Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
107
Näyttäisi epäilyttävästi olevan kyseinen paikka: https://goo.gl/maps/w2gLAZRq3zS2

Vähän aikaisemmin on levikkeellinen pysäkki, tiedä sitten mikä iski kuorma-auton kuljettajaan :confused:. Ehkä se oli vaa luotu kulkemaan vähän nopeemmin kun muut...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Näyttäisi epäilyttävästi olevan kyseinen paikka: https://goo.gl/maps/w2gLAZRq3zS2

Vähän aikaisemmin on levikkeellinen pysäkki, tiedä sitten mikä iski kuorma-auton kuljettajaan :confused:. Ehkä se oli vaa luotu kulkemaan vähän nopeemmin kun muut...
Veikkaus: kuorma-auto ei olekaan kiihtynyt rasvatun salaman lailla, vaan bussi onkin ehtinyt lähteä pysäkiltä ennen ohitusta. Siinä vaiheessa ei tietenkään jo saavutettua liikemäärää tohdi enää alkaa haaskaamaan jarruttelemalla, vaan ratkaisuna on painella risteykseen asti kaasu pohjassa bussin rinnalla ja liikenteenjakajien väärältä puolelta voittajana maaliin!
 

Janttura

Tukijäsen
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
88
Ajettu nyt tämä uusi corolla 1.8 hybrid yhtä tuhnu kun vanha auris. 2.0 ei ollu autoo koeajoon. hintaa tulee 2.0 lähemmäs 40k
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Vanhempi mies Bmw sitimaasturilla Turunväylällä matkalla kohti keskustaa. Ensin bussikaistalta oikealta ohituksia. Ok, totesin itse äärivasemmalla että kukin tyylillään ja palasin keskikaistalle. Tää sankari ampui mun ja takanani tulevan välistä äärioikealta, äärivasemmalle. Mitä vittua?! Ok mahtuihan siitä koska en ohita vain paskastaakseni takana tulevan tuulilasia. Ikämies teki nämä ninjaliikkeet vain ollakseen Turunväylän lopussa ex carrolsin kohdalla toisella kaistalla Carrolsilta laskettuna. Tupla mitwit?
Olis ollu aika jättää se ajokortti lääkärille.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Tuoltakin olisi vältytty jos ei tehtäisi keskikorokkeita pysäkkien kohdalle.
Jos ei ammatikseen ajava osaa tuon vertaa liikenne/tietä lukea, on kyllä korkea aika viedä jo se ajokortti takaisin poliisille. Kyllähän nyt jokainen raskastakalustoa joskus ajanut tietää, että täysi lasti päällä on ihan turha lähteä ohittamaan, se ei kiihdy kuitenkaan mihinkään.

Ajettu nyt tämä uusi corolla 1.8 hybrid yhtä tuhnu kun vanha auris. 2.0 ei ollu autoo koeajoon. hintaa tulee 2.0 lähemmäs 40k
Tuliko yllätyksenä? Kaikki corollat (ainakin suomeen uutena tuotavat) on ihan tuhnuja. Muilla valmistajilla saman kokoisista moottoreista saatiin 20v sitten jo enemmän tehoa.. Nykyisiin moottoreihin edes turha verrata.

Eiköhän siihen ole ihan syy miksi niitä tehdään.

Kyllä se syyllinen löytyy 100% sieltä kuokin kuskin penkiltä.
+1
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Ajettu nyt tämä uusi corolla 1.8 hybrid yhtä tuhnu kun vanha auris. 2.0 ei ollu autoo koeajoon. hintaa tulee 2.0 lähemmäs 40k
Miten se "tuhnuus" ilmeni?

Toyotan hybrideissä taitaa olla polttomoottorin venttiilinajoitukset säädetty siten, että ne ovat efektiivisesti atkins-cyclellä toimivia, mikä vähentää tehoa ja vääntöä, mutta parantaa polttoainetaloudellisuutta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Tapahtui toissapäivänä:

Liikennevalo vaihtui punaiseksi, jarrutin ja pysäytin. Ja valo oli ehtinyt vielä vaihtua ihan kunnolla selkeästi punaiseksi, en tehnyt äkkiäjarrutusta heti oranssiksi vaihtuessa.

Takana oleva amis alkoi sitten tööttäillä. Onko liikennevalojen ymmärtäminen joillekin näin vaikeaa?

Ja oli ihan 100% oma vikansa, jos ajoi ilman kunnollista turvaväliä eikä seurannut liikennettä ja joutui sen takia tekemän äkkijarrutuksen ettei tullut perääni.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Tapahtui toissapäivänä:

Liikennevalo vaihtui punaiseksi, jarrutin ja pysäytin. Ja valo oli ehtinyt vielä vaihtua ihan kunnolla selkeästi punaiseksi, en tehnyt äkkiäjarrutusta heti oranssiksi vaihtuessa.

Takana oleva amis alkoi sitten tööttäillä. Onko liikennevalojen ymmärtäminen joillekin näin vaikeaa?

Ja oli ihan 100% oma vikansa, jos ajoi ilman kunnollista turvaväliä eikä seurannut liikennettä ja joutui sen takia tekemän äkkijarrutuksen ettei tullut perääni.
On se vaikeaa. Nykyisin voi ajaa punaisia päin huoletta kun poliisi ei valvo. Ehkä se oletti että sun olisi pitänyt ajella vähän vanhoilla läpi kun ei siitä mitään seuraa :rolleyes:

Tänään aamulla taajamatiellä näin monta autoa, jotka eivät jarruta lainkaan vaikka tilaa on, ei ketään takana ja valo on vaihtunut jo aikoja sitten punaiselle. Jotkut vielä ajavat risteykseen vielä kun risteävälle on jo vaihtunut vihreä valo.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Tapahtui toissapäivänä:

Liikennevalo vaihtui punaiseksi, jarrutin ja pysäytin. Ja valo oli ehtinyt vielä vaihtua ihan kunnolla selkeästi punaiseksi, en tehnyt äkkiäjarrutusta heti oranssiksi vaihtuessa.

Takana oleva amis alkoi sitten tööttäillä. Onko liikennevalojen ymmärtäminen joillekin näin vaikeaa?

Ja oli ihan 100% oma vikansa, jos ajoi ilman kunnollista turvaväliä eikä seurannut liikennettä ja joutui sen takia tekemän äkkijarrutuksen ettei tullut perääni.
Takana oleva on lähtökohtaisesti väärässä, mutta itse tööttäilen vastaavissa tilanteissa silloin, kun edellä olevalla on ollut vaikeuksia pysyä muun edellä olevan liikenteen mukana, ja siitä syystä jäätiin turhaan valoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Saadaan mukavasti pysäytettyä liikenne, ja marginaalisesti parannettua turvallisuutta.
Niin? Näitä on yleensä sellaisilla 40km/h rajoituksen kokoojakaduilla millä ei hirveästi liikennettä ole. Hui kauheaa jos joskus joutuu hetken odottamaan :nb:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
On se vaikeaa. Nykyisin voi ajaa punaisia päin huoletta kun poliisi ei valvo. Ehkä se oletti että sun olisi pitänyt ajella vähän vanhoilla läpi kun ei siitä mitään seuraa :rolleyes:

Tänään aamulla taajamatiellä näin monta autoa, jotka eivät jarruta lainkaan vaikka tilaa on, ei ketään takana ja valo on vaihtunut jo aikoja sitten punaiselle. Jotkut vielä ajavat risteykseen vielä kun risteävälle on jo vaihtunut vihreä valo.
Kun valvoisivatkin myös niitä asioita, joille ei ole valtion virallista mittalaitetta olemassa. Liikennevalojen noudattamisen ja turvavälien lisäksi mukaan lukien myös se, miten tasa-arvoisessa risteyksessä kuuluu toimia, ja se, että niitä voi olla myös ruutukaavakeskustan ulkopuolella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Takana oleva on lähtökohtaisesti väärässä, mutta itse tööttäilen vastaavissa tilanteissa silloin, kun edellä olevalla on ollut vaikeuksia pysyä muun edellä olevan liikenteen mukana, ja siitä syystä jäätiin turhaan valoihin.
Tässä tapauksessa ei ainakaan ollut kyse tuollaisesta. Oma nopeus ennen valoja n. 10km/h yli nopeusrajoituksen, ja valoista myös lähdin aika paljon takana tööttäillytä ripeämmin.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Se oli sellanen omakohtainen maailmanmestari rallikuski :D Refleksit kalenterissa merkattu jotta missä kohtaa pitää jarruttaa, liikenteessä, nyt meni sisäinen kartturi sekasin tuolta wanabevataselta. @hkultala
Ittellä takapuskurissa alkoi kasvaa tojota yaris tms. pienen muuttokuorman kanssa (eihän sinne paljon mahdu edes). En nähnyt edes sen ajovaloja taustapeilistä. Sankari lähti ohittamaan ilman vilkkua ja seuraavissa valoissa oltiin jo rinnakkain o_O Vittuillaksenikin vaihdoin kaistan hänen eteen, koska tämän hätäsen yarikse lähtö valoista oli soppakauhan hämmentämistä ja arpomista ja palasin omalle kaistalle. Komiasti sieltä puitiin nyrkkiä tähän suuntan. :tup: Piti ottaa helppo nyrkin heristely pois pyörimästä, alkoi itseäni sen verran toi apinointi naurattamaan :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Takana oleva on lähtökohtaisesti väärässä, mutta itse tööttäilen vastaavissa tilanteissa silloin, kun edellä olevalla on ollut vaikeuksia pysyä muun edellä olevan liikenteen mukana, ja siitä syystä jäätiin turhaan valoihin.
Ei tosiaan paljoa ihmetytä että porukka lappaa päin punaisia kun ensimmäisellä kestää 5 sekuntia saada vaihde silmään ja auto liikkeelle, toinen meneekin sitten jo vanhoilla valoilla ja kolme muuta päin punaisia. Kunnolla kun seurattaisiin sitä tolppaa niin mahtuisi tuplamäärä porukkaa valoista.

Tampereella varmaan itsenäisyydenkadun valot paras esimerkki näistä jos tulee sieltä yliopistolta tai tammelan stadionin suunnalta.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Ei tosiaan paljoa ihmetytä että porukka lappaa päin punaisia kun ensimmäisellä kestää 5 sekuntia saada vaihde silmään ja auto liikkeelle, toinen meneekin sitten jo vanhoilla valoilla ja kolme muuta päin punaisia. Kunnolla kun seurattaisiin sitä tolppaa niin mahtuisi tuplamäärä porukkaa valoista.
Tai hommattaisiin automaattivaihteet. Näkee aina valoissa selvästi kenellä on tomaattiloota. (Juu, toki on ralli-reiskat, jotka sylkäisee vaihteita silmään sekunnin tuhannesosissa)
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Tai hommattaisiin automaattivaihteet. Näkee aina valoissa selvästi kenellä on tomaattiloota. (Juu, toki on ralli-reiskat, jotka sylkäisee vaihteita silmään sekunnin tuhannesosissa)
Vähän kun seuraa muuta liikennettä eikä vain silmä kovana tuijota omaa liikennevaloa, niin ei tarvi olla ralli-reiska nopeilla reaktioajoilla, vaan saa vaiheen silmään jo muutaman sekunnin ennen valojen vaihtumista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 145
En kyllä koe ikinä jääneeni kenenkään jalkoihin vaikka manuaalilla tähän mennessä tullut aina ajettua. Paremminkin takana tulijat jää noissa aina jälkeen. Autokin on vieläpä niin mopo kuin mahdollista kiihtyvyyden suhteen. Riittää kun vähän seuraa mitä tapahtuu ja milloin.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
86
Kehä 3 perässä roikkujat vituttaa. Ajelen vakkarilla 80gps niin aina joku toope hyökkää takakonttiin kiinni. En pääse väistämään oikealle koska siellä on autoja jotka ajaa 75 kmh.
Kehä 1 ei kukaan roiku takana vaikka samaa nopeutta ajan.
Eikä noilla teillä edes tarvitse väistää oikealle koska ei ole moottoritie.

Yleensä olen väistänyt "ohituksen" jälkeen keskikaistalle mutta kohta rupee mitta täyttymään enkä väistä persuksissa roikkujia. Saavat itse sitten koukkia oikeelta ohi jos mahtuvat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 351
Niin? Näitä on yleensä sellaisilla 40km/h rajoituksen kokoojakaduilla millä ei hirveästi liikennettä ole. Hui kauheaa jos joskus joutuu hetken odottamaan :nb:
Tuollaiset pysäkit ovat typeriä. Mielummin ajaisin eteenpäin kuin pysähtyisin pysäkin takia 3-4x turhaan.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 953
Vähän kun seuraa muuta liikennettä eikä vain silmä kovana tuijota omaa liikennevaloa, niin ei tarvi olla ralli-reiska nopeilla reaktioajoilla, vaan saa vaiheen silmään jo muutaman sekunnin ennen valojen vaihtumista.
Muutakin liikennettä kannattaa tosiaan seurata. Kerran ihmettelin, että miksi viereisellä kaistalla oleva iso pakettiauto ei lähde liikkeelle, vaikka meille palaa vihreä valo. En sitten lähtenyt itsekään liikkeelle ja selvisi, että keskikorokkeelta pakun keulan edestä oli tulossa aurauskone suojatietä pitkin. Jos olisin tuijottanut pelkästään omaa liikennevaloa ja lähtenyt salamana liikkeelle, niin varmaan olisin ajanut sen koneen kylkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kehä 3 perässä roikkujat vituttaa. Ajelen vakkarilla 80gps niin aina joku toope hyökkää takakonttiin kiinni. En pääse väistämään oikealle koska siellä on autoja jotka ajaa 75 kmh.
Kehä 1 ei kukaan roiku takana vaikka samaa nopeutta ajan.
Eikä noilla teillä edes tarvitse väistää oikealle koska ei ole moottoritie.

Yleensä olen väistänyt "ohituksen" jälkeen keskikaistalle mutta kohta rupee mitta täyttymään enkä väistä persuksissa roikkujia. Saavat itse sitten koukkia oikeelta ohi jos mahtuvat.
Johtuu siitä että porukka ajaa tuolla suurinta sallittua eli 86km/h. 86 ei kamera välähdä ja jos poliisi tutkaa ottaa se sen 3km/h varmuusvähennystä ja 83 ne ei ala kirjoittamaan sakkoa koska ne saisi kirjoittaa sen jokaiselle.

Totesin itse saman ja aloin ajamaan muiden mukana tuota 86km/h säästyy omat hermot.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ja ruuhka aikaan tuolla on ihan turha ajella yli 80 millään kaistalla, lauman mukana ja antaa hätähousujen hosua:cigar2:
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Vähän kun seuraa muuta liikennettä eikä vain silmä kovana tuijota omaa liikennevaloa, niin ei tarvi olla ralli-reiska nopeilla reaktioajoilla, vaan saa vaiheen silmään jo muutaman sekunnin ennen valojen vaihtumista.
Eise auton kytkin mene miksikään jos jättää vaihteen päälle ja pitää kytkintä pohjassa. Paineasetelmakaan nyt ei niin paljoa siinä kulu, kunhan ei kaasuttele/pidä kytkimellä sitä autoa paikoillaan. Seisontajarru päälle, vaihde päällä, kytkin pohjassa ja sitten valojen vaihtuessa jarru ylös (tai ei koske ollenkaan jos sähköinen seisontajarru), kytkinlevyjä samaan aikaan kiinni päin ja kaasua. Jää automaatitkin toiseksi, kun tuskin painavat kaasulla+jarrulla painetta. Toki sitten manuaalilla yleensä ekassa vaihdossa "häviää".

Ei oo vielä yhdestäkään autosta näin toimiessa mennyt kytkin miksikään, saatikka painelaakeri.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Johtuu siitä että porukka ajaa tuolla suurinta sallittua eli 86km/h. 86 ei kamera välähdä ja jos poliisi tutkaa ottaa se sen 3km/h varmuusvähennystä ja 83 ne ei ala kirjoittamaan sakkoa koska ne saisi kirjoittaa sen jokaiselle.

Totesin itse saman ja aloin ajamaan muiden mukana tuota 86km/h säästyy omat hermot.
Itse ajan just tota 86 (vakkarissa 89), mutta kyllä tuolla kehä3:lla silti perseessäroikkujia riittää... jarruvalot niillä sitten vilkkuu kameroiden kohdalla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Eise auton kytkin mene miksikään jos jättää vaihteen päälle ja pitää kytkintä pohjassa. Paineasetelmakaan nyt ei niin paljoa siinä kulu, kunhan ei kaasuttele/pidä kytkimellä sitä autoa paikoillaan. Seisontajarru päälle, vaihde päällä, kytkin pohjassa ja sitten valojen vaihtuessa jarru ylös (tai ei koske ollenkaan jos sähköinen seisontajarru), kytkinlevyjä samaan aikaan kiinni päin ja kaasua. Jää automaatitkin toiseksi, kun tuskin painavat kaasulla+jarrulla painetta. Toki sitten manuaalilla yleensä ekassa vaihdossa "häviää".

Ei oo vielä yhdestäkään autosta näin toimiessa mennyt kytkin miksikään, saatikka painelaakeri.
Komppaan täysin. Mutta kun sitä kytkintä ei saa pitää pohjassa vaihde päällä hetkeäkään, paikallislehden rähinätuvassa oli muistaakseni aikoinaan kettinki termistä "kytkyttäminen". Kaksi "mehulinkoa" on nyt ollut itsellä, joista ensimmäinen oli pelkkä etuveto, ja yleensä senkin kanssa siinä aina kävi niin, että kun itse alkoi "kuminauhalla" talvikelillä ottaa varovasti kaasua painaen vetoja päälle, niin viereisellä kaistalla vasta heräiltiin, kytkin pohjaan, ykkönen päälle, kiireellä kytkin ylös ja raivokas sudittaminen, jotta risteys olisi mahdollisimman liukkaaksi kiillotettu...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Mutta kun sitä kytkintä ei saa pitää pohjassa vaihde päällä hetkeäkään
Näin moni kuljettaja kuvittelee. Ja ne samat kuljettajat laittaa vaihteen silmään vasta kun edellä oleva on lähtenyt liikkeelle. Tuskin yksikään noista kuskeista on saanut painelaakereita paskaksi elämänsä aikana, mutta silti pelätään kun joku tuttu tai puoliso on neuvonut ja varoitellut.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 310
Ei stna kun ei voi ajaa Kehällä vakkarilla 75km/h. (Mulla mihinkään kiire niin en vedä 83km/h rajoille.)
Ensin menee kaikki ohi vinhaa vauhtia, ja sitten kameran kohdilla joutuu ottamaan vakkarin pois kun ne tiputtaa nopeuden johkin 60km/h.

Onneksi ei tarvitse tuolla ajaa usein.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Ajoin 300tkm pyykille auton 60tkm kohdilta. Aina vaihde silmässä ja kytkin pohjassa kun valoissa ollaan. Ei tietoakaan kytkinremontin tarpeesta.
FakeNews että kytkin pohjassa ei voisi valoissa odottaa.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Vajaan 300tkm kohdalla meni vanhasta -93 vuosimallin F Astrasta painelaakeri, kun se oli jo vuoden huutanut armoa. Ei kestänyt kytkinpommilla kuminpolttoa kesällä ja muutenkin minun 18v-version kaahaamista/sekoilua enää. Noin sen saa tosiaan rikki, mutta sen jälkeen yhdestäkään autosta ei ole mennyt kytkimen osia miksikään, toki ei ole sen auton jälkeen tullut harrastettua moista juurikaan.

Samasta autosta onnistuin polttamaan kansipahvinkin ja kiskaisemaan käsijarrukahvan pystyyn (oli vissiin jarrurempassa vedetty vaijeri väärästä kohtaa niin rikkoi jarruputken) ja nesteet pihalle...

Kyseinen auto sai siis sikaa, mutta perhanan luja kampe olikin.

Omat hölmöilyt kyllä näin jälkikäteen katsasteltuna suorastaan ärsyttää, mutta on niistä jotain opittu...
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
193
Aijai. Meni tänään niin vanhoilla vihreillä että jäi koko loppuillaksi morkkis päälle :(

Siinä kohti kun tajus että ei kerkee niin ois pitäny vetää joku otsa tuulilasiin -jarrutus mutta ei viittiny ku matkustajalla just tuplajuusto suussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
Tai hommattaisiin automaattivaihteet. Näkee aina valoissa selvästi kenellä on tomaattiloota. (Juu, toki on ralli-reiskat, jotka sylkäisee vaihteita silmään sekunnin tuhannesosissa)
Tomaatti tosiaan auttaa liikkeellelähdössä ja ainakin talvella itsellä myös vähentää sutimista.

Manuaalillakin kyllä pääsee ihan yhtälailla liikenteeseen jos on vaan se vaihde valmiina siellä ja seuraa vaikka jalankulkijan tai toisen tien valoja niin tietää jo milloin aloittaa nostamisen.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Johtuu siitä että porukka ajaa tuolla suurinta sallittua eli 86km/h.
Ei aja, ainakaan kameroiden kohdalla.

Viikonloppuna pitkästä aikaa taas ajelin kolmoskehän melkein päästä päähän ja totesin jälleen, että verisuoni katkeaisi varmaan viikossa jos tuolla joka päivä pitäisi liikkua.

Vakkarissa oli se 86 todellista, mutta jatkuvasti sitä sai tiputella pois kun aina oli edessä joku jonka piti himmata kameran kohdalla reilusti alle rajoituksen. Usein vielä sellaisia jotka oli juuri ohittaneet ihan kohtalaisella nopeuserolla.

Ajakoon kukin niin kovaa ylinopeutta kuin lompakko kestää, ei se ole minulta pois, mutta älkää sitten saatana jarruttako kameran kohdalla ALLE rajoituksen!

Kaksi kameraa välähti omalla kohdalla ja silloinpa vasta sitä jarrua painettiinkin, toki nuo jarruttajat olivat sivulla tai takana eivätkä minua häirinneet, mutta heidän takanaan olevat varmasti arvostivat.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Eise auton kytkin mene miksikään jos jättää vaihteen päälle ja pitää kytkintä pohjassa. Paineasetelmakaan nyt ei niin paljoa siinä kulu, kunhan ei kaasuttele/pidä kytkimellä sitä autoa paikoillaan. Seisontajarru päälle, vaihde päällä, kytkin pohjassa ja sitten valojen vaihtuessa jarru ylös (tai ei koske ollenkaan jos sähköinen seisontajarru), kytkinlevyjä samaan aikaan kiinni päin ja kaasua. Jää automaatitkin toiseksi, kun tuskin painavat kaasulla+jarrulla painetta. Toki sitten manuaalilla yleensä ekassa vaihdossa "häviää".

Ei oo vielä yhdestäkään autosta näin toimiessa mennyt kytkin miksikään, saatikka painelaakeri.
En ole koskaan tätä ajatellut, kun laitan vapaalle. Vapaalle laitan sillon, kun jään juuri vaihtuviin punaisiin (eli joutuu tovin odottamaan), ja ihan vain siksi, että:

1. mukavampi odotella
2. Start-Stop
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
En ole koskaan tätä ajatellut, kun laitan vapaalle. Vapaalle laitan sillon, kun jään juuri vaihtuviin punaisiin (eli joutuu tovin odottamaan), ja ihan vain siksi, että:

1. mukavampi odotella
2. Start-Stop
Tuosta start-stopista tulikin mieleen, että siinä on yksi suurimmista syistä, miksi manuaalivaisteisilla vuokra-autoilla tulee pidettyä aina vaihdetta päällä, tai vähintään kytkin pohjassa. Käsittämättömän ärsyttävä ominaisuus varsinkin kylmissä/kuumissa olosuhteissa, jonka hyödyt päästöjenkin osalta ovat melko kyseenalaiset.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ei aja, ainakaan kameroiden kohdalla.

Viikonloppuna pitkästä aikaa taas ajelin kolmoskehän melkein päästä päähän ja totesin jälleen, että verisuoni katkeaisi varmaan viikossa jos tuolla joka päivä pitäisi liikkua.

Vakkarissa oli se 86 todellista, mutta jatkuvasti sitä sai tiputella pois kun aina oli edessä joku jonka piti himmata kameran kohdalla reilusti alle rajoituksen. Usein vielä sellaisia jotka oli juuri ohittaneet ihan kohtalaisella nopeuserolla.

Ajakoon kukin niin kovaa ylinopeutta kuin lompakko kestää, ei se ole minulta pois, mutta älkää sitten saatana jarruttako kameran kohdalla ALLE rajoituksen!

Kaksi kameraa välähti omalla kohdalla ja silloinpa vasta sitä jarrua painettiinkin, toki nuo jarruttajat olivat sivulla tai takana eivätkä minua häirinneet, mutta heidän takanaan olevat varmasti arvostivat.
Mä ajan tuota päivittäin ja tuohonkin jo tottunut, sama kaikkialla missä kamerat, aina alle rajoitukseen. Mä yleensä vilkutan valoja näille. Onneksi kesä tulee taas niin ei idiootit paljoa liikenteessä häiritse, se on puoli sekunttia ja ohi.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tuosta start-stopista tulikin mieleen, että siinä on yksi suurimmista syistä, miksi manuaalivaisteisilla vuokra-autoilla tulee pidettyä aina vaihdetta päällä, tai vähintään kytkin pohjassa. Käsittämättömän ärsyttävä ominaisuus varsinkin kylmissä/kuumissa olosuhteissa, jonka hyödyt päästöjenkin osalta ovat melko kyseenalaiset.
Säästö puhtaassa kaupunkiajossa noin 10% luokkaa, toki suomessa tuollaista kaupunkiajoa ei juuri tule.



Mä ajan aina liikennevaloihin ja laitan vapaalle ja kytkin ylös, auto sammuu, minkä jälkeen laitan vaihteen päälle ja kun valot vaihtuu painan kytkimen pohjaan, auto käynnistyy ja kun vaihde on jo päällä niin eikun liikkeelle samantien. Oma auto ei edes sammu pakkasella joten talvella tuo ei onnistu.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Säästö puhtaassa kaupunkiajossa noin 10% luokkaa, toki suomessa tuollaista kaupunkiajoa ei juuri tule.



Mä ajan aina liikennevaloihin ja laitan vapaalle ja kytkin ylös, auto sammuu, minkä jälkeen laitan vaihteen päälle ja kun valot vaihtuu painan kytkimen pohjaan, auto käynnistyy ja kun vaihde on jo päällä niin eikun liikkeelle samantien. Oma auto ei edes sammu pakkasella joten talvella tuo ei onnistu.
Joo, varmaan siitä sopivissa olosuhteissa ja uusimmalla teknologialla saa jotain hyötyjä kulutukseen, mutta itse laitan enemmän arvoa tehokkaalle ja toimivalle jäähdytykselle/lämmitykselle, kuin muutaman euron säästölle. Tuossakin jutussa todettiin, että pääasiassa kaupungissa ajava saattaa optimi-olosuhteissa säästää "jopa" 100 puntaa vuodessa.

Jokunen vuosi sitten oli lomareissulla Espanjassa vuokra-autona joku uudehko Renault, jossa moottori sammui jokaisessa liikennevalossa ja samalla myös ilmastointilaitteen kompura sammui ja jäähy alkoi puskemaan sisään sellaista ummehtunutta lehmänhenkäystä. En ikinä ostaisi autoa, josta tuota pasketta ei saa pois.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862
Joo, varmaan siitä sopivissa olosuhteissa ja uusimmalla teknologialla saa jotain hyötyjä kulutukseen, mutta itse laitan enemmän arvoa tehokkaalle ja toimivalle jäähdytykselle/lämmitykselle, kuin muutaman euron säästölle. Tuossakin jutussa todettiin, että pääasiassa kaupungissa ajava saattaa optimi-olosuhteissa säästää "jopa" 100 puntaa vuodessa.

Jokunen vuosi sitten oli lomareissulla Espanjassa vuokra-autona joku uudehko Renault, jossa moottori sammui jokaisessa liikennevalossa ja samalla myös ilmastointilaitteen kompura sammui ja jäähy alkoi puskemaan sisään sellaista ummehtunutta lehmänhenkäystä. En ikinä ostaisi autoa, josta tuota pasketta ei saa pois.
Joo no viime kesän kaltaisilla helteillä laitan ihan suosiolla start stopin pois päältä juurikin ilmastoinnin toimimisen vuoksi. Jos taas on niin kylmä, että pari minuuttia ilman lämmitystä alkaisi jossain tuntumaan, niin menee tosiaan itsestään pois päältä.

Jos taas ajetaan ruuhkassa, missä 15 sekunnin välein liikutaan 5 metriä, niin ajelen ihan suosiolla vaihde jatkuvasti päällä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Joo, varmaan siitä sopivissa olosuhteissa ja uusimmalla teknologialla saa jotain hyötyjä kulutukseen, mutta itse laitan enemmän arvoa tehokkaalle ja toimivalle jäähdytykselle/lämmitykselle, kuin muutaman euron säästölle. Tuossakin jutussa todettiin, että pääasiassa kaupungissa ajava saattaa optimi-olosuhteissa säästää "jopa" 100 puntaa vuodessa.

Jokunen vuosi sitten oli lomareissulla Espanjassa vuokra-autona joku uudehko Renault, jossa moottori sammui jokaisessa liikennevalossa ja samalla myös ilmastointilaitteen kompura sammui ja jäähy alkoi puskemaan sisään sellaista ummehtunutta lehmänhenkäystä. En ikinä ostaisi autoa, josta tuota pasketta ei saa pois.
Tämän takia hybridit ovat mukavia kesällä. Voi käydä reissulla vaikka huoltoasemalla ja jättää ilmastoinnin päälle jos akusto on täynnä (maantieajon jälkeen on).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Millä hemmetin paskoilla te ajatte? Ainakin Pösössä start&stop toimii täysin huomaamattomasti. Jos tarvitaan jäähdytystä niin kompura ja moottori ovat päällä, kylmällä kelillä ei edes sammu jos ei ole paria tuntia ajettu. Pikaruokalan autokaistoilla, ruuhkassa yms. ihan ok toiminto, automaatin kanssa ei aiheuta vaihteistollekaan mitään toimenpiteitä.

Itse aiheeseen palataksemme, niin kyllä pistää taas vituttamaan nämä "minulla on <itse keksitty sääntö>, jota en voi rikkoa" -tyypit (liikenteessä), jotka sitten ihmettelevät kun muut jatkuvasti ovat ärsyyntyneitä hänelle. En tiedä oliko näistä kyse, mutta eilenkin taas sujuva liikenne paskoi 1-tiellä alleen, kun ensin tulee 0,5 km ennen rekkaa vasurille vaihtava etana ja sen jälkeen ufomaisia turvavälejä oikealle vaativa törppö, joka luonnollisesti ajoi vasurin virtaa hitaammin ja keräsi kunnon jonon. Ei antanut luonto mennä oikealta ohi vaikka monta kertaa olisi ehtinyt ennen seuraavaa rekkaa. Yleensä näillä mulkuilla vielä löytyy se poljin siinä vaiheessa, jos saavuttaa tälläisen vasurille unohtuneen oikeaa kaistaa normaalisti ajaen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Millä hemmetin paskoilla te ajatte?
Loistava avaus nimimerkiltä, joka kertoo seuraavassa lauseessa ajavansa pösöllä. :D

Vuokra-autoissa olen itse tuohon yleensä törmännyt ja niitä on ollut useita erilaisia. Enemmän tai vähemmän kompromissiratkaisuja ovat olleet kaikki, kun helteellä moottori sammuu ja siten myös kompura (testattu ainakin max 2v vanhat Renault Megane, VW Touran, Skoda Octavia). Vuokra-autojen kanssa ei yleensä ole edes mahdollisuutta itse vaikuttaa tuon toimintaan.

Omassa autossa ei start-stoppia ole, eikä ole näillä kokemuksilla tulossa seuraavaankaan (ainakaan sellaista mitä ei saa kytkettyä pois käytöstä), mikäli siihen vain on mahdollista vaikuttaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 288
En kyllä käsitä kuka pystyy start stop käyttämään jossei lämmöt ja ilmastointi jatka toimintaansa... ja akkukin koneen lisäksi varmaan tykkää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Start-stop angstiset vois mennä muualle vänkäämään ärsytysketjusta, että ei tarvitse ärsyyntyä. Lienee ihan selvää, että paskasti toteutettu on paska. Oma vika jos ostaa jonkun Rellun, volkkarin tai Skodan. Ja vastaavasti hyvin toteutettuna sitä ei edes tajua käyttävänsä kun on paljon samalla ajanut.

e: Sisältöä aiheeseen. Ei ole uutta kuvaa street viewissä, mutta tämä Ison Omenan exit Suomenojan suuntaan on kyllä hieno kiihdytyskilpailu tätä nykyä:
https://goo.gl/maps/V84w3B5LVnR2

Siinä hevosvoimat jauhaa, kun kauppakassit ottaa rintarinnan mittaa kumpi ehtii ensin 1-kaistaiselle osuudelle :facepalm: Joku perhevankkuri meinas tulla kyljestä hiljattain sisään, kun ajoin sen rinnalla sitä kaistaa joka jatkuu :beye: Toki ne enemmistö lumijäljistä johti Ison omenan existä suoraan päättyvää kaistaa pitkin 1-kaistaiselle osuudelle. Ei tainnut mulkku edes tajuta mitä teki. Saatoin reagoida huonosti :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 464
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom