Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pusikosta kun tulee ensin pallo ja sitten pallon perässä mukula, niin siinä ei aleta enää epäröimään mitä poljinta pitäs painaa. Ihan sama miten korkealla autolla ajaisi, ei tuollaista tilannetta voi "ennustaa".
 
Tämä on topik, jossa aihe ja kirjoitus sekä kommentointi eivät liity mihinkään;) Jos tarkoitus on olla jotenkin liikennöintiä kehittävä ja sitä kautta joustavaa, turvallista ja sujuvaakin päivittäistä elämää rakentavaa; siirry heti eikä vasta kohta jollekin muulle topikille! :D
 
Pusikosta kun tulee ensin pallo ja sitten pallon perässä mukula, niin siinä ei aleta enää epäröimään mitä poljinta pitäs painaa. Ihan sama miten korkealla autolla ajaisi, ei tuollaista tilannetta voi "ennustaa".
Ei niin onneksi nopeudet eivät tuolloin ole yli 80km/h, mutta noilla nopeuksilla on tosiaan hyvä jos näkee mitä edellä ajavan auton etupuollella tapahtuu. Yksi syistä miksi en halua rekan/pakun tai matkailuauton jne... takana ajella.
 
Mä ajan rajoituksesta riippumatta aina (tai no yleensä) saman verran yli. Huomaa hyvin kyllä noilla tietyömailla yms. miten porukka ajaa ihan hanurissa kiinni mutta sitten kun rajoitus nousee, jäädään kauas taakse.
Juu. Ihmetyttää aina miksi poliisi vedä ratsioitaan noiden työmaiden kohdalla. Ärsyttää itseänikin, kun ohittaa hitaampia ja sitten he painavat noiden kohdalla samaa vauhtia ohi vain tullakseen uudelleenohitetuiksi kohtapuoliin.

Nuo paikat olisi todellisia rahasampoja, mutta sen sijaan niitä tolppia laitetaan lisää kehäteille, missä ruuhka-aikoina ei jo nyt siellä olevien kameroiden takia edes pääse ajamaan ylinopeutta, kun tolppaajarruttajat puurouttavat liikenteen.

Vastaavasti jyrkän alamäen jälkeen tai rajoituksen vaihtumisen jälkeen olevat tolpat narauttavat rajoituksia noudattavia kuskeja, jotka eivät sattuneet sillä hetkellä seuraamaan silmä kovana nopeusmittaria. Joo, oma vika, mutta voi käydä epähuomiossa kun kamera on asetettu niin vmäisesti, että rullaamalla hidastaminen ei riitä vaikka sen alottaisi heti uuden rajotusmerkin nähtyään. 60km/h työmaarajoituksen läpi 90km/h posottamista ei enää niin vain selitäkään mikään epähuomio, varsinkaan jos työmaan ulkopuolella ajaa samaa 90km/h satasen alueella. Silloin se on vain välinpitämättömyyttä nopeusrajoitusten seuraamista kohtaan, ja sietääkin saada sakkoja.

Mun puolesta voisivat piilottaa kaikki kamerat niin, ettei niitä tai kuvien räpsymistä näkisi. Päästäisiin eroon jarruttelijoista ja tolppien ulottumattomissa kaahaavista. Ei sillä, että kaipaisin mitään nollatoleranssia nopeusvalvontaan, mutta nykyisellään tuo järjestelmä lähinnä huonontaa liikenteen sujuvuutta. Tarkoituksella kaahaavat pääsevät pälkähästä kunhan tietävät kameroiden sijainnit, ja viulut maksaa se, kuka ei satu kameran kohdalla nopeusmittariaan tuijottamaan, vaikka keskinopeus oliskin muita alhaisempi.
 
Juu. Ihmetyttää aina miksi poliisi vedä ratsioitaan noiden työmaiden kohdalla. Ärsyttää itseänikin, kun ohittaa hitaampia ja sitten he painavat noiden kohdalla samaa vauhtia ohi vain tullakseen uudelleenohitetuiksi kohtapuoliin.

Poliisi iski tietyömaan rajoitusten kohdalla: Kolmessa tunnissa 221 välähdystä

Peltipoliisi ylikierroksilla: yli 2000 räpsäytystä vuorokaudessa - katso video välähdysparaatista

On näitä sillon tällön ollut. Oulussa viimeksi näin moisen, välke näkyi jo kilometrin päähän siltapilarin takaa ja silti ihmiset ei osanneet jarrutella. Rajoitus oli kai 30. :D
 
Juu. Ihmetyttää aina miksi poliisi vedä ratsioitaan noiden työmaiden kohdalla. Ärsyttää itseänikin, kun ohittaa hitaampia ja sitten he painavat noiden kohdalla samaa vauhtia ohi vain tullakseen uudelleenohitetuiksi kohtapuoliin.

Nuo paikat olisi todellisia rahasampoja, mutta sen sijaan niitä tolppia laitetaan lisää kehäteille, missä ruuhka-aikoina ei jo nyt siellä olevien kameroiden takia edes pääse ajamaan ylinopeutta, kun tolppaajarruttajat puurouttavat liikenteen.
Rahasampo != liikenneturvallisuus, tuossa ehkä yksi syy miksi sentään jotain järkeä on noissa tietyömaiden valvonnoissa...

Nytkin viikonloppuna 3-tiellä vähän klaukkalasta pohjoiseen on joku "tietyömaa", en tiedä mitä tekevät mutta ~50m matkalta on hyvin matalat "aidat" asfalttipientareen ulkopuolella eli käytössä on normaalit 2 ajokaistaa/suunta ja lisäksi asfalttipientareet (eli nurtsi ei ole käytössä). Epäselvyyksien välttämiseksi mainitaan nyt vielä työmiehien/koneiden määrä lauantaina ja sunnuntaina: 0. Saa arvata mikä on nopeusrajoitus ja kuinka pitkän matkaa tuo rajoitettua aluetta oli (ÄLÄ LUE ennen arvausta: 80km/h ja ~1km)... Tässäkin vielä 120 tikkari on "luonnollisesti" vasta ~200m kohdealueen jälkeen - ei mitään järkeä baana pitäisi olla vapaa _välittömästi_ tietyömaan jälkeen...

Eihän tuossa touhussa ole mitään järkeä ja rajoitustakaan ei sitten myöskään toki oikeastaan ketään noudattanut.

Motarille oli myös parissa kohtaa vedetty uutta asfalttia ja siellä oli vasta maalauksen "markkeriraidat", mutta silti rajoitus oli jostain ihmeen syystä 120km/h, ei ole montaakaan vuotta aikaa kun 1-tiellä vastaavasti oli tiputettu 100:seen (kun se nyt vaan on n-i-i-n vaikeaa onnistua ajamaan 2:lla autolla 10metrin rännissä), onko järki vihdoin voittanut vai joku tehnyt elämää suuremman ja akuutusti ihmishenkiä uhkaavan mokan jonka vuoksi hän ja rajoituksen mukaista nopeutta ajaneet autoilijat pitäisi kivittää heti?

PS. miksi noita tietyömaita ei voisi esim. merkitä siten että olisi tietyömaamerkki tai pari ja niissä metrimäärä tietyömaalle ja indikaatio rajoituksesta joka alkaa hieman ennen tietyömaata, näin se olisi ihan jokaisen oma-asia ajaako moottorijarrulla kohdasta x eteenpäin vai vetääkö loppuun asti ja jarrulla vauhti pois. Nyt lyödään joku helvetin 80 tikkari kilometria ennen ja itketään kun kukaan ei aja rajoituksen mukaan...
 
Useassa EU- maassa tietyön vastaava saa sakot jos rajoitusmerkit ovat tarpeettomasti kun esim. työmaa ei ole käynnissä vaikkapa viikonlopun aikana. Eikö Suomen pitäisi olla EUn mallioppilas? Siis sakotus käyttöön ja heti, jos työmailla ei viitsitä peittää tarpeettomia rajoitusmerkkejä.
 
Se on vaan sitten elyn mielestä usein tarpeellista viikonloppuisinkin, jos on esim. kalustoa ajoradan lähellä jne. Eli ei se aina ole urakoitsijasta kiinni.

Varmaan osa on ihan laiskuuttakin, kannattaa noista välillä huomauttaa. Tarpeeksi kun urakoitsija mokailee niin työmaa voidaan elyn toimesta keskeyttää niille sijoilleen. Siinä on ihan hyvä sakko kun joutuu pyörittelemään peukaloita.
Toiki on vähän semmonen homma että ken ei ole urakoita suunnitellut niin ei ymmärrä sitä paljonko esim ELY juuri sääntelee sitä miten työmaan liikennejärjestelyt täytyy hoitaa. Siinä ei ole kauheasti soveltamisen varaa itse urakoijalla ja turhaa mesota siihen suuntaan.
 
Rahasampo != liikenneturvallisuus, tuossa ehkä yksi syy miksi sentään jotain järkeä on noissa tietyömaiden valvonnoissa...
Kyllä nykymenosta sen käsityksen saa, että nopeusvalvontaa kehitetään nimenomaan rahankuva silmissä eikä niinkään liikenneturvallisuutta ajatellen. En toki kannata, että sen valvonnan pitäisi kohdistua työmaalle kello 2 yöllä, kun ketään ei ole hommissa, mutta kyllä ne rajoitukset päiväsaikaan on työntekijöiden turvaksi.

Kamera-autonkin idea vesittyy mun mielestä jo siinä, että se on kerrasta toiseen pysäköitynä samaan paikkaan (näin ainakin Tuusulanväylällä kehä 1 sillan alla). Monet osaavat jo varoa sen mahdollista paikallaoloa ja ajavat siinä kohtaa siivosti. Siitä kun ohi pääsee, niin voi taas painella kympin lisää vakkariin.

Toki tästä voi päätellä, että se valvonta on mahdollisesti hillinnyt ajotyyliä tuossa kohdassa, mutta ehkä siksi olisikin aika siirtyä muualle? Pari kilometriä tuosta paikasta pohjoiseen jengi ajaa taas satasta 80km/h alueella.
 
Toiki on vähän semmonen homma että ken ei ole urakoita suunnitellut niin ei ymmärrä sitä paljonko esim ELY juuri sääntelee sitä miten työmaan liikennejärjestelyt täytyy hoitaa. Siinä ei ole kauheasti soveltamisen varaa itse urakoijalla ja turhaa mesota siihen suuntaan.
Pääosin noin, mutta kyllä niitä merkkejä sinne urakoitsijoiden -huonon työnjohdon takia- unohdellaankin. Vaikka työt on tehty tai tiedetään, että ne on pysäytetty.

Niiden tarpeeton olo/jättö paikoilleen "syö" merkkien uskottavuutta ja osaltaan aiheuttaa työmiehille epäsuorasti tarpeetonta riskiä.

Tämä ongelma on ollut vuosikymmeniä, olen ihmetellyt miksi ohjeita/ toteutusta ei ole saatu sellaisiksi, että turvaavat työnturvallisuuden, mutta eivät tarpeettomasti hidasta liikennettä. EI se merkin peittäminen niin iso kulu ole. Varsinkin kun mietitään mitä kuluja sen turha paikalla ole muille aiheuttaa.

Kunnon sakko firmoille, niin johon alkaa merkit muistua työnjohdonkin mieleen.
 
Kannattaa vain lähteä sen verran ajoissa ettei sekalainen seurakunta tietyörajoituksia pilaa koko loppupäivän aikataulua.
 
Suomen kesä on kaunis. Siltikään ei kannata vetää 60 alueella liinoja kiinni suoralla, liittymättömällä tiellä. Ilmeisesti ämmä vieressä kiljui että "onpas kaunista!" kun näki jonkun v.... puskan/puun/tai vastaavan.

Toinen sankari meinasi saada repsikan penkille etupyöräni oven läpi. Kolmioista läpi kaljaa hakemaan.
 
Sunnuntaina purkautui vissiin viikonlopun Kalajokea terrorisoinut viiksekkäiden bauerilaisten moottorin wärkkääjien kerho äidin helmoihin. Pääsin nauttimaan neljän taulapään malliohituksista.

Ensin lähestyi takaa kolmen auton letka, kiinni toisissaan pakoputkituntumalla. Olin keskellä jonoa, joka oli juuri kokonaisuudessaan lähdössä ohittamaan traktoria. Pari autoa ehti vaihtaa kaistaa vastaantulijoiden puolelle, kun ensimmäinen bemari lähti ohittamaan jonoa, blokaten pari jo vilkun päälle saanutta autoa.

Seuraava idiootti ohitti perässäni ja jäi tappituntumalle jarruvaloshowsta, hiljentämisestä ja karkuun kaasuttamisesta huolimatta. Kohta tuli seuraava ohitettava ja eiköhän sieltä meinattu tulla takaa kylkeen kun lähdin ohittamaan ilmeisesti liian hitaasti.

Kolmas ei päässyt samalla kertaa ohi, mutta se ei haitannut: vastaantulijoita kohti on ihan hyvä ohittaa. Jarru pohjaan ja pientareen puolelle, ja kolarilta vältyttiin.

Koko tämä kolmen sankarin ritarikunta poistui muutaman kilometrin jälkeen vastakkaiseen suuntaan kuin suurin osa muusta jonosta.

Neljäs tuli myös paikalle samalla, kun viiden auton letka oli lähdössä ohittamaan traktoria. Samat temput kuin ensimmäisellä: puolen jonon ohi ja alle autonmitan päähän ajelemaan. Tältä tapaukselta ehdin nähdä vielä 50 kilometrin aikana kaksi muutakin ohitusta: yhden ylämäkeen ohituskieltoalueella ja toisen vastaantulevaa liikennettä kohti n. kilometri ennen moottoritien alkua. Jono oli melkolailla jatkuvaa, ja 50 km jälkeen oltiin samoissa valoissa vierekkäin.
 
Sunnuntaina purkautui vissiin viikonlopun Kalajokea terrorisoinut viiksekkäiden bauerilaisten moottorin wärkkääjien kerho äidin helmoihin. Pääsin nauttimaan neljän taulapään malliohituksista.

Ensin lähestyi takaa kolmen auton letka, kiinni toisissaan pakoputkituntumalla. Olin keskellä jonoa, joka oli juuri kokonaisuudessaan lähdössä ohittamaan traktoria. Pari autoa ehti vaihtaa kaistaa vastaantulijoiden puolelle, kun ensimmäinen bemari lähti ohittamaan jonoa, blokaten pari jo vilkun päälle saanutta autoa.

Seuraava idiootti ohitti perässäni ja jäi tappituntumalle jarruvaloshowsta, hiljentämisestä ja karkuun kaasuttamisesta huolimatta. Kohta tuli seuraava ohitettava ja eiköhän sieltä meinattu tulla takaa kylkeen kun lähdin ohittamaan ilmeisesti liian hitaasti.

Kolmas ei päässyt samalla kertaa ohi, mutta se ei haitannut: vastaantulijoita kohti on ihan hyvä ohittaa. Jarru pohjaan ja pientareen puolelle, ja kolarilta vältyttiin.

Koko tämä kolmen sankarin ritarikunta poistui muutaman kilometrin jälkeen vastakkaiseen suuntaan kuin suurin osa muusta jonosta.

Neljäs tuli myös paikalle samalla, kun viiden auton letka oli lähdössä ohittamaan traktoria. Samat temput kuin ensimmäisellä: puolen jonon ohi ja alle autonmitan päähän ajelemaan. Tältä tapaukselta ehdin nähdä vielä 50 kilometrin aikana kaksi muutakin ohitusta: yhden ylämäkeen ohituskieltoalueella ja toisen vastaantulevaa liikennettä kohti n. kilometri ennen moottoritien alkua. Jono oli melkolailla jatkuvaa, ja 50 km jälkeen oltiin samoissa valoissa vierekkäin.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

  1. näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
  2. jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
  3. jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;
  4. edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
  5. takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
  6. risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
:facepalm:
 
Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

  1. näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
  2. jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
  3. jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;
  4. edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
  5. takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
  6. risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
:facepalm:
Luitko lainauksiasi ollenkaan? Vaihdoin boldauksen oikeaan kohtaan. Tietenkään ohitusta ei lähdetä tekemään, jos joku takana lähtee ensin. Nyt järjestys, kuten kirjoitin, oli sellainen, että minunkin edelläni oli jo vilkut päällä, ja takaani paineli auto ohi minusta ja näistä ohitusta aloittamassa olleista. Samoin seuraavassa ohituksessa olin jo aloittanut ohituksen, kun takaa lähdettiin kiihdyttämään. Sellaista se on kun ei hallitse autoaan.
 
Eiköhän siinä oo luuri ollut kourassa ja sometus kovassa käynnissä, eikä oo huomattu kääntää tarpeeksi. Suoraan päin tolppaahan tuo ajoi.
Juu, tämä lienee todennäköisin syy. Saattoi kääntää myös liikaa, jos ei Jyrkkälään ollut menossa. Hieman aiemmin tuossa on ollut ”hyppyri” sillan takia, mutta muistaakseni nykyään vähän korjattu ja eipä tuo hallinnan menetykseltä näyttänyt. Just tuossa kohtaa ei ole pienintäkään tarvetta jarrutella, ramppia riittää.
 
Luitko lainauksiasi ollenkaan? Vaihdoin boldauksen oikeaan kohtaan. Tietenkään ohitusta ei lähdetä tekemään, jos joku takana lähtee ensin. Nyt järjestys, kuten kirjoitin, oli sellainen, että minunkin edelläni oli jo vilkut päällä, ja takaani paineli auto ohi minusta ja näistä ohitusta aloittamassa olleista. Samoin seuraavassa ohituksessa olin jo aloittanut ohituksen, kun takaa lähdettiin kiihdyttämään. Sellaista se on kun ei hallitse autoaan.
Bemarithan ei yleisen tiedon mukaan käytä vilkkua eli ohituksen aloitusta ei voida määritellä eli muutit lainauksen juuri oikeaan kohtaan. :D
 
Tuo
Tänään tässä lähistöllä sattunutta:

https://goo.gl/maps/FEzYHdygjYt1nar58
Auto päin valaisinpylvästä ja katon kautta ympäri – onnettomuus tallentui kojelautakameraan

Ei tietoa mitä oli taustalla, mutta heitän arvauksen että vuoden sisään saatu ajokortti ilman opetusta maantiellä. Mitä sitä turhaan hidastamaan hidastuskaistan suoralla osuudella, kun se on paljon mielenkiintoisempaa suorittaa mutkassa.
Tyyppihän ajaa ihan suoraan kanttarille/tolppaan ilman vähäisintäkään yritystä väistää, eli tilanne tuli selvästi täytenä yllätyksenä. 100% varmuudella syynä oli luurin tuijotus, tai sitten sairauskohtaus.
 
Tuo

Tyyppihän ajaa ihan suoraan kanttarille/tolppaan ilman vähäisintäkään yritystä väistää, eli tilanne tuli selvästi täytenä yllätyksenä. 100% varmuudella syynä oli luurin tuijotus, tai sitten sairauskohtaus.

Tämä. Ei katsonut eteensä lainkaan syystä tai toisesta. Tai sitten vähän heikommilla älynlahjoilla varustettu itsemurhakandidaatti.
 
Olisiko esim. pyhän hengen varassa ollut raidetangon pää tms. kriittinen osa napsahtaa lopulta poikki?
 
Eiliseen nopeusvalvontakeskusteluun jatkaen: tänään aamulla taas ihmettelin menoa Tuusulantiellä. Kehä 1 sillan alla, missä usein tutka-auto piilossa, jengi ajoi ihan normaalisti 80km/h rajoituksen mukaan. Tästä 1km eteenpäin olin yksi harvoista, joka tuota nopeusrajoitusta noudatti. Tuli ainakin viisi autoa putkeen ohi toista sataa, ja tuossa on mutkitteleva työmaa vielä edessä (rajoitus 60km/h).

Suomessa voi ajaa ylinopeutta huoletta, jos tietää missä jarrutella. Vielä en ole ylinopeussakkoja saanut, mutta jos joku päivä saan niin se syö miestä, kun parhaani mukaan koitan rajoituksia noudattaa ja monet selvästi eivät.

Edit: lainasin vahingossa asiaan liittymätöntä viestiä.
 
Eiliseen nopeusvalvontakeskusteluun jatkaen: tänään aamulla taas ihmettelin menoa Tuusulantiellä. Kehä 1 sillan alla, missä usein tutka-auto piilossa, jengi ajoi ihan normaalisti 80km/h rajoituksen mukaan. Tästä 1km eteenpäin olin yksi harvoista, joka tuota nopeusrajoitusta noudatti. Tuli ainakin viisi autoa putkeen ohi toista sataa, ja tuossa on mutkitteleva työmaa vielä edessä (rajoitus 60km/h).

Suomessa voi ajaa ylinopeutta huoletta, jos tietää missä jarrutella. Vielä en ole ylinopeussakkoja saanut, mutta jos joku päivä saan niin se syö miestä, kun parhaani mukaan koitan rajoituksia noudattaa ja monet selvästi eivät.

Edit: lainasin vahingossa asiaan liittymätöntä viestiä.
Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.
 
Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.
Tiedustelin ely keskukselta ja nopeusrajoitus on alennettu melusyistä. Voikohan poliisi sakottaa perusteena liikenneturvallisuuden vaarantaminen tieosuudella jossa 100 on turvalliseksi todettu ja 80 sopivan hiljaiseksi äänitasoltaan? Jos ajaa vaikka yöllä kun ei ole muita?
 
Tiedustelin ely keskukselta ja nopeusrajoitus on alennettu melusyistä. Voikohan poliisi sakottaa perusteena liikenneturvallisuuden vaarantaminen tieosuudella jossa 100 on turvalliseksi todettu ja 80 sopivan hiljaiseksi äänitasoltaan? Jos ajaa vaikka yöllä kun ei ole muita?
Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
 
Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
On. Toisella laidalla on kaukana ratsutalli ja toisella laidalla noin 100m asutusta sekä noin 200m Tuomarilan liittymästä ei asutusta lähelläkään. Eikös tuohon kohtaan ole tulossa joku bulevardi muutaman vuoden kuluttua..?
 
Jos tuolla bulevardilla tarkoitetaan yhtään samaa kuin täällä Lissabonissa tuolla hotellin edessä menevällä kadulla niin onnea Helsinki.

Eli jalkakäytävä, pyörätie ja kaksi kaistaa per suunta autoille ja toisella puolella sama. Rajoitus taitaa olla 80km/h noille autoille.

Edit. Itseäni vähän hirvittää tuo meno vaikka liikennekulttuuri vaikuttaa tässä kaupungissa aika Hesan menolta.
 
Jos tuolla bulevardilla tarkoitetaan yhtään samaa kuin täällä Lissabonissa tuolla hotellin edessä menevällä kadulla niin onnea Helsinki.

Eli jalkakäytävä, pyörätie ja kaksi kaistaa per suunta autoille ja toisella puolella sama. Rajoitus taitaa olla 80km/h noille autoille.

Edit. Itseäni vähän hirvittää tuo meno vaikka liikennekulttuuri vaikuttaa tässä kaupungissa aika Hesan menolta.
Jos rajoitus muualla 80 km/h niin Suomessa 40 km/h ja jos sen ylität niin maksat koko etelänaapurin sakkokertymän verran kerralla ja lyhentämättömänä. Jos kehtaatkin siitä valittaa niin se maksaa 200e, sillä lopputulemalla että tuomio pysyy ja elinikäinen stigma on oikeusteitse validoitu.

E: paitsi jos olet tuottamaton yhteiskunnan jäsen. Silloin et maksa mitään.
 
Jos rajoitus muualla 80 km/h niin Suomessa 40 km/h ja jos sen ylität niin maksat koko etelänaapurin sakkokertymän verran kerralla ja lyhentämättömänä. Jos kehtaatkin siitä valittaa niin se maksaa 200e, sillä lopputulemalla että tuomio pysyy ja elinikäinen stigma on oikeusteitse validoitu.

E: paitsi jos olet tuottamaton yhteiskunnan jäsen. Silloin et maksa mitään.
 
Sait hymähtää :) Minulle niillä "bulevardeilla" ole niin väliä kun en sillä suunnalla asu enkä todennäköisesti muuta .

Mutta en miä noista tykkää jos ne vastaavia tulisi olemaan. Tuo autojen meteli ja nopeus nyt ihan ekana rupesi vituttaa.
 
Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?

Vanhemmat asuu noin +500m päässä Tuusulan motarilta missä ennen oli satasen alue ja se meteli kuului selvästi kun oli pihalla vaikka välissä on taloja ja meluvalli. Nyt kun rajoitus on 80 niin hyvä että kuulee koko moottoritietä.
 
Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.
On alennettu rajoitusta juu, mutta ei se tarkoita sitä, ettei uutta tarvitsisi noudattaa. Tuossa oleva tietyömaa on myös semmonen, että siitä et satasta aja läpi omalla kaistalla pysyen. Tekee mutkan, sillä se kiertää korjauksessa olevan sillan.
 
Vanhemmat asuu noin +500m päässä Tuusulan motarilta missä ennen oli satasen alue ja se meteli kuului selvästi kun oli pihalla vaikka välissä on taloja ja meluvalli. Nyt kun rajoitus on 80 niin hyvä että kuulee koko moottoritietä.
Tämän on muuten hilpeää, nimike on kuitenkin poikkeuksetta liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ei taida edes ELYn lappu rajoituksen syystä muuttaa asiaa mitenkään kun lakia on rikottu siten että se liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön täyttää, koska rajoituksen paikalla olon syyllä ei ole mitään väliä. Todellisuudessa puhutaan ~10e arvoisesta rikkeestä, oikeastaan ihan sama kuin heittäisi purkan asfalttiin. Lakia pitäisi siis muuttaa siten että jokainen melun takia pudotettu rajoitus pitäisi merkitä asiaankuuluvasti ja laissa sitten oma hinnastonsa näille.

PS. espanjassa muuten +20 ylityksessä missä tahansa maanteillä sakko on 50e tai siis oikeastaan 25e jos sen maksaa kuukauden sisään lapun saamisesta. +40 asti 150e tai siis korjaan 75e. Vähän on eroa Suomi ekohippeilyyn missä tulee 170e maksettavaa vaikka liikenneturvallisuutta ei edes vaarannettu vaan aiheutettu vain "melua" - sairasta touhua.
SpeedingEurope.com: Spain
 
Luxemburgissa asuva kaveri sai saksasta automaattivalvonnan ylinopeussakon ja hintaa kertyi 10€ en tosin tiedä paljonko ajettiin ylinopeutta. Anyways naurettavaksi mennyt homma ja saisi joku laittaa kansalaisaloitteen "järkeä ylinopeussakkoihin" tulille, jossa vaadittaisiin roimalla kädellä noiden maksujen pienentämistä.
 
Tämän on muuten hilpeää, nimike on kuitenkin poikkeuksetta liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ei taida edes ELYn lappu rajoituksen syystä muuttaa asiaa mitenkään kun lakia on rikottu siten että se liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön täyttää, koska rajoituksen paikalla olon syyllä ei ole mitään väliä. Todellisuudessa puhutaan ~10e arvoisesta rikkeestä, oikeastaan ihan sama kuin heittäisi purkan asfalttiin. Lakia pitäisi siis muuttaa siten että jokainen melun takia pudotettu rajoitus pitäisi merkitä asiaankuuluvasti ja laissa sitten oma hinnastonsa näille.

PS. espanjassa muuten +20 ylityksessä missä tahansa maanteillä sakko on 50e tai siis oikeastaan 25e jos sen maksaa kuukauden sisään lapun saamisesta. +40 asti 150e tai siis korjaan 75e. Vähän on eroa Suomi ekohippeilyyn missä tulee 170e maksettavaa vaikka liikenneturvallisuutta ei edes vaarannettu vaan aiheutettu vain "melua" - sairasta touhua.
SpeedingEurope.com: Spain

Lainasitko väärää?
 
Lainasitko väärää?
En tai sanotaanko että lainasin ainakin tarkoituksella kun en viitsinyt lainata sitä ylempääkään ely keskuksen lausunto-viestiä kun sinun viestisi paremmin indikoi sitä että se 100->80 pudotus oikeasti pudotti melua mutta liikenneturvallisuus tuskin tuossa muuttui sinänsä miksikään... Ehkä olisi pitänyt lainata molemmat...
 
Eli ruuhkaisesti liikennöity väylä mukautuu asukkaisiin, joilla on aina vaihtoehto suksia muualle? Eli muutaman sadan tai tuhannen asukkaan takia pitää muovata +50000 muun elämää, myös vaikeuttaen sitä kaikin mahdollisin tavoin. Kuulostaa samalta kuin valittajat jotka kiroaa kun yövuorosta tuleva käy kerrostalossa suihkussa 12-06 välisenä aikana, vaikka perusvapautena kaikilla on mahdollisuus huolehtia hygieniastaan.

Sitten vielä ihmetellään kuinka tämä maa tai ympäröivä maailma on v**uillaan kaikin puolin.
 
Ylinopeussakkojen on ihan hyvä olla kalliita, ei ne muuten vaikuttaisi mitenkään. Nytkään eivät vaikuta mitenkään kun noudattaa rajoituksia, joka pitäisi olla ihan helvetin helppo temppu kenelle tahansa.

Tai sitten niin, että kerää kolme halpaa pikavoittoa niin voitat tosi ison sakon.
 
Ylinopeussakkojen on ihan hyvä olla kalliita, ei ne muuten vaikuttaisi mitenkään. Nytkään eivät vaikuta mitenkään kun noudattaa rajoituksia, joka pitäisi olla ihan helvetin helppo temppu kenelle tahansa.
Helppoa kyllä teknisesti, mutta henkisesti ottaa koville, kun pitää edetä etanavauhdilla, joka taas määräytyy sen kuuluisan heikoimman ainekseksen taitojen + hillittömien turvakertoimien kautta.

Kalusto, tiestön kunto ja kaikenlainen turvallisuutta lisäävä automatiikka paranee ja kehittyy jatkuvasti, mutta nopeuksia pudotetaan silti.
 
Kalusto, tiestön kunto ja kaikenlainen turvallisuutta lisäävä automatiikka paranee ja kehittyy jatkuvasti, mutta nopeuksia pudotetaan silti.
Tuo kaluston paraneminen on niin totta. Muutaman vuoden käyttöautona oli 3-sarjan BMW vuodelta -89, joka on käsittääkseni tuon ajan autoksi ihan hyvä. Turun moottoritiellä siinä jossain Veikkolan kohdalla kun on mäkiä ja mutkaa samaan aikaan niin pitää ihan oikeasti keskittyä siihen ajamiseen kun vauhtia on 120. Yhtään kovempaa ei juurikaan edes huvita ajaa. Sitten kun auto vaihtui viime vuonna uuteen Mazda 3:een, niin tuossa samassa kohtaa voisi varmaan ajaa jotain 160 ennen kuin tarvitsisi toista kättä edes laittaa ratille. Ja tuo Mazda nyt on kuitenkin tämän päivän autoksi hyvinkin tavallinen. Ja aivan varmaan kolarista selviytymisen todennäköisyys on Mazdassa noin 100 kertaa parempi vaikka vauhtia olisi kolmannes enemmän.
 
Eli ruuhkaisesti liikennöity väylä mukautuu asukkaisiin, joilla on aina vaihtoehto suksia muualle? Eli muutaman sadan tai tuhannen asukkaan takia pitää muovata +50000 muun elämää, myös vaikeuttaen sitä kaikin mahdollisin tavoin. Kuulostaa samalta kuin valittajat jotka kiroaa kun yövuorosta tuleva käy kerrostalossa suihkussa 12-06 välisenä aikana, vaikka perusvapautena kaikilla on mahdollisuus huolehtia hygieniastaan.

Sitten vielä ihmetellään kuinka tämä maa tai ympäröivä maailma on v**uillaan kaikin puolin.
Matka ei merkittävästi hidastu rajoituksen laskemisen takia. Voihan sitä ajaa muuallakin jos tuo haittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom