Kysymyksiä & Vastauksia

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
955
Kuinka usein sähköauton öljyt kannattaa suunnilleen vaihtaa, puhutaanko kuukausista vai peräti vuosista? Onko sillä merkitystä asiaan, jos on vapaasti hengittävä moottori?
Itse uskaltaisin parin vuoden välein vaihdella. Samassa huollossa sitten tsekkaa pakoputken paukkuventtiilit, kampikammion kierrejouset ja vilkkujen hydraulinesteen. Varsinkin bemareissa tuo kuluu aika äkkiä loppuun ja se sit aiheuttaa vilkun toimimattomuutta.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
359
Kuinka usein sähköauton öljyt kannattaa suunnilleen vaihtaa, puhutaanko kuukausista vai peräti vuosista? Onko sillä merkitystä asiaan, jos on vapaasti hengittävä moottori?
Sähkömoottorissa ei tapahdu paloreaktiota vaan se toimii sähköllä. Jos sinulla on polttomoottori siellä, sähkömoottorin lisäksi, kyseessä on hybridi, ei sähköauto.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 026
Onko kukaan ostanut autoa etänä esim. Sakalta? Sivuilla mainostavat, että toimitus lähimpään liikkeeseen on ilmainen ja sen jälkeen voi vielä käydä auton läpi. Eli toisin sanoen onko siis mahdollista saada auto ilmaiseksi koeajettavaksi lähimmälle Sakalle, vaikka lopulta ei sitten ostaisikaan autoa?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 394
Onko kukaan ostanut autoa etänä esim. Sakalta? Sivuilla mainostavat, että toimitus lähimpään liikkeeseen on ilmainen ja sen jälkeen voi vielä käydä auton läpi. Eli toisin sanoen onko siis mahdollista saada auto ilmaiseksi koeajettavaksi lähimmälle Sakalle, vaikka lopulta ei sitten ostaisikaan autoa?
Muistaakseni tarkoittaa lähestulkoon ostopäätöstä ja menetät samalla etäkaupan peruutusoikeuden...ainakin minulle sanottiin että eivät peri maksuja jos auto poikkeaa merkittävästi kerrotusta, muussa tapauksessa tuli jotain maksuja. En kylläkään nyt muista oliko kyseessä tuolloin saka vai kamux. Kaipa sillä rajoitetaan sitä ettei autoja tilattaisi vain hupikokeiluja varten.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
399
Onko kukaan ostanut autoa etänä esim. Sakalta? Sivuilla mainostavat, että toimitus lähimpään liikkeeseen on ilmainen ja sen jälkeen voi vielä käydä auton läpi. Eli toisin sanoen onko siis mahdollista saada auto ilmaiseksi koeajettavaksi lähimmälle Sakalle, vaikka lopulta ei sitten ostaisikaan autoa?
Ns. molemmin puolinen panttimaksu tuosta otetaan (200€). Jos kauppoja ei synny niin palautetaan vain jos autossa isompia virheitä mitä kerrottu ennen toimitusta jne. Taitaapi olla kaikilla isommilla liikkeillä sama käytöntä nykyään.

Etäkaupan peruutusoikeus kyllä on voimassa jos kauppa sovitaan jossain muualla kun myymälässä.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 057
Ns. molemmin puolinen panttimaksu tuosta otetaan (200€). Jos kauppoja ei synny niin palautetaan vain jos autossa isompia virheitä mitä kerrottu ennen toimitusta jne. Taitaapi olla kaikilla isommilla liikkeillä sama käytöntä nykyään.

Etäkaupan peruutusoikeus kyllä on voimassa jos kauppa sovitaan jossain muualla kun myymälässä.
Eli on järkevämpää tilata auto suoraan kotiin toimitettuna ja palauttaa sitten jos tuntuu siltä? Mitäs järkeä tuossa on kaupan kannalta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
886
Ns. molemmin puolinen panttimaksu tuosta otetaan (200€). Jos kauppoja ei synny niin palautetaan vain jos autossa isompia virheitä mitä kerrottu ennen toimitusta jne. Taitaapi olla kaikilla isommilla liikkeillä sama käytöntä nykyään.

Etäkaupan peruutusoikeus kyllä on voimassa jos kauppa sovitaan jossain muualla kun myymälässä.
Kyllä minulle ainakin Sakalla luvattiin että jos en autoa halua niin saan sen 200€ takaisin. Varmistin vielä useampaan otteeseen että saan ilman kummempaa selittelyä rahat takasin. Ja auto siirrettiin Jyväskylän toimipisteeltä Raisioon. Tosin ostin auton joten en sitten tiedä mikä olisi ollut lopputulema jos en autoa olisi ottanut. Tämä tapahtui viimevuoden lopulla.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
399
Eli on järkevämpää tilata auto suoraan kotiin toimitettuna ja palauttaa sitten jos tuntuu siltä? Mitäs järkeä tuossa on kaupan kannalta?
Niin, sekin totta. Yleensä kotiintoimituksissa myös otetaan tuo 200€ varausmaksu, että näitä ei ihan hupina tilailla, vaikka voikin palauttaa. Toisaalta tuskin kovin moni jaksaa kotio asti huvikseen näitä kelkkoa kun palautusaika 14km ja yli 100km jälkeen rupee kilsat maksamaan.

Kyllä minulle ainakin Sakalla luvattiin että jos en autoa halua niin saan sen 200€ takaisin. Varmistin vielä useampaan otteeseen että saan ilman kummempaa selittelyä rahat takasin. Ja auto siirrettiin Jyväskylän toimipisteeltä Raisioon. Tosin ostin auton joten en sitten tiedä mikä olisi ollut lopputulema jos en autoa olisi ottanut. Tämä tapahtui viimevuoden lopulla.
Yleensä myyjät tekevät juuri näin siistien autojen kanssa, jolloin asiakkaalle ei tule paineita tuosta varausmaksusta. Monelle iso kynnys maksaa 200€, jos kerrot että varausmaksua ei palauteta jonkin vian/vikojen/maalivaurioiden takia jotka kunnostettavissa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 370
Mopoihin liittyvä kysymys:

Onko täällä kenelläkään kokemusta mopojen "nappirajoittimista", joilla on tarkoitus ohittaa mopon CDI-boksin alkuperäinen kierroslukurajoitin? Lähinnä kiinnostaisi tietää, että voiko sitä rajoitusta vaihtaa päälle/pois moottorin ollessa käynnissä, vai saako sillä aikaiseksi jotain mahdollisia ongelmia?

Noitahan on olemassa monenlaisia, osassa on erillinen kytkin, joissakin on kaukosäädin ja joissakin kytkentä tapahtuu jarrukahvalla vilkuteltavalla valokoodilla tms, mutta muuten taitavat teknisesti toimia kaikki about samalla tavalla. Yhdistävä tekijä noissa kaikissa tuntuu olevan kiinalainen laatu ja olematon dokumentaatio.

Teinin mopoon vähän ajattelin tuollaisen laittaa ilman että kerron asiasta tälle itselleen, jotta voisi joskus käydä heittämässä sillä omat kauppareissut ilman että tarvitsee jumittaa liikennevirrassa vakiorajoituksen kanssa. Jos sillä on mitään merkitystä, niin mopon malli on 2022 Fantic XM50 Competition, jossa on Minarelli AM6 -moottori.

Parasta varmaan olisi, jos löytäisi sellaisen rajoituskombon, jolla saisi lisää vääntöä ja tehoa, mutta samalla maksiminopeus pysyisi sellaisissa rajoissa, ettei tarvitse alkaa maksamaan viranomaisille ylimääräistä. Todennäköisesti se edellyttäisi kuitenkin pakoputken vaihtamista jne, joten joku tällainen simppeli nappirajoitinratkaisu saa luvan riittää. Joku 60km/h maksimi tasaisella olisi ihan riittävä.

Itse asiassa testasin jo nappaamalla CDI-boksin liittimeltä yhden johdon irti (B5) ja sen jälkeen tuo tarve toteutuu, eli mopo kiertää enemmän ja kulkee noin 60km/h mittarinopeutta, kun piuhan kanssa menee noin 50km/h. Periaatteessa tuohon voisi laittaa jonkin simppelin kytkimen väliin, mutta kysymys on edelleen sama, eli voiko sitä laittaa päälle/pois moottorin käydessä?

Joku sellainen systeemi voisi olla kiva, että mopon alkuperäinen rajoitin on muuten aina päällä, paitsi jos sen käynnistää esim. laittamalla pitkien valojen katkaisimen päälle ja painamalla samalla jarrua, mutta en oikein tiedä miten sellaisen saisi tähän toteutettua?
 
Viimeksi muokattu:

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 184
Laittomiin toimiinhan tällä foorumilla ei kannusteta, kuten kautium varsin hyvin tietää :kahvi:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 370
Laittomiin toimiinhan tällä foorumilla ei kannusteta, kuten kautium varsin hyvin tietää :kahvi:
Vai että laittomuuksiin. Eipä tosiaan tullut ihan ensimmäisenä mieleen, että täällä keskustelu tyssää tähän, mutta aina sitä vaan yllättyy. Vastaaminen tuohon ei tosin kannusta laittomuuksiin, mutta annetaanpa olla.

Voi hyvä isä sentään. :rofl:
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
962
Mopoihin liittyvä kysymys:

Onko täällä kenelläkään kokemusta mopojen "nappirajoittimista", joilla on tarkoitus ohittaa mopon CDI-boksin alkuperäinen kierroslukurajoitin? Lähinnä kiinnostaisi tietää, että voiko sitä rajoitusta vaihtaa päälle/pois moottorin ollessa käynnissä, vai saako sillä aikaiseksi jotain mahdollisia ongelmia?

Noitahan on olemassa monenlaisia, osassa on erillinen kytkin, joissakin on kaukosäädin ja joissakin kytkentä tapahtuu jarrukahvalla vilkuteltavalla valokoodilla tms, mutta muuten taitavat teknisesti toimia kaikki about samalla tavalla. Yhdistävä tekijä noissa kaikissa tuntuu olevan kiinalainen laatu ja olematon dokumentaatio.

Teinin mopoon vähän ajattelin tuollaisen laittaa ilman että kerron asiasta tälle itselleen, jotta voisi joskus käydä heittämässä sillä omat kauppareissut ilman että tarvitsee jumittaa liikennevirrassa vakiorajoituksen kanssa. Jos sillä on mitään merkitystä, niin mopon malli on 2022 Fantic XM50 Competition, jossa on Minarelli AM6 -moottori.

Parasta varmaan olisi, jos löytäisi sellaisen rajoituskombon, jolla saisi lisää vääntöä ja tehoa, mutta samalla maksiminopeus pysyisi sellaisissa rajoissa, ettei tarvitse alkaa maksamaan viranomaisille ylimääräistä. Todennäköisesti se edellyttäisi kuitenkin pakoputken vaihtamista jne, joten joku tällainen simppeli nappirajoitinratkaisu saa luvan riittää. Joku 60km/h maksimi tasaisella olisi ihan riittävä.

Itse asiassa testasin jo nappaamalla CDI-boksin liittimeltä yhden johdon irti (B5) ja sen jälkeen tuo tarve toteutuu, eli mopo kiertää enemmän ja kulkee noin 60km/h mittarinopeutta, kun piuhan kanssa menee noin 50km/h. Periaatteessa tuohon voisi laittaa jonkin simppelin kytkimen väliin, mutta kysymys on edelleen sama, eli voiko sitä laittaa päälle/pois moottorin käydessä?

Joku sellainen systeemi voisi olla kiva, että mopon alkuperäinen rajoitin on muuten aina päällä, paitsi jos sen käynnistää esim. laittamalla pitkien valojen katkaisimen päälle ja painamalla samalla jarrua, mutta en oikein tiedä miten sellaisen saisi tähän toteutettua?
En keksi mitään syytä, miksi ei voisi käyttää mootorin käydessä. Jos napin piilottaminen ei innosta, hankkisin edukkaan kiinalaisen kaukosäätimellä ohjattavan 12v relekortin, jolla rajoittimen tarvittaessa kytkisi pois.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 370
En keksi mitään syytä, miksi ei voisi käyttää mootorin käydessä. Jos napin piilottaminen ei innosta, hankkisin edukkaan kiinalaisen kaukosäätimellä ohjattavan 12v relekortin, jolla rajoittimen tarvittaessa kytkisi pois.
En minäkään mitään syytä keksi, mutta tämä tuli vaan mieleen, kun löysin pari ohjetta, joissa sanottiin, että jos rajoitinta vaihtaa päälle/pois moottorin käydessä, se voisi aiheuttaa jotain vauriota (en tosin tiedä minne, sähköjärjestelmään?).

Kaukosäädin olisi periaatteessa kätevä, mutta siinä on sellainen käytännön ongelma, että se pitäisi sitten muistaa pitää mukana. Siksi ajattelin, että kiinteä ratkaisu olisi kätevämpi ja tosiaan mielellään sen tulisi olla sellainen, ettei tarvitse erillistä kytkintä lainkaan, eli käytännössä ohitus menisi päälle jonkun tietyn valo/painikekombinaation toteutuessa ja vastaavasti sen pitäisi palautua oletukseksi aina kun virrat katkeaa, jotta rajoittimen ohitus ei jää vahingossa päälle.

Ja tosiaan tarkoitus olisi, että lopputulos on laillinen, tai siis niin laillinen kuin se nyt voi olla. Joku raja näissä on käsittääkseni 65km/h, jonka ylittyessä alkaa sanktiot ropisemaan, kun moposta tulee seuravan luokan kulkine ja siten veroseuraamuksia. Vaikka A-kortti löytyykin, nii sellaista ei ole tarkoitus tässä saada aikaiseksi. Kyse on teinin moposta, joka ajaa sillä vakiona, eikä ainakaan tässä vaiheessa kaipaa mitään muutoksia, eli tosiaan ihan vain itseäni varten tässä suunnittelen koko settiä. Nuo nykypäivän isopyöräiset "supermotomopot" ovat kauniina kesäpäivänä yllättävän näppäriä ja kivoja kulkineita, jos vaan saisi edes vähän lisää potkua. Tuossakin on vissiin aika pitkälti sama runko kuin kevytmoottoripyöräversiossa.

Jos tästä keskusteleminen tosiaan rikkoo jotain foorumin sääntöjä tälläkin tasolla, niin samalla voi sitten varmaan laulaa suohon autojen moottorinohjausjärjestelmäketjun ja potkulauta/sähköpyöräviritykset jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
802
En minäkään mitään syytä keksi, mutta tämä tuli vaan mieleen, kun löysin pari ohjetta, joissa sanottiin, että jos rajoitinta vaihtaa päälle/pois moottorin käydessä, se voisi aiheuttaa jotain vauriota.

Kaukosäädin olisi periaatteessa kätevä, mutta siinä on sellainen käytännön ongelma, että se pitäisi sitten muistaa pitää mukana. Siksi ajattelin, että kiinteä ratkaisu olisi kätevämpi ja tosiaan mielellään sen tulisi olla sellainen, ettei tarvitse erillistä kytkintä lainkaan, eli käytännössä ohitus menisi päälle jonkun tietyn valo/painikekombinaation toteutuessa ja vastaavasti sen pitäisi palautua oletukseksi aina kun virrat katkeaa, jotta rajoittimen ohitus ei jää vahingossa päälle.

Ja tosiaan tarkoitus olisi, että lopputulos on laillinen, tai siis niin laillinen kuin se nyt voi olla. Joku raja näissä on käsittääkseni 65km/h, jonka ylittyessä alkaa sanktiot ropisemaan, kun moposta tulee seuravan luokan kulkine ja siten veroseuraamuksia. Vaikka A-kortti löytyykin, nii sellaista ei ole tarkoitus tässä saada aikaiseksi. Kyse on teinin moposta, joka ajaa sillä vakiona, eikä ainakaan tässä vaiheessa kaipaa mitään muutoksia, eli tosiaan ihan vain itseäni varten tässä suunnittelen koko settiä. Nuo nykypäivän isopyöräiset "supermotomopot" ovat kauniina kesäpäivänä yllättävän näppäriä ja kivoja kulkineita, jos vaan saisi edes vähän lisää potkua. Tuossakin on vissiin aika pitkälti sama runko kuin kevytmoottoripyöräversiossa.

Jos tästä keskusteleminen tosiaan rikkoo jotain foorumin sääntöjä tälläkin tasolla, niin samalla voi sitten varmaan laulaa suohon autojen moottorinohjausjärjestelmäketjun ja potkulauta/sähköpyöräviritykset jne.
Rajoittimen ohitus ei ole millään tapaa tehtynä laillinen. Ja hyvä tiedostaa, että sanktiot on mahdollisia heti kun on mitään muutoksia tehty jos kiinni jää, tuo 65km/h on raja jonka jälkeen sanktiota tulee sitten raskaimman kaavan kautta. Sitä alhaisemmistakin nopeuksista saa kyllä liikennevirhemaksua ja kilvetkin voidaan viedä, jos poliisi sillä päällä sattuu olemaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 370
Rajoittimen ohitus ei ole millään tapaa tehtynä laillinen.
No joo, ei ole jos pilkkua viilataan. Mutta ei ole myöskään punaisia päin käveleminen, joka on minun kirjoissa pahempi rike, kuin tällä nyt keskustellulla tasolla toteutettu mopon tuunaus.

Ja hyvä tiedostaa, että sanktiot on mahdollisia heti kun on mitään muutoksia tehty jos kiinni jää, tuo 65km/h on raja jonka jälkeen sanktiota tulee sitten raskaimman kaavan kautta. Sitä alhaisemmistakin nopeuksista saa kyllä liikennevirhemaksua ja kilvetkin voidaan viedä, jos poliisi sillä päällä sattuu olemaan.
Joo, varmaan sieltä joku satasen sakko voi tulla, jos oikein kakka osuisi tuulettimeen, mutta se edellyttää käytännössä, että mopo on siinä kunnossa, että koko asia ylipäätään ketään kiinnostaa ja että rajoittimen ohitus on toteutettu niin että sen joko näkee suoraan päällepäin, tai sitten mopo kulkee ja kiertää ihan hillittömästi.

Sellaisesta ei ollut tässä kyse, mutta oli miten oli, sen verran tässä on haisteltavissa kielteistä ilmapiiriä koko asiasta keskusteluun täällä, että annetaan tosiaan jatkokeskustelun olla, niin ei tule sanomista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 729
Terve,
Elikkäs myin tuossa pari kk takaperin 2015vm 163km ajetun VAG auton autoliikeelle ja ostin vaihdossa uudenman auton tillalle.
Autokauppias soitti vähän tämän jälkeen että myymäni auto syö öljyä ja että he aikovat mitata tuon määrän.
Lopputulema oli että auto syö öljyä juuri yli tuon rajan 5dl/1000km (5,2dl) ja vaativat minua maksamaan huollon noin 3k€.

Onko tässä mitään muuta tehtävävissä kun maksella pois?
sano liikkeeseen että mitä olette tehneet autolle, koska minun aikanani auto vei 0 litraa öljyä. En ala maksamaan sitä, että te tai joku muu olette tavalla tai toisella paskoneet entisen autoni. Maksakaa itse omat virheenne niin kuin miehet älkääkä soitelko tälläisiä neitimäisiä häirintäpuheluja minulle enää. Näkemiin.

Jos homma menee eteenpäin, voit vedota mittavirheeseen koska toteutettu vain yksi mittaus, vaatia heitä esittämään mittavälineistö jne. kuormittamaan heitä vitusti kaikella. 0.2dl on sellanen määrä ettei millään öljypullon asteikoilla mitata. Entä oliko olosuhteet mitatulla kulutusvälillä standardisoidut sun ajotapoihin nähden jotta voivat osoittaa sinun valehdelleen jne.

Musta näyttää että autoliikkeen case on lähinnä kalastelu-tier toimintaa ja lopettavat jos oikeasti alat prässäämään. Voivat toki yrittää naruttaa sillä vielä, että "me tullaan puolet vastaan good willinä" mutta sanot vaan että maksakaa vain omat töppäyksenne kuule ihan itse älkääkä yrittäkö laskuttaa niitä minulta yhdelläkään eurolla.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 284
Viestejä
4 358 927
Jäsenet
72 612
Uusin jäsen
Savupatonki

Hinta.fi

Ylös Bottom