Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Duunikaveri pyöräilee 6kk vuodesta töihin ja kotiin, taajamasta stadiin. Osa kelviä osa ajotietä, 17km, keskinopeus 25-30km/h.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Sinä et ylämäessä aja 30km/h vaikka olisit 25v "harrastanut" maantiepyöräilyä.

Pitää päästä harrastamaan niin tee se nyt saatana siellä missä laki sanoo.
No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.

Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.

Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...

Porukassa 140km 37kmh keskarilla.

Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Ei paljoa tunnu vaikuttavan vaikka laittaa sen vilkun 250metriä ennen käännöstä päälle ja jarruttaa siitä vain loput 100metriä ennen pikkutielle käännöstä, juuri äsken joku mersukuski jolla ei ollut turvavälistä mitään käsitystä satasen tiellä antoi perässä töötin laulaa kun joutui myös hidastamaan. :p

Sillä mielellä vielä vilkutin ajoissa että tyypille jäisi aikaa lisätä väliä ennen nopeuden isoa tiputusta... Reaktio oli ajaa väli alle autonmitaksi ennen jarrutuksen aloitusta ja vauhdin ollessa noin 50 alkoi torveilu. Pikkumutka ilman levikettä johon voi ajaa korkeintaan 30 sisään, jos haluaa että mökkivarusteet lentelee vain vähän.
Uskon tuon skenaarion kun kerroit automerkin. Mulle ei ole ikinä käynyt vastaavaa, että joku alkaisi kääntymisestä hermostumaan. Jos niin kävisi, etsisin varmaan ensimmäisenä syytä omasta ryhmittäytymisestä, vilkun käytöstä tai ajonopeudesta. Siinä on jo sellainen checklist jota harva käy läpi jos joutuu "tööttäyksen uhriksi".

Oman empiirisen havainnon mukaan suurimmalle osalle tööttäyksiä on hyvä syy, joka aukeaa jos oma tilannekäsitys on ollut ajan tasalla. Jos ei ole, helposti miettii että mikähän vittu tuollakin on ongelmana.

Mutta kuten sanoin, mulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö tilanne olisi mennyt kuten kirjoitit. Siitä vain seurasi tällainen ajatuksenvirta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.

Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.

Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...

Porukassa 140km 37kmh keskarilla.

Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti :)
Kuva reisistä niin uskotaan :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.

Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.

Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...

Porukassa 140km 37kmh keskarilla.

Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti :)
Tosi kiva. Aja silti siellä kelvillä sääntöjen mukaan ja jos se ei turvallisesti onnistu, vaihda lajia tai paikkaa. Itsekin tykkäisin ajaa motocrossia kaupungissa, mutta kaiken maailman urpot kuitenkin valittaisivat koko ajan, vaikka en varmasti ajaisi päälle tai häiritsisi ketään. :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Uskon tuon skenaarion kun kerroit automerkin. Mulle ei ole ikinä käynyt vastaavaa, että joku alkaisi kääntymisestä hermostumaan. Jos niin kävisi, etsisin varmaan ensimmäisenä syytä omasta ryhmittäytymisestä, vilkun käytöstä tai ajonopeudesta. Siinä on jo sellainen checklist joyllätti kyllta harva käy läpi jos joutuu "tööttäyksen uhriksi".

Oman empiirisen havainnon mukaan suurimmalle osalle tööttäyksiä on hyvä syy, joka aukeaa jos oma tilannekäsitys on ollut ajan tasalla. Jos ei ole, helposti miettii että mikähän vittu tuollakin on ongelmana.

Mutta kuten sanoin, mulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö tilanne olisi mennyt kuten kirjoitit. Siitä vain seurasi tällainen ajatuksenvirta.
Edellä Honda, perässä mersu. Ei ole ennen käynyt itsellekkään ja pikkuhiljaa alkaa tulla 1,5 miljoona kilometriä omaan mittariin. Ryhmittyminen kiinni oikeassa reunaviivassa, tosiaan uudet viivoitukset tekee kaistasta aika kapean eli vieressä tuplakeltainen vaikka on itse sentin tarkkuudella oikealla. Vilkku hyvin ajoissa kuten alunperin mainitsin ja ajonopeus täsmälleen rajoituksen mukainen kunnes piti alkaa hiljentää käännökseen. Aika hyvä tilannekuva itsellä jossa poikkeamaksi normista oman tulkinnan mukaan oli osaamaton maalaisjuntti takapuskurissa. ;)
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Tätä vääntöä en oikein edes viitsisi aloittaa. Ikuisuusväntö, jota on toisessa ketjussa puitu aikalailla.
Kuten itsekin aiemmni myönsit, ajopaikka tiellä on laiton jos kelvi on olemassa - lakikohta avattu alla:

"Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

Ylikomisario Simo Pukkila kertoo, että pyöräilijöiden tulkinta pakottavista syistä on usein eri kuin poliisin.

– Se, että haluaa ajaa kilpapyörällä kovaa, ei ole poliisin mielestä erityisen pakottava syy.

Pukkila toteaakin, että pyörätieltä poistuminen vaatii todellisen poikkeustilanteen.

– Jos pyörätiellä on esteitä tai se on niin huonossa kunnossa, että siellä ei voi ajaa, voi pyöräilijä siirtyä ajoradalle. Mutta vain siksi aikaa, kun tilanne vaatii. Pyörätielle pitää palata heti, kun mahdollista.

Jos siellä pyörätiellä ajo ahdistaa (myönnän, perusteet ovat loogiset) ja koet joutuneeksi autoilijoiden pyöräraivon kohteeksi, suosittelen ottamaan yhteyttä äänestämääsi kansanedustajaan tieliikennelain muuttamiseksi siten, että se sallii tiellä ajon :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Mitä tulee pyörätiella ajamiseen, viritettyjen sähköpyörien kanssa tullaan ennemmin tai myöhemmin näkemään oikeustaloilla vääntöä siitä, että kuka on syyllinen ja kuka syytön, ja kuka maksaa.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.

Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.

Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...

Porukassa 140km 37kmh keskarilla.

Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti :)
Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?


Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?


Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
Vitut mikään polkupyörä autoa nopeampaa kiihdy vaikka olisi sähköavustettu.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Vitut mikään polkupyörä autoa nopeampaa kiihdy vaikka olisi sähköavustettu.
Ehkä ei absoluuttisesti täysiä autolla kiihdyttäessä, mutta satojen kiihdytysten kokemuksella voin sanoa, että pyörä kiihtyy ekat 20-30m nopeammin kuin keskivertautoilija lähtiessään valoista... ja silloin onkin se nopeus sen 30+...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Ei oo tullut mieleen sellainen ajatus, että eivät kiihdytä lähellekään täysiä, kun siinä on vaaraetäisyydellä joku munamankeloija keikuttamassa persettä siihen tyyliin, että lipat tulee ihan just :vihellys:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?


Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
Lakitekstissä on nollatoleranssi. Puuttumis- ja sakotusraja on vain poliisihallituksen soveltamisohje, eli se voi muuttua milloin vain ilman eduskunnan päätöstä. Ja taitaapa se tälläkin hetkellä olla vähemmän kuin tuo 9km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
627
Lakitekstissä on nollatoleranssi. Puuttumis- ja sakotusraja on vain poliisihallituksen soveltamisohje, eli se voi muuttua milloin vain ilman eduskunnan päätöstä. Ja taitaapa se tälläkin hetkellä olla vähemmän kuin tuo 9km/h.
7 km/h on sakotusraja nykyään, mutta se sisältää teknisen vähennyksen 3 km/h joten käytännössä tuo 9 on juuri vielä ylitys jolla sakkoa ei tule. Huomautuksia toki tulee pienemmästäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Satunnaisesti väärään paikkaan eksynyt spandex-jätkä ärsyttää paljon vähemmän kuin täkäläiset autoilijat. Vihreitten syttyessä ensin kirjotetaan SMS tai Whatsapp-viesti loppuun, koska siihen on vastattava heti. Sen jälkeen pudotetaan palava tupakka jalkoväliin ja sitten kerätään se sieltä poies. Vasta näiden jälkeen aletaan paniikissa kaivamaan ykköstä päälle, stumpataan auto valoihin ja sitten käynnistetään se uudelleen, ja vasta sitten päästään liikkeelle. Ja jotku vieläpä pelaavat Pokemon Gota tai jotain vastaavaa.
"Mehulingossa" kun on jo valmiiksi ykkönen pesässä niin ei tartte kun oikasta oikeaa jalkaa, niin kyllähän tuommoinen meinaa välillä vähän häiritä.
Ja ei tässä vielä kaikki, kun on näitä vasemman kaistan kotipoliiseja jotka kiihdyttävät M5-bemarilla tai 500-sarjalaisella mersulla samaa tahtia suolasumua nostavan täysperän rinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei ärsyttänyt, mutta jaanpa silti muidenkin kummasteltavaksi. Ambulanssi ajeli perässäni n. 90 km ja pysytteli pääosin mukavasti 4-5 sekunnin päässä. Nopeutta oli GPS:n mukaan tasan rajoituksen, +/- vakkarin heilunta. Jokaisen kameran kohdalla lanssin välimatka tuplaantui, eli kuski jarrutteli kameroihin. Sieltä sitten taas tultiin kohta samalle etäisyydelle kuin aiemminkin, eli jostain syystä piti ajaa kiinni ylinopeutta. :confused:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 009
Ainoastaan jos menee itse myöntämään ajaneensa ylinopeutta kuten kyseisessä tapauksessa hölmöläinen teki.
Oliko muuta vaihtoehtoa? Pelkästään kuvatun nopeuden (91km/h) kiistäminen ilman mitään todisteita tuskin olisi johtanut yhtään mihinkään.

Ja sitten kun luetaan tuota juttua oikein tarkaan, niin ylitys ei ole 1km/h vaan ihan jotain muuta.
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.
Totta, mutta silti ylinopeus tuossa kyseisessä tilanteessa ei ole se 1km/h vähennyksien jälkeen, vaan jotain muuta. Onkohan kukaan koskaan saanut tolppasakkoa sakotuskäytäntöä alhaisemmista nopeuksista? Tai edes poliisin kirjoittamaa tutkasakkoa? Epäilen, itsellänikin noita huomautuslappuja pöydällä varmaan 200.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Onhan tuo ongelmallinen tilanne, jos kuski aidosti ei ole ajanut sen kovempaa kuin muutkaan (huomatuksella selviävät) ja sakot tuli. Mikä lie piirturin tarkkuus, kun kerran 84 km/h hyväksyttiin kelpaavaksi luvuksi.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
873
Oliko muuta vaihtoehtoa? Pelkästään kuvatun nopeuden (91km/h) kiistäminen ilman mitään todisteita tuskin olisi johtanut yhtään mihinkään.


Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.
Kyllä ja sitten kun noita nillittäjiä on tarpeeksi niin ennen pitkään rajoitukset muutetaan absoluuttisiksi eli 81km/h ajamalla 80km/h rajoitusalueella saat sakot.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 009
Ajelin tuossa iltapimeällä Länsiväylää Espoosta Kirkkonummen suuntaan, enkä huomannut 80 olikin vaihtunut 60, tietty oli tolppa joka välähti.... :(
-Postissa tuli aikanaan rikesakko, mitä siinä nillittämään oma moka....:sori:
Tai no sen verran että, pimeällä ja oudolla tiellä saa olla tarkkana...:shifty:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Ajelin tuossa iltapimeällä Länsiväylää Espoosta Kirkkonummen suuntaan, enkä huomannut 80 olikin vaihtunut 60, tietty oli tolppa joka välähti.... :(
-Postissa tuli aikanaan rikesakko, mitä siinä nillittämään oma moka....:sori:
Tai no sen verran että, pimeällä ja oudolla tiellä saa olla tarkkana...:shifty:
Taitaa tolppa olla juuri heti sen risteyksen jälkeen josta pääsee Sundsbergiin. Tuo tolppa on ihan sakkoansa, välähtelee useimmalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Toinen paha paikka on kehä ykkösellä itään päin juuri ennen Mestarintunnelia, jossa rajoitus putoaa kuuteenkymmeneen ja heti perään kamera.

Siinä välkkyy jatkuvasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
30km/h rajoitus tommoisessa kohtaa kyllä ihan tuubaa ja vain heikentää rajoitusten merkitystä paikoissa joissa niille on oikeasti tarvetta. Tuossa voisi ihan hyvin olla 50 (siis todellista, ei 50+9), kelvit on nurmikkokaistalla erotettu (ja pysäkin kohdilla ne on taas ihan hemmetin leveät) ei edes todellista potentiaalista vaaranpaikkaa.
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Harmi kun hidasteet tosin vaan lisäävät melua. Jos ei ole hidasteita, silloin ei ole meluakaan alhaisella nopeusrajoituksella. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon liikenteestä tulee melua 40km/h nopeusrajoituksella verrattuna 30km/h nopeusrajoitukseen? Harvemmin näkee, että ihmiset juuri ajaisivat 30km/h, yleensä ajavat kovempaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ei ole tuossa 30Km/h minun havaintojen mukaan melu( häiritsevin = epäsäännöllinen melu) lisääntyy (30km/h -alueella) , koska noiden yhteydessä on usein surkeasti muotoillut hidasteet.
Autoilijoita se harmittaa => jarrutus ja kiihdytys
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ei oo tullut mieleen sellainen ajatus, että eivät kiihdytä lähellekään täysiä, kun siinä on vaaraetäisyydellä joku munamankeloija keikuttamassa persettä siihen tyyliin, että lipat tulee ihan just :vihellys:
En usko tuohon. Autot vaan 30 nopeuksisella asuinkadulla ajavat hitaampaa suojateiden ja runsaan muun liikenteen takia.

Varmaan sinulta vain trollausta, vai meinaatko nillitykselläsi sitä, ettei pyörällä saisi ajaa kotiinsa viimeistä korttelia jossa ei pyörätietä ole? Varsinkin kun se pyörä kulkee liikennevirrassa nopeiten ja, vähimmällä häiriöllä.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ei ole tuossa 30Km/h minun havaintojen mukaan melu( häiritsevin = epäsäännöllinen melu) lisääntyy (30km/h -alueella) , koska noiden yhteydessä on usein surkeasti muotoillut hidasteet.
Autoilijoita se harmittaa => jarrutus ja kiihdytys
Tuossa linkatussa meluprujussa liikenteen melu kasvaa vasta yli 45 km/h nopeuksilla. Eli 30 alueella hidasteet todellakin nostavat melutasoa. En ole kuullut, että melua yritettäisiin hiljentää alhaisilla nopeuksilla muualla kuin maantienopeuksissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Tuossa linkatussa meluprujussa liikenteen melu kasvaa vasta yli 45 km/h nopeuksilla.
Tuo on kyllä ihan tuubaa, jonka jokainen voi itse todeta menemällä hetkeksi kuuntelemaan tuollaisen 30km/h kadun varteen. Omalta kotikadultakin tuo rajoitus löytyy ja kyllä sen aina jo äänestä kuulee jos joku kaahaa jotain 40+ vauhtia vs. kun ajetaan rajoituksen mukaan. Ei nykyautojen moottorista tasaisella nopeudella kuulu juuri yhtään mitään.
En ole kuullut, että melua yritettäisiin hiljentää alhaisilla nopeuksilla muualla kuin maantienopeuksissa.
Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
114
Aikasemminkin avautunu täs ketjussa ku niitä hälytysajossa olevia ajoneuvoja ei vaan voida väistää. No eiköhän tänään taas 9-tiellä hiukan Oriveden jälkeen tuli tollanen samaan suuntaan Tampereelle päin ja ite vetäsin sivuun jo hyvissä ajoin (eli oli jonkun 3-4 auton päässä) ni siinä sit kattelin ku edessä ollu auto ei tehny mitään liikkeitä. Ei vaikka se lanssi oli jo mun kohdalla ni siinä kohtaa tajus varmaan ku sen edessäki olevat autot oli vetässy sivuun. No sama lanssi oli sit jonkun ajan päästä bussipysäkillä valot päällä ja siitä ohi. Ja meni ehkä 10 min ni sieltä se taas tulee kaikkien ohi ni eikös tää sama sankari taas jumittaa siin keskiviivan kohdalla vaik kaikki autot on väistäny jo sivuun edestä ja takaata. Ei voi olla niin vaikeeta vilkuilla niit peilejä välillä. Ja ehkä se on viimeistään se viiminen vinkki et kattoo mitä sielt takaata tulee ku kaikki edessäki vetässy sivuun.

*Edit* ihan vaan miks mua vituttaa tälläset ku itellä on sydänvika ni kiva kipata tollasen apinan takia jos sattuu joskus tarvitsemaan kyytiä
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tuo on kyllä ihan tuubaa, jonka jokainen voi itse todeta menemällä hetkeksi kuuntelemaan tuollaisen 30km/h kadun varteen. Omalta kotikadultakin tuo rajoitus löytyy ja kyllä sen aina jo äänestä kuulee jos joku kaahaa jotain 40+ vauhtia vs. kun ajetaan rajoituksen mukaan. Ei nykyautojen moottorista tasaisella nopeudella kuulu juuri yhtään mitään.

Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
Moottorit ei tuolla (30km/h nopeudella + hidasteet) käy vakionopeudella, lisäksi vaihteiden käyttö on erilaista. Epäsäännöllinen melu on häiritsevin ja moottorin kierrokset ratkaisevat pääosin sen äänenvoimakkuuden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Moottorit ei tuolla (30km/h nopeudella + hidasteet) käy vakionopeudella, lisäksi vaihteiden käyttö on erilaista. Epäsäännöllinen melu on häiritsevin ja moottorin kierrokset ratkaisevat pääosin sen äänenvoimakkuuden.
Tasaisista nopeuksista oli kyse. Ei tuossa kaaviossakaan mitään mistään hidasteista mainita.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tasaisista nopeuksista oli kyse. Ei tuossa kaaviossakaan mitään mistään hidasteista mainita.
Niitä töyssyjä nyt vaan "tungetaan" käytännössä noille 30km/h nopeusrajoitusalueille. Pihakaduilla yleensä jo "naapurisopu" pitää vauhdit/äänet kurissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Tänään oli kyllä melkoinen Kia-kuski liikkeellä.
Ajelin sen perässä rampilla tarkoituksena liittyä 9-tielle. No ei saanut romuaan kiihtymään 50km/h kovempaa rampilla ja liittyttiin sillä vauhdilla sitten.

80-alueella ajeli 10 alle rajoituksen. 100-alueen alussa ajeli edelleen alle rajoituksen ja lähdin ohittamaan.
Mitä tekee tämä keski-iän ohittanut harmaapää? No löytää sen kaasupolkimen.
Siinä vaiheessa kun oli 130 lasissa ja Kia edelleen rinnalla niin piti kyllä hetki miettiä että meinaako ajaa edessä menevän perään, hiljentää vai tulla peräti kylkeen (kyllä, pisti vilkun vasemmalle siinä rinnalla:facepalm:).

Kyllä se sitten hiljenti siihen edellä (rajoituksen mukaan) ajavan perään ja jäi köröttelemään alinopeutta.
Ja milläs tiellä sitä taas ollaankaan. :)

Yariskin koitti eilen samaisella tiellä pistää hanttiin ohituskaistan alkaessa, hyvin näki kun työntää mustaa tötteröstä, mutta yritys päättyi n. 120kmh kohdalla. En voi ymmärtää miksi pitää kiihdyttää siinä kaistan alussa.

Ylivoimaisesti helpoin ratkaisu on omistaa auto missä on tarpeeksi löylyä tiputtaa nämä perhekinnerit heti kättelyssä niin ei tarvitse turhaan kisailla. Taloudellisia seuraamuksia voi tosin silloin tällöin napsahtaa jos sattuu ratsia kohdalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Hoh hoh, 2-tahti mopolla on sellaiset pärinät jo tuossa vauhdissa että autolla 60km/h ei pidä lähellekään yhtä kovaa ääntä. Toisekseen rakennetaan niitä taloja länsiväylänkin varteen ja siellä meteli on ihan eri luokkaa, mutta niin vain ihmiset sielläkin asuu.

PS. maagisesti sakkolappuunkin kirjautuu aina liikenneturvallisuuden vaarantaminen eikä ylimääräisen metelin aiheuttaminen jos rajoituksen nopeus ylitetään :)

Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Hoh hoh, 2-tahti mopolla on sellaiset pärinät jo tuossa vauhdissa että autolla 60km/h ei pidä lähellekään yhtä kovaa ääntä. Toisekseen rakennetaan niitä taloja länsiväylänkin varteen ja siellä meteli on ihan eri luokkaa, mutta niin vain ihmiset sielläkin asuu.

On varmaan. Alkaa vain noi pörisevät 2-tahtimopot olemaan aika harvinaisia, ainakin täälläpäin. Nykyskootterit on kyllä aikalailla äänettömiä (vakiot ainakin).
Kyllähän ihmiset asuvat, vaikka missä. Aina kun ei voi asua, missä haluaa. Tuskin esim. Länsiväylän varsin mitään halutuinta asuinaluetta on?

Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.
Harvoin noita 30km/h rajoituksia nyt ihan tolkuttomia matkoja on... Jos ois 30 sijaan 40, niin jokainen kilometri menisi 30sek nopeammin. Itsellänikin on 1,3km isommalle 60km/h -tielle. Jos tossa nyt saisi ajaa 40km/h, nykyisen 30km/h sijaan, säästyisi tolla matkalla ~40sek. Eipä mun maailma kaadu tohon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.
Sinänsä asia on ihan oikea, autoilu on kuitenkin ylivoimaisen suuri paikallinen ilman laadun paskaaja kesät talvet kun tarkastellaan kaupungin ilmanlaatua. Sama meno on suuremmissa kaupungeissa ollut jo vuosikymmeniä. Mielestäni aivan tervetullutta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Taas viikonloppuna oli muutama järkevä ohittaja liikenteessä. Tulin tietä 51 lännestä, Kirkkonummea kohti. Edessä ajeli joku n. 70-75km/h 80-rajoituksella. No en lähtenyt ohittamaan, kun eipä toi nyt ihan järkyttävän hitaasti ajanut + oli aikalailla vastaantulevaa liikennettä. Ja Kirkkonummelle matkaa n.5km, siellä alkaa nelikaistainen tie ja ohi pääsee. No perään liimautuu joku Lexuksen katumaasturi ja ajaa sellaisen 5-10m mun perässä. Useaan otteeseen kiihdytteli ja koetti päästä ohi. Eihän se päässyt, kun vastaantulijoita oli koko ajan. Loppuviimein pääsi aivan järjettömän pienessä raossa ohi + risteysalueella. Veikkaan, että vastaantulijat joutuivat jarruttamaan... Sit seuraavalla suoralla joku pikkukinneri teki samanlaisen ohituksen. No eipä siinä mitään. Kirkkonummen kohdalla se pikkukinneri ajoi liittymästä ulos, oli tolloin n. 100m edellä meitä. Ja se Lexuskuskikin pysyi näköetäisyydellä ainakin Espoonlahden liittymään asti (15km). Ja ajoin siitä hitaammin ajavasta ohi päästyäni ihan rajoitusten mukaan...

Mietin, että mitä tollaisten ohittelijoiden päässä liikkuu? Ohi on päästävä, vaikka muita vaarantaen. Hyöty noistakin ohituksista oli tasan 0.

Viikonlopulle osui itsellenikin yksi ohitettava :) 80-alueella joku seilasi 60-70km/h ja mutkissa kävi puoliksi välillä osittain vastaantulijan kaistallakin. Mulla oli vielä 50km matkaa edessä, niin ohitin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
...
Joskus nuorena tuli jonkun verran ohiteltua, mutta nykyään huomaa, että paljon rennompi olo ratissa, kun ei turhaan stressaa muiden tekemisistä tai nopeuksista...
Tuota...
Miksi hitaampien ohittelu ja stressaamattomuus olisi toisensa poissulkevia seikkoja?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tuota...
Miksi hitaampien ohittelu ja stressaamattomuus olisi toisensa poissulkevia seikkoja?
No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...

Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.

Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
En voi ymmärtää näitä jotka sadekelillä menee kyttäämään ohituspaikkaa rekan perseeseen kiinni...

Eihän siitä autonmitan päästä edes näe rekan ohi ja joutuu kokoajan pitämään pyyhkijöitä täysillä, näillä kuskeilla saattaa stressitasot ollakkin koholla kun kokoajan koukkailevat vastapuolen kaistalle katsomaan joko pääsee ohi...sitten loppujenlopuksi ollaan samaan aikaan perillä.

Kauempana pysytellessä näkee hyvinkin tuleeko ketään vastaan ja sopivassa paikassa voi rauhallisin mielin kerätä vauhtia ohitukseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...

Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.

Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).
Ohittaakin on monta tapaa ja teitä on erilaisia. Ja ohituksen hyödyllisyyttä joutuu aina punnitsemaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 841
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom