Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mitä tulee pyörätiella ajamiseen, viritettyjen sähköpyörien kanssa tullaan ennemmin tai myöhemmin näkemään oikeustaloilla vääntöä siitä, että kuka on syyllinen ja kuka syytön, ja kuka maksaa.
 
No eipä noilla mun ajamilla alueilla juuri mäkiä ole. Ei varmasti laske alle 30km/h mun nopeus noilla pätkillä.

Normilenkin 1-2h keskari ei kyllä jää alle kolmenkympin.

Oon ajanut yksin 110km n.32km/h keskarilla...

Porukassa 140km 37kmh keskarilla.

Tarvittaessa aikamoinen mäki menee kolmeakymppiä varmasti :)

Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?


Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
 
Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?


Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.

Vitut mikään polkupyörä autoa nopeampaa kiihdy vaikka olisi sähköavustettu.
 
Vitut mikään polkupyörä autoa nopeampaa kiihdy vaikka olisi sähköavustettu.
Ehkä ei absoluuttisesti täysiä autolla kiihdyttäessä, mutta satojen kiihdytysten kokemuksella voin sanoa, että pyörä kiihtyy ekat 20-30m nopeammin kuin keskivertautoilija lähtiessään valoista... ja silloin onkin se nopeus sen 30+...
 
Ei oo tullut mieleen sellainen ajatus, että eivät kiihdytä lähellekään täysiä, kun siinä on vaaraetäisyydellä joku munamankeloija keikuttamassa persettä siihen tyyliin, että lipat tulee ihan just :vihellys:
 
Entä jos auto haluaa ajaa lain mahdollistamaa 39 km/h tai 40 alueella 49 km/h. Kumpi on se pahempi, lainvastaisesti liikenteessä törttöilevä pyöräilijä vai se reilummin ajava autoilija?


Itsekin ajan kaupungissa paljonkin autoteillä, koska kevliä ei ole olemassa. Maasturilla nopeus on sen 35 ja kiihtyvyys kovempaa kuin autoilla. Mutta noiden muutamien satojen metrien ulkopuolella käytän kyllä suoraselkäisesti pyöräilijöille tarkoitettuja väyliä.
Lakitekstissä on nollatoleranssi. Puuttumis- ja sakotusraja on vain poliisihallituksen soveltamisohje, eli se voi muuttua milloin vain ilman eduskunnan päätöstä. Ja taitaapa se tälläkin hetkellä olla vähemmän kuin tuo 9km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Lakitekstissä on nollatoleranssi. Puuttumis- ja sakotusraja on vain poliisihallituksen soveltamisohje, eli se voi muuttua milloin vain ilman eduskunnan päätöstä. Ja taitaapa se tälläkin hetkellä olla vähemmän kuin tuo 9km/h.

7 km/h on sakotusraja nykyään, mutta se sisältää teknisen vähennyksen 3 km/h joten käytännössä tuo 9 on juuri vielä ylitys jolla sakkoa ei tule. Huomautuksia toki tulee pienemmästäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Satunnaisesti väärään paikkaan eksynyt spandex-jätkä ärsyttää paljon vähemmän kuin täkäläiset autoilijat. Vihreitten syttyessä ensin kirjotetaan SMS tai Whatsapp-viesti loppuun, koska siihen on vastattava heti. Sen jälkeen pudotetaan palava tupakka jalkoväliin ja sitten kerätään se sieltä poies. Vasta näiden jälkeen aletaan paniikissa kaivamaan ykköstä päälle, stumpataan auto valoihin ja sitten käynnistetään se uudelleen, ja vasta sitten päästään liikkeelle. Ja jotku vieläpä pelaavat Pokemon Gota tai jotain vastaavaa.
"Mehulingossa" kun on jo valmiiksi ykkönen pesässä niin ei tartte kun oikasta oikeaa jalkaa, niin kyllähän tuommoinen meinaa välillä vähän häiritä.
Ja ei tässä vielä kaikki, kun on näitä vasemman kaistan kotipoliiseja jotka kiihdyttävät M5-bemarilla tai 500-sarjalaisella mersulla samaa tahtia suolasumua nostavan täysperän rinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ärsyttänyt, mutta jaanpa silti muidenkin kummasteltavaksi. Ambulanssi ajeli perässäni n. 90 km ja pysytteli pääosin mukavasti 4-5 sekunnin päässä. Nopeutta oli GPS:n mukaan tasan rajoituksen, +/- vakkarin heilunta. Jokaisen kameran kohdalla lanssin välimatka tuplaantui, eli kuski jarrutteli kameroihin. Sieltä sitten taas tultiin kohta samalle etäisyydelle kuin aiemminkin, eli jostain syystä piti ajaa kiinni ylinopeutta. :confused:
 
Ainoastaan jos menee itse myöntämään ajaneensa ylinopeutta kuten kyseisessä tapauksessa hölmöläinen teki.
Oliko muuta vaihtoehtoa? Pelkästään kuvatun nopeuden (91km/h) kiistäminen ilman mitään todisteita tuskin olisi johtanut yhtään mihinkään.

Ja sitten kun luetaan tuota juttua oikein tarkaan, niin ylitys ei ole 1km/h vaan ihan jotain muuta.
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.
 
Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.

Totta, mutta silti ylinopeus tuossa kyseisessä tilanteessa ei ole se 1km/h vähennyksien jälkeen, vaan jotain muuta. Onkohan kukaan koskaan saanut tolppasakkoa sakotuskäytäntöä alhaisemmista nopeuksista? Tai edes poliisin kirjoittamaa tutkasakkoa? Epäilen, itsellänikin noita huomautuslappuja pöydällä varmaan 200.
 
Onhan tuo ongelmallinen tilanne, jos kuski aidosti ei ole ajanut sen kovempaa kuin muutkaan (huomatuksella selviävät) ja sakot tuli. Mikä lie piirturin tarkkuus, kun kerran 84 km/h hyväksyttiin kelpaavaksi luvuksi.
 
Oliko muuta vaihtoehtoa? Pelkästään kuvatun nopeuden (91km/h) kiistäminen ilman mitään todisteita tuskin olisi johtanut yhtään mihinkään.


Teknisen vähennyksen jälkeen 1km/h ja se on ainoa millä on merkitystä.

Kyllä ja sitten kun noita nillittäjiä on tarpeeksi niin ennen pitkään rajoitukset muutetaan absoluuttisiksi eli 81km/h ajamalla 80km/h rajoitusalueella saat sakot.
 
Ajelin tuossa iltapimeällä Länsiväylää Espoosta Kirkkonummen suuntaan, enkä huomannut 80 olikin vaihtunut 60, tietty oli tolppa joka välähti.... :(
-Postissa tuli aikanaan rikesakko, mitä siinä nillittämään oma moka....:sori:
Tai no sen verran että, pimeällä ja oudolla tiellä saa olla tarkkana...:shifty:
 
Ajelin tuossa iltapimeällä Länsiväylää Espoosta Kirkkonummen suuntaan, enkä huomannut 80 olikin vaihtunut 60, tietty oli tolppa joka välähti.... :(
-Postissa tuli aikanaan rikesakko, mitä siinä nillittämään oma moka....:sori:
Tai no sen verran että, pimeällä ja oudolla tiellä saa olla tarkkana...:shifty:
Taitaa tolppa olla juuri heti sen risteyksen jälkeen josta pääsee Sundsbergiin. Tuo tolppa on ihan sakkoansa, välähtelee useimmalle.
 
Toinen paha paikka on kehä ykkösellä itään päin juuri ennen Mestarintunnelia, jossa rajoitus putoaa kuuteenkymmeneen ja heti perään kamera.

Siinä välkkyy jatkuvasti.
 
30km/h rajoitus tommoisessa kohtaa kyllä ihan tuubaa ja vain heikentää rajoitusten merkitystä paikoissa joissa niille on oikeasti tarvetta. Tuossa voisi ihan hyvin olla 50 (siis todellista, ei 50+9), kelvit on nurmikkokaistalla erotettu (ja pysäkin kohdilla ne on taas ihan hemmetin leveät) ei edes todellista potentiaalista vaaranpaikkaa.
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
 
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.

Harmi kun hidasteet tosin vaan lisäävät melua. Jos ei ole hidasteita, silloin ei ole meluakaan alhaisella nopeusrajoituksella. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon liikenteestä tulee melua 40km/h nopeusrajoituksella verrattuna 30km/h nopeusrajoitukseen? Harvemmin näkee, että ihmiset juuri ajaisivat 30km/h, yleensä ajavat kovempaa.
 
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
upload_2019-6-23_16-10-29.png



https://julkaisut.vayla.fi/pdf/meluesite_tammikuu_06_a4.pdf
 
Ei ole tuossa 30Km/h minun havaintojen mukaan melu( häiritsevin = epäsäännöllinen melu) lisääntyy (30km/h -alueella) , koska noiden yhteydessä on usein surkeasti muotoillut hidasteet.
Autoilijoita se harmittaa => jarrutus ja kiihdytys
 
Ei oo tullut mieleen sellainen ajatus, että eivät kiihdytä lähellekään täysiä, kun siinä on vaaraetäisyydellä joku munamankeloija keikuttamassa persettä siihen tyyliin, että lipat tulee ihan just :vihellys:

En usko tuohon. Autot vaan 30 nopeuksisella asuinkadulla ajavat hitaampaa suojateiden ja runsaan muun liikenteen takia.

Varmaan sinulta vain trollausta, vai meinaatko nillitykselläsi sitä, ettei pyörällä saisi ajaa kotiinsa viimeistä korttelia jossa ei pyörätietä ole? Varsinkin kun se pyörä kulkee liikennevirrassa nopeiten ja, vähimmällä häiriöllä.
 
Ei ole tuossa 30Km/h minun havaintojen mukaan melu( häiritsevin = epäsäännöllinen melu) lisääntyy (30km/h -alueella) , koska noiden yhteydessä on usein surkeasti muotoillut hidasteet.
Autoilijoita se harmittaa => jarrutus ja kiihdytys

Tuossa linkatussa meluprujussa liikenteen melu kasvaa vasta yli 45 km/h nopeuksilla. Eli 30 alueella hidasteet todellakin nostavat melutasoa. En ole kuullut, että melua yritettäisiin hiljentää alhaisilla nopeuksilla muualla kuin maantienopeuksissa.
 
Tuossa linkatussa meluprujussa liikenteen melu kasvaa vasta yli 45 km/h nopeuksilla.
Tuo on kyllä ihan tuubaa, jonka jokainen voi itse todeta menemällä hetkeksi kuuntelemaan tuollaisen 30km/h kadun varteen. Omalta kotikadultakin tuo rajoitus löytyy ja kyllä sen aina jo äänestä kuulee jos joku kaahaa jotain 40+ vauhtia vs. kun ajetaan rajoituksen mukaan. Ei nykyautojen moottorista tasaisella nopeudella kuulu juuri yhtään mitään.
En ole kuullut, että melua yritettäisiin hiljentää alhaisilla nopeuksilla muualla kuin maantienopeuksissa.
Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
 
Aikasemminkin avautunu täs ketjussa ku niitä hälytysajossa olevia ajoneuvoja ei vaan voida väistää. No eiköhän tänään taas 9-tiellä hiukan Oriveden jälkeen tuli tollanen samaan suuntaan Tampereelle päin ja ite vetäsin sivuun jo hyvissä ajoin (eli oli jonkun 3-4 auton päässä) ni siinä sit kattelin ku edessä ollu auto ei tehny mitään liikkeitä. Ei vaikka se lanssi oli jo mun kohdalla ni siinä kohtaa tajus varmaan ku sen edessäki olevat autot oli vetässy sivuun. No sama lanssi oli sit jonkun ajan päästä bussipysäkillä valot päällä ja siitä ohi. Ja meni ehkä 10 min ni sieltä se taas tulee kaikkien ohi ni eikös tää sama sankari taas jumittaa siin keskiviivan kohdalla vaik kaikki autot on väistäny jo sivuun edestä ja takaata. Ei voi olla niin vaikeeta vilkuilla niit peilejä välillä. Ja ehkä se on viimeistään se viiminen vinkki et kattoo mitä sielt takaata tulee ku kaikki edessäki vetässy sivuun.

*Edit* ihan vaan miks mua vituttaa tälläset ku itellä on sydänvika ni kiva kipata tollasen apinan takia jos sattuu joskus tarvitsemaan kyytiä
 
Tuo on kyllä ihan tuubaa, jonka jokainen voi itse todeta menemällä hetkeksi kuuntelemaan tuollaisen 30km/h kadun varteen. Omalta kotikadultakin tuo rajoitus löytyy ja kyllä sen aina jo äänestä kuulee jos joku kaahaa jotain 40+ vauhtia vs. kun ajetaan rajoituksen mukaan. Ei nykyautojen moottorista tasaisella nopeudella kuulu juuri yhtään mitään.

Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
Moottorit ei tuolla (30km/h nopeudella + hidasteet) käy vakionopeudella, lisäksi vaihteiden käyttö on erilaista. Epäsäännöllinen melu on häiritsevin ja moottorin kierrokset ratkaisevat pääosin sen äänenvoimakkuuden.
 
Moottorit ei tuolla (30km/h nopeudella + hidasteet) käy vakionopeudella, lisäksi vaihteiden käyttö on erilaista. Epäsäännöllinen melu on häiritsevin ja moottorin kierrokset ratkaisevat pääosin sen äänenvoimakkuuden.
Tasaisista nopeuksista oli kyse. Ei tuossa kaaviossakaan mitään mistään hidasteista mainita.
 
Tänään oli kyllä melkoinen Kia-kuski liikkeellä.
Ajelin sen perässä rampilla tarkoituksena liittyä 9-tielle. No ei saanut romuaan kiihtymään 50km/h kovempaa rampilla ja liittyttiin sillä vauhdilla sitten.

80-alueella ajeli 10 alle rajoituksen. 100-alueen alussa ajeli edelleen alle rajoituksen ja lähdin ohittamaan.
Mitä tekee tämä keski-iän ohittanut harmaapää? No löytää sen kaasupolkimen.
Siinä vaiheessa kun oli 130 lasissa ja Kia edelleen rinnalla niin piti kyllä hetki miettiä että meinaako ajaa edessä menevän perään, hiljentää vai tulla peräti kylkeen (kyllä, pisti vilkun vasemmalle siinä rinnalla:facepalm:).

Kyllä se sitten hiljenti siihen edellä (rajoituksen mukaan) ajavan perään ja jäi köröttelemään alinopeutta.
Ja milläs tiellä sitä taas ollaankaan. :)

Yariskin koitti eilen samaisella tiellä pistää hanttiin ohituskaistan alkaessa, hyvin näki kun työntää mustaa tötteröstä, mutta yritys päättyi n. 120kmh kohdalla. En voi ymmärtää miksi pitää kiihdyttää siinä kaistan alussa.

Ylivoimaisesti helpoin ratkaisu on omistaa auto missä on tarpeeksi löylyä tiputtaa nämä perhekinnerit heti kättelyssä niin ei tarvitse turhaan kisailla. Taloudellisia seuraamuksia voi tosin silloin tällöin napsahtaa jos sattuu ratsia kohdalle.
 
Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Hoh hoh, 2-tahti mopolla on sellaiset pärinät jo tuossa vauhdissa että autolla 60km/h ei pidä lähellekään yhtä kovaa ääntä. Toisekseen rakennetaan niitä taloja länsiväylänkin varteen ja siellä meteli on ihan eri luokkaa, mutta niin vain ihmiset sielläkin asuu.

PS. maagisesti sakkolappuunkin kirjautuu aina liikenneturvallisuuden vaarantaminen eikä ylimääräisen metelin aiheuttaminen jos rajoituksen nopeus ylitetään :)

Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.
 
Viimeksi muokattu:
Hoh hoh, 2-tahti mopolla on sellaiset pärinät jo tuossa vauhdissa että autolla 60km/h ei pidä lähellekään yhtä kovaa ääntä. Toisekseen rakennetaan niitä taloja länsiväylänkin varteen ja siellä meteli on ihan eri luokkaa, mutta niin vain ihmiset sielläkin asuu.

On varmaan. Alkaa vain noi pörisevät 2-tahtimopot olemaan aika harvinaisia, ainakin täälläpäin. Nykyskootterit on kyllä aikalailla äänettömiä (vakiot ainakin).
Kyllähän ihmiset asuvat, vaikka missä. Aina kun ei voi asua, missä haluaa. Tuskin esim. Länsiväylän varsin mitään halutuinta asuinaluetta on?

Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.

Harvoin noita 30km/h rajoituksia nyt ihan tolkuttomia matkoja on... Jos ois 30 sijaan 40, niin jokainen kilometri menisi 30sek nopeammin. Itsellänikin on 1,3km isommalle 60km/h -tielle. Jos tossa nyt saisi ajaa 40km/h, nykyisen 30km/h sijaan, säästyisi tolla matkalla ~40sek. Eipä mun maailma kaadu tohon.
 
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.

Sinänsä asia on ihan oikea, autoilu on kuitenkin ylivoimaisen suuri paikallinen ilman laadun paskaaja kesät talvet kun tarkastellaan kaupungin ilmanlaatua. Sama meno on suuremmissa kaupungeissa ollut jo vuosikymmeniä. Mielestäni aivan tervetullutta.
 
Viimeksi muokattu:
Taas viikonloppuna oli muutama järkevä ohittaja liikenteessä. Tulin tietä 51 lännestä, Kirkkonummea kohti. Edessä ajeli joku n. 70-75km/h 80-rajoituksella. No en lähtenyt ohittamaan, kun eipä toi nyt ihan järkyttävän hitaasti ajanut + oli aikalailla vastaantulevaa liikennettä. Ja Kirkkonummelle matkaa n.5km, siellä alkaa nelikaistainen tie ja ohi pääsee. No perään liimautuu joku Lexuksen katumaasturi ja ajaa sellaisen 5-10m mun perässä. Useaan otteeseen kiihdytteli ja koetti päästä ohi. Eihän se päässyt, kun vastaantulijoita oli koko ajan. Loppuviimein pääsi aivan järjettömän pienessä raossa ohi + risteysalueella. Veikkaan, että vastaantulijat joutuivat jarruttamaan... Sit seuraavalla suoralla joku pikkukinneri teki samanlaisen ohituksen. No eipä siinä mitään. Kirkkonummen kohdalla se pikkukinneri ajoi liittymästä ulos, oli tolloin n. 100m edellä meitä. Ja se Lexuskuskikin pysyi näköetäisyydellä ainakin Espoonlahden liittymään asti (15km). Ja ajoin siitä hitaammin ajavasta ohi päästyäni ihan rajoitusten mukaan...

Mietin, että mitä tollaisten ohittelijoiden päässä liikkuu? Ohi on päästävä, vaikka muita vaarantaen. Hyöty noistakin ohituksista oli tasan 0.

Viikonlopulle osui itsellenikin yksi ohitettava :) 80-alueella joku seilasi 60-70km/h ja mutkissa kävi puoliksi välillä osittain vastaantulijan kaistallakin. Mulla oli vielä 50km matkaa edessä, niin ohitin.
 
Tuota...
Miksi hitaampien ohittelu ja stressaamattomuus olisi toisensa poissulkevia seikkoja?
No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...

Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.

Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).
 
En voi ymmärtää näitä jotka sadekelillä menee kyttäämään ohituspaikkaa rekan perseeseen kiinni...

Eihän siitä autonmitan päästä edes näe rekan ohi ja joutuu kokoajan pitämään pyyhkijöitä täysillä, näillä kuskeilla saattaa stressitasot ollakkin koholla kun kokoajan koukkailevat vastapuolen kaistalle katsomaan joko pääsee ohi...sitten loppujenlopuksi ollaan samaan aikaan perillä.

Kauempana pysytellessä näkee hyvinkin tuleeko ketään vastaan ja sopivassa paikassa voi rauhallisin mielin kerätä vauhtia ohitukseen.
 
No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...

Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.

Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).
Ohittaakin on monta tapaa ja teitä on erilaisia. Ja ohituksen hyödyllisyyttä joutuu aina punnitsemaan.
 
No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...

Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.

Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).
Mikäli kyseessä on kuvaamasi tapaus, lienet oikeassa. Mutta mielestäni kuvaamasi tapaukset evottaa täysin.
Itse polkaisen turvavälin etäisyydeltä, usein kickdownin saattelemana, ohi heti paikan tullen. Turvavälin kanssa se paikan kyttäyskin on oikeastaan rentoa kruisailua. Tästä huolimatta en tarvitse sen suurempaa tilaa ohitukselle, kuin kontissa kärkkyjätkään.

Toki nykyisen koslan mukautuva vakkari tekee hommasta, jos mahdollista, vielä vaivattomampaa. :)
 
Mikäli kyseessä on kuvaamasi tapaus, lienet oikeassa. Mutta mielestäni kuvaamasi tapaukset evottaa täysin.
Itse polkaisen turvavälin etäisyydeltä, usein kickdownin saattelemana, ohi heti paikan tullen. Turvavälin kanssa se paikan kyttäyskin on oikeastaan rentoa kruisailua. Tästä huolimatta en tarvitse sen suurempaa tilaa ohitukselle, kuin kontissa kärkkyjätkään.

Toki nykyisen koslan mukautuva vakkari tekee hommasta, jos mahdollista, vielä vaivattomampaa. :)
Näinhän sen pitäis mennä. Useimmiten vaan ei mene...
 
Näinhän sen pitäis mennä. Useimmiten vaan ei mene...
Ei mene, ei. Hämmentävän usein se menee, kuten toveri @Jarkki86 edellä kuvaili. Eikä näille mene jakeluun edes siinä vaiheessa, kun parin paikan jälkeen heilauttaa perässäroikkujan ja tämän edessä olevan ohi ongelmitta. Sinne jää toisen konttia nuohoamaan. Ei ajatustakaan sille, miten toi toinen näki niin hyvin, että "uskalsi" ohittaa.

Ehkä aiempi postaukseni kaipaa korjausta:
Miksi stressaamattomuus ja hitaampien ohittelu _oikein tehtynä_ olisi toisensa poissulkevia seikkoja... :)
 
Vaihteeksi näin, ärsyttää...minä.
Motarilla kaistan vaihto, mutta se kuollut kulma... Omalla autolla olisi näkynyt peilissä, mutta alla sijaisauto. Luulisi minun älyävän, kun ratissakin on eri logo.
Sais tuon pienen Hertzin tarran sijaan olla kolmio perässä. :btooth:

Jos ajelit tovi sitten Almeralla Kivistön tienoilla ja Kaskai meinasi tunkea iholle: sorry ja ensi kerralla reilusti tööttiä vaan. :)

edit:
Jos jotain hyvää, niin vilkku. Jääpähän toiselle mahdollisuus paikata ilman sen suurempia äkkiliikkeitä. En sentään ilman toisen väistöäkään sisään olisi mennyt, mutta ei paljon olisi puuttunutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko noiden Kaskas kuskien törttöilyn syynä siis vain ja ainoastaan se ettei sieltä näe ulos?:think:

Meinaan kyseisen automallin kuskeilta näkee ties millaisia ajosuorituksia aina, oppinut jo varomaan kun näkyy tuollainen auto jossain.
Omat kokemukset Avensiksesta (-05) ja uudemman mallin Touranista (-14) ainakin ovat sitä mallia, etten yhtään ihmettele miksi tullaan kylkeen kun pilarit tuntuvat olevan kovin paksuja.

Tojotassa nyt vielä homma toimii jotenkin, mutta parin viikon ajeluilla Tourani tuntui aika kamalalta kokemukselta kulmien suhteen.
 
Sinänsä asia on ihan oikea, autoilu on kuitenkin ylivoimaisen suuri paikallinen ilman laadun paskaaja kesät talvet kun tarkastellaan kaupungin ilmanlaatua. Sama meno on suuremmissa kaupungeissa ollut jo vuosikymmeniä. Mielestäni aivan tervetullutta.
Se mitä tässä yhtälössä jätetään viherpäisyydessään huomioimatta, että kun tiet lykätään täyteen hidasteita ja punaisia aaltoja, niin autot joutuvat jarruttamaan ja kiihdyttämään paljon enemmän kuin jos liikenne olisi soljuvaa -> enemmän (hiukkas)päästöjä ja kulutettua energiaa. Onhan se varmaan kivaa tehdä kiusaa pahoille autoilijoille, mutta luontoa siinä ei ainakaan säästetä.

Järkevä liikennesuunnittelu on avain onneen, ei kiusaaminen ja pakottaminen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 600
Viestejä
4 615 287
Jäsenet
75 881
Uusin jäsen
Timopaka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom