- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 9 065
Duunikaveri pyöräilee 6kk vuodesta töihin ja kotiin, taajamasta stadiin. Osa kelviä osa ajotietä, 17km, keskinopeus 25-30km/h.
No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.Sinä et ylämäessä aja 30km/h vaikka olisit 25v "harrastanut" maantiepyöräilyä.
Pitää päästä harrastamaan niin tee se nyt saatana siellä missä laki sanoo.
Uskon tuon skenaarion kun kerroit automerkin. Mulle ei ole ikinä käynyt vastaavaa, että joku alkaisi kääntymisestä hermostumaan. Jos niin kävisi, etsisin varmaan ensimmäisenä syytä omasta ryhmittäytymisestä, vilkun käytöstä tai ajonopeudesta. Siinä on jo sellainen checklist jota harva käy läpi jos joutuu "tööttäyksen uhriksi".Ei paljoa tunnu vaikuttavan vaikka laittaa sen vilkun 250metriä ennen käännöstä päälle ja jarruttaa siitä vain loput 100metriä ennen pikkutielle käännöstä, juuri äsken joku mersukuski jolla ei ollut turvavälistä mitään käsitystä satasen tiellä antoi perässä töötin laulaa kun joutui myös hidastamaan.
Sillä mielellä vielä vilkutin ajoissa että tyypille jäisi aikaa lisätä väliä ennen nopeuden isoa tiputusta... Reaktio oli ajaa väli alle autonmitaksi ennen jarrutuksen aloitusta ja vauhdin ollessa noin 50 alkoi torveilu. Pikkumutka ilman levikettä johon voi ajaa korkeintaan 30 sisään, jos haluaa että mökkivarusteet lentelee vain vähän.
Kuva reisistä niin uskotaanNo eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.
Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.
Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...
Porukassa 140km 37kmh keskarilla.
Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti
No ei kai tuossa nyt mitään järisyttävän ihmeellistä ole?Kuva reisistä niin uskotaan
Tosi kiva. Aja silti siellä kelvillä sääntöjen mukaan ja jos se ei turvallisesti onnistu, vaihda lajia tai paikkaa. Itsekin tykkäisin ajaa motocrossia kaupungissa, mutta kaiken maailman urpot kuitenkin valittaisivat koko ajan, vaikka en varmasti ajaisi päälle tai häiritsisi ketään.No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.
Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.
Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...
Porukassa 140km 37kmh keskarilla.
Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti
Edellä Honda, perässä mersu. Ei ole ennen käynyt itsellekkään ja pikkuhiljaa alkaa tulla 1,5 miljoona kilometriä omaan mittariin. Ryhmittyminen kiinni oikeassa reunaviivassa, tosiaan uudet viivoitukset tekee kaistasta aika kapean eli vieressä tuplakeltainen vaikka on itse sentin tarkkuudella oikealla. Vilkku hyvin ajoissa kuten alunperin mainitsin ja ajonopeus täsmälleen rajoituksen mukainen kunnes piti alkaa hiljentää käännökseen. Aika hyvä tilannekuva itsellä jossa poikkeamaksi normista oman tulkinnan mukaan oli osaamaton maalaisjuntti takapuskurissa.Uskon tuon skenaarion kun kerroit automerkin. Mulle ei ole ikinä käynyt vastaavaa, että joku alkaisi kääntymisestä hermostumaan. Jos niin kävisi, etsisin varmaan ensimmäisenä syytä omasta ryhmittäytymisestä, vilkun käytöstä tai ajonopeudesta. Siinä on jo sellainen checklist joyllätti kyllta harva käy läpi jos joutuu "tööttäyksen uhriksi".
Oman empiirisen havainnon mukaan suurimmalle osalle tööttäyksiä on hyvä syy, joka aukeaa jos oma tilannekäsitys on ollut ajan tasalla. Jos ei ole, helposti miettii että mikähän vittu tuollakin on ongelmana.
Mutta kuten sanoin, mulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö tilanne olisi mennyt kuten kirjoitit. Siitä vain seurasi tällainen ajatuksenvirta.
Kuten itsekin aiemmni myönsit, ajopaikka tiellä on laiton jos kelvi on olemassa - lakikohta avattu alla:Tätä vääntöä en oikein edes viitsisi aloittaa. Ikuisuusväntö, jota on toisessa ketjussa puitu aikalailla.
Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.
Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.
Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...
Porukassa 140km 37kmh keskarilla.
Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti
Vitut mikään polkupyörä autoa nopeampaa kiihdy vaikka olisi sähköavustettu.Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?
Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
Ehkä ei absoluuttisesti täysiä autolla kiihdyttäessä, mutta satojen kiihdytysten kokemuksella voin sanoa, että pyörä kiihtyy ekat 20-30m nopeammin kuin keskivertautoilija lähtiessään valoista... ja silloin onkin se nopeus sen 30+...Vitut mikään polkupyörä autoa nopeampaa kiihdy vaikka olisi sähköavustettu.
Lakitekstissä on nollatoleranssi. Puuttumis- ja sakotusraja on vain poliisihallituksen soveltamisohje, eli se voi muuttua milloin vain ilman eduskunnan päätöstä. Ja taitaapa se tälläkin hetkellä olla vähemmän kuin tuo 9km/h.Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?
Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
7 km/h on sakotusraja nykyään, mutta se sisältää teknisen vähennyksen 3 km/h joten käytännössä tuo 9 on juuri vielä ylitys jolla sakkoa ei tule. Huomautuksia toki tulee pienemmästäkin.Lakitekstissä on nollatoleranssi. Puuttumis- ja sakotusraja on vain poliisihallituksen soveltamisohje, eli se voi muuttua milloin vain ilman eduskunnan päätöstä. Ja taitaapa se tälläkin hetkellä olla vähemmän kuin tuo 9km/h.
Huonolla tuurilla sakot voivat tulla minimaalisestakin ylinopeudesta: Presidentti hylkäsi peltipoliisia vastaan käräjöineen Sisun armahdusanomuksen – ”Olen varmaan ainoa ihminen Suomessa, joka on saanut sakot 1 km/h ylityksellä”käytännössä tuo 9 on juuri vielä ylitys jolla sakkoa ei tule
Ainoastaan jos menee itse myöntämään ajaneensa ylinopeutta kuten kyseisessä tapauksessa hölmöläinen teki.Huonolla tuurilla sakot voivat tulla minimaalisestakin ylinopeudesta: Presidentti hylkäsi peltipoliisia vastaan käräjöineen Sisun armahdusanomuksen – ”Olen varmaan ainoa ihminen Suomessa, joka on saanut sakot 1 km/h ylityksellä”
Ja sitten kun luetaan tuota juttua oikein tarkaan, niin ylitys ei ole 1km/h vaan ihan jotain muuta.Huonolla tuurilla sakot voivat tulla minimaalisestakin ylinopeudesta: Presidentti hylkäsi peltipoliisia vastaan käräjöineen Sisun armahdusanomuksen – ”Olen varmaan ainoa ihminen Suomessa, joka on saanut sakot 1 km/h ylityksellä”
Oliko muuta vaihtoehtoa? Pelkästään kuvatun nopeuden (91km/h) kiistäminen ilman mitään todisteita tuskin olisi johtanut yhtään mihinkään.Ainoastaan jos menee itse myöntämään ajaneensa ylinopeutta kuten kyseisessä tapauksessa hölmöläinen teki.
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.Ja sitten kun luetaan tuota juttua oikein tarkaan, niin ylitys ei ole 1km/h vaan ihan jotain muuta.
Totta, mutta silti ylinopeus tuossa kyseisessä tilanteessa ei ole se 1km/h vähennyksien jälkeen, vaan jotain muuta. Onkohan kukaan koskaan saanut tolppasakkoa sakotuskäytäntöä alhaisemmista nopeuksista? Tai edes poliisin kirjoittamaa tutkasakkoa? Epäilen, itsellänikin noita huomautuslappuja pöydällä varmaan 200.Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.
Kyllä ja sitten kun noita nillittäjiä on tarpeeksi niin ennen pitkään rajoitukset muutetaan absoluuttisiksi eli 81km/h ajamalla 80km/h rajoitusalueella saat sakot.Oliko muuta vaihtoehtoa? Pelkästään kuvatun nopeuden (91km/h) kiistäminen ilman mitään todisteita tuskin olisi johtanut yhtään mihinkään.
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.
Taitaa tolppa olla juuri heti sen risteyksen jälkeen josta pääsee Sundsbergiin. Tuo tolppa on ihan sakkoansa, välähtelee useimmalle.Ajelin tuossa iltapimeällä Länsiväylää Espoosta Kirkkonummen suuntaan, enkä huomannut 80 olikin vaihtunut 60, tietty oli tolppa joka välähti....
-Postissa tuli aikanaan rikesakko, mitä siinä nillittämään oma moka....
Tai no sen verran että, pimeällä ja oudolla tiellä saa olla tarkkana...
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.30km/h rajoitus tommoisessa kohtaa kyllä ihan tuubaa ja vain heikentää rajoitusten merkitystä paikoissa joissa niille on oikeasti tarvetta. Tuossa voisi ihan hyvin olla 50 (siis todellista, ei 50+9), kelvit on nurmikkokaistalla erotettu (ja pysäkin kohdilla ne on taas ihan hemmetin leveät) ei edes todellista potentiaalista vaaranpaikkaa.
Harmi kun hidasteet tosin vaan lisäävät melua. Jos ei ole hidasteita, silloin ei ole meluakaan alhaisella nopeusrajoituksella. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon liikenteestä tulee melua 40km/h nopeusrajoituksella verrattuna 30km/h nopeusrajoitukseen? Harvemmin näkee, että ihmiset juuri ajaisivat 30km/h, yleensä ajavat kovempaa.Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Hyvä pointti. Unohtuu helposti varsinkin ratin takana.Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
En usko tuohon. Autot vaan 30 nopeuksisella asuinkadulla ajavat hitaampaa suojateiden ja runsaan muun liikenteen takia.Ei oo tullut mieleen sellainen ajatus, että eivät kiihdytä lähellekään täysiä, kun siinä on vaaraetäisyydellä joku munamankeloija keikuttamassa persettä siihen tyyliin, että lipat tulee ihan just
Tuossa linkatussa meluprujussa liikenteen melu kasvaa vasta yli 45 km/h nopeuksilla. Eli 30 alueella hidasteet todellakin nostavat melutasoa. En ole kuullut, että melua yritettäisiin hiljentää alhaisilla nopeuksilla muualla kuin maantienopeuksissa.Ei ole tuossa 30Km/h minun havaintojen mukaan melu( häiritsevin = epäsäännöllinen melu) lisääntyy (30km/h -alueella) , koska noiden yhteydessä on usein surkeasti muotoillut hidasteet.
Autoilijoita se harmittaa => jarrutus ja kiihdytys
Tuo on kyllä ihan tuubaa, jonka jokainen voi itse todeta menemällä hetkeksi kuuntelemaan tuollaisen 30km/h kadun varteen. Omalta kotikadultakin tuo rajoitus löytyy ja kyllä sen aina jo äänestä kuulee jos joku kaahaa jotain 40+ vauhtia vs. kun ajetaan rajoituksen mukaan. Ei nykyautojen moottorista tasaisella nopeudella kuulu juuri yhtään mitään.Tuossa linkatussa meluprujussa liikenteen melu kasvaa vasta yli 45 km/h nopeuksilla.
Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.En ole kuullut, että melua yritettäisiin hiljentää alhaisilla nopeuksilla muualla kuin maantienopeuksissa.
Moottorit ei tuolla (30km/h nopeudella + hidasteet) käy vakionopeudella, lisäksi vaihteiden käyttö on erilaista. Epäsäännöllinen melu on häiritsevin ja moottorin kierrokset ratkaisevat pääosin sen äänenvoimakkuuden.Tuo on kyllä ihan tuubaa, jonka jokainen voi itse todeta menemällä hetkeksi kuuntelemaan tuollaisen 30km/h kadun varteen. Omalta kotikadultakin tuo rajoitus löytyy ja kyllä sen aina jo äänestä kuulee jos joku kaahaa jotain 40+ vauhtia vs. kun ajetaan rajoituksen mukaan. Ei nykyautojen moottorista tasaisella nopeudella kuulu juuri yhtään mitään.
Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
Tasaisista nopeuksista oli kyse. Ei tuossa kaaviossakaan mitään mistään hidasteista mainita.Moottorit ei tuolla (30km/h nopeudella + hidasteet) käy vakionopeudella, lisäksi vaihteiden käyttö on erilaista. Epäsäännöllinen melu on häiritsevin ja moottorin kierrokset ratkaisevat pääosin sen äänenvoimakkuuden.
Niitä töyssyjä nyt vaan "tungetaan" käytännössä noille 30km/h nopeusrajoitusalueille. Pihakaduilla yleensä jo "naapurisopu" pitää vauhdit/äänet kurissa.Tasaisista nopeuksista oli kyse. Ei tuossa kaaviossakaan mitään mistään hidasteista mainita.
Ja milläs tiellä sitä taas ollaankaan.Tänään oli kyllä melkoinen Kia-kuski liikkeellä.
Ajelin sen perässä rampilla tarkoituksena liittyä 9-tielle. No ei saanut romuaan kiihtymään 50km/h kovempaa rampilla ja liittyttiin sillä vauhdilla sitten.
80-alueella ajeli 10 alle rajoituksen. 100-alueen alussa ajeli edelleen alle rajoituksen ja lähdin ohittamaan.
Mitä tekee tämä keski-iän ohittanut harmaapää? No löytää sen kaasupolkimen.
Siinä vaiheessa kun oli 130 lasissa ja Kia edelleen rinnalla niin piti kyllä hetki miettiä että meinaako ajaa edessä menevän perään, hiljentää vai tulla peräti kylkeen (kyllä, pisti vilkun vasemmalle siinä rinnalla).
Kyllä se sitten hiljenti siihen edellä (rajoituksen mukaan) ajavan perään ja jäi köröttelemään alinopeutta.
Jep. Omalla kohdalla nämä kiusaamiset loppuivat kuin seinään siinä vaiheessa kun auton tehot nousivat 170hp -> 340hp.Ylivoimaisesti helpoin ratkaisu on omistaa auto missä on tarpeeksi löylyä tiputtaa nämä perhekinnerit heti kättelyssä niin ei tarvitse turhaan kisailla.
Hoh hoh, 2-tahti mopolla on sellaiset pärinät jo tuossa vauhdissa että autolla 60km/h ei pidä lähellekään yhtä kovaa ääntä. Toisekseen rakennetaan niitä taloja länsiväylänkin varteen ja siellä meteli on ihan eri luokkaa, mutta niin vain ihmiset sielläkin asuu.Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
Harvoin noita 30km/h rajoituksia nyt ihan tolkuttomia matkoja on... Jos ois 30 sijaan 40, niin jokainen kilometri menisi 30sek nopeammin. Itsellänikin on 1,3km isommalle 60km/h -tielle. Jos tossa nyt saisi ajaa 40km/h, nykyisen 30km/h sijaan, säästyisi tolla matkalla ~40sek. Eipä mun maailma kaadu tohon.Hoh hoh, 2-tahti mopolla on sellaiset pärinät jo tuossa vauhdissa että autolla 60km/h ei pidä lähellekään yhtä kovaa ääntä. Toisekseen rakennetaan niitä taloja länsiväylänkin varteen ja siellä meteli on ihan eri luokkaa, mutta niin vain ihmiset sielläkin asuu.
On varmaan. Alkaa vain noi pörisevät 2-tahtimopot olemaan aika harvinaisia, ainakin täälläpäin. Nykyskootterit on kyllä aikalailla äänettömiä (vakiot ainakin).
Kyllähän ihmiset asuvat, vaikka missä. Aina kun ei voi asua, missä haluaa. Tuskin esim. Länsiväylän varsin mitään halutuinta asuinaluetta on?
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.
Sinänsä asia on ihan oikea, autoilu on kuitenkin ylivoimaisen suuri paikallinen ilman laadun paskaaja kesät talvet kun tarkastellaan kaupungin ilmanlaatua. Sama meno on suuremmissa kaupungeissa ollut jo vuosikymmeniä. Mielestäni aivan tervetullutta.Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.
Tuota......
Joskus nuorena tuli jonkun verran ohiteltua, mutta nykyään huomaa, että paljon rennompi olo ratissa, kun ei turhaan stressaa muiden tekemisistä tai nopeuksista...
No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...Tuota...
Miksi hitaampien ohittelu ja stressaamattomuus olisi toisensa poissulkevia seikkoja?
Ohittaakin on monta tapaa ja teitä on erilaisia. Ja ohituksen hyödyllisyyttä joutuu aina punnitsemaan.No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...
Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.
Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).