamista.
Missä vuosimallissa tuo 2. koppa tulee?
 
Hakusessa olisi perheen kakkosautoksi pakettiauto tai jopa kevyt kuorma-auto. Hintaa ehkä max 6000e, mutta mitä vähemmän niin sitä parempi.

Kummosta peliähän tuohon rahaan nyt ei saa, mutta mikä mahtaisi olla luotettavin sekä edullisin/helpoin huoltaa. Ajomukavuudella ei ole niin suurta merkitystä. Saisi olla mieluiten etu- tai neliveto.

Ääni T4 portterille jos tosi halpaa/ siedettävää laatua haluaa. Ajomelu on jäätävä kaikilla renkailla ja kannattaa katella niitä isompia koneita (2.4/2.5) ettei jää ihan jalkoihin. Herkkiä ruostumaan, täytyy pestä tiheään. Varaosien saanti voi olla haastavaa kun ovat jo tuon ikäisiä, esim. kaasuvaijeria ei tuntunut löytyvän mistään ja lopulta saatiin Ruotsin kautta tilaamalla. Muuten aika vähillä huolloilla menty kohta 3v (akku ja apulaitehihna lähinnä). Eivät sisällä oikeastaan mitään erityisen herkästi hajoavaa tekniikkaa (tai ylipäätään mitään). Keskuslukot nyt tietysti aina rikki, puhutaan nyt kuitenkin volkkarista.
 
Varmaan rumin ja karuin mahdollinen kolhuinen raksamallin Movano (kakkoskoppaa) oli ajossa, kun olin tossa joku aika sitten muuttoapuna. Yllättävän miellyttävä ajettava oli ja 2,5 CDTI -moottorilla pysyi liikenteen tahdissa eikä ajomukavuudessa muutenkaan isommin vikaa ollut ainakaan vanhojen pakujen mittapuulla. Näiden Opel/Rellu/Nissan luotettavuudesta en tiedä mitään, mutta jos ovat kelvollisia, niin ei välttämättä läpisurkea ostos esim. tuo, jota on myynti-ilmon mukaan hyvin huollettu ja jopa korjattu ihan äskettäinkin. Tietysti nyt mennään jo yli budjetin, mutta ehkä tinkaamalla lähtisi ainakin lähelle kuutta tonnia.
 
Auto hakusessa. Kriteereinä lähinnä suhteellisen pieni kulutus, hiljaisuus ja ajomukavuus, kuin kaupungissa ja pitkillä matkoilla. Suurinosa ajosta kaupungissa mutta välillä pitkiä työreissuja ympäri Suomen. Vuodessa noin 15tkm. VAGilaisia vuosikausia harrastaneena, tekisi mieli kokeilla jotain uutta. Maksimihinta 15k. Muutamia potentiaalisia joita olen bongannut: Lexus IS300H, Kia Optima, Honda Accord, Mazda 3 & 6, Lexus CT200. Jännittää toki tuo hybridinkin ostos, mutta kulutusta ja veroja ajatellen se voi olla fiksu ratkaisu? Todennäköisesti näillä vuosikilsoilla ei ole järkeä dieseliä ostaa.

Tuleeko muita mieleen, missä olisi matalat NVH-tasot, suhteellisen halvat huoltokulut ja maltillinen kulutus? Autosta pitäisi tulla myös vuosien käyttöauto, jossa arvo säilyisi hyvin eikä pamahtaisi heti paskaksi kun tulee 200tkm mittariin.
Mikäs hybridissä jännittää?
 
Auto hakusessa. Kriteereinä lähinnä suhteellisen pieni kulutus, hiljaisuus ja ajomukavuus, kuin kaupungissa ja pitkillä matkoilla. Suurinosa ajosta kaupungissa mutta välillä pitkiä työreissuja ympäri Suomen. Vuodessa noin 15tkm. VAGilaisia vuosikausia harrastaneena, tekisi mieli kokeilla jotain uutta. Maksimihinta 15k. Muutamia potentiaalisia joita olen bongannut: Lexus IS300H, Kia Optima, Honda Accord, Mazda 3 & 6, Lexus CT200. Jännittää toki tuo hybridinkin ostos, mutta kulutusta ja veroja ajatellen se voi olla fiksu ratkaisu? Todennäköisesti näillä vuosikilsoilla ei ole järkeä dieseliä ostaa.

Tuleeko muita mieleen, missä olisi matalat NVH-tasot, suhteellisen halvat huoltokulut ja maltillinen kulutus? Autosta pitäisi tulla myös vuosien käyttöauto, jossa arvo säilyisi hyvin eikä pamahtaisi heti paskaksi kun tulee 200tkm mittariin.

Joskus kattelin sitä 09 -> farkku accordia sillä silmällä. Ihan jämäkkä ajaa. 2 litran vapari bensa ei mikään raketti. Toimeen tulee. Ei nyt mikään erityisen meluisa, mutta ei omasta mielestä hiljainenkaan jonka myötä kiinnostuskin vähän lopahti. Kannattaa käydä kokeilemassa. Mazdat ei kaiketi myöskään kovin hiljaisia ole? Ehkä uudemmat.

Optiman kyydissä lähinnä istunut takseissa ja ne on olleet ihan asiallisen oloisia ainakin kyydissä olla. :p
 
Hybrideissä verohyöty on aika mitätön kohtuukuluksella olevaan bensakoneiseen verrattuna. Muutamasta kympistä sataseen per vuosi. Kulutusetuja voi saavuttaa etenkin jos ajaminen on kaupunkiajopainotteista. Maantiellä tasoittuu tai jopa kääntyy päinvastaiseksi. Tuolla ajomäärällä kannattaa sitäkin laskea, kuinka paljon hybridillä edes säästää rahaa oikeasti. Lisäksi joissain hybrideissä on sitäkin vikaa, että joissain malleissa polttoainesäiliö on kutistettu akun ja moottorin vaatiman tilan takia, jolloin pitääkin olla vähän väliä tankkaamassa. Esim. just tuo Lexus CT200 jolla ei kovin ihmeellistä reissua pääse ilman että pitää jo käydä tankilla.

Muistelen että Optiman ajovaloja on haukuttu. Jos maantiellä ajelee pitkää reissua pimeän aikaan niin huonot ajovalot tekevät matkanteosta todella rasittavaa + jopa vaarallista. Tietysti sen asian voi ledipalkilla korjata kaukovalojen osalta.

Toyotan puolelta Auris olisi varmaankin fiksumpi valinta hybridinä kuin Prius. Sama voimalinja kuin CT200:ssa. Kaupungissa varmaankin näppärä ja perustoimiva, maantiemukavuudesta en tiedä, mutta veikkaan että Auriksessa saa lopulta kokonaisuutena jopa enemmän autoa kuin Lexuksessa. Minulle on jäänyt CT200h:sta sellainen mielikuva lukemistani testeistä, että premium-tason mukavuutta on turha odottaa vaan aika karu auto on kysymyksessä. CT200h:n kyllä suosittelen koeajamaan huolella ennen ostopäätöstä, niin kuin tietysti minkä tahansa muunkin.
 
Lähinnä kun ei ole kokemusta. Ja mietityttää tuo jos ostaa 100tkm jo ajetun hybridin, että minkä hintainen on tuo akkujärjestelmä vaihtaa. Prius hirvittää ulkonäöllisesti, siksi himottaisi tuo Lexus CT200H, vaikkakin siinä on kuulemma ilmoitettua isommat kulutukset.

Toyotan akkutakuu on 350tkm/10 vuotta, jos huoltaa merkkiliikeessä. En nyt muista/löydä Lexuksen takuusta tietoa, mutta Lexus oli sikäli parempi että tuontiautoilla oli yhtä hyvä takuu kuin Suomesta ostetuilla. Jos käy niin että pitää omalla kustannuksella vaihtaa niin maksaa n. tonnin itselataavaan : Toyota Prius hybridiakun vaihto
 
^^ Auriksessa tietysti nyt se huono puoli, että tarjontaa aiotussa hintaluokassa ei ole / on hyvin vähän eikä faceliftatuissa kenties ollenkaan.
Edit. Tai itse asiassa onkin, kun viilaa autotalli.comin hakuehdot max. 16000 euroon. Alkaa ollakin useampia siinä 15000-16000 e välillä, eli ehkä saisi 15000 euroon tingittyä.
 
Viimeksi muokattu:
Hybrideissä verohyöty on aika mitätön kohtuukuluksella olevaan bensakoneiseen verrattuna. Muutamasta kympistä sataseen per vuosi. Kulutusetuja voi saavuttaa etenkin jos ajaminen on kaupunkiajopainotteista. Maantiellä tasoittuu tai jopa kääntyy päinvastaiseksi. Tuolla ajomäärällä kannattaa sitäkin laskea, kuinka paljon hybridillä edes säästää rahaa oikeasti. Lisäksi joissain hybrideissä on sitäkin vikaa, että joissain malleissa polttoainesäiliö on kutistettu akun ja moottorin vaatiman tilan takia, jolloin pitääkin olla vähän väliä tankkaamassa. Esim. just tuo Lexus CT200 jolla ei kovin ihmeellistä reissua pääse ilman että pitää jo käydä tankilla.
Miksi CT200:lla pitäisi käydä vähän väliä tankkaamassa? Tietääkseni tankki on 45 l, kuten omassa Auriksessakin. Ajoin talvella Espoosta Tahkolle ja takaisin tankkaamatta, eli 929 km. Bensaa meni 41,18 l. Kesällä voi ajaa vähän kovempaakin kyytiä 800 km.

Nettiautossa oli 60 kpl Auris hybridejä, kun maks. 16 k€, minkä voinee tinkiä 15 k€:oon. Vähiten ajettu oli 48 tkm ja uusin oli 2018, eli faceliftattuja on.

@nugnugug
 
Miksi CT200:lla pitäisi käydä vähän väliä tankkaamassa? Tietääkseni tankki on 45 l, kuten omassa Auriksessakin. Ajoin talvella Espoosta Tahkolle ja takaisin tankkaamatta, eli 929 km. Bensaa meni 41,18 l. Kesällä voi ajaa vähän kovempaakin kyytiä 800 km.

Nettiautossa oli 60 kpl Auris hybridejä, kun maks. 16 k€, minkä voinee tinkiä 15 k€:oon. Vähiten ajettu oli 48 tkm ja uusin oli 2018, eli faceliftattuja on.

@nugnugug
Eipä sitten välttämättä tarviikkaan jatkuvasti tankkailla jos noin pienillä menee. Jäänyt mieleen joidenkin suurempikokoisten hybridien roimat maantiekulutukset mutta ilmeisesti pienemmässä kokoluokassa voikin päästä ja päästellä aika säästeliäästi.
 
Eipä sitten välttämättä tarviikkaan jatkuvasti tankkailla jos noin pienillä menee. Jäänyt mieleen joidenkin suurempikokoisten hybridien roimat maantiekulutukset mutta ilmeisesti pienemmässä kokoluokassa voikin päästä ja päästellä aika säästeliäästi.
Kyllä näkisin "itselataavien" hybridien laskeva kulutusta vrt. Ei hybridi tekniikkaa. Oma IS300H kulutus kesänopeuksien ajalta lähes pelkästään moottoritieajolla on 6,5L/100km tankilla laskettuna. Ajotietokone väittää 6,1l. Talvirajoituksilla kulutus noin 0,5l vähemmän.
Työmatka tippuu kuukauden päästä reilusta 100km -> 6km/pv, joten tekisi mieli vaihtaa halvempaan autoon. Toisaalta tämä on ollut niin varma ja mukava auto, niin ehkä tällä vielä ajelee, kunhan nyt korikorjaamolta saisi takaisin..
 
IS300h on hyvä valinta. Ei se hybridi maantieajossa laske kulutusta juurikaan, se on aika plusmiinus nolla = kompensoi mäkiä ja ilmastointia talteenotetulla energialla, mutta akut painaa. Moottorilla on hyvä hyötysuhde ja siksi kulutus on melko alhainen maantiellä. Moottori voi pyöriä aina mahdollisimman pienellä kierrosluvulla, mitä voiman tuottaminen vaatii. Heti kun ollaan alle 60 nopeuksissa, alkaa moottori sammua ja pääsee rullaamaan pidempiä matkoja pelkällä sähköllä. Kaupunkiajoon helvetin hyvä ja mukava voimalinja.
CT ja IS on omaan makuun ahtaita sillipurkkeja mutta kyllä niillä etupenkkiläisiä kuljettaa vaivattomasti.
 
Tuo IS300H houkkaisi kaikista eniten. Lompakko tosin huutaa tuskissaan kun noita selailee. Varmasti on hiljainen auto ajossa eikä tarvi päivitellä itse enään audiojärjestelmiä, vaikkakin ihan tyydyttävät ne on melkein kaikissa nykyautoissa. Minkälaisia summia sulla uppoaa vuosihuoltoihin ja vakuutuksiin? Taidan käydä ekana koejamassa noita kahta, IS300H:sta ja CT200:sta. IS toki aikamoisesti paljon kalliimpi, nettiauton halvin IS300H tällä hetkellä 20,900€ jolla ajettu 185tkm. Hirveä ajatus lyödä 20 tonttua kiinni autoon, jolla ajettu jo kohta 200tkm. Ruotsista ja Saksasta olen myös paljon noita katsellut, varustetaso on melkoisen hyvä Suomeen vrt.
Täyskasko ja LV pohjolassa(autoliikkeen kautta saatu tarjous) ollut reilu 600€/v. Nyt se tietty nousee kun tuli töhöiltyä.. Ajoneuvovero noin 100€/v.
Huollot olen tehnyt itse, eli noin 100€/kerta. Jarruhilut vaihtelin eteen, noin 100€ ja takaiskarit noin 160€/pari.

Kaikenkaikkiaan voin lämpimästi suositella, kuten olenkin jo moneen kertaan täällä foorumilla tehnyt. :btooth:
 
Kiitoksia kattavasta vastauksesta!

Hiacejakin olen katsellut, mutta tuntuvat olevan aika hyvissä hinnoissa. Ja pitäisi ehkä olla se neliveto sitten, jos Hiaceen kallistuisi.

Mites sitten noissa Ducato/Jumper/Boxereissa nuo 2.2 HDi ja 2.3 JTD/HDi koneet?

Hiacessa on se hyvä puoli, että sillä 6000 € autolla voi ajaa 100 tkm lisää ja siitä saa vielä omansa pois.
Itselläni oli aikoinaan 1996 2.4D pätkä takaveto Hiace, josta maksoin 295 tkm ajettuna työkaverille 3000 €, ajoin sillä itse työajoa vajaan 2 vuotta ja päälle 60 tkm, jonka jälkeen möin sen mustalle miehelle 3500 eurolla.
Ainoat varsinaiset remontit olivat toisen jarrusatulan uusinta jumittavan alemman liukutapin takia ja pienen paikan hitsaus apparin helmaan.
Vilkkuva laturin valo ärsytti sitten sen verran, että vaihdoin turhaan laturin, kun vika olikin moottorin ja rungon välisessä maakaapelissa, jonka uusin myös.

2.2 ja 2.3 JTD/HDi koneet ovat ilmeisesti niin luotettavia, kuin PSA-konsernin tuotteet yleensä voivat olla.

Missä vuosimallissa tuo 2. koppa tulee?

1997 alkaen, monesti tuosta puhutaan kyllä 1. koppana ja en ole hirveän montaa 1. koppaista nähnyt liikenteessä suomessa.

Ääni T4 portterille jos tosi halpaa/ siedettävää laatua haluaa. Ajomelu on jäätävä kaikilla renkailla ja kannattaa katella niitä isompia koneita (2.4/2.5) ettei jää ihan jalkoihin. Herkkiä ruostumaan, täytyy pestä tiheään. Varaosien saanti voi olla haastavaa kun ovat jo tuon ikäisiä, esim. kaasuvaijeria ei tuntunut löytyvän mistään ja lopulta saatiin Ruotsin kautta tilaamalla. Muuten aika vähillä huolloilla menty kohta 3v (akku ja apulaitehihna lähinnä). Eivät sisällä oikeastaan mitään erityisen herkästi hajoavaa tekniikkaa (tai ylipäätään mitään). Keskuslukot nyt tietysti aina rikki, puhutaan nyt kuitenkin volkkarista.

2.4D vapari on aivan kauhea, on siinä jonkinlainen voiman tuntu, mutta äkkiä se häviää kun painaa kaasun pohjaan.
Eikä tuo minulla nyt ajossa oleva 88 heppainen 2.5 TDI ole mikään raketti, 102 heppainen kestää jo laittaa vähän kuormaakin kyytiin hyytymättä.

Tekniikka on tosiaan melko varmaa ja luotettavaa, eikä tuo ole aikansa pakuista huonoin ajettava.

Keskuslukituksella on tuossa minunkin yksilössäni ihan oma sielunelämä, välillä kaikki ovet menevät lukkoon, välillä pelkkä kabiini ja välillä ei mikään.

Varmaan rumin ja karuin mahdollinen kolhuinen raksamallin Movano (kakkoskoppaa) oli ajossa, kun olin tossa joku aika sitten muuttoapuna. Yllättävän miellyttävä ajettava oli ja 2,5 CDTI -moottorilla pysyi liikenteen tahdissa eikä ajomukavuudessa muutenkaan isommin vikaa ollut ainakaan vanhojen pakujen mittapuulla. Näiden Opel/Rellu/Nissan luotettavuudesta en tiedä mitään, mutta jos ovat kelvollisia, niin ei välttämättä läpisurkea ostos esim. tuo, jota on myynti-ilmon mukaan hyvin huollettu ja jopa korjattu ihan äskettäinkin. Tietysti nyt mennään jo yli budjetin, mutta ehkä tinkaamalla lähtisi ainakin lähelle kuutta tonnia.

Tuollaisia pelejä on tosiaan vielä muutamalla yrittäjäkaverilla ajossa, eivätkä he ole suuremmin kironneet niitä.

Itse ajoin 3. koppaisella Movanolla 115 000 km ilman suurempia ongelmia, takalevyt ja palat piti vaihtaa 100 000 km kohdalla, kun ilmeisesti ESP käyttää niitä tiheään ja ahtoputken ala-arvoiset peltikiinnikkeet piti korvata paremmilla alle 50 000 km kohdalla, mutta muuten oli ongelmatonta menoa.
 
2.4D vapari on aivan kauhea, on siinä jonkinlainen voiman tuntu, mutta äkkiä se häviää kun painaa kaasun pohjaan.
Eikä tuo minulla nyt ajossa oleva 88 heppainen 2.5 TDI ole mikään raketti, 102 heppainen kestää jo laittaa vähän kuormaakin kyytiin hyytymättä.

Joo, no töissä on 2. autona se 68hv TD, että siltä pohjalta...
 
Vaimolle autoa. Vaatimukset: bensa, manuaali, alle 10v vanha, ajettu alle 200tkm, katsastettu kesällä/syksyllä 2020, siistikuntoinen, hinta alle 5000€. Nykyinen auto Skoda Fabia 1.4tdi vm. 2008, josta tykännyt kovasti, mutta nykyään vaimolle tulee ajoa alle 100km/viikko joten diesel ei ole enää vaihtoehto. Onko noi 12V vapari VW:n moottorit kestävämpiä kuin tsi koneet? Noissakin taitaa olla jakoketju, mutta ilmeisesti sen venymistä ei ole havaittu mitä briskodasta juttuja lueskellut. Yksi vaihtoehto olis ranskikset, niitä kanssa sais edullisesti pienillä kilometreillä, mutta itsellä ei kokemuksia. Auton ei ole pakko olla B-segmentistä, isompikin käy, mutta pitää olla luotettava ja edullinen huoltaa ja ylläpitää. VCDS löytyy, joten vikakoodeja olisi helpompi lueskella ja nollata VAGilaisista. Itse olen autoihini tehnyt käytännössä kaikki normaalit huollot pl. jakohihna. Joten plussaa helposta korjattavuudesta.
 
Vaimolle autoa. Vaatimukset: bensa, manuaali, alle 10v vanha, ajettu alle 200tkm, katsastettu kesällä/syksyllä 2020, siistikuntoinen, hinta alle 5000€. Nykyinen auto Skoda Fabia 1.4tdi vm. 2008, josta tykännyt kovasti, mutta nykyään vaimolle tulee ajoa alle 100km/viikko joten diesel ei ole enää vaihtoehto. Onko noi 12V vapari VW:n moottorit kestävämpiä kuin tsi koneet? Noissakin taitaa olla jakoketju, mutta ilmeisesti sen venymistä ei ole havaittu mitä briskodasta juttuja lueskellut. Yksi vaihtoehto olis ranskikset, niitä kanssa sais edullisesti pienillä kilometreillä, mutta itsellä ei kokemuksia. Auton ei ole pakko olla B-segmentistä, isompikin käy, mutta pitää olla luotettava ja edullinen huoltaa ja ylläpitää. VCDS löytyy, joten vikakoodeja olisi helpompi lueskella ja nollata VAGilaisista. Itse olen autoihini tehnyt käytännössä kaikki normaalit huollot pl. jakohihna. Joten plussaa helposta korjattavuudesta.
Veroissa säästää vuodessa 300€ verrattuna bensaan, eli miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa.
 
Kakkosautoa: mielellään max 10v vanha, alle 200tkm, ~20ke, neliveto.
Jotenkin näissä paljon ajetuissa olen ajatellut kestävyyden kannalta dieseleitä. Esim. saksalaiset 3 litraiset ja ehkä mersun 2.1 litrainen ja miksei volvotkin.
Periaatteessa korimallilla ei väliä, kunhan 4-ovinen.
Nettiautoa tullut kyllä selailtua monta päivää, mutta sopivan kun löytää niin hinta tuppaa aina nousemaan yli tuon 20ke.
 
Kakkosautoa: mielellään max 10v vanha, alle 200tkm, ~20ke, neliveto.
Jotenkin näissä paljon ajetuissa olen ajatellut kestävyyden kannalta dieseleitä. Esim. saksalaiset 3 litraiset ja ehkä mersun 2.1 litrainen ja miksei volvotkin.
Periaatteessa korimallilla ei väliä, kunhan 4-ovinen.
Nettiautoa tullut kyllä selailtua monta päivää, mutta sopivan kun löytää niin hinta tuppaa aina nousemaan yli tuon 20ke.
Jos löydät noilla spekseillä Volvo S80/V70/XC70 AWD:n ja seuraavat kriteerit täyttyvät:
- Haldexin öljyt vaihdettu (suositusväli lienee jotain 90000 km - kilometreistä riippuen voi kaupan jälkeen syytä olla vaihtaa piakkoin, hinta n. 300 e)
- Automaattiaskin öljyt vaihdettu edes jotenkin järkevin välein (suositus taitaa olla 80000 km, paitsi takseissa tiheämpi)
- Ja tietenkin muuten huollettu hyvin
niin hyvin käyttövarma ja joka kelissä yleisen toimiva auto on mahdollisuus siitä saada. Kuluvien osien vaihtamiselta ei tietysti välty ja tietenkin jotain pientä vikaa voi tulla, mutta hyvä todennäköisyys on että mitään tonnin taikka useamman tonnin jättipotteja ei ole odotettavissa. Moottori kestää ja myös vaiheisto huollettuna vaikka minkälaisia kilometrejä. Turbon ahtoputkia on kyllä joissain moottorityypeissä joutunut uusimaan, korjauskustannus jotain 300 e.

Huono puoli on se, että noilla automalleilla on ilmeisesti melko hyvä maine käytettynä ja hinnat meinaavat olla tuossa max 10 v / alle 200tkm hintaluokassa nelivetoisissa vielä helposti yli 20000 e.

edit. Ite voisin kiinnostua vaikka tuon tyylisestä yksilöstä:
JOS huoltohistoria on kunnossa em. olennaisilta osiltaan. .
 
Jos löydät noilla spekseillä Volvo S80/V70/XC70 AWD:n ja seuraavat kriteerit täyttyvät:
- Haldexin öljyt vaihdettu (suositusväli lienee jotain 90000 km - kilometreistä riippuen voi kaupan jälkeen syytä olla vaihtaa piakkoin, hinta n. 300 e)
- Automaattiaskin öljyt vaihdettu edes jotenkin järkevin välein (suositus taitaa olla 80000 km, paitsi takseissa tiheämpi)
- Ja tietenkin muuten huollettu hyvin
niin hyvin käyttövarma ja joka kelissä yleisen toimiva auto on mahdollisuus siitä saada. Kuluvien osien vaihtamiselta ei tietysti välty ja tietenkin jotain pientä vikaa voi tulla, mutta hyvä todennäköisyys on että mitään tonnin taikka useamman tonnin jättipotteja ei ole odotettavissa. Moottori kestää ja myös vaiheisto huollettuna vaikka minkälaisia kilometrejä. Turbon ahtoputkia on kyllä joissain moottorityypeissä joutunut uusimaan, korjauskustannus jotain 300 e.

Huono puoli on se, että noilla automalleilla on ilmeisesti melko hyvä maine käytettynä ja hinnat meinaavat olla tuossa max 10 v / alle 200tkm hintaluokassa nelivetoisissa vielä helposti yli 20000 e.

edit. Ite voisin kiinnostua vaikka tuon tyylisestä yksilöstä:
JOS huoltohistoria on kunnossa em. olennaisilta osiltaan. .

Kiitoksia vastauksesta. Olin laittanut minimitehoihin 150kw niin ei näytä noita D4.
Noita hybrid D6 malleja kyllä löytyy aika paljon, mutta en tiedä oikein uskaltaako noita paljon ajettuina ostaa?
 
Kiitoksia vastauksesta. Olin laittanut minimitehoihin 150kw niin ei näytä noita D4.
Noita hybrid D6 malleja kyllä löytyy aika paljon, mutta en tiedä oikein uskaltaako noita paljon ajettuina ostaa?
Kannattaa katsoa ne laiskemmmatkin versiot Volvolta. Samat koneet parhaimmillaan ilman tuplaturboa. Tarvittaessa softalla saa samat tehot tai enemmän ulos.

D6:n kans kannattaa muistaa että ne on etuvetoja ja takapäässä sähkömoottori omalla voimansiirrolla. Ns. Kevythybridejä myös eli sähköllä ei mahdottomia ajella ja jos sähkö loppu/vikatilassa niin auto on peräpainoinen etuveto...
Luotettavuudesta paha sanoa tarkemmin, ei noissa ainakaan suuria lapsuksia ole tullut vastaan. Latureita ja ilmastoinnin kompuroita mennyt enemmän, mutta nekin yleensä alkukilometreillä.
Jakopään osalta kannattaa huomata että maksaa D6:een hieman enemmän poikkeavan apulaitteiston vuoksi, eikä välttämättä onnistu joka pajalla. Suurjännitelinjat kulkee jakokopan edestä ja vaatii auton virrattomaksi tekemisen...
 
Kakkosautoa: mielellään max 10v vanha, alle 200tkm, ~20ke, neliveto.
Jotenkin näissä paljon ajetuissa olen ajatellut kestävyyden kannalta dieseleitä. Esim. saksalaiset 3 litraiset ja ehkä mersun 2.1 litrainen

Ton ikäsissä Mersun (OM651/OM642) R4 ja V6 dieseleissä on omat tyyppivikansa, jakoketju lähinnä molemmissa ja vaihtohinta 650-1400e vähän pajasta riippuen. Paljonhan noilla ajetaan, mutta ikäviä öljyvuotoja ja suutinhommia on kuitenkin luvassa jo 150tkm lähtien. Vanhemmat OM646 mallit on parempia ketjun suhteen, lähinnä suttimien pohjatiivisteitä saa vaihdella (halpaa), mutte ne alkaa olla jo mallinsakin puolesta aika vanhoja rasseja varsinkin 2. autoksi. Kannattaa ehkä miettiä sitä Volvoa vielä.
 
Nojoo kun itsellä on jo S60 T8 (vaihtuu V60 T8:iin).
Olisi vähän tylsää ja lisäksi noi vanhat volvot ovat ihan kauhean näköisiä sisältä uuteen verrattuna :D
 
Volvon koneista vielä, nelivetoisen ostamalla välttyy vahingossakin saamasta muun kuin Volvon oman 5-sylinterisen dieselin (uudemmissa on toki 4-sylinterinen VEA-kone mutta ei tässä hinta- ja ajokm-luokassa). D4 (vuoteen 2011 asti oli sama kone nimeltään D3, sen jälkeen D3 tarkoitti laiskempaa 136 hevosvoimaista versiota) on teholtaan 163 hv ja sillä kulkee tehdasasetuksillakin jo ihan kohtuullisen mukavasti ja vaivattomasti runsaahkon väännön ansiosta, mutta tietenkään mitenkään räjähtävän rakettimaista kulkupuolta ei ole tarjolla. D5 on paria astetta pirteämpi. 136 hv D3:a ei taida olla nelivetoisissa ollenkaan, tosin hämäävästi XC60:ssä taisi 163 hv kone olla nimeltään D3 aina uuden VEA-moottorityypin tuloon v. 2014 asti.

Jakohihnan vaihtoväliin kannattaa kiinnittää huomiota. Suositus Suomessa on 180000 km / 5 vuotta. Vaihto maksaa vesipumppuineen, apulaitehihnoineen ym. samassa yhteydessä vaihdettavine kamppeineen merkkiliikkeessä n. 800 e, nyrkkipajalla vähemmän. Eli jos on kohtapuoliin tulossa vaihtoon niin sen verran kustannusta luvassa. Toinen kulunkia teettävä asia on iskunvaimentajat, nimittäin jos takana on tasoa säätävät Nivomatit, niiden vaihtaminen maksaakin töineen kivat 2500 e. Saattavat hajota hyvinkin siinä 200000 - 250000 km ajojen jälkeen. Apuna asiassa on kuitenkin se, että tilalle voi vaihtaa normaalit iskarit, jos samalla vaihtaa jäykemmät takajouset. Silloin kustannus töineen on jossain 1000 e kieppeillä. Nivomatit on hyvin monissa tuon malliston Volvoissa ja niiden korvaaminen normaaleilla iskareilla kohtalaisen tavallista eikä aiheuta haittaa, paitsi jos vetelee vaunua perässä jolloin tasonsäätöiskarit nyt ovat vaan normaaleja paremmat. En nyt ihan 100% tiedä onko jotain rajoituksia siinä, pystyykö iskarit kaikissa malleissa vaihtamaan myöhemmin normaaleiksi, mutta näin oletan.

Muuten normaalit huollot tommosiin on merkkiliikkeessäkin aika kohtuuhintaiset.

editti. Jaa merkki onkin jo ilmeisen tuttu ^. :)
 
Veroissa säästää vuodessa 300€ verrattuna bensaan, eli miksi ihmeessä pitäisi vaihtaa.
Joo, jos nyt on hyvä, toimiva ja kuskille mieleinen auto, niin vaihtaminen pienen verosäästön takia ei tunnu kovin järkevältä. Entisestä ei kovin paljoa saa vaihdossa joten rahaa joutuu liikuttelemaan monen vuoden verojen verran. Ja riskinä on, että entisen mieleisen auton tilalle tuleekin joku pommi.

Toki, jos se 100 km viikossa on pelkkää nurkka-ajoa kaupungissa, niin se ei dieselille tee hyvää ellei malta välillä käydä polkemassa karstoja pois maantiellä.
 
Itselläni on hakusessa pirteä farkku, tai sitten joku pieni kauppakassi - Omaan elämäntilanteeseen sopisi molemmat, vähän siitä riippuen että arvostaako sitä että pääsee helpommin harrastamaan vai että on helpompi olla täällä kaupungissa. Hintaa saisi olla alle 20 tuhatta ja kilometrit mielummin siinä 100k tuntumassa kuin 200k tuntumassa, ei ole paikkaa tehdä mitään huoltoja itse nyt. Vuosimalli 2015 tai uudempi ja vaihteistona automaatti.

Olen katsellut Volvoja, mutta niissä vähän nuo hintaluokkaan kuuluvat kilometrit hirvittää (V40 - 70). Sitten olisi BMW 118 ja 318/320 mallit mitkä mahtuisi budjettiin. Osaisiko kukaan suositella muuta ? Tai olisiko ketään kuka osaisi sanoa mitä tyyppivikoja noissa on ?
 
Itselläni on hakusessa pirteä farkku, tai sitten joku pieni kauppakassi - Omaan elämäntilanteeseen sopisi molemmat, vähän siitä riippuen että arvostaako sitä että pääsee helpommin harrastamaan vai että on helpompi olla täällä kaupungissa. Hintaa saisi olla alle 20 tuhatta ja kilometrit mielummin siinä 100k tuntumassa kuin 200k tuntumassa, ei ole paikkaa tehdä mitään huoltoja itse nyt. Vuosimalli 2015 tai uudempi ja vaihteistona automaatti.

Olen katsellut Volvoja, mutta niissä vähän nuo hintaluokkaan kuuluvat kilometrit hirvittää (V40 - 70). Sitten olisi BMW 118 ja 318/320 mallit mitkä mahtuisi budjettiin. Osaisiko kukaan suositella muuta ? Tai olisiko ketään kuka osaisi sanoa mitä tyyppivikoja noissa on ?
Varmaan bensana hakusessa? Bemareissa sitä kuuluisaa ketjujumppaa tiedossa noilla kilsoilla.

Mitenkäs nuo vähän karvalakimmat pikkufarkut, esim. Focus, Ceed/ProCeed, i30. Itse katselisin joitain tällaista jos haluaa pikkunäppärää autoa johon kuitenkin jotain mahtuu konttiinkin. Toyotalta löytyis kans spekseihin sopivia, mutta pirteitä ei sen merkin linjastosta löydy...
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan bensana hakusessa? Bemareissa sitä kuuluisaa ketjujumppaa tiedossa noilla kilsoilla.

Mitenkäs nuo vähän karvalakimmat pikkufarkut, esim. Focus, Ceed/SportCeed, i30. Itse katselisin joitain tällaista jos haluaa pikkunäppärää autoa johon kuitenkin jotain mahtuu konttiinkin. Toyotalta löytyis kans spekseihin sopivia, mutta pirteitä ei sen merkin linjastosta löydy...

Onko penareissa oikeasti tuota jumppaa tiedossa nykyään ? Niissä N47 alkuisisissa koneissa ilmeisesti oli. Mutta 2015 ja uudemmissa malleissa on kai jo käsittääkseni aina se uudempi versio B47, missä käsittääkseni ketjut ei lahoa ihan välittömästi, mutta saa korjata kun en näistä kaikkea tiedä.

Ehkä siitä pirteydestäkin voin hieman tinkiä, mutta en vain tykkää ajaa Toyotalla - Piti hiljattain ajaa kaverin 2016 Corollalla 400km yhdellä istumalla ja se ohjaus on vain sellainen vähän tunnoton omaan makuun. Vanhemmista Nissaneista on hyviä kokemuksia.

Muttapa, kun tässä ollaan sinkku nyt tällä hetkellä eli juuri nyt on varmaan tyyliin elämäni ainoa mahdollisuus ostaa joku vähän pirteämpi ei pelkkä perheauto, niin semmoista taidan nyt haluta :) Niin ja bensa ennemmin, mutta en ole sulkenut dieseliä pois. Diesel olisi ihan tarpeeksi lähellä kannattavaa vuotuisen ajomäärän puolesta, mutta vähän jännittää kieltääkö ne kohta kokonaan ja mitä se sitten tarkoittaa jälleenmyyntiarvolle.
 
Onko penareissa oikeasti tuota jumppaa tiedossa nykyään ? Niissä N47 alkuisisissa koneissa ilmeisesti oli. Mutta 2015 ja uudemmissa malleissa on kai jo käsittääkseni aina se uudempi versio B47, missä käsittääkseni ketjut ei lahoa ihan välittömästi, mutta saa korjata kun en näistä kaikkea tiedä.

Ehkä siitä pirteydestäkin voin hieman tinkiä, mutta en vain tykkää ajaa Toyotalla - Piti hiljattain ajaa kaverin 2016 Corollalla 400km yhdellä istumalla ja se ohjaus on vain sellainen vähän tunnoton omaan makuun. Vanhemmista Nissaneista on hyviä kokemuksia.

Muttapa, kun tässä ollaan sinkku nyt tällä hetkellä eli juuri nyt on varmaan tyyliin elämäni ainoa mahdollisuus ostaa joku vähän pirteämpi ei pelkkä perheauto, niin semmoista taidan nyt haluta :)
No olen puolueellinen, koska alalla töissä ja jos multa kysytään niin janiksenpetkeet on yhtä pitkää tyyppivikaa koko kilpien välin...joku kuitenkin imuroi taas huolella kärsäänsä niin jätän tähän tämän lausunnon.
Ketjujumpat on joka tapauksessa joka vehkeessä edessä ennemmin tai myöhemmin, mukaan lukien omassa yli 200tkm rullatussa tojotassa. Toisissa se ketjuremppa vaan maksaa kolme kertaa enemmän kuin toisissa ja on edessä vähän aiemmin...

Ymmärrän täysin jos tojon kyyti ei maistu. Korean ihmeitä kannattaa käydä kokeilemassa, suht huolettomia ja tuonikäisiatä ylöspäin jo oikeasti ihan laadukkaita ohjaamostaan + kohtalaisia ajaa. Ainakin jämäkämpiä kuin tojot.
Onhan noita sitten kansanautopuolelta Golf/Fabia/Octavia vielä jatkoksi edelliseen listaan.

Oikeasti pirteitä kamppeita ei kyllä oikeen tähän kastiin löydy sitten yhtään. Ellei tosiaan katsele sitä Volvon/Bemarin linjaa ja tingi sitten hieman muusta.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on hakusessa pirteä farkku, tai sitten joku pieni kauppakassi - Omaan elämäntilanteeseen sopisi molemmat, vähän siitä riippuen että arvostaako sitä että pääsee helpommin harrastamaan vai että on helpompi olla täällä kaupungissa. Hintaa saisi olla alle 20 tuhatta ja kilometrit mielummin siinä 100k tuntumassa kuin 200k tuntumassa, ei ole paikkaa tehdä mitään huoltoja itse nyt. Vuosimalli 2015 tai uudempi ja vaihteistona automaatti.

Olen katsellut Volvoja, mutta niissä vähän nuo hintaluokkaan kuuluvat kilometrit hirvittää (V40 - 70). Sitten olisi BMW 118 ja 318/320 mallit mitkä mahtuisi budjettiin. Osaisiko kukaan suositella muuta ? Tai olisiko ketään kuka osaisi sanoa mitä tyyppivikoja noissa on ?

Käy ihmeessä koeajamassa Ioniq Hybrid mielellään style varusteilla ja kokeile riittääkö sporttimoodissa kaasuvaste ja sähköavusteisen väännön tuntu omiin tarpeisiin. Tuolla on mukava ajaa pääosin eco moodissa pulsseittain sporttia käyttäen. Hyvä käytännön suorituskyky vaikka täyskaasulla toki "vain" 140hv. Toisaalta kun rekan perä lähestyy niin hybridillä ei haittaa jäädä hetkeksi katselemaan sopivaa ohituspaikkaa täyssähköllä matkaa taittaen ja ajotyylistä tulee luonnostaan huomattavasti perinteistä autoa rauhallisempi. Helposti taittaa 400+ kilometriä yhden pysähdyksen taktiikalla, mitä tuli kokeiltua parin kuukauden ajan suuntaansa viikossa. Perillä myös mukava katsoa nelosella alkavaa kulutuslukemaa.

Konttihan tuossa on myös yllättävän tilava ja penkit kaadettuna mahtuu jopa 65 tuumainen telkkari (100x160cm laatikossa) muuttolaatikkokerroksen päälle.

Ioniq hybridillä tuli ajettua 695 kilometrin pätkä nyt kesäkeleillä ja tankilta laskettu kulutus 3,76 l/100km. Tankkasin samalla pumpulla ja yhdellä lisäpuristuksella molemmilla kerroilla. Autossa pelkkä kuljettaja, imastointi pääasiassa driver only toiminnolla 21-22 C ja takakontissa 50 kilon edestä romua, mm. kahvakuulat. Alla muutaman tuhat ajetut Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V renkaat ja kylmänä painetta 2,5 bar. Vanteet on kyllä Huyndain alkuperäiset, mutta ei sellaiset aero pölykapseliviritykset.

Oli tuossa jo vähän yrittämistä eli satasen alueella osan matkasta joustavasti vähän vähemmän ilman, että haittasin muuta vähäistä liikennettä. Pääsääntöisesti kuitenkin rajoitus + 7 limitterillä. Alle 5 autoa meni noiden vajaan 300 kilometrin maantiepätkien aikana yhteensä ohitse ja niillä kerralla kun ei heti ohituspaikkaa heti näkynyt nostin nopeuden suurimpaan sallittuun.

Avain pieneen kulutukseen on tällä autolla kaksi palkkia energiamittarissa. Polttomoottori päällä lataa akkuun ylimääräisen energian pitäen moottorin parhaalla hyötysuhteella 2-3 palkilla ja sähkömoodiin siirtyessä kaksi palkkia riittää pitämään auton sähkömoodissa alle 100 nopeuksissa yhtäjaksoisesti akun alakolmanneksen rajalle asti. Yli satastakin sähkölläkin pääsee, mutta siellä kahden palkin sääntö ei enää päde ja täytyy olla vähän varovaisempi kaasun kanssa. Vakkari sitten saattaa mennä välillä sähköllä kolmellakin palkilla, mutta harvoin kuski siihen jostain syystä itse pääsee. Mäkisestä maastosta on hybridille apua, sillä ylämäet nostavat luontaisesti polttomoottorin kuormapistettä ja alamäissä päästään sähköllä.

1595076760590.png

Hyvin lähelle meni ajotietokoneen mittaukset lähelle todellista, kun ottaa huomioon vielä yhden desimaalin tarkkuuden.

1595075386070.png


Ja lisätään nyt vielä lopuksi, että jatkossa käytän myös sporttimoodia sopivan mutkapätkän matkalle osuessa. Ei tämä niin vakavaa etteikö se 0.5-1 l enemmän satasella saisi kuluttaa. Ja motarilla saa myös ajaa suurinta sallittua.


Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.

Ioniq.jpg




En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Huyndai Ioniq Hybrid style varustepaketilla vähän käytettynä on tuossa budjetin alapäässä. Tai sitten Niro/Kona jos katumaasturia halajaa. Toki jos siinä lähemmäs 200hv pitäisi olla niin hybridinä taitaa toyotan 2.0 ja 2.5 litraiset olla tällä hetkellä ne vaihtoehdot.

Ainakin oman Ioniqin edellinen omistaja oli päästellyt 90k tasan kahteen vuoteen ja itsekkin tullut jo 13k ajettua puoleen vuoteen huolettomia ja mukavia kilometrejä. Kulutus 4.6 l/100km bensaa.

Jos koeajolle asti päädyt niin kannattaa kokeilla miten paljon se sportmoodi parantaa kaasuherkkyyden tuntumaa. Se D on viritetty täysin ekoksi, mutta sportilla sähkömoottorin tuki luo aika vääntävän ja viiveettömän vaikutelman ja 120 on huomaamatta ohituksessa lasissa.

Täyskaasulla toki huomaa 140hv rajallisuuden, mutta kyllä sillä suomen liikenteessä hyvin on pärjänny. :)

Toki dieseleissä huoltoväli taita olla useammin 30k kun vaikka tässä sen 15k. Noilla kilsoilla en kyllä katsoisi kaasu, koska tankilla saat käydä jatkuvasti ja uudehkoissa se bensatankki on alta 10 litraa jos pitää jonnekkin tankkausverkoston ulkopuolelle lähteä.

Edit. Mulla on autossa kaksi sarjaa noita linkin autossa alla olevia 16 tuumaisia Huyndain vanteita. Linkin yksilössä taitaa olla kesärengassarjat 15 tuumaisilla alkuperäisillä "ekorenkailla", mitä pääasiassa näkee näissä(alumiinivanteen päälle kuuluu vielä ilmaohjainpölykapseli). 16 tuumaiset toimineet ainakin hyvin niin kitkoilla kuin kesärenkailla ja mielestäni antavat autolle vähän normaalimman ilmeen.

 
Viimeksi muokattu:
Tuo IS300H houkkaisi kaikista eniten. Lompakko tosin huutaa tuskissaan kun noita selailee. Varmasti on hiljainen auto ajossa eikä tarvi päivitellä itse enään audiojärjestelmiä, vaikkakin ihan tyydyttävät ne on melkein kaikissa nykyautoissa. Minkälaisia summia sulla uppoaa vuosihuoltoihin ja vakuutuksiin? Taidan käydä ekana koejamassa noita kahta, IS300H:sta ja CT200:sta. IS toki aikamoisesti paljon kalliimpi, nettiauton halvin IS300H tällä hetkellä 20,900€ jolla ajettu 185tkm. Hirveä ajatus lyödä 20 tonttua kiinni autoon, jolla ajettu jo kohta 200tkm. Ruotsista ja Saksasta olen myös paljon noita katsellut, varustetaso on melkoisen hyvä Suomeen vrt.

Jos budjetti venyy lähemmäs kahtakymppiä niin Ioniqia suositus myös sinne. 17-19k pitäisi saada ~100k ajetun paremmin varustellun Stylen, tosin nyt näytti olevan tuon hintaiset tarjokkaat pääosin karvalakki comforttia.

CT200h en ole ajanut mutta mallista jäänyt vähän vanhahtava mielikuva. Sehän on tullut myyntiin jo 2010 ja rakennettu sen aikaisen Auris Hybridin pohjalle. Jos uudehkoa katsoisi, niin Corolla hatchback perustuu sitten jo uudelle TNGA platformille.
 
No olen puolueellinen, koska alalla töissä ja jos multa kysytään niin janiksenpetkeet on yhtä pitkää tyyppivikaa koko kilpien välin...joku kuitenkin imuroi taas huolella kärsäänsä niin jätän tähän tämän lausunnon.
Ketjujumpat on joka tapauksessa joka vehkeessä edessä ennemmin tai myöhemmin, mukaan lukien omassa yli 200tkm rullatussa tojotassa. Toisissa se ketjuremppa vaan maksaa kolme kertaa enemmän kuin toisissa ja on edessä vähän aiemmin...

Bemarilla taitaa toi jakopää olla se pienin yksittäinen murhe, lisäksi noi dieselin imusarjan läpät joka toki koskee vähän muitakin merkkejä, mutta kaikissa ei ole sitä vaaraa että ne irtoaa omia aikojaan. Lisäksi vettä on tullut sisätiloihin ja konttiin yllättävistä paikoista. Saksasta katselin kesällä 5-sarjan farkkua (E61), mutta järjestään kaikissa oli jotain enemmän tai vähemmän fataalia vikaa joko koneessa tai sähköissä. Hyvät varusteethan noissa on kun kaikki pelaa ja ajettavuus on ihan mainio. Kannattaa tietysti puntaroida minkälainen rahallinen panostus omaan autoiluun vaikuttaa, toisille tonni pari vuodessa ei ole mitään jos kyyti on hyvä.
 
Bemarilla taitaa toi jakopää olla se pienin yksittäinen murhe, lisäksi noi dieselin imusarjan läpät joka toki koskee vähän muitakin merkkejä, mutta kaikissa ei ole sitä vaaraa että ne irtoaa omia aikojaan. Lisäksi vettä on tullut sisätiloihin ja konttiin yllättävistä paikoista. Saksasta katselin kesällä 5-sarjan farkkua (E61), mutta järjestään kaikissa oli jotain enemmän tai vähemmän fataalia vikaa joko koneessa tai sähköissä. Hyvät varusteethan noissa on kun kaikki pelaa ja ajettavuus on ihan mainio. Kannattaa tietysti puntaroida minkälainen rahallinen panostus omaan autoiluun vaikuttaa, toisille tonni pari vuodessa ei ole mitään jos kyyti on hyvä.

Kysyjällä taisi kuitenkin olla mielessä hieman uudempi kulkine, kuin jokin aatamin aikainen e61.
 
Pakko palata dieselmaailmaan, km vuodessa reilusti yli 20tkm ja kesällä venettä perässä vedellä. Bemareita ollu ennen, hyviä kamppeita, mutta liian kallis ylläpidettävä.
Awd hakusessa, volvot? Mondeo? Ja automaatti pitää olla. Joku 18-24ke sillä varmaan saanee jo jonkunlaisen?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 872
Viestejä
4 756 522
Jäsenet
77 375
Uusin jäsen
Eemeli2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom