- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 313
Eiköhän siinä oo luuri ollut kourassa ja sometus kovassa käynnissä, eikä oo huomattu kääntää tarpeeksi. Suoraan päin tolppaahan tuo ajoi.Tänään tässä lähistöllä sattunutta:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän siinä oo luuri ollut kourassa ja sometus kovassa käynnissä, eikä oo huomattu kääntää tarpeeksi. Suoraan päin tolppaahan tuo ajoi.Tänään tässä lähistöllä sattunutta:
Sunnuntaina purkautui vissiin viikonlopun Kalajokea terrorisoinut viiksekkäiden bauerilaisten moottorin wärkkääjien kerho äidin helmoihin. Pääsin nauttimaan neljän taulapään malliohituksista.
Ensin lähestyi takaa kolmen auton letka, kiinni toisissaan pakoputkituntumalla. Olin keskellä jonoa, joka oli juuri kokonaisuudessaan lähdössä ohittamaan traktoria. Pari autoa ehti vaihtaa kaistaa vastaantulijoiden puolelle, kun ensimmäinen bemari lähti ohittamaan jonoa, blokaten pari jo vilkun päälle saanutta autoa.
Seuraava idiootti ohitti perässäni ja jäi tappituntumalle jarruvaloshowsta, hiljentämisestä ja karkuun kaasuttamisesta huolimatta. Kohta tuli seuraava ohitettava ja eiköhän sieltä meinattu tulla takaa kylkeen kun lähdin ohittamaan ilmeisesti liian hitaasti.
Kolmas ei päässyt samalla kertaa ohi, mutta se ei haitannut: vastaantulijoita kohti on ihan hyvä ohittaa. Jarru pohjaan ja pientareen puolelle, ja kolarilta vältyttiin.
Koko tämä kolmen sankarin ritarikunta poistui muutaman kilometrin jälkeen vastakkaiseen suuntaan kuin suurin osa muusta jonosta.
Neljäs tuli myös paikalle samalla, kun viiden auton letka oli lähdössä ohittamaan traktoria. Samat temput kuin ensimmäisellä: puolen jonon ohi ja alle autonmitan päähän ajelemaan. Tältä tapaukselta ehdin nähdä vielä 50 kilometrin aikana kaksi muutakin ohitusta: yhden ylämäkeen ohituskieltoalueella ja toisen vastaantulevaa liikennettä kohti n. kilometri ennen moottoritien alkua. Jono oli melkolailla jatkuvaa, ja 50 km jälkeen oltiin samoissa valoissa vierekkäin.
Luitko lainauksiasi ollenkaan? Vaihdoin boldauksen oikeaan kohtaan. Tietenkään ohitusta ei lähdetä tekemään, jos joku takana lähtee ensin. Nyt järjestys, kuten kirjoitin, oli sellainen, että minunkin edelläni oli jo vilkut päällä, ja takaani paineli auto ohi minusta ja näistä ohitusta aloittamassa olleista. Samoin seuraavassa ohituksessa olin jo aloittanut ohituksen, kun takaa lähdettiin kiihdyttämään. Sellaista se on kun ei hallitse autoaan.Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:
- näkyvyyden ollessa mäenharjan tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
- jollei ohitukseen käytettävä ajokaista ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
- jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;
- edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
- takaa tulevan ajoneuvon kuljettajan aloitettua ohituksen; sekä
- risteyksessä ja rautatien tasoristeyksessä sekä välittömästi ennen niitä.
Juu, tämä lienee todennäköisin syy. Saattoi kääntää myös liikaa, jos ei Jyrkkälään ollut menossa. Hieman aiemmin tuossa on ollut ”hyppyri” sillan takia, mutta muistaakseni nykyään vähän korjattu ja eipä tuo hallinnan menetykseltä näyttänyt. Just tuossa kohtaa ei ole pienintäkään tarvetta jarrutella, ramppia riittää.Eiköhän siinä oo luuri ollut kourassa ja sometus kovassa käynnissä, eikä oo huomattu kääntää tarpeeksi. Suoraan päin tolppaahan tuo ajoi.
Bemarithan ei yleisen tiedon mukaan käytä vilkkua eli ohituksen aloitusta ei voida määritellä eli muutit lainauksen juuri oikeaan kohtaan.Luitko lainauksiasi ollenkaan? Vaihdoin boldauksen oikeaan kohtaan. Tietenkään ohitusta ei lähdetä tekemään, jos joku takana lähtee ensin. Nyt järjestys, kuten kirjoitin, oli sellainen, että minunkin edelläni oli jo vilkut päällä, ja takaani paineli auto ohi minusta ja näistä ohitusta aloittamassa olleista. Samoin seuraavassa ohituksessa olin jo aloittanut ohituksen, kun takaa lähdettiin kiihdyttämään. Sellaista se on kun ei hallitse autoaan.
Tyyppihän ajaa ihan suoraan kanttarille/tolppaan ilman vähäisintäkään yritystä väistää, eli tilanne tuli selvästi täytenä yllätyksenä. 100% varmuudella syynä oli luurin tuijotus, tai sitten sairauskohtaus.Tänään tässä lähistöllä sattunutta:
https://goo.gl/maps/FEzYHdygjYt1nar58
Auto päin valaisinpylvästä ja katon kautta ympäri – onnettomuus tallentui kojelautakameraan
Ei tietoa mitä oli taustalla, mutta heitän arvauksen että vuoden sisään saatu ajokortti ilman opetusta maantiellä. Mitä sitä turhaan hidastamaan hidastuskaistan suoralla osuudella, kun se on paljon mielenkiintoisempaa suorittaa mutkassa.
Tuo
Tyyppihän ajaa ihan suoraan kanttarille/tolppaan ilman vähäisintäkään yritystä väistää, eli tilanne tuli selvästi täytenä yllätyksenä. 100% varmuudella syynä oli luurin tuijotus, tai sitten sairauskohtaus.
Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.Eiliseen nopeusvalvontakeskusteluun jatkaen: tänään aamulla taas ihmettelin menoa Tuusulantiellä. Kehä 1 sillan alla, missä usein tutka-auto piilossa, jengi ajoi ihan normaalisti 80km/h rajoituksen mukaan. Tästä 1km eteenpäin olin yksi harvoista, joka tuota nopeusrajoitusta noudatti. Tuli ainakin viisi autoa putkeen ohi toista sataa, ja tuossa on mutkitteleva työmaa vielä edessä (rajoitus 60km/h).
Suomessa voi ajaa ylinopeutta huoletta, jos tietää missä jarrutella. Vielä en ole ylinopeussakkoja saanut, mutta jos joku päivä saan niin se syö miestä, kun parhaani mukaan koitan rajoituksia noudattaa ja monet selvästi eivät.
Edit: lainasin vahingossa asiaan liittymätöntä viestiä.
Tiedustelin ely keskukselta ja nopeusrajoitus on alennettu melusyistä. Voikohan poliisi sakottaa perusteena liikenneturvallisuuden vaarantaminen tieosuudella jossa 100 on turvalliseksi todettu ja 80 sopivan hiljaiseksi äänitasoltaan? Jos ajaa vaikka yöllä kun ei ole muita?Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.
Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?Tiedustelin ely keskukselta ja nopeusrajoitus on alennettu melusyistä. Voikohan poliisi sakottaa perusteena liikenneturvallisuuden vaarantaminen tieosuudella jossa 100 on turvalliseksi todettu ja 80 sopivan hiljaiseksi äänitasoltaan? Jos ajaa vaikka yöllä kun ei ole muita?
On. Toisella laidalla on kaukana ratsutalli ja toisella laidalla noin 100m asutusta sekä noin 200m Tuomarilan liittymästä ei asutusta lähelläkään. Eikös tuohon kohtaan ole tulossa joku bulevardi muutaman vuoden kuluttua..?Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
Jeps, tuollanen maili mulla kuitenkin elykeskukselta onMelusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
En mä nyt ihan noin sanoisi: https://goo.gl/maps/Nk4aT5vHrVjroip99Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
Hyvää totuttelua ennen väylän bulevardisointiaMelusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
Jos rajoitus muualla 80 km/h niin Suomessa 40 km/h ja jos sen ylität niin maksat koko etelänaapurin sakkokertymän verran kerralla ja lyhentämättömänä. Jos kehtaatkin siitä valittaa niin se maksaa 200e, sillä lopputulemalla että tuomio pysyy ja elinikäinen stigma on oikeusteitse validoitu.Jos tuolla bulevardilla tarkoitetaan yhtään samaa kuin täällä Lissabonissa tuolla hotellin edessä menevällä kadulla niin onnea Helsinki.
Eli jalkakäytävä, pyörätie ja kaksi kaistaa per suunta autoille ja toisella puolella sama. Rajoitus taitaa olla 80km/h noille autoille.
Edit. Itseäni vähän hirvittää tuo meno vaikka liikennekulttuuri vaikuttaa tässä kaupungissa aika Hesan menolta.
Jos rajoitus muualla 80 km/h niin Suomessa 40 km/h ja jos sen ylität niin maksat koko etelänaapurin sakkokertymän verran kerralla ja lyhentämättömänä. Jos kehtaatkin siitä valittaa niin se maksaa 200e, sillä lopputulemalla että tuomio pysyy ja elinikäinen stigma on oikeusteitse validoitu.
E: paitsi jos olet tuottamaton yhteiskunnan jäsen. Silloin et maksa mitään.
Melusyyt? Eikö tuolla osuudella ole satoja metrejä lähimpään asutukseen?
On alennettu rajoitusta juu, mutta ei se tarkoita sitä, ettei uutta tarvitsisi noudattaa. Tuossa oleva tietyömaa on myös semmonen, että siitä et satasta aja läpi omalla kaistalla pysyen. Tekee mutkan, sillä se kiertää korjauksessa olevan sillan.Tuusulan tiellä Kehä-I:n ja Kehä-III:n välillä oli ennen 100-rajoitus, eikä nykyiselle 80-rajoitukselle ole älyllisiä perusteita joten tuota rajoitusta ei noudateta. Tietyömaallakin 100km/h on täysin turvallinen silloin kun siellä ei tehdä töitä. Näitä tietyömaiden rajoituksia noudatettaisiin vähemmän huonosti Suomessa jos nämä alhaisemmat rajoitukset olisivat voimassa nimenomaan silloin kun siellä tehdään töitä.
Tämän on muuten hilpeää, nimike on kuitenkin poikkeuksetta liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ei taida edes ELYn lappu rajoituksen syystä muuttaa asiaa mitenkään kun lakia on rikottu siten että se liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön täyttää, koska rajoituksen paikalla olon syyllä ei ole mitään väliä. Todellisuudessa puhutaan ~10e arvoisesta rikkeestä, oikeastaan ihan sama kuin heittäisi purkan asfalttiin. Lakia pitäisi siis muuttaa siten että jokainen melun takia pudotettu rajoitus pitäisi merkitä asiaankuuluvasti ja laissa sitten oma hinnastonsa näille.Vanhemmat asuu noin +500m päässä Tuusulan motarilta missä ennen oli satasen alue ja se meteli kuului selvästi kun oli pihalla vaikka välissä on taloja ja meluvalli. Nyt kun rajoitus on 80 niin hyvä että kuulee koko moottoritietä.
Tämän on muuten hilpeää, nimike on kuitenkin poikkeuksetta liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ei taida edes ELYn lappu rajoituksen syystä muuttaa asiaa mitenkään kun lakia on rikottu siten että se liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön täyttää, koska rajoituksen paikalla olon syyllä ei ole mitään väliä. Todellisuudessa puhutaan ~10e arvoisesta rikkeestä, oikeastaan ihan sama kuin heittäisi purkan asfalttiin. Lakia pitäisi siis muuttaa siten että jokainen melun takia pudotettu rajoitus pitäisi merkitä asiaankuuluvasti ja laissa sitten oma hinnastonsa näille.
PS. espanjassa muuten +20 ylityksessä missä tahansa maanteillä sakko on 50e tai siis oikeastaan 25e jos sen maksaa kuukauden sisään lapun saamisesta. +40 asti 150e tai siis korjaan 75e. Vähän on eroa Suomi ekohippeilyyn missä tulee 170e maksettavaa vaikka liikenneturvallisuutta ei edes vaarannettu vaan aiheutettu vain "melua" - sairasta touhua.
SpeedingEurope.com: Spain
En tai sanotaanko että lainasin ainakin tarkoituksella kun en viitsinyt lainata sitä ylempääkään ely keskuksen lausunto-viestiä kun sinun viestisi paremmin indikoi sitä että se 100->80 pudotus oikeasti pudotti melua mutta liikenneturvallisuus tuskin tuossa muuttui sinänsä miksikään... Ehkä olisi pitänyt lainata molemmat...Lainasitko väärää?
Ylinopeussakkojen on ihan hyvä olla kalliita, ei ne muuten vaikuttaisi mitenkään. Nytkään eivät vaikuta mitenkään kun noudattaa rajoituksia, joka pitäisi olla ihan helvetin helppo temppu kenelle tahansa.
Helppoa kyllä teknisesti, mutta henkisesti ottaa koville, kun pitää edetä etanavauhdilla, joka taas määräytyy sen kuuluisan heikoimman ainekseksen taitojen + hillittömien turvakertoimien kautta.Ylinopeussakkojen on ihan hyvä olla kalliita, ei ne muuten vaikuttaisi mitenkään. Nytkään eivät vaikuta mitenkään kun noudattaa rajoituksia, joka pitäisi olla ihan helvetin helppo temppu kenelle tahansa.
Tuo kaluston paraneminen on niin totta. Muutaman vuoden käyttöautona oli 3-sarjan BMW vuodelta -89, joka on käsittääkseni tuon ajan autoksi ihan hyvä. Turun moottoritiellä siinä jossain Veikkolan kohdalla kun on mäkiä ja mutkaa samaan aikaan niin pitää ihan oikeasti keskittyä siihen ajamiseen kun vauhtia on 120. Yhtään kovempaa ei juurikaan edes huvita ajaa. Sitten kun auto vaihtui viime vuonna uuteen Mazda 3:een, niin tuossa samassa kohtaa voisi varmaan ajaa jotain 160 ennen kuin tarvitsisi toista kättä edes laittaa ratille. Ja tuo Mazda nyt on kuitenkin tämän päivän autoksi hyvinkin tavallinen. Ja aivan varmaan kolarista selviytymisen todennäköisyys on Mazdassa noin 100 kertaa parempi vaikka vauhtia olisi kolmannes enemmän.Kalusto, tiestön kunto ja kaikenlainen turvallisuutta lisäävä automatiikka paranee ja kehittyy jatkuvasti, mutta nopeuksia pudotetaan silti.
Matka ei merkittävästi hidastu rajoituksen laskemisen takia. Voihan sitä ajaa muuallakin jos tuo haittaa.Eli ruuhkaisesti liikennöity väylä mukautuu asukkaisiin, joilla on aina vaihtoehto suksia muualle? Eli muutaman sadan tai tuhannen asukkaan takia pitää muovata +50000 muun elämää, myös vaikeuttaen sitä kaikin mahdollisin tavoin. Kuulostaa samalta kuin valittajat jotka kiroaa kun yövuorosta tuleva käy kerrostalossa suihkussa 12-06 välisenä aikana, vaikka perusvapautena kaikilla on mahdollisuus huolehtia hygieniastaan.
Sitten vielä ihmetellään kuinka tämä maa tai ympäröivä maailma on v**uillaan kaikin puolin.
Niin että pudotetaan kaikkien väylien noepuksia n. Viidenneksellä niin eihän se hidasta kuin sen n. Viidenneksen verran? Ei paha?Matka ei merkittävästi hidastu rajoituksen laskemisen takia. Voihan sitä ajaa muuallakin jos tuo haittaa.
Keskinopeus ei toki laske läheskään sitä viidennestä.Niin että pudotetaan kaikkien väylien noepuksia n. Viidenneksellä niin eihän se hidasta kuin sen n. Viidenneksen verran? Ei paha?
No kun lähes kaikkea on jo pudotettu se viidennes niin kyllähän se laskee ellei omaa juostavaa moraalikäsitystä ja erityisesti suomessa paksua lompakkoa...Keskinopeus ei toki laske läheskään sitä viidennestä.
En tiedä mitä manausriittejä omassa Foccarissa on tehty, mittarivirhe on tasaisesti 2 km/h(mittarivirheistä...)
Ärsyttää tavallaan kun niin monet ei vaan osaa lukea numeroita taulusta ja noudattaa niitä, niin sitten kaikkien tarvitsee rahoittaa valvontaa. Omasta mielestä toteutus pitäisi hoitaa niin että osaamattomat hoitaisivat osaamattomuudestaan johtuvat kulut täysimääräisesti.
Kilauttaa poliisille epäillystä rattijuoposta niin pääsee eroon.Keskiviikkona oli kyllä uskomaton suoritus kahdella motoristilla.
9 tiellä Viinjärven kohdalla Joensuuta kohti ajaessa kaksi moottoripyörää ohitti autoletkan tietyömaa alueella, rajoitus 60km/h, vauhtia heillä noin 100km/h.
Eipä siinä, ajattelin että mahtaa olla kiire.
Rajoitus nousi sataseen ja ohitin edellä hitaammin ajaneen karavaanarin ja laitoin pakun vakkariin 105km/h.
Parin kilometrin jälkeen saavutin aikaisemmin kiirettä pitäneet pyörät, vauhtia heillä n.85km/h satasen alueella. Aloin katselemaan ohituspaikkaa ja sopivan suoran tultua lähdin ohitukseen, yllätys yllätys, nyt pyöristä löytyi kaasukahva ja etummainen pyörä esti ohituksen kiihdyttämällä vauhtia. Palasin pyörien perään ja taas mentiin 80-85km/h satasen alueella, etummainen urpo ajoi vielä kokoajan mutkitellen kaistan laidasta laitaan välillä nostaen kätensä pystyyn (tuon merkin idea ei auennut, vastaan ei tullut pyöriä joille olisi moikannut)
Sama ilmiö toistui kahdella ohituskaistalla ennen Ylämyllyä, ohituskaistalla pyörien vauhti nousi sakkorajan yli, ohituskaistan loputtua taas mentiin alle rajoituksen. Ennen Joensuuta alkavalla nelikaistaisella vauhtia olikin sitten se +125km/h.
Kaikki tämä tapahtui pääosin 100km/h alueella, käsittämätönta toimintaa. Teki mieli seurata pyöriä ja antaa palautetta (nousivat Siilaisen liittymästä Joensuun keskustan suuntaan) mutta en firman tarroilla varustetulla pakulla kehdannut.
Pyöristä ja varusteista päätellen kyseessä oli kaksi aikuista miestä, ei mitään vasta kortin saaneita lapsia. Itsekin moottoripyöräilyä harrastavana hävettää kuinka juuri tuollaiset urpot pilaavat kaikkien pyörillä ajavien maineen.
Jep. Nämä nykyiset rajoitukset on tehty jonkun 60-luvun autojen perusteella kun sellaisia autot oli silloin kun näitä rajoituksia ensin säädettiin. Tuollaisilla on ihan syytäkin noudattaa rajoituksia kun joka nurkassa rumpujarrut ja turvavarusteet on mallia "ei ole". Eikä tuon ajan autot edes välttämättä kulkeneet yli rajoituksen tai vähintään vauhtia rajoitti kuskin uskallus. Nykyajan autot on ihan toistamaata. Levyjarrut ja ABS:t, airbagit on standardikamaa, ajonvakautuskin vähitellen. Ihan uusimmat autot varoittavat kuskia ja parhaimmillaan auto jarruttaa hätätilanteessa itsestään.Ei kai se osaamisesta ole kenelläkään kiinni, vaan siitä että rajoitukset koetaan liian alhaisiksi, eikä niitä siksi haluta noudattaa.
Toki. Tuo onkin yksi lisäsyy miksi nopeusrajoituksien tarkoituksenmukaisuutta pitäisi tarkistella uudestaan eikä mennä sillä 70-luvun mallilla.Pitää kuitenkin muistaa, että liikenteen määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti siitä kun rajoituksia alettiin lätkimään.
Toki, mutta samalla myös ajoneuvojen tekniikka, turvavarusteet ja tiestön kunto ovat parantuneet ihan eri tasolle.Pitää kuitenkin muistaa, että liikenteen määrä on lisääntynyt eksponentiaalisesti siitä kun rajoituksia alettiin lätkimään.
Jep. Nämä nykyiset rajoitukset on tehty jonkun 60-luvun autojen perusteella kun sellaisia autot oli silloin kun näitä rajoituksia ensin säädettiin. Tuollaisilla on ihan syytäkin noudattaa rajoituksia kun joka nurkassa rumpujarrut ja turvavarusteet on mallia "ei ole". Eikä tuon ajan autot edes välttämättä kulkeneet yli rajoituksen tai vähintään vauhtia rajoitti kuskin uskallus. Nykyajan autot on ihan toistamaata. Levyjarrut ja ABS:t, airbagit on standardikamaa, ajonvakautuskin vähitellen. Ihan uusimmat autot varoittavat kuskia ja parhaimmillaan auto jarruttaa hätätilanteessa itsestään.
Paras keino saada ihmiset noudattamaan nopeusrajoituksia olisi asettaa rajoitukset sopivalle tasolle. Niin, että kuskeista rajoitus tuntuu luontevalta ja järkevältä. Nopeusrajoitus on silloin kohdallaan kun ihmiset keskimäärin ajaa sitä nopeutta vaikka kyltit otettaisiin pois. Tälläisethän ne rajoitukset alunperin olivatkin, mutta rajoitukset ovat jääneet paikalleen kun aika ja autot ovat kehittyneet.
Ja ennenkuin joku sanoo, että ei koske Suomea, koska vanha autokanta. Kannattaa muistaa että 20 vuotta vanha autokin on nykyään jo vuosituhannen vaihteesta. Suomessakin keskimäärin autot reippaasti 2000-luvun puolelta eikä enää 80-luvulta.
Täytyy myöntää, että tuollaista en ole aikuisilta tyypeiltä koskaan kokenut. Menevät jos ovat mennäkseen.Keskiviikkona oli kyllä uskomaton suoritus kahdella motoristilla.
9 tiellä Viinjärven kohdalla Joensuuta kohti ajaessa kaksi moottoripyörää ohitti autoletkan tietyömaa alueella, rajoitus 60km/h, vauhtia heillä noin 100km/h.
Eipä siinä, ajattelin että mahtaa olla kiire.
Rajoitus nousi sataseen ja ohitin edellä hitaammin ajaneen karavaanarin ja laitoin pakun vakkariin 105km/h.
Parin kilometrin jälkeen saavutin aikaisemmin kiirettä pitäneet pyörät, vauhtia heillä n.85km/h satasen alueella. Aloin katselemaan ohituspaikkaa ja sopivan suoran tultua lähdin ohitukseen, yllätys yllätys, nyt pyöristä löytyi kaasukahva ja etummainen pyörä esti ohituksen kiihdyttämällä vauhtia. Palasin pyörien perään ja taas mentiin 80-85km/h satasen alueella, etummainen urpo ajoi vielä kokoajan mutkitellen kaistan laidasta laitaan välillä nostaen kätensä pystyyn (tuon merkin idea ei auennut, vastaan ei tullut pyöriä joille olisi moikannut)
Sama ilmiö toistui kahdella ohituskaistalla ennen Ylämyllyä, ohituskaistalla pyörien vauhti nousi sakkorajan yli, ohituskaistan loputtua taas mentiin alle rajoituksen. Ennen Joensuuta alkavalla nelikaistaisella vauhtia olikin sitten se +125km/h.
Kaikki tämä tapahtui pääosin 100km/h alueella, käsittämätönta toimintaa. Teki mieli seurata pyöriä ja antaa palautetta (nousivat Siilaisen liittymästä Joensuun keskustan suuntaan) mutta en firman tarroilla varustetulla pakulla kehdannut.
Pyöristä ja varusteista päätellen kyseessä oli kaksi aikuista miestä, ei mitään vasta kortin saaneita lapsia. Itsekin moottoripyöräilyä harrastavana hävettää kuinka juuri tuollaiset urpot pilaavat kaikkien pyörillä ajavien maineen.
Joo, reaktioaika pysyy samana, mutta auto pysähtyy nopeammin. Nykyauton ja 60-luvun auton välillä on se pysähtymismatkan ero todella suuri. Ja tosiaan teknologia, jolla auto alkaa jarruttaa jo itsestään on jo olemassa ja varmasti tulee lähiaikoina yleistymään (ja todennäköisesti pakolliseksi uusissa autoissa).Mitenkäs ne ihmiset siellä ratin takana saataisiin vielä kehittymään kasvaviin nopeuksiin? Ilman vastaantulijoita ja sivuilta tiellä hyppiviä eläimiä voisi ajella melko vauhdillakin, mutta kun pitäisi ehtiä reagoimaan äkillisiin nopeudenmuutoksiin ja muihin äkkitilanteisiin.
Suurimmalla osalla ei ole edes sen vertaa ymmärrystä omasta reaktioajastaan, että olisi pätevä kuljettamaan autoa edes kaupunkinopeuksia.