Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sunnuntaina purkautui vissiin viikonlopun Kalajokea terrorisoinut viiksekkäiden bauerilaisten moottorin wärkkääjien kerho äidin helmoihin. Pääsin nauttimaan neljän taulapään malliohituksista.

Ensin lähestyi takaa kolmen auton letka, kiinni toisissaan pakoputkituntumalla. Olin keskellä jonoa, joka oli juuri kokonaisuudessaan lähdössä ohittamaan traktoria. Pari autoa ehti vaihtaa kaistaa vastaantulijoiden puolelle, kun ensimmäinen bemari lähti ohittamaan jonoa, blokaten pari jo vilkun päälle saanutta autoa.

Seuraava idiootti ohitti perässäni ja jäi tappituntumalle jarruvaloshowsta, hiljentämisestä ja karkuun kaasuttamisesta huolimatta. Kohta tuli seuraava ohitettava ja eiköhän sieltä meinattu tulla takaa kylkeen kun lähdin ohittamaan ilmeisesti liian hitaasti.

Kolmas ei päässyt samalla kertaa ohi, mutta se ei haitannut: vastaantulijoita kohti on ihan hyvä ohittaa. Jarru pohjaan ja pientareen puolelle, ja kolarilta vältyttiin.

Koko tämä kolmen sankarin ritarikunta poistui muutaman kilometrin jälkeen vastakkaiseen suuntaan kuin suurin osa muusta jonosta.

Neljäs tuli myös paikalle samalla, kun viiden auton letka oli lähdössä ohittamaan traktoria. Samat temput kuin ensimmäisellä: puolen jonon ohi ja alle autonmitan päähän ajelemaan. Tältä tapaukselta ehdin nähdä vielä 50 kilometrin aikana kaksi muutakin ohitusta: yhden ylämäkeen ohituskieltoalueella ja toisen vastaantulevaa liikennettä kohti n. kilometri ennen moottoritien alkua. Jono oli melkolailla jatkuvaa, ja 50 km jälkeen oltiin samoissa valoissa vierekkäin.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

  1. näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
  2. jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
  3. jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;
  4. edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
  5. takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
  6. risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
:facepalm:
 
Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

  1. näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
  2. jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
  3. jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;
  4. edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
  5. takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
  6. risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
:facepalm:
Luitko lainauksiasi ollenkaan? Vaihdoin boldauksen oikeaan kohtaan. Tietenkään ohitusta ei lähdetä tekemään, jos joku takana lähtee ensin. Nyt järjestys, kuten kirjoitin, oli sellainen, että minunkin edelläni oli jo vilkut päällä, ja takaani paineli auto ohi minusta ja näistä ohitusta aloittamassa olleista. Samoin seuraavassa ohituksessa olin jo aloittanut ohituksen, kun takaa lähdettiin kiihdyttämään. Sellaista se on kun ei hallitse autoaan.
 
Eiköhän siinä oo luuri ollut kourassa ja sometus kovassa käynnissä, eikä oo huomattu kääntää tarpeeksi. Suoraan päin tolppaahan tuo ajoi.
Juu, tämä lienee todennäköisin syy. Saattoi kääntää myös liikaa, jos ei Jyrkkälään ollut menossa. Hieman aiemmin tuossa on ollut ”hyppyri” sillan takia, mutta muistaakseni nykyään vähän korjattu ja eipä tuo hallinnan menetykseltä näyttänyt. Just tuossa kohtaa ei ole pienintäkään tarvetta jarrutella, ramppia riittää.
 
Luitko lainauksiasi ollenkaan? Vaihdoin boldauksen oikeaan kohtaan. Tietenkään ohitusta ei lähdetä tekemään, jos joku takana lähtee ensin. Nyt järjestys, kuten kirjoitin, oli sellainen, että minunkin edelläni oli jo vilkut päällä, ja takaani paineli auto ohi minusta ja näistä ohitusta aloittamassa olleista. Samoin seuraavassa ohituksessa olin jo aloittanut ohituksen, kun takaa lähdettiin kiihdyttämään. Sellaista se on kun ei hallitse autoaan.
Bemarithan ei yleisen tiedon mukaan käytä vilkkua eli ohituksen aloitusta ei voida määritellä eli muutit lainauksen juuri oikeaan kohtaan. :D
 
Tuo
Tänään tässä lähistöllä sattunutta:

https://goo.gl/maps/FEzYHdygjYt1nar58
Auto päin valaisinpylvästä ja katon kautta ympäri – onnettomuus tallentui kojelautakameraan

Ei tietoa mitä oli taustalla, mutta heitän arvauksen että vuoden sisään saatu ajokortti ilman opetusta maantiellä. Mitä sitä turhaan hidastamaan hidastuskaistan suoralla osuudella, kun se on paljon mielenkiintoisempaa suorittaa mutkassa.
Tyyppihän ajaa ihan suoraan kanttarille/tolppaan ilman vähäisintäkään yritystä väistää, eli tilanne tuli selvästi täytenä yllätyksenä. 100% varmuudella syynä oli luurin tuijotus, tai sitten sairauskohtaus.
 
Tuo

Tyyppihän ajaa ihan suoraan kanttarille/tolppaan ilman vähäisintäkään yritystä väistää, eli tilanne tuli selvästi täytenä yllätyksenä. 100% varmuudella syynä oli luurin tuijotus, tai sitten sairauskohtaus.

Tämä. Ei katsonut eteensä lainkaan syystä tai toisesta. Tai sitten vähän heikommilla älynlahjoilla varustettu itsemurhakandidaatti.
 
Olisiko esim. pyhän hengen varassa ollut raidetangon pää tms. kriittinen osa napsahtaa lopulta poikki?
 
Eiliseen nopeusvalvontakeskusteluun jatkaen: tänään aamulla taas ihmettelin menoa Tuusulantiellä. Kehä 1 sillan alla, missä usein tutka-auto piilossa, jengi ajoi ihan normaalisti 80km/h rajoituksen mukaan. Tästä 1km eteenpäin olin yksi harvoista, joka tuota nopeusrajoitusta noudatti. Tuli ainakin viisi autoa putkeen ohi toista sataa, ja tuossa on mutkitteleva työmaa vielä edessä (rajoitus 60km/h).

Suomessa voi ajaa ylinopeutta huoletta, jos tietää missä jarrutella. Vielä en ole ylinopeussakkoja saanut, mutta jos joku päivä saan niin se syö miestä, kun parhaani mukaan koitan rajoituksia noudattaa ja monet selvästi eivät.

Edit: lainasin vahingossa asiaan liittymätöntä viestiä.
 
Eiliseen nopeusvalvontakeskusteluun jatkaen: tänään aamulla taas ihmettelin menoa Tuusulantiellä. Kehä 1 sillan alla, missä usein tutka-auto piilossa, jengi ajoi ihan normaalisti 80km/h rajoituksen mukaan. Tästä 1km eteenpäin olin yksi harvoista, joka tuota nopeusrajoitusta noudatti. Tuli ainakin viisi autoa putkeen ohi toista sataa, ja tuossa on mutkitteleva työmaa vielä edessä (rajoitus 60km/h).

Suomessa voi ajaa ylinopeutta huoletta, jos tietää missä jarrutella. Vielä en ole ylinopeussakkoja saanut, mutta jos joku päivä saan niin se syö miestä, kun parhaani mukaan koitan rajoituksia noudattaa ja monet selvästi eivät.

Edit: lainasin vahingossa asiaan liittymätöntä viestiä.
Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.
 
Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.
Tiedustelin ely keskukselta ja nopeusrajoitus on alennettu melusyistä. Voikohan poliisi sakottaa perusteena liikenneturvallisuuden vaarantaminen tieosuudella jossa 100 on turvalliseksi todettu ja 80 sopivan hiljaiseksi äänitasoltaan? Jos ajaa vaikka yöllä kun ei ole muita?
 
Tiedustelin ely keskukselta ja nopeusrajoitus on alennettu melusyistä. Voikohan poliisi sakottaa perusteena liikenneturvallisuuden vaarantaminen tieosuudella jossa 100 on turvalliseksi todettu ja 80 sopivan hiljaiseksi äänitasoltaan? Jos ajaa vaikka yöllä kun ei ole muita?
Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
 
Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
On. Toisella laidalla on kaukana ratsutalli ja toisella laidalla noin 100m asutusta sekä noin 200m Tuomarilan liittymästä ei asutusta lähelläkään. Eikös tuohon kohtaan ole tulossa joku bulevardi muutaman vuoden kuluttua..?
 
Jos tuolla bulevardilla tarkoitetaan yhtään samaa kuin täällä Lissabonissa tuolla hotellin edessä menevällä kadulla niin onnea Helsinki.

Eli jalkakäytävä, pyörätie ja kaksi kaistaa per suunta autoille ja toisella puolella sama. Rajoitus taitaa olla 80km/h noille autoille.

Edit. Itseäni vähän hirvittää tuo meno vaikka liikennekulttuuri vaikuttaa tässä kaupungissa aika Hesan menolta.
 
Jos tuolla bulevardilla tarkoitetaan yhtään samaa kuin täällä Lissabonissa tuolla hotellin edessä menevällä kadulla niin onnea Helsinki.

Eli jalkakäytävä, pyörätie ja kaksi kaistaa per suunta autoille ja toisella puolella sama. Rajoitus taitaa olla 80km/h noille autoille.

Edit. Itseäni vähän hirvittää tuo meno vaikka liikennekulttuuri vaikuttaa tässä kaupungissa aika Hesan menolta.
Jos rajoitus muualla 80 km/h niin Suomessa 40 km/h ja jos sen ylität niin maksat koko etelänaapurin sakkokertymän verran kerralla ja lyhentämättömänä. Jos kehtaatkin siitä valittaa niin se maksaa 200e, sillä lopputulemalla että tuomio pysyy ja elinikäinen stigma on oikeusteitse validoitu.

E: paitsi jos olet tuottamaton yhteiskunnan jäsen. Silloin et maksa mitään.
 
Jos rajoitus muualla 80 km/h niin Suomessa 40 km/h ja jos sen ylität niin maksat koko etelänaapurin sakkokertymän verran kerralla ja lyhentämättömänä. Jos kehtaatkin siitä valittaa niin se maksaa 200e, sillä lopputulemalla että tuomio pysyy ja elinikäinen stigma on oikeusteitse validoitu.

E: paitsi jos olet tuottamaton yhteiskunnan jäsen. Silloin et maksa mitään.
 
Sait hymähtää :) Minulle niillä "bulevardeilla" ole niin väliä kun en sillä suunnalla asu enkä todennäköisesti muuta .

Mutta en miä noista tykkää jos ne vastaavia tulisi olemaan. Tuo autojen meteli ja nopeus nyt ihan ekana rupesi vituttaa.
 
Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?

Vanhemmat asuu noin +500m päässä Tuusulan motarilta missä ennen oli satasen alue ja se meteli kuului selvästi kun oli pihalla vaikka välissä on taloja ja meluvalli. Nyt kun rajoitus on 80 niin hyvä että kuulee koko moottoritietä.
 
Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.
On alennettu rajoitusta juu, mutta ei se tarkoita sitä, ettei uutta tarvitsisi noudattaa. Tuossa oleva tietyömaa on myös semmonen, että siitä et satasta aja läpi omalla kaistalla pysyen. Tekee mutkan, sillä se kiertää korjauksessa olevan sillan.
 
Vanhemmat asuu noin +500m päässä Tuusulan motarilta missä ennen oli satasen alue ja se meteli kuului selvästi kun oli pihalla vaikka välissä on taloja ja meluvalli. Nyt kun rajoitus on 80 niin hyvä että kuulee koko moottoritietä.
Tämän on muuten hilpeää, nimike on kuitenkin poikkeuksetta liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ei taida edes ELYn lappu rajoituksen syystä muuttaa asiaa mitenkään kun lakia on rikottu siten että se liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön täyttää, koska rajoituksen paikalla olon syyllä ei ole mitään väliä. Todellisuudessa puhutaan ~10e arvoisesta rikkeestä, oikeastaan ihan sama kuin heittäisi purkan asfalttiin. Lakia pitäisi siis muuttaa siten että jokainen melun takia pudotettu rajoitus pitäisi merkitä asiaankuuluvasti ja laissa sitten oma hinnastonsa näille.

PS. espanjassa muuten +20 ylityksessä missä tahansa maanteillä sakko on 50e tai siis oikeastaan 25e jos sen maksaa kuukauden sisään lapun saamisesta. +40 asti 150e tai siis korjaan 75e. Vähän on eroa Suomi ekohippeilyyn missä tulee 170e maksettavaa vaikka liikenneturvallisuutta ei edes vaarannettu vaan aiheutettu vain "melua" - sairasta touhua.
SpeedingEurope.com: Spain
 
Luxemburgissa asuva kaveri sai saksasta automaattivalvonnan ylinopeussakon ja hintaa kertyi 10€ en tosin tiedä paljonko ajettiin ylinopeutta. Anyways naurettavaksi mennyt homma ja saisi joku laittaa kansalaisaloitteen "järkeä ylinopeussakkoihin" tulille, jossa vaadittaisiin roimalla kädellä noiden maksujen pienentämistä.
 
Tämän on muuten hilpeää, nimike on kuitenkin poikkeuksetta liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ei taida edes ELYn lappu rajoituksen syystä muuttaa asiaa mitenkään kun lakia on rikottu siten että se liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön täyttää, koska rajoituksen paikalla olon syyllä ei ole mitään väliä. Todellisuudessa puhutaan ~10e arvoisesta rikkeestä, oikeastaan ihan sama kuin heittäisi purkan asfalttiin. Lakia pitäisi siis muuttaa siten että jokainen melun takia pudotettu rajoitus pitäisi merkitä asiaankuuluvasti ja laissa sitten oma hinnastonsa näille.

PS. espanjassa muuten +20 ylityksessä missä tahansa maanteillä sakko on 50e tai siis oikeastaan 25e jos sen maksaa kuukauden sisään lapun saamisesta. +40 asti 150e tai siis korjaan 75e. Vähän on eroa Suomi ekohippeilyyn missä tulee 170e maksettavaa vaikka liikenneturvallisuutta ei edes vaarannettu vaan aiheutettu vain "melua" - sairasta touhua.
SpeedingEurope.com: Spain

Lainasitko väärää?
 
Lainasitko väärää?
En tai sanotaanko että lainasin ainakin tarkoituksella kun en viitsinyt lainata sitä ylempääkään ely keskuksen lausunto-viestiä kun sinun viestisi paremmin indikoi sitä että se 100->80 pudotus oikeasti pudotti melua mutta liikenneturvallisuus tuskin tuossa muuttui sinänsä miksikään... Ehkä olisi pitänyt lainata molemmat...
 
Eli ruuhkaisesti liikennöity väylä mukautuu asukkaisiin, joilla on aina vaihtoehto suksia muualle? Eli muutaman sadan tai tuhannen asukkaan takia pitää muovata +50000 muun elämää, myös vaikeuttaen sitä kaikin mahdollisin tavoin. Kuulostaa samalta kuin valittajat jotka kiroaa kun yövuorosta tuleva käy kerrostalossa suihkussa 12-06 välisenä aikana, vaikka perusvapautena kaikilla on mahdollisuus huolehtia hygieniastaan.

Sitten vielä ihmetellään kuinka tämä maa tai ympäröivä maailma on v**uillaan kaikin puolin.
 
Ylinopeussakkojen on ihan hyvä olla kalliita, ei ne muuten vaikuttaisi mitenkään. Nytkään eivät vaikuta mitenkään kun noudattaa rajoituksia, joka pitäisi olla ihan helvetin helppo temppu kenelle tahansa.

Tai sitten niin, että kerää kolme halpaa pikavoittoa niin voitat tosi ison sakon.
 
Ylinopeussakkojen on ihan hyvä olla kalliita, ei ne muuten vaikuttaisi mitenkään. Nytkään eivät vaikuta mitenkään kun noudattaa rajoituksia, joka pitäisi olla ihan helvetin helppo temppu kenelle tahansa.
Helppoa kyllä teknisesti, mutta henkisesti ottaa koville, kun pitää edetä etanavauhdilla, joka taas määräytyy sen kuuluisan heikoimman ainekseksen taitojen + hillittömien turvakertoimien kautta.

Kalusto, tiestön kunto ja kaikenlainen turvallisuutta lisäävä automatiikka paranee ja kehittyy jatkuvasti, mutta nopeuksia pudotetaan silti.
 
Kalusto, tiestön kunto ja kaikenlainen turvallisuutta lisäävä automatiikka paranee ja kehittyy jatkuvasti, mutta nopeuksia pudotetaan silti.
Tuo kaluston paraneminen on niin totta. Muutaman vuoden käyttöautona oli 3-sarjan BMW vuodelta -89, joka on käsittääkseni tuon ajan autoksi ihan hyvä. Turun moottoritiellä siinä jossain Veikkolan kohdalla kun on mäkiä ja mutkaa samaan aikaan niin pitää ihan oikeasti keskittyä siihen ajamiseen kun vauhtia on 120. Yhtään kovempaa ei juurikaan edes huvita ajaa. Sitten kun auto vaihtui viime vuonna uuteen Mazda 3:een, niin tuossa samassa kohtaa voisi varmaan ajaa jotain 160 ennen kuin tarvitsisi toista kättä edes laittaa ratille. Ja tuo Mazda nyt on kuitenkin tämän päivän autoksi hyvinkin tavallinen. Ja aivan varmaan kolarista selviytymisen todennäköisyys on Mazdassa noin 100 kertaa parempi vaikka vauhtia olisi kolmannes enemmän.
 
Eli ruuhkaisesti liikennöity väylä mukautuu asukkaisiin, joilla on aina vaihtoehto suksia muualle? Eli muutaman sadan tai tuhannen asukkaan takia pitää muovata +50000 muun elämää, myös vaikeuttaen sitä kaikin mahdollisin tavoin. Kuulostaa samalta kuin valittajat jotka kiroaa kun yövuorosta tuleva käy kerrostalossa suihkussa 12-06 välisenä aikana, vaikka perusvapautena kaikilla on mahdollisuus huolehtia hygieniastaan.

Sitten vielä ihmetellään kuinka tämä maa tai ympäröivä maailma on v**uillaan kaikin puolin.
Matka ei merkittävästi hidastu rajoituksen laskemisen takia. Voihan sitä ajaa muuallakin jos tuo haittaa.
 



Ärsyttää tavallaan kun niin monet ei vaan osaa lukea numeroita taulusta ja noudattaa niitä, niin sitten kaikkien tarvitsee rahoittaa valvontaa. Omasta mielestä toteutus pitäisi hoitaa niin että osaamattomat hoitaisivat osaamattomuudestaan johtuvat kulut täysimääräisesti.
 
Ja kun viittisivät edes selvittää oman mittarivirheensä ennen kuin alkavat syyttää muita alinopeutta ajamisesta. Muistan kyllä kun sukulaisten Nissan Aurinkokuninkaassa oli heittoa jo lähemmäs 20km/h satasta lähestyttäessä. Omissa ruotsalaistuotteissa on joka ikisessä ollut heitto alle 5km/h, tai jopa nolla, olipa mittari mekaaninen tai sähköinen. En enää ihmettele yhtään, että miksi Saab-kuskeja aikoinaan syytettiin kaahamisesta. Volvoja on ollut kolme tähän mennessä, isoin heitto +3 vakiorenkailla.
 
Keskiviikkona oli kyllä uskomaton suoritus kahdella motoristilla.
9 tiellä Viinjärven kohdalla Joensuuta kohti ajaessa kaksi moottoripyörää ohitti autoletkan tietyömaa alueella, rajoitus 60km/h, vauhtia heillä noin 100km/h.
Eipä siinä, ajattelin että mahtaa olla kiire.
Rajoitus nousi sataseen ja ohitin edellä hitaammin ajaneen karavaanarin ja laitoin pakun vakkariin 105km/h.
Parin kilometrin jälkeen saavutin aikaisemmin kiirettä pitäneet pyörät, vauhtia heillä n.85km/h satasen alueella. Aloin katselemaan ohituspaikkaa ja sopivan suoran tultua lähdin ohitukseen, yllätys yllätys, nyt pyöristä löytyi kaasukahva ja etummainen pyörä esti ohituksen kiihdyttämällä vauhtia. Palasin pyörien perään ja taas mentiin 80-85km/h satasen alueella, etummainen urpo ajoi vielä kokoajan mutkitellen kaistan laidasta laitaan välillä nostaen kätensä pystyyn (tuon merkin idea ei auennut, vastaan ei tullut pyöriä joille olisi moikannut)
Sama ilmiö toistui kahdella ohituskaistalla ennen Ylämyllyä, ohituskaistalla pyörien vauhti nousi sakkorajan yli, ohituskaistan loputtua taas mentiin alle rajoituksen. Ennen Joensuuta alkavalla nelikaistaisella vauhtia olikin sitten se +125km/h.
Kaikki tämä tapahtui pääosin 100km/h alueella, käsittämätönta toimintaa. Teki mieli seurata pyöriä ja antaa palautetta (nousivat Siilaisen liittymästä Joensuun keskustan suuntaan) mutta en firman tarroilla varustetulla pakulla kehdannut.
Pyöristä ja varusteista päätellen kyseessä oli kaksi aikuista miestä, ei mitään vasta kortin saaneita lapsia. Itsekin moottoripyöräilyä harrastavana hävettää kuinka juuri tuollaiset urpot pilaavat kaikkien pyörillä ajavien maineen.
 
Samaa vanhaa stooria, rampista tulossa auto, itellä todellista nopeutta 103-104 vakkari päällä Vähän vaikuttaa hankalalta rampilta tulevalla autolla, no kiihdyttää eteen about 20 metrin päähä.... ja sitten tiputtaa nopeuden 90:een,huoh. No sitten taas kiihdyttää ja reippaasti kun ite jään kunnolla. No vähän ajan päästä tulee 80 alue ja taas perä edellä vastaan ja näyttää olevan vaikeuksia ajaa yli 70, no lähden ohi ja sit kaasu tietty löytyy ja ohi päästyäni about 130 lasissa tulee niin lähelle että viikset näkyy taustapeilissä.
 



Ärsyttää tavallaan kun niin monet ei vaan osaa lukea numeroita taulusta ja noudattaa niitä, niin sitten kaikkien tarvitsee rahoittaa valvontaa. Omasta mielestä toteutus pitäisi hoitaa niin että osaamattomat hoitaisivat osaamattomuudestaan johtuvat kulut täysimääräisesti.

Ei kai se osaamisesta ole kenelläkään kiinni, vaan siitä että rajoitukset koetaan liian alhaisiksi, eikä niitä siksi haluta noudattaa.

Ärsyttävistä ilmiöistä puheen ollen alinopeutta ajavat ahdistavat aika huolella ja noiden tolppien läheisyydessä/kohdalla ilmiö vain kertautuu. Juuri viime viikonloppuna jumitettin 80km/h rajoituksen kohdalla 54km/h todellista ainakin kilometrin verran, kun jonon ensimmäinen auto halusi varmistaa ettei vain aja uuden tutkatolpan läheisyydessä liian kovaa.
 
Keskiviikkona oli kyllä uskomaton suoritus kahdella motoristilla.
9 tiellä Viinjärven kohdalla Joensuuta kohti ajaessa kaksi moottoripyörää ohitti autoletkan tietyömaa alueella, rajoitus 60km/h, vauhtia heillä noin 100km/h.
Eipä siinä, ajattelin että mahtaa olla kiire.
Rajoitus nousi sataseen ja ohitin edellä hitaammin ajaneen karavaanarin ja laitoin pakun vakkariin 105km/h.
Parin kilometrin jälkeen saavutin aikaisemmin kiirettä pitäneet pyörät, vauhtia heillä n.85km/h satasen alueella. Aloin katselemaan ohituspaikkaa ja sopivan suoran tultua lähdin ohitukseen, yllätys yllätys, nyt pyöristä löytyi kaasukahva ja etummainen pyörä esti ohituksen kiihdyttämällä vauhtia. Palasin pyörien perään ja taas mentiin 80-85km/h satasen alueella, etummainen urpo ajoi vielä kokoajan mutkitellen kaistan laidasta laitaan välillä nostaen kätensä pystyyn (tuon merkin idea ei auennut, vastaan ei tullut pyöriä joille olisi moikannut)
Sama ilmiö toistui kahdella ohituskaistalla ennen Ylämyllyä, ohituskaistalla pyörien vauhti nousi sakkorajan yli, ohituskaistan loputtua taas mentiin alle rajoituksen. Ennen Joensuuta alkavalla nelikaistaisella vauhtia olikin sitten se +125km/h.
Kaikki tämä tapahtui pääosin 100km/h alueella, käsittämätönta toimintaa. Teki mieli seurata pyöriä ja antaa palautetta (nousivat Siilaisen liittymästä Joensuun keskustan suuntaan) mutta en firman tarroilla varustetulla pakulla kehdannut.
Pyöristä ja varusteista päätellen kyseessä oli kaksi aikuista miestä, ei mitään vasta kortin saaneita lapsia. Itsekin moottoripyöräilyä harrastavana hävettää kuinka juuri tuollaiset urpot pilaavat kaikkien pyörillä ajavien maineen.
Kilauttaa poliisille epäillystä rattijuoposta niin pääsee eroon.
 
Ei kai se osaamisesta ole kenelläkään kiinni, vaan siitä että rajoitukset koetaan liian alhaisiksi, eikä niitä siksi haluta noudattaa.
Jep. Nämä nykyiset rajoitukset on tehty jonkun 60-luvun autojen perusteella kun sellaisia autot oli silloin kun näitä rajoituksia ensin säädettiin. Tuollaisilla on ihan syytäkin noudattaa rajoituksia kun joka nurkassa rumpujarrut ja turvavarusteet on mallia "ei ole". Eikä tuon ajan autot edes välttämättä kulkeneet yli rajoituksen tai vähintään vauhtia rajoitti kuskin uskallus. Nykyajan autot on ihan toistamaata. Levyjarrut ja ABS:t, airbagit on standardikamaa, ajonvakautuskin vähitellen. Ihan uusimmat autot varoittavat kuskia ja parhaimmillaan auto jarruttaa hätätilanteessa itsestään.

Paras keino saada ihmiset noudattamaan nopeusrajoituksia olisi asettaa rajoitukset sopivalle tasolle. Niin, että kuskeista rajoitus tuntuu luontevalta ja järkevältä. Nopeusrajoitus on silloin kohdallaan kun ihmiset keskimäärin ajaa sitä nopeutta vaikka kyltit otettaisiin pois. Tälläisethän ne rajoitukset alunperin olivatkin, mutta rajoitukset ovat jääneet paikalleen kun aika ja autot ovat kehittyneet.

Ja ennenkuin joku sanoo, että ei koske Suomea, koska vanha autokanta. Kannattaa muistaa että 20 vuotta vanha autokin on nykyään jo vuosituhannen vaihteesta. Suomessakin keskimäärin autot reippaasti 2000-luvun puolelta eikä enää 80-luvulta.
 
Pitää kuitenkin muistaa, että liikenteen määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti siitä kun rajoituksia alettiin lätkimään.
 
Pitää kuitenkin muistaa, että liikenteen määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti siitä kun rajoituksia alettiin lätkimään.
Toki. Tuo onkin yksi lisäsyy miksi nopeusrajoituksien tarkoituksenmukaisuutta pitäisi tarkistella uudestaan eikä mennä sillä 70-luvun mallilla.
 
Pitää kuitenkin muistaa, että liikenteen määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti siitä kun rajoituksia alettiin lätkimään.
Toki, mutta samalla myös ajoneuvojen tekniikka, turvavarusteet ja tiestön kunto ovat parantuneet ihan eri tasolle.
 
Jep. Nämä nykyiset rajoitukset on tehty jonkun 60-luvun autojen perusteella kun sellaisia autot oli silloin kun näitä rajoituksia ensin säädettiin. Tuollaisilla on ihan syytäkin noudattaa rajoituksia kun joka nurkassa rumpujarrut ja turvavarusteet on mallia "ei ole". Eikä tuon ajan autot edes välttämättä kulkeneet yli rajoituksen tai vähintään vauhtia rajoitti kuskin uskallus. Nykyajan autot on ihan toistamaata. Levyjarrut ja ABS:t, airbagit on standardikamaa, ajonvakautuskin vähitellen. Ihan uusimmat autot varoittavat kuskia ja parhaimmillaan auto jarruttaa hätätilanteessa itsestään.

Paras keino saada ihmiset noudattamaan nopeusrajoituksia olisi asettaa rajoitukset sopivalle tasolle. Niin, että kuskeista rajoitus tuntuu luontevalta ja järkevältä. Nopeusrajoitus on silloin kohdallaan kun ihmiset keskimäärin ajaa sitä nopeutta vaikka kyltit otettaisiin pois. Tälläisethän ne rajoitukset alunperin olivatkin, mutta rajoitukset ovat jääneet paikalleen kun aika ja autot ovat kehittyneet.

Ja ennenkuin joku sanoo, että ei koske Suomea, koska vanha autokanta. Kannattaa muistaa että 20 vuotta vanha autokin on nykyään jo vuosituhannen vaihteesta. Suomessakin keskimäärin autot reippaasti 2000-luvun puolelta eikä enää 80-luvulta.

Mitenkäs ne ihmiset siellä ratin takana saataisiin vielä kehittymään kasvaviin nopeuksiin? Ilman vastaantulijoita ja sivuilta tiellä hyppiviä eläimiä voisi ajella melko vauhdillakin, mutta kun pitäisi ehtiä reagoimaan äkillisiin nopeudenmuutoksiin ja muihin äkkitilanteisiin.

Suurimmalla osalla ei ole edes sen vertaa ymmärrystä omasta reaktioajastaan, että olisi pätevä kuljettamaan autoa edes kaupunkinopeuksia.
 
Keskiviikkona oli kyllä uskomaton suoritus kahdella motoristilla.
9 tiellä Viinjärven kohdalla Joensuuta kohti ajaessa kaksi moottoripyörää ohitti autoletkan tietyömaa alueella, rajoitus 60km/h, vauhtia heillä noin 100km/h.
Eipä siinä, ajattelin että mahtaa olla kiire.
Rajoitus nousi sataseen ja ohitin edellä hitaammin ajaneen karavaanarin ja laitoin pakun vakkariin 105km/h.
Parin kilometrin jälkeen saavutin aikaisemmin kiirettä pitäneet pyörät, vauhtia heillä n.85km/h satasen alueella. Aloin katselemaan ohituspaikkaa ja sopivan suoran tultua lähdin ohitukseen, yllätys yllätys, nyt pyöristä löytyi kaasukahva ja etummainen pyörä esti ohituksen kiihdyttämällä vauhtia. Palasin pyörien perään ja taas mentiin 80-85km/h satasen alueella, etummainen urpo ajoi vielä kokoajan mutkitellen kaistan laidasta laitaan välillä nostaen kätensä pystyyn (tuon merkin idea ei auennut, vastaan ei tullut pyöriä joille olisi moikannut)
Sama ilmiö toistui kahdella ohituskaistalla ennen Ylämyllyä, ohituskaistalla pyörien vauhti nousi sakkorajan yli, ohituskaistan loputtua taas mentiin alle rajoituksen. Ennen Joensuuta alkavalla nelikaistaisella vauhtia olikin sitten se +125km/h.
Kaikki tämä tapahtui pääosin 100km/h alueella, käsittämätönta toimintaa. Teki mieli seurata pyöriä ja antaa palautetta (nousivat Siilaisen liittymästä Joensuun keskustan suuntaan) mutta en firman tarroilla varustetulla pakulla kehdannut.
Pyöristä ja varusteista päätellen kyseessä oli kaksi aikuista miestä, ei mitään vasta kortin saaneita lapsia. Itsekin moottoripyöräilyä harrastavana hävettää kuinka juuri tuollaiset urpot pilaavat kaikkien pyörillä ajavien maineen.
Täytyy myöntää, että tuollaista en ole aikuisilta tyypeiltä koskaan kokenut. Menevät jos ovat mennäkseen.
Teinijullit yleensä tosiaan koheltaa, eikä pelkästään jullit. Kerran tuli eräs tyär 40km/h alueella skobollansa sen verran konttiin kiinni, että meinasi joutua ajamaan tieltä ulos kun jouduin hidastamaan oikealle kääntyvän auton takia, jolla oli väistettävää suojatiellä. Hidastin siis aika rauhallisesti, en tosiaan lyönyt ns. liinoja kiinni. Episodin jälkeen alko yllättäen turvaväliä löytymään.
 
Onhan näitä. Torstaina kehä I:llä ajaessanin länteen eräs neiti-ihminen joka ajoi edelläni päätti olla "kohtelias" ja heitti liinat kiinni antaakseen tietä rampista tulevalle autolle. Onneksi oli tarpeeksi turvaväliä niin riitti torvensoitto tällä kertaa.
 
Mitenkäs ne ihmiset siellä ratin takana saataisiin vielä kehittymään kasvaviin nopeuksiin? Ilman vastaantulijoita ja sivuilta tiellä hyppiviä eläimiä voisi ajella melko vauhdillakin, mutta kun pitäisi ehtiä reagoimaan äkillisiin nopeudenmuutoksiin ja muihin äkkitilanteisiin.

Suurimmalla osalla ei ole edes sen vertaa ymmärrystä omasta reaktioajastaan, että olisi pätevä kuljettamaan autoa edes kaupunkinopeuksia.
Joo, reaktioaika pysyy samana, mutta auto pysähtyy nopeammin. Nykyauton ja 60-luvun auton välillä on se pysähtymismatkan ero todella suuri. Ja tosiaan teknologia, jolla auto alkaa jarruttaa jo itsestään on jo olemassa ja varmasti tulee lähiaikoina yleistymään (ja todennäköisesti pakolliseksi uusissa autoissa).

Lisäksi tietenkin nopeudet pitäisi sovittaa tien mukaan. Tiellä, jolla on paljon vaaratekijöitä on syytä ajaa hiljempaa. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, niin suurin osa ihmisistä osaa arvioida jo nyt sen nopeuden oikein ilmankin rajoituksia. Se on pieni joukko, joka ajaa selvästi kovempaa kuin tie luontaisesti sallii. Ne rajoitukset pitäisi olla tätä pientä joukkoa varten, jolloin suurin osa näistäkin tajuaisi ajaa sitä kohtuullista nopeutta ja sitten vielä sitä pienempää joukkoa joka ei silloinkaan tajua poliisi voi sakottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 630
Viestejä
4 616 093
Jäsenet
75 883
Uusin jäsen
KNAC

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom