Ohituksen tarpeellisuuteen en ota kantaa, mutta ei tuossa nyt ainakaan mitään erityistä vaaranpaikkaa näytä olevan. Suora tie, hyvä näkyvyys, eikä risteyksiä tai mitään muutakaan erikoista ohituspaikassa. Viereiset kelvitkin on eristetty ajoradasta nurmikkokaistaleella.
No google mapsista risteyksestä mutkaan on n. 100m, mikä on kyllä vähän ohituksellle. Uskon, että jos meillä ei olisi ollut kolmiota auton takana, kuormuri ei olisi lähtenyt ohittamaan. Tulee mieleen ne kerrat, kun olen samaa ja muutamaa vastaavaa tietä ajanut fillarilla (kyllä tietä pitkin, ei kelviä). Siis maantiepyörällä varmasti yli 30km/h, niin joidenkin on pakko päästä ohi "koska pyörä".
Jonkin verran sydämentykytyksiä tuli uudelle kuskille tosta tilanteesta. On se painostava tunne, kun yhtäkkiä kapealla tiellä kuorma-auto yllättäen puskee rinnalle ja ohi... Tässä nimenomaan se, että kyseessä on opetustilanne, jonka kolmio selkeästi osoittaa. Jos itselle tulee vastaavassa paikassa joku eteen, joka todella matelee (vaikka 10-20km/h), niin ehkä saattaisin ohittaa, mutta jos autossa on kolmio, niin en todellakaan.
Me tosiaan ajettiin 25km/h ja jos ohittaja ajaa vaikka 32km/h, niin kilometrin matkalla tulee ajansäästöksi n. 40 sek. Ja meidän tapaksessa toi 30km/h loppuu n. 300m päässä. 300m matkalla ajansäästö on n. 10s. Ja melko pian on liittymä isommalle tielle, jossa kolmion takana luultavasti ois saatu toi kuormuri kiinni, jos ois sinne asti ajettu...
Ja tosiaan tööttäys ei ole Suomessa mikään "en pitänyt ajotavastasi" -tyyppinen kommunikointiväline.
Lain mukaan näin on, mutta miten pitäisi reagoida, jos muut hölmöilee? (Kiilaa eteen ohituksen jälkeen, jää seisomaan vihreisiin valoihin, vaihtaa kaistaa eteen ilman vilkkua, ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä jne..) Kyllä mun mielestä jotenkin törttöilijälle pitäisi saada palautetta annettua. Monesti se törttöilijä ei edes ymmärrä/huomaa tehneensä jotain typerää. Palautteen jälkeen joku saattaa vastaisuudessa olla varovaisempi. Kusipäät toki erikseen, ne vain provosoituvat palautteesta.
Suomen laki tosiaan on harvinaisen tiukka ton äänimerkin suhteen. Muualla maailmassa torvet tuntuu soivat vähän joka paikassa. Ääripäänä joku Intia, jossa tööttikin pitää varmaan huoltaa käytössä kulumisen vuoksi vuosittan