Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ohituksen tarpeellisuuteen en ota kantaa, mutta ei tuossa nyt ainakaan mitään erityistä vaaranpaikkaa näytä olevan. Suora tie, hyvä näkyvyys, eikä risteyksiä tai mitään muutakaan erikoista ohituspaikassa. Viereiset kelvitkin on eristetty ajoradasta nurmikkokaistaleella.

Mutku: "Kaupunkialueella ohittaminen on tieliikennelain mukaan useimmiten kiellettyä. ". sekä "Vaikka edellä ajava olisi millainen hidastelija tahansa, toisen auton ohittaminen on kaupunkialueella vastaantulijan kaistaa käyttäen yksiselitteisesti kiellettyä." (Kaupungissa saa ohittaa vain erityistilanteissa)
 
Mutku: "Kaupunkialueella ohittaminen on tieliikennelain mukaan useimmiten kiellettyä. ". sekä "Vaikka edellä ajava olisi millainen hidastelija tahansa, toisen auton ohittaminen on kaupunkialueella vastaantulijan kaistaa käyttäen yksiselitteisesti kiellettyä." (Kaupungissa saa ohittaa vain erityistilanteissa)
Tämähän on vaikuttava lähde tällaiselle väitteelle. Toimittaja on tainnut keksiä 12 vuotta sitten väitteen ihan omasta päästään, nimittäin tieliikennelaista ei moista ohituskieltoa kaupunkialueella löydy.
 
Mielipide saattaa muuttua, kun ajaa maantiepyörällä vähän pidempään. Pelkästään auton ratista katsottuna tilannetta ei välttämättä ymmärrä.
Ei kyse ole mistään mielipiteestä, vaan laista. Ahdistaa suunnattomasti, kun osa fillariväestä muokkaa lakia aina sen mukaan mikä kulloinkin sopii omaan agendaan ja sitten selitellään jälkikäteen kuinka itse oli niin paljon enemmän oikeassa kuin muut. Ja jos olet sitä fillariketjua seurannut, niin tiedät kyllä, että minäkään en tätä asiaa pelkästään auton ratin takaa katso. Hanki sellainen pyörä millä voi ajaa lain mukaan, jos peruste on että sillä maantiekiiturillasi täristää liikaa siellä missä sillä kuuluu ajaa.

Mutta se siitä, fillaristien tekosista voidaan jatkaa ärsyyntymistä siinä omassa ketjussaan. Nyt oli kyse siitä kuorma-auton tekemästä ohituksesta, jonka vuoksi koit tarpeelliseksi puuttua repsikan paikalta auton hallintalaitteisiin painamalla torvea ohittajalle. Ei ole tuossakaan setissä hirveästi enää keskusteltavaa, eli kaikki paikalla olleet osapuolet kämmäsivät kutakuinkin tasapäisesti. :D

Ai toisen hengen vaarantaminen ohituksilla on sitten joku altruismin pyhä ilmentymä :D Kortti vaan pois läheltä ohittavilta ja EU:sta tutut välimatkasäännöt tännekin vaan samoine sakkoineen. 1000€ lasku jokaisesta läheltäpititilanteesta kypäräkameranauhan tallentamana saattaa laskea intoa vaarantaa muita liikenteessä.
Öööh, missäs minä niin olen sanonut? Tai kukaan muukaan? Ja kuka nyt on ohittanut liian läheltä ja ketä?
 
Mutku: "Kaupunkialueella ohittaminen on tieliikennelain mukaan useimmiten kiellettyä. ". sekä "Vaikka edellä ajava olisi millainen hidastelija tahansa, toisen auton ohittaminen on kaupunkialueella vastaantulijan kaistaa käyttäen yksiselitteisesti kiellettyä." (Kaupungissa saa ohittaa vain erityistilanteissa)
Kuten ylempänä jo ehdittiin todeta, tuo ei pidä lainkaan paikkaansa.

Lisäksi toimittaja väittää, että "Kaupunkialueella alle 80 km/h-nopeusrajoitusalueella oikeanpuoleisella kaistalla kulkija saa ajaa vasemmanpuoleisen ohi, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa." Tämä implikoisi, että kaupungin ulkopuolella (tai kaupungissa 80 km/h alueella, jollaisia ei ole olemassakaan) ei olisi sallittua ohittaa oikealta, mikä tietenkin on väärin. Oikealta ohittaminen on kiellettyä vain moottoritiellä.
 
Hemmetti että ärsyttää maantiellä nämä, jotka ensin himmailee ja himmailee ja sitten lopulta laitetaan vilkku päälle kun eturenkaat kääntyy.
 
Sanoisin että töötin painamisessa ei ollut mitään järkeä, 3 suorittajan suorituksesta tämä oli selkeästi heikoin veto - ja tarkoitus tällä kommentilla ei ollut vittuilla :).

Kyllä se heikoin oli tuon kuorkin pysäytys.

Varmaan sillä kuorma-auto/pakukuskilla oli deadlinet niskassa ja pinna kireällä ja lopputulos oli sitten tämä. Oli miten oli, pieneltä ongelman liioittelulta tämä vaikuttaa teidänkin puolelta.

Lähtee ohittamaan... No, opettajana meni vähän hermo ja tööttäsin apparin paikalta ja eiköhän se kuormurikuski pysäytä auton protestiksi...

Todennäköisesti toi kaveri on ikuisesti myöhässään deadlinestään :rofl:


Joo, noissa autoilun kehitysmaissa torvea soitetaan jatkuvasti, mutta ei se siitä järkevää tee.

Näinpä. Käy tööttämiselle nopeasti "susi ja poika" -efekti jos aina soitetaan, kun joku muu väärässä.

Yleisesti ottaen ei siellä liikenteessä kannata paineitaan nostella. Ne jotka siellä sikailee kuolee kuitenkin muita ennen johonkin verenpaineeseen liittyvään ja hyvä niin. Ottaa vaan lungisti ja antaa mennä. 90% virheen tehneistä tajuaa sen itsekin että tuli töpättyä ja niistä puolia nolottaa ilman raivokohtauksia ja toista puolikasta ei taas vaan kiinnosta ajaa sääntöjen mukaan. Parasta huviahan on kun kaksi näitä kohtaa liikenteessä :D

Koin ensimmäistä kertaa elämässä vahingoniloa viime viikolla kun joku ensin sikaili Audi A6 farkulla (+2016 malli ja ilmeisen hyvällä varustepaketilla). Liikenneympyrään liityttäessä sitten minäminäminä vähän kostautui (yritti ehtiä samaan rakoon kuin edellinen) ja kiihdytti liikkeelle lähtevän Transitin perään. Ihan kevyt pusu enkä alkuun edes hiffannut mitä siellä tapahtui, ennenkuin puskurin pala tippui asfaltille. Transit ei heilahtanut mitenkään ja ilmeisesti ei edes huomannut tökkäystä. Audisti ilmeisesti minuutin pohdinnan jälkeen päätti että peräänajo oli Transit-miehen vika ja polkaisi hirveetä kyytiä perään. Ainut vaan, että jäähdytinnesteet unohtui kolaripaikalle...:tup::vihellys: Hetken piti miettiä että menenkö katsomaan tilanteen eskaloitumisen, muttei sitten jaksanut.
 
Hemmetti että ärsyttää maantiellä nämä, jotka ensin himmailee ja himmailee ja sitten lopulta laitetaan vilkku päälle kun eturenkaat kääntyy.

Ei paljoa tunnu vaikuttavan vaikka laittaa sen vilkun 250metriä ennen käännöstä päälle ja jarruttaa siitä vain loput 100metriä ennen pikkutielle käännöstä, juuri äsken joku mersukuski jolla ei ollut turvavälistä mitään käsitystä satasen tiellä antoi perässä töötin laulaa kun joutui myös hidastamaan. :p

Sillä mielellä vielä vilkutin ajoissa että tyypille jäisi aikaa lisätä väliä ennen nopeuden isoa tiputusta... Reaktio oli ajaa väli alle autonmitaksi ennen jarrutuksen aloitusta ja vauhdin ollessa noin 50 alkoi torveilu. Pikkumutka ilman levikettä johon voi ajaa korkeintaan 30 sisään, jos haluaa että mökkivarusteet lentelee vain vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä vääntöä en oikein edes viitsisi aloittaa. Ikuisuusväntö, jota on toisessa ketjussa puitu aikalailla.

Olen harrastanut maantiepyöräilyä n. 15 vuotta ja pääosin ajan aina kelveillä, jos vain sellainen on. 50/60 alueilla käytännössä aina. 30km/h alueilla tosin ajan usein ajoradalla, koska:
-Kelvillä joutuu hidastelemaan vähän välilä, väistelemään lapsia, kävelijöitä, koiranulkoiluttajia + kaikenmaailman kanttareita jne. on koko ajan, jotka on maantiepyörällä ihan perseestä ajaa
-Pystyn ajamaan (ja ajan) helposti suurinta sallittua nopeutta 30km/h (eli ei pitäisi olla ongelma kenenkään muunkaan nopeuden suhteen?) Eli pitäisi vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen mitenkään, mutta niin vain pyörä ajoradalla on punainen vaate joillekin ja ohi on päästävä...


Edelleen. Ajan varmasti yli 30km/h tiellä, jossa rajoitus on 30km/h, niin autojen on pakko ohittaa...

Sinä et ylämäessä aja 30km/h vaikka olisit 25v "harrastanut" maantiepyöräilyä.

Pitää päästä harrastamaan niin tee se nyt saatana siellä missä laki sanoo.
 
Duunikaveri pyöräilee 6kk vuodesta töihin ja kotiin, taajamasta stadiin. Osa kelviä osa ajotietä, 17km, keskinopeus 25-30km/h.
 
Sinä et ylämäessä aja 30km/h vaikka olisit 25v "harrastanut" maantiepyöräilyä.

Pitää päästä harrastamaan niin tee se nyt saatana siellä missä laki sanoo.

No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.

Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.

Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...

Porukassa 140km 37kmh keskarilla.

Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti :)
 
Ei paljoa tunnu vaikuttavan vaikka laittaa sen vilkun 250metriä ennen käännöstä päälle ja jarruttaa siitä vain loput 100metriä ennen pikkutielle käännöstä, juuri äsken joku mersukuski jolla ei ollut turvavälistä mitään käsitystä satasen tiellä antoi perässä töötin laulaa kun joutui myös hidastamaan. :p

Sillä mielellä vielä vilkutin ajoissa että tyypille jäisi aikaa lisätä väliä ennen nopeuden isoa tiputusta... Reaktio oli ajaa väli alle autonmitaksi ennen jarrutuksen aloitusta ja vauhdin ollessa noin 50 alkoi torveilu. Pikkumutka ilman levikettä johon voi ajaa korkeintaan 30 sisään, jos haluaa että mökkivarusteet lentelee vain vähän.
Uskon tuon skenaarion kun kerroit automerkin. Mulle ei ole ikinä käynyt vastaavaa, että joku alkaisi kääntymisestä hermostumaan. Jos niin kävisi, etsisin varmaan ensimmäisenä syytä omasta ryhmittäytymisestä, vilkun käytöstä tai ajonopeudesta. Siinä on jo sellainen checklist jota harva käy läpi jos joutuu "tööttäyksen uhriksi".

Oman empiirisen havainnon mukaan suurimmalle osalle tööttäyksiä on hyvä syy, joka aukeaa jos oma tilannekäsitys on ollut ajan tasalla. Jos ei ole, helposti miettii että mikähän vittu tuollakin on ongelmana.

Mutta kuten sanoin, mulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö tilanne olisi mennyt kuten kirjoitit. Siitä vain seurasi tällainen ajatuksenvirta.
 
No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.

Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.

Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...

Porukassa 140km 37kmh keskarilla.

Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti :)
Kuva reisistä niin uskotaan :D
 
No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.

Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.

Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...

Porukassa 140km 37kmh keskarilla.

Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti :)
Tosi kiva. Aja silti siellä kelvillä sääntöjen mukaan ja jos se ei turvallisesti onnistu, vaihda lajia tai paikkaa. Itsekin tykkäisin ajaa motocrossia kaupungissa, mutta kaiken maailman urpot kuitenkin valittaisivat koko ajan, vaikka en varmasti ajaisi päälle tai häiritsisi ketään. :D
 
Uskon tuon skenaarion kun kerroit automerkin. Mulle ei ole ikinä käynyt vastaavaa, että joku alkaisi kääntymisestä hermostumaan. Jos niin kävisi, etsisin varmaan ensimmäisenä syytä omasta ryhmittäytymisestä, vilkun käytöstä tai ajonopeudesta. Siinä on jo sellainen checklist joyllätti kyllta harva käy läpi jos joutuu "tööttäyksen uhriksi".

Oman empiirisen havainnon mukaan suurimmalle osalle tööttäyksiä on hyvä syy, joka aukeaa jos oma tilannekäsitys on ollut ajan tasalla. Jos ei ole, helposti miettii että mikähän vittu tuollakin on ongelmana.

Mutta kuten sanoin, mulla ei ole mitään syytä epäillä etteikö tilanne olisi mennyt kuten kirjoitit. Siitä vain seurasi tällainen ajatuksenvirta.

Edellä Honda, perässä mersu. Ei ole ennen käynyt itsellekkään ja pikkuhiljaa alkaa tulla 1,5 miljoona kilometriä omaan mittariin. Ryhmittyminen kiinni oikeassa reunaviivassa, tosiaan uudet viivoitukset tekee kaistasta aika kapean eli vieressä tuplakeltainen vaikka on itse sentin tarkkuudella oikealla. Vilkku hyvin ajoissa kuten alunperin mainitsin ja ajonopeus täsmälleen rajoituksen mukainen kunnes piti alkaa hiljentää käännökseen. Aika hyvä tilannekuva itsellä jossa poikkeamaksi normista oman tulkinnan mukaan oli osaamaton maalaisjuntti takapuskurissa. ;)
 
Tätä vääntöä en oikein edes viitsisi aloittaa. Ikuisuusväntö, jota on toisessa ketjussa puitu aikalailla.

Kuten itsekin aiemmni myönsit, ajopaikka tiellä on laiton jos kelvi on olemassa - lakikohta avattu alla:

"Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

Ylikomisario Simo Pukkila kertoo, että pyöräilijöiden tulkinta pakottavista syistä on usein eri kuin poliisin.

– Se, että haluaa ajaa kilpapyörällä kovaa, ei ole poliisin mielestä erityisen pakottava syy.

Pukkila toteaakin, että pyörätieltä poistuminen vaatii todellisen poikkeustilanteen.

– Jos pyörätiellä on esteitä tai se on niin huonossa kunnossa, että siellä ei voi ajaa, voi pyöräilijä siirtyä ajoradalle. Mutta vain siksi aikaa, kun tilanne vaatii. Pyörätielle pitää palata heti, kun mahdollista.

Jos siellä pyörätiellä ajo ahdistaa (myönnän, perusteet ovat loogiset) ja koet joutuneeksi autoilijoiden pyöräraivon kohteeksi, suosittelen ottamaan yhteyttä äänestämääsi kansanedustajaan tieliikennelain muuttamiseksi siten, että se sallii tiellä ajon :tup:
 
Mitä tulee pyörätiella ajamiseen, viritettyjen sähköpyörien kanssa tullaan ennemmin tai myöhemmin näkemään oikeustaloilla vääntöä siitä, että kuka on syyllinen ja kuka syytön, ja kuka maksaa.
 
No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.

Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.

Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...

Porukassa 140km 37kmh keskarilla.

Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti :)

Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?


Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
 
Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?


Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.

Vitut mikään polkupyörä autoa nopeampaa kiihdy vaikka olisi sähköavustettu.
 
Vitut mikään polkupyörä autoa nopeampaa kiihdy vaikka olisi sähköavustettu.
Ehkä ei absoluuttisesti täysiä autolla kiihdyttäessä, mutta satojen kiihdytysten kokemuksella voin sanoa, että pyörä kiihtyy ekat 20-30m nopeammin kuin keskivertautoilija lähtiessään valoista... ja silloin onkin se nopeus sen 30+...
 
Ei oo tullut mieleen sellainen ajatus, että eivät kiihdytä lähellekään täysiä, kun siinä on vaaraetäisyydellä joku munamankeloija keikuttamassa persettä siihen tyyliin, että lipat tulee ihan just :vihellys:
 
Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?


Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
Lakitekstissä on nollatoleranssi. Puuttumis- ja sakotusraja on vain poliisihallituksen soveltamisohje, eli se voi muuttua milloin vain ilman eduskunnan päätöstä. Ja taitaapa se tälläkin hetkellä olla vähemmän kuin tuo 9km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Lakitekstissä on nollatoleranssi. Puuttumis- ja sakotusraja on vain poliisihallituksen soveltamisohje, eli se voi muuttua milloin vain ilman eduskunnan päätöstä. Ja taitaapa se tälläkin hetkellä olla vähemmän kuin tuo 9km/h.

7 km/h on sakotusraja nykyään, mutta se sisältää teknisen vähennyksen 3 km/h joten käytännössä tuo 9 on juuri vielä ylitys jolla sakkoa ei tule. Huomautuksia toki tulee pienemmästäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Satunnaisesti väärään paikkaan eksynyt spandex-jätkä ärsyttää paljon vähemmän kuin täkäläiset autoilijat. Vihreitten syttyessä ensin kirjotetaan SMS tai Whatsapp-viesti loppuun, koska siihen on vastattava heti. Sen jälkeen pudotetaan palava tupakka jalkoväliin ja sitten kerätään se sieltä poies. Vasta näiden jälkeen aletaan paniikissa kaivamaan ykköstä päälle, stumpataan auto valoihin ja sitten käynnistetään se uudelleen, ja vasta sitten päästään liikkeelle. Ja jotku vieläpä pelaavat Pokemon Gota tai jotain vastaavaa.
"Mehulingossa" kun on jo valmiiksi ykkönen pesässä niin ei tartte kun oikasta oikeaa jalkaa, niin kyllähän tuommoinen meinaa välillä vähän häiritä.
Ja ei tässä vielä kaikki, kun on näitä vasemman kaistan kotipoliiseja jotka kiihdyttävät M5-bemarilla tai 500-sarjalaisella mersulla samaa tahtia suolasumua nostavan täysperän rinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ärsyttänyt, mutta jaanpa silti muidenkin kummasteltavaksi. Ambulanssi ajeli perässäni n. 90 km ja pysytteli pääosin mukavasti 4-5 sekunnin päässä. Nopeutta oli GPS:n mukaan tasan rajoituksen, +/- vakkarin heilunta. Jokaisen kameran kohdalla lanssin välimatka tuplaantui, eli kuski jarrutteli kameroihin. Sieltä sitten taas tultiin kohta samalle etäisyydelle kuin aiemminkin, eli jostain syystä piti ajaa kiinni ylinopeutta. :confused:
 
Ainoastaan jos menee itse myöntämään ajaneensa ylinopeutta kuten kyseisessä tapauksessa hölmöläinen teki.
Oliko muuta vaihtoehtoa? Pelkästään kuvatun nopeuden (91km/h) kiistäminen ilman mitään todisteita tuskin olisi johtanut yhtään mihinkään.

Ja sitten kun luetaan tuota juttua oikein tarkaan, niin ylitys ei ole 1km/h vaan ihan jotain muuta.
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.
 
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.

Totta, mutta silti ylinopeus tuossa kyseisessä tilanteessa ei ole se 1km/h vähennyksien jälkeen, vaan jotain muuta. Onkohan kukaan koskaan saanut tolppasakkoa sakotuskäytäntöä alhaisemmista nopeuksista? Tai edes poliisin kirjoittamaa tutkasakkoa? Epäilen, itsellänikin noita huomautuslappuja pöydällä varmaan 200.
 
Onhan tuo ongelmallinen tilanne, jos kuski aidosti ei ole ajanut sen kovempaa kuin muutkaan (huomatuksella selviävät) ja sakot tuli. Mikä lie piirturin tarkkuus, kun kerran 84 km/h hyväksyttiin kelpaavaksi luvuksi.
 
Oliko muuta vaihtoehtoa? Pelkästään kuvatun nopeuden (91km/h) kiistäminen ilman mitään todisteita tuskin olisi johtanut yhtään mihinkään.


Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.

Kyllä ja sitten kun noita nillittäjiä on tarpeeksi niin ennen pitkään rajoitukset muutetaan absoluuttisiksi eli 81km/h ajamalla 80km/h rajoitusalueella saat sakot.
 
Ajelin tuossa iltapimeällä Länsiväylää Espoosta Kirkkonummen suuntaan, enkä huomannut 80 olikin vaihtunut 60, tietty oli tolppa joka välähti.... :(
-Postissa tuli aikanaan rikesakko, mitä siinä nillittämään oma moka....:sori:
Tai no sen verran että, pimeällä ja oudolla tiellä saa olla tarkkana...:shifty:
 
Ajelin tuossa iltapimeällä Länsiväylää Espoosta Kirkkonummen suuntaan, enkä huomannut 80 olikin vaihtunut 60, tietty oli tolppa joka välähti.... :(
-Postissa tuli aikanaan rikesakko, mitä siinä nillittämään oma moka....:sori:
Tai no sen verran että, pimeällä ja oudolla tiellä saa olla tarkkana...:shifty:
Taitaa tolppa olla juuri heti sen risteyksen jälkeen josta pääsee Sundsbergiin. Tuo tolppa on ihan sakkoansa, välähtelee useimmalle.
 
Toinen paha paikka on kehä ykkösellä itään päin juuri ennen Mestarintunnelia, jossa rajoitus putoaa kuuteenkymmeneen ja heti perään kamera.

Siinä välkkyy jatkuvasti.
 
30km/h rajoitus tommoisessa kohtaa kyllä ihan tuubaa ja vain heikentää rajoitusten merkitystä paikoissa joissa niille on oikeasti tarvetta. Tuossa voisi ihan hyvin olla 50 (siis todellista, ei 50+9), kelvit on nurmikkokaistalla erotettu (ja pysäkin kohdilla ne on taas ihan hemmetin leveät) ei edes todellista potentiaalista vaaranpaikkaa.
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
 
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.

Harmi kun hidasteet tosin vaan lisäävät melua. Jos ei ole hidasteita, silloin ei ole meluakaan alhaisella nopeusrajoituksella. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon liikenteestä tulee melua 40km/h nopeusrajoituksella verrattuna 30km/h nopeusrajoitukseen? Harvemmin näkee, että ihmiset juuri ajaisivat 30km/h, yleensä ajavat kovempaa.
 
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
upload_2019-6-23_16-10-29.png



https://julkaisut.vayla.fi/pdf/meluesite_tammikuu_06_a4.pdf
 
Ei ole tuossa 30Km/h minun havaintojen mukaan melu( häiritsevin = epäsäännöllinen melu) lisääntyy (30km/h -alueella) , koska noiden yhteydessä on usein surkeasti muotoillut hidasteet.
Autoilijoita se harmittaa => jarrutus ja kiihdytys
 
Ei oo tullut mieleen sellainen ajatus, että eivät kiihdytä lähellekään täysiä, kun siinä on vaaraetäisyydellä joku munamankeloija keikuttamassa persettä siihen tyyliin, että lipat tulee ihan just :vihellys:

En usko tuohon. Autot vaan 30 nopeuksisella asuinkadulla ajavat hitaampaa suojateiden ja runsaan muun liikenteen takia.

Varmaan sinulta vain trollausta, vai meinaatko nillitykselläsi sitä, ettei pyörällä saisi ajaa kotiinsa viimeistä korttelia jossa ei pyörätietä ole? Varsinkin kun se pyörä kulkee liikennevirrassa nopeiten ja, vähimmällä häiriöllä.
 
Ei ole tuossa 30Km/h minun havaintojen mukaan melu( häiritsevin = epäsäännöllinen melu) lisääntyy (30km/h -alueella) , koska noiden yhteydessä on usein surkeasti muotoillut hidasteet.
Autoilijoita se harmittaa => jarrutus ja kiihdytys

Tuossa linkatussa meluprujussa liikenteen melu kasvaa vasta yli 45 km/h nopeuksilla. Eli 30 alueella hidasteet todellakin nostavat melutasoa. En ole kuullut, että melua yritettäisiin hiljentää alhaisilla nopeuksilla muualla kuin maantienopeuksissa.
 
Tuossa linkatussa meluprujussa liikenteen melu kasvaa vasta yli 45 km/h nopeuksilla.
Tuo on kyllä ihan tuubaa, jonka jokainen voi itse todeta menemällä hetkeksi kuuntelemaan tuollaisen 30km/h kadun varteen. Omalta kotikadultakin tuo rajoitus löytyy ja kyllä sen aina jo äänestä kuulee jos joku kaahaa jotain 40+ vauhtia vs. kun ajetaan rajoituksen mukaan. Ei nykyautojen moottorista tasaisella nopeudella kuulu juuri yhtään mitään.
En ole kuullut, että melua yritettäisiin hiljentää alhaisilla nopeuksilla muualla kuin maantienopeuksissa.
Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
 
Aikasemminkin avautunu täs ketjussa ku niitä hälytysajossa olevia ajoneuvoja ei vaan voida väistää. No eiköhän tänään taas 9-tiellä hiukan Oriveden jälkeen tuli tollanen samaan suuntaan Tampereelle päin ja ite vetäsin sivuun jo hyvissä ajoin (eli oli jonkun 3-4 auton päässä) ni siinä sit kattelin ku edessä ollu auto ei tehny mitään liikkeitä. Ei vaikka se lanssi oli jo mun kohdalla ni siinä kohtaa tajus varmaan ku sen edessäki olevat autot oli vetässy sivuun. No sama lanssi oli sit jonkun ajan päästä bussipysäkillä valot päällä ja siitä ohi. Ja meni ehkä 10 min ni sieltä se taas tulee kaikkien ohi ni eikös tää sama sankari taas jumittaa siin keskiviivan kohdalla vaik kaikki autot on väistäny jo sivuun edestä ja takaata. Ei voi olla niin vaikeeta vilkuilla niit peilejä välillä. Ja ehkä se on viimeistään se viiminen vinkki et kattoo mitä sielt takaata tulee ku kaikki edessäki vetässy sivuun.

*Edit* ihan vaan miks mua vituttaa tälläset ku itellä on sydänvika ni kiva kipata tollasen apinan takia jos sattuu joskus tarvitsemaan kyytiä
 
Tuo on kyllä ihan tuubaa, jonka jokainen voi itse todeta menemällä hetkeksi kuuntelemaan tuollaisen 30km/h kadun varteen. Omalta kotikadultakin tuo rajoitus löytyy ja kyllä sen aina jo äänestä kuulee jos joku kaahaa jotain 40+ vauhtia vs. kun ajetaan rajoituksen mukaan. Ei nykyautojen moottorista tasaisella nopeudella kuulu juuri yhtään mitään.

Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
Moottorit ei tuolla (30km/h nopeudella + hidasteet) käy vakionopeudella, lisäksi vaihteiden käyttö on erilaista. Epäsäännöllinen melu on häiritsevin ja moottorin kierrokset ratkaisevat pääosin sen äänenvoimakkuuden.
 
Moottorit ei tuolla (30km/h nopeudella + hidasteet) käy vakionopeudella, lisäksi vaihteiden käyttö on erilaista. Epäsäännöllinen melu on häiritsevin ja moottorin kierrokset ratkaisevat pääosin sen äänenvoimakkuuden.
Tasaisista nopeuksista oli kyse. Ei tuossa kaaviossakaan mitään mistään hidasteista mainita.
 
Tänään oli kyllä melkoinen Kia-kuski liikkeellä.
Ajelin sen perässä rampilla tarkoituksena liittyä 9-tielle. No ei saanut romuaan kiihtymään 50km/h kovempaa rampilla ja liittyttiin sillä vauhdilla sitten.

80-alueella ajeli 10 alle rajoituksen. 100-alueen alussa ajeli edelleen alle rajoituksen ja lähdin ohittamaan.
Mitä tekee tämä keski-iän ohittanut harmaapää? No löytää sen kaasupolkimen.
Siinä vaiheessa kun oli 130 lasissa ja Kia edelleen rinnalla niin piti kyllä hetki miettiä että meinaako ajaa edessä menevän perään, hiljentää vai tulla peräti kylkeen (kyllä, pisti vilkun vasemmalle siinä rinnalla:facepalm:).

Kyllä se sitten hiljenti siihen edellä (rajoituksen mukaan) ajavan perään ja jäi köröttelemään alinopeutta.
Ja milläs tiellä sitä taas ollaankaan. :)

Yariskin koitti eilen samaisella tiellä pistää hanttiin ohituskaistan alkaessa, hyvin näki kun työntää mustaa tötteröstä, mutta yritys päättyi n. 120kmh kohdalla. En voi ymmärtää miksi pitää kiihdyttää siinä kaistan alussa.

Ylivoimaisesti helpoin ratkaisu on omistaa auto missä on tarpeeksi löylyä tiputtaa nämä perhekinnerit heti kättelyssä niin ei tarvitse turhaan kisailla. Taloudellisia seuraamuksia voi tosin silloin tällöin napsahtaa jos sattuu ratsia kohdalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 329
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom