Mikä auto minulle?

tämä vissiin on yleinen vaiva mutta kunnon DIY tyyppi pystyy vissiin itsekin tuon korjaamaan. Öljyn syönti on toinen, se voi johtua huohotuksesta mutta myös männänrenkaista. Sitten tietty akku voi olla entinen, lohkoja voi vaihtaa mutta se on aika lyhytkestoinen korjaus. Imursarja ja EGR karstottuu tuon huohotuksen takia, öljynkerääjä lienee järkevä lisätä. Tuossa kai ne pahimmat viat.

Onneksi on vain tommosia pikku juttuja :cigarbeye:
 
lähteekö nuo kaasuautot kylmällä suoraan kaasulla vai käyttääkö ne bensaa alkumetrit? Itseäni jotenkin viehättää tuo Prius mutta onhan ne jo aika vanhoja vs. tuo Ibiza ja todennäköisesti ruoste vaivaa jo pahasti. Ainoa ongelma, että puoliso jolle tuo auto tulee, ei oikein handlaa käsivaihteita:rolleyes:

No sitten se Prius. Tai ehkä Yaris Hybrid? Jälkimmäistäkin saa alle kymppitonnin.
 
Uusi Toyota Rav4 phev kiikarissa. Active plus varusteet. Oletan, että Toyota on tähän jo korjannut takamoottorin sähköliitinvian. Ainakin 2019-22 malleissa mahdollisesti vikaa. Onko kokemuksia tai mielipiteitä autosta tai vahvaa kilpailijaa?
 
Tämmönen erittäin seksikäs pohdiskelu, että mikä perhe-auto siinä kuuluisassa(?) n. 10k€ luokassa? Pitkä kuljettaja ja taakke pitää mahtua kasvot yksi taaksepäin -turvaistuin ja yksi turvavyöistuin ilman että pitää ajaa polvet suussa. Jälkimmäisen ei toki pitäisi olla ongelma juuri missään autossa kun ei vie pituussuunnassa tilaa ollenkaan. Reiluhko tavaratila. Mieluiten automaatti, mutta kai sitä manuaali-vatkaintakin voi harkita. Vetokoukusta plussaa (normi peräkärryn vetokyky riittää).

Kilometrejä yleensä karvan päältä 10tkm/v, eli diesel ei kovin fiksu vaihtoehto ellei sitten autoa saa hyvään hintaan ja verot ole kohtuulliset tyyliin ~600e, niin voisi harkita. Tuppaa vaan yleensä vanhemmissa dieseleissä olemaan isommat päästöt ja sitä myöden isopi vero.

Seat Leon 5F (2013 -->), Skoda Octavia 5E (2013 -->), Renault Megane IV (2016 -->) tuossa pari mitä katsellut alustavasti. Skeidat näyttää pitäneen hintansa suht hyvin, ranskalaisista en tiedä uskaltaako sekaantua. Fordeista Focus III taitaa olla tiloiltaan turhan pieni(?), Mondeo V taas menee muutaman tonnin yli tuon kympin hinnan.

edit: mitenkähän tollanen Avensis, 2 litrasella vaparilla saattais rekastakin päästä ohi ilman hirveää hampaiden kiristelyä. Ei mitään hajua kuinka janonen sitten on... https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/14555439

Kuten näkee niin lähinnä farkkuja siis katsonut. Niissä yleensä parhaat tilat (etenkin tavaratilassa) ja erinäisissä crossovereissa kai kulutuksen voisi yleisesti ottaen ajatella hieman nousevan niiden muotoilun takia. Tiedä sitten kuinka merkittävä ero. Tuuripeliäkin osittain auton hankinta, mikäs siinä jos normi määräaikaishuolloilla selviää mutta jos alkaa tulla niitä nelinumeroisia ns. ylimääräisiä remontteja useampia niin...
 
Viimeksi muokattu:
Tämmönen erittäin seksikäs pohdiskelu, että mikä perhe-auto siinä kuuluisassa(?) n. 10k€ luokassa? Pitkä kuljettaja ja taakke pitää mahtua kasvot yksi taaksepäin -turvaistuin ja yksi turvavyöistuin ilman että pitää ajaa polvet suussa. Jälkimmäisen ei toki pitäisi olla ongelma juuri missään autossa kun ei vie pituussuunnassa tilaa ollenkaan. Reiluhko tavaratila. Mieluiten automaatti, mutta kai sitä manuaali-vatkaintakin voi harkita.
Kilometrejä yleensä karvan päältä 10tkm/v, eli diesel ei kovin fiksu vaihtoehto ellei sitten autoa saa hyvään hintaan ja verot ole kohtuulliset tyyliin ~600e, niin voisi harkita. Tuppaa vaan yleensä vanhemmissa dieseleissä olemaan isommat päästöt ja sitä myöden isopi vero.

Seat Leon 5F (2013 -->), Skoda Octavia 5E (2013 -->), Renault Megane IV (2016 -->) tuossa pari mitä katsellut alustavasti. Skeidat näyttää pitäneen hintansa suht hyvin, ranskalaisista en tiedä uskaltaako sekaantua. Fordeista Focus III taitaa olla tiloiltaan turhan pieni(?), Mondeo V taas menee muutaman tonnin yli tuon kympin hinnan.

Kuten näkee niin lähinnä farkkuja siis katsonut. Niissä yleensä parhaat tilat (etenkin tavaratilassa) ja erinäisissä crossovereissa kai kulutuksen voisi yleisesti ottaen ajatella hieman nousevan niiden muotoilun takia. Tiedä sitten kuinka merkittävä ero. Tuuripeliäkin osittain auton hankinta, mikäs siinä jos normi määräaikaishuolloilla selviää mutta jos alkaa tulla niitä nelinumeroisia ns. ylimääräisiä remontteja useampia niin...

Vaggilaiset ja ranskalaiset tyypillisesti tuottavat nelinumeroisia remontteja. Automaattina vielä todennäköisemmin kuin muutoin, etenkin VAG. Osta Avensis, se on turvallisin veto. Mutta jos Meganea harkitset, niin mikset katsastaisi (myös) Talismania?
 
Mä en välttämättä suosittelis EDC vaihteistolla olevia Relluja aka Fr0din Powershittejä, mut keppivaihteena vahva ehkä. Talibanista jäi hyvät muistot.
 
edit: mitenkähän tollanen Avensis, 2 litrasella vaparilla saattais rekastakin päästä ohi ilman hirveää hampaiden kiristelyä. Ei mitään hajua kuinka janonen sitten on... https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/14555439

Jos ajat 10 tkm vuoteen, niin 1 litran ero kulutuksessa per 100 km tarkoittaa vuodessa 100 litraa eli ~200 euroa. Käytännössä ei siis mitään taloudellista järkeä juosta pienen kulutuksen perässä, kun ollaan ostamassa qäytettyä autoa. Vuosisäästö satasia, mutta sitten jos siitä hypermonimutkaisesta, saksalaisesta talousihmemoottorista hajoaa jotakin, niin se on nopeasti tuhansien eurojen homma.
 
Vaggilaiset ja ranskalaiset tyypillisesti tuottavat nelinumeroisia remontteja. Automaattina vielä todennäköisemmin kuin muutoin, etenkin VAG. Osta Avensis, se on turvallisin veto. Mutta jos Meganea harkitset, niin mikset katsastaisi (myös) Talismania?
Noita ranskalaisia ollut 80-luvulta lähtien ja yksikään ranskalainen ei ole koskaan tuottanut nelinumeroisia laskuja.

Niveliä ne syö, mutta jos meyle HD alatukivarsi maksaa nykyiseen ranskalaiseen 35€/kpl niin ei ole kallista remonttia.

Automaattia kyllä karttaisin aika moneltakin merkiltä.

Toki jos ei ole tottunut itse autojaan ropaamaan, eikä tykkää laittaa niihin ylimääräistä rahaa, niin kannattaa ostaa Toyota.
 
Jos ajat 10 tkm vuoteen, niin 1 litran ero kulutuksessa per 100 km tarkoittaa vuodessa 100 litraa eli ~200 euroa. Käytännössä ei siis mitään taloudellista järkeä juosta pienen kulutuksen perässä, kun ollaan ostamassa qäytettyä autoa. Vuosisäästö satasia, mutta sitten jos siitä hypermonimutkaisesta, saksalaisesta talousihmemoottorista hajoaa jotakin, niin se on nopeasti tuhansien eurojen homma.

Näinhän se pitkälti on. Autoilun kuluja voi mielessään minimoida vaikka kuinka paljon mutta kuten totesinkin, niin mikäli selviää pääsääntöisesti määräaikaishuolloilla ilman kalliita vikoja ja sitä myöten remontteja niin avot. Siinä vaiheessa pienet erot kulutuksessa on pieni murhe/ilo. Kuluvat osat tietysti kuuluu aina asiaan. Sikälis tuollainen wanha kunnon vaparikone on ok eikä ole mahdollisis turbon ym murheita, vaikka kyllähän se kyrsii kun lyö lapun lattiaan eikä ns mitään tapahdu. Tottunuskysymyksiä tietysti…

Mä en välttämättä suosittelis EDC vaihteistolla olevia Relluja aka Fr0din Powershittejä, mut keppivaihteena vahva ehkä. Talibanista jäi hyvät muistot.

Mikäs niissä? Samaa ongelmaa kuin DSG:ssä? Mulla kyllä ok kokemukset DSG:stä, niistä märkäversioista. Pienempien koneiden mukana tulevista kuivista laatikoista ei kokemusta.

Automaattiin kun on tottunut niin kyllä se vähän karulta tuntuis palata manuaalin veivailuun. Eri asia jos olis joku vähän tehokkaampi menopeli. Toisaalta taas se automaatti tekee tuollaisesta perus vaparikone Toyotasta tai vastaavasta yhä luumumman. Tottumus ja mieltymyskysymyksiä taas tämäkin.
 
Kuivakytkimissä oli samaa **skaa kuin DSG:llä ja joku juttu oli myös siinä ainoassa märkäkytkimessä, (160dci) varsinkin jos öljynvaihtoväliä ei noudatettu, mut Renulla se kuului huolto-ohjelmaan; 90tkm.
 
Noita ranskalaisia ollut 80-luvulta lähtien ja yksikään ranskalainen ei ole koskaan tuottanut nelinumeroisia laskuja.

Niveliä ne syö, mutta jos meyle HD alatukivarsi maksaa nykyiseen ranskalaiseen 35€/kpl niin ei ole kallista remonttia.

Automaattia kyllä karttaisin aika moneltakin merkiltä.

Toki jos ei ole tottunut itse autojaan ropaamaan, eikä tykkää laittaa niihin ylimääräistä rahaa, niin kannattaa ostaa Toyota.

Nyt ollaan autoaiheisella keskustelualueella - harva perustallaaja huoltaa (varsinkaan korjaa) autoaan itse, joten käytännössä joku asentaa sen tukivarren sinne hintaan 100€/h ja nelipyöräsuuntaus päälle. Äkkiä 35€ on 350€.

^Tämä on asia, jota Suomessa ei vieläkään tahdota ymmärtää. Joku kysyi joskus perustellusti, miksi Saksassa 200 tkm ajettu auto on tonnin pommi, mutta Suomessa sitä mainostetaan maltillisilla kilometreillä. Että ei kai sellaisen ylläpitäminen voi olla kannattavaa Suomessakaan? Silloin takavuosina asiaa perusteltiin kysyjälle uusien autojen tolkuttomalla hinnalla (autoverolla), mutta nythän uudet autot alkavat olla jo samanhintaisia kuin sielläkin...

Näinhän se pitkälti on. Autoilun kuluja voi mielessään minimoida vaikka kuinka paljon mutta kuten totesinkin, niin mikäli selviää pääsääntöisesti määräaikaishuolloilla ilman kalliita vikoja ja sitä myöten remontteja niin avot. Siinä vaiheessa pienet erot kulutuksessa on pieni murhe/ilo. Kuluvat osat tietysti kuuluu aina asiaan. Sikälis tuollainen wanha kunnon vaparikone on ok eikä ole mahdollisis turbon ym murheita, vaikka kyllähän se kyrsii kun lyö lapun lattiaan eikä ns mitään tapahdu. Tottunuskysymyksiä tietysti…

Tosin ei ole turboviivettäkään... :D
 
70 wee isin puolesta kyselen: haussa pieniruokainen uudehko menopeli, jolla oikeesti liikutaan välillä esim. metsäautoteillä sun muuta kyntöä - ajo pääasiassa maantieajoa. Budjetti siinä pari kympin paikkeilla. Tällä hetkellä kiikarissa Q2 - mitä muita vaihtoehtoja kantsis katella?

- SUV/Sedan
- kiisseeli
- nelikko plussaa muttei pakollinen
 
70 wee isin puolesta kyselen: haussa pieniruokainen uudehko menopeli, jolla oikeesti liikutaan välillä esim. metsäautoteillä sun muuta kyntöä - ajo pääasiassa maantieajoa. Budjetti siinä pari kympin paikkeilla. Tällä hetkellä kiikarissa Q2 - mitä muita vaihtoehtoja kantsis katella?

- SUV/Sedan
- kiisseeli
- nelikko plussaa muttei pakollinen

Kuvailit juuri Dacia Dusterin.
 
70 wee isin puolesta kyselen: haussa pieniruokainen uudehko menopeli, jolla oikeesti liikutaan välillä esim. metsäautoteillä sun muuta kyntöä - ajo pääasiassa maantieajoa. Budjetti siinä pari kympin paikkeilla. Tällä hetkellä kiikarissa Q2 - mitä muita vaihtoehtoja kantsis katella?

- SUV/Sedan
- kiisseeli
- nelikko plussaa muttei pakollinen
Dacia Duster taitaa olla ylivoimaisesti suosituin ja sopivin tuohon kuvaukseen sopiva. Villinä korttina jos Isäs tai sinä tykkää ropaamisesta, niin Mersun E-sarjan farkku täydellä ilmajousituksella (että saa maastoasentoon) ja nelivedolla+dieselmoottorilla voisi olla sellainen. Ja sitten toki Skodalta sai pitkään, en tiiä saako enää, Octaviaa huonon tien paketilla jossa korotettu maavara, toki sitten tulee moottori+vaihdelaatikko miinakenttä eteen keston kanssa.
 
Octavia Scout edellinen korimalli, Dacia Duster hyvä ehdotus. Suzuki Vitara, Jimny ei mene budjettiin.
 
Suzuki Vitara (tai muu malli) sopisi myös kuvaukseen.

Näissä kannattaa olla tarkkana maalipinnan kanssa. Näihin näyttää tulevan herkästi yli 5 mm maalichippejä kiveniskeymistä. 2018-2019 mallisarjoissa taisi olla varustelutasot huomattavasti paremmat vakiona mitä tuoreemmissa malleissa.

Octavia Scout edellinen korimalli, Dacia Duster hyvä ehdotus. Suzuki Vitara, Jimny ei mene budjettiin.
Jimny kuulostaa todella hauskalta autolta, mutta ihan hyvä ettei mahdu budjettiin kerran tarkoitus ajaa enimmäkseen maantieajoa. Siihen käyttöön tuo auto ei sit sovellu laisinkaan kun ohjaus on todella kevyt ja vetelee miten sattuu 80 kmh nopeudessakin. :D

Kuukausi sitten Islannissa 2500 km tuollaista ajaneena ei tullut laisinkaan omistamisenhalua ainakaan ajokokemuksesta. Sympaattinen autohan se on ja toimi välttävästi sorateillä, kunnes lehtijousitettu ja lyhyt perä alkaa pomppimaan puolelta toiselle. Huonommilla teillä (=Suomen metsäautotiet) taas pieni ja kapea rengastus alkaa rajoittamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Autokuume ei ole vieläkään helittänyt, melkeinpä pahenee vaan ja nykyisen auton polttomoottorin käyntiin hyrähtäminen vituttaa joka kerta enemmän. Paljon erilaisia vaihtoehtoja on tullut pohdittua ja nyt on melkeinpä alkanut kallistua vaihtoehtoon "ostaa uuden ja ajaa sen paaliin" (tai ainakin näin uskottelee itselleen/vaimolle :D) koska lähes kaikilla valmistajilla on varsin houkuttelevia korkotarjouksia päällä uusiin autoihin. Senkään puolesta ei vaan ole alkuunkaan helppoa, kun kaikissa autoissa on "jotain" vialla ja vaikea etukäteen sitten arvioida miten paljon se "jokin" vituttaa/realisoituu. Esim.

  • Korealaisista Ioniq 5 ja EV6 on edelleen kiinnostavia ja niitä saisi mahdollisesti halvalla nyt faceliftin tieltä, mutta luotettavuus epäilyttää (ICCU ja muut 12V - järjestelmän ongelmat) ja takalasin pyyhkijän puute Etelä-Suomen loskapaskassa vaikuttaa oikeasti aika kriittiseltä. Ioniq 6 taas ihan liian ruma edes harkittavaksi.
  • Nissan Ariya vaikuttaa muuten oikein hyvältä, mutta tavaratilat on vähän ihmeellisen pienet ja jostain käsittämättömästä syystä akun latausta ei pysty ohjelmallisesti rajoittamaan, mikä on vähän nihkeää kun akku kuitenkin on ilmeisesti NMC-kemialla ja Nissan itsekin suosittelee varauksen pitämistä alle 80%, eli latausta saisi olla koko ajan jotenkin käsin paimentamassa. Muutenkin epäilyttää, että jos näin perusjutut ei ole kunnossa, niin mistä muualta on oiottu?
  • Pösön 3008 / Rellun Scenic vaikuttaa muuten oivilta peleiltä, mut vajaavetoisuus sulkee suoraan pois. Pösöstä ilmeiesti Joskus™ tulossa nelivetomalli, mutta siinä on pienempi akku ja mieluiten hankkiutuisin nykyisestä autosta mahd pian eroon
  • Subaru Solterrassa nelivetoisuus, varusteet, maavara ja melkein kaikki muukin vaikuttaa hyvältä ja latauskin on nykyään ihan ok kantimissa, mutta useasta lähteestä on käynyt ilmi, että tosimaailman range on vaan oikeasti aika surkea varsinkin talvella.
  • VAGgineille rahoitustarjouksia ei tällä hetkellä ole, vaikka luulisi esim. Skodallakin olevan painetta päästä vanhasta pre-facelift mallistosta eroon. VAGin jälkimarkkinoinnista myös kuullut niin helvetisti kauhutarinoita, että epäilyttäisi lähteä uutta ostamaan, varsinkin kun takuukin taitaa nykyään olla lyhyimmästä päästä kaikkia sähköautoja
  • Tässäkin ketjussa mainittu Ford Explorer olisi sinänsä mielenkiintoinen, mutta toimitukset alkaa Sitten Joskus™, rahoitustarjous on aika huono ja ihan uuden sähköautomallin hankinta vähän epäilyttää
  • Mistä päästään sitten Teslaan. Niin paljon kun Teslassa moni juttu ärsyttääkin, niin helvetin kilpailukykyisiä sähköautoja ne vaan saatanan tekee ja tällä hetkellä näyttää, että siihen suuntaan olisin ehkä kallistumassa, varsinkin jos vielä pudottavat korkotarjouksia kuten monissa muissa Euromaissa on nähty (model Y 0% TVK monessa maassa ja Briteissä myös model 3). Sitten pitäisi vaan pystyä päättämään olisiko valinta kolmonen vai Y, eli vitutuksen joka kerta kun ajaa liikenneympyrästä (rattivilkut) vai vitutuksen joka kerta kun ylipäätään ajaa (alustan takia).
 
  • VAGgineille rahoitustarjouksia ei tällä hetkellä ole, vaikka luulisi esim. Skodallakin olevan painetta päästä vanhasta pre-facelift mallistosta eroon. VAGin jälkimarkkinoinnista myös kuullut niin helvetisti kauhutarinoita, että epäilyttäisi lähteä uutta ostamaan, varsinkin kun takuukin taitaa nykyään olla lyhyimmästä päästä kaikkia sähköautoja
  • Tässäkin ketjussa mainittu Ford Explorer olisi sinänsä mielenkiintoinen, mutta toimitukset alkaa Sitten Joskus™, rahoitustarjous on aika huono ja ihan uuden sähköautomallin hankinta vähän epäilyttää

Jos Explorerin 2,9%+kulut lasketaan rahoitustarjoukseksi, niin kyllähän K-Auto tarjoaa mm. joihinkin iideenelkkuihin 2,49%+kulut. GTX 4Motionin saisi ainakin melko edullisesti, hinnastossa 63,9k€, mutta 54,9k€ uusi auto (olkoonkin viime vuoden vuosimallia) ja siihen tuo 2,49%+kulut.


Edit: Monessa autossa kyllä tuntuu olevan markupia suhteessa listahintoihin...

 
Viimeksi muokattu:
Dacia Duster taitaa olla ylivoimaisesti suosituin ja sopivin tuohon kuvaukseen sopiva. Villinä korttina jos Isäs tai sinä tykkää ropaamisesta, niin Mersun E-sarjan farkku täydellä ilmajousituksella (että saa maastoasentoon) ja nelivedolla+dieselmoottorilla voisi olla sellainen. Ja sitten toki Skodalta sai pitkään, en tiiä saako enää, Octaviaa huonon tien paketilla jossa korotettu maavara, toki sitten tulee moottori+vaihdelaatikko miinakenttä eteen keston kanssa.

Onkohan noi dusterit minkälaisia maantiellä? Joskus kun corsasta siirryn seuraavaan, niin joku pienehkö "budjetti"nelikko kiinnostas.
 
Onkohan noi dusterit minkälaisia maantiellä? Joskus kun corsasta siirryn seuraavaan, niin joku pienehkö "budjetti"nelikko kiinnostas.

Ensimmäinen sukupolvi:

Moottori 9.6.2016:

Maantieajossa auto on enemmän elementissään. Ohjaus keskittää vahvasti, ja Duster kulkee muutenkin suoraan vailla keikkumista tai nyökkimistä. Moottori- ja rengasäänet pysyvät melko hyvin aisoissa vielä satasen nopeudessa, mutta tuulen suhinat alkavat jo häiritä.

Toinen sukupolvi:

IS 7.1.2019:

Vastapainoksi laitteen etenemiskyvyt ovat varsinkin kokonaishankintahintaan nähden hyvät ja alustaltaan Duster sopii Suomen röykkyteille suorastaan hyvin. Vain heikko ja palautukseltaan hiukan tahmea ohjaus häiritsee talviliukkailla normaalia enemmän.

Nimimerkki TN Renaultkeskustelu.netissä 23.6.2020:

Ajo-ominaisuudet on alkuperäisasennusrenkailla ollut mukava (Bridgestone Turanza) ,motarinopeuksilla suht hiljaiset,auto kulkee vakaasti kiemurtelematta sivutuulessakin,alustan /jousituksen osalta myös onnistunut alusta.
 
Onkohan noi dusterit minkälaisia maantiellä? Joskus kun corsasta siirryn seuraavaan, niin joku pienehkö "budjetti"nelikko kiinnostas.
No joo minulla ei itsellä ole kokemusta Dusterilla ajamisesta, huomannut vaan että täällä varsin suosittu auto metsästäjillä ja muilla metsäautoteillä säännöllisesti ajavilla, jotka kuitenkin haluavat uudemman auton kuin 2000-luvun alun Honda CRV, Nissan X-Trail, Suzuki Jimny yms.
 
Vähän alkaisi tuo sähköautoilu kiinnostamaan, mutta uuteen ei taida taipua. Mikäs näistä olisi se vähiten huonoin vaihtoehto ja mitä olisi hyvä huomioida n. 30k€ luokassa, Saksasta hakeminen ei ole myöskään poissuljettu vaihtoehto.
Polestar2, takuuta ilmeisesti saa jatkettua rahalla, mikäli ikää on alle 3 vuotta? ID.4/enyag? Ev6?
 
Kaikki on huomattavasti parantuneet päivitysversioina, joten melkeinpä kehottaisin odottamaan kunnes niitä on saatavana.

...tai

Katselet mitä rahoitustarjouksia alkaa tulemaan. Paine on ensi vuonna kova saada kalustoa myytyä ja Suomessakin suma seisoo.

Mun neuvo olis odottaa, katsella rauhassa ja avoimin mielin.
 
No joo minulla ei itsellä ole kokemusta Dusterilla ajamisesta, huomannut vaan että täällä varsin suosittu auto metsästäjillä

Olen kahta uusinta sukupolvea koeajanut, uudemmassa on huomattavasti parempi voimalinja mutta jousitus omaan makuun liian kova ja ylisuuret 18-tuuman vanteet jotka eivät sovi alemman tieverkoston routakuoppaisille teille.

Duster on aika jännä tapaus jossa fiilis on vähän Foresteria, Vitaraa ja jopa vähän Nivaa. Ja ripaus ranskalaisuutta, eikös tätä myyty jossain Renault Duster nimellä.

Metsästäjille vanhempi malli varmaan hyvä kun saa kaikenmaailman lift-kittiä ym. Ja edullinen käytettynä.
 
Idässä ja Arabiassa myydään emomerkin alla, onhan se 100% ranskalainen. :comp:
 
Vähän alkaisi tuo sähköautoilu kiinnostamaan, mutta uuteen ei taida taipua. Mikäs näistä olisi se vähiten huonoin vaihtoehto ja mitä olisi hyvä huomioida n. 30k€ luokassa, Saksasta hakeminen ei ole myöskään poissuljettu vaihtoehto.
Polestar2, takuuta ilmeisesti saa jatkettua rahalla, mikäli ikää on alle 3 vuotta? ID.4/enyag? Ev6?

Vag alle jos ei 2-vuoden takuu pelota, akkutakuu toiminut hyvin tuontiauton kanssa.
 
Kaikki on huomattavasti parantuneet päivitysversioina, joten melkeinpä kehottaisin odottamaan kunnes niitä on saatavana.

...tai

Katselet mitä rahoitustarjouksia alkaa tulemaan. Paine on ensi vuonna kova saada kalustoa myytyä ja Suomessakin suma seisoo.

Mun neuvo olis odottaa, katsella rauhassa ja avoimin mielin.

No joo, ainahan sieltä on tulossa parempaa tarjolle ensi vuonna, riippumatta sitä odottaako vuoden kaksi vai kolme.. Lähinnä mietin mikä näistä nyt pari vuotisista on osoittautunut vähiten harmitusta aiheuttavaksi.
Kahden ekan vuoden aikana hinnasta sulaa sen 15-20k€ pois, niin lähinnä pohdin josko nyt n. vuotiaista olisi ne kalleimmat kilometrit sulaneet pois ja suunniteltu pitoaika on kuitenkin n. pari vuotta, missä se arvo sulaisi kaikkein vähiten..
Ajatuksena olisi, että rahoitusta ei tarvitsisi käyttää

Esim. Polestaria saisi standard rangena pienillä kilometreillä alle 2 vuotta vanhana n. 30k€ ja long rangenakin n. 33k€, mutta onko noissa nyt osoittautunut jotain älyttömiä lapsuksia miksi tuo olisi huono vaihtoehto?
Kahden vuoden päästä ja 50k ajon jälkeen hinnasta pois 5-10k€? Vaihtoehtona liisarina uusi n.15k€
 
No joo, ainahan sieltä on tulossa parempaa tarjolle ensi vuonna, riippumatta sitä odottaako vuoden kaksi vai kolme.. Lähinnä mietin mikä näistä nyt pari vuotisista on osoittautunut vähiten harmitusta aiheuttavaksi.
Kahden ekan vuoden aikana hinnasta sulaa sen 15-20k€ pois, niin lähinnä pohdin josko nyt n. vuotiaista olisi ne kalleimmat kilometrit sulaneet pois ja suunniteltu pitoaika on kuitenkin n. pari vuotta, missä se arvo sulaisi kaikkein vähiten..
Ajatuksena olisi, että rahoitusta ei tarvitsisi käyttää

Esim. Polestaria saisi standard rangena pienillä kilometreillä alle 2 vuotta vanhana n. 30k€ ja long rangenakin n. 33k€, mutta onko noissa nyt osoittautunut jotain älyttömiä lapsuksia miksi tuo olisi huono vaihtoehto?
Kahden vuoden päästä ja 50k ajon jälkeen hinnasta pois 5-10k€? Vaihtoehtona liisarina uusi n.15k€

Ota huomioon, että kun myyt auton, niin autoliike maksaa siitä aina selvästi vähemmän kuin millä se itse ryhtyy sitä myymään (ja millä se sen tinkauksienkin jälkeen myy). Ja siihen sitten päälle se itse arvonalenema, joka noin uudessa autossa noinkin isoilla kilometreillä tulee olemaan jonkinlainen. Kyllä tuossa vähintään ~kympin häviää, viisi tonnia ei riitä alkuunkaan.
 
millanen riski tollanen vanha Opel Ampera olisi kun tässä pohtinut halpaa autoa lyhyelle työmatkalle kaupungin sisällä? Käsittääkseni ovat aika viattomia mutta tietenkin myös sitten kalliita korjata jos jotain isompaa kuten akku menee? Näitä on takuuseen nähtävästi jonkinverran mennyt mutta oma budjetti on tuolla hintahaitarin halvimmissa, eli mitään takuita ei ole.
 
Harkitsen sähköisten Peugeot e-2008 tai Citroen C4 leasingia. Onko kommentteja näihin liittyen tai muita ehdotuksia?
Pienillä kilometreillä mennään ~5000 vuodessa, lähinnä kaupunkiajoa ja pari kertaa vuodessa 200 km reissut kesällä ja talvella.

Ainut vaatimus, että taakse mahtuu kaksi turvaistuinta, niiden väliin sulloen aikuinen ja 205 cm pitkä suksipussi tavalla tai toisella auton sisään (ilman aikuista takapenkillä). Vertailuna nykyinen Skoda Rapid spaceback on ihan sopivan kokoinen. Vaihto automaattiin kiinnostaisi, mutta ei ole pakollinen.
Päädyin nyt kuitenkin tuohon e-2008:aan, kun hinnasta lähti se pari kymppiä ja kahden vuoden huollot tuli päälle. Täytyi kyllä itselle selitellä, että talvella tulee ajettua hyvin harvoin pidempää matkaa ja sukset saa tarvittaessa katolle :) Onhan tuolla mukavampi ajella vrt. vanhaan. Myös ohjaustuntuma parempi, kuin esim. uudessa i30 wagonissa. Oli myös erittäin kiva huomata, että auto ei koko ajan piippaa, kun esim. menee yli nopeusrajoituksen (näytöllä kyllä ilmoittaa ylityksestä).
 
"muutama" turvaistuin ja 1-bemari ei kyllä kuulosta toimivalta yhtälöltä, ellei sitten ole kyse kasvot menosuuntaan turvavyöistuimista.
 
Kyselin tässä taannoin kakkosauton hankintaan vinkkejä. Budjetti oli 10k alussa, mutta päädyinkin tarjouksen uhriksi ja nappasin autokeskuksen tarjouksesta tinkausten jälkeen uuden Leaffin kaksilla renkailla 23k ja järkevällä korolla. Pähkäilyssä olin alun perin päätynyt 2018+ vuoden Leaffeihin, mutta niissä järkevät yksilöt olivat 15 000e ja lähes 100 000 kilometriä rullattuja, niin siinä suhteessa hintaero uuteen oli niin pieni, että näin homman järkevänä vaikka kilsat alle 10 000 vuodessa jääkin. Onpahan pitkäksi aikaa luotettava ja vähäkuluinen kakkosauto pihassa pitoautoksi.
 
Kyselin tässä taannoin kakkosauton hankintaan vinkkejä. Budjetti oli 10k alussa, mutta päädyinkin tarjouksen uhriksi ja nappasin autokeskuksen tarjouksesta tinkausten jälkeen uuden Leaffin kaksilla renkailla 23k ja järkevällä korolla. Pähkäilyssä olin alun perin päätynyt 2018+ vuoden Leaffeihin, mutta niissä järkevät yksilöt olivat 15 000e ja lähes 100 000 kilometriä rullattuja, niin siinä suhteessa hintaero uuteen oli niin pieni, että näin homman järkevänä vaikka kilsat alle 10 000 vuodessa jääkin. Onpahan pitkäksi aikaa luotettava ja vähäkuluinen kakkosauto pihassa pitoautoksi.
Milloin tuollainen tarjous ollut? Tällä hetkellä alkaen 35 k.
 
Milloin tuollainen tarjous ollut? Tällä hetkellä alkaen 35 k.
Nissan LEAF parhaaseen kampanjahintaan

on niitä jo jonkun aikaa dumpattu tuohon 25k + erikseen lisähinnasta talvirenkaat ja toimituskulut 600e. Nyt sain koko helahoidon pikkasen yli 23k. Ja lisäyksenä 35 k Leaffistä tässä markkinassa lähinnä huonoa huumoria, muta tolla omalla hinnalla näen todella hyvin vastinetta rahalle, varsinkaan kun ccs-latauksen puutteella ei merkitystä, koska pisimmät reissut mitä tolla tehdään jää alle 100km.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 871
Jäsenet
73 257
Uusin jäsen
Vepe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom