Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei niin onneksi nopeudet eivät tuolloin ole yli 80km/h, mutta noilla nopeuksilla on tosiaan hyvä jos näkee mitä edellä ajavan auton etupuollella tapahtuu. Yksi syistä miksi en halua rekan/pakun tai matkailuauton jne... takana ajella.Pusikosta kun tulee ensin pallo ja sitten pallon perässä mukula, niin siinä ei aleta enää epäröimään mitä poljinta pitäs painaa. Ihan sama miten korkealla autolla ajaisi, ei tuollaista tilannetta voi "ennustaa".
Juu. Ihmetyttää aina miksi poliisi vedä ratsioitaan noiden työmaiden kohdalla. Ärsyttää itseänikin, kun ohittaa hitaampia ja sitten he painavat noiden kohdalla samaa vauhtia ohi vain tullakseen uudelleenohitetuiksi kohtapuoliin.Mä ajan rajoituksesta riippumatta aina (tai no yleensä) saman verran yli. Huomaa hyvin kyllä noilla tietyömailla yms. miten porukka ajaa ihan hanurissa kiinni mutta sitten kun rajoitus nousee, jäädään kauas taakse.
Juu. Ihmetyttää aina miksi poliisi vedä ratsioitaan noiden työmaiden kohdalla. Ärsyttää itseänikin, kun ohittaa hitaampia ja sitten he painavat noiden kohdalla samaa vauhtia ohi vain tullakseen uudelleenohitetuiksi kohtapuoliin.
Rahasampo != liikenneturvallisuus, tuossa ehkä yksi syy miksi sentään jotain järkeä on noissa tietyömaiden valvonnoissa...Juu. Ihmetyttää aina miksi poliisi vedä ratsioitaan noiden työmaiden kohdalla. Ärsyttää itseänikin, kun ohittaa hitaampia ja sitten he painavat noiden kohdalla samaa vauhtia ohi vain tullakseen uudelleenohitetuiksi kohtapuoliin.
Nuo paikat olisi todellisia rahasampoja, mutta sen sijaan niitä tolppia laitetaan lisää kehäteille, missä ruuhka-aikoina ei jo nyt siellä olevien kameroiden takia edes pääse ajamaan ylinopeutta, kun tolppaajarruttajat puurouttavat liikenteen.
Toiki on vähän semmonen homma että ken ei ole urakoita suunnitellut niin ei ymmärrä sitä paljonko esim ELY juuri sääntelee sitä miten työmaan liikennejärjestelyt täytyy hoitaa. Siinä ei ole kauheasti soveltamisen varaa itse urakoijalla ja turhaa mesota siihen suuntaan.Se on vaan sitten elyn mielestä usein tarpeellista viikonloppuisinkin, jos on esim. kalustoa ajoradan lähellä jne. Eli ei se aina ole urakoitsijasta kiinni.
Varmaan osa on ihan laiskuuttakin, kannattaa noista välillä huomauttaa. Tarpeeksi kun urakoitsija mokailee niin työmaa voidaan elyn toimesta keskeyttää niille sijoilleen. Siinä on ihan hyvä sakko kun joutuu pyörittelemään peukaloita.
Kyllä nykymenosta sen käsityksen saa, että nopeusvalvontaa kehitetään nimenomaan rahankuva silmissä eikä niinkään liikenneturvallisuutta ajatellen. En toki kannata, että sen valvonnan pitäisi kohdistua työmaalle kello 2 yöllä, kun ketään ei ole hommissa, mutta kyllä ne rajoitukset päiväsaikaan on työntekijöiden turvaksi.Rahasampo != liikenneturvallisuus, tuossa ehkä yksi syy miksi sentään jotain järkeä on noissa tietyömaiden valvonnoissa...
Pääosin noin, mutta kyllä niitä merkkejä sinne urakoitsijoiden -huonon työnjohdon takia- unohdellaankin. Vaikka työt on tehty tai tiedetään, että ne on pysäytetty.Toiki on vähän semmonen homma että ken ei ole urakoita suunnitellut niin ei ymmärrä sitä paljonko esim ELY juuri sääntelee sitä miten työmaan liikennejärjestelyt täytyy hoitaa. Siinä ei ole kauheasti soveltamisen varaa itse urakoijalla ja turhaa mesota siihen suuntaan.
Eiköhän siinä oo luuri ollut kourassa ja sometus kovassa käynnissä, eikä oo huomattu kääntää tarpeeksi. Suoraan päin tolppaahan tuo ajoi.Tänään tässä lähistöllä sattunutta:
Sunnuntaina purkautui vissiin viikonlopun Kalajokea terrorisoinut viiksekkäiden bauerilaisten moottorin wärkkääjien kerho äidin helmoihin. Pääsin nauttimaan neljän taulapään malliohituksista.
Ensin lähestyi takaa kolmen auton letka, kiinni toisissaan pakoputkituntumalla. Olin keskellä jonoa, joka oli juuri kokonaisuudessaan lähdössä ohittamaan traktoria. Pari autoa ehti vaihtaa kaistaa vastaantulijoiden puolelle, kun ensimmäinen bemari lähti ohittamaan jonoa, blokaten pari jo vilkun päälle saanutta autoa.
Seuraava idiootti ohitti perässäni ja jäi tappituntumalle jarruvaloshowsta, hiljentämisestä ja karkuun kaasuttamisesta huolimatta. Kohta tuli seuraava ohitettava ja eiköhän sieltä meinattu tulla takaa kylkeen kun lähdin ohittamaan ilmeisesti liian hitaasti.
Kolmas ei päässyt samalla kertaa ohi, mutta se ei haitannut: vastaantulijoita kohti on ihan hyvä ohittaa. Jarru pohjaan ja pientareen puolelle, ja kolarilta vältyttiin.
Koko tämä kolmen sankarin ritarikunta poistui muutaman kilometrin jälkeen vastakkaiseen suuntaan kuin suurin osa muusta jonosta.
Neljäs tuli myös paikalle samalla, kun viiden auton letka oli lähdössä ohittamaan traktoria. Samat temput kuin ensimmäisellä: puolen jonon ohi ja alle autonmitan päähän ajelemaan. Tältä tapaukselta ehdin nähdä vielä 50 kilometrin aikana kaksi muutakin ohitusta: yhden ylämäkeen ohituskieltoalueella ja toisen vastaantulevaa liikennettä kohti n. kilometri ennen moottoritien alkua. Jono oli melkolailla jatkuvaa, ja 50 km jälkeen oltiin samoissa valoissa vierekkäin.
Luitko lainauksiasi ollenkaan? Vaihdoin boldauksen oikeaan kohtaan. Tietenkään ohitusta ei lähdetä tekemään, jos joku takana lähtee ensin. Nyt järjestys, kuten kirjoitin, oli sellainen, että minunkin edelläni oli jo vilkut päällä, ja takaani paineli auto ohi minusta ja näistä ohitusta aloittamassa olleista. Samoin seuraavassa ohituksessa olin jo aloittanut ohituksen, kun takaa lähdettiin kiihdyttämään. Sellaista se on kun ei hallitse autoaan.Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
- näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
- jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
- jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;
- edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
- takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
- risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
Juu, tämä lienee todennäköisin syy. Saattoi kääntää myös liikaa, jos ei Jyrkkälään ollut menossa. Hieman aiemmin tuossa on ollut ”hyppyri” sillan takia, mutta muistaakseni nykyään vähän korjattu ja eipä tuo hallinnan menetykseltä näyttänyt. Just tuossa kohtaa ei ole pienintäkään tarvetta jarrutella, ramppia riittää.Eiköhän siinä oo luuri ollut kourassa ja sometus kovassa käynnissä, eikä oo huomattu kääntää tarpeeksi. Suoraan päin tolppaahan tuo ajoi.
Bemarithan ei yleisen tiedon mukaan käytä vilkkua eli ohituksen aloitusta ei voida määritellä eli muutit lainauksen juuri oikeaan kohtaan.Luitko lainauksiasi ollenkaan? Vaihdoin boldauksen oikeaan kohtaan. Tietenkään ohitusta ei lähdetä tekemään, jos joku takana lähtee ensin. Nyt järjestys, kuten kirjoitin, oli sellainen, että minunkin edelläni oli jo vilkut päällä, ja takaani paineli auto ohi minusta ja näistä ohitusta aloittamassa olleista. Samoin seuraavassa ohituksessa olin jo aloittanut ohituksen, kun takaa lähdettiin kiihdyttämään. Sellaista se on kun ei hallitse autoaan.
Tyyppihän ajaa ihan suoraan kanttarille/tolppaan ilman vähäisintäkään yritystä väistää, eli tilanne tuli selvästi täytenä yllätyksenä. 100% varmuudella syynä oli luurin tuijotus, tai sitten sairauskohtaus.Tänään tässä lähistöllä sattunutta:
https://goo.gl/maps/FEzYHdygjYt1nar58
Auto päin valaisinpylvästä ja katon kautta ympäri – onnettomuus tallentui kojelautakameraan
Ei tietoa mitä oli taustalla, mutta heitän arvauksen että vuoden sisään saatu ajokortti ilman opetusta maantiellä. Mitä sitä turhaan hidastamaan hidastuskaistan suoralla osuudella, kun se on paljon mielenkiintoisempaa suorittaa mutkassa.
Tuo
Tyyppihän ajaa ihan suoraan kanttarille/tolppaan ilman vähäisintäkään yritystä väistää, eli tilanne tuli selvästi täytenä yllätyksenä. 100% varmuudella syynä oli luurin tuijotus, tai sitten sairauskohtaus.
Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.Eiliseen nopeusvalvontakeskusteluun jatkaen: tänään aamulla taas ihmettelin menoa Tuusulantiellä. Kehä 1 sillan alla, missä usein tutka-auto piilossa, jengi ajoi ihan normaalisti 80km/h rajoituksen mukaan. Tästä 1km eteenpäin olin yksi harvoista, joka tuota nopeusrajoitusta noudatti. Tuli ainakin viisi autoa putkeen ohi toista sataa, ja tuossa on mutkitteleva työmaa vielä edessä (rajoitus 60km/h).
Suomessa voi ajaa ylinopeutta huoletta, jos tietää missä jarrutella. Vielä en ole ylinopeussakkoja saanut, mutta jos joku päivä saan niin se syö miestä, kun parhaani mukaan koitan rajoituksia noudattaa ja monet selvästi eivät.
Edit: lainasin vahingossa asiaan liittymätöntä viestiä.
Tiedustelin ely keskukselta ja nopeusrajoitus on alennettu melusyistä. Voikohan poliisi sakottaa perusteena liikenneturvallisuuden vaarantaminen tieosuudella jossa 100 on turvalliseksi todettu ja 80 sopivan hiljaiseksi äänitasoltaan? Jos ajaa vaikka yöllä kun ei ole muita?Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.
Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?Tiedustelin ely keskukselta ja nopeusrajoitus on alennettu melusyistä. Voikohan poliisi sakottaa perusteena liikenneturvallisuuden vaarantaminen tieosuudella jossa 100 on turvalliseksi todettu ja 80 sopivan hiljaiseksi äänitasoltaan? Jos ajaa vaikka yöllä kun ei ole muita?
On. Toisella laidalla on kaukana ratsutalli ja toisella laidalla noin 100m asutusta sekä noin 200m Tuomarilan liittymästä ei asutusta lähelläkään. Eikös tuohon kohtaan ole tulossa joku bulevardi muutaman vuoden kuluttua..?Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
Jeps, tuollanen maili mulla kuitenkin elykeskukselta onMelusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
En mä nyt ihan noin sanoisi: https://goo.gl/maps/Nk4aT5vHrVjroip99Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
Hyvää totuttelua ennen väylän bulevardisointiaMelusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
Jos rajoitus muualla 80 km/h niin Suomessa 40 km/h ja jos sen ylität niin maksat koko etelänaapurin sakkokertymän verran kerralla ja lyhentämättömänä. Jos kehtaatkin siitä valittaa niin se maksaa 200e, sillä lopputulemalla että tuomio pysyy ja elinikäinen stigma on oikeusteitse validoitu.Jos tuolla bulevardilla tarkoitetaan yhtään samaa kuin täällä Lissabonissa tuolla hotellin edessä menevällä kadulla niin onnea Helsinki.
Eli jalkakäytävä, pyörätie ja kaksi kaistaa per suunta autoille ja toisella puolella sama. Rajoitus taitaa olla 80km/h noille autoille.
Edit. Itseäni vähän hirvittää tuo meno vaikka liikennekulttuuri vaikuttaa tässä kaupungissa aika Hesan menolta.
Jos rajoitus muualla 80 km/h niin Suomessa 40 km/h ja jos sen ylität niin maksat koko etelänaapurin sakkokertymän verran kerralla ja lyhentämättömänä. Jos kehtaatkin siitä valittaa niin se maksaa 200e, sillä lopputulemalla että tuomio pysyy ja elinikäinen stigma on oikeusteitse validoitu.
E: paitsi jos olet tuottamaton yhteiskunnan jäsen. Silloin et maksa mitään.
Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
On alennettu rajoitusta juu, mutta ei se tarkoita sitä, ettei uutta tarvitsisi noudattaa. Tuossa oleva tietyömaa on myös semmonen, että siitä et satasta aja läpi omalla kaistalla pysyen. Tekee mutkan, sillä se kiertää korjauksessa olevan sillan.Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.
Tämän on muuten hilpeää, nimike on kuitenkin poikkeuksetta liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ei taida edes ELYn lappu rajoituksen syystä muuttaa asiaa mitenkään kun lakia on rikottu siten että se liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön täyttää, koska rajoituksen paikalla olon syyllä ei ole mitään väliä. Todellisuudessa puhutaan ~10e arvoisesta rikkeestä, oikeastaan ihan sama kuin heittäisi purkan asfalttiin. Lakia pitäisi siis muuttaa siten että jokainen melun takia pudotettu rajoitus pitäisi merkitä asiaankuuluvasti ja laissa sitten oma hinnastonsa näille.Vanhemmat asuu noin +500m päässä Tuusulan motarilta missä ennen oli satasen alue ja se meteli kuului selvästi kun oli pihalla vaikka välissä on taloja ja meluvalli. Nyt kun rajoitus on 80 niin hyvä että kuulee koko moottoritietä.
Tämän on muuten hilpeää, nimike on kuitenkin poikkeuksetta liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ei taida edes ELYn lappu rajoituksen syystä muuttaa asiaa mitenkään kun lakia on rikottu siten että se liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön täyttää, koska rajoituksen paikalla olon syyllä ei ole mitään väliä. Todellisuudessa puhutaan ~10e arvoisesta rikkeestä, oikeastaan ihan sama kuin heittäisi purkan asfalttiin. Lakia pitäisi siis muuttaa siten että jokainen melun takia pudotettu rajoitus pitäisi merkitä asiaankuuluvasti ja laissa sitten oma hinnastonsa näille.
PS. espanjassa muuten +20 ylityksessä missä tahansa maanteillä sakko on 50e tai siis oikeastaan 25e jos sen maksaa kuukauden sisään lapun saamisesta. +40 asti 150e tai siis korjaan 75e. Vähän on eroa Suomi ekohippeilyyn missä tulee 170e maksettavaa vaikka liikenneturvallisuutta ei edes vaarannettu vaan aiheutettu vain "melua" - sairasta touhua.
SpeedingEurope.com: Spain
En tai sanotaanko että lainasin ainakin tarkoituksella kun en viitsinyt lainata sitä ylempääkään ely keskuksen lausunto-viestiä kun sinun viestisi paremmin indikoi sitä että se 100->80 pudotus oikeasti pudotti melua mutta liikenneturvallisuus tuskin tuossa muuttui sinänsä miksikään... Ehkä olisi pitänyt lainata molemmat...Lainasitko väärää?
Ylinopeussakkojen on ihan hyvä olla kalliita, ei ne muuten vaikuttaisi mitenkään. Nytkään eivät vaikuta mitenkään kun noudattaa rajoituksia, joka pitäisi olla ihan helvetin helppo temppu kenelle tahansa.
Helppoa kyllä teknisesti, mutta henkisesti ottaa koville, kun pitää edetä etanavauhdilla, joka taas määräytyy sen kuuluisan heikoimman ainekseksen taitojen + hillittömien turvakertoimien kautta.Ylinopeussakkojen on ihan hyvä olla kalliita, ei ne muuten vaikuttaisi mitenkään. Nytkään eivät vaikuta mitenkään kun noudattaa rajoituksia, joka pitäisi olla ihan helvetin helppo temppu kenelle tahansa.
Tuo kaluston paraneminen on niin totta. Muutaman vuoden käyttöautona oli 3-sarjan BMW vuodelta -89, joka on käsittääkseni tuon ajan autoksi ihan hyvä. Turun moottoritiellä siinä jossain Veikkolan kohdalla kun on mäkiä ja mutkaa samaan aikaan niin pitää ihan oikeasti keskittyä siihen ajamiseen kun vauhtia on 120. Yhtään kovempaa ei juurikaan edes huvita ajaa. Sitten kun auto vaihtui viime vuonna uuteen Mazda 3:een, niin tuossa samassa kohtaa voisi varmaan ajaa jotain 160 ennen kuin tarvitsisi toista kättä edes laittaa ratille. Ja tuo Mazda nyt on kuitenkin tämän päivän autoksi hyvinkin tavallinen. Ja aivan varmaan kolarista selviytymisen todennäköisyys on Mazdassa noin 100 kertaa parempi vaikka vauhtia olisi kolmannes enemmän.Kalusto, tiestön kunto ja kaikenlainen turvallisuutta lisäävä automatiikka paranee ja kehittyy jatkuvasti, mutta nopeuksia pudotetaan silti.
Matka ei merkittävästi hidastu rajoituksen laskemisen takia. Voihan sitä ajaa muuallakin jos tuo haittaa.Eli ruuhkaisesti liikennöity väylä mukautuu asukkaisiin, joilla on aina vaihtoehto suksia muualle? Eli muutaman sadan tai tuhannen asukkaan takia pitää muovata +50000 muun elämää, myös vaikeuttaen sitä kaikin mahdollisin tavoin. Kuulostaa samalta kuin valittajat jotka kiroaa kun yövuorosta tuleva käy kerrostalossa suihkussa 12-06 välisenä aikana, vaikka perusvapautena kaikilla on mahdollisuus huolehtia hygieniastaan.
Sitten vielä ihmetellään kuinka tämä maa tai ympäröivä maailma on v**uillaan kaikin puolin.
Niin että pudotetaan kaikkien väylien noepuksia n. Viidenneksellä niin eihän se hidasta kuin sen n. Viidenneksen verran? Ei paha?Matka ei merkittävästi hidastu rajoituksen laskemisen takia. Voihan sitä ajaa muuallakin jos tuo haittaa.
Keskinopeus ei toki laske läheskään sitä viidennestä.Niin että pudotetaan kaikkien väylien noepuksia n. Viidenneksellä niin eihän se hidasta kuin sen n. Viidenneksen verran? Ei paha?