Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 749
Syksyn ja talven aikana alkanut ärsyttämään kameratolppien jälkeinen vatulointi.
Tolppaa ennen menty mukavasti vakkari päällä auton perässä hyvällä turvavälillä esim. 80-alueella 83-85km/h. Sitten tolpan kohdalla edellä oleva ottaa vakkarin pois päältä tai pistää liinat kiinni, koska luulee ajavansa liikaa ylinopeutta.

Sen jälkeen nopeus jääkin usein 72-75km/h, vaikka kasikympin tie jatkuu normaalisti. Unohtaako ihmiset ajamansa nopeuden vai mitähän tässä on takana? Kyllä itse palautan vakkarista sen nopeuden mitä ajanut ennen tolppaa eli tuon 83-85km/h. Useamman kerran sattunut kohdalle, joten alkanut miettimään, mitä siellä edessä olevassa autossa touhutaan.
Unohtavat laittaa vakkarin takas tai sitten tajuavat ensimmäisen kerran, että tiellä on kameroita...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Hohoijaa kun vähän meni vetiseksi keli Oulussa niin tollot ei pysy tiellä ja sutivat urissa, vaikka uran vieressä on lunta, josta saa mahtavasti pitoja etuvedolla jarrutukseen/kiihdytykseen/kääntymiseen. Niin ei kun idiootit vetää urassa ja ihmettelevät kun on "liukasta". Paikoitellen oli oikein kunnon kaljamakeliä, mutta Nokian nastat puree perhanan hyvin. Sitten tojotakuskin urpo jää matelemaan 30km/h, vaikka vihreät palaa ja se eessä ollut rekka oli kääntynyt jo pois edestä. Siihen jää vielä poikkimaantien/kainuuntien valoihin unelmoimaan. Piti torvea soittaa, että paina nyt sitä kaasua, jotta keretään niistä vihreistä. Just ja just kerettiin torvensoiton jälkeen kun se koomailija viimeinkin heräsi.

Ainoastaan kaksi ylläriä tuli koettua, Rantakatu 4:n sisäpihalla kävin niin sieltä pois tullessa meinasi auto pyrkiä poikittain peruutettaessa jyrkähköä ramppia alaspäin. Ei pakki päällä suostunut menemään suoraan niin tulin sitten vaihde vapaalla alas jarrulla vauhtia säädellen, automaattivaihteisto+dieselin vääntö oli liikaa. Toinen oli metsänkuninkaantiellä ensimmäinen mutka, joka oli ihan kaljamalla. Hoksasin kuitenkin ajoissa ja hölläsin vakkarin pois, että sain auton kääntymään penkkaan puskemisen sijaan.

Muuten ihan leppoisaa ajelua, mitä nyt suolavelliä lensi, sekä risteyksissä oli kaljamakeliä.

Ei tosin käy kateeksi jalankulkijoita/pyöräilijöitä/raskaiden ajoneuvojen kuljettajia... Onneksi suurin osa kelvinkäyttäjistä päätti mennä taksilla niin meikälle piisasi hommia :tup:
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Varsinkin siinä tilanteessa, että siinä "pertsauran" vieressä "nimismies" on jopa tasaisempaa. Sen näkee oikein hyvin kun jättää vähän reilummin väliä edellä ajavaan, että siellä oikein viimeisen päälle huolella sihdataan uran pohjalle.

AWD meni parin sihtauksen jälkeen läpi oikein nätisti kuorkilla enemmän tai vähemmän tarkoituksella muusiksi jauhetun kulmatontin tonttiliittymän polanteen läpi käytännössä pihalle saakka. Kumpaankin suuntaan. Asian jatkoselvittely on sitten ihan oma juttunsa josta ei enää sen enempää tässä. Kaupungin aurakuskit eivät ole tässä asiassa tehneet mitään väärää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Uudemmissa merssuissa on "rattivaihteet" oikean viiksen paikalla. Eli automaatin vaihteenvalitsin. Eli logiikka on ainakin merkin sisällä säilynyt läpi vuosien.
Ei todellakaan ole logiikka säilynyt joka kohdassa. Isäukolla on pihassa kaksi W212-mersua. Toinen on vuoden uudempi kuin toinen (en muista tarkkoja mallivuosia, faceliftejä joka tapauksessa molemmat). Vanhemmassa on vakkarin viiksi ylhäällä ja vilkkuviiksi alhaalla. Uudemmassa vilkkuviiksi ylempänä ja vakkarin viiksi sen alla. Todella helppo osua ulkomuistista oikeaan viikseen kun molemmilla ajelee ja kabiinit muuten käytännössä identtiset. :facepalm:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Liukkaus yllätti linja-autokuskin. Tuli taskututkalla arvioituna n. 70 km/h mäennyppylän yli 50 km/h alueella ja löi heti jarrut kiinni. Auto luisui renkaat lukossa koko matkan seuraavaan liikenneympyrään, Karttapaikasta mitattuna 196 metriä. Välissä olisi ollut yksi pysäkkikin, mutta se sai nyt näköjään tällä kertaa jäädä. Kääntyi sentään ympyrässä onnistuneesti.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
80
Tällä kertaa ei kanssa autoilijat ärsytä lähellekään yhtä paljon kuin teiden yleinen kunto. En tiedä mihin hemmettiin noi verovarat mitä autoilijoilta kupataan menee, mutta ilmeisesti ei ainakaan teiden kunnossapitoon. Sellaisia mukavia 30 sentin reikiä kehällä ja 3-tiellä, mitkä pitäisi muka kuulua 1. luokan teihin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Tällä kertaa ei kanssa autoilijat ärsytä lähellekään yhtä paljon kuin teiden yleinen kunto. En tiedä mihin hemmettiin noi verovarat mitä autoilijoilta kupataan menee, mutta ilmeisesti ei ainakaan teiden kunnossapitoon. Sellaisia mukavia 30 sentin reikiä kehällä ja 3-tiellä, mitkä pitäisi muka kuulua 1. luokan teihin
Tällä välillä noita on kans: https://goo.gl/maps/Fh41Vaq3SkA2 pahin tuo rautatiesilta. Eilen sain juuri ja juuri väistettyä tuommosen ainakin 30cm, ellei ylikin, reiän asfaltissa. Taisi takana tulleen raskaan yhdistelmän kuski huomata väistöliikkeen ja sitä kautta kolon myös. Tälli se on ison autonkin vanteeseen.
Muuten täälläpäin kyllä seurataan ajouria niin orjallisesti, että vaikka minkälainen asfalttireikä sen uran keskellä olisi niin siihen on pakko saada täräyttää, pelkästään sen takia että saa ajaa tarkasti pertsauran keskellä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 095
Joku auto taas hidasteli oudosti edessä ja aivan yllättäen kääntyi siitä sitten parkkiruutuun vilkuttamatta. Kun sitten katsoin, millaiinen kuski siellä on, niin tietysti kännykkä korvalla.

Niinkuin oikeasti, jos ei osaa ajaa se kännykkä korvalla, sitä suuremmalla syyllä voisi keskittyä ratissa ollessa siihen ajamiseen ja olla käyttämättä sitä kännykkää ajaessaan, erityisesti kun lakikin sen kieltää.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Liukkaus yllätti linja-autokuskin. Tuli taskututkalla arvioituna n. 70 km/h mäennyppylän yli 50 km/h alueella ja löi heti jarrut kiinni. Auto luisui renkaat lukossa koko matkan seuraavaan liikenneympyrään, Karttapaikasta mitattuna 196 metriä. Välissä olisi ollut yksi pysäkkikin, mutta se sai nyt näköjään tällä kertaa jäädä. Kääntyi sentään ympyrässä onnistuneesti.
Kyllähän näitä välillä löytyy, omat kokemukset noista oli kurkkusalaatti ajalta. Olin kuskin takana ja alamäissä vauhti nousi lähelle satasta 80:n alueella, mutkapätkällä haki ajolinjaa vastaantulijoiden kaistalta ja joutui jopa jarruttamaan joskus kesken mutkan, varmasti oli reittiennätys! Toisella kertaa sitten tultiin risteyksessä ihan kunnon sivuluisussa, mutta eri kuskin toimesta, tuntuu muuten varsin mielenkiintoiselta siellä peräpenkissä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 095
Joku vihreillä nuolivaloilla kääntyvä pysähtyi sitten keskelle risteystä jumittamaan antaessaan tietä punaisilla valoilla keskikorokkeella hengaaville jalankulkijoille (jotka olivat ylittäneet puolet suojatiestä punaisilla valoilla).

(Nuolivalohan tarkoittaa aina sitä, että kaikilla muilla, kenen kanssa ajolinja risteää, on punaiset valot, nuolivalolla on siis aina etuajo-oikeus)

Sitten 50m myöhemmin sama auto parkkeerasi jalkakäytävälle.


Mikä siinä liikennesääntöjen tuntemisessa ja noudattamisessa on niin vaikeaa? Ensin ollaan olevinaan niin kohteliaita että sillä "kohteliaisuudella" jumitetaan liikennettä, ja sitten heti perään perseillään juuri niitä kohtaan, joita kohtaan ensin ollaan oltu "kohteliaita".
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joku vihreillä nuolivaloilla kääntyvä pysähtyi sitten keskelle risteystä jumittamaan antaessaan tietä punaisilla valoilla keskikorokkeella hengaaville jalankulkijoille (jotka olivat ylittäneet puolet suojatiestä punaisilla valoilla).
Syyllistyin eilen samaan pyöräilijän kanssa. En tosin kohteliaisuuttani, en vaan halunnut ajaa päälle. Pyöräilijä vieläpä pysähtyi hetkeksi arvioimaan tilannetta ennen ylityksen aloittamista, ja päätyi siihen lopputulokseen, että paras lähteä punaisia päin tuon juuri nuolivalolla liikkeelle lähteneen auton alle. :confused:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 308
Päivän suoritus oli taas ysitiellä ennen jämsää kun joku suoritti itsemurha yrityksen mondeolla. Vastaantulija sai väistää penkkaan asti että pääsi ohi.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 088
Motarille liittyvän kuljettajan oli ihan pakko päästä edelleni, vaikka liittymän kohdalla ei ollut ruuhkaa ja ajoin 100km/h alueella n. 105km/h (mittarin mukaan). Liittymän / kiihdytyskaistan loppuosaa ei tietenkään ollut aurattu / putsattu kunnolla, ja niinpä kaikenmaailman sorapaska kivineen lensi autoni keulaan tuon teiden ritarin ansiosta.

Kyseisen kuljettajan auton merkki oli luonnollisesti Audi, joka selittääkin jo sen että edelle oli pakko päästä. Luonnollisesti kuljettaja jäi myös eteen ajamaan hieman omaa silloista vauhtiani hiljempaa.

Tämä nyt ei todellakaan ole pahin vi****** asia liikenteessä, mutta sellainen joka on omalle kohdalle viimeisimpänä sattunut.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Motarille liittyvän kuljettajan oli ihan pakko päästä edelleni, vaikka liittymän kohdalla ei ollut ruuhkaa ja ajoin 100km/h alueella n. 105km/h (mittarin mukaan). Liittymän / kiihdytyskaistan loppuosaa ei tietenkään ollut aurattu / putsattu kunnolla, ja niinpä kaikenmaailman sorapaska kivineen lensi autoni keulaan tuon teiden ritarin ansiosta.

Kyseisen kuljettajan auton merkki oli luonnollisesti Audi, joka selittääkin jo sen että edelle oli pakko päästä. Luonnollisesti kuljettaja jäi myös eteen ajamaan hieman omaa silloista vauhtiani hiljempaa.

Tämä nyt ei todellakaan ole pahin vi****** asia liikenteessä, mutta sellainen joka on omalle kohdalle viimeisimpänä sattunut.
Tuo on semmoinen asia, mikä on vaikea ymmärtää. Mitä mahtavat ajatella, kun ohituksen/eteen liittymisen jälkeen hidastavat?

Itselle kävi vähän vastaava tilanne joku aika sitten motarilla, tosin kyseessä oli jo motarilla oleva Volvo. Olin saavuttanut tätä Volvoa jo tovin ja lähdin ohittamaan. Samaan aikaan liittymästä tuli toinen, vielä hitaampi, auto tämän Volvon eteen. Volvo joutui jarruttamaan, ja lähti sitten perääni ohittamaan tätä autoa. Hetken roikkui ohituskaistalla takavasemmalla (kun olin jo siirtynyt oikealle kaistalle) keräten jonon taakseen. Sitte tajusi olevansa tien tukkona, ja kiihdytti mun ohi sen sijaan, että olisi vain siirtynyt takaisin oikealle kaistalle. Kun oli musta päässyt ohi, niin siirtyi oikealle kaistalle takaisin suoraan mun eteen, roiski kurat päälle ja luonnollisesti tiputti vauhdista pois 10km/h, eli jouduin uudestaan ohittamaan hänet.

En voi käsittää miksi on tosiaan pakko päästä eteen, jos meinaa hidastaa heti sen jälkeen. Joillain kuljettajilla ei tunnu olevan mitään käsitystä omasta tai muiden nopeuksista, eivätkä osaa säädellä nopeuttaan, ellei edessä ole joku jota voi peesata. Monesti näkee näitäkin, jotka kiihdyttävät kun edessä oleva poistuu motarilta. Sitten ajetaan kovempaa taas, kunnes vastaan tulee joku hitaampi, jonka vauhtiin taas sopeudutaan. Tyhjä tie edessä johtaa välittömään vauhdin nousuun.

Motarilla varsinkin sun pitäis ajaa tasaista nopeutta. Ei kiihdyttää ohituksen ajaksi ja hidastaa sen jälkeen, eikä varsinkaan alempaan nopeuteen, kuin mitä ohitettu ajaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Hämeenlinnanväylä ennen kehä 3:sta, ajan letkassa missä kaksi kuorma-autoa edellä ja minä viimeisenä reilulla väleillä niin yht´äkkiä molemmat kuorma-autot hyppää vasemmalle kaistalle melkein yhden henkilöauton kylkeen kun rampilla viisi autoa seis kun ensimmäinen uuvatti ei uskaltanut painaa kaasua vaan pysäytti kiihdytyskaistan päähän.

No mulla ei ole tilaa mennä vasemmalle koska siellä on autoja niin eikö sieltä rampilta joku urpo tule jonon välistä suoraan eteen. Onneksi kuiva tie ja auto pysähtyy kuin pysähtyy, mutta jos lunta olisi ollut niin olisin varmaan 70km/h ajanut sen perseeseen ja mitä helvettiä ne kuorma-autot lähtee hyppimään toiselle kaistalle antamaan tilaa!:facepalm:
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Monesti näkee näitäkin, jotka kiihdyttävät kun edessä oleva poistuu motarilta. Sitten ajetaan kovempaa taas, kunnes vastaan tulee joku hitaampi, jonka vauhtiin taas sopeudutaan. Tyhjä tie edessä johtaa välittömään vauhdin nousuun.
Itse teen tätä joskus talvisäässä. Ei viitsi lähteä huonokuntoiselle ohituskaistalle, mitättömän ajansäästön vuoksi. Toisaalta ei viitsi ajella rajoituksen alle, jos edessä ei enää ketään ole hidastamassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 308
Hämeenlinnanväylä ennen kehä 3:sta, ajan letkassa missä kaksi kuorma-autoa edellä ja minä viimeisenä reilulla väleillä niin yht´äkkiä molemmat kuorma-autot hyppää vasemmalle kaistalle melkein yhden henkilöauton kylkeen kun rampilla viisi autoa seis kun ensimmäinen uuvatti ei uskaltanut painaa kaasua vaan pysäytti kiihdytyskaistan päähän.

No mulla ei ole tilaa mennä vasemmalle koska siellä on autoja niin eikö sieltä rampilta joku urpo tule jonon välistä suoraan eteen. Onneksi kuiva tie ja auto pysähtyy kuin pysähtyy, mutta jos lunta olisi ollut niin olisin varmaan 70km/h ajanut sen perseeseen ja mitä helvettiä ne kuorma-autot lähtee hyppimään toiselle kaistalle antamaan tilaa!:facepalm:
Siksi varmaan kun olisi taas raskaan kaluston syytä kolari :rofl:
Tuo on semmoinen asia, mikä on vaikea ymmärtää. Mitä mahtavat ajatella, kun ohituksen/eteen liittymisen jälkeen hidastavat?

Itselle kävi vähän vastaava tilanne joku aika sitten motarilla, tosin kyseessä oli jo motarilla oleva Volvo. Olin saavuttanut tätä Volvoa jo tovin ja lähdin ohittamaan. Samaan aikaan liittymästä tuli toinen, vielä hitaampi, auto tämän Volvon eteen. Volvo joutui jarruttamaan, ja lähti sitten perääni ohittamaan tätä autoa. Hetken roikkui ohituskaistalla takavasemmalla (kun olin jo siirtynyt oikealle kaistalle) keräten jonon taakseen. Sitte tajusi olevansa tien tukkona, ja kiihdytti mun ohi sen sijaan, että olisi vain siirtynyt takaisin oikealle kaistalle. Kun oli musta päässyt ohi, niin siirtyi oikealle kaistalle takaisin suoraan mun eteen, roiski kurat päälle ja luonnollisesti tiputti vauhdista pois 10km/h, eli jouduin uudestaan ohittamaan hänet.

En voi käsittää miksi on tosiaan pakko päästä eteen, jos meinaa hidastaa heti sen jälkeen. Joillain kuljettajilla ei tunnu olevan mitään käsitystä omasta tai muiden nopeuksista, eivätkä osaa säädellä nopeuttaan, ellei edessä ole joku jota voi peesata. Monesti näkee näitäkin, jotka kiihdyttävät kun edessä oleva poistuu motarilta. Sitten ajetaan kovempaa taas, kunnes vastaan tulee joku hitaampi, jonka vauhtiin taas sopeudutaan. Tyhjä tie edessä johtaa välittömään vauhdin nousuun.

Motarilla varsinkin sun pitäis ajaa tasaista nopeutta. Ei kiihdyttää ohituksen ajaksi ja hidastaa sen jälkeen, eikä varsinkaan alempaan nopeuteen, kuin mitä ohitettu ajaa.
Tämä. Aivan käsittämätöntä pelleilyä. Parhaita nämä jotka saa ohittaa 3 kertaa kaasuun koskematta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 023
Mietin vähän aikaa postaanko tämän mutta menköön nyt:


Mulla oli vakkari päällä ja takana varmaan 300-400 metriä tyhjää tilaa mutta pakko oli päästä tuohon. Mitäs jos mun vasemmalla puolella olisikin ollut auto?


Hävettää kyllä tunnustaa, mutta hermostuin tuosta melko pahasti ja tein tyypille aika selväksi mitä mieltä olin tempauksesta :sori:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Melkonen pelle kyllä tuo:facepalm:


Jos ajellaan vähintään rajoituksen mukaista ja sieltä se ensimmäinen lähtee pois, niin en näe mitään pahaa tuossa. Se seuraava jonossa ekana oleva voi ajella sitten kovempaa jos haluaa ja muut jatkaa sitä samaa vauhtia tai lähteä perään kovempaa kunnes tulee joku hitaampi vastaan.
Tää on varsin ikävää siinä vaiheessa, kun ajavat 75km/h ja ohitat heitä 85km/h, ja sitten alkaakin kiihdyttämään kesken sun ohituksen.

En vain ymmärrä, että miksei motarilla käyttäisi sitä ohituskaistaa ja mene ohi jos haluaa nopeammin ajaa? Ainakaan jos nyt puhutaan hyvistä ajokeleistä, lumisohjon erottamilla kaistoilla olen itsekin jättänyt ohittamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Taisin vaihteeksi olla jonkun vitutuksen kohteena: kaupan rampista ajamassa pois ja ruuhkaa oli sen verran, että ovet sulkeutuivat vaikka olin niiden välissä, takana ei ollut ketään joten annoin auton valua alaspäin ja ovet aukenivat uudestaan.

Pääsin siitä ylös eikä vasemmalta tullut ketään ja oikealla oleva etuoikeutettu auto liikkui sen verta hitaasti, että päätin ajaa tämän edelle. Sieltä löytyikin sitten kaasupoljin sekä töötti ja katselin miten Mersu kuski painoi viereiseltä kaistalta 60-70km/h ohi (40km/h alueella) viereiseltä kaistalta. Hetken kerkesin seuramaan miten tuo surffaili siellä kaistojen välissä. Jonkun kyljestä tuo olisi ajanut läpi jos tienpinnassa olisi ollut jäätä.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
280
Mietin vähän aikaa postaanko tämän mutta menköön nyt:


Mulla oli vakkari päällä ja takana varmaan 300-400 metriä tyhjää tilaa mutta pakko oli päästä tuohon. Mitäs jos mun vasemmalla puolella olisikin ollut auto?


Hävettää kyllä tunnustaa, mutta hermostuin tuosta melko pahasti ja tein tyypille aika selväksi mitä mieltä olin tempauksesta :sori:
Näitä näkee Oulussa päivittäin. Teen ite aina seleväksi mitä mieltä oon. :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 614
En muuten oikein ymmärrä minkä takia porukka tunkee keulansa tuohon kaistalle kun ovat tulossa Shellin pihasta ja odottavat vuoroansa kääntyäkseen. Tuosta kun näkee hyvin myös oikealle, ilman että tarvitsee ajaa kaistalle asti.
Tänään oli taas jollain sen puoli metriä keula kaistalla niin ajoin ihan tahallani keulaa hipoen ohi, toivottavati säikähti:rolleyes:. Kerran tuli jollekin mammalle kiire löytää pakki kun tajusi että on kaistalla ja tulen suoraan kohti.

Google Maps
Jos ne eivät halua tukkia sitä kevyen liikenteen väylää kokonaan?
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Mietin vähän aikaa postaanko tämän mutta menköön nyt:


Mulla oli vakkari päällä ja takana varmaan 300-400 metriä tyhjää tilaa mutta pakko oli päästä tuohon. Mitäs jos mun vasemmalla puolella olisikin ollut auto?


Hävettää kyllä tunnustaa, mutta hermostuin tuosta melko pahasti ja tein tyypille aika selväksi mitä mieltä olin tempauksesta :sori:
Olisin reagoinut aivan samalla lailla kirosanojen ja huudon kera. Tollaset idiootit ei kuulu liikenteeseen. Jos noin vaikeata on liittyminen niin ehkä kannattaisi mennä harjoittelemaan uudestaan. Ei näin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
547
Tjaa... En nyt näe tuossa tilanteessa mitään niin hienoa että siintä oikein videota kannattaisi alkaa julkaisemaan.
Vakkari päällä ajetaan suoraan kuolleeseen kulmaan...
Joskus tosiaan se fiksumpi väistää ja antaa muitten kouhottaa.
Edit. Ymmärrän että täällä osa tuntee suoranaista raivoa näistä liittyjistä ja vielä enemmän jos joku yrittää vienosti ehdottaa että joskus se omista oikeuksista pikkiriikkisen tinkiminen voi olla fiksukin teko.
Eli joku kylmäpäisempi olisi kenties huomannut että sieltä pakettiauto yrittää liittyä mutta eipä tuolla nopeudella onnistu, siis jos itse pidän tämän nopeuden... :think:
Peilissäkään takana ei näy ketään moneen sataan metriin...
Jospa painan kytkintä, pudotan vakkarin päältä ja annan sen koheltajan mennä siihen eteen niin kenellekkään ei käy mitään.
Matkat jatkuu ja stressi ja rattiraivo jää pois. Pieni harmistus tosin hiipii kun toinen ei osannut sovittaa nopeuttaan siten että olisi ryhmittynyt nätisti taakse.
Ei tosiaan ole mitään syytä käydä lapsellisesti huutelemaan että autokouluun yms. jos kehtaa vinkata että asiassa olisi voinut toimia kenties toisin. Ja ihan liikennesääntöjä noudattaen.
Suomessa tuo autoilu on todellakin niin tunteita herättävää touhua että edes vihjaus siihen että oma ajotyyli ei ehkä ole kaikkein viisain tai turvallisin herättää välittömästi primitiivireaktion.
Ps: Ajokortti on ollut noin 30v ja ilman sakkoja tai onnettomuuksia on toistaiseksi körötelty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Tjaa... En nyt näe tuossa tilanteessa mitään niin hienoa että siintä oikein videota kannattaisi alkaa julkaisemaan.
Vakkari päällä ajetaan suoraan kuolleeseen kulmaan...
Joskus tosiaan se fiksumpi väistää ja antaa muitten kouhottaa.
Edit. Ymmärrän että täällä osa tuntee suoranaista raivoa näistä liittyjistä ja vielä enemmän jos joku yrittää vienosti ehdottaa että joskus se omista oikeuksista pikkiriikkisen tinkiminen voi olla fiksukin teko.
Katoppa video uudestaan. Transitin kuski kytki suuntavilkun pois päältä. Mikään ei kerro kuvaajalle, että hän haluaisi tosiaan liittyä sieltä kuvaajan eteen. Vasta vaarallinen ja kusipäinen ohjausliike sulkuviivan yli (edelleenkin ei suuntavilkkua) kertoo. Jos olisi edes käyttänyt suuntavilkkua, olisi ehkä voinut sitten vaikkapa napata vakkarin pois päältä ja helpottaa kaistan vaihtamista, mutta kun ei. Kyllä tollainen perseily aiheuttaa väkisin vitutusta kenelle tahansa kuvaajan tilanteeseen joutuvalle.

Kehtaat vielä kuvaajan toimintaa kritisoida tässä asiassa, kuvaajalle ei annettu realistista mahdollisuutta helpottaa kaistanvaihtoa, saatikka mahdollisuutta ennakoida transitmiehen toimintaa. Onneksi oli kuvaaja hereillä, ettei tullut vahinkoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 308
Tjaa... En nyt näe tuossa tilanteessa mitään niin hienoa että siintä oikein videota kannattaisi alkaa julkaisemaan.
Vakkari päällä ajetaan suoraan kuolleeseen kulmaan...
Joskus tosiaan se fiksumpi väistää ja antaa muitten kouhottaa.
Edit. Ymmärrän että täällä osa tuntee suoranaista raivoa näistä liittyjistä ja vielä enemmän jos joku yrittää vienosti ehdottaa että joskus se omista oikeuksista pikkiriikkisen tinkiminen voi olla fiksukin teko.
Mitäs kun ei olisi voinut väistää vasemmalle?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tjaa... En nyt näe tuossa tilanteessa mitään niin hienoa että siintä oikein videota kannattaisi alkaa julkaisemaan.
Vakkari päällä ajetaan suoraan kuolleeseen kulmaan...
Joskus tosiaan se fiksumpi väistää ja antaa muitten kouhottaa.
Edit. Ymmärrän että täällä osa tuntee suoranaista raivoa näistä liittyjistä ja vielä enemmän jos joku yrittää vienosti ehdottaa että joskus se omista oikeuksista pikkiriikkisen tinkiminen voi olla fiksukin teko.
Sä voit mennä transit kuskin kanssa uudestaan sinne autokouluun ja miettimään miksi siellä liikenteessä on ne säännöt!
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mietin vähän aikaa postaanko tämän mutta menköön nyt:


Mulla oli vakkari päällä ja takana varmaan 300-400 metriä tyhjää tilaa mutta pakko oli päästä tuohon. Mitäs jos mun vasemmalla puolella olisikin ollut auto?


Hävettää kyllä tunnustaa, mutta hermostuin tuosta melko pahasti ja tein tyypille aika selväksi mitä mieltä olin tempauksesta :sori:
Loistava esimerkki ihmisestä kenelle ei pitäisi korttia antaa, satoja metrejä aikaa tehdä kaistanvaihdot ja ei onnistu edes siinä!
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 613
En muuten oikein ymmärrä minkä takia porukka tunkee keulansa tuohon kaistalle kun ovat tulossa Shellin pihasta ja odottavat vuoroansa kääntyäkseen. Tuosta kun näkee hyvin myös oikealle, ilman että tarvitsee ajaa kaistalle asti.
Tänään oli taas jollain sen puoli metriä keula kaistalla niin ajoin ihan tahallani keulaa hipoen ohi, toivottavati säikähti:rolleyes:. Kerran tuli jollekin mammalle kiire löytää pakki kun tajusi että on kaistalla ja tulen suoraan kohti.

Google Maps
Jos on kääntymässä vasemmalle, niin näkeekö tuolta seepran takaa oikealle enää kovin pitkälle?
Jos siitä ohi mahtuu, niin ei se keula silloin kaistalla ole. Itse tungen ihan samalla tavalla paikoissa, joissa seepran takaa ei näe mitään - suojatietä ei tukita!
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ranemiehen olis pitänyt jatkaa vaan omaa kaistaansa ja ottaa uusintakierros liittymisen harjoittelussa.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Ei ärsytä, mutta Huvittaa.

Päivittäin tulee ajeltua viitisen minuuttia 40 alueella, jonka jälkeen tie muuttuu liikennevalojen kautta isommaksi. Hämmästyttävän usein kanssa-autoilijoiden kasetti ei kestä mun perässä ajamista 40 alueella rajoituksen mukaan, vaan puskurista roikutaan parin metrin päässä, ja kun moottorijarruttelen niihin punaisiin valoihin, niin viereen aukeavalle kaistalle sitten oikein kiihdytetään pysähtymään mielenosoituksellisen kovaa.

Naisista puhutaan, että olisivat tunneihmisiä, mutta nää on kyllä kaikki miehiä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Onneksi tulee pidettyä turvavälejä noissa moottoriteille liittymisissä. Edellä ollut Micra kiihdytti alkuun ihan suht vauhdilla johonkin -15kmh nopeusrajoituksesta vauhtiin, mutta sitten pelimiesratkaisuna painoi samalla jarrua, ja siirtyi tielle. Yksi auto siellä tiellä oli, onneksi ehti ja tajusi siirtyä vauhdilla vasemmalle kaistalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 749
Ei ärsytä, mutta Huvittaa.

Päivittäin tulee ajeltua viitisen minuuttia 40 alueella, jonka jälkeen tie muuttuu liikennevalojen kautta isommaksi. Hämmästyttävän usein kanssa-autoilijoiden kasetti ei kestä mun perässä ajamista 40 alueella rajoituksen mukaan, vaan puskurista roikutaan parin metrin päässä, ja kun moottorijarruttelen niihin punaisiin valoihin, niin viereen aukeavalle kaistalle sitten oikein kiihdytetään pysähtymään mielenosoituksellisen kovaa.

Naisista puhutaan, että olisivat tunneihmisiä, mutta nää on kyllä kaikki miehiä.
Anna mä arvaan, ajat toyotalla mittarilukemaa 40 km/h eli todellisuudessa 30 km/h. Siihen päälle hidastelet moottorilla ennen kaistojen erkanemista? Ei oo tullut mieleen pohtia sitä omaa ajamista, jos hämmästyttävän usein kanssa-autoilijoiden kasetti on koetuksella?

e: Ettei vielä olis oikeesti 50 km/h alue :rofl:
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Anna mä arvaan, ajat toyotalla mittarilukemaa 40 km/h eli todellisuudessa 30 km/h. Siihen päälle hidastelet moottorilla ennen kaistojen erkanemista? Ei oo tullut mieleen pohtia sitä omaa ajamista, jos hämmästyttävän usein kanssa-autoilijoiden kasetti on koetuksella?

e: Ettei vielä olis oikeesti 50 km/h alue :rofl:
Kyseisellä pätkällä on nopeusnäyttö, joka näyttää 40 kun riisikupin neula ~42.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 308
Sen enempää asiaan puuttumatta, noilla nopeusnäyttöjen tuloksilla on tähän asti ainakin osassa paikkaa saanut pyyhkiä persusta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 962
Joku idiootti luuli olevansa nopeammin perillä roikkumalla vasemmalla kaistalla aivan takapuskurissa kiinni. Olisi tehnyt mieli nostaa jalka kaasulta ja antaa vauhdin hidastua alle rajoituksen, mutta en sentään alkanut provosoimaan. Ja kyllä, palasin takaisin oikeanpuolimmaiselle kaistalle pian ohituksen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
547
Sä voit mennä transit kuskin kanssa uudestaan sinne autokouluun ja miettimään miksi siellä liikenteessä on ne säännöt!
Olipahan taas tympeä, lapsellinen ja ylimielinen kommentti.
Jos ei ole mitään rakentavaa vastattavaa niin tuollaiset henkilöön menevät nollapostaukset ovat täysin turhia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Sen enempää asiaan puuttumatta, noilla nopeusnäyttöjen tuloksilla on tähän asti ainakin osassa paikkaa saanut pyyhkiä persusta.
Kyllä ne tielaitoksen nopeusnäytöt aikoinaan vastasivat lähinnä lottoarvontaa, joka ikinen Oulu-Kemi -välilä näytti eri lukemaa samalla mittarinopeudella, kunnes ne lopulta kokonaan poistetttiin.
Mitä tulee autojen nopeusmittarien tarkkuukusiin, niin noissa ruotsalaistuotteissa ne on aina tarkimmat olleet, +3 on isoin heitto joka on kohdalle osunut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kyllä ne tielaitoksen nopeusnäytöt aikoinaan vastasivat lähinnä lottoarvontaa, joka ikinen Oulu-Kemi -välilä näytti eri lukemaa samalla mittarinopeudella, kunnes ne lopulta kokonaan poistetttiin.
Mitä tulee autojen nopeusmittarien tarkkuukusiin, niin noissa ruotsalaistuotteissa ne on aina tarkimmat olleet, +3 on isoin heitto joka on kohdalle osunut.
Pedersin suoralla kantatie 51:llä näytti ihan oikein. Tiedän koska otin tavaksi ajaa siihen tasan 80 km/h. Ei ollut koskaan yli 1 km/h heittoa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Olipahan taas tympeä, lapsellinen ja ylimielinen kommentti.
Jos ei ole mitään rakentavaa vastattavaa niin tuollaiset henkilöön menevät nollapostaukset ovat täysin turhia.
Ensinnäki sä väität että videon kuvaaja ajaa vakkari päällä kuolleseen kulmaan?

Saannen huomauttaa että transit kuski tulee kolmion takaa ja hän vaihtaa kaistaa jolloin hänen tehtävä on ryhmittyä niin ettei haittaa pääväylän liikennettä.
Nyt vaihdetaan kaistaa ilman vilkkua ja sulkuviivan päällä ja se on sun mielestä ok ja ihmettelet ihmisten reaktioita niin suosittelen että palautat kortin poliisille jos edes sellaista omistat.

Siinä ei ole mitään henkilökohtaista, se on vain totuus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 308
Kyllä ne tielaitoksen nopeusnäytöt aikoinaan vastasivat lähinnä lottoarvontaa, joka ikinen Oulu-Kemi -välilä näytti eri lukemaa samalla mittarinopeudella, kunnes ne lopulta kokonaan poistetttiin.
Mitä tulee autojen nopeusmittarien tarkkuukusiin, niin noissa ruotsalaistuotteissa ne on aina tarkimmat olleet, +3 on isoin heitto joka on kohdalle osunut.
Joo saapikkaassa myös 16" kesärenkailla on mittarivirhe tosi vähissä ja 15" talvirenkaillakin 90 max mitä voi kameraan ajaa, varmaan 85 todellista.

Toinen ääripääkin sitten löydetty tojotan jälkeen... pontiacin trans sportissa 100kmh mittarin mukaan 85km/h todellista. :D
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Saannen huomauttaa että transit kuski tulee kolmion takaa ja hän vaihtaa kaistaa jolloin hänen tehtävä on ryhmittyä niin ettei haittaa pääväylän liikennettä.
En ole yhtään erimieltä syyllisestä, mutta tuo kolmio ei käytännössä vaikuta tilanteeseen mitenkään.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
En ole yhtään erimieltä syyllisestä, mutta tuo kolmio ei käytännössä vaikuta tilanteeseen mitenkään.
Kolmio vaikuttaa niin pitkään kuin kaistaa on käytettävissä, näin poliisi sanoi minulle.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Kolmio vaikuttaa niin pitkään kuin kaistaa on käytettävissä, näin poliisi sanoi minulle.
Poliisi voi sanoa kaikenlaista ja se on vain kyseisen poliisin tulkinta asiasta. Ei valitettavasti ole nyt copypastea heittää, mutta esimerkiksi Tekniikan Maailma on tätä juttua joskus hyvinkin syvältä kaivellut eikä se yksiselitteisesti noinkaan mene. Kolmio vaikuttaa "risteysalueella" ja mihin se risteysalue päättyy, on hyvin tapauskohtaista ja tulkinnanvaraista. Ei taida olla tuon tyyppisestä kolarista vielä yhtään ennakkopäätöstäkään korkeimmista oikeusasteista?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kolmio vaikuttaa niin pitkään kuin kaistaa on käytettävissä, näin poliisi sanoi minulle.
Eiks olis helpompaa vaan lukea ne pari riviä liikennesääntöjä kuin uskoa poliisisedän höpöjuttuja? Kolmio vaikuttaa ainoastaan risteävän ja etuajo-oikeutetusta suunnasta (merkitään lisäkilvillä 861 a ja b) tulevan liikenteen väistämiseen.

Kolmiolla voidaan muistuttaa myös parkkipaikalta, pihasta jne. tulevien ja ajoradalle tulevien pyörien ja mopojen väistämisvelvollisuudesta, mutta tällöinkään kolmion puuttuminen ei sitä velvollisuutta poista.

Rampilta tultaessa, jos kolmion takaa tuleva kaista jatkuu omanaan liittyen muiden kaistojen rinnalle, ei kolmiolla ole mitään merkitystä. Jos liittymiskaista esimerkiksi jatkuu poistumiskaistana ja päätietä ajava vaihtaa kaistaa liittymiskaistaa tulevan kylkeen, on syy vain ja ainoastaan kaistanvaihtajan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Joo saapikkaassa myös 16" kesärenkailla on mittarivirhe tosi vähissä ja 15" talvirenkaillakin 90 max mitä voi kameraan ajaa, varmaan 85 todellista.

Toinen ääripääkin sitten löydetty tojotan jälkeen... pontiacin trans sportissa 100kmh mittarin mukaan 85km/h todellista. :D
Sukulaisten ex Nissan Sunny pisti vielä paremmaksi, reilu 120km/h mittarissa oli 100km/h todellista. Heitto vieläpä kasvoi nopeuden myötä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 023
Heittoahan saa olla 10% + 4km/h. Periaatteessa satasen vauhdissa mittari saisi näyttää siis enintään 114km/h.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 272
Rampilta tultaessa, jos kolmion takaa tuleva kaista jatkuu omanaan liittyen muiden kaistojen rinnalle, ei kolmiolla ole mitään merkitystä. Jos liittymiskaista esimerkiksi jatkuu poistumiskaistana ja päätietä ajava vaihtaa kaistaa liittymiskaistaa tulevan kylkeen, on syy vain ja ainoastaan kaistanvaihtajan.
Taas tämä sama vääntö.

Nope.

Aiemmin viitatussa TM:n artikkelissakin asiaa oli käsitelty ja se liittymis/erkanemiskaistan pituus vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen.
Oma tulkintani kyseisetä artikkelista: Jos yhdistetty liittymis/erkanemiskaista on lyhyt -> Kyseessä on yksi risteys -> kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus, riippumatta siitä jatkaako päätien kuski päätietä suoraan vai poistuuko päätieltä.

Eli tämmöinen tilanne:
Google Maps

Jos olisin kamera-auto ja kääntyisin kuvasta etuoikealle, niin kuvan bussin suunnasta tuleva autoilija väistää.

Sen sijaan tuo Mawerickin tapaus. Tuosta voisin tulkita että tuossa on kyseessä niin pitkä kaista ettei kyseessä ole enää yksi risteys, joten kolmion vaikutus on jo lakannut, joten kaistanvaihtaja väistää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 023
Mä kuvittelin sen Transitin jatkavan rampista ylös lentoaseman suuntaan. Kyllähän se vilkun laittoi päälle juuri ennen kuin lähti väkisin vaihtamaan kaistaa mutta aika myöhäistä se siinä kohdassa oli.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 283
Viestejä
4 190 195
Jäsenet
70 718
Uusin jäsen
StriderX

Hinta.fi

Ylös Bottom