Itse ostin Renault Clio 6/2018 farmarin. 900cc turbo moottori, 36tkm ja 7000€. Pieniä parannuksia olen tehnyt, johon kulunut 450€ (16" kesärenkaat ja vanteet, 4*Osram ajovalojen polttimot, raitisilmasuodatin, tuulilasinpyyhkijät, 1*led päiväajovalon vaihto, nelipyöräsuuntaus).Budjettivalinta eli n. 9000-11000e haarukassa oleva farkku/porrasperä, pienikulutuksinen bensiini/hybridi ja vähän huoltoa kaipaava auto olisi hakusessa mielellään pitkän aikajänteen käyttöön, n. 10 000km/v. Nyt oon ajellut vanhalla Toyota Priuksella, mihin oon ollut tosi tyytyväinen, mutta oon nyt myynyt sen ja olisi aika vaihtaa tuoreempaan.
Hakuperusteiden puitteissa on tullut katseltua mm. Peugeot 308:eja, esim. tämä: https://www.nettiauto.com/peugeot/308/13224709
Foorumien perusteella noissa Peugeoteissa tuntuu vaan olevan isoa vikaa niin paljon, etteivät taida olla mielekkäitä hankintoja, vaikka niitä saisikin verraten vähän ajettuina.
Jostain vaatimuksista pitäisi varmaan joustaa, mutta en oikein keksi mistä ja esim. pienen kulutuksen dieseleitä tuntuu saavan hyvään hintaan tällä hetkellä. Sekin voisi toimia, jos huoltotarpeet olisivat pieniä. Mitäs merkkejä ja malleja suosittelisitte katsomaan?
Tuo 0.9 tce bensiinimoottori on luotettava ja 90 hv + overboost on ihan sopiva autoon. Itse en farmaria edes välttämättä tarvitse, mutta tulipahan tavallaan kaupan päälle. Matka-ajoakin tuolla moottorilla ajelee ja kulutus on pieni. Tuossa 0.9 Cliossa ei ymmärrykseni mukaan ole juuri mitään tyyppivikoja. Jakopää on ketjulla. Itsekin saatan ajaa autolla noin 10tkm vuodessa. Verot ja vakuutukset on halvat.
Myös diesel vaihtoehtoja olisi muutama, mutta en tiedä että ovatko järkeviä nyt.
Esim sitten Toyotan hybridi olisi alkaen 12400€, eli menee yli budjetin nuo paljon ajetutkin. Toki auto olisi yhtä kokoluokkaa isompi ilmeisesti.