Mikä auto minulle?

Octavia Scout edellinen korimalli, Dacia Duster hyvä ehdotus. Suzuki Vitara, Jimny ei mene budjettiin.
 
Suzuki Vitara (tai muu malli) sopisi myös kuvaukseen.

Näissä kannattaa olla tarkkana maalipinnan kanssa. Näihin näyttää tulevan herkästi yli 5 mm maalichippejä kiveniskeymistä. 2018-2019 mallisarjoissa taisi olla varustelutasot huomattavasti paremmat vakiona mitä tuoreemmissa malleissa.

Octavia Scout edellinen korimalli, Dacia Duster hyvä ehdotus. Suzuki Vitara, Jimny ei mene budjettiin.
Jimny kuulostaa todella hauskalta autolta, mutta ihan hyvä ettei mahdu budjettiin kerran tarkoitus ajaa enimmäkseen maantieajoa. Siihen käyttöön tuo auto ei sit sovellu laisinkaan kun ohjaus on todella kevyt ja vetelee miten sattuu 80 kmh nopeudessakin. :D

Kuukausi sitten Islannissa 2500 km tuollaista ajaneena ei tullut laisinkaan omistamisenhalua ainakaan ajokokemuksesta. Sympaattinen autohan se on ja toimi välttävästi sorateillä, kunnes lehtijousitettu ja lyhyt perä alkaa pomppimaan puolelta toiselle. Huonommilla teillä (=Suomen metsäautotiet) taas pieni ja kapea rengastus alkaa rajoittamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Autokuume ei ole vieläkään helittänyt, melkeinpä pahenee vaan ja nykyisen auton polttomoottorin käyntiin hyrähtäminen vituttaa joka kerta enemmän. Paljon erilaisia vaihtoehtoja on tullut pohdittua ja nyt on melkeinpä alkanut kallistua vaihtoehtoon "ostaa uuden ja ajaa sen paaliin" (tai ainakin näin uskottelee itselleen/vaimolle :D) koska lähes kaikilla valmistajilla on varsin houkuttelevia korkotarjouksia päällä uusiin autoihin. Senkään puolesta ei vaan ole alkuunkaan helppoa, kun kaikissa autoissa on "jotain" vialla ja vaikea etukäteen sitten arvioida miten paljon se "jokin" vituttaa/realisoituu. Esim.

  • Korealaisista Ioniq 5 ja EV6 on edelleen kiinnostavia ja niitä saisi mahdollisesti halvalla nyt faceliftin tieltä, mutta luotettavuus epäilyttää (ICCU ja muut 12V - järjestelmän ongelmat) ja takalasin pyyhkijän puute Etelä-Suomen loskapaskassa vaikuttaa oikeasti aika kriittiseltä. Ioniq 6 taas ihan liian ruma edes harkittavaksi.
  • Nissan Ariya vaikuttaa muuten oikein hyvältä, mutta tavaratilat on vähän ihmeellisen pienet ja jostain käsittämättömästä syystä akun latausta ei pysty ohjelmallisesti rajoittamaan, mikä on vähän nihkeää kun akku kuitenkin on ilmeisesti NMC-kemialla ja Nissan itsekin suosittelee varauksen pitämistä alle 80%, eli latausta saisi olla koko ajan jotenkin käsin paimentamassa. Muutenkin epäilyttää, että jos näin perusjutut ei ole kunnossa, niin mistä muualta on oiottu?
  • Pösön 3008 / Rellun Scenic vaikuttaa muuten oivilta peleiltä, mut vajaavetoisuus sulkee suoraan pois. Pösöstä ilmeiesti Joskus™ tulossa nelivetomalli, mutta siinä on pienempi akku ja mieluiten hankkiutuisin nykyisestä autosta mahd pian eroon
  • Subaru Solterrassa nelivetoisuus, varusteet, maavara ja melkein kaikki muukin vaikuttaa hyvältä ja latauskin on nykyään ihan ok kantimissa, mutta useasta lähteestä on käynyt ilmi, että tosimaailman range on vaan oikeasti aika surkea varsinkin talvella.
  • VAGgineille rahoitustarjouksia ei tällä hetkellä ole, vaikka luulisi esim. Skodallakin olevan painetta päästä vanhasta pre-facelift mallistosta eroon. VAGin jälkimarkkinoinnista myös kuullut niin helvetisti kauhutarinoita, että epäilyttäisi lähteä uutta ostamaan, varsinkin kun takuukin taitaa nykyään olla lyhyimmästä päästä kaikkia sähköautoja
  • Tässäkin ketjussa mainittu Ford Explorer olisi sinänsä mielenkiintoinen, mutta toimitukset alkaa Sitten Joskus™, rahoitustarjous on aika huono ja ihan uuden sähköautomallin hankinta vähän epäilyttää
  • Mistä päästään sitten Teslaan. Niin paljon kun Teslassa moni juttu ärsyttääkin, niin helvetin kilpailukykyisiä sähköautoja ne vaan saatanan tekee ja tällä hetkellä näyttää, että siihen suuntaan olisin ehkä kallistumassa, varsinkin jos vielä pudottavat korkotarjouksia kuten monissa muissa Euromaissa on nähty (model Y 0% TVK monessa maassa ja Briteissä myös model 3). Sitten pitäisi vaan pystyä päättämään olisiko valinta kolmonen vai Y, eli vitutuksen joka kerta kun ajaa liikenneympyrästä (rattivilkut) vai vitutuksen joka kerta kun ylipäätään ajaa (alustan takia).
 
  • VAGgineille rahoitustarjouksia ei tällä hetkellä ole, vaikka luulisi esim. Skodallakin olevan painetta päästä vanhasta pre-facelift mallistosta eroon. VAGin jälkimarkkinoinnista myös kuullut niin helvetisti kauhutarinoita, että epäilyttäisi lähteä uutta ostamaan, varsinkin kun takuukin taitaa nykyään olla lyhyimmästä päästä kaikkia sähköautoja
  • Tässäkin ketjussa mainittu Ford Explorer olisi sinänsä mielenkiintoinen, mutta toimitukset alkaa Sitten Joskus™, rahoitustarjous on aika huono ja ihan uuden sähköautomallin hankinta vähän epäilyttää

Jos Explorerin 2,9%+kulut lasketaan rahoitustarjoukseksi, niin kyllähän K-Auto tarjoaa mm. joihinkin iideenelkkuihin 2,49%+kulut. GTX 4Motionin saisi ainakin melko edullisesti, hinnastossa 63,9k€, mutta 54,9k€ uusi auto (olkoonkin viime vuoden vuosimallia) ja siihen tuo 2,49%+kulut.


Edit: Monessa autossa kyllä tuntuu olevan markupia suhteessa listahintoihin...

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Dacia Duster taitaa olla ylivoimaisesti suosituin ja sopivin tuohon kuvaukseen sopiva. Villinä korttina jos Isäs tai sinä tykkää ropaamisesta, niin Mersun E-sarjan farkku täydellä ilmajousituksella (että saa maastoasentoon) ja nelivedolla+dieselmoottorilla voisi olla sellainen. Ja sitten toki Skodalta sai pitkään, en tiiä saako enää, Octaviaa huonon tien paketilla jossa korotettu maavara, toki sitten tulee moottori+vaihdelaatikko miinakenttä eteen keston kanssa.

Onkohan noi dusterit minkälaisia maantiellä? Joskus kun corsasta siirryn seuraavaan, niin joku pienehkö "budjetti"nelikko kiinnostas.
 
Onkohan noi dusterit minkälaisia maantiellä? Joskus kun corsasta siirryn seuraavaan, niin joku pienehkö "budjetti"nelikko kiinnostas.

Ensimmäinen sukupolvi:

Moottori 9.6.2016:

Maantieajossa auto on enemmän elementissään. Ohjaus keskittää vahvasti, ja Duster kulkee muutenkin suoraan vailla keikkumista tai nyökkimistä. Moottori- ja rengasäänet pysyvät melko hyvin aisoissa vielä satasen nopeudessa, mutta tuulen suhinat alkavat jo häiritä.

Toinen sukupolvi:

IS 7.1.2019:

Vastapainoksi laitteen etenemiskyvyt ovat varsinkin kokonaishankintahintaan nähden hyvät ja alustaltaan Duster sopii Suomen röykkyteille suorastaan hyvin. Vain heikko ja palautukseltaan hiukan tahmea ohjaus häiritsee talviliukkailla normaalia enemmän.

Nimimerkki TN Renaultkeskustelu.netissä 23.6.2020:

Ajo-ominaisuudet on alkuperäisasennusrenkailla ollut mukava (Bridgestone Turanza) ,motarinopeuksilla suht hiljaiset,auto kulkee vakaasti kiemurtelematta sivutuulessakin,alustan /jousituksen osalta myös onnistunut alusta.
 
Onkohan noi dusterit minkälaisia maantiellä? Joskus kun corsasta siirryn seuraavaan, niin joku pienehkö "budjetti"nelikko kiinnostas.
No joo minulla ei itsellä ole kokemusta Dusterilla ajamisesta, huomannut vaan että täällä varsin suosittu auto metsästäjillä ja muilla metsäautoteillä säännöllisesti ajavilla, jotka kuitenkin haluavat uudemman auton kuin 2000-luvun alun Honda CRV, Nissan X-Trail, Suzuki Jimny yms.
 
Vähän alkaisi tuo sähköautoilu kiinnostamaan, mutta uuteen ei taida taipua. Mikäs näistä olisi se vähiten huonoin vaihtoehto ja mitä olisi hyvä huomioida n. 30k€ luokassa, Saksasta hakeminen ei ole myöskään poissuljettu vaihtoehto.
Polestar2, takuuta ilmeisesti saa jatkettua rahalla, mikäli ikää on alle 3 vuotta? ID.4/enyag? Ev6?
 
Kaikki on huomattavasti parantuneet päivitysversioina, joten melkeinpä kehottaisin odottamaan kunnes niitä on saatavana.

...tai

Katselet mitä rahoitustarjouksia alkaa tulemaan. Paine on ensi vuonna kova saada kalustoa myytyä ja Suomessakin suma seisoo.

Mun neuvo olis odottaa, katsella rauhassa ja avoimin mielin.
 
No joo minulla ei itsellä ole kokemusta Dusterilla ajamisesta, huomannut vaan että täällä varsin suosittu auto metsästäjillä

Olen kahta uusinta sukupolvea koeajanut, uudemmassa on huomattavasti parempi voimalinja mutta jousitus omaan makuun liian kova ja ylisuuret 18-tuuman vanteet jotka eivät sovi alemman tieverkoston routakuoppaisille teille.

Duster on aika jännä tapaus jossa fiilis on vähän Foresteria, Vitaraa ja jopa vähän Nivaa. Ja ripaus ranskalaisuutta, eikös tätä myyty jossain Renault Duster nimellä.

Metsästäjille vanhempi malli varmaan hyvä kun saa kaikenmaailman lift-kittiä ym. Ja edullinen käytettynä.
 
Idässä ja Arabiassa myydään emomerkin alla, onhan se 100% ranskalainen. :comp:
 
Vähän alkaisi tuo sähköautoilu kiinnostamaan, mutta uuteen ei taida taipua. Mikäs näistä olisi se vähiten huonoin vaihtoehto ja mitä olisi hyvä huomioida n. 30k€ luokassa, Saksasta hakeminen ei ole myöskään poissuljettu vaihtoehto.
Polestar2, takuuta ilmeisesti saa jatkettua rahalla, mikäli ikää on alle 3 vuotta? ID.4/enyag? Ev6?

Vag alle jos ei 2-vuoden takuu pelota, akkutakuu toiminut hyvin tuontiauton kanssa.
 
Kaikki on huomattavasti parantuneet päivitysversioina, joten melkeinpä kehottaisin odottamaan kunnes niitä on saatavana.

...tai

Katselet mitä rahoitustarjouksia alkaa tulemaan. Paine on ensi vuonna kova saada kalustoa myytyä ja Suomessakin suma seisoo.

Mun neuvo olis odottaa, katsella rauhassa ja avoimin mielin.

No joo, ainahan sieltä on tulossa parempaa tarjolle ensi vuonna, riippumatta sitä odottaako vuoden kaksi vai kolme.. Lähinnä mietin mikä näistä nyt pari vuotisista on osoittautunut vähiten harmitusta aiheuttavaksi.
Kahden ekan vuoden aikana hinnasta sulaa sen 15-20k€ pois, niin lähinnä pohdin josko nyt n. vuotiaista olisi ne kalleimmat kilometrit sulaneet pois ja suunniteltu pitoaika on kuitenkin n. pari vuotta, missä se arvo sulaisi kaikkein vähiten..
Ajatuksena olisi, että rahoitusta ei tarvitsisi käyttää

Esim. Polestaria saisi standard rangena pienillä kilometreillä alle 2 vuotta vanhana n. 30k€ ja long rangenakin n. 33k€, mutta onko noissa nyt osoittautunut jotain älyttömiä lapsuksia miksi tuo olisi huono vaihtoehto?
Kahden vuoden päästä ja 50k ajon jälkeen hinnasta pois 5-10k€? Vaihtoehtona liisarina uusi n.15k€
 
No joo, ainahan sieltä on tulossa parempaa tarjolle ensi vuonna, riippumatta sitä odottaako vuoden kaksi vai kolme.. Lähinnä mietin mikä näistä nyt pari vuotisista on osoittautunut vähiten harmitusta aiheuttavaksi.
Kahden ekan vuoden aikana hinnasta sulaa sen 15-20k€ pois, niin lähinnä pohdin josko nyt n. vuotiaista olisi ne kalleimmat kilometrit sulaneet pois ja suunniteltu pitoaika on kuitenkin n. pari vuotta, missä se arvo sulaisi kaikkein vähiten..
Ajatuksena olisi, että rahoitusta ei tarvitsisi käyttää

Esim. Polestaria saisi standard rangena pienillä kilometreillä alle 2 vuotta vanhana n. 30k€ ja long rangenakin n. 33k€, mutta onko noissa nyt osoittautunut jotain älyttömiä lapsuksia miksi tuo olisi huono vaihtoehto?
Kahden vuoden päästä ja 50k ajon jälkeen hinnasta pois 5-10k€? Vaihtoehtona liisarina uusi n.15k€

Ota huomioon, että kun myyt auton, niin autoliike maksaa siitä aina selvästi vähemmän kuin millä se itse ryhtyy sitä myymään (ja millä se sen tinkauksienkin jälkeen myy). Ja siihen sitten päälle se itse arvonalenema, joka noin uudessa autossa noinkin isoilla kilometreillä tulee olemaan jonkinlainen. Kyllä tuossa vähintään ~kympin häviää, viisi tonnia ei riitä alkuunkaan.
 
millanen riski tollanen vanha Opel Ampera olisi kun tässä pohtinut halpaa autoa lyhyelle työmatkalle kaupungin sisällä? Käsittääkseni ovat aika viattomia mutta tietenkin myös sitten kalliita korjata jos jotain isompaa kuten akku menee? Näitä on takuuseen nähtävästi jonkinverran mennyt mutta oma budjetti on tuolla hintahaitarin halvimmissa, eli mitään takuita ei ole.
 
Harkitsen sähköisten Peugeot e-2008 tai Citroen C4 leasingia. Onko kommentteja näihin liittyen tai muita ehdotuksia?
Pienillä kilometreillä mennään ~5000 vuodessa, lähinnä kaupunkiajoa ja pari kertaa vuodessa 200 km reissut kesällä ja talvella.

Ainut vaatimus, että taakse mahtuu kaksi turvaistuinta, niiden väliin sulloen aikuinen ja 205 cm pitkä suksipussi tavalla tai toisella auton sisään (ilman aikuista takapenkillä). Vertailuna nykyinen Skoda Rapid spaceback on ihan sopivan kokoinen. Vaihto automaattiin kiinnostaisi, mutta ei ole pakollinen.
Päädyin nyt kuitenkin tuohon e-2008:aan, kun hinnasta lähti se pari kymppiä ja kahden vuoden huollot tuli päälle. Täytyi kyllä itselle selitellä, että talvella tulee ajettua hyvin harvoin pidempää matkaa ja sukset saa tarvittaessa katolle :) Onhan tuolla mukavampi ajella vrt. vanhaan. Myös ohjaustuntuma parempi, kuin esim. uudessa i30 wagonissa. Oli myös erittäin kiva huomata, että auto ei koko ajan piippaa, kun esim. menee yli nopeusrajoituksen (näytöllä kyllä ilmoittaa ylityksestä).
 
Kakkosautoa haussa. Budjetti 10000-15000. Jotain tollasta pikku Golfin kokoluokkaa, muutama turvaistuin taakse. Ajomatka lyhyttä kaupunkiajoa pääosin.
 
"muutama" turvaistuin ja 1-bemari ei kyllä kuulosta toimivalta yhtälöltä, ellei sitten ole kyse kasvot menosuuntaan turvavyöistuimista.
 
"muutama" turvaistuin ja 1-bemari ei kyllä kuulosta toimivalta yhtälöltä, ellei sitten ole kyse kasvot menosuuntaan turvavyöistuimista.

Tuossa kyselijä puhui Golfin kokoluokasta, ei ole sen isompi kuin 1-sarjalainen. Kaksi turvaistuinta menee kyllä takapenkille ihan kevyesti
 
Kyselin tässä taannoin kakkosauton hankintaan vinkkejä. Budjetti oli 10k alussa, mutta päädyinkin tarjouksen uhriksi ja nappasin autokeskuksen tarjouksesta tinkausten jälkeen uuden Leaffin kaksilla renkailla 23k ja järkevällä korolla. Pähkäilyssä olin alun perin päätynyt 2018+ vuoden Leaffeihin, mutta niissä järkevät yksilöt olivat 15 000e ja lähes 100 000 kilometriä rullattuja, niin siinä suhteessa hintaero uuteen oli niin pieni, että näin homman järkevänä vaikka kilsat alle 10 000 vuodessa jääkin. Onpahan pitkäksi aikaa luotettava ja vähäkuluinen kakkosauto pihassa pitoautoksi.
 
Kyselin tässä taannoin kakkosauton hankintaan vinkkejä. Budjetti oli 10k alussa, mutta päädyinkin tarjouksen uhriksi ja nappasin autokeskuksen tarjouksesta tinkausten jälkeen uuden Leaffin kaksilla renkailla 23k ja järkevällä korolla. Pähkäilyssä olin alun perin päätynyt 2018+ vuoden Leaffeihin, mutta niissä järkevät yksilöt olivat 15 000e ja lähes 100 000 kilometriä rullattuja, niin siinä suhteessa hintaero uuteen oli niin pieni, että näin homman järkevänä vaikka kilsat alle 10 000 vuodessa jääkin. Onpahan pitkäksi aikaa luotettava ja vähäkuluinen kakkosauto pihassa pitoautoksi.
Milloin tuollainen tarjous ollut? Tällä hetkellä alkaen 35 k.
 
Milloin tuollainen tarjous ollut? Tällä hetkellä alkaen 35 k.
Nissan LEAF parhaaseen kampanjahintaan

on niitä jo jonkun aikaa dumpattu tuohon 25k + erikseen lisähinnasta talvirenkaat ja toimituskulut 600e. Nyt sain koko helahoidon pikkasen yli 23k. Ja lisäyksenä 35 k Leaffistä tässä markkinassa lähinnä huonoa huumoria, muta tolla omalla hinnalla näen todella hyvin vastinetta rahalle, varsinkaan kun ccs-latauksen puutteella ei merkitystä, koska pisimmät reissut mitä tolla tehdään jää alle 100km.
 
Onko kellään kokemuksia Peugeotin 2008-hybridmallista? Olisi kohta tarjouksessa täysin koroton diili ja mietin sopisiko ensimmäisenä suv-autona perheelle.
Peugeot Hullut Päivät

Mahtuisiko perheesi hatchback-Golfiin? Pösön 2008 on pienehkö hatchback jota on minimaalisesti korotettu. Henkilökohtaisesti en oikein ymmärrä noiden pikku-"""""SUV"""""" - autojen pointtia, mutta jos matkustajat ja kamat mahtuu, niin mikäs siinä. Sitten jos on vaikka vähän liikuntarajoitteinen tai jotain, niin kai se hieman korkeampi ajoasento on ehkä ihan kiva?


Mulla oli ensimmäisen lapsen syntymän aikoihin Citroen C4, mikä on myös jokseenkin saman kokoinen ja kyllähän siihen mahtui yhden lapsen kanssa vielä ihan ok kun pidemmillä reissuilla kamaa pystyi (suositusten vastaisesti) kuljettamaan myös kabiinin puolella, sen jälkeen kun lastenrattaat olivat yksistään käytännössä täyttäneet koko takakontin. Toisen lapsen kohdalla vaihdettiin suosiolla isompaan autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtuisiko perheesi hatchback-Golfiin? Pösön 2008 on pienehkö hatchback jota on minimaalisesti korotettu. Henkilökohtaisesti en oikein ymmärrä noiden pikku-"""""SUV"""""" - autojen pointtia, mutta jos matkustajat ja kamat mahtuu, niin mikäs siinä. Sitten jos on vaikka vähän liikuntarajoitteinen tai jotain, niin kai se hieman korkeampi ajoasento on ehkä ihan kiva?


Mulla oli ensimmäisen lapsen syntymän aikoihin Citroen C4, mikä on myös jokseenkin saman kokoinen ja kyllähän siihen mahtui yhden lapsen kanssa vielä ihan ok kun pidemmillä reissuilla kamaa pystyi (suositusten vastaisesti) kuljettamaan myös kabiinin puolella, sen jälkeen kun lastenrattaat olivat yksistään käytännössä täyttäneet koko takakontin. Toisen lapsen kohdalla vaihdettiin suosiolla isompaan autoon.
Hyviä pointteja. Yksi vauva on tällä hetkellä, joten varmaan vähän aikaa pärjäisi, mutta myöhemmin saattaa kyllä käydä ahtaaksi. Lähinnä tuo tarjouksena houkuttelisi, mutta on tässä toisaalta kohta tulossa black friday myös.
 
Rouvan autoon tuli katsastuksessa niin pitkä vikalista, että laitetaan se paaliin ja rouva ottaa todennäköisesti mun Yetin käyttöön. Jos Yeti sille myös kelpaa, niin pitäisi itselle joku arkiajoneuvo katsella. Ajelut jäänyt nykyisin viikoilla aika vähiin etätöiden vuoksi, mutta viikonloppuisin käyttöä on enemmän. Joo, voitaisiin pärjätä yhdelläkin arkiautolla, mutta ei jaksa alkaa säätämään ja järjestelemään kulkemisia.

Mutta joo, tässä aloin heti miettimään että mitähän sitä sitten laittaisi. Autolla tulee näillä näkymin ajettua pääsääntöisesti aina yksin, eikä muitakaan tilatarpeita edes tilapäiskäyttöön tarvi. Maksimissaan kahden henkilön kuljetuskyky riittää. Kilometrejä tulee vuodessa noin 15tkm, päivässä käytännössä maksimissaan ehkä 150km. Koska polttomoottorivehkeiden lisäksi myös nuo sähkövatkaimet kiinnostaa, voisi tässä jopa miettiä sellaisen kokeilua. Syynä mm se, että säästyvillä polttoainekustannuksilla voi maksaa osamaksueriä pois ja näin omakotitaloasujana latauksen järjestäminen ei ole varsinainen ongelma.

Mitä siis olisi vaihtoehtoina tällaiseen jos ehdoton maksimihinta autolle olisi vaikka 20k€? Mielummin toki huomattavasti halvempi. Näin kokoluokkana esim BMW i3 olisi ihan riittävä ja lähtökohtaisesti ihan kiinnostavakin isommilla akuilla varustettuna.
 
Mitä siis olisi vaihtoehtoina tällaiseen jos ehdoton maksimihinta autolle olisi vaikka 20k€? Mielummin toki huomattavasti halvempi. Näin kokoluokkana esim BMW i3 olisi ihan riittävä ja lähtökohtaisesti ihan kiinnostavakin isommilla akuilla varustettuna.

Kannattaa se i3 käydä ainakin koeajamassa. Vammaiset takaovetkaan ei haittaa kahdella hengellä ja on itse asiassa melkein etu, helppo heittää tavaraa takapenkille. Jos tulee yhtään isomman nopeuden teitä, niin ottaisin i3s. Siinä on vähän vakaampi ajotuntuma leveämpien renkaiden ja alustan suhteen. Näissä on 8 vuoden akkutakuu, niin uudempi auto aina sen suhteen parempi. Vaikka taitaa hyvin kestää akut, en ole kuullut ihmeempiä. Lisäksi toki kannattaa pysyä muutenkin (muistaaksei) 2018+ malleissa, että on 4G-modeemi (3G kun ei enää toimi vanhemmissa autoissa).

120Ah (42kWh) versiolla ajaa kyllä motariakin sen 150km kesärajoituksella, mutta tuulisella kelillä ei ole vakain mahdollinen. Mukava auto ajella noin muuten.

Mini Cooper SE voi olla myös yksi optio ja kai se Leaffikin kannattaa käydä koeajamassa varmuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Rouvan autoon tuli katsastuksessa niin pitkä vikalista, että laitetaan se paaliin ja rouva ottaa todennäköisesti mun Yetin käyttöön. Jos Yeti sille myös kelpaa, niin pitäisi itselle joku arkiajoneuvo katsella. Ajelut jäänyt nykyisin viikoilla aika vähiin etätöiden vuoksi, mutta viikonloppuisin käyttöä on enemmän. Joo, voitaisiin pärjätä yhdelläkin arkiautolla, mutta ei jaksa alkaa säätämään ja järjestelemään kulkemisia.

Mutta joo, tässä aloin heti miettimään että mitähän sitä sitten laittaisi. Autolla tulee näillä näkymin ajettua pääsääntöisesti aina yksin, eikä muitakaan tilatarpeita edes tilapäiskäyttöön tarvi. Maksimissaan kahden henkilön kuljetuskyky riittää. Kilometrejä tulee vuodessa noin 15tkm, päivässä käytännössä maksimissaan ehkä 150km. Koska polttomoottorivehkeiden lisäksi myös nuo sähkövatkaimet kiinnostaa, voisi tässä jopa miettiä sellaisen kokeilua. Syynä mm se, että säästyvillä polttoainekustannuksilla voi maksaa osamaksueriä pois ja näin omakotitaloasujana latauksen järjestäminen ei ole varsinainen ongelma.

Mitä siis olisi vaihtoehtoina tällaiseen jos ehdoton maksimihinta autolle olisi vaikka 20k€? Mielummin toki huomattavasti halvempi. Näin kokoluokkana esim BMW i3 olisi ihan riittävä ja lähtökohtaisesti ihan kiinnostavakin isommilla akuilla varustettuna.
Hyundai Ioniq electric voi olla myös hyvä vaihtoehto, niitä saa kohtuu edullisesti 28kWh ja 38kWh malleilla. 28kWh mallillakin pääsee esimerkiksi pidempiä matkoja kuin isompi akkuisella BMWlla. Hyundai Ioniq Electricit taitaa vieläkin olla aikalailla energiatehokkaimmat sähköautot.


 
Hyundai Ioniq Electric ei valitettavasti ole kaikkein luotettavimpia sähköautoja. Omassakin lähipiirissä on tällainen sitruuna, johon on pari kalliimpaa (tonnien) korjausta tehty takuun piikkiin.

The electric model, on the other hand, came 19th out of 20 cars in the electric car class. Its score of 75.5% is, to put it frankly, terrible and means rivals like the Tesla Model 3 and VW ID 3 are more reliable. The only electric car that's less reliable is the Porsche Taycan.
However, some owners reported electronic-related faults, particularly with the infotainment system and battery management in the electric versions.
 
Löytyykö suosituksia autoksi muutaman tonnin budjetilla. Ajattelin, että noin 5-7000e auton ostaisin mutta mikään erityisen tiukka yläraja ei ole. Tuntui vain, että arvokkaammissa tulee arvonlaskusta takkiin aika reilusti ja nopeasti.

- En tarvitse valtavasti tilaa mutta ajan pääosin motaria ja ajomäärä on noin 15tkm tällä hetkellä.
- Aika monissa malleissa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän koneongelmia ja en oikein tiedä minkä uskaltaa ostaa. Samalla kun pieni kulutus on ehdottomasti plussaa.
- Pystyn tekemään jotain pienimuotoisia korjauksia mutta ei varsinaisesti kiinnostaisi, niin luotettavuus on myös jokseenkin tärkeää
- Varusteissa ilmastoinnin lisäksi "uuteen" autoon haluaisin vakionopeussäätimen ja moottorilämmittimen sisätilapistokkeella.
 
Rouvan autoon tuli katsastuksessa niin pitkä vikalista, että laitetaan se paaliin ja rouva ottaa todennäköisesti mun Yetin käyttöön. Jos Yeti sille myös kelpaa, niin pitäisi itselle joku arkiajoneuvo katsella. Ajelut jäänyt nykyisin viikoilla aika vähiin etätöiden vuoksi, mutta viikonloppuisin käyttöä on enemmän. Joo, voitaisiin pärjätä yhdelläkin arkiautolla, mutta ei jaksa alkaa säätämään ja järjestelemään kulkemisia.

Mutta joo, tässä aloin heti miettimään että mitähän sitä sitten laittaisi. Autolla tulee näillä näkymin ajettua pääsääntöisesti aina yksin, eikä muitakaan tilatarpeita edes tilapäiskäyttöön tarvi. Maksimissaan kahden henkilön kuljetuskyky riittää. Kilometrejä tulee vuodessa noin 15tkm, päivässä käytännössä maksimissaan ehkä 150km. Koska polttomoottorivehkeiden lisäksi myös nuo sähkövatkaimet kiinnostaa, voisi tässä jopa miettiä sellaisen kokeilua. Syynä mm se, että säästyvillä polttoainekustannuksilla voi maksaa osamaksueriä pois ja näin omakotitaloasujana latauksen järjestäminen ei ole varsinainen ongelma.

Mitä siis olisi vaihtoehtoina tällaiseen jos ehdoton maksimihinta autolle olisi vaikka 20k€? Mielummin toki huomattavasti halvempi. Näin kokoluokkana esim BMW i3 olisi ihan riittävä ja lähtökohtaisesti ihan kiinnostavakin isommilla akuilla varustettuna.

E-Up / Mii olis oma valinta, saanee tingattuna reiluun kymppiin.
 
Löytyykö suosituksia autoksi muutaman tonnin budjetilla. Ajattelin, että noin 5-7000e auton ostaisin mutta mikään erityisen tiukka yläraja ei ole. Tuntui vain, että arvokkaammissa tulee arvonlaskusta takkiin aika reilusti ja nopeasti.

Tinkaat kuuteen tonniin ja asennutat Calixin letku lämmittimen kiertovesipumpulla, sisähaaralla sekä akkukaturilla omalla paikkakunnallasi jossain korjaamolla.
 
Uutta käytettyä autoa nykyisen Octavia mk3 farkku vm. 2017 tilalle:
  • Budjetti 25 - 30 000e
  • Vuosittainen ajokilometrimäärä n. 10 000km. Työmatka-ajoa tulee arkisin satunnaisesti päivittäin 30 km:iä sisältäen taajama ja moottoritietä. Satunnaisesti, koska töitä tulee tehtyä suurimmaksi osaksi etänä. Lisäksi ajot muutaman kerran vuodessa mummolaan 70 - 150 km:iä yhteen suuntaan.
  • Farmari/Hatchback järkevällä tavaratilalla. Ei kiitos porrasperäistä / sedan:ia. Lapsiperheellisenä arvostaa isoa tavaratilaa.
  • Vetokoukku mahdollisuus vetää jarrutonta kärryä perässä
  • Käyttövoima bensa
    • Sähköä voisi harkita, mutta sitten pitäisi nostaa budjettia. Kotilataus mahdollisuus löytyy autotallin voimavirtapistokkeesta.
  • Webasto olisi kiva, koska välttämättä ei lämmitysmahdollisuutta töistä lähdettäessä. Nykyisestä kulkineesta webasto löytyy.

Mitä sitten tilalle? Näitä olen ajatellut
  • Octavia mk4? Ehkä joo perus bensana 1.0 moottorilla, mutta ei ladattavaa hydrid:iä. Eikö näissä hydrid:eissä ole ongelma, että Webasto lämmittää vain sisätilan, mutta ei moottoria. Kiva sitten -30 asteen pakkasilla, kun sähkö loppuu ja moottori hörähtää käyntiin kylmänä.
  • Toyota Corolla hydrid farmarina ja 1.8 moottorilla? Vai joko uudemmissa 2.0 moottori on korjattu tyyppiviat?
  • Volvo V60?
Melkein vaihtelun vuoksi tekisi mieli vaihtaa Corollaan kahden Octavian jälkeen. Ajatus kumminkin ostaa autoa ehkä seuraavaksi 5 vuodeksi eteenpäin ja sen jälkeen voi katsoa sitten tilannetta uudelleen, josko sitten siirtyisi täyssähköön.
 
Eikös Corolla ole ahtaampi mitä Octavia, ainakin takapenkkitiloilta. Riippuu tietysti esim kuskin pituudesta ja millaisia istuimia lapsilla on, saati jos on vain yksi lapsi.

Corolla kyllä itseäkin aiemmin kiinnosteli, mutta ainakin tuo vanhempi 1.8 hybrid oli parin testiajon perusteella todella laiska peli. No, tottumuskysymyksiä tietysti ja mikäs siinä jos tykkää moottoria huudattaa.
 
Uutta käytettyä autoa nykyisen Octavia mk3 farkku vm. 2017 tilalle:
  • Budjetti 25 - 30 000e
  • Vuosittainen ajokilometrimäärä n. 10 000km. Työmatka-ajoa tulee arkisin satunnaisesti päivittäin 30 km:iä sisältäen taajama ja moottoritietä. Satunnaisesti, koska töitä tulee tehtyä suurimmaksi osaksi etänä. Lisäksi ajot muutaman kerran vuodessa mummolaan 70 - 150 km:iä yhteen suuntaan.
  • Farmari/Hatchback järkevällä tavaratilalla. Ei kiitos porrasperäistä / sedan:ia. Lapsiperheellisenä arvostaa isoa tavaratilaa.
  • Vetokoukku mahdollisuus vetää jarrutonta kärryä perässä
  • Käyttövoima bensa
    • Sähköä voisi harkita, mutta sitten pitäisi nostaa budjettia. Kotilataus mahdollisuus löytyy autotallin voimavirtapistokkeesta.
  • Webasto olisi kiva, koska välttämättä ei lämmitysmahdollisuutta töistä lähdettäessä. Nykyisestä kulkineesta webasto löytyy.

Mitä sitten tilalle? Näitä olen ajatellut
  • Octavia mk4? Ehkä joo perus bensana 1.0 moottorilla, mutta ei ladattavaa hydrid:iä. Eikö näissä hydrid:eissä ole ongelma, että Webasto lämmittää vain sisätilan, mutta ei moottoria. Kiva sitten -30 asteen pakkasilla, kun sähkö loppuu ja moottori hörähtää käyntiin kylmänä.
  • Toyota Corolla hydrid farmarina ja 1.8 moottorilla? Vai joko uudemmissa 2.0 moottori on korjattu tyyppiviat?
  • Volvo V60?
Melkein vaihtelun vuoksi tekisi mieli vaihtaa Corollaan kahden Octavian jälkeen. Ajatus kumminkin ostaa autoa ehkä seuraavaksi 5 vuodeksi eteenpäin ja sen jälkeen voi katsoa sitten tilannetta uudelleen, josko sitten siirtyisi täyssähköön.

Jos sähköä voi harkita, niin tuohon budjettiin mahtuu esim. käytetty ID4 tai Enyaq. Olisi sitten käytännössä se webastokin siinä samassa.
 
Eikös Corolla ole ahtaampi mitä Octavia, ainakin takapenkkitiloilta. Riippuu tietysti esim kuskin pituudesta ja millaisia istuimia lapsilla on, saati jos on vain yksi lapsi.

Corolla kyllä itseäkin aiemmin kiinnosteli, mutta ainakin tuo vanhempi 1.8 hybrid oli parin testiajon perusteella todella laiska peli. No, tottumuskysymyksiä tietysti ja mikäs siinä jos tykkää moottoria huudattaa.
On varmasti pienemmät takatilat. Onneksi lapset 2 kpl ovat sen isoja, että ei tarvitse enää turvaistuimia. 2.0 moottori houkuttelisi speksien puolesta. Pitää varmaan käydä koeajamassa molemmat moottorit.
 
Jos sähköä voi harkita, niin tuohon budjettiin mahtuu esim. käytetty ID4 tai Enyaq. Olisi sitten käytännössä se webastokin siinä samassa.
Joo. Enyaq houkuttelisi ja on tuo tullut koeajettua. Lähinnä mietityttää miten mahtaa pienempi akkunen kestää mummola-ajot. Id4 pitäisi käydä koeajamassa. Mahtaisiko tottua niihin ratin hipaisunappeihin...
 
Joo. Enyaq houkuttelisi ja on tuo tullut koeajettua. Lähinnä mietityttää miten mahtaa pienempi akkunen kestää mummola-ajot. Id4 pitäisi käydä koeajamassa. Mahtaisiko tottua niihin ratin hipaisunappeihin...

Taitaa olla ole kolmea akkukokoa, 52, 58 ja 77 kwh? Meno-paluu voi kieltämättä olla vähän nihkeä etenkin talvella noilla pienempiakkuisilla, mutta lyhyen välipysähdyksen pitäisi riittää.

Tuosta 3v/100tkm ajettu 58 kwh akkuinen karvan yli 30k€ pyynnillä. Akkutakuuta on jäljellä vielä 5 vuodeksi ja 60 tkm ajoille, joten varsin passeli teikäläisen pitoajalle ja eiköhän tuosta kohtuudella saa vielä rahaa myydessäkin.
 
On varmasti pienemmät takatilat. Onneksi lapset 2 kpl ovat sen isoja, että ei tarvitse enää turvaistuimia. 2.0 moottori houkuttelisi speksien puolesta. Pitää varmaan käydä koeajamassa molemmat moottorit.

Joo, siinä vaiheessa kun on tollaiset korkeintaan turvavyöistuimet (saati sitten joku pelkkä koroke tms) käytössä niin eivät viekään enää yhtään ns. ylimääräistä tilaa takapenkiltä.

Päivitetyssä (vm 2023? -->) Corollassa taisi olla sen 1.8 tehoa nostettu, joten jos pätäkkää riittää niin se varmaan fiksu vaihtoehto noista. Tavaratilaa näyttäis olevan farkusa 600l pintaan eli sen puolesta tilava auto - kun ei ole plugari vaan ns. perus hybridi niin ei ole kontin alla akkumöhkälettä tilaa karsimassa. Tosin on se ainakin GTE Passatissa tilava vaikka litrojen mukaan vain 480l (ei-plugarissa taitaa olla 650l), kun ero on oikeastaan ainoastaan välipohjan alla olevassa lokerotilassa.

Itse vähän karsastan noita muutaman vuoden päättyneitä Skodan/VW:n sähköautoja, vaikka VAGeja onkin ollut taloudessa useampi, kun takuu päättynyt. Toki akkutakuuta on vielä pitkästi ja liikkeestä riippuen saa erinäisiä lisäturvia mukaan, jos sattuvat vian x korvaavan jos sellainen eteen sattuu. Mutta eipä sitä hirveästi ole vaihtoehtoja jos tilavan sähkärin haluaa kohtuuhintaan, ellei sitten joku kiinanihme MG5 uutena ole riittävä. Nuo uutuudet kuten Kia EV3, Renault Scenic E-Tech yms kiinnostaa kyllä kun taitaa olla 0,99% rahoituksellakin - rahoitus ei tietysti ongelma jos käteistä löytyy. ;) Pitäis käydä koestamassa millaiset tilat niissä on.
 
Viimeksi muokattu:
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Kävin tänään vetämässä pienen koeajorupeaman, josta voisin vähän kirjoitella fiiliksiä ihan omaakin myöhempää muistamista varten. Koeajossa tänään oli siis Tesla model Y SR, Nissan Ariya awd ja Kia EV6 awd. Bonusreferenssinä matkat koeajoille taittui isäpuolen vm 23 id4 GTX:llä.

Teslan "vanha" model Y on tosiaan palannutkin harkittavien listalle ja oli tänään ekana koeajettavana. Syynä Kolmosen idioottivammaiset nappivilkut ja muutenkin varsin minimaaliset päivitykset yhdistettynä korkotarjoukseen.

Kuten jo m3 koeajolla tuumailin, ero tiemelussa ei todellakaan ole niin suuri mitä monessa paikkaa on hehkutettu, vaan sisämelun taso on aika samaa luokkaa uuden kolmosen ja vanhan Y:n välillä. Täysin epätieteellisellä korvamittarilla id4:n tiemelu oli selvästi molempia kovempi, mutta renkaathan tuohon myös vaikuttaa. Y:n alusta on kyllä kova, mutta en niin paha kuin muistelin. Erityisen hyvää taas on ajatuksen nopeudella toimiva softa, säilytystilat ohjaamossa ja kontissa.

Seuraavaksi oli Nissanin vuoro. Se oli testatuista autoista ylivoimaisesta hiljaisin ja alustaltaan pehmein. Nissan veti täysin eleettömästi todella karskienkin monttujen yli ja tarjoili muutenkin pirun mukavaa kyytiä. Erittäin isona miinuksena kuitenkin jokseenkin surkeat säilytysratkaisut ohjaamossa ja surkean pieni kontti, joka on nelivedossa vielä etuvetoakin pienempi, eikä kummassakaan vetotavassa ole minkäänlaista frunkkia. Infotainment-järjestelmä vaikutti myös vanhahkolta ja hitaalta.

Seuraavaksi haettiin sitten Nissanin naapurista koeajoon EV6, joka oli monella tapaa vähän kuin kahden edellisen auton välimalli. Alusta oli kovempi kuin Nissanissa, mutta pehmeämpi kuin Teslassa, tiemelun osalta myös oltiin noiden kahden välissä. Tilaa sisällä ja kontissa oli Nisua paremmin, mutta Teslaa huonommin, sama infotainmentin osalta. Ajohallintalaitteet tuntui loogiselta ja järkeviltä, mikä saattoi johtua vaan siitä että nykyinen auto on myös Kia.

Kaikki kolme (neljä) autoa kiihtyi ihan tarpeeksi, kaikista löytyi tällaiselle standardimitoitetulle miehelle tarpeeksi mukava ajoasento, merkittävää eroa materiaalien tai muun laadussa huomannut. Kaikki oli myös loppuviimein oikein mukavia ajaa. Itseasiassa tuossa lopuksi reflektoin sitä, että tuo id4 on myös monella tapaa varsin solidi "keskitien kulkija", jossa ei ole mitään erityisen paskaa, jos ei nyt sitten loistavaakaan.

Jaa-a. En nyt sitten tiedä tuliko tästä yhtään sen hullua hurskaammaksi. Kai sitä voisi vaan pyytää kaikista tarjoukset ja antaa rahan ratkaista
:D
 
Viimeksi muokattu:
Jaa-a. En nyt sitten tiedä tuliko tästä yhtään sen hullua hurskaammaksi. Kai sitä voisi vaan pyytää kaikista tarjoukset ja antaa rahan ratkaista
:D

Millaisiakohan eroja noiden jälleenmyyntiarvoissa on? Jokin Nissan ei ajatustasolla oikein innosta itseä, toki en tiedä muista autonostajista.
 
Kävin tänään vetämässä pienen koeajorupeaman, josta voisin vähän kirjoitella fiiliksiä ihan omaakin myöhempää muistamista varten. Koeajossa tänään oli siis Tesla model Y SR, Nissan Ariya awd ja Kia EV6 awd. Bonusreferenssinä matkat koeajoille taittui isäpuolen vm 23 id4 GTX:llä.

Teslan "vanha" model Y on tosiaan palannutkin harkittavien listalle ja oli tänään ekana koeajettavana. Syynä Kolmosen idioottivammaiset nappivilkut ja muutenkin varsin minimaaliset päivitykset yhdistettynä korkotarjoukseen.

Kuten jo m3 koeajolla tuumailin, ero tiemelussa ei todellakaan ole niin suuri mitä monessa paikkaa on hehkutettu, vaan sisämelun taso on aika samaa luokkaa uuden kolmosen ja vanhan Y:n välillä. Täysin epätieteellisellä korvamittarilla id4:n tiemelu oli selvästi molempia kovempi, mutta renkaathan tuohon myös vaikuttaa. Y:n alusta on kyllä kova, mutta en niin paha kuin muistelin. Erityisen hyvää taas on ajatuksen nopeudella toimiva softa, säilytystilat ohjaamossa ja kontissa.

Seuraavaksi oli Nissanin vuoro. Se oli testatuista autoista ylivoimaisesta hiljaisin ja alustaltaan pehmein. Nissan veti täysin eleettömästi todella karskienkin monttujen yli ja tarjoili muutenkin pirun mukavaa kyytiä. Erittäin isona miinuksena kuitenkin jokseenkin surkeat säilytysratkaisut ohjaamossa ja surkean pieni kontti, joka on nelivedossa vielä etuvetoakin pienempi, eikä kummassakaan vetotavassa ole minkäänlaista frunkkia. Infotainment-järjestelmä vaikutti myös vanhahkolta ja hitaalta.

Seuraavaksi haettiin sitten Nissanin naapurista koeajoon EV6, joka oli monella tapaa vähän kuin kahden edellisen auton välimalli. Alusta oli kovempi kuin Nissanissa, mutta pehmeämpi kuin Teslassa, tiemelun osalta myös oltiin noiden kahden välissä. Tilaa sisällä ja kontissa oli Nisua paremmin, mutta Teslaa huonommin, sama infotainmentin osalta. Ajohallintalaitteet tuntui loogiselta ja järkeviltä, mikä saattoi johtua vaan siitä että nykyinen auto on myös Kia.

Kaikki kolme (neljä) autoa kiihtyi ihan tarpeeksi, kaikista löytyi tällaiselle standardimitoitetulle miehelle tarpeeksi mukava ajoasento, merkittävää eroa materiaalien tai muun laadussa huomannut. Kaikki oli myös loppuviimein oikein mukavia ajaa. Itseasiassa tuossa lopuksi reflektoin sitä, että tuo id4 on myös monella tapaa varsin solidi "keskitien kulkija", jossa ei ole mitään erityisen paskaa, jos ei nyt sitten loistavaakaan.

Jaa-a. En nyt sitten tiedä tuliko tästä yhtään sen hullua hurskaammaksi. Kai sitä voisi vaan pyytää kaikista tarjoukset ja antaa rahan ratkaista
:D
Muunmuuassa näitä samoja autoja itse katselin muutama kuukausi takaperin. Tesla tippui lopulta pois koska tarjous vaihtoautosta oli kaikkein huonoin. Nissanista ehkä alkuun olin eniten innostunut mutta heti kylmätyyppien jälkeen osoittautui liian pieneksi. Iso syy Kia leiriin päätymistä oli myös tuo pitkä takuu. Enyaq kokemuksen jälkeen kun 2v takuu ei riittänyt edes siihen että kaikkia takuuaikana ilmenneitä ongelmia olisi saatu korjattua niin ehkä 7v takuu vähän lämmittää mieltä. Vaikka taitaa siinäkin olla kaikenmaailman rajoituksia.
 
Haaste: pienituloiselle tuttavalle pitäisi hankkia C-segmentin sisätilat tarjoava auto mahdollisimman halvalla hinnalla, mutta kuitenkin yrittää saavuttaa jonkinlainen perusluotettavuus. Mitä malleja kannattaisi katsella?

Ostobudjetti voisi olla max. 2000€, mutta käyttäjän pitäisi pärjätä autolla ainakin kolme vuotta sen sijaan, että ensimmäisen vian ilmetessä ajettaisiin purkamolle.

Ideoita?
 
Haaste: pienituloiselle tuttavalle pitäisi hankkia C-segmentin sisätilat tarjoava auto mahdollisimman halvalla hinnalla, mutta kuitenkin yrittää saavuttaa jonkinlainen perusluotettavuus. Mitä malleja kannattaisi katsella?

Ostobudjetti voisi olla max. 2000€, mutta käyttäjän pitäisi pärjätä autolla ainakin kolme vuotta sen sijaan, että ensimmäisen vian ilmetessä ajettaisiin purkamolle.

Ideoita?

Tuossa hintaluokassa merkkaa mielestäni tietyn merkin/mallin luotettavuutta enemmän kyseisen autoyksilön historia(ts. ylläpito).

Paljonko on kilsoja tiedossa vuoteen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 821
Viestejä
4 587 960
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom