Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mittarivirheiden erot tässäkin tosin kusee ton tasaisen nopeuden ajelun :(

Autojen välillä ei se mittarivirheiden ero ole keskimäärin kovinkaan suuri. Eniten odotan sitä että turhat ohitukset vähenee = haitariliikkeet vähenee, kun ylinopeudella tehtävä ohitus maksaakin äkkiä sen satasen per kerta(pitkän matkan tutkat lisääntyvät) :p
 
Autojen välillä ei se mittarivirheiden ero ole keskimäärin kovinkaan suuri. Eniten odotan sitä että turhat ohitukset vähenee = haitariliikkeet vähenee, kun ylinopeudella tehtävä ohitus maksaakin äkkiä sen satasen per kerta(pitkän matkan tutkat lisääntyvät) :p

Saahan sen kamerahälyn ilmoittamaan esim. 20-30s etukäteen, jolloin matkaa tolpalle on puoli kilsaa. Kyllä siinä ehtii himmailla, jos ei muuten niin jarru pohjaan jos menee tiukalle :)
 
Liikennelaki muuttuu rajusti – Jatkossa 1 km/h ylinopeudesta 100 euron sakot

Jokohan nopeudet alkaisi pysyä jatkossa tasaisempina, kun lopullinen tavoitenopeus ei ole enää moniosaisen yhteenlaskun tulos, vaan se mitä merkissä lukee?
On kyllä taas omituisesti uutisoitu. Se mikä muuttuu, on rikesakon tilalle tuleva hallinnollinen liikennevirhemaksu, jonka summa on suurimmaksi osaksi pienempi kuin nykyinen rikesakko. Jos nyt ajaa maantiellä 1-15 km/h ylinopeutta, voi saada 140 euroa sakkoa. Jos jatkossa ajaa korkeintaan 10 km/h ylinopeutta, selviää 70 eurolla. Huomautus- ja sakotuskynnykset ovat poliisin omaa keksintöä. Uudessakaan laissa ei määrätä rangaistusta ylityksestä, vaan siitä voidaan antaa liikennevirhemaksu. Jos poliisi alkaa jakelemaan virhemaksuja pienemmistä ylityksistä kuin rikesakkoja nykyisin, se on ihan poliisin itse tekemä muutos nykyisiin käytäntöihinsä.
 
Se pitää toki muistaa, että tuo virhemaksu myös kääntää todistustaakan ja maksu lähtee auton haltijalle ilman, että kuskia tarvitsee todentaa. Edelleen varmaan saa kyllä maksun anteeksi jos auto on ilmoitettu varastetuksi, mutta muuten jää haltijan vastuulle sitten selvitellä, että kuka siihen tutkaan pamautti ja kuka maksaa.
 
Se pitää toki muistaa, että tuo virhemaksu myös kääntää todistustaakan ja maksu lähtee auton haltijalle ilman, että kuskia tarvitsee todentaa. Edelleen varmaan saa kyllä maksun anteeksi jos auto on ilmoitettu varastetuksi, mutta muuten jää haltijan vastuulle sitten selvitellä, että kuka siihen tutkaan pamautti ja kuka maksaa.
Ei pidä paikkaansa. Tuo poistettiin uudesta laista.

"Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on, että rikkomuksen tekijä on valokuvattu tai vastaavalla teknisellä järjestelmällä tallennettu siten, että hänet voidaan tunnistaa." (Uusi tieliikennelaki, 6. luku, 161 §)
 
Vielä saa noin vuoden ajella vanhojen sääntöjen mukaan.
Tää on hyvä [emoji3525]. Porukka alkaa ajaa jo etukäteen alinopeutta ettei vaan tule sakkoja.

Itsekin luulin kerran parkkeeratessa että voin ilmoittaa tuloajan lapulla, eli pysäköintikiekkoa ei enää tarvita. Mutta tuokin muutos tulee vasta uudessa laissa. Onneksi ei tullut parkkisakkoa.
 
Liikennelaki muuttuu rajusti – Jatkossa 1 km/h ylinopeudesta 100 euron sakot

Jokohan nopeudet alkaisi pysyä jatkossa tasaisempina, kun lopullinen tavoitenopeus ei ole enää moniosaisen yhteenlaskun tulos, vaan se mitä merkissä lukee?
Ei? Onhan poliisilla tälläkin hetkellä mahdollisuus sakottaa 1kmh (+3kmh = 4kmh) ylinopeudesta. On vain poliisin sisäinen ohje, että alta kympin ylinopeuksiin ei juuri puututa. Jos tuota ohjeistusta ei muuteta, tilanne pysyy ihan samanlaisena kuin nyt.
 
Autojen välillä ei se mittarivirheiden ero ole keskimäärin kovinkaan suuri. Eniten odotan sitä että turhat ohitukset vähenee = haitariliikkeet vähenee, kun ylinopeudella tehtävä ohitus maksaakin äkkiä sen satasen per kerta(pitkän matkan tutkat lisääntyvät) :p
Juu, no tojotat ajaa vanhaan tapaan 70km/h 80 alueella, niissä kun kaikissa tuntuu olevan aika iso mittarivirhe...

Ennätys on tämä meidän tilaihme pontiacin trans sport, mittarivirhe on ihan oikeasti 20km/h. :D

100km/h ajaa niin gps näytti 82km/h...
 
Juu, no tojotat ajaa vanhaan tapaan 70km/h 80 alueella, niissä kun kaikissa tuntuu olevan aika iso mittarivirhe...

Ennätys on tämä meidän tilaihme pontiacin trans sport, mittarivirhe on ihan oikeasti 20km/h. :D

100km/h ajaa niin gps näytti 82km/h...
Mittarivirhettä on vaikeaa arvioida niistä nopeusnäytöistä. Kun viisarivonvtasan 80:n kohdalla, niin nuo näytöt ovat antaneet tuloksia väliltä 71-78km/h
 
Mittarivirhettä on vaikeaa arvioida niistä nopeusnäytöistä. Kun viisarivonvtasan 80:n kohdalla, niin nuo näytöt ovat antaneet tuloksia väliltä 71-78km/h
Niitä näyttöjä ei oo ylläpidetty enää vuosiin. Toimivat niin pitkään kuin toimivat ja sitten romuksi. Ei oo hyötyä enää kun melkein kaikilla on navi.
 
Niitä näyttöjä ei oo ylläpidetty enää vuosiin. Toimivat niin pitkään kuin toimivat ja sitten romuksi. Ei oo hyötyä enää kun melkein kaikilla on navi.
Ja puhelimeen saa ladattua esim Here WeGo navigaattori sovelluksen, niin on kyllä helposti ihan kaikkien saatavilla. Tuo ohjelma näyttää myös ajonopeuden ja rajoitukset myös.

Vanhalla Peugeotilla sopiva ajonopeus oli 95km/h 80 alueella. Oikea nopeus oli muistaakseni 87-88km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Toihan on hyvä. Tulee enää satasen sakko jos mokaa. :)
Mikä parasta "Bemari- ja Audimiehet" voivat ajella huoletta, noista pienistä ei mene 3-kerran jälkeen kortti. Eli ei käytännössä koske kansanedustajia ja heitä enemmän tienaavia. Pienituloiset ajellenevat varoivaisemmin, tosin he sitten vähän haittaavat em. autoilijoita ohitustarpeen lisääntyessä.
 
Tuolle pitäisi tehdä jotain, virhettä ei lain mukaan saa olla noin paljon. Sallittu on 10% + 4kmh, eli satkun nopeudessa mittari saa näyttää enintään 114.
Jaa-a. No milläs säädät tuommoista vanhaa analogista mittaristoa? Laitos on vm93 niin ei millään lukijalla pääse ronkkimaan nopeusmittarin säätöjä.

Onneksi eivät tuota leimalla voi huomata ja kai se nyt riittää että kuski tietää mitä vauhtia oikeasti mennään. :)
 
Jaa-a. No milläs säädät tuommoista vanhaa analogista mittaristoa? Laitos on vm93 niin ei millään lukijalla pääse ronkkimaan nopeusmittarin säätöjä.

Onneksi eivät tuota leimalla voi huomata ja kai se nyt riittää että kuski tietää mitä vauhtia oikeasti mennään. :)
Avaa nopeusmittarin ja tekee uuden taustan, jossa kaikki numerot on vähän eri kohdissa. Esim 90km/h olisikin 80km/h. Toki pitäisi tarkistaa oikea nopeus vaikkapa 30km/h-120km/h välillä tarkasti. Mutta tuokin saattaa olla laitonta?

Renkaat täytyy tosiaan olla oikeaa kokoa. Tulee virhettä, jos on liian pienet renkaat.
 
Laittaa halkaisijaltaan isommat renkaat? Onko siinä muuten alkuperäisen kokoiset?

Avaa nopeusmittarin ja tekee uuden taustan, jossa kaikki numerot on vähän eri kohdissa. Esim 90km/h olisikin 80km/h. Toki pitäisi tarkistaa oikea nopeus vaikkapa 30km/h-120km/h välillä tarkasti. Mutta tuokin saattaa olla laitonta?

Renkaat täytyy tosiaan olla oikeaa kokoa. Tulee virhettä, jos on liian pienet renkaat.
On alkuperäis kokoiset renkulat joo, sitä minäkin olen ihmetellyt mistä moinen virhe johtuu.

Mutta eipätuo itseä haittaa, kunhan muistaa sivistää auton muita käyttäjiä ajamaan aina +20kmh niin pysyy vauhtikin sopivana.
 
@Bapsu Olisko välityksiin muutettu joskus osia?
Nimim. "Wheeler Deelers'in perusteella arvaava"
No en kyllä oikein usko tuohonkaan, joskin täysin mahdollista.... olisiko siellä joku vaijeri sitten väsy mittaristossa.

En ole ikinä niin pitkälle purkanut, että tietäisin miten tuommoinen mittaristo toimii..
 
Joissain mittareissa on mahdollista yksinkertaisesti nypätä neula pois ja painaa takaisin hieman eri kohtaan.
 
Kalajoella on näemmä romuraudan kokoontumisajot. Ruosteisia bemareita tulvi joka suunnasta, kaikilla tietysti parkkivalot päällä, tai kenties vain varsinaiset ajovalot rikki. Yksi yksilö koitti ilmeisesti saada aikaan voittokolaria hyökkäämällä kolmion takaa eteen. Jotain käsimerkkejä näkyi ikkunasta kun ei osunutkaan.

Nelostieltä etelään sai ajella suurimmaksia osaksi rauhassa, mutta kaksi sankaria kiinnitti huomion.

Ensimmäinen oli audisti, joka ajeli Kemin moottoritiellä 100 km/h. Tultuaan toisen audin ohittamaksi, ennen kuin itse ehdin rinnalle, lähti ohitettu ohittamaan ohittajaansa ja katosi vasenta kaistaa muutoin lähes tyhjällä tiellä jatkaen taivaanrantaan.

Toinen oli Matkahuollon tarroilla varustettu pakettiauto, joka ajeli loputtoman pitkässä jonossa n. 10 km jatkuneella kapealla tietyömaa-alueella ilman mitään ohitusmahdollisuutta alle sekunnin päässä. Rautainen ammattilainen asialla.
 
Tänään joku ämmä vatuloi kaupan parkkipaikalla kun ei osannut peruuttaa ruudusta pois, menen-en mene-menen ääh... melkein osui kun ei siitä saanut selvää mitä se yritti siinä. Alle minuutti sen jälkeen ajoi melkein kantapäille kun kävelin ihan hyvää vauhtia kauppaan sisään.:bored: On tää vaarallista.
 
Rullailen vuosittain reilu 50 000 kilometriä, pääasiassa nelostietä Lahti - Helsinki väliä. Ajelen itse mittarinopeutta noin 130 tai hieman päälle. GPS:llä olen tarkistanut, että 130 mittarinopeus on todellista nopeutta autollani noin 122-123 km/h. Pidän sopivan turvavälin edessä ajavaan, en mitään ylisuurta mutta en myöskään mene kymmenen metrin päähän perseesen roikkumaan vaikka joku edessä hidastelisikin. Jos ajan ohituskaistaa ja takaa tulee kovempaa vauhtia ajavia autoja päästän toki aina ohi jos baana edessä on vapaa. Sen sijaan ärsyttää suunnattomasti, kun lähes päivittäin jonkinmoisessa ruuhkassa ajaessa ajan ohituskaistaa ja edessä on kymmenien autojen letka ja kovempaa et vain pääse niin eikös siihen aina joku tule aivan takapuskuriin roikkumaan.

Olisi kiva tietää joltain tuota harrastavalta mitä tuolla jonossa perseessä roikkumisella saavutetaan, muuta kuin vaarannetaan oma ja muiden tielläliikkujien turvallisuus. Kyllä siinä varmaan paha mieli on jos on ruuhkaa ja ei pääse paahtamaan täyttä höyryä, mutta mitä se roikkuminen hyödyttää jos edessä on kymmeniä ja taas kymmeniä autoja letkassa. Ei se matkanteko nopeudu siitä yhtään jos pääset seuraavan auton perseeseen roikkumaan. Kumma juttu kun on noita peräänajoja jatkvuasti mitä parhaimmalla ajosäällä.

Oma lukunsa on tietysti nämä kenen nopeus heittelee jatkuvasti. Itse tulee tasaista 130 mittariin ja lähden ohittamaan, no yllättäen se ohitettava lyökin lisää kaasua. Mikähän tuossakin on, havahdutaanko siinä yhtäkkiä siihen, että nopeus on tippunut. Kannattaisi tarkkailla kännykän sijasta sitä nopeusmittaria. Sitten tietysti osa näistä agressiivisesti ajavista ruuhkissa perseessäroikkujista, joista ylempänä mainitsin. Osalla näistä on tyyli, että ruuhkassa roikutaan perseessä ja koukitaan oikealta ohi. No sitten kun ruuhka ja autojonot on ohitse nopeusmittari jääkin johonki 100-110 tuntumaan. Itse olen ajanut kiltisti ruuhkat jonossa liikenteen mukana ja kun ruuhkasta selvitty mittari tasaiseen 130 ja muutaman kymmenen kilometrin päässä ohitetaankin näitä perseessäroikkujia, jotka ovat jääneetkin ajamaan alle rajoituksen vauhtia kun ruuhkasta on selvitty. Taas herää kysymys mitä sillä agressiivisella ja muita vaarantavalla ajotyylillä saavutettiin - ei ainakaan ajan säästöä.

Siinä nyt alkuun ne tärkeimmät. :rage: Tuolla kilometrimäärällä nelostietä liikkuvana olen alkanut vakavasti harkita tuulilasi- ja takalasikameroiden hankkimista, sen verran hyvää materiaali tallentuisi ihmisten liikennekäyttäytymisestä. Ehkä niistä olisi jotain hyötyäkin jos sattuisi rysähtämään.
 
Rullailen vuosittain reilu 50 000 kilometriä, pääasiassa nelostietä Lahti - Helsinki väliä. Ajelen itse mittarinopeutta noin 130 tai hieman päälle. GPS:llä olen tarkistanut, että 130 mittarinopeus on todellista nopeutta autollani noin 122-123 km/h. Pidän sopivan turvavälin edessä ajavaan, en mitään ylisuurta mutta en myöskään mene kymmenen metrin päähän perseesen roikkumaan vaikka joku edessä hidastelisikin. Jos ajan ohituskaistaa ja takaa tulee kovempaa vauhtia ajavia autoja päästän toki aina ohi jos baana edessä on vapaa. Sen sijaan ärsyttää suunnattomasti, kun lähes päivittäin jonkinmoisessa ruuhkassa ajaessa ajan ohituskaistaa ja edessä on kymmenien autojen letka ja kovempaa et vain pääse niin eikös siihen aina joku tule aivan takapuskuriin roikkumaan.

Olisi kiva tietää joltain tuota harrastavalta mitä tuolla jonossa perseessä roikkumisella saavutetaan, muuta kuin vaarannetaan oma ja muiden tielläliikkujien turvallisuus. Kyllä siinä varmaan paha mieli on jos on ruuhkaa ja ei pääse paahtamaan täyttä höyryä, mutta mitä se roikkuminen hyödyttää jos edessä on kymmeniä ja taas kymmeniä autoja letkassa. Ei se matkanteko nopeudu siitä yhtään jos pääset seuraavan auton perseeseen roikkumaan. Kumma juttu kun on noita peräänajoja jatkvuasti mitä parhaimmalla ajosäällä.

Oma lukunsa on tietysti nämä kenen nopeus heittelee jatkuvasti. Itse tulee tasaista 130 mittariin ja lähden ohittamaan, no yllättäen se ohitettava lyökin lisää kaasua. Mikähän tuossakin on, havahdutaanko siinä yhtäkkiä siihen, että nopeus on tippunut. Kannattaisi tarkkailla kännykän sijasta sitä nopeusmittaria. Sitten tietysti osa näistä agressiivisesti ajavista ruuhkissa perseessäroikkujista, joista ylempänä mainitsin. Osalla näistä on tyyli, että ruuhkassa roikutaan perseessä ja koukitaan oikealta ohi. No sitten kun ruuhka ja autojonot on ohitse nopeusmittari jääkin johonki 100-110 tuntumaan. Itse olen ajanut kiltisti ruuhkat jonossa liikenteen mukana ja kun ruuhkasta selvitty mittari tasaiseen 130 ja muutaman kymmenen kilometrin päässä ohitetaankin näitä perseessäroikkujia, jotka ovat jääneetkin ajamaan alle rajoituksen vauhtia kun ruuhkasta on selvitty. Taas herää kysymys mitä sillä agressiivisella ja muita vaarantavalla ajotyylillä saavutettiin - ei ainakaan ajan säästöä.

Siinä nyt alkuun ne tärkeimmät. :rage: Tuolla kilometrimäärällä nelostietä liikkuvana olen alkanut vakavasti harkita tuulilasi- ja takalasikameroiden hankkimista, sen verran hyvää materiaali tallentuisi ihmisten liikennekäyttäytymisestä. Ehkä niistä olisi jotain hyötyäkin jos sattuisi rysähtämään.

Lyhyillä väleillä ajavat on niitä apina-aivoja, jotka ajaessaan käyttävät vain niitä aivojen osioita mitä apinatkin. Ihmisaivoille ominainen harkitseva käytös vaatisi pidemmät turvavälit, joiden avulla päästään käyttämään korkeampia aivotoimintoja. Se että osa kuskeista vaikuttaa liikenteessä vitun tyhmiltä johtuu siitä koska ajat apinalauman keskellä. Tutkittua faktatietoa.
 
Kyydissä istuen olen ainakin itse havainnoinut, että monella ei myöskään ole mitään tajua siitä turvavälistä kun ajetaan jonkun perässä. He kiroilevat kovasti kun joku roikkuu heidän takapuskurissaan, mutta ajavat kuitenkin itse jopa vielä lähempänä edessä menevää jos jonkun vauhti ei ole heille riittävä eivätkä koe siinä mitään ongelmaa.

Tasanopeuskuljettajia on taas hyvä bongailla Vt7 koskenkylän tienoilla kun on monta siltatyömaata peräkkäin ja työmaan kohdalla 50km/h rajoitus. Saman auton saa ohittaa monta kertaa, kun se etenee 110km/h 120 rajoituksella mutta tykittää melkein sitä samaa vauhtia myös työmaiden läpi. Itse ajoin rajoitusten mukaan. Lopputuloksena tasanopeuskuski on perillä määränpäässä minun jälkeeni, vaikka ottaa toistuvasti riskin isoista sakoista tai jopa kortin hyllyttämisestä. Missä on homman pihvi? :confused:
 
Tasanopeuskuljettajia on taas hyvä bongailla Vt7 koskenkylän tienoilla kun on monta siltatyömaata peräkkäin ja työmaan kohdalla 50km/h rajoitus. Saman auton saa ohittaa monta kertaa, kun se etenee 110km/h 120 rajoituksella mutta tykittää melkein sitä samaa vauhtia myös työmaiden läpi. Itse ajoin rajoitusten mukaan. Lopputuloksena tasanopeuskuski on perillä määränpäässä minun jälkeeni, vaikka ottaa toistuvasti riskin isoista sakoista tai jopa kortin hyllyttämisestä. Missä on homman pihvi? :confused:

Ois kyllä mielenkiintosta saada tähän vastaus. :confused:
 
Jotenkin tuo Tcanin vuodatus tuo mieleen miksi en aja 120-130 km/h välistä todellista nopeutta kuin pakosta. Kaikki perseilijät mukana ja perässä. Juuri alle törkeän kun pistää, niin 95% idiooteista tulee riittävän nopeasti vastaan ja ohi pääsee. Vaihtoehtoisesti sitten jurruttaa selvästi hitaammin mieluiten jonkun toisen etanan perässä, niin ääliöt menee ohi. Jos on yksin hitaampi, ongelmana on nenän eteen kiilaavat ohittajat.

Noista hiillostajista täytyy kyllä kysyä, että mikset Tcan päästä niitä ohi kuten tyhjällä tiellä? Ajamasi nopeus on kuitenkin aikalailla alakanttiin vasurille. Keskivertoa pidempi turvaväli ja junnaus vasurilla varmasti provosoi porukkaa oli etenemismahdollisuuksia tai ei. 1-tiellä monet ”ruuhkat” ovat myös suoraa seurausta siitä, että vasurille on eksynyt joku rekka tai muu jäärä. Porukan sietokyky vasurilla oikean kaistan kanssa ~samaa nopeutta ajaviin on aikalailla 0.
 
Viimeksi muokattu:
JAjamasi nopeus on kuitenkin aikalailla alakanttiin vasurille. Keskivertoa pidempi turvaväli ja junnaus vasurilla varmasti provosoi porukkaa oli etenemismahdollisuuksia tai ei. 1-tiellä monet ”ruuhkat” ovat myös suoraa seurausta siitä, että vasurille on eksynyt joku rekka tai muu jäärä. Porukan sietokyky vasurilla oikean kaistan kanssa ~samaa nopeutta ajaviin on aikalailla 0.

Tcan sanoi ajavansa 130 mittarissa, todellista yli 120. Kuinka lujaa sun mielestä ohituskaistalla pitää ajaa? "Aika lailla alakanttiin", sanoit.
 
Jotenkin tuo Tcanin vuodatus tuo mieleen miksi en aja 120-130 km/h välistä todellista nopeutta kuin pakosta. Kaikki perseilijät mukana ja perässä. Juuri alle törkeän kun pistää, niin 95% idiooteista tulee riittävän nopeasti vastaan ja ohi pääsee. Vaihtoehtoisesti sitten jurruttaa selvästi hitaammin mieluiten jonkun toisen etanan perässä, niin ääliöt menee ohi. Jos on yksin hitaampi, ongelmana on nenän eteen kiilaavat ohittajat.

Noista hiillostajista täytyy kyllä kysyä, että mikset Tcan päästä niitä ohi kuten tyhjällä tiellä? Ajamasi nopeus on kuitenkin aikalailla alakanttiin vasurille. Keskivertoa pidempi turvaväli ja junnaus vasurilla varmasti provosoi porukkaa oli etenemismahdollisuuksia tai ei. 1-tiellä monet ”ruuhkat” ovat myös suoraa seurausta siitä, että vasurille on eksynyt joku rekka tai muu jäärä. Porukan sietokyky vasurilla oikean kaistan kanssa ~samaa nopeutta ajaviin on aikalailla 0.
Tuo turvavälin pitäminen tuntuu nimenomaan provosoivan porukkaa moottoritiellä, voi vaan ihmetellä miten joku uskaltaa ajaa siinä parin metrin päässä takana 130km/h
Ei kiinnitetä huomiota liikennemerkkeihin. Ei siinä voi mikään muukaan olla syynä.
Tänäänkin ajelin tuollaisen sokean perässä 70@100-alueella töistä kotiin (bonuspisteet sille kuka arvaa millä tiellä ;) )
Ysitie ja Tampereen pääty viimeiset 10km kun ei pääse missään ohi? :D
 
Noista hiillostajista täytyy kyllä kysyä, että mikset Tcan päästä niitä ohi kuten tyhjällä tiellä? Ajamasi nopeus on kuitenkin aikalailla alakanttiin vasurille. Keskivertoa pidempi turvaväli ja junnaus vasurilla varmasti provosoi porukkaa oli etenemismahdollisuuksia tai ei. 1-tiellä monet ”ruuhkat” ovat myös suoraa seurausta siitä, että vasurille on eksynyt joku rekka tai muu jäärä. Porukan sietokyky vasurilla oikean kaistan kanssa ~samaa nopeutta ajaviin on aikalailla 0.

Kyllä niitä silloin tällöin tulee päästettyä. En vain oikein ymmärrä, mitä sillä saaavutetaan jos ruuhkan takia 80 km/h nopeudella etenevällä motarilla päästää ohi ja sen jälkeen ohitettava pääsee roikkumaan seuraavan auton perään loputtoman näköisen autojonon häämöttäessä edessä.

Mielelläni päästän ohitse jos edessä ei ole ketään tai on vain muutamia autoja. Sen sijaan molemmat kaistat täynnä 80 km/h etenevällä moottoritiellä sen nyt vaan on ihan tarpeetonta kaistojen välillä sahaamista, joka ei hyödytä kumpaakaan osapuolta.

Ja joo tosiaan kyllä se myös itseä ärysttää jos joku junnaa vasurilla lievää alinopeutta vaikka baana olisi tyhjä.

Yksi pieni ärystyksen aihe tuli vielä mieleen. Opetelkaa autojenne mittarivirheet. Kehä ykkösen tolppakameroilla aivan tarpeetonta hidastelua. Jos kehällä pääsee ajamaan ilman ruuhkaa voi huoletta ajaa mittariin 90, joka on todellista n. 82. Yksikään kamera ei nappaa kuvaa, luultavasti voisi vielä lyödä muutaman kilometrin lisää cruiseen. Nyt jos kehä ei ole muuten tukossa tippuu ne nopeudet viimeistään siinä vaiheessa kun porukka jarruttaa ennen kameraa niin, että mittari 70-80:ssa. Sama efetki jos moottoritiellä sattuu ajamaan poliisiauto oikeaa kaistaa. Liikenne hidastuu välittömästi ohituskaistakin alkaa junnaamaan ehkä 100-110 km/h. Siitä voi kyllä ihan ilman mitään pelkotiloja painaa sen reipas 120 km/h ohi eikä mitään lompakkoa keventävää tapahdu :facepalm:. PS. Google mapsiin on nyt päivityksen myötä tullut näppärä nopeusmittaritoiminto. Asetuksista saa päälle.
 
Samaten nopeusrajoitusten mukaan ajaminen tuntuu provosoivan ihan helvetisti jos rajoitus on alle 80. Tuossa lähellä on piiiitkä katutyömaa jossa on 30 rajoitus, laitan vakkariin 31 todellista ja annan mennä, on muutamankin kerran vilkuteltu pitkiä.
 
Samaten nopeusrajoitusten mukaan ajaminen tuntuu provosoivan ihan helvetisti jos rajoitus on alle 80. Tuossa lähellä on piiiitkä katutyömaa jossa on 30 rajoitus, laitan vakkariin 31 todellista ja annan mennä, on muutamankin kerran vilkuteltu pitkiä.
Keväällä ajelin Tuusulan suunnilla, aluksi oli 60km/h rajoitus ja se vaihtui 50km/h rajoitukseen. Ajelin vastaavasti vakkarissa 67km/h ja 57km/h. Takana tuli joku kuorma-auto niin lähellä, ettei taustapeilissä näkynyt kuin jäähdyttimen ritilä. Ajoin tasaisesti (vakkarilla tosiaan) enkä todellakaan hidastellut. Kääntyi sitten pois jonkun varaston pihaan ja vilkutteli samalla valoja.

Olis pitänyt kurvata kysymään mikä oikein oli ongelma.
 
Mä ajan rajoituksesta riippumatta aina (tai no yleensä) saman verran yli. Huomaa hyvin kyllä noilla tietyömailla yms. miten porukka ajaa ihan hanurissa kiinni mutta sitten kun rajoitus nousee, jäädään kauas taakse.
 
Tie oikein, mutta Jämsä-JKL väli :D Sama homma vissiin Treellä kun ei ohituspaikkojakaan ole.
Juu enemmän tulee tuota Tampereen päätyä rullattua. Yhtälailla varmaan kakoo se JKL pääty kun ne kameratkin alkaa Jämsän paikkeilta...

Samaten nopeusrajoitusten mukaan ajaminen tuntuu provosoivan ihan helvetisti jos rajoitus on alle 80. Tuossa lähellä on piiiitkä katutyömaa jossa on 30 rajoitus, laitan vakkariin 31 todellista ja annan mennä, on muutamankin kerran vilkuteltu pitkiä.
Vähän sama kun ohitat 80 alueella 75kmh ajavan niin sitten roikutaan 60 alueella perseessä kiinni (tai tullaan jopa ohi) kunnes 80 alueella jäädään taas kauas taakse.

En ylipäänsä ymmärrä miten vaikeaa voi olla se nopeusrajoitusten seuraaminen, täälläkin päin tuntuu riittävän kuskeja jotka ajavat tuota Hämeenlinnan ja Turengin väliä 70km/h koko matkan vaikka rajoitukset ovat 60 ja 80. Onneksi ohi pääsee helposti.
 
Juu enemmän tulee tuota Tampereen päätyä rullattua. Yhtälailla varmaan kakoo se JKL pääty kun ne kameratkin alkaa Jämsän paikkeilta...

Vähän sama kun ohitat 80 alueella 75kmh ajavan niin sitten roikutaan 60 alueella perseessä kiinni (tai tullaan jopa ohi) kunnes 80 alueella jäädään taas kauas taakse.

En ylipäänsä ymmärrä miten vaikeaa voi olla se nopeusrajoitusten seuraaminen, täälläkin päin tuntuu riittävän kuskeja jotka ajavat tuota Hämeenlinnan ja Turengin väliä 70km/h koko matkan vaikka rajoitukset ovat 60 ja 80. Onneksi ohi pääsee helposti.
Tai sitten että jos ajat just sakkorajalla niin pitää tunkea jossain pöljässä paikassa ohi ja jäädään eteen hidastelemaan sitten että joutuu ottamaan vakkarista vauhtia alas ettei aja perään. Just tämmösen sankarin näin viimeksi kun Joensuusta ajeli Ouluun.
 
Tuo Jämsä-Jykylä väli on kyllä ihan hanurista, se ja sama kumpaan suuntaan ajat, kesät talvet. Liikenne määrät on kovat, mutta harvoin niin kovat etteikö voisi ajaa rajoitusten mukaan. Jos suinkin letka ajaa tasaisesti lähes rajoituksen mukaan, niin ei ohitustarvetta, muuten nilkkasuorana ohi ja +9km/h yli rajoituksen, eli joka ikinen kerta ~100krt vuodessa. Ainoastaan muutama muu autoilija, jonka voin sanoa tunnistavani ~8vuoden ajoillani tuolla pätkällä harrastaa samaa.

Itselllä ylhäällä tämän komennuksen aikaiset kulutukset ja keskinopeudet, niin talvella tuolla osuudella mitä saan/joudun ajamaan, on keskinopeudet suuremmat, uskomatonta, mutta totta.
 
Tcan sanoi ajavansa 130 mittarissa, todellista yli 120. Kuinka lujaa sun mielestä ohituskaistalla pitää ajaa? "Aika lailla alakanttiin", sanoit.
Mitä merkitystä sillä on, mitä se auton mittari sattuu näyttämään :rofl: Eikä kyse ole mistään mun halusta ajaa vasurilla (ohituskaista :confused:) tiettyä nopeutta. Kyseessä on ihan puhdas empiirinen havainto, että alle 130 todellista olet sillä kaistalla hidas. Monet ”paatuneet” pitkänmatkalaiset köröttelee juuri alle törkeän eli 135-140. Jos jää kiinni, niin hinta on sama vaikka vähän vähemmänkin olisi ajanut.
 
Tuosta edellä ajavan "kontissa" ajamisesta muistu mieleen, että äiti tykkäsi tehdä sitä (ainakin aikoinaan). Kerran kun oli kyydissä, niin se ajoi noin 10m päässä täysperävaunurekasta! Sitteku sanoin että se ajaa AIVAN LIIAN LÄHELLÄ sitä rekkaa ja mua oikeasti pelottaa, niin sitten se rupes himmailemaan ja tasotti etäisyyden vasta sitten ku sanoin et nyt on hyvä.

Sen oon huomannu et naiset ja pakut tykkää jostain syystä roikkua takakontissa kiinni. Ainakin täällä Jkl:ssä.

Jotkut naiset varmaan kokee turvallisemmaksi olla lähellä jotain toista ajoneuvoa, tjms. Muistaakseni äiti selitti jotain sellaista.

Paku-/SUV-/maasturikuskit taas kuvittelee, että he näkevät paremmin, koska heidän istumapaikka on korkeammalla kuin normi auton. Joka on taas täyttä pas***! Jos jokin tilanne tulee yllätyksenä edellä ajavalle, niin se tulee myös yllätyksenä sille keleen Paku-/SUV-/maasturikuskillekin! PLUS massan hitaus.

Tänään taas muuten näkyi farmari foordi 4-tiellä Jkl:ssä moottoritie osuudella roikkumassa edellä ajavan moottoripyörän perässä "turvavälillä" kokonaiset 3 metriä... Hänellä oli jopa tyhjä vasenkaista käytössä, mutta kun ei, ei voi ohittaa.... Sen sijaan pitti sen moottoripyörän perässä roikkua 3 metrin päässä :facepalm:...
 
Näitä ei voi kun ihmetellä. Törkeän puolelle kun mennään, niin vakuutusyhtiö pääsee aika lailla pesemään kätensä.
Sitä kun on tullut ajeltua semmoisellakin yhdistelmällä, että alla paku ja perässä kaverin 850 Volvo trailerin päällä, niin siinä jo piti osata ennakoida Järvi-Suomen mäkisessä maastossa. Ford antoi siltikin kaikkensa aina välillä, tosin jonkun Feng Shui tais kuiten siitä huolimatta mennä rikki...
 
Viimeksi muokattu:
Paku-/SUV-/maasturikuskit taas kuvittelee, että he näkevät paremmin, koska heidän istumapaikka on korkeammalla kuin normi auton. Joka on taas täyttä pas***!
Paljonko oot pakulla ajanut? Sieltä kyllä ihan aidosti näkee (eteenpäin) paljon paremmin kuin henkilöautosta.
 
Paku-/SUV-/maasturikuskit taas kuvittelee, että he näkevät paremmin, koska heidän istumapaikka on korkeammalla kuin normi auton. Joka on taas täyttä pas***! Jos jokin tilanne tulee yllätyksenä edellä ajavalle, niin se tulee myös yllätyksenä sille keleen Paku-/SUV-/maasturikuskillekin! PLUS massan hitaus.
Etenkin talvella korkeiden lumivallien ja tien pinnassa pöllyävän lumen aikana ero korkeamman auton eduksi on ihan järkyttävän suuri. Kovin kummonen paku ei tarvi olla ja näet kaiken lumipölyn yli mitä edellä menevät henkilöautot nostaa.
 
Saattaapa se näinkin olla, mutta todellisessa äkkitilanteessa se korkeampi näkymä ei vaikuta kuskin reaktioaikaan paskankaan vertaa.
Ei se reaktioaikaan sinänsä vaikutakaan, mutta kun edellä menevän yli näkee ongelmitta, pystyy siihen tilanteeseen reagoimaan samalla hetkellä kuin edellä ajava.

Mun tarkoitukseni ei ole puolustaa liian lähellä ajamista vaikka tää saattaa siltä tuntuakin. Oon viimeisen kolmen vuoden aikana ajanut isolla pakulla ~200tkm ja huomannut, että mikäli asiaan ei erityisemmin kiinnitä huomiota, tulee helposti ajettua turhan lähellä juuri sen takia kun se edellä ajava ei toimi näköesteenä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom