Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 076
No joo. Toisaalta siinä spandexit tinkii itse omasta turvallisuudestaan ja samalla autoilijoille ohittaminen helpottuu kun jono on lyhyempi. Ei siis pitäisi ainakaan autoilijoita tämän ärsyttää.
Se on jännä miten pyöräilyjärjestön täysin faktoihin perustumaton parijonon lobbaus "ohittaminen helpottuu kun jono on lyhyempi" paskapuhe aina nostaa ketjussa päätään. Ko. tapa nimenomaan hankaloittaa autoilijoiden ohitusta heikentämällä näkyvyyttä ja tekemällä mahdottomaksi ohittaa pyöräilijä huomattavalla etäisyydellä. Lisäbonuksena avopallon arvaamattomuus, jotain sattuu niin siellä on pyöriä nopeasti koko väylän leveydeltä kuten hiljattain olleessa videossa. Yksin keskellä kaistaa ajava pyöräilijä sentään omaa sen verran selkärankaa, että sanoo suoraan syyksi ohittamisen haittaamisen.

Olisi mukava tietää Team Rynkebyn näkemys siitä miksi rauhallisessa hyväntekeväisyysajossa sitä pyörätietä ei voinut käyttää... Ei toki liity tähän onnettomuuteen sinällään. Ei kuule&näe kuski olisi varmasti kelannut yli vaikka olisivat pyörätietäkin menneet.


Pyöräliittokin selkeästi tunnustaa että rinnakkain ajo on kielletty. Toki voit varmasti tuonkin jotenkin kyseenalaistaa.
Hyvin tässäkin näkyy aivoton lobbaus. Toisaalta kehuvat hyväksi, että autoilija ohittaisi käyttäen vastaantulijan kaistaa, mutta samaan hengenvetoon suosittelevat vähintään 1,5 m väliä ohitettavaan pyörään. Ilmeisesti pyöräliitto olisi siis tyytyväinen vasta, kun auto ohittaisi vastapuolen ojan kautta toisen kaistan täyttävän parijonon? Yksittäiseen pyöräilijään/jonoon kun saa useita metrejä helposti väliä, niin hankala nähdä miten lobbarin väittämä liikenneturvallisuus paranisi pistämällä riskialttiimman avohärdelin huomattavasti lähemmäs autoja. Osaajat toki osaa, mutta lain tulisi huomioda alinkin mahdollinen nimittäjä. Jälleen viitaten siihen hiljattain nähtyyn videoon...

e: Tämä Paananen taitaa olla aika sketsihahmo, kun valittelee artikkelin lopussa sääntöjen sekavuutta. Kuitenkin ajorata ja pihakatu ovat selkeästi erilaisia väyliä muihin listattuihin nähden. Toki lobbarin laulujahan hän selkeästi laulaa, ei niissä järkeä tarvitse ollakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 900
Se on jännä miten pyöräilyjärjestön täysin faktoihin perustumaton parijonon lobbaus "ohittaminen helpottuu kun jono on lyhyempi" paskapuhe aina nostaa ketjussa päätään. Ko. tapa nimenomaan hankaloittaa autoilijoiden ohitusta heikentämällä näkyvyyttä ja tekemällä mahdottomaksi ohittaa pyöräilijä huomattavalla etäisyydellä.
Väitätkö nyt ihan tosissasi että esimerkiksi perävaunua vetävän traktorin (esim. 15m pituus) ohittaminen olisi helpompaa jos traktori olisikin puolet kapeampi, mutta neljä kertaa pidempi (45m)?
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
913
Väitätkö nyt ihan tosissasi että esimerkiksi perävaunua vetävän traktorin (esim. 15m pituus) ohittaminen olisi helpompaa jos traktori olisikin puolet kapeampi, mutta neljä kertaa pidempi (45m)?
Onhan tuo nyt ihan päivänselvää, että kapean kohteen ohittaminen on helpompaa kuin leveän. Traktoriin ei edes tarvitse jättää kovin suurta turvaväliä sivusuunnassa kun sen liikkeet ovat jollain tapaa arvattavissa.
Yhden pyöräilijän ohittaminen onnistuu normaalilla maantiellä niin, että auton ei tarvitse olla kokonaan vastaantulevien kaistalla ja hätätilanteessa vastaantuleva autokin mahtuu vielä ilman paniikkia omalle kaistalleen. Parijonoa ohittaessa tämä ei ole mahdollista.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 900
Traktoriin ei edes tarvitse jättää kovin suurta turvaväliä sivusuunnassa kun sen liikkeet ovat jollain tapaa arvattavissa.
Niinpä. Siksi kaksi pyöräilijää rinnan ei kaksinkertaista tarvittavaa sivusiirtymää vaan kasvattaa sitä vain noin metrillä. Jos yhden pyöräilijän tilanteessa se on 2m (0,5m + 1,5m turvaväli), niin kahden rinnakkaisen kanssa n. 3m (0,5m + 1,0m + 1,5m).
Yhden pyöräilijän ohittaminen onnistuu normaalilla maantiellä niin, että auton ei tarvitse olla kokonaan vastaantulevien kaistalla ja hätätilanteessa vastaantuleva autokin mahtuu vielä ilman paniikkia omalle kaistalleen. Parijonoa ohittaessa tämä ei ole mahdollista.
Pienemmillä teillä missä yleensä pyöräillään ei joka tapauksessa mahdu ohittamaan käyttämättä vastaantulijoiden kaistaa niin se on ihan se ja sama mikä sen ohittavan kohteen leveys on. 1 metri lisää leveyttä ei vaikuta yhtään mitään.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
913
Pienemmillä teillä missä yleensä pyöräillään ei joka tapauksessa mahdu ohittamaan käyttämättä vastaantulijoiden kaistaa niin se on ihan se ja sama mikä sen ohittavan kohteen leveys on. 1 metri lisää leveyttä ei vaikuta yhtään mitään.
Ei oikeastaan millään tiellä pysty ohittamaan turvallisesti käyttämättä vastaantulijan kaistaa (osittain tai kokonaan), ja mitä vähemmän tilaa vaaditaan vastaantulijan kaistalta, sitä turvallisempaa on ohitus. Metri lisää leveyttä on hyvinkin merkittävä asia, etenkin niillä kapeammilla teillä.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 834
Onhan tuo nyt ihan päivänselvää, että kapean kohteen ohittaminen on helpompaa kuin leveän.
No ei se nyt pidä paikkaansa ollenkaan. Sillä leveydellä ei ole mitään merkitystä ohittamisen helppouden kanssa, niin kauan kun ohitettava pysyy kaistan sisällä. Kun ohittaminen tapahtuu joka tapauksessa toisen kaistan kautta, niin mitä ihmeen merkitystä sillä ohitettavan leveydellä on? Pituudella taas on, koska se vaikuttaa suoraan ohittamiseen tarvittavaan matkaan.

Yhden pyöräilijän ohittaminen onnistuu normaalilla maantiellä niin, että auton ei tarvitse olla kokonaan vastaantulevien kaistalla
Ja miksi jättää osa vastaantulevien kaistasta käyttämättä? Ei se ohittamisesta tee yhtään helpompaa.

hätätilanteessa vastaantuleva autokin mahtuu vielä ilman paniikkia omalle kaistalleen.
No ei. Jos sieltä tulee vastaan auto, niin silloin ei ohiteta. Ei edes osittain omalla kaistalla.
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 900
Ei oikeastaan millään tiellä pysty ohittamaan turvallisesti käyttämättä vastaantulijan kaistaa (osittain tai kokonaan), ja mitä vähemmän tilaa vaaditaan vastaantulijan kaistalta, sitä turvallisempaa on ohitus. Metri lisää leveyttä on hyvinkin merkittävä asia, etenkin niillä kapeammilla teillä.
Tässä kommentissa ei kyllä ole enää oikein mitään logiikkaa. Jos pitää käyttää vastaantulijoiden kaistaa, niin onko silloin mitään väliä kuinka ison osan siitä käyttää kun ei sinne voi mennä jos se ei ole vapaa? Ja jos jotain yllättävää sattuu, niin ohitus pitää keskeyttää.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
913
No ei se nyt pidä paikkaansa ollenkaan. Sillä leveydellä ei ole mitään merkitystä ohittamisen helppouden kanssa, niin kauan kun ohitettava pysyy kaistan sisällä. Kun ohittaminen tapahtuu joka tapauksessa toisen kaistan kautta, niin mitä ihmeen merkitystä sillä ohitettavan leveydellä on? Pituudella taas on, koska se vaikuttaa suoraan ohittamiseen tarvittavaan matkaan.
Vetää hieman sanattomaksi. Et ilmeisesti ole ajanut pyöräilijän ohitse maantiellä? Ei yksittäinen pyöräilijä vaadi koko kaistaa käyttöönsä. Normaalilla maantiellä ohitus onnistuu reilulla turvavälillä siten, että auto on vain hieman vastaantulevan kaistalla. Tällöin mahdollinen vastaantulija mahtuu myös hyvin ohi, eikä kenelläkään ole ruskeita raitoja kalsareissa. Parijonon kohdalla tämä ei ole mahdollista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 385
Vetää hieman sanattomaksi. Et ilmeisesti ole ajanut pyöräilijän ohitse maantiellä? Ei yksittäinen pyöräilijä vaadi koko kaistaa käyttöönsä. Normaalilla maantiellä ohitus onnistuu reilulla turvavälillä siten, että auto on vain hieman vastaantulevan kaistalla. Tällöin mahdollinen vastaantulija mahtuu myös hyvin ohi, eikä kenelläkään ole ruskeita raitoja kalsareissa. Parijonon kohdalla tämä ei ole mahdollista.
Vetää todellakin sanattomaksi, jos kuvittelet että on täysin ok mennä vastapuolen kaistan puolelle silloin kun siellä on auto tulossa vastaan.

IMHO Tällaisella asenteessa liikenteessä käyttäytyvillä ihmisillä ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
913
Tässä kommentissa ei kyllä ole enää oikein mitään logiikkaa. Jos pitää käyttää vastaantulijoiden kaistaa, niin onko silloin mitään väliä kuinka ison osan siitä käyttää kun ei sinne voi mennä jos se ei ole vapaa? Ja jos jotain yllättävää sattuu, niin ohitus pitää keskeyttää.
Logiikkamme taitaa poiketa toisistaan. Omani perustuu käytännön kokemuksiin ja siihen mitä olen liikenteessä havainnut.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 448
Vetää hieman sanattomaksi. Et ilmeisesti ole ajanut pyöräilijän ohitse maantiellä? Ei yksittäinen pyöräilijä vaadi koko kaistaa käyttöönsä. Normaalilla maantiellä ohitus onnistuu reilulla turvavälillä siten, että auto on vain hieman vastaantulevan kaistalla. Tällöin mahdollinen vastaantulija mahtuu myös hyvin ohi, eikä kenelläkään ole ruskeita raitoja kalsareissa. Parijonon kohdalla tämä ei ole mahdollista.
Ja yleensä sellaisilla teillä missä se pyöräilijän ajama alinopeus on syy ohitukselle löytyy sen verran leveä pientare missä se pyöräilijä (halutessaan) mahtuisi ajamaan jolloin ohitukseen ei periaatteessa tarvi kovin paljon sitä toista kaistaa vaivata, jos ollenkaan. Mut sit on nää porukat jotka ajaa ihan siinä ajokaistalla ja vielä parijonossa/jossain muussa vitun typerässä muodostelmassa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
913
Vetää todellakin sanattomaksi, jos kuvittelet että on täysin ok mennä vastapuolen kaistan puolelle silloin kun siellä on auto tulossa vastaan.

IMHO Tällaisella asenteessa liikenteessä käyttäytyvillä ihmisillä ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.
Missä olen väittänyt, että olen menossa vastapuolen kaistalle jos näen siellä jonkun tulevan vastaan? Liikenteessä tapahtuu kuitenkin asioita, joita kaikkia ei pysty ennakoimaan.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
680
Edelleenkään se parijonossa ajaminen ei ole sallittua ja peräkkäin ajaessaankin niiden pyörien pitää jättää turvaetäisyys toistensa väliin, joka mahdollistaa mm ohittamisen. Sen takia tää koko parijonojen ohittamisesta jankkaaminen on typerää ja turhanpäiväistä, kun taas muiden pitäisi vaikeuttaa omaa ajamistansa, jotta pyöräilijät voi rauhassa rikkoa liikennesääntöjä.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 900
Edelleenkään se parijonossa ajaminen ei ole sallittua ja peräkkäin ajaessaankin niiden pyörien pitää jättää turvaetäisyys toistensa väliin, joka mahdollistaa mm ohittamisen.
Laki ei määrää että pyöräilijöiden pitää jättää ohittamisen mahdollistava turvaväli. Se koskee vain moottoriajoneuvoja.
kun taas muiden pitäisi vaikeuttaa omaa ajamistansa, jotta pyöräilijät voi rauhassa rikkoa liikennesääntöjä
Muiden ajamisen helpottamisestahan tässä on kyse.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 094
Laki ei määrää että pyöräilijöiden pitää jättää ohittamisen mahdollistava turvaväli. Se koskee vain moottoriajoneuvoja.

Muiden ajamisen helpottamisestahan tässä on kyse.
Laki ei määrää suoraan. Laki kuitenkin määrää myös pyörille turvavälin jossa ei ole mahdollista ajaa kenenkään perään. Tästä seuraa, ihan normaalin liikennejärjen mukaisesti, sitä mitä ajokortinsaantikouluissakin opetetaan, että turvaväli on reilu ja siitä taas seuraa että ohittajat sopivat.

Toki jos ei käy mitään korttia koulussa hakemassa ja liikenne on vain ”spandex-rata”, niin voihan se spandexaivo kertoa ettei turvavälin tarvi olla ohituspitkä. Ja pelihän on tietysti jo menetetty aikaisemmin, ennen turvavälin oikean mitan keskustelua, jos valinta on ollut se häröpallo alunperinkin. Siitä kun ei ole sekuntiakaan epäselvää että se on laiton.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 900
Täällä internetissä saa toki olla mitä mieltä tahansa, mutta omaan autoilijan logiikkaan ei istu miten tiiviin pakan ohittaminen voi olla vaikeampaa kuin esim. 150m pitkän jonon jossa jokainen 8-16 pyöräilijää pitää ohittaa erikseen.

Enempää en asiasta enempää jaksaa vääntää kun kaikki sanottava on jo sanottu - puolin ja toisin.

Toki jos ei käy mitään korttia koulussa hakemassa ja liikenne on vain ”spandex-rata”, niin voihan se spandexaivo kertoa ettei turvavälin tarvi olla ohituspitkä. Ja pelihän on tietysti jo menetetty aikaisemmin, ennen turvavälin oikean mitan keskustelua, jos valinta on ollut se häröpallo alunperinkin. Siitä kun ei ole sekuntiakaan epäselvää että se on laiton.
En tiedä miten tällainen flametus edistää keskustelua mitenkään. Itse katson asiaa ihan autoilijana. Koskaan en ole missään spandexpakassa ollut ajamassa.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
768
Polkupyörän paikka on pientareella tai niin lähellä oikeaa reunaa kuin on turvallista. Yksiselitteistä. Rinnakkain ei ajeta millään kulkuneuvolla. Häröpalloa voi varoittaa ajoissa äänimerkillä, koska pallon käytös on arvaamatonta.
Jos käytössä on pyörätie, sitä on käytettävä. Täällä päin ovat paremmassa kunnossakin kuin ajorata, silti näkee jostain syystä väärässä kohtaa ajajia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 543
Viestejä
4 313 949
Jäsenet
72 076
Uusin jäsen
oseikwame

Hinta.fi

Ylös Bottom