Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 179
No joo. Toisaalta siinä spandexit tinkii itse omasta turvallisuudestaan ja samalla autoilijoille ohittaminen helpottuu kun jono on lyhyempi. Ei siis pitäisi ainakaan autoilijoita tämän ärsyttää.
Se on jännä miten pyöräilyjärjestön täysin faktoihin perustumaton parijonon lobbaus "ohittaminen helpottuu kun jono on lyhyempi" paskapuhe aina nostaa ketjussa päätään. Ko. tapa nimenomaan hankaloittaa autoilijoiden ohitusta heikentämällä näkyvyyttä ja tekemällä mahdottomaksi ohittaa pyöräilijä huomattavalla etäisyydellä. Lisäbonuksena avopallon arvaamattomuus, jotain sattuu niin siellä on pyöriä nopeasti koko väylän leveydeltä kuten hiljattain olleessa videossa. Yksin keskellä kaistaa ajava pyöräilijä sentään omaa sen verran selkärankaa, että sanoo suoraan syyksi ohittamisen haittaamisen.

Olisi mukava tietää Team Rynkebyn näkemys siitä miksi rauhallisessa hyväntekeväisyysajossa sitä pyörätietä ei voinut käyttää... Ei toki liity tähän onnettomuuteen sinällään. Ei kuule&näe kuski olisi varmasti kelannut yli vaikka olisivat pyörätietäkin menneet.


Pyöräliittokin selkeästi tunnustaa että rinnakkain ajo on kielletty. Toki voit varmasti tuonkin jotenkin kyseenalaistaa.
Hyvin tässäkin näkyy aivoton lobbaus. Toisaalta kehuvat hyväksi, että autoilija ohittaisi käyttäen vastaantulijan kaistaa, mutta samaan hengenvetoon suosittelevat vähintään 1,5 m väliä ohitettavaan pyörään. Ilmeisesti pyöräliitto olisi siis tyytyväinen vasta, kun auto ohittaisi vastapuolen ojan kautta toisen kaistan täyttävän parijonon? Yksittäiseen pyöräilijään/jonoon kun saa useita metrejä helposti väliä, niin hankala nähdä miten lobbarin väittämä liikenneturvallisuus paranisi pistämällä riskialttiimman avohärdelin huomattavasti lähemmäs autoja. Osaajat toki osaa, mutta lain tulisi huomioda alinkin mahdollinen nimittäjä. Jälleen viitaten siihen hiljattain nähtyyn videoon...

e: Tämä Paananen taitaa olla aika sketsihahmo, kun valittelee artikkelin lopussa sääntöjen sekavuutta. Kuitenkin ajorata ja pihakatu ovat selkeästi erilaisia väyliä muihin listattuihin nähden. Toki lobbarin laulujahan hän selkeästi laulaa, ei niissä järkeä tarvitse ollakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 943
Se on jännä miten pyöräilyjärjestön täysin faktoihin perustumaton parijonon lobbaus "ohittaminen helpottuu kun jono on lyhyempi" paskapuhe aina nostaa ketjussa päätään. Ko. tapa nimenomaan hankaloittaa autoilijoiden ohitusta heikentämällä näkyvyyttä ja tekemällä mahdottomaksi ohittaa pyöräilijä huomattavalla etäisyydellä.
Väitätkö nyt ihan tosissasi että esimerkiksi perävaunua vetävän traktorin (esim. 15m pituus) ohittaminen olisi helpompaa jos traktori olisikin puolet kapeampi, mutta neljä kertaa pidempi (45m)?
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
957
Väitätkö nyt ihan tosissasi että esimerkiksi perävaunua vetävän traktorin (esim. 15m pituus) ohittaminen olisi helpompaa jos traktori olisikin puolet kapeampi, mutta neljä kertaa pidempi (45m)?
Onhan tuo nyt ihan päivänselvää, että kapean kohteen ohittaminen on helpompaa kuin leveän. Traktoriin ei edes tarvitse jättää kovin suurta turvaväliä sivusuunnassa kun sen liikkeet ovat jollain tapaa arvattavissa.
Yhden pyöräilijän ohittaminen onnistuu normaalilla maantiellä niin, että auton ei tarvitse olla kokonaan vastaantulevien kaistalla ja hätätilanteessa vastaantuleva autokin mahtuu vielä ilman paniikkia omalle kaistalleen. Parijonoa ohittaessa tämä ei ole mahdollista.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 943
Traktoriin ei edes tarvitse jättää kovin suurta turvaväliä sivusuunnassa kun sen liikkeet ovat jollain tapaa arvattavissa.
Niinpä. Siksi kaksi pyöräilijää rinnan ei kaksinkertaista tarvittavaa sivusiirtymää vaan kasvattaa sitä vain noin metrillä. Jos yhden pyöräilijän tilanteessa se on 2m (0,5m + 1,5m turvaväli), niin kahden rinnakkaisen kanssa n. 3m (0,5m + 1,0m + 1,5m).
Yhden pyöräilijän ohittaminen onnistuu normaalilla maantiellä niin, että auton ei tarvitse olla kokonaan vastaantulevien kaistalla ja hätätilanteessa vastaantuleva autokin mahtuu vielä ilman paniikkia omalle kaistalleen. Parijonoa ohittaessa tämä ei ole mahdollista.
Pienemmillä teillä missä yleensä pyöräillään ei joka tapauksessa mahdu ohittamaan käyttämättä vastaantulijoiden kaistaa niin se on ihan se ja sama mikä sen ohittavan kohteen leveys on. 1 metri lisää leveyttä ei vaikuta yhtään mitään.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
957
Pienemmillä teillä missä yleensä pyöräillään ei joka tapauksessa mahdu ohittamaan käyttämättä vastaantulijoiden kaistaa niin se on ihan se ja sama mikä sen ohittavan kohteen leveys on. 1 metri lisää leveyttä ei vaikuta yhtään mitään.
Ei oikeastaan millään tiellä pysty ohittamaan turvallisesti käyttämättä vastaantulijan kaistaa (osittain tai kokonaan), ja mitä vähemmän tilaa vaaditaan vastaantulijan kaistalta, sitä turvallisempaa on ohitus. Metri lisää leveyttä on hyvinkin merkittävä asia, etenkin niillä kapeammilla teillä.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 977
Onhan tuo nyt ihan päivänselvää, että kapean kohteen ohittaminen on helpompaa kuin leveän.
No ei se nyt pidä paikkaansa ollenkaan. Sillä leveydellä ei ole mitään merkitystä ohittamisen helppouden kanssa, niin kauan kun ohitettava pysyy kaistan sisällä. Kun ohittaminen tapahtuu joka tapauksessa toisen kaistan kautta, niin mitä ihmeen merkitystä sillä ohitettavan leveydellä on? Pituudella taas on, koska se vaikuttaa suoraan ohittamiseen tarvittavaan matkaan.

Yhden pyöräilijän ohittaminen onnistuu normaalilla maantiellä niin, että auton ei tarvitse olla kokonaan vastaantulevien kaistalla
Ja miksi jättää osa vastaantulevien kaistasta käyttämättä? Ei se ohittamisesta tee yhtään helpompaa.

hätätilanteessa vastaantuleva autokin mahtuu vielä ilman paniikkia omalle kaistalleen.
No ei. Jos sieltä tulee vastaan auto, niin silloin ei ohiteta. Ei edes osittain omalla kaistalla.
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 943
Ei oikeastaan millään tiellä pysty ohittamaan turvallisesti käyttämättä vastaantulijan kaistaa (osittain tai kokonaan), ja mitä vähemmän tilaa vaaditaan vastaantulijan kaistalta, sitä turvallisempaa on ohitus. Metri lisää leveyttä on hyvinkin merkittävä asia, etenkin niillä kapeammilla teillä.
Tässä kommentissa ei kyllä ole enää oikein mitään logiikkaa. Jos pitää käyttää vastaantulijoiden kaistaa, niin onko silloin mitään väliä kuinka ison osan siitä käyttää kun ei sinne voi mennä jos se ei ole vapaa? Ja jos jotain yllättävää sattuu, niin ohitus pitää keskeyttää.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
957
No ei se nyt pidä paikkaansa ollenkaan. Sillä leveydellä ei ole mitään merkitystä ohittamisen helppouden kanssa, niin kauan kun ohitettava pysyy kaistan sisällä. Kun ohittaminen tapahtuu joka tapauksessa toisen kaistan kautta, niin mitä ihmeen merkitystä sillä ohitettavan leveydellä on? Pituudella taas on, koska se vaikuttaa suoraan ohittamiseen tarvittavaan matkaan.
Vetää hieman sanattomaksi. Et ilmeisesti ole ajanut pyöräilijän ohitse maantiellä? Ei yksittäinen pyöräilijä vaadi koko kaistaa käyttöönsä. Normaalilla maantiellä ohitus onnistuu reilulla turvavälillä siten, että auto on vain hieman vastaantulevan kaistalla. Tällöin mahdollinen vastaantulija mahtuu myös hyvin ohi, eikä kenelläkään ole ruskeita raitoja kalsareissa. Parijonon kohdalla tämä ei ole mahdollista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 511
Vetää hieman sanattomaksi. Et ilmeisesti ole ajanut pyöräilijän ohitse maantiellä? Ei yksittäinen pyöräilijä vaadi koko kaistaa käyttöönsä. Normaalilla maantiellä ohitus onnistuu reilulla turvavälillä siten, että auto on vain hieman vastaantulevan kaistalla. Tällöin mahdollinen vastaantulija mahtuu myös hyvin ohi, eikä kenelläkään ole ruskeita raitoja kalsareissa. Parijonon kohdalla tämä ei ole mahdollista.
Vetää todellakin sanattomaksi, jos kuvittelet että on täysin ok mennä vastapuolen kaistan puolelle silloin kun siellä on auto tulossa vastaan.

IMHO Tällaisella asenteessa liikenteessä käyttäytyvillä ihmisillä ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
957
Tässä kommentissa ei kyllä ole enää oikein mitään logiikkaa. Jos pitää käyttää vastaantulijoiden kaistaa, niin onko silloin mitään väliä kuinka ison osan siitä käyttää kun ei sinne voi mennä jos se ei ole vapaa? Ja jos jotain yllättävää sattuu, niin ohitus pitää keskeyttää.
Logiikkamme taitaa poiketa toisistaan. Omani perustuu käytännön kokemuksiin ja siihen mitä olen liikenteessä havainnut.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 467
Vetää hieman sanattomaksi. Et ilmeisesti ole ajanut pyöräilijän ohitse maantiellä? Ei yksittäinen pyöräilijä vaadi koko kaistaa käyttöönsä. Normaalilla maantiellä ohitus onnistuu reilulla turvavälillä siten, että auto on vain hieman vastaantulevan kaistalla. Tällöin mahdollinen vastaantulija mahtuu myös hyvin ohi, eikä kenelläkään ole ruskeita raitoja kalsareissa. Parijonon kohdalla tämä ei ole mahdollista.
Ja yleensä sellaisilla teillä missä se pyöräilijän ajama alinopeus on syy ohitukselle löytyy sen verran leveä pientare missä se pyöräilijä (halutessaan) mahtuisi ajamaan jolloin ohitukseen ei periaatteessa tarvi kovin paljon sitä toista kaistaa vaivata, jos ollenkaan. Mut sit on nää porukat jotka ajaa ihan siinä ajokaistalla ja vielä parijonossa/jossain muussa vitun typerässä muodostelmassa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
957
Vetää todellakin sanattomaksi, jos kuvittelet että on täysin ok mennä vastapuolen kaistan puolelle silloin kun siellä on auto tulossa vastaan.

IMHO Tällaisella asenteessa liikenteessä käyttäytyvillä ihmisillä ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.
Missä olen väittänyt, että olen menossa vastapuolen kaistalle jos näen siellä jonkun tulevan vastaan? Liikenteessä tapahtuu kuitenkin asioita, joita kaikkia ei pysty ennakoimaan.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
706
Edelleenkään se parijonossa ajaminen ei ole sallittua ja peräkkäin ajaessaankin niiden pyörien pitää jättää turvaetäisyys toistensa väliin, joka mahdollistaa mm ohittamisen. Sen takia tää koko parijonojen ohittamisesta jankkaaminen on typerää ja turhanpäiväistä, kun taas muiden pitäisi vaikeuttaa omaa ajamistansa, jotta pyöräilijät voi rauhassa rikkoa liikennesääntöjä.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 943
Edelleenkään se parijonossa ajaminen ei ole sallittua ja peräkkäin ajaessaankin niiden pyörien pitää jättää turvaetäisyys toistensa väliin, joka mahdollistaa mm ohittamisen.
Laki ei määrää että pyöräilijöiden pitää jättää ohittamisen mahdollistava turvaväli. Se koskee vain moottoriajoneuvoja.
kun taas muiden pitäisi vaikeuttaa omaa ajamistansa, jotta pyöräilijät voi rauhassa rikkoa liikennesääntöjä
Muiden ajamisen helpottamisestahan tässä on kyse.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 143
Laki ei määrää että pyöräilijöiden pitää jättää ohittamisen mahdollistava turvaväli. Se koskee vain moottoriajoneuvoja.

Muiden ajamisen helpottamisestahan tässä on kyse.
Laki ei määrää suoraan. Laki kuitenkin määrää myös pyörille turvavälin jossa ei ole mahdollista ajaa kenenkään perään. Tästä seuraa, ihan normaalin liikennejärjen mukaisesti, sitä mitä ajokortinsaantikouluissakin opetetaan, että turvaväli on reilu ja siitä taas seuraa että ohittajat sopivat.

Toki jos ei käy mitään korttia koulussa hakemassa ja liikenne on vain ”spandex-rata”, niin voihan se spandexaivo kertoa ettei turvavälin tarvi olla ohituspitkä. Ja pelihän on tietysti jo menetetty aikaisemmin, ennen turvavälin oikean mitan keskustelua, jos valinta on ollut se häröpallo alunperinkin. Siitä kun ei ole sekuntiakaan epäselvää että se on laiton.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 943
Täällä internetissä saa toki olla mitä mieltä tahansa, mutta omaan autoilijan logiikkaan ei istu miten tiiviin pakan ohittaminen voi olla vaikeampaa kuin esim. 150m pitkän jonon jossa jokainen 8-16 pyöräilijää pitää ohittaa erikseen.

Enempää en asiasta enempää jaksaa vääntää kun kaikki sanottava on jo sanottu - puolin ja toisin.

Toki jos ei käy mitään korttia koulussa hakemassa ja liikenne on vain ”spandex-rata”, niin voihan se spandexaivo kertoa ettei turvavälin tarvi olla ohituspitkä. Ja pelihän on tietysti jo menetetty aikaisemmin, ennen turvavälin oikean mitan keskustelua, jos valinta on ollut se häröpallo alunperinkin. Siitä kun ei ole sekuntiakaan epäselvää että se on laiton.
En tiedä miten tällainen flametus edistää keskustelua mitenkään. Itse katson asiaa ihan autoilijana. Koskaan en ole missään spandexpakassa ollut ajamassa.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
807
Polkupyörän paikka on pientareella tai niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallista. Yksiselitteistä. Rinnakkain ei ajeta millään kulkuneuvolla. Häröpalloa voi varoittaa ajoissa äänimerkillä, koska pallon käytös on arvaamatonta.
Jos käytössä on pyörätie, sitä on käytettävä. Täällä päin ovat paremmassa kunnossakin kuin ajorata, silti näkee jostain syystä väärässä kohtaa ajajia.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 943
Jos käytössä on pyörätie, sitä on käytettävä. Täällä päin ovat paremmassa kunnossakin kuin ajorata, silti näkee jostain syystä väärässä kohtaa ajajia.
Missäpäin?
Oma havainto eripuolelta Suomea on ihan päinvastainen. Ja tässä on myös fakta taustalla: kevlit perustetaan heikommin kuin ajoradat ja lisäksi päällyste uusitaan arviolta puolet harvemmin.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
807
Missäpäin?
Oma havainto eripuolelta Suomea on ihan päinvastainen. Ja tässä on myös fakta taustalla: kevlit perustetaan heikommin kuin ajoradat ja lisäksi päällyste uusitaan arviolta puolet harvemmin.
Joensuun seutu, länteen, etelään ja pohjoiseen on kymmeniä kilometrejä hyviä väyliä. Niin hyviä, että suurin osa pyöräilijöistä, rullahiihtäjistä ja tietenkin jalankulkijat niitä käyttävätkin. Osalle eivät kelpaa.

Edellisten helteiden aikaan Kuoringan suositulla uimarannalla (helteellä se on täynnä!) ajoin jäätelölle tungoksessa ykkösellä tyhjäkäynnillä, koska lapsia oli juoksentelemassa ympäriinsä. Eikös vain ohitseni suhahtanut kippurasarvinen ohjus. Kuten harrikoissakin, myös kippurasarvissa riittää yksi pilaamaan kaikkien mainetta, nytkin ohjuksen toimintaa sai todistaa kymmeniä ihmisiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 179
Väitätkö nyt ihan tosissasi että esimerkiksi perävaunua vetävän traktorin (esim. 15m pituus) ohittaminen olisi helpompaa jos traktori olisikin puolet kapeampi, mutta neljä kertaa pidempi (45m)?
Näkyvyys hyvä ja auto kiihtyy eli kyllä. Tosin tämä olkiukkosi on aikalailla epärealistinen, koska ihan pyöräliiton ohjeistuksenkin mukaan pitkä ryhmä tulee pätkiä lyhyemmiksi. Ei tässä siis olisi ohitettavana kaksi 15 metrin ryhmää, helppoa ja turvallista. En tiedä mistä repäisit 45 metriä, 15 metrin parijonosta luulisi ennemminkin tulevan 30 m yksi jono?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 190
Onhan tuo nyt ihan päivänselvää, että kapean kohteen ohittaminen on helpompaa kuin leveän. Traktoriin ei edes tarvitse jättää kovin suurta turvaväliä sivusuunnassa kun sen liikkeet ovat jollain tapaa arvattavissa.
Yhden pyöräilijän ohittaminen onnistuu normaalilla maantiellä niin, että auton ei tarvitse olla kokonaan vastaantulevien kaistalla ja hätätilanteessa vastaantuleva autokin mahtuu vielä ilman paniikkia omalle kaistalleen. Parijonoa ohittaessa tämä ei ole mahdollista.
Ilman muuta yksittäisen pyörän ohittaminen helpompaa turvallisesti verrattuna rinnakkain ajavien. Kohteesta riippuen parijonossa ajavaa ei välttämättä pysty turvallisesti ohittamaan.

Jos kaksikaistainen tie , hyvä näkyvyys, ei vastaantulijoita, niin silloin ei välttämättä isoa eroa, syä toki pelivaraa.

Traktorin ohittaminen pienellä turvavälillä on kyllä aika riski, eli jotain liikkuvaa traktoria sellaisenaan, saati että jotain perässä en ihan pienellä turvavälillä lähtisi ohittaan. Toki jos nopeudet pieniä, niin ruumita ei ehkä tule jos vähän raapii (eikä ilmavirta heitä), mutta ison vahingon potenttiaali silti on.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 156
En löytänyt varsinaista liikenneraivo keskustelua mutta postataan nyt tänne, näin kaupunkipyöräilijän näkökulmasta. Keskusta alueella lähdin ylittämään vihreitä valoja Segway kuskin perässä, valot ehtivät vaihtua punaiseksi keskikaistan kohdalla mutta jatkettiin siitä vielä pyörätielle asti. Valoissa odottanut Audi-kuski veti tästä herneen nenään ja hakkasi tööttiä, ja lähti ajamaan meidän vierellä, avaten ikkunan ja huudellen solvauksia ja kuinka tulisi antamaan opetuksen tuollaisille. En ottanut selvää kummalle meistä huudeltiin, ja vastasin asiaan kansainvälisellä käsimerkillä. Tästä Audi-kuski otti melkoisesti pulttia, kiilasi aivan pyörätien viereen ja uhkasi tappavansa, jos näkee vielä samalla kaistalla. Piti ajaa kiertotielle puiston kohdalta, jotta kuski ei olisi voinut jatkaa enää seuraamista saati ajaa päälle. Huutelija oli nuorehko valkoihoinen mies, musta lippis päässä ja aurinkolasit silmillä, valkoinen uudenkarhea Audin tila-auto. Vaikka oma liikennekäytökseni ei missään nimessä ollut täysin puhtoista, pidän kuitenkin henkeen ja terveyteen kohtaan kohdistuvaa uhkailua, erityisesti kun asetelmana on iso henkilöauto vastaan polkupyörä.

Rekisterinumero ja tapahtumatiedot ovat ylhäällä, joten kannattaisiko asiaa lähteä viemään eteenpäin rikosilmoituksena laiton uhkaus ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen. En mielelläni haluaisi asian työllistävän minua, saati joutua lähtemään kamarille kuulusteluihin tai jopa käräjäoikeuteen todistamaan. Kuitenkin, tuollaisilta kuskeilta pitäisi saada kortti pois, jos seuraavan raivokohtauksen yhteydessä vielä ajaa tahallaan jonkun päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 179
Taisi olla molemmilla huono päivä. Ei tuollaista sana sanaa vastaan tilannetta kukaan lähde viemään mihinkään ja kun ei mitään oikeasti sattunut, niin kannattaako ottaa sakot punaisia päin ajamisesta? Senhän sinä jouduisit tunnustamaan.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 156
Taisi olla molemmilla huono päivä. Ei tuollaista sana sanaa vastaan tilannetta kukaan lähde viemään mihinkään ja kun ei mitään oikeasti sattunut, niin kannattaako ottaa sakot punaisia päin ajamisesta? Senhän sinä jouduisit tunnustamaan.
Mulla oli hyvä päivä siihen asti, kunnes isukin autolla kaahaileva janari ajoi vierelle ja avasi ikkunansa :shifty:

Olen hieman eri mieltä tuosta tulkinnasta, jos kerta rikosilmoitus koskee vain autoilijaa, niin silloin ei ymmärtääkseni tutkita pyöräilijän tilannetta edeltänyttä rikosvastuuta. En tiedä miten liikennesäännöt menevät tilanteessa, mutta kaupunkiympäristössä on enemmän sääntö kuin poikkeus, että jalankulkijat ja kevyt liikenne jatkavat koko risteyksen yli, vaikka valo vaihtuisi kesken kaiken punaiseksi. Autoilijalla pitää olla sen verran malttia, ettei ala heti nostamaan kierroksia ja hakkaamaan tööttiä, jos väylä ei ole juuri sillä sekunnilla vapaana, kun valo vaihtuu vihreäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 154
Ei, kyllä sä pysähdyt keskikorokkeelle jos valo vaihtuu punaiselle.

Kovasti sattuu nyt liikenteessä. Ensin peräänajo Ikean risteyksessä huolimattoman U-käännöksen myötä ja nyt tämä. Semmoinen hajahuomio tosin tähän, että Audilla ei ole tila-autoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 179
Mulla oli hyvä päivä siihen asti, kunnes isukin autolla kaahaileva janari ajoi vierelle ja avasi ikkunansa :shifty:

Olen hieman eri mieltä tuosta tulkinnasta, jos kerta rikosilmoitus koskee vain autoilijaa, niin silloin ei ymmärtääkseni tutkita pyöräilijän tilannetta edeltänyttä rikosvastuuta. En tiedä miten liikennesäännöt menevät tilanteessa, mutta kaupunkiympäristössä on enemmän sääntö kuin poikkeus, että jalankulkijat ja kevyt liikenne jatkavat koko risteyksen yli, vaikka valo vaihtuisi kesken kaiken punaiseksi. Autoilijalla pitää olla sen verran malttia, ettei ala heti nostamaan kierroksia ja hakkaamaan tööttiä, jos väylä ei ole juuri sillä sekunnilla vapaana, kun valo vaihtuu vihreäksi.
Jos kevyelle liikenteelle on omat valot keskikorokkeella, niin siihen pitää jäädä. Äkkiseltään veikkaisin, että järjestäen Helsingin keskustassa on keskikorokkeella omat valot. Kyllä sen verran pitää olla selkärankaa, että jos itse rikkoo lakia ja siitä joku hermostuu, niin vastaus ei ole keskarin näyttäminen (vaikka toinen toki kertomasi mukaan asian epäasiallisesti esitti). Olisit vaikka huikannut "Sori, hyvää päivää vaan sinullekin".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 154
En ole, asun Vantaalla eikä täällä ole liikennevaloja tai keskikorokkeita :rolleyes:

Viestissä ei ollut henkilökohtaisuuksia tai vääristelyä vaan toteamus tapahtumista.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 156
Jos kevyelle liikenteelle on omat valot keskikorokkeella, niin siihen pitää jäädä. Äkkiseltään veikkaisin, että järjestäen Helsingin keskustassa on keskikorokkeella omat valot. Kyllä sen verran pitää olla selkärankaa, että jos itse rikkoo lakia ja siitä joku hermostuu, niin vastaus ei ole keskarin näyttäminen (vaikka toinen toki kertomasi mukaan asian epäasiallisesti esitti). Olisit vaikka huikannut "Sori, hyvää päivää vaan sinullekin".
Tappouhkauksen esittäminen ja konkreettinen yritys ajaa päältä on aika vakava asia, oli provosoitunut pyöräilijän toiminnasta tai ei. En ollut myöskään yksin ylittämässä risteystä samalla hetkellä. Mielestäni tuollaisilla tyypeillä ei saisi olla missään nimessä korttia, ja mielelläni voisin nähdä pientä vaivaa asian edistämisessä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
120
Mielestäni tuollaisilla tyypeillä ei saisi olla missään nimessä korttia
Olet tuossa mahdollisesti ihan oikeassa. Mutta tilanne on mahdoton todistaa ellet kuvannut sitä ja tuskin sekään mitään auttaisi. Korttia et saa häneltä pois millään vaikka näkisit paljonkin vaivaa.

Sanoisin, että ajattele asiaa viikon tai parin päästä uudestaan, kun tilanteen tuoma tunnereaktio on laantunut, ja luulen, että olet samaa mieltä, ettei tuosta mitään kannata tai edes voi lähteä tekemään. Näitä tulee ja menee.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 156
Olet tuossa mahdollisesti ihan oikeassa. Mutta tilanne on mahdoton todistaa ellet kuvannut sitä ja tuskin sekään mitään auttaisi. Korttia et saa häneltä pois millään vaikka näkisit paljonkin vaivaa.
Saatat olla aivan oikeassa. Eipä siinä tilanteessa oikein ollut aikaa kaivaa kameraa esille, kun piti varoa ettei auto kurvaa päälle. Enkä usko, että poliisilla riittäisi resursseja haastatella silminnäkijöitä, vaikka heitä oli paikalla kuitenkin satamäärin, ellei sitten jotain valvontakameraa tai paikallista webcamia löydy lähettyviltä, johon olisi tallentunut jopa autoilijan huutelut. Paska juttu, liero pääsee kuin koira veräjästä. Singaporessa tai esimerkiksi Etelä-Koreassa tilanne voisi olla toinen.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 943
Valitettavasti todellisuus on sellainen, että vaikka tilanteesta olisi video, niin poliisi luultavasti keskeyttäisi esitutkinnan heti alkuunsa todeten että kuljettajaa ei tunnistettu/tavoitettu. Kun kellekään ei sattunut mitään, niin keissi on helppo heittää ö-mappiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 365
Valitettavasti todellisuus on sellainen, että vaikka tilanteesta olisi video, niin poliisi luultavasti keskeyttäisi esitutkinnan heti alkuunsa todeten että kuljettajaa ei tunnistettu/tavoitettu. Kun kellekään ei sattunut mitään, niin keissi on helppo heittää ö-mappiin.
Ja vaikka se menisi lopulta mihin saakka, niin ei se auton ikkunasta huutelu siihen huutelijan ajokorttiin vaikuta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 281
Viestejä
4 358 782
Jäsenet
72 612
Uusin jäsen
Savupatonki

Hinta.fi

Ylös Bottom