• Huom! TechBBS-foorumi on päivitetty uusimpaan Xenforo 2.1-versioon. Kyseessä oli iso päivitys, jonka seurauksena ulkoasu täytyy työstää kokonaan uudelleen, lisäosat päivittää ja toiminallisuuksia säätää. Päivityksen jälkeinen työ ja viilailu jatkuu kulisseissa ja palautetta voi antaa palautealueella, kiitos.

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 631
Tänään sai Lahti-Hesa välillä pariin otteeseen painella jarrua kovemmin.

Pari ajeli vasenta kaistaa 80km/h lasissa, itse oikealla 122. Juuri kun olen menossa oikealta ohi niin puikkaa ilman vilkkua eteen:rage:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
560
^Siellä on joku oman elämänsä sankari päättänyt, että oikealta ei saa mennä ohi.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 256
Eipä tossa Pastersteinin lausunnossa tällä kertaa tunnu olevan virhettä, ihan looginen se on. Vai millä perusteella se alinopeus pitäisi sitten arvioida, kun mitään varsinaista kilometrimääräistä rajaa alinopeudelle ei ole lakiin kirjattu.

Moottoritiellä saa kuitenkin kuljettaa käytännössä kaikkia ajoneuvoja, joiden rakenteellinen nopeus on yli sen 50km/h. Vielä toistaiseksi esim. maksimissaan 60km/h kulkevalla traktorimönkijällä saa teinit huristella moottoritiellä ihan laillisesti, eikä siitä voi sakottaa. Hankalaa se olis sitten muita vähintään samaa nopeutta ajavia lähteä sakottamaan. Tosta 60km/h nopeudesta muodostuu siis aika luonnollinen miniminopeus poliisille, kun harkitsevat häiritsevän hitaaseen ajoon puuttumista sakolla, jos muita syitä ei ole. Muiden autoilijoiden pitää puolestaan varautua siihen, että siellä edessä huristelee se 60km/h ajeleva traktorimönkijä.

Ei tossa silti mitään järkeä ole, että noin hitailla vehkeillä motarille pääsee. Lakiin nyt vaan on jäänyt tollanen porsaanreikä, ja sen mukaan mennään. Tää kuitenkin muuttuu 2020 kesällä, kun uudessa laissa rakenteellinen vähimmäisnopeus motarilla nousee 70km/h. Samalla toki saadaan ne vähimmäisnopeusmerkitkin mahdollisiksi. Tosin, uuden lain jälkeenkin muita hitaammin saa ajaa, jos siihen on perusteltu syy (esim. liikennetilanne, omat kyvyt ja rajoitteet), muiden tehtävä on vaan olla rittävän hereillä liikenteessä.
Tokihan jos laitteen rakenteellinen nopeus ei mahdollista korkeampaa nopeutta niin se on täysin perusteltu syy kuljettaa ajoneuvoa kyseisellä nopeudella.

Jos taasen joku ajelee moottoritiellä 120km/h alueella 60-70km/h eikä ole antaa luotettavaa selvitystä käyttämälleen nopeudelle on poliisin tarkistettava ainakin kuljettajan ajokunto ja mahdollisesti annettava kirjallinen huomautus tai sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Mikäli muu liikennevirta kulkee puolet nopeammin on vastaajan ymmärrettävä aiheuttavansa merkittävää haittaa ja vaaraa muille tienkäyttäjille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 033
Tästä ajamista alle suurimman sallitun keskustelusta tuli mieleen, että joko niitä "alin sallittu nopeus" kylttejä on tullu liikenteeseen?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 792
Tänään kääntyessä pikkukadulta vähän isommalle tielle vasemmalle.

Minulla kolmio. Vastaantulojoilla kolmio. Vastaantulija aikoo ajaa suoraan risteyksen yli.

Vasemmalta (etuoikeutettua tietä) tulee auto, joka aikoo kääntyä vasemmalle.

Oikealta isoa tietä tuli joku nainen suoraan jollain pienellä kauppakassilla.

(näiden lisäksi vasemmalta taisi tulla välillä myös pari suoraan menevää autoa, jotka ajoivat risteyksen läpi vaikuttamatta tilanteeseen)

Eli siis, minun piti väistää kaikkia, vastaantulijan piti väistää tuota naista sekä minun suunnasta katsottuna vasemmalta tulijoita, ja vasemmalta tulevan kääntyvän auton piti kääntyessään tuon naisen kaistan yli väistää sitä naista.

Ja tuo minusta katsottuna oikealta isoa tietä tuleva nainen, kenen ei tarvinnut väistää ketään muuta, alkoi sitten hidastelemaan ja pysähtelemään siinä, jumittaen koko liikenteen(kaikilta muilta paitsi vasemmalta suoraan tulevilta autoilta). Ja alkoi vielä pysähtelemään ja hidastelemaan uudestaan jo ajettuaan siihen risteykseen, ollen poikittain edessäni, vaikka ketään ei ollut hänen edessään. Jonkin verran sai vilkutella valoja ja tööttäillä, ennen kuin se lopulta tajusi mennä, ja risteyksen suma purkaantui.

Miten se muilla olevan kolmion huomaaminen/oman etuajo-oikeiden tajuaminen voi olla noin vaikeaa?

Jos väistämisvelvollisuuksien tunteminen tai liikennemerkkien havainnointikyky on tuota tasoa, ei pitäisi olla mitään asiaa liikenteeseen millään kulkuneuvolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
821
Tänään yhdeksän jälkeen illalla prisman parkkipaikalla, jossa todella paljon tyhjää tilaa.

Autoni vasemmalla puolella oli yhden auton kokoinen väli ennen seuraavaa autoa.

Joku papparainen päätti sitten että siinä on selvästi hyvä paikka hänen maasturilleen, ja vekslaili sitä maasturiaan siinä edestakaisin saadakseen sen peruutettua siihen väliin. Ja minä odottelin, että koska pääsen autooni sisälle.

Jos olisi vaan suosiolla jättänyt autonsa n. 10 metriä kauemmas vähem mutmän ahtaaseen paikkaan (ja ajanut sen nokka edellä, kun nuo on paikkoja, joista voi ajaa läpi), olisi varmasti ollut ainakin minuutin aiemmin siellä kaupan ovella. Mutta pakko päästä mahdollisimman lähelle sitä ovea :facepalm:
Sori :) mutta en näemmä malta olla tuomatta toista näkökantaa. Papparainen ei ilmeisesti halunnut kävellä ... kuten eivät useimmat muutkaan... ja taidot kuitenkin riitti siihen parkeeraamisen. Mitä tästä voimme oppia? Jos ei halua odotella vie sen oman autonsa mahdollisimman kauas ovista, niin on vähemmän todennäköistä, että joku tulee viereen.

Jotkut tekee noin, koska eivät uskalla laittaa autoaan siihen kapeaan väliin heikoista peruutustaidoidoistaan johtuen. => Jos auto on kaukana ovista toivonee, ettei hänen viereensä tarpeettomasti parkeerattaisi. :)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 473
Sori :) mutta en näemmä malta olla tuomatta toista näkökantaa. Papparainen ei ilmeisesti halunnut kävellä ... kuten eivät useimmat muutkaan... ja taidot kuitenkin riitti siihen parkeeraamisen. Mitä tästä voimme oppia? Jos ei halua odotella vie sen oman autonsa mahdollisimman kauas ovista, niin on vähemmän todennäköistä, että joku tulee viereen.

Jotkut tekee noin, koska eivät uskalla laittaa autoaan siihen kapeaan väliin heikoista peruutustaidoidoistaan johtuen. => Jos auto on kaukana ovista toivonee, ettei hänen viereensä tarpeettomasti parkeerattaisi. :)
Eihän riittäneet. Jos autoo tarvii ruutuun ajaessa veivata monta kertaa edestakaisin niin taidot ei riitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 614
Eihän riittäneet. Jos autoo tarvii ruutuun ajaessa veivata monta kertaa edestakaisin niin taidot ei riitä.
... tai sitten se on Volvo. Mulla ei vaan V70 (mk2) aikoinaan taittunut kaikilla parkkipaikoilla siinä tilassa mikä kahden rivin välissä on (sama homma esim. U-käännöksessä kaupungilla; siinä missä A6 tai E-mersu menee heittämällä ympäri piti Vollella vekslata)... :D
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 473
Kyllä sitä joskus on pakko ainakin kerran peruuttaa, mutta onhan se jo saavutus jos osaa peruuttaa kolhimatta ahtaaseen väliin? Vaikka useammankin kerran veivaten.
Jos on niin kankea/iso auto, ettei etuperin taivu niin sitten opettelee peruuttamaan sen siihen ruutuun tai parkkeeraa suosista "väljemmille vesille".
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 792
Sori :) mutta en näemmä malta olla tuomatta toista näkökantaa. Papparainen ei ilmeisesti halunnut kävellä ... kuten eivät useimmat muutkaan...
Jos ei oikeasti haluta kävellä, sitten ei mennä kauppaan Prismaan jossa joutuu joka tapauksessa kävelemään satoja metrejä kaupan sisälläkin pelkästään käydäkseen maitohyllyn luona, vaan sitten mennään pienempään kauppaan, jossa maitohyllylle on kassalta se n. 10 metriä ja auton saa aina parkkiin paljon lähemmäs ovea.

"Ei halua kävellä" ei siis oikein kelpaa perusteluksi jos ollaan päätetty lähtä kauppaan Prismaan.

Ja niin, siellä prismassakin olisi parkkihalli josta pääsee sitä papparaisen käyttämää paikkaa vähemmällä kävelyllä liukuportaisiin ja niitä pitkin kauppaan sisälle. Jos olisi pakko mennä prismaan mutta haluaisi välttää kävelyä, menisi sinne parkkihalliin ja parkkeeraisi siellä lähelle liukuportaiden päätä.

Että tätä ei selitä mikään muu selitys kuin typeryys.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
821
Jos on niin kankea/iso auto, ettei etuperin taivu niin sitten opettelee peruuttamaan sen siihen ruutuun tai parkkeeraa suosista "väljemmille vesille".
Kerran peruuttaen nopeampi tapa parkkeerata etuperin , tosin poistuessa hankalampi nähdä.
Minä kyllä ihan reilusti myönnän olevani niin laiska, että oven lähelle jos mahdollista:) Tosin olen sen peruuttamisen opetellut. Sallin siis sen laiskuuden sille huonojalkaiselle papparaisellekin:)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 792
Minä kyllä ihan reilusti myönnän olevani niin laiska, että oven lähelle jos mahdollista:) Tosin olen sen peruuttamisen opetellut. Sallin siis sen laiskuuden sille huonojalkaiselle papparaisellekin:)
Oikeasti huonojalkainen papparainen ei käy turhaan prismassa, vaan käy pienemmässä kaupassa. Ja pakon edessä prismaan mennessään parkkeeraa parkkihalliin, ei ulos. Perustelusi ei toimi.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
821
Jos ei oikeasti haluta kävellä, sitten ei mennä kauppaan Prismaan jossa joutuu joka tapauksessa kävelemään satoja metrejä kaupan sisälläkin pelkästään käydäkseen maitohyllyn luona, vaan sitten mennään pienempään kauppaan, jossa maitohyllylle on kassalta se n. 10 metriä ja auton saa aina parkkiin paljon lähemmäs ovea.

"Ei halua kävellä" ei siis oikein kelpaa perusteluksi jos ollaan päätetty lähtä kauppaan Prismaan.

Ja niin, siellä prismassakin olisi parkkihalli josta pääsee sitä papparaiden käyttämää paikkaa vähemmällä kävelyllä liukuportaisiin ja niitä pitkin kauppaan sisälle. Jos olisi pakko mennä prismaan mutta haluaisi välttää kävelyä, menisi sinne parkkihalliinja parkkeeraisi siellä lähelle liukuportaiden päätä.

Että tätä ei selitä mikään muu selitys kuin typeryys.
Laiskuuttahan se yleensä on. Prisma usein halvempi, pikkukaupoissa ei aina ole parkkipaikkoja ja Prismassakin usein ne parhaat paikat menee ensiksi.

Edit: Ne rahat meni siihen öky-maasturiin, joten jossain on säästettävä :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 792
Laiskuuttahan se yleensä on.
Kulutetaan minuutti vaikeaan vekslaamiseen että voidaan välttää 10 sekuntia (helppoa) kävelyä. Laiskallekin hyvin huono diili.

Joiltain menee laiskuus ja typeryys sekaisin.

Prisma usein halvempi, pikkukaupoissa ei aina ole parkkipaikkoja ja Prismassakin usein ne parhaat paikat menee ensiksi.
Tuosta parin kilometrin säteellä tulee mieleen tasan yksi pikkukauppa jossa parkkipaikat on kortilla, ja todella monta, missä niitä on oikein hyvin.

Ja jos jalat on oikeasti huonot, sitten ei ole ongelma maksaa pari senttiä enemmän siitä maitopurkista pienemmässä kaupassa, että vältetään se satojen metrien ylimääräinen kävely mikä siitä prismassa asioimisesta tulee. Niissä sadoissa metreissä se 20 metriä lisää siinä parkkipaikalla ei tunnu yhtään missään. Se, että vekslataan ahtaaseen väliin 20 metrin kävelyn välttämisen takia prisman pihassa on ihan puhdasta idiotismia, ei mitään muuta.


Ja jos miettii parkkipaikkakolarin todennäköisyyttä ja tästä seuraavasta bonusten menetyksestä tai korjauskuluista koituvaa taloudellista tappiota, se ahtaminen ahtaaseen väliin prisman parkkipaikalla huonolla ajotaidolla voi itseasiassa tulla keskimäärin myös taloudellisesti kannattamattomammaksi kuin kalliimman väljemmän kaupan käyttäminen.

Sitten kun prisman pihassa parkkeerataaan pienemmällä autolla ja väljemmin oman ajotaidon mukaisiin paikkoihin, kolaririski tosin pienenee merkittävästi siten että prisma on kokonaiskustannuksiltaan halvempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
331
Ärsyttää kanssaliikkujissa, varmasti näistä on moni autoilijakin...

Moottoripyöräilijöiden tarve käyttää pitkiä ajovaloja kaikenaikaa. Joo ymmärrän kyllä että pelätään ettei autoilijat huomaa jne. mutta kun vuosimalli pyörässä on -18 ja valona ledi tai xsenon niin pikkaisen overkill. Harrastus kai sekin kun ajellaan keltainen huomioliivi päällä, valot suunnattuna ylös jne. ja pysähdytään kahville tilittämään miten joku lykkäsi keulaa tielle kolmion takaa. Ehdotan että näille pelkääjille annettaisiin lupa käyttää pitkien valojen lisäksi vaikkapa punaisia vilkkuja ja strobovaloja.

Itselle moottoripyörällä ajaminen on enemmän nautiskelua laitteen suorituskyvystä ja vauhdista+vaaratilanteista nauttimista. Siksi en enää hankikkaan moottoripyörää.:D
Ei tarvitse arpoa lähteekö ajokaudella kortti vai henki.

Tänään tiellä bongasin tapauksen joka kuului molempiin luokituksiin, ajoi pitkät päälä kuolemaa halveksuen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
490
Moottoripyöräilijöiden tarve käyttää pitkiä ajovaloja kaikenaikaa. Joo ymmärrän kyllä että pelätään ettei autoilijat huomaa jne. mutta kun vuosimalli pyörässä on -18 ja valona ledi tai xsenon niin pikkaisen overkill.
Valoisan aikaan pitkien valojen käytössä ei mielestäni ole mitään huonoa. Jos sillä säästetään yksikin motoristi, niin minusta haitta/hyötysuhde on aika mainio. Eikä ne kyllä paljoa häiritse. Taitaa häiritä samoja kuskeja, jotka pimeällä alkaa kahden kilometrin päästä räpsytteleen, että pitäs vaihtaa lyhyille...
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
162
Valoisan aikaan pitkien valojen käytössä ei mielestäni ole mitään huonoa. Jos sillä säästetään yksikin motoristi, niin minusta haitta/hyötysuhde on aika mainio. Eikä ne kyllä paljoa häiritse. Taitaa häiritä samoja kuskeja, jotka pimeällä alkaa kahden kilometrin päästä räpsytteleen, että pitäs vaihtaa lyhyille...
Monta autoilijaa säästettäisiin toimimalla samoin? Pitkät päälle, mielellään keulalla se halvin kiinan Led patteri joka valaisee enemmän taivasta kuin tietä...
Muoks. Itse ajanut yli kymmenen vuotta moottoripyörällä ja väitän että pitkät päällä ajaminen ei pelasta yhtään ketään, etenkin syksyn hämärillä päinvastoin. Sen lähestyvän "valopallon" nopeutta/etäisyyttä on vaikea arvioida. Lisäksi moni perinteisistä onnettomuuksista joissa auto kääntyy pyörän eteen olisi vältettävissä jos tangon takana oleva omaisi itsesuojeluvaistoa, sen 100km/rajoitetun risteyksen läpi ei ole pakko ajaa 120km/h mittarinopeutta jos näkee että mummo on vilkku päällä kääntymässä käyttämäsi kaistan yli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 256
Näin aktiivimotoristina on pakko todeta, että en ole nähnyt tällä ajokaudella kuin yhden moottoripyörän, jossa oli pitkät valot päällä. Tiedä sitten kuinka isosta 'ongelmasta' kirjoittajan mukaan on kysymys vai onko tässä jotain alueellista eroavaisuutta.

En tunne myöskään ainuttakaan tuttua motoristia, joka käyttäisi pitkiä valoa tullakseen paremmin nähdyksi. Moottoripyörällä täytyy osata ennakoida tilanteita ja varautua aina siihen, että auto tulee suoraan eteen. Pitkän valon käyttö on suhteellisen vaatimaton apu tulla nähdyksi ja useimmiten prätkällä ajaessa ainakin Helsingissä vaaratilanteet johtuu autoilijoiden holtittomista kaistanvaihdoista, vilkun käyttämättömyydestä ja muista äkkiliikkeistä.

Omia huomioita ja ärsytyksen aiheita viimepäivinä:

- Vilkku käännetään päälle samalla hetkellä kun käännytään tai vilkkua ei käytetä lainkaan.
- Kääntyessä haetaan tilaa vastaantulevien kaistalta. Estetään näin täysin tarpeettomasti takaa tulevan sujuva ohittaminen. Kyseessä kun ei ole linja-auto tai yhdistelmä-ajoneuvo vaan henkilöauto, joka kääntyy kyllä omalta ajoradaltakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
560
Kyllä tuolla tien päällä suurin osa moottoripyöräilijöistä tuntuu ajelevan pitkillä. Kirkkaana kesäpäivänä sen ymmärrän jotenkin mutta jo pilvisellä ilmalla siitä pitkien käyttämisestä ei ole oikeastaan mitään hyötyä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
331
Näin aktiivimotoristina on pakko todeta, että en ole nähnyt tällä ajokaudella kuin yhden moottoripyörän, jossa oli pitkät valot päällä. Tiedä sitten kuinka isosta 'ongelmasta' kirjoittajan mukaan on kysymys vai onko tässä jotain alueellista eroavaisuutta.
Tänään Turuus klo 20:30-20:45 ja 15 kilsaa. Kolme pyörää pitkät päällä taajamassa, auringonpaisteessa. Varmaan saman verran näin normivaloilla ajavia mutta eihän niitä huomaa voi olla enemmänkin. :lol:

Mun mielestä on ihan ok jos vaikka isompi letka on pienemmällä tiellä että ensimmäinen pyörä käyttää pitkiä. Kun kruisailee motarilla niin en näe syytä miksi ajaisin pitkillä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 256
Näemmä on sitten alueellisia eroa. Pitkät päällä moottoripyörällä ajaminen on mielestäni puhdasta idiotismia, sillä kun pahimmillaan estää myös omien merkinantovälineiden kuten vilkkujen näkymisen vastaantuleville tai muille risteyksessä oleville ajoneuvolle.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
331
Valoisan aikaan pitkien valojen käytössä ei mielestäni ole mitään huonoa. Jos sillä säästetään yksikin motoristi, niin minusta haitta/hyötysuhde on aika mainio. Eikä ne kyllä paljoa häiritse. Taitaa häiritä samoja kuskeja, jotka pimeällä alkaa kahden kilometrin päästä räpsytteleen, että pitäs vaihtaa lyhyille...
Jokainen onnettomuus on liikaa, totta. Itse en räpsyttele vastaantulijoille jos on syytä vaan heitän takaisin pitkille:geek:.

Omastamielestäni moottoripyörän selässä on niin monta muuta mahdollisuutta joutua onnettomuuteen että jos pientä niistä torjuu pitkillävaloilla ja huomioliiveillä niin ei tunne niitä todellisia riskejä eikä pitäisi olla matkalla lainkaan. Mutta jokainen tavallaan ja varma on varmaa.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
133
Tampereella jotkin mopoauto sankarit ovat päättäneet että koslahan näyttää hienommalta kun ajetaa kaikki vtun tuuning valot päällä ja ylös suunnattuna. Ja pleksi tietysti rämisee huonon musiikin tahtiin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 561
Kyllä tuolla tien päällä suurin osa moottoripyöräilijöistä tuntuu ajelevan pitkillä. Kirkkaana kesäpäivänä sen ymmärrän jotenkin mutta jo pilvisellä ilmalla siitä pitkien käyttämisestä ei ole oikeastaan mitään hyötyä.
En kyllä ole keksinyt, mitä hyötyä pitkistä olisi oman kyvyyden kannalta aurinkoisella säällä. Ei se hitusen lisääntynyt valoteho voita kirkasta auringonpaistetta yhtään sen paremmin sivulta tullessa. Vastaantullessakaan valo ei erotu mitenkään merkittävästi kauempaa, kunhan näyttää omituiselta ja sopivasti ylöspäin sojoittaessaan häikäisee hitusen.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
622
... tai sitten se on Volvo. Mulla ei vaan V70 (mk2) aikoinaan taittunut kaikilla parkkipaikoilla siinä tilassa mikä kahden rivin välissä on (sama homma esim. U-käännöksessä kaupungilla; siinä missä A6 tai E-mersu menee heittämällä ympäri piti Vollella vekslata)... :D
Mulla Audi S8 menee kyllä ruutuun, mutta suoraan sitä harvoin saa, jos kummallakaan puolella on autoja. Eli useimmiten pitää ruutuun ajamisen jälkeen oikaista auto, eli, peruuttaa ja sitten saa ruutuun ajettua suoraan. Vaikka miten yrittäisi vastapäätä olevien autojen takapuskureita hipuen kaukaa kääntyä ruutuun, niin ei käänny kerrasta mun ajotaidoilla.
 

pkk

Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
7
En kyllä ole keksinyt, mitä hyötyä pitkistä olisi oman kyvyyden kannalta aurinkoisella säällä. Ei se hitusen lisääntynyt valoteho voita kirkasta auringonpaistetta yhtään sen paremmin sivulta tullessa. Vastaantullessakaan valo ei erotu mitenkään merkittävästi kauempaa, kunhan näyttää omituiselta ja sopivasti ylöspäin sojoittaessaan häikäisee hitusen.
Itse ajoin prätkäkortin n. 10v sitten ja silloin ihan autokoulun kouluttaja ohjeisti pitämään pitkiä päällä aurinkoisella säällä. Varmaankin koulukohtaista ohjeistetaanko siihen vai ei.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
3 311
Itse ajoin prätkäkortin n. 10v sitten ja silloin ihan autokoulun kouluttaja ohjeisti pitämään pitkiä päällä aurinkoisella säällä. Varmaankin koulukohtaista ohjeistetaanko siihen vai ei.
Yleensä tuota ohjetta annetaan tilanteisiin jossa aurinko paistaa selän takaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 561
Meinasinpa saada auton ovesta pyörätiellä. Jonkun huoltofirman auto oli parkkeerannut keskelle pyörätietä rinnakkaisella pyörätie/jalkakäytävällä ja avasi ovensa katsomatta juuri kun olin ohittamassa pyörällä. Katukiveyksen päässä olisi ollut kolme vapaata parkkipaikkaa, joista olisi kuitenkin joutunut maksamaan. Selityksenä parkkipaikkavalinnalle ammattilainen ilmoitti olevansa menossa tekemään huoltoa. En jäänyt tarkemmin kyselemään, miten tästä sitten muodostui pakottava tarve jättää auto pyörätielle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 153
Meinasinpa saada auton ovesta pyörätiellä. Jonkun huoltofirman auto oli parkkeerannut keskelle pyörätietä rinnakkaisella pyörätie/jalkakäytävällä ja avasi ovensa katsomatta juuri kun olin ohittamassa pyörällä. Katukiveyksen päässä olisi ollut kolme vapaata parkkipaikkaa, joista olisi kuitenkin joutunut maksamaan. Selityksenä parkkipaikkavalinnalle ammattilainen ilmoitti olevansa menossa tekemään huoltoa. En jäänyt tarkemmin kyselemään, miten tästä sitten muodostui pakottava tarve jättää auto pyörätielle.
Nyt on jännä. Mulle kävi tänään täsmälleen samoin kun poljin lounaalla Viikin läpi. Sillä erotuksella etten jäänyt juttelemaan. Moottoripyörällä olen (harjoittelemalla) oppinut että jokainen liikkuva kohde on potentiaalinen riski, joten äkillisetkään väistöt ei enää edes nosta pulssia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 153
Itse ajoin prätkäkortin n. 10v sitten ja silloin ihan autokoulun kouluttaja ohjeisti pitämään pitkiä päällä aurinkoisella säällä. Varmaankin koulukohtaista ohjeistetaanko siihen vai ei.
Jos korttina oli A1 niin vinkki johtui siitä että piikeissä on lämpötuikut lähivaloina. Oikeissa pyörissä alkaa olla jo kuviota myöten (yksisilmäiseen) autoon verrattavissa oleva valaistus.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
331
Jos korttina oli A1 niin vinkki johtui siitä että piikeissä on lämpötuikut lähivaloina. Oikeissa pyörissä alkaa olla jo kuviota myöten (yksisilmäiseen) autoon verrattavissa oleva valaistus.
Juurikin näin mutta miten se menisi perille näille uudemmalla kalustolla ajaville harrastajille.
Omakohtaista kokemusta on esim. kun isäntä ajoi takana -18 mallisella Aprilia maantie-endurolla. Lamppu suunnilleen samalla korkeudella kuin mun auton taustapeili. Ekana luulin että takana on poliisi ja haluaa huomioni mutta onneksi oli vain joku pelkääjä. Pitkien valojen käyttöön kuuluu kuitenkin ohje mitä pitää tehdä vastaantulijan kanssa tai saavutettaessa edellä ajava.
 
Liittynyt
07.03.2019
Viestejä
69
Kohta tulee uusi ärsyttävyys, jatkossa A1 kortilla saa ajaa kevytautoa.
On sentään A1 kortti ettei mikään AM tai T kortti. Toivottavasti autokoulussa opetettu ajamaan maantiellä, niin osaavat ehkä vähän varoa vs mopokortin ajaneet.


E: väärää propagandaa jaossa.
Trafin sivuilta:
Kevytauto on henkilöautosta muutettu ja muutoskatsastettu ajoneuvo, jonka enimmäisnopeudeksi on rajoitettu 60 km/h. Kevytauton tarkoituksena on tarjota nuorille kuljettajille turvallinen vaihtoehto mopolle ja mopoautolle. Kevytautoa saa kuljettaa samalla ajokortilla kuin mopoautoa (AM/121-, B- tai A-kortit), mutta vain Suomessa.

Eli saa ajaa mopoautokortilla. Parasta paskaa siis.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
69
Kohta tulee uusi ärsyttävyys, jatkossa A1 kortilla saa ajaa kevytautoa.
Älkää nyt hyvät ihmiset etukäteen ärsyyntykö kaikesta mahdollisesta tai kuolee vitutukseen ennenaikaisesti :D

Teininä ärsytti vanhemmat ihmiset jotka ojensi ja vittuili kaikesta (mopo pitää liikaa ääntä ja kulkee liian lujaa kun on viritetty tai vaihtoehtoisesti kulkee liian hitaasti ja on edessä liikenteessä) sekä vanhempana ärsyttää teinit jotka eivät osaa tehdä mitään oikein liikenteessä. Ajavat vielä vääränlaisilla vehkeilläkin! Lantapuntit ja jyväjemmaritkin vituttaa kun ovat edessä traktoreineen vaikka mulla olis kiire mökille :mad:
Kaikki joutuu ajelemaan jollain vehkeellä jos on tarve päästä paikasta A paikkaan B ja aina jotakuta korpeaa teet mitä tahansa. Kunhan näyttäisivät sitä vilkkua kun sitä pitää käyttää, asia mistä oon tässäkin langassa avautunut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 631
No nuo lantapuntit lähtee sillä traktorilla aina sinne tien päälle siinä pahimman ruuhkan aikaan. Silkkaa vittuilua se on, koskaan niitä ei näy hiljaiseen aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
194
No nuo lantapuntit lähtee sillä traktorilla aina sinne tien päälle siinä pahimman ruuhkan aikaan. Silkkaa vittuilua se on, koskaan niitä ei näy hiljaiseen aikaan.
Nuo traktorit sentään edes jaksaa joten kuten edetä. Laitetaanpa tilalle pyöräalustainen kaivuri, joka hyytyy pienimmässäkin ylämäessä kävelynopeuteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 403
Täytyy taas ihmetellä tätä porukan kyvyttömyyttä ja toipertelua tuolla ohituskaistoilla.

Vitostiellä ohituskaistalla joku bmwn katumaasturi ajoi ihan rivakasti sitä vasenta puolta, kunnes noin ohituskaistan puolivälissä, ~1km ennen kaistan päätöstä jäi sitten junkaamaan peräkärryä vetävän pakun rinnalle. Pakun ohittaminen kesti siis lähes kilometrin ja vauhtia oli alle rajoituksen sen jälkeen kun pääsi pakun rinnalle. Kaistan päättyessä sitten takaisin oikealle pakun eteen.

Miksi pitää tulla sinne ohituskaistalle hidastelemaan ja blokata koko kaista ajamalla alinopeutta ja vielä tarkoituksella estää ohittaminen pitkittämällä ohitus koko kaistan pituiseksi?

Sen verran vitutti tuossa että myönnän hiillostaneeni takapuskurissa viimeiset 500m kun ei ohituksesta meinannut tulla mitään. Olisi varmaan pitänyt torvi pohjassa ajaa..
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 473
Ei varsinaisesti autoilijoiden vika, mutta mikä helvetin trendi tämä pohjamaalinharmaa auton väri on? Näkyy etenkin Audeissa ja Skodissa, mutta myös Fordeissa. En äkkiä keksi miten autosta voisi saada mitäänsanomattomamman näköisen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
349
Ei varsinaisesti autoilijoiden vika, mutta mikä helvetin trendi tämä pohjamaalinharmaa auton väri on? Näkyy etenkin Audeissa ja Skodissa, mutta myös Fordeissa. En äkkiä keksi miten autosta voisi saada mitäänsanomattomamman näköisen.
Se on mukava loskapaskakeleillä kun ei se harmaa lika näy niin hyvin.
 

tuoppi´

Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 770
Ei varsinaisesti autoilijoiden vika, mutta mikä helvetin trendi tämä pohjamaalinharmaa auton väri on? Näkyy etenkin Audeissa ja Skodissa, mutta myös Fordeissa. En äkkiä keksi miten autosta voisi saada mitäänsanomattomamman näköisen.
Perusharmailla ihmisillä perusharmaat autot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 077
Lasketaanko Mersun perinteinen väri tähän?

Edit. Eli onko se harmaa harmaata ja kuinka hopeaista on Mersun hopea .

Edit. Autoissahan ei ole kuin kaksi oikeaa väriä. Toinen on musta ja toinen maranellon punainen. Ikävä kyllä miulla ei taida olla rahaa ikinä tuota toista väriä käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
677
Pohjamaalin harmaa on oikeinkin hieno. Mustat vanteet ja listat vielä niin namskis.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 473
Lasketaanko Mersun perinteinen väri tähän?

Edit. Eli onko se harmaa harmaata ja kuinka hopeaista on Mersun hopea .

Edit. Autoissahan ei ole kuin kaksi oikeaa väriä. Toinen on musta ja toinen maranellon punainen. Ikävä kyllä miulla ei taida olla rahaa ikinä tuota toista väriä käyttää.
En puhu nyt siis hopeanharmaasta metalliväristä vaan ihan ei-metallisesta harmaasta.

Koeajossa Skoda Octavia RS – järkevä urheiluauto vai kadehdittava arkiauto?

"Ajankohtainen" totta tosiaan. Hyi helvetti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjuja
80 548
Viestejä
1 641 301
Jäsenet
36 222
Uusin jäsen
keskokavero

Hinta.fi

Ylös Bottom