Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Alhaisilla rajoituksilla on myös melua rajoittava tehtävä. Siltäkin kannalta ihan perusteltu tuo rajoitus tuollaisella asuinalueella.
Hoh hoh, 2-tahti mopolla on sellaiset pärinät jo tuossa vauhdissa että autolla 60km/h ei pidä lähellekään yhtä kovaa ääntä. Toisekseen rakennetaan niitä taloja länsiväylänkin varteen ja siellä meteli on ihan eri luokkaa, mutta niin vain ihmiset sielläkin asuu.

PS. maagisesti sakkolappuunkin kirjautuu aina liikenneturvallisuuden vaarantaminen eikä ylimääräisen metelin aiheuttaminen jos rajoituksen nopeus ylitetään :)

Kyllä tämä oli yhtenä perusteena mm. Helsingin uusimmissa rajoitusten laskusuunnitelmissa.
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.
 
Viimeksi muokattu:
Hoh hoh, 2-tahti mopolla on sellaiset pärinät jo tuossa vauhdissa että autolla 60km/h ei pidä lähellekään yhtä kovaa ääntä. Toisekseen rakennetaan niitä taloja länsiväylänkin varteen ja siellä meteli on ihan eri luokkaa, mutta niin vain ihmiset sielläkin asuu.

On varmaan. Alkaa vain noi pörisevät 2-tahtimopot olemaan aika harvinaisia, ainakin täälläpäin. Nykyskootterit on kyllä aikalailla äänettömiä (vakiot ainakin).
Kyllähän ihmiset asuvat, vaikka missä. Aina kun ei voi asua, missä haluaa. Tuskin esim. Länsiväylän varsin mitään halutuinta asuinaluetta on?

Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.

Harvoin noita 30km/h rajoituksia nyt ihan tolkuttomia matkoja on... Jos ois 30 sijaan 40, niin jokainen kilometri menisi 30sek nopeammin. Itsellänikin on 1,3km isommalle 60km/h -tielle. Jos tossa nyt saisi ajaa 40km/h, nykyisen 30km/h sijaan, säästyisi tolla matkalla ~40sek. Eipä mun maailma kaadu tohon.
 
Mitäs trendikästä viherpiiperrystä virkakyösti ei yrittäisi kun tavoitteena on mielivaltainen autoilun hankaloittaminen helsingin niemellä.

Sinänsä asia on ihan oikea, autoilu on kuitenkin ylivoimaisen suuri paikallinen ilman laadun paskaaja kesät talvet kun tarkastellaan kaupungin ilmanlaatua. Sama meno on suuremmissa kaupungeissa ollut jo vuosikymmeniä. Mielestäni aivan tervetullutta.
 
Viimeksi muokattu:
Taas viikonloppuna oli muutama järkevä ohittaja liikenteessä. Tulin tietä 51 lännestä, Kirkkonummea kohti. Edessä ajeli joku n. 70-75km/h 80-rajoituksella. No en lähtenyt ohittamaan, kun eipä toi nyt ihan järkyttävän hitaasti ajanut + oli aikalailla vastaantulevaa liikennettä. Ja Kirkkonummelle matkaa n.5km, siellä alkaa nelikaistainen tie ja ohi pääsee. No perään liimautuu joku Lexuksen katumaasturi ja ajaa sellaisen 5-10m mun perässä. Useaan otteeseen kiihdytteli ja koetti päästä ohi. Eihän se päässyt, kun vastaantulijoita oli koko ajan. Loppuviimein pääsi aivan järjettömän pienessä raossa ohi + risteysalueella. Veikkaan, että vastaantulijat joutuivat jarruttamaan... Sit seuraavalla suoralla joku pikkukinneri teki samanlaisen ohituksen. No eipä siinä mitään. Kirkkonummen kohdalla se pikkukinneri ajoi liittymästä ulos, oli tolloin n. 100m edellä meitä. Ja se Lexuskuskikin pysyi näköetäisyydellä ainakin Espoonlahden liittymään asti (15km). Ja ajoin siitä hitaammin ajavasta ohi päästyäni ihan rajoitusten mukaan...

Mietin, että mitä tollaisten ohittelijoiden päässä liikkuu? Ohi on päästävä, vaikka muita vaarantaen. Hyöty noistakin ohituksista oli tasan 0.

Viikonlopulle osui itsellenikin yksi ohitettava :) 80-alueella joku seilasi 60-70km/h ja mutkissa kävi puoliksi välillä osittain vastaantulijan kaistallakin. Mulla oli vielä 50km matkaa edessä, niin ohitin.
 
Tuota...
Miksi hitaampien ohittelu ja stressaamattomuus olisi toisensa poissulkevia seikkoja?
No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...

Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.

Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).
 
En voi ymmärtää näitä jotka sadekelillä menee kyttäämään ohituspaikkaa rekan perseeseen kiinni...

Eihän siitä autonmitan päästä edes näe rekan ohi ja joutuu kokoajan pitämään pyyhkijöitä täysillä, näillä kuskeilla saattaa stressitasot ollakkin koholla kun kokoajan koukkailevat vastapuolen kaistalle katsomaan joko pääsee ohi...sitten loppujenlopuksi ollaan samaan aikaan perillä.

Kauempana pysytellessä näkee hyvinkin tuleeko ketään vastaan ja sopivassa paikassa voi rauhallisin mielin kerätä vauhtia ohitukseen.
 
No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...

Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.

Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).
Ohittaakin on monta tapaa ja teitä on erilaisia. Ja ohituksen hyödyllisyyttä joutuu aina punnitsemaan.
 
No ainakin se ohittelu ja ohituspaikkojen kyttääminen ja pumppaava ajotapa, jota noilla ohittelijoilla on mun mielestä stressaavaa (varsinkin jonotilanteessa) . Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...

Väitän, että jos mitataan stressitasoja kuskeilta matkalla Hki-Jyväskylä perjantairuuhkassa, niin ne kuskit jotka tekee +25 ohitusta vs. kuskit, jotka ajaa rauhassa jonossa, niin ohittelijoiden stressitaso on korkeampi. Tämä siis ihan subjektiivinen mielipide.

Ja kyllä mäkin hitaampia ohittelen, mutta pääosin vain nelikaistaisilla teillä tai ohituskaistoilla (tai todellla hitaasti ajavat kaksikaistaisella).
Mikäli kyseessä on kuvaamasi tapaus, lienet oikeassa. Mutta mielestäni kuvaamasi tapaukset evottaa täysin.
Itse polkaisen turvavälin etäisyydeltä, usein kickdownin saattelemana, ohi heti paikan tullen. Turvavälin kanssa se paikan kyttäyskin on oikeastaan rentoa kruisailua. Tästä huolimatta en tarvitse sen suurempaa tilaa ohitukselle, kuin kontissa kärkkyjätkään.

Toki nykyisen koslan mukautuva vakkari tekee hommasta, jos mahdollista, vielä vaivattomampaa. :)
 
Mikäli kyseessä on kuvaamasi tapaus, lienet oikeassa. Mutta mielestäni kuvaamasi tapaukset evottaa täysin.
Itse polkaisen turvavälin etäisyydeltä, usein kickdownin saattelemana, ohi heti paikan tullen. Turvavälin kanssa se paikan kyttäyskin on oikeastaan rentoa kruisailua. Tästä huolimatta en tarvitse sen suurempaa tilaa ohitukselle, kuin kontissa kärkkyjätkään.

Toki nykyisen koslan mukautuva vakkari tekee hommasta, jos mahdollista, vielä vaivattomampaa. :)
Näinhän sen pitäis mennä. Useimmiten vaan ei mene...
 
Näinhän sen pitäis mennä. Useimmiten vaan ei mene...
Ei mene, ei. Hämmentävän usein se menee, kuten toveri @Jarkki86 edellä kuvaili. Eikä näille mene jakeluun edes siinä vaiheessa, kun parin paikan jälkeen heilauttaa perässäroikkujan ja tämän edessä olevan ohi ongelmitta. Sinne jää toisen konttia nuohoamaan. Ei ajatustakaan sille, miten toi toinen näki niin hyvin, että "uskalsi" ohittaa.

Ehkä aiempi postaukseni kaipaa korjausta:
Miksi stressaamattomuus ja hitaampien ohittelu _oikein tehtynä_ olisi toisensa poissulkevia seikkoja... :)
 
Vaihteeksi näin, ärsyttää...minä.
Motarilla kaistan vaihto, mutta se kuollut kulma... Omalla autolla olisi näkynyt peilissä, mutta alla sijaisauto. Luulisi minun älyävän, kun ratissakin on eri logo.
Sais tuon pienen Hertzin tarran sijaan olla kolmio perässä. :btooth:

Jos ajelit tovi sitten Almeralla Kivistön tienoilla ja Kaskai meinasi tunkea iholle: sorry ja ensi kerralla reilusti tööttiä vaan. :)

edit:
Jos jotain hyvää, niin vilkku. Jääpähän toiselle mahdollisuus paikata ilman sen suurempia äkkiliikkeitä. En sentään ilman toisen väistöäkään sisään olisi mennyt, mutta ei paljon olisi puuttunutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko noiden Kaskas kuskien törttöilyn syynä siis vain ja ainoastaan se ettei sieltä näe ulos?:think:

Meinaan kyseisen automallin kuskeilta näkee ties millaisia ajosuorituksia aina, oppinut jo varomaan kun näkyy tuollainen auto jossain.
Omat kokemukset Avensiksesta (-05) ja uudemman mallin Touranista (-14) ainakin ovat sitä mallia, etten yhtään ihmettele miksi tullaan kylkeen kun pilarit tuntuvat olevan kovin paksuja.

Tojotassa nyt vielä homma toimii jotenkin, mutta parin viikon ajeluilla Tourani tuntui aika kamalalta kokemukselta kulmien suhteen.
 
Sinänsä asia on ihan oikea, autoilu on kuitenkin ylivoimaisen suuri paikallinen ilman laadun paskaaja kesät talvet kun tarkastellaan kaupungin ilmanlaatua. Sama meno on suuremmissa kaupungeissa ollut jo vuosikymmeniä. Mielestäni aivan tervetullutta.
Se mitä tässä yhtälössä jätetään viherpäisyydessään huomioimatta, että kun tiet lykätään täyteen hidasteita ja punaisia aaltoja, niin autot joutuvat jarruttamaan ja kiihdyttämään paljon enemmän kuin jos liikenne olisi soljuvaa -> enemmän (hiukkas)päästöjä ja kulutettua energiaa. Onhan se varmaan kivaa tehdä kiusaa pahoille autoilijoille, mutta luontoa siinä ei ainakaan säästetä.

Järkevä liikennesuunnittelu on avain onneen, ei kiusaaminen ja pakottaminen.
 
Näin on. Mutta aika moni ei tunnu punnitsevan, kun on "Pakko päästä ohi hidastelijasta"...
En voi ymmärtää näitä jotka sadekelillä menee kyttäämään ohituspaikkaa rekan perseeseen kiinni...

Eihän siitä autonmitan päästä edes näe rekan ohi ja joutuu kokoajan pitämään pyyhkijöitä täysillä, näillä kuskeilla saattaa stressitasot ollakkin koholla kun kokoajan koukkailevat vastapuolen kaistalle katsomaan joko pääsee ohi...sitten loppujenlopuksi ollaan samaan aikaan perillä.

Kauempana pysytellessä näkee hyvinkin tuleeko ketään vastaan ja sopivassa paikassa voi rauhallisin mielin kerätä vauhtia ohitukseen.
Rekan perässä on ikävää ajaa varsinkin sateella, monet haluavat päästä niistä ohi nähdäkseen paremmin. Jos jonossa jätät "alitehoisella" autolla riittävän turvavälin kiihdyttämiselle, niin ne "Bemarit /Audit" tunkevat siihen väliin, koska katsovat, että "kuppaat" siinä edessä etkä mene ohitse, vaikka kyse on siitä, ettei tehot/kiihtyvyys riitä rajoituksen mukaiseen ohittamiseen.

Sitten se matkakin on suhteellinen, minulla matka loppuu 5km päästä ja sillä ohittavalla 800km.
Eri asiat painavat sitä ohituspäätöstä tehtäessä...
 
En voi ymmärtää näitä jotka sadekelillä menee kyttäämään ohituspaikkaa rekan perseeseen kiinni...

Eihän siitä autonmitan päästä edes näe rekan ohi ja joutuu kokoajan pitämään pyyhkijöitä täysillä, näillä kuskeilla saattaa stressitasot ollakkin koholla kun kokoajan koukkailevat vastapuolen kaistalle katsomaan joko pääsee ohi...sitten loppujenlopuksi ollaan samaan aikaan perillä.

Kauempana pysytellessä näkee hyvinkin tuleeko ketään vastaan ja sopivassa paikassa voi rauhallisin mielin kerätä vauhtia ohitukseen.
Noita kun näkee, tietää jo valmiiksi valmistautua ohittamaan perskärpäsen ja yhdistelmän yhdellä kertaa. Useimmiten kärpänen pörrää vihdoin ohi päästyään vähintään yhtä lähellä hakemaan uutta ohitusta ja mokaa vähintään yhtä monta paikkaa kun ei ehdi kiihdyttää ajoissa.
 
Se mitä tässä yhtälössä jätetään viherpäisyydessään huomioimatta, että kun tiet lykätään täyteen hidasteita ja punaisia aaltoja, niin autot joutuvat jarruttamaan ja kiihdyttämään paljon enemmän kuin jos liikenne olisi soljuvaa -> enemmän (hiukkas)päästöjä ja kulutettua energiaa. Onhan se varmaan kivaa tehdä kiusaa pahoille autoilijoille, mutta luontoa siinä ei ainakaan säästetä.

Järkevä liikennesuunnittelu on avain onneen, ei kiusaaminen ja pakottaminen.
Joskus täytyy pakottaa ihan kieltämiseen asti kun ei muuten saada liikennettä vähemmäksi. Isoissa kaupungeissahan on kohta tilanne se että vain sähköautoilla saa ajaa keskustan alueella.
 
Onhan noita kaupunkibulevardeja pidetty järjettöminä, sillä ajatuksena on laittaa sinne paljon asutusta ja massiiviset ruuhkat samaan pakettiin. Moottoritien korvaaminen kadulla joka on miinoitettu suojateillä ei sujuvoita liikennettä saati paranna asumisviihtyisyyttä vaikka vihreät näin kovasti kuvittelevat.

Jätkäsaaressa voi käydä kyselemässä miltä tuntuu asua ruuhkien keskellä. Sieltä voi päätellä miltä kaupunkibulevardit tulevat jatkossa tuntumaan.
Tässä tämä kyllä tuli aika hyvin tiivisteltynä.

Kuvaava lienee se, että esim. Tampereella kuluu yöllä kaupungin läpi suorinta tietä kulkiessa n.10min valoissa, ilman että ketään on kulmilla.
 
Tässä tämä kyllä tuli aika hyvin tiivisteltynä.

Kuvaava lienee se, että esim. Tampereella kuluu yöllä kaupungin läpi suorinta tietä kulkiessa n.10min valoissa, ilman että ketään on kulmilla.

Se johtuu siitä, että Mansen kuskit lamaantuisi täysin jos valot vilkkuis keltaista, keskellä yötäkin.

Itse siis myös Tampereelta ja sitä mieltä, että täällä on helvetin paljon umpisurkeita kuskeja. Itsehän tietty valioautoilija... :rolleyes:
 
Tikkurilantiellä noin klo 18:30, 1km postikeskuksesta länteen missä on joku uusi postin halli. Sieltä tuli Postin teipeillä varustettu kuorma-auto suoraan eteen oikealta kolmion takaa, painoin sitten tööttiä, että oli kohtalaisen vaarallinen tilanne. Siitähän tämä ammattiautoilija innostui, pysäytti autonsa siihen ajokaistalle ja lähti peruuttamaan kohti. En siinä sitten mitään voinut tehdä, kun takanakin oli jo autoja, onneksi lähti kuitenkin eteenpäin sitten tuo kuorma-auto, ajoi vielä tahallaan 40km/h, kun rajoitus on 50km/h, tuli siinä hetkessä semmoinen 10 auton letka perään. Toki vielä kuormaus/lisäperuutusvalot oli jätetty päälle eli nekin loisti kivasti silmiin.

Mitähän tällaisen ihmisen päässä liikkuu, kun lähtee kuorma-autolla peruuttamaan henkilöautoa kohti...
 
Joskus täytyy pakottaa ihan kieltämiseen asti kun ei muuten saada liikennettä vähemmäksi. Isoissa kaupungeissahan on kohta tilanne se että vain sähköautoilla saa ajaa keskustan alueella.
No sitten kannattaa tehdä suoraan autottomia asuinalueita, eikä kiusata tavallisia ihmisiä. Mutta tämä nyt ei kuulu ketjun aiheeseen, joten turha jatkaa tässä.
 
Tikkurilantiellä noin klo 18:30, 1km postikeskuksesta länteen missä on joku uusi postin halli. Sieltä tuli Postin teipeillä varustettu kuorma-auto suoraan eteen oikealta kolmion takaa, painoin sitten tööttiä, että oli kohtalaisen vaarallinen tilanne. Siitähän tämä ammattiautoilija innostui, pysäytti autonsa siihen ajokaistalle ja lähti peruuttamaan kohti. En siinä sitten mitään voinut tehdä, kun takanakin oli jo autoja, onneksi lähti kuitenkin eteenpäin sitten tuo kuorma-auto, ajoi vielä tahallaan 40km/h, kun rajoitus on 50km/h, tuli siinä hetkessä semmoinen 10 auton letka perään. Toki vielä kuormaus/lisäperuutusvalot oli jätetty päälle eli nekin loisti kivasti silmiin.

Mitähän tällaisen ihmisen päässä liikkuu, kun lähtee kuorma-autolla peruuttamaan henkilöautoa kohti...

Laita postille palautetta rekkarin kanssa.
 
Laita postille palautetta rekkarin kanssa.
Ei tullut siinä hässäkässä kirjoitettua ylös tai että kuvan olisi saanut räpellettyä ja niin hyvä muistikaan ei ole. Tosin sinne postikeskuksen viereiselle parkkipaikalle auto kääntyi niin olisi voinut vaikka mennä kuskia jututtamaan, mutta katsoin siinä vaiheessa paremmaksi jättää tekemättä, siitä mitään hyvää kuitenkaan olisi tullut :D
 
Ei tullut siinä hässäkässä kirjoitettua ylös tai että kuvan olisi saanut räpellettyä ja niin hyvä muistikaan ei ole. Tosin sinne postikeskuksen viereiselle parkkipaikalle auto kääntyi niin olisi voinut vaikka mennä kuskia jututtamaan, mutta katsoin siinä vaiheessa paremmaksi jättää tekemättä, siitä mitään hyvää kuitenkaan olisi tullut :D

Onhan sulla osoite ja kellonaika. Joten on se ehkä mahdollista että noilla on seurantaa autoissa, ja jos noita ei letkassa ajanut niin siinäpä mahdollisuus jäljittää auto ja kuski:tup:
 
Onko noiden Kaskas kuskien törttöilyn syynä siis vain ja ainoastaan se ettei sieltä näe ulos?:think:

Meinaan kyseisen automallin kuskeilta näkee ties millaisia ajosuorituksia aina, oppinut jo varomaan kun näkyy tuollainen auto jossain.
Kyllä se syy ainakin tällä kertaa löytyi pilareiden keskeltä, ratin takaa. Ihan tarpeeksi sieltä näkee. Joku kuskin häröily, kun tottunut oman auton peiliin, jonka kärki taittaa näkymää riittävästi.

Noh, opin tuosta:
Kun ajan, yleisellä tasolla seuraan ja tiedän käytännössä aina, mitä takana on ja mitä siellä tapahtuu (törttöilyni hetkellä olin juuri liittynyt ko. tielle). Silti tuli kuolleet kulmat katsottua. Myös yöllä, tyhjillä teillä :D
 
Onhan sulla osoite ja kellonaika. Joten on se ehkä mahdollista että noilla on seurantaa autoissa, ja jos noita ei letkassa ajanut niin siinäpä mahdollisuus jäljittää auto ja kuski:tup:
Hyvinkin mahdollista, vaikkakin luultavasti jonkun aliurakoitsijan auto, niitähän iso osa taitaa postin kuljetuksista olla niin tiedä mitkä käytännöt. Kyllähän tuo tilanne vähän ihmetystä aiheutti, että mitä helvettiä se kuski nyt puuhaa.
 
Hyvinkin mahdollista, vaikkakin luultavasti jonkun aliurakoitsijan auto, niitähän iso osa taitaa postin kuljetuksista olla niin tiedä mitkä käytännöt. Kyllähän tuo tilanne vähän ihmetystä aiheutti, että mitä helvettiä se kuski nyt puuhaa.

Kuskilta täysin älytöntä käyttäytymistä. Niin tai näin, niin kannattaa kysäistä kuitenkin postilta miten meni omasta mielestä. Tässä itsekin miettii kojelautakameran hankkimista, mikä olisi tuollaisissa tilanteissa melko priceless.
 
Ammattiautoilija täälläkin vauhdissa, punainen on kuorma-auto ja sinisellä nuolella paikka mistä menin yli, KÄVELLEN.

Kuorma-auto tuli selvästi ylinopeutta mihin neliö piirretty, mutta totesin että minä menen yli koska ehdin, vaikka muut ihmiset ei uskaltanut mennä (siinä siis oli ihmisiä menossa yli). Katsoin kuskia ja kävelin selvästi suojatielle jolloin jarrutti huomattavan agressiivisesti että saa pysähtymään.

Niin jokos sieltä alkoi huuto että "haluatko että kuolet?", ensinnäki olin jo tien yli ennen kuin ehti edes siihen suojatielle ja kysyin että soitetaanko poliisit paikalle ja katotaan piirturista paljonko oli vauhtia että tiellä on 40 rajoitus ja kummalla väistämisvelvollisuus (samalla ne muut valui siitä sitten yli myös). Vastaus oli yksinkertaisesti haista vittu homo, johon totesin että argumentointi vastaa kyllä täysin sun ulkonäköä ja ammattia ja jatkoin matkaa. Siitähän se pillastui ja huuto jatkui koko matkan kun kävelin pois.:facepalm:

En juokse suojatielle itsemurha aikeissa, mutta teen kyllä selväksi että olen tulossa enkä väistä mutta silti aina niin että autolla on mahdollista pysäyttää turvallisesti, mutta se että suojatien edessä on ihmisiä eikä autot pysäytä saa mun veren kiehumaan heti.

asdgsdf.JPG
 
Tien vieressä on valkoisia tolppia joiden väli lienee noin 100 metriä. On se kumma, kun tuohon väliin satasenkin alueella hyvin mahtuu neljä tai jopa viisi autoa. En ymmärrä, miksi noin pienilä väleillä ajellaa.
 
Tien vieressä on valkoisia tolppia joiden väli lienee noin 100 metriä. On se kumma, kun tuohon väliin satasenkin alueella hyvin mahtuu neljä tai jopa viisi autoa. En ymmärrä, miksi noin pienilä väleillä ajellaa.

Sitten kun ajat vasenta kaistaa ja haluat vaihtaa oikealle että pääset seuraavasta rampista pois niin se pienikin väli vedetään vielä kiinni tai jos ei vedetä kiinni niin todella vittumaista yrittää päästä sinne kaistalle kun ei meinaa olla tilaa ja jos ystävällisesti annetaan tilaa niin lisää vain tuota pumppausliikettä.

Kun ihmiset ymmärtäisi sen että tuolla 80 ->120 alueella ne kunnon välit niin ei tarvitse pienimmästä häiriöstä täysjarruttaa kolarin pelossa.
 
Sama jossain aamuruuhkassa, kun kattoo noita perseessäroikkujia, joilla jarruvalot välähtelee 15 sek välein, kun ajavat liian lähellä edelläajavaa vrt. kunnon turvaväli ja voi ihan jalan nostolla kaasulta säädellä vauhtia. On varmasti stressaavaa ajaa liian lähellä, kun pitää koko ajan olla valmiina jarruttamaan...
Ruuhkissa ajettaessa yritän painella kevyesti aina jarrua, kun vauhti hidastuu vaikken kenenkään perseessä roikukaan. On sitten selvää takana tuleville, että vauhti tippuu. Nämä nopeuden vaihtelut kun voi olla täysin epäloogisia ruuhkassa. Esim. vihreä vaihtuu ja lähdetään liikkeelle, mutta vauhti tyssääkin saman tien.
 
Ruuhkissa ajettaessa yritän painella kevyesti aina jarrua, kun vauhti hidastuu vaikken kenenkään perseessä roikukaan. On sitten selvää takana tuleville, että vauhti tippuu. Nämä nopeuden vaihtelut kun voi olla täysin epäloogisia ruuhkassa. Esim. vihreä vaihtuu ja lähdetään liikkeelle, mutta vauhti tyssääkin saman tien.
Minua kyllä häiritsee turhat jarrujen vilkuttelut. Sitten joutuu seuraamaan että jarruttaako se oikeasti, miksi ja missä kohtaa, tai miksi ei sittenkään.
 
Yksi asia mikä ärsyttää omista rajoitteista johtuen: Ohituspaikan näyttäminen suuntavilkkua käyttämällä. Minulla kun aivot sanovat vilkun lähtiessä päälle, että auto on kääntymässä ja tulee jarruttamaan voimakkaasti..joten painan jarrua samalla kun näen vilkun. Ilman vilkun käyttöä olisin painanut jarrun sijaan kaasupoljinta. Monta ohitusta jäänyt tekemättä tuosta syystä kun tuo Toyotan luuska ei kuitenkaan kiihdy niin hyvin. En kuitenkaan koskaan tule maanteillä laittamaan omaa henkeä toisen kuskin arviointikyvyn varaan..jos se on vaihtoehto. Mieluummin ohituspaikan tullessa edessä oleva voisi ajaa hieman lähempänä tien reunaa jotta takana tulevalla on paremmat näkyvät eteen.
 
Yksi asia mikä ärsyttää omista rajoitteista johtuen: Ohituspaikan näyttäminen suuntavilkkua käyttämällä. Minulla kun aivot sanovat vilkun lähtiessä päälle, että auto on kääntymässä ja tulee jarruttamaan voimakkaasti..joten painan jarrua samalla kun näen vilkun. Ilman vilkun käyttöä olisin painanut jarrun sijaan kaasupoljinta. Monta ohitusta jäänyt tekemättä tuosta syystä kun tuo Toyotan luuska ei kuitenkaan kiihdy niin hyvin. En kuitenkaan koskaan tule maanteillä laittamaan omaa henkeä toisen kuskin arviointikyvyn varaan..jos se on vaihtoehto. Mieluummin ohituspaikan tullessa edessä oleva voisi ajaa hieman lähempänä tien reunaa jotta takana tulevalla on paremmat näkyvät eteen.
Ohi vaan. En oikein ymmärrä, kuinka ohitussauma voi mennä ohi, vaikka se edellä ajava oikeasti kääntyisikin. Jos niin käy, on mielestäni aavistuksen liian pieni reservi. Voin olla väärässäkin, mutta jäi mielikuva, että jos ohitettavalla menee vaikka rengas samalla hetkellä, kun vasta ryhdyt vaihtamaan kaistaa, päädytte yhteen. Tai mikä hyvänsä syy, minkä vuoksi ohitettavan nopeus laskisi äkillisesti sopivalla hetkellä.

Ainoastaan kanssa-autoilijan vilkun vuoksi ei kukaan(?) lähde ohittamaan. Sehän vaan kertoo, että edellä oleva tiedostaa mahdollisuuden ja on valmistautunut jopa tarvittaessa auttamaan himmaamalla, kun olet vierellä.

Jos näkyvyys avautuu vasta juuri sillä hetkellä, kun ohituspaikka tulee kohdalle, saattaa olla myöhäistä. Tämä korostuu, mikäli autossa ei ole liikoja tehoja.
 
Sitten kun ajat vasenta kaistaa ja haluat vaihtaa oikealle että pääset seuraavasta rampista pois niin se pienikin väli vedetään vielä kiinni tai jos ei vedetä kiinni niin todella vittumaista yrittää päästä sinne kaistalle kun ei meinaa olla tilaa ja jos ystävällisesti annetaan tilaa niin lisää vain tuota pumppausliikettä.

Kun ihmiset ymmärtäisi sen että tuolla 80 ->120 alueella ne kunnon välit niin ei tarvitse pienimmästä häiriöstä täysjarruttaa kolarin pelossa.

Sama myös kaupungissa jos pitää vaihtaa kaistaa jotta pääsee vaikka kääntymään toisaalle, välit kurotaan heti kiinni kun pistää vilkun päälle. Vähän joustoo saisi olla, vaikka kyllä toi corsa aika pieneen väliin pujahtaa.
 
Itse tuota pari vilkkua oikealle yritin harrastaa tuossa Jyväskylä Mikkeli välillä kun keräsin letkaa jollain 80-luvun Mersun maastopakulla joka tasaisella kulki sen 90 kaasu pohjassa ja alamäessä 110. Ei mennyt kukaan ohi vilkun avulla katvekohdissa vaikka itse näin sen monta sataa metriä.eteen.
 
Itse tuota pari vilkkua oikealle yritin harrastaa tuossa Jyväskylä Mikkeli välillä kun keräsin letkaa jollain 80-luvun Mersun maastopakulla joka tasaisella kulki sen 90 kaasu pohjassa ja alamäessä 110. Ei mennyt kukaan ohi vilkun avulla katvekohdissa vaikka itse näin sen monta sataa metriä.eteen.
En menisi katvekohdassa minäkään. Vaikka vilkkua näytetäänkin, pitää ainakin vastaantulevien kaistalta, ennen rinnalletuloa, nähdä kunnolla.
 
No en tiedä menisinkö itsekkään. Ehkä toisella vilkautuksella jos eka paikka meni ohi.
 
Näitä vilkun näyttäjiäkin on varmasti moneen lähtöön ja voikin tulla yllätyksiä jossei itse tarkasta tilannetta ennen ohitukseen alkamista... toiselle riittää 100m ja toinen käyttää kilometrin.
 
Ohi vaan. En oikein ymmärrä, kuinka ohitussauma voi mennä ohi, vaikka se edellä ajava oikeasti kääntyisikin. Jos niin käy, on mielestäni aavistuksen liian pieni reservi. Voin olla väärässäkin, mutta jäi mielikuva, että jos ohitettavalla menee vaikka rengas samalla hetkellä, kun vasta ryhdyt vaihtamaan kaistaa, päädytte yhteen. Tai mikä hyvänsä syy, minkä vuoksi ohitettavan nopeus laskisi äkillisesti sopivalla hetkellä.

Ainoastaan kanssa-autoilijan vilkun vuoksi ei kukaan(?) lähde ohittamaan. Sehän vaan kertoo, että edellä oleva tiedostaa mahdollisuuden ja on valmistautunut jopa tarvittaessa auttamaan himmaamalla, kun olet vierellä.

Jos näkyvyys avautuu vasta juuri sillä hetkellä, kun ohituspaikka tulee kohdalle, saattaa olla myöhäistä. Tämä korostuu, mikäli autossa ei ole liikoja tehoja.
Siinä ajattelee ettei tarvitse lähteä ohittamaan, koska edellä ajava kääntyy pois. En ole maailman rohkein ohittaja ja pyrin välttämään turhia ohituksia. Jarruttaminen on ennakointia kun on odotettavissa, että edessä oleva kääntymisen johdosta tulee jarruttamaan voimakkaasti.

Sanoisin, että jos edellä ajava siirtyy enemmän tien reunaan ohituspaikan tullessa, niin se kertoo takana tulevalle vähintään yhtä paljon kuin tuo vilkun käyttö.
 
Sanoisin, että jos edellä ajava siirtyy enemmän tien reunaan ohituspaikan tullessa, niin se kertoo takana tulevalle vähintään yhtä paljon kuin tuo vilkun käyttö.
Tosin naamakirjan päivitys ei käytä vilkkua. Auton paikkaa ajoradalla se voi muuttaa ;)
Näitä nykyajan juttuja nämä...
 
Kroatiassa tuli ajettua pari tuhatta km. Risteysajo olikin siellä mielenkiintoista ohitusten suhteen. Nimenomaan niissä usein ohittelivat kun hiljensin lähemmäs nopeusrajoitusta. Olihan niissä sitä keltaista raita-aluetta runsaasti, joissa vastaantulevaa ei aina ollut. Motaristit käyttivät serpentiiniteitä harjoitusajon alueinaan. Kaiteissa tiukissa mutkissa oli jonkin verran kukkalaitteita - ehkä palkintokukkia!?
 
Nelostiellä oli hassu veikkonen vanhahkon Mersun ratissa keräämässä jonoa. Ajeli alle sekunnin päässä rekoista, joita oli peräkkäin kolme. Ei lähtenyt ohi, vaikka ohituspaikkoja kyllä oli ja itsekin ohittelin taaempana muutaman auton. Sitten kun tiessä tuli ohituskieltoalue ja mutka tai mäki peittämään näkyvyyden, alkoi ohitus. Tämä toistui kolme kertaa. Vissiin oli turvallisen tuntuista kun ei vastaantulijoita näkynyt :think:
 
Yksi neropatti joskus ilmeisesti yritti näyttää ohituspaikkaa vasemmalla vilkulla. Päätellen siitä, että oli isoa asuntovaunua hinaamassa, niin älyn taso ei kovin suuri voinut olla, mutta silti. Näytti tulevan hyvä ohituspaikka, niin asuntovaunuääliö laittoi vilkun vasemmalle, tietysti itse jäi sitten perään roikkumaan kun ajatteli onko edessä mopoauto, onko kääntymässä pian johonkin metsätielle vai mitä vittua on tapahtumassa. Ei mitään näistä. Seuraavassa ohituspaikassa sama juttu, ja kun silloin ei taaskaan ollut mitään edessä tajusi mistä on kyse. Kolmannessa ohituspaikassa taas sama juttu, silloin uskalsin jo mennä ohi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 350
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom