Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.
Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.
Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...
Porukassa 140km 37kmh keskarilla.
Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti
Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?
Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
Ehkä ei absoluuttisesti täysiä autolla kiihdyttäessä, mutta satojen kiihdytysten kokemuksella voin sanoa, että pyörä kiihtyy ekat 20-30m nopeammin kuin keskivertautoilija lähtiessään valoista... ja silloin onkin se nopeus sen 30+...Vitut mikään polkupyörä autoa nopeampaa kiihdy vaikka olisi sähköavustettu.
Lakitekstissä on nollatoleranssi. Puuttumis- ja sakotusraja on vain poliisihallituksen soveltamisohje, eli se voi muuttua milloin vain ilman eduskunnan päätöstä. Ja taitaapa se tälläkin hetkellä olla vähemmän kuin tuo 9km/h.Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?
Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
Lakitekstissä on nollatoleranssi. Puuttumis- ja sakotusraja on vain poliisihallituksen soveltamisohje, eli se voi muuttua milloin vain ilman eduskunnan päätöstä. Ja taitaapa se tälläkin hetkellä olla vähemmän kuin tuo 9km/h.
Huonolla tuurilla sakot voivat tulla minimaalisestakin ylinopeudesta: Presidentti hylkäsi peltipoliisia vastaan käräjöineen Sisun armahdusanomuksen – ”Olen varmaan ainoa ihminen Suomessa, joka on saanut sakot 1 km/h ylityksellä”käytännössä tuo 9 on juuri vielä ylitys jolla sakkoa ei tule
Ainoastaan jos menee itse myöntämään ajaneensa ylinopeutta kuten kyseisessä tapauksessa hölmöläinen teki.Huonolla tuurilla sakot voivat tulla minimaalisestakin ylinopeudesta: Presidentti hylkäsi peltipoliisia vastaan käräjöineen Sisun armahdusanomuksen – ”Olen varmaan ainoa ihminen Suomessa, joka on saanut sakot 1 km/h ylityksellä”
Huonolla tuurilla sakot voivat tulla minimaalisestakin ylinopeudesta: Presidentti hylkäsi peltipoliisia vastaan käräjöineen Sisun armahdusanomuksen – ”Olen varmaan ainoa ihminen Suomessa, joka on saanut sakot 1 km/h ylityksellä”
Oliko muuta vaihtoehtoa? Pelkästään kuvatun nopeuden (91km/h) kiistäminen ilman mitään todisteita tuskin olisi johtanut yhtään mihinkään.Ainoastaan jos menee itse myöntämään ajaneensa ylinopeutta kuten kyseisessä tapauksessa hölmöläinen teki.
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.Ja sitten kun luetaan tuota juttua oikein tarkaan, niin ylitys ei ole 1km/h vaan ihan jotain muuta.
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.
Oliko muuta vaihtoehtoa? Pelkästään kuvatun nopeuden (91km/h) kiistäminen ilman mitään todisteita tuskin olisi johtanut yhtään mihinkään.
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.
Taitaa tolppa olla juuri heti sen risteyksen jälkeen josta pääsee Sundsbergiin. Tuo tolppa on ihan sakkoansa, välähtelee useimmalle.Ajelin tuossa iltapimeällä Länsiväylää Espoosta Kirkkonummen suuntaan, enkä huomannut 80 olikin vaihtunut 60, tietty oli tolppa joka välähti....
-Postissa tuli aikanaan rikesakko, mitä siinä nillittämään oma moka....
Tai no sen verran että, pimeällä ja oudolla tiellä saa olla tarkkana...
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.30km/h rajoitus tommoisessa kohtaa kyllä ihan tuubaa ja vain heikentää rajoitusten merkitystä paikoissa joissa niille on oikeasti tarvetta. Tuossa voisi ihan hyvin olla 50 (siis todellista, ei 50+9), kelvit on nurmikkokaistalla erotettu (ja pysäkin kohdilla ne on taas ihan hemmetin leveät) ei edes todellista potentiaalista vaaranpaikkaa.
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Hyvä pointti. Unohtuu helposti varsinkin ratin takana.Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Ei oo tullut mieleen sellainen ajatus, että eivät kiihdytä lähellekään täysiä, kun siinä on vaaraetäisyydellä joku munamankeloija keikuttamassa persettä siihen tyyliin, että lipat tulee ihan just
Ei ole tuossa 30Km/h minun havaintojen mukaan melu( häiritsevin = epäsäännöllinen melu) lisääntyy (30km/h -alueella) , koska noiden yhteydessä on usein surkeasti muotoillut hidasteet.
Autoilijoita se harmittaa => jarrutus ja kiihdytys
Tuo on kyllä ihan tuubaa, jonka jokainen voi itse todeta menemällä hetkeksi kuuntelemaan tuollaisen 30km/h kadun varteen. Omalta kotikadultakin tuo rajoitus löytyy ja kyllä sen aina jo äänestä kuulee jos joku kaahaa jotain 40+ vauhtia vs. kun ajetaan rajoituksen mukaan. Ei nykyautojen moottorista tasaisella nopeudella kuulu juuri yhtään mitään.Tuossa linkatussa meluprujussa liikenteen melu kasvaa vasta yli 45 km/h nopeuksilla.
Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.En ole kuullut, että melua yritettäisiin hiljentää alhaisilla nopeuksilla muualla kuin maantienopeuksissa.
Moottorit ei tuolla (30km/h nopeudella + hidasteet) käy vakionopeudella, lisäksi vaihteiden käyttö on erilaista. Epäsäännöllinen melu on häiritsevin ja moottorin kierrokset ratkaisevat pääosin sen äänenvoimakkuuden.Tuo on kyllä ihan tuubaa, jonka jokainen voi itse todeta menemällä hetkeksi kuuntelemaan tuollaisen 30km/h kadun varteen. Omalta kotikadultakin tuo rajoitus löytyy ja kyllä sen aina jo äänestä kuulee jos joku kaahaa jotain 40+ vauhtia vs. kun ajetaan rajoituksen mukaan. Ei nykyautojen moottorista tasaisella nopeudella kuulu juuri yhtään mitään.
Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
Tasaisista nopeuksista oli kyse. Ei tuossa kaaviossakaan mitään mistään hidasteista mainita.Moottorit ei tuolla (30km/h nopeudella + hidasteet) käy vakionopeudella, lisäksi vaihteiden käyttö on erilaista. Epäsäännöllinen melu on häiritsevin ja moottorin kierrokset ratkaisevat pääosin sen äänenvoimakkuuden.
Niitä töyssyjä nyt vaan "tungetaan" käytännössä noille 30km/h nopeusrajoitusalueille. Pihakaduilla yleensä jo "naapurisopu" pitää vauhdit/äänet kurissa.Tasaisista nopeuksista oli kyse. Ei tuossa kaaviossakaan mitään mistään hidasteista mainita.
Ja milläs tiellä sitä taas ollaankaan.Tänään oli kyllä melkoinen Kia-kuski liikkeellä.
Ajelin sen perässä rampilla tarkoituksena liittyä 9-tielle. No ei saanut romuaan kiihtymään 50km/h kovempaa rampilla ja liittyttiin sillä vauhdilla sitten.
80-alueella ajeli 10 alle rajoituksen. 100-alueen alussa ajeli edelleen alle rajoituksen ja lähdin ohittamaan.
Mitä tekee tämä keski-iän ohittanut harmaapää? No löytää sen kaasupolkimen.
Siinä vaiheessa kun oli 130 lasissa ja Kia edelleen rinnalla niin piti kyllä hetki miettiä että meinaako ajaa edessä menevän perään, hiljentää vai tulla peräti kylkeen (kyllä, pisti vilkun vasemmalle siinä rinnalla).
Kyllä se sitten hiljenti siihen edellä (rajoituksen mukaan) ajavan perään ja jäi köröttelemään alinopeutta.
Jep. Omalla kohdalla nämä kiusaamiset loppuivat kuin seinään siinä vaiheessa kun auton tehot nousivat 170hp -> 340hp.Ylivoimaisesti helpoin ratkaisu on omistaa auto missä on tarpeeksi löylyä tiputtaa nämä perhekinnerit heti kättelyssä niin ei tarvitse turhaan kisailla.
Hoh hoh, 2-tahti mopolla on sellaiset pärinät jo tuossa vauhdissa että autolla 60km/h ei pidä lähellekään yhtä kovaa ääntä. Toisekseen rakennetaan niitä taloja länsiväylänkin varteen ja siellä meteli on ihan eri luokkaa, mutta niin vain ihmiset sielläkin asuu.Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
Hoh hoh, 2-tahti mopolla on sellaiset pärinät jo tuossa vauhdissa että autolla 60km/h ei pidä lähellekään yhtä kovaa ääntä. Toisekseen rakennetaan niitä taloja länsiväylänkin varteen ja siellä meteli on ihan eri luokkaa, mutta niin vain ihmiset sielläkin asuu.
On varmaan. Alkaa vain noi pörisevät 2-tahtimopot olemaan aika harvinaisia, ainakin täälläpäin. Nykyskootterit on kyllä aikalailla äänettömiä (vakiot ainakin).
Kyllähän ihmiset asuvat, vaikka missä. Aina kun ei voi asua, missä haluaa. Tuskin esim. Länsiväylän varsin mitään halutuinta asuinaluetta on?
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.
Tuota......
Joskus nuorena tuli jonkun verran ohiteltua, mutta nykyään huomaa, että paljon rennompi olo ratissa, kun ei turhaan stressaa muiden tekemisistä tai nopeuksista...
No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...Tuota...
Miksi hitaampien ohittelu ja stressaamattomuus olisi toisensa poissulkevia seikkoja?
Ohittaakin on monta tapaa ja teitä on erilaisia. Ja ohituksen hyödyllisyyttä joutuu aina punnitsemaan.No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...
Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.
Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).
Näin on. Mutta aika moni ei tunnu punnitsevan, kun on "Pakko päästä ohi hidastelijasta"...Ohittaakin on monta tapaa ja teitä on erilaisia. Ja ohituksen hyödyllisyyttä joutuu aina punnitsemaan.
Mikäli kyseessä on kuvaamasi tapaus, lienet oikeassa. Mutta mielestäni kuvaamasi tapaukset evottaa täysin.No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...
Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.
Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).
Näinhän sen pitäis mennä. Useimmiten vaan ei mene...Mikäli kyseessä on kuvaamasi tapaus, lienet oikeassa. Mutta mielestäni kuvaamasi tapaukset evottaa täysin.
Itse polkaisen turvavälin etäisyydeltä, usein kickdownin saattelemana, ohi heti paikan tullen. Turvavälin kanssa se paikan kyttäyskin on oikeastaan rentoa kruisailua. Tästä huolimatta en tarvitse sen suurempaa tilaa ohitukselle, kuin kontissa kärkkyjätkään.
Toki nykyisen koslan mukautuva vakkari tekee hommasta, jos mahdollista, vielä vaivattomampaa.
Ei mene, ei. Hämmentävän usein se menee, kuten toveri @Jarkki86 edellä kuvaili. Eikä näille mene jakeluun edes siinä vaiheessa, kun parin paikan jälkeen heilauttaa perässäroikkujan ja tämän edessä olevan ohi ongelmitta. Sinne jää toisen konttia nuohoamaan. Ei ajatustakaan sille, miten toi toinen näki niin hyvin, että "uskalsi" ohittaa.Näinhän sen pitäis mennä. Useimmiten vaan ei mene...
Totta mutta toisaalta pitää muistaa, että se hyödyllisyys on kovin subjektiivista. Mulle esim. hyödyksi riittää se, että saan vaikkapa seuraavat 10km ajella rauhassa vakkari päällä ilman edessä menevän pumppaavaa vauhdinpitoa.ohituksen hyödyllisyyttä joutuu aina punnitsemaan.
Omat kokemukset Avensiksesta (-05) ja uudemman mallin Touranista (-14) ainakin ovat sitä mallia, etten yhtään ihmettele miksi tullaan kylkeen kun pilarit tuntuvat olevan kovin paksuja.Onko noiden Kaskas kuskien törttöilyn syynä siis vain ja ainoastaan se ettei sieltä näe ulos?
Meinaan kyseisen automallin kuskeilta näkee ties millaisia ajosuorituksia aina, oppinut jo varomaan kun näkyy tuollainen auto jossain.
Se mitä tässä yhtälössä jätetään viherpäisyydessään huomioimatta, että kun tiet lykätään täyteen hidasteita ja punaisia aaltoja, niin autot joutuvat jarruttamaan ja kiihdyttämään paljon enemmän kuin jos liikenne olisi soljuvaa -> enemmän (hiukkas)päästöjä ja kulutettua energiaa. Onhan se varmaan kivaa tehdä kiusaa pahoille autoilijoille, mutta luontoa siinä ei ainakaan säästetä.Sinänsä asia on ihan oikea, autoilu on kuitenkin ylivoimaisen suuri paikallinen ilman laadun paskaaja kesät talvet kun tarkastellaan kaupungin ilmanlaatua. Sama meno on suuremmissa kaupungeissa ollut jo vuosikymmeniä. Mielestäni aivan tervetullutta.